3D filamentit ja niiden ostopaikat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iplo
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Listauksessa eri ostopaikkoja 3D printtereiden filamenteille. Päivittelen tätä ensimmäistä viestiä tilanteen muuttuessa. Ketjuun keskustelua filamenteista, vinkkiä alennuskampanjoista ja kertomuksia hyvistä tai huonoista kokemuksista!

Eurooppa:
3D Jake - Itävalta
3D Prima - Ruotsi
Marwiol - Puola
Amazon.de - Saksa
Spectrum - Puola
Prusa - Tsekki
Das filament - Saksa
Proshop - Tanska
3D cut - Italia
Filamentone - Tsekki
ColorFabb - Hollanti
AliExpress - Kiina/EU
Hobby store - Puola
Hobby King - EU ja UK
Addnorth - Ruotsi
Sunlu - Euroopan vastasto
Azurefilm - Slovenia
Fillamentum - Tsekki
Enotepad - Kiina/EU (Sunlu sisarmerkki)
Filament-PM - Tsekki
GST3D - Espanja
OWL-filament - Saksa
Filatex 3D - Saksa
Filaticum - Unkari

Suomi:
3D tavaratalo - Hämeenlinna ja Helsinki
Prenta - Kangasala
An-CAD solutions - Tampere
Verkkokauppa.com - Helsinki, Tampere, Turku, Oulu
Clas Ohlson - yli 40 sijaintia
E-Ville - Mäntsälä
3D-Tulostus - Helsinki
Fenno 3D - Helsinki
Filamall - Rauma
3D-Kauppa - Urjala
Radioduo - Helsinki
3Dkauppa - Ylivieska
Sintosen palvelut - Siuntio

Viimeisin edit: Lisätty Filaticum
 
Viimeksi muokattu:
3D Jakesta olen eniten itse ostanut. Mainittakoon heistä että asiakaspalvelussa on töissä 2 suomalaista, joten palvelua saa tarvittaessa myös kotimaisella kielellä. Sieltä tulee nopeasti lähetykset, parhaimmillaan 2 päivässä kotiovelle. Postitukset on ilmaiset yli 85 euron tilauksista. Tekemällä tilin heidän kauppaansa ja sallimalla ilmoitukset sähköpostiin, saa muutaman kuukauden välein 10% alennuskupongin, muuta spämmiä ei tule. Hyvin laaja tuotevalikoima, muttei se absoluuttisesti halvin kauppa.
Amazonilla on välillä kovia tarjouksia, heillä on pääosin myynnissä vain kiinalaisia filamentteja. Yhdysvaltojen Amazonissa on myös jenkkimerkkejä myynnissä, mutta sieltä postikulut ovat kovat.

Tuossa listassa tuo AliExpress ei tavallaan kuulu joukkoon, mutta osalla AE-myyjistä on myös Euroopassa varasto, josta tavara liikkuu inhimillisin viivein. Kilpailu filamenteissa on niin kovaa, että Kiinasta tilattuna harvoin saa halvemmalla, mutta joutuu odottelemaan 30-60 päivää toimitusta. Toi kova kilpailu on parin viime vuoden aikana kaatanut monta perinteistä valmistajaa.

Jätin listasta useamman myyjän pois, kun heillä ei ole mitään suoraa linkkiä mistä filamentit löytyisivät, kuten esimerkiksi cdon.com, tai online kaupan kaikissa tuotteissa lukee "out of stock". Jätin pois myös muutaman valmistajan oman online kaupan, joiden tuotteita muut kaupat myy halvemmalla ja paremmin toimitusehdoin. Ehdotelkaa listalle käyttämiänne kauppoja.
 
Itsellä parhaat kokemukset Colorfabb:in filamenteista,silloin tarvitsee jotain kestävämpää tai erikoisempaa. Kehittävät aktiivisesti uusia filamentteja "helppoa tulostaa" periaatteella. Myös erikoisemmat filamentit todella helppoja tulostettavia kunhan tulostin taipuu heidän tulostus spekseihin.

edit. ja jos joku filamentti kiinnostaa niin kannattaa hetki odottaa blackfriday tarjouksia ;)
 
Viimeksi muokattu:
Ihan uusi tuttavuus tuo Addnorth, vaikka ovat 4 vuotta jo myyneet matskua naapurimaassa. Olitko tyytyväinen laatuun?
Vajaa vuosi sitten tilasin PETG kahdeksassa eri värissä, kun oli filamentit -25%. Olen ollut tyytyväinen laatuun, ja heidän sivuiltaan löytyy myös valmiit tulostusasetukset esim. Prusalle. On tosin tullut käytettyä myös Prusament PETG asetuksia noille rullille ongelmitta.
 
Vajaa vuosi sitten tilasin PETG kahdeksassa eri värissä, kun oli filamentit -25%. Olen ollut tyytyväinen laatuun, ja heidän sivuiltaan löytyy myös valmiit tulostusasetukset esim. Prusalle. On tosin tullut käytettyä myös Prusament PETG asetuksia noille rullille ongelmitta.
Addnorthilta pitäisi saada 20% halvennuksen, kun syöttää checkoutissa koodin GRAZY20. En tiedä koodin voimassaoloaikaa, mutta ainakin tänään päivällä tuo koodi vielä toimi.
 
DasFilamentin petg voin suositella. Viimeisen 3v 90% tulostuksista käyttänyt sitä. Rullat on keskenään tasalaatuisia eikä eri väreille/rullille ole tarvetta hieroa uusia asetuksia. Lämmöt suunnilleen samat mitä rullassa on ohjearvot. Myös heidän pla muutama rulla mennyt tulostimen läpi eikä niistäkään pahaa sanottavaa.
Ennen dasfilamenttiin siirtymistä käytin lähinnä 3djaken tuotteita ja ainakin "extruder" merkkinen petg toimi hyvin.
 
DasFilamentille myös suositukset aikalailla viimeiset 3v käyttänyt petg heiltä ja ei tosiaan mitään valittamista. Kaikki rullat tasalaatuista tavaraa ja tulostuu aina hyvin riippumatta väristä tai hankinta erästä.

Moneen muuhun liikkeeseen vielä sellainen mukava ero että tekevät käsittääkseni kaikki filamentit itse ja Saksassa. Ei siis uudelleen brändättyä / kiinassa tuotettua filamenttiä. Jos ei sitten asiat ole lähiaikoina muuttuneet.
 
Onko suositusta aloittelevalle 3D-tulostajalle filamenteista? Tulostimeksi valikoitui Artillery Genius, millä pitäisi ilmeisesti onnistua tällainen listaus materiaaleista "PLA, ABS, TPU, Flexible, Wood, PVA, HIPS".

Ensimmäiset kohteet tulosteille ovat
-palikkaa polkupyörään: adapteri istuintolpan ja rungon väliin, vaaditaan siis suuri kuormankesto) ja
-auton vanteen keskilätkä pudonneen tilalle (vaaditaan siis säänkestoa)

Näiden lisäksi tietenkin kaikenmaailman perus koriste-esineitä sekä testailuja. Varmaan siis halvinta PLA:ta laitetaan ostoskoriin, mutta mikä olisi järkevä materiaali tuohon kovempaan käyttöön? PETG, ASA, onko kokemusta tuosta Addnorthin X-PLA:sta?
 
Onko suositusta aloittelevalle 3D-tulostajalle filamenteista?

Ensimmäiset kohteet tulosteille ovat
-palikkaa polkupyörään: adapteri istuintolpan ja rungon väliin, vaaditaan siis suuri kuormankesto) ja
-auton vanteen keskilätkä pudonneen tilalle (vaaditaan siis säänkestoa)
Olisiko rosteri sopiva tuohon vanheen soviterenkaaseen tulostaessa. Kestää ja ei jämähdä kiinni ruostumisen takia. Tai siis mistä materiaalista se muu vanne on, niin tulostaessa sama on aika hyvä. Jos ne auton vanteet olisi ABS:ää tai ASAa niin soviterenkaat samasta. Nyt en tiedä onko kyse RC-autosta vai jostain muusta kyse. Henkilöautoon sinänsä voisi kokeilla tulostaa jarrulevyt vaikka "Formfutura Galaxy PLA – Titanium Silver", kun titaanin väri näyttäisi hienolta :)

Vähän vakavemmin otettuna FreeCAD:ssäkin näyttää olevan FEM-laskenta. Jos tietää parametrit (kuten murtolujuus), niin ehkä sillä FEM:llä saisi laskettua minkälainen hidastuvuus niillä tulostetuilla jarrulevyillä on mahdollista saada. Voisiko levy kestää henkilöauton painon käsijarrun kanssa pienessä mäessä. Tasaisessa ajossa saattaa palat hangata jo liikaa ja kitkan takia sulaa pois ilman jarrupolkimeen kosketusta. Murtolujuuden kun selvittää, niin on mahdollista myös laskea polkupyörän istuintolpan adapterin kesto. Saako istuja painaa esim. max 10 kg vai voiko päästä isompiin kestävyyksiin.
 
Onko suositusta aloittelevalle 3D-tulostajalle filamenteista? Tulostimeksi valikoitui Artillery Genius, millä pitäisi ilmeisesti onnistua tällainen listaus materiaaleista "PLA, ABS, TPU, Flexible, Wood, PVA, HIPS".
Moni tulostinvalmistaja tykkää listata paljon kaikkee materiaalia, mutta käytännössä asiat on erilailla. Tuossa Geniuksessa näyttää olevan direct drive, joten TPU varmaankin onnistuu, mutta riippuu vähän miten tuo extruderi on rakennettu. ABS tulostaessa tulostin tarvitsee korkeamman ja erittäin tasaisen lämpötilan ympärilleen, käytännössä siis täytyy rakentaa tulostimelle kotelointi. Flexible on sama asia kuin TPU. Wood on suutinta syövyttävää ja tuossa tulostimessa tulee messinkinen suutin, joten joudut vaihtamaan suuttimen johonkin kestävämpään. HIPS tarvii korkeeta pedin lämpötilaa, mutta jos mainospuheet pitää paikkansa, Geniuksen pitäisi päästä sinne asti. Mutta mun käsittääkseni HIPSiä käytetään lähinnä veteen liukenemisensä takia lähinnä tukirakenteina IDEX tulostimissa (kahden suuttimen tulostimissa), joku muu voi korjata jos olen väärässä, mulle outo materiaali.
Ensimmäiset kohteet tulosteille ovat
-palikkaa polkupyörään: adapteri istuintolpan ja rungon väliin, vaaditaan siis suuri kuormankesto) ja
Voit toki kokeilla miten PETG, ABS tai ASA tuossa kestäisi, mutta itse tulostaisin PC:llä (polycarbonate), mutta se vaatii sitten korkeamapaa tulostuslämpötilaa kuin tuo kone vakiona pystyy.
-auton vanteen keskilätkä pudonneen tilalle (vaaditaan siis säänkestoa)
PETG varmaankin toimii hyvin. PLA saattaa myös toimia, sen sääkestävyys on paljon parempi kuin internetissä jotkut väittää. Auton sisällä PLA ei tuppaa toimia, se kun lähtee pehnemään jo 60 asteen kohdalla, johon Suomenkin kesässä on helppo päästä, puhun kokemuksen syvällä rintaäänellä :)
Näiden lisäksi tietenkin kaikenmaailman perus koriste-esineitä sekä testailuja. Varmaan siis halvinta PLA:ta laitetaan ostoskoriin, mutta mikä olisi järkevä materiaali tuohon kovempaan käyttöön? PETG, ASA, onko kokemusta tuosta Addnorthin X-PLA:sta?
Älä osta halvinta PLA:ta ollenkaan! Säästyt monelta harmilta kun hivenen satsaat filamentin laatuun. Fillamentum, Das filament, Extrudr, Prusa filament...laatuakin löytää kohtuullisella hinnalla. Kuukauden päästä on black friday, silloin monesti löytää hyviä tarjouksia.
 
ABS on tosiaan jo vähän menneen talven lumia ja jos tarvitaan kestävyyttä niin siihen löytyy huomattavasti parempia mm. co-polyester filamentteja, millä saavutetaan jopa parempaa kestävyyttä ja huomattavasti käyttäjä ystävällisempää tulostamista. Tuo Hips on tosiaan tarkoitettu vain täyte materiaaliksi ja toimii järkevästi vain kahden suuttimen tulostimissa.

Idex tulostinhan on tosiaan vielä eri asia, kun dual extruder tulostin. Idex tulostimessa on kaksi erillään toimivaa tulostin päätä, kun taas dual extruder tulostimissa tulostin päät ovat vierekkäin samassa paketissa. Idex tulostimen etuna saavutetaan se, että toisen tulostinpään suutin ei hankaa ja töki itse tulostettavaan kappaleeseen tulostuksen aikana ja suuttimien ei tarvitse välttämättä olla tarkalleen samalla tasolla.

Perus materiaaleista PETG ja PLA on niitä millä kannattaa lähteä kokeilemaan. PLA on aika perus tavaraa ja halpaa kaikkeen protoiluun ja sitten kun kappale valmis niin sitten parempaa/kalliimpaa materiaalia lopputuotteeseen. Jos tarvitsee. Ja usko pois, harvoin se oma proto ensimmäisellä suunnittelulla ja tulostuksella onnistuu täydellisesti. Eli hukkatulosteita tulee varmasti. PETG on jo huomattavasti kestävämpää ja näissäkin on vielä valmistajien välillä eroja. Kuten myös PLA kanssa. Eli laadukas filamentti on aina hyvä lähtökohta, jos ei halua tapella tulostimen ja tulosteiden kanssa ylimääräistä. Ja monesti myös se halvempi vaihtoehto, kuin se halvin filamentti.
 
Onko koottu erilaisten filamenttien perus parametrejä jonnekin wiki-sivulle tai vastaavalle? Taulukko saattaa olla melko pitkä, kun on laitteiden ja filamenttien variaatiot mukana. Aloittelijalle näistä nyrkkisääntö arvoista olisi apua. Itse laitoin ensimmäistä kertaa PETG:n (Clas Ohlson) ja taitaa saada niiden www-sivulta vinkkejä asetuksista. Ilmeisesti ei kannata mennä alle 240C tai sitten se lämpötila on jonkun laitteen skaalassa sitä ja oman Creality Ender5+:n kanssa ehkä muuta. Seuraavaksi mikä olikaan pedin lämpötila, tuuletus - ja tulostus nopeus,... Millä käsittelee alustaa, että kappale pysyy kiinni tulostuksen ajan. Asetoni ja langan tahna taitaa tulla vasta ABS ja ASA:n kanssa.

Kokeilemalla ainakin tulee tietämään mitä kaikkia asetuksia Creality Ender 5 tukee Cura 4.7.1 slicerissa. Aikaisemmin jotain muutin ja ei lähtenyt tulostamaan kuin vasta virtojen katkaisun jälkeen. gcode tiedosto ei alusta kaikkia arvoja uudelleen?
 
Onko koottu erilaisten filamenttien perus parametrejä jonnekin wiki-sivulle tai vastaavalle? Taulukko saattaa olla melko pitkä, kun on laitteiden ja filamenttien variaatiot mukana. Aloittelijalle näistä nyrkkisääntö arvoista olisi apua. Itse laitoin ensimmäistä kertaa PETG:n (Clas Ohlson) ja taitaa saada niiden www-sivulta vinkkejä asetuksista. Ilmeisesti ei kannata mennä alle 240C tai sitten se lämpötila on jonkun laitteen skaalassa sitä ja oman Creality Ender5+:n kanssa ehkä muuta. Seuraavaksi mikä olikaan pedin lämpötila, tuuletus - ja tulostus nopeus,... Millä käsittelee alustaa, että kappale pysyy kiinni tulostuksen ajan. Asetoni ja langan tahna taitaa tulla vasta ABS ja ASA:n kanssa.

Kokeilemalla ainakin tulee tietämään mitä kaikkia asetuksia Creality Ender 5 tukee Cura 4.7.1 slicerissa. Aikaisemmin jotain muutin ja ei lähtenyt tulostamaan kuin vasta virtojen katkaisun jälkeen. gcode tiedosto ei alusta kaikkia arvoja uudelleen?
Laitekohtaisia asetuksia eri filamenteille ei ole! Filamenteilla on kullakin oma optimi tulostuslämpötila ja se lämpötila on täsmälleen sama kaikissa tulostimissa! On tulostuspäässä sitten minkälaisia härpäkkeitä hyvänsä, filamentti sulaa suuttimen sisällä ja se suutin lämmitetään samaan lämpötilaan riippumatta suuttimen materiaalista. Toki on mahdollista että tulostin ilmoittaa lämpötilaksi erilaisen arvon kuin mitä se todellisuudessa on, mutta tällöin kyse on vain huonosta kalibroinnista. Pedin paras lämpötila riippuu pedin materiaalista, puhtaudesta ja pinnan muodoista. Yleensä ostetun filamentin yhteydessä tulee maininta valmistajan suosittelemista lämpötiloista, joista kannattaa aloittaa ja itse tutkia mikä toimii parhaiten itsellä. Hyvä tulostusjälki on välillä subjektiivista. Sama homma pätee myös petiin. Jos antaa kahdelle ihmiselle täsmälleen samat ohjeet kuinka putsata peti, toinen saa puhtaaksi ja toinen ei. 3D tulostus ei ole plug & play -hommaa, joten tuollainen pitkä listaus filamenttien parametreistä ei yksinkertaisesti toimi.

Vinkki: Koska jostain syystä jotkut valmistajat eivät itse filamenttirullaan merkkaa edes rullan merkkiä vaan nuo tiedot löytyvät vain myyntipakkauksesta, itse laitan pienen valkoisen tarran kylkeen johon kirjoitan merkin, tyypin ja tulostuslämpötilan. Tarroja myy mm toimistovälineliikkeet pilkkahintaan.

Ei lähtenyt tulostamaan kuin vasta virtojen katkaisun jälkeen? Tulostatko siten, että siirrät tulostufileen SD kortilla koneelle, octopi:n kautta vai onko käytössäsi mahdollisesti usb-piuha?
Mitä tarkoitat lauseella: "gcode tiedosto ei alusta kaikkia arvoja uudelleen?"
3D tulostin on tyhmä laite, se tarvii ulkopuolelta ohjeet mitä tehdä ja juuri sitä gcode tuo, eli kaikki äly on pakattu slicer ohjelmaan. Tulostimen firmwareen toki on tallennettu tiettyjä numeroarvoja, mutta gcodella voi antaa vaihtoehtoiset arvot jotka "yliajavat" mahdollisesti firmwaressa olevat arvot. Gcode ei kuitenkaan tallenna muutettuja tietoja firmwareen, vaan ne ovat voimassa vain gcodessa olevan työn aikana tai kunnes koneesta sammutetaan virrat. Ender 5:ssa firmwaren arvojen pysyvä muuttaminen onnistuu vasta kun bootloader on ajettu, mutta joissakin malleissa tuo on saatettu ajaa jo tehtaalla. Creality ei valitettavasti halua kertoa moisia yksityiskohtia asiakkaille, joten se sinun tulee vain kokeillen todeta.

Vinkki 2: Curasta tulee aina välillä heikkolaatuisia ohjelmaversioita. Muistissa on ainakin 2 versiota jotka ovat olleet aivan katastrofaalisia. Käyttämäsi 4.7.1 sisältää monta ongelmakohtaa, ei ole ihan katastrofi-versiosta kysymys, mutta esimerkiksi 4.6.1 ilmeisestikin on parempi versio käyttää. Curaan pätee sama lainalaisuus kuin mihin tahansa softaan: Älä päivitä jos sulla ei ole ongelmia nykyisen version kanssa. Anna muiden tehdä betatestaus.
 
Laitekohtaisia asetuksia eri filamenteille ei ole! Filamenteilla on kullakin oma optimi tulostuslämpötila ja se lämpötila on täsmälleen sama kaikissa tulostimissa! On tulostuspäässä sitten minkälaisia härpäkkeitä hyvänsä, filamentti sulaa suuttimen sisällä ja se suutin lämmitetään samaan lämpötilaan riippumatta suuttimen materiaalista. Toki on mahdollista että tulostin ilmoittaa lämpötilaksi erilaisen arvon kuin mitä se todellisuudessa on, mutta tällöin kyse on vain huonosta kalibroinnista. Pedin paras lämpötila riippuu pedin materiaalista, puhtaudesta ja pinnan muodoista. Yleensä ostetun filamentin yhteydessä tulee maininta valmistajan suosittelemista lämpötiloista, joista kannattaa aloittaa ja itse tutkia mikä toimii parhaiten itsellä. Hyvä tulostusjälki on välillä subjektiivista. Sama homma pätee myös petiin. Jos antaa kahdelle ihmiselle täsmälleen samat ohjeet kuinka putsata peti, toinen saa puhtaaksi ja toinen ei. 3D tulostus ei ole plug & play -hommaa, joten tuollainen pitkä listaus filamenttien parametreistä ei yksinkertaisesti toimi.

Vinkki: Koska jostain syystä jotkut valmistajat eivät itse filamenttirullaan merkkaa edes rullan merkkiä vaan nuo tiedot löytyvät vain myyntipakkauksesta, itse laitan pienen valkoisen tarran kylkeen johon kirjoitan merkin, tyypin ja tulostuslämpötilan. Tarroja myy mm toimistovälineliikkeet pilkkahintaan.

Ei lähtenyt tulostamaan kuin vasta virtojen katkaisun jälkeen? Tulostatko siten, että siirrät tulostufileen SD kortilla koneelle, octopi:n kautta vai onko käytössäsi mahdollisesti usb-piuha?
Mitä tarkoitat lauseella: "gcode tiedosto ei alusta kaikkia arvoja uudelleen?"
3D tulostin on tyhmä laite, se tarvii ulkopuolelta ohjeet mitä tehdä ja juuri sitä gcode tuo, eli kaikki äly on pakattu slicer ohjelmaan. Tulostimen firmwareen toki on tallennettu tiettyjä numeroarvoja, mutta gcodella voi antaa vaihtoehtoiset arvot jotka "yliajavat" mahdollisesti firmwaressa olevat arvot. Gcode ei kuitenkaan tallenna muutettuja tietoja firmwareen, vaan ne ovat voimassa vain gcodessa olevan työn aikana tai kunnes koneesta sammutetaan virrat. Ender 5:ssa firmwaren arvojen pysyvä muuttaminen onnistuu vasta kun bootloader on ajettu, mutta joissakin malleissa tuo on saatettu ajaa jo tehtaalla. Creality ei valitettavasti halua kertoa moisia yksityiskohtia asiakkaille, joten se sinun tulee vain kokeillen todeta.

Vinkki 2: Curasta tulee aina välillä heikkolaatuisia ohjelmaversioita. Muistissa on ainakin 2 versiota jotka ovat olleet aivan katastrofaalisia. Käyttämäsi 4.7.1 sisältää monta ongelmakohtaa, ei ole ihan katastrofi-versiosta kysymys, mutta esimerkiksi 4.6.1 ilmeisestikin on parempi versio käyttää. Curaan pätee sama lainalaisuus kuin mihin tahansa softaan: Älä päivitä jos sulla ei ole ongelmia nykyisen version kanssa. Anna muiden tehdä betatestaus.
Joo, ei varmaan ole laitekohtaisia lämpötila-asetuksia, mutta näiden halvempien laittenden mittaustarkkuudet kai hajoaa enemmän ja vähemmän -- näkyy keskusteluissa sitten sekalaisina ohjeina. Tiedä sitten kuinka kätevää olisi kalibroida omaa halpaa tulostinta ja löytyykö ulkoiselle anturille kätevää paikkaa. Pitänee katsoa vielä rakennetta (kootessa onneksi ei tarvinnut ihan noin perusteista lähteä).

Kun lataa saman tiedoston tulostettavaksi ja lähtee tulostamaan vasta virtojen katkaisun ja päälle laiton jälkeen, niin luulen firmiksen olleen jotenkin jumissa. Ehkä kaikki tarpeelliset asetukset tulee gcode-tiedostosta, mutta jos firmis on osittain jumissa vanhan asetuskokeilun jälkeen, niin ei kai tarvitse ladatussa gcoden tiedostossa olla puutteita. Liian vähän vielä kokemusta laitteesta että lähtisin firmistä päivittämään. Ehkä senkin aika tulee.

Curan 4.6:sta ei ole niiden omilla sivuilla. Tiedä sitten olisiko sillä isoa eroa nykyiseen, ainakaan raudan asetusten tukemisessa.
 
Onkos porukalla kokemuksia Nylon / Nylonhiilikuitu filamenteista, lähinnä mitkä kannattaa jättää ostamatta ja mitkä brändit toimii?

Nyt kun tulossa uuteen koteloon myös filamentin "aktiivi" kuivaus niin siitä ei homman pitäisi jäädä kiinni.
 
Onkos porukalla kokemuksia Nylon / Nylonhiilikuitu filamenteista,
Ainakin itsellä Taulman 645 nylon toimi kivasti kun siitä parit kärpäslätkät päät tulostin. Suutin 260`c ja alustassa lämpöä niin paljoin kuin lähti n.110´c. Kappaleen puhallusta en käyttänyt. Kuumana piti tulostaa niin sai tarttumaan kerrokset toisiinsa. Suoraan lasille taikka kapton teippi oli alustana. Suurin ongelma oli itsellä lämpöjen pysyminen tarpeeksi ylhäällä kun kerrokset alkoi olemaan yli sadan. Hyvä materiaali, mutta vaatii boksin tulostimen ympärille, jonka sisätilan lämmittää kuumaksi. Muuten tulee korkeissa tulostuksissa ongelmia ainakin 0.4mm rubiinilla.

Nyt olen itse törmännyt inhottavaan ongelmaan tulostaessa ekaa kertaa kirkasta realin PETGia. Tulostuu toki kivasti ulkoisesti, mutta kappale on todella herkkä lohkeamaan joka suuntaan. Jonkin näköinen karkasu ongelma, vaikka tulostan kappaleen, vaihdellessa pään lämpöjä 210-260 astetta puoleensa ja 0-60´c vaihtelua alustaan auta siihen. Valmis kappale tuntuu kovalta, mutta hajotessa se lohkeaa tosi terävällä kulmalla randomisti johonkin suuntaan. Testannu erillaisia täyttökuvioita jos siinä olisi ratkaisu, mutta ei tunnu löytyvän selitystä materiaalin käyttäytymiseen.
Onko tuo lohkeaminen vasten alenpia kerroksia Petgin ominaisuus?
Muut materiaalin joita olen tulostellut toimii kyllä kivasti.
 
Mulla oli samankaltainen ongelma kerran petgin kanssa, mutta siten että koko kappale oli hauras. Tilasin 3DJaken omaa petgiä 250gr pikkurullissa eri värisinä yhtä hommaa varten jossa tulostelin samalaisia kappaleita eri värisinä, samalla koodilla. Valkoisen värin kohdalla kappaleet oli mitoiltaan, tulostusjäljeltään sekä muutenkin kaikin puolin samanlaisia kuin muillakin väreillä mutta olivat selvästi hauraampia ja napsahtivat heti päreiksi kun vähänkään taittoi. En keksinyt sille silloin muuta syytä kuin että siinä valkoisessa matskussa oli jotain häikkää, mahdollinen kosteus kun olisi kai näkynyt jollain tavalla tulostusjäljessä.
Tästä juuri on mulla myös kyse. Kappale on todella hauras pienelle taivutukselle ja menee räpsähtäen halki vähän joka suuntaan. Välillä jopa oseampaan kappaleeseen samalla kertaa. Itsellä ei ole kokemusta kuin tästä yhdestä petg rullasta, kun en ole uskaltanut tilata sitä lisää huonon kokemuksen takia. Toiset kyllä kehuvat petgin olevan kestävämpi ja tukevampi kuin pla.
 
Prentalla tämän viikon kaikki filamentit tarjouksessa uudistuneen verkkokaupan myötä. Alennukset näyttäisi olevan noin 10%.

Onko kellään kokemusta Sunlun filamenteistä, erityisesti petgistä? Toimittavat näköjään myös euroopasta ja ilman toimituskuluja, eikä hinnat muutenkaan suolaisilta näytä.

Lisäsin tuon listaan, näyttää tuolla olevan huomattavasti alhaisemmat hinnat kuin Amazonissa. Ja tuolla näyttäisi olevan ilmaiset postikulut vaikka tilaisi vain yhden rullan...ja tilasinkin ihan kokeeksi. 16.80 euroa tuli hinnaksi kilon PLA rullalle ja siis ilman postikuluja.
 
Lisäsin tuon listaan, näyttää tuolla olevan huomattavasti alhaisemmat hinnat kuin Amazonissa. Ja tuolla näyttäisi olevan ilmaiset postikulut vaikka tilaisi vain yhden rullan...ja tilasinkin ihan kokeeksi. 16.80 euroa tuli hinnaksi kilon PLA rullalle ja siis ilman postikuluja.
Ja seuraavana päivänä Sunlu ottaa yhteyttä että tilaamani oranssi PLA on loppu, voisiko joku muu väri käydä. Kyselin että mistä mahtaa johtua että teidän verkkosivuillanne myytte tavaraa jota teillä ei ole? No ilmeisesti rahat ovat nyt palautumassa luottokortille, mutta tästä tulee kyllä iso miinus merkki koko kaupan luotettavuudelle. Asiakaspalvelu sanoi että oranssi on ollut vain vähän aikaa loppuneena, eivätkä he ole ehtineet poistaa sitä verkkokaupasta. Jännä homma, taitaa olla aika pieni putiikki jossakin autotallin perukoilla kun käsikirjanpidolla tehdään hommia. Niin se vain on, että laadusta joutuu maksamaan, sekä tuotteiden että palveluiden osalta. Itse jatkossa vältän Sunlun tuotteita.

edit: Mä siivoilin nurkkia ja pistin myyntiin 5 ylimääräistä ABS rullaa.
 
Kyllä nuo sunlun rullat on tulleet ihan ok, kylläkin mustat ja valkoiset PLA+:t nyt viimeksi ihan ok ja nopeesti aliexpressista.

Tulosteita niistä tehnyt aika vaativiin paikkoihin, mm. maastopyörätelineen päätytulppia lava-autoon ja hyvin pelanneet. Mekaaninen tarkkuus filamentissa hyvää, kilohinta toleransseissa -> vahvasti jatkoon. Tilasin just 10kg musta+valk 11.11 tarjouksista...
 
Yritin kalibroida kosteusmittarii. Ruoka suola n. 75% 40/50 vesi suola.. 10h oli pussukassa. aloitus oli vissiin 6% cilikapussien seurana mittarit. Jossain luki että niillä sais 10%, en tiedä. Jos käärii mittarin kosteesee rättii pitäis saada 85%.

Kalbrointi
 
Kiinnostaako jotakin uudeltamaalta kimppatilaus Marwiolille? Ajattelin tilailla lankoja tuolta muutaman kilon ja samoilla postikuluilla tulee 20kg saakka. Itse asustelen Mäntsälässä ja käyn Helsingissä töissä joten mikäli asustelee tässä Mäntsälä-Hyvinkää-Pääkaupunkiseutu akselilla niin lankojen jakelu tässä päässä onnistuu jos ei ole hengenhätä. Mikäli kiinnostelee niin laita yv:tä. Tilauksen laita todennäköisesti viikonlopun jälkeen.
 
Parit BF tarjoukset osunut silmään eri filamenttivalmistajilta niin laitetaas tänne:

Azurefilm - mm. PETG -25%, PLA -20%. Tarjousaika 16. - 30.11
Fillamentum - mm. PETG -30%, PLA -25%. Tarjousaika 27. - 29.11
Mä lisäsin noi molemmat tuonne listaukseen. Fillamentumia myy kyllä moni kauppakin, mutta heidän omassa kaupassaan näyttäisi olevan laajempi valikoima kuin muualla.

Itse kyttäilen noita BF tarjouksia, tarkoitus olisi ostaa joko Fillamentumia tai Das Filamenttiä 4-5 rullaa. Voin tehdä kimppatilauksenkin (Tampereen alueelta) jos joku haluaa postikuluissa säästää.
 
3DJakella alkoi Black Friday tarjoukset. Ovat voimassa 29.11. asti. Esimerkiksi Extrudr NX2 ja Fillamentum Extrafill ovat -20%, EcoPLA -30%, Formfuturan ApolloX -15%, Eryone -30%.
 
Joissain Facebook keskusteluissa kyseltiin halvoista ja hyvälaatuisista filamenteista ja keskustelussa mainittiin Enotepad (https://enotepad.shop/), joka on kuulema sama firma kuin Sunlu. Sunlu filamenteilla taitaa olla ihan ok maine. Katsoin että Enotepad PLA:ta sai esim 3x1kg dealeja 43 eurolla ja PLA+ 46 eurolla. Filamentit toimitetaan Euroopasta ja toimituskustannukset pitäisi olla 0 euroa.

Itse varmasti tilailen sieltä ainakin testiin kun seuraavaksi tarvitsen filamentteja ns. protoiluun.

Tämä Carbon Fibre PLA näyttää myös kiinnostavalta: PLA Carbon Fiber 1.75mm Filament 1kg/2.2lbs. Compatible for SUNLU/Creality/Anycubic. Fit most of FDM 3D printer
 
Viimeksi muokattu:
Aah, eka Prusamentin nauha mitä näin oli galaxy black ja se muistutti niin täysin toisen Tsekki-firman Fillamentumin Vertigo Galaxya, että mä oletin asiaa tutkimatta että Fillamentum olisi tehny Prusan nauhat ennenkuin Prusa rupesi itse investoimaan omiin tuotantolinjoihin. Hyvä tietää! Lisäsin kaupan ekan viestin linkkeihin.

Ton @mk1978 linkkaaman enotepadin lisäsin jo sunnuntaina. Enotepad on kyllä varsin erikoinen tuotenimi filamenteille. Taitaa kiinalaisille kaikki länsimaalaiset kirjaimet merkitä yhtä paljon kuin sikäläiset kirjainmerkit meikäläisille :)
 
Olen nyt tutustunut uudelleen tuohon PET-G muoviin. Tulostuu edelleen kivasti haluttuun muotoon, mutta omaa edelleen mielestäni yhden suuremmista heikkoudesta.
Tein tuttavuutta vuosia sitte kyseisen materiaalin kanssa, kun markkinoille tulivat. Silloin jo tulosteissa oli ärsyttävä ominaisuus lohketa halki jostakin paikkaa.
Nyt kun printtaan tuoretta nauhaa "fiberlogy" Pet-g rullasta on samainen heikkous havaittavissa kappaleen kestävyydessä.

Jos vertaan tuota Pet-g vastaan clasun/esun/colorFaBB Pla:ta, niin ero kestävyydessä on suuri. Ihmettelen suuresti kun youtube tulostajat kehuu tuota Pet-G maista taivaisiin.
Teen varmaan jotain väärin, koska omissa tuloksissa Pet-g häviää mennen tullen halvimmille Pla nauhoille, jopa kiinalaiset pla-nauhat päihittää kymmenen nolla.
 
Olen nyt tutustunut uudelleen tuohon PET-G muoviin. Tulostuu edelleen kivasti haluttuun muotoon, mutta omaa edelleen mielestäni yhden suuremmista heikkoudesta.
Tein tuttavuutta vuosia sitte kyseisen materiaalin kanssa, kun markkinoille tulivat. Silloin jo tulosteissa oli ärsyttävä ominaisuus lohketa halki jostakin paikkaa.
Nyt kun printtaan tuoretta nauhaa "fiberlogy" Pet-g rullasta on samainen heikkous havaittavissa kappaleen kestävyydessä.

Jos vertaan tuota Pet-g vastaan clasun/esun/colorFaBB Pla:ta, niin ero kestävyydessä on suuri. Ihmettelen suuresti kun youtube tulostajat kehuu tuota Pet-G maista taivaisiin.
Teen varmaan jotain väärin, koska omissa tuloksissa Pet-g häviää mennen tullen halvimmille Pla nauhoille, jopa kiinalaiset pla-nauhat päihittää kymmenen nolla.
Kuulostaa kyllä oudolta. Itsekkin tulostan nykyään lähes kaiken petg:istä. Kerrostarttuvuus on niin hyvä ettei käytännössä ikinä repeä kerrokset irti. Omien kokemuksien mukaan pla on aika kovaa ja sen takia kovassa rasituksessa katkeaa helpommin. Petg vähän elastisempaa ja ottaa iskut paremmin vastaan eikä katkeile.
 
Oman käsitykseni mukaan PETG on tarkoitettu helposti tulostettavaksi vaihtoehdoksi korjaamaan PLA:n suurimmat heikkoudet, eli huono lämmön, veden ja kemikaalien kesto. Sillä on PLA:ta alempi kimmokerroin (eli se on joustavampaa) ja murtolujuus, mutta iskunkestävyys on parempi. Se on ensisijaisesti helppokäyttöistä, mutta ei mekaanisesti kestävää.
 
Olen nyt tutustunut uudelleen tuohon PET-G muoviin. Tulostuu edelleen kivasti haluttuun muotoon, mutta omaa edelleen mielestäni yhden suuremmista heikkoudesta.
Tein tuttavuutta vuosia sitte kyseisen materiaalin kanssa, kun markkinoille tulivat. Silloin jo tulosteissa oli ärsyttävä ominaisuus lohketa halki jostakin paikkaa.
Nyt kun printtaan tuoretta nauhaa "fiberlogy" Pet-g rullasta on samainen heikkous havaittavissa kappaleen kestävyydessä.

Jos vertaan tuota Pet-g vastaan clasun/esun/colorFaBB Pla:ta, niin ero kestävyydessä on suuri. Ihmettelen suuresti kun youtube tulostajat kehuu tuota Pet-G maista taivaisiin.
Teen varmaan jotain väärin, koska omissa tuloksissa Pet-g häviää mennen tullen halvimmille Pla nauhoille, jopa kiinalaiset pla-nauhat päihittää kymmenen nolla.


Täällä myös samaa ongelmaa lohkeilun kanssa. Käytössä sunlun PETG.
Saman firman PLA toimii erinomaisesti.
 
Petgistä voi tulla yllättävän haurasta jos käyttää liikaa jäähdytystä. Paras tulee kun tulostaa layer fan pois päältä tai jos on pakko käyttää niin mahdollisimman pienellä.
Tuostahan on monet kokeilut youtubessa, edes PLA ei kaipaa kappaletuuletinta missään muualla kuin siltauksissa ja hyvin nopeissa kerroksissa.
En ole itse kokeillut, mutta Curassa on experimental osastolla "Bridge fan speed", joten varmaankin föönin voi jättää pois päältä ja nakkasta tuohon ruksi jos tulostettavassa kappaleessa on siltauksia.
 
Petgistä voi tulla yllättävän haurasta jos käyttää liikaa jäähdytystä. Paras tulee kun tulostaa layer fan pois päältä tai jos on pakko käyttää niin mahdollisimman pienellä.

On tullut kokeiltua ilman tuuletinta, erillaisilla lämmöillä ja erillaisilla pedin lämmöillä. Vielä en ole löytänyt sopivia asetuksia mitkä toimisi tuon filamentin kanssa.

Täytyy jossain vaiheessa taas kokeilla tulostella petg:llä
 
Katselin noita pla vs petg testejä ja huomasin yhden suuren eron filamenteissä. Onko sulla Huge004 läpikuultavaa petg filamentti? Itsellä noi rullien nauha on sellaista läpinäkyvää. Tosi hailakan väristä.

Tuossa taitaa olla ongelman syy lohkeiluun.
 
Katselin noita pla vs petg testejä ja huomasin yhden suuren eron filamenteissä. Onko sulla Huge004 läpikuultavaa petg filamentti? Itsellä noi rullien nauha on sellaista läpinäkyvää. Tosi hailakan väristä.

Tuossa taitaa olla ongelman syy lohkeiluun.


Ei ole läpinäkyvää ihan sellaista tasaisen väristä.

Unohdin tänne laittaa viestiä mutta, tein kaverin lapsen sähköautoon (leluun) tuosta sunlun petg:stä rattaan porsineen tilalle.
Jostain syystä siitä tuli nyt hyvä ei mitään lohkeilua tai muutakaan vikaan.

Rupesin miettimään että ainoa muutos mitä olen tehnyt niin olen tasannut pedin viime petg kokeilun jälkeen.

Curan asetuket oli.
Profiili 0.16mm
Tulostuslämpötila 230 °C
pedinlämpötila 70 °C
tulostus nopeus 35mm/s

IMG_20210101_115054.jpg
 
Mitäs kokemuksia porukalla on Real Filamentin tuotteista? Tulostin on jo matkalla toimittajalta eikä raaskisi kauhean kauaa enää odotella ennenkuin pitäisi laittaa filamentit tilaukseen. Tuota Real Filamenttia saisi ainakin AN-Cadsolutionssilta suoraan.
 
hetkonen, siis PETG:sta ainakin itse teen mekaanisesti kestävät osat. PLA on helpostikin vähemmän tärinää kestävää sekä taivutusta myös. PETG palautuu muotoonsa paljon paremmin. Fiiliksiä voi hakea PET limsapulloista vaikka.

Keskimäärin PETG on ikävämpää tulostaa kuin PLA stringingin ja hydrofiilisyytensä vuoksi. En ole tainnut 5v aikana paljoa muuta kuin PETG:ta kuivailla sienikuivurissa...mutta siis ehdottoman go-to muovi. Itsellä tulostukset 80% pla 20% petg. PETG on myös hyvin "futuristisen kaunista" läpikuultavuutensa ja neonvärien kanssa.
 
Mulla on tulostukset ollut melkein alusta asti pelkkää petgiä, ja nyt on flexejä tullut tulosteltua. Myös mä kuivaan PETGit niin olen havainnut että helpommalla pääsee. Tulee varmaan myös olemaan mun pääasiallinen matsku, kestää protoilua hyvin ja sit lopulliset tehnyt xt20 ja tulevaisuudessa PC:llä kunhan saisi K-raudasta haettua 30 mm finfoamia että saa paremmin eristettyä kopan.
 
Puoli rullaa nyt tulostettuna valkosta pla+ Enotepad - Kiina/EU (Sunlu sisarmerkki) .
Ei ongelmia. Ihan hyvän hintasta 2kg posteineen euroopasta 34.20 USD. Tuli postiin reilussa viikossa. Tilaan toistekkin, kunhan saavat lisää värejä varastoon. Olisin tilannut 1 rullan valkosta ja yhden mustaa, mutta vaikka tilaus meni läpi niin laittoivat että musta on loppu käykö molemmat valkoista. Ei ollut itsellä mitään estettä niin otin molemmat samaa sitten.
 
Sunlut on itellä toiminu varsin hyvin. Tosin silk yellow PLA+ ei suostunu mitenkään yhteistyöhön. Rupesin tulostellessa ihmettelemään, että mikä on kun tökkii koko ajan. Eka luulin, että extrude ois jumittelee taas, jota käy joskus. Purin sen kokonaa, mutta en vaan vikaa löytäny. Pistin kasaan ja kokeilin taas huonolla menestyksellä. Kokeilin sitten saman valmistajan silk blue, joka on plussaton PLA ja se toimi normaalisti. En sitten tiedä onko tuo keltainen jotenkin liukas lanka, kun pystyn estämään sen pursotuksen pitelemällä kevyesti langasta kiinni. Sininen taas tarrautuu kunnolla extruderin hampaisiin ja lanka tulee kunnolla ulos.

Taitaa olla meikäläisellä ensimmäinen lankarulla, jonka tulostaminen ei tunnu onnistuvan eikä vika näytä edes tällä kertaa olevan koneessa tai käyttäjässä.
 
3Dkaupassa tänään asioin ja jatkossakin tulen käymään. Ei tällä kertaa tullut filamentteja ostettua mutta Capricornia ja PTFE leikkurit tuli hommattua. Iso valikoima oli kyllä lankoja hyllyssä. Suosittelen :thumbsup:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 751
Viestejä
4 545 864
Jäsenet
74 840
Uusin jäsen
jousam

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom