Saisiko vähän vinkkejä aloittelijalle? Tilasin pitkän pohdinnan jälkeen ender 5 plussan Banggoodista, vaikka mulle sidewinder x1 v4 suositeltiin, kannattiko? Tiedossa on, että ender pitää ilmeisesti melko kovaa ääntä, mutta siitäkin pääsee eroon pikku päivityksellä.
Mä en tiedä millä emolevyllä tai pikemminkin millä steppereillä koneesi toimitetaan, mutta oletettavaa on että siellä on silent stepperit, joten koneesi on kutakuinkin niin hiljainen kuin se vain voi olla. Stepperien mallin voi tarkistaa usb liittimen päälle merkatusta kirjaimesta, googlaile niin löydät niille kirjaimille tarkoitukset.
Mutta nyt tarvis tilata vielä hyvät filamentit ja muut mahdolliset tarpeet/päivitykset, 3Djake ilmeisesti asiallinen paikka. Enderin mukana tuleva filamentti on ilmeisesti aika laadukasta, niin sillä ei taida kannattaa harjoitella suotta, vaikka en niissä halua alkaa säästämään. Osia olisi tarkoitus tehdä enimmäkseen autoon sisälle, ulos ja konehuoneeseen, mitenköhän mahtaa kestää moottoriin kiinni tulevat osat, vai onko liian kuuma paikka?
Vakiona Enderin mukana tulee ehkä 20m filamenttia, joka tuskin riittää edes muistikortilla olevan testikoiran tulostamiseen. Laadukasta siitä filamentista ei saa kyllä muutoin jos ei ole parempaa koskaan nähnyt.
Täällä on foorumiketju noista filamenttien ostopaikoista. Itse eniten ostanut 3DJakelta ja monien ongelmien jälkeen siirtynyt laatufilamentteihin kuten Fillamentum, Das Filament, Prusament, Extrudr jne.
Kesällä auton sisällä lämpö nousee korkealle, PLA uudelleenmuovautuu jo jossain 65 asteen paikkeilla, PETG taitaa kestää jonnekin 90 asteen paikkeille. Moottoriin kiinnitulevat osat sitten esimerkiksi hiilikuituvahvisteisesta Nylonista tai muusta vastaavasta materiaalista, mutta ne vaativat 280+ astetta tulostamiseen, joten sun pitää modifioida tulostinta kestämään se. Periaatteessa riittää kun pistät täysmetallisen hotendin.
Mites varaosat ja päivitykset? Voisi nyt tilata valmiiksi, ettei uusi harrastus ala heti tökkimään, jos joku paikka porsii. Tuulettimet noissa taitaa olla aika heikkoa laatua, mutta mitä tilalle? Mites Suuttimet, capricorn ja mitä noita nyt on?
Ei niissä tuulettimissa ole mitään vikaa. Ne eivät ole kaikkein hiljaisimpia, mutta ei ne nyt mitään erikoisen heikkoo laatuakaan ole. Kaikissa tuulettimissa tulee tunnit vastaan jossakin kohtaa. Mulla on tossa esmes aivan ensimmäisiä Ender 3:ia vielä pyörimässä alkuperäisillä tuulettimilla (3 ja puoli vuotta nyt). Tuulettimien päivitys on yksi suosituimmista modauksista mitä jengi tekee koneisiinsa. Väitän että 90% niistä modaajista ei tajua mitä ovat tekemässä. Valtaosa tuulettimen muodostamasta äänestä muodostuu siirretystä ilmavirrasta, ellei nyt laakeri ole vetämässä viimeisiään. Esimerkiksi yksi suosituimmista modaajien käyttämistä tuulettimista on Noctua. No siitä ensinnäkään ei ole oikean kokoista tuuletinta 24 volttisena, joten joudut pistään väliin konvertterin. Toisekseen, sen Noctuan hiljaisuus perustuu pienempään ilman siirtämiseen, joka voi aiheuttaa hotendin kohdalla ongelmia nimeltä heat creep ja kappaletuulettimen kohdalla heikompaa tulostusjälkeä. Jotkut ovat korjanneet tuota ongelmaa laittamalla isompilapaiset föönit kiinni, mutta siinä samalla nostetaan X-palkin painoa, joka laskee tulostuksen laatua tai tulostusnopeutta, kumman sitten valitseekaan.
Suuttimet kuluvat jos tulostelet syövyttäviä matskuja kuten metallisia, puisia, pimeässä hohtavia, hiilikuitua sisältäviä jne. Tulostimen mukanakin tulee muutama varasuutin, mutta ei niitä normaalikäytössä juurikaan kulu. Noihin syövyttäviin matskuihin hanki teräksinen suutin.
Capricornissa on hyviä puolia ja sitten siinä on huonoja puolia.
Mun vinkki noihin modaamisiin on, että odottele se tulostin ensin, tulostele vaikka muutama viikko ja sitten mieti mitä muutoksia koneeseesi haluat. Aika paljon liikkuu "varmaa" tietoa mitkä modit ovat välttämättömiä, mutta aika paljon on myös väärää tietoa. Yksi vannoo betonilaattaan tulostimen alla vähentämään värähtelyä, toisen mielestä ehdottoman tärkeätä on squash-pallot jokaisessa nurkassa. Mulla on monta tulostinta ja missään ei ole kumpaakaan ja todella hyvää jälkeä tulee. Kuka vaan voi tehdä youtube-videon, käytä runsaasti lähdekritiikkiä ja tervettä järkeä niihin! Oma kokemus auttaa paljon, odota siis ensin sitä ennenkuin tilaat modiosia!