• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Oli näköjään X-gantry päin mäntyä Enderissä. Sain vasemman ja oikean puolen korkeuseron pienennettyä noin milliin mutta sitä pienemmäksi ei oikein millään päässyt, alunperin korkeusero oli ~3 milliä minkä näki selvästi jo pelkällä vilkaisulla.

Edit: alkaa alusta olemaan jo aika naarmuilla kun joutunut käsipelillä tekemään alustan tasaukset. Nyt sain muokattua vanhan kalibrointi gcoden sellaiseksi että se toimii näillä uudemmillakin Endereillä, vakiona kun se ei osannut pysähtyä odottamaan käyttäjää vaan paahtoi menemään koko roskan läpi ilman taukoja. Eli enää ei tarvitse naarmutella alustaa kun siirtelee suutinta nurkasta toiseen käsipelillä, vaan tuo gcode hoitaa homman nätisti alusta loppuun.
Pistin myös brimin käyttöön niin pohjan printtauslaatu on nyt aivan eri planeetalta, laidat eivät irvistä enää yhtään.

Edit2: hermot menee Enderin alustan tasaamisessa, alkuperäiset jouset ovat aivan liian heppoiset jonka takia sitten niiden säätönupitkin löystyvät omia aikojaan. Pitää huomenna printata jousille prikat/ohjurit jotka pitävät ne kuosissa: Ender 3 (Pro) Spring Guides by LordHotEnd
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on Enderin jousiin asennettu nuo ohjurit ja alusta tasattu viimeisen päälle. Enää ei säätönupit ole niin löysiä että alkaisivat itsekseen pyörimään printtien aikana.

PLA tarttuu nyt todella hyvin 210C/60C lämmöillä käyttämällä brimiä. Yllätyin että jopa halkaisijaltaan 2cm ontto sylinteri, minkä sisässä on vielä lukituskolot vastakappaletta varten, onnistui ongelmitta kun pisti ympärille tarpeeksi brimiä ja sisään tree-tukirakenteen. Tuo on kyllä lukitusmekanismeineen sen verran vaikea rakenne tulostaa että en kyllä uskonut että se onnistuisi.
Harmiksi filamentti loppui kesken puolivälissä, onneksi sentään sylinterin lukitusmekanismin kerkesi tulostaa testausta varten. Nyt on Amazonista tulossa 3kg Geeetech PLA filamenttia prime-hintaan, arvostelujen perusteella pitäisi olla ihan hyvää kamaa.
 
Mulla meni enderin jousien ja pedin kanssa tappeluun hermo. Tilasin nyt samalla kun amazonista muutakin tuli niin silikonitatit. Elämäni kalleimmat silikonit (n. 8e) mutta toivottavasti laskevat tattia otsassa.
 
Oottehan tietoisia että Enderin Z-stop ei välttämättä ole oikealla kohdalla, vaan sitä joutuu säätämään siten että ne jouset saa riittävän kireälle? Jos tilanne on se, että pedin säätöruuvit pyörivät vapaasti tärinästä tulostamisen aikana, koneen kasaamisessa on tehty silloin virhe. Tuota asiaa ei ei taida olla virallisissa kasausohjeissa, mutta taitaa kyllä olla monissa internetin ohjevideoissa. Ne Crealityn omat ohjeet olettaa paljon muutakin kasaajan tietävän.
 
Juu, omassa lopulta katkasin sen Z raja-anturin tapin pois, jotta sain sen riittävän alas ja tällä petiin lisää jännitettä. Nyt riitti pelleily ja silikonit tulossa.

Octoprint käyttäjät, onko teillä ollut ongelmia saada systeemi rebootissa wifiin? Mulla siis nyt se ongelma, että käynnistyksessä ei yhdistä vaan joudun itse käynnistämään wlanin. Menee hyöty aika hukkaan kun pitää kytkeä näyttö ja näppis kiinni että saa vehkeen wifiin. Yhdistää kyllä ekalla ja on alle 1m päässä tukiasemasta. Jos ehtisin niin tutkin logeja, mutta onko jollain tullut vastaan samaa ominaisuutta?
 
Oottehan tietoisia että Enderin Z-stop ei välttämättä ole oikealla kohdalla, vaan sitä joutuu säätämään siten että ne jouset saa riittävän kireälle? Jos tilanne on se, että pedin säätöruuvit pyörivät vapaasti tärinästä tulostamisen aikana, koneen kasaamisessa on tehty silloin virhe. Tuota asiaa ei ei taida olla virallisissa kasausohjeissa, mutta taitaa kyllä olla monissa internetin ohjevideoissa. Ne Crealityn omat ohjeet olettaa paljon muutakin kasaajan tietävän.
Ongelma on että tämä tärinän takia pyöriminen on ERITTÄIN vaikea havaita. Porukka on huomannut ongelman vasta timelapse-videolta missä pyörimisen näkee selvästi.
Ja itselläkin oli Z-stop vedettynä sinne nyppylään asti mitä alemmaksi ei pääse ilman nyppylän viilausta pois.

Nyt alkuperäisillä jousilla ja jousi-ohjureilla on Z-stop huomattavasti ylempänä ja silti säätimistä tuntee heti että kiinnitys on huomattavasti kireämpi kuin aikaisemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Tutkin tuota octoprint ja ongelmaa että startissa ei ota wifiin yhteyttä. Vaikuttaa siltä, että ei edes yritä, kun ei löydy mitään wifiin liittyvää mistään logista.

Käsin tosiaan saan nostettua wifin ylös komennolla:
sudo wpa_supplicant -c /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf -iwlan0
Ei heitä mitään erroreita ja yhdistää välittömästi.

Ainoa mistä löytyy logista on avahi ja mdns tms. erroria ja se kaataa lopulta itsensä, mutta tämä ehkä johtuu siitä että nettiä ei ole?
 
Tutkin tuota octoprint ja ongelmaa että startissa ei ota wifiin yhteyttä. Vaikuttaa siltä, että ei edes yritä, kun ei löydy mitään wifiin liittyvää mistään logista.

Käsin tosiaan saan nostettua wifin ylös komennolla:
sudo wpa_supplicant -c /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf -iwlan0
Ei heitä mitään erroreita ja yhdistää välittömästi.

Ainoa mistä löytyy logista on avahi ja mdns tms. erroria ja se kaataa lopulta itsensä, mutta tämä ehkä johtuu siitä että nettiä ei ole?


Mulla on välillä tuota ongelmaa että ei yhdistä verkkoon bootissa/rebootissa.
Mulla on automatisoitu ender 3 sammutus ja samalla tuon octoprintin, eli virrat menee pois päältä kun hot end tarpeaksi jäähtynyt.
Voi olla että itsellä johtuu juuri tuosta että ei välillä yhdistä verkkoon.
 
On kyllä hävyttömiä joidenkin 3D-tulostus lafkojen hinnastot prototyypeille.
Veljen startup yrityksellä protoilussa juuri tuo aikaisemmin mainitsemani ontto sylinteri lukitusmekanismilla, tähän asti prototyyppien printtaus on ollut ulkoistettu ja mm. tuolle sylinterin printtaukselle tulee kuulemma hintaa hulppeat 80€ viikon toimitusajalla.
Itse saan Enderillä tulostettua parissa tunnissa yhtä hyvin toimivan prototyypin alle eurolla. Pitää varmaan alkaa pyörittämään pienimuotoista 3D-tulostuspalvelua...

EDIT: Crealityn wifi boxi on ilmeisesti aikamoinen kasa haisevaa, kaikki haukkuvat sen maan rakoon eikä sillä oikeasti tee yhtikäs mitään. MUTTA nörteille on taivas vain rajana: GitHub - ihrapsa/KlipperWrt: A guide to install Klipper with fluidd, Mainsail or Duet-Web-Control and webcam stream in OpenWrt. Mainly created around the Creality Wi-Fi box but any OpenWrt running device with similar specs will work just fine.
 
Viimeksi muokattu:
On kyllä hävyttömiä joidenkin 3D-tulostus lafkojen hinnastot prototyypeille.
Veljen startup yrityksellä protoilussa juuri tuo aikaisemmin mainitsemani ontto sylinteri lukitusmekanismilla, tähän asti prototyyppien printtaus on ollut ulkoistettu ja mm. tuolle sylinterin printtaukselle tulee kuulemma hintaa hulppeat 80€ viikon toimitusajalla.
Itse saan Enderillä tulostettua parissa tunnissa yhtä hyvin toimivan prototyypin alle eurolla. Pitää varmaan alkaa pyörittämään pienimuotoista 3D-tulostuspalvelua...
Sitten kun sä oot jonkun alan ammattilainen, kuinka paljon lasket itsellesi tuntipalkkaa? Sanotaan nyt vaikka erittäin maltillinen 25e/h. Siihen päälle sosiaalikulut, firman kiinteet kulut, postikulut, materiaalikulut...
Millä tahansa alalla moni hinta tuntuu kalliilta verrattuna siihen jos itse tekee. Mutta se vaatii että sulla on osaaminen siihen juttuun. Jotta pääset siihen samaan laatutasoon ja toimitusvarmuuteen kuin se firma joka sen 80 euroo pyytää, sun pitää harjoitella vuosia. Lasketko mitään hintaa sille vuosien harjoittamiselle? Monet firmat on laskenu sen, että mitä jos me koulutetaan meidän yks työntekijä hyväksi 3D tulostajaksi ja sitten hankitaan firmaan omat laitteet ja materiaalit ja ja ja...aika helkutin iso firma pitää olla, että se tulee todella halvemmaksi kuin ulkopuoliselta tilaaminen. Toinen ongelma on se kuinka paljon sitä palvelua tarvitaan. Vertauksena voisi käyttää että monet firmat mieluummin ottavat ulkopuolisen firman siivoamaan sen sijaan että palkkaa itselleen siivoajan (jolle ei sitten löydäkään täyttä 8h töitä).
Ja voithan sä sanoa että sä tulostat sen saman jutun 10 eurolla, maksu pimeesti pöydän alta. Mutta silloin ei hinnat kilpaile samalla tasolla. Sitten kun sä rupeet makselee vastuuvakuutuksia, yrittäjän eläkkeitä, arvonlisäveroja ja miljoonaa muuta kiinteätä kulua, voidaan todella kysyä että vieläkö teet saman 10 eurolla.

Mä olen itse yrittäjä ja omalla alalla on monta harmaantalouden "autotallifirmaa" kilpailemassa. Enhän mä pysty niiden hintoihin ja menetän asiakkaita sinne jatkuvasti, mutta yleensä ne asiakkaat palaavat takaisin sanoen "laadusta pitää maksaa".
 
Sitten kun sä oot jonkun alan ammattilainen, kuinka paljon lasket itsellesi tuntipalkkaa? Sanotaan nyt vaikka erittäin maltillinen 25e/h. Siihen päälle sosiaalikulut, firman kiinteet kulut, postikulut, materiaalikulut...
Millä tahansa alalla moni hinta tuntuu kalliilta verrattuna siihen jos itse tekee. Mutta se vaatii että sulla on osaaminen siihen juttuun. Jotta pääset siihen samaan laatutasoon ja toimitusvarmuuteen kuin se firma joka sen 80 euroo pyytää, sun pitää harjoitella vuosia. Lasketko mitään hintaa sille vuosien harjoittamiselle? Monet firmat on laskenu sen, että mitä jos me koulutetaan meidän yks työntekijä hyväksi 3D tulostajaksi ja sitten hankitaan firmaan omat laitteet ja materiaalit ja ja ja...aika helkutin iso firma pitää olla, että se tulee todella halvemmaksi kuin ulkopuoliselta tilaaminen. Toinen ongelma on se kuinka paljon sitä palvelua tarvitaan. Vertauksena voisi käyttää että monet firmat mieluummin ottavat ulkopuolisen firman siivoamaan sen sijaan että palkkaa itselleen siivoajan (jolle ei sitten löydäkään täyttä 8h töitä).
Ja voithan sä sanoa että sä tulostat sen saman jutun 10 eurolla, maksu pimeesti pöydän alta. Mutta silloin ei hinnat kilpaile samalla tasolla. Sitten kun sä rupeet makselee vastuuvakuutuksia, yrittäjän eläkkeitä, arvonlisäveroja ja miljoonaa muuta kiinteätä kulua, voidaan todella kysyä että vieläkö teet saman 10 eurolla.

Mä olen itse yrittäjä ja omalla alalla on monta harmaantalouden "autotallifirmaa" kilpailemassa. Enhän mä pysty niiden hintoihin ja menetän asiakkaita sinne jatkuvasti, mutta yleensä ne asiakkaat palaavat takaisin sanoen "laadusta pitää maksaa".
Sinulla meni aika iso juttu pahasti ojaan. Nämä 3d-tulostus lafkat eivät tee sitä suunnittelua, ollenkaan. Eli se 3d-objektin suunnittelu pitää edelleen tehdä asiakkaan puolella eikä se tulostuslafka opasta asiassa yhtään. Aika iso osa sitä sinun mainitsemaa "laatua" on juuri tuo objektin suunnittelu, tulostaminen on parhaimmillaan pelkästään napin painallusta ja satunnaista laitteiston huoltoa.

Esimerkiksi veljen firma tulostutti ison kasan pieniä vedenpitäviä osia protoiluun. Noh, koska tulosteen suunnitellut työntekijä skaalasi sitä objektia CADissa ilman että muutti tiheysasetuksia niin koko tulosteesta tuli huokoista roskaa joka vuoti nestettä läpi, eikä tämä tulostusfirma edes tarkistanut että siellä oli tehty kämmi vaan tulostutti satoja näitä käyttökelvottomia osia. Tietenkään mitään korvausta siitä voinut saada koska asiakkaan virhe, ja voit vain uskoa sitä rahamäärää (miestyötunnit!) mikä tuossa episodissa meni kankkulan kaivoon.

Näitä 3d-tulostus lafkoja pitää rinnakkaistaa laitevuokraukseen, et sinä maksa siitä että joku ihminen sinua palvelee vaan siitä että täysin toimiva tulostus-kone on sinun käytössä X tuntia.
 
Viimeksi muokattu:
Se voi myös olla että oikea firma ei käytä mitään 160e enderiä tulosteluun. Tai jos käyttää niin hintahan on ihan kohdallaan kun laskee mukaan käytetyn säätelyajan.
Hinnoittelussa tulee aina muistaa se mitä muuta firman tulee tehdä että se kauppa toteutuu. Kuten yllä jo mainittiin niin kuluja tulee, mutta lisäksi tulee kuluja kun tehdään tarjous, laskutus yms. Toi 80e tarkoittaa että alle 1h on laskettu työaikaa käytettäväksi. Se on aika vähän jos saat tuntemattoman mallin ja se pitää tulostaa, laskutaa ja pakata.

Aika monta kauppaa joudut tekemään jo sen eteen että kuoletat jonkun 5-10 000eur tulostimen.

Kyllä tuollaisesta hommasta joutuu sen 60e/h veloittamaan että saa 20-30e väliin tuntihinnan tekijälle.
Itse en ole yrittäjä, mutta joskus sitä pohtinut ja todennut että kun ei ole valmista asiakaskuntaa niin ei ole helppoa. Suurin osa ajattelee kuitenkin niin kuin sinä, että hinta on taivaissa. Oikeastihan se on halpa kun saa proto-osan 1/10 hinnasta vs koneistus.
 
Se voi myös olla että oikea firma ei käytä mitään 160e enderiä tulosteluun. Tai jos käyttää niin hintahan on ihan kohdallaan kun laskee mukaan käytetyn säätelyajan.
Hinnoittelussa tulee aina muistaa se mitä muuta firman tulee tehdä että se kauppa toteutuu. Kuten yllä jo mainittiin niin kuluja tulee, mutta lisäksi tulee kuluja kun tehdään tarjous, laskutus yms. Toi 80e tarkoittaa että alle 1h on laskettu työaikaa käytettäväksi. Se on aika vähän jos saat tuntemattoman mallin ja se pitää tulostaa, laskutaa ja pakata.

Aika monta kauppaa joudut tekemään jo sen eteen että kuoletat jonkun 5-10 000eur tulostimen.

Kyllä tuollaisesta hommasta joutuu sen 60e/h veloittamaan että saa 20-30e väliin tuntihinnan tekijälle.
Itse en ole yrittäjä, mutta joskus sitä pohtinut ja todennut että kun ei ole valmista asiakaskuntaa niin ei ole helppoa. Suurin osa ajattelee kuitenkin niin kuin sinä, että hinta on taivaissa. Oikeastihan se on halpa kun saa proto-osan 1/10 hinnasta vs koneistus.
Järkevä firma automatisoi koko homman. Nämä isot printterifirmatkin maailmalla tekevät sen siten että hinnat yms saat jo selville siinä vaiheessa kun olet ladannut tiedostosi palvelimelle ennen ostoa. Sliceri kun osaa sanoa suoraan että kuinka monta tuntia konetta pitää käyttää ja kuinka paljon muovia kuluu tulostamiseen.
Esimerkki: Convert STEP files to STL files | makexyz.com
Esimerkiksi se 80€ osan tulostus maksaa tuolla ~30$.
 
Mistä joku 1-2 henkilön firma löytää rahat isoon automaatioprojektiin mikä voi maksaa kymmeniä tuhansia?
Järkevä ja mahdollinen on eri asiat suomessa... Sen takia myös mahdoton verrata jotain että jenkeissä tulostus maksaa 30Usd, ei vaan suomen verorakenteella ole mahdollista.
 
Ongelma on että tämä tärinän takia pyöriminen on ERITTÄIN vaikea havaita. Porukka on huomannut ongelman vasta timelapse-videolta missä pyörimisen näkee selvästi.
Ja itselläkin oli Z-stop vedettynä sinne nyppylään asti mitä alemmaksi ei pääse ilman nyppylän viilausta pois.

Nyt alkuperäisillä jousilla ja jousi-ohjureilla on Z-stop huomattavasti ylempänä ja silti säätimistä tuntee heti että kiinnitys on huomattavasti kireämpi kuin aikaisemmin.

Olen aloitellut tulostusharrastusta muutaman vuoden tauon jälkeen ja luettuani tän maalasin CR-10v3:n alustansäätörulliin pienet merkit. Jospa niistä näkisi, että pyöriikö rullat tulostaessa tai kappaleita irrottaessa.

Eikö muuten ole mitään 3D tulostamiseen keskittyvää foorumia tai muuta keskustelualustaa, jossa voisi suomeksi pureskella tulostamiseen liittyviä juttuja? Ei englanninkielisissä mitään vikaa ole, mutta olisihan se mukavampi suomeksi jutella. Ihmettelen vaan, että jollekin lämpöpumpuille on ihan oma ja aktiivinen foorumi, mutta ei 3D tulostamiselle.

Onkohan täällä joku laittanut BLtouch:n toimimaan CR-10v3:n Titan ekstruuderin kanssa?
 
Sinulla meni aika iso juttu pahasti ojaan. Nämä 3d-tulostus lafkat eivät tee sitä suunnittelua, ollenkaan. Eli se 3d-objektin suunnittelu pitää edelleen tehdä asiakkaan puolella eikä se tulostuslafka opasta asiassa yhtään. Aika iso osa sitä sinun mainitsemaa "laatua" on juuri tuo objektin suunnittelu, tulostaminen on parhaimmillaan pelkästään napin painallusta ja satunnaista laitteiston huoltoa.

Esimerkiksi veljen firma tulostutti ison kasan pieniä vedenpitäviä osia protoiluun. Noh, koska tulosteen suunnitellut työntekijä skaalasi sitä objektia CADissa ilman että muutti tiheysasetuksia niin koko tulosteesta tuli huokoista roskaa joka vuoti nestettä läpi, eikä tämä tulostusfirma edes tarkistanut että siellä oli tehty kämmi vaan tulostutti satoja näitä käyttökelvottomia osia. Tietenkään mitään korvausta siitä voinut saada koska asiakkaan virhe, ja voit vain uskoa sitä rahamäärää (miestyötunnit!) mikä tuossa episodissa meni kankkulan kaivoon.

Näitä 3d-tulostus lafkoja pitää rinnakkaistaa laitevuokraukseen, et sinä maksa siitä että joku ihminen sinua palvelee vaan siitä että täysin toimiva tulostus-kone on sinun käytössä X tuntia.
Lapsuudenkaverin nyt jo eläkkeelle jäänyt isä oli mallipuuseppä ja jokainen suomalainen on jossakin kohtaa käyttänyt jotain tuotetta johon hän on tehnyt prototyypin ja tuotantovedoksen. Prototyypin hinta oli tuhansissa euroissa ja valmistusaika parhaimmillaankin viikoissa. Nyt joku firma itkee siitä että prototyypin hinta on 80 euroa? Aika heikoilla kantamilla on firman liiketoimintamalli. Voihan sen siis itsekin tehdä, ei muuta kuin opettelemaan tulostamista ja ostamaan laitteita. Ei ole olemassa "paina nappia ja tuloste on valmis" -koneita. Seurailen jonkin verran myös teolliseen tuotantoon tarkoitettuja laitteita, sielläkin valmistajat tarjoavat 20k euroa maksavan koneen kylkiäiseksi 10 tunnin käyttökurssia...aika pitkä opastus jos siellä vain kerrotaan mitä nappia pitää painaa.
Toki ulkomailta saa halvemmalla kuin Suomesta. On monta maata joissa hyvinvointiyhteiskuntaa ei kustanneta veroilla. Monessa maassa palkkataso on paljon alhaisempi. Veljesikin firma tulee huomaamaan, että kun tuovat hienon oivalluksen markkinoille, ei mene pitkä aika kun kilpailijat Kiinassa kopioivat sen ja myyvät murto-osalla veljesi hinnoista.

Ja olet oikeassa, ammattimainen CAD -suunnittelija ei sano edes päivää 80 eurolla.

Terveiset täältä pahasta ojasta!
 
Työllä on hinta. Ja sä et maksa vain siitä kun joku painaa pari kertaa nappia, vaan sä maksat siitä että sen jonkun kannattaa pitää se firma toiminnassa koko ajan. Siksi asiat maksavat. Se ostaja ei joudu laittamaan sekuntiakaan omaa aikaa. Ei laitteen hankintaa, ei ylläpitoa, käytön opettelua, ei aikaa mokien uudelleentulostamiseen, ei lähetys ja toimituskuluja, ei aikaa reklamaatioiden käsittelyyn jne. Eikä erityisesti maksattaa sitä kun ei ole lainkaan asiakkaita. Suomessa työvoima maksaa joten en sinänsä ihmettele että maksaa kymppejä. En sitä osaa sanoa onko juuri tuo 80e erityisen paljon tai ei, mutta suuruusluokkaa kuulostaa ihan normaalilta.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö muuten ole mitään 3D tulostamiseen keskittyvää foorumia tai muuta keskustelualustaa, jossa voisi suomeksi pureskella tulostamiseen liittyviä juttuja? Ei englanninkielisissä mitään vikaa ole, mutta olisihan se mukavampi suomeksi jutella. Ihmettelen vaan, että jollekin lämpöpumpuille on ihan oma ja aktiivinen foorumi, mutta ei 3D tulostamiselle.
Itse asiassa loin tuonne palaute, tiedotukset ja arvonnat alueelle Linkki kokeilua varten oman ketjun tästä ja sainkin yhteyden Juha Kokkoseen. Juha kertoikin keinon kuinka oma aliosasto pystytään tavallaan pakottamaan luomaan. Tässä hänen ohje "Jos elektroniikkaosaston etusivu tulee oikeasti täyteen aktiivisia ketjuja, niin sitten voidaan miettiä sitä uutta aluetta."

Tuohan tarkoittaa, että luodaan vaan tarvittava määrä uusia keskustelun aloituksia etusivulle, vaikka 3D-kuvat, 3D-ohjelmat, 3D-mekaniikka, 3D-elektroniikka, 3D-tulostus ongelmat, 3D-tulevaisuus, 3D- ja lainsäädäntö, uhka vai mahdollisuus yms. Keksin paljonkin erillaisia tietyllä tapaa turhiakin aloituksia. Eli tavallaan tukitaan koko aloitus sivu omilla 3D ketjuilla.

Mitä mieltä ketjua seuraavat ovat? Itse kyllä haluaisin uuden aliosaston tälle 3D keskustelulle.
 
Tuohan tarkoittaa, että luodaan vaan tarvittava määrä uusia keskustelun aloituksia etusivulle, vaikka 3D-kuvat, 3D-ohjelmat, 3D-mekaniikka, 3D-elektroniikka, 3D-tulostus ongelmat, 3D-tulevaisuus, 3D- ja lainsäädäntö, uhka vai mahdollisuus yms. Keksin paljonkin erillaisia tietyllä tapaa turhiakin aloituksia. Eli tavallaan tukitaan koko aloitus sivu omilla 3D ketjuilla.

Tuolla saata vain itsellesi bännit. Ei kannata.

Mitä mieltä ketjua seuraavat ovat? Itse kyllä haluaisin uuden aliosaston tälle 3D keskustelulle.

Ei kannata ennen kuin viestejä tulee niin paljon että tämä alue ei riitä. Tällä hetkellä yksi alue riittää ja itse asiassa pitkälti yksi ketjukin riittää. Itse en näe mitään tarvetta omalle alueelle näillä määrillä. Parempi että on yksi aktiivinen ketju kuin 10 kuollutta. Moni keskustelu on kuollut kokonaan kun on lähdetty liikaa pilkkomaan ja luomaan alafoorumeita sun muita. Ne toimivat vain jos kriittinen massa ylittyy ja tämän ketjun perusteella se ei ole lähellä.
 
Tuolla saata vain itsellesi bännit. Ei kannata.
Kerta se olisi ensinmäinen. Itse en liioin pelkää näitä bännejä, koska jos alustan hyvin aloituksen, en näe edes syytä sellaiseen. Nettietiketti kumminkin on senverran hallussa.

Ei kannata ennen kuin viestejä tulee niin paljon että tämä alue ei riitä. Tällä hetkellä yksi alue riittää ja itse asiassa pitkälti yksi ketjukin riittää. Itse en näe mitään tarvetta omalle alueelle näillä määrillä. Parempi että on yksi aktiivinen ketju kuin 10 kuollutta. Moni keskustelu on kuollut kokonaan kun on lähdetty liikaa pilkkomaan ja luomaan alafoorumeita sun muita. Ne toimivat vain jos kriittinen massa ylittyy ja tämän ketjun perusteella se ei ole lähellä.
Tämä sinällä on hyvinkin ajattelemisen arvoinen asia. Missäköhän menee sitten se kriittinen massa, jolloin alaketju sitten kannattaa ottaa harkintaan? Veikkaan ettet itsekään tiedä sitä. Onko se yksi viesti minuutissa vai kenties nopeampi tahti? Toisaalta kun uusi tulostimen ostaja etsii Suomalaiselta keskustelu palstalta neuvoa, pomppaa tämäkin ketju googlen kärkeen. Ensinmäiseksi se luonnollisesti lukee viimisemmän sivun, jossa nyt keskustellaan yritys/maksu asioista. Sehän auttaakin tulostimen hankkinutta.
 
Eikö se ole helppo miettiä että jos tähän ketjuun tulee vuorokaudessa 5-15 uutta viestiä/24h. Eli kyllä siitä alafoorumista aika kuollut tulisi. Ymmärrän, mutta en kannata näillä aktiivisuuksilla.
 
Tässä on omalta osaltaan tuo muna-kana ongelma. Eli jos ei ole omaa alifoorumia, ei voi oikein syntyä aktiivista yhteisöä aiheen ympärille. Kestää jonkin aikaa että harrastajat paikan löytävät. Sitä en epäile hetkeäkään, että jos sellainen foorumi tänne saataisiin, vuoden päästä se olisi sitouttanut alan harrastajat foorumin pariin.

Sinällään en näe ongelmaa tuolla Elektroniikka-alueen "tukkimiselle" aihepiirin otsikoilla, kunhan tosiaan jokainen on huolella alustettu. Eli tuskimpa siitä bannivasara heiluu - ongelmana lienee ennemminkin se että nyt jos sinne ilmestyy 6-10 uutta otsikkoa, ne valuvat pikkuhiljaa unholaan kun aktiivisia kirjoittelijoita löytyy se 5-10kpl.

edit: oma näkemys on että nykyisellään suuri osa harrastajista kirjoittelee suomenkielisiin 3d-tulostuksen ympärillä pyöriviin facebook ryhmiin. Facebook on sinällään foorumialustojen syöpä - sinne on helppo pujahtaa sisään ja seurailla keskustelua, mutta käytännössä samat kysymykset esitetään parin tunnin - parin päivän välein.
 
Itselläni ei ole 3D-tulostinta mutta mielenkiinnolla kyllä seuraan alan kehitystä ja jos vaan olisi tilaa niin kyllä hankkisin jonkun tulostimenkin harrastusvälineeksi.

Nyt kun näitä 3D-tulostusjuttuja on täällä vain parissa ketjussa niin vielä viitsii ohimennen vilkaista mutta jos tämä keskustelu olisi täysin omalla alueellaan niin tuskin tulisi sivusta seurattua. Toisaalta, itsekin olen vahvasti pitkiä yleisketjuja vastaan, niistä on todella hankala löytää jälkeenpäin tietoa kun ei jaksa yleensä lukea kuin ensimmäisen ja viimeisen sivun. Aikanaan tuli kyllä kahlattua eräs monisataasivuinen ketju eräästä aiheesta läpi mutta siihen menikin vissiin toista viikkoa, never again.
 
Ideoita miksi ei clas ohlsonin petg tartu kunnolla petiin (crealityn lasipeti)? Hotendi 220ast ja peti 70ast. Kerrokset itsessään tarttuu hyvin toisiinsa ja aika kestävää palikkaa tulee, ongelma on vaan siinä että ku sais pysymään se petissä kiinni loppuun asti. Joskus ne lähtee toka kerroksessa jo irti ja joskus myöhemmin..

PLA tarttuu hyvin ja samoilla pedin asetuksilla haluaisin saada tuon petg:n myös toimii ettei sitä tarviis aina säätää..

Kokeilin eka kerrokselle enempi tavaraaki että puristas sen tiukempaan vaan ei toiminu, tuntu että entistä huonommin ois tarttunu. Petiä putsailen IPA:lla. Pitääkö tässä lähtee liimapuikko/hiusspräy- ostoksille.. Vai oisko niistä ees apua?
 
Ideoita miksi ei clas ohlsonin petg tartu kunnolla petiin (crealityn lasipeti)? Hotendi 220ast ja peti 70ast. Kerrokset itsessään tarttuu hyvin toisiinsa ja aika kestävää palikkaa tulee, ongelma on vaan siinä että ku sais pysymään se petissä kiinni loppuun asti. Joskus ne lähtee toka kerroksessa jo irti ja joskus myöhemmin..

PLA tarttuu hyvin ja samoilla pedin asetuksilla haluaisin saada tuon petg:n myös toimii ettei sitä tarviis aina säätää..

Kokeilin eka kerrokselle enempi tavaraaki että puristas sen tiukempaan vaan ei toiminu, tuntu että entistä huonommin ois tarttunu. Petiä putsailen IPA:lla. Pitääkö tässä lähtee liimapuikko/hiusspräy- ostoksille.. Vai oisko niistä ees apua?
Itellä ainakin PETG:n tarttuminen vaatii ekaan kerrokseen todella rauhallista nopeutta ja reilua hotendin lämpöä.
 
Koita pursottaa lähemmäs petiä. Eli älä lisää määrää, vaan aja suutin alemmas.
Pystyykö Curassa tekee tuon ohjelmallisesti, eli ilman pedin säätämistä? Joku offset asetus esimerkiksi..

Itellä ainakin PETG:n tarttuminen vaatii ekaan kerrokseen todella rauhallista nopeutta ja reilua hotendin lämpöä.
Hmm, siellä taisi Curassa ollakki eka kerrokselle mahdollista säätää oma hotend lämpö. Pitääpä kokeilla..
 
Kokeilin eka kerrokselle enempi tavaraaki että puristas sen tiukempaan vaan ei toiminu, tuntu että entistä huonommin ois tarttunu. Petiä putsailen IPA:lla. Pitääkö tässä lähtee liimapuikko/hiusspräy- ostoksille.. Vai oisko niistä ees apua?
PETG tarvii liimapuikkoa lasipedin kanssa! Tarttuminen on nimittäin yleensä ongelma toisinpäin. Jos saisin euron joka kerta kun jossain foorumilla on kuva jossa lasipedistä on lähtenyt palanen tulosteen mukaan...mulla olisi ainakin tonni rahaa. Eli liimapuikko toimii petg:n kanssa irroitusaineena!
En tunne clasun petgiä, mutta 220 kuulostaa alhaiselta lämmöltä petg:lle. Kokeiles vaikka 235 astetta.
Mun muistaakseni PETG:tä ei ole tarkoitus pusertaa niin paljoa petiin kuin PLA:ta, itsellä on kyllä toiminu sama peti-etäisyys.
 
Nyt katkesi jumiutunut filamentti enderin ptfe-tubeen

saako suomesta jostain ptfe-putkia 3d-tulostimeen ?
 
Nyt katkesi jumiutunut filamentti enderin ptfe-tubeen

saako suomesta jostain ptfe-putkia 3d-tulostimeen ?
Täältä katso nuo Suomen kaupat ja mikä on lähinnä sua, soita ja kysy. Noi putket on perusvaraosia, pitäisi kyllä löytyä niin sanotusti "joka paikasta", mullakin on tossa pari ylimääräistä.
 
Ideoita miksi ei clas ohlsonin petg tartu kunnolla petiin (crealityn lasipeti)? Hotendi 220ast ja peti 70ast. Kerrokset itsessään tarttuu hyvin toisiinsa ja aika kestävää palikkaa tulee, ongelma on vaan siinä että ku sais pysymään se petissä kiinni loppuun asti. Joskus ne lähtee toka kerroksessa jo irti ja joskus myöhemmin..
Tähänkin ongelmaan on helppo ratkaisu. 3D tulostukseen kehitetty kiinnike aine. Älkää oikeasti jättäkö testaamatta kyseisiä tuotteita. Ne toimii todella hyvin. Eikä maksa paljoa.

Tällänen hyvinkin korkea 1cm kertaa 1cm pohjasta kiinni oleva torni, jossa on jopa 5 reikää sisällä onnistuu laakista.


20210322_220028.jpg
20210323_182528.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mihis asti Ender kolmosen vakio hotendin kapasiteetti riittää? Pitäisi alkaa tulostelemaan läjä varastolaatikoita, joissa pinnanlaadulla ei paljoa merkitystä ole. Tarkoitus on mennä 0,6 / 0,8 suuttimiin ja nostaa nopeutta niin pitkälle, että lopputulos näyttää omaan silmään ei-hyväksyttävältä ja sitten tiputtaa jonninverran alaspäin.

Suuttimia joudun tilailemaan, joten mietin pitäiskö samalla päivittää hotend Volcano-kopioon tai vastaavaan. Matskuna siis PLA ja kappalejäähdytystä on upgreidattu (E3 Maxissa vakio kahden blowerin jäähdytys ja E3 Prossa HeroMe5 kahdella 5010 radialilla), joten siitä ei pitäisi tulla ongelmaa.

Mitä siis oon tulostamassa:
Yksi syy 3D-tulostuksesta innostumiseen oli reilu vuosi sitten Youtube-feedissä vastaan tullut Alexandre Chappelin video vetolaatikostosta, mihin suunnitteli ja printtasi sisälokerikot:

Mä oon jo vuosia ollut viittä vaille autistinen siitä, miten työkaluja/tarvikkeita tallilla säilytän. Osittain se johtuu siitä, että pelkästään ruuveja ja kiinnikkeitä on useita kymmeniä kiloja ja epäjärjesteyksessä ei löytäisi mitään kun niitä tarvitsee. Vuosien varrella oon ostanu erilaisia lokerikkoja, laatikoita yms, mutta ongelmaksi tulee aina se, että kun parin vuoden päästä tarvii lisää, malli on muuttunut tai poistunut.

Tarkoituksena on siis saada aikaan jotain vastaavaa kuin yllä olevassa videossa ja pikkuhiljaa aika olisi kypsä aloitella projektia. Supporttihenkisesti ostin Chappelin designit sen verkkokaupasta (55mm korkeina versioina). Tuollaisen laatikon tulostaminen on kuitenkin varsin hidasta ja niitä tarvitaan paljon, joten mietin mikä tulee pullonkaulaksi kun materiaalin virtausta lisätään.

Tuollaisen projektin toteuttaminen FDM-menetelmällä ei ole järkevää, tiedän. Mun näkökulmani asiaan on se, että jotkut pistää vetouisteluun tuhansia euroja vaikka kalaa saa kauppatorilta, joten samalla linjalla ollaan :)
Tulostamalla saan vain itse varmistuttua siitä, että parin vuoden päästä saan lisää samanlaisia ja toisekseen myös itse pääsen valitsemaan värin.
 
Ender 3 v2 E3D kloonilla eli all metal hotendillä toiminut pitkään tähän asti. Nyt tukottaa useammalla filamentilla heti tulostuksen alkuun. Putsannut tulostuspään piikillä ja käsin sieltä tulee ihan hyvin filamenttia kunnes laitan tulostuksen käyntiin ja alkaa heti tukottamaan??? Tuon jälkeen ei käsinkään saa filamenttia läpi. Mikähän mahtaa aiheuttaa tuommoista all metallilla?
 
Tutkin tuota octoprint ja ongelmaa että startissa ei ota wifiin yhteyttä. Vaikuttaa siltä, että ei edes yritä, kun ei löydy mitään wifiin liittyvää mistään logista.

Käsin tosiaan saan nostettua wifin ylös komennolla:
sudo wpa_supplicant -c /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf -iwlan0
Ei heitä mitään erroreita ja yhdistää välittömästi.

Ainoa mistä löytyy logista on avahi ja mdns tms. erroria ja se kaataa lopulta itsensä, mutta tämä ehkä johtuu siitä että nettiä ei ole?
Raspberry Pilläkö sä ajat tota octoprinttiä? Missäs sulla sijaitsee toi wpa_supplicant.conf? Se pitäs olla (siis jos ajat Rasperry Piillä ja Raspbianilla) muistikortin FAT osion juuressa eli /boot hakemistossa.
 
Mihis asti Ender kolmosen vakio hotendin kapasiteetti riittää? Pitäisi alkaa tulostelemaan läjä varastolaatikoita, joissa pinnanlaadulla ei paljoa merkitystä ole. Tarkoitus on mennä 0,6 / 0,8 suuttimiin ja nostaa nopeutta niin pitkälle, että lopputulos näyttää omaan silmään ei-hyväksyttävältä ja sitten tiputtaa jonninverran alaspäin.
Mikä kiire sulla on? Jos sulla oikeesti on kiire, ostat noi kaupasta ja säästät rahaa (ne on oikeesti halvempia kaupasta kuin tulostin + materiaalit).
Se että tulostatko noi 0.4, 0.6 vai 0.8 suuttimella on mun mielestä yks ja sama...jos yhden pedillisen tulostukseen menee 10 tunnin sijaan vain 5 tuntia...mitä olet voittanu siinä? Jos tulostat noita sen tuhat kappaletta, sulle selkeesti on masokistisia oireyhtymiä, eikä sillä ajankäytöllä ole loppujen lopuksi kauheesti merkitystä :)
Suuttimen koolla on vähemmän merkitystä, enempi merkkaa kuinka iso heat block sulla on, Crealityn vakio heat block ei riitä 0.8 suuttimella ajaa max nopeudella! Muovia ei ehdi sulaa sitä tahtia kuin sitä tarttis tuupata ulos. Mutta edelleen, mitä väliä meneekö tossa tuhat tuntia vai kaks tuhatta? Olet jokatapauksessa päättäny mennä vaikeemman kautta :)

Ender 3 v2 E3D kloonilla eli all metal hotendillä toiminut pitkään tähän asti. Nyt tukottaa useammalla filamentilla heti tulostuksen alkuun. Putsannut tulostuspään piikillä ja käsin sieltä tulee ihan hyvin filamenttia kunnes laitan tulostuksen käyntiin ja alkaa heti tukottamaan??? Tuon jälkeen ei käsinkään saa filamenttia läpi. Mikähän mahtaa aiheuttaa tuommoista all metallilla?
Mikä mahtaa olla materiaali mitä tulostat?
Jos se on PLA, niin tuo nyt vain sattuu olemaan all metal hot endin ominaisuus. Jos etsit googlella niin löydät syyn sille miksi aito E3D maksaa enemmän kuin kloonit. Klooneissa mikroskoopilla katsottuna metallin pinta on järkyttävän kokoista kraateria täynnä kun aidossa pinta on sileä. Muovi tarttuu kraatereihin. Silti se sileäkin metalli imee itseensä muovia 100x helpommin kuin ptfe -putki. Joillakin ihmisillä on eriskummallinen käsitys siitä että all metal hot end on paras kaikesta. Jotkut materiaalit tarvitsevat niin korkeita tulostuslämpötiloja että on pakko käyttää täysmetallista tulostuspäätä, mutta sen lopputuloksena on sitten ajoittaisia tukoksia. Vähemmän tukoksia saat kun ostat sellaisen joka on paremmin työstetty. Et sä ladasta saa ferraria liimalla siihen keltamustan ori -logon.
 
Mikä mahtaa olla materiaali mitä tulostat?
Jos se on PLA, niin tuo nyt vain sattuu olemaan all metal hot endin ominaisuus. Jos etsit googlella niin löydät syyn sille miksi aito E3D maksaa enemmän kuin kloonit. Klooneissa mikroskoopilla katsottuna metallin pinta on järkyttävän kokoista kraateria täynnä kun aidossa pinta on sileä. Muovi tarttuu kraatereihin. Silti se sileäkin metalli imee itseensä muovia 100x helpommin kuin ptfe -putki. Joillakin ihmisillä on eriskummallinen käsitys siitä että all metal hot end on paras kaikesta. Jotkut materiaalit tarvitsevat niin korkeita tulostuslämpötiloja että on pakko käyttää täysmetallista tulostuspäätä, mutta sen lopputuloksena on sitten ajoittaisia tukoksia. Vähemmän tukoksia saat kun ostat sellaisen joka on paremmin työstetty. Et sä ladasta saa ferraria liimalla siihen keltamustan ori -logon.

PLA ja PLA+ yrityksessä tulostaa... samoja rullia tulostellut onnistuneesti tässä 3kk tolla samalla setillä. Nyt yhtäkkiä ei onnistu enää millään. Kuluuko se all metal sitten vai miten toi yhtäkkiä alkoi temppuilemaan?
 
PLA ja PLA+ yrityksessä tulostaa... samoja rullia tulostellut onnistuneesti tässä 3kk tolla samalla setillä. Nyt yhtäkkiä ei onnistu enää millään. Kuluuko se all metal sitten vai miten toi yhtäkkiä alkoi temppuilemaan?
Sulla on käyny hyvä tuuri 3kk. Bowden tuubin pinta on ultra super sileä, ikinä metalli ei pääse siihen sileyteen vaikka kuinka hioisi. Jos sä tulostat PLA:ta, sulla on silloin väärä hot end valittu koneeseen. Se all metal voi toimia jonkin aikaa ja ehkä kohtalaisestikin, mutta se on vähän kuin tasapäisellä ruuvimeisselillä avaisi ristipää-ruuvia.
 
Mikä kiire sulla on? Jos sulla oikeesti on kiire, ostat noi kaupasta ja säästät rahaa (ne on oikeesti halvempia kaupasta kuin tulostin + materiaalit).

Koska kaikkihetimullenyt? Ei vaan, jos laitteessa on kapasiteettia, en näe erikoisemmin ideaa tehdä asiaa hitaammin, jos vaihtoehtona on myös nopeampi. En mä sorvatessakaan ota satkua kerralla pois, vaan sen verran kun materiaali ja mun pikkusorvi antaa myöden. Yhtä lailla ajatuksena oli hakea rajoja tuolla ja hyvä tieto jo sekin, että 0,8mm suuttimen voi unohtaa.

Mun elämääni ei vaikuta pätkääkään meneekö tuossa viikko vai kuukaisi, mutta itseni tuntien mielenkiinnon projektiin pitää yllä sen kehittäminen, miten monta kappaletta saan ajassa x valmistettua. Kappalemääristä puhuttaessa yksittäisen kappaleen tulostusajalla on paljon vähemmän merkitystä kuin sillä, miten saan tulostukset jaksotettua siten, että tulostusten välillä olisi mahdollisimman lyhyt downtime. Se on asia, mihin ei ammatinvalinnan yms kautta välttämättä pysty paljoa vaikuttamaan.

Suuttimen koolla on vähemmän merkitystä, enempi merkkaa kuinka iso heat block sulla on, Crealityn vakio heat block ei riitä 0.8 suuttimella ajaa max nopeudella!
Joo siis tuota juuri tarkoitin kun hot endistä kysyin. Onko sillä käytännön merkitystä, mikäli vaihtaa isomman heat blockin, mutta lämpövastus ja muut komponentit jäävät samoiksi? Oman järjen mukaan vaikutus olisi marginaalinen, kun lämpöä johtava pinta-ala ei kasva, eikä lämmitystehokaan muutu. Isompi massa vain hidastaisi lämmönvaihteluita, mutta molempiin suuntiin.

Aamulla vilkuilin aftermarket- valikoimaa (Mellow ja Trianglelabs lähinnä), mutta en tullut hullua hurskaammaksi. Miltei kaikki vaihtoehdot olivat all metal -settejä, mihin en halua lähteä. Noh, pitää aloitella 0,6mm suuttimella ensin ja katsoa mihin siitä mennään.
 
Aamulla vilkuilin aftermarket- valikoimaa (Mellow ja Trianglelabs lähinnä), mutta en tullut hullua hurskaammaksi. Miltei kaikki vaihtoehdot olivat all metal -settejä, mihin en halua lähteä.
Olihan niitä vaikka mitä kun otti silmän käteen. Esim Mellowilla V6 Volcano PTFE, hintakin sen verran että ei korkealta tipu. Noh, pitänee tutkia lisää.
 
Koska kaikkihetimullenyt? Ei vaan, jos laitteessa on kapasiteettia, en näe erikoisemmin ideaa tehdä asiaa hitaammin, jos vaihtoehtona on myös nopeampi. En mä sorvatessakaan ota satkua kerralla pois, vaan sen verran kun materiaali ja mun pikkusorvi antaa myöden. Yhtä lailla ajatuksena oli hakea rajoja tuolla ja hyvä tieto jo sekin, että 0,8mm suuttimen voi unohtaa.
Toi sorvi on taas aivan eri asia, jos saat tehtyä jutun nopeammin, sun pitää myös seistä siinä koneen ääressä lyhyemmän ajan. Printterissä sä laitat tulostuksen käyntiin, katsot ekan kerroksen että se tarraa hyvin kiinni ja sitten lähdet juomaan kaljaa pihakeinuun!


Mun elämääni ei vaikuta pätkääkään meneekö tuossa viikko vai kuukaisi, mutta itseni tuntien mielenkiinnon projektiin pitää yllä sen kehittäminen, miten monta kappaletta saan ajassa x valmistettua. Kappalemääristä puhuttaessa yksittäisen kappaleen tulostusajalla on paljon vähemmän merkitystä kuin sillä, miten saan tulostukset jaksotettua siten, että tulostusten välillä olisi mahdollisimman lyhyt downtime. Se on asia, mihin ei ammatinvalinnan yms kautta välttämättä pysty paljoa vaikuttamaan.
Tässä sulle ratkaisu:
Slicerissa laita laudalle vaikkapa 20 kpl kippoja ja katot kauanko niissä menee (ainakin uudemmat Curat osaa aika tarkkaan ennakoida kulutetun ajan) ja säädät määrää sen mukaan että se sopii sun vuorokausirytmiin. Sitten ennen kun tallennat sen, nimeät tiedoston sen tuntimäärän mukaisesti. Sitte teet uuden slicen eri määrällä kippoja, sanotaan vaikka että ekassa fileessä oli 15h edestä printtausta, teet toiseen vaikkapa 12 tunnin edestä työtä ja nimeät sen 12h.stl ja niin edelleen. Sitten kun sulla on fiilis tulostella, avaat koneen ja valkkaat fileen sen mukaisesti että se valmistuu sun rytmin mukaisesti.


Joo siis tuota juuri tarkoitin kun hot endistä kysyin. Onko sillä käytännön merkitystä, mikäli vaihtaa isomman heat blockin, mutta lämpövastus ja muut komponentit jäävät samoiksi? Oman järjen mukaan vaikutus olisi marginaalinen, kun lämpöä johtava pinta-ala ei kasva, eikä lämmitystehokaan muutu. Isompi massa vain hidastaisi lämmönvaihteluita, mutta molempiin suuntiin.

Aamulla vilkuilin aftermarket- valikoimaa (Mellow ja Trianglelabs lähinnä), mutta en tullut hullua hurskaammaksi. Miltei kaikki vaihtoehdot olivat all metal -settejä, mihin en halua lähteä. Noh, pitää aloitella 0,6mm suuttimella ensin ja katsoa mihin siitä mennään.
Täällä on kyllä pätevämpiä setiä selittään tätä, mutta sanotaan ny että mun tietojen mukaan se perus lämpövastus kyllä riittää isompaankin blokkiin, koska ei se vakio blokissakaan kokoajan päällä ole. Mutta tarviit sen isomman massan siihen että lämpötila ei pääse putoamaan. Toki jossain vaihdeessa sitten tarvii enempi potkua vastukseltakin, mutta mä luulen että Enderissä tulee muut rajat ennen vastaan.

Ja totanoin, mä siis alunperin sanoin että mikä kiire sulla on, tarkoitin sitä että siinä ajassa kun odottelet Trianglelabsin blokkia tulevaksi ja sitten asentelet ja kalibroit pid:it kuntoon ja testailet toimivuuden rajat...olisit jo tulostanu kaiken sillä hitaammallakin vauhdilla. Elikkäs toi on huono peruste lähtee säätään ylimääräistä, mutta asia on erikseen jos sua kiinnostaa tekniikka ja mietit että mihin kaikkeen sinä ja sun kone pystytte.
Omasta mielestä 3D tulostus on aina hidasta riippumatta kuinka nopeaksi koneen saa. Ihmiset hihkuu kun joku on saanu benchyn tulostettua 8 minuutissa, mun mielestä siinä on 7 ja puoli minuuttia liikaa, 8 minuuttia on mulle aivan sama kuin 2 tuntia, emmä kumpaakaan aikaa odottele koneen vieressä. Sit käytetään kauheesti aikaa, vaivaa ja rahaa koneen virittelyyn että se olisi 20% nopeampi...mitäs jos ostais toisen printterin ni vóla siinä tuli 100% nopeutta lisää eikä yhtään vaivaa eikä aikaa. [/ränt over]
 
Raspberry Pilläkö sä ajat tota octoprinttiä? Missäs sulla sijaitsee toi wpa_supplicant.conf? Se pitäs olla (siis jos ajat Rasperry Piillä ja Raspbianilla) muistikortin FAT osion juuressa eli /boot hakemistossa.

Hyvä pointti, eipä tullut mieleenkään. Tosiaan raspilla pyörii. Outoa että mun ennen ekaa boottia luoma wpa file oli tarkalleen sama kuin toi tuolta /etc:n alta löytyvä. Täytyypä zekata löytyykö boot kansiosta mitään.
 
Sulla on käyny hyvä tuuri 3kk. Bowden tuubin pinta on ultra super sileä, ikinä metalli ei pääse siihen sileyteen vaikka kuinka hioisi. Jos sä tulostat PLA:ta, sulla on silloin väärä hot end valittu koneeseen. Se all metal voi toimia jonkin aikaa ja ehkä kohtalaisestikin, mutta se on vähän kuin tasapäisellä ruuvimeisselillä avaisi ristipää-ruuvia.

Vaikuttaa siltä että ongelma on bowdenin kanssa ja siinä pieni rako all metalliin. Liika retraction saa homman tökkimään. Uskon että toi all metal voi olla raffi verrattuna oikeeseen, mutta epäilen vähän kuinka tuurista toi homma on kiinni. Vaikuttanut toimivan paljon paremmin kuin orkkis, jonka kanssa oli vähän väliä ongelmia.
 
Vaikuttaa siltä että ongelma on bowdenin kanssa ja siinä pieni rako all metalliin. Liika retraction saa homman tökkimään. Uskon että toi all metal voi olla raffi verrattuna oikeeseen, mutta epäilen vähän kuinka tuurista toi homma on kiinni. Vaikuttanut toimivan paljon paremmin kuin orkkis, jonka kanssa oli vähän väliä ongelmia.
Sitten sulla on sen couplerin hampaat kulunu tai se on ollu huono alunperinkin. Ne halvimmat niistä on semmosia joissa on tyyliin 4 hammasta, kun paremmista löytyy yli tusina. Tosin ne hyvätkin couplerit voi kuluttaa bowden tuubiin uran. Onko sulla ollu siinä lukitusrenkaan alla kiristysprikka?
Mutta, tuo pieni rako bowdenin ja hot endin välissä ei pitäisi olla iso ongelma all metal hot endissä, kun sinne väliin ei pitäisi päästä sulaa muodia kun se raja on niin korkealla, vai kuinka pitkä retract sulla on asetettuna? Siinä alkuperäisessä hot endissä rako bowdenin ja suuttimen välissä on kriittinen virhe.
PLA toimii paremmin semmoisessa hot endissä jossa bowden menee aina suuttimeen asti. Jos sulla oli ongelmia alkuperäisen kanssa, siinä oli jotain muuta ongelmaa kuin se ettei se ollut all metal.
Täällä on muutamia neuvoja miten ehkäistä tukoksia, oot varmaan ton kyllä jo katsonutkin.
 
Kylläpä on hommat helpottunu muutaman vuoden takaisesta. Printterin kasaaminen kesti murto-osan siitä mitä meni edellisen "geeetech i3:n" kanssa jotain 4 vuotta sitten. Kaikki toimi suoraan paketista. Sitten piti modata poweriin hiljaisemmat tuulettimet, joka sekin onnistui riittävän hyvin. Asensin octoprintin raspille ja siihen octo screen pluginin, niin voin käyttää printteriä raspin kosketusnäytöltä. BLtouchin sai toimimaan firmiksen flashaamalla. Kaikki on kerrankin mennyt putkeen ja testiprintit olleet onnistuneita. Kerran törmäsin petiin, kun säätelin z offsettiä, mutta se oli ihan oma vika.

Tuskin edes käytän tuota auto levelingiä ellei peti ala warppaamaan, mutta on kyllä helppo tarkastaa pedin tasaisuus tuolla bltouchilla ja tarkastella sitä octoprintin bed level visualizerilla.

Ja viimeinkin tuntuu siltä, että raspberrylle löytyi oikeaa käyttöä. Toi octoscreen toimii todella smoothisti ainakin virallisen 7" kosketusnäytön kanssa.
 
Kuinkas PETG osien yhteen naittaminen? Onko tähän joku erikoinen taktiikka tai liima?
Minkälaiset pinnat, hampaat, tapit tms kannattaisi tehdä?

Pitäisi tulostaa lähes 4x oman tulostimen alueen kokoiset osat, joten joutuu yhdistelemään.
 
Kuinkas PETG osien yhteen naittaminen? Onko tähän joku erikoinen taktiikka tai liima?
Minkälaiset pinnat, hampaat, tapit tms kannattaisi tehdä?

Pitäisi tulostaa lähes 4x oman tulostimen alueen kokoiset osat, joten joutuu yhdistelemään.
Riippuu rakenteesta ja sen käyttötarkoituksesta tarvitseeko tehdä jotain liitospintoja. Niissä on myös riski tulostua hassusti, siten ettei palat sovi yhteen ilman lisätyöstöä. Jos kappaleeseen kohdistuu vääntöä, niin kannattaa tulostaa jotain tappia tai limityksiä väännön vastaisesti.

Syanoakrylaattipohjainen pikaliima sopii monille materiaaleille, näyttäisi liimaavan PLA:ta ainakin tiukasti. Huolehtii vain, että liimattavat pinnat ovat puhtaita rasvasta ym.
 
Tuosta tulee laatikko, eli yhdeltä sivulta auki oleva iso laatta mikä on epämääräisen muotoinen.
Aika haastava tulostettava siis. Leveyttä joku 800-900mm syvyyttä 400mm ja korkeutta joku 30-200mm. Vielä en ole mallia piirtänyt niin nyt pystyy pohtimaan noita kasauksia.
Ympäristö on haastava, eli tärinää ja lämpöä on. Tiivis ja pitävä sauma pitäisi saada aikaiseksi.
 
Tuosta tulee laatikko, eli yhdeltä sivulta auki oleva iso laatta mikä on epämääräisen muotoinen.
Aika haastava tulostettava siis. Leveyttä joku 800-900mm syvyyttä 400mm ja korkeutta joku 30-200mm. Vielä en ole mallia piirtänyt niin nyt pystyy pohtimaan noita kasauksia.
Ympäristö on haastava, eli tärinää ja lämpöä on. Tiivis ja pitävä sauma pitäisi saada aikaiseksi.
Tarkoitatko, että tuloste tulee paikkaan, jossa se altistuu tärinälle ja lämmölle? Lisäksi vielä vedeltä pitävä sauma olisi suotava olla mukana.
Eli siis veinaat tulostaa osista koottavaa rakennelmaa, johon etsit liitos ratkaisua? Silla lailla :thumbsup:.

Kyseiseen tulosteiden yhdistämiseen on parempiakin aineita olemassa kuin pikaliima"syanoakrylaatti". Unohda pikaliima saman tien. Se on helppo ratkaisu pikku kappaleiden liittämiseen, jos taidot ei riitä tulostaa kerralla koko kappaletta.
Suosittelen sen sijaan kääntämään katseen UHU liimojen puoleen. Varsinkin versio ALLplast tuntuu toimivan jopa cnc ympäristössä.

UHU-allplast.jpg
 
Löytyykö keltään ylimääräisenä Ender 3v2 orkkis tuuletin systeemiä josta olisi valmis luopumaan pientä summaa vastaan?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 212
Viestejä
4 486 019
Jäsenet
74 182
Uusin jäsen
jampp-77-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom