3D-tulostaminen

luuponen

   ✜
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
264
Heps.
Voisko joku tuupata vaikka parit tällaiset, olis tuolla YK:n Thermacell - ketjussa varmaan halukkaita.
Itseni mukaan lukien.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
756
Heps.
Voisko joku tuupata vaikka parit tällaiset, olis tuolla YK:n Thermacell - ketjussa varmaan halukkaita.
Itseni mukaan lukien.
Tulostin itselleni näitä useita eri asetuksilla ja en millään saanut toimivaksi. Suhisee ohitse varmaan puolet kaasuista.
 
Liittynyt
13.07.2020
Viestejä
81
Eiköhän se onnistu, ammattinimikkeeni on mekaaninen asentaja, toleranssit muutamissa millin sadasosissa =D otan tänään töistä varoiksi shimmilevyjä ja 0,01 nauhaa. Noissa koneissa mitä teen saa kallistus olla max 0,05mm/metri. Joten luulis että onnistuu =)
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
399
Useamman Crealityn ja parin muun Shenzenin suunnalta tulleen tulostimen omistaneena vinkkinä ettei kannata uhrata hermojaan pyrkimällä täydellisyyteen. Noissa vehkeissä on enemmän sääntö kuin poikkeus että aluprofiilien päät koneistuksen (tai pelkän sahauksen) jäljiltä on joko aavistuksen vinossa tai vähän enemmän sekä aluprofiileissa itsessään on vaihteluita esimerkiksi siten että kaikki kyljet eivät ole täysin tasaisia tai identtisiä toisiinsa nähden kuten pursotetuissa aluprofiileissa välillä käy mikä sekin vaikeuttaa mittaamista/säätämistä kun mennään kympeistä sadasosiin. Kun moni kiinnityslevy on lisäksi kantattu parin asteen tarkkuudella eikä suurinta osaa vastinpinnoista ole oikaistu koneistamalla sekä kun jotkut kohdat on suunniteltu jo alkujaan huonosti niin kaikkea on vaikea saada justiinsa, varsinkin Enderissä joka on H-runkoinen. Onneksi osan rungon kierouksista voi kompensoida pedin säädöillä, mutta akseleista ZY ja XY kohtisuoruudet on ne joihin kannattaa keskittyä muun sujuvan mekaanisen toimivuuden ohella.

Muutamaa kokeilin joskus kasata siten että saisi liikkeet muutaman sadasosan sisään (n.235mm matkalle) sekä kaikki akselit täydellisesti kohtisuoraan toisiinsa nähden. Apuna oli kasa jigejä ja mittavälineitä, tarkka mittakello sekä paljon aikaa mutta lopulta totesin että tyhjän saa tekemättäkin ja säädin keskiarvoihin kohtaan jossa heitot oli pienimmillään ja keskityin enemmän siihen että kaikki on säädetty muuten hyvin ja toimii sujuvasti ilman klappia. Vähän lohduton kuva ehkä tulee tästä viestistä mutta ovat nuo Enderit kuitenkin edelleen parhaimmistoa mitä tuossa hintaluokassa on ja hyvin säädettynä hyvin asetuksin tekevät kyllä hyvää jälkeä sekä ovat yllättävänkin luotettavia.

Yleisemmin höpisten muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta liki kaikissa alle 2000e vehkeissä nuo rungot ovat tehtaan jäljiltä aina enemmän tai vähemmän vinossa johonkin suuntaan jos katsoo koneistajan tai mekaanisen asentajan silmillä. Vaikka ensisijaisesti paras olisi aina saada mekaanisesti säädettyä heitot kuriin niin silti moni valmistajista kompensoi niitä softalla minkä pystyy koska se on halpa sekä usein melkein toimiva ratkaisu, kun osa taas antaa niiden vaan olla ja keskittyvät enemmän siihen että kaikki toimii muuten hyvin tai ylipäätänsä toimii. Suurin osa käyttäjistä ei kuitenkaan noita pieniä heittoja tule koskaan huomaamaan tai niistä ei ole haittaa. FFF/FDM-tulostus kun ei ole kovin tarkka prosessi lukemattomien muuttujien takia ja jos tarkkuutta tarvii johonkin tiettyyn kohtaan tulostetta, esimerkiksi laakerille sopivankokoinen pesä tai jokin sovite niin usein sitä 3d-mallia vaan muokataan vähän sen mukaan että tuliko liian väljä vai tiukka ja kokeillaan tulostaa uusiksi että tulisko nyt sopiva. Tai vaihtoehtoisesti jätetään vähän työvaraa ja työstetään se sopivaan tarkkuuteen muilla tavoin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
491
Saman huomannut itse. Eli profiilit on sahattu mittaan, ei aina ihan 90ast sahauksella. Mitään koneistuksia tms. oikaisuja ei ainakaan Ender 3 v2:ssa ole, eikä tuolla hinnalla kyllä voi odottaakkaan.
Profiilit on silmään ihan siistin näköistä, mutta sitä halvinta. Eli saattaa olla mittavirhettä niissäkin.

Onko jollain hyvää ratkaisua millä enderin pedin saa pysymään paikallaan? Tänne jo aikaisemmin itkenyt kun se elää. Ongelma on se, että se on 4 jousen varassa joita kiristetään jousien läpi menevillä ruuveilla. Ruuvien reiät on väljät/liian lyhyen matkan kierrettä joten siitä saa useamman millin heiton petiin. Myös jouset on turhan pehmeät ja siksi peti elelee omiaan.
Mietin jo että jos olisin kovis poistaisin jouset ja vetäisin pedin kiinteäksi. Tässä vaan riski vetää homma reisille kun on lasipeti. Eli jos ekstruderin ajaa liian alas eikä peti jousta niin jotain taipuu tai lasi halkeaa. Eli en ole varma olenko valmis kiinteään petiin. Saisiko jostain tiukempia jousia? Vai mitä ihmettä tuolle keksisi?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
399
Mä käytän jousien sijasta silikonisia tötsiä. Niissä on vähän isompi halkaisija kuin jousissa joten tuklpinta-alaa on enemmän ja ovat muutenkin tukevammat kuin jouset kun vetää sopivaan kireyteen. Vaimentavat värinöitä jousia paremmin. Miinuksena se ettei säätövara ole niin pitkä kuin jousilla. Tässä linkki niin näkee millaisia ovat (eka linkki joka tuli googlella vastaan, en ole tuolta tilaillut): Amazon.com: FYSETC 3D Printer Heatbed Parts, Solid Bed Mounts, OD 0.63 in ID 0.16 in Stable Hotbed Tool Heat-Resistant Silicone Buffer for CR-10 Ender 3 Bottom Connect, 4 Pcs: Industrial & Scientific
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
256
Saman huomannut itse. Eli profiilit on sahattu mittaan, ei aina ihan 90ast sahauksella. Mitään koneistuksia tms. oikaisuja ei ainakaan Ender 3 v2:ssa ole, eikä tuolla hinnalla kyllä voi odottaakkaan.
Profiilit on silmään ihan siistin näköistä, mutta sitä halvinta. Eli saattaa olla mittavirhettä niissäkin.

Onko jollain hyvää ratkaisua millä enderin pedin saa pysymään paikallaan? Tänne jo aikaisemmin itkenyt kun se elää. Ongelma on se, että se on 4 jousen varassa joita kiristetään jousien läpi menevillä ruuveilla. Ruuvien reiät on väljät/liian lyhyen matkan kierrettä joten siitä saa useamman millin heiton petiin. Myös jouset on turhan pehmeät ja siksi peti elelee omiaan.
Mietin jo että jos olisin kovis poistaisin jouset ja vetäisin pedin kiinteäksi. Tässä vaan riski vetää homma reisille kun on lasipeti. Eli jos ekstruderin ajaa liian alas eikä peti jousta niin jotain taipuu tai lasi halkeaa. Eli en ole varma olenko valmis kiinteään petiin. Saisiko jostain tiukempia jousia? Vai mitä ihmettä tuolle keksisi?
Nämä ovat meikäläisellä kahdessa enderissä ja ovat huomattavasti vakioita paremmat, koska ovat huomattavasti jäykemmät. Aliexpress jouset
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
607
Suurin osa käyttäjistä ei kuitenkaan noita pieniä heittoja tule koskaan huomaamaan tai niistä ei ole haittaa. FFF/FDM-tulostus kun ei ole kovin tarkka prosessi lukemattomien muuttujien takia ja jos tarkkuutta tarvii johonkin tiettyyn kohtaan tulostetta, esimerkiksi laakerille sopivankokoinen pesä tai jokin sovite niin usein sitä 3d-mallia vaan muokataan vähän sen mukaan että tuliko liian väljä vai tiukka ja kokeillaan tulostaa uusiksi että tulisko nyt sopiva. Tai vaihtoehtoisesti jätetään vähän työvaraa ja työstetään se sopivaan tarkkuuteen muilla tavoin.
Parhailla filamenttivalmistajilla langan paksuus luvataan +/-0.02mm tarkkuudella ja useimmat laadukkaatkin vain +/-0.05mm tarkkuudella. Ohuimmasta kohdasta paksuimpaan on siis eroa 0.1mm, joten vaikka kuinka säätäisi slicerin asetuksista horizontal expansionit kunkin filamentin mukaan, lopputulos vaihtelee silti siten että tulostaminen on aina "vähän sinnepäin". Mun mielestä siis aika tarkkaa hommaa, mutta ymmärrettävästi teitä koneistajia on paljon vaikeampi miellyttää :)
 
Liittynyt
13.07.2020
Viestejä
81
Mistäs tilasit ja mihin hintaan?
se oli joku 3d cadsolutions (tampereelta jos oikein muistan). kone ja kg lankaa + postit jotain 280e. Olis tullu jo tänään mutta joku tohelo laittoi paketit turkuun vaikka piti tulla seinäjoelle =/ olis rajojen ulkopuolelta saanu varmaan tuohon 200e koneen mutta..
 
Liittynyt
13.07.2020
Viestejä
81
oon koittanu saada jotain tolkkua eri softista (render, fusion 360 ja joku muukin, en päässy alkua pidemmälle. Sit koitin sketchup kokoiluversiota ja haluttu kuva mittoineen oli valmis alle 15min. saako fusionilla tai renderillä aloitettua piirtämisen 2d-mallina (viiva kerrallaan mitat syöttäen) jonka ns. pursottaa 3d-versioksi. Töissä kun lukee 2d-kuvia ja konepiirrustuksia niin tuo tyyli olisi mulle parempi.
 
Liittynyt
23.03.2017
Viestejä
259
oon koittanu saada jotain tolkkua eri softista (render, fusion 360 ja joku muukin, en päässy alkua pidemmälle. Sit koitin sketchup kokoiluversiota ja haluttu kuva mittoineen oli valmis alle 15min. saako fusionilla tai renderillä aloitettua piirtämisen 2d-mallina (viiva kerrallaan mitat syöttäen) jonka ns. pursottaa 3d-versioksi. Töissä kun lukee 2d-kuvia ja konepiirrustuksia niin tuo tyyli olisi mulle parempi.
Onshape;ssa ainakin perus piirtäminen ensin 2d muodossa.
Mulla oli aikanaan eka sovellus millä piirtelin juurikin tuo sketsuppi. Eikä ikinä enää uudestaan kun onshapeen siirtynyt.
 
Liittynyt
26.06.2019
Viestejä
124
oon koittanu saada jotain tolkkua eri softista (render, fusion 360 ja joku muukin, en päässy alkua pidemmälle. Sit koitin sketchup kokoiluversiota ja haluttu kuva mittoineen oli valmis alle 15min. saako fusionilla tai renderillä aloitettua piirtämisen 2d-mallina (viiva kerrallaan mitat syöttäen) jonka ns. pursottaa 3d-versioksi. Töissä kun lukee 2d-kuvia ja konepiirrustuksia niin tuo tyyli olisi mulle parempi.
Näin fusionissakin. Itse kallistuisin fusioniin sen yleisyyden ja sen kautta tuen takia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 432
saako fusionilla tai renderillä aloitettua piirtämisen 2d-mallina (viiva kerrallaan mitat syöttäen) jonka ns. pursottaa 3d-versioksi
Saa toki. Ensin tehdään parametrinen sketch ja sitten siitä tehdään 3d-kappale. Ja jatketaan niin, että 3d-kappaleen pintaan voidaan piirtää taas uusi 2d-malli ja sillä esim. leikata sitä kappaletta tai luoda sitä lisää. Tuo lienee ihan perusominaisuus kaikissa vastaavissa softissa. Ja ei tuo vaikeaa ole kun katsoo muutaman tutoriaalin.
 
Liittynyt
13.07.2020
Viestejä
81
Saa toki. Ensin tehdään parametrinen sketch ja sitten siitä tehdään 3d-kappale. Ja jatketaan niin, että 3d-kappaleen pintaan voidaan piirtää taas uusi 2d-malli ja sillä esim. leikata sitä kappaletta tai luoda sitä lisää. Tuo lienee ihan perusominaisuus kaikissa vastaavissa softissa. Ja ei tuo vaikeaa ole kun katsoo muutaman tutoriaalin.
ne tutot mitä katsoin niin kaikissa muokattiin 3d-kuvaa, onshapessa vissiin suunnitellut kuvat on vapaasti muiden käytössä. onkohan renderissä tuota 2d-osiota.. Fusioniin pitää yrittää perehtyä, en ainakaan vielä löytänyt sitä 2d-malliosiota..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
112
ne tutot mitä katsoin niin kaikissa muokattiin 3d-kuvaa, onshapessa vissiin suunnitellut kuvat on vapaasti muiden käytössä. onkohan renderissä tuota 2d-osiota.. Fusioniin pitää yrittää perehtyä, en ainakaan vielä löytänyt sitä 2d-malliosiota..
Minkälaista kappaletta yrität mallintaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 432
ne tutot mitä katsoin niin kaikissa muokattiin 3d-kuvaa, onshapessa vissiin suunnitellut kuvat on vapaasti muiden käytössä. onkohan renderissä tuota 2d-osiota.. Fusioniin pitää yrittää perehtyä, en ainakaan vielä löytänyt sitä 2d-malliosiota..
Katso joku tutoriaali siitä. Ei näitä opi käyttämään kunnolla kokeilemalla. Voit jotenkin oppia, mutta softan potentiaalista voi jäädä 90% hyödyntämättä. Mutta, "Create Sketch" on komento, jota etsit. Voit luoda sketchin esim. jollekin 3d-tasolle kun kappaletta ei vielä ole. Sen voi myös luoda kappaleen pinnoille, tai luoda erilaisia "virtuaalisia" tasoja kappaleeseen, joihin sitten piirtää uuden 2d-kuvion. Käytännössä luot 2d-sketchin, "lukitset" sen dimensiot (eli parametrisoit ja aktivoit erilaisia dimensioita rajoittavia sääntöjä) ja sitten käytät sitä 3d-kappaleen muodostamiseen tai muokkaamiseen.

Tuo sketchien ja 3d:n välillä hyppiminen on ihan keskeinen tapa muodostaa se malli, joten se kannattaa opetella.

Tsekkaa täältä tutoriaaleja. Niissä tehdään vaihe vaiheelta yksinkertaisia kappaleita ja opetellaan softan käyttöä. Vanhemmissa saattaa UI olla erilainen kuin nykyään, mutta perusteet pätevät.

 
Liittynyt
13.07.2020
Viestejä
81
Katso joku tutoriaali siitä. Ei näitä opi käyttämään kunnolla kokeilemalla. Voit jotenkin oppia, mutta softan potentiaalista voi jäädä 90% hyödyntämättä. Mutta, "Create Sketch" on komento, jota etsit. Voit luoda sketchin esim. jollekin 3d-tasolle kun kappaletta ei vielä ole. Sen voi myös luoda kappaleen pinnoille, tai luoda erilaisia "virtuaalisia" tasoja kappaleeseen, joihin sitten piirtää uuden 2d-kuvion. Käytännössä luot 2d-sketchin, "lukitset" sen dimensiot (eli parametrisoit ja aktivoit erilaisia dimensioita rajoittavia sääntöjä) ja sitten käytät sitä 3d-kappaleen muodostamiseen tai muokkaamiseen.

Tuo sketchien ja 3d:n välillä hyppiminen on ihan keskeinen tapa muodostaa se malli, joten se kannattaa opetella.

Tsekkaa täältä tutoriaaleja. Niissä tehdään vaihe vaiheelta yksinkertaisia kappaleita ja opetellaan softan käyttöä. Vanhemmissa saattaa UI olla erilainen kuin nykyään, mutta perusteet pätevät.


sain tehtyä fusionilla nyt saman minkä tuolla sketchupilla =D paljon sekavampi. Mutta kaikkeen tottuu, puukkoonkin selässä =D
 
Liittynyt
13.07.2020
Viestejä
81
sain tehtyä fusionilla nyt saman minkä tuolla sketchupilla =D paljon sekavampi. Mutta kaikkeen tottuu, puukkoonkin selässä =D
kyllä se tästä kunhan keksi toimintalogiikan. Viimeksi cad-softaan koskenut 2002 joten ei enään muista mitään noista =) kaikki tutoriaalit jotka tuli vastaan niin oli 3d-mallinnuksesta mutta ei tuosta sketch-vaiheesta niin ei päässyt kärrylle ohjelman toimintaperiaatteesta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
119
Itsellä on koneistus taustaa melkein 10v ajalta ennekuin alaa vaihdoin. Tulostusta kun aloittelin tuntui fusion 360 vähän sekavalta, mutta kannatti se opetella. Teen yhä melkein kaiken siten että klikkaa "Create Sketch" ja kuva yhdestä suunnasta perus viivoil, ympyröil yms. Koska se on tuttua. Sitten sen "pursotan" komiulotteiseksi ja taas jonnekin pintaan uusi 2d piiros.

Tänään tuli tämmöinen.
kiinnike.JPG
Sähköfillarin näytön kiinnitys ratkesi ja PETG:stä uusi. Alle tunnissa oli Piirtämisen alottamisesta paikoilleen asennettu.

Kai se mitä yritän sanoa on, että kannattaa opetella suoraan monipuolinen ja hyvä softa. Vaikka se alkuun onkin haastavaa.
 
Liittynyt
13.07.2020
Viestejä
81
Teit hyvän valinnan ostaessa kyseisen tulostimen. Tärkeintä on sitten kun alat kokoamaan tulostinta, että teet sen rauhassa. Asemoi tulostin rauhassa, käyttäen aikaa siihen. Jos pikkusenkaan tuntuu siltä, että jokin niistä 6mm kuusioruuveista vetää runkoa vinoon, kiristä rauhassa uudelleen ja mittaa tarkasti runko "vaateriin". Käytä tarvittaessa vaikka useampi päivä asemointiin.
Osat kyllä asettuvat omille paikoille hyvin tarkasti.
Suosittelen varaamaan 2kpl 1mm paksuista 6mm rikkaa, jotka laitat z-akselin moottorin ja rungon väliin jo kokoamis vaiheessa. Noilla rikoilla saat sen kierretangon varmuudella suoraksi, jolloin saavutat helposti 20cm suoran tulostus korkeuden. Jouduin itse lisäämään kyseiset rikat. Tuo on ainut "modi", jota itse käytän tulostimessa ja se tekee vakio osilla täydellistä tulostus jälkeä.

Huomioi, että kaikki noista rungon kuusioruuveista ei ole valmiiksi kiristetty, vaan joudut itse ne kiristämään. Ne on tarkoituksella jätetty löysäksi asemointia silmälläpitäen.

Jos tuntuu, ettei kokoamisesta tule mitään, niin kysy ketjuun niin autamme asiassa.:thumbsup:

kone kasattu, pari tuntia meni kessutaukoineen. Oli vain niin pientä pränttiä ohjekirjassa jotta piti kännykällä ottaa kuva ja suurentaa jotta sai kunnolla tolkkua. Huomenna säätelen tarkemmin ja otan shimminauhaa töistä mukaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
371
kone kasattu, pari tuntia meni kessutaukoineen. Oli vain niin pientä pränttiä ohjekirjassa jotta piti kännykällä ottaa kuva ja suurentaa jotta sai kunnolla tolkkua. Huomenna säätelen tarkemmin ja otan shimminauhaa töistä mukaan.
Oivallista toimintaa. Kannattaa testata ennen ekaa printtiä vielä kerran se z-akselin toiminta. Eli löysää kierreruuvin kiinnitys moottorista, pyöritä kierretanko pois ja nyt kyseisen palkin, jossa tulostinpää on pitäisi liikkua yhdellä sormella ylös/alas. Asemoi tämä hiukan nihkeäksi. Ei niin, että se tippuu ominee alas vaan jää paikalle jos lasket sormen irti. Sen pitää olla mahdollisimman sulava liikkeessä alhaalta ylös asti, mutta ei liian löysälläkään.
Sitten vaan kierretanko takas kiinni ja peti kunnolla alas ettei suutin törmää lasiin kun ajat home kohtaan tulostimen säätöpaneelista. Sieltä löytyy kohta josta saat klikattua moottorit vapaalle ja sitte asemoimaa alustaa sopivalle korkeudelle petiin nähden. Normi A4 paperi on aika hyvä tulkki suuttimen ja pedin väliseen mittaamiseen. Itse säädän niin, että suutin naarmuttaa kevyesti paperia.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 384
Nonih, nyt on Ender-3 V2 kasattuna. Menihän siinä se reilu 4 tuntia kasaamisessa ja pedin tasaamisessa. Onnistuin saamaan lasiin pienen naarmunkin kun en heti tajunnut että pedin korkeuden säätimet toimivat jousituksen takia päinvastaisella periaatteella (kiristys laskee ja löysäys nostaa petiä).
Pitää huomenna testata tulostusjälki.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
75
oon koittanu saada jotain tolkkua eri softista (render, fusion 360 ja joku muukin, en päässy alkua pidemmälle. Sit koitin sketchup kokoiluversiota ja haluttu kuva mittoineen oli valmis alle 15min. saako fusionilla tai renderillä aloitettua piirtämisen 2d-mallina (viiva kerrallaan mitat syöttäen) jonka ns. pursottaa 3d-versioksi. Töissä kun lukee 2d-kuvia ja konepiirrustuksia niin tuo tyyli olisi mulle parempi.
Ihan muutama sana mallinnusohjelmista oman kokemuksen perusteella. Itse käytän vielä Sketchup Make (2017) versiota, jonka saa ilmaiseksi ja siinä toimii myös Pluginit, joka on mielestäni yksi tärkeimmistä asioista Sketchupissa. Sketchup on yllättävänkin käypä työkalu 3D tulosteiden mallinnukseen, kunhan vain käyttää muutamia Plugineja (export STL, Solid Inspector). Lisäksi yksi sen parhaista puolista on myös 2D referenssikuvan tuominen ja mallintaminen sen päälle. Itse olen aina ajatellut että Sketchup ei ole ns. ammattimainen mallinnustyökalu mutta kyllä sillä pääsee varsin pitkälle jos ei tarvitse tehdä ns. orgaanista mallinnusta ja paljon pyöristettyjä muotoja.
 
Liittynyt
13.07.2020
Viestejä
81
Oivallista toimintaa. Kannattaa testata ennen ekaa printtiä vielä kerran se z-akselin toiminta. Eli löysää kierreruuvin kiinnitys moottorista, pyöritä kierretanko pois ja nyt kyseisen palkin, jossa tulostinpää on pitäisi liikkua yhdellä sormella ylös/alas. Asemoi tämä hiukan nihkeäksi. Ei niin, että se tippuu ominee alas vaan jää paikalle jos lasket sormen irti. Sen pitää olla mahdollisimman sulava liikkeessä alhaalta ylös asti, mutta ei liian löysälläkään.
Sitten vaan kierretanko takas kiinni ja peti kunnolla alas ettei suutin törmää lasiin kun ajat home kohtaan tulostimen säätöpaneelista. Sieltä löytyy kohta josta saat klikattua moottorit vapaalle ja sitte asemoimaa alustaa sopivalle korkeudelle petiin nähden. Normi A4 paperi on aika hyvä tulkki suuttimen ja pedin väliseen mittaamiseen. Itse säädän niin, että suutin naarmuttaa kevyesti paperia.
Mikäs olisi optimi etäisyys kärjestä lasin pintaan? Saisin 0.01mm tarkkuudella shimminauhalla, a4 on noin 0.20mm. Onko muutaman sadasosa liian pieni väli..
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
756
Mikäs olisi optimi etäisyys kärjestä lasin pintaan? Saisin 0.01mm tarkkuudella shimminauhalla, a4 on noin 0.20mm. Onko muutaman sadasosa liian pieni väli..
Itse käytän ensin paperia että saa sinne päin ja loput sitten silmällä. Eli säätää tulostuksen alussa lennossa niin että ekan kerroksen pursotus näyttää hyvältä.
Tähän löytyy thingiversestä hyviä kalibrointi printtejä esim: Ender 3 Level Test by elmerohueso
Tässä myös hyvä video miten lennossa säädetään:
 
Viimeksi muokattu:

xp9

Liittynyt
25.05.2020
Viestejä
52
Pitihän sitä itsekin vihdoin astua 3D-tulostamisen maailmaan kun Ender 3 V2 irtoaa noin halvalla (~194€) wifi-boxin kera Puolan varastolta.
Oletan että vehje on sellaisenaan jo ihan käypä laite satunnaiseen tulostamiseen. Vielä pitäisi hankkia filamentit, Clasu löytyy läheltä ja sieltä ilmeisesti saa mukiinmenevää perustason filamenttia.
Olikos tälle joku linkki tarjolla?
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
607
Olikos tälle joku linkki tarjolla?
Wifiboxi näköjään EU varastoilta loppunut, mutta se on kyllä melko turhake, koska joudut antamaan laitteelle kotiverkkosi salasanan ja se salasana on sitten Crealityn pilvessä ja Creality on kiinalainen firma ja Kiinassa kaikki yritykset joutuvat palvelemaan Kiinan valtionjohtoa ja sen armeijaa...no foliohattuja ei tässä nyt tarvita, mutta en antaisi millekään maalle suoraa pääsyä omalle kotikoneelleni ja ihan viimeisenä Kiinalle.
179€ näyttäisi tällä hetkellä olevan Ender 3v2 EU varastolta 7 päivän toimituksella. Hintasota käy tulikuumana.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 384
Nyt on kalibrointikuutiokin tulosteltu Ender-3 V2:lla (käyttäen mukana tullutta ilmaista diipadaapa filamenttia).
Vaikka alustan lämpö oli liian matala jonka takia pohjan laidat meni päin mäntyä, oli tulos silti ihan kiitettävä ensimmäiseksi tulosteeksi. Yllätyin että kuinka sileää jälkeä tuli, aika vaikea havaita paljain silmin mitään virheitä (pohjan laitoja lukuunottamatta).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
371
Mikäs olisi optimi etäisyys kärjestä lasin pintaan? Saisin 0.01mm tarkkuudella shimminauhalla, a4 on noin 0.20mm. Onko muutaman sadasosa liian pieni väli..
Kyllä muutama sadasosa on auttamatta liian pieni väli. Siinä tapauksessa filamentti alkaa pursota pois itse suuttimen alta reunoille ja käyttäessä vaikka 0.6mm suutinta on tuloste joka jää alustaan 0.8mm leveä pursoamisesta johtuen. Siitä tuleekin sitte omat ongelmat eteenpäin.
 
Liittynyt
13.07.2020
Viestejä
81
Kyllä muutama sadasosa on auttamatta liian pieni väli. Siinä tapauksessa filamentti alkaa pursota pois itse suuttimen alta reunoille ja käyttäessä vaikka 0.6mm suutinta on tuloste joka jää alustaan 0.8mm leveä pursoamisesta johtuen. Siitä tuleekin sitte omat ongelmat eteenpäin.
A4-paperin paksuun on noin 0,20 joten se varmaan on riittävä? Monet käyttää A4 -paperia siihen.
 
Liittynyt
19.09.2017
Viestejä
248
A4-paperin paksuun on noin 0,20 joten se varmaan on riittävä? Monet käyttää A4 -paperia siihen.
Mittasin Lidlin työntötulkilla A4 paperin paksuudeksi kylläkin noin 0.1 mm, mutta tosin sitä olen kalibrointiin käyttänyt.
Toinen juttu on sitten , millä tarkkuudella yleensä pedin korkeuden pystyy säätämään.
Tulostuksen ensimmäisen kerroksen paksuuden mittaus näytti olevan oikein 0.2 mm.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
161
A4-paperin paksuun on noin 0,20 joten se varmaan on riittävä? Monet käyttää A4 -paperia siihen.
Ei sillä suuttimen ja pedin etäisyydellä ole niin suurta merkitystä, kunhan se on vaan joka puolelta petiä niin vakio kun mahdollista. Lopullisen hienosäädön tuon etäisyyden suhteen voi tehdä sitten slicerissa ja tulostimen ohjelmassa. Materiaalien vaihtuessa sitä joutuu hienosäätämään kuitenkin. 0,1-0,2 on ihan hyvä ja se paperi sopii mainiosti tuohon testailuun. Ja jos saat säädettyä sen 0,01mm tarkkuudella niin sekin sopii vallan mainiosti. Veikkaan vaan että niin suoraa petiä ei ole vielä valmistettu, että suutin ei ottaisi mistään kohti petiin kiinni. :lol:
 
Liittynyt
23.03.2017
Viestejä
259
Itsellä kun ollut melkeimpä alusta asti auto bedleveling minkä moni julistanu aivan turhaksi, nii suhteellisen turhalta vaikuttaa tollanen 0.01mm tarkkuudella shimmailu ja säätely. Kertaalleen säädetty kaikki suhteellisen suoraksi ja materiaalin mukaan slicerista välys sopivaksi ja vetoja.
 
Liittynyt
13.07.2020
Viestejä
81
Ei sillä suuttimen ja pedin etäisyydellä ole niin suurta merkitystä, kunhan se on vaan joka puolelta petiä niin vakio kun mahdollista. Lopullisen hienosäädön tuon etäisyyden suhteen voi tehdä sitten slicerissa ja tulostimen ohjelmassa. Materiaalien vaihtuessa sitä joutuu hienosäätämään kuitenkin. 0,1-0,2 on ihan hyvä ja se paperi sopii mainiosti tuohon testailuun. Ja jos saat säädettyä sen 0,01mm tarkkuudella niin sekin sopii vallan mainiosti. Veikkaan vaan että niin suoraa petiä ei ole vielä valmistettu, että suutin ei ottaisi mistään kohti petiin kiinni. :lol:

tuo tarkkuus vain tulee niin selkäytimestä kun töissä pelaan millin sadasosien kanssa kaiket päivät. katoin kaikista nurkista 0,20 rakotulkilla kohdalleen ja muutenkin testailin liikeratoja ja kävin vielä kaikki kiinnityskohdat läpi. Nyt pitäis tulostaa testikuutio nro 1/4355 =)
 
Liittynyt
13.07.2020
Viestejä
81
tuo tarkkuus vain tulee niin selkäytimestä kun töissä pelaan millin sadasosien kanssa kaiket päivät. katoin kaikista nurkista 0,20 rakotulkilla kohdalleen ja muutenkin testailin liikeratoja ja kävin vielä kaikki kiinnityskohdat läpi. Nyt pitäis tulostaa testikuutio nro 1/4355 =)
Ei taratu petiin. Suutin 195, peti 70, pesty fairyllä. Suuttimesta petiin aika tarkasti 0,20. Just hain hiuslakkaa, uusi yritys. Koneena enber 3 v2 lasipedillä. Mukana tullutta pla. En vielä avannu ostamaani kilon pla-rullaa.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
607
Ei taratu petiin. Suutin 195, peti 70, pesty fairyllä. Suuttimesta petiin aika tarkasti 0,20. Just hain hiuslakkaa, uusi yritys. Koneena enber 3 v2 lasipedillä. Mukana tullutta pla. En vielä avannu ostamaani kilon pla-rullaa.
Törmäsit siis heti 3D tulostuksen isoimpaan ongelmaan ja lupaan että et pääse tuosta ongelmasta ikinä eroon, opit vain ajan kuluessa hallitsemaan sitä.
Sormissa on rasvaa, vaikka olisit ne juuri pessyt tai definsioinut, kun kosket sormilla petiin, rasvaa siirtyy petiin, muodi ei tartu rasvaan.
Rasvan saa irti fairyllakin, mutta fairyssä on sitten kaikenlaisia ainesosia, jotka jää pedin pintaan. Jotkut vannovat fairyn nimiin ja saavat mun puolesta vannoakin jos se heillä toimii. Itse pesen pedin joskus jopa fairyllakin, mutta aina lopuksi isopropeenialkoholilla, joka haihtuu pois jälkiä jättämättä.
70 on aika korkea PLA:n petilämpötilaksi, kannattaa pitää korkeintaan 65, mutta 60 voi toimia myös hyvin. Suuttimen lämpötila riippuu vahvasti valmistajasta, mä tulostan itse kaiken 210 asteella.
Onko sulla se lasipedin sileä vai röpyliäinen puoli ylöspäin? Röpylälle pitäisi kyllä PLA tarttua hyvin, vaikka olis vähän näpelöinnytkin.

Hiuslakkaa ei sitten kannata ruiskutella siten että peti on kiinni koneessa ja aina kun pedin irrotat, saatat vaikuttaa suuttimen etäisyyteen pedistä. Jos nyt haluaa mennä aidan matalimmasta kohdasta, suosittelen mieluummin liimapuikkoa kuin hiuslakkaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
371
Itse käytän rullan vaihdon yhdeydessä tuota Treefrog mallia calibroimiseen. Se paljastaa melko nopeasti onko kaikki kunnossa. Varpaat lähtevät irti aikasessa vaiheessa jos jokin mättää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
371
Törmäsit siis heti 3D tulostuksen isoimpaan ongelmaan ja lupaan että et pääse tuosta ongelmasta ikinä eroon, opit vain ajan kuluessa hallitsemaan sitä.
Ei näin vaan tuohon on hyvin yksinkertainen ratkaisu. Oikeasti käyttäkää noita tulostukseen tehtyjä kiinnike aineita hyväksi. Sillä loppuu kerrasta tuo ongelma.
Tollanen putelli maksaa vain 11€ ja riittää todella pitkään. Tätä käytän itse nyt.

Tuossa video josta kyllä selviää miksi
 
Liittynyt
13.07.2020
Viestejä
81
Törmäsit siis heti 3D tulostuksen isoimpaan ongelmaan ja lupaan että et pääse tuosta ongelmasta ikinä eroon, opit vain ajan kuluessa hallitsemaan sitä.
Sormissa on rasvaa, vaikka olisit ne juuri pessyt tai definsioinut, kun kosket sormilla petiin, rasvaa siirtyy petiin, muodi ei tartu rasvaan.
Rasvan saa irti fairyllakin, mutta fairyssä on sitten kaikenlaisia ainesosia, jotka jää pedin pintaan. Jotkut vannovat fairyn nimiin ja saavat mun puolesta vannoakin jos se heillä toimii. Itse pesen pedin joskus jopa fairyllakin, mutta aina lopuksi isopropeenialkoholilla, joka haihtuu pois jälkiä jättämättä.
70 on aika korkea PLA:n petilämpötilaksi, kannattaa pitää korkeintaan 65, mutta 60 voi toimia myös hyvin. Suuttimen lämpötila riippuu vahvasti valmistajasta, mä tulostan itse kaiken 210 asteella.
Onko sulla se lasipedin sileä vai röpyliäinen puoli ylöspäin? Röpylälle pitäisi kyllä PLA tarttua hyvin, vaikka olis vähän näpelöinnytkin.

Hiuslakkaa ei sitten kannata ruiskutella siten että peti on kiinni koneessa ja aina kun pedin irrotat, saatat vaikuttaa suuttimen etäisyyteen pedistä. Jos nyt haluaa mennä aidan matalimmasta kohdasta, suosittelen mieluummin liimapuikkoa kuin hiuslakkaa.
Jossain ohjeessa törmäsin tuohon hiuslakkaa ja 70 asteiseen petiin. Mutta nyt oon saanu tarttumaan, soitin sulaa tarttuu suuttimen. Testailu jatkuu
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
371
Pitää laittaa tilaukseen
Taatusti et pety. Tuo lakka kestää tulostaa noin 4-7 kertaa samaan kohtaan ennen kuin aika ruiskasta uusi kerros. Tuloste lähtee irti kunhan annat vain pedin jäähtyä itsekseen. Eikä lakka jää tulosteeseen, niinkuin hiuslakka jää. lisäksi lakka lähtee lasipinnalta irti lämpösellä vedellä. Kemikaaleja ei tarvitse käyttää puhistaessa lasia.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
607
Ei näin vaan tuohon on hyvin yksinkertainen ratkaisu. Oikeasti käyttäkää noita tulostukseen tehtyjä kiinnike aineita hyväksi. Sillä loppuu kerrasta tuo ongelma.
Tollanen putelli maksaa vain 11€ ja riittää todella pitkään. Tätä käytän itse nyt.
Kysyn vain, että miksi sun pitää tulostella kalibrointijuttuja jokaisen rullavaihdon jälkeen jos toi menetelmä on niin hyvä? Mä olen tulostellu jonkun kalibrointijutun ehkä 1000 tulostetta sitten. Pedin pesen ehkä 100-300 tulosteen välein.
Mutta kukin taaplaa tyylillään, ei siinä mitään. Sarahtaa vaan korvaan kun joku sanoo että oma ratkaisu on ainoa oikea.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
371
Kysyn vain, että miksi sun pitää tulostella kalibrointijuttuja jokaisen rullavaihdon jälkeen jos toi menetelmä on niin hyvä?
Harvemmin tulee tulosteltua useampia rullia putkeen samaa filamenttia. Yleensä tulee vaihdeltua pla/petg/hiilikuitua päivittäin tilanteen mukaan ja välillä eksyy muutakin materiaalia tulostimeen. Tykkään testata eri materiaalien välissä tulostimen toiminnan kunnolla. Sinällä noin 8-10 kerrasta ihan turhaan teen sen, mutta se on vain minun tapani. Jotenkin tykkään katsella kuinka tulostin rakentaa puusammakon:)
 
Liittynyt
13.07.2020
Viestejä
81
koitin puikkoliimaa ja nyt lähti onnistuneesi tulostamaan. laitoin tuon liiman takia x-akselille kympin lisää korkeuteen. Mutta tuntuu että langan syöttö tai nopeus on turhan suurella, lankaa meinasi tulla enemmän kuin sopivasti. kohta näkee lopputuloksen. Pitääs kattella jokin pilvipalvelu johon voi noita kuvia päonnistumisista ja hyvin satunnaisista onnistumisista laittaa teidän tutkittavaksi. =)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
131 528
Viestejä
2 555 373
Jäsenet
50 523
Uusin jäsen
zezzil

Hinta.fi

Ylös Bottom