3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Creality Ender 5. Oon tulostellut nyt PETG ja tuli ongelmia ilmeisesti tulostuspään kanssa. Syöttölaite suttaa ja tule huonosti ainetta läpi. Millä tavalla kannattaa puhdistaa? Orkkis osia käsittääkseni kaikki.
 
Creality Ender 5. Oon tulostellut nyt PETG ja tuli ongelmia ilmeisesti tulostuspään kanssa. Syöttölaite suttaa ja tule huonosti ainetta läpi. Millä tavalla kannattaa puhdistaa? Orkkis osia käsittääkseni kaikki.

Youtubesta löytyy paljon hyviä ideoita:


Omat vähäiset tukokset on hoituneet tuollaisella akupunktioneulalla sörkkimällä. Irroitettua suutnta voi kanssa hyvin räpeltää puhtaaksi kuumailmapuhaltimen kanssa. Jos menis yhtään vaikeeksi, niin todennäköisesti ottaisin vaan suuttimen irti, heittäisin roskiin ja pistäisin uuden kiinni. Ostin noita pussin ja maksoivat tyyliin 20snt/kpl.
 
Sattui tämä ilmoitus Torilta silmään, ehkä jollekin iloa:




Jos värit sopii ja laatu ok, niin tuskin tuota 10e/kg halvemmalla saa PLA:ta (noudettuna).

Oiskohan tää samaa? Ainakin nimi, väri ja tuo alumiinipaketointi mätsää. Firma vissiin menny konkkaan kun ei sivut toimi.


Edit:

Tilasin pari rullaa tuolta lasten makuun sopivia värejä, kun oon itse tulostellu lähinnä mustaa ja lisää mustaa. Tuolla on kans Reprap deltoja 120e sisältäen kaksi rullaa filamenttia. Noissa on vissin Duet maestro sisällä. Voi olla hyväkin hinta jos on Reprap- tai Duet-henkinen, vaikka onhan tuo melko vanha tulostin jo.

Mainitaanko missään kohtaa tuon filamentin paksuutta? Arvostelun kuvassa toki 1.75 mm.
 
Katsotaan jos huomenna vastaavat omaan viestiin, pari rullaa voisi ottaa testiin kun kerran saa kaksi rullaa yhden prusamentin hinnalla.
 
Creality Ender 5. Oon tulostellut nyt PETG ja tuli ongelmia ilmeisesti tulostuspään kanssa. Syöttölaite suttaa ja tule huonosti ainetta läpi. Millä tavalla kannattaa puhdistaa? Orkkis osia käsittääkseni kaikki.
Ite hommasin amazonista semmosen nozzle cleanins setin ja läjän erikokoisia nokkia, tossa setissä on joka koolle oma tollanen neula. Toinen millä ite oon putsannu on ns cold pull metodi, jolla voi kans koittaa puhdistaa nokasta vanhat tukokset ilman et purkaa koko nokkaa:

 
Creality Ender 5. Oon tulostellut nyt PETG ja tuli ongelmia ilmeisesti tulostuspään kanssa. Syöttölaite suttaa ja tule huonosti ainetta läpi. Millä tavalla kannattaa puhdistaa? Orkkis osia käsittääkseni kaikki.
Jos sulla on 0.4mm suutin, syynä tukoksiin on joku seuraavista:
1) Liian matala lämpötila.
- Jos sulla on lämpömittaria, mittaile mikä suuttimen lämpötila oikeasti on, jos se voi olla joku 25 astettakin alhaisempi kuin mitä kone luulee sen olevan.
- Jos ei ole lämpömittaria, niin nostele pykälittäin lämpötilaa ylöspäin. Älä missään nimessä nosta 240 ylitse! Monet on laskenu lämpötilaa jotta pääsee "hiuksista" eroon, jotka on varsin yleisiä PETG filamentille.
2) Heikkolaatuinen filamentti.
- Ostamalla sitä halvinta mahdollista, voi tulostusjälki olla hyvää, mutta laatu vaihtelee paljon ja välillä on rulla josta ei ole muuta kuin ongelmia.
3) Suuttimen ja bowden tuubin välissä on pieni rako tai bowden tuubi on vähän sulanut.
- Erityisesti jos tulostelet PETG:tä siellä "ylälämmöillä" eli 235 asteen paikkeilla, on vain ajan kysymys missä vaiheessa Bowden rupee sulamaan. Bowden tuubin lämmönkestävyydeksi on voitu merkitä 240 astetta, mutta se ei tarkoita sitä että se kestäisi sitä loputtomiin. Jo pelkkä 210 astettakin "kuluttaa" bowdenia, mutta mitä korkeammalle lämpötiloille mennään, sitä nopeammin bowdenin elämänpisteet vähenee. Mainittakoot, että menemällä yli bowden tuubin nimellisen lämmönkestokyvyn, ruvetaan päästämään terveydelle vaarallisia myrkkykaasuja ilmaan, mutta siis sitäkin alhaisemmissa lämpötiloissa bowden pikkuhiljaa rupeaa sulamaan. Tähän korjauksena joko vain bowdenin vaihto tai vielä parempana Luke Hatfieldin modi jolla vältetään myös heikkolaatuisten couplereiden yllätykset. Käyttämällä Capricorn tuubia nostaa bowdenin lämmönsietokykyä.
- Vaikka olisit kiristänyt suuttimen kuumana niin, että suuttimen ja bowdenin välissä ei ole rakoa, jatkuvat takaisinvedot (retrack) voivat syödä couplereiden hampaista bowdeniin urat, jolloin bowden pääsee vähän liikkumaan. Couplerit ovat myös voineet olla maanantaikappaleita. Yllä mainittu Luke Hatfieldin modi poistaa couplereiden potentiaalisen ongelmakohdan.
4) Suutin on koneistettu heikkolaatuisesti.
- Mikroskoopilla katsottaessa erot on huomattavia jonkun microswissin 20 euron suuttimen ja kiinalaisen 20 centin suuttimen välillä. Mun mielestä ei kannata lähteä sinne 20e/suutin linjalle, mutta jos jollakin halvalla suuttimella on ongelmia niin nakkaa roskiin ja uutta tilalle.
5) Takaisinveto on laitettu liian pitkäksi.
- Miksi niitä nyt suomeksi sanotaan, mutta englanniksi wisp...sanotaan nyt vaikka "hius", joita välttämiseksi retracktin pituutta on nostettu niin paljon, että sulaa muovia pääsee kylmärajan yli. Sun tulostimessa taitaa 6mm olla ihan ylärajalla, eli mieluummin 5mm. 7mm varmastikin jo aiheuttaa ongelmia. Ne hiukset saa muuten tosi helpoisti pois valmiista tulosteesta kuumailmapuhaltimella heilauttamalla.

Noi coldpullit, kuumailmapuhaltimet ja akupunktioneulat on keinoja saada tukos auki, mutta jos tukoksen aiheuttajaa ei korjata, edessä on vain uusi tukos.
Jos käytössä on joku 0.2mm suutin, tukokset tulee erittäin helposti pienestäkin epäpuhtaudesta filamentissa. Halpa filamentti ja liian pieni suutin on varma tukos.
 
Sattui tämä ilmoitus Torilta silmään, ehkä jollekin iloa:




Jos värit sopii ja laatu ok, niin tuskin tuota 10e/kg halvemmalla saa PLA:ta (noudettuna).

Oiskohan tää samaa? Ainakin nimi, väri ja tuo alumiinipaketointi mätsää. Firma vissiin menny konkkaan kun ei sivut toimi.


Edit:

Tilasin pari rullaa tuolta lasten makuun sopivia värejä, kun oon itse tulostellu lähinnä mustaa ja lisää mustaa. Tuolla on kans Reprap deltoja 120e sisältäen kaksi rullaa filamenttia. Noissa on vissin Duet maestro sisällä. Voi olla hyväkin hinta jos on Reprap- tai Duet-henkinen, vaikka onhan tuo melko vanha tulostin jo.

GST3D:stä saa 8€ /kg, tosin pitää ottaa 10kg.
 
Olen aika yllättynyt, että tuolla hinnalla saa kotiin asti. Eipä siinä, hyvä hinta.
Mä olen todella yllättynyt siitä laadusta. Ei se mitään huippua ole, mutta ei myöskään sitä kuraa mitä odotin. Mä otin 10 kiloo tuota kun yks projekti nielee 3-4 kiloo eikä laadulla ole väliä ja loppua ajattelin prototyyppeilyyn, mutta nyt kun ehkä 5 kiloo tuota olen tulostanut, en ole löytänyt (melkein) mitään valittavaa. Toki tuon pintajälki on hyvin kiiltävää ja monissa jutuissa matta-pinta näyttää paljon paremmalta, mutta yksi filamentti ei voikaan täyttää kaikkia toiveita. GST3D osti jonkun toisen vastaavalla tavalla toimivan firman ja nyt markkinoivatkin samaa kamaa kahdella eri nimellä. Redditissä on tullut vastaan postauksia joissa jengi on saanut tuolta ihan sekundaa, mutta ilmeisesti jokaisessa tapauksessa ovat korvanneet. Lupaavat että EU:ssa tehtyjä, mutta mulle tulleista rullista puolet oli tehty Argentiinassa ja puolet EU:ssa. Kyllä mä tilaan tuolta uuden 10 kiloa jossakin vaiheessa, mutta silti tilailen myös Fillamentumia, Spectrumia, Das filamentia ja Prusamenttiakin. Kullekin käyttökohteensa.
 
Mulla tuntuu cr10s-pro:n kanssa hajoavan aina tuo extruderin päädyn coupleri. Luin jostain että voi johtua siitä kun suutin on liian lähellä petiä tai jos suuttimessa on tukos.
Jokatapauksessa olen taitojeni mukaan koittanut sen pedin säätää oikealle korkeudelle, noita "couplereita" tuntuu silti joutuvan vaihtamaan kerran vuoteen.

Olisiko kenelläkään suositella jotain täysmetallista coupleria jossa ei ole noita hampaita mitkä aina ajan saatossa särkyy?
 
Mä olen todella yllättynyt siitä laadusta. Ei se mitään huippua ole, mutta ei myöskään sitä kuraa mitä odotin. Mä otin 10 kiloo tuota kun yks projekti nielee 3-4 kiloo eikä laadulla ole väliä ja loppua ajattelin prototyyppeilyyn, mutta nyt kun ehkä 5 kiloo tuota olen tulostanut, en ole löytänyt (melkein) mitään valittavaa. Toki tuon pintajälki on hyvin kiiltävää ja monissa jutuissa matta-pinta näyttää paljon paremmalta, mutta yksi filamentti ei voikaan täyttää kaikkia toiveita. GST3D osti jonkun toisen vastaavalla tavalla toimivan firman ja nyt markkinoivatkin samaa kamaa kahdella eri nimellä. Redditissä on tullut vastaan postauksia joissa jengi on saanut tuolta ihan sekundaa, mutta ilmeisesti jokaisessa tapauksessa ovat korvanneet. Lupaavat että EU:ssa tehtyjä, mutta mulle tulleista rullista puolet oli tehty Argentiinassa ja puolet EU:ssa. Kyllä mä tilaan tuolta uuden 10 kiloa jossakin vaiheessa, mutta silti tilailen myös Fillamentumia, Spectrumia, Das filamentia ja Prusamenttiakin. Kullekin käyttökohteensa.

Mua aina vähän näissä PLA+-filamenteissa epäilyttää tuo "+". Että mitähän tuossakin on lisäaineina varsinkin kun tehdään mahdollisimman halpaa filamenttia. Itselläni PLA:n käytön yksi tekijä on pitkä käyttökokemus ja siihen liittyvä relatiivinen turvallisuus. Kunnon tutkimustahan terveysvaikutuksista ei ole. Katsoin itsekin pari arvostelua ja hyvältä filamentilta vaikuttaa. Hyvä näin.
 
Mulla tuntuu cr10s-pro:n kanssa hajoavan aina tuo extruderin päädyn coupleri. Luin jostain että voi johtua siitä kun suutin on liian lähellä petiä tai jos suuttimessa on tukos.
Jokatapauksessa olen taitojeni mukaan koittanut sen pedin säätää oikealle korkeudelle, noita "couplereita" tuntuu silti joutuvan vaihtamaan kerran vuoteen.

Olisiko kenelläkään suositella jotain täysmetallista coupleria jossa ei ole noita hampaita mitkä aina ajan saatossa särkyy?


Tuollaiset voisivat sopia. Joudut ehkä etsimään sopivalla kierteellä olevan.
 
Mua aina vähän näissä PLA+-filamenteissa epäilyttää tuo "+". Että mitähän tuossakin on lisäaineina varsinkin kun tehdään mahdollisimman halpaa filamenttia. Itselläni PLA:n käytön yksi tekijä on pitkä käyttökokemus ja siihen liittyvä relatiivinen turvallisuus. Kunnon tutkimustahan terveysvaikutuksista ei ole. Katsoin itsekin pari arvostelua ja hyvältä filamentilta vaikuttaa. Hyvä näin.
Olen itse vakuuttunut että se plussa siellä perässä on ihan vain markkinointitermi. Aina niihin on sen perusraaka-aineen lisäksi jotain lisätty, on se sitten ollut väriainetta, glitteriä, puukuitua tjms. Mä ajattelen sitä sillai, että jos joku valmistaja kehittäis merkittävästi paremman materiaalin kuin PLA, se nimeäisi sen joksikin muuksi ja saisi siten paremmin erottuvan tuotteen jota on helpompi markkinoida. Esimerkkinä tuosta nyt vaikkapa Fillamentumin NonOilen.

Tosta tutkimuspuolesta...aina silloin tällöin jokin media kirjoittaa kuinka 3D tulostimet levittävät ympäristöönsä VOC:ta ja että ne ovat ihmisille haitallisia. Hyvä klikki otsikko ja paljon lukijoita, mainoksista kilahtaa rahaa median tilille. VOC tulee sanoista Volitile Organic Compounds. Kuulostaa pahalta ja sitä se voi myöskin olla. Mutta tuo on hyvin laaja termi joka pitää sisällään myös mm siitepölyn, ihohilseen, auton pakokaasut, maalin kuivumisesta tulevat höyryt...jopa pierut. Mikä tahansa aine voi olla ihmiselle vaarallinen, riittävissä annosmäärissä. Sillä, miten sitä ainetta kulkeutuu ihmiseen, ei ole hirveesti merkitystä. Joten tavallaan ei ole kauhean tärkeä tutkia sitä miten 3D tulostaminen vaikuttaa ihmisen terveyteen, vaan sillä miten filamenttien raaka-aineet vaikuttavat ihmiseen. Mä veikkaan, että 3D tulostajan kehossa on vain muutama prosentti enemmän muovia kuin sellaisen ihmisen joka ei ole koskaan ollut tulostimen läheisyydessä. Mikroskooppisen pieniä muovipalasia löytyy ihan jokapuolelta, lähtien kalojen aivoista ja ne eivät ole tulleet 3D tulostamisesta, vaan siitä että muovi on kamalan vaikea hävitettävä. Jossain väitettiin, että kaikki ihmisen valmistama muovi on edelleen olemassa, mikroskooppisen pieninä palasina.
PLA on kehitetty 1920 luvulla. PLA sisältää vain hiili, happi ja vety -atomeita, joten siitä ei vapaudu dioksiineja sulatuksen yhteydessä. Se ei silti tarkoita sitä ettei se voisi olla vaarallistakin, ihmisiä kuolee juotuaan liikaa vettä.
 
Sattumalta tuli youtubesta vastaan ao. video niin miten esim. Ender 3v2 tulostuksen laatu vertautuu tuohon tulostimeen? Aika hyvin näytti tekevän alussa olevan pultin kierteineen...

Olin jo laittanut Enderin ostoslistalle mut hivenen mieityttää nämä tulostuksen lopputulemat yms.

 
Sattumalta tuli youtubesta vastaan ao. video niin miten esim. Ender 3v2 tulostuksen laatu vertautuu tuohon tulostimeen?
Tuo on vähän erilainen tulostin, ollessaan direct feed kun Ender 3v2 taas on bowden tube-mallinen tulostin. Kummassakin on omat hyvät ja huonot puolensa. Tulostuslaatuun vaikuttaa myös merkittävästi kuinka hyvin tulostin on kalibroitu ja huollettu sekä filamentin laatu. Mutta lyhyt vastaus on, että Ender 3v2 on vähintään yhtä hyvä ja todennäköisesti parempi. Enpä ole ToAuto Pyramid tulostimesta ennen kuullut, näyttäisi olevan Crealityn CR10:n kopio. Varmaankin joku nimetön valmistaja joka tekee tukkureille omanimisiänsä tulostimia (vrt Pirkka tai Rainbow tuotteet ruokakaupoissa).

edit: niin ja se unohtui sanoa, että nuo on eri kokoluokan tulostimia. Ja nopea googlaus, niin tosiaan tuota Pyramid tulostinta näyttäisi olevan monella eri nimellä myynnissä, eli kyseessä on niin sanottu white label valmistaja johon sitten tukkurit lätkäsee oman nimensä merkiksi.
 
Olen itse vakuuttunut että se plussa siellä perässä on ihan vain markkinointitermi. Aina niihin on sen perusraaka-aineen lisäksi jotain lisätty, on se sitten ollut väriainetta, glitteriä, puukuitua tjms. Mä ajattelen sitä sillai, että jos joku valmistaja kehittäis merkittävästi paremman materiaalin kuin PLA, se nimeäisi sen joksikin muuksi ja saisi siten paremmin erottuvan tuotteen jota on helpompi markkinoida. Esimerkkinä tuosta nyt vaikkapa Fillamentumin NonOilen.

Totta, että ainahan niihin jotain lisätään eikä niistäkään ole mitään selkeitä tietoja. Periaatteessahan vaikkapa joku tietty väriaine voisi kaasuuntuessaan olla haitallinen. Kuitenkin noissa PLA+-filamenteissa on jotain tuntemattomia lisäaineita. Valmistajasta kiinni mitä sinne sotketaan sekaan parantamaan ominaisuuksia. Jotain sinne kuitenkin lisätään, kun filamentin ominaisuudet ovat (valmistajasta riippuen) erilaiset lämmönkeston, iskunkestävyyden jne. puolesta erilaiset.

Tosta tutkimuspuolesta...aina silloin tällöin jokin media kirjoittaa kuinka 3D tulostimet levittävät ympäristöönsä VOC:ta ja että ne ovat ihmisille haitallisia. Hyvä klikki otsikko ja paljon lukijoita, mainoksista kilahtaa rahaa median tilille. VOC tulee sanoista Volitile Organic Compounds. Kuulostaa pahalta ja sitä se voi myöskin olla. Mutta tuo on hyvin laaja termi joka pitää sisällään myös mm siitepölyn, ihohilseen, auton pakokaasut, maalin kuivumisesta tulevat höyryt...jopa pierut.

Taidat tässä sotkea yhteen VOC:t ja pienhiukkaset:


Mikä tahansa aine voi olla ihmiselle vaarallinen, riittävissä annosmäärissä. Sillä, miten sitä ainetta kulkeutuu ihmiseen, ei ole hirveesti merkitystä. Joten tavallaan ei ole kauhean tärkeä tutkia sitä miten 3D tulostaminen vaikuttaa ihmisen terveyteen, vaan sillä miten filamenttien raaka-aineet vaikuttavat ihmiseen.

Vaikuttaa siltä, että tässä on melko tavallinen väärinkäsitys. Sillä todella on toksikologian kannaltamerkitystä mitä kautta vierasaineet kulkeutuvat ihmiseen, koska ihmisen elimistö kykenee eri tavoin suojautumaan riippuen reitistä. Ihosta menee läpi vain vähän. Ruoansulatusjärjestelmässä puolustustusjärjestelmiä on paitsi mikrobeja vastaan, niin myös haitallisia vierasaineita vastaan. Suolistosta imeytyneet aineet kierrätetään veren mukana porttilaskimoon puhdistumaan maksaan:


Järjestelmä on tietty paljon monimutkaisempi tuosta vielä. Keuhkoista vastaava järjestelmä puuttuu. Evolutiivisesti tässä on järkeä, koska ilmansaasteiden määrä elinympäristössä on ollut vähäisempi aiemmin. Siksi on eri asia laittaako pienhiukkasia iholle, syökö niitä vai hengittääkö niitä. Keuhkoista on suorempi reitti elimistöön ja toisaalta keuhkot ovat alttiita nimenomaisesti pienhiukkasista johtuville sairauksille.

Mä veikkaan, että 3D tulostajan kehossa on vain muutama prosentti enemmän muovia kuin sellaisen ihmisen joka ei ole koskaan ollut tulostimen läheisyydessä. Mikroskooppisen pieniä muovipalasia löytyy ihan jokapuolelta, lähtien kalojen aivoista ja ne eivät ole tulleet 3D tulostamisesta, vaan siitä että muovi on kamalan vaikea hävitettävä. Jossain väitettiin, että kaikki ihmisen valmistama muovi on edelleen olemassa, mikroskooppisen pieninä palasina.
PLA on kehitetty 1920 luvulla. PLA sisältää vain hiili, happi ja vety -atomeita, joten siitä ei vapaudu dioksiineja sulatuksen yhteydessä. Se ei silti tarkoita sitä ettei se voisi olla vaarallistakin, ihmisiä kuolee juotuaan liikaa vettä.

Tavallaan tällainen "määrä tekee myrkyn"-ajattelu on hyödyllistä, koska se estää ylilyöntejä. Kyllä, ihminen voi kuolla myös veden juomiseen. Olen samaa mieltä.

Toisaalta taas pienhiukkasten haittoja tunnetaan jo. Liikenteen pienhiukkaspäästöt aiheuttavat keuhkosairauksia. Vielä on tuntematonta missä määrin 3D-printterit tekevät sitä. Mielestäni varovainen suhtautuminen on järkevää varsinkin jos altistuu työkseen tai jatkuvasti kotonaan. Kun näitä juttuja on nyt jonkun aikaa lukenut, niin paljon on ihmisiä joilla pyörii tulostin olohuoneessa jatkuvasti. Mahdollisesti koko perhe altistuu. Väestötasolla 3D-tulostaminen tuskin on mikään riskitekijä, mutta yksittäiselle tulostajalle se tietysti on ikävää jos sairastuu harrastuksen vuoksi.

Omat keinot tässä ovat altistuksen välttäminen (en oleskele pitkäaikaisesti samassa tilassa, ilmanvaihto, ilmansuodatus) ja potentiaalisesti haitallisimpien materiaalien käytön välttäminen. En hirveästi stressaa näistä varotoimenpiteistä, mutta harjoitan niitä silti. Samoin hioessa puuta en hengittele myöskään puupölyä, koska sekään ei ole terveellistä. En käytä kypärää kävellessä, mutta liukkaalla kuljen varovaisemmin.

Yritin katsella Google Scholarista nopeasti olisiko tästä asiasta tullut tässä parin vuoden aikana jotain hyvää tutkimusta. Löysin tällaisen systemaattisen katsauksen:


Valitettavasti kokotekstiä ei ole saatavilla. Ei löydy edes Sci-hubista. Laadukas systemaattinen katsaus olisi usein hyvä tapa päästä jyvälle viimeisimmästä luotettavasta tiedosta.

Lisäksi tämmöinen kiinnostava eläinkoe:


The goal of this study was to investigate the in vivo toxicity of ABS-emissions from a commercial desktop 3-D printer. Male Sprague Dawley rats were exposed to a single concentration of ABS-emissions or air for 4 hours/day, 4 days/week for five exposure durations (1, 4, 8, 15, and 30 days).

At the current experimental conditions applied, it was concluded that the emissions from ABS filament caused minimal transient pulmonary and systemic toxicity.

ABS-päästöjen hengittelystä ei siis rotille seurannut kovin ihmeitä 30 päivässä. Tulkitsisin niin, että lähinnä ohimenevää keuhkoärsytystä. Rottakokeiden sovellettavuus ihmisiin vaatii tietysti aina harkintaa. Altistusaika on myös aika lyhyt. Hyvä kuitenkin, että joku tekee näitä kokeita.

Edit: typoja, pari unohtunutta sanaa
 
Totta, että ainahan niihin jotain lisätään eikä niistäkään ole mitään selkeitä tietoja. Periaatteessahan vaikkapa joku tietty väriaine voisi kaasuuntuessaan olla haitallinen. Kuitenkin noissa PLA+-filamenteissa on jotain tuntemattomia lisäaineita. Valmistajasta kiinni mitä sinne sotketaan sekaan parantamaan ominaisuuksia. Jotain sinne kuitenkin lisätään, kun filamentin ominaisuudet ovat (valmistajasta riippuen) erilaiset lämmönkeston, iskunkestävyyden jne. puolesta erilaiset.
Toi on just yksi tärkeimmistä syistä miksi mä itse pyrin välttämään EU:n ulkopuolelta tulevia filamentteja. Valmistajavastuu teoriassa kyllä koskee myös EU:n ulkopuolelta tuotaviin tuotteisiin, mutta ainakin kaukoidässä noista on harmillisen helppo luikkia karkuun.
Filamentin ominaisuudet vaihtelevat myös käytettävän raaka-aineen puhtaudesta. Toisaalta niitä raaka-aine valmistajia ei ole koko maailmassa kovin montaa, Euroopassa taitaa olla yksi ja ainoa, mutta Josef Prusa silti mainitsi tuon raaka-aineen puhtauden tärkeäksi tekijäksi. Niin kauan kunnes näen todellisia todisteita siitä miten PLA+ on plusmerkkinsä arvoinen, pitäydyn siinä käsityksessä että se puhtaasti markkinoinnillinen. Olen itse markkinoinnin parissa työskennellyt puolet elämästäni ja tuo plus merkki on juuri tyypillinen mielikuvamarkkinointikeino.


Taidat tässä sotkea yhteen VOC:t ja pienhiukkaset:
Pitää paikkansa. Johtuu taannoisesta keskustelusta toisella foorumilla, jossa englantia puhuvat käyttivät termiä VOC vaikka tarkoittivat pienhiukkasia ja jostain syystä se sitten jäi alitajuntaan.


Vaikuttaa siltä, että tässä on melko tavallinen väärinkäsitys. Sillä todella on toksikologian kannaltamerkitystä mitä kautta vierasaineet kulkeutuvat ihmiseen, koska ihmisen elimistö kykenee eri tavoin suojautumaan riippuen reitistä. Ihosta menee läpi vain vähän. Ruoansulatusjärjestelmässä puolustustusjärjestelmiä on paitsi mikrobeja vastaan, niin myös haitallisia vierasaineita vastaan. Suolistosta imeytyneet aineet kierrätetään veren mukana porttilaskimoon puhdistumaan maksaan:
No ei sillä nyt ihan loppujen lopuksi ole merkitystä! On kyllä totta että cobran myrkky leviää nopeammin kun se tulee kehoon pureman myötä, mutta samat oireet saat jos juot sen saman myrkyn. Eroa on sillä kuinka nopeasti se vaikuttaa sinuun. Toki noista myrkkyjen nielemisistä on hyvin vähän tutkimusta...ymmärrettävistä syistä, mutta vahingossa tapahtuneet tapaukset antavat selvän osviitan, että sillä ei ole merkitystä meneekö myrkky suoraan verenkiertoon vai imeytyykö vatsalaukun kautta verenkiertoon...tai kenties jopa hyörystyneenä keuhkojen kautta. Taidat nyt kyllä vähän liioitella ruuansulatusjärjestelmän puolustusjärjestelmillä. Toki joo pikapoisto ripulin tai oksennuksen myötä tepsii joihinkin asioihin melko hyvin, mutta se ei tehoa asioihin joita keho ei osaa tunnistaa tai asioihin jotka vaikuttavat nopeasti ja pieninäkin annoksina. Yleensä ruuansulatusjärjestelmän pelastus on se, ettei se osannut tehdä mitään potentiaalisesti vaaralliselle vierasesineelle ja lopulta esine poistuu uloskäynnistä. Edit: Ja muovit taitavat mennä tähän samaan kategoriaan. Ihmisekeho ei taistele muoveja vastaan, vaan ne mikromuovit vain ovat siellä seassa, passiivisena.
Jännä sivukuriositeetti muuten, suomenkielessä on sana myrkky, joka vastaa englanninkielestä sanoja poison, venom ja toxin, jotka kaikki tarkoittavat eri asioita.


Toisaalta taas pienhiukkasten haittoja tunnetaan jo. Liikenteen pienhiukkaspäästöt aiheuttavat keuhkosairauksia. Vielä on tuntematonta missä määrin 3D-printterit tekevät sitä.
Niin siis, kuten aiemmin mainitsin, PLA:ta on valmistettu noin 100 vuotta ja se tunnetaan erittäin hyvin. Sillä ei ole suuresti merkitystä mitä kautta sen höyryjä tai pienhiukkasia kehoon tulee, se ei ole sen myrkyllisempää. Keuhkoissa sen vaikutukset ovat haitallisia yhtälailla kuin millä tahansa muullakin pienhiukkasella, kuten vaikkapa pölyllä. Liikenteen pienhiukkaspäästöissä taas on runsaasti raskasmetalleja ja öljypohjaisia yhdisteitä. Ne ovat itsessään jo myrkyllisiä ihmisille.
Mä oon nähny parikin tutkimusta noista 3D printterien hiukkasmääristä. Ne ovat päätyneet päätelmään että pienhiukkasia tulee, mutta suurempi huolenaihe on että mitä ainetta ne pienhiukkaset ovat. Mä puhuin vain ja ainoastaan PLA:sta, jonka itse lasken pienemmäksi riskitekijäksi sisäilman laadulle kuin pölyn tai keväisin siitepölyn. En lähde edes arvaileen mitä mainitsemassasi ABS:ssä on, tai Nylonissa, tai PC:ssä tai PEEKissä. ABS:n kohdalta pitkäaikaisia altistustutkimusta voisi tehdä vaikkapa Legon tehtaiden työntekijöiden parista. Arvelisin jos siinä porukassa olisi systemaattisesti korkeampi syöpäriski, me tiedättäisiin asiasta jo.
Hartsitulostin mulla pysyy pajalla, mutta FDM tulostimet puksuttaa PLA:ta normaalissa huoneilmassa. 30 vuotta mä poltin tupakkaa (nyt savuttomana ollut 1v 4kk 26p ja 19tuntia), se ainakin oli tyhmää ja vaarallista :)

Edit:
Järjestelmä on tietty paljon monimutkaisempi tuosta vielä. Keuhkoista vastaava järjestelmä puuttuu. Evolutiivisesti tässä on järkeä, koska ilmansaasteiden määrä elinympäristössä on ollut vähäisempi aiemmin. Siksi on eri asia laittaako pienhiukkasia iholle, syökö niitä vai hengittääkö niitä. Keuhkoista on suorempi reitti elimistöön ja toisaalta keuhkot ovat alttiita nimenomaisesti pienhiukkasista johtuville sairauksille.
Lukasin tekstisi vielä uudestaan ja tähän piti vielä vastata.
En ehkä ihan ymmärrä mitä ajoit takaa, mutta kehkoista on siis suora reitti verenkiertoon. Toki keuhkoihin voi aiheutua paikallistakin haittaa, mutta niin voi mahaankin. Jokin terävä metallinkappale voi tehdä haavan mahalaukun pintaan, jolloin haitta on paikallinen. Samalla tavalla esimerkiksi tupakoijan keuhkot saavat paikallisen haitan hengitetystä tervasta, joka haittaa keuhkorakkuloiden toimintaa. Mutta hengitetyt myrkyt siirtyvät keuhkoista samalla tavalla verenkiertoon kuin mahalaukusta niellyt myrkyt. Verenkierrossa vierasaineita vastaan taistelevat valkosolut ja maksa yrittää puhdistaa, riippumatta mitä kautta se myrkky on sinne verenkiertoon päässyt.
 
Viimeksi muokattu:
Pitkästä aikaa uutta:



Monta eri ideaa kerätty tuossa yhteen ja toteutettu hienosti. Suosittelen koko videon katsomista. Jäin kuitenkin eniten katsomaan tätä:

1630107173908.png

1630107903624.png


Noinhan tuo tietenkin on! Todella fiksusti käytetty hyväksi kaikki tila tulostusalan maksimoimiseksi.
 
tuli mieleen eräs mallintamiseen liittyvä seikka. Jos on esine esim sivuleikkurit ja piirrän sen ääriviivat paperille niin saako tuota mitenkään skannattua tms siten että sen pohjalta voi ruvera piirtämään esim fusionilla oikeaa 2d-kuvaa? Vai pitääkö ottaa kolme miljoonaa eri mittaa että saa halutun kuvan. (voipaperille tms läpikuultavalle paperille kuva, se teipillä näyttöön kiinni ja piirtämään? Ajatuksena tehdä työkaluvaunun työkalulle kunnolliset paikat.
 
tuli mieleen eräs mallintamiseen liittyvä seikka. Jos on esine esim sivuleikkurit ja piirrän sen ääriviivat paperille niin saako tuota mitenkään skannattua tms siten että sen pohjalta voi ruvera piirtämään esim fusionilla oikeaa 2d-kuvaa? Vai pitääkö ottaa kolme miljoonaa eri mittaa että saa halutun kuvan. (voipaperille tms läpikuultavalle paperille kuva, se teipillä näyttöön kiinni ja piirtämään? Ajatuksena tehdä työkaluvaunun työkalulle kunnolliset paikat.
Onnistuu insert canvas työkalulla.

Hae youtubesta hakusanoilla esim. "fusion 360 import image" nii löydät ohjeita.
 
tuli mieleen eräs mallintamiseen liittyvä seikka. Jos on esine esim sivuleikkurit ja piirrän sen ääriviivat paperille niin saako tuota mitenkään skannattua tms siten että sen pohjalta voi ruvera piirtämään esim fusionilla oikeaa 2d-kuvaa? Vai pitääkö ottaa kolme miljoonaa eri mittaa että saa halutun kuvan. (voipaperille tms läpikuultavalle paperille kuva, se teipillä näyttöön kiinni ja piirtämään? Ajatuksena tehdä työkaluvaunun työkalulle kunnolliset paikat.

Kuten tuossa ylempänä vastattiinkin, niin Fusionissa tuo onnistuu ainakin. Varmasti monessa muussakin ohjelmassa onnistuu. En tästä tiedä kyllä juuri mitään, mutta etsin joskus samaan asiaan raitkaisua.



 
juuri tuollaista hain takaa, mahtava juttu. Toinen fusioniin liittyvä asia tuli mieleen. Kun siinä on projektien määrä rajattu kymmeneen, onko kierrättävissä mitenkään. Esim tallennetut fusionin projektit siirrettävissä johonkin omaan kansioon aiheiden mukaan? en sillä että tekisin ammattimaisesti mutta olisi kiva saada projektit talteen myöhempää käyttöä varten. Myös jokin muu rajoittamaton harrastelijalle sopiva softa kiinnostaa jossa tuollainen on mahdollista.
 
juuri tuollaista hain takaa, mahtava juttu. Toinen fusioniin liittyvä asia tuli mieleen. Kun siinä on projektien määrä rajattu kymmeneen, onko kierrättävissä mitenkään. Esim tallennetut fusionin projektit siirrettävissä johonkin omaan kansioon aiheiden mukaan? en sillä että tekisin ammattimaisesti mutta olisi kiva saada projektit talteen myöhempää käyttöä varten. Myös jokin muu rajoittamaton harrastelijalle sopiva softa kiinnostaa jossa tuollainen on mahdollista.
Se rajoitus ei koske mallinnustiedostoja vaan projekti tarkoittaa käytännössä "jäsennettyä kansiota".
Eli voit tehdä sadoittain malleja esim "admin projektiin".
Eli ei tuota ongelmia muuten kuin oikeita työprojekteja tehdessä.
 
eli periaatteessa kymmenen pääkansiota jonka alle vaikka 30 eri mallia ja jokainen erikseen tulostettavissa/leikattavissa?
 
jos teen mustalla pla-langalla kappaleen jonka pintaan haluaisin valkoisella numeroita ja kirjaimia niin miten se onnistuu? vai otanko vain maalitussin käteen? koneena ender 3 v2
 
jos teen mustalla pla-langalla kappaleen jonka pintaan haluaisin valkoisella numeroita ja kirjaimia niin miten se onnistuu? vai otanko vain maalitussin käteen? koneena ender 3 v2
Kävis aika työlääks tehdä manuaalisesti langanvaihtoa jokaselle kerrokselle jos jokaseen pintaan haluat valkosta. Jos kappaleesi väri vaihtuu esim. Puolivälissä niin silloin slicerissasi teet sille kerrokselle värinvaihdon. Silloin tulostin pysähtyy ja jää odottelemaan kunnes painat nappia ja jatkat tulostusta. Tein tuolla tavoin kaksivärisiä avaimenperiä. Kerroksia oli yhteensä 40 ja vaihdoin värin mustasta valkoiseen kerroksessa 30.

Edit. Chepillä hyvä video
 
jos teen mustalla pla-langalla kappaleen jonka pintaan haluaisin valkoisella numeroita ja kirjaimia niin miten se onnistuu? vai otanko vain maalitussin käteen? koneena ender 3 v2
Maalitussilla ton saa tehtyä helpoiten, tai tulostimella jossa on multimaterial/extruder tai vastaava. Jos vaihdat layereittäin filamenttia niin tulee väkisin sitten reunoillekin sateenkaarta kun se koko kerros menee aina toisella värillä.

Onko isokin homma mitä oot tekemässä?
 
Niin, toki jos teet kohokirjaimet ja tulostat lopuksi vika kerroksen toisella värillä niin sitten ei ongelmia
 
Yksi vaihtoehto muiden lisäksi olisi tehdä eri värillä tulevat osat omana tulosteenaan ja sitten liimailla ne "päämalliin" mallinnettuihin koloihin. Sopivan viistot kontaktipinnat, niin ei tule toleransseista liian tiukkia. Jos pitää samaan tasoon saada, niin tulostaa ylikorkeaksi ja hioo tasoon?
 
Edit: oho, vähän väsyneenä kirjoitin ensin englanniksi :D
Devin Montes näyttää toisen tavan tehdä multiväriprintti yhdellä extruderilla:

 
Viimeksi muokattu:
Edit: oho, vähän väsyneenä kirjoitin ensin englanniksi :D
Devin Montes näyttää toisen tavan tehdä multiväriprintti yhdellä extruderilla:


Hyvä pointti, niinpä olikin tää ratkasu. Hassua sinänsä et oon kattonu ton videon kauan sitten mut en muistanu yhtään sen olemassaoloa ku tässä väsyneenä kasailen uutta konetta .
 
Onkos vinkkejä, kun ei ender 3 meinaa mikään muovilaatu tarttua alustaan? ABS auttaa slurry ja PLAssa pitää käyttää liimaa, muuten ei tartu sitten mitenkään. Alustana kokeiltu vähän kaikkea, alkuperäistä muovi, metallilevyä ja peiliä, ja korkeuden säätö pitäisi olla kohdallaan (vaikka sitä muuttaa ylös tai alas niin ei se meinaa silti tarttua) (ja luonnollisesti IPAlla putsattu alustoja). Sen verran harvoin (kerran kuussa tai kahdessa) tulee tulosteltua, että joka kertaa saa hirveästi tapella tarttuvuuden suhteen, mutta sitten kun sen ekan saa (useimmiten suuttimen vaihdon jälkeen, kokeillut kyllä tökkiä puhtaaksi) toimimaan, niin seuraavat tulosteet tuntuu tarttuvan helpommin.
Aikaisemmin luulin Z akselin "vinous" vaikuttaisi siihen (noh kyllähän se vähän vaikutti), mutta nyt kun asensin toisellekin puolelle ruuvin nostelemaan, niin silti tartunta on ongelmallinen.
 
Onkos vinkkejä, kun ei ender 3 meinaa mikään muovilaatu tarttua alustaan? ABS auttaa slurry ja PLAssa pitää käyttää liimaa, muuten ei tartu sitten mitenkään. Alustana kokeiltu vähän kaikkea, alkuperäistä muovi, metallilevyä ja peiliä, ja korkeuden säätö pitäisi olla kohdallaan (vaikka sitä muuttaa ylös tai alas niin ei se meinaa silti tarttua) (ja luonnollisesti IPAlla putsattu alustoja). Sen verran harvoin (kerran kuussa tai kahdessa) tulee tulosteltua, että joka kertaa saa hirveästi tapella tarttuvuuden suhteen, mutta sitten kun sen ekan saa (useimmiten suuttimen vaihdon jälkeen, kokeillut kyllä tökkiä puhtaaksi) toimimaan, niin seuraavat tulosteet tuntuu tarttuvan helpommin.
Aikaisemmin luulin Z akselin "vinous" vaikuttaisi siihen (noh kyllähän se vähän vaikutti), mutta nyt kun asensin toisellekin puolelle ruuvin nostelemaan, niin silti tartunta on ongelmallinen.

Mitä IPAa käytät? Itsellä motonetin ipa jättää jälkeensä vaalean kerroksen.

Saman ongelman kanssa taisteltua, fairypesu on ollut toimivin tapa puhdistaa peili.

Jarrukliinerillä joskus pyyhkäsen, jos en jaksa irroittaa petiä, sekin toiminut paremmin kuin motonetin ipa.
 
Onkos vinkkejä, kun ei ender 3 meinaa mikään muovilaatu tarttua alustaan?
Saman ongelman kanssa paininut useampaan kertaan ja lukemattomia tunteja säädetty. Slicerista olen vaihtanut tartunnaksi brimmin joka tuntuu pitävän tulosteen paremmin kiinni pedissä.
 
Onkos vinkkejä, kun ei ender 3 meinaa mikään muovilaatu tarttua alustaan? ABS auttaa slurry ja PLAssa pitää käyttää liimaa, muuten ei tartu sitten mitenkään. Alustana kokeiltu vähän kaikkea, alkuperäistä muovi, metallilevyä ja peiliä, ja korkeuden säätö pitäisi olla kohdallaan (vaikka sitä muuttaa ylös tai alas niin ei se meinaa silti tarttua) (ja luonnollisesti IPAlla putsattu alustoja). Sen verran harvoin (kerran kuussa tai kahdessa) tulee tulosteltua, että joka kertaa saa hirveästi tapella tarttuvuuden suhteen, mutta sitten kun sen ekan saa (useimmiten suuttimen vaihdon jälkeen, kokeillut kyllä tökkiä puhtaaksi) toimimaan, niin seuraavat tulosteet tuntuu tarttuvan helpommin.
Aikaisemmin luulin Z akselin "vinous" vaikuttaisi siihen (noh kyllähän se vähän vaikutti), mutta nyt kun asensin toisellekin puolelle ruuvin nostelemaan, niin silti tartunta on ongelmallinen.
Ootko kokeillu lämpötilaa muutella? Mulla jostain syystä filamentin koostumus on muuttunut sen verran (kosteus todnäk) että piti nostaa eilen 5 astetta lämpöä - sama Petg filamentti on tarttunut aiemmin ihan nätisti 235 asteessa, mutta alkanut viimeaikoina stringiintymään ja ollu tarttumisongelmaa, joka katos kun nostin lämmöt 240 asteeseen
 
Mitä IPAa käytät? Itsellä motonetin ipa jättää jälkeensä vaalean kerroksen.
Oon käytänyt sitä polar jääestoa mitä puuilosta sain (tai bilteman elektroniikan puhdistajaa, tai brake cleaneria), mutta yllätyksekseni, puuilokin oli alkanut myymään TA:n IPA:a. Tosin en ole kerennyt kokeilemaan, mutta itse en ole nähnyt jämiä, voin kyllä olla aika sokeakin sen suhteen.

Slicerista olen vaihtanut tartunnaksi brimmin joka tuntuu pitävän tulosteen paremmin kiinni pedissä.
Joo siis brimmi on päällä, muuten ei tulis yhtään mitään. Brimmikään kun ei vaan meinaa pysyä, vaan se siis tuntuu haluavan irti lähes heti kun se on tulostanut sen.
Korkeutta säätämällä saa sen tulostus pään "murskaamaan" sen siihen pintaan, jolloin se tuntuu paremmalta/pysyvän, mutta se taas sitten "pursauttaa" sitä muovia siten, että seuraavalla kierroksella siinä kulkureitillä on jo vähän muovia ja tuuppaa osumaan siihen (ja irroittaa sen alkukerroksen).

Ootko kokeillu lämpötilaa muutella?
Jossakin vaiheessa, mutta en nyt ihan hetkeen. Voisihan sitä taas kokeilla, PETGillä sain aluksi toimimaan ihan hyvin (kuten itseasiassa myös PLA tarttui todella hyvin) mutta jossain vaiheessa joku muuttui, kun ei meinaa tarttua enää lainkaan. Oikeastaan se eka 8.99e/kg PLA mitä tilasin tulostimen mukana, toiminut parhaiten. Muuten ostanut clasohlsonilta PLA ja ABS. Voihan siinä kosteuskin olla syynä paha sanoa, mutta sanotaan, että vaikka otin uuden rullan niin meno jatkui ihan samana.
Kuitenkaan kun sitä pursuttaa ilmaan, niin ei sieltä tule niitä "kuplia" mitä kuulemma tulee jos siellä on pahasti kosteutta.
 
Oon käytänyt sitä polar jääestoa mitä puuilosta sain (tai bilteman elektroniikan puhdistajaa, tai brake cleaneria), mutta yllätyksekseni, puuilokin oli alkanut myymään TA:n IPA:a. Tosin en ole kerennyt kokeilemaan, mutta itse en ole nähnyt jämiä, voin kyllä olla aika sokeakin sen suhteen.


Joo siis brimmi on päällä, muuten ei tulis yhtään mitään. Brimmikään kun ei vaan meinaa pysyä, vaan se siis tuntuu haluavan irti lähes heti kun se on tulostanut sen.
Korkeutta säätämällä saa sen tulostus pään "murskaamaan" sen siihen pintaan, jolloin se tuntuu paremmalta/pysyvän, mutta se taas sitten "pursauttaa" sitä muovia siten, että seuraavalla kierroksella siinä kulkureitillä on jo vähän muovia ja tuuppaa osumaan siihen (ja irroittaa sen alkukerroksen).


Jossakin vaiheessa, mutta en nyt ihan hetkeen. Voisihan sitä taas kokeilla, PETGillä sain aluksi toimimaan ihan hyvin (kuten itseasiassa myös PLA tarttui todella hyvin) mutta jossain vaiheessa joku muuttui, kun ei meinaa tarttua enää lainkaan. Oikeastaan se eka 8.99e/kg PLA mitä tilasin tulostimen mukana, toiminut parhaiten. Muuten ostanut clasohlsonilta PLA ja ABS. Voihan siinä kosteuskin olla syynä paha sanoa, mutta sanotaan, että vaikka otin uuden rullan niin meno jatkui ihan samana.
Kuitenkaan kun sitä pursuttaa ilmaan, niin ei sieltä tule niitä "kuplia" mitä kuulemma tulee jos siellä on pahasti kosteutta.
Noi oireet kyllä kuulostaa samalle ku mulla oli eilen, ja sen 5 asteen nosto korjas noi ongelmat. Kokeilin ensin itsekin säätää nokan korkeutta ja liiskata sitä filamenttiä alistaan, mut sillä ei ollu käytännössä mitään vaikutusta. Toinen mitä tein nyt on et pudotin hieman tulostusnopeutta eka layerille ku haluan tulostaa modin koteloon ja haluan sen eka layerin struktuurin näkyviin (prusan teksturoitu pelti), niin sen eka layerin pitää olla täydellinen. En itse korkannut uutta rullaa, joten paha sanoa johtuko se mulla kosteudesta, oletin et se oli se syy ku mulla on kelat ollu koko kesän roikkumassa räkissä ja kiinni MMUssa, laiskuus iski .
 
Pitää kokeilla tuota lämmön nostoa seuraavalla kerralla, tosiaan tuon ekan kerroksen nopeutta oon jo laskenut matelu nopeuksiin (joka tuntui auttavan, koska useimmiten se oli todella heikosti etenkin "kulmissa" kiinni).
 
Huhhu viikon urakka päätökseen ja Prusa Mini saatu vihdoin kasaan. Tietysti kun veti kalibroinnin niin X-axis jäi virheeseen :x3: Ideoita? Pitää varmaan päästä käsiksi X-akselin moottoriin/vetopyörään eli puolet printteristä purkuun :D Nätisti se näytti testissä vetävän edes takasin useampaan kertaan. Tai no pitää varmaan ensin tarkistaa, että sisässä tuoreimmat firmikset.

E: jaa kalibrointi menikin läpi kun löysäsin vyön kiristimestä 2 ruuvia jotka lukittaa x-akselin tangot kiristimeen. Eli kuvan ruuvit täysin auki toimii, hieman kiristettynä ei. Eikö vyön kireyttä kuitenkin säätele nuo päädyn 2 ruuvia jotka työntää noita tankoja kauemmas ja siten kiristäen vyötä? Vaikuttaisi siltä että ympyröityjen ruuvien ainoa funktio on kiristää muoviosa tankojen ympärille? Vai kiristääkö samalla muutakin esim. tuolla sisällä olevaa taljaa? :hmm: :hmm:

E2: ilmeisesti kun nuo ruuvit on auki tarpeeksi ja x-akselin kalibraatio onnistuu niin syy siihen on se, että kyseiset ruuvit estää tuon pursottimen liikkumisen yhtään enempää vasemmalle. Tuuletin ottaa kiinni ruuveihin ja tämän takia se ei mene niin pitkälle päätyyn kun voisi. Eli kiristimen ruuvit liian kireällä. Jos ne taas ei ole niin kireällä niin sitten vyö on liian löysä. Kiristimen lisäksi ei kai tuohon vyön tiukkuuteen vaikuta muukaan kuin se kuinka syvällä siinä muovikappaleen urissa vyön päät on?

Tuossa vielä benchy joka tulostui kun ne ruuvit oli auki ja tukki X-akselin viimeiset millit. Mielestäni on aika onnistuneen näköinen? Ehkä ekoissa kerroksissa jotain hämyä.
 

Liitteet

  • mystinencase.jpg
    mystinencase.jpg
    38,5 KB · Luettu: 144
  • benchy1.jpg
    benchy1.jpg
    170,4 KB · Luettu: 129
  • benchy2.jpg
    benchy2.jpg
    162,9 KB · Luettu: 123
  • benchy3.jpg
    benchy3.jpg
    150,6 KB · Luettu: 121
  • benchy4.jpg
    benchy4.jpg
    141,7 KB · Luettu: 115
Viimeksi muokattu:
Uusi filamentti ehkä aiheuttaa ongelmaa. Geeetechin PLA:ta. Jokin retract tms. ongelma kun kupua tulostaessa tulee sauma siihen kohtaan missä kone lähtee eri suuntaan?
Milläs tuon voisi korjata? Testasin ja sain tehtyä vastaavan viivan myös Benchyyn. Toisella filamentilla ei tule vastaavaa.
 

Liitteet

  • 20210909_092127.jpg
    20210909_092127.jpg
    81,7 KB · Luettu: 126
Uusi filamentti ehkä aiheuttaa ongelmaa. Geeetechin PLA:ta. Jokin retract tms. ongelma kun kupua tulostaessa tulee sauma siihen kohtaan missä kone lähtee eri suuntaan?
Milläs tuon voisi korjata? Testasin ja sain tehtyä vastaavan viivan myös Benchyyn. Toisella filamentilla ei tule vastaavaa.
Mielenkiintoista. Olen luullut että ns. Z-seam kuuluu kiinteänä osana FDM tulostamiseen. Toki sitä voi yrittää häivyttää erilaisilla Slicer-kikoilla, mutta eikai se kuvantyyppisistä kappaleista ikinä täysin katoa?
 
Onkohan slicerissa mitään asetusta että kierroksen aloituskohta olisi joka kierroksella hieman eri? Jos vaikka 10 astetta joka kierroksella tekisi niin tuskin tulisi noin selkää jälkeä.
En vain keksi mitään nimeä millä tuota voisi googlettaa. Cura käytössä...
 
Onkohan slicerissa mitään asetusta että kierroksen aloituskohta olisi joka kierroksella hieman eri? Jos vaikka 10 astetta joka kierroksella tekisi niin tuskin tulisi noin selkää jälkeä.
En vain keksi mitään nimeä millä tuota voisi googlettaa. Cura käytössä...
Curassa aiankin on "Z seam alignment" ja "Z seam position" asetukset, joilla tuon sauman sijaintia voi muuttaa.
 
Ajattelin mainita myös tällä foorumilla, että pistin toisen Anycubic Chiron tulostimistani myyntiin tuonne kauppa-alueelle (myydään muut) jos joku on kiinnostunut pienestä tulostinprojektista ja tarvitsee tulostusalaltaan isoa tulostinta.
 
Ajattelin mainita myös tällä foorumilla, että pistin toisen Anycubic Chiron tulostimistani myyntiin tuonne kauppa-alueelle (myydään muut) jos joku on kiinnostunut pienestä tulostinprojektista ja tarvitsee tulostusalaltaan isoa tulostinta.
Kuinka monta tulostinta sulla on yhteensä? Äläkä ujostele, laske ne kaikki :)
 
Kuinka monta tulostinta sulla on yhteensä? Äläkä ujostele, laske ne kaikki :)

Vaimon mukaan aivan liikaa, mut omien laskujen mukaan vain 5. Ja viimeisintä tulostinta (Resin) en ole edes ehtinyt ottamaan paketista, vaikka taisin ostaa sen jo viime vuoden Black Friday alennuksesta!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 156
Viestejä
4 485 424
Jäsenet
74 176
Uusin jäsen
Nahkapaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom