Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Creality Ender 5. Oon tulostellut nyt PETG ja tuli ongelmia ilmeisesti tulostuspään kanssa. Syöttölaite suttaa ja tule huonosti ainetta läpi. Millä tavalla kannattaa puhdistaa? Orkkis osia käsittääkseni kaikki.
Sattui tämä ilmoitus Torilta silmään, ehkä jollekin iloa:
Myyty! Ei ilmoitusta.
www.tori.fi
Jos värit sopii ja laatu ok, niin tuskin tuota 10e/kg halvemmalla saa PLA:ta (noudettuna).
Oiskohan tää samaa? Ainakin nimi, väri ja tuo alumiinipaketointi mätsää. Firma vissiin menny konkkaan kun ei sivut toimi.
dr3D PLA Filament Review (UPDATED Nov 2017)
First things first, I was very fortunate to receive this filament for free from ProtoPro, here in the UK ( in exchange for testing and reviewing it. I received no further inducement from ProtoPro n…jugglingwithjelly.wordpress.com
Edit:
Tilasin pari rullaa tuolta lasten makuun sopivia värejä, kun oon itse tulostellu lähinnä mustaa ja lisää mustaa. Tuolla on kans Reprap deltoja 120e sisältäen kaksi rullaa filamenttia. Noissa on vissin Duet maestro sisällä. Voi olla hyväkin hinta jos on Reprap- tai Duet-henkinen, vaikka onhan tuo melko vanha tulostin jo.
Mainitaanko missään kohtaa tuon filamentin paksuutta? Arvostelun kuvassa toki 1.75 mm.
Ite hommasin amazonista semmosen nozzle cleanins setin ja läjän erikokoisia nokkia, tossa setissä on joka koolle oma tollanen neula. Toinen millä ite oon putsannu on ns cold pull metodi, jolla voi kans koittaa puhdistaa nokasta vanhat tukokset ilman et purkaa koko nokkaa:Creality Ender 5. Oon tulostellut nyt PETG ja tuli ongelmia ilmeisesti tulostuspään kanssa. Syöttölaite suttaa ja tule huonosti ainetta läpi. Millä tavalla kannattaa puhdistaa? Orkkis osia käsittääkseni kaikki.
Jos sulla on 0.4mm suutin, syynä tukoksiin on joku seuraavista:Creality Ender 5. Oon tulostellut nyt PETG ja tuli ongelmia ilmeisesti tulostuspään kanssa. Syöttölaite suttaa ja tule huonosti ainetta läpi. Millä tavalla kannattaa puhdistaa? Orkkis osia käsittääkseni kaikki.
Sattui tämä ilmoitus Torilta silmään, ehkä jollekin iloa:
Myyty! Ei ilmoitusta.
www.tori.fi
Jos värit sopii ja laatu ok, niin tuskin tuota 10e/kg halvemmalla saa PLA:ta (noudettuna).
Oiskohan tää samaa? Ainakin nimi, väri ja tuo alumiinipaketointi mätsää. Firma vissiin menny konkkaan kun ei sivut toimi.
dr3D PLA Filament Review (UPDATED Nov 2017)
First things first, I was very fortunate to receive this filament for free from ProtoPro, here in the UK ( in exchange for testing and reviewing it. I received no further inducement from ProtoPro n…jugglingwithjelly.wordpress.com
Edit:
Tilasin pari rullaa tuolta lasten makuun sopivia värejä, kun oon itse tulostellu lähinnä mustaa ja lisää mustaa. Tuolla on kans Reprap deltoja 120e sisältäen kaksi rullaa filamenttia. Noissa on vissin Duet maestro sisällä. Voi olla hyväkin hinta jos on Reprap- tai Duet-henkinen, vaikka onhan tuo melko vanha tulostin jo.
GST3D:stä saa 8€ /kg, tosin pitää ottaa 10kg.
Mä olen todella yllättynyt siitä laadusta. Ei se mitään huippua ole, mutta ei myöskään sitä kuraa mitä odotin. Mä otin 10 kiloo tuota kun yks projekti nielee 3-4 kiloo eikä laadulla ole väliä ja loppua ajattelin prototyyppeilyyn, mutta nyt kun ehkä 5 kiloo tuota olen tulostanut, en ole löytänyt (melkein) mitään valittavaa. Toki tuon pintajälki on hyvin kiiltävää ja monissa jutuissa matta-pinta näyttää paljon paremmalta, mutta yksi filamentti ei voikaan täyttää kaikkia toiveita. GST3D osti jonkun toisen vastaavalla tavalla toimivan firman ja nyt markkinoivatkin samaa kamaa kahdella eri nimellä. Redditissä on tullut vastaan postauksia joissa jengi on saanut tuolta ihan sekundaa, mutta ilmeisesti jokaisessa tapauksessa ovat korvanneet. Lupaavat että EU:ssa tehtyjä, mutta mulle tulleista rullista puolet oli tehty Argentiinassa ja puolet EU:ssa. Kyllä mä tilaan tuolta uuden 10 kiloa jossakin vaiheessa, mutta silti tilailen myös Fillamentumia, Spectrumia, Das filamentia ja Prusamenttiakin. Kullekin käyttökohteensa.Olen aika yllättynyt, että tuolla hinnalla saa kotiin asti. Eipä siinä, hyvä hinta.
Mä olen todella yllättynyt siitä laadusta. Ei se mitään huippua ole, mutta ei myöskään sitä kuraa mitä odotin. Mä otin 10 kiloo tuota kun yks projekti nielee 3-4 kiloo eikä laadulla ole väliä ja loppua ajattelin prototyyppeilyyn, mutta nyt kun ehkä 5 kiloo tuota olen tulostanut, en ole löytänyt (melkein) mitään valittavaa. Toki tuon pintajälki on hyvin kiiltävää ja monissa jutuissa matta-pinta näyttää paljon paremmalta, mutta yksi filamentti ei voikaan täyttää kaikkia toiveita. GST3D osti jonkun toisen vastaavalla tavalla toimivan firman ja nyt markkinoivatkin samaa kamaa kahdella eri nimellä. Redditissä on tullut vastaan postauksia joissa jengi on saanut tuolta ihan sekundaa, mutta ilmeisesti jokaisessa tapauksessa ovat korvanneet. Lupaavat että EU:ssa tehtyjä, mutta mulle tulleista rullista puolet oli tehty Argentiinassa ja puolet EU:ssa. Kyllä mä tilaan tuolta uuden 10 kiloa jossakin vaiheessa, mutta silti tilailen myös Fillamentumia, Spectrumia, Das filamentia ja Prusamenttiakin. Kullekin käyttökohteensa.
Mulla tuntuu cr10s-pro:n kanssa hajoavan aina tuo extruderin päädyn coupleri. Luin jostain että voi johtua siitä kun suutin on liian lähellä petiä tai jos suuttimessa on tukos.
Jokatapauksessa olen taitojeni mukaan koittanut sen pedin säätää oikealle korkeudelle, noita "couplereita" tuntuu silti joutuvan vaihtamaan kerran vuoteen.
Olisiko kenelläkään suositella jotain täysmetallista coupleria jossa ei ole noita hampaita mitkä aina ajan saatossa särkyy?
juurikin jotain tuon mallista päässäni mietin. Pitääpä tutkailla mitkä kierteet cr10s-pro:ssa on.C trianglelab Brass Pneumatic Connector M8 Thread for Bowden extruder For PRUSA MINI Extruder 4MM PTFE TUBE Pneumatic Connector - AliExpress 7
Smarter Shopping, Better Living! Aliexpress.comwww.aliexpress.com
Tuollaiset voisivat sopia. Joudut ehkä etsimään sopivalla kierteellä olevan.
Olen itse vakuuttunut että se plussa siellä perässä on ihan vain markkinointitermi. Aina niihin on sen perusraaka-aineen lisäksi jotain lisätty, on se sitten ollut väriainetta, glitteriä, puukuitua tjms. Mä ajattelen sitä sillai, että jos joku valmistaja kehittäis merkittävästi paremman materiaalin kuin PLA, se nimeäisi sen joksikin muuksi ja saisi siten paremmin erottuvan tuotteen jota on helpompi markkinoida. Esimerkkinä tuosta nyt vaikkapa Fillamentumin NonOilen.Mua aina vähän näissä PLA+-filamenteissa epäilyttää tuo "+". Että mitähän tuossakin on lisäaineina varsinkin kun tehdään mahdollisimman halpaa filamenttia. Itselläni PLA:n käytön yksi tekijä on pitkä käyttökokemus ja siihen liittyvä relatiivinen turvallisuus. Kunnon tutkimustahan terveysvaikutuksista ei ole. Katsoin itsekin pari arvostelua ja hyvältä filamentilta vaikuttaa. Hyvä näin.
Tuo on vähän erilainen tulostin, ollessaan direct feed kun Ender 3v2 taas on bowden tube-mallinen tulostin. Kummassakin on omat hyvät ja huonot puolensa. Tulostuslaatuun vaikuttaa myös merkittävästi kuinka hyvin tulostin on kalibroitu ja huollettu sekä filamentin laatu. Mutta lyhyt vastaus on, että Ender 3v2 on vähintään yhtä hyvä ja todennäköisesti parempi. Enpä ole ToAuto Pyramid tulostimesta ennen kuullut, näyttäisi olevan Crealityn CR10:n kopio. Varmaankin joku nimetön valmistaja joka tekee tukkureille omanimisiänsä tulostimia (vrt Pirkka tai Rainbow tuotteet ruokakaupoissa).Sattumalta tuli youtubesta vastaan ao. video niin miten esim. Ender 3v2 tulostuksen laatu vertautuu tuohon tulostimeen?
Olen itse vakuuttunut että se plussa siellä perässä on ihan vain markkinointitermi. Aina niihin on sen perusraaka-aineen lisäksi jotain lisätty, on se sitten ollut väriainetta, glitteriä, puukuitua tjms. Mä ajattelen sitä sillai, että jos joku valmistaja kehittäis merkittävästi paremman materiaalin kuin PLA, se nimeäisi sen joksikin muuksi ja saisi siten paremmin erottuvan tuotteen jota on helpompi markkinoida. Esimerkkinä tuosta nyt vaikkapa Fillamentumin NonOilen.
Tosta tutkimuspuolesta...aina silloin tällöin jokin media kirjoittaa kuinka 3D tulostimet levittävät ympäristöönsä VOC:ta ja että ne ovat ihmisille haitallisia. Hyvä klikki otsikko ja paljon lukijoita, mainoksista kilahtaa rahaa median tilille. VOC tulee sanoista Volitile Organic Compounds. Kuulostaa pahalta ja sitä se voi myöskin olla. Mutta tuo on hyvin laaja termi joka pitää sisällään myös mm siitepölyn, ihohilseen, auton pakokaasut, maalin kuivumisesta tulevat höyryt...jopa pierut.
Mikä tahansa aine voi olla ihmiselle vaarallinen, riittävissä annosmäärissä. Sillä, miten sitä ainetta kulkeutuu ihmiseen, ei ole hirveesti merkitystä. Joten tavallaan ei ole kauhean tärkeä tutkia sitä miten 3D tulostaminen vaikuttaa ihmisen terveyteen, vaan sillä miten filamenttien raaka-aineet vaikuttavat ihmiseen.
Mä veikkaan, että 3D tulostajan kehossa on vain muutama prosentti enemmän muovia kuin sellaisen ihmisen joka ei ole koskaan ollut tulostimen läheisyydessä. Mikroskooppisen pieniä muovipalasia löytyy ihan jokapuolelta, lähtien kalojen aivoista ja ne eivät ole tulleet 3D tulostamisesta, vaan siitä että muovi on kamalan vaikea hävitettävä. Jossain väitettiin, että kaikki ihmisen valmistama muovi on edelleen olemassa, mikroskooppisen pieninä palasina.
PLA on kehitetty 1920 luvulla. PLA sisältää vain hiili, happi ja vety -atomeita, joten siitä ei vapaudu dioksiineja sulatuksen yhteydessä. Se ei silti tarkoita sitä ettei se voisi olla vaarallistakin, ihmisiä kuolee juotuaan liikaa vettä.
The goal of this study was to investigate the in vivo toxicity of ABS-emissions from a commercial desktop 3-D printer. Male Sprague Dawley rats were exposed to a single concentration of ABS-emissions or air for 4 hours/day, 4 days/week for five exposure durations (1, 4, 8, 15, and 30 days).
At the current experimental conditions applied, it was concluded that the emissions from ABS filament caused minimal transient pulmonary and systemic toxicity.
Toi on just yksi tärkeimmistä syistä miksi mä itse pyrin välttämään EU:n ulkopuolelta tulevia filamentteja. Valmistajavastuu teoriassa kyllä koskee myös EU:n ulkopuolelta tuotaviin tuotteisiin, mutta ainakin kaukoidässä noista on harmillisen helppo luikkia karkuun.Totta, että ainahan niihin jotain lisätään eikä niistäkään ole mitään selkeitä tietoja. Periaatteessahan vaikkapa joku tietty väriaine voisi kaasuuntuessaan olla haitallinen. Kuitenkin noissa PLA+-filamenteissa on jotain tuntemattomia lisäaineita. Valmistajasta kiinni mitä sinne sotketaan sekaan parantamaan ominaisuuksia. Jotain sinne kuitenkin lisätään, kun filamentin ominaisuudet ovat (valmistajasta riippuen) erilaiset lämmönkeston, iskunkestävyyden jne. puolesta erilaiset.
Pitää paikkansa. Johtuu taannoisesta keskustelusta toisella foorumilla, jossa englantia puhuvat käyttivät termiä VOC vaikka tarkoittivat pienhiukkasia ja jostain syystä se sitten jäi alitajuntaan.Taidat tässä sotkea yhteen VOC:t ja pienhiukkaset:
No ei sillä nyt ihan loppujen lopuksi ole merkitystä! On kyllä totta että cobran myrkky leviää nopeammin kun se tulee kehoon pureman myötä, mutta samat oireet saat jos juot sen saman myrkyn. Eroa on sillä kuinka nopeasti se vaikuttaa sinuun. Toki noista myrkkyjen nielemisistä on hyvin vähän tutkimusta...ymmärrettävistä syistä, mutta vahingossa tapahtuneet tapaukset antavat selvän osviitan, että sillä ei ole merkitystä meneekö myrkky suoraan verenkiertoon vai imeytyykö vatsalaukun kautta verenkiertoon...tai kenties jopa hyörystyneenä keuhkojen kautta. Taidat nyt kyllä vähän liioitella ruuansulatusjärjestelmän puolustusjärjestelmillä. Toki joo pikapoisto ripulin tai oksennuksen myötä tepsii joihinkin asioihin melko hyvin, mutta se ei tehoa asioihin joita keho ei osaa tunnistaa tai asioihin jotka vaikuttavat nopeasti ja pieninäkin annoksina. Yleensä ruuansulatusjärjestelmän pelastus on se, ettei se osannut tehdä mitään potentiaalisesti vaaralliselle vierasesineelle ja lopulta esine poistuu uloskäynnistä. Edit: Ja muovit taitavat mennä tähän samaan kategoriaan. Ihmisekeho ei taistele muoveja vastaan, vaan ne mikromuovit vain ovat siellä seassa, passiivisena.Vaikuttaa siltä, että tässä on melko tavallinen väärinkäsitys. Sillä todella on toksikologian kannaltamerkitystä mitä kautta vierasaineet kulkeutuvat ihmiseen, koska ihmisen elimistö kykenee eri tavoin suojautumaan riippuen reitistä. Ihosta menee läpi vain vähän. Ruoansulatusjärjestelmässä puolustustusjärjestelmiä on paitsi mikrobeja vastaan, niin myös haitallisia vierasaineita vastaan. Suolistosta imeytyneet aineet kierrätetään veren mukana porttilaskimoon puhdistumaan maksaan:
Niin siis, kuten aiemmin mainitsin, PLA:ta on valmistettu noin 100 vuotta ja se tunnetaan erittäin hyvin. Sillä ei ole suuresti merkitystä mitä kautta sen höyryjä tai pienhiukkasia kehoon tulee, se ei ole sen myrkyllisempää. Keuhkoissa sen vaikutukset ovat haitallisia yhtälailla kuin millä tahansa muullakin pienhiukkasella, kuten vaikkapa pölyllä. Liikenteen pienhiukkaspäästöissä taas on runsaasti raskasmetalleja ja öljypohjaisia yhdisteitä. Ne ovat itsessään jo myrkyllisiä ihmisille.Toisaalta taas pienhiukkasten haittoja tunnetaan jo. Liikenteen pienhiukkaspäästöt aiheuttavat keuhkosairauksia. Vielä on tuntematonta missä määrin 3D-printterit tekevät sitä.
Lukasin tekstisi vielä uudestaan ja tähän piti vielä vastata.Järjestelmä on tietty paljon monimutkaisempi tuosta vielä. Keuhkoista vastaava järjestelmä puuttuu. Evolutiivisesti tässä on järkeä, koska ilmansaasteiden määrä elinympäristössä on ollut vähäisempi aiemmin. Siksi on eri asia laittaako pienhiukkasia iholle, syökö niitä vai hengittääkö niitä. Keuhkoista on suorempi reitti elimistöön ja toisaalta keuhkot ovat alttiita nimenomaisesti pienhiukkasista johtuville sairauksille.
Onnistuu insert canvas työkalulla.tuli mieleen eräs mallintamiseen liittyvä seikka. Jos on esine esim sivuleikkurit ja piirrän sen ääriviivat paperille niin saako tuota mitenkään skannattua tms siten että sen pohjalta voi ruvera piirtämään esim fusionilla oikeaa 2d-kuvaa? Vai pitääkö ottaa kolme miljoonaa eri mittaa että saa halutun kuvan. (voipaperille tms läpikuultavalle paperille kuva, se teipillä näyttöön kiinni ja piirtämään? Ajatuksena tehdä työkaluvaunun työkalulle kunnolliset paikat.
tuli mieleen eräs mallintamiseen liittyvä seikka. Jos on esine esim sivuleikkurit ja piirrän sen ääriviivat paperille niin saako tuota mitenkään skannattua tms siten että sen pohjalta voi ruvera piirtämään esim fusionilla oikeaa 2d-kuvaa? Vai pitääkö ottaa kolme miljoonaa eri mittaa että saa halutun kuvan. (voipaperille tms läpikuultavalle paperille kuva, se teipillä näyttöön kiinni ja piirtämään? Ajatuksena tehdä työkaluvaunun työkalulle kunnolliset paikat.
Se rajoitus ei koske mallinnustiedostoja vaan projekti tarkoittaa käytännössä "jäsennettyä kansiota".juuri tuollaista hain takaa, mahtava juttu. Toinen fusioniin liittyvä asia tuli mieleen. Kun siinä on projektien määrä rajattu kymmeneen, onko kierrättävissä mitenkään. Esim tallennetut fusionin projektit siirrettävissä johonkin omaan kansioon aiheiden mukaan? en sillä että tekisin ammattimaisesti mutta olisi kiva saada projektit talteen myöhempää käyttöä varten. Myös jokin muu rajoittamaton harrastelijalle sopiva softa kiinnostaa jossa tuollainen on mahdollista.
Juurikin näin.eli periaatteessa kymmenen pääkansiota jonka alle vaikka 30 eri mallia ja jokainen erikseen tulostettavissa/leikattavissa?
Kävis aika työlääks tehdä manuaalisesti langanvaihtoa jokaselle kerrokselle jos jokaseen pintaan haluat valkosta. Jos kappaleesi väri vaihtuu esim. Puolivälissä niin silloin slicerissasi teet sille kerrokselle värinvaihdon. Silloin tulostin pysähtyy ja jää odottelemaan kunnes painat nappia ja jatkat tulostusta. Tein tuolla tavoin kaksivärisiä avaimenperiä. Kerroksia oli yhteensä 40 ja vaihdoin värin mustasta valkoiseen kerroksessa 30.jos teen mustalla pla-langalla kappaleen jonka pintaan haluaisin valkoisella numeroita ja kirjaimia niin miten se onnistuu? vai otanko vain maalitussin käteen? koneena ender 3 v2
Maalitussilla ton saa tehtyä helpoiten, tai tulostimella jossa on multimaterial/extruder tai vastaava. Jos vaihdat layereittäin filamenttia niin tulee väkisin sitten reunoillekin sateenkaarta kun se koko kerros menee aina toisella värillä.jos teen mustalla pla-langalla kappaleen jonka pintaan haluaisin valkoisella numeroita ja kirjaimia niin miten se onnistuu? vai otanko vain maalitussin käteen? koneena ender 3 v2
Edit: oho, vähän väsyneenä kirjoitin ensin englanniksi
Devin Montes näyttää toisen tavan tehdä multiväriprintti yhdellä extruderilla:
Onkos vinkkejä, kun ei ender 3 meinaa mikään muovilaatu tarttua alustaan? ABS auttaa slurry ja PLAssa pitää käyttää liimaa, muuten ei tartu sitten mitenkään. Alustana kokeiltu vähän kaikkea, alkuperäistä muovi, metallilevyä ja peiliä, ja korkeuden säätö pitäisi olla kohdallaan (vaikka sitä muuttaa ylös tai alas niin ei se meinaa silti tarttua) (ja luonnollisesti IPAlla putsattu alustoja). Sen verran harvoin (kerran kuussa tai kahdessa) tulee tulosteltua, että joka kertaa saa hirveästi tapella tarttuvuuden suhteen, mutta sitten kun sen ekan saa (useimmiten suuttimen vaihdon jälkeen, kokeillut kyllä tökkiä puhtaaksi) toimimaan, niin seuraavat tulosteet tuntuu tarttuvan helpommin.
Aikaisemmin luulin Z akselin "vinous" vaikuttaisi siihen (noh kyllähän se vähän vaikutti), mutta nyt kun asensin toisellekin puolelle ruuvin nostelemaan, niin silti tartunta on ongelmallinen.
Saman ongelman kanssa paininut useampaan kertaan ja lukemattomia tunteja säädetty. Slicerista olen vaihtanut tartunnaksi brimmin joka tuntuu pitävän tulosteen paremmin kiinni pedissä.Onkos vinkkejä, kun ei ender 3 meinaa mikään muovilaatu tarttua alustaan?
Ootko kokeillu lämpötilaa muutella? Mulla jostain syystä filamentin koostumus on muuttunut sen verran (kosteus todnäk) että piti nostaa eilen 5 astetta lämpöä - sama Petg filamentti on tarttunut aiemmin ihan nätisti 235 asteessa, mutta alkanut viimeaikoina stringiintymään ja ollu tarttumisongelmaa, joka katos kun nostin lämmöt 240 asteeseenOnkos vinkkejä, kun ei ender 3 meinaa mikään muovilaatu tarttua alustaan? ABS auttaa slurry ja PLAssa pitää käyttää liimaa, muuten ei tartu sitten mitenkään. Alustana kokeiltu vähän kaikkea, alkuperäistä muovi, metallilevyä ja peiliä, ja korkeuden säätö pitäisi olla kohdallaan (vaikka sitä muuttaa ylös tai alas niin ei se meinaa silti tarttua) (ja luonnollisesti IPAlla putsattu alustoja). Sen verran harvoin (kerran kuussa tai kahdessa) tulee tulosteltua, että joka kertaa saa hirveästi tapella tarttuvuuden suhteen, mutta sitten kun sen ekan saa (useimmiten suuttimen vaihdon jälkeen, kokeillut kyllä tökkiä puhtaaksi) toimimaan, niin seuraavat tulosteet tuntuu tarttuvan helpommin.
Aikaisemmin luulin Z akselin "vinous" vaikuttaisi siihen (noh kyllähän se vähän vaikutti), mutta nyt kun asensin toisellekin puolelle ruuvin nostelemaan, niin silti tartunta on ongelmallinen.
Oon käytänyt sitä polar jääestoa mitä puuilosta sain (tai bilteman elektroniikan puhdistajaa, tai brake cleaneria), mutta yllätyksekseni, puuilokin oli alkanut myymään TA:n IPA:a. Tosin en ole kerennyt kokeilemaan, mutta itse en ole nähnyt jämiä, voin kyllä olla aika sokeakin sen suhteen.Mitä IPAa käytät? Itsellä motonetin ipa jättää jälkeensä vaalean kerroksen.
Joo siis brimmi on päällä, muuten ei tulis yhtään mitään. Brimmikään kun ei vaan meinaa pysyä, vaan se siis tuntuu haluavan irti lähes heti kun se on tulostanut sen.Slicerista olen vaihtanut tartunnaksi brimmin joka tuntuu pitävän tulosteen paremmin kiinni pedissä.
Jossakin vaiheessa, mutta en nyt ihan hetkeen. Voisihan sitä taas kokeilla, PETGillä sain aluksi toimimaan ihan hyvin (kuten itseasiassa myös PLA tarttui todella hyvin) mutta jossain vaiheessa joku muuttui, kun ei meinaa tarttua enää lainkaan. Oikeastaan se eka 8.99e/kg PLA mitä tilasin tulostimen mukana, toiminut parhaiten. Muuten ostanut clasohlsonilta PLA ja ABS. Voihan siinä kosteuskin olla syynä paha sanoa, mutta sanotaan, että vaikka otin uuden rullan niin meno jatkui ihan samana.Ootko kokeillu lämpötilaa muutella?
Noi oireet kyllä kuulostaa samalle ku mulla oli eilen, ja sen 5 asteen nosto korjas noi ongelmat. Kokeilin ensin itsekin säätää nokan korkeutta ja liiskata sitä filamenttiä alistaan, mut sillä ei ollu käytännössä mitään vaikutusta. Toinen mitä tein nyt on et pudotin hieman tulostusnopeutta eka layerille ku haluan tulostaa modin koteloon ja haluan sen eka layerin struktuurin näkyviin (prusan teksturoitu pelti), niin sen eka layerin pitää olla täydellinen. En itse korkannut uutta rullaa, joten paha sanoa johtuko se mulla kosteudesta, oletin et se oli se syy ku mulla on kelat ollu koko kesän roikkumassa räkissä ja kiinni MMUssa, laiskuus iski .Oon käytänyt sitä polar jääestoa mitä puuilosta sain (tai bilteman elektroniikan puhdistajaa, tai brake cleaneria), mutta yllätyksekseni, puuilokin oli alkanut myymään TA:n IPA:a. Tosin en ole kerennyt kokeilemaan, mutta itse en ole nähnyt jämiä, voin kyllä olla aika sokeakin sen suhteen.
Joo siis brimmi on päällä, muuten ei tulis yhtään mitään. Brimmikään kun ei vaan meinaa pysyä, vaan se siis tuntuu haluavan irti lähes heti kun se on tulostanut sen.
Korkeutta säätämällä saa sen tulostus pään "murskaamaan" sen siihen pintaan, jolloin se tuntuu paremmalta/pysyvän, mutta se taas sitten "pursauttaa" sitä muovia siten, että seuraavalla kierroksella siinä kulkureitillä on jo vähän muovia ja tuuppaa osumaan siihen (ja irroittaa sen alkukerroksen).
Jossakin vaiheessa, mutta en nyt ihan hetkeen. Voisihan sitä taas kokeilla, PETGillä sain aluksi toimimaan ihan hyvin (kuten itseasiassa myös PLA tarttui todella hyvin) mutta jossain vaiheessa joku muuttui, kun ei meinaa tarttua enää lainkaan. Oikeastaan se eka 8.99e/kg PLA mitä tilasin tulostimen mukana, toiminut parhaiten. Muuten ostanut clasohlsonilta PLA ja ABS. Voihan siinä kosteuskin olla syynä paha sanoa, mutta sanotaan, että vaikka otin uuden rullan niin meno jatkui ihan samana.
Kuitenkaan kun sitä pursuttaa ilmaan, niin ei sieltä tule niitä "kuplia" mitä kuulemma tulee jos siellä on pahasti kosteutta.
Mielenkiintoista. Olen luullut että ns. Z-seam kuuluu kiinteänä osana FDM tulostamiseen. Toki sitä voi yrittää häivyttää erilaisilla Slicer-kikoilla, mutta eikai se kuvantyyppisistä kappaleista ikinä täysin katoa?Uusi filamentti ehkä aiheuttaa ongelmaa. Geeetechin PLA:ta. Jokin retract tms. ongelma kun kupua tulostaessa tulee sauma siihen kohtaan missä kone lähtee eri suuntaan?
Milläs tuon voisi korjata? Testasin ja sain tehtyä vastaavan viivan myös Benchyyn. Toisella filamentilla ei tule vastaavaa.
Curassa aiankin on "Z seam alignment" ja "Z seam position" asetukset, joilla tuon sauman sijaintia voi muuttaa.Onkohan slicerissa mitään asetusta että kierroksen aloituskohta olisi joka kierroksella hieman eri? Jos vaikka 10 astetta joka kierroksella tekisi niin tuskin tulisi noin selkää jälkeä.
En vain keksi mitään nimeä millä tuota voisi googlettaa. Cura käytössä...
Vastaava löytyy prusa slicerista. Aligned, random ja nearest tais olla vaihtoehdot.Curassa aiankin on "Z seam alignment" ja "Z seam position" asetukset, joilla tuon sauman sijaintia voi muuttaa.
Kuinka monta tulostinta sulla on yhteensä? Äläkä ujostele, laske ne kaikkiAjattelin mainita myös tällä foorumilla, että pistin toisen Anycubic Chiron tulostimistani myyntiin tuonne kauppa-alueelle (myydään muut) jos joku on kiinnostunut pienestä tulostinprojektista ja tarvitsee tulostusalaltaan isoa tulostinta.
Kuinka monta tulostinta sulla on yhteensä? Äläkä ujostele, laske ne kaikki