On tietenkin sitten asia erikseen, jos meinaa Enderin muuttaa tulostimeksi jolla pystyy tulostamaan PEEKiä tai ULTEMia tai muita hankalasti tulostettavia materiaaleja, mutta jos tarkoituksena on tulostaa PLA:ta ja PETG:tä, laitetta ei tarvitse modata. Kyllä, on paljon paljon ihmisiä jotka mielellään luettelevat "40 tärkeintä modia Ender 3:een", mutta noin suurinpiirtein 39 niistä on samalla tasolla kuin Toyota Corollan alustavalaistus. Jo pelkästään kappaletuuletuksesta käydään kiivasta taistelua mikä on paras, mutta sitten tulee joku CHEP paikalle ja todistaa että kunhan slicerin asetukset ovat kohdallaan, ei kappaleesta löydä mitään eroavaisuuksia onko se tulostettu Hero-kanavilla vai alkuperäisellä kappalepuhaltimen suuttimella.
Jotkut kiivaasti väittää että bowden couplerit on pakko vaihtaa ennenkuin koneesta tulee hyvää jälkeä ja sitten on miljoonia koneita jotka tulostavat virheetöntä kappaletta ilman couplereiden vaihtoa. Pedin jousista monet vääntävät kanssa, mutta tuokin asia on ratkaistavissa ihan kasausvaiheessa rajakytkimen paikan valinnalla.
Tulostimessa on sitten ihan kuluvia osia, joita kuuluukin vaihtaa ajoittain, eikä Ender ole siinä missään erityisasemassa, yhtälailla Prusan koneissa pedin pinta kuluu, suuttimen reikä isonee jne. Hyvin monella tuntuu koneen modaaminen olevan enempi sitä että haluaa tulostaa jotain järkevää ja hyödyllistä eikä vain sadattaviidettäkymmenettä benchyä, mutta omasta kodista ei ole löytynyt rikki mennyttä jääkaapin saranaa johon voisi suunnitella korvaajaa. 3D printteri on työkalu. Kyllähän sitä vasaraankin voi klitteriä liimata, mutta tuliko siitä nyt sitten parempi? On mun mielestä jopa väärin sanoa modaamiseksi jotain led stripin kiinnittämistä tai v-slottien urien peittämistä koristepaneeleilla.
Ender 3 Pro ja Ender 3 V2 ovat käytännössä ihan sama laite, vaikka jotkut komponentit ovat vähän erilaisia.
CR-6 SE ei ole mulle kovin tuttu laite sinällään, mutta muistan katsoneeni siitä muutaman syväluotaavan videon ja muistan todenneeni että se on Ender 3 johon on istutettu Crealityn oma versio ABL:stä ja näyttö vaihdettu kosketusnäytöksi. Itse mieluummin käytän laitetta jossa ei ole ABL:ää ja näyttökin mieluusti säätönupilla ei kosketusnäytöllä, niin olen omassa ajatusmaailmassa unohtanut koko koneen olemassaolon.
Emmä siis missään tapauksessa "kiellä ketään modaamaan", mutta on virheellistä väittää että Enderiä täytyisi modata jotta sen saisi esimerkiksi Prusan mk3:n tasolle. Mulla on tossa täysin modaamaton Ender 3v2 ja lähes täysin modaamaton Ender 3. Käyttö ja jälki on ihan samanlaista kuin Prusa mk3.