3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla olis tarkoitus alkaa uutta tulostinta rakentelemaan jossain vaiheessa ja tässä nyt mietin mistä rungon osia hommaisi, eBay ja Ali varmaan olis se helpoin. Tuossa googletellessa törmäsin suomalaiseen yritykseen Alumiiniprofiilit ja lineaarit laiterakennukseen - GreenLab tuolta saisi käytännössä kaikki rungon osat, onko kellekään tuttu?
Millasen tulostimen ajattelit rakentas? Mulla alkais nyt olla 3v kestänyt hypercube projekti, ei valmis mutta tulostaa ja toimii :D
Rungon tilasin täältä: Rat Rig Online Store
 
Juurikin tuota hypercubea olen miettinyt tai sitten jotain prusa i3 tyylistä.

3v. on lyhyt aika, mulla meni varmaan 9v. että sain tuon prusan valmiiksi:rofl:
 
Juurikin tuota hypercubea olen miettinyt tai sitten jotain prusa i3 tyylistä.

3v. on lyhyt aika, mulla meni varmaan 9v. että sain tuon prusan valmiiksi:rofl:
No juu. Jos laskee todellisen kulutetun ajan niin huomattavasti nopeempaa tuli. Lapsiperheessä töiden ja muiden harrastusten ohella kun koitat muutaman tunnin ylimäärästä aikaa löytää niin ei ole aina helppoa.

Toi mun hyperkube on perjaatteessa tämä: HyperCube Evolution by SCOTT_3D
Enempi ja vähempi rakentelin niistä osista mitä nurkista löyty ja loput sitten ostetiin tarpeen mukaan. Z johteet on nmg15 lineaarijohteilla, 2kpl yhdessä reunassa petiä. Mietin tässä josko ne vaihtelisi tohon 4x 12mm versioon. X ja Y johteet taas on 8mm tangolla kun sellasta oli toiseen projektiin varattuna. Sekin ehkä vähän heppoinen ja muiden tekemissä testeissä keskikohdassa petiä vähän "säkittää". Ehkä nekin jossain vaiheessa vaihtuu 10mm versioon tai johonkin kiskoon.
Alunperin piti laittaa extruderiksi hemera mutta sillä hetkellä kun oli kiukku päällä ja osia tilailin niin se oli joka paikasta loppu. Eli vanhan tulostimen titan extruder ja bowden V6 laitettiin lihoiksi ja uuteen tuli titan aero.
Sähköt on 24v ja emolevyks hommasin duet 2 wifin.
 
Kenelläkään tarvetta? n.2vuotta sitten ostettua PLA:ta ja nämä jäi avaamattomina vielä jäljelle.

MYYTY
6049BEE3-C396-4493-AFCC-5351E911CD1E.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Turkulaisille tiedoksi... Kirppiscenter/Minihinta Manhattanilla ja Länsikeskuksessa: Crystal, bensiinin jäänestoaine (IPA ilman voiteluainetta) Manhattanilla 3,5e/l ja Länkkärissä 2,95e/l
 
Hypercube on hyvä kampe, mut ite oon tykänny kyl Prusasta enemmän, joten se cube jäi autotalliin pölyttymään ja on ny kaverilla "lainassa" eli palauttaa ku jaksaa. Prusassa on se hyvä puoli et niiltä tulee suht halvalla päivityspaketit ja firmis on aika hyvin optimoitu. Hommasin just MMU2S modin siihen nii saa nyt leikkiä tosissaan eri muoveilla/väreillä
 
Löytyykös täältä apuja ihan täysin tietämättömälle 3d tulostinta hankkivalle?

Oon kattonut 3d tulostimia ja 3 in 1 yhteislaitteita (3d, cnc, laser). Täällä vaikuttaa olevan suosittuja esim. Ender 3 v2. Snapmaker v1:stä myös kattonut, koska siinä saisi myös laserkaiverrus ominaisuuksia. Todella paljon kovempaan hintaan tosin.

Mikäs olisi tällä hetkellä suositeltu tulostin aloittelevalle, joka haluaisi tulostimen jolla saa laadukasta jälkeä aikaan? Jonkun verran koodin ja elektroniikan kanssa taitoja ettei ihan plug and play tyyppinen laite tarvitse olla.
 
Älä osta semmosta 3in1 laitetta, miltään merkiltä! Siinä on uhrattu sekä 3d tulostuksen, cnc kaiverruksen että laserleikkauksen hyvät ominaisuudet ja saatu aikeiseksi yksi laite joka ei tee mitään asiaan hyvin.
Ender 3v2 on erittäin hyvä hinta/laatusuhde. Siitä on myös muutama aika pätevä klooni tehty kuten Biqu B1 tai Voxelab Aquila. En muista suoraan onko Biqu tai Voxelab avoimen koodin laitteita, mutta jokatapauksessa Enderiin löytää helpommin/enemmän harrastajien toimesta tehtyjä firmware modeja. Varaosat noihin käy suurilta osin päikseen. Sanoisin että noiden kolmen välillä valintakriteeriksi muodostuu hinta ja saatavuut. Kaikkian noita pitäisi saada EU varastoista 3-5 päivän toimituksella kotiovelle. Ender 3v2 on halvimmillaan ollu 172 euroa toimitettuna (normaalihinta noin 270e), Voxelabia ilmeisesti saanee noin 170 euron hintaan ja Biqu liikkuu jossakin 250-300e välissä.

Enderiin tai noihin muihin voi myös ostaa erikseen laserkaiverrusyksikön, mutta ota huomioon sitten että teet kaiken omalla riskilläsi. Jos poltat verkkokalvosi, vakuutusyhtiön saadessa selville että teit sen DIY vermeellä, sairaalahoidot ja haittakorvaukset menee omasta taskusta.
CNC puolella taas, toki noilla halvoilla koneilla voi jotain 8x8cm kokoista pehmeää puupalasta hitusen vähän kaiverrella, mutta jos haluaa kunnollista jälkeä jostain muustakin kuin bambupuusta, siihen tarvii oman dedikoidun laitteensa. Itsekin CNC sorvin pystyy rakentelemaan, jopa 3D printatuista osista teoriassa pystyy sorvaamaan alumiinia, mutta ei se helppoa ole. Referenssiksi katsele vaikkapa Thomas Sanladererin seikkailut Sienci CNC projektin parissa. Oikeasti toimiva ja käyttökelpoinen CNC sorvi on lähtien 2000 euroa.
 
iplo puhuu asiaa, josta olen samaa mieltä. Älä yritä yhdistää yhtä laitetta kaikkiin kolmeen. 3D tulostin vain tulostamiseen. CNC/laaseri sitten on mahdollista sovittaa samaan kokonaisuuteen. Kaikki kolme samassa paketissa kyllä onnistuu, mutta tarvitaan paljon rakentelua. Toisaalta jos peukalo ei ole keskellä kämmentä on se toteutettavissa, mutta suuria haasteita se joka tapauksessa aiheuttaa.
Jokainen kumminkin käyttää melko samanlaista käskykantaa ohjaukseen. Periaatteessa ei tuossa mikään sinällä estä, ettei kaikkia kolmea voisi pultata samaan laitteeseen.

Koska kumminkin kyselet 3D tulostinta. Suosittelen sitä Ender3 v2 ensinmäiseksi tulostimeksi. Kyseinen on todella hyvä tulostin ja toiminta varma, kunhan säädät sen alusta asti oikein.
 
Viimeksi muokattu:
Joo varmaan lähtee tuo Ender3 v2 tai sitten Anycubicin Vyper tilaukseen. Tuo Vyper vaikutti helpolta koska automaattinen bed levelling ja tulee lähes koottuna.
 
Auto bed leveling on ominaisuus minkä luulee helposti tarvitsevansa, mutta ilman tulee mainiosti toimeen. Mulla on kaksi ender 3:sta, Maxisissa on Bl Touch ja sellaisen ostin myös (V1) Prohon, mutta en oo koskaan vaivautunu asentamaan. Laitoin siihen jo uutena jäykemmät oranssit petijouset, eikä säätöihin ole tarvinnut sen jälkeen juurikaan koskea.
Maxin isommassa (ja mun yksilöissä) kierommassa tulostusalustassa ABL:stä voi olla enemmän hyötyä, mutta veikkaisin että en senkään kohdalla enää vaivautuisi jos ei olisi jo entuudestaan asennettuna.
 
Auto bed leveling on ominaisuus minkä luulee helposti tarvitsevansa, mutta ilman tulee mainiosti toimeen. Mulla on kaksi ender 3:sta, Maxisissa on Bl Touch ja sellaisen ostin myös (V1) Prohon, mutta en oo koskaan vaivautunu asentamaan. Laitoin siihen jo uutena jäykemmät oranssit petijouset, eikä säätöihin ole tarvinnut sen jälkeen juurikaan koskea.
Maxin isommassa (ja mun yksilöissä) kierommassa tulostusalustassa ABL:stä voi olla enemmän hyötyä, mutta veikkaisin että en senkään kohdalla enää vaivautuisi jos ei olisi jo entuudestaan asennettuna.
Mulla ollut jo pidempään ender 3 ja kaipaillut tuota ominaisuutta, vaikka vaihdettu jäykemmät jouset (ensin oranssit jouset ja myöhemmin vielä jämäkämmät oranssit "kumityynyt"). On totta, että säädöt pysyy melko hyvin paikallaan, jos laitetta ei liikutella. Mulla on kuitenkin ongelmana se, että lasilevystä huolimatta peti ei ole tasainen, vaan keskellä on lievä kuoppa. En ole oikeastaan varma johtuuko tämä pedistä vai onko vaakapuomi käyrä. Saan kyllä säädöt ihan toimiviksi, mutta en mitenkään täydellisiksi ja tämän vuoksi on välillä vähän ongelmia tartunnan kanssa tai vastaavasti tulosteiden ekat kerrokset menee norsunjalalle.
 
Sama vika mulla Maxissa, mittasin ihan heittokellolla graniittitasolla. Meni kuitenkin Crealityn (naurettavan korkeisiin) toleransseihin niin en jaksanut tapella. Siirsin keskitysjouset (Maxissa vähän erilaiset) levyn nurkista keskelle ja se auttoi merkittävästi. Olisin myös laittanut pari siivua alumiiniteippiä keskelle koneen petiä, mutta en löytänyt rullaa siihen hätään, enkä ole aiheeseen enää palannut.. :rolleyes:
 
Moikka,
En tiiä onko tää oikea paikka kysyä mutta olisiko mahdollista saada täältä joku joka voisi tämmöisen osan 3d tulostaa minulle ja postittaa. Kuinka paljon tämmöinen edes kustantaisi?
 
Joo varmaan lähtee tuo Ender3 v2 tai sitten Anycubicin Vyper tilaukseen. Tuo Vyper vaikutti helpolta koska automaattinen bed levelling ja tulee lähes koottuna.
1) Automaattinen bed levelling on virheellinen termi. Kone ei muuta pedin korkeutta vaan tekee siitä korkeuskartan, jota se sitten käyttää kompensoimaan ohjelmallisesti pedin epätasaisuuksia. Se voi joillekin olla ihan hyödyllinen tekniikka, mutta niihinkin liittyy ongelmia. Kannattaa ottaa huomioon, että vaikka netissä on paljon ihmisiä kertomassa Ender 3:n tarttumisongelmista, tulostinta on myyty miljoonia ja äänessä on vain ne joilla on ollut ongelmia. Joskus sekaan mahtuu maanantai-yksilöitä. Esimerkiksi jos jokin palkki on tehtaalla sahattu vahingossa vähän vinoon, eikä laitteen halvan hinnan vuoksi siihen ole tehty koetulostuksia, ongelma jää asiakkaan ratkottavaksi. Tämä sama ongelma toki koskee aivan kaikkia alle 1000 euron tulostimia. On myös mahdollista että ihan kaikilla ei ole riittävästi malttia tai mekaanista ymmärrystä 3D tulostamiseen. Itsellä on käynyt tuuri, että kaikki 4 ostamaani tulostinta on ollut hyviä ja vissiin vahingossa saanu pedinkin sopivalle etäisyydelle ilman ABL:ää. CR10:ssä oli pedissä keskellä kuoppa (kiinalaiset lasilevyt ei ole aina suoria) joten kävin Ikeassa ostamassa 7 eurolla 4 uutta lasilevyä pediksi ja hienosti toimi sen jälkeen.
ABL:n saa muuten Ender 3v2:eenkin asennettua jos semmoisen haluaa.

2) Myös Ender 3 tulee lähes valmiiksi koottuna. Olen 2 semmoista kasannut ja 25min meni toisessa siihen että lähti tulostamaan ja toisessa meni 40 minuuttia mun mittailin aika tarkasti kaikki ristimitat ja tutkin virtajohtojen liitokset. Oliskohan 8 ruuvia kiinnitettävä siinä kasaamisessa.
 
1) Automaattinen bed levelling on virheellinen termi. Kone ei muuta pedin korkeutta vaan tekee siitä korkeuskartan, jota se sitten käyttää kompensoimaan ohjelmallisesti pedin epätasaisuuksia. Se voi joillekin olla ihan hyödyllinen tekniikka, mutta niihinkin liittyy ongelmia. Kannattaa ottaa huomioon, että vaikka netissä on paljon ihmisiä kertomassa Ender 3:n tarttumisongelmista, tulostinta on myyty miljoonia ja äänessä on vain ne joilla on ollut ongelmia. Joskus sekaan mahtuu maanantai-yksilöitä. Esimerkiksi jos jokin palkki on tehtaalla sahattu vahingossa vähän vinoon, eikä laitteen halvan hinnan vuoksi siihen ole tehty koetulostuksia, ongelma jää asiakkaan ratkottavaksi. Tämä sama ongelma toki koskee aivan kaikkia alle 1000 euron tulostimia. On myös mahdollista että ihan kaikilla ei ole riittävästi malttia tai mekaanista ymmärrystä 3D tulostamiseen. Itsellä on käynyt tuuri, että kaikki 4 ostamaani tulostinta on ollut hyviä ja vissiin vahingossa saanu pedinkin sopivalle etäisyydelle ilman ABL:ää. CR10:ssä oli pedissä keskellä kuoppa (kiinalaiset lasilevyt ei ole aina suoria) joten kävin Ikeassa ostamassa 7 eurolla 4 uutta lasilevyä pediksi ja hienosti toimi sen jälkeen.
ABL:n saa muuten Ender 3v2:eenkin asennettua jos semmoisen haluaa.

2) Myös Ender 3 tulee lähes valmiiksi koottuna. Olen 2 semmoista kasannut ja 25min meni toisessa siihen että lähti tulostamaan ja toisessa meni 40 minuuttia mun mittailin aika tarkasti kaikki ristimitat ja tutkin virtajohtojen liitokset. Oliskohan 8 ruuvia kiinnitettävä siinä kasaamisessa.
Tuosta tarttumisongelmasta niin Enderiinkin saa laitettua magneettisen pedin ja PEI tulostusalustan niin rupeaa tarttumaan muovi kuin muovi. Kaverin kanssa modattiin itse sellanen ihan perus lämpöpetiin magneeteilla. Ite pidän siitä kuvioidusta PEI sheetistä sen takia että siihen tarttuu tosi helposti ja jäähtyessään osat lähtee käytännössä itsestään vähän notkauttamalla peltiä
 
Ender 3 täällä ja lasipeti, pla plus ja petg tarttuu hyvin. Jos hankala kappale jossa vähän ote pintaa tms niin aavistus puikko liimaa riittää.

5kk ollu ny samoilla säädöillä ja pukannu tavaraa ulos. Vakio jouset toki vaihdettu ja peti aluksi mahd.alas ja sit vasta vaakaan> jouset jää kireäksi :)
 
Tuosta tarttumisongelmasta niin Enderiinkin saa laitettua magneettisen pedin ja PEI tulostusalustan niin rupeaa tarttumaan muovi kuin muovi. Kaverin kanssa modattiin itse sellanen ihan perus lämpöpetiin magneeteilla. Ite pidän siitä kuvioidusta PEI sheetistä sen takia että siihen tarttuu tosi helposti ja jäähtyessään osat lähtee käytännössä itsestään vähän notkauttamalla peltiä
Tarttuvuudeltaan tuo PEI-alusta on kyllä hyvä, mutta sen kanssa on vähän huono käyttää lasilevyä, jos tulostimen peti on kiero (kuten useimmissa on). Lasilevyynkin tarttuu hyvin, kunhan sen puhdistaa kunnolla. Itse pyyhkäisin aluksi vain IPA:lla ja oli paljon ongelmia. Sen jälkeen pesin levyn kunnolla ihan fairyllä, lopuksi viimeistely bräkleenillä ja sitten tarttui välillä vähän liiankin hyvin. Lasipedin kanssa pitää antaa myös vähän ylimääräistä aikaa pedin lämmitykselle ennen tulostuksen aloittamista, että levyn pintakin ehtii lämmetä tavoitelämpöön (ja yleensä kannattaa käyttää hieman normaalia kovempaa lämpöä ainakin ensimmäisillä layereilla).
 
Ender 3 täällä ja lasipeti, pla plus ja petg tarttuu hyvin. Jos hankala kappale jossa vähän ote pintaa tms niin aavistus puikko liimaa riittää.

5kk ollu ny samoilla säädöillä ja pukannu tavaraa ulos. Vakio jouset toki vaihdettu ja peti aluksi mahd.alas ja sit vasta vaakaan> jouset jää kireäksi :)
Mulla ei jostain syystä toiminut nuo puikkoliimat ja hiuslakat lasilevyn kanssa sitten ollenkaan. Mikään kappale ei tahtonut pysyä kiinni. Pitänee kokeilla toisenmerkkistä liimaa. Parhaiten itselläni siis toiminut äärimmäisen puhdas lasilevy. Pienet sormenjäljetkin vaikuttavat, joten yritän välttää alustaan koskemista.
 
Tarttuvuudeltaan tuo PEI-alusta on kyllä hyvä, mutta sen kanssa on vähän huono käyttää lasilevyä, jos tulostimen peti on kiero (kuten useimmissa on). Lasilevyynkin tarttuu hyvin, kunhan sen puhdistaa kunnolla. Itse pyyhkäisin aluksi vain IPA:lla ja oli paljon ongelmia. Sen jälkeen pesin levyn kunnolla ihan fairyllä, lopuksi viimeistely bräkleenillä ja sitten tarttui välillä vähän liiankin hyvin. Lasipedin kanssa pitää antaa myös vähän ylimääräistä aikaa pedin lämmitykselle ennen tulostuksen aloittamista, että levyn pintakin ehtii lämmetä tavoitelämpöön (ja yleensä kannattaa käyttää hieman normaalia kovempaa lämpöä ainakin ensimmäisillä layereilla).
Me laitettiin siis se PEI pelti sen lasilevyn tilalle sen heatbedin päälle, kun ei sitä lasia siinä enään tarvinut ollenkaan. Kaverilla siis perus kiinan MK3 lämpöpeti. Tohon ei oo kyl edes tarttenu liimaa ku PETG/PLAlla tulostelee, välillä oon pesassu hieman vaan veden alla
 
Joo varmaan lähtee tuo Ender3 v2 tai sitten Anycubicin Vyper tilaukseen. Tuo Vyper vaikutti helpolta koska automaattinen bed levelling ja tulee lähes koottuna.

Menikö Ender tilaukseen, jos meni niin mistä? Tai jos joku muu tietää mistä kannattaa tilata, katselin 3D-cadsolutions.fi:stä itse.

Sitten liittyen, mitä filamenttia ja kuinka paljon täällä suositellaan hankkimaan? Babby's first 3d-tulostin setit siis.
 
Tulipa käytyä tänään tuolla greenlabi:ssa, hain sieltä 3030 alumiinia, 8mm johdepyöröä ja laakereita. Jos vähänkin rakentelu on mielessä niin kannattaa tsekata nettisivut, monen näköistä nippeliä löytyy.
 
XYZ:n Da Vinci Mini ollut tuossa muutaman vuoden lähinnä pölyttymässä. Nyt tuli hommattu projektiksi prätkä johon ajattelin veistellä paremmat ajovalot+katteet sekä lokarit. Isompi tankki täytynee hitsata alumiinista.

Tarvis olisi skannata ekaksi prätkä nakuna, milläs softalla tämä nykypäivänä kannattaa tehdä? Digijärkkäri ja jalusta löytyy. Vai löytyykös kelvollisia skannereita jo edullisesti?

Isompi tulostin tarvii hommata ja tuossa kuumottelisi ottaa käytöön katkokuituhiilarilla lujitettu PA, mitä tuo vaatii tulostimelta ja osien sunnittelulta? Ilmeisesti suutin tarvii olla karkaistu ainakin.

Milläs metodilla porukka on kierreinsertit laittanut osiin kiinni ja mistä noita olette hommanneet?

Mitään näyttelypärrää ei ole tarkoitus tehdä vaan käytettävyys ja painonsäästö edellä mennään. Eli kuraa ja hiekkaa tuo saa osakseen käytössä ns. riittävästi.
 
Milläs metodilla porukka on kierreinsertit laittanut osiin kiinni ja mistä noita olette hommanneet?

Muutaman kerran olen noita vasta käyttänyt ja olen ihan tavallisella kolvilla lämmittänyt ja painanut kiinni. Toimi mielestäni hyvin ja jälki oli siistiä. Jos tekisin tuota enemmän, niin rakentaisin varmaan tämmöisen (ja ostaisin oikean kärjen kolviin):



Ostin näitä:


Eli tuo "220PCS" laatikko. Noi oli edullisia, mutta kuitenkin noissa tuo insertin muoto oli saman näköinen kuin kalliimilla. Kannattaa olla tarkkana, toisessa pakkauskoossa tais olla halvempi inserttimalli.

Näissä oli kans hyvät arvostelut:

 
XYZ:n Da Vinci Mini ollut tuossa muutaman vuoden lähinnä pölyttymässä. Nyt tuli hommattu projektiksi prätkä johon ajattelin veistellä paremmat ajovalot+katteet sekä lokarit. Isompi tankki täytynee hitsata alumiinista.

Tarvis olisi skannata ekaksi prätkä nakuna, milläs softalla tämä nykypäivänä kannattaa tehdä? Digijärkkäri ja jalusta löytyy. Vai löytyykös kelvollisia skannereita jo edullisesti?

Isompi tulostin tarvii hommata ja tuossa kuumottelisi ottaa käytöön katkokuituhiilarilla lujitettu PA, mitä tuo vaatii tulostimelta ja osien sunnittelulta? Ilmeisesti suutin tarvii olla karkaistu ainakin.

Milläs metodilla porukka on kierreinsertit laittanut osiin kiinni ja mistä noita olette hommanneet?

Mitään näyttelypärrää ei ole tarkoitus tehdä vaan käytettävyys ja painonsäästö edellä mennään. Eli kuraa ja hiekkaa tuo saa osakseen käytössä ns. riittävästi.
Itse en oo vielä tuolla lasikuidusta tehdyllä muovilla tulostanut, mutta lueskellu asiasta ja karkaistu nokka on pakko ja 0.4 suutin on suositus. Pienellä nokalla saattaa helposti jumia ne partikkelit jumia koko hotendin.

Noista inserteistä näemmä tulikin jo hyvä vastaus, sama inserttisetti itellä amazoniata tilattuna
 
Itse en oo vielä tuolla lasikuidusta tehdyllä muovilla tulostanut, mutta lueskellu asiasta ja karkaistu nokka on pakko ja 0.4 suutin on suositus. Pienellä nokalla saattaa helposti jumia ne partikkelit jumia koko hotendin.

Noista inserteistä näemmä tulikin jo hyvä vastaus, sama inserttisetti itellä amazoniata tilattuna
Unohtu sana "vähintään 0.4". Siis valtaosa suosittelee isompaa (0.5->). Toi on melkein kaikissa spessufilamenteissa tarkistettava, itse oon puufilamentilla jumittanu 0.2 nokan komeasti
 
Onkos suosituksia printteriksi ? Mitä isompi sen parempi, sanotaanko varusteineen hintakatoksi max. 1000€.

Tommonen löyty, eli ilmankosteus on vihollinen ja paras olisi syöttää materiaali suoraan kuivaimesta. Onkos teillä tommosia käytössä?

 
Viimeksi muokattu:
Milläs metodilla porukka on kierreinsertit laittanut osiin kiinni ja mistä noita olette hommanneet?

Mitään näyttelypärrää ei ole tarkoitus tehdä vaan käytettävyys ja painonsäästö edellä mennään. Eli kuraa ja hiekkaa tuo saa osakseen käytössä ns. riittävästi.

Inserttejä olen ostanut lähinnä 3D Jakesta ja Aliexpress kaupasta. Tämä Lidlin työkalu on osoittautunut erittäin hyväksi työkaluksi inserttien kiinnittämiseen jos niiden ei tarvitse olla ihan 100% suorassa. Aikaisemmin kiinnittelin inserttejä ihan kolvilla mutta lämpeneminen kesti liian kauan ja johto oli aina tiellä.

3DJake: Kierreosat (50 kpl) M3 x 5,7 mm

20210821_175550.jpg
 
Täysin aloittelijana vähän 3d-tulostaminen kiinnostaisi mutta mietityttää sen tilavaatimukset. Asuntona kaksio parvekkeella eikä mitään varsinaista varastotilaa, joten 3D-tulostimen olisi käytännössä pakko tulla olohuoneeseen.

1) Sinänsä tykkäisin ehkä enemmän hartsitulostimen tarkemmasta tulostusjäljestä mutta ilmeisesti sen tason myrkkyjä ettei oikein olohuoneessa viitsisi harrastaa? Pelkän tulostimen lisäksi tarvisi kovetuslaitteellekin löytää paikka, joskin ovat erillisinä laitteina vähän pienempiä ja ehkä helpompi sijoittaa johonkin kaappiin.
2) Toisaalta jos menee FDM-tulostimella niin ne ovat aika isoja ja mietityttää onko tullut vastaan näppäriä tapoja asentaa 3d-tulostin olohuoneen tyyppiseen tilaan siten että sen saa nätisti piiloon kun sitä ei käytä?
 
Täysin aloittelijana vähän 3d-tulostaminen kiinnostaisi mutta mietityttää sen tilavaatimukset. Asuntona kaksio parvekkeella eikä mitään varsinaista varastotilaa, joten 3D-tulostimen olisi käytännössä pakko tulla olohuoneeseen.

1) Sinänsä tykkäisin ehkä enemmän hartsitulostimen tarkemmasta tulostusjäljestä mutta ilmeisesti sen tason myrkkyjä ettei oikein olohuoneessa viitsisi harrastaa? Pelkän tulostimen lisäksi tarvisi kovetuslaitteellekin löytää paikka, joskin ovat erillisinä laitteina vähän pienempiä ja ehkä helpompi sijoittaa johonkin kaappiin.

Ei tulisi mieleenikään tuoda mun hartsitulostinta pajalta asuintiloihin. On olemassa kyllä vähempikin haisevia hartseja, mutta kun tarpeeksi oleskelet samassa tilassa hartsikäryjen kanssa, kehität itsellesi yliherkkyyden ja jatkossa saat allergisen reaktion kun tulet kontaktiin hartsien kanssa...ja niitä on yllävissä paikoissa. Asiasta on paljon keskustelua ulkomaisilla foorumeilla.

2) Toisaalta jos menee FDM-tulostimella niin ne ovat aika isoja ja mietityttää onko tullut vastaan näppäriä tapoja asentaa 3d-tulostin olohuoneen tyyppiseen tilaan siten että sen saa nätisti piiloon kun sitä ei käytä?
Laita googleen hakusanoiksi: 3d printer ikea lack enclosure
Eli Ikean Lack pöydät maksaa jonku vitosen kappale ja kahdesta semmoista rakentaa helpon ja nätin kaapin printterille ja seinät voi haluamansa tyylin mukaisesti tehdä joko läpinäkyvästä akryylistä tai haluamansa värin mukaisesti. Tosi nättejä settejä ihmiset on tehny, kun katsot ton googlen haun vielä kuvina. PLA tulostettuna ei haise juuri millekään, PETG haisee hivenen makealle.
 
Partco:sta on tullut joskus hommailtua kierreinsertteja muihin projekteihin. Kehäkessan lähistöllä ja 24h noutoautomaatti, joten PK-seudulla aika jees.
 
Asuntona kaksio parvekkeella eikä mitään varsinaista varastotilaa, joten 3D-tulostimen olisi käytännössä pakko tulla olohuoneeseen.

Miksei se voi mennä parvekkeelle? Siellä estetiikka, haju, melu, paloturvallisuusasiat jne. on kaikki helpompia.

2) Toisaalta jos menee FDM-tulostimella niin ne ovat aika isoja ja mietityttää onko tullut vastaan näppäriä tapoja asentaa 3d-tulostin olohuoneen tyyppiseen tilaan siten että sen saa nätisti piiloon kun sitä ei käytä?

Jos tila on kortilla, niin kannattaisiko hankkia silloin myös pieni tulostin, että sen saa kaappiin/laatikkoon/komeroon nostettua?

Esimerkiksi:



Tuo on pieni, nätti, kevyt nostella ja on käsittääkseni (ei omakohtaista kokemusta) hyvä tulostin luokassaan. Toinen pieni vaihtoehto voisi olla Prusa mini, mutta se on kalliimpi. Koteloinnin suhteen tuollainen pieni on myös helpompi. Tuollainen pienempi menee suunnilleen samankokoiseen tilaan kuin ompelukone eli esimerkiksi sopivan isoon työpöydän laatikkoon tai kirjahyllyyn.

Oma mielipide on, että kyllä myös PLA vähän haisee, miedosti muovilta. Varmaan henkilökohtaisesta toleranssista kiinni häiritseekö vai ei. Kuitenkin sitä hajua tulee helposti tuntikausien ajan.
 
Miksei se voi mennä parvekkeelle? Siellä estetiikka, haju, melu, paloturvallisuusasiat jne. on kaikki helpompia.
Hartsit tarvitsevat mieluusti 20+ celciusta ja käytännössä laitetta pistäessä käyntiin ja tulostuksen lopuksi tulostustilaan ei sovi päästää auringonvaloa.

Oma mielipide on, että kyllä myös PLA vähän haisee, miedosti muovilta. Varmaan henkilökohtaisesta toleranssista kiinni häiritseekö vai ei. Kuitenkin sitä hajua tulee helposti tuntikausien ajan.
Ainiin, tähän piti myös kommentoida...vaikuttaa erittäin paljon filamentin valmistaja!
 
Hartsit tarvitsevat mieluusti 20+ celciusta ja käytännössä laitetta pistäessä käyntiin ja tulostuksen lopuksi tulostustilaan ei sovi päästää auringonvaloa.

Aivan joo. Tarkoitin FDM-printteriä. Eihän parveke ole mikään ideaali paikka millekään laitteelle, mutta ei se myöskään mahdoton paikka ole.

Ainiin, tähän piti myös kommentoida...vaikuttaa erittäin paljon filamentin valmistaja!

Uskon. Tarkennan siis, että ainakin Clas ohlsonin PLA haisee mielestäni miedosti muoville samoin kuin Verbatim.
 
No joo lähinnä ajattelin talvea että mitäs silloin tehdään :)
Jep. Itse sanoisin, että lasitettu parveke on Suomen olosuhteissa käyttökelvoton myös FDM-tulostukselle suurimman osan vuotta. Voisin kuvitella, että ei tarvitse olla edes pakkasen puolella, että liian matala lämpötila alkaa häiritsemään tulostusta. Jaksaako esim. laite ylläpitää pedin lämpötilaa jossain +5C lämmössä ja aiheuttaako liian iso lämpötilaero tulostettavan kappaleen ja ympäröivän ilman välillä vääristymiä ym. Kesähelteillä lämmöt nousevatkin taas niin korkeaksi, että PLA voi alkaa pehmenemään liikaa. Tähän päälle kosteus, joka aiheuttaa ongelmia sekä tulostimelle, että filamenteille.

Itse olen kesällä toisinaan raahannut tulostimen parvekkeelle esim. yön yli kestävää tulostusta varten, mutta en kyllä säilyttäisi laitetta siellä vakituisesti.
 
Jep. Itse sanoisin, että lasitettu parveke on Suomen olosuhteissa käyttökelvoton myös FDM-tulostukselle suurimman osan vuotta. Voisin kuvitella, että ei tarvitse olla edes pakkasen puolella, että liian matala lämpötila alkaa häiritsemään tulostusta. Jaksaako esim. laite ylläpitää pedin lämpötilaa jossain +5C lämmössä ja aiheuttaako liian iso lämpötilaero tulostettavan kappaleen ja ympäröivän ilman välillä vääristymiä ym. Kesähelteillä lämmöt nousevatkin taas niin korkeaksi, että PLA voi alkaa pehmenemään liikaa. Tähän päälle kosteus, joka aiheuttaa ongelmia sekä tulostimelle, että filamenteille.

Mä taas sanoisin, että koteloituna todennäköisest voi tulostaa todennäköisesti tulostaa kylmässä. Minimissään kotelo on mikä-vaan-laatikko koneen päällä, mieluiten toki halpa lämpötilasäädetty kotelo tähän tyyliin:


Kaikille on varmaan selvää, että tulostinta pidetään parvekkeella siinä tilanteessa ettei sitä pysty pitämään muualla. Oma kokemus pienistä asunnoista ja niihin liittyvästä mahdollisuuksien puutteesta on ollut se, että on parempi hyväksyä epätäydellinen ratkaisu ja sen mukana tulevat ongelmat kuin jättää tekemättä. Paljon jää muuten tekemättä.
 
Mä taas sanoisin, että koteloituna todennäköisest voi tulostaa todennäköisesti tulostaa kylmässä. Minimissään kotelo on mikä-vaan-laatikko koneen päällä, mieluiten toki halpa lämpötilasäädetty kotelo tähän tyyliin:


Kaikille on varmaan selvää, että tulostinta pidetään parvekkeella siinä tilanteessa ettei sitä pysty pitämään muualla. Oma kokemus pienistä asunnoista ja niihin liittyvästä mahdollisuuksien puutteesta on ollut se, että on parempi hyväksyä epätäydellinen ratkaisu ja sen mukana tulevat ongelmat kuin jättää tekemättä. Paljon jää muuten tekemättä.

Joku Ender 3:n kokoinen tulostin ei vie mahdotonta tilaa kaapistakaan ja sen voi helposti nostaa sieltä ulos tulostuksen ajaksi. Aika harvassa on asunnot, joissa tämä ei ole mahdollista ja silloinkin kyse on lähinnä prioriteeteista, mille asioille haluaa järjestää sitä tilaa. Edelleenkään en säilyttäisi 3d-tulostinta ja filamentteja Suomessa parvekkeella ympäri vuoden ja onhan tuollainen lämpötilasäädetty kotelo parvekkeellakin aikamoinen viritys. En myöskään haluaisi kykkiä parvekkeella -25C lämpötilassa säätämässä tulostimen kanssa.
 
Mitäs porukka tuumailee Ender 3 Pro, Ender 3 V2 vs. CR-6 SE? Hintaluokaltaan ovat aika lähellä toisiaan. Prolla vissiin laajin modaushistoria, jolla ominaisuudet saisi periaatteessa pikku hiljaa päivitettyä lähelle muiden vaihtoehtojen kanssa. V2 toisi kuitenkin ilmeisesti etenkin hiljaisemmat moottorit. CR-6 sitten alustan autokalibroinnin. Kuinka laaja modausyhteisö V2:lla ja CR-6:lla on suhteessa perusmalliin ja ovatko niin erilaisia ettei vastaavaa modaustukea löydy? Onko jotain muuta huomioitavaa ja saa toki muitakin ehdottaa tuossa max 500€ hintaluokassa.
 
Mitäs porukka tuumailee Ender 3 Pro, Ender 3 V2 vs. CR-6 SE? Hintaluokaltaan ovat aika lähellä toisiaan. Prolla vissiin laajin modaushistoria, jolla ominaisuudet saisi periaatteessa pikku hiljaa päivitettyä lähelle muiden vaihtoehtojen kanssa. V2 toisi kuitenkin ilmeisesti etenkin hiljaisemmat moottorit. CR-6 sitten alustan autokalibroinnin. Kuinka laaja modausyhteisö V2:lla ja CR-6:lla on suhteessa perusmalliin ja ovatko niin erilaisia ettei vastaavaa modaustukea löydy? Onko jotain muuta huomioitavaa ja saa toki muitakin ehdottaa tuossa max 500€ hintaluokassa.
Enderistä tietämättömänä mutta muiden tulostimien kanssa pelanneena itse katsoisin seuraavat jutut ylipäätään hankkiessa uutta tulostinta:

1. Mitkä stepper motor controllerit siinä on/voiko vaihtaa. Perus A4988 ajurit on aika pirun äänekkäitä, joten TCM22XX ajurit on mulle pakolliset jotta viittii kuunnella sitä vekotinta metrin päässä. Toisekseen omassa kamppeessa (Prusa Mk3s+) on stallguard eli ei rajakytkimiä mitkä vois failata (sekin on koettu yhellä omalla rakennelmalla, komiasti hajos akselin muovit )
2. Autokalibrointi - nice to have, selviää kyllä ilmankin kun hommaa rakomitan tai sit perinteinen A4 mittaus. Ainoa jos on niin kiero peti että oikeasti heittää milleillä niin sillon AB:llä saa korjata printin lennossa suoraan. Uudet induktiiviset sensorit pystyy myös ottamaan huomioon lämmön vaikutuksen, vs mekaaniset sensorit jotka on vähemmän tarkkoja (käytännössä mittoo etäisyyden "sormella").
3. Firmis - voiko ladata opensource firmistä vai oletko lukittu vendorin omaan firmikseen, ja kun tarttee päivitystä niin sitten ostetaan uus tulostin.
4. Jännite (12v vs 24v). Varsinkin halvoissa vehkeissä on 12V järjestelmä, joka siis tarkoittaa sitä että lämpöpedin johdoissa liikkuu silloin se 12A+, kun taas 24v järjestelmä toimii pienemmillä amppeereilla. Itsellä sulasi liitin kiinanmallisesta 12V controllerista, jonka jälkeen kummasti vaihtu liittimet, ja suosin 24v järjestelmää

Kaiken muun saa kyllä modattua varmasti vehkeeseen kuin vehkeeseen jos firmisehto täyttyy. Luulen että enderillä on sen verran iso käyttäjäkunta että huolimatta mallista modauspoppoota löytyy ainakin mekaaniselle puolelle. Itse päädyin prusaan sen vuoksi että siinä tulee "kaikki herkut" matkassa, ja päivitettävyys on hyvä kun sekä vendori julkaisee päivityskittejä että community modeja. Toki sen hinta on 800€ kittinä, eli kolmaksennen kalliimpi, ja en enää jaksa värkätä itserakennettujen kanssa (=ei aika riitä kaikkeen harrastamiseen)
 
Mitäs porukka tuumailee Ender 3 Pro, Ender 3 V2 vs. CR-6 SE? Hintaluokaltaan ovat aika lähellä toisiaan. Prolla vissiin laajin modaushistoria, jolla ominaisuudet saisi periaatteessa pikku hiljaa päivitettyä lähelle muiden vaihtoehtojen kanssa. V2 toisi kuitenkin ilmeisesti etenkin hiljaisemmat moottorit. CR-6 sitten alustan autokalibroinnin. Kuinka laaja modausyhteisö V2:lla ja CR-6:lla on suhteessa perusmalliin ja ovatko niin erilaisia ettei vastaavaa modaustukea löydy? Onko jotain muuta huomioitavaa ja saa toki muitakin ehdottaa tuossa max 500€ hintaluokassa.
On tietenkin sitten asia erikseen, jos meinaa Enderin muuttaa tulostimeksi jolla pystyy tulostamaan PEEKiä tai ULTEMia tai muita hankalasti tulostettavia materiaaleja, mutta jos tarkoituksena on tulostaa PLA:ta ja PETG:tä, laitetta ei tarvitse modata. Kyllä, on paljon paljon ihmisiä jotka mielellään luettelevat "40 tärkeintä modia Ender 3:een", mutta noin suurinpiirtein 39 niistä on samalla tasolla kuin Toyota Corollan alustavalaistus. Jo pelkästään kappaletuuletuksesta käydään kiivasta taistelua mikä on paras, mutta sitten tulee joku CHEP paikalle ja todistaa että kunhan slicerin asetukset ovat kohdallaan, ei kappaleesta löydä mitään eroavaisuuksia onko se tulostettu Hero-kanavilla vai alkuperäisellä kappalepuhaltimen suuttimella.
Jotkut kiivaasti väittää että bowden couplerit on pakko vaihtaa ennenkuin koneesta tulee hyvää jälkeä ja sitten on miljoonia koneita jotka tulostavat virheetöntä kappaletta ilman couplereiden vaihtoa. Pedin jousista monet vääntävät kanssa, mutta tuokin asia on ratkaistavissa ihan kasausvaiheessa rajakytkimen paikan valinnalla.
Tulostimessa on sitten ihan kuluvia osia, joita kuuluukin vaihtaa ajoittain, eikä Ender ole siinä missään erityisasemassa, yhtälailla Prusan koneissa pedin pinta kuluu, suuttimen reikä isonee jne. Hyvin monella tuntuu koneen modaaminen olevan enempi sitä että haluaa tulostaa jotain järkevää ja hyödyllistä eikä vain sadattaviidettäkymmenettä benchyä, mutta omasta kodista ei ole löytynyt rikki mennyttä jääkaapin saranaa johon voisi suunnitella korvaajaa. 3D printteri on työkalu. Kyllähän sitä vasaraankin voi klitteriä liimata, mutta tuliko siitä nyt sitten parempi? On mun mielestä jopa väärin sanoa modaamiseksi jotain led stripin kiinnittämistä tai v-slottien urien peittämistä koristepaneeleilla.

Ender 3 Pro ja Ender 3 V2 ovat käytännössä ihan sama laite, vaikka jotkut komponentit ovat vähän erilaisia.
CR-6 SE ei ole mulle kovin tuttu laite sinällään, mutta muistan katsoneeni siitä muutaman syväluotaavan videon ja muistan todenneeni että se on Ender 3 johon on istutettu Crealityn oma versio ABL:stä ja näyttö vaihdettu kosketusnäytöksi. Itse mieluummin käytän laitetta jossa ei ole ABL:ää ja näyttökin mieluusti säätönupilla ei kosketusnäytöllä, niin olen omassa ajatusmaailmassa unohtanut koko koneen olemassaolon.

Emmä siis missään tapauksessa "kiellä ketään modaamaan", mutta on virheellistä väittää että Enderiä täytyisi modata jotta sen saisi esimerkiksi Prusan mk3:n tasolle. Mulla on tossa täysin modaamaton Ender 3v2 ja lähes täysin modaamaton Ender 3. Käyttö ja jälki on ihan samanlaista kuin Prusa mk3.
 
On tietenkin sitten asia erikseen, jos meinaa Enderin muuttaa tulostimeksi jolla pystyy tulostamaan PEEKiä tai ULTEMia tai muita hankalasti tulostettavia materiaaleja, mutta jos tarkoituksena on tulostaa PLA:ta ja PETG:tä, laitetta ei tarvitse modata. Kyllä, on paljon paljon ihmisiä jotka mielellään luettelevat "40 tärkeintä modia Ender 3:een", mutta noin suurinpiirtein 39 niistä on samalla tasolla kuin Toyota Corollan alustavalaistus. Jo pelkästään kappaletuuletuksesta käydään kiivasta taistelua mikä on paras, mutta sitten tulee joku CHEP paikalle ja todistaa että kunhan slicerin asetukset ovat kohdallaan, ei kappaleesta löydä mitään eroavaisuuksia onko se tulostettu Hero-kanavilla vai alkuperäisellä kappalepuhaltimen suuttimella.
Jotkut kiivaasti väittää että bowden couplerit on pakko vaihtaa ennenkuin koneesta tulee hyvää jälkeä ja sitten on miljoonia koneita jotka tulostavat virheetöntä kappaletta ilman couplereiden vaihtoa. Pedin jousista monet vääntävät kanssa, mutta tuokin asia on ratkaistavissa ihan kasausvaiheessa rajakytkimen paikan valinnalla.
Tulostimessa on sitten ihan kuluvia osia, joita kuuluukin vaihtaa ajoittain, eikä Ender ole siinä missään erityisasemassa, yhtälailla Prusan koneissa pedin pinta kuluu, suuttimen reikä isonee jne. Hyvin monella tuntuu koneen modaaminen olevan enempi sitä että haluaa tulostaa jotain järkevää ja hyödyllistä eikä vain sadattaviidettäkymmenettä benchyä, mutta omasta kodista ei ole löytynyt rikki mennyttä jääkaapin saranaa johon voisi suunnitella korvaajaa. 3D printteri on työkalu. Kyllähän sitä vasaraankin voi klitteriä liimata, mutta tuliko siitä nyt sitten parempi? On mun mielestä jopa väärin sanoa modaamiseksi jotain led stripin kiinnittämistä tai v-slottien urien peittämistä koristepaneeleilla.

Ender 3 Pro ja Ender 3 V2 ovat käytännössä ihan sama laite, vaikka jotkut komponentit ovat vähän erilaisia.
CR-6 SE ei ole mulle kovin tuttu laite sinällään, mutta muistan katsoneeni siitä muutaman syväluotaavan videon ja muistan todenneeni että se on Ender 3 johon on istutettu Crealityn oma versio ABL:stä ja näyttö vaihdettu kosketusnäytöksi. Itse mieluummin käytän laitetta jossa ei ole ABL:ää ja näyttökin mieluusti säätönupilla ei kosketusnäytöllä, niin olen omassa ajatusmaailmassa unohtanut koko koneen olemassaolon.

Emmä siis missään tapauksessa "kiellä ketään modaamaan", mutta on virheellistä väittää että Enderiä täytyisi modata jotta sen saisi esimerkiksi Prusan mk3:n tasolle. Mulla on tossa täysin modaamaton Ender 3v2 ja lähes täysin modaamaton Ender 3. Käyttö ja jälki on ihan samanlaista kuin Prusa mk3.
Allekirjoitan kyllä täysin tuon "Käyttö ja jälki on ihan samanlaista kuin Prusa mk3.". Kaikki noi mitä Prusassa on monenmielestä "parempaa" on loppupeleissä vaan käyttökokemuksen helpottamista ja mukavuuden halua . Sitä vois verrata auton automaattisiin pitkiin valoihin - onhan ne kiva jos ei halua itse vaihtaa päälle/pois, mutta ilmankin selviää ihan hyvin ja lopputulos ei oikeastaan hetkauta hirveämmin, sen verran harvoin niitä kumminkin edes tarvii käyttää. Oma Hypercube jonka rakensin käytännössä tulostaa jopa parempaa jälkeä kuin tuo Prusa ja Core XY + bowden yhdistelmällä sillä voi printata nopeammin ja hintana oli vain kolmasosa. Toki se vaati että pitää itse pistää se tulostin nippuun, optimoida firmiksen asetukset, mutta sen alkuoptimoinnin jälkeen luotettava ja hyvä kampe eikä ole tarttenu muuta tehdä kuin ajaa muovia ulos.
 
Jep, tulostelin sellasia käikäleitä Crealityn paskeella yhdelle kaverille kourallisen ja esitietoina oli, että ei jäljellä nyt niin väljä.

Toinen kaveri, Prusan omistaja ihmetteli miten on niin hyvää jälkeä. Ja itselle se oli nopea hutasu ja ei lähellekään sitä mitä välillä printtaan.

Eli Crealityllä pääsee timanttiseen jälkeen, varsinkin jos lyöt sen 500 e suoraan, niin mitään modailla tartte. Ehkä uus suora peti lasia/peili ja voi laittaa sen auto bed levelöinnin pois hidastamasta hommia.
Aika monesti sillä mikä FDM tulostin on kyseessä ei ole loppupeleissä hirveästi merkitystä tulostusjälkeen. Valtaosa ongelmista johtuu yleensä mekaanisista ongelmista (huollon puute / beltin kireys / kulumat tai säätö/asennusvirheet) tai slicerin asetuksista (nopeus/lämpö jne). Vasta tutkittiin yhtä ongelmaa kun kaverin tulostimessa oli rantuja tulosteissa, ja syypää oli liian vähäiset jännitteet extruderin moottorissa joka aiheutti ettei muovinsyöttö ollut tasaista, välillä stepperi missaili steppejä
 
...varsinkin jos lyöt sen 500 e suoraan, niin mitään modailla tartte.
Miks 500e? Mistä mallista on kyse vai joku eurooppalaine firma joka kasaa ja testaa ennen myyntiä? Jenkeissähän on muutamakin firma jotka säätävät koneet ennen jatkomyyntiä ja samalla antavat takuun koneelle. Tuollaiselle voisi euroopassakin olla kysyntää.

Se tässä hommassa on, että ne Prusan koneet kootaan kiinalaisista osista samoin kuin Crealitynkin koneet. Se ero noilla on siinä, että Prusalla on sekä printterin valmistusmateriaalin että valmiin koneen laadunvalvonta aivan eri tasolla, eli käytännössä siis olemassa olevaa. Creality on säästänyt juuri tuossa laadunvalvonnassa ja se tulee heille paljon halvemmaksi siirtää se laadunvalvonta asiakkaalle. Asiakas raportoi että nyt mulle tuli tää ja tää osa rikkinäisenä, Creality lähettää uudet tilalle. Prusalla homma menee niin, että he itse testaavat koneet ennenkuin lähettävät asiakkaille (poislukien itse-kasattavat koneet, joissa vain käydään komponentit läpi). Toinen asia mikä nostaa Prusan hintaa korkeammalle on se, että heillä on paljon suurempi innovointi-osasto ja siksi Prusa onkin monesti se edelläkävijä jota sitten muut kopioivat.
Kuitenkin, jos menee Prusan foorumille, kyllä sielläkin koneissa on ongelmia. Mikään 3D printteri ei ole vielä pitkään aikaan plug 'n' play ja valitettavasti monesti printterin ostaa henkilö jolla ei ole riittävää lähtötason teknistä osaamista tai kykyä ratkoa ongelmia. Tällä foorumilla tuota ei ole näkynyt, vissiin tarvitaan kuitenkin jonkinverran nörttiyttä että on päässyt tänne asti, mutta muualla (köh, facebook) tuo ilmiö on aika selvästi näkyvillä ja sitten vielä tuo...hmmm..."vähän osaamattomampi" kansanosa järjestäen hankkii niitä kaikkein halvimpia koneita niin siitäkin johtuen taitaa joillekin muodostua käsitys ettei Enderit ilman modauksia toimisi.
 
Miks 500e? Mistä mallista on kyse vai joku eurooppalaine firma joka kasaa ja testaa ennen myyntiä? Jenkeissähän on muutamakin firma jotka säätävät koneet ennen jatkomyyntiä ja samalla antavat takuun koneelle. Tuollaiselle voisi euroopassakin olla kysyntää.

Se tässä hommassa on, että ne Prusan koneet kootaan kiinalaisista osista samoin kuin Crealitynkin koneet. Se ero noilla on siinä, että Prusalla on sekä printterin valmistusmateriaalin että valmiin koneen laadunvalvonta aivan eri tasolla, eli käytännössä siis olemassa olevaa. Creality on säästänyt juuri tuossa laadunvalvonnassa ja se tulee heille paljon halvemmaksi siirtää se laadunvalvonta asiakkaalle. Asiakas raportoi että nyt mulle tuli tää ja tää osa rikkinäisenä, Creality lähettää uudet tilalle. Prusalla homma menee niin, että he itse testaavat koneet ennenkuin lähettävät asiakkaille (poislukien itse-kasattavat koneet, joissa vain käydään komponentit läpi). Toinen asia mikä nostaa Prusan hintaa korkeammalle on se, että heillä on paljon suurempi innovointi-osasto ja siksi Prusa onkin monesti se edelläkävijä jota sitten muut kopioivat.
Kuitenkin, jos menee Prusan foorumille, kyllä sielläkin koneissa on ongelmia. Mikään 3D printteri ei ole vielä pitkään aikaan plug 'n' play ja valitettavasti monesti printterin ostaa henkilö jolla ei ole riittävää lähtötason teknistä osaamista tai kykyä ratkoa ongelmia. Tällä foorumilla tuota ei ole näkynyt, vissiin tarvitaan kuitenkin jonkinverran nörttiyttä että on päässyt tänne asti, mutta muualla (köh, facebook) tuo ilmiö on aika selvästi näkyvillä ja sitten vielä tuo...hmmm..."vähän osaamattomampi" kansanosa järjestäen hankkii niitä kaikkein halvimpia koneita niin siitäkin johtuen taitaa joillekin muodostua käsitys ettei Enderit ilman modauksia toimisi.

Tänään lähti juuri itse kasattava Prusa Mini tilaukseen :hmm:
 
Miks 500e? Mistä mallista on kyse vai joku eurooppalaine firma joka kasaa ja testaa ennen myyntiä? Jenkeissähän on muutamakin firma jotka säätävät koneet ennen jatkomyyntiä ja samalla antavat takuun koneelle. Tuollaiselle voisi euroopassakin olla kysyntää.

Se tässä hommassa on, että ne Prusan koneet kootaan kiinalaisista osista samoin kuin Crealitynkin koneet. Se ero noilla on siinä, että Prusalla on sekä printterin valmistusmateriaalin että valmiin koneen laadunvalvonta aivan eri tasolla, eli käytännössä siis olemassa olevaa. Creality on säästänyt juuri tuossa laadunvalvonnassa ja se tulee heille paljon halvemmaksi siirtää se laadunvalvonta asiakkaalle. Asiakas raportoi että nyt mulle tuli tää ja tää osa rikkinäisenä, Creality lähettää uudet tilalle. Prusalla homma menee niin, että he itse testaavat koneet ennenkuin lähettävät asiakkaille (poislukien itse-kasattavat koneet, joissa vain käydään komponentit läpi). Toinen asia mikä nostaa Prusan hintaa korkeammalle on se, että heillä on paljon suurempi innovointi-osasto ja siksi Prusa onkin monesti se edelläkävijä jota sitten muut kopioivat.
Kuitenkin, jos menee Prusan foorumille, kyllä sielläkin koneissa on ongelmia. Mikään 3D printteri ei ole vielä pitkään aikaan plug 'n' play ja valitettavasti monesti printterin ostaa henkilö jolla ei ole riittävää lähtötason teknistä osaamista tai kykyä ratkoa ongelmia. Tällä foorumilla tuota ei ole näkynyt, vissiin tarvitaan kuitenkin jonkinverran nörttiyttä että on päässyt tänne asti, mutta muualla (köh, facebook) tuo ilmiö on aika selvästi näkyvillä ja sitten vielä tuo...hmmm..."vähän osaamattomampi" kansanosa järjestäen hankkii niitä kaikkein halvimpia koneita niin siitäkin johtuen taitaa joillekin muodostua käsitys ettei Enderit ilman modauksia toimisi.
Sama pätee myös itseasiassa komponenttien (esim hotend) laadunvalvontaan, Prusassa on original E3D V6 hotend / nozzlet / termistorit jne jotka valmistetaan Englannissa (tai no siis ainakin mainostetaan että "Made in UK" eikä "Assembled in UK"), ja itse komponenttienkin osalta sen näkee hinnassa - original E3D V6 maksaa 50€ kun taas vastaavan kiinan version saa aliexpressistä 8-13€. Käytännössä monetkin kiinalaiset tehtaat joissa tehdään jotain tuotetta pukkaavat markkinoille samaa tavaraa brändäämättömänä, mutta esimerkiksi toleranssit voivat noissa heitellä.
"Prusalla homma menee niin, että he itse testaavat koneet ennenkuin lähettävät asiakkaille" -> käytännössä valmiissa printtereissä testaavat koko masiinan ja myös että itsekoottavien kittien osat käytetään testipenkeissä kiinni ja varmistetaan toimivatko ne, ja paketin matkassa on testausslipit esim hotendistä.
"Toinen asia mikä nostaa Prusan hintaa korkeammalle on se, että heillä on paljon suurempi innovointi-osasto ja siksi Prusa onkin monesti se edelläkävijä jota sitten muut kopioivat" -> taitaa muuten olla se kopioiduin prusan osa heatbed, eikös enderissäkin ole se käytössä "heatbed mk3" malli. Prusassa on "MK52" - joko muutama iteraatio välissä tai sitten jossain vaiheessa on hypitty numeroinnissa :D
 
Sama pätee myös itseasiassa komponenttien (esim hotend) laadunvalvontaan, Prusassa on original E3D V6 hotend / nozzlet / termistorit jne jotka valmistetaan Englannissa (tai no siis ainakin mainostetaan että "Made in UK" eikä "Assembled in UK"), ja itse komponenttienkin osalta sen näkee hinnassa - original E3D V6 maksaa 50€ kun taas vastaavan kiinan version saa aliexpressistä 8-13€.
Juu tuo on totta, hotendin valmistaja E3D koneistaa kaikki lohkonsa englannissa omalla pajallaan! Se on kanssa hieno firma! Ainakin youtuben Sanladerer on tehny sinne muutaman visiitin.

taitaa muuten olla se kopioiduin prusan osa heatbed, eikös enderissäkin ole se käytössä "heatbed mk3" malli. Prusassa on "MK52" - joko muutama iteraatio välissä tai sitten jossain vaiheessa on hypitty numeroinnissa :D
Josef Prusa on alkuperäisen heatbed mk1 kehittäjä. Avoimessa Reprap -projektissa siihen tuli sitten muiltakin parannuksia. Ei siis voida sanoa että heatbed mk3 olisi kopioitu Prusalta, vaan Reprap -projektista.
Josefilta kysyttiin että miksi "MK52", sanoi että miksi ei ja että kuka käskee laittaan niitä numerojärjestykseen sekä että se oli vitsi ja halusivat seurata miten kiinalaiset nimeävät omansa. Toi vitsi liittynee suuttimien nimeämisissä tapahtuneisiin kömmähdyksiin.
 
Juu tuo on totta, hotendin valmistaja E3D koneistaa kaikki lohkonsa englannissa omalla pajallaan! Se on kanssa hieno firma! Ainakin youtuben Sanladerer on tehny sinne muutaman visiitin.


Josef Prusa on alkuperäisen heatbed mk1 kehittäjä. Avoimessa Reprap -projektissa siihen tuli sitten muiltakin parannuksia. Ei siis voida sanoa että heatbed mk3 olisi kopioitu Prusalta, vaan Reprap -projektista.
Josefilta kysyttiin että miksi "MK52", sanoi että miksi ei ja että kuka käskee laittaan niitä numerojärjestykseen sekä että se oli vitsi ja halusivat seurata miten kiinalaiset nimeävät omansa. Toi vitsi liittynee suuttimien nimeämisissä tapahtuneisiin kömmähdyksiin.

Jahas, pitääpä illanpäälle katsoa Sanladererin visiitit, olen jotenkin onnistunut ne missaamaan vaikka ko. kanavaa seuraankin

Tuotapa en tiennytkään noista heatbed numeroinneista vaan olen jotenkin olettanut että Josef Prusa on iteroinut ne läpi, kiitos selvennyksestä. Aika läppä kyllä toi MK52, ihmettelin sitä mutten koskaan jaksanut ottanu selvää miksi se loikkaa :D
 
Sattui tämä ilmoitus Torilta silmään, ehkä jollekin iloa:


3D tulostimeen 3D filament rullia.
Väreinä: Pink, purple, red, blue, khaki, gold , lemon , transparentgreen, transparent blue, transparent red,, olivegreen.

10/rulla

PLA DR 3D MASSA High Quality, 1kg DR 3D filamentit valmistetaan Euroopassa ja ovat laadullisesti filamenttien eliittiä. Filamentin värin ja teknisten ominaisuuksien valvonta on erittäin tiukkaa ja DR 3D onkin saavuttanut maineen yhtenä parhaista valmistajista. Kelat alipainesäkitetään alumiinikalvon sisälle ennen pahvilaatikkoon pakkaamista.

Jos värit sopii ja laatu ok, niin tuskin tuota 10e/kg halvemmalla saa PLA:ta (noudettuna).

Oiskohan tää samaa? Ainakin nimi, väri ja tuo alumiinipaketointi mätsää. Firma vissiin menny konkkaan kun ei sivut toimi.


Edit:

Tilasin pari rullaa tuolta lasten makuun sopivia värejä, kun oon itse tulostellu lähinnä mustaa ja lisää mustaa. Tuolla on kans Reprap deltoja 120e sisältäen kaksi rullaa filamenttia. Noissa on vissin Duet maestro sisällä. Voi olla hyväkin hinta jos on Reprap- tai Duet-henkinen, vaikka onhan tuo melko vanha tulostin jo.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 182
Viestejä
4 485 135
Jäsenet
74 179
Uusin jäsen
Flere-Imsaho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom