3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Pitihän sitä itsekin vihdoin astua 3D-tulostamisen maailmaan kun Ender 3 V2 irtoaa noin halvalla (~194€) wifi-boxin kera Puolan varastolta.
Oletan että vehje on sellaisenaan jo ihan käypä laite satunnaiseen tulostamiseen. Vielä pitäisi hankkia filamentit, Clasu löytyy läheltä ja sieltä ilmeisesti saa mukiinmenevää perustason filamenttia.
Kunhan kasaa ja tasaa pedin huolella niin tuottaa kyllä yllättävän hyvääkin jälkeä. Pakollisen Benchyn jälkeen tulostelin käytettävyysparannuksia tulostimeen, ja sen jälkeen tulostellut erinäisiä pikkupalikoita tarpeen mukaan. Enimmäkseen Clasun valkoisella PLAlla, osa Amazonin neonvihreällä. Kertaakaan ei ole ollut selkeästi filamentista johtuvaa ongelmaa, eikä ole mennyt solmuunkaan, mutta otoksena 1 rulla.

Potentiaalisesti turhan säädön välttämiseksi suosittelen tarkistamaan mallin kunnolla slicerissa. Säädin puolisen tuntia omaa tulostinta ennen kuin tajusin että malli ei tartu alustaan kun Cura oli laittanut sen 1 kerroksen verran ilmaan. Tinkercadissa se oli kyllä alustassa kiinni, mutta jostain syystä Curassa sen korkeuskoordinaatti muuttui. Tässä hommassa saa kyllä olla joka vaiheessa tarkkana.
 
Onko vinkkejä PETG:n tulostukseen? Alkaa loppua ideat; stringauksesta ja muista tyypillisistä ongelmista olen päässyt jo eroon, mutta edelleen tulostuksiin ilmestyy random paikkoihin "filamenttiknöllejä", eli todennäköisimmin suuttimen kylkeen on tarttunut filamenttia ja se on raahautunut sitten mallin mukana ja jossakin kohtaa sitten jää mallin sisään. Joskus knölli tulee mallista läpi jättäen pintaan virheen tai jopa pilaa koko tulosteen kun yhtäkkiä muodossa on niin paljon heittoa ja suutin osuu siihen irroittaen kappaleen pedistä. Onko tuolle oikeasti mitään tehtävissä vai onko viikko sitten avatussa rullassa jo kosteutta joka putkahtelee esiin tulosteessa noin? Filamentti on Filament PM:ää. PLA:lla ei ongelmia

Tulostimena Ender 3 Pro crealityn lasipedillä
245/80 (ekalla layerillä 90 astetta)
retract 7mm / 35mm/s
layer height 0.2mm
print speed 30mm/s
jäähdytys 0%
Z offsetiäkin koitettu lisätä 0.05-0.1mm, nyt käytössä tuo 0.1mm

 
Viimeksi muokattu:
En ole koittanut, kuvittelin että viikko sitten ilmatiiviistä pakkauksesta pois otetussa filamentissa ei olisi kosteutta imeytynyt. Silikageelipussikin pakkauksessa oli, toki eihän sekään äärettömiä ime. Täytyy koittaa, onko vinkkejä siihen? uuniin vaan johonkin 50 asteeseen? :D
 
En ole koittanut, kuvittelin että viikko sitten ilmatiiviistä pakkauksesta pois otetussa filamentissa ei olisi kosteutta imeytynyt. Silikageelipussikin pakkauksessa oli, toki eihän sekään äärettömiä ime. Täytyy koittaa, onko vinkkejä siihen? uuniin vaan johonkin 50 asteeseen? :D
Jos uunissa haluaa kuivata niin eka tyhjänä lämmittää uunin, sammuttaa ja sitten vasta laittaa filamentit sisään. Uuni kun yleensä lämmittää täysillä siihen tavoitelämpöön vastukset punaisena niin saattaa filamentti siinä hehkussa sulaa:lol: Joku oli tehnyt jostain motonetin tms hedelmäkuivurista filamentille kuivurin.
 
...stringauksesta ja muista tyypillisistä ongelmista olen päässyt jo eroon...
Tää kuulostaa hieman erikoiselta, PETG kun on tyypillinen filamentti jota tulostaessa tulee stringiä, vaikka kuinka säätäisi, mutta ne on helppo poistaa käsin ja vielä helpompi kuumailmapistoolilla heilauttamalla. Ettet vain ole tehnyt asetuksia jotka ovat siirtäneet ongelman stringeistä johonkin toiseen, vaikkapa klöntteihin?
245/80 (ekalla layerillä 90 astetta)
Ensimmäinen mitä minä tekisin klönttien poistossa, on kokeilla tulostaa matalammalla lämpötilalla. 235 astetta voisi olla hyvä kohta aloittaa ja jos vielä tulee klönttejä, kokeile 230. Jos klöntit katoaa 235:ssä, mutta tulee muita vaikeuksia, koita nostaa 240 asteeseen.
Ei ole tuo filamentti itselle tuttua, mutta kauppansa sivuilla mainitsevat suuttimen lämpötila-asteikon olevan 220-250 astetta, joten voit rauhassa kokeilla noita alhaisempia lämpötiloja.
retract 7mm / 35mm/s
Toi 7mm on sitten aikalailla ylärajalla. Riippuu tietty suuttimen pituudesta ja heat blokin mallista, mutta 7mm saattaa jossain kohtaa aiheuttaa ongelmia. Itse mieluummin laskisin tuota vaikka 6mm silläkin uhalla että tulee hieman nöyhtää, ne on kuitenkin helpompi poistaa tulosteesta kuin availla tukoksia suuttimen takaa.
 
Jos uunissa haluaa kuivata niin eka tyhjänä lämmittää uunin, sammuttaa ja sitten vasta laittaa filamentit sisään. Uuni kun yleensä lämmittää täysillä siihen tavoitelämpöön vastukset punaisena niin saattaa filamentti siinä hehkussa sulaa:lol: Joku oli tehnyt jostain motonetin tms hedelmäkuivurista filamentille kuivurin.

Nojoo totta, tää oli hyvä vinkki :D

Tää kuulostaa hieman erikoiselta, PETG kun on tyypillinen filamentti jota tulostaessa tulee stringiä, vaikka kuinka säätäisi, mutta ne on helppo poistaa käsin ja vielä helpompi kuumailmapistoolilla heilauttamalla. Ettet vain ole tehnyt asetuksia jotka ovat siirtäneet ongelman stringeistä johonkin toiseen, vaikkapa klöntteihin?

Ensimmäinen mitä minä tekisin klönttien poistossa, on kokeilla tulostaa matalammalla lämpötilalla. 235 astetta voisi olla hyvä kohta aloittaa ja jos vielä tulee klönttejä, kokeile 230. Jos klöntit katoaa 235:ssä, mutta tulee muita vaikeuksia, koita nostaa 240 asteeseen.
Ei ole tuo filamentti itselle tuttua, mutta kauppansa sivuilla mainitsevat suuttimen lämpötila-asteikon olevan 220-250 astetta, joten voit rauhassa kokeilla noita alhaisempia lämpötiloja.

Toi 7mm on sitten aikalailla ylärajalla. Riippuu tietty suuttimen pituudesta ja heat blokin mallista, mutta 7mm saattaa jossain kohtaa aiheuttaa ongelmia. Itse mieluummin laskisin tuota vaikka 6mm silläkin uhalla että tulee hieman nöyhtää, ne on kuitenkin helpompi poistaa tulosteesta kuin availla tukoksia suuttimen takaa.

Nojoo, siis onhan noissa printeissa edelleen sitä pientä nöyhtää, mutta ei enää sellaista että joka paikassa riippuu kunnon seitti, jos tiedät mitä tarkoitan.

Olen koittanut myös 235 ja 240 lämpötiloja, niillä sama juttu. Täytyy vielä koittaa nykyisiin asetuksiin muuttaa tuota lämpötilaa ja testata vaikutuksia.

Joo olen lukenutkin tuosta retractionista että tuo 7 on ylärajalla. Kävi sekin mielessä että jos retraction speed olisi liian nopea ja extruderi löisi tyhjää aiheuttaen filamenttiin muodonmuutoksia jotka sitten tulis klöntteinä pihalle, voisko se olla mahdollista? Mitään jälkiä tms ei kyllä extruderin päässä moisesta löydy että näin tapahtuisi.

Tuntuu että jotenkin tuo suutin vain imee kylkiinsä tuota filamenttia niin paljon että se väkisinkin jossain vaiheessa jää kiinni johonkin kohtaan mallia ja venyy sitten langaksi joka taas tarttuu suuttimeen jne.. Suutin on pikimusta filamentista.
 
Onko vinkkejä PETG:n tulostukseen? Alkaa loppua ideat; stringauksesta ja muista tyypillisistä ongelmista olen päässyt jo eroon, mutta edelleen tulostuksiin ilmestyy random paikkoihin "filamenttiknöllejä", eli todennäköisimmin suuttimen kylkeen on tarttunut filamenttia ja se on raahautunut sitten mallin mukana ja jossakin kohtaa sitten jää mallin sisään. Joskus knölli tulee mallista läpi jättäen pintaan virheen tai jopa pilaa koko tulosteen kun yhtäkkiä muodossa on niin paljon heittoa ja suutin osuu siihen irroittaen kappaleen pedistä.
Itselläni tulee myös satunnaisia klönttejä ja olen tullut siihen lopputulokseen että kysessää on enemmänkin PETG filamentin ominaisuus.
 
Tuntuu että jotenkin tuo suutin vain imee kylkiinsä tuota filamenttia niin paljon että se väkisinkin jossain vaiheessa jää kiinni johonkin kohtaan mallia ja venyy sitten langaksi joka taas tarttuu suuttimeen jne.. Suutin on pikimusta filamentista.
Tuon takia juuri ehdotin sitä alhaisempaa lämpötilaa kokeiluun. PETG menee helposti liian juoksevaksi jos lämpötila on liian korkea ja jos oot isolla retracktillä saanu vispit hallintaan, se on voinu siirtää sen ongelman siihen että kun extruder työntää langan takaisin retractin jälkeen se liian juokseva matsku jää suuttimen ulkolaitoihin kiinni (PETG tarttuu messinkisuuttimeen hyvin helposti) ja joka sitten kerääntyy pikkuhiljaa ja lopulta irtoaa jossakin kohtaa.
Toinen juttu mikä tulee mieleen, on hivenen laskea flow arvoa. Se on sitten tarkkaa tasapainoilua että tulee kuitenkin viivat "täyteen", mutta ei jäisi yhtään "ylimääräistä" jäljellä joka voisi sitten tarttua siihen suuttimeen.
Mutta koita ihan piruuttaan vaikka testimielessä 220 suutinlämmöillä!?
 
Jos uunissa haluaa kuivata niin eka tyhjänä lämmittää uunin, sammuttaa ja sitten vasta laittaa filamentit sisään. Uuni kun yleensä lämmittää täysillä siihen tavoitelämpöön vastukset punaisena niin saattaa filamentti siinä hehkussa sulaa:lol: Joku oli tehnyt jostain motonetin tms hedelmäkuivurista filamentille kuivurin.

Ajattelin vain mainita että Tori.fi :ssä on paljon käytettyjä mini-uuneja ja kasvikuivureita myytävänä 10-20 eurolla jos haluaa investoida asiaan. Noissa mini-uuneissa merkitty lämpöasteikko vain sattuu lähtee yleensä 90 asteesta ja kasvikuivureissa joutuu taas leikkaamaan ritilät pois.

Itselläni esim tällainen.
Kuivuri.JPG
 
Viimeksi muokattu:
En ole koittanut, kuvittelin että viikko sitten ilmatiiviistä pakkauksesta pois otetussa filamentissa ei olisi kosteutta imeytynyt. Silikageelipussikin pakkauksessa oli, toki eihän sekään äärettömiä ime. Täytyy koittaa, onko vinkkejä siihen? uuniin vaan johonkin 50 asteeseen? :D

Mä kuivaan kaikki uudetkin filamentit, pääsee vaan niin paljon helpommalla kun pari kertaa tapellu eri laatuongelmien kanssa, on nimittäin ollut ongelmia uudenkin rullan kanssa, jotka poistui kun kuivurin kautta käytin. Itse kuivaan kasvikuivurissa kun sellainen löytyy hylsyjen ja sienien kuivaukseen muutenkin. 70 astetta ja 4-8h.
 
...Bed Levelling -toiminto kaatui, ajoi vaaka-akselit kyllä oikein, mutta jätti BL Touchin anturin ulos ja extruderia ei missään vaiheessa koittanut ajaa alaspäin.

Nyt se tuolla pöhisee ja tulostelee Benchyä - Kingstonin kortilta. Ei *ttu olisi tullut mieleenkään että muistikortti voi tehdä tuollaisen ohjelmistobugin!

Jotain hämärää kyllä tossa omassa E3 Maxissa on. Aiemmin oli tuo ongelma, minkä oletin liittyvän muistikorttiin. Nyt edellisellä tulostuksella alkoi kuulumaan erikoista resonointimaista ääntä pöydän liikkeissä, joten kävin nuo johteet / rullat uudelleen läpi. Tein bed levellingin (BL Toucin kanssa siis) ja laitoin uudestaan saman filun tulostumaan kuin aiemmin. Y-akselin liikkeet kuulosti siltä kuin jonkin rullan laakeri olisi rikki, vaikka kävin ne juuri läpi (eikä Y-akselille tarvinnut tehdä mitään). Peruutin tulostuksen ja tutkin asiaa, en keksinyt syytä. Laitoin uudelleen tulostumaan ja hetken päästä koko Y-akseli meni jumiin, eikä tulostin itse sitä kai ymmärtänyt, kun aloitti jo itse mallia ja veteli vaan X-akselilla eestaas ja tursotti paksun viivan.

Tulostimelle bootti, prepare -valikosta move axis ja muut toimivat, Y nytkähtää ja jämähtää. Samaa ongelmaa oli tuossa ~kuukausi (?) sitten kun ensimmäistä kertaa tuon bl touchin kanssa kikkailin. En tarkalleen muista miksi, mutta user error oli silloin syynä. Oisko BL Touchin jatkojohdossa ollut kaks nastaa ristissä tms, mutta sain sen kuitenkin silloin ratkaistua ja silloin myös testasin, ettei vika ole askelmoottorissa. Jos Y Ja X johdot vaihtoi paikkaa, oli X-akselin ohjelmallinen siirto se mikä sai jumin aikaiseksi, oli siihen sitten kytketty mikä stepperi tahansa.

Nappasin Crealityltä uusimman bl-touchittoman firmiksen ja meinasin jo nakata sen koneeseen, mutta ilmeisesti typotin tiedostonimen, kun bootloader ei siihen reagoinut. Päätin kuitenkin nollata tulostimen (eepromin?) control - restore failsafe toiminnolla. Yllättäen kaikki toimii, Y liikkessä ei ole enää rohinaa, eikä myöskään BL Touchin offsetin mitta ollut kadonnut tulostimesta.

Eli mikäköhän juttu? Vaikuttaisi siltä että jokin on korruptoitunut käyttäessä ja kesken printin niin pahasti että koko Y-akselin ohjaus heitti voltit. Mitä kaikkea "restore failsafe" itseasiassa nollaa, ts. mikä tuon vian olisi voinut aiheuttaa?
 
Noniin, kelaa tänään kuivattu uunissa n. 5 tuntia 50 asteessa, eka pieni testiprintti oli virheetön, kiitokset paljon vinkeistä. Toivotaan puuta koputtaen että laatu säilyy tälläisenä. Nyt isompaa modelia tulostukseen niin näkee päästiinkö ongelmista eroon.
 
Noniin, kelaa tänään kuivattu uunissa n. 5 tuntia 50 asteessa, eka pieni testiprintti oli virheetön, kiitokset paljon vinkeistä. Toivotaan puuta koputtaen että laatu säilyy tälläisenä. Nyt isompaa modelia tulostukseen niin näkee päästiinkö ongelmista eroon.
Ohhoh, no hyvä että lähti toimiin.
En olisi kosteutta arvannu syyksi, kun tulosteessa ei muutoin näkyny kosteasta filamentista aiheutuvia laatuvikoja. Suomessa ei muutenkaan Nylonia ny lukuunottamatta juurikaan tarvii filamentteja kuivailla, meillä on sen verran kuiva ilmasto. Ihan eri asia on jossain Floridassa.
Kostea filamentti jättää vähän niinku pieniä kuplia tulosteen pintaan ja tulostaessa kun kosteus kiehuu, kuuluu pientä rätinää suuttimesta.
 
Vaikka testiprintti vaikutti todella hyvältä niin komentoa joutuu ottaa sen verran takaisin että tämä yksi iso printti pistää edelleen hanttiin. Tulostus on edelleen kuvanmukainen sotkuinen taistelutanner. :D
IMG_20210528_191119.jpg

mutta kyllä siinä filamentissakin todennäköisesti kosteutta oli kun pienemmän printin tulostuslaatu parani kyllä ihan huomattavasti tai sitten tuli jollakin ilveellä vaan tuurilla täydellinen testiprintti.

Lämpöjä tiputettu, mutta täytyy varmaan koittaa tiputtaa vielä enemmän. Suuttimenkin vaihdoin kun sitä epäiltiin myös.
 
Nappasin Crealityltä uusimman bl-touchittoman firmiksen ja meinasin jo nakata sen koneeseen, mutta ilmeisesti typotin tiedostonimen, kun bootloader ei siihen reagoinut. Päätin kuitenkin nollata tulostimen (eepromin?) control - restore failsafe toiminnolla. Yllättäen kaikki toimii, Y liikkessä ei ole enää rohinaa, eikä myöskään BL Touchin offsetin mitta ollut kadonnut tulostimesta.

Jaaha, nyt jumittaa kaikilla akseleilla. Ja en nähtävästi typottanut firmiksenkään nimeä, bootloader ei vaan reagoi siihen. Googletellessa kyllä tuli ilmi, että 4.2.2 emojen (Crealityllä ei ole 4.2.7:lle firmistä MAXiin) kanssa BL-touchissa on bugi, mutta ongelma on kai lähinnä virran saannissa. Ja tarkemmin kun tuota ongelman aiempaa ilmenemistä muisteli, voi hyvin olla että jännitehäviö oli syynä silloin, koska käytetty johto oli todella ohutta. Tuo siis saattaa johtaa juurensa BL-touchiin, mutta laite on kuitenkin sen 30 tuntia tulostanut ongelmitta ja nyt alkoi kettuilemaan, joten tekisi silti mieli veikata rautapuolen vikaa..
 
Vaikka testiprintti vaikutti todella hyvältä niin komentoa joutuu ottaa sen verran takaisin että tämä yksi iso printti pistää edelleen hanttiin. Tulostus on edelleen kuvanmukainen sotkuinen taistelutanner. :D

mutta kyllä siinä filamentissakin todennäköisesti kosteutta oli kun pienemmän printin tulostuslaatu parani kyllä ihan huomattavasti tai sitten tuli jollakin ilveellä vaan tuurilla täydellinen testiprintti.

Tämä on vain minun oma näkemykseni asiasta ja tiedän, että mielipiteeni sotii monen tulostajan käsityksiä vastaan. En ole itse ikinä lämmitellyt tai kuivaillut näitä pla/petg filamentteja. Vain nylon filamentissä olen havainnut kosteuden olevan ongelma. Omasta mielestä hyvin säädetty Ender 3v2 vakio osilla on tunnoton, tuohon filamentin mahdolliseen kosteus ongelmaan. Sillä kun otan tuollaisen rullan jämän, joka on ollut pari vuotta kaapissa ilman mitään suojausta ja siitä pätkäsen pari metriä pois, niin tulostus toimii samalla lailla kuin uusi rulla suoraan muoveista.
Olen tullut johtopäätökseen, ettei pla/petg filamentti ime kosteutta kuin langan päästä. Ottamalla siitä pari metriä pois, poistuu mahdollinen kosteus siinä.
Itse pidän suurinpana syyllisenä huonosti asemoitua tulostinta, kuin kosteutta. Toki jos filamenttiä säilyttää sateessa tai kellarissa ns... Ongelmia voisi kuvitella tulevan. Normaali huoneilma ei sisällä ihan niin trooppista kosteutta, jotta siitä olisi haittaa tällä leveyspiirillä.
Suuremmat aloitetut rullat toki laitan tyhjiöpussiin. Vaikkakin se sotii omia havaintoja vastaan. Rullat joissa on jäljellä 1/4-6 osa saa olla ilman. Tyhjiöpussi

Palataanpa tuohon kuvaasi. Itse saan saman ongelman esille, jos tulostettava kappale ei ole joka paikasta kiinni pedissä.
Varsinkin tuollainen suurempi kappale, jossa on melko pieni tartunta ala, tulostettuna perus crealityn mukana tulleeseen alustaan ei tule helpolla toimimaan. Siihen muodostuu kylmiä paikkoja, joihin seuraava kerros ei tartu kunnolla ja luonnollisesti aiheuttaa ongelmia. Tuo pinta sopii vain pieniin, suuren tartuntapinnan omaaviin kappaleisiin. Sitä voi hiukan kompensoida tulostamalla reunat tai maton, jonka päälle kappaleen tulostaa.
Suosittelen kääntämään lasi pinnan ylöspäin ja ruiskuttamaan siihen sopivan lakan esim. Yksi monista toimivista tuotteista.
Veikkaan, että ongelmasi johtuu vain tuosta.
 
Tämä on vain minun oma näkemykseni asiasta ja tiedän, että mielipiteeni sotii monen tulostajan käsityksiä vastaan.
No mä olen ainakin samaa mieltä kanssasi!
Omista kokemuksista sen verran, että jos huoneilmassa on vaikka puoli vuotta laadukas rulla (kokemuksia mm Fillamentumista, Extrudr, Fiberlogy), se ei katkeile kun päätä sormilla suoristaa, vaan toimii kuin uusi heti päästä lähtien.
Samassa huoneilmassa kun on puoli vuotta ollu heikko- tai keskilaatuinen rulla (kokemuksia mm Eryone, Marwiol, EcoPLA by 3Djake, BQ, Clasu, eSun...) päätä suoristaessa lanka katkeilee joskus jopa kahden kiepin verran, kunnes löytyy sen verran letkeää nauhaa että saa suoristettua katkeamatta.
Mä en tiedä mistä tuo johtuu, mutta tuskin on sattumaa että hinnakkaammissa rullissa tuota katkeilua ei esiinny. Olisiko niissä puhtaampaa raaka-ainetta kenties tai mahdollisesti jokin lisäaines joka halvemmista puuttuu? Mä en usko että toi johtuu kosteudesta, meillä on aika kuiva huoneilma, mahdollisesti jopa liiankin kuiva kun koneellinen ilmastointi on. Mä veikkaisin että kyseessä on ennemminkin kuivuminen :)
Kun joskus aloitin ensimmäisellä tulostimella, hommasin ilmatiiviitä laatikoita joihin ostin erilaisia silikageelejä kosteutta poistamaan, kun kerran internetissä sanottiin että kosteus on ongelma. Kaikki pikkuset silikageelipussit otettiin talteen kenkälaatikoista yms ja lisäiltiin pikkuhiljaa filamentti-säilytyslaatikoihin. Sitten Thomas Sanladerer youtube videolla ohimennen mainitsi että kosteus on tropiikin ja Nylonin ongelma ja hänen rullat oli kaikki avoimena hyllyllä, rupes itselläkin jäämään rullat käytön jälkeen koneiden viereen. Kyllä niitä aina välillä tulee siirreltyä laatikoihinkin, että saa paikkoja siistimmäksi, mutta ressiä asiasta ei ole ollu pitkään aikaan eikä mitään ongelmia ole sen suhteen ollu tulosteluissa.
Kohta alkaa sitten se ressi taas uusiksi, kun pitäisi yks tulostin pyhittää NylonCF ja PC-CF materiaalien tulostamisiin.
 
Itsekään en ole yleensä kuivannut lankoja, jonkin verran ne myös olleet ihan huonilmassa lojumassa ja hyvin on toimineet. Paitsi vajaa vuos sitten ostin jotain harmaata PETG joka ei tulostunut laadullisesti kovin hyvin, polun alussa jäi reikää ja vaikutti että tuo prime tai unretract mikä lie termi ei onnistunut kunnolla. No lopulta kokeilin kuivata ja kummasti tuo ongelma melkein poistui, myös stringing väheni. Aikaisempien lankojen kanssa en ole tuollaista huomannut, ainakaan tuossa mittakaavassa, joskus on ollut hieman epätasaisuutta juurikin polun alussa... nykysellään olen ottanut tavaksi kuivata PETG-lankoja, eipä tuo suuri vaiva ole, paitsi tietenkin jos pitää nopeasti jotain saada tulostettua.
Niin tuossa koneessa missä ongelma näkyi oli 0.6mm suutin, voi olla että asetukset ei olleet ihan sille tunattu kohilleen. Kone on Prusa MK2 teinitsejasäästin-klooni ihan virallisella Prusan extruderilla eli direct drive ja Bondtech rattaat.
 
Suositelkaas softia jolla saa helpolla piirrettyä 3d-malleja, Pitänee tilata 3d-tulostin..

Fusion 360 on varmaan yleisin ja paras (?) softa parametriseen mallinnukseen. Netti täynnä videokursseja, tuolla saa aikaan vaikka mitä ja perusversio on ilmainen.

 
Voisitko kertoa lisää tuosta pilvessä tapahtuvasta 3D suunnittelusta. Ilmeisesti tässä ohjelmassa ei varsinaista ohjelmistoa tarvitse ladata omalle koneelle, vaan selaimen avulla käskytetään serverillä pyörivää ohjelmistoa. Olenko edes toiminta periaatteen jäljillä?

Itse mallinnan kappaleita etupäässä FreeCadilla ja hiukan olen yrittänyt päästä sisää Fusion360 ohjelmaan. 3D jyrsinnöissä on Aspire käytössä.
 
Voisitko kertoa lisää tuosta pilvessä tapahtuvasta 3D suunnittelusta. Ilmeisesti tässä ohjelmassa ei varsinaista ohjelmistoa tarvitse ladata omalle koneelle, vaan selaimen avulla käskytetään serverillä pyörivää ohjelmistoa. Olenko edes toiminta periaatteen jäljillä?

Itse mallinnan kappaleita etupäässä FreeCadilla ja hiukan olen yrittänyt päästä sisää Fusion360 ohjelmaan. 3D jyrsinnöissä on Aspire käytössä.
No siinäpä se pääpiirteissään. Täällä kanssa onshape ollut jo pitkään käytössä.
 
Voisitko kertoa lisää tuosta pilvessä tapahtuvasta 3D suunnittelusta. Ilmeisesti tässä ohjelmassa ei varsinaista ohjelmistoa tarvitse ladata omalle koneelle, vaan selaimen avulla käskytetään serverillä pyörivää ohjelmistoa. Olenko edes toiminta periaatteen jäljillä?

Itse mallinnan kappaleita etupäässä FreeCadilla ja hiukan olen yrittänyt päästä sisää Fusion360 ohjelmaan. 3D jyrsinnöissä on Aspire käytössä.
No siinäpä se pääpiirteissään. Täällä kanssa onshape ollut jo pitkään käytössä.

Se vielä, että ilmaisversiolla kaikki tekemäsi mallit ovat julkisia..
 
Voisitko kertoa lisää tuosta pilvessä tapahtuvasta 3D suunnittelusta. Ilmeisesti tässä ohjelmassa ei varsinaista ohjelmistoa tarvitse ladata omalle koneelle, vaan selaimen avulla käskytetään serverillä pyörivää ohjelmistoa. Olenko edes toiminta periaatteen jäljillä?

Itse mallinnan kappaleita etupäässä FreeCadilla ja hiukan olen yrittänyt päästä sisää Fusion360 ohjelmaan. 3D jyrsinnöissä on Aspire käytössä.

Samoin onshape ollut käytössä jo vuosia, lienee ainakin 4vuotta. Eipä mitään pahaa sanottavaa tältä ajalta. Niin helppoa kun missä vaan voi katsoa mallejaan ja muokatakkin niitä. Esim työkoneella voi myös vilkaista jonkun mallin muotoja, vaikka oma kone olisi kotona yms. Toki työt mitä tekee tulee julkiseksi kaikille ilmaisessa lisenssissä. Pyörii työpaikan i5 läppärilläkin (olisko 8sukupolvi) ihan hienosti, toki kotikoneella 2700x / 5600x pyörinyt täysin samaan tyyliin kun koneelle asennettu softa.
 
kokemuksia Creality cr-10-merkkisestä tulostimesta? jos hommais ensimmäisen 3d-tulostimen..
Mulla oli tuo ensimmäisenä tulostimena, eikä pahaa sanaa sanottavana, mutta yliarvioin raakasti kuinka isoa osaa tulee tulostettua, joten jos ei aio tulostella läjäpäin cosplay kypäriä, niin sulle riittää Creality Ender 3:n tulostusalue. Sitä voisi kuvitella että isompi parempi, mutta CR-10 vie pöydältä niin paljon enemmän tilaa, että Ender 3:lle on vain paljon helpompi löytää sijoituspaikka. Myös Ender 3V2 lähtee alle 200 euron, vastaava CR-10 versio taitaa maksaa päälle 400e ja tuolla erotuksella ostat monta filamenttirullaa.

Softista helpoimpia käyttää on ilmaiset Tinkercad ja Microsoft 3D Builder. Fusion 360 mainittiinkin jo, toinen ilmainen ja monimutkaisempaan muotoiluun sopiva on Blender.
 
Softista helpoimpia käyttää on ilmaiset Tinkercad ja Microsoft 3D Builder. Fusion 360 mainittiinkin jo, toinen ilmainen ja monimutkaisempaan muotoiluun sopiva on Blender.
Itse kun olen lukenut noita Fusion 360 sivuja, niin tulkitsen kyllä niin, että ensimmäisen vuoden se on ilmainen ja siitä eteenpäin?

"Fusion 360 for personal use is free for 1-year for qualifying non-commercial users. A hobbyist user must generate less than $1,000 USD in annual revenue, using Fusion 360 for home-based, non-commercial design, manufacturing, and fabrication projects.", Fusion 360 for Personal Use | Fusion 360 | Autodesk

Vai onko tuo sitten käytännössä niin, että tuota tilausta voi vain jatkella vaikka tuossa annetaan vähän muuta ymmärtää. Tai enemmänkin ehkä vielä niin, että yhtenä päivänä Autodesk ilmoittaa, että se ei enää jatku ilmaisena eli pidättävät tuolla oikeuden katkaista ilmaisen tilauksen aikaisemminkin niin halutessaan.
 
Itse kun olen lukenut noita Fusion 360 sivuja, niin tulkitsen kyllä niin, että ensimmäisen vuoden se on ilmainen ja siitä eteenpäin?

"Fusion 360 for personal use is free for 1-year for qualifying non-commercial users. A hobbyist user must generate less than $1,000 USD in annual revenue, using Fusion 360 for home-based, non-commercial design, manufacturing, and fabrication projects.", Fusion 360 for Personal Use | Fusion 360 | Autodesk

Vai onko tuo sitten käytännössä niin, että tuota tilausta voi vain jatkella vaikka tuossa annetaan vähän muuta ymmärtää. Tai enemmänkin ehkä vielä niin, että yhtenä päivänä Autodesk ilmoittaa, että se ei enää jatku ilmaisena eli pidättävät tuolla oikeuden katkaista ilmaisen tilauksen aikaisemminkin niin halutessaan.

On aina ilmainen, myös sen vuoden jälkeenkin. Mutta pitää siis uusia vuosittain:

 
Vai onko tuo sitten käytännössä niin, että tuota tilausta voi vain jatkella vaikka tuossa annetaan vähän muuta ymmärtää. Tai enemmänkin ehkä vielä niin, että yhtenä päivänä Autodesk ilmoittaa, että se ei enää jatku ilmaisena eli pidättävät tuolla oikeuden katkaista ilmaisen tilauksen aikaisemminkin niin halutessaan.
Tosta oli ~vuosi sitten kauhea polemiikki kun Autodesk yllättäen heikensi ilmaislisenssin ehtoja siten, että kaikki tiedostomuodot eivät olleet enää käytössä ja samanaikaisten projektien määrää rajoitettiin (onkos se nyt 10 samaan aikaan?). Autodeskin joku isopomo vastasi polemiikkiin sanoen että heillä on tarkoitus pitää softa pysyvästi avoinna harrastajille, mutta tietyt rajoitukset oli tarpeen ettei ammattikäyttäjät sluibailisi käyttämällä ilmaisversiota.
 
Menee vähän ohi 3D tulostamisen, mutta Fusion 360 vaatii todella opiskelua. Esimerkiksi objektin kopiointi on tehty melko erikoisesti eikä toimi suoraan copy paste niin kuin voisi olettaa. Tosin siitä on jokunen vuosi aikaa, ehkä se on jo muutettu. Muutenkin käyttö oli maallikolle jokseenkin eksoottista, käyttöliittynä on periaatteessa selkeä mutta itse käyttö oli.. erikoista.
Opiskelin sitä hetken kun 3D tulostin oli tulossa mutta eihän sitä koskaan tullut :D
 
ender 3 v2 lähti tilaukseen ja luultavasti huomenna jo haettavissa.
Teit hyvän valinnan ostaessa kyseisen tulostimen. Tärkeintä on sitten kun alat kokoamaan tulostinta, että teet sen rauhassa. Asemoi tulostin rauhassa, käyttäen aikaa siihen. Jos pikkusenkaan tuntuu siltä, että jokin niistä 6mm kuusioruuveista vetää runkoa vinoon, kiristä rauhassa uudelleen ja mittaa tarkasti runko "vaateriin". Käytä tarvittaessa vaikka useampi päivä asemointiin.
Osat kyllä asettuvat omille paikoille hyvin tarkasti.
Suosittelen varaamaan 2kpl 1mm paksuista 6mm rikkaa, jotka laitat z-akselin moottorin ja rungon väliin jo kokoamis vaiheessa. Noilla rikoilla saat sen kierretangon varmuudella suoraksi, jolloin saavutat helposti 20cm suoran tulostus korkeuden. Jouduin itse lisäämään kyseiset rikat. Tuo on ainut "modi", jota itse käytän tulostimessa ja se tekee vakio osilla täydellistä tulostus jälkeä.

Huomioi, että kaikki noista rungon kuusioruuveista ei ole valmiiksi kiristetty, vaan joudut itse ne kiristämään. Ne on tarkoituksella jätetty löysäksi asemointia silmälläpitäen.

Jos tuntuu, ettei kokoamisesta tule mitään, niin kysy ketjuun niin autamme asiassa.:thumbsup:
 
Heps.
Voisko joku tuupata vaikka parit tällaiset, olis tuolla YK:n Thermacell - ketjussa varmaan halukkaita.
Itseni mukaan lukien.
 
Heps.
Voisko joku tuupata vaikka parit tällaiset, olis tuolla YK:n Thermacell - ketjussa varmaan halukkaita.
Itseni mukaan lukien.

Tulostin itselleni näitä useita eri asetuksilla ja en millään saanut toimivaksi. Suhisee ohitse varmaan puolet kaasuista.
 
Eiköhän se onnistu, ammattinimikkeeni on mekaaninen asentaja, toleranssit muutamissa millin sadasosissa =D otan tänään töistä varoiksi shimmilevyjä ja 0,01 nauhaa. Noissa koneissa mitä teen saa kallistus olla max 0,05mm/metri. Joten luulis että onnistuu =)
 
Saman huomannut itse. Eli profiilit on sahattu mittaan, ei aina ihan 90ast sahauksella. Mitään koneistuksia tms. oikaisuja ei ainakaan Ender 3 v2:ssa ole, eikä tuolla hinnalla kyllä voi odottaakkaan.
Profiilit on silmään ihan siistin näköistä, mutta sitä halvinta. Eli saattaa olla mittavirhettä niissäkin.

Onko jollain hyvää ratkaisua millä enderin pedin saa pysymään paikallaan? Tänne jo aikaisemmin itkenyt kun se elää. Ongelma on se, että se on 4 jousen varassa joita kiristetään jousien läpi menevillä ruuveilla. Ruuvien reiät on väljät/liian lyhyen matkan kierrettä joten siitä saa useamman millin heiton petiin. Myös jouset on turhan pehmeät ja siksi peti elelee omiaan.
Mietin jo että jos olisin kovis poistaisin jouset ja vetäisin pedin kiinteäksi. Tässä vaan riski vetää homma reisille kun on lasipeti. Eli jos ekstruderin ajaa liian alas eikä peti jousta niin jotain taipuu tai lasi halkeaa. Eli en ole varma olenko valmis kiinteään petiin. Saisiko jostain tiukempia jousia? Vai mitä ihmettä tuolle keksisi?
 
Saman huomannut itse. Eli profiilit on sahattu mittaan, ei aina ihan 90ast sahauksella. Mitään koneistuksia tms. oikaisuja ei ainakaan Ender 3 v2:ssa ole, eikä tuolla hinnalla kyllä voi odottaakkaan.
Profiilit on silmään ihan siistin näköistä, mutta sitä halvinta. Eli saattaa olla mittavirhettä niissäkin.

Onko jollain hyvää ratkaisua millä enderin pedin saa pysymään paikallaan? Tänne jo aikaisemmin itkenyt kun se elää. Ongelma on se, että se on 4 jousen varassa joita kiristetään jousien läpi menevillä ruuveilla. Ruuvien reiät on väljät/liian lyhyen matkan kierrettä joten siitä saa useamman millin heiton petiin. Myös jouset on turhan pehmeät ja siksi peti elelee omiaan.
Mietin jo että jos olisin kovis poistaisin jouset ja vetäisin pedin kiinteäksi. Tässä vaan riski vetää homma reisille kun on lasipeti. Eli jos ekstruderin ajaa liian alas eikä peti jousta niin jotain taipuu tai lasi halkeaa. Eli en ole varma olenko valmis kiinteään petiin. Saisiko jostain tiukempia jousia? Vai mitä ihmettä tuolle keksisi?
Nämä ovat meikäläisellä kahdessa enderissä ja ovat huomattavasti vakioita paremmat, koska ovat huomattavasti jäykemmät. Aliexpress jouset
 
Suurin osa käyttäjistä ei kuitenkaan noita pieniä heittoja tule koskaan huomaamaan tai niistä ei ole haittaa. FFF/FDM-tulostus kun ei ole kovin tarkka prosessi lukemattomien muuttujien takia ja jos tarkkuutta tarvii johonkin tiettyyn kohtaan tulostetta, esimerkiksi laakerille sopivankokoinen pesä tai jokin sovite niin usein sitä 3d-mallia vaan muokataan vähän sen mukaan että tuliko liian väljä vai tiukka ja kokeillaan tulostaa uusiksi että tulisko nyt sopiva. Tai vaihtoehtoisesti jätetään vähän työvaraa ja työstetään se sopivaan tarkkuuteen muilla tavoin.
Parhailla filamenttivalmistajilla langan paksuus luvataan +/-0.02mm tarkkuudella ja useimmat laadukkaatkin vain +/-0.05mm tarkkuudella. Ohuimmasta kohdasta paksuimpaan on siis eroa 0.1mm, joten vaikka kuinka säätäisi slicerin asetuksista horizontal expansionit kunkin filamentin mukaan, lopputulos vaihtelee silti siten että tulostaminen on aina "vähän sinnepäin". Mun mielestä siis aika tarkkaa hommaa, mutta ymmärrettävästi teitä koneistajia on paljon vaikeampi miellyttää :)
 
Mistäs tilasit ja mihin hintaan?

se oli joku 3d cadsolutions (tampereelta jos oikein muistan). kone ja kg lankaa + postit jotain 280e. Olis tullu jo tänään mutta joku tohelo laittoi paketit turkuun vaikka piti tulla seinäjoelle =/ olis rajojen ulkopuolelta saanu varmaan tuohon 200e koneen mutta..
 
oon koittanu saada jotain tolkkua eri softista (render, fusion 360 ja joku muukin, en päässy alkua pidemmälle. Sit koitin sketchup kokoiluversiota ja haluttu kuva mittoineen oli valmis alle 15min. saako fusionilla tai renderillä aloitettua piirtämisen 2d-mallina (viiva kerrallaan mitat syöttäen) jonka ns. pursottaa 3d-versioksi. Töissä kun lukee 2d-kuvia ja konepiirrustuksia niin tuo tyyli olisi mulle parempi.
 
oon koittanu saada jotain tolkkua eri softista (render, fusion 360 ja joku muukin, en päässy alkua pidemmälle. Sit koitin sketchup kokoiluversiota ja haluttu kuva mittoineen oli valmis alle 15min. saako fusionilla tai renderillä aloitettua piirtämisen 2d-mallina (viiva kerrallaan mitat syöttäen) jonka ns. pursottaa 3d-versioksi. Töissä kun lukee 2d-kuvia ja konepiirrustuksia niin tuo tyyli olisi mulle parempi.
Onshape;ssa ainakin perus piirtäminen ensin 2d muodossa.
Mulla oli aikanaan eka sovellus millä piirtelin juurikin tuo sketsuppi. Eikä ikinä enää uudestaan kun onshapeen siirtynyt.
 
oon koittanu saada jotain tolkkua eri softista (render, fusion 360 ja joku muukin, en päässy alkua pidemmälle. Sit koitin sketchup kokoiluversiota ja haluttu kuva mittoineen oli valmis alle 15min. saako fusionilla tai renderillä aloitettua piirtämisen 2d-mallina (viiva kerrallaan mitat syöttäen) jonka ns. pursottaa 3d-versioksi. Töissä kun lukee 2d-kuvia ja konepiirrustuksia niin tuo tyyli olisi mulle parempi.

Näin fusionissakin. Itse kallistuisin fusioniin sen yleisyyden ja sen kautta tuen takia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 182
Viestejä
4 485 135
Jäsenet
74 179
Uusin jäsen
Flere-Imsaho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom