3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Kun täällä nyt on octoprintin käyttäjiä niin tällänen kyssäri: Onko kenelläkään Home assistanttia ja octoprinttiä samalla raspbillä? Olen uusi tuon octoprintin ja home assistantin kanssa ja asensin octoprintin normaalisti Raspbery pi OS päälle ja home assistantista docker-version, ja ihmettelen juuri että miten nuo saisi toimimaan yhdessä. Ilmeisesti tarvisin Home assistant OS version tai home assistant supervisedin että tuo toimisi parhaiten mutta tuo supervised ei kai toimi suoraan raspbilla? Onkos kenelläkään kokemuksia tai vinkkejä miten lähteä etenemään?
 
Yritin päivän saada toimimaan ja kun laskin omalle ajalle hintaa marssin kauppaan hakemaan toisen raspin. Tämä vastaus ei välttämättä ole kovin avulias mutta kuitenkin ;)
 
Onko porukka maalaillut PETG tulosteita? Mikä maali pysyisi pinnassa ja kestäisi myös vähän joustamista.
 
Onko porukka maalaillut PETG tulosteita? Mikä maali pysyisi pinnassa ja kestäisi myös vähän joustamista.
En ole maalannut PETGiä, mutta veikkaisin että spraymaali on helpoin. Ne joita olen itse käyttänyt ovat vaikuttaneet aika joustavilta. Ainakin sopivilla kalvonpaksuuksilla.

Hionta, pohjuste ja pintamaali niin pitäisi tulla hyvää jälkeä. Maalien kanssa puljanneena voin sanoa, ettei niitä pohjusteita turhaan suositella.

Jos haluaa hifistellä, niin 2K polyuretaaneilla saa nättiä pintaa oikeilla välineillä. Monia ei tosin ole suunniteltu kuin ruiskutettavaksi, eli ilman maaliruiskua on vaikea saada hyvää jälkeä. Niillä on myös yleensä hyvä tartunta tiettyihin muoveihinkin.

Jos tartunta on ongelma, sitä voi kokeilla parantaa liekittämällä pintaa kevyesti. Se vain tuppaa silittämään karhennuksen, mutta riippunee maalista ja käyttökohteesta kummasta tartunnasta on enemmän hyötyä.
 
En ole maalannut PETGiä, mutta veikkaisin että spraymaali on helpoin. Ne joita olen itse käyttänyt ovat vaikuttaneet aika joustavilta. Ainakin sopivilla kalvonpaksuuksilla.

Hionta, pohjuste ja pintamaali niin pitäisi tulla hyvää jälkeä. Maalien kanssa puljanneena voin sanoa, ettei niitä pohjusteita turhaan suositella.

Jos haluaa hifistellä, niin 2K polyuretaaneilla saa nättiä pintaa oikeilla välineillä. Monia ei tosin ole suunniteltu kuin ruiskutettavaksi, eli ilman maaliruiskua on vaikea saada hyvää jälkeä. Niillä on myös yleensä hyvä tartunta tiettyihin muoveihinkin.

Jos tartunta on ongelma, sitä voi kokeilla parantaa liekittämällä pintaa kevyesti. Se vain tuppaa silittämään karhennuksen, mutta riippunee maalista ja käyttökohteesta kummasta tartunnasta on enemmän hyötyä.

Kiitos, varmaan pitää koittaa rautakauppa meiningillä eli jotain tälläista muovipohjamaalia Muovipohjamaali Motip 400ml Effect väritön - K-Rauta ja sitten normi spray maalia päälle.
 
66x66 mm liike rata. Benchy rojekti.


Ruottalaiset








 

Liitteet

  • DSC01473.JPG
    DSC01473.JPG
    1,3 MB · Luettu: 53
Mistä laadukas 0,75-1kg rulla mustaa PETG:tä jonka saisi ensi viikoksi toimitettuna kotiin? Tutusta ja turvallisesta 3DJakesta ns. perushintaiset mustat 1kg:n PETG-rullat loppu. Mitä mielipiteitä esim Devil Design ja Real Filament mitä saa suomalaisistakin verkkokaupoista? Tai esim marwiol.pl:n halvin 13,75€/kg filamentti?
 
Viimeksi muokattu:
Jos ens viikoksi tarvii niin sitten ei oikein ehdi ulkomailta tulemaan, olisin muutoin Filament-PM petgiä ehdotellut, tulisi ihan siedettävillä kuluilla tsekeistä. Mutta myös Primacreatorin Easyprint petgiin olen ollut tyytyväinen vaikkei halvin olekaan, tuota löytyy paristakin kotimaisesta kaupasta:
PrimaCreator EasyPrint PETG 1 kg musta 33D-tulostus filamentti | Edullisesti 3Dkauppa.com
PrimaCreator EasyPrint PETG 1,75 mm 1 kg musta filamentti | Karkkainen.com verkkokauppa

Löysinkin tuota Filament-PM:ää suomalaisesta verkkokaupasta eikä hintakaan paha kun 29,90€ postitettuna per 1kg rulla. Laitoin tulemaan, kiitos vinkistä :)

 
Viimeksi muokattu:
Mitä mielipiteitä esim Devil Design ja Real Filament mitä saa suomalaisistakin verkkokaupoista? Tai esim marwiol.pl:n halvin 13,75€/kg filamentti?
Devil Design ja Real filament sijoittuu mun kokemusten myötä laadullisesti keskiluokkaan. Priman rullia mulla on muutama ollu jo pitemmän aikaa, mutta ei ole tullu tulostettua kertaakaan.

3DPrimasta (Ruotsi) tulee paketti noin 4 päivässä, seurannassa oli semmonen hauska juttu että paketti meni ensin tanskaan, sieltä saksaan ja vasta sitten Suomeen. Toki sijaitsevat Malmössä että ehkä logistiikkaketju Tanskan kautta heille helpompi kuin Tukholmasta Suomeen.

Marwiol myy myös Devil Designia (sekä Marwiol että DD ovat puolalaisia), mutta Marwiolin oma tuotemerkki oman kokemuksen mukaan sijoittuu samalle tasolle kiinafilamenttien kanssa, eli hyvällä säkää voi toimia ok, mutta on valmistauduttava sekundaan. Marwiolista postitus tuli 3 arkipäivässä, heillä ei ole mitään tilausrajaa minkä jälkeen postitus on ilmaista, mutta postituskulut olivat ihan kohtuulliset ja halvemmat lankojen lähtöhinnat kompensoi postituskulut. Isompia määriä tilatessa Marwiol muuttuu kalliimmaksi kuin kilpailijansa.

Lisäsin Sintosen tuonne filamenttikauppaketjun alkuviestiin.
 
Itselläni on kokemusta yhdestä PrimaSelect transparent petg:stä.

Tuon kohdalla laatuvaihtelu on hurjaa, myydään +-0.03 toleranssilla ja sitä se kyllä olikin. Pahimmista kohtaa filamentti oli 1.79mm ja jäi jumiin capricorniin, toisaalta taas pienin kohta 1.73mm.
 
Onnistuisiko joltain printata noin 220x90mm palikkaa? Pitäis saada lasten sähköautoon uusi/uudet renkaat.
 
Ender 3 v2:n hinta on romahtanut, ilmeisesti uuden kloonin tultua markkinoille hintakilpailemaan, nyt Ender 3 v2 lähtee jo 200 eurolla Euroopan varastolta 2 viikon toimitusajalla. Tekis mieli hankkia ihan vain hiilikuituvahvisteisen nylon tulostamiseen oma koneensa, mutta toisaalta noiden filamenttien hinnat huitelee edelleen pilvissä. Merkistä riippumatta kilohinta on siellä 80-100 euron välissä...vai onko joku löytänyt jostain halvempaa ja toimivaa "NylonX:ää"?
 
Kattelin kans tuota ender3 v2sta wanhao 4x tilalle tai kaveriksi isomman tulostusalan takia. 259e 3dprimassa..
 
Täältä lähetysmaaksi Puola ja vaikka kylkiäiseksi vielä Crealityn wifiboxi niin hinnaksi jää 200 euroa, 3-7 päivän toimitus.

edit: Ja se kilpaileva Ender 3 v2 -kopio on nimeltään Voxelab Aquile, jota myydään mm täällä hintaan 154 euroa, lähetysmaana Ranska ja 5-15 päivän toimitus.
 
Täältä GTS3D kaupalle suositus. Pitkään ollut kampanja PLA+ 9.90€ 1KG (Vähintään ostettava 10kg ja saa vielä ilmaisen posti), tosi hyvää jälkee tullut ainaki mitä nyt viikon testaillut. Toimitus kesti viikon espanjasta tampereelle. Kelat halpoja rimpuloita joka mielestäni hyvä kun roskiin menevät kuitekin. Harmi kyllä vielä kun ei paypalia ollut ja kortilla joutui maksamaan, eipä ole kuitenkaan mitään epäilyttävää ilmennyt.
 
Suuttimissa sama juttu, eroja pitäisi jo mikroskoopilla etsiä ja heatbreakitkin (Titanium) ovat molemmilla liki identtiset.
Mikroskoopilla ne pitääkin vertailla ja sieltä ne isot erot tulee siihen että meneekö suutin tukkoon kuinka herkästi. Itse en usko että E3D tai Microswiss ole niin ihan hyvälaatuisia mitä hinta antaisi olettaa, tai ainakin on kuulunut infoa että heillä molemmilla tulee selkeitä maanantaikappaleita asiakkaalle asti.

Taisi muuten olla juuri Mellow, jonka "Titanium nozzle" -suuttimiin törmäsin kun äskettäin katselin mitä kautta 300+ asteen tulostusta kannattaisi ruveta rakenteleen. Pysähdyin 10 sekunniksi hämmentyneenä miettimään että mitä ihmettä, mutta ehkä olin sen verran väsynyt ettei päässyt oikein nauruakaan ilmoille. Mainos tuntui kovasti korostavan että materiaalina on todellakin titaani, ehkä Kiinaan asti ei ole viesti mennyt että se on ehkä pahvin jälkeen huonoin mahdollinen suuttimen materiaali.
 
Onkos noilla suuttimilla liiemmin eroa toisiinsa materiaalin tms suhteen? Ajattelin hankkia muita kokoja tuon alkuperäisen 0,4mm lisäksi ja mietin että pitäisikö hankkia jonkinlainen "parempi" vai onko nuo messinkiset ihan kannattavia? Ja onkos niiden merkillä väliä vai ostaakko vain halvinta?
edit. Toki siis niitähän on eri materiaaleja mutta onko niillä käytännön eroa messinkiin joka vaikuttaa halvimmalta kaikkialla.
 
Viimeksi muokattu:
Onkos noilla suuttimilla liiemmin eroa toisiinsa materiaalin tms suhteen? Ajattelin hankkia muita kokoja tuon alkuperäisen 0,4mm lisäksi ja mietin että pitäisikö hankkia jonkinlainen "parempi" vai onko nuo messinkiset ihan kannattavia? Ja onkos niiden merkillä väliä vai ostaakko vain halvinta?
edit. Toki siis niitähän on eri materiaaleja mutta onko niillä käytännön eroa messinkiin joka vaikuttaa halvimmalta kaikkialla.
Messinki johtaa lämpöä paremmin kuin esimerkiksi karkaistu teräs, joten siinä on vähemmän lämpötilavaihteluita ja siksi mahdollisuus saada tukkauma suuttimeen on pienempi. Messinki on heikompaa materiaalia joten se kuluu käytössä. Tavallista PLA:ta tai ABS:aa messinki suutin kestää kymmeniä rullia, mutta jos filamentin seassa on jotakin lisäaineita kuten puuta tai metallia tai pimeässä hohtavaa, messinkisuuttimen reikä saattaa hioutua kaksinkertaiseksi jo puolen rullan jälkeen.
En ole nähnyt mitään perustetta ostaa 30 euron messinkisuutinta sen sijaan että ostaisi 10kpl 2 eurolla. Toki niissä halpissuuttimissa on paljon enemmän maanantaikappaleita mukana, kuten että aukko ei olekaan ilmoitetun kokoinen tai suuttimen sisällä on niin pahoja työstöjälkiä että filamentti tarttuu niihin kiinni ja aiheuttaa jatkuvia tukoksia. Itse ostan halpissuuttimia ja kertaakaan ei ole tullu vastaan ongelmia. *koputtaa puuta*
 
Viimeksi muokattu:
Aiemmin keväällä tulostin Gopro-kiinnikkeen, idea tällä on pystyä kiinnittämään helposti nippusiteillä tasaiselle alustalle. Tai pelkkänä ständinä kameralle pöydällä. Materiaalina Clasun valkoinen PLA, Ender 3 Pro muuten vakioasetuksilla paitsi peti +5 astetta, Enderin lasipedillä. Tulostui ongelmitta ja Gopro pysyy nätisti kiinni. Vähän piti reikiä siistiä pyöröviilalla, koska teline tulostui pystyssä ja reikien yläosiin jäi hieman härpätystä. Vastakappaleeksi liimasin mutterin (M5 muistaakseni) pikaliimalla, vaikuttaisi kestävän järkevää käyttöä hyvin.

UV-suojaksi ruiskutin Bilteman ruostesuojapohjamaalia, koska sitä sattui löytymään kaapista. Esikäsittelynä pyyhintä 70% IPAlla. Näyttäisi tarttuvan hyvin, ja tulostuksesta jäävä pintaprofiili auttanee myös tartunnassa. Ruiskutin aika ohuen kerroksen, ja tuosta näkyy profiili edelleen hyvin läpi. Lisäsuojaksi voisi toki suihkauttaa jonkin pintamaalin vielä.

Kappaleena tuo oli mielenkiintoinen testikohde, koska siinä on paljon kulmia varjostamassa. Maali näyttäisi menneen aika tasaisesti kaikkiin nurkkiin ruiskuttamalla eri suunnista. Spraymaalit lienevät helpoin tapa maalata tulosteita, jos löytyy maalaamiseen soveltuva paikka.

IMG_20210516_113158.jpgIMG_20210516_113109.jpg
 
Onko vinkkejä PETG:n tulostukselle, tuppaa keräämään suuttimen päähän tuommosta pienissä määrin tuota filamenttia joka sitten levittyy tuloksen aika pitkin poikin kappaleen rakennetta ja tulostusalustaa pilaten laatua jne. Vähän niinkun olisi suutin liian lähellä ja se "keräisi" tuota sulaa filamenttia mukaansa mutta sekin tsekattu, PLA:lla ei mitään ongelmia. Stringaa myös aivan julmetusti sekä supporttien jälkeiset layerit todella surkeita ja warppaavia.

Melko hankala materiaali taas PLA:n jälkeen ennen kuin säädöt saa kohdilleen. Tulostin Ender 3 Pro, filamenttina Filament PM PETG
 
Onko vinkkejä PETG:n tulostukselle, tuppaa keräämään suuttimen päähän tuommosta pienissä määrin tuota filamenttia joka sitten levittyy tuloksen aika pitkin poikin kappaleen rakennetta ja tulostusalustaa pilaten laatua jne. Vähän niinkun olisi suutin liian lähellä ja se "keräisi" tuota sulaa filamenttia mukaansa mutta sekin tsekattu, PLA:lla ei mitään ongelmia. Stringaa myös aivan julmetusti sekä supporttien jälkeiset layerit todella surkeita ja warppaavia.

Melko hankala materiaali taas PLA:n jälkeen ennen kuin säädöt saa kohdilleen. Tulostin Ender 3 Pro, filamenttina Filament PM PETG

Itsellä ongelma ratkes kun 5 astetta vähensi lämpöä ja Z-offsetiksi laittoi 0.08 slicerissa. Suutin sai olla aika kaukana ettei se sohlannut ja kerännyt sitä suuttimeen. Jälki oli kuitenkin hyvä näiden jälkeen.
 
Itsellä ongelma ratkes kun 5 astetta vähensi lämpöä ja Z-offsetiksi laittoi 0.08 slicerissa. Suutin sai olla aika kaukana ettei se sohlannut ja kerännyt sitä suuttimeen. Jälki oli kuitenkin hyvä näiden jälkeen.

Ahaa, mistäs tuota Z-offsetiä saa säädettyä? Osu silmään vaan X ja Y tuolta "Manage printers" välilehdeltä.
E: Eipä mittään, ilmeisesti vaati oman pluginin asennuksen. Pistänpä testiin, kiitos!
 

Liitteet

  • offset.PNG
    offset.PNG
    10,8 KB · Luettu: 25
Ahaa, mistäs tuota Z-offsetiä saa säädettyä? Osu silmään vaan X ja Y tuolta "Manage printers" välilehdeltä.
E: Eipä mittään, ilmeisesti vaati oman pluginin asennuksen. Pistänpä testiin, kiitos!
Se löytyy muistaakseni plugineista marketplacesta ja sieltä ladata Z-Offset setting ja sit print setting haku kentästä löytää sen kun hakee. Edit. Juur kerkesin vastaan ennenkun huomasin sun editin :D
 
Nonni, päivittelin tuossa printteriä hiukan (ender 3 v2) , laitoin siihen dual z axis ja samalla laitoin hemeran tulostuspään, kaikki sujui Melko hyvin kunnes bltouch anturi alkoi ekaa kertaa käymään pöytää läpi. Pitäisi saada bltouchille offsetiksi 69 mutta enderin marlin ei anna laittaa kuin 50. Koitin kääntää firmwaren uusiksi mutta ei auttanut. Koitin laittaa suoraan firmwareen , ei auttanut. Ei kenelläkään mitään vihjeitä olisi tai tietoa miksi se 50 on maksimi.
 
Jep, tänään taas koittanut saada printterin ymmärtämään uudestaan x ja y position, mutta ei tuo printteri tunnu haluavan samaa kuin minä. Joten esitetään tämmöinen kysymys, jos käsin siirrän nozzlen x ja y suunnassa oikeaan kohtaan, niin onko olemassa komentoa minkä avulla se tallentaa sen ja ymmärtää että se on nolla kohta?
 
Eipä toiminut nuokaan, mutta vika löytyi. Marlin kääntämisessä oli ollut jokin virhe koska käänsin uudestaan eri tietokoneella ja nyt toimii hienosti. Ja nyt nuo komennotkin toimii.En kyllä syytä löytänyt varsinaisesti, kun ei tuo visual code ilmoittanut käännöksessä mitään vikaa.
 
Noniin, nyt olisi jälleen uusi kysymys. Onko kukaan siirtänyt ender 3 v2 virtalähdettä pois printteristä? Itse siirsin sen nyt mutta en meinaa löytää mistään ulkopuolista koteloa minkä voisi printata. Löytyy vain malli missä koko virtalähteen rauta suoja otetaan pois, joka omasta mielestä on huono asia, tai tuntuu että printteri menettää jäykkyyttä jos sen poistaa kokonaan. Voi olla että olen väärässä. Kenelläkään mitään mielipidettä asiaan? Ja tietoa onko tuommoista printtiä olemassa missä olisi päädyn lähdöillä suoja ja samalla paikka virta nappulalle ja virransyötölle?
 
Noniin, nyt olisi jälleen uusi kysymys. Onko kukaan siirtänyt ender 3 v2 virtalähdettä pois printteristä?
En osaa sun varsinaiseen kysymykseen vastata, mutta miksi haluat siirtää virtalähteen pois printteristä? Onko kyse siitä että haluat rakentaa lämmitetyn koteloinnin ja pelkäät lämpöjen nousevan liikaa virtalähteessä? Nimittäin emolevy on lämpenemiselle herkempi kuin psu, oletko sen jo siirtänyt? Mitä materiaalia ajattelit tulostaa että tarvii lämmitetyn koteloinnin? Nimittäin suurin osa koteloinnin tarvitsevista materiaaleista eivät sinällään tarvitse korkeampia lämpötiloja vaan vain suojaa ilmavirtauksilta ja siten tuloste jäähtyy hitaammin eikä lähde käpristyyn kulmista.

Mä en kyllä lähtis muovista tulostaan virtalähteelle koteloa. Ei olla mun osaamisalueella, mutta eikös siinä tule maadoitusongelmia tai potentiaalinen kotelon sulaminen jos/kun virtalähde helteellä vähän lämpiää.
 
Mimmosiahan tuulettimia suosittelisitte Ender 3v2 ? Nyt mulla on stocki 4020 ja 2x 5015 tupla petsfangilla. Stockista yks siipi katki ja pitää hirveetä meteliä ni jotain pitäis vaihtaa tilalle. Mistä ja mimmonen 4020 alkuun nyt tohon? Pitää olla 24v?
 
Noniin, nyt olisi jälleen uusi kysymys. Onko kukaan siirtänyt ender 3 v2 virtalähdettä pois printteristä? Itse siirsin sen nyt mutta en meinaa löytää mistään ulkopuolista koteloa minkä voisi printata. Löytyy vain malli missä koko virtalähteen rauta suoja otetaan pois, joka omasta mielestä on huono asia, tai tuntuu että printteri menettää jäykkyyttä jos sen poistaa kokonaan. Voi olla että olen väärässä. Kenelläkään mitään mielipidettä asiaan? Ja tietoa onko tuommoista printtiä olemassa missä olisi päädyn lähdöillä suoja ja samalla paikka virta nappulalle ja virransyötölle?

Printtaa siihen koko virtalähteen tilalle tuki? Näin ainakin tein Prusan kanssa, löytyi valmis kuva jne. Metallikuori kuitenkin suojaa sähköiskuilta tms joten en ottaisi virtalähdettä sen sisältä pois.
 
En osaa sun varsinaiseen kysymykseen vastata, mutta miksi haluat siirtää virtalähteen pois printteristä? Onko kyse siitä että haluat rakentaa lämmitetyn koteloinnin ja pelkäät lämpöjen nousevan liikaa virtalähteessä? Nimittäin emolevy on lämpenemiselle herkempi kuin psu, oletko sen jo siirtänyt? Mitä materiaalia ajattelit tulostaa että tarvii lämmitetyn koteloinnin? Nimittäin suurin osa koteloinnin tarvitsevista materiaaleista eivät sinällään tarvitse korkeampia lämpötiloja vaan vain suojaa ilmavirtauksilta ja siten tuloste jäähtyy hitaammin eikä lähde käpristyyn kulmista.

Mä en kyllä lähtis muovista tulostaan virtalähteelle koteloa. Ei olla mun osaamisalueella, mutta eikös siinä tule maadoitusongelmia tai potentiaalinen kotelon sulaminen jos/kun virtalähde helteellä vähän lämpiää.


Siirsin virtalähteen vain siksi että sain helpommin otettu ledeille sähkön sieltä ja sain siirrettyä samalla virtakytkimen kotelon etureunaan. En siirtänyt sitä lämpöjen vuoksi, enkä myöskään siirtänyt emolevyä kun kerran lämmöistä ei ollut kyse. Ajatus oli kyllä jos senkin siirtäisi pois sieltä niin onpahan helpompi päästä käsiksi jos tarvetta
 
Siirsin virtalähteen vain siksi että sain helpommin otettu ledeille sähkön sieltä ja sain siirrettyä samalla virtakytkimen kotelon etureunaan. En siirtänyt sitä lämpöjen vuoksi, enkä myöskään siirtänyt emolevyä kun kerran lämmöistä ei ollut kyse. Ajatus oli kyllä jos senkin siirtäisi pois sieltä niin onpahan helpompi päästä käsiksi jos tarvetta
Aaa, okei. No mitäs jos siirtäisit vain sen virtanapin etureunaan (se on kyllä inhottavassa paikassa)? Parin johdon juottaminen versus uuden kotelon rakentaminen. Samoin ledithän nyt voi vetää vähän pidemmälläkin johdolla, mustaa ohutta johtoa niin hyvin sulautuu koneen runkoon eikä huomaa ellei osaa katsoa.
 
Tämä kävi mielessä, mutta kerkesin jo virtalähteen irroittamaan ja lisäämään johtoa ja laittamaan väliin xt60 liittimen. Juuri laitoin uuden kannen tulostumaan ja samalla siihen saa nyt 92mm noctuan tuulettimen.
 
Tämä kävi mielessä, mutta kerkesin jo virtalähteen irroittamaan ja lisäämään johtoa ja laittamaan väliin xt60 liittimen. Juuri laitoin uuden kannen tulostumaan ja samalla siihen saa nyt 92mm noctuan tuulettimen.
Joudut kyllä pistään kuvan meille kun saat modaukset valmiiksi!
 
Curasta on julkaistu 4.9.1 versio ja otin sen kokeiluun siitä syystä että mun edellinen käyttämä versio 4.6.2 ei suostunu Ender 3V2:lla toteuttamaan pause at height -komentoa, joka on uudemmissa Curan versioissa kierretty kikkailemalla. Tuohon ongelmaan on olemassa jo Enderiinkin käyttöjärjestelmäpäivitys, mutta sen on tehny joku "random dude" internetistä, niin ei innostanu sitä latailla ja kun sen pystyy kiertään myös uusimman Curan sisällä seuraavalla tavalla:
Pause at hight valikossa aseta 'method': BQ (M25)
Aseta 'G-code before pause' kohtaan mikä tahansa G-code komento, itse laitoin M300 eli piippaus ja ilmeisesti joku komento pitää pistää myös after pause kohtaan, jotta tulostin oikeasti pysähtyy.

Tuohon 4.9 versioon ei ole suuria juttuja uudistettu, jotain integraatiota oli ultimakerin pilvipalveluun ja 80 pikku bugia korjattu. Kuitenkin kun varovasti rupesin sitä käyttämään, näköjään käynnistyy paljon rivakammin! Saman STL fileen käynnistin 4.6.1 ja 4.9.1 versioilla, toisessa file oli avattu ja slicattu 24.1 sekunnissa ja uudemmassa versiossa aikaa meni vain 16.3 sekunttia. Molempiin versioihin oli asennettu Startup Optimizer -modi.

Foorumeilla ei ole näkynyt isoja ongelmia uudesta versiosta ja mitä nyt itse käyttänyt sitä ~15 fileen tulostamiseen, voin suositella päivitettäväksi...varsinkin Ender 3V2 tulostimien kanssa.
 
IMG_20210520_203152.jpg

Mistäs tällainen kerrosten "pätkiminen" johtuukaan? En osannut googlettaa englanniksi ainakaan oikean oloisilla termeillä niin jos ois heittää oikeita termejä niin laitan googlen laulamaan. :) Tai suora apukin toki kelpaa!
 
Mistäs tällainen kerrosten "pätkiminen" johtuukaan? En osannut googlettaa englanniksi ainakaan oikean oloisilla termeillä niin jos ois heittää oikeita termejä niin laitan googlen laulamaan. :) Tai suora apukin toki kelpaa!
Tossa on muutama vaihtoehto, mutta näyttää vahvasti siltä että sulla on bowden tuubin hot endin pää vähän sulanut ja vaihdon tarpeessa tai jos putkessa riittää niin pelkkä 2cm pätkäsy riittää ja putki takasin paikalleen. Tästä videosta voisi olla sulle apua.
 
Tuli käytettyä hetki aikaa ja taas vertailtua Mellowin ja Trianglelabin tuotteita keskenään. Vielä reilu puoli vuotta sitten ero oli ehkä aavistuksen TL hyväksi mutta nyt viimeisimpien tilausten myötä näyttää että TL on joko löysännyt laatukontrollia taikka Mellow kiristänyt. Mellow on kyllä kertonut satsaavansa laaduntarkkailuun, omien tuotteiden kehittelyyn (välillä kyllä vähän erikoisia viritelmiä) ja ovat myös aktiivisesti rekrynneet väkeä hommiinsa, viimeisimpänä ovat alkaneet valmistamaan tai valmistuttamaan omaan suunnitteluun pohjautuvia ohjainkortteja sekä muuta elektroniikkaa. Ehkä se alkaa nyt kantamaan hedelmää. Tosin kaupan ja tuotteiden sivut ovat edelleen vähän mitä ovat eli pikkuisen sekavat ja infoa on joistain tuotteista aika niukasti.

Vertailin nyt BMG-klooneja ja joitain hotendien osia. Perus BMG-klooneja verratessa Mellow käyttää parempilaatuisia laakereita ja viimeistely on paikoin hiuksenhienosti parempaa. Jos olisi kovuusmittari käytettävissä niin olisi mielenkiintoista testata hammasrattaiden kovuudet että ovatko hyvin karkaistuja. Hotendien osissa Mellowin heatblokit tuntuu olevan aavistuksen paremmin viimeisteltyjä sekä tarkemmin mitoissaan mutta erot ovat niin pieniä ettei niillä ole käytännön merkitystä. Suuttimissa sama juttu, eroja pitäisi jo mikroskoopilla etsiä ja heatbreakitkin (Titanium) ovat molemmilla liki identtiset. En ole bimetal-heatbreakkeja päässyt vertailemaan. Pakkaaminen on ollut nyt Mellowilla parempaa.

Eipä tämä paljoa infoa tarjonnut. Jos olisi ollut kunnollinen kamera niin olisi voinut ottaa vertailukuvia nähtäväksi. Pointtina taisi olla se että Mellow on ainakin omissa kirjoissa kiilannut pysyvästi TL rinnalle, jos ei kohta jo ohikin ja nuo nuo molemmat ovat yhä budjettitulostelijan kärkimestoja Aliexpressissä.
Heräsi mielenkiinto, katselin aliexpressistä ja Mellowin kauppa on kyllä hieman turhan epäselvä omaan makuun. Osaisitko antaa suoran linkin Mellowiin mitä suosittelet?
 
90 sivua niin ei kaikkea kehtaa käydä läpi.
Budjetti n. 400e, mikä olisi järkevin laite? Tarkotuksena olisi ainakin mahdollisimman ohutta levyä tulostaa
 
90 sivua niin ei kaikkea kehtaa käydä läpi.
Budjetti n. 400e, mikä olisi järkevin laite? Tarkotuksena olisi ainakin mahdollisimman ohutta levyä tulostaa

Jos haluaa hieman isompaa tulostusalaa 350x350mm niin Ender-5 Plus voisi olla hyvä vaihtoehto. Itse kun menen tuolle alla olevalle sivustolle niin sivusto antaa jonkin special (53USD) alennusilmoituksen, kun minulla oli tulostin ostoskorissa. Tällöin hinta on 435€ (530 USD), joka on mielestäni aika alhainen hinta tuolle tulostimelle.

 
Jos haluaa hieman isompaa tulostusalaa 350x350mm niin Ender-5 Plus voisi olla hyvä vaihtoehto. Itse kun menen tuolle alla olevalle sivustolle niin sivusto antaa jonkin special (53USD) alennusilmoituksen, kun minulla oli tulostin ostoskorissa. Tällöin hinta on 435€ (530 USD), joka on mielestäni aika alhainen hinta tuolle tulostimelle.
Kun Ender 3 max tulostusala on 300x300x340 ja hinta on 280€, niin kerros miksi kannattaa maksaa melkein tuplat tuosta jossa on ihan sama tekniikka?
Ender 3 V2 saa tällä hetkellä alle 200 euron alle viikon postituksella. On tosi vaikea tällä hetkellä suositella mitään muuta.
 
Kun Ender 3 max tulostusala on 300x300x340 ja hinta on 280€, niin kerros miksi kannattaa maksaa melkein tuplat tuosta jossa on ihan sama tekniikka?
Ender 3 V2 saa tällä hetkellä alle 200 euron alle viikon postituksella. On tosi vaikea tällä hetkellä suositella mitään muuta.

En tiedä löytyykö näihin kauheasti oikeita vastauksia ja lähinnä mietin omaa ehdotusta budjetin mukaan, kun muita speksejä ei annettu. Jos oma budjettini olisi vain 300 euroa ja 300x300 olisi riittävä tulostusala niin varmaan ostaisin Ender 3 max tulostimen. Mutta esim. jos budjettini olisi vain 200 euroa niin siinä kokoluokassa saattaisin jopa ostaa CR-10 mini tulostimen (300x220 tulostusala), jonka saa tällä hetkellä jopa 170 eurolla. Olen kyllä samaa mieltä että Ender-3 tulostimet ovat hinta-laadultaan ehkä parhaita tulostimia mutta samalla totean että omat kokemukseni ovat vain Creality ja Anycubic tulostimista.
 
Juu juu okei, eiku mä olen ihmetelly miksi jengi ostaa Ender 5:sta, että onko multa menny ohi joku pointti siinä. Ainoa mitä mä olen nähny on ollu että pitää olla Core XY, koska Y:n liikkuminen "pilaa kaiken", joka nyt on yhtä hyvä perustelu kuin oli että pitää olla delta tulostin :)
Mut juu, riippuu paljon että mitä tulostaa. 300x300 tulostusaluetta tarvii jos meinaa tulostella paljon cosplay-kypäriä. 230x230 tulostin mahtuu about mille tahansa pöydälle, mutta 300x300 tulostimen (esmes cr10) sijoittaminen on paljon vaikeampaa. Ender vaatii vain 44cm syvyyssuunnassa, mutta cr10 tarvitsee 65cm.
 
Kokeilin Curan wire printingiä joka löytyy experimental osastolta. Aikas heikko tulee tulosteesta, sormenpäillä saisi helposti koko tulosteen pieneen myttyyn vaikka pla:sta on tehty. Itse valmistusprosessi on mielenkiintoista katsoa, tulostus tehdään käytännössä z-hoppingilla kokoajan lankaa pursuttaen ja kerrosten väliin tulee yks veto poikkikerroksena joka sitoo verkot yhteen. Toisaisekti wire printingiin ei ole mitään säätömahdollisuuksia ja tulosteessa onkin aina yhdellä puolella vähän ongelmia että kerrosten alkua tulostaessa langat ei kaikki kohtaa toisiaan, mutta ainakin näin mustalla tulostaessa niitä kohtia ei huomaa jos ei osaa katsoa. Tällai taideteoksena menee komeesti ja kaikki ohi kulkeneet on pysähtyneet katsomaan pohtiva ilme kasvoillaan.

Tuo on seinässä kiinni parilla tipalla pikaliimaa.

kuva.jpg
 
Alkaakohan noi matolle tulostavat yleistymään? Tekisi mieli hommata CR30 että saisi sarhatuotantoa sekä pitkiä kappaleita tulostettua, ainut mitä videoista kattellu niin laatu ei kyllä ihan sitä ole ollut mitä itse kehtaisin eteenpäin myydä. Lisäksi nykyään melkein puolet tulosteista on PC-matskusta niin kotelon tekeminen veisi tilaa ihan pirusti jos jotain 500 mm kappaletta meinaisi tulostaa.

Onko jo olemassa PC-materiaalin korviketta, jolla olisi suht lähelle samat kestävyydet (lähinnä layreiden välille kestävyys), mutta mikä kestäisi edes hiukan tuulettimen käyttöä, että voisi saavuttaa paremmat ylimeno ominaisuudet ja edes pienet sillat onnistumaan?

Nykyään mennyt siten, että tulostelen jonkin proton PETG:stä ja jos se hajoo testausvaiheessa niin perään yleensä PC:stä toinen, mutta se yleensä tarkoittaa et osa pitänee jo suunnitella siten, että sen voi tulostaa ilman bridgejä. Tietty yksittäiset menee supportien kanssa, mutta ne on niin kovin kiinni itse tulosteessa niin jälkikäsittelyyn menee aikaa paljon. Pitäisi varmaan investoida MMU niin sais supportit eri matskulla.
 
Onko täällä kellään kokemusta Wanhao D12-300 tulostimesta tai tuon sarjan muista laitteista? Itsellä tuon hankinta houkuttaisi tulostus alan ja kahden filamentin käyttö mahdollisuuden vuoksi.
 
Pitihän sitä itsekin vihdoin astua 3D-tulostamisen maailmaan kun Ender 3 V2 irtoaa noin halvalla (~194€) wifi-boxin kera Puolan varastolta.
Oletan että vehje on sellaisenaan jo ihan käypä laite satunnaiseen tulostamiseen. Vielä pitäisi hankkia filamentit, Clasu löytyy läheltä ja sieltä ilmeisesti saa mukiinmenevää perustason filamenttia.
 
Pitihän sitä itsekin vihdoin astua 3D-tulostamisen maailmaan kun Ender 3 V2 irtoaa noin halvalla (~194€) wifi-boxin kera Puolan varastolta.
Oletan että vehje on sellaisenaan jo ihan käypä laite satunnaiseen tulostamiseen. Vielä pitäisi hankkia filamentit, Clasu löytyy läheltä ja sieltä ilmeisesti saa mukiinmenevää perustason filamenttia.
Joo, pieni kokoaminen kannattaa tehdä huolella ja keskittyen, mutta se on sinällään todella pätevä laite, et tarvitse mitään modeja.
Clasun kiinalainen filamentti on kutakuinkin huonointa mitä mistään saa. Sillä pystyy kyllä tulostamaan, mutta laadussa on paljon toivomisen varaa. Joskus voit saada kohtuullisen rullan, mutta monesti sitten langan läpimitassa on isoja heittoja, lanka on rullattu siten että se menee yltä ja alta ja jumittuessaan pilaa tulosteet. Saat parempaa filamenttia halvemmalla muualta. Monesta paikasta saat ilmaiset postikulut kun ostokset ylittää ~60-90 euroa, jonka se helposti tekee kun lähdet nollista rakentamaan varastoa. Eikä sillä ole väliä jos maksat 5 euroa postikuluja kun sillä saat parempaa filamenttia halvemmalla kuin Clasun filamentit. Ja Suomessakin on monia muitakin kauppoja.
Tänne on kerätty filamenttien ostopaikkoja. Itse ostan eniten 3DJakelta, joka lienee Euroopan suurin 3D tulostuskauppa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 182
Viestejä
4 485 135
Jäsenet
74 179
Uusin jäsen
Flere-Imsaho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom