3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Mittailin kaikkea, pystypuut yms. on runkoon nähden suorassa.
Mutta! Petiä siirtävä akseli ei ole rungossa suorassa. Takareunasta yli 4mm korkeammalla kuin etureunasta!
Olet siis todellakin säätänyt sen epäkeskolaakerin pedin alta hyvin? Niin ettei pedissä tunnu mitään löysää nostaessasi sitä jostakin nurkasta ilmaan.
 
Eilen illalla kaljakopan kanssa purin koko vekottimen ja kasasin uudelleen. Prikat laitoin x-levyn alempana olevien nurkkajousten alle. Muuten vaan järkeä käyttäen vekotin kasaan. Ei siinä kyllä montaa osaa/ruuvia ole, mutta aivan uskomaton että on käytetty koko maailman ruuviarsenaali. Eli ei ole montaa samankokoista ruuvia laitteessa ja hommaan saakin käyttää koko kuuskolosetin sisällön! Säädin koneen kuten ennenkin ja kuten foorumilaiset on muistutellut. Ei tullut mitään ihmeitä vastaan

Nyt aamulla oli kiva yllätys kun polkasin koneen käyntiin, tarkistin suoruuden, oli edelleen paikalaan ja pistin tulostaen. 1h 04min kalikka tulostu ongelmitta, aikaisemmin loppuvaiheessa peti tipahti sen 1mm alemmaksi ja tulostus meni ituiksi. Ja oikeasti siis oli peti mikä tippui alemmaksi koska tän jälkeen oli millin välys kärkeen vaikka ajoin homingin.

Eli jotain oli pielessä, mutta innostus ei riittänyt tutkimaan mikä. Toisaalta olisi pitänyt suoraan alun alkaen tarkistaa perusmitat ja sen jälkeen vaan purkaa koko laite kun vikaa ei löytynyt. Nyt tuli tuhlattua useampi tunti ihmetellessä ja koetulostuksia tehdessä.
Kiitoksia kaikille kommenteista, vaikka nyt en osaakkaan kertoa mitä korjasin laitteesta.
 
Mä sain eilen sen crealityn lasipetin kans viimein pelittää tuon systeemin. Se itse lasipetikin oli kiero, tosin toiseen suuntaan kuin itse alumiinipeti sen alla.

Ne klipsut mitä siinä tuli matkassa, ni aikani kokeiltua kaikkee, niille löyty paikka z-suunnan aluprofiilin päältä. Siitä kohti puristamalla se lasi oikeni tarpeeksi.

Nyt pysyy palikat kiinni ja ei nouse nurkat enää. Palikan irrottamisen kans oli aluksi ihmettelyä ku pla pysy ku tauti kiinni tulostuksen jälkeen. Sitte ku se teetä hörpiskellessä siinä rauhassa jäähty ni yhtäkkiä kuulu pieni napsaus ja kappale lähti itestään irti.

Terävien särmien tulostusjäljessä oli jotain hämärää ku ne pyöristy jonkuverran. Kirrasin pikkusen x- ja y- akseleiden remmejä, ni se vaikutti siihen näkyy.
 
Oon tässä suunnitellut tuon Ender 3 v2 hiljentämistä. Laitoin jo tilaten 2x92mm noctuat mainboardille ja psulle, mutta mites tuo hot end ja part cooling kannattaisi hoitaa? Mietin 2x 4020 sunoneita ja tällainen tuo pääty, tai sitten hero me gen 5 ja 2x 5015 blowereita. Mutta kumpikas voisi olla hiljaisuuden ja laadun hakijalle parempi? Tuo 2x 4020 ratkaisu olisi vissiin maksimeilla hiljaisempi, mutta tuolla hero me:llä voisi kai pitää blowerit hiljaisemmalla(?) ja sitten ne voisi olla hiljaisemmat. Onkos täällä kellään kokemusta tai mielipiteitä tähän mietintään?
Aattelin bumpata tätä viestiäni kun tää tuntu jäävän tuon kokoomiskeskustelun alle. Kommentteja otetaan vastaan :)
 
Aattelin bumpata tätä viestiäni kun tää tuntu jäävän tuon kokoomiskeskustelun alle. Kommentteja otetaan vastaan :)
Ootko mitannut kuinka monta desibeliä koneestasi modaamattomana lähtee?

Meillä pyykinpesukone, astianpesukone, lapset, vaimo, telkkarit, pelikonsolit, läheinen tie jne jne pitää kovempaa meteliä kuin Ender 3 (ilman silent steppereitä, mutta dambberit askelmoottorien alla). Eihän siis elektroniikan modailussa mitään huonoa ole, mä vaan näkisin miljoona mielenkiintoisempaa elektroniikka-projektia kuin 3D printterin tarpeeton modaaminen. Kaikki mikä ei suoraan vaikuta tulostuslaatuun, on sitten ihan samalla tasolla kuin glitterin liimaaminen porakoneeseen.
 
Ootko mitannut kuinka monta desibeliä koneestasi modaamattomana lähtee?

Meillä pyykinpesukone, astianpesukone, lapset, vaimo, telkkarit, pelikonsolit, läheinen tie jne jne pitää kovempaa meteliä kuin Ender 3 (ilman silent steppereitä, mutta dambberit askelmoottorien alla). Eihän siis elektroniikan modailussa mitään huonoa ole, mä vaan näkisin miljoona mielenkiintoisempaa elektroniikka-projektia kuin 3D printterin tarpeeton modaaminen. Kaikki mikä ei suoraan vaikuta tulostuslaatuun, on sitten ihan samalla tasolla kuin glitterin liimaaminen porakoneeseen.
Tuo vehje sijaitsee työpisteeni vieressä ja tuulettimien ääni on sellainen että mielelläni hiljentäisin sitä eikä se sitten olisi mitenkään tarpeetonta modaamista( ja nuo vaihtoehtoiset tuuletuksenohjaukset kai voi myös parantaa overhangeja). Atm tulostelen vain öisin koska silloin ääni ei häiritse mutta se ei ole kovin käytännöllistä jos haluaisi vaikka huomata tulostusten epäonnistumista. Ja lisäksi puoliso pyysi josko tuota olisi mahdollista hiljentää.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo vehje sijaitsee työpisteeni vieressä ja tuulettimien ääni on sellainen että mielelläni hiljentäisin sitä eikä se sitten olisi mitenkään tarpeetonta modaamista( ja nuo vaihtoehtoiset tuuletuksenohjaukset kai voi myös parantaa overhangeja). Atm tulostelen vain öisin koska silloin ääni ei häiritse mutta se ei ole kovin käytännöllistä jos haluaisi vaikka huomata tulostusten epäonnistumista.
Overhangin parantuminen on myytti! Itsellä ihan stock ilmavirranohjain joka puhaltaa vain toiselta puolelta. Aikoinaan tulostelin kyllä semmoisen joka puhaltaa 4 eri suunnalta, mutta sitten näin videon jossa demonstroitiin 5 eri tuulenohjain-modin vaikutusta ja lopputulos oli että mitään eroja ei ollut. Kertaakaan ei ole itsellä tullu vastaan kappaletta jossa overhang olisi mennyt pieleen sen takia että viima puhaltaa vain yhdeltä suunnalta ja overhangeja kyllä tulostelen paljon, taitaa support asetuksissa olla 70 astetta rajana.

Omalla työpisteellä on aina jotain ääntä, joko joku video pyörii taustalla tai sitten radio soi. Eihän siinä, jos hakee täysin hiljaista ympäristöä, musta vain tuntuu että tulostimessa on jotain vialla (esmes viallinen tuulettimen laakeri tms) jos siihen täytyy Noctuan puhaltimia ostella. Tai sitten voi olla kyse siitä mitä 2/6 printterin ostajista tuntuu tekevän, eli pääasia ei olekaan tulostella tarpeellisia juttuja, vaan modata itse tulostinta ja sitten kun kaikki mahdolliset modit on asennettu, kone menee myyntiin. 3/6 tulostimen ostajista tyytyy tulosteleen 450 benchyä, 50 maljakkoa ja rajuimmat lähtee kypärien tielle. On muuten historioitsijoilla helppo määrittää kaivauksista aikajaksoja, kun rupee löytymään muovisia Ironman kypäriä, tietää heti miltä aikakaudelta kyseinen maakerros on.
Niin joo jäljelle jäävä osuus...mä haluaisin uskoa että jopa 1/6 käyttää tulostinta oikeasti hyödyllisesti :)
 
Omalla työpisteellä on aina jotain ääntä, joko joku video pyörii taustalla tai sitten radio soi. Eihän siinä, jos hakee täysin hiljaista ympäristöä, musta vain tuntuu että tulostimessa on jotain vialla (esmes viallinen tuulettimen laakeri tms) jos siihen täytyy Noctuan puhaltimia ostella.
Nooh kai se on makuasia millainen taustamelu on kellekin siedettävää. Itsellä ja puolisolla tuntuu rasittavalta tuollainen tasainen suht kova humina jota voisi mahdollisesti olla jopa ympäri vuorokauden ja kuuluu lähes koko kämppään, ja jos sen saa parilla kahdeksan euron sunonilla helpotettua niin mielelläni niin teen. Ja jos tuo johtuu viallisesta tuulettimesta niin sekin korjaantuu, 4020 tuulettimien äänentaso ei ole itselleni ollenkaan tuttua entuudestaan niin en tiiä mikä on normaalia.
Ja jos ei overhang parane niin ei sen ainakaan pitäisi huonontuakaan kun olen katsonut videoita noista miettimistäni
 
4020 tuulettimien äänentaso ei ole itselleni ollenkaan tuttua entuudestaan niin en tiiä mikä on normaalia.
Parilla 8 euron...mikä on sunon? Kirjoitit että ostit pari 92mm Noctuaa, nehän on parikymppiä kappale, eli 40e tähän mennessä ja sitten on vielä ne 2 kaikkein äänekkäintä ropellia joita ei voikaan vaihtaa noinvaan isolapaisiin vaan täytyy tyytyä pieneen kokoon. Lapojen koolla on paljon isompi merkitys kuin valmistajan merkillä (toki laadukkaampi tuuletin yleensä sisältää pitkäaikaisemman laakerin), joten vaihtamalla emon ja powerin tuulettimet et taida vaikuttaa yhtään koneen kokonaisääneen. Noctua ei tee 24V puhaltimia 4020 koossa, joten sitten jännitteenalentimia väliin tai jotain muuta merkkiä. Mutta ei ne Prusankaan printterit äänettömiä ole vaikka Noctuat on kiinni.
Mutta siksi kysyinkin että oletko mitannut desibelejä ennen modaamista, jotta saisi kuvan että kuinka paljon ääntä on mahdollista pudottaa.

Jos oikeasti haluaa hiljaisuutta tulostimen ympärille, kannattaa miettiä koneen kotelointia ja äänieristämällä kotelo. Sitten pitää toki vielä miettiä elektroniikan siirtämistä kotelon ulkopuolelle, tai ainakin aluksi tarkkailla minne asti emon lämpötilat nousee.
 
Parilla 8 euron...mikä on sunon? Kirjoitit että ostit pari 92mm Noctuaa, nehän on parikymppiä kappale, eli 40e tähän mennessä ja sitten on vielä ne 2 kaikkein äänekkäintä ropellia joita ei voikaan vaihtaa noinvaan isolapaisiin vaan täytyy tyytyä pieneen kokoon. Lapojen koolla on paljon isompi merkitys kuin valmistajan merkillä (toki laadukkaampi tuuletin yleensä sisältää pitkäaikaisemman laakerin), joten vaihtamalla emon ja powerin tuulettimet et taida vaikuttaa yhtään koneen kokonaisääneen. Noctua ei tee 24V puhaltimia 4020 koossa, joten sitten jännitteenalentimia väliin tai jotain muuta merkkiä. Mutta ei ne Prusankaan printterit äänettömiä ole vaikka Noctuat on kiinni.
Mutta siksi kysyinkin että oletko mitannut desibelejä ennen modaamista, jotta saisi kuvan että kuinka paljon ääntä on mahdollista pudottaa.

Jos oikeasti haluaa hiljaisuutta tulostimen ympärille, kannattaa miettiä koneen kotelointia ja äänieristämällä kotelo. Sitten pitää toki vielä miettiä elektroniikan siirtämistä kotelon ulkopuolelle, tai ainakin aluksi tarkkailla minne asti emon lämpötilat nousee.
Kirjoitin ekassa viestissä miettineeni 2x92mm noctuoita ja sitten hotend sydeemiin kysyin mielipiteitä, ja mainitsin että vaihtoehtona voisi olla 2x4020 sunonit siihen hotendiin. Sunon on btw varmaan tunnetuimpia serverituulettimen tekijöitä, eli esim 4020 tuulettimeen "meta" ja netistä löytyy lukemattomia kokemuksia sunonin 4020 tuulettimilla 3d-printterin tuunauksesta. Ja sunon tekee maglev-tuulettimia eli perinteistä laakeria ei löydy. Nuo sunonit on suht halpoja ja siksi laitoinkin ne tilaukseen kun en aiemmin viestiin saanut vastauksia muttei nekään ole kyllä vielä tulleet.

Ja en ole desibelejä mitannut koska ei oikeen ole siihen päteviä välineitä, ihan puhelimeen en siinä luottaisi.

Alkuperäisen viestin pääkysymys olikin oikeastaan että olisikohan part-coolingiin paras ratkaisu 2 blower-tyylistä tuuletinta jollain puoliteholla puhaltamaan, vai juurikin esimerkiksi tuo 4020 kokoinen sunon tuuletin täydellä teholla.
 
Mä ymmärsin tämän sitten väärin:

Mutta ehkä joku muu voi auttaa enempi, onnea modaamiseen!
Oho no nyt oli kyllä käynyt itelläni paha ajatusvirhe alunperin kirjoittaessa ja hetki sitten uudelleen lukiessa Pahoittelut siitä että tässä nyt tulikin vähän ylimääräistä säätöä tuosta virheestäni. Mutta ei tosiaan ole muuta tilattuna kuin 2x 4020 tuulettimia, ja mielipiteitä otetaan edelleen mielellään vastaan.
 
Kyllähän tuo Ender vakiona pitää ihan järkyttävää pöhinää. Omassa kämpässä ei voinut yöllä käyttää edes työhuoneen ovi suljettuna, kun humina kuului viereiseen makuuhuoneeseen. Vieressä työskentely päiväsaikaankin oli hieman kypsyttävää. Nyt on emolla ja PSU:lla 92mm Noctuat ja hot endissä ja kappaleen jäähdytyksessä 40x20 Noctuat ja ääni on huomattavasti hillitympi.
 
Kyllähän tuo Ender vakiona pitää ihan järkyttävää pöhinää. Omassa kämpässä ei voinut yöllä käyttää edes työhuoneen ovi suljettuna, kun humina kuului viereiseen makuuhuoneeseen. Vieressä työskentely päiväsaikaankin oli hieman kypsyttävää. Nyt on emolla ja PSU:lla 92mm Noctuat ja hot endissä ja kappaleen jäähdytyksessä 40x20 Noctuat ja ääni on huomattavasti hillitympi.

Viitsitkö linkittää mitkä tuulettimet laittoit omaasi niin fiksailisin omatkin pöhinät hillitymmäksi.
 
Viitsitkö linkittää mitkä tuulettimet laittoit omaasi niin fiksailisin omatkin pöhinät hillitymmäksi.
Itsellä ainakin
Hotend
emo
Ja nämä kytkettynä sarjaan. Kun en jaksanut viritellä buck convertteria väliin. Virta suoraan powerista. Hotendille piti tulostaa uusi kotelo, koska toi noctua vähän paksumpi kuin orginaali.
Poweri
Joutuu kanssa tulostaa osaa että saa kiinni, tai käyttää dremeliä/poraa/mielikuvitusta.
Joskus kuullut sellaista urbaania legendaa että jossain noissa meanwellin 24v virtalähteissä saattaisi olla 24v tuuletin. mutta itse neljään jo vaihtanut kaikissa ollut 12v tuuletin. Eli liittimen vaihdolla selviää, tai jos paska tuuri niin buck convertteri väliin.
Ja jos epäilee kolvaustaitoja/ei omista kolvia niin noissa noctuoissa tulee mukana tollanen ihmeellinen liimanappimikälie hässäkkä millä saa kanssa johdot liitettyä. En tiedä kuinka hyvä on, kun itsellä mennyt se aina suoraan roskiin.
Ja sille 4020 mikälie turbiinille en ole jaksanut päätä vaivata, koska 99.9999 prosenttisesti se on omissa hommissa disabloitu jo curan asetuksissa.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on noita Sunoneita muuten Kuopiossa ylimääräisiä. Muistaakseni tme.eu tilattu eli jos on paikallisia niin täältä löytyy. Tuli extroja tilattua muuhun mut niitä ei tarttenukkaan...

2021-04-06 12.30.15-1.jpg
 
Vaihdoin ohjauskortin ender 5 tulostimeen. Sellainen muutos tuli että tekee "aloitus vedon" nyt oikeaan reunaan, alkuperäisellä kortilla teki vasempaan. Sekä mielestäni nyt tulostaa kappaleen eri asennossa kuin aikaisemmin. Xyz nopassa sen näkee, eri kirjain nyt etureunaa kohti. Mistä sen asetuksen voi vaihtaa ja vaikuttaako oikeasti mihinkään oleellisesti?
 

Liitteet

  • IMG_20210406_164745__01.jpg
    IMG_20210406_164745__01.jpg
    3,3 MB · Luettu: 34
Vaihdoin ohjauskortin ender 5 tulostimeen. Sellainen muutos tuli että tekee "aloitus vedon" nyt oikeaan reunaan, alkuperäisellä kortilla teki vasempaan. Sekä mielestäni nyt tulostaa kappaleen eri asennossa kuin aikaisemmin. Xyz nopassa sen näkee, eri kirjain nyt etureunaa kohti. Mistä sen asetuksen voi vaihtaa ja vaikuttaako oikeasti mihinkään oleellisesti?
Vasemman etukulman pitäisi olla X0,Y0. Jos näin ei ole, niin conffissa on home_dir asetukset väärin. Ender 5 home_dir asetukset pitäisi olla Y-max ja X-max.
 
No tulipas ostohousut jalassa hätäiltyä ja hommattua fysetcin mk3s klooni bear 2.1 modilla. Siinä kiireessä tuli tilattua muoviosatkin, mutta en luonnollisestikaan tajunnut varmistaa soveltuvuutta tuohon 2.1 modiin.

No nyt on sitten kaikki osat (pl. yllä mainitut) odottamassa asennusta ja lähipiiristä ei 3D tulostus mahdollisuutta löydy. Löytyisikö täältä korvausta vastaan vakka-suomen suunnalta 3D tulostimen omistavaa, joka voisi PETG:stä tulostaa puuttuvat osat (https://github.com/gregsaun/prusa_i3_bear_upgrade/releases/latest/download/bear21_mk3-3s_stl.zip)?
 
No tulipas ostohousut jalassa hätäiltyä ja hommattua fysetcin mk3s klooni bear 2.1 modilla. Siinä kiireessä tuli tilattua muoviosatkin, mutta en luonnollisestikaan tajunnut varmistaa soveltuvuutta tuohon 2.1 modiin.

No nyt on sitten kaikki osat (pl. yllä mainitut) odottamassa asennusta ja lähipiiristä ei 3D tulostus mahdollisuutta löydy. Löytyisikö täältä korvausta vastaan vakka-suomen suunnalta 3D tulostimen omistavaa, joka voisi PETG:stä tulostaa puuttuvat osat (https://github.com/gregsaun/prusa_i3_bear_upgrade/releases/latest/download/bear21_mk3-3s_stl.zip)?
Linkkisi ei sinällä toimi, mutta sieltä löytyy 27 osaa niin ehkä saavutat paremmin tavoteltavasi kappaleet, jos erittelet tarvitsemasi nimeltä.
Mikä on vakka-suomi? Tarkoititko "vaikka Suomesta".
 
Viimeksi muokattu:
Viitsitkö linkittää mitkä tuulettimet laittoit omaasi niin fiksailisin omatkin pöhinät hillitymmäksi.

 
No tulipas ostohousut jalassa hätäiltyä ja hommattua fysetcin mk3s klooni bear 2.1 modilla. Siinä kiireessä tuli tilattua muoviosatkin, mutta en luonnollisestikaan tajunnut varmistaa soveltuvuutta tuohon 2.1 modiin.

No nyt on sitten kaikki osat (pl. yllä mainitut) odottamassa asennusta ja lähipiiristä ei 3D tulostus mahdollisuutta löydy. Löytyisikö täältä korvausta vastaan vakka-suomen suunnalta 3D tulostimen omistavaa, joka voisi PETG:stä tulostaa puuttuvat osat (https://github.com/gregsaun/prusa_i3_bear_upgrade/releases/latest/download/bear21_mk3-3s_stl.zip)?

Tulostusapu löytyi eli enää tarvetta. Kiitos kuitenkin.
 
Mistäs suosittelette tilaamaan 3D-tulostuksia? Tässä tapauksessa kyseessä yksinkertainen design 20x20x2 cm kokoluokkaa. 3D-tulostamisesta ei ole kokemusta (joku käsitys kuitenkin aiheesta), enkä tässä vaiheessa haluaisi ostaa tulostinta, joten joku online-palvelu kiinnostaisi. Materiaali saa olla jotain perus-PLA:ta. Nopea googletus löysi sellaisia palveluita kuin:


Kokeuksia? Vinkkejä?
 
Tuolla
Mistäs suosittelette tilaamaan 3D-tulostuksia? Tässä tapauksessa kyseessä yksinkertainen design 20x20x2 cm kokoluokkaa. 3D-tulostamisesta ei ole kokemusta (joku käsitys kuitenkin aiheesta), enkä tässä vaiheessa haluaisi ostaa tulostinta, joten joku online-palvelu kiinnostaisi. Materiaali saa olla jotain perus-PLA:ta. Nopea googletus löysi sellaisia palveluita kuin:


Kokeuksia? Vinkkejä?
Tuolla kauppa-alueella on ainakin tällanen kaveri: Myydään - 3D tulostamista . Ostajien kommentit ainakin kaikki positiivisia, ja pääsee halvalla.
 
Tässä nyt viikon tapellut ender 3 v2 laitteen kanssa mutta nyt alkaa voitto häämöttämään. Ensiksi tuohon kyseiseen laitteeseen pitää ekana vaihtaa pöydän jouset, tämän jälkeen pöytä alkaa pysymään mitoissaan. Seuraavaksi asensi bl touch anturin, joka tuntui hieman turhalta jousien vaihdon jälkee mutta auttaa se tuokin vielä lisää. Seuraavaksi on sitten vuorossa dual z akselin muutos niin saadaan siitäkin välystä pois. Ja varmaan kaiken tämän jälkeen vaihdetaan tuulettimet. Ainiin, ja pitihän tuohon tietysti octopi laittaa kameralla.
 
Tässä nyt viikon tapellut ender 3 v2 laitteen kanssa mutta nyt alkaa voitto häämöttämään.
Mulla meni yksi ilta kasatessa ja toinen säätäessä edellisen illan mokat kuntoon.;)

Ensiksi tuohon kyseiseen laitteeseen pitää ekana vaihtaa pöydän jouset, tämän jälkeen pöytä alkaa pysymään mitoissaan.
Jännää sinällä on se, ettei suurin osa tulostimen hankkijoista tarvitse, ensitöikseen edes ajatella pöydän jousia. Onkohan kenties suurtakin vaihtelua pöydän jousissa. Voisiko olla mahdollista, että olisi kahta erillaista pakettia myynnissä, jossa nuo löysät "jouset" olisi korvattu paremmilla.

Seuraavaksi asensi bl touch anturin, joka tuntui hieman turhalta jousien vaihdon jälkee mutta auttaa se tuokin vielä lisää.
10v jo leikkinyt näillä tulostimilla ja ihan oikeesti, mihin hittoon tarvitaan kyseistä anturia kuin painoksi? Jos säätää alustan suoraksi, niin eihän tuohon tarvi enää mitään korkeus-anturia matkaan.
Turhaa painoa tulostinpäähän mokomat.

Seuraavaksi on sitten vuorossa dual z akselin muutos niin saadaan siitäkin välystä pois.
Tästä olisin itsekin kiinnostunut Ender3 v2 myötä. En ole itse vielä kokenut tarvetta laittaa toista kierre-tankoa nostamaan z-akselia, vaan toistaiseksi mennyt ihan orginaaleilla osilla eteenpäin.
Pistä ihmeessä viestiä, jos koet siitä olevan jotain hyötyä...
 
Mulla meni yksi ilta kasatessa ja toinen säätäessä edellisen illan mokat kuntoon.;)


Jännää sinällä on se, ettei suurin osa tulostimen hankkijoista tarvitse, ensitöikseen edes ajatella pöydän jousia. Onkohan kenties suurtakin vaihtelua pöydän jousissa. Voisiko olla mahdollista, että olisi kahta erillaista pakettia myynnissä, jossa nuo löysät "jouset" olisi korvattu paremmilla.


10v jo leikkinyt näillä tulostimilla ja ihan oikeesti, mihin hittoon tarvitaan kyseistä anturia kuin painoksi? Jos säätää alustan suoraksi, niin eihän tuohon tarvi enää mitään korkeus-anturia matkaan.
Turhaa painoa tulostinpäähän mokomat.


Tästä olisin itsekin kiinnostunut Ender3 v2 myötä. En ole itse vielä kokenut tarvetta laittaa toista kierre-tankoa nostamaan z-akselia, vaan toistaiseksi mennyt ihan orginaaleilla osilla eteenpäin.
Pistä ihmeessä viestiä, jos koet siitä olevan jotain hyötyä...

Bltouchin hyöty löytyy ainakin siitä, kun enderiin on asentanut sen dual z akselin, etenkin ja jos se on omalla moottorilla. Niin helposti painuu se extruderin puoleinen z akseli hieman alas päin. Lankaa vaihtaessa (Ainakin itsellä, kun toi enderi on vähän ikävässä paikassa.)

Niin ei jokaisen langan vaihdon yhteydessä tarvitse hieroa petiä ja akseleita uusiksi.

Ja sit miksi olen asentanut sen toisen toisen z akselin....
Niin ihan sen takia että...

Koska mä voin.
 
Jännää sinällä on se, ettei suurin osa tulostimen hankkijoista tarvitse, ensitöikseen edes ajatella pöydän jousia. Onkohan kenties suurtakin vaihtelua pöydän jousissa. Voisiko olla mahdollista, että olisi kahta erillaista pakettia myynnissä, jossa nuo löysät "jouset" olisi korvattu paremmilla.
Mulla on 95% varma aavistus tästä. Ne joilla on jousien kanssa ongelmia, eivät ole osanneet säätää petiä oikealle korkeudelle. Hankalaksi asian tekee se, että osassa Ender 3:ia Z end stop on mallia jonka korkeutta ei voi säätää ilman kiinnitysholkin modaamista. Käsittääkseni kuitenkin likipitäen kaikissa Endereissä sitä end stoppia pitää säätää, jotta jouset saa riittävän kireälle. Crealityn tulostimet ovat halpoja siksi, että niitä ei kokoamisen jälkeen testata. Jos on peukalo keskellä kämmentä, ei muuta kuin pistää 800 euroa lisää tulostimen hintaan niin saa valmiiksi testatun tulostimen. Työstä joutuu maksamaan. Vaikeaksi Enderin pedin korkeuden säätämisen tekee se, että jouset eivät saa tulla liian kireälle tai taas tulee ongelmia. Asiasta löytyy helposti netistä massoittain apua, kieltämättä kyllä myös väärää tietoa, mutta olen huomannut että tosi harva osaa googlata (ja käyttää lähdekritiikkiä).

10v jo leikkinyt näillä tulostimilla ja ihan oikeesti, mihin hittoon tarvitaan kyseistä anturia kuin painoksi? Jos säätää alustan suoraksi, niin eihän tuohon tarvi enää mitään korkeus-anturia matkaan.
Turhaa painoa tulostinpäähän mokomat.
Oot oikeassa! BL touch on kiertotie siihen ettei osaa säätää tulostinta. Kyllä mä sen ymmärrän, jotkut eivät halua tai osaa kalibrointeja tehdä, mutta silti löytyy halu tulostella kaikenlaista maljakkoa ja benchyä. Jos mukana tullut peti on kiero, eihän siinä tietenkään mikään kiinni pysy, menee herkästi sormi suuhun eikä huomaa tai osaa lähikaupasta hakea vitosella uutta petiä. Kyllä meistä jokainen on tapellut kiinnittymisen kanssa jossakin vaiheessa ja aika varmasti joskus myöhemminkin uudestaan, kaikki eivät halua käydä sitä rankkaa kantapäänkautta oppimista läpi.

Tästä olisin itsekin kiinnostunut Ender3 v2 myötä. En ole itse vielä kokenut tarvetta laittaa toista kierre-tankoa nostamaan z-akselia, vaan toistaiseksi mennyt ihan orginaaleilla osilla eteenpäin.
Pistä ihmeessä viestiä, jos koet siitä olevan jotain hyötyä...
Toinen kierretanko...on tarpeen jos ei osaa säätää konettaan. X-tanko ei saa olla liian kireä, muttei myöskään liian löysä. Toki paras mahdollinen set up on 2 Z-kierrotankoa ja 1 moottori ja tankojen välissä hammashihna, mutta yhdelläkin tangolla pärjää hyvin kunhan kone on säädetty oikein. Ender 3 on budjettikone, mutta säästöt on tehty sellaisista paikoista joissa ne eivät vaikuta tulostuslaatuun. Toisen Z-tangon puuttuminen on juuri tuollainen.

Mutta, olishan tämäkin ketju aika hiljainen jos kaikki uudet käyttäjät käyttäis yhden illan asioiden tutkimiseen internetistä ja toisen illan koneen perinpohjaiseen kalibrointiin. Tai no ei se yksi ilta asioiden perinpohjaiseen tutkimiseen riitä, kyllä niitä uusia asioita putkahtelee vuosienkin jälkeen. Niin joo muuten, suomalainen mies ei ohjeita lue taikka kuuntele :)
 
Nyt on saanu tulostella pari viikkoa ilman petiongelmia. Alumiiniteipillä shimmailin moneen kertaan lasipetin ja aina välissä isoa X:ää tulostumaan. Keskellä on nyt 3 kerrosta 0,07mm paksusta teippiä päällekkäin ja keskeltä laidoille sitte montuissa yksittäisiä teippejä.

Ensimmäiset ns. hyötykappaleetki tullu ite mallinnettua Freecadillä ja tulosteltua. Ihme kyllä, kerta tulostuksella saa toimivaa tavaraa ja ihan mittatarkkaakin kuten kierteitä jne..

IMG_20210413_092335_edit.jpg IMG_20210413_092417_edit.jpg IMG_20210414_141749_edit.jpg IMG_20210414_154723_edit.jpg IMG_20210414_155955.jpg

Täytyy sanoa että koukuttavaa touhua on ja aika kuluu kuin siivillä tässä touhussa..
 
Tyhmä kysymys, miksi siellä pedin alla pitää olla jouset?

Helpottaa pedin säätöä suoraksi. Onnistuisi myös ilman jousia, mutta vaatisi lukkomutterit. Joskus ollut mielessä tuokin, niin luulisi, että ei tarttis enää ikinä säätää petiä. Jouset kuitenkin liikkuu ja säädöt voi mennä ajan kanssa pieleen. Jäykemmät jouset ei niinkään liiku tai sitten jos puristaa heikommat jouset melkein kasaan, mutta sitten voi jo alkaa vääntämään itse petiä tai aiheuttamaan muita ongelmia. Mielenkiinnolla kuuntelen, jos joku on korvannut jouset lukkomuttereilla.
 
Mullakin on BL touch, mutta ollut kaapissa toista vuotta odottamassa asennusta ja tottahan tuo on että kun koneet säätää kohilleen niin eipä sille ole hirveästi käyttöä. Alussa käytin noita kapasitiivisia sensoreita, mutta niihin vaikuttaa lämpötila ja yhdessä pedissä tuntuu vaihtelevan herkkyys eri kohdissa, oisko johtimista tms johtuvaa. Ja kulmissa olevat ruuvit vääristää huomattavasti, ne kannattaa kattoa ettei satu mittasupisteen lähelle.
Parissa koneessa missä on pedissä heittoa, olen Marlinista laittanut päälle manual mesh bed levelingin ja sen kun kerran viitsii ajaa läpi niin se mesh pysyy käytännössä samana kunhan ei mitään kovin radikaalia koneelle tee. Esmes jos kuljettaa konetta tms. niin lienee hyvä tarkistaa että mitään ihmeellistä ei ole tapahtunut, mutta siihenkin yleensä riittää että tarkistaa kulmista että peti on oikein. Ei sillä, jos tuo BL touch olisi asennettuna niin säästäishän tuosssa monta minuuttia sillon tällöin harvoin ;).

Tuota Mesh bed levelingiä helpottamaan suunnittelin yhteen koneeseen hotendin kohdalle tulevan rajakytkimellä toimivan systeemin jonka vois asentaa aina kun tarvitsee tuo leveling ajaa, mutta tosiaan niin harvoin joutuu tuota tekemään että jäi toteuttamatta.
 
Helpottaa pedin säätöä suoraksi. Onnistuisi myös ilman jousia, mutta vaatisi lukkomutterit. Joskus ollut mielessä tuokin, niin luulisi, että ei tarttis enää ikinä säätää petiä. Jouset kuitenkin liikkuu ja säädöt voi mennä ajan kanssa pieleen. Jäykemmät jouset ei niinkään liiku tai sitten jos puristaa heikommat jouset melkein kasaan, mutta sitten voi jo alkaa vääntämään itse petiä tai aiheuttamaan muita ongelmia. Mielenkiinnolla kuuntelen, jos joku on korvannut jouset lukkomuttereilla.

Lähinnä mietin kun tuossa Prusa MK3s ei oletuksena ole mitään pedin säätöä. Se vissiin kompensoidaan kun tuo mittaa pedin korkeuden joka printin alussa.
 
Kylläpäs täällä nyt on herkästi otettu BLTouchin asennus tulostimeen. Eiköhän jokainen saa haluamallaan tavallaan _OMIA_ laitteitaan muokkailla ja päivitellä. Jos et tykkää toisen muokkailuista niin ei siitä kannata alkaa paasaamaan. Mikäli itse et tarvitse/koe hyödylliseksi niin jatka samaan rataan :thumbsup:
Itse ainakin koin BLTouchin ton E3v2 kanssa hyödylliseksi. Sain poistaa raja-anturin, säädän pedin kerralla suoraan, katson octoprintin "Bed visualizer" plugarilla että jäikö merkittäviä kuoppia ja tallennan mittauksen. Se kompensoi sitä keskelle petiä tulevaa 0,05-0,1mm kuoppaa tarpeen mukaan.
Sitte n. 10-20 printin välein uus tarkistus visualizerilla ja säätö mikäli poikkeama on liiallinen.

Ilmankin pärjäsin ekat pari kuukautta ja 2kg muovia. Eli kokemusta on ilman ja anturilla. En tästä tilanteesta vaihtais pois takas rajakytkimeen ellei toi BLTouch nyt hajoamaan sattuis.
 
Nyt on saanu tulostella pari viikkoa ilman petiongelmia. Alumiiniteipillä shimmailin moneen kertaan lasipetin ja aina välissä isoa X:ää tulostumaan. Keskellä on nyt 3 kerrosta 0,07mm paksusta teippiä päällekkäin ja keskeltä laidoille sitte montuissa yksittäisiä teippejä.

Ensimmäiset ns. hyötykappaleetki tullu ite mallinnettua Freecadillä ja tulosteltua. Ihme kyllä, kerta tulostuksella saa toimivaa tavaraa ja ihan mittatarkkaakin kuten kierteitä jne..

IMG_20210413_092335_edit.jpg IMG_20210413_092417_edit.jpg IMG_20210414_141749_edit.jpg IMG_20210414_154723_edit.jpg IMG_20210414_155955.jpg

Täytyy sanoa että koukuttavaa touhua on ja aika kuluu kuin siivillä tässä touhussa..

Löytyykö tota hammasharjatelinettä stl:nä?
 
Kylläpäs täällä nyt on herkästi otettu BLTouchin asennus tulostimeen. Eiköhän jokainen saa haluamallaan tavallaan _OMIA_ laitteitaan muokkailla ja päivitellä. Jos et tykkää toisen muokkailuista niin ei siitä kannata alkaa paasaamaan. Mikäli itse et tarvitse/koe hyödylliseksi niin jatka samaan rataan :thumbsup:
Itse ainakin koin BLTouchin ton E3v2 kanssa hyödylliseksi. Sain poistaa raja-anturin, säädän pedin kerralla suoraan, katson octoprintin "Bed visualizer" plugarilla että jäikö merkittäviä kuoppia ja tallennan mittauksen. Se kompensoi sitä keskelle petiä tulevaa 0,05-0,1mm kuoppaa tarpeen mukaan.
Sitte n. 10-20 printin välein uus tarkistus visualizerilla ja säätö mikäli poikkeama on liiallinen.

Ilmankin pärjäsin ekat pari kuukautta ja 2kg muovia. Eli kokemusta on ilman ja anturilla. En tästä tilanteesta vaihtais pois takas rajakytkimeen ellei toi BLTouch nyt hajoamaan sattuis.

Nojuu eipä tuota ollut tarkoitus turhaksi haukkua, lähinnä jännä huomata miten omalla kohdalla sen aikaiseen tarpeeseen ostettu jäänyt käyttämättä kun ehdin toimitusta odotellessa ratkaista ongelmat siten että kynnys alkaa suunnittelemaan custom-printtereihin asennusta noussut aika korkeaksi. Ei sillä, jos sais aikaseksi asennettua niin käyttöönhän se menisi, ilmeisesti varsin tarkka noissa mittauksissa.
 
Kylläpäs täällä nyt on herkästi otettu BLTouchin asennus tulostimeen. Eiköhän jokainen saa haluamallaan tavallaan _OMIA_ laitteitaan muokkailla ja päivitellä. Jos et tykkää toisen muokkailuista niin ei siitä kannata alkaa paasaamaan. Mikäli itse et tarvitse/koe hyödylliseksi niin jatka samaan rataan :thumbsup:
Itse ainakin koin BLTouchin ton E3v2 kanssa hyödylliseksi. Sain poistaa raja-anturin, säädän pedin kerralla suoraan, katson octoprintin "Bed visualizer" plugarilla että jäikö merkittäviä kuoppia ja tallennan mittauksen. Se kompensoi sitä keskelle petiä tulevaa 0,05-0,1mm kuoppaa tarpeen mukaan.
Sitte n. 10-20 printin välein uus tarkistus visualizerilla ja säätö mikäli poikkeama on liiallinen.

Ilmankin pärjäsin ekat pari kuukautta ja 2kg muovia. Eli kokemusta on ilman ja anturilla. En tästä tilanteesta vaihtais pois takas rajakytkimeen ellei toi BLTouch nyt hajoamaan sattuis.
Käytä toki jos mielesi tekee, kuka sinua nyt kieltäisi! Minä kirjoitin yleisluonteisesti kenellekään kohdistamatta, lähinnä 3D tulostamista suunnitteleville tai juuri aloitteleville, että päinvastoin kuin monet tuntuvat toitottavan että BLTouch on ihan pakollinen hankinta ei se sitä todellakaan ole. Olet kanssani varmaankin samaa mieltä, että jos peti on suora ja säädetty oikealle korkeudelle, silloin BLTouch ei tarvita mihinkään. Jos koneen mukana tullut peti ei ole täysin suora, siihen voi päälle ostaa lähikaupasta muutamalla eurolla lasin tai peilin palasen. Korkeuden säätö on helppoa paperikikalla. BLTouch:lla tarkoitus on kiertää jompikumpi noista tai molemmat. Aika paljon näkee netissä ohjeita että BLTouch on välttämätön modaus Ender 3:een, näille väitteille koitin tuoda vastapainoksi toisenlaista vaihtoehtoa.
 
Jännää sinällä on se, ettei suurin osa tulostimen hankkijoista tarvitse, ensitöikseen edes ajatella pöydän jousia. Onkohan kenties suurtakin vaihtelua pöydän jousissa. Voisiko olla mahdollista, että olisi kahta erillaista pakettia myynnissä, jossa nuo löysät "jouset" olisi korvattu paremmilla.


Jännempää siinä oli se että printteri oli printannnut jo 15 tuntia samaa kappaletta jonka jälkee päätti muuttaa ominpäin "nollapistettä" ja alkoi tekemään kappaleeseen siltaa. Tämän jälkeen tarkistin pöydän ja pielessähän se taas oli, säädin pöydän uudestaan ja tarkistin. Taisin tehdä 6 kierrosta kokonaisuudessaan. Ja ei muuta kuin printtaamaan, tapahtui sama, tosin nyt se tapahtui jo 6 tunnin jälkeen ja tällä kertaa se löi nozzlen kappaleeseen kiinni. Nyt kun vaihdoin jouset, ei ole pöytään tarvinnut edes koskea. Nyt voin kans todeta et melko turha tuo bltouch, mutta olkoot siinä kun kerran on. On tuossa kyseisessä printterissä jotain muutakin häikkää, luulen että mainboardissa on jotain häikkää tai stepping motorissa mutta noista en osaa varmaksi sanoa.
 
On tuossa kyseisessä printterissä jotain muutakin häikkää, luulen että mainboardissa on jotain häikkää tai stepping motorissa mutta noista en osaa varmaksi sanoa.
Mistä tuommoista päättelet? Kuvaa/videota niin mietitään porukalla.
 
Mistä tuommoista päättelet? Kuvaa/videota niin mietitään porukalla.

Printteri jättää välillä osan kerroksesta printtaamatta, ja korkeammassa kappaleessa jälki ei pysy suorassa, asiaa tutkiessani törmäsin sellaiseen videoon missä oli maininta että tuon 4.2.2 mainboardin kanssa tätä on ilmennyt ja vika korjaantunut vaihtamalla 4.2.7 mainboardiin. Laitoin yhdestä kappaleesta kuvan jossa printteri jätti uloimman kerroksen tekemättä. Mutta niinkuin sanoin, en ole asiasta mitenkään varma, ja koitan tutkailla asiaa ja printtailla erinäköisiä ja kokoisia kappaleita, samalla kokeilen eri materiaaleja, kuitenkin ihan uusi tuttavuus koko tämä printti touhu.
 

Liitteet

  • 20210416_192951.jpg
    20210416_192951.jpg
    1,6 MB · Luettu: 56
Mulla on 95% varma aavistus tästä. Ne joilla on jousien kanssa ongelmia, eivät ole osanneet säätää petiä oikealle korkeudelle. Hankalaksi asian tekee se, että osassa Ender 3:ia Z end stop on mallia jonka kork


Minulla oli mahdollisuus säätää z end stoppia ja koitin sitäkin. Mutta se ei poistanut ongelmaa, niinkuin aikaisemmin mainitsen, nyt kun vaihdoin ne jouset on pöytä pysynyt paikoillaan ja nyt voi todeta että se bltouch ei ole tarpeellinen kun pöytä pysyy paikoillaan. Mutta kun se nyt on asennettu niin saahan se siellä olla ja z end stop anturista voi tehdä vaikka filamentti sensorin.
 
Printteri jättää välillä osan kerroksesta printtaamatta, ja korkeammassa kappaleessa jälki ei pysy suorassa, asiaa tutkiessani törmäsin sellaiseen videoon missä oli maininta että tuon 4.2.2 mainboardin kanssa tätä on ilmennyt ja vika korjaantunut vaihtamalla 4.2.7 mainboardiin. Laitoin yhdestä kappaleesta kuvan jossa printteri jätti uloimman kerroksen tekemättä. Mutta niinkuin sanoin, en ole asiasta mitenkään varma, ja koitan tutkailla asiaa ja printtailla erinäköisiä ja kokoisia kappaleita, samalla kokeilen eri materiaaleja, kuitenkin ihan uusi tuttavuus koko tämä printti touhu.
En ole tietoinen 4.2.2 bugeista, joten en kommentoi sitä.
Tuossa puuttuvassa kerroksessa on saattanut olla hetkittäinen tukos suuttimessa. Onhan sulla suutin aivan kiinni bowden tuubissa? Sun kone on ihan uusi niin tuskin on vielä bowden tuubi päässyt sulamaankaan, ellet ole sitten kokeillut jotain tosi korkeita lämpötiloja tulostaa.
Peukalon takana oleva pystysauma taitaa olla z seam. Sitä pystyy hieman hävittämään slicerin säädöillä, mutta täysin poistumaan sitä on liki mahdoton saada. Paras keino on piilottaa (z seam alignment, Curassa) se kaikkein huomaamattomimpaan kohtaan. Muutoin kerroksen näyttävät olevan kohtuullisen hyvin kohdillaan. Heikkolaatuisessa filamentissa langan paksuus saattaa vähän vaihdella ja se voi aiheuttaa pieniä heittoja tai koneen hammashihnat voi olla liian löysällä tai liian kireällä, joka myös voi aiheuttaa pieniä heittoja sekä myös liian kova tulostusvauhti heikentää tulostuslaatua.
Mikä sliceri sulla on käytössä?
 
Onhan sulla suutin aivan kiinni bowden tuubissa? Sun kone on ihan uusi niin tuskin on vielä bowden tuubi päässyt sulamaankaan, ellet ole sitten kokeillut jotain tosi korkeita lämpötiloja tulostaa.
Jos olet vaihtanut suuttimen kylmänä, bowden tuubin ja suuttimen väliin saattaa jäädä pieni rako. Valkoisen bowden tuubin lämmönkestävyys menee jossakin 230 asteen paikkeilla, mutta jopa sitä alemmissa lämpötiloissa ennenpitkää tuubin pää alkaa sulamaan ja se aiheuttaa juuri tuonlaisia ongelmia tulosteissa. Jos kyse on tuosta, täältä löytyy siihen ratkaisu. Yleensä tuota joutuu tekemään vasta pitkään tulostettua.
Yleisin syy suuttimen tukokseen on heikkolaatuinen filamentti. Langassa on ollut mukana joku pieni "sattuma", joka nyt sun tapauksessa on itsestään auennut vähän ajan päästä.
 
Noita samoja jalkoja oli 4 kerrallaan tulossa ja jokaiseen tuli sama sauma. Ja sauman jälkeen taas normaalia tulostusta. Melkoinen yhteen sattuma olisi jos tukos olisi auennut juuri sen jälkeen. Mutta jokatapauksessa tarkistan kyllä tuonkin. Tuossa juuri tulostin 5cm x 5cm avaimenperän Pla+ filamentilla ja taas siihen ei tullut mitään omituista. Yleensä noita omituisia juttuja sattuu kun noustaan 4 cm ja ylemmäs pöydän pinnasta. Ja tätäkään ei aina satu. Eipä tuo mainboardin vaihto nyt niin kallista ole ettenkö sitäkin kokeilisi, taisi uusi maksaa n.40e.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 156
Viestejä
4 485 424
Jäsenet
74 176
Uusin jäsen
Nahkapaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom