3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Asentelin viikonlopun aikana tuohon omaan Ender 3 Pro:hon MKS Robin E3:n ja siirryin samalla Klipperin + Mainsailin pariin, kiitokset @Kvli nopeasta toimituksesta ja vinkeistä asennuksen suhteen!

Homma oli sinällään helppo ja uuden Marlinin asennuksen jälkeen kaikki toimi Octoprintillä kuten ennenkin, ainoastaan paljon pienemmällä äänellä. Suurin meteli tulee nykyään tuulettimista, mitä voisi jossakin vaiheessa tutkia kunhan kaikki muu on valmista.

Pientä mutkaakin oli toki matkassa, niin kuin harrastuksissa pitääkin:
* Vanhan emolevyn tehtaalla asennetut kuumaliimavanat liittimissä olivat yllättävän tiukassa, työkaluja sai käyttää mutta lähti kuitenkin pois rikkomatta liittimiä.
* Klipperiä asennellessa ensimmäinen firmware meni läpi vaiheeseen Installing 100%, mutta ei tämän jälkeen saanut yhteyttä Klipperiin ja korruptoi Ender3 alkuperäisen microSD-kortin siihen kuntoon, ettei tuolle voi tehdä ainakaan Windowsissa enää mitään (ei näy disk managementissa) :whistling:
Toiseksi microSD-kortiksi löytämäni Transcendin 32GB toimii hienosti Raspberryssa ja Windowsissa, mutta ei tehnyt Robinissa yhtään mitään, pelkkä Boot luki näytössä eikä asentanut firmistä. Onneksi täysin samoin alustettu Samsungin 32GB kortti toimi ja sain ajettua saman firmiksen laitteeseen ja yhteys Klipperiin muodostui. Samalla tuli opittua löytämään ja hyödyntämään emolla olevaa reset-nappia kokeiluissa.
* Klipperin firmikselle ja printer.cfg muille asetuksille löytyi netistä muuten hyviä malleja, mutta näyttöä varten ei lopulta mikään ollut oikein sinne päinkään.
Kytkin näytön Ender3-EXP1- porttiin ja tähän ei klipperin gitistä löytyvässä 'generic-mks-robin-e3' tai 'printer-creality-ender3-2018' konfiksessa ole sopivia pinnien nimiä, eikä aliaksia, eikä noita oikein Googlellakaan löytynyt.
Luulin ensin Robin E3 EXP1 aliaksien toimivan tuon kanssa, mutta hetken ihmettelyn jälkeen (näytössä luki edelleen vain Boot ja piti korkeaa vikisevää ääntä) totesin, että kaipa tuossa näytössä pitäisi muutakin lukea :)
Lopulta muutamasta konfiksesta ja kuvahausta näytöille löytyvistä kuvista onnistuin päättelemään mahdollisesti sopivat pinnit, ja näyttö + napit heräsivät toimimaan :thumbsup:
Viimeisenä vaihtoehtona olisi ollut toki irroittaa näyttö ja päätellä oikeat pinnit sieltä + Robinin piirilevykuvasta, mutta laiskana koitin selvitä ilman.

Tänään tein muutamia kalibrointeja Klipperille ja melko nopeasti + hyvällä laadulla tuntuu toimivan, erityisesti pressure advancesta on omissa malleissa hurjasti apua. Marliniinkin toki tuon nykyään eri nimellä saa, mutta leikitään nyt Klipperillä toistaiseksi, ainakin konfiksen päivitykset sujuvat nopeasti.
 
Osaatko sanoa mistä materiaalista ja minkä värisenä tuon haluaisit? Itse asustelen Espoossa ja Ender 3 -tulostin löytyy.
 
Olisiko tietoa e-villen FrontierFila pla filamentista? Onko ollut ongelmia ko. filamentin kanssa?
Kyseessä tämä tuote: FrontierFila 4x250g perusvärisarja 3D-tulostimelle 1.75mm
Jos jo mainoskuvassa filamentti menee sikin sokin itsensä alta ja päältä, voi suoraan sanoa että kyseeessä on paskaa joka kannattaa jättää hyllyyn! Ja toi 30 euron kilohinta....hehehe. Das filament, Fillamentum, Prusa filament...kaikki menee tuon alle ja ovat aivan takuulla parempaa nauhaa.
 
Missä vika. Mahdollisuuksia voi olla useita. Tää on testiprintti.
En oikeastaan ole PETG:llä tulostellut vaan PLA:lla jolla saan saman printin PLA asetuksilla tulostettua hienosti

- PETG
- rulla lähes 3v vanhaa. Kuivatettu uunissa pari tuntia ennen tätä.
- Nopeus on säädetty melko tappiin, tarkoituksella testimielessä. Ensimmäisellä layerilla otin tosi hitaasti jotta sain hyvän tarttuvuuden ja ensimmäinen layer olikin ihan hyvä. Kuvassa menossa jo 3 layer.
- Lämpötila saadetty hieman korkeemmaksi tuon nopeuden takia. Layer height 0.4. Lämpötila 245

Lähinnä sitä nyt kysyn tässä onko lämpötila liian pieni jotta ei kerkeä materiaali sulamaan tarpeeksi noin nopeasti vai voisiko tuo materiaalin ikä vaikuttaa.
Testailen tuossa seuraavaksi tiputtamalla nopeutta.

petg1.png
 
Missä vika. Mahdollisuuksia voi olla useita. Tää on testiprintti.
En oikeastaan ole PETG:llä tulostellut vaan PLA:lla jolla saan saman printin PLA asetuksilla tulostettua hienosti

- PETG
- rulla lähes 3v vanhaa. Kuivatettu uunissa pari tuntia ennen tätä.
- Nopeus on säädetty melko tappiin, tarkoituksella testimielessä. Ensimmäisellä layerilla otin tosi hitaasti jotta sain hyvän tarttuvuuden ja ensimmäinen layer olikin ihan hyvä. Kuvassa menossa jo 3 layer.
- Lämpötila saadetty hieman korkeemmaksi tuon nopeuden takia. Layer height 0.4. Lämpötila 245

Lähinnä sitä nyt kysyn tässä onko lämpötila liian pieni jotta ei kerkeä materiaali sulamaan tarpeeksi noin nopeasti vai voisiko tuo materiaalin ikä vaikuttaa.
Testailen tuossa seuraavaksi tiputtamalla nopeutta.

petg1.png

Veikkaisin että liikaa nopeutta, PETG ei käsittääkseni tykkää jos menee yli 50-60mm/s.

Mites onko kukaan testannut GreenTEC Pro beige | Extrudr - High Quality Filament Tilasin rullan tuota heräteostoksena muun langan mukaan, en ole vielä kokeillut tulostaa. Ihan mielenkiintoista speksien mukaan, jopa 160C lämmönkesto, biodegrable ja tulostuskaan ei vaadi mitään erikoisia lämpöjä tms. Joku väitti että asetonilla vois silottaa.
 
Veikkaisin että liikaa nopeutta, PETG ei käsittääkseni tykkää jos menee yli 50-60mm/s.

Mites onko kukaan testannut GreenTEC Pro beige | Extrudr - High Quality Filament Tilasin rullan tuota heräteostoksena muun langan mukaan, en ole vielä kokeillut tulostaa. Ihan mielenkiintoista speksien mukaan, jopa 160C lämmönkesto, biodegrable ja tulostuskaan ei vaadi mitään erikoisia lämpöjä tms. Joku väitti että asetonilla vois silottaa.
Joo mäkin pistän liian kovan nopeuden puolelle veikkaukseni.

Toi 160 astetta on sulamispistettä vastaava (Vicat) lukema, mutta data sheetin mukaan pehnemislämpötila (HDT) tuolla olisi 115 astetta, joka sekin tietty paljon parempi kuin PLA:lla tai jopa ABS:llä. Biodegrable on termi jota heittelevät ympäriinsä, mutta testien mukaan esimerkiksi biohajoava PLA:lle ei ole kompostissa useassa vuodessa tapahtunut mitään muuta kuin pientä värin haalenemista. Mutta kyllä mielenkiintoista jos tosiaan ovat saavuttaneet 115 asteen kestävyyden täysin kasvipohjaisilla materiaaleilla. Paljonkos astianpesukoneessa on lämpötila, kestäisikö tuo jo sitä?

edit: HDT ja Vicat määrittäminen, ISO 306, ASTM D 1525, ISO 75, ASTM D648
 
Joo mäkin pistän liian kovan nopeuden puolelle veikkaukseni.

Toi 160 astetta on sulamispistettä vastaava (Vicat) lukema, mutta data sheetin mukaan pehnemislämpötila (HDT) tuolla olisi 115 astetta, joka sekin tietty paljon parempi kuin PLA:lla tai jopa ABS:llä. Biodegrable on termi jota heittelevät ympäriinsä, mutta testien mukaan esimerkiksi biohajoava PLA:lle ei ole kompostissa useassa vuodessa tapahtunut mitään muuta kuin pientä värin haalenemista. Mutta kyllä mielenkiintoista jos tosiaan ovat saavuttaneet 115 asteen kestävyyden täysin kasvipohjaisilla materiaaleilla. Paljonkos astianpesukoneessa on lämpötila, kestäisikö tuo jo sitä?

edit: HDT ja Vicat määrittäminen, ISO 306, ASTM D 1525, ISO 75, ASTM D648

Tuo biohajoavuus mietityttikin että miten se hajoaa, pikasesti yritin infoa siitä kattella mutta en mitään selkeää one-lineria löytänyt. Mulle sinänsä riittää jos se kestää ulko-olosuhteissa about järkevän ajan.
 
Tuo biohajoavuus mietityttikin että miten se hajoaa, pikasesti yritin infoa siitä kattella mutta en mitään selkeää one-lineria löytänyt. Mulle sinänsä riittää jos se kestää ulko-olosuhteissa about järkevän ajan.
Taitaa olla vain markkinointitermi ja riittää jos se joskus hajoaa, vaikka olisi sitten miljoona vuotta :)

Astianpesukone käynnin aikana käyttää 50-70 asteista vettä ja loppupesussa jopa 95 asteista...tuolla matskulla voisi siis tehdä astianpesukoneen kestäviä astioita. Tokihan ne pitää jotenkin päällystää/käsitellä ettei mikrobeilla ole tartuntapintaa, mutta siis teoriassa tolla filamentilla voisi tehdä edes jollakin tavalla järkeviä käyttöastioita (mulla ensimmäinen vaatimus on, ettei tarvii pestä käsin).
 
Taitaa olla vain markkinointitermi ja riittää jos se joskus hajoaa, vaikka olisi sitten miljoona vuotta :)

Astianpesukone käynnin aikana käyttää 50-70 asteista vettä ja loppupesussa jopa 95 asteista...tuolla matskulla voisi siis tehdä astianpesukoneen kestäviä astioita. Tokihan ne pitää jotenkin päällystää/käsitellä ettei mikrobeilla ole tartuntapintaa, mutta siis teoriassa tolla filamentilla voisi tehdä edes jollakin tavalla järkeviä käyttöastioita (mulla ensimmäinen vaatimus on, ettei tarvii pestä käsin).

Joo Prusalla olikin tuohon food safe käsittelyyn video: .
Pitää testata tuo asetoni mitä tekee, periaatteessahan silläkin saattas saada tuon ratkastua, vaikkakin tiedä sitten saako käsiteltyä niin kattavasti että kehtais oikeasti ruokakippoja tehdä...
 
Aika harva käytti tai käyttää Klipperiä, eikä kaikki käytä muutoinkaan raspia tulostimen kaverina. Marlinin kanssa on nykyään lähes pakko olla 32-bittinen kortti jos haluaa käyttää uudempia ominaisuuksia samanaikaisesti kuten s-curvea, linear advancea, junction deviationia tai muuta sellaista joka vaatii laskentatehoa tai kortilta muistia. Enderit toimitettiin pitkään kortilla jossa on Atmelin 1284p eli muistia ei ollut juuri ollenkaan ja bootloaderikin puuttui minkä lisääminen söi vielä lisää muistia jolloin Marlinin kanssa piti karsia lisää ominaisuuksista. Muita syitä mitä tulee mieleen niin moni haluaa käyttää parempia (kosketus)näyttöjä ja muita ominaisuuksia (wi-fi, enemmän ohjattavia akseleita yms). Lisäksi nuo 32-bittiset kortit on aika halpoja, halvempia kuin raspi jos sellaista ei ole ennestään.

Mä en tosin ole aikoihin käyttänyt tulostimessa näyttöä, kaikki hoitunut kätevästi Octoprintin tai Mainsailin kautta kumpi nyt ollutkaan käytössä ja olisin pärjännyt vielä pidempäänkin 8-bittisellä kortilla Klipperin kanssa mutta tmc-driverien hiljaisuus sekä helppo säätäminen (uart) sai päivittämään korttia ja kun 8-bittisiä ei enää pahemmin ole missään saatavilla niin vaihtui siinä samalla 32-bittiseen. Yksi syy miksi korttivalmistajat siirtyivät laajoin joukoin armin käyttöön on se että ne piirit on niin halpoja, halvempia kuin esim Atmelin 2560 (8-bit).
OK. Kiitos kattavasta vastauksesta. Itse en ole enää paljon marlinin perään haikaillut, kun jo aika aikaisessa vaiheessa hyppäsin klipperin kelkkaan. Se kun on mielestäni jo paperilla paljon parempi toteutus kuin marlin etc., ominaisuuksita nyt puhumattakaan. Tosin kirjoittamasi perusteella marlin & kumppanit on kirinyt jonkin verran kiinni. Myös SBC:n (ehdottomasti joku muu kuin raspberry!) ja 7" kosketusnäyttö tuovat sellaista käyttömukavuutta, että en niitä heti johonkin 3" pikkunäyttöön vaihtaisi, vaikkakin 90% ajasta hallinoin tulostinta verkosta. Tuo SBC ja 7" kapasitiivinen IPS näyttö ei muuten edes maksaneet juurikaan enempää, kuin mitä noista 32-bit emoista pyydettiin aikanaan vaikka ST:n piirit onkin hämmentävän halpoja.

Tuosta Mainsailista en ollut kuullutkaan täytyypä katsastaa, kiitos vinkistä. Myönnän että olen ehkä vähän pudonnut kehityksen kelkasta, kun on tullut viime aikoina keskityttyä enemmän 3D mallintamiseen ja itse tulostamiseen kuin tulostin tekniikkaan. Toisaalta tämä kertoo myös siitä, että tulostin on olut ilmeisen hyvässä tikissä, kun siihen ei ole pitkään aikaan tullut tehtyä mitään suurempia muutoksia tai päivityksiä uutta dual gear extruderia lukuunottamatta. Octoprint ja Klipperkin taitaa olla jo melkein vuoden vanhoja versioita.

Suurimmat haaveeni tuon printterin osalta on lähinnä ollut jälkikäsittelyn (hionta, kittaus) vähentäminen tiettyjen kappaleiden kohdalla. Siihenkin löytyi oiva ratkaisu uudesta Elegoo Mars 2 Pro DPL tulostimesta. Nyt pitäisi vielä keksiä joku hyvä ratkaisu, jolla tuon Elegoon saa verkkoon, mutta se lienee ihan oma keskustelunaiheensa.
 
PETG ei käsittääkseni tykkää jos menee yli 50-60mm/s.
Missäs näin väitetään? Itsellä normi vauhdit, riippuen toki kappaleesta, on siellä 60-80mm/s välillä. Joitain pieniä yksityiskohtaisia kappaleita saatan tulostaa hitaammin. Stringiä tulee jokin verran kappaleesta riippuen, mutta PETG:llä ja bowdenilla sitä tulee käytännössä aina. Ne lähtee jälkikäsittelyssä kyllä helposti hiiteen. Direct Drivella ja Klipperin pressure advancella tuosta stringistä pääsee käytännössä kokonaan eroon, ilman että vaikuttaa nopeuteen. Lankana Devil Desing PETG.

Näkisin kyllä että tuota käyttökelpoista nopeutta rajoittaa ennemmin tulostin ja sen ominaisuudet, kuin käytetty lanka.

Itsellä tuo 60-80mm/s siis bowdenilla ja perus halpis PTFE putkella. Direct Drive päätä käytän vain lähinnä TPU:ta tulostaessa, kun on vähän pakko.
Tulostimena on ikivanha modattu Tevo Tarantula.
 
Missäs näin väitetään? Itsellä normi vauhdit, riippuen toki kappaleesta, on siellä 60-80mm/s välillä. Joitain pieniä yksityiskohtaisia kappaleita saatan tulostaa hitaammin. Stringiä tulee jokin verran kappaleesta riippuen, mutta PETG:llä ja bowdenilla sitä tulee käytännössä aina. Ne lähtee jälkikäsittelyssä kyllä helposti hiiteen. Direct Drivella ja Klipperin pressure advancella tuosta stringistä pääsee käytännössä kokonaan eroon, ilman että vaikuttaa nopeuteen. Lankana Devil Desing PETG.

Näkisin kyllä että tuota käyttökelpoista nopeutta rajoittaa ennemmin tulostin ja sen ominaisuudet, kuin käytetty lanka.

Itsellä tuo 60-80mm/s siis bowdenilla ja perus halpis PTFE putkella. Direct Drive päätä käytän vain lähinnä TPU:ta tulostaessa, kun on vähän pakko.
Tulostimena on ikivanha modattu Tevo Tarantula.

Tuo luku on jäänyt mulla päähän vuosien takaa kun PETG oli ns. uus juttu ja jonkun artikkelin aiheesta luin ittekin sitä tunaillessa. Voi hyvinkin olla että langat on kehittynyt ja nykyään joku 80mm/s ei ole mahdottomuus. Testaamalla selvinnee onko tuolla tässä tapauksessa vaikutusta vai onko ongelma muualla. Itse printtailen aikalailla max 60mm/s materiaalista riippumatta, en yksinkertaisesti ole koskenut noihin nopeusasetuksiin pitkään aikaan, paitsi nyt kun tuuskailen yhden Bamboofil-langan kanssa joka on hieman herkkä, mutta onkin erikoistapaus...

GreenTEC benchy:n sain aikaseksi eilettäin, vaikuttaa varsin helpolta materiaalilta tulostaa. Profiiliksi arvoin PLA-profiilin pohjaksi, johon muutin lämmöt 220 suutin ja 80 peti, tuuletin max 70%. Slicerina KISSlicer ja variable layer height 0.1-0.25. Prusa MK2.5S tulostimena. Pitää tehdä kestävyystestejä, mutta näin akkiseltään ehkä vertaisin ABS:n käsikopelolla...
IMG_20210120_095015.jpgIMG_20210120_095038.jpg
 
Tuo luku on jäänyt mulla päähän vuosien takaa kun PETG oli ns. uus juttu ja jonkun artikkelin aiheesta luin ittekin sitä tunaillessa. Voi hyvinkin olla että langat on kehittynyt ja nykyään joku 80mm/s ei ole mahdottomuus. Testaamalla selvinnee onko tuolla tässä tapauksessa vaikutusta vai onko ongelma muualla. Itse printtailen aikalailla max 60mm/s materiaalista riippumatta, en yksinkertaisesti ole koskenut noihin nopeusasetuksiin pitkään aikaan, paitsi nyt kun tuuskailen yhden Bamboofil-langan kanssa joka on hieman herkkä, mutta onkin erikoistapaus...

GreenTEC benchy:n sain aikaseksi eilettäin, vaikuttaa varsin helpolta materiaalilta tulostaa. Profiiliksi arvoin PLA-profiilin pohjaksi, johon muutin lämmöt 220 suutin ja 80 peti, tuuletin max 70%. Slicerina KISSlicer ja variable layer height 0.1-0.25. Prusa MK2.5S tulostimena. Pitää tehdä kestävyystestejä, mutta näin akkiseltään ehkä vertaisin ABS:n käsikopelolla...
IMG_20210120_095015.jpgIMG_20210120_095038.jpg
Myönnän toki että tuolla 80mm/s alkaa jo vähän laatu kärsimään, mutta kun pääosin tulee tulostettua 0.3mm kerroksilla lähinnä mekaanisia osia jotka tarvittaessa kitataan ja maalataan, niin jäljen ei tarvitse olla ihan 100% priimaa, kunhan kestävyys ja toleranssin on kohdillaan. Tuon Elegoon DPL tulostimen hankinnan myötä tuo FDM tulostin jää vielä enemmän vain noiden mekaanisten ja isojen osien tulostamiseen.

Voin yrittää muistaa laittaa muutaman kuvan, kun taas pajalle kerkeän. Näkee sitten vähän käytännössä. En usko että ihan tuohon jälkeen pystyy benchyä tulostamaan 80mm/s tuolla minunkaan printterillä, mutta kun 90% on suht isoja mekaanisia osia, niin ei ole niin väliksikään. Niissä merkkaa enemmän se, meneekö siihen tulostamiseen se 6 vai 8 tuntia.
 
Edelliseen omaan kirjoitukseeni liittyen. Nopeuden pudotus auttoi selkeästi. Mitään muuta en muuttanut. Nopeus nyt 50mm/s, kun edellisessä viestissä oltiin 70mm/s. Vieläkin tekee yhdessä kohdassa samaa, mutta tämä johtunee crealityn kierosta heatbed;stä. Vielä hienosäätöä ja hieman nopeuden hieromista niin kyllä tuolla pystyy rullan tulostelemaan.
 
Myönnän toki että tuolla 80mm/s alkaa jo vähän laatu kärsimään, mutta kun pääosin tulee tulostettua 0.3mm kerroksilla lähinnä mekaanisia osia jotka tarvittaessa kitataan ja maalataan, niin jäljen ei tarvitse olla ihan 100% priimaa, kunhan kestävyys ja toleranssin on kohdillaan. Tuon Elegoon DPL tulostimen hankinnan myötä tuo FDM tulostin jää vielä enemmän vain noiden mekaanisten ja isojen osien tulostamiseen.

Voin yrittää muistaa laittaa muutaman kuvan, kun taas pajalle kerkeän. Näkee sitten vähän käytännössä. En usko että ihan tuohon jälkeen pystyy benchyä tulostamaan 80mm/s tuolla minunkaan printterillä, mutta kun 90% on suht isoja mekaanisia osia, niin ei ole niin väliksikään. Niissä merkkaa enemmän se, meneekö siihen tulostamiseen se 6 vai 8 tuntia.

Joo no tuo benchy oli tuohon GreenTEC testailuun liittyvä, tuo vedetty ~50mm/s nopeuksilla, tuolle tais olla valmistajan sheetissä 50-60mm/s suositukset.

Enemmän mekaniset osat ja joissa tarkkuus ei niin isossa osassa ajelen yleensä 0.6mm suuttimella, useampi tulostin kun on niin parissa on 0.6mm käytännössä koko ajan kiinni. Noissakin nopeutta voisi nostaa, ainakin PLA:n osalta, mutta jäänyt siihen about 60mm/s. Aina välillä käy mielessä että vois kokeilla nostaa nopeuksia, mutta eipä noitten kanssa ole niin kiire koskaan ollut, varsinkin kun useampi kone sylttää tavaraa ulos sillon kun enemmän tarvii tulostaa. Kyllä varmaan jos hyvin tunattu kone on ja sopiva materiaali niin joku 80mm/s on ihan hyvinkin tehtävissä laadunkaan suuremmin kärsimättä.

Edit: useampaa PETG merkkiä olen tulostanut, mutta tosiaan mitään nopeustestailuja en ole tehnyt niin hankala sanoa miten paljon eroa noitten välillä on. Langan kuivaaminen on muutamaan otteeseen ollut tarpeen kun laatu on ollut huonoa, tuntuu vaikuttavan erityisesti bowdenilla retractien jälkeiseen laatuun, uuden polun alotus jätättää jos lanka on liian kosteaa
 
Viimeksi muokattu:
Aina ei voi tietää millaisilla kombinaatioilla ja missä kunnossa olevissa tulostimilla ihmiset tulostelevat. Jos kertoo että 80mm/s menee petgillä niin joku voi ostella pari rullaa petgiä ja tuskastelee sitten kovasti kun ei onnistu. Syynä voi olla ihan vaan se että hänellä olikin isompi suutin ja/tai käytti isompia kerrospaksuuksia. Siksi itse suosittelen mieluummin sellaisia arvoja jotka todennäköisemmin toimii suurella osalla tulostajista vaikka pystyisikin tulostelemaan nopeammin omalla kombinaatiollaan. Se olisi hyvä kertoa myös että millä lämmöillä, suuttimella ja kerrospaksuuksilla pistelee menemään kun ne vaikuttaa aikalailla asiaan myös.

Tuosta petgin tulostusnopeudesta on oikeastaan kahta suositusta, volumetrinen nopeus ja lineaarinen nopeus. Volumetrinen nopeus on kyllä selkeä ja hotendistä/suuttimesta riippuvainen juttu mutta en ole koskaan päässyt kärryille siitä miksi osa materiaalivalmistajista antaa erikseen "Maximum linear speed" suositukset petgille jotka on olleet siinä 50-70mm/s välillä. Ehkä se voi liittyä materiaalin ominaisuuksiin tai sitten sekin vaan lasketaan vaan geneerisesti volumetrisen nopeuden pohjalta käyttäen yleisimpiä tulostusarvoja, esim 0,4mm suutin/0,2mm kerros/8mm MVS.
Juurikin näin. Tuo mainittu 50-60mm/s on sinänsä ihan hyvä ohje arvo ja olen nähnyt set itsekkin useammassa paikassa mainittavan juurikin PETG:n kohdalla.
Tartuin ehkä tuhan kärkkäästi tuohon, mutta tarkoitin juurikin pitkälti samaa mitä sanoit, että se 50-60mm/s ei ole mikään kiveen hakattu luku jota ei voi ylittää vaan riippu paljolti käytetystä tulostimesta ym.
 
Joo no tuo benchy oli tuohon GreenTEC testailuun liittyvä, tuo vedetty ~50mm/s nopeuksilla, tuolle tais olla valmistajan sheetissä 50-60mm/s suositukset.

Enemmän mekaniset osat ja joissa tarkkuus ei niin isossa osassa ajelen yleensä 0.6mm suuttimella, useampi tulostin kun on niin parissa on 0.6mm käytännössä koko ajan kiinni. Noissakin nopeutta voisi nostaa, ainakin PLA:n osalta, mutta jäänyt siihen about 60mm/s. Aina välillä käy mielessä että vois kokeilla nostaa nopeuksia, mutta eipä noitten kanssa ole niin kiire koskaan ollut, varsinkin kun useampi kone sylttää tavaraa ulos sillon kun enemmän tarvii tulostaa. Kyllä varmaan jos hyvin tunattu kone on ja sopiva materiaali niin joku 80mm/s on ihan hyvinkin tehtävissä laadunkaan suuremmin kärsimättä.

Edit: useampaa PETG merkkiä olen tulostanut, mutta tosiaan mitään nopeustestailuja en ole tehnyt niin hankala sanoa miten paljon eroa noitten välillä on. Langan kuivaaminen on muutamaan otteeseen ollut tarpeen kun laatu on ollut huonoa, tuntuu vaikuttavan erityisesti bowdenilla retractien jälkeiseen laatuun, uuden polun alotus jätättää jos lanka on liian kosteaa

Itsellä noussut nuo nopeudet ehkä vähän turhaan kun laatikossa lojuu kyllä Volcano hotend ja siihen muistaakseni suuttimia aina 0.8mm asti. Se ei vaan nyt istu printteriin, ilman että mallinan ja tulostan sille kiinnikkeet. Joten laiskuuttani olen vedellyt tuolla 0.4mm suuttimella 0.3mm kerroksia, mikä pitäisi olla liikaa, mutta kun suurin osa on ns. protoamista, jossa tärkeinta on nopeus eikä niinkään jälki, niin ei ole ollut niin väliksi.
Tosin uskon vakaasti, että jos/kun joskus saan tuon ikuisuus projektin ns. valmiiksi, tai edes lähelle, niin laatu vielä 80mm/s on ihan siedettävää. Se on jo nyt todella tukevasti tuossa pöydässään kiinni ja yläpäähän kun vielä jaksaisi kiinnikkeet mallintaa, niin...

Äh, täytyy laittaa teille niitä kuvia. Ei noista minun sepustuksista saa käsitystä varmaan edes itse Walter Mercado.
 
Kannattaa päivitellä Mainsail, tuli mukavasti uusia ominaisuuksia uudessa versiossa: https://github.com/meteyou/mainsail/releases/latest
Jatkoin kalibrointeja Klipperin kanssa ja otin mm. Resonance Compensation [input_shaper] käyttöön, tuolla pääsi kyllä kivasti eroon ringing-efektistä :thumbsup: MZV shaper ei ihan riittänyt tuon Ender3 kanssa, mutta EI hävitti efektin lähes kokonaan.

Kaiken asetusten hiomisen jälkeen ylimääräisistä tulostejäljistä on jäänyt oikeastaan jäljelle enää lievä pystyraidoitus (keskustelua mm. Vertical banding ).
Tuohon ei taida auttaa kuin moottoreiden ja rattaiden vaihto vai onko täällä muita kokemuksia? Raidat näkyvät itsellä parhaiten ainakin mustaa PLA:ta käyttäessä.

PrusaSlicerin Variable Layer Heightissä huomasin sellaisen miinuspuolen, että eri korkuiset kerrokset erottuvat ainakin mustassa aika selvästi toisistaan, joten ei kannata käyttää ulkonäkökriittisimpiin osiin, myös kappaleen leveydessä olin havaitsevinani pientä heittoa eri kerroskorkeuksien välillä, johtuneeko sitten pressure advance/input shaper käytöstä vaiko mistä, pitänee kokeilla myöhemmin ilman.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä sliceria olette käyttäneet tuon Mainsailin kanssa? Jos olen ymmärtänyt oikein niin Moonraker ei ilmeisesti tue Curan käyttämää versiota octoprint upload API:sta? Kiinnostaisi kokeilla tuota Klipper, Mooraker, Mainsail comboa, mutta en tiedä kiinostaako vetää ihan koko softaketju uusiksi sliceria myöten.
Siinä kai menisi nuo nyt Curassa olevat presetit uusiksi jos slicer vaihtuu, vai saako ne jotenkin siirrettyä esim. Prusa sliceriin?
 
Noniin GreenTEC lankaa nyt tässä testaillut ja ihan pätevältä vaikuttaa.
- tulostuslaatu on varsin hyvää ja aika vaivatonta jos on hyvä PLA profiili pohjalle
- Asetoni ei tee tuolle mitään, ainakaan lyhyessä ajassa.
- lämmönkesto vaikuttaa olevan about mitä luvattu, pistin uuniin palikat PETG, ABS, PLA ja GreenTEC. Paistomittarin mukaan max oli 127 astetta kun otin lämpimäiset ulos, ja ainoastaan tuo GreenTEC oli vielä suht kiinteässä mallissa eli tuota kärsi vääntää ja se piti muotonsa. Mutta jo jossain 80+ mitä kokeilin niin tuo alkoi mennä joustavammaksi, eli antaa vääntäessä enemmän periksi.
- jäykkyydeltään lähellä PLA:n tasoa
- kerrostarttuvuus tuulettimen kanssa ei mitenkään erikoinen, about PLA:n tasoa. Lämpötilalla ei vaikuta olevan tuohon suuremmin vaikutusta 205-230 välillä.

Hintavaahan tuo on joten lähinnä projekteihin jotka vaatii tuota korkeaa lämmönkestoa. Saas nähä halpuuko tuo tulevaisuudessa...
IMG_20210121_201619.jpgIMG_20210121_202646.jpg
 
Tuotaa, mistäs löytyis helpoin konsti i3 MK3S:llä nylonin tulostamiseen? Ei meinaan tartu ei sitten millään tohon pulverimaalattuun petiin. Kattelin prusan verkkokaupastakin vaihtoehtoja, vaan eipähän tuolla oo mitään varastossa. Löytyykö 3D-Jakelta mitään toimivaa? Sieltä pitäis pistää muutenkin tilausta sisään kohtapuoliin.
 
Aloittelija kyselee... Mimmosia toimenpiteitä teette, kun vaihdatte materiaalia tai pelkästään merkkiä? Tulostellu useita rullia saman merkin PLAta onnistuneesti, mutta kun vaihdoin merkkiä, ei edes lämpötornin tulostus tunnu onnistuvan. Materiaali pitäisi olla sama PLA...
 
Aloittelija kyselee... Mimmosia toimenpiteitä teette, kun vaihdatte materiaalia tai pelkästään merkkiä? Tulostellu useita rullia saman merkin PLAta onnistuneesti, mutta kun vaihdoin merkkiä, ei edes lämpötornin tulostus tunnu onnistuvan. Materiaali pitäisi olla sama PLA...
Myyntipakkauksessa pitäisi olla valmistajan suosittelemat lämpötilat, aloita niillä. Jos ei onnistu, ota myyjään yhteyttä ja kysy neuvoja ja jos ei onnistu, palauta tuote.
 
Tuotaa, mistäs löytyis helpoin konsti i3 MK3S:llä nylonin tulostamiseen? Ei meinaan tartu ei sitten millään tohon pulverimaalattuun petiin. Kattelin prusan verkkokaupastakin vaihtoehtoja, vaan eipähän tuolla oo mitään varastossa. Löytyykö 3D-Jakelta mitään toimivaa? Sieltä pitäis pistää muutenkin tilausta sisään kohtapuoliin.

En ole vielä itse tulostanut, mutta sen mitä olen lukenut niin tarvitsee
- liimaa petiin
- korkeat lämpötilat, suutin ~250C ja peti ~90C
- Nylon pitää kuivattaa, imee itseensä ilman kosteutta
- Tulostimen pitäisi olla kaapissa / korkeampi ilman lämpötila
 
Tuotaa, mistäs löytyis helpoin konsti i3 MK3S:llä nylonin tulostamiseen? Ei meinaan tartu ei sitten millään tohon pulverimaalattuun petiin. Kattelin prusan verkkokaupastakin vaihtoehtoja, vaan eipähän tuolla oo mitään varastossa. Löytyykö 3D-Jakelta mitään toimivaa? Sieltä pitäis pistää muutenkin tilausta sisään kohtapuoliin.
Prusan nettisivuilla suositellaan liimapuikon käyttöä nylonin kanssa
 
Ymmärsin jostain 3DJaken ilmoituksesta, että toimituksen viivästyminen ei välttämättä johdu niinkään varastosaldoista, vaan siitä että toimituksia ei kiireen takia keretä tekemään.

3DJaken rullan kuvassa filamentin väri on vähän hailakan näköinen, mutta tuolla väri näyttää olevan ihan ok. Koitan muistaa laittaa kuvan valmiista tulosteesta.

3DJaken langat saapuivat vasta tällä viikolla. Ultimaker S5:lla, Curan Spiralize ominaisuudella, 0,4 mm suuttimella ja 120 % langansyötöllä tulostin alla olevan mallin 22 cm korkuisena. Ihan hienoa jälkeä tuli. Hyvin pitää vettä. Vähän paksumpikin voisi olla seinämä, että saisi hieman tukevuutta. Langan silkkinen hohde ei ole niin voimakas kuin toivoin, mainoskuvassa kovalla valaistuksella on saatu hohto näyttämään paremmalta kuin todellisuudessa. Vaimokin kuitenkin oli tyytyväinen lopputulokseen.
image.jpeg
 
Langan silkkinen hohde ei ole niin voimakas kuin toivoin, mainoskuvassa kovalla valaistuksella on saatu hohto näyttämään paremmalta kuin todellisuudessa. Vaimokin kuitenkin oli tyytyväinen lopputulokseen.
Kokeile jollain pikkusella testitulosteella eri lämpötiloja, saattaa vaikuttaa paljon hohdon lopputulokseen.
No sehän on tärkeintä!
Onko näitä 3D tulostimia kirjastossa?

Pitäisi kikkare tai pari tulostaa.
Kirjastoissa, maker spaceissa ja yliopistojen fablabeissa. Kerro paikkakunta niin katsellaan mitä sieltä löytyisi.
 
Haluaisko joku resin printerin tai muun suuren tarkkuuden tulostimen omaava näyttää kyntensä ja kokeilla tulostaa 4 osaa? Yv:llä voidaan keskustella tarkemmin mutta N64 ohjaimen tattimoduulin osia (click) . Korvauksesta voidaan keskustella ja jos ei ole nääsvilleläisiä niin maksan postikulut tietysti. :kippis:
 
Tuli ostettua 7" kosketusnäyttö OctoDashia varten ja nyt aloin tekemään sille koteloa/kehystä. PrusaSlicer 2.3 käytössä ja MK3S:ssä uusin 3.9.1 firmis. Lisäsin slicerissa tauon printtiin että sain laitettua mutterit paikoilleen (M601). Printteri meni tauolle oikeassa kohtaa ja painoin sen jälkeen OctoDashista jatka. Printteri jatkoi nätisti siitä mihin jäi, mutta ei nostanut hotendin lämpöjä takaisin. Onneksi tajusin tuon ja nostin lämmöt takaisin ylös manuaalisesti ja eka protoprintti pelastui joten kuten. Onko joku törmännyt vastaavaan? Alla GCODE tuon M601:n paikkeilla eikä tuo näytä antavan mitään käskyjä nokan lämmittämiseen. Mitä Octoprintin pitäisi kertoa printterille kun M601:n jälkeen jatketaan, jotta lämmötkin palautuisivat?

Koodi:
;WIPE_START
G1 F8640.000
G1 X200.724 Y164.755 E-0.56397 ; wipe and retract
G1 X200.664 Y164.838 E-0.02365 ; wipe and retract
G1 X200.637 Y165.275 E-0.10105 ; wipe and retract
G1 X200.721 Y165.572 E-0.07133 ; wipe and retract
;WIPE_END
G1 E-0.04000 F2100.000 ; retract
G1 Z3.200 F10800.000 ; lift Z
;AFTER_LAYER_CHANGE
;3
;PAUSE_PRINT
M117 Place bearings in slots and resume printing
M601
G1 X203.500 Y158.195 ; move to first perimeter point
G1 Z3.000 ; restore layer Z
G1 E0.80000 F2100.000 ; unretract
M204 S800 ; adjust acceleration
;TYPE:Perimeter
G1 F1500.000
G1 X206.882 Y160.147 E0.13219 ; perimeter

Ennen tein nämä paussit color changena eikä silloin ollut mitään ongelmia
 
Mistä ootte ostanu M3-ruuveja? Uppokantainen M3x6 olisi nyt hakusessa, mutta jonkun lajitelman hankkiminen voisi olla hyvä tulevaisuutta ajatellen.
 
Kiitos vastauksesta. En osannut nyt Tokmannin enkä IKH:n verkkokaupasta noita löytää. Onko näille jotakin muuta hakusanaa tai termiä kuin tuo M3x6 tyyppinen rimpsu?
 
Meillä paikallinen Tools on ollut hyvä, hinta murto-osan Bauhaus/K-rauta/jne.
Vähän offtopic: pieniä ja erikoisempiakin kokoja: Knupfer
 
M3 on hankala löydettävä. Olen ostanut biltemasta tai tokammilta siinä mitassa mitä löytyy ja lyhetänyt abikopihdeillä oikeaan mittaan.
 
Fusion 360 olisi tarjouksessa 337e vuodeksi tai 908e kolmeksi vuodeksi, mutta onkohan tuosta paljoa iloa amatöörille vs free versio?
 
Päätin liittyä kerhoon ja tilasin Alista tällaisen.

Saa nähdä saako tuosta kelpo pelin vai ei, mutta hinta kun oli 93€ posteineen, niin en voinut enää vastustaa.
Vielä 5 vuotta sitten olisi varmaankin ollu kohtuullinen vaihtoehto :)
Kappaletuulettimen puuttuminen ei välttämättä vielä tarkoita huonoa tulostuslaatua, ainoastaan sitä että siltauksia on hyvin vaikea tehdä. Mutta toi tulostimen rakenne näyttää siltä että ainakin kannattaa tulostaa hyvin hitailla vauhdeilla.

Älä jätä tuota yksikseen tulostaan! Meinaan, juuri noi on semmosia pommeja jotka todella voi polttaa sun kotisi ja jos vakuutusyhtiö löytää tuon palon sytyttäjäksi ja paljastuu ettei laite täytä sähkölaitteiden EU standardeja, vakuutusyhtiöllä on oikeus olla maksamatta senttiäkään koska olet itse harmaatuonut laitteen maahan.
 
Vielä 5 vuotta sitten olisi varmaankin ollu kohtuullinen vaihtoehto :)
Kappaletuulettimen puuttuminen ei välttämättä vielä tarkoita huonoa tulostuslaatua, ainoastaan sitä että siltauksia on hyvin vaikea tehdä. Mutta toi tulostimen rakenne näyttää siltä että ainakin kannattaa tulostaa hyvin hitailla vauhdeilla.

Älä jätä tuota yksikseen tulostaan! Meinaan, juuri noi on semmosia pommeja jotka todella voi polttaa sun kotisi ja jos vakuutusyhtiö löytää tuon palon sytyttäjäksi ja paljastuu ettei laite täytä sähkölaitteiden EU standardeja, vakuutusyhtiöllä on oikeus olla maksamatta senttiäkään koska olet itse harmaatuonut laitteen maahan.

Joo, ei tähän hintaan mitään kovin laadukasta voi olettaakkaan. Runko on vaneria, Z-akselin kierretangot liitetty moottoriin letkun pätkällä, virtalähde on tulipaloriski jne.

Pitää vähän tutkia sitä virtalähdettä, mikä siinä mättää tai sitten korvata se jollain ei niin paloherkällä.

Kappaletuulettimen voisi myös lisätä.

Olisiko mitään ideaa laittaa tämän ketjun AP:n jotain FAQ:ia ekaan postaukseen, kun 78 sivun joukosta on jo vähän hankala löytää, vaikka hakua käyttääkin?

Halvin 1kg PLA-lankarulla löytyi saksasta 18€ kotiin toimitettuna, Clasulta porukka on vissiin myös hommaillut? Pitääkö rulla säilyttää aina ilmatiiviisti tai miten nopeasti menee muuten pilalle?
 
Päätin liittyä kerhoon ja tilasin Alista tällaisen.

Saa nähdä saako tuosta kelpo pelin vai ei, mutta hinta kun oli 93€ posteineen, niin en voinut enää vastustaa.

En nyt halua heittää suolaa haavoihin, mutta vähän lisää rahaa kun olisi laittanut olisi ollut Ender-3 paljon parempi vaihtoehto...
 
Joo, siis olen tietoinen ender 3:sta ja siitä, että 50€ lisää olisin saanut sellaisen, mutta tässä nyt on tarkoitus lähteä mahdollisimman halvalla liikkeelle.

Toisaalta aiemmissa postauksissa on myös ollut juttua, että tuohon "perusmalliin" pitää ostaa 50€ lisää osia, että on hyvä, joten hinta olisi jo yli tuplat verrattuna tuohon pyydykseen, jonka tilasin.

Jos jollain on tuollainen, niin vinkit on tervetulleita! Ylläpidolle myös viestiä, että 3D tulostimille voisi ihan oman alueen perustaa, niin voisi tehdä omat ketjut joka laitteesta.
 
Joo, ei tähän hintaan mitään kovin laadukasta voi olettaakkaan. Runko on vaneria, Z-akselin kierretangot liitetty moottoriin letkun pätkällä, virtalähde on tulipaloriski jne.
No kuvien perusteella tuossa on ihan suoraan Anetin emolevy ja runko näyttäisi olevan surullisen kuuluisan Anet A8:n kopio, joten modauksessa kannattaa laittaa Googleen hakusanaksi Anet A8. En halua olla irvileuka (no ehkä mä alitajuisesti haluan kun usein tää tuntuu menevän siihen), mutta mä veikkaan että ensimmäinen modausvinkki siellä on että osta Ender 3 ;)

Pitää vähän tutkia sitä virtalähdettä, mikä siinä mättää tai sitten korvata se jollain ei niin paloherkällä.

Kappaletuulettimen voisi myös lisätä.
Virtalähdettä tuskin voit korjata, se menee suoraan vaihtohommiksi. Kappaletuulettimen lisääminen taitaa vaatia myös firmiksen päivityksen.
Olisiko mitään ideaa laittaa tämän ketjun AP:n jotain FAQ:ia ekaan postaukseen, kun 78 sivun joukosta on jo vähän hankala löytää, vaikka hakua käyttääkin?
Tosta on ollu puhetta ja OP sanoikin että hän voi sinne lisätä linkkejä FAQ -postaukseen, mutta nyt pitäisi vielä jonkun tehdä se FAQ joka kestäisi hieman ajan hammasta ja käsittelisi asioita riittävän laajasti. No ehkä jostain redditistä kopioimalla voisi päästä helpoimmalla. Mutta oot oikeassa että siitä olisi kaikille aloitteleville isoa apua!
Halvin 1kg PLA-lankarulla löytyi saksasta 18€ kotiin toimitettuna, Clasulta porukka on vissiin myös hommaillut? Pitääkö rulla säilyttää aina ilmatiiviisti tai miten nopeasti menee muuten pilalle?
Kaikki riippuu siitä millainen ilmankosteus sulla on kotona ja mitä materiaalia sun langat on. PLA kestää paremmin kosteutta kuin PETG ja jotkut materiaalit kuten Nylon imee kosteutta kuin sienet. Ilmankosteus ei yleensä Suomessa ole iso ongelma, mutta se on siis ihan talouskohtainen juttu.
Älä osta halvinta! Filamentin laadulla on iso iso osa siinä miten tulostukset onnistuu. Jos 18 euron rullasta päivität 22 euron rullaan, tulostus kokemus on aivan erilainen. Pelkkä hinta tietenkään ei takaa laatua, mutta tässä ketjussa on jengin kokemuksia eri merkeistä.
Toisaalta aiemmissa postauksissa on myös ollut juttua, että tuohon "perusmalliin" pitää ostaa 50€ lisää osia, että on hyvä, joten hinta olisi jo yli tuplat verrattuna tuohon pyydykseen, jonka tilasin.
Se on ihan siitä kiinni mihin on tyytyväinen. Jotta tuolla...Ou Wang -tulostimella pääsee Ender 3 -laatuun, siihen pitää ostaa osia...150 eurolla...ja helpoimmalla pääsee kun ostaa vain yhden modin, eli Ender 3 tulostimen.
Jos jollain on tuollainen, niin vinkit on tervetulleita! Ylläpidolle myös viestiä, että 3D tulostimille voisi ihan oman alueen perustaa, niin voisi tehdä omat ketjut joka laitteesta.
Tuosta on ollu moneen kertaan puhetta ja omaa aluetta ei ole kuulemma missään tapauksessa tulossa, joten tässä ollaan yhdessä ketjussa sitten.
 
Mä kirjoittelen tähän nyt vähän niinkuin ennakkovaroituksen, koska saattaa olla että näitä rotiskoja rupee kohta ilmestyyn tänne Suomeen/Eurooppaankin polkumyyntiin.
ÄLÄ OSTA POLAROID PLAYSMART 3D -TULOSTINTA MILLÄÄN HINNALLA!!!
Nimittäin Yhdysvalloissa JOANN niminen ketju alkoi about kuukausi sitten "polkumyynnillä" poistamaan varastojaan Polaroid PlaySmart nimisestä tulostimesta ja saman merkkisistä filamenteista. Monella eri foorumilla innoissaan olleet harrastajat kehuivat kuinka halvalla saivat uuden tulostimen ja blaa blaa blaa. Mutta takana on ihan selkeä huijaus!
Aika monet tulostimet ovat päätyneet saman tien takaisin myyntiin, kun alkuperäisille ostajille on totuus paljastunut. Tuolla tulostimella on Suomessakin (tai ilmeisesti ovat Tanskassa, vaikea sanoa kun yrittävät piilottaa alkuperänsä) yksi jälleenmyyjä nettikauppansa kanssa, jonka poistin filamenttiketjun kauppalistauksesta eilen.

- Polaroid on monelle tuttu nimi. Tämä perinteinen firma meni konkurssiin vuonna 2001. Konkurssipesästä nousi uusi yritys, joka yritti vaalia vanhaa mainetta, tuo yritys kaatui konkurssiin vuonna 2008. Tällä hetkellä ilmeisesti on taas olemassa joku yritys joka jatkaa Polaroid nimisten pikakameroiden valmistamista vanhalla nimellä, mutta nimen käyttöoikeuden takana on FBI tutkintaa, pyramidihuijausta jne ja tällä hetkellä nimen oikeudet omistaa PLR IP Holdings, joka lisensoi nimen ihan kenelle tahansa.
- Tällä 3D tulostimella ei ole mitään tekemistä Polaroid yrityksen kanssa, he vain lisensoivat nimen. Tulostimen takana on firma, jonka nimeä en nyt kovastakaan yrityksestä millään suostu löytämään, mutta tuo tulostin oli kickstarterissa kiinalaisen firman toimesta ja lienee sanomattakin selvää että kickstarterissa maksetut tulostimet ovat edelleen lähettämättä. Yritys sitten KS -rahat käärittyään vaihto tulostimen ulkonäköä hieman ja lanseerasi sen Polaroid nimellä johon ostivat lisenssin PLR IP Holdingsilta.
- Printterille on annettu melko kova lähtöhinta, noin 450 euroa / dollaria. Tuolloin alennusmyynnissä alle sadan euron hinta saa reaktion että nyt oltaisiin tosi hyvän tarjouksen äärellä ja kannattaa ostaa heti ennenkuin muut ehtivät ensin. Voihan sitä neliskulmaisesta renkaastakin ensin pyytää tonnia ja sitten myydä se superalessa vitosella, mutta hyvästä alennusprosentista huolimatta asiakas kyllä hyötyisi enemmän pyöreästä renkaasta.
- Tulostimesta löytyvät "arvostelut" netissä ovat sattumoisin kaikki jostain muualta kuin 3D tulostamiseen keskittyviltä sivustoilta ja ilmiselvästi ovat maksettuja mainoksia. On toki mahdollista että puutarhanhoitoon tai tietokoneisiin keskittyvät sivustot voisivat olla asiantuntijoita myös 3D tulostuksessa. Sama homma youtuben puolella, eivät näemmä ole edes yrittäneet tarjota tätä värkkiä millekään arvostetulle kanavalle.

2021-01-26.jpg
 
IMG_20210126_163813.jpgIMG_20210126_163831.jpg

Olisiko jollakulla ideaa mikä vikana, kun kaikkiin tulostuksiin joissa on "suorat seinät" tulee kuvien mukainen n. 1mm korkuinen paksumpi kerros? Eli esimerkiksi Benchyyn ei tule tuollaista raitaa. Slicerina Cura ja tulostimena Ender 3 Pro. Curan asetukset pitkälti oletusasetuksissa. Ei tunnu olevan kovin yleinen ongelma, kun en ole mistään löytänyt vastaavaa. Veikkaisin Curan asetuksissa jotain pielessä? Tuo raidan sijaintikorkeus myös vaihtelee n. 1cm sisällä, eli ei ole aina samalla korkeudella.
 
IMG_20210126_163813.jpgIMG_20210126_163831.jpg

Olisiko jollakulla ideaa mikä vikana, kun kaikkiin tulostuksiin joissa on "suorat seinät" tulee kuvien mukainen n. 1mm korkuinen paksumpi kerros? Eli esimerkiksi Benchyyn ei tule tuollaista raitaa. Slicerina Cura ja tulostimena Ender 3 Pro. Curan asetukset pitkälti oletusasetuksissa. Ei tunnu olevan kovin yleinen ongelma, kun en ole mistään löytänyt vastaavaa. Veikkaisin Curan asetuksissa jotain pielessä? Tuo raidan sijaintikorkeus myös vaihtelee n. 1cm sisällä, eli ei ole aina samalla korkeudella.
Jos löydät @Kvli neuvojen perusteella, että moottori ja z-runko ei ole linjassa, tästä voi olla apua:
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 037
Viestejä
4 503 850
Jäsenet
74 314
Uusin jäsen
bohku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom