Merkitys riippuu moottorista ja ohjaimesta. Jos toinen on "huono" niin lisästepit eivät auta mitään.
Käytännössä mikrostepit tarkoittavat kuink amonta eri "porrasta" moottorin ohjauksessa käytetään, optimi olisi oikea sini mutta se ei ole kustannustehokasta niin käytetään portaita.
Tässä on hyvä kuva, mitä enemmän mikrosteppejä sen pienemmät askeleet ja tässä kohtaa päästään itse moottoriin.
Monet moottorit eivät käytännössä liiku fyysisesti mihinkään tai ainakin liike on jotain muuta kuin suoraan askeleen virtaa verrannollinen matka. Jos askel on liian pieni, silloin ohjain voi askeltaa muutaman pykälän mutta reaalimaailma ei vielä liiku mihinkään ja lopputuloksena pintoihin tulee aaltoilua.
Yleensä tämän tilanteen kuulee sopivalla nopeudella ajettaessa, moottorista kuuluu tittiditittidi kuten radiosta kännykän vieressä eikä tasainen ääni.
Korjaukseksi auttaa yleensä moottorin induktanssin lasku ja ajojännitteen nosto mutta ei välttämättä koska ajurin käyttämät portaiden virta- arvot voivat silti olla "väärin" kyseiselle moottorille. Toinen apukeino on vähentää mikrosteppejä ja jos mekaanista tarkkuutta tarvitaan lisää niin vaihde väliin.
Tuossa 17HM15-0904S on 0.9A, 6ohm, 12mH (5.4V) eli 3 kertainen induktanssi. Arvaan että se ei toimi kunnolla yli 8 mikrostepillä.
Vaihdoin omaan tulostimeeni (alunperin ruuvit) kauan sitten moottoreiksi Wantai 42BYGHM809, 1.7A 1.8ohm, 4mH (3V). En enää muista mistä tilasin mutta
täältä ainakin näyttää saavan. Koneessa taitaa olla jotku A48xx tai vastaavat 2A ohjaimet ja käyttöjännitteenä 24V. Virtaraja 1.5A, sitä suuremmilla ohjaimet käyvät turhan kuumina.
Ratkaisin ongelman osittain laittamalla väliin hihnavaihteen jolloin moottori saa rauhassa pyöriä isommilla enemmän ja fyysinen liike pysyy silti pienenä. Tällä järjestelyllä lopputuloksena on 472 askelta/mm ja max nopeus 80 mm/s, yhteensä n. 38kHz max askeltaajuus joka vielä onnistuu vanhalla Marlin v1:llä.