3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Uusi harrastaja täällä. Ender 3 Pron ja mukana toimitetun lasilevyn kanssa olen tuskaillut. Tulosteet eivät tartu alustaan millään vaikka kuinka olen sitä puhdistanut. Onko tähän jotain kikkoja avuksi? Pitääkö lasi lämmittää kuumemmaksi/kylmemmäksi tai jotain?
 
Mikäli etäisyys ja muut perusasiat on kunnossa niin suurin vaikutus kappaleen tarttuvuuteen itsellä oli ensimmäisen kerroksen tulostus nopeuden tiputus ihan mateluksi (10mm/s). Tämän jälkeen ei kertaakaan ollut ongelmaa materiaalin tarttumisen kanssa lasipedille. Tämä PLA:lla sekä PETG:llä.
 
Hyvin kyllä huomaa, että kappaletuuletin on pakollinen ainakin PLA:ta tulostaessa. Tulostimen mukana ei sitä tavallaan ollut, mutta tulostin tarvittavan osan ja laitoin emolevyn tuulettimen hoitamaan asiaa. Kuvassa oikealla ilman tuuletinta tulostettu kiinnike ja vasemmalla tuulettimen kanssa.

IMG_20210204_164444.jpg

Nyt sitten on ongelmana, että kun yritän kalibroida tulostimen askelmoottorien liikkeitä, niin asetukset ei pysy muistissa, vaan nollaantuu, kun virrat sammuttaa. Onko tämä normaalia ja miten tuon voisi korjata? Laitteessa ilmesesti Marlin 1.0, mutta siitä ei mitään mainintaa. Näytössä lukee I3 pro B tai CTC i3 pro B, en muista kumpi. Tässä kuva piirikortista.

7b1f42d0e7209dc431697320453930c3a5f82ca5.jpg
 
Uusi harrastaja täällä. Ender 3 Pron ja mukana toimitetun lasilevyn kanssa olen tuskaillut. Tulosteet eivät tartu alustaan millään vaikka kuinka olen sitä puhdistanut. Onko tähän jotain kikkoja avuksi? Pitääkö lasi lämmittää kuumemmaksi/kylmemmäksi tai jotain?
Itse huomasin, että lämpötila vaikuttaa etäisyyteen suuttimesta, eli kannattaa esilämmittää ja odottaa hetki ennen kuin laittaa tulostuksen käyntiin. Samoin etäisyys tulee kalibroida siten, että kaikki on tulostuslämpötilassa, muuten lämpölaajeneminen voi muuttaa sitä. Lasilevy myös eristää jonkin verran lämpöä, eli voi olla hyvää nostaa esim. 5 asteella. Nostin omani 65 asteeseen, ja IR-mittari näytti tulostuspinnalle silloin 60 asteen luokkaa aika tasaisesti.
 
Nyt sitten on ongelmana, että kun yritän kalibroida tulostimen askelmoottorien liikkeitä, niin asetukset ei pysy muistissa, vaan nollaantuu, kun virrat sammuttaa. Onko tämä normaalia ja miten tuon voisi korjata? Laitteessa ilmesesti Marlin 1.0, mutta siitä ei mitään mainintaa. Näytössä lukee I3 pro B tai CTC i3 pro B, en muista kumpi. Tässä kuva piirikortista.

Muistaakseni 1- versiossa kaikkia asetuksia (esim mikrostepit) ei tallenneta eeprommiin jolloin ne pitää joka käynnistyksessä asettaa. Tai laittaa ajoihin pre/startup gcode asetuksille.
 
Muistaakseni 1- versiossa kaikkia asetuksia (esim mikrostepit) ei tallenneta eeprommiin jolloin ne pitää joka käynnistyksessä asettaa. Tai laittaa ajoihin pre/startup gcode asetuksille.
Ok, eli pitäisi päivittää firmis tai sitten käyttää gcodea. Vähän tutkin, niin tässä ei ilmeisesti ole bootloaderia, eli pitäisi olla arduino sitä varten ja sitten kun se on kunnossa, niin saisi päivitettyä firmiksen. Ehkä helpompi vaan käyttää sitä gcodea. Eli siis käytännössä pitäisi aina ennen tulostusta kopioida oikeat asetukset gcodina sinne startuppiin. Olisiko heittää jotain valmista scriptiä (x,y, extruder mikrostepit) tähän ja mihin väliin se kuuluu gcodea laittaa? Kiitos!

edit:

Jokin tällainen varmaan gcoden loppuun riittää:

M92 X80 Y80 E96
 
Viimeksi muokattu:
Ok, eli pitäisi päivittää firmis tai sitten käyttää gcodea. Vähän tutkin, niin tässä ei ilmeisesti ole bootloaderia, eli pitäisi olla arduino sitä varten ja sitten kun se on kunnossa, niin saisi päivitettyä firmiksen. Ehkä helpompi vaan käyttää sitä gcodea. Eli siis käytännössä pitäisi aina ennen tulostusta kopioida oikeat asetukset gcodina sinne startuppiin. Olisiko heittää jotain valmista scriptiä (x,y, extruder mikrostepit) tähän ja mihin väliin se kuuluu gcodea laittaa? Kiitos!

edit:

Jokin tällainen varmaan gcoden loppuun riittää:

M92 X80 Y80 E96

Mikrostepit M350 , käytännössä sen voi laittaa mihin tahansa kohtaan g- koodia ennen moottorien enable- komentoa (M17).
Sama juttu tuolle M92, se pitää ajaa ennen enablea ja liikkeitä. Ainaikin oma marlin tallentaa M92 arvot eeprommiin joten se pitää tehdä vain kerran (muistaakseni M500 tallentaa kaiken mikä tallennettavissa on).
M503 kertoo asetukset, käytännössä heti käynnistyksen jälkeen sen mitä eeprommista luettiin + oletusarvot niille joita ei sinne tallenneta. Kaikkia asetuksia ei muistaakseni kerrota...
Täältä lukemaan lisää, marlin versiosta ja käännöksen asetuksista riippuen kaikki ei ehkä ole käytössä.

Käytännössä tulostin suorittaa g- koodin rivi kerrallaan ylhäältä alas. Kaikki asetukset yms perusjutut kannattaa siis tehdä heti alkuun.

Bootloaderia ei välttämättä tarvita mutta silloin pitää olla sopiva ohjelmointilaite (arduinokin käy siihen) ja todennäköisesti juottaa ohjelmointiin tarvittavat johdot levylle. Tuossa on kätevästi ne testipisteet piirin ympärillä niin ei tarvitse osua jalkoihin :cool:
Mutta helpommin menee g-koodilla.

Käytän vielä repetier host+slic3r kun ne on alusta asti säädetty toimimaan, repetierissä voi erikseen asettaa start/stop g-koodit jolloin ne tulevat aina mukaan. Oikeiden arvojen jälkeen päivitin firmiksen kun se onnistuu tuossa omassa suoraan usbin kautta, ei tarvitse muistaa/miettiä/säätää enää.
 
Merkitys riippuu moottorista ja ohjaimesta. Jos toinen on "huono" niin lisästepit eivät auta mitään.

Käytännössä mikrostepit tarkoittavat kuink amonta eri "porrasta" moottorin ohjauksessa käytetään, optimi olisi oikea sini mutta se ei ole kustannustehokasta niin käytetään portaita.
Tässä on hyvä kuva, mitä enemmän mikrosteppejä sen pienemmät askeleet ja tässä kohtaa päästään itse moottoriin.
1612468670656.png


Monet moottorit eivät käytännössä liiku fyysisesti mihinkään tai ainakin liike on jotain muuta kuin suoraan askeleen virtaa verrannollinen matka. Jos askel on liian pieni, silloin ohjain voi askeltaa muutaman pykälän mutta reaalimaailma ei vielä liiku mihinkään ja lopputuloksena pintoihin tulee aaltoilua.
Yleensä tämän tilanteen kuulee sopivalla nopeudella ajettaessa, moottorista kuuluu tittiditittidi kuten radiosta kännykän vieressä eikä tasainen ääni.
Korjaukseksi auttaa yleensä moottorin induktanssin lasku ja ajojännitteen nosto mutta ei välttämättä koska ajurin käyttämät portaiden virta- arvot voivat silti olla "väärin" kyseiselle moottorille. Toinen apukeino on vähentää mikrosteppejä ja jos mekaanista tarkkuutta tarvitaan lisää niin vaihde väliin.

Tuossa 17HM15-0904S on 0.9A, 6ohm, 12mH (5.4V) eli 3 kertainen induktanssi. Arvaan että se ei toimi kunnolla yli 8 mikrostepillä.

Vaihdoin omaan tulostimeeni (alunperin ruuvit) kauan sitten moottoreiksi Wantai 42BYGHM809, 1.7A 1.8ohm, 4mH (3V). En enää muista mistä tilasin mutta täältä ainakin näyttää saavan. Koneessa taitaa olla jotku A48xx tai vastaavat 2A ohjaimet ja käyttöjännitteenä 24V. Virtaraja 1.5A, sitä suuremmilla ohjaimet käyvät turhan kuumina.
Ratkaisin ongelman osittain laittamalla väliin hihnavaihteen jolloin moottori saa rauhassa pyöriä isommilla enemmän ja fyysinen liike pysyy silti pienenä. Tällä järjestelyllä lopputuloksena on 472 askelta/mm ja max nopeus 80 mm/s, yhteensä n. 38kHz max askeltaajuus joka vielä onnistuu vanhalla Marlin v1:llä.
Kiitoksia lisätiedoista mikrosteppien suhteen, aina oppii uutta kun ei ole näihin tarvinnut aiemmin juurikaan koskea :thumbsup:
Sen verran kokeilin Klipperillä, että mikrosteppien määrällä 8-128 ei ole oikein mitään vaikutusta testikappaleen tulostuslaatuun, eikä pystyraitoihin, 256 sen sijaan on liikaa nykyiselle yhdistelmälle, suorasta viivasta tulee siksakkia ja tulostus pysähtyy nopean siirtymän alussa, saman teki alkuperäisillä 1.6 steppereillä jo mikrosteppauksen arvo 64 eli pientä eroa löytyy.

Nuo Wantait näyttävät kyllä mielenkiintoisilta ja erittäin edullisilta vaihtoehdoilta. Ender 3 Pro:n alusta ottaa aika herkästi kiinni isompiin y-akselin steppereihin, minkä vuoksi tuli tällä kierroksella valittua 40mm pitkät stepperit, Wantailla vastaava lyhyempi malli taitaa olla 42BYGHM607 josko speksit muuten soveltuvat ja löytyy nettikaupoista. X-akselille mahtuu kyllä 42 millinenkin.
 
Kiitoksia lisätiedoista mikrosteppien suhteen, aina oppii uutta kun ei ole näihin tarvinnut aiemmin juurikaan koskea :thumbsup:
Sen verran kokeilin Klipperillä, että mikrosteppien määrällä 8-128 ei ole oikein mitään vaikutusta testikappaleen tulostuslaatuun, eikä pystyraitoihin, 256 sen sijaan on liikaa nykyiselle yhdistelmälle, suorasta viivasta tulee siksakkia ja tulostus pysähtyy nopean siirtymän alussa, saman teki alkuperäisillä 1.6 steppereillä jo mikrosteppauksen arvo 64 eli pientä eroa löytyy.

Nuo Wantait näyttävät kyllä mielenkiintoisilta ja erittäin edullisilta vaihtoehdoilta. Ender 3 Pro:n alusta ottaa aika herkästi kiinni isompiin y-akselin steppereihin, minkä vuoksi tuli tällä kierroksella valittua 40mm pitkät stepperit, Wantailla vastaava lyhyempi malli taitaa olla 42BYGHM607 josko speksit muuten soveltuvat ja löytyy nettikaupoista. X-akselille mahtuu kyllä 42 millinenkin.

Jos se on tämä niin pitäisi toimia hyvin:
1612532461152.png


Aina kannattaa yrittää löytää datalehti. Jos ei löydy niin minä ainakin jätän ostamatta.

Mitä siellä pedin takanurkassa on alapuolella ?
Jos saa helposti tehtyä sinne ~6-7mm tilaa niin sitten mahtuu tuo pidempikin. Toisaalta jos pienemmän voima riittää niin ei sitä isompaa tarvitse.
 
Jos se on tämä niin pitäisi toimia hyvin:
1612532461152.png


Aina kannattaa yrittää löytää datalehti. Jos ei löydy niin minä ainakin jätän ostamatta.

Mitä siellä pedin takanurkassa on alapuolella ?
Jos saa helposti tehtyä sinne ~6-7mm tilaa niin sitten mahtuu tuo pidempikin. Toisaalta jos pienemmän voima riittää niin ei sitä isompaa tarvitse.
Jep, luulisin että voima riittää pienemmässäkin, ainakin hyvin lähellä nykyisen 0.9 asteisen vääntöä (360 mNm).
Itse peti osuu stepperiin, ja jo damperia käyttäessä jouduin siirtämään rajakytkintä hieman. Tällaisen kuvan löysin Googlella:
 
Jep, luulisin että voima riittää pienemmässäkin, ainakin hyvin lähellä nykyisen 0.9 asteisen vääntöä (360 mNm).
Itse peti osuu stepperiin, ja jo damperia käyttäessä jouduin siirtämään rajakytkintä hieman. Tällaisen kuvan löysin Googlella:


Jälkiviisaasti enempää tietämättä moottorin asennus muutaman millin alemmas niin ongelmaa ei ehkä olisi...
Todennäköisesti kestäisi vaikka levyyn tekisi isomman reiän moottoria varten.
Tai jos takana on tilaa niin pidempi moottoripukki ja hihna.
 
Jälkiviisaasti enempää tietämättä moottorin asennus muutaman millin alemmas niin ongelmaa ei ehkä olisi...
Todennäköisesti kestäisi vaikka levyyn tekisi isomman reiän moottoria varten.
Tai jos takana on tilaa niin pidempi moottoripukki ja hihna.
Juu ei vain millään jaksaisi alkaa runkoa rälläköimään/poraamaan, pidemmän stepperin kanssa on myös vähän siinä ja siinä mahtuuko pedin virtakaapeli enää sen ja oman raspberry pi:n koteloratkaisun välistä, pidempi moottoripukki saattaisi tuossakin auttaa.
42BYGHM607:aa en löytänyt mistään järkevästä paikasta myynnistä, mutta mitäs mieltä raati olisi tästä JK42HM40-1684: https://www.banggood.com/42mm-Two-Phase-Stepper-Motor-Hybrid-Miniwatt-Stepper-motor-Bipolar-Stepper-Motor-p-990674.html Löytyy myös AliExpressistä valmistajan kaupasta: US $7.5 30% OFF|Nema 17 42 Motor 0.9Degree Stepper Motor 42HM 1.33A 1.68A 2.2/3.3kg.cm 34mm 40mm Stepping Motor 4 lead for CNC 3D Printer|Stepper Motor| - AliExpress Speksit hyvin lähellä ja näkyi muutama puoltava kommentti olevan Banggoodin puolella.
 
Toisella puolella tasainen lasi ja toisella puolella karhennukset joihin tarttuu kohtuudella jos puhdistettu ipalla ja suuttimen korkeus oikea.

Jos ei ala tarttua, käännä tasainen puoli ylöspäin ja lidlistä kultainen purkki hiuskiinnettä esim voimakkuus 4. Alkaa varmasti tarttumaan.
Mulla kans IPAlla tarttuu tuohon mustaan puoleen tosi hyvin. Joka printtiä ennen putsaus. Käytössä uraltonen IPA IPA plus 1l pullo (erittäin puhdas Isopropanoli, isopropyylialkoholi (99.9%))
 
Mulla kans IPAlla tarttuu tuohon mustaan puoleen tosi hyvin. Joka printtiä ennen putsaus. Käytössä uraltonen IPA IPA plus 1l pullo (erittäin puhdas Isopropanoli, isopropyylialkoholi (99.9%))
Mulla ei alussa riittänyt edes IPA-pesu. En tiedä mitä siinä pinnassa oli tehtaan jäljiltä, mutta kunnon fairyvesipesu, huuhtelu, kuivaus ja lopuksi IPAlla pyyhkiminen, niin alkoi toimimaan. Nykyään pyyhkäisen ennen joka printtiä IPAlla ja homma toimii. Pyrin myös välttämään pinnan koskemista. Sellaisen olen myös huomannut, että on parempi pyyhkiä pinta reunasta reunaan, eikä pyöritellä vaan randomisti. Se pyörittely ilmeisesti jättää herkemmin rasvajäämiä pinnalle.
 
Tuo on vaikuttaa muutoin kelvolliselta mutta akselissa ei taida olla lovea (d-cut) tai en huomannut siitä merkintää spekseissä. Toki kahdella pidätinruuvilla olevat rattaat pysyy pyöreässäkin akselissa muttei siitä lovesta haittaakaan olisi.

Tässä oma listaus joita olen katsellut ja johonkin noista päädyn:
- Motech MT-1703HSM168A (datasheet). Löytyy täältä: NEMA17 Stepper Motors - Ooznest | Kits, Parts & Supplies
- E3D Compact but powerful motor MT-1703HSM168RE (datasheet). Löytyy täältä: Motors – E3D Online (e3d-online.com) sekä monilta E3D jälleenmyyjiltä ympäri Eurooppaa
- LDO 42STH38-1684MAC (datasheet). Löytyy esim täältä: Silnik krokowy LDO NEMA 17 0.9° LDO-42STH38-1684MAC (blackfrog.pl)

Nuo kolme ovat melkein identtisiä spekseiltään ja veikkaisin että kaksi ekaa tulee samalta tehtaalta. Noista on olemassa myös 48mm versiot sekä niin pienempi- kuin isompivirtaisia malleja, mutta nuo n.1,7A mallit on passeleita monelta kantilta mietittynä ja vääntö noissa on samaa luokkaa kuin nykyisissä pykälää lyhyemmissä 1,8 moteissa.
Siinähän tulikin hyvin lisää malleja :) Loven puuttumisesta ei kannata juurikaan välittää, kun ei sellaisia ollut noissa oman Enderin vakiosteppereissäkään (prässätyt rattaat) ja ihan perus metalliviilalla hyvin pienellä työllä sai akseliin sopivan loven.
 
Yksi hyvin toimiva puhistus tapa lasi/päällystetylle alustalle on tuotteet, joilla puhistetaan silmälaseja. Itse käytän jotain northsafetyn tekemää pulloa jossa tuli mukana parisataa puhistuspareria. Tuo tavara on osoittanut toimivaksi ja kestänyt käytössä jo useamman vuoden. Ylipäänsä nuo nesteet on suunnitellu liuottamaan rasvaa ja jättämään kirkkaan pinnan silmälaseihin. Joten ne toimivat hyvin myös 3D alustoihin.

Itse käytän puhdistukseen kyseistä tuotetta niin rilleihin kuin tulostus-alustaan. Tuota vain pari suihkausta lasille taikka käsitellylle pinnalle niin lähtee rasva/epäpuhtaudet pois laakista.
Kannattaa testata, todella riittoisaa tavaraa.

Puhistus.jpg
 
Kävin tekemässä pyynnön tuonne palaute osiolle, jos saisi vihdoinkin oman alueen 3D tulostukselle. Tuskin se kantaa hedelmää, mutta ei se kysymättä onnistu.
3D tulostus valtaa alaa.

Käykää jättämässä pari oma valintaista sanaa ketjuun, jos se vaikka ajaisi hiljalleen mahdollisuutta saada oma 3D alue.
 
Minkälainen kuuluu olla tulostettavan kappaleen pohja, kun tulostus on valmis? Mulla tuntuu kaikki olevan sellaisia todella tasaisia vähän kuin sulaneita alustaan (lasi) kiinni. Olen koittanut pedin lämpötilaa laskea, mutta eipä tunnu olevan merkitystä.

Paljonko kuuluu olla tulostuspään ja pedin välinen rako HOME tilassa? Meinaan, jos sen säätää esim. 0.1mm (paperi), niin eikös silloin pitäisi tulostaa myös 0.1mm asetuksella tai muuten ensimmäinen kerros on joko lytyssä (0.2mm) tai ilmassa (0.06mm)?

Voiko tuon tulostuspään ja pedin välin määrittää jossain asetuksissa tai gcodella?
 
On vieläkin tulostin hankkimatta. Eilen meinasin laittaa Ender 3 V2 tilaukseen päivityksineen, niin ostoskorissa oli jo 500€ edestä tavaraa ja totesin ettei siinä ole enää mitään järkeä tuohon hintaan. Nyt löysin netistä tuollaisen Fytseckin valmistaman Prusa i3 MK3s bear version. Oli näköjään väärä linkki tässä on oikea US $111.25 11% OFF|Clone Prusa i3 MK3S Full Kit bear kit Clone Prusa mini DIY Full kit Clone Prusa i3 MK2.5S MK3S MMU2S Complete Kit 3D printer|3D Printers| - AliExpress

Tuon saisi suomeen postitettuna noin 350€, mutta tuosta puuttuu tulostettavat osat. Mihinkä hintaan joku voisi tulostaa nämä osat PETG materiaalista pl. turhat näytön ja powerin kiinnikkeet Prusa i3 Bear Upgrade v2.0 by pekcitron

Orginaali prusan toimituksessa menee yli 1kk, niin tuo olisi jo perjantaina kotiovella. Olisiko heittää parempia vaihtoehtoja tulostimen hankintaan?

Yhtenä vaihtoehtoa olisi näiden clooni joka on myös nopealla toimituksella, mutta siinä on kaikki tarvittavat osat mukana Prusa Bear MK3S 3d printer
Lähetin heille pari tarkentavaa kysymystä tulostimesta ja toimituksesta. Tuosta tulostimesta en löytänyt kokemuksia netistä. Olen aikoinaan tilannut tuolta ensimmäisen printterini P3SEEL. Silloin tulostettujen osien laatu oli aivan kuraa, tosin siitä on jo 5 vuotta.
 
Viimeksi muokattu:
On vieläkin tulostin hankkimatta. Eilen meinasin laittaa Ender 3 V2 tilaukseen päivityksineen, niin ostoskorissa oli jo 500€ edestä tavaraa ja totesin ettei siinä ole enää mitään järkeä tuohon hintaan. Nyt löysin netistä tuollaisen Fytseckin valmistaman Prusa i3 MK3s bear version US $319.51 11% OFF|Clone Prusa i3 MK3S Printer Full Kit Upgrade Prusa i3 MK3 To MK3S 3D Printer Kit DIY MK2.5/MK3/MK3S 3D Printer|3D Printers| - AliExpress

Tuon saisi suomeen postitettuna noin 350€, mutta tuosta puuttuu tulostettavat osat. Mihinkä hintaan joku voisi tulostaa nämä osat PETG materiaalista pl. turhat näytön ja powerin kiinnikkeet Prusa i3 Bear Upgrade v2.0 by pekcitron

Orginaali prusan toimituksessa menee yli 1kk, niin tuo olisi jo perjantaina kotiovella. Olisiko heittää parempia vaihtoehtoja tulostimen hankintaan?

Yhtenä vaihtoehtoa olisi näiden clooni joka on myös nopealla toimituksella, mutta siinä on kaikki tarvittavat osat mukana Prusa Bear MK3S 3d printer
Lähetin heille pari tarkentavaa kysymystä tulostimesta ja toimituksesta. Tuosta tulostimesta en löytänyt kokemuksia netistä. Olen aikoinaan tilannut tuolta ensimmäisen printterini P3SEEL. Silloin tulostettujen osien laatu oli aivan kuraa, tosin siitä on jo 5 vuotta.

Mitä päivityksiä Enderin kylkeen piti vielä laittaa, ja miksi? Kyllähän sillä perustulostimella selviää varmasti melko pitkälle.
 
Enderiin tarvitsee ostaa parempi extruderi, hotend, BL touch, bowden putki, direct drive setti, toinen z akseli yms. Noihin päivityksiin menee helvetisti aikaa, niin samalla voi menä suoraa tuohon prusaan. Prusalla voi kumminkin tulostaa kaikkia materiaaleja eikä ole mitään kieroja petejä. Mikäli ostaisin tuon Enderin, niin päivittäisin sen kumminkin tappiin asti kun tykkään hifistellä. Samalla rahalla pääsee jo tuohon Prusaan.
 
Enderiin tarvitsee ostaa parempi extruderi, hotend, BL touch, bowden putki, direct drive setti, toinen z akseli yms. Noihin päivityksiin menee helvetisti aikaa, niin samalla voi menä suoraa tuohon prusaan. Prusalla voi kumminkin tulostaa kaikkia materiaaleja eikä ole mitään kieroja petejä. Mikäli ostaisin tuon Enderin, niin päivittäisin sen kumminkin tappiin asti kun tykkään hifistellä. Samalla rahalla pääsee jo tuohon Prusaan.

Ahaa, okei. Itse tilasin samaan pakettiin lasipedin ja sillä sai vakio-Ender 3 Pro:n kanssa tulostettua varsin hyvin. Jos tarvitset uuden bowdenin ja direct driven samaan aikaan niin et kovin hyvin ole kyllä perillä tulostamisesta.

Kuten ylempänä todettu, ei sitä ole pakko päivittää, sillä saa yllättävän hyvää ja suurimmalle osalle aivan riittävän hyvää jälkeä vakionakin. Jos huomaa siinä jotain päivittämisen tarvetta tai kokee että elämä helpottuu pienillä muutoksilla, niin se on hyvä aihio muokata mieleisekseen. Jos toisaalta kokee että tarvitsee Prusan pystyäkseen tulostamaan, niin sitten ostaa sen Prusan, muttei tarvitse tulla väittämään puuta heinää faktana.
 
Ahaa, okei. Itse tilasin samaan pakettiin lasipedin ja sillä sai vakio-Ender 3 Pro:n kanssa tulostettua varsin hyvin. Jos tarvitset uuden bowdenin ja direct driven samaan aikaan niin et kovin hyvin ole kyllä perillä tulostamisesta.

Kuten ylempänä todettu, ei sitä ole pakko päivittää, sillä saa yllättävän hyvää ja suurimmalle osalle aivan riittävän hyvää jälkeä vakionakin. Jos huomaa siinä jotain päivittämisen tarvetta tai kokee että elämä helpottuu pienillä muutoksilla, niin se on hyvä aihio muokata mieleisekseen. Jos toisaalta kokee että tarvitsee Prusan pystyäkseen tulostamaan, niin sitten ostaa sen Prusan, muttei tarvitse tulla väittämään puuta heinää faktana.

Haluan tuon direct driven joustaville materiaaleille. Tulostinta voi muuten käyttää bowdenina. Haluan että tulostin tekee tarkkaa jälkeä kuten Prusa eikä "riittävän hyvää
 
Haluan tuon direct driven joustaville materiaaleille. Tulostinta voi muuten käyttää bowdenina. Haluan että tulostin tekee tarkkaa jälkeä kuten Prusa eikä "riittävän hyvää
Jos toisaalta kokee että tarvitsee Prusan pystyäkseen tulostamaan, niin sitten ostaa sen Prusan, muttei tarvitse tulla väittämään puuta heinää faktana.
 
Jos tosiaan haluaa että tulostin tekee tarkkaa jälkeä kuin prusa, niin hommaa sen prusan. En ostaisi mitään random kloonia aliexpressistä sen takia että nimessä on prusa. TPU:ta voi muuten myös bowdenilla tulostaa.
 

Mites Ender 3 V2
- X-akselin linjaus ja koko rungon linjaaminen? Redditisssä ei saanut kehuja
- tupla Z-akselin toteutus: yhdellä moottorilla joudut etsimään varaosaksi tietyn kokoista hihnaa. Kahdella moottorilla on vaarana, että virrattomana akseli eivät ole enää linjassa. Prusassa on oma kalibroiti tähän. Löytyykö tähän ratkaisua Enderiin? Onko enderissä Z-akselin back lash ongelmaa? Jotkut ovat laittaneet päivitykset tuohon, kun on ollut ongelmaa printeissä Z-akselilla?
- Pystyykö päivitetyllä bowdenilla tulostamaan flexejä?
 
Tuosta pohjan ulkonäöstä kun oli kysymystä, niin itse tykkään nykyään pitää säätämisen helpottamiseksi tällaista välimallia, missä piirtojälki vielä näkyy, mutta on kuitenkin hieman litistynyt peilimäiseksi. Käyttämälläni PEI-levyllä nuo 2cm palikat jäävät kyllä hyvin kiinni vaikka litistää vähemmänkin. Nämä on tulostettu Ender3/Klipper/PrusaSlicer, säädöillä perimeters/infill 110mm/s ja external perimeters 75mm/s, acceleration 2500 (todellinen tulostusnopeus toki varmasti pienempi).

XY.jpg
 
Tuosta pohjan ulkonäöstä kun oli kysymystä, niin itse tykkään nykyään pitää säätämisen helpottamiseksi tällaista välimallia, missä piirtojälki vielä näkyy, mutta on kuitenkin hieman litistynyt peilimäiseksi. Käyttämälläni PEI-levyllä nuo 2cm palikat jäävät kyllä hyvin kiinni vaikka litistää vähemmänkin. Nämä on tulostettu Ender3/Klipper/PrusaSlicer, säädöillä perimeters/infill 110mm/s ja external perimeters 75mm/s, acceleration 2500 (todellinen tulostusnopeus toki varmasti pienempi).

XY.jpg

Juuri tuota tarkoitin. Periaatteessa siis jos pedin ja tulostuspään väli on säädetty 0.1mm ja tulostaa 0.1mm kerrospaksuudella, niin pohjalla ei pitäisi juurikaan näkyä tuota litistymistä, vaan pelkkää "lankaa". Se että pysyykö kappale sitten enää kiinni alustassa on toinen juttu. Miten porukka yleensä tuota käyttää?

Jos taas tulostaa esim. 0.2mm kerrospaksuudella, niin silloinhan tuo alin kerros litistyy väkisin ellei tulostimelle voi jotankin määrittää sitä pedin ja tulostuspään välistä rakoa.

Mikä muuten on tuo tulostamasi testipalikka, voisi itsekkin kokeilla?
 
Juuri tuota tarkoitin. Periaatteessa siis jos pedin ja tulostuspään väli on säädetty 0.1mm ja tulostaa 0.1mm kerrospaksuudella, niin pohjalla ei pitäisi juurikaan näkyä tuota litistymistä, vaan pelkkää "lankaa". Se että pysyykö kappale sitten enää kiinni alustassa on toinen juttu. Miten porukka yleensä tuota käyttää?

Jos taas tulostaa esim. 0.2mm kerrospaksuudella, niin silloinhan tuo alin kerros litistyy väkisin ellei tulostimelle voi jotankin määrittää sitä pedin ja tulostuspään välistä rakoa.

Mikä muuten on tuo tulostamasi testipalikka, voisi itsekkin kokeilla?
Tätä remixattua palikkaa käytän nyt, näppärä kun säädöt kunnossa saa kasattua tiukahkosti päällekkäin Legojen tapaan ja on helppo vertailla pinoamalla päällekkäin:
Stackable Calibration cube by Kakolo
Itse käytän nyt 0.25mm ensimmäisen kerroksen korkeutta litistettynä hieman, jolloin tuon palikan korkeus (nappuloita lukuunottamatta) on tasan 20.0mm, ja sivut mittauskohdasta riippuen myös erittäin lähellä 20.0mm.
 
Juuri tuota tarkoitin. Periaatteessa siis jos pedin ja tulostuspään väli on säädetty 0.1mm ja tulostaa 0.1mm kerrospaksuudella, niin pohjalla ei pitäisi juurikaan näkyä tuota litistymistä, vaan pelkkää "lankaa". Se että pysyykö kappale sitten enää kiinni alustassa on toinen juttu. Miten porukka yleensä tuota käyttää?

Jos taas tulostaa esim. 0.2mm kerrospaksuudella, niin silloinhan tuo alin kerros litistyy väkisin ellei tulostimelle voi jotankin määrittää sitä pedin ja tulostuspään välistä rakoa.
Se on juuri se tarkoitus! 0.1mm raolla tulostetaan 0.2mm kerroskorkeudella tai jopa 0.3mm eka layer (slicerissa voit määrittää ensimmäisen kerroksen erilaiseksi kuin muut). Tarkoituksena on, että se ensimmäinen kerros "puserretaan" tiukasti levyyn kiinni. Siitä tulee ns elefantin jalkaa kappaleelle, mutta sen voi poistaa jälkikäsittelyssä tai sitten suunnitella kappaleeseen vastaavan kokoinen viiste. Curassa on myös asetus experimental osastolla jolla voi poistaa elefantin jalan.
Jos et halua peilipintaa kappaleen alatasolle, voit joko tulostaa raftin päälle tai sitten vaihtaa alustan toiseksi. Kuten tuolla jo sanottiinkin, kappaleen alataso on samanlainen kuin pedin pinta. Käsittelemätön lasi tuottaa peilipinnan, jos pinnassa on röpyliäistä, niin se siirtyy kappaleeseen. Lasi alustaa voit mm käsitellä santapaperilla, esimerkiksi 120:llä hio keskeltä kulmiin.
 
Se on juuri se tarkoitus! 0.1mm raolla tulostetaan 0.2mm kerroskorkeudella tai jopa 0.3mm eka layer (slicerissa voit määrittää ensimmäisen kerroksen erilaiseksi kuin muut). Tarkoituksena on, että se ensimmäinen kerros "puserretaan" tiukasti levyyn kiinni. Siitä tulee ns elefantin jalkaa kappaleelle, mutta sen voi poistaa jälkikäsittelyssä tai sitten suunnitella kappaleeseen vastaavan kokoinen viiste. Curassa on myös asetus experimental osastolla jolla voi poistaa elefantin jalan.
Jos et halua peilipintaa kappaleen alatasolle, voit joko tulostaa raftin päälle tai sitten vaihtaa alustan toiseksi. Kuten tuolla jo sanottiinkin, kappaleen alataso on samanlainen kuin pedin pinta. Käsittelemätön lasi tuottaa peilipinnan, jos pinnassa on röpyliäistä, niin se siirtyy kappaleeseen. Lasi alustaa voit mm käsitellä santapaperilla, esimerkiksi 120:llä hio keskeltä kulmiin.

Mun täytyy hieman kyseenalaistaa tätä kerroskorkeuden asetusta slicerissa. Toki voi olla kyse myös omasta taitamattomuudesta.

Mulla oli siis 0,4mm suutin, ensimmäinen kerroskokorkeus curassa 0,32mm(olin lukenut, että tämä on hyvä). Tätä yhdistelmää en saanut kirveelläkään toimimaan. Vaikka kuinka petiä sääti eri korkeuksille, niin eka kerros irtosi aina pedistä, kun viereen tulostettiin uutta viivaa. Tai sitten ei tarttunut kiinni ensinkään.

Mikään ei tuntunut auttavan, kunnes muutin tuon curan kerroskorkeuden 0,2mm. Tällä asetuksella pedille löytyi oikea korkeus ja homma alkoi toimia kuten pitääkin.
 
Mulla oli siis 0,4mm suutin, ensimmäinen kerroskokorkeus curassa 0,32mm(olin lukenut, että tämä on hyvä). Tätä yhdistelmää en saanut kirveelläkään toimimaan. Vaikka kuinka petiä sääti eri korkeuksille, niin eka kerros irtosi aina pedistä, kun viereen tulostettiin uutta viivaa. Tai sitten ei tarttunut kiinni ensinkään.

Itse tulee käytettyä 0.2 kerroskorkeutta omissa projekteissa mutta jos tulostan vaikka 0.32 kerroskorkeudella niin käytän ensimmäisen kerroksen korkeutena silti 0.2. Tällä tavoin ensimmäinen kerros tarttuu hyvin eikä tule ongelmaksi irtoamista niin kuin sinun tapauksessasi. 0.32 alkaa olemaan jo niin kaukana ettei filamentti kunnolla puristu petiin kiinni.
 
Mulla oli siis 0,4mm suutin, ensimmäinen kerroskokorkeus curassa 0,32mm(olin lukenut, että tämä on hyvä). Tätä yhdistelmää en saanut kirveelläkään toimimaan. Vaikka kuinka petiä sääti eri korkeuksille, niin eka kerros irtosi aina pedistä, kun viereen tulostettiin uutta viivaa. Tai sitten ei tarttunut kiinni ensinkään.
Tuo riippuu juuri siitä että mikä se rako todellisuudessa sitten on. Jos netistä etsii vinkkejä pedin säätämiseen, jotkut käyttää suuttimen välyksenä tulostuspaperia, jotkut käyntikorttia ja jotkut jopa luottokorttia. Siinäkin on isoa heittelyä liikkuuko paperi suuttimen alla vain hieman vai juuri ja juuri. Se että edellinen viiva lähtee irti kun viereen tulostetaan uutta viivaa voi johtua joko siitä että peti ei ole puhdas, suutin työntää niin paljon tavaraa että se työntää edellistä viivaa sivuun, pedin lämpötila ei ole riittävä, kappaletuuletin jäähdyttää muovin liian nopeasti jolloin viilenevä muovi kutistuu sen verran että ote pedistä irtoaa (sama tapahtuu lasille tulostettuna silloin kun tulostuksen jälkeen pedin lämpö putoaa alle 40 asteen (PLA ei kutistu jäähtyessään kuin 0.2%, mutta se on riittävästi tartunnan irtoamiseen koska lasi kutistuu vähemmän) tai extruderia ei ole kalibroitu ja suutin työntää todellisuudessa eri määrän kuin mitä sliceriin on säädetty.

Tässä on siis sama juttu kuin monessa muussakin 3D tulostamiseen liittyvässä asiassa. Sä sait netistä konseptin oikein ja sitten omalla testaamisella hienosäädit systeemin sellaiseksi joka sovultuu juuri sinulle. Redditissä on nyt joulun jälkeen huomannut että todella moni on saanut joululahjaksi tulostimen, mutta jänne ei kestä sitä ettei heti onnistu.
Mäkin siirryin jossain kohtaa 0.3mm ekasta kerroksesta 0.2mm ekaan kerrokseen. Tartunnassa ei tapahtunut muutosta, vaihdoin lähinnä siksi että elefantin jalka -efekti siten hävisi lähes kokonaan.
 
Tuo riippuu juuri siitä että mikä se rako todellisuudessa sitten on. Jos netistä etsii vinkkejä pedin säätämiseen, jotkut käyttää suuttimen välyksenä tulostuspaperia, jotkut käyntikorttia ja jotkut jopa luottokorttia. Siinäkin on isoa heittelyä liikkuuko paperi suuttimen alla vain hieman vai juuri ja juuri. Se että edellinen viiva lähtee irti kun viereen tulostetaan uutta viivaa voi johtua joko siitä että peti ei ole puhdas, suutin työntää niin paljon tavaraa että se työntää edellistä viivaa sivuun, pedin lämpötila ei ole riittävä, kappaletuuletin jäähdyttää muovin liian nopeasti jolloin viilenevä muovi kutistuu sen verran että ote pedistä irtoaa (sama tapahtuu lasille tulostettuna silloin kun tulostuksen jälkeen pedin lämpö putoaa alle 40 asteen (PLA ei kutistu jäähtyessään kuin 0.2%, mutta se on riittävästi tartunnan irtoamiseen koska lasi kutistuu vähemmän) tai extruderia ei ole kalibroitu ja suutin työntää todellisuudessa eri määrän kuin mitä sliceriin on säädetty.

Tässä on siis sama juttu kuin monessa muussakin 3D tulostamiseen liittyvässä asiassa. Sä sait netistä konseptin oikein ja sitten omalla testaamisella hienosäädit systeemin sellaiseksi joka sovultuu juuri sinulle. Redditissä on nyt joulun jälkeen huomannut että todella moni on saanut joululahjaksi tulostimen, mutta jänne ei kestä sitä ettei heti onnistu.
Mäkin siirryin jossain kohtaa 0.3mm ekasta kerroksesta 0.2mm ekaan kerrokseen. Tartunnassa ei tapahtunut muutosta, vaihdoin lähinnä siksi että elefantin jalka -efekti siten hävisi lähes kokonaan.

Tuli tuossa säätörumbassa paljon mittailtua sitä todellista kerrospaksuutta, mikä suuttimen ja pedin välissä on. Työntömitalla mittaus, mutta toimivaa ratkaisua ei löytynyt.

Tiedän ja ymmärrän, että säätämistä ja ongelmien ratkaisua tämä tulostaminen on. Mukavaa puuhaa ja siksi tämän tulostimen olen ostanutkin.

Syöttö on kalibroitu ja tulostin on sinänsä toiminut vallan hyvin. Eli perussäädöt noin periaatteessa on kohdallaan, ainahan niitä toki hienosäädetään paremmiksi, ainakin yritetään.

Tämä ongelma ilmeni, kun otin tulostimen kesätauolta taas käyttöön. Eikä sitä tietenkään muistanut, että mitä sieltä curasta on tullut säädettyä, ennen kesätaukoa...

Monia konsteja kokeilin, kunnes hoksasin, mistä kiikastaa. Luulin ongelman olevan pedin puhtaudessa, vaihdoin jopa uuden käsittelemättömän lasin (paikallaan oli hiottu lasi).

Taisin tuon kerroskorkeuden alunperin muuttaa, jotta pääsisi terävien kulmien warpingista eroon, mutta en nyt ole ihan varma enää, koska kesätauko oli välissä.



Tuosta flow raten säätämisestä:
Minusta tuo on vähän purkkaviritys. Koska jos extruder on kalibroitu, niin flow rateen ei liiemmin tarvitse koskea, kuin ehkä erikoistapauksissa.

Toki tuokin säätö on hyvä olla olemassa. Se oli osasyy, miten hoksasin mistä itsellä kiikastaa.
Homma toimi siis tuolla curan 0,32mm ensimmäisen kerroksen paksuudella, kunhan sääti tulostimesta flown 60%:iin. Sitten ensimmäisen kerroksen jälkeen olikin pahaa alipursotusta, koska loput kerrokset tulostui 0,2mm paksuudella ja siinä 60% flow oli auttamatta liian vähän.

Mutta sai tuon kanssa päätä kyllä raapia hetken.
 
Kerroskorkeus vaikuttaa ihan samaan asiaan kuin suuttimen ja pöydän välinen rako.
Jos sulla on rakona 0.1mm ja tulostat siihen 0.2mm kerroksen se litistää ekaa kerrosta. Mutta jos sulla onkin rakona 0.2mm...voit JOKO nostaa kerroskorkeudeksi 0.3mm tai vaihtaa offsetiksi 0.1mm, lopputulos on sama eli sen ekan kerroksen litistyminen.

Mä muuten usein tulostan 0.4mm suuttimella 0.3mm kerroskorkeudella ja 0.42mm viivanleveydellä ja ihan hyvää ja vahvaa jälkeä tulee.
 
Tuli tuossa säätörumbassa paljon mittailtua sitä todellista kerrospaksuutta, mikä suuttimen ja pedin välissä on. Työntömitalla mittaus, mutta toimivaa ratkaisua ei löytynyt.
Mä ostin välysmittarinkin aikoinaan ekan tulostimen ekoina kuukausina, mutta loppujen lopuksi se jäi täysin työttömäksi kun käytäntö opetti säätään pedin perstuntumalla
Taisin tuon kerroskorkeuden alunperin muuttaa, jotta pääsisi terävien kulmien warpingista eroon, mutta en nyt ole ihan varma enää, koska kesätauko oli välissä.
Mä käytin alunperin thingieversessä ollutta hiirenkorva-stl:ää, joka lisäsi teräviin kulmiin pyöreen brimmin, jonka sai helposti napsaistua pois tulostuksen jälkeen, mutta sitten löysin Curan marketplacesta tosi hyvän modin nimeltä: TabAntiWarping, toi on helppo käyttää ja napin painalluksella saa saman hiirenkorvan, mutta se on vielä helpommin poistettavissa.
Tuosta flow raten säätämisestä:
Minusta tuo on vähän purkkaviritys. Koska jos extruder on kalibroitu, niin flow rateen ei liiemmin tarvitse koskea, kuin ehkä erikoistapauksissa.

Toki tuokin säätö on hyvä olla olemassa. Se oli osasyy, miten hoksasin mistä itsellä kiikastaa.
Homma toimi siis tuolla curan 0,32mm ensimmäisen kerroksen paksuudella, kunhan sääti tulostimesta flown 60%:iin. Sitten ensimmäisen kerroksen jälkeen olikin pahaa alipursotusta, koska loput kerrokset tulostui 0,2mm paksuudella ja siinä 60% flow oli auttamatta liian vähän.
Joo, jos extruderi on kalibroitu, flow:n pitäisi antaa olla 100%, sitä ei vissiin saa Curassa edes säädettyä siten että ekassa kerroksessa olisi vähän enemmän?
 
Kerroskorkeus vaikuttaa ihan samaan asiaan kuin suuttimen ja pöydän välinen rako.
Jos sulla on rakona 0.1mm ja tulostat siihen 0.2mm kerroksen se litistää ekaa kerrosta. Mutta jos sulla onkin rakona 0.2mm...voit JOKO nostaa kerroskorkeudeksi 0.3mm tai vaihtaa offsetiksi 0.1mm, lopputulos on sama eli sen ekan kerroksen litistyminen.

Mä muuten usein tulostan 0.4mm suuttimella 0.3mm kerroskorkeudella ja 0.42mm viivanleveydellä ja ihan hyvää ja vahvaa jälkeä tulee.

Toki vaikuttaa, ymmärrän sen kyllä. Muuttujaksi ottaisin vielä suuttimen koon.
Omien kokemuksien perusteella 0,4mm suutin ja 0,32mm kerroskorkeus ensimmäisessä kerroksessa ei vain toimi.
Peti liian lähellä -> pursottaa liikaa tavaraa.
Peti liian kaukana -> ei tartu.
Sopivaa välimuotoa en ainakaan itse löytänyt, vaikka kuinka yritin.

En sulje pois user erroriakaan, koska aika harrastaja tässä vielä olen.

Myöhemmissä kerroksissa tuota korkeutta voin nostaa, ainakin 0,28 toimii vallan hyvin, eiköhän myös 0,32.

Mä ostin välysmittarinkin aikoinaan ekan tulostimen ekoina kuukausina, mutta loppujen lopuksi se jäi täysin työttömäksi kun käytäntö opetti säätään pedin perstuntumalla

Mä käytin alunperin thingieversessä ollutta hiirenkorva-stl:ää, joka lisäsi teräviin kulmiin pyöreen brimmin, jonka sai helposti napsaistua pois tulostuksen jälkeen, mutta sitten löysin Curan marketplacesta tosi hyvän modin nimeltä: TabAntiWarping, toi on helppo käyttää ja napin painalluksella saa saman hiirenkorvan, mutta se on vielä helpommin poistettavissa.

Joo, jos extruderi on kalibroitu, flow:n pitäisi antaa olla 100%, sitä ei vissiin saa Curassa edes säädettyä siten että ekassa kerroksessa olisi vähän enemmän?

Välysmitta oli joskus mielessä, mutta en kokenut tarpeelliseksi. Työntömitalla saa suht hyvin mitattua esim skirtin korkeuden, vaikka kesken tulostuksen.

Pitääpä tutkia tuota modia, olisi kyllä paikoitellen tarpeellinen!

Curassa saa säädettyä flown erikseen ensimmäiselle kerrokselle. Olisikohan ollut initial layer flow.
 
Välysmittari eli rakotulkki on hyvä väline kyllä suuttimen ja pedin etäisyyden hahmottamiseen, ja pedin vaakaamiseen. Creality CR10-Pro tulostimen mukana tuli yksi 0,20mm paksu tulkin liuska. Koko 5€ maksavaa tulkkiakaan ei tarvii jos tulostajan pakissa on työntömitta, mittaa vain jonkun mielellään metalliliuskan paksuuden ja kokeilee sitä väliin = kun liuska liikkuu suuttimen ja pedin välissä mutta tuntuu kitka kuitenkin hankaavana on välys siinä, sitten vaan z-offsetilla välys mieleiseksi. Tuon oppii kyllä äkkiä näkemään silmämääräisesti milloin se on eka kerrokseen kohdallaan.
 
Toki vaikuttaa, ymmärrän sen kyllä. Muuttujaksi ottaisin vielä suuttimen koon.
Sorry, mä vastasin sen viestin @Kvli:lle, mutta ehdit pistää viestin väliin ennenkuin painoin lähetä nappia :)

Pitääpä tutkia tuota modia, olisi kyllä paikoitellen tarpeellinen!
Toi on erittäin mukava, se lisää vasempaan reunaan yhden nappulan jota klikkaamalla voi antaa tarkempia säätöjä ja sitten terävää kulmaa klikkaamalla saa ympyrän lisättyä kappaleeseen. Ehdottomasti kannattaa kokeilla! Olisin ihmeissäni jos tuota ei lisättäisi jatkoversioissa Curan vakio ominaisuuksiin.

Curassa saa säädettyä flown erikseen ensimmäiselle kerrokselle. Olisikohan ollut initial layer flow.
Tuota etsiessäni löysin sen mistä aikaisemmin puhuin, että Curassa saa säädettyä elefantinjalka-efektin kumoamaa säätöä, se on Initial Layer Horizontal Expansion.
Ja kyllähän siellä on aikas pirusti noita eri flow-säätöjä!
 
Ei ihan noinkaan, eivät ole sama asia. Jos rako eli offset on 0,1 ja kerrospaksuus 0,2 niin suutin on todellisuudessa 0,3mm korkeudella ekaa kerrosta tulostaessa. Jos rako onkin 0,2mm ja kerroskorkeus 0,3mm niin silloin suutin on todellisuudessa 0,5mm korkeudella. 0,2mm raolla ja 0,1mm kerroskorkeudella suutin on todellisuudessa samalla korkeudella kuin ekassa tapauksessa mutta erona on se että 0,1 kerroksella pursotetaan vähemmän muovia kuin 0,2mm kerroksella ja kun se tehdään vielä isommalla raolla niin tuloksena on selvästi alipursottuneenpi tulos kuin 0,1 raolla ja 0,2mm kerroksella.

Slicerit laskevat viivanleveyden ja pursotuksen määrän siis kaavalla: suuttimen koko x kerrospaksuus x flow rate, olettaen että pursotus tapahtuu aina joko edellistä kerrosta tai kiinteää tasoa vasten. Siksi ei rakoa ei voi kompensoida järkevästi ekan kerroksen paksuutta muuttamalla vaan siksi juuri on erikseen säätö tolle offsetille.
Tuota tuota...jompi kumpi meistä on nyt pitkään elänyt virheellisessä käsityksessä. Voi hyvin olla että se olen minä.
Mun käsityksen mukaan ensimmäinen kerros tulostetaan siltä korkeudelta mihin olet suuttimen säätänyt ja vasta seuraaville kerroksille tulostin nostaa suutinta saman verran mitä ole kerroskorkeudeksi säätänyt slicerissa. Eli mun käsittääkseni jos rako on 0.1mm ja asetat ekan kerroksen korkeudeksi 0.3mm, kone yrittää tunkea 0.3mm korkeuden verran muovia siihen 0.1mm rakoon ja siitä johtuen muovi "puserretaan" petiin ja tällöin saadaan parempi tartunta.
 
Ainakin minulla PrusaSlicerin tuottamissa .gcode-tiedostoissa lukee tällä hetkellä ennen ensimmäistä kerrosta 'G1 Z0.250 F9000.000', eli nostaa tuon verran nollista, ja seuraavassa sitten 'G1 Z0.450 F9000.000' koska ensimmäinen kerros 0.25 paksuudella ja seuraavat 0.2mm.
 
Tulostus ei ala koskaan Z0 vaan sen ekan kerrosvahvuuden mukaan eli jos eka kerros on 0,2mm niin se alkaa z0.2 (plus se säädetty rako/offset jota slicer ei tiedä)
Tuo sitten kumoaa kaikki ne ohjeet pitkin internettiä että käytä ensimmäiseen kerrokseen 0.3mm kerroskorkeutta jos muut kerrokset on 0.2mm ja samoin tuo kumoaa @stumpu n ongelman silloin kun koitti tulostaa ensimmäistä kerrosta 0.3mm eikä toiminut vaan alkoi vasta toimimaan 0.2mm kerroskorkeudella. Käytännössähän, siis jos asia tosiaan menee tuolla, ei ole tartunnan kanssa mitään tekemistä sillä mitä valitset ensimmäisen kerroksen korkeudeksi, koska mitä enemmän siihen pistät sitä enemmän kone nostaa suutinta ylöspäin.
Hyvin erikoista kyllä. Kaikille muille kerroksille tulee siis enemmän puserrusta kuin ekalle kerrokselle, koska vain ekassa kerroksessa on offset ja missään muussa kerroksessa ei ole.
 
Katsoppas gcode filuja taikka seuraa tulostimesi näyttöä ekan kerroksen aikana mitä siellä näkyy Z kohdalla niin saat varmuuden tähän asiaan :) Jos säädät pedin silleen että siinä on rakoa niin se on se koko tulostuksen ajan, ei pelkästään ekalla kerroksella. Samoin on firmiksen offset. Voit ajatella tuota firmiksen offsetiä ikäänkuin z-akselin rajakytkimenä jota siirretään ohjelmallisesti. Slicer ei tiedä paljonko olet säätänyt pedin ja suuttimen väliin rakoa, eikä tiedä myöskään firmiksen offsetiä. Siksi ei kannata yrittää kompensoida ekan kerroksen vahvuudella noita juttuja.
Joo kyllä mä uskon että asia on noin, mua vain ihmetyttää miksi joka paikassa annetaan vääriä ohjeita ekan kerroksen kerroskorkeudesta.
 
Jos ja kun asia on näin kuten @Kvli sanoo, niin eikö silloin suuttimen ja pedin väliin tulisi jättää 0,00mm rakoa? Jos gcode sitä suoraan nostaa määritellyn mitan ylöspäin, joka on esim 0,2mm?

Itse haen paperilla( jonka paksuus ~0,12mm) sopivalta tuntuvan välyksen. Ei liian tiukka, mutta tuntuma pitää olla, eli todellisuudessa hitusen reilu 0,12mm.

Kun sitten mittaan työntömitalla ensimmäisen kerroksen paksuuden, optimi on hieman alle 0,2mm, ~0,18mm taitaa olla se mitattu paksuus.

Tämä ei käy itsellä järkeen. Eikö kerrospaksuuden pitäisi olla lähemmäs 0,3mm tällöin?

En ole katsonut mitä gcode tekee, en toisaalta ole säätänyt z-offsetiäkään.

Pitänee tehdä pieni testi kun kotiudun. Nouseeko z akseli tulostuksen alussa siitä, mihin rajakytkin sen jättää.
 
Tolleen tulee peti säädettyäkin. Eli kuumana (peti ja hotend tulostuslämmöissä) paperin avulla säädän pedin nurkat kohdilleen kun z on näytön mukaan 0.1 korkeudella, eli paperin verran ylempänä (eikä offset ole silloin käytössä). Eli jos sitten ottaa paperin pois ja laskee 0,1 -> 0 niin suuttimen ja pedin välillä ei ole rakoa. Sitten offsetillä on helppo säädellä tarpeen ja matskun mukaan ruuvaamatta rajakytkintä tai säätämättä petiä uudelleen.
Mä säädän pedin paperin kanssa kun Z on 0.0 ja suutin sekä peti tulostuslämmöissä...tai siis silloin kun viimeksi olen säätänyt, en edes muista koska viimeksi.
Auto home ja sen jälkeen disable steppers ja käsin liikuttaa tulostupää säätöruuvien kohdalle. On mulla sd korteilla joku automaattinen tulostuspään liikuttelu stl, mutta loppujen lopuksi menee helpommin sammuttamalla stepperit ja liikuttamalla käsin. Jos sekä mun että sun menetelmillä molemmilla PLA jää kiinni petiin, johtopäätös on pakostikin se, ettei sillä korkeudella loppujen lopuksi ole juuri mitään merkitystä, niin iso ero meillä on tuossa lähtötilanteessa.
Kyllähän mulla tulostusjälki "puristuu" petiin, sen mukaisesti tarvittaessa livesäädän pedin korkeutta skirtin tulostamisen aikana. Tosi outoa että kone silti puristaa sen ekan kerroksen, vaikka sliceriin on asettu kerroskorkeudeksi 0.2mm ja kertomasi perusteella mun suutin olisi siinä kohtaa 0.32mm korkeudella.

Mikä tulostin sulla muuten on? Niin sullakos oli joku toinen firmis kuin Marlin? Käyttäytyykö se erilailla kuin Marlin?
 
Jos tuossa tilanteessa selvästi litistyy petiä vasten niin todennäköisesti ekalla kerroksella flow on ollut yli sadan, tuo livesäätö (offset) on vähän miinuksella tai paperi on ollut eripaksuinen kuin on olettanut.
Curassa näköjään oletusasetuksena "Initial Layer Flow" on 95%, en ole tuohon koskenut. Paperi on normaalia printteripaperia. Livesäätö on hyvin hyvin vähäistä ikinä ja jos sitä joskus on ollut, on se ollut offsetin suurentamista kun suutin on liian lähellä pöytää ettei muovia tule tarpeeksi ulos.

Kun laitan tulostuksen käyntiin, ensimmäistä kerrosta tulostaessa ruudussa näkyy korkeudeksi 0.2mm (joka myös slicerissa on asetettu ekan kerroksen korkeudeksi), jonka oletan tarkoittavan sitä että kun tämä kerros on valmis, tuloste on sen jälkeen 0.2mm korkea, eikä sitä että kone on nostanut suutinta 0.2mm, eli että suutin olisi oikeasti korkeudessa 0.32mm. Mä en nyt löydä netistä varmista asialle kumpaankaan suuntaan...en tosin ole ehtinyt kuin muutaman minuutin asiaa tutkia, mutta mä olen kyllä palaamassa ajattelussani takaisin siihen että ensimmäinen kerros on sen korkuinen mitä olet pedin korkeuden säätänyt suuttimesta, kunnes asiaan löytyy varmistus. Sinänsä asialla ei ole mitään väliä, kunhan tulosteet pysyy pedissä kiinni, aivan sama miten teoria todellisuudessa menee.
 
Kun laitan tulostuksen käyntiin, ensimmäistä kerrosta tulostaessa ruudussa näkyy korkeudeksi 0.2mm (joka myös slicerissa on asetettu ekan kerroksen korkeudeksi), jonka oletan tarkoittavan sitä että kun tämä kerros on valmis, tuloste on sen jälkeen 0.2mm korkea, eikä sitä että kone on nostanut suutinta 0.2mm, eli että suutin olisi oikeasti korkeudessa 0.32mm. Mä en nyt löydä netistä varmista asialle kumpaankaan suuntaan...en tosin ole ehtinyt kuin muutaman minuutin asiaa tutkia, mutta mä olen kyllä palaamassa ajattelussani takaisin siihen että ensimmäinen kerros on sen korkuinen mitä olet pedin korkeuden säätänyt suuttimesta, kunnes asiaan löytyy varmistus. Sinänsä asialla ei ole mitään väliä, kunhan tulosteet pysyy pedissä kiinni, aivan sama miten teoria todellisuudessa menee.
G koodista voit asian varmistaa. Ainakin itsellä on ensimmäiselle kerrokselle G1 Z0.2 ja silloin se nousee juurikin siitä pedistä (tai oikeastaan z end stopista) 0.2mm ylöspäin.
 
Mitähän kaikkea kannattaisi kalibroida? Printin pohjakerrokset vaikuttaa onnistuvan, mutta mitä korkeammalle printti menee, sitä hauraammaksi ja huonompilaatuiseksi se muuttuu. Ongelma alkoi filamentin vaihdon jälkeen ja jatkuu myös kun vaihdoin PLAsta PETGiin myös. (Ender 3v2 + cura).
 
Onkohan nyt printterissä vikaa vai filamentit menny huonoks? Yritän nyt tehdä kalibrointeja, mutta 207C millä tulostelin useamman viikon onnistuneita printtejä, tuottaa vaan tuommoisia murusia alustalle. Kyseessä on vanha rulla, jonka otin uudestaan käyttöön. Tulostusyritykset teen 35C lämpötilassa suljetussa tilassa. Suutin vaihdettu ja käsin jos työntää materiaalia sisään, tulee ihan nätisti tavaraa ulos suuttimesta. Estep arvo 100.3 alkuperäisen enderin 93.0 tilalla.

Nostamalla lämmöt 220C sain jotain tulostettua, mutta laatu niin huonoa että murentuu yrittäessä irrottaa pediltä.

Mittailin myös filamenttia ja 1.75mm antaa kyllä aika tarkasti.

PLA ja printtinopeus 50mm/s, flow 100%.
 
Nostamalla lämmöt 220C sain jotain tulostettua, mutta laatu niin huonoa että murentuu yrittäessä irrottaa pediltä.
Tappelin kuukausi sitten saman ongelman kanssa ja syyllisenä oli bowden joka oli sulanut hotendin sisälle. Tuli kyllä tavaraa käsin työntämällä hyvin ulos mutta tulostaessa oli niin paljon kitkaa ettei tullut tarpeeksi tavaraa ulos.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom