3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Tuon luke hatfieldin hotend fixin olen tehnyt, se oli heti ensimmäisiä mitä tuli tuolla tehtyä.

Vika todennäköisesti paikallistettu, en tiedä vain millä korjaisi. Tuo rulla tuntuu olevan epäkesko koska kun filamenttia liikuttaa tuossa käsipelillä (tuota vipua tietysti vääntäen/löysentäen) niin tuntuu selkeä vastustava kohta. sitten kun filamenttia rullaa edestakaisin siinä niin sieltä se lonksuntakin kuuluu, se kuuluu vain takaisinpäin vedettäessä. Millähän tuota sitten korjaisi :hmm:

Sen voi korjata ostamalla tilalle kunnollinen ehjä laakeri.
Hommaisin myös vetopyörälle lyhyemmän ruuvin, arvaan että molemmat ovat yhtä pitkät ja toinen on akselin kolon kohdalla niin on tarpeeksi syvällä ja toinen ei.

Aihetta sivuten, vannesahassa on terän ohjureina kuulalaakerit (yhteensä 6kpl).
Olen yleensä käynyt hakemassa uusia paikallisesta laakeriliikkeestä kun tuppaavat keräämään itsensä täyteen puupölyä ja sitten loppuu pyöriminen.
Piti kokeilla ja tilasin halpoja laakereita alista, ei olisi kannattanut. Tähän mennessä 2 laakeria on jo hajonnut niin että kuulia paikallaan pitävä kehä on hajonnut => laakeri lonksuu ja sen seurauksena yleensä terä menee poikki. Tietysti se terän takapuolella oleva ottaa suurimman kuorman ja hajoaa jolloin terä alkaa tehdä edestakaista liikettä.
Nämä oli viimeiset halpislaakerit, kunnon laakerit kestää eikä mene terät.
Opetus 3d- tulostukseen: osta kunnon laakeri niin ei tarvitse ostaa uudestaan vaikka se maksaisikin vähän enemmän.
 
IMG_20201115_130935.jpg

Tässä tosiaan muuten kuva kalibrointikuutiosta, tämä mennyt ihan perus asetuksilla, lämmöt taisi olla tässä 235C tai jotain mutta samanlaista on tullut tuolla 230-240C akselilla joka palasta. Tuo ensimmäine kerros vähän pullahtaa/leviää tässä palassa vielä ulospäin, mutta nostin curassa first layer heightin 0.3mm joka korjasi tuon ongelman, tai ainakin pienensi merkittävästi
Tuo on muutes erittäin hyvin tulostettu pikku kuutio.
 
Aihetta sivuten, vannesahassa on terän ohjureina kuulalaakerit (yhteensä 6kpl).
Olen yleensä käynyt hakemassa uusia paikallisesta laakeriliikkeestä kun tuppaavat keräämään itsensä täyteen puupölyä ja sitten loppuu pyöriminen.
Piti kokeilla ja tilasin halpoja laakereita alista, ei olisi kannattanut. Tähän mennessä 2 laakeria on jo hajonnut niin että kuulia paikallaan pitävä kehä on hajonnut => laakeri lonksuu ja sen seurauksena yleensä terä menee poikki. Tietysti se terän takapuolella oleva ottaa suurimman kuorman ja hajoaa jolloin terä alkaa tehdä edestakaista liikettä.
Nämä oli viimeiset halpislaakerit, kunnon laakerit kestää eikä mene terät.
Harmi kun ei ole tuota erillistä osiota, jossa voisi mekaniikasta jutella tarkemmin niin joutuu käyttämään spoiler takia. Minkä kokoisesta vannesahasta puhut? Itsellä on melko näppärä noin max.40cm leveys-suunnassa kykenevä leikkuri ja töissä lainailen silloin tällöin miehen kokoista vannesahaa kun pilkon esim.kuormalavoja takkaan sopiviksi palasiksi. Laakereita ei ole tarvinnut vaihtaa terän-ohjureihin kumpaakaan viimiseen 15v vuoteen. Minkäläinen rulla sulla on terän vastakappaleessa? Kuulostaa melko pahalta, että terä menee poikki.
 
Jaa, eipä taidakaan tehdä 40mm koossa, ilmeisestikin vasta 120mm ja siitä ylöspäin. Muistikuvat vissiin pettää tai sitten joku osti kotelotuulettimeksi 24v noctuan. Noh, eipä muuta kuin hakukoneeseen hakusanoiksi: 24v 40x10 quiet fan
...ja tulee paljon vastauksia. Sieltä sitten valitsemaan oman hintatason ja haluamansa toimitusnopeuden mukaisen (tällä hetkellä Kiinasta tavara tulee todella hitaasti). Kannattaa kuitenkin huomioida että 40mm kokoisen tuulettimen kohdalla se on hiljainen vain silloin kun se on pois päältä :)
Toinen vaihtoehto on pistää johtoon jännitteenalennin (buck converter) että voi käyttää 12V noctuaa.
Kolmas vaihtoehto on asentaa sarjaan 12V noctua ja 12v ledisarja.

edit: Pistää kyllä hymyilyttään kun myyntiteksteissä on 7000rpm, 40mm kokoiselle tuulettimelle ja sitten sanat "ultra silent". Joko rikkovat fysiikan lakeja tai sitten ovat vähän ylimalkaisia tuon silent -käsitteen kanssa :)
Oma kokemus nimenomaan vahvistaa kaiken tuon ja siksi olisin halunnut uuden samanlaisen kuin alunperin. Hiljaiset halvat ei ole hiljaisia ja laatu 24v on vaikea löytää saati sitten halpa. 12v temppuilu ei kiinnosta.
 
Viimeksi muokattu:
IMG_20201116_213736.jpg

Purkasin tuon ekstruuderin, ulos vedetty lanka oli selvästi väkisintyönnetyn oloinen. Siinä hammaspyörässä oli joko pientä kulumaa tai sitten se oli vain vähän värjääntynyt siitä kohdasta missä lanka oli. Se on kuitenkin aika paksu/syvä niin sain sen hieman eri kohtaan niin lanka menee nyt eri kohdassa kuin ennen.

Kalibroin e-stepit uudelleen (tuolla ns. vapaalla mallilla, ei siis hotendin läpi) ja säädin flown, estepit laski 101,3sta 97,07 eli reilusti. Noilla stepeillä flow piti laskea 96%. Pitää huonenna vielä myös vetää lanka pihalle uudestaan ja katson onko se jälleen väkisintyönnetyn oloinen vai ihan normaalin näköinen.


Sitten alkasin kokeilemaan tuon aiemman palan tulostusta. Samoilla spekseillä (235C, 25mms, gyroid) näyttäisi siltä että ongelma on tiessään. Lähipäivinä kun on enemmän aikaa kokeilla niin vaihdan vielä grid tai jonkun muun infillin että näkyy paremmin se onnistuuko vai ei. Tuosta langasta on niin pirun vaikea saada valokuvaa mutta myös livenä kun sitä katsoo niin on kyllä hankalaa.

Ekstruuderin kliksunta kuitenkin jatkuu, mutta se johtuu siitä että tuo bowden tuubi ei pysy paikallaan, ja sen liike hakkaa josta kuuluu nakutusta.

Eli parempaan suuntaan on menty, mutta testailut jatkuu niin selviää ollaanko jo valmiita vaiko ei.
 
Olen henkilökohtaisesti huomannut, että nuo bowden tuubien liittimet myös hajoavat ajan myötä. Niiden sisällä olevat "metalliset hampaat" väsyvät, joka aiheuttaa niiden katkeamisen ja lopulta johtaen siihen, että bowden tuubi ei pysy enää liittimessä kiinni.
 
Olen henkilökohtaisesti huomannut, että nuo bowden tuubien liittimet myös hajoavat ajan myötä. Niiden sisällä olevat "metalliset hampaat" väsyvät, joka aiheuttaa niiden katkeamisen ja lopulta johtaen siihen, että bowden tuubi ei pysy enää liittimessä kiinni.

Joo noita on muutamia hajonnut, pari siten että koko liitin korkkaa ja tuubi lähtee irti. Useammin on käynyt niin että tuo liitoskohta alkaa pikkuhiljaa antamaan periksi kun tuo PTFE-tuubi alkaa kulua ja tulee välystä minkä huomaa retrakteissa. Toisaalta omassa käytössä kun oli omass 6-extruder koneessa 12 kpl niin suurin osa toimi ongelmitta vaikka joutuvat normaalia kovemmalle rasitukselle moniväritulostuksessa kun lankaa vaihdetaan käyttäen normaalia kovempia liikkuja. Liittimiä olen tilannut Aliexpressistä usemapaan otteeseen eli laatuvaihteluakin luultavasti on.

Jos ultimaattista PTFE tuubin kiinnitystä etsii niin M4-mutteri on sellanen että ei ala luistamaan. Huonona puolena tietenkin että irrotus on hankalaa ja muutenkin joutuu säätämään enemmän kun sitä ei missään käytetä eli joutuu tekemään omat adapterit. Tuohon 6x-koneeseen tein testin vuoksi tuon 6x-splitterin kokeeksi noilla M4-muttereilla, enemmän hommaa mutta eipä korkkaa kesken pitkän moniväritulostuksen.
 
Jos ultimaattista PTFE tuubin kiinnitystä etsii niin M4-mutteri on sellanen että ei ala luistamaan. Huonona puolena tietenkin että irrotus on hankalaa ja muutenkin joutuu säätämään enemmän kun sitä ei missään käytetä eli joutuu tekemään omat adapterit. Tuohon 6x-koneeseen tein testin vuoksi tuon 6x-splitterin kokeeksi noilla M4-muttereilla, enemmän hommaa mutta eipä korkkaa kesken pitkän moniväritulostuksen.

Onko tuosta jotain kuvaa/videota/thingiä?
 
Onko tuosta jotain kuvaa/videota/thingiä?

Tuolla on työkalu jonka suunnittelin noiden muttereiden kiertämiseen PTFE-tuubiin PTFE M4 threading tool by spegelius, käsin tuo on aika hankalaaa. Mutta tuon mutteri+tuubiyhdistelmän kiinnittäminen esmes hotendiin on sitten oma juttunsa laitteistosta riippuen ja vaatii tosiaan jotain custom adapteria, en ole nähnyt missään kenenkään käyttävän. Laitan illemmalla esimerkiksi kuvia omista virityksistä jos haluaa alkaa noita virittelemään
 
Katselin Make Anything -kanavan uusimman videon:


Videon tekijä on siis kehittänyt Jenga-pelille kilpailijan ja myy tiedostoja $12 hintaan. Kiinnostaisi tilata tuo joululahjaksi, mutta en omista tulostinta. Mistä voisi tilata valmiit tulosteet?
 
Katselin Make Anything -kanavan uusimman videon:


Videon tekijä on siis kehittänyt Jenga-pelille kilpailijan ja myy tiedostoja $12 hintaan. Kiinnostaisi tilata tuo joululahjaksi, mutta en omista tulostinta. Mistä voisi tilata valmiit tulosteet?


Ihan lähimmästä kirjastosta voi löytyä palvelu, että voit siellä tulostella.
 
Viimeksi muokattu:
Olen pohtinut että vaihtaisi direct drivestä jonkinlaiseen multimaterial systeemiin. Olen vilkuillut noita valmiita systeemejä kuten E3D Chimera, Cyclop sekä noita "x in 1" hotendejä. En oikein lämpene noille millekään. Chimera vaikuttaisi olevan suht ok, mutta mieluummin kaksi erillistä kuin Chimera, vaikka korkeussäätö voikin olla hankalampi. Cyclop-tyyppiset vaatii aina saman materiaalin ja molemmissa kammioissa pitää olla samaa matskua ja retraktitkin pitää synkata, ei kovin joustava systeemi. Sitten on nuo valmiit "x in 1" hotendit joissa splitteri integroituna heatsinkissä. Muuten ihan jees mutta ovat aina pfte-sisuksilla ja langan tulokulma on joissakin aika jyrkkä.

Jos raaskin direct drivestä vaihtaa bowdeniin niin varmaan päädyn käyttämään yhtä tai kahta erillistä v6/volcano hotendiä ja splittereitä ennen niitä. Ilmeisesti sinulla on sen tyylinen ratkaisu? Olisi mielenkiintoista nähdä kuvia ja kuulla kokemuksia tuosta systeemistä jos haluat kertoa.

Juu olen lähinnä noiden splitterillä toteutettujen x-in-1 systeemien kanssa tuuskannut. Tronxy X5S-2E:ssä tuli tuollainen Cyclops-klooni, joka sinänsä toimi, mutta ei vaikuttanut kovin laadukkaalta (2 tai kolme eri vuotopaikkaa) niin vaihdoin splitteriin ja E3D:n hotendiin.

Yleisesti ottaen nämä multimaterial systeemit vaatii aikaa ja säätämistä riippumatta toteutuksesta. Splittereillä toteutettu systeemi on herkkä jumimaan johtuen eri materiaaleista, langanvaihtosekvenssistä ja ties mistä asetuksista. Materiaalia menee hukkaan lankaa vaihdettaessa ja jotkut värit 'vuotaa' läpi jos sitä purgea ei tee tarpeeksi, esmes valkoinen + musta on yksi pari.
Tuollainen hybridi jossa 2x hotend ja niille splitterit voisi olla kohtuullinen kompromissi. Jos vielä olisi IDEX niin vielä parempi niin ei tarvi huolehtia 'vapaalla' olevasta suuttimesta.

Eka systeemi oli Prometheus System Kickstartterin kautta johon kuuluu 2 langan splitteri, oma hotend ja tehokkaat extruderit koska tuo langan vaihto vaatii enemmän jerkkua ja pitoa kuin perus-extrudereilla saa aikaiseksi. Tuo systeemi oli softan osalta tuohon aika raakile, ainoa tuettu sliceri oli Cura ja siihenkin piti manuaalisesti lisätä tuota materiaalin vaihtoa varten ramming-gkoodille erillinen pohjamalli ja asemoida se oikein yms. Sittemmin kirjottelin itse oman post-prosessorin joka nykysellään tukee Curaa, S3D, PrusaSliceria ja KISSliceria: spegelius/filaswitch. Tuo Prometheus toimi kohtuu luotettavasti ja oli hw:n osalta suht simppeli kun printtereiden emolevyillä on paikka kahdelle e-syöttömoottorille niin Marlin-muutoksetkin oli lähinnä config muutoksia. Softan kanssa tunkaamiseen meni tietenkin slicereiden yms. osalta tuhottomasti aikaa.
2017-04-03 20.30.21.jpg

Sittemmin suunnittelin oman 4x ja myöhemmin 6x splitterin: Multi-material feeder part, 4x-materials by spegelius. Tuota varten tarvii tuen 4:lle extruuderille niin virittelin jonkun italialaisen(?) sivuston kuvien perusteella 8-porttisen releen, jolla voi vaihtaa aktiivista moottoria. Tuohon tarvi Marliniin tehdä hieman muutoksia, myöhemmin Duet2 kanssa ohjaus onnistuikin ihan suoraan koska RRF:llä voi about kaikkea muokata kuten haluaa ilman fw:n kääntämistä.
2017-08-21 20.11.25.jpgIMG_20200723_212357.jpg

Nuo tulostetut splitterit on yleisesti ottaen toimineet varsin hyvin, jopa tuo 6x möhkäle, mutta halusin kokeilla että saisiko tehtyä sellaista versiota jossa olisi nuo putket PTFE-tuubista. 6x-splitterissa oli ajoittain ongelmaa että lanka jumitti sen sisään, en oo ihan varma miksi, saattoi johtua langanvaihtosekvenssistä mitä olisi pitänyt jaksaa hieroa enemmän. No kuitenkin virittelin sitten M4-ruuveilla ja leikkuujigeillä tuollaisen kasattavan 2x splitterin. Liittiminä käytän tuommosta omatekemää PTFE-liitintä joka toimii noiden M4-muttereiden kanssa ja tuolla systeemillä ketjutin noita 6x-langoille. Tuo on vielä aika protoiluvaiheessa, mutta muutamia 2-väritulosteita olen tehnyt jokaisella extruuderilla eli periaate toimii, vaikkakin nuo PTFE-tuubien liitoskohdat on luonnollisesti paikkoja jotka ahistaa.
Nykyisessä releessä olisi paikat olikohan 11 extruderille niin jos haluaisi niin voisi tuota laajentaa, mutta homman järki alkaa jo tässä kohtaa karata koska purge-blokin koko kasvaa jo 6-materiaalilla aika naurettavaksi...
IMG_20200818_195754.jpgIMG_20200819_185359.jpg

Splittereiden lisäksi tuli Prusan MMU2S pari kk sitten testailuun. Tuo on sitten jo vähän next level kampe, toisaalta toimii fixummin ja tunnistaa vikatilanteet, mutta on se ollut sellaisissa jumeissa mihin näitä tyhmempiä kamppeita ei ikinä saa. Win some lose some. Tuosta ilmeisesti varmatoimisempi evoluutioversio on ihan kiinnostava: DIY MMU2+1S by kakou_fr

Kuvia tuosta Tronxystä jossa tuo 6x härdelli nykysellään on kiinni: TronxyX5S – Google Drive
Kuvia MMU2S: Prusa – Google Drive
 
Viimeksi muokattu:
Yksi ihan hyödyllinen käyttökohde multimateriaalisysteemeille on se että tukimateriaalina voi käyttää esmes veteen liukenevaa materiaalia. PVA ja BVOH oon testannut ja BVOH helpompi tulostaa ja liukenee jonkun verran nopeammin. Ostin joku vuosi sitten Formfuturan PVA:ta, joka olisi pitänyt ohjeen mukaan vissiin käyttää vuoden sisään ostosta, mutta koitin sitä tuolla MMU2S:llä tulostaa joku aika sitten. Aika paljon säätöä vaati, mm/ rullan kuivaaminen ~vrk auttoi huomattavasti, mutta sain sen toimimaan suht hyvin, vaikkakin ~30% langanvaihdoista feilaa ja tulostamista pitää käytännössä seurata vierestä. BVOH toimii tuolta osin paremmin, vaikka senkin kanssa saattaa tulla satunnainen feili. Muutenkin PVA on hieman haastavaa, ainakin PLA:n tarttuvuus siihen on vähän niin ja näin, tarvii tulostaa hitaasti ja mielellään ei kappaletuuletinta. Tämä PVA lanka on myös aika vaihtelevaa paksuudeltaan, mikä kannattaa ottaa huomioon kun säätää tukirakenteita.
BVOH on tosiaan helpompaa, mutta myös se on heikohkoa tarttuvuudeltaan. Vähän riippuu millaista kappaletta printtaa eli millaista rasitusta tuolle tuettavalle osalle tulee (kutistuminen). Ja tuolloin korostuu sitten kappaletuuletuksen säätäminen sopivaksi, mitä ei taida slicerit kovin hyvin hanskata eli menee käsin gcode:n tunaamiseksi.
Näissä splitter x-in-1 tyylisissä tuota materiaalia myös menee hukkaan, koska esmes PLA:n kanssa purgea tarvii ainakin 100mm että suutin on tarpeeksi puhdistunut PVA/BVOH materiaalista. Pienemmillä määrillä kappale jää heikoksi koska layer adhesion kärsii ja osa materiaalista liukenee pois.
IMG_20201010_161815.jpgIMG_20201011_121943.jpgIMG_20201012_215759.jpgIMG_20201012_233248.jpg
 
Tuo primer/purge kuutio on niin totaalinen turn off itselle etten voi koskaan edes ajatella multimateriaalia tulostavani.
 
Vähän riippuu millaista kappaletta printtaa eli millaista rasitusta tuolle tuettavalle osalle tulee (kutistuminen). Ja tuolloin korostuu sitten kappaletuuletuksen säätäminen sopivaksi, mitä ei taida slicerit kovin hyvin hanskata eli menee käsin gcode:n tunaamiseksi.
Mä oon ihmetelly miten hidasta slicerien kehitys on, kun esimerkiksi olisi mun tajunnan mukaan kohtuullisen helppo slicerin huomata siltauskohdat ja sitten olisi säädettävissä kappaletuuletus päälle vain kerroksissa joissa tehdään siltauksia. Mä odottelen vesikielellä 5 axis printtaamista, mutta se on pääosin slicerkehityksestä kiinni.

Yksi ihan hyödyllinen käyttökohde multimateriaalisysteemeille on se että tukimateriaalina voi käyttää esmes veteen liukenevaa materiaalia.
Toi on mun mielestä ainut järkevä syy multimateriaalitulostukseen, en oikein ymmärrä kahden eri värin PLA:n tulostuksia, kun paljon paremman lopputuloksen jokatapauksessa saa jälkikäsittelyssä maalaamalla kappaleen. Sen lisäksi että käytetään purge blockkiin enemmän materiaalia kuin itse tulostamiseen, vielä hyväksytään huonompi lopputulos kuin maalaamalla on saavutettavissa. Mutta teknisessä mielessä suurella mielenkiinnolla luen sun kertomuksia!
 
Mä oon ihmetelly miten hidasta slicerien kehitys on, kun esimerkiksi olisi mun tajunnan mukaan kohtuullisen helppo slicerin huomata siltauskohdat ja sitten olisi säädettävissä kappaletuuletus päälle vain kerroksissa joissa tehdään siltauksia. Mä odottelen vesikielellä 5 axis printtaamista, mutta se on pääosin slicerkehityksestä kiinni.
Onhan tuo nytkin tehtävissä Curassa.

cura.PNG
 
PETG ongelmat vol 400

En tiedä mikä tossa ekstruuderissa nakutusta pitää. Otin bowden tuubin irti, luistaa kun rasvattu eikä kanita mistään. Se kylläkin liikkui tulosteiden aikana mutta sain tulosteltua palat mitkä varmasti pitää tuubin paikallaan, ja kuivatestauksen merkeissä ujuttelin lankaa ees taas niin ei edes kanita sen kanssa (ei ole liian kireällä vaikka kireällä on)

Jos koko bowden virityksen ottas pois ja jäljelle jättää vain tuon laakeriohjurin + hammaspyörän, niin niiden kanssa kyllä nakutus kuuluu kun vetelen edestakas lankaa. Kiristelin molemmat moneen kertaan ja katoin että silti pääsevät pyörimään "vapaasti" mutta aina vaan nakuttelua. Alan kallistumaan sen puoleen että tuo itse moottori skippaa, ei tossa mikään muu enää voi sitä ääntä pitää prkle. Minkälaisella moottorilla tuo pitäisi korvata? Jos ei vika sitten lopulta siinä ollutkaan niin ei haittaa, onpahan varamoottori.
 
Onhan tuo nytkin tehtävissä Curassa.

cura.PNG
Niin tuo on jokin erikseen ladattava plugin ja eipä tuossa näyttäisi olevan mitään automaattista, vaan itse täytyy etsiä kerrokset ja manuaalisesti säätää fan speedit joka kerroksille...automatiikkaa peliin!

edit: paitsi että näköjään experimental osastolla näyttää olevan Bridge fan speed...täytyypä joku kerta tutkia tuota käytännössä.
 
Voitko ottaa lyhyen videon äänien kera siten että kuvaat ekstruuderia läheltä silloin kun tulostus on käynnissä?

Tässäpä video, meneillään infilli 25mms

Suurimmaksi osaksi se kuuluu retractionin aikana ja luulin eka jo että se olisi toi jousi mikä nakuttelee, mutta välistä se kuuluu myös syötön aikana, ja kun kokeilin ekstruuderi koottuna ilman tuota tuubia vedellä lankaa edestakaisin toinen käsi ekstruuderin alapuolella ja toinen yläpuolella niin silloinkin nakutus oli siellä.

Edit: Luulin siis jo yhdessä kohtaa että olisi vika tuossa jousessa ja se jotenkin lumpsuisi tuossa, mutta kun sormella hennosti pitelee tuota jousta nakutuksen aikana niin ei se tunnu oikein miltään, luulisi että jos se siitä kuuluisi niin se kyllä tuntuisi sormellekin :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Tuo ohjurilaakeri taitaa olla äänen lähde.
Näyttäisi videolla siltä, että se liikkuu edes-takaisin ja ulos vedossa lyö laakerin runkoa vasten. Sisäänvedossa taas laakeri luistaa kohti ruuvin kantaa.
Ei saa videolta selvää likkuuko pelkkä ulkokehä, jolloin laakeri väljä ja vaihtoon.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo ohjurilaakeri taitaa olla äänen lähde.
Näyttäisi videolla siltä, että se liikkuu edes-takaisin ja ulos vedossa lyö laakerin runkoa vasten. Sisäänvedossa taas laakeri luistaa kohti ruuvin kantaa.
Ei saa videolta selvää likkuuko pelkkä ulkokehä, jolloin laakeri väljä ja vaihtoon.

No sepäs se näyttäisi olevan, ainakin nakuna on toistettavissa kun puristan jousen/tuon klipsin kertaalleen ja liikautan sen jälkeen laakeria ulos/sisään niin naksahtaa. perkele sentään. Mikäs se tuo tuommoinen laakeri on, pitääkö ostaa ihan koko roska missä on tuo ohjausosa samassa vai voiko sen laakerin pullauttaa sieltä vaan pihalle ja käydä puuilosta hakemassa vastaavan?
 
Mä oon ihmetelly miten hidasta slicerien kehitys on, kun esimerkiksi olisi mun tajunnan mukaan kohtuullisen helppo slicerin huomata siltauskohdat ja sitten olisi säädettävissä kappaletuuletus päälle vain kerroksissa joissa tehdään siltauksia. Mä odottelen vesikielellä 5 axis printtaamista, mutta se on pääosin slicerkehityksestä kiinni.

Jep, ja tällä hetkellä ainoa slicer joka suoraan tukee näitä x-in-1 setuppeja taitaa olla PrusaSlicer, muissa on kyllä tuki usealle extruderille, mutta sen purge towerin ja eritoten tuon langanvaihtosekvenssin tuunaus on joko olematonta tai rajoittunutta. Tuki tuolle soluble matskulle kyllä on, mutta en ole löytänyt niin tarkkoja säätöjä että tuuletinta ja nopeutta voisi ohjata... nykysellään rajoitan PVA/BVOH max flow:n riittävän alas että onnistuu paremmin ja editoin käsin tuulettimen nopeuksia jos on simppeli printti, monimutkaisempia ei edes viitti alkaa säätämään.

Toi on mun mielestä ainut järkevä syy multimateriaalitulostukseen, en oikein ymmärrä kahden eri värin PLA:n tulostuksia, kun paljon paremman lopputuloksen jokatapauksessa saa jälkikäsittelyssä maalaamalla kappaleen. Sen lisäksi että käytetään purge blockkiin enemmän materiaalia kuin itse tulostamiseen, vielä hyväksytään huonompi lopputulos kuin maalaamalla on saavutettavissa. Mutta teknisessä mielessä suurella mielenkiinnolla luen sun kertomuksia!

Täytyy myöntää että ekan systeemin hankin lähinnä koska se tuntui siltä seuraavalta tekniseltä jutulta mitä tältä harrastukselta haluan. Noh jotain ideaa oli että jotain hienoja joulukoristeita yms. voisi tulostella, mutta se idea kaatui koska tuo kickstarter tais myöhästyä (ylläri...) ja vaikka setuppi ois ollut kasassa ajoissa niin jo pelkät softahaasteet olisi rajoittanut liikaa. Ja muutenkin meni aikaa systeemin oikkujen opetteluun...
Aika vähälle on kyllä tosissaan järkevät kappaleet jääneet, mutta muutamia koriste-esineitä olen saanut luotua mitä olisi hankala muuten tehdä, mm. tämä kestosuosikki sukulaisten valmistujaisjuhliin, läpikuultava PETG toimii tuossa varsin hyvin:
IMG_20200828_184210.jpg

Tuli vilkaistua tuota Prusan MMU2S tarkemmin sekä tuota paranneltua versiota ja vaikuttaisi ihan kelvollisilta, toimisi myös direct driven kanssa. Toisaalta tykkäisin pitää systeemit mahdollisimman yksinkertaisina. Mietin myös että periaatteessa splitterisysteemin voisi virittää direct driven kylkeen kun lisää vaan kullekin langalle vielä erilliset ekstruuderit. Sitten ne pitäisi joko vapauttaa jollain solenoidivirityksellä kun lanka on ladattu tai synkata ne toimimaan samaan tahtiin direct driven kanssa. Ei mahdoton mutta olisi niin monta muuttujaa taas lisää jotka voisi failata että fiksumpaa kai suosiolla vaihtaa bowdeniin jos splitteriä käyttää. Tai voisihan niitä lankoja manuaalisestikin syöttää splitteriin kun pysäyttää tulostuksen, helpottaisi sekin langanvaihtoa mutta sitten pitäisi muistaa olla päivystämässä tulostimen äärellä.
Direct drive olisi kyllä hyvä olla, hyvinkin tunatulla bowdenilla kuitenkin häviää laadussa hiukan ja nämä splitterit ei ainakaan helpota asiaa. Nykyiseen setuppiin teoriassa voisi lisätä direct drive-extruderin kunhan kalibroi tarkasti jokaisen extruderin. Ja tuolloin tuon splitterin ei tarvi olla mitenkään hienostunut kun se tarkkuus siirtyy parempaan paikkaan.
Kokeilemallahan tuo selviäisi, josko tuota innostuisi virittelemään. Edellisestä muutoksesta setuppiin ei ookkaan kovin pitkää aikaa ;)

Vaihdoin jokin aikaa sitten Ideamakeriin, on ilmainen.

Joku taisi muuten mainita, taisi olla tällä foorumilla, että PLA ja TPU toimii kelvollisesti yhteen. Sellaiselle voisi keksiä enemmänkin käyttöä, mutta omassa käytössä se olisi useimmiten varmaankin moniväritulostusta kun maalaushommat on aina olleet mulle jostain syystä katkeraa kalkkia. Joskus on ollut myös tarvetta tulostaa tukimateriaali eri matskusta.

Pitäisi tutustua tuohon Ideamakeriin, jossain oli juttua että pätevä. Vaatinee päivitystä filaswitchiin multimaterial:in osalta eli koodaushommia.
PLA ja TPU kuulostaa mielenkiintoiselta yhdistelmältä, pitänee testata. Tuo lienee toimivin MMU2S:llä, tuo bowden setuppi + langan vaihto ei oikein herätä luottamusta. Vois kyllä kokeilla niin selviääpä sekin.
PLA ja PETG koitin mielenkiinnosta, ideana oli käyttää PLA:ta tukimateriaalina. Kokeilu epäonnistui, PETG ei tarttunut yhtään PLA:han. Jossain oli kyllä että tuokin yhdistelmä olisi mahdollinen eli sopivat langat ja asetukset kun löytää niin tuo saattaisi toimia. PLA on kuitenkin huomattavasti halvemaa kuin PVA ja varsinkin BVOH.
 
Kun tulostin kovasti yrittää peitellä sattuneet virheet...

IMG_20201113_223417.jpgIMG_20201113_223410.jpg

(3DJaken EcoPLA rulla oli loppupuolella niin huonosti kelattu, se nauhat meni toistensa yltä ja alta sikin sokin kunnes sitten jumitti oikein huolella ja yhteen kerroksen verran puuttui osasta tulostetta ja tuosta syystä myöhemmin yksi tötterö kaatoi, jonka jälkeen tulostin tulosti ilmaan, kunnes lopulta sai ilmassa kelluvista haituvista sen verran tukea että sai ihan viimeiset kerrokset tehtyä normaalisti)
 
Onko se laakeri itsessään väljä, vai onko tuo ruuvi niin löysällä, että laakeri pääsee liikkumaan itsekseen?

Laitoin ruuvin aika kireälle, enempää en uskaltanut kiristää ettei ne kierteet korkkaa siitä vastapalasta ja silti naksuna kuului. Siinä on sellanen kierreprikka ruuvin ja laakerin välissä, koitin vaihtaa prikkaa muttek löytänyt sopivaa kun ne prikat ottaa kiinni siihen pyörivään osaan sitten. Toi laakeri on niin pieni ettei sormilla oikein saanut otetta testatakseen onko väljä, mutta kun ruuvarin kärjen työntää siihen reikään niin ei se missään nimessä ole tiukka vaan lompsuu vähän
 
Kiitos suosituksista, pitää illemmalla tutkia kun saa lapset nukkumaan. Taidan suorilta ostaa ekstruuderin, tarvikkeita, suuttimia ja liittimiä varastoon ja ehkä sit myös sen hotendin kun kerta jotain tilataan :D

Tässä muuten kuvaa projektista mihin noita petg paloja koitan tulostella, tällä hetkellä nuo putken pidikkeet yläosassa ja alaosassa sekä tuo monitorivarren kiinnike tuohon putkeen on PLA:lla tehtyjä, mutta mulla olisi parempi mieli kun ne olis PETG:tä koska tuo on aika iso kuorma tuohon kiinnikkeeseen kun tuo varsi on miltei suorana että mahtuu kolme näyttöä rinnan

IMG_20201118_152950.jpg
IMG_20201118_153014.jpg
 
Jos päivittelyä harkitset niin hyviksi havaittuja ekstruudereita on BMG ja Titan. Molemmat ovat alkuperäisinä vähän hunajaisen hintaisia BMG n. 85e ja Titan n.40e. BMG etuna on se että syöttörullat on langan mlemmilla puolilla ja rakenne on hivenen tukevampi. Klooneissa hintaero noiden välillä on pienempi ja niissä kannattaa valita BMG. Kummankin kanssa voi käyttää sitä vakiomoottoria ja asennus on vähän näpertelyä mutta aika helppoa. Firmikseen ei tarvi muuta muutosta kuin vaihtaa e-stepiksi 415.

Riippuu varmaan monestakin teknisestä seikasta, mutta ainakin itselläni piti vaihtaa tuo moottorin pyörimissuunta Triangle labsin BMG:n kanssa, koska siinä on tuota välitystä. Johtuen Marlinin vammaisesta konfiguroinnista (pieniinkin muutoksiin pitää aina kääntää firmis uudestaan) päädyin itse vaihtamaan liittimet kaapelista. Sinänsä helppo juttu toki.

Klooneista Trianglelab ja Mellow tekevät hyvää laatua ja niitä uskaltaa suositella. Esim Trianglelab BMG v2.0 näyttäisi olevan nyt n.22e ilmaisilla posteilla. Mulla ollut jo pitkään käytössä tuon ykkösversio ja on ollut hyvä, tosin sitä piti vähän modata sillä filamentin kulkureiät oli pikkuisen sivussa syöttörulliin nähden joka aiheutti ylimääräistä kitkaa ja rajoitti nopeuksia. Tuo korjaantui kun porasi 2,5mm poralla läpi. Tuo on kuitenkin jo korjattu tuossa v2.0 versiossa. Jos tuolta tilaa niin kannattaa vilkaista noiden hotendit sekä liittimet samalla, eivät ole hinnankiroissaan. Tässä vielä suorat linkit kauppojen etusivuille: Mellow ja Trianglelab

Itselleni jäi vähän se vaikutelma arvosteluiden perusteella, että noi Mellowin tuotteet yleisesti on aavistuksen viimeistelyltään heikompaa laatua kuin Trianglelabin. Voi olla tietysti vaan parempaa markkinointia.

Tota BMG V2.0 kuorta saa muuten parilla eurolla päivitysosana (tilasin tuon itselleni):

 
Mitäs nopean/hyvän palvelun kauppoja on tässä lähistöllä? Olen filamentit tilannut 3djakelta ja todella mieltynyt olen siihen palveluun, onkohan siinä 2pv mennyt niin on jo paketti ollut kädessä. Ajattelin että nyt tulee tuo black friday niin voisin katsoa valikoimat ja tarjoukset, ostan ainakin nuo laakerinippelit jostain mistä ne nopeasti toimitetaan, ja jos on hyviä ekstruuderitarjouksia niin se kai sitten samalla. Jos ei mitään ylihyvää halpaan hintaan tule perjantaina niin sit vaan nuo välttämättömät 3djakelta tjsp ja ekstruuderi kiinasta
 
Mitäs nopean/hyvän palvelun kauppoja on tässä lähistöllä? Olen filamentit tilannut 3djakelta ja todella mieltynyt olen siihen palveluun, onkohan siinä 2pv mennyt niin on jo paketti ollut kädessä. Ajattelin että nyt tulee tuo black friday niin voisin katsoa valikoimat ja tarjoukset, ostan ainakin nuo laakerinippelit jostain mistä ne nopeasti toimitetaan, ja jos on hyviä ekstruuderitarjouksia niin se kai sitten samalla. Jos ei mitään ylihyvää halpaan hintaan tule perjantaina niin sit vaan nuo välttämättömät 3djakelta tjsp ja ekstruuderi kiinasta
Filamenttikauppoja on listattuna tänne: 3D filamentit ja niiden ostopaikat
Rauta-osia myy Euroopassa mm E3D online, josta postit on tullu alle viikossa.
 
Osaisiko joku neuvoa, mikä olisi "helpoin" hassle-free ratkaisu parin suht yksinkertaisen 3D-tulostettavan mallin luomiseksi? (suppilo pienellä portaalla siinä ohuessa osuudessa ja pieni teline)
Tiedostoformaatti mitä tulostin syö on kuulemma STL
Audodesk Inventor olisi yksi vaihtoehto kuulemma, mutta jos homman voi hoitaa luomatta tiliä taas yhteen palveluun niin mieluummin niin päin.
 
Osaisiko joku neuvoa, mikä olisi "helpoin" hassle-free ratkaisu parin suht yksinkertaisen 3D-tulostettavan mallin luomiseksi? (suppilo pienellä portaalla siinä ohuessa osuudessa ja pieni teline)
Tiedostoformaatti mitä tulostin syö on kuulemma STL
Audodesk Inventor olisi yksi vaihtoehto kuulemma, mutta jos homman voi hoitaa luomatta tiliä taas yhteen palveluun niin mieluummin niin päin.

Tätä olen käyttänyt suppiloiden luomiseen: Parametric funnel by Shii. Koodi on OpenSCADia, joten ei ehkä helpoin jos tarvii alkaa rajumpia muutoksia tekemään, mutta jos noitten parametrien muutokset + mallin exporttaus.stl formaatiin riittää niin pitäisi olla suht suoraviivaista. Tuosta Thingiversen customizerista en tiedä miten hyvin toimii, en ole kokeillut, laitailin tuon .scad filun ja muokkasin OpenScadissa.
 
FreeCAD:llä suppilon on myös yksinkertaisesti piirrettävissä, mutta aloittamisessa oma kynnyksensä. Aloittaa voisi profiilin piirtämisestä (XZ-koortinaatistoon) ja pyöräyttää ympäri, "Revolve a selected sketch". Pyöräytyksen jälkeen lisää tarvittavat ulokkeet/telineet.
 
Ei tarvinnut mennä merta edemmäs kalaan, Thingversen hausta löytyi näemmä just eikä melkein sopiva malli vaikka siitä se ajattelemani porras puuttuukin. Nyt pitää vielä etsiä sopivan näköinen teline josko joku sellaisenkin olisi tehnyt
 
Ei tarvinnut mennä merta edemmäs kalaan, Thingversen hausta löytyi näemmä just eikä melkein sopiva malli vaikka siitä se ajattelemani porras puuttuukin. Nyt pitää vielä etsiä sopivan näköinen teline josko joku sellaisenkin olisi tehnyt
Ilman "tilin tekemistä" paras ohjelma on Microsoftin 3D Builder, joka löytyy Windowsista valmiina. Jos ihan pienen rekisteröitymisen vaivan jaksaa nähdä, Tinkercad on toinen ohjelma jolla pystyy moisia juttuja tekeen ilman ohjelman opiskelua.
 
Dodii, Ender 3 v2 saapui ja on nyt koottu (vain pari ruuvia jäi yli...) Onko jossain tarkistuslistaa, mitkä asiat kannattaa erikseen tsekata ennen käynnistystä/ käynnistyksen jälkeen/ savun hälvettyä?
 
Tässä on hyvä guide noihin ender crealityn tulostimiin, osa ihan spesisifiä ender 3:een ja osa vähän yleisemmin samana valmistajan kaikkiin tulostimiin.
 
Ilman "tilin tekemistä" paras ohjelma on Microsoftin 3D Builder, joka löytyy Windowsista valmiina.

Tää on muuten yllättävän hyvä. Jos pitää vaikka modifioida valmista STL-tiedostoa vähän, niin tuolla se onnistuu helposti. Olen tuolla poistanut valmiista osista logoja tai jotain tarpeettomia korvakkeita.
 
Tää on muuten yllättävän hyvä. Jos pitää vaikka modifioida valmista STL-tiedostoa vähän, niin tuolla se onnistuu helposti. Olen tuolla poistanut valmiista osista logoja tai jotain tarpeettomia korvakkeita.
Joo, ja toi Tinkercad on siitä hyvä että jos on jokin kappale, jota useampi eri ihminen työstää/modifoi, niin tuolla tiedoston jakaminen onnistuu huikeen simppelisti.
 
Tää on muuten yllättävän hyvä. Jos pitää vaikka modifioida valmista STL-tiedostoa vähän, niin tuolla se onnistuu helposti. Olen tuolla poistanut valmiista osista logoja tai jotain tarpeettomia korvakkeita.

Tuolla muistaakseni sain fixattua yhden stl filun mikä ei OpenSCAD:issa tykännyt muokkauksesta. OpenSCAD tuntuu olevan aika ranttu stl filuille, vaikka niissä ei sinänsä olisi viheitä niin joillakin stl filuilla operaatiot feilaa rendauksessa epämääräiseen virheeseen. Vaikken asiasta mitään tarkemmin tiedä niin epäilys on että joidenkin stl filujen tarkkuus on paikoittain liian pieni OpenSCAD:in käsiteltäväksi -> virhe. Ja sitten jos avaa stl filun Tinkercadissa ja exporttaa uusiksi niin oisko että se yksinkertaistaa sitä sopivasti. Paljon mutua tässä kyllä...
 
Onko olemassa ilmaista tai etes jotain trial ohjelmaa jolla saisi kätevästi skaalattua 3d-mallia pienemmäksi, niin että mittasuhteet pysyy. Tiedosto on .stp muodossa. Blender ja 3d builder ei ymmärrä näitten parempien tiedostojen päälle.
 
Onko olemassa ilmaista tai etes jotain trial ohjelmaa jolla saisi kätevästi skaalattua 3d-mallia pienemmäksi, niin että mittasuhteet pysyy. Tiedosto on .stp muodossa. Blender ja 3d builder ei ymmärrä näitten parempien tiedostojen päälle.
Fusion 360 on ilmainen harrastajalle ja se ymmärtää step fileitä. Autodesk vähän aikaa sitten kavensi ilmaisversion tiedostojen tukemista, mutta ainakin nettisivujensa mukaan .stp on edelleen tuettuna.
 
Osaisiko joku neuvoa, mikä olisi "helpoin" hassle-free ratkaisu parin suht yksinkertaisen 3D-tulostettavan mallin luomiseksi? (suppilo pienellä portaalla siinä ohuessa osuudessa ja pieni teline)
Tiedostoformaatti mitä tulostin syö on kuulemma STL
Audodesk Inventor olisi yksi vaihtoehto kuulemma, mutta jos homman voi hoitaa luomatta tiliä taas yhteen palveluun niin mieluummin niin päin.

Jos on vielä suppilo hakusessa niin voin kokeilla suunnitella sen, laita vaik privana mahd tarkkaan minkälaista pitää olla. Pro bono. Hyvää harjoitusta itselle.
 
Ender 5 pro, extruder puhallin jo hajosi. Onko jotain suositusta hotend päivitykseen. PLA tulostuu hyvin tälläkin mutta PETG on ongelmallista. ASA:a olis myös tarve tulostaa. Hankalaa löytää tietoa ja ohjeita, kun on niin paljon eriäviä mielipiteitä. Olisi mukava saada samalla vähän hiljiaisempi setup.
 
Nyt kun tässä on ehtiny vähän tulostella resin-printterillä (jostain syystä mun on tosi vaikea sanoa "hartsi-tulostin"), niin semmoista harkitseville jaan muutaman neuvon, joista itselle olisi ollut apua. Ensinnäkin, laite on aivan fantastinen, enkä yhtään kadu sen ostamista. Mutta loppujen lopuksi sille on yllättävän vähän tarvetta, mikäli jo omistaa hyvin kalibroidun FDM-printterin! Otetaan esimerkiksi vaikka kuva kahdesta lego-ukkelin kypärästä, vasempi on tehty Ender 3:lla (kerroskorkeus 0.1mm), oikeenpuoleinen on Phrozen Sonic Mini 4K:lla (kerroskorkeus 0.05mm). Tottakai kuvassa ero on aivan selkeä, mutta kuva on otettu hyvällä kameralla ja zoomattu aivan lähelle. Kun kappaleita pitää kädessään ja katsoo niitä noin 20cm etäisyydeltä, mitään eroa tulostuslaadussa ei ole.
DSC_0299.jpg
Ja tästä onkin helppo jatkaa toiseen vinkkiin joka olisi ollut hyvä tietää laitetta ostettaessa. Tuossa mun koneessa on tulostusalue 135 x 75 mm ja resoluutio on 3840 x 2160 pikseliä, eli 6.1 tuuman 4k näyttö. Tuo tarkoittaa että XY resoluutio on 0.035mm ja Z resoluutio on 0.01mm. Hyvin nopeasti tajusin, ettei ole mitään järkeä mennä 0.05mm kerroskorkeudesta tarkempaan, sillä edes siinä resoluutiossa kerrosrajoja ei näe edes 5x suurennuslasilla. Ja sama asia on myös XY-resoluutiossa, kun paljas silmä ei erota kahta kappaletta toisistaan, joista toinen on tehty 4k resoluution koneella ja toinen tehty 1080P resoluution koneella, voi ihan rauhassa maksaa koneestaan vain puolet siitä mitä se 4k kone maksaa! Tekee tulostimella sitten koruja, minifiguureja tai pienoismalleja, 4k resoluutiosta tulee hyötä vasta jos tulostusalue kasvaa A4 paikkeille.
DSC_0296.jpgDSC_0298.jpg
Tuossa yläpuolella on kalibrointikappale tulostettuna 0.05mm kerroskorkeudella. Ja alapuolella pari käytännön tulostetta, perhosista tulee kaulakoru maalauksen ja ketjun laittamisen jälkeen.
DSC_0290c.jpg
Hieman mut yllätti kuinka paljon tilaa resin-tulostimen kanssa operoiminen vie. Alapuolen kuvassa on vasemmassa reunassa itse tulostin ja oikeassa reunassa Anycubicin pesu- ja valotus-kone. Välissä on silikonimatto jonka päällä nippa nappa mahtuu käsittelemään kappaleita (tulostusalustasta poistaminen, tukirakenteiden poisto). Aivan minimissään tarvitset siis 120 senttiä työpöytätilaa ja mieluusti kyllä vielä toinen tuollainen silikoni matto viereen.
resin.jpg
Yllä kuvassa näkyy isopropanolialkoholia Polaric Go:n muodossa, sen suhteenkin mulla oli harhakäsitys, että sitä kuluisi paljon ja siksi hainkin sitä heti 5 litraa. Pari kolme litraa toki tarvitaan heti alkuunsa, mutta se ei olekaan ihan niin kertakäyttöistä kuin oletin, vaan ensinnäkin samassa astiassa puhdistaa monet kappaleet ennenkuin IPA muuttuu todella sameaksi ja sen jälkeen valottamalla astia, alkoholin seassa ollut hartsi kovettuu ja jäljelle jää...ei nyt täysin puhdasta alkoholia, mutta kuitenkin täysin käyttökelpoista ainetta.
Tuollainen pesu- ja valotus-kone ei ole pakollinen hankinta, aivan hyvin tulosteet voi pestä pudottamalla ne alkoholi-astiaan ja ravistelemalla astiaa minuutin tai pari ja valotuksen voi hoitaa itse tehdyllä valotuslaatikolla, jonne on asetettu tietyn aaltopituuden ledvalot. Tuollaisen koneen saa noin 120 eurolla, kun itsetehdyt vaihtoehtoiset menetelmät maksaa osina noin 40 euroa.
4 eri valmistajan tulostus hartseja on tällä hetkellä hankittuna, mutta pitää vielä paljon enemmän testailla ennenkuin niistä pystyn mitään sanomaan. Mutta se pitää kyllä hyvin paikkansa, että asuintiloissa noita kemikaaleja ei kannata käsitellä. Myös "low odor" -hartsit päästävät semmoisia höyryjä ilmaan, että mieluusti pidän altistumisen alle puolessa tunnissa kertaalleen. Kaasunaamariin en sentään ole vielä joutunut turvautumaan, nitriilihanskat ja suojalasit on ollu ainoat suojavarusteet.
 
Ite haikailen edelleen resin tulostimen perään erityisesti figuurien yms. tulosteluun, missä tarvii enemmän yksityiskohtia. Kuitenkin resin tulostimen tarkkuus päihittää FDM tulostimen tarkkuuden, josta on iloa varsinkin jälkikäsittelyssä.

Positiivisia puolia resin tulostuksessa on parempi laatu ja nopeus. Ja nopeudessa voittaa aika kirkkaasti, kun ajattelee, että FDM:llä menee helposti päivä jonkun yksittäisen ja yksityiskohtaisen osan tulostukseen, niin resin tulostimella menee joitain tunteja koko figuurin tulostamiseen, jossa useita osia. Sillä kun ei ole väliä monta osaa kerralla tulostaa, niin nopeus on sama, kun koko kerros tulostuu samaan aikaan.

Jälkikäsittelykin on helpompaa resinillä, kuin esim. PLA:lla. Yhtä figuuria olen työstäny ja on siinä ollu hiomista. Maalausvaihe mulla on siinä jo menossa ja melko lähellä valmista. Paljon pienemmällä vaivalla varmasti ois päässy resinillä, joka on huomattavasti helpompi hioa ja oikeastaan tarviikin vähemmän hiomista. Parhaassa tapauksessa korkeintaan tukien kohdasta tarvii jätökset hioa pois.

Resin tulostuksessa on huonona puolena juurikin kemikaalien kanssa läträäminen, mutta se pesu ja valotuskone helpottaa sitäkin mukavasti. Jossain määrin sotkuista hommaa silti.

Yks tekniikka mitä meinaan kokeilla FDM tulosteeseen on pistää resin tulostimien resiniä niitten päälle, jonka ilmeisesti pitäisi mukavasti tasoittaa kerrokset. Viime viikolla posti toi tilaamani Elegoon water washable resin purkin, mutta vielä pitää UV valoa hommata. Muistin, että mulla olisi ollu ihan rulla UV led valonauhaa, mutta ei sitten ollukkaan. Tänään töitten jälkeen meinasin käydä jostain hakemassa.

Yks mitä oon kans miettiny, että pyytäis jotakuta tulostamaan jonkun figuurin mulle korvausta vastaan malliksi, joka saattaisi olla se viimeinen silaus, että tilaisin oman resin tulostimen. Hieman tässä kytänny myöskin Balck Friday tarjouksia. Erityisesti Elegoo Mars 2 Pro ollu tyrkyllä, mutta ainakaan heidän omassa putiikissa ei EU alueella ollu vielä tarjolla.
 
Joo noissa figuurien tulostuksessa laite on ehdottoman kova ja juurikin tuon jälkikäsittelyn helppoudessa! Kun tulostin lopettaa hommansa, menee noin puoli tuntia siihen, että kaikki tulostetut osat ovat putsattu, tuet poistettu, kuivatettu ja valotettu. Sen jälkeen menee vielä noin puoli tuntia kussakin mallissa hienokäsittelyyn suurennuslasien avulla, jossa saadaan tukirakenteiden viimeisetkin jäljet poistumaan ja malli valmiiksi maalaamiseen. Myönnän, että maalaamisvaiheessa voi olla etua siitä onko kappale tulostettu 1k, 2k vai 4k tulostimella, vaikkei laatueroa silmillä näkisikään.

Nopes on kyllä valttikortti, varsinkin jos laitteessa on mono-lcd-näyttö jolla kuva muodostetaan, noita malleja taitaa löytyä jo kaikilta isoimmilta valmistajilta. Väittävät myös, että mono-näytöt kestävät kauemmin, mutta siitä on vielä varsin vähän näyttöä (pun intended) kun tekniikkaa on myyty vasta puolisen vuotta.

Tuosta kemikaalien kanssa lutraamisesta vielä, itselle tuo aiheutti luontaantyöntävän asennoitumisen koko resin-tulostamiseen, mutta loppujen lopuksi ei se ollutkaan ihan niin paha rasti kuin mitä pelkäsin. Paljon on eduksi kun järjestää hyvän työpisteen (laajennan omaani kunhan saan tehtyä lisätilaa) ja etukäteen miettii tarkat toimintamenetelmät. Vaikka molemmissa käsissä on nitriilihanskat, niin silti pyrin työskenteleen siten ettei kosketusta hartsiin tule ollenkaan ja jos tulee, niin se on vain oikealla kädellä, tällöin vasen käsi pystyy koskemaan asioihin joihin en halua hartsijäämiä. Luin muiden kokemuksista, niin esimerkiksi noiden laitteiden kuvut ovat semmosia joista hartsiläikät ei lähde ikinä pois millään puhdistamisella. Sama homma on isopropanolialkoholin kanssa. Vaikka nitriilihanska kestää sitä kamaa paremmin kuin vinyyliset, luokituksissa lukee että läpäisy tapahtuu noin 4 minuutin altistumisen jälkeen. Mulla on mm muoviset grillauspihdit, joilla nostelen kappaleita IPA-kylvystä pois. Työpisteellä pitää olla runsaasti talouspaperia, sillä yksi tippa hartsia voi levitä tahattoman kosketuksen jälkeen jokapaikkaan. Jätehuoltoa pitää ajatella, sillä sekä hartsi että IPA tekee pahaa jälkeä viemärissä! Mutta hartsin voi laittaa sekäjätteisiin sen jälkeen kun se on UV valolla kovetettu ja IPAn voi haihduttaa. Tuon haihtumisen takia IPAa ei voikaan säilyttää missään Tuppervaara purkissa, vaan siihen tarvitaan kunnolla tiivistetty astia. Itse ostin Amazonista Sisteman valmistamia tiivisteellisiä purkkeja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 201
Viestejä
4 489 439
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom