3D-tulostaminen

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
195
Tuli sitten kantapään kautta opittua ettei noita halpoja filamentteja kannata ostaa kuten tuossa mainittiin vasta. 3D Jakelta Fiberology refill kelan ostin ja printtailin sille jämistä spoolin. Ihan hyvää kamaa muuten, mutta kahdesti jo 500g aikana tullut paksumpi kohta ja filamentti jäänyt jumiin bowdeniin. Ekalla kerralla jäi niin jumiin ja nauhakin katkesi sitä repiessä että piti koko capricorn nakata roskiin. Nyt sain toisen jumin irti ja mitattua, 3cm pätkä 2 millistä niin jäähän se kiinni.

Ja vielä olis toinen avaamaton rulla samaa kamaa. No katotaan mitä vastaavat rekkuliin.

20200926_150032.jpg
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
69
Tuli sitten kantapään kautta opittua ettei noita halpoja filamentteja kannata ostaa kuten tuossa mainittiin vasta. 3D Jakelta Fiberology refill kelan ostin ja printtailin sille jämistä spoolin. Ihan hyvää kamaa muuten, mutta kahdesti jo 500g aikana tullut paksumpi kohta ja filamentti jäänyt jumiin bowdeniin. Ekalla kerralla jäi niin jumiin ja nauhakin katkesi sitä repiessä että piti koko capricorn nakata roskiin. Nyt sain toisen jumin irti ja mitattua, 3cm pätkä 2 millistä niin jäähän se kiinni.

Ja vielä olis toinen avaamaton rulla samaa kamaa. No katotaan mitä vastaavat rekkuliin.

Pitäisi olla aika selkeä jos spekseissä lukee toleranssiksi 0,02 mm. :D

Vähän ikävä kyllä jos laadunvalvonta ulkoistettu loppukäyttäjälle, tuo ei mikään pikkuheitto kuitenkaan ole...

1601123539145.png
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
231
Täällä on aika paljon Fiberlogyn filamenteilla tulosteltu ilman ongelmia, on ollut tasalaatuista ja hyvää tavaraa. Fiberlogyn refillejä en ole vielä kokeillut, vaikka pari sellaistakin rullaa olisi odottelemassa kunhan saa ensin masterspoolin tulostettua.

Tuli mieleen että kun refillit vedetään nippuun nippusiteillä, olisiko tuossa voinut käydä niin että ne nippusiteet on painanut filamentin vähän littanaksi aiheuttaen ne paksummat kohdat?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
195
Täällä on aika paljon Fiberlogyn filamenteilla tulosteltu ilman ongelmia, on ollut tasalaatuista ja hyvää tavaraa. Fiberlogyn refillejä en ole vielä kokeillut, vaikka pari sellaistakin rullaa olisi odottelemassa kunhan saa ensin masterspoolin tulostettua.

Tuli mieleen että kun refillit vedetään nippuun nippusiteillä, olisiko tuossa voinut käydä niin että ne nippusiteet on painanut filamentin vähän littanaksi aiheuttaen ne paksummat kohdat?
Tuossa on ihan selkeä 30mm pätkä, joka on koko mitaltaan 2mm paksua. Aivan kuin olisi kaksi nauhan päätä sulatettu yhteen tai joku fiba ollut tuotantovaiheessa. Sinänsä harmi kun muuten tuo masterspool idea on hyvä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
231
Tuossa on ihan selkeä 30mm pätkä, joka on koko mitaltaan 2mm paksua. Aivan kuin olisi kaksi nauhan päätä sulatettu yhteen tai joku fiba ollut tuotantovaiheessa. Sinänsä harmi kun muuten tuo masterspool idea on hyvä.
Pitääpä muistaa varautua tuollaiseen sitten kun alan noita omia refillejä käyttelee. Fiberlogyn normikeloilla ei tosiaan ole tuota tullut vastaan vielä, ehkä voisi olla vain refillejä koskeva ongelma mutta ei kyllä hyvää kuvaa anna jos tolleen laatukontrolli pettää. Yritän muistaa raportoida tänne sitten kun noita omia refillejä alan käyttämään että oliko niissäkin samaa.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
434
Ja vielä olis toinen avaamaton rulla samaa kamaa. No katotaan mitä vastaavat rekkuliin.
Ehdottomasti rahat takaisin ja mieluiten jotain hyvitystä päälle! Vaikkei tappio olisi isokaan, silti noottia myyjälle että oppivat olemaan!
Itsellä Firbelogyn pari rullaa avaamattomana laatikoissa, saas nähdä mitä niistä löytyy.
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
57
Onko kenelläkään kokemusta Extruderin askelmoottorin virran säätämisestä ja saako virran mitattua jotenkin moottorin päästä? Kuten aikaisemmistakin viesteistäni käy ilmi en kauheasti tiedä elektroniikasta ja koitan viimeiseen asti välttää sitä että lähtisin säätämään Control Boardia, jne.

Olen muuttamassa Anycubic Chiron tulostinta Direct Drive tulostimeksi ja ostin Trianglelabsin BMG extruder + kevyen askelmoottorin (slim 23mm), jolloin vääntöä pitäisi löytyä riittävästi. Askelmoottorin max virta on ilmeisesti 1.0A ja aikaisemman Anycubicin (extruder) askelmoottorin virta (Rated current) on 1.5A. Jos laitan uuden askelmoottorin niin se ilmeisesti saa liikaa virtaa, jolloin moottori kuumenee liikaa. Jossain foorumeilla väitettiin että Chiron antaisi 1.1A virran extruderin askelmoottorille.

Pystyykö virtaa mitenkään säätämään softan avulla? Suurimmassa osassa keskusteluja ja Youtube videoita virtaa on säädetty Control Boardilta säätämällä ruuveja ja mittailemalla virtaa, jota mielellni välttäisin. Tällä foorumilla taas mainittiin M907 koodista mutta sitä ei kuitenkaan kauhean monessa keskustelussa mainita. Pystynkö jotenkin moottorin johdoista mittaamaan kuinka paljon virtaa tulee?


" it solved my problem i hope it solves yours too. the way i changed my current was to add the g code M907 X1100 Y1100 Z1100 E1250 in my slicer..

m907 is the code for current in milli amps to each of the motors the letter corresponds X motor Y motor Z motor and E for extruder motor."
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
231
Onko kenelläkään kokemusta Extruderin askelmoottorin virran säätämisestä ja saako virran mitattua jotenkin moottorin päästä? Kuten aikaisemmistakin viesteistäni käy ilmi en kauheasti tiedä elektroniikasta ja koitan viimeiseen asti välttää sitä että lähtisin säätämään Control Boardia, jne.

Olen muuttamassa Anycubic Chiron tulostinta Direct Drive tulostimeksi ja ostin Trianglelabsin BMG extruder + kevyen askelmoottorin (slim 23mm), jolloin vääntöä pitäisi löytyä riittävästi. Askelmoottorin max virta on ilmeisesti 1.0A ja aikaisemman Anycubicin (extruder) askelmoottorin virta (Rated current) on 1.5A. Jos laitan uuden askelmoottorin niin se ilmeisesti saa liikaa virtaa, jolloin moottori kuumenee liikaa. Jossain foorumeilla väitettiin että Chiron antaisi 1.1A virran extruderin askelmoottorille.

Pystyykö virtaa mitenkään säätämään softan avulla? Suurimmassa osassa keskusteluja ja Youtube videoita virtaa on säädetty Control Boardilta säätämällä ruuveja ja mittailemalla virtaa, jota mielellni välttäisin. Tällä foorumilla taas mainittiin M907 koodista mutta sitä ei kuitenkaan kauhean monessa keskustelussa mainita. Pystynkö jotenkin moottorin johdoista mittaamaan kuinka paljon virtaa tulee?


" it solved my problem i hope it solves yours too. the way i changed my current was to add the g code M907 X1100 Y1100 Z1100 E1250 in my slicer..

m907 is the code for current in milli amps to each of the motors the letter corresponds X motor Y motor Z motor and E for extruder motor."
Helpoin vaihtoehto on että etsit toisen moottorin jossa tuo virrankesto on samaa luokkaa kuin nykyisessä niin ei tarvi muuta tehdä kuin pultata paikoilleen ja muuttaa firmwareen extruderin stepit oikeaksi jos tarvii. Vaikka BMG on 3:1 välityksellä niin nuo pancake stepperit on aika rajoilla, joutuu ajamaan aika korkeilla virroilla jolloin käyvät melko kuumina, eikä silti aina riitä puhti nopeissa retractioneissa, pienillä suuttimilla tai muuten nopeuden kasvaessa. 34mm moteissa on enemmän potkua ja niistä voisi löytyä sellainen joissa virrankestoa on tarpeeksi ettei tarvi säätöhommiin alkaa muttei painokaan vielä nouse liiaksi. 40mm moottorit alkaa jo painonsa puolesta olemaan siinä rajalla että ei ainakaan sen isompaa kannata harkita. Jos toiseen moottoriin päädyt niin kannattaa katsoa että akseli on D-mallinen ja mielellään irroitettavalla johdolla niin helpompi kytkeä.

Lukuunottamatta muutamaa harvinaisempaa ohjainkorttia joissa on ollut digipotit niin ohjelmallisesti tai firmwaren kautta virran säätö onnistuu nykyisin lähinnä vain Trinamicin (TMC) drivereillä jos on kytketty oikealla tavalla (uart/spi). Muuten se vaatii aina potentiometrin säätämistä kortilta käsin. Chironissa taitaa olla vakiona A4988 driverit niin ei siinä muuta tapaa ole kuin säätää VREF käsin. Se on aika simppeli operaatio mutta vaatii vähän valmisteluja. Tarvitset yleismittarin sekä sopivan säätömeisselin, mielellään keraamisen tai muovisen mutta tavallinenkin käy kunhan katsoo ettei meisselin varrella tai kärjellä oikosulje mitään, samoin mittauskärkien kanssa kannattaa olla varovainen. Tai sitten sammuttaa virrat säädön ajaksi ja asettaa mittausjohdot kohdilleen sekä kytkee päälle mittausta varten. Mittaus ja säädöt tehdään aina siten että moottorin johto on irroitettuna jommasta kummasta päästä ja vref mitataan siten että toinen johto tulee potentiometrin päälle siihen mistä säädetään sekä toinen johto virtalähteen DC miinukseen. Netistä löytyy hyvin yleisohjeita VREF säätöön ja oikean arvon laskemiseen. Tuo arvo lasketaan tietyllä kaavalla joka vaihtelee driverin mukaan. Moottorille menevä virta lasketaan aina siten että se on jonkun verran pienempi kuin ilmoitettu rated current jottei moottori ylikuumene.

edit: Voishan sen vakiomoottorinkin laittaa kokeeksi jos ei halua säädellä vrefiä. Jos se vakio on 40mm kokoluokkaa (n. 280gr) niin massaa tulee kyllä jonkun verran enemmän mutta sen saa kompensoitua hyvin maltillisemmilla jerk/acceleration arvoilla jos tarvetta. Kunhan kiinnityskorvakko on sellainen ettei notku.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.05.2018
Viestejä
57
Ensimmäistä 3D tulostinta hankkimassa ja olen nyt kahden vaiheilla.
Puntaroin Creality Ender 3 ja Anet ET4 välillä.
Anet on käsittääkseni siirtymässä myös open sourcen puolelle, joten sekään ei ole enää niin suuri miinus kuin aiemmin.

Kumpiko näistä kannattaa valita ja miksi?
Olen katsellut juutuupista arvosteluja kyllästymiseen asti, enkä oikein osaa päättää näiden kahden välillä.
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
57
Helpoin vaihtoehto on että etsit toisen moottorin jossa tuo virrankesto on samaa luokkaa kuin nykyisessä niin ei tarvi muuta tehdä kuin pultata paikoilleen ja muuttaa firmwareen extruderin stepit oikeaksi jos tarvii. Vaikka BMG on 3:1 välityksellä niin nuo pancake stepperit on aika rajoilla, joutuu ajamaan aika korkeilla virroilla jolloin käyvät melko kuumina, eikä silti aina riitä puhti nopeissa retractioneissa, pienillä suuttimilla tai muuten nopeuden kasvaessa. 34mm moteissa on enemmän potkua ja niistä voisi löytyä sellainen joissa virrankestoa on tarpeeksi ettei tarvi säätöhommiin alkaa muttei painokaan vielä nouse liiaksi. 40mm moottorit alkaa jo painonsa puolesta olemaan siinä rajalla että ei ainakaan sen isompaa kannata harkita. Jos toiseen moottoriin päädyt niin kannattaa katsoa että akseli on D-mallinen ja mielellään irroitettavalla johdolla niin helpompi kytkeä.

Lukuunottamatta muutamaa harvinaisempaa ohjainkorttia joissa on ollut digipotit niin ohjelmallisesti tai firmwaren kautta virran säätö onnistuu nykyisin lähinnä vain Trinamicin (TMC) drivereillä jos on kytketty oikealla tavalla (uart/spi). Muuten se vaatii aina potentiometrin säätämistä kortilta käsin. Chironissa taitaa olla vakiona A4988 driverit niin ei siinä muuta tapaa ole kuin säätää VREF käsin. Se on aika simppeli operaatio mutta vaatii vähän valmisteluja. Tarvitset yleismittarin sekä sopivan säätömeisselin, mielellään keraamisen tai muovisen mutta tavallinenkin käy kunhan katsoo ettei meisselin varrella tai kärjellä oikosulje mitään, samoin mittauskärkien kanssa kannattaa olla varovainen. Tai sitten sammuttaa virrat säädön ajaksi ja asettaa mittausjohdot kohdilleen sekä kytkee päälle mittausta varten. Mittaus ja säädöt tehdään aina siten että moottorin johto on irroitettuna jommasta kummasta päästä ja vref mitataan siten että toinen johto tulee potentiometrin päälle siihen mistä säädetään sekä toinen johto virtalähteen DC miinukseen. Netistä löytyy hyvin yleisohjeita VREF säätöön ja oikean arvon laskemiseen. Tuo arvo lasketaan tietyllä kaavalla joka vaihtelee driverin mukaan. Moottorille menevä virta lasketaan aina siten että se on jonkun verran pienempi kuin ilmoitettu rated current jottei moottori ylikuumene.

edit: Voishan sen vakiomoottorinkin laittaa kokeeksi jos ei halua säädellä vrefiä. Jos se vakio on 40mm kokoluokkaa (n. 280gr) niin massaa tulee kyllä jonkun verran enemmän mutta sen saa kompensoitua hyvin maltillisemmilla jerk/acceleration arvoilla jos tarvetta. Kunhan kiinnityskorvakko on sellainen ettei notku.
Kiitokset kattavasta vastauksesta! Kuulostaa hieman siltä että en kyllä lähde laskemaan/säätelemään/mittailemaan VREF arvoja ainakaan ihan heti, kun tuo slicerilla säätäminen ei näytä onnistuvan.

Punnitsin alkuperäisen Anycubic Chiron moottorin ja se oli 185g ja slim stepper moottori painoin 140g. Alkuperäinen moottorikin näyttäisi olevan aika kevyt eli taidan siis vain mennä tuolla vanhalla moottorilla ja katsotaan jos myöhemmin innostun säätelemään VREF arvoja.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
69
Ensimmäistä 3D tulostinta hankkimassa ja olen nyt kahden vaiheilla.
Puntaroin Creality Ender 3 ja Anet ET4 välillä.
Anet on käsittääkseni siirtymässä myös open sourcen puolelle, joten sekään ei ole enää niin suuri miinus kuin aiemmin.

Kumpiko näistä kannattaa valita ja miksi?
Olen katsellut juutuupista arvosteluja kyllästymiseen asti, enkä oikein osaa päättää näiden kahden välillä.
Itse laitoin juuri eilen tilaukseen Ender 3 Pro:n Banggoodista, olikohan 185e posteineen lasipedin kanssa. Toimitus vielä Eurooppa-varastosta, ei tarvitse jännittää jääkö tulliin.

Ender 3:lle vaikutti olevan laajin yhteisö halpatulostimista, esim. r/ender3:ssa 80k jäsentä, r/anet3dprinters:ssä 1,5k. Ei toki ole ainut valintaperuste, mutta helpottaa paljon ongelmanratkaisussa jos on yhteisöä tukemassa. Ender 3:lle ainakin löytyy paljon varaosia ja parannuksia tulostettavaksi, ja tulostimen kehutaan olevan täysin open sourcea. Anet ei pikaisella googlauksella ole, ja ET4:n firmwarea on moitittu keskeneräiseksi.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
927
Ensimmäistä 3D tulostinta hankkimassa ja olen nyt kahden vaiheilla.
Puntaroin Creality Ender 3 ja Anet ET4 välillä.
Anet on käsittääkseni siirtymässä myös open sourcen puolelle, joten sekään ei ole enää niin suuri miinus kuin aiemmin.

Kumpiko näistä kannattaa valita ja miksi?
Olen katsellut juutuupista arvosteluja kyllästymiseen asti, enkä oikein osaa päättää näiden kahden välillä.
Perus ender 3:sen aliexpress tilasin, joku 140+ eetua Tšekistä Suomeen. Ei tulleja tms. Siihen sit mini emo bigtreetech 32bit jotain > tuli hiljainen. Petiin paremmat jouset 3e , metalli varret langan syöttöön n.10e , siinä se. Nyt huutanu 24/7 ostosta asti ihan parhautta ja cura:n säädöt opin ni laatu on kyl hyvä. Tullu tehtyä poraan ohjaria ja lentosimu nurkkaan polkimia yms.

Halpa ku saippua :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
321
Perus ender 3:sen aliexpress tilasin, joku 140+ eetua Tšekistä Suomeen. Ei tulleja tms. Siihen sit mini emo bigtreetech 32bit jotain > tuli hiljainen. Petiin paremmat jouset 3e , metalli varret langan syöttöön n.10e , siinä se. Nyt huutanu 24/7 ostosta asti ihan parhautta ja cura:n säädöt opin ni laatu on kyl hyvä. Tullu tehtyä poraan ohjaria ja lentosimu nurkkaan polkimia yms.

Halpa ku saippua :)
Joo, tulostin on simun rakentelussa ihan ehdoton apuväline.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
434
Puntaroin Creality Ender 3 ja Anet ET4 välillä.
Anet on maineikas tulostinvalmistaja, mutta se maine on tullut tulipalojen myötä. En ole ikinä kuullut ET4-mallista, mutta firma joka tekee vaarallisia tuotteita kuluttajamarkkinoille, ei ansaitse uutta mahdollisuutta. Mutta, siitä vaan, jos elämäänsä haluaa vähän lisää jännitystä. Outoa että olet edes löytänyt juutuubista videoita Anetista, mikään vähänkin kunniallinen 3D printtauskanava ei koske tuohon valmistajaan pitkällä tikullakaan.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
231
Kiitokset kattavasta vastauksesta! Kuulostaa hieman siltä että en kyllä lähde laskemaan/säätelemään/mittailemaan VREF arvoja ainakaan ihan heti, kun tuo slicerilla säätäminen ei näytä onnistuvan.

Punnitsin alkuperäisen Anycubic Chiron moottorin ja se oli 185g ja slim stepper moottori painoin 140g. Alkuperäinen moottorikin näyttäisi olevan aika kevyt eli taidan siis vain mennä tuolla vanhalla moottorilla ja katsotaan jos myöhemmin innostun säätelemään VREF arvoja.
Se alkuperäinen voi olla sit just passeli. Noin pieni painoero ei näy missään ja kun on toiminut vakioekstruuderin kanssa niin toimii se sitten BMG kanssa myös.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
236
Anet on maineikas tulostinvalmistaja, mutta se maine on tullut tulipalojen myötä.
Tämä pitää paikkansa. Omistan tulostimen sieltä melko alkupäästä. Akryyli Anetiksi tuota kai sanotaan. Siinä käytettiin lämpöpedin liittämiseksi emolevylle todella ala-arvoisia pikaliittimiä. Pitkässä tulostuksessa nuo alkoivat kirjaimellisesti sulamaan ja kipimöimään liitäntä nastoissa. Vika ei ollut itse emolla taikka lämpöpedissä. Paska toteutus aiheutti sen.
Itse en sentään saanut tulipaloa aikaan, mutta suli se liitin 6 tunnin paikkeilla. Onneksi tuli oltua vieressä ja havaittua pedin tippuminen pois pelistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
236
Muistelin, että tuo liitin on jossakin vielä tallessa ja löytyikin etsimisen jälkeen. Tuossa on syy, josta Anet sai maineen.

Liitin1-wep.jpg


Liitin2-wep.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
195
Ihan vastapainoksi Crealityllä oli Ender 3:n kanssa ihan vastaavia ongelmia. Silloin kyseessä oli ihan oikein speksattu liitin, mutta alihankkija oli tehnyt puristusliitoksia juottamisen sijasta ja liitinkin taisi olla mallia kiinakopio.

Itse vaihdoin nuo liittimet, vaikka ne olikin juotettu, näin sain samalla haaroitettua Raspberry Pi:lle virrat.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
621
Onko kokemuksia mikä noista laakeroiduista rullakiinnikkeistä olisi hyvä? Tulostin on Biqu B1, mutta Enderissä näyttää olevan aika samanlaisia. Erilaisia tulostettavia versioita löytyy netistä kymmeniä, mutta ei huvittaisi kaikkia kokeilla. Alkuperäisen ylhäälle kiinnitetyn tilalle sen laittaisin.
Tekisi mieli laittaa sellainen missä rulla pyörii keskeltä eikä ohuessa tapissa epäkeskona, mutta tuleeko siinä ongelmia erimerkkisten filamenttien kanssa vai ovatko nuo aina samankokoisella reiällä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
195
Onko kokemuksia mikä noista laakeroiduista rullakiinnikkeistä olisi hyvä? Tulostin on Biqu B1, mutta Enderissä näyttää olevan aika samanlaisia. Erilaisia tulostettavia versioita löytyy netistä kymmeniä, mutta ei huvittaisi kaikkia kokeilla. Alkuperäisen ylhäälle kiinnitetyn tilalle sen laittaisin.
Tekisi mieli laittaa sellainen missä rulla pyörii keskeltä eikä ohuessa tapissa epäkeskona, mutta tuleeko siinä ongelmia erimerkkisten filamenttien kanssa vai ovatko nuo aina samankokoisella reiällä?

Mulla on toi pyöriny jo toista vuotta. Tuohan on suunnitelty liitettäväksi siihen Enderin omaan varteen, en tiedä miten käy Biquun. Tuolle kaveriksi kulma-adapteri, jolla varren saa tuohon sivuun niin että syöttö tulee aika suoraan. Vois tulla jopa ihan suoraan, mutta tuo varsi on liian lyhyt normille kilon kelalle. 2kg kelaa tuohon ei taida saada mahtumaan.

Aikaisempaan filamenttireklamaatioon viitaten 3D Jake olis tarvittaessa lähettäny vaikka uuden rullan, tai antanut rahat takaisin, mutta otin lahjakortin kun tulee kuitenkin tilattua jotain kohta.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
621

Mulla on toi pyöriny jo toista vuotta. Tuohan on suunnitelty liitettäväksi siihen Enderin omaan varteen, en tiedä miten käy Biquun. Tuolle kaveriksi kulma-adapteri, jolla varren saa tuohon sivuun niin että syöttö tulee aika suoraan. Vois tulla jopa ihan suoraan, mutta tuo varsi on liian lyhyt normille kilon kelalle. 2kg kelaa tuohon ei taida saada mahtumaan.
Tuo näyttää hyvältä. Täytyy vaan vielä mitata meneekö tuo jenkaosa läpi Biqun varren reiästä. Mieluimmin pitäisin kelan tuolla ylhäällä, täytyy tulostaa laakeroitu ohjainrulla langansyöttöön.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
434
Onko kokemuksia mikä noista laakeroiduista rullakiinnikkeistä olisi hyvä? Tulostin on Biqu B1, mutta Enderissä näyttää olevan aika samanlaisia. Erilaisia tulostettavia versioita löytyy netistä kymmeniä, mutta ei huvittaisi kaikkia kokeilla. Alkuperäisen ylhäälle kiinnitetyn tilalle sen laittaisin.
Tekisi mieli laittaa sellainen missä rulla pyörii keskeltä eikä ohuessa tapissa epäkeskona, mutta tuleeko siinä ongelmia erimerkkisten filamenttien kanssa vai ovatko nuo aina samankokoisella reiällä?
Ei ole kokemuksia vielä mistään, mutta tulostuslistassa mulla on tämmönen: Creality (Ender 3) Filament holder 80mm spools by mjoaris
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
219
Nytton prusalla testiprintit käynnissä, en löytänyt oikein oikeaa sanaa hakea, mutta tulostin tuntuu jättävän vähän "häntää" kun nostaa tulostinpäätä ja siirtyy seuraavaan kohtaan, pari kertaa on tehnyt siten, että alkuvaiheessa tökänny kiinni siihen häntään ja näin ollen päässyt irti alustasta se kappale. Kuitenkin ihan siisti lopputulos jos pintakerroksessa ei tartte nostella tulostin päätä. Mitähän säätöä tässä kokeilisi? Ihan kun ei kerkeis nykästä tarpeeksi ajoissa filamenttia takaisin ennen nostoa. Livenä lämpötilan muutokset +-10 astetta ei tunnu vaikuttavan. Jos jollain vinkkiä tai hakusanoja googleen niin hyvä olisi.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
231
Nytton prusalla testiprintit käynnissä, en löytänyt oikein oikeaa sanaa hakea, mutta tulostin tuntuu jättävän vähän "häntää" kun nostaa tulostinpäätä ja siirtyy seuraavaan kohtaan, pari kertaa on tehnyt siten, että alkuvaiheessa tökänny kiinni siihen häntään ja näin ollen päässyt irti alustasta se kappale. Kuitenkin ihan siisti lopputulos jos pintakerroksessa ei tartte nostella tulostin päätä. Mitähän säätöä tässä kokeilisi? Ihan kun ei kerkeis nykästä tarpeeksi ajoissa filamenttia takaisin ennen nostoa. Livenä lämpötilan muutokset +-10 astetta ei tunnu vaikuttavan. Jos jollain vinkkiä tai hakusanoja googleen niin hyvä olisi.
Oozing tai stringing, niillä löytyy Googlesta lisää infoa. Mitä lämpötilaa ja filamenttiä käytit?
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
219
PLA, 215/60 oli lämmöt (vakio asetuksilla). Thänks googlailen noilla. Löysäsin tuossa vauhdissa, siis pausetin niin syöttörullaa niin ehkä himpun parani.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
621
Tuo näyttää hyvältä. Täytyy vaan vielä mitata meneekö tuo jenkaosa läpi Biqun varren reiästä. Mieluimmin pitäisin kelan tuolla ylhäällä, täytyy tulostaa laakeroitu ohjainrulla langansyöttöön.
Näyttää sopivan suoraa myös Biquun, pari osaa (kiinnityksen jengan ja mutterin) jo tulostin, nyt on tuo suurin kierreosa tulostumassa. Olen kyllä hämmästynyt miten hyvää jälkeä tuolla tulee, kierre on ihan puhdas ja mutteri kiristyi sujuvasti.
Aineena ST-PLA, huomasin, että yksi filamenttikelani onkin tuollaista, muut ovat perus PLA:ta. Melkoisen sitkeää tuo tuntuu olevan, taipuu eikä murru. Tilasin jo yhden kelan lisää Banggoodista.
 

Ragnarokkr

"Ei mikään turha jätkä"
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
350
Töttöröö, nyt olis printtausta aloittavalle tilaisuus opettaa.
Tuli hommattua nyt pitkän harkinnan jälkeen Prusa Original i3 MK3S laitos, siihen parit kärjet, 2kpl pohjalevyjä, pari rullaa PLA ja ABS filaa. Tuossa paketissa ei ole koteloa.
Tarkoitus olisi tunkea tuo laitos autotalliin ääni ja hajuhaitan vuoksi, mutta autotallin ilmanvaihto on vaihteleva, lämpötila vaihtelee sekä ilmassa on jonkin verran pölyä/tomua mikä voisi tuottaa ongelmia.

Onko mestareilla mitään protippejä laitettavaksi?
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
434
Töttöröö, nyt olis printtausta aloittavalle tilaisuus opettaa.
Tuli hommattua nyt pitkän harkinnan jälkeen Prusa Original i3 MK3S laitos, siihen parit kärjet, 2kpl pohjalevyjä, pari rullaa PLA ja ABS filaa. Tuossa paketissa ei ole koteloa.
Tarkoitus olisi tunkea tuo laitos autotalliin ääni ja hajuhaitan vuoksi, mutta autotallin ilmanvaihto on vaihteleva, lämpötila vaihtelee sekä ilmassa on jonkin verran pölyä/tomua mikä voisi tuottaa ongelmia.

Onko mestareilla mitään protippejä laitettavaksi?
Laita googleen hakusanoiksi nämä: prusa mk3 enclosure
Löytyy paljon valmiita ohjeita, jokaiseen budjettiin.
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
219
Noniin nytton testejä printattu (Prusa MK3S), ainut että toi textured bed ei meinaa sitten millään pitää petgiä läjässä. Hinkannu sitä kaiken maailman ohjeiden mukaan IPA:lla, ikkunanpesuaineella, saippualla ja sienellä, on se nyt jo vähän parempi. Ongelma on esim. pieni hunajakenno muoto (tulostin RPi kotelon) niin mikäli oikein tulkitsin niin suutin nappaa hiukan kiinni ja nostaa mukanaan sen tulosteen hiukan ja sit tietty sotkee kun seuraavan kerran osuu kohdalle. Ongelmaa ei synny tasaisella aluslevyllä eikä myöskään jos on tasainen filli ilman "reikiä". Tasaisessa ekassa layerissä esiintyy satunnaisesti kuplaa, joka saattaneen johtua korkeista lämpötiloista (245/95) tai sitten kosteudesta.

Kuinka nopeesti toi PETG ottaa kosteutta että on haitaksi? Mulla on käytännössä ollut pari päivää printterin päällä rulla huoneen lämmössä.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
434
Kuinka nopeesti toi PETG ottaa kosteutta että on haitaksi? Mulla on käytännössä ollut pari päivää printterin päällä rulla huoneen lämmössä.
PETG on hygroscopic materiaali, eli se imee ilmasta kosteutta. Se ei ole niitä pahimpia "sieniä" kuten Nylon, mutta säilytys silti kuivalaatikossa silikaattipussien kanssa. Suomessa kuitenkin huoneilman kosteus on normaalisti niin pieni, ettei pari päivää pitäisi merkitä mitään. Mutta siis normaalisti, jotkut taloudet ovat paljon kosteampia kuin toiset, vaikea siis sanoa varmaksi. Filamenttirullan saa kuivaksi tavallisessa uunissa, aseta lämpötila vähän alemmaksi kuin kyseisen materiaalin lasisiirtymälämpötila (glass transition temperature) ja anna paahtua 4-6 tuntia (mitä pidempään, sen kuivemmaksi tulee). Eri valmistajilla toi lämpötila on eri, löydät omasi filamentin mukana tulleista dokumenteista.

PETG tarttuu puhtaaseen lasiin kuin tauti, siis niin hyvin, että irroittamisessa lasi yleensä hajoaa ennen kuin tuloste irtoaa. Puhtaassa lasissa joutuukin laittaan liimapuikkoa väliin, jotta tarttuminen ei olisi niin kovaa. Tärkeintä on suuttimen oikea etäisyys pedin pintaan. Tuota oikeaa etäisyyttä on helpompi harjoitella PLA:n kanssa, joka ei ole ihan niin tarkka siitä.
En ymmärtänyt mitä tarkoitit suuttimen kiinni nappaamisella?
Noi lämpötilat on ihan normaalin kuulosia PETG:lle, valmistajasta riippuu mikä on optimaali, itse käytän yleensä 235/75.
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
219
Siis jo tulostettu filamentti jää kiinni suuttimeen kun suutin nousee ja aiheuttaa harmia. Monesti kun tulostin nousee ja siirtyy toiseen paikkaan niin se lopetus pätkä jää ylös.

Joo oon hieronu tuota bed level juttua aika paljon, ja mielestäni saanut aika hyvän siitä. Laitoin myös PETG:llä ekan kerroksen paksuudeksi 0,3 normaalin ollessa 0,2. Jälki on kyllä hyvää.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
434
Jaa niin ekaa kerrosta tulostaessa? Se on kyse silloin vain huonosta bed adhesionista, eli siihen pitää kehittää jotain muuta kikkaa. Mulla ei ole PETG:n kanssa muusta kokemusta kuin BuildTakista johon mulla ei kiinnittyny kuin liimapuikon kanssa (ja silloinkin huonosti) ja lasilevystä, johon mulla kiinnitty liian kovaa kiinni ja sitten liimapuikon kanssa sain sopivan kiinnityksen jotta lähti myös irti valmis kappale.

Ootko säätäny pedin korkeuden sillai, että eka kerros hieman "pursuaa" suuttimesta ulos? Yksi kikka on semmonen, että laita ekan kerroksen nopeudeksi jokin aika alhainen, esimerkiksi 10mm/s ja sitten kun tulostus lähtee liikkeelle, livenä säädä korkeutta ensin siten että suutin on niin lähellä petiä että petiin tulee vain ohut harso, mutta kuitenkin jotain tulee ulos. Sen jälkeen nosta korkeutta vain ihan hieman. Sitten kun saat langan jatkuvasti pysymään pedissä kiinni, voit vielä hienosäätää aavistuksen ylemmäs, jotta pääset eroot elefantin jalasta sekä palauttaa ekan kerroksen korkeudeksi saman kuin muissa kerroksissa. Jos tuolla kikalla et saa kiinnittymään petiin, silloin vika on pedissä. Ootko kokeillu petiä onko se varmasti lämminnyt vai näyttääkö lcd ruutu omiaan?
En väitä että tämä pätisi sinuun, mutta jälkeenpäin katsottuna tämä päti minuun silloin kun ensimmäisellä tulostimellani aloitin: Kun luulin että nyt osaan säätää petikorkeuden nappiin, en todellakaan saanut sitä edes lähelle optimaalista. :)
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
201
Tää on kyll jännä miten jengillä eroaa tuo mitä tykkää käyttää ja mihkä jää kuinkakin kovaa kiinni. PETG:iä olen itse tulostanut BuildTak:in myös ja ongelmaksi tuli se että, kappale jäi liian hyvin kiinni. Irroittaessa kappaletta lähti alustasta kunnon slaissi alustaa mukana.
Lasia käyttänyt pääasiassa pelkälle PLA:lle, mutta optimaalisimman tuloksen kaikkia muoveja ajatellen saan lasilla+sininen teippi.
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
219
Jaa niin ekaa kerrosta tulostaessa? Se on kyse silloin vain huonosta bed adhesionista, eli siihen pitää kehittää jotain muuta kikkaa. Mulla ei ole PETG:n kanssa muusta kokemusta kuin BuildTakista johon mulla ei kiinnittyny kuin liimapuikon kanssa (ja silloinkin huonosti) ja lasilevystä, johon mulla kiinnitty liian kovaa kiinni ja sitten liimapuikon kanssa sain sopivan kiinnityksen jotta lähti myös irti valmis kappale.

Ootko säätäny pedin korkeuden sillai, että eka kerros hieman "pursuaa" suuttimesta ulos? Yksi kikka on semmonen, että laita ekan kerroksen nopeudeksi jokin aika alhainen, esimerkiksi 10mm/s ja sitten kun tulostus lähtee liikkeelle, livenä säädä korkeutta ensin siten että suutin on niin lähellä petiä että petiin tulee vain ohut harso, mutta kuitenkin jotain tulee ulos. Sen jälkeen nosta korkeutta vain ihan hieman. Sitten kun saat langan jatkuvasti pysymään pedissä kiinni, voit vielä hienosäätää aavistuksen ylemmäs, jotta pääset eroot elefantin jalasta sekä palauttaa ekan kerroksen korkeudeksi saman kuin muissa kerroksissa. Jos tuolla kikalla et saa kiinnittymään petiin, silloin vika on pedissä. Ootko kokeillu petiä onko se varmasti lämminnyt vai näyttääkö lcd ruutu omiaan?
En väitä että tämä pätisi sinuun, mutta jälkeenpäin katsottuna tämä päti minuun silloin kun ensimmäisellä tulostimellani aloitin: Kun luulin että nyt osaan säätää petikorkeuden nappiin, en todellakaan saanut sitä edes lähelle optimaalista. :)
Oon säätänyt pedin siten, että kun 0,2 kerros on tosiaan ihan reunoille asti litteä sekä tulostellut niitä bed level juttuja ja säätänyt myös korjaukset niihin. Nyt kuitenkin saanut sen siten, että mikäli se eka kerros on yhtenäinen tai että reikien ympärillä on vähintään muutama kierros materiaalia niin se pysyy siinä kiinni. Elephantin jalkaa ei kyllä ole havaittavissa, joten varmaan vielä alemmas saisi laittaa sen.

Tuo peti on kaksi puolinen ja ei ole väliä kummalle puolelle tulostaa.

Peti on oikeasti todella lämmin, uskon että lämpöanturi näyttää oikein. Tuota nopeutta en ole vielä muuttanut koska prusaslicerin mukaan se on muutenkin alhaisempi (first layer 20 mm/s). Mutta voisihan sitä koittaa muuttaa. Taidan kuitenkin tehdä siten, että noi kappaleet missä oletettavasti tulee ongelmia niin tulostan sille tasaiselle pedille kun se toimii.

Hämmentävää näin alussa kun ei ollut varma mistä ongelma johtuu, luulin aluksi että mulla oli liian alhaalla suutin ja sen takia takertuu eka layer kiinni.

Nyt tuolla samalla pedillä on sellainen ongelma, että tulee sellaisia "juovia", niistä pääsee eroon jos taas nostaa suutinta mutta sitten tarttuvuus ongelma pahenee.

Kyseessä siis se power coated PEI.

Kuitenkin laatuun olen tyytyväinen ja printteri onkin "laulanut" käyttöön tulevia osiakin melkein kokoajan. Pitäisi ottaa joku päivä taas ihan ajan kanssa testi sessiot.
 

Lassivv

Tukijäsen
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
1 229
Itse käyttänyt kans buildtakkia vuosia ja eipä tuo petg mitenkään ongelmallisen kovasti oo jäänyt kiinni alustaa. Puukolla ta siirtoleuka pihdeillä aina kappaleet irrotellut. Buildtak jäänyt itsellä siitä syystä käyttöön ettei vaadi mitään puhdistamista tai huoltoa koskaan.

Petg ilman kosteuden imu kyky tuli itselle yllätyksenä nettiä kahlatessa. Itsellä roikkuu petg rullat tulostimen päällä ja siitä aina syötän sopivaa väriä tulostimelle. Vanhimmat värit roikkunut jo yli vuoden tuossa enkä huomaa tulostus jäljessä mitään eroa pakka uuteen petg rullaan
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
963
Vanhimmat värit roikkunut jo yli vuoden tuossa enkä huomaa tulostus jäljessä mitään eroa pakka uuteen petg rullaan
Sama juttu, rullat makaa ikuisuuden tulostimen nokalla.
Meille ainakin kertyy sen verran pölyä että tein paksusta huovasta pölynkerääjän, ei haittaa vsikka rulla on ihan karvainen...
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
434
Ei Suomessa ilmankosteus ole yleensä ongelma, koneellisen ilmastoinnin taloissa ainakaan. Jossain tropiikissa eri juttu.
 
Liittynyt
23.03.2017
Viestejä
200
Ei Suomessa ilmankosteus ole yleensä ongelma, koneellisen ilmastoinnin taloissa ainakaan. Jossain tropiikissa eri juttu.
Juu ymmärtänyt kanssa että suomessa suhteellisen kuiva ilma. Talvella varsinkin. Mulla on 1 rulla tulostimessa kiini ja loput jossain ikean muovilaatikossa mihin heittelen aina kaikki rullien mukana tulleet silkat.
 

gm_

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
23
Ilmankosteus sisällä joku 45-70 ja kyllä ainakin TPU:n kanssa ruuttaillessa ero on kun yö ja päivä jos uunittaa muutaman tunnin ennen printtausta. Pari päivää ku seisoo rulla spoolholderissa niin alkaa stringailemaan.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
434
Ilmankosteus sisällä joku 45-70 ja kyllä ainakin TPU:n kanssa ruuttaillessa ero on kun yö ja päivä jos uunittaa muutaman tunnin ennen printtausta. Pari päivää ku seisoo rulla spoolholderissa niin alkaa stringailemaan.
Millä lämpötilalla ja kuinka kauan?

Täytyis kyllä itsekin ostaa joku ilmankosteusmittari. Ei sillä että olisi kosteudesta ongelmaa, mutta mielenkiinnosta kun en yhtään tiedä mitä lukemia meillä voisi olla.
 

Ragnarokkr

"Ei mikään turha jätkä"
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
350
Millä lämpötilalla ja kuinka kauan?

Täytyis kyllä itsekin ostaa joku ilmankosteusmittari. Ei sillä että olisi kosteudesta ongelmaa, mutta mielenkiinnosta kun en yhtään tiedä mitä lukemia meillä voisi olla.
Noita saa kympillä melkein mistä vaan, itekkin ostin jonkun kiinanihmeen mätänestistä ihan filalaatikkoa varten
 

gm_

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
23
Millä lämpötilalla ja kuinka kauan?

Täytyis kyllä itsekin ostaa joku ilmankosteusmittari. Ei sillä että olisi kosteudesta ongelmaa, mutta mielenkiinnosta kun en yhtään tiedä mitä lukemia meillä voisi olla.
Siis rullat uuniin vaan ja joku 50c tms about pienin mitä uuni antaa ja kiertoilma. Yleensä yön yli pidän. Kannattaa ne silicapussitkin sinne heivata samalla. Jos pitää rullia esim minigripissä silicanpussien kanssa niin ei ne silicat loputtomiin ime kosteutta ellei niitäkin välillä kuivaa.
 
Liittynyt
23.09.2018
Viestejä
278
Täälläkin on 3D-tulostimen käytöönotto menossa. Tulostimena siis se suosituin eli Ender 3 (pro).

Kokosin pääosin käyttöohjeen ja tämä videon perusteella:


Monta muutakin videota kokoamisesta löytyy. Hyödyllisintä antia noissa olivat pyörien säätäminen ja rungon suoruuden varmistaminen. Varsinkin tuota runkoa kootessa piti vähän miettiä miten kulmat sai 90 asteeseen. Ajattelen, että nämä perusasiat kuten ovat tärkeitä laitteen luotettavan toiminnan kannalta. Hinkkailin tuota puristimien ja suorakulmien kanssa tähän tyyliin:




Aivan täydelliseksi tuota ei saanut. Z-akselin pystyt nojaavat aavistuksen taaksepäin eikä tuota olisi saanut korjattua ilman shimmausta enkä sitä jaksanut ruveta tekemään. Pienemmällä koneistajan suorakulmalla virhettä ei huomannut, mutta isommalla huomaa. Ero ei siis ole iso tai kovin merkityksellinen. Mahdollisesti reiät profiileissa eivät ole aivan suoria, koska mielestäni profiilit oli kuitenkin leikattu suoraan. Joka tapauksessa kiristäessä runko väistämättä hakeutui vähän vinoon. Tarkoitus on kuitenkin laittaa tuet, joilla myös tuon voi korjata:


Kootessa en tuota juuri muokannut. Vaihdoin kuitenkin petiin jäykemmät keltaiset jouset ja Capricornin bowden-putken, koska on tarkoitus jatkossa tulostella PETG:llä.

Laitoin tulostimen asumaan laitekoteloon / serverikaappiin:



Ajattelen, että kotelosta on monta hyötyä kuten parantunut paloturvallisuus. Tarkoitus on tuota vielä tässä parannella paloneston, ilmansuodatuksen, äänierityksen, valaistuksen ym. osalta. Kaappi on 19" 9U. Koko on aika hyvä Enderille. Laitoin filamenttirullan kotelon päälle ja langan reiästä tulemaan sisään.

Huolellisen kokoamisen palkitsi testiprintti, joka oli omaan silmään todella hyvä. En ottanut siitä kuvaa. Lankana varastossa nyt Clasun PLA ja jatkossa PETG.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.03.2017
Viestejä
200
Mistähän löytyis motivaatioo askarrella toi oma "uus" tulostin loppuun. Kohta projekti täyttää jo 2v:) Tulossa siis hypercube evolution pienillä muokkauksilla. Toimii toi uudelleen rakennettu ja hierottu kiinanpeli niin varmasti ettei vielä ole pakottavaa tarvetta ollut. Alkaa kuitenkin tila loppua ja kohta varmaan osia hukkua:)
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
434
Noita saa kympillä melkein mistä vaan, itekkin ostin jonkun kiinanihmeen mätänestistä ihan filalaatikkoa varten
Heitä linkkiä mimmosen ostit ja miten se on toiminu! Oon kuullu noista kiinanihmeistä tarinaa että niiden mittaukset ei perustu mihinkään todellisuuteen tai sitten käyttöikä lasketaan tunneissa.

Mä muistan kun meillä pienenä oli kotona saunan lämpömittaria muistuttava kosteusmittari seinässä, mutta kun nyt googlailin niin en löytäny samantyylistä missään myytävänä. Oli muuten jännää aikaa se, meillä oli kotona myös ilmankostutin, semmonen ufon näkönen loota joka työnsi vesihöyryä huoneilmaan. Semmoinenkin muistikuva on, että sinne kannettiin joka päivä monta litraa lisää vettä. Olis hauska tietää oliko se talo kuinka homeessa :D
 
Liittynyt
23.09.2018
Viestejä
278
Heitä linkkiä mimmosen ostit ja miten se on toiminu! Oon kuullu noista kiinanihmeistä tarinaa että niiden mittaukset ei perustu mihinkään todellisuuteen tai sitten käyttöikä lasketaan tunneissa.
Mulla on kotona tämmönen:


Tuossa oli ainakin lämpötila parin desimaalin sisällä ja ilmankosteus parin prosenttiyksikön sisällä verratuna Vaisalan kalliiseen ammattikäyttöön tarkoitettuun mittariin verrattuna. Yksittäinen laite ei tietenkään kerro mitään siitä kuinka tasalaatuista niiden tuotanto on. Patteri kestää ainakin vuoden ja on toiminut nyt pari vuotta moitteetta.

Jos on perfektionisti, niin RuuviTag olis kotimainen vaihtoehto:


Voi laittaa IFTTT-muistutuksen jos kosteus nousee liikaa :)

Mä muistan kun meillä pienenä oli kotona saunan lämpömittaria muistuttava kosteusmittari seinässä, mutta kun nyt googlailin niin en löytäny samantyylistä missään myytävänä. Oli muuten jännää aikaa se, meillä oli kotona myös ilmankostutin, semmonen ufon näkönen loota joka työnsi vesihöyryä huoneilmaan. Semmoinenkin muistikuva on, että sinne kannettiin joka päivä monta litraa lisää vettä. Olis hauska tietää oliko se talo kuinka homeessa :D
Ufox on edelleen ihan hyvä laite. Meillä on kanssa aika kuiva huoneilma talvella, kuten suurimmassa osassa suomalaista asunnoista. Ilmankosteuden muuttaminen asunnossa/talossa tosiaan vie paljon vettä ja ilmankostutinta saa täytellä ahkeraan. Ihan kerrostaloasunnossa muutama litra ei tunnu ilmassa missään vaan sitä vettä pitää pukata ilmaan jatkuvasti muutama päivä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
621
Mä muistan kun meillä pienenä oli kotona saunan lämpömittaria muistuttava kosteusmittari seinässä, mutta kun nyt googlailin niin en löytäny samantyylistä missään myytävänä.
Hiuskosteusmittari hakusanalla löytyy monta, jos nyt tuosta oli kyse.
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
219
Tsekkasin vielä lämpökameralla pedin lämpötilan tasaisuuden niin noin 2 astetta heitti kulmat vs keskusta. Lämpökameran absoluuttiseen tarkkuuteen ei ole niin luottamista kun ei osaa arpoa oikeaa emissiivisyyttä tuolle pedille (muutenkin kamerassa on vaan 4 asetusta sille). Mutta siis lukemat oli 98-100 astetta ja pedin lämpötilaksi asetettu 95.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
434
Hiuskosteusmittari hakusanalla löytyy monta, jos nyt tuosta oli kyse.
Nyt on kyllä jännä juttu. Kun hain googlella "kosteusmittari", niin kaikki tulokset mitä sain oli 500 euron vehkeitä joilla mitataan antureilla kosteutta seinistä, mutta "hiuskosteusmittari"lla tuli aivan eri tulokset vaikkei tuotteiden nimissä mitään hiuksista puhutakaan. Kiitos!
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
102 188
Viestejä
2 050 352
Jäsenet
42 174
Uusin jäsen
Andyvan

Hinta.fi

Ylös Bottom