3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
PLA tulostelu oli kohtuu ongelmatonta, mutta PETG tuottaa vähän enemmän ongelmia. Toki tuntuu että Ender 5 Pro vaatii vähän muutakin parantelua. Tosi hankala saada tulosteita tarttumaan petiin. Hommasin jousiteräslevyn jossa PEI-kalvo ja jatkuvan petin säätelyn jälkeen n. joka kolmas tuloste lähtee niinkuin pitää. Nyt jätin hetkeksi vahtimatta niin kuuma suutin tuhosi PEI-kalvon ja poistin sen liimoineen.
Laitoin paljaalle levylle hiuslakkaa ja aloin tulostamaan, 3mm jälkeen kappale irtosi taas.
Käytän CHEP:n tulostusprofiileja Cura slicerilla, 240/80 lämmöt. Pudotin lämpöä reilun millin jälkeen 50 asteeseen, virhe? Clasun musta PETG
Ender vakio paitsi McGybeer_Fanduct_v1 jäähdytys ohjain.
 
Vasta-alkaja 3D tulostelijan epätietoinen kymysys PLA filamenteista:
Onko niin, että PLA on pirun haurasta kamaa? Onko normaalia, että filamentissa on sitkeys vaihtelua ~5cm välein? Eli rullasta kun ottaa tavaraa ulos, niin välillä on kohtia joita pystyy taivuttelemaan monta kertaa ennenkuin katkeaa ja toisinaan tulee kohtia jotka murtuu poikki eka 90° taitosta.

Filamentti on valkoista Mariwolin PLA V2 filamenttia.
Ite olen tullut siihen loppu tulokseen että pla haurastuu jos se joutuu pitemmäksi aikaa venytykseen. Itellä aina oli extruuderin ja rullan välillä haurasta filamenttiä, jos ei antanut löysää filamenttille tulostuksen jälkeen. Tätä ongelmaa ei olisi, jos rulla olisi tulostimen ylä puolella, mutta mulla se on alapuolella niin rulllan paino vetää filamentin tiukalle ja viikon päästä siinä ollessaan se on kuin kuivaa spagettia. :D
 
Käytän CHEP:n tulostusprofiileja Cura slicerilla, 240/80 lämmöt. Pudotin lämpöä reilun millin jälkeen 50 asteeseen, virhe? Clasun musta PETG
Ender vakio paitsi McGybeer_Fanduct_v1 jäähdytys ohjain.

Noin iso lämmön tiputus voi myös aiheuttaa warppauksen ja kappaleen irtoamisen. Mulla on eka kerros 75c ja sen jälkeen tiputan 70c.
 
Ite olen tullut siihen loppu tulokseen että pla haurastuu jos se joutuu pitemmäksi aikaa venytykseen. Itellä aina oli extruuderin ja rullan välillä haurasta filamenttiä, jos ei antanut löysää filamenttille tulostuksen jälkeen. Tätä ongelmaa ei olisi, jos rulla olisi tulostimen ylä puolella, mutta mulla se on alapuolella niin rulllan paino vetää filamentin tiukalle ja viikon päästä siinä ollessaan se on kuin kuivaa spagettia. :D

Kuivuu rapeaksi vaikka olisi vaan irtorulla tulostimen päällä. Ennen tulostusta pitää yleensä poistaa jokunen sentti rapsakkaa nauhaa.
Varsinkin kun tulostelen harvakseltaan.
 
Kuivuu rapeaksi vaikka olisi vaan irtorulla tulostimen päällä. Ennen tulostusta pitää yleensä poistaa jokunen sentti rapsakkaa nauhaa.
Varsinkin kun tulostelen harvakseltaan.
Joo ja samaa tapahtuu vaikka olisi irtorulla kuivaboksissa silikanttien kanssa. Mutta näppituntuma on, että tuota tapahtuu vain halvoilla filamenteillä! Kun luin teidän kommentteja ja muistelin omaa kokemusta, menin sitten ihan kokeileen. Fillamentum ja Extrudr tossa mun hyllyssä on esimerkkejä "paremmista merkeistä" ja kummassakaan niistä ei tapahtu moista. Varsinkin kiinalaiset silk-filamentit tuntuu olevan tolle hyvin herkkiä, mutta samaa tapahtuu BQ:n, Jake3D:n EcoPLA:n ja Devil Designin nauhoille.
Noissa yleensä siitä päästä katkee kun yrittää suoristaa viimestä 10cm pätkää että menis extruderista läpi tökkimättä, ehkä 1-3 kertaa katkee ja sitten on taas notkeampaa ja suorenee katkeamatta.
 
Joo ja samaa tapahtuu vaikka olisi irtorulla kuivaboksissa silikanttien kanssa. Mutta näppituntuma on, että tuota tapahtuu vain halvoilla filamenteillä! Kun luin teidän kommentteja ja muistelin omaa kokemusta, menin sitten ihan kokeileen. Fillamentum ja Extrudr tossa mun hyllyssä on esimerkkejä "paremmista merkeistä" ja kummassakaan niistä ei tapahtu moista. Varsinkin kiinalaiset silk-filamentit tuntuu olevan tolle hyvin herkkiä, mutta samaa tapahtuu BQ:n, Jake3D:n EcoPLA:n ja Devil Designin nauhoille.
Noissa yleensä siitä päästä katkee kun yrittää suoristaa viimestä 10cm pätkää että menis extruderista läpi tökkimättä, ehkä 1-3 kertaa katkee ja sitten on taas notkeampaa ja suorenee katkeamatta.

En kyllä muista mistä nuo on edes ostettu, vanhimmat rullat on jostain tyyliin viiden vuoden takaa. Ei kuitenkaan idästä ostettuja, saatoi olla joku ranskalainen firma...
 
Tilasin nyt myös tuon ender 3 v2 ja siihen muutamia osia.

Nyt pitäisi tilata rulla tai 2 filamenttia.
3dJake on varmaan hyvä paikka tilata? täällä ainakin moni tilannut eikä ole ollut pahaa sanottavaa.

Oliko toi clasun myymä tavara käytettävää vai ihan paskaa?
 
Tilasin nyt myös tuon ender 3 v2 ja siihen muutamia osia.

Nyt pitäisi tilata rulla tai 2 filamenttia.
3dJake on varmaan hyvä paikka tilata? täällä ainakin moni tilannut eikä ole ollut pahaa sanottavaa.

Oliko toi clasun myymä tavara käytettävää vai ihan paskaa?
Aika monella ollut huonoja kokemuksia Clasun tavarasta, itseni mukaanlukien.
Noita myyntipaikkoja oon koostanu tänne viestiketjuun. Semmosen suosituksen annan, että panosta filamenttien laatuun! Iso osa tulostamisen ongelmista johtuu filamentin heikosta laadusta. Monet on kehunut Das filamenttia hyväksi. Itse suosittelen Fillamentumin ja Extrudrin nauhoja. Jake3D on hyvä ostopaikka, rahdit tulee nopeasti ja asiakaspalvelua saa tarvittaessa suomeksikin. Sieltä kehottaisin välttämään Jaken omaa ecoPLA:ta, mulla on nyt ollu siitä pari rullaa jotka on puolenvälin jälkeen niin heikosti kelattuna että mennyt pitkät tulostukset pilalle. Fillamentumin extrafill on kyllä huippukamaa ollu mitä pari rullaa sitä on mulla menny läpi, ja siitä tuli justiinsa uusia värejäkin valikoimiin. Tsekkaa ainakin vertigo gray ja vertigo galaxy!
 
Clasun filamentti on kyllä ihan toimivaa, käytännössä viimeiset pari vuotta käyttänyt pelkästään niitä. Ender 3 Pro käytössä joka nyt ei kauhean kranttu noiden suhteen ole ollut. PLA ja PETG olen käyttänyt.
 
Ender 5+:ssa tuntuu toimivan Clasun PETG, kun vain säädöt on kohdillaan. Itsellä noissa säätöjen hakemisessa oli ihmettelyä, kun ensimmäinen rulla muuta kuin PLA:ta ja muutenkin aloittelija. Tiedä sitten miten on, kun toisen rullan ostaa.
 
Kiitos kaikille avusta.

Tilaan tuolta 3djakelta rullan PLA:ta ja rullan PETG:tä.
Täytyy jossain vaiheessa kokeilla tuota clasunkin filamentia.
 
Kiitti vinkistä, tulikin tilattua suoraa paketit PLA:ta ja PETG:tä. Itse olen kuluvan vuoden aikana tulostanut pelkästään Sunlua n. 8kg ja laatu on ollut tasaista, eikä ole jäänyt kertaakaan solmuun.
 
Yritin kalibroida kosteusmittarii. Ruoka suola n. 75% 40/50 vesi suola.. 10h oli pussukassa. aloitus oli vissiin 6% cilikapussien seurana mittarit. Jossain luki että niillä sais 10%, en tiedä. Jos käärii mittarin kosteesee rättii pitäis saada 85%.

Mittarin Kalibrointi
 
Alle 30 euron hintaerolla ja Crealityn kaupan pakkorekisteröinnillä käännyin minäkin tämän kaupan puoleen. Ender 3 v2 ja 500 grammaa satunnaista filamenttia tilauksessa. Nyt vaan odotellaan toimitusta hengitystä pidätellen :nb:
Tulostin saapui. Olisi ollut Postnordin terminaalissa jo eilen, mutta ei ollut autoa käytettävissä. Tänään tuli ovelle. Ei joutunut kauaa pidättelemään. :cool:
 
Sunlu filamenttejä on tullut jonkin verran tulostettua ja loistavaa tavaraa kyllä olleet pla rullat. Ainut moite on että valkoiset ja mustat filamentit ovat hieman läpikuultavia, aivan kuin olisi hieman väriaineessa säästelty.
 
Ensimmäinen tulostus Ender 3 v2:lla käynnissä. 1,5 h meni kasaamiseen ja melkein tunti kalibrointiin ja uudelleen kalibrointiin ja miksikäs tämä filamentti ei mene sisään ja ja... Kohtuullisen helppo vehje ottaa käyttöön, mutta ohjeiden kanssa piti kyllä virittäytyä rankasti kiinanmongerrustaajuudelle, jotta ns. englannista sai selvää.

Ensimmäisellä yrittämällä lähti tulostus käyntiin ja tarttui hyvin levyyn kiinni. Ääntä ei kuulu kuin tuulettimista, moottorit ovat lähes äänettömiä. Tasainen tuulettimen suhina ei häirinnyt kuin tulostimen vieressä, eikä ääni edes kuulu toiseen kerrokseen, vaikkei ole ovia välissä.

Hyvältä hankinnalta vaikuttaa. Aivan hämmästyin, miten tukeva ja viimeistellyn oloinen vehjes on hintaansa nähden.
 
Mistä saisi uuden alkuperäisen Ender 3 hotend tuulettimen? Aliexpressistä tilasin Crealityn virallisesta kaupasta, mutta lähettivät huomattavasti halvemmalla myytävän vastaavan kokoisen tuulettimen ilman liitintä. Jälkiselvittelyssä taisivat ottaa vähän nokkiinsa kun väitin väärennökseksi, joten tiedä kehtaako toistamiseen yrittää sieltä.

Olen kokeillut pari satunnaista vastaavaa, mutta kaikki ovat olleet merkittävästi äänekkäämpiä kuin alkuperäinen. Alkuperäisestä meni laakerit tmv ja alkoi rohisemaan. Toimiessaan oli ok ääninen.
 
Mistä saisi uuden alkuperäisen Ender 3 hotend tuulettimen? Aliexpressistä tilasin Crealityn virallisesta kaupasta, mutta lähettivät huomattavasti halvemmalla myytävän vastaavan kokoisen tuulettimen ilman liitintä. Jälkiselvittelyssä taisivat ottaa vähän nokkiinsa kun väitin väärennökseksi, joten tiedä kehtaako toistamiseen yrittää sieltä.

Olen kokeillut pari satunnaista vastaavaa, mutta kaikki ovat olleet merkittävästi äänekkäämpiä kuin alkuperäinen. Alkuperäisestä meni laakerit tmv ja alkoi rohisemaan. Toimiessaan oli ok ääninen.
Täältä neuvoja: Ender 3 Fan: What to Consider & Which to Buy | All3DP
Suositteleen ostaan Noctuan, siitä löytyy sekä 24V että 12V, todennäköisesti tarvitset 24V. Muitakin hiljaisia tuulettimia on, mutta Noctuassa hinta ja laatu kohtaa varmaankin parhaiten.
 
Mistäs 24 noctuaa löytyy?
Jaa, eipä taidakaan tehdä 40mm koossa, ilmeisestikin vasta 120mm ja siitä ylöspäin. Muistikuvat vissiin pettää tai sitten joku osti kotelotuulettimeksi 24v noctuan. Noh, eipä muuta kuin hakukoneeseen hakusanoiksi: 24v 40x10 quiet fan
...ja tulee paljon vastauksia. Sieltä sitten valitsemaan oman hintatason ja haluamansa toimitusnopeuden mukaisen (tällä hetkellä Kiinasta tavara tulee todella hitaasti). Kannattaa kuitenkin huomioida että 40mm kokoisen tuulettimen kohdalla se on hiljainen vain silloin kun se on pois päältä :)
Toinen vaihtoehto on pistää johtoon jännitteenalennin (buck converter) että voi käyttää 12V noctuaa.
Kolmas vaihtoehto on asentaa sarjaan 12V noctua ja 12v ledisarja.

edit: Pistää kyllä hymyilyttään kun myyntiteksteissä on 7000rpm, 40mm kokoiselle tuulettimelle ja sitten sanat "ultra silent". Joko rikkovat fysiikan lakeja tai sitten ovat vähän ylimalkaisia tuon silent -käsitteen kanssa :)
 
Jos kiinnostaa tukea kotimaista pienyrittäjää niin AN-Cadsolutions myy kyseistä laitetta kansainvälisestikin aika kilpailukykyiseen hintaan. Tämän myötä laitteella on myös tuki ja apu lähellä. Olen ymmärtänyt, että Crealityn oma takuu on luokkaa perävalotakuu.
Tuli sieltä noudettua itsekin kyseinen laite viikko sitten.

Tuli vihdoinkin päivitettyä nykyinen akryyli anet. Tulostimessa alkoi olemaan jo lähes jokainen paikka kulunut. Melko turha alkaa vaihtamaan osia, kun uuden ja paremman saa lähes osien hinnalla. Tulihan sillä joku 6v tulosteltua. Hyvin se sinällä toimi, mutta joutu alkuu jonkin verran viritellä.

Samalla tuli tuettua kotimaista toimittajaa ja tilattua Ender-3 vs2.
 
Mitä hiuslakkaa tai liimapuikkoa jengi on todennut toimivan erityisen hyvin PETG kanssa? S-marketin x-tra hiuskiinne ei tunnu tekevän oikein mitään ja tulosteet irtoaa itsestään tai hyvin pientä voimaa käyttäen.

Alustana on Pilkington OptiFlow 4mm (normi ikkunalasia)
 
Mitä hiuslakkaa tai liimapuikkoa jengi on todennut toimivan erityisen hyvin PETG kanssa? S-marketin x-tra hiuskiinne ei tunnu tekevän oikein mitään ja tulosteet irtoaa itsestään tai hyvin pientä voimaa käyttäen.

Alustana on Pilkington OptiFlow 4mm (normi ikkunalasia)
Senhän pitäisi kiinnittyä puhtaaseen lasiin kuin tauti, eli juuri niin lujaa että lasialusta ei kestä ehjänä irroitusta ja siksi täytyy pistää irroitusaineeksi liimapuikkoa väliin. Mä olen käyttäny Clasun violettia liimapuikkoa, joka on näppärä siitä että kuivuttuaan se muuttuu värittömäksi ja siten siis selkeesti kertoo koska on tulostusvalmiina.
 
PETG en ole käyttänyt mutta PLA/ABS/laywood/mikäliekipsiäsisältäväseolikaan kanssa Erisan hajustamaton on toiminut hyvin.
 
Tämän ketjun innoittamana tuli hommattua Ender 3 V2 jokunen viikko sitten, ja saapumisestaan asti sitä on tietysti pitänyt vähän tuunailla.
IMG_5993.jpg

Toistaiseksi on värkätty ainakin seuraavaa:
  • valtaosa profiilien urista peitetty suojaliuskoilla
Tuli itsekin tilattua kyseinen tulostin. Entisestä tulostimesta siihen tulee parempi nokka keulille ja varmaankin titaaninen putki sisälle, mutta tämä peitetty ura suojaliuskoilla kiinnostaisi.
Mitä tarkoitat tuolla modilla? En tunne vielä kyseistä tulostinta, taikka sen tarkempaa rakennetta tarkemmin niin onko tuo modi vain estää pölyn kertyminen rakenteisiin.
 
Petg ei suostu millään yhteistyöhön. Joskus aiemmin kokeillut toista rullaa eikä onnistunut niin tulostelin välissä pari rullaa PLA:ta mutta kun tuota PETG on vielä reilusti niin aloin taas paneutua siihen.

Ongelmana on että infill menee ihan puuroksi. Seinät tulostuu hyvin. Maalaisjärjellä ajatellen luulisin että se ei tursota tarpeeksi kun tulee sellasta höttöä, mutta seinämät tulee kuitenkin hyvin.

Lämmöt on 230-240 (ei ole näkyvää eroa kummallakaan, mutta 220 ei enää tule mitään pihalle), retraction 6,5mm/50mms ja nopeus on laskettu 80mms -> 50mms.

Rullan mukaan 220-240, ender fb ryhmän mukaa 240 ihan liian kova, mutt, youtubevideoiden mukaan pitäis olla 250-260. Ei oikein tiedä mihin luottaa. :rolleyes: :notworthy:

Edit: 3Djaken joku red transparent kyseessä
IMG_20201112_164417.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ongelmana on että infill menee ihan puuroksi. Seinät tulostuu hyvin. Maalaisjärjellä ajatellen luulisin että se ei tursota tarpeeksi kun tulee sellasta höttöä, mutta seinämät tulee kuitenkin hyvin.
Onko sulla infilliin nopeampi tulostusnopeus kuin ulkoseiniin? Ainakin siis jos et ole koskenut asetuksiin, vakiona infill tulostetaan 2x nopeammin kuin ulkoseinät. Noi haituvet nyt on ihan PETG:n ominaisuus, niitä on mahdoton/tosivaikea saada kokonaan pois. Mut siis koita laskea infillin tulostusnopeutta.
 
Onko sulla infilliin nopeampi tulostusnopeus kuin ulkoseiniin? Ainakin siis jos et ole koskenut asetuksiin, vakiona infill tulostetaan 2x nopeammin kuin ulkoseinät. Noi haituvet nyt on ihan PETG:n ominaisuus, niitä on mahdoton/tosivaikea saada kokonaan pois. Mut siis koita laskea infillin tulostusnopeutta.
Peeturi tuohan mulla varmaan on, en meinaan ole sitä säätänyt. Pitää katsoa asetukset kun pääsen kotio, mulla on curassa ihan basic asetukset vain näkyvissä niin kaivelen sen infillin nopeuden sieltä myös esiin.
 
Myös kostea lanka vaikuttaa tursotukseen, voi kokeilla kuivattaa esmes uunissa muutama tunti ~60C lämmöillä. Normaalisti minulla ei PETG:n kanssa ole ollut ongelmia, mutta tänä kesänä tuota on esiintynyt enemmänkin (työhuoneen ikkuna ollut auki käytännössä koko ajan) ja sain ongelman korjattua kuivaamalla langat. PETG on myös tarkempi retracteista ainakin bowdenilla, jos liikaa ja liian nopeasti niin retractin jälkeinen aloitus jättää aukkoja.
 
Kokeileppa lisätä lämpöä, ainakin itsellä ei PETG tullut tarpeeksi jouhevasti ulos ja juurikin infillissä ongelma korostuu, ku nopeus on isompi. Toki infillin hidastaminen auttaa asiaan, mutta ainakin itsellä kerrosten tarttuminen parani myös lämmön nostolla.

Itse tulostan Extrudr PETG:tä 255 lämmöllä.
 
Pitääköhän noita lämpöjä varten jo ostella all metal hotend? Tätä nykyä mulla on siis tuo ender 5 pron alkuperäinen, jossa sisällä capricorn tuubia palanen.

Edit:
Mikähän noista hotendeistä on laadukas? Oon tuolla ryhmässä kuullut hehkutettavan micro swissiä, mitään kiinalaista arpapeliä en viitsisi alkaa kokeilemaan.
 
Perhana ehtisin jo innostua että se vika löytyi nopeudesta. Jos curaan laittaa nopeudeksi siis 50mms niin infilli tulee sillä ja seinämät siitä ilmeisesti puolella teholla, eli tässä tapauksessa 25mms.vaihdoin siis infillin myös siihen 25mmw mutta sama ongelma toistuu.

Nyt otin palan ensimmäisen kerroksen jälkeen irti niin näkyy vähän selkeämmin tuo ongelma
IMG_20201114_201011.jpg

Tuntuu niinkuin ettei se ehdi noihin lyhyisiin vetoihin mukaan

Edit: nostin lämmöt 245C, ehkä hieman parempi mutta ei vielä hyvä :(
IMG_20201114_205701.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tuli itsekin tilattua kyseinen tulostin. Entisestä tulostimesta siihen tulee parempi nokka keulille ja varmaankin titaaninen putki sisälle, mutta tämä peitetty ura suojaliuskoilla kiinnostaisi.
Mitä tarkoitat tuolla modilla? En tunne vielä kyseistä tulostinta, taikka sen tarkempaa rakennetta tarkemmin niin onko tuo modi vain estää pölyn kertyminen rakenteisiin.
Lähinnä ulkonäöllinen seikka, mutta estää filamenttimurusten ynnä muun ryönän kertymisen noitten runkoprofiilien urien pohjalle mistä niitä on ärsyttävä siivota ilman imuria.
 
Perhana ehtisin jo innostua että se vika löytyi nopeudesta. Jos curaan laittaa nopeudeksi siis 50mms niin infilli tulee sillä ja seinämät siitä ilmeisesti puolella teholla, eli tässä tapauksessa 25mms.vaihdoin siis infillin myös siihen 25mmw mutta sama ongelma toistuu.

Nyt otin palan ensimmäisen kerroksen jälkeen irti niin näkyy vähän selkeämmin tuo ongelma

Tuntuu niinkuin ettei se ehdi noihin lyhyisiin vetoihin mukaan

Infill näyttää harvalta aaltoviivalta

Oletko kokeillut toimiiko suoralla ?
 
Itse nostan viitisen prosenttia extrusion multiplieriä petg:n kanssa vs pla. Tuota sitten säätelen suuntaan taikka toiseen tarpeen mukaan. Eli lisää langan syöttöä pla:han verrattuna.
 
Itsellä tuo sama 3djaken red transparent käytössä ja pelaa hyvin kyllä, yks parhaiten toimivista petgeistä mitä oon käyttäny. Mulla on muistaakseni suutinlämpö tuolla filamentilla 250c. Muita asetuksia en muista ulkoo, mut prusaslicerin tarjoomat vakio generic petg:n settingsit ne oli.
 
Perhana ehtisin jo innostua että se vika löytyi nopeudesta. Jos curaan laittaa nopeudeksi siis 50mms niin infilli tulee sillä ja seinämät siitä ilmeisesti puolella teholla, eli tässä tapauksessa 25mms.vaihdoin siis infillin myös siihen 25mmw mutta sama ongelma toistuu.
Joo, Curassa print speed siirtyy suoraan myös infillin nopeudeksi ja ulkoseinien nopeudet on puolet siitä. Saat ne asetukset esiin kun meet rattaan kautta kaikkiin valintoihin ja klikkaat täplän infill speedin kohdalle. Mutta todella outoa ettei tuo auttanu. Enkä ymmärrä miksi lämpöjen nostaminen auttaisi kun ulkoseinät kerran tulostuu hyvin nykyisellä lämmöllä.
Mä en kyllä kertakaikkiaan keksi mistä toi vois johtuu. @ississ mainitsi käyttää erilaista infilliä, se vois olla kokeilemisen arvoinen juttu. Koklaa Gyroidin sijasta vaikka Grid tai Lines.
Jos jotenkin saat toimimaan, muista tulla tänne kertoon kanssa mistä johtui!

Pitääköhän noita lämpöjä varten jo ostella all metal hotend? Tätä nykyä mulla on siis tuo ender 5 pron alkuperäinen, jossa sisällä capricorn tuubia palanen.

Edit:
Mikähän noista hotendeistä on laadukas? Oon tuolla ryhmässä kuullut hehkutettavan micro swissiä, mitään kiinalaista arpapeliä en viitsisi alkaa kokeilemaan.
Capricorn kestää 260 asteeseen asti, sen jälkeen tarvii täysmetallisen hotendin. Markkinointimateriaalissaan väittävät kestävän 300 asteeseen asti, mutta todellisuudessa raja on 260 astetta. Valkoisilla PTFE putkilla raja menee noin 240-245 asteessa.
 
Infill näyttää harvalta aaltoviivalta

Oletko kokeillut toimiiko suoralla ?

Alkuunsa mulla oli tuo Cubic, kauheata kuraa tuli sillä

Kokeile näitä asetuksia. Eivät ole optimaaliset mutta noilla pitäisi petgin huilata siten ettei vajaatäyttöä tule.

Lämmöt 245
Printing speed 45mm/s, wall speedit (inner/outer) 30mm/s
Retraction 5mm, retraction speed 30mm/s, ei wipeä, coastingia tai extra primeä
Line width 0,48mm, shell/wall line width 0,48mm (Olettaen että 0,4mm suutin)
Layer height 0,2mm
Initial layer height 0,25
Layer fan 0-30%
Extrusion/Flow rate 100%
infill 50-100%

Jos edelleen infillin ja täytön kanssa ongelmaa niin langansyötössä on ongelmaa. Joko ratas luistaa, syöttörattaan lukitusruuvit löysällä tai putki pääsee liikkumaan edestakaisin ekstruuderin päässä. Toinen vaihtoehto on että suuttimessa on osittainen tukos tai se vuotaa jolloin filamenttia tursuaa suuttimen kierteistä. Sellainenkin on mahdollista ettei hotendin lämmöt pidä paikkaansa, jos esim firmwarea on päivitelty ja jostain syystä väärä thermistori asetuksissa.

Edit: Voisitko laittaa vielä screenshotin slicerin previewistä, vaikka silleen että on puolessa välissä kappaletta? Sekä jos asetukset saat näkymään samaan kuvaan niin pääsisi paremmin kärrylle että johtuuko ongelma tulostusasetuksista vaiko tulostimesta tai filamentista.

Tässä prtscr asetuksista. Jos ei tuolla lämmön nostamisella ala palat tulostuun niin kokeilen noita sun asetuksia

Itsellä tuo sama 3djaken red transparent käytössä ja pelaa hyvin kyllä, yks parhaiten toimivista petgeistä mitä oon käyttäny. Mulla on muistaakseni suutinlämpö tuolla filamentilla 250c. Muita asetuksia en muista ulkoo, mut prusaslicerin tarjoomat vakio generic petg:n settingsit ne oli.

Kokeilen viel nostaa noi lämmöt tuonne 250c paikkeille jos se auttaisi jos tuo capricorn kerran sen kestää. Katsotaan mitä tuleman pitää

Joo, Curassa print speed siirtyy suoraan myös infillin nopeudeksi ja ulkoseinien nopeudet on puolet siitä. Saat ne asetukset esiin kun meet rattaan kautta kaikkiin valintoihin ja klikkaat täplän infill speedin kohdalle. Mutta todella outoa ettei tuo auttanu. Enkä ymmärrä miksi lämpöjen nostaminen auttaisi kun ulkoseinät kerran tulostuu hyvin nykyisellä lämmöllä.
Mä en kyllä kertakaikkiaan keksi mistä toi vois johtuu. @ississ mainitsi käyttää erilaista infilliä, se vois olla kokeilemisen arvoinen juttu. Koklaa Gyroidin sijasta vaikka Grid tai Lines.
Jos jotenkin saat toimimaan, muista tulla tänne kertoon kanssa mistä johtui!


Capricorn kestää 260 asteeseen asti, sen jälkeen tarvii täysmetallisen hotendin. Markkinointimateriaalissaan väittävät kestävän 300 asteeseen asti, mutta todellisuudessa raja on 260 astetta. Valkoisilla PTFE putkilla raja menee noin 240-245 asteessa.

Taidan ehkä silti ostaa tuon all metal koska harrastus :lol:

Kiitos kaikille muuten vastauksista, todella apuliasta porukkata :kahvi:
 
IMG_20201115_130935.jpg

Tässä tosiaan muuten kuva kalibrointikuutiosta, tämä mennyt ihan perus asetuksilla, lämmöt taisi olla tässä 235C tai jotain mutta samanlaista on tullut tuolla 230-240C akselilla joka palasta. Tuo ensimmäine kerros vähän pullahtaa/leviää tässä palassa vielä ulospäin, mutta nostin curassa first layer heightin 0.3mm joka korjasi tuon ongelman, tai ainakin pienensi merkittävästi
 
Onko langansyötön kiristysrullan vipu muovia ja ehjä? Itsellä muovinen hajosi. En tiedä varmasti, mitä kaikkea ongelmia se ehti aiheuttaa. Nyt on vaihdettu alumiininen tilalle. PETG:tä tulosteltu myös 235 asteen pursotuslämpötilalla.
PLA:lla 200 astetta.
 
Tuo näyttäisi olevan nyt ihan siinä rajalla että ekstruuderi jaksaa pukata tarpeeksi tavaraa suuttimen läpi kun tulostetaan ulkoseinämiä ja jos infilliä tulostetaan kovemmalla vauhdilla niin tavaraa ei tule suuttimen läpi tarpeeksi.

Mikä tahansa normi petg on kyllä tarpeeksi notkeaa 245 lämmöissä jotta 50mm/s vauhti onnistuu 0,4 suuttimella 0,2 kerrospaksuudella. Nyt kun niin ei ole niin ongelma on joko langansyötössä tai lämmöissä. Jos langansyötössä on klappia tai pääsee luistamaan niin se korostuu juuri infillissä kun tulostetaan lyhyitä pätkiä nopeammin. Toinen vaihtoehto tuo että tulostimen ilmoittama hotendin lämpötila ei ole todellisuudessa oikein. Jos tulostimeen on vaihdettu ohjainkortti niin ei olisi harvinaista että firmiksessä on väärä thermistori valittuna. Tai sitten suutin on osittain tukossa/vuotaa.

Firmware on ihan orkkis, samoin kaikki muukin siinä. Kiinalainen kun on (creality) en yhtään ihmettelisi jos tuo säädetty lämpötila ei pidä paikkaansa.

Kokeile laskea infill speed 25mm/s!

Kokeilin sillä, ei ollut vaikutusta asiaan. Tai siis ei ollut sillä yksinään vaikutusta asiaan.

Onko langansyötön kiristysrullan vipu muovia ja ehjä? Itsellä muovinen hajosi. En tiedä varmasti, mitä kaikkea ongelmia se ehti aiheuttaa. Nyt on vaihdettu alumiininen tilalle. PETG:tä tulosteltu myös 235 asteen pursotuslämpötilalla.
PLA:lla 200 astetta.

Se on mielestäni metallia. Tuossa kyllä oli ongelmaa että extruuderin moottorin hampaat löi välillä tyhjää, ja tuo capricorn tuubin rullanpään kiristin sitä jaksanut pitää kiinni vaan siinä selkeästi näki semmosta hakkaavaa liikettä. Nyt siinä on tulostettu tuollainen mutterimallinen kiristys joten se ongelma on poistunut (ja sekin varmasti osaltaan aiheutui myös vääristä lämmöistä ja/tai liian suuresta tursotusmäärästä.

Kokeilin nostaa lämmöt 50 ja ensimmäinen infill kerros meni ihan jees mielestäni (Gyroid, 50mms). Jos veikkausmiehenä jotain lähtisin arpomaan niin luulen juurikin tuon lämmön olevan isoin syy ongelmiin, en tosiaan tiedä kuinka uskottavaa/mahdollista se on että orkkisvehje tehtaan koodeilla huijjaa esim. 20C. Tätä tosin tukisi sekin että kun PLA:ta tulostin niin piti mennä kyllä sinne rullan ilmoittaman skaalan ylärajalle ennenkuin alkoi vehje pelaamaan.

Tällä hetkellä kokeiluun lähti tuo 25mms infill speed, lämmöt 255 ja sisälmyksen tyyppi Grid. Katotaan mitä tulee :)
E: Varmasti paras olisi noi asetukset kokeilla yksi kerrallaan mutta kun ei tässä nyt mitään rakettia olla rakentamassa niin jos jollain kokoonpanolla alkaa edes toimimaan niin alan sit optimoimaan nopeudet ym ylärajoille
E2: Ja kokeilin tollasella laser mittarilla ampua tuohon kärkeen ja kattoa mikä mahtaa olla todellinen lämpötila mutta ei tuolla kyllä mitään järkevää tulosta saa, petiin oli helppo kokeilla kun piti olla 70C niin taisin saada 56C max. Minkälaisista mittareista on hyviä kokemuksia?

Edit:
IMG_20201115_165706.jpg
Tuo on kyllä jo paljon parempi mutta siltikin välistä jää tavaraa puuttumaan. Varsinkin noissa lyhyissä vedoissa jää nuo seinämät vajaiksi

Tein nyt vielä varmuudeksi saman pienemmillä lämmöillä, ja kyllähän siinä niin käy että huonompaan mennään
IMG_20201115_173830.jpg
 
Viimeksi muokattu:
E2: Ja kokeilin tollasella laser mittarilla ampua tuohon kärkeen ja kattoa mikä mahtaa olla todellinen lämpötila mutta ei tuolla kyllä mitään järkevää tulosta saa, petiin oli helppo kokeilla kun piti olla 70C niin taisin saada 56C max. Minkälaisista mittareista on hyviä kokemuksia?
Se lasertäplä niissä näyttää vähän eri kohtaa mistä mittaus oikeasti otetaan.
Mikä versio sulla muuten on Curasta? 4.7 ja 4.7.1 on tiettävästi monin tavoin buginen. Versio 4.8 on juuri julkaistu, jonka kuulemma pitäisi ratkaista monta 4.7:n ongelmista. Itse käytän Curan 4.6.1 versiota ja siellä on valittavana infill line multiplier. Tuon käyttäminen olisi tietysti takaperoinen ratkaisu ongelmaan, mutta voisi olla hauska nähdä miltä se näyttää.
 
Joo Curan uusin 4.8 versio on käytössä. Kyllä se vipu käsipelillä liikkuu hyvin ja näyttäisi tulostuksen aikanakin liikkuvan. Silloin tällöin kuuluu pientä nakutusta jonka oletan johtuvan siitä että hammaspyörä skippaa. Aiemmin tuo hammaspyörä on skippaillut jo ihan PLAnkin kanssa, voikohan tuo capricorn tuubi estää langan menoa jotenkin?

Edit:
Laitoin tuohon aiempaan postiin vielä kuvan kun kokeilin samat säädöt mutta pienemmällä lämmöllä. Kallistun siihen että juuri tuo lämpötila näyttelee isoa osaa meikäläisen ongelmassa.

Taidanpa tehdä sillain että ostan sen all metal hotendin niin ei ainakaan pelota nostaa noita lämpöjä, ja sitä odotellessa tässä tulevina päivinä
- tarkistelen että nuo kaikki nipat ja vermeet on kunnolla kiinni eikä ylikiristetty.
- säädän retraction speediä
- kokeilen toisella slicerilla
 
En vielä lähtisi tilailee uutta hotendiä ennenkuin vika on paikannettu, sillä samat ongelmat olisi edessä uudella hotendilläkin eikä filamentit tykkää jos niitä paistetaan liian kuumana. Jos ekstruuderi nakuttaa ja skippailee niin vika on siinä. Nyt pitää vain keksiä että miksi se luistaa.

Taitaapi olla ja järkipuhetta. Pitää vähän purkaa ja varmistella tuo ekstruuderin moottorilta tulostusalustalle ulottuva segmentti ja katsoa jos vika löytyisi. Tuo nakuttelu on siis ollut muistaakseni alusta saakka, on kuitenkin PLAt onnistunut tyydyttävästi omasta mielestä niin ei ole tullut sen tarkemmim selviteltyä sitä.
 
Itsellä oli ongelmia tuon skippailun kanssa, ja täältä sain silloin yhtenä neuvona kokeilla tämmöstä modia hotendiin ja tuo auttoi. Ilmeisesti se kiinnike mihin se putki tulee antoi putken lipsua jolloin rako pääsi syntymään putken pään ja hotendin väliin.
 
20201115_174147.jpg20201115_175759.jpg

Tuli tulostettua Fenixin HM50R otsalampulle pyöränpidike. Erittäin simppeli palikka ja toimii loistavasti, kunhan sai mitat kohdalleen. PETG:ssä sopiva jousto, niin puristaa lampun kunnolla paikalleen.
 
Tuon luke hatfieldin hotend fixin olen tehnyt, se oli heti ensimmäisiä mitä tuli tuolla tehtyä.

Vika todennäköisesti paikallistettu, en tiedä vain millä korjaisi. Tuo rulla tuntuu olevan epäkesko koska kun filamenttia liikuttaa tuossa käsipelillä (tuota vipua tietysti vääntäen/löysentäen) niin tuntuu selkeä vastustava kohta. sitten kun filamenttia rullaa edestakaisin siinä niin sieltä se lonksuntakin kuuluu, se kuuluu vain takaisinpäin vedettäessä. Millähän tuota sitten korjaisi :hmm:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 176
Viestejä
4 488 685
Jäsenet
74 164
Uusin jäsen
wesseli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom