Nyt kun tässä on ehtiny vähän tulostella resin-printterillä (jostain syystä mun on tosi vaikea sanoa "hartsi-tulostin"), niin semmoista harkitseville jaan muutaman neuvon, joista itselle olisi ollut apua. Ensinnäkin, laite on aivan fantastinen, enkä yhtään kadu sen ostamista. Mutta loppujen lopuksi sille on yllättävän vähän tarvetta, mikäli jo omistaa hyvin kalibroidun FDM-printterin! Otetaan esimerkiksi vaikka kuva kahdesta lego-ukkelin kypärästä, vasempi on tehty Ender 3:lla (kerroskorkeus 0.1mm), oikeenpuoleinen on Phrozen Sonic Mini 4K:lla (kerroskorkeus 0.05mm). Tottakai kuvassa ero on aivan selkeä, mutta kuva on otettu hyvällä kameralla ja zoomattu aivan lähelle. Kun kappaleita pitää kädessään ja katsoo niitä noin 20cm etäisyydeltä, mitään eroa tulostuslaadussa ei ole.
Ja tästä onkin helppo jatkaa toiseen vinkkiin joka olisi ollut hyvä tietää laitetta ostettaessa. Tuossa mun koneessa on tulostusalue 135 x 75 mm ja resoluutio on 3840 x 2160 pikseliä, eli 6.1 tuuman 4k näyttö. Tuo tarkoittaa että XY resoluutio on 0.035mm ja Z resoluutio on 0.01mm. Hyvin nopeasti tajusin, ettei ole mitään järkeä mennä 0.05mm kerroskorkeudesta tarkempaan, sillä edes siinä resoluutiossa kerrosrajoja ei näe edes 5x suurennuslasilla. Ja sama asia on myös XY-resoluutiossa, kun paljas silmä ei erota kahta kappaletta toisistaan, joista toinen on tehty 4k resoluution koneella ja toinen tehty 1080P resoluution koneella, voi ihan rauhassa maksaa koneestaan vain puolet siitä mitä se 4k kone maksaa! Tekee tulostimella sitten koruja, minifiguureja tai pienoismalleja, 4k resoluutiosta tulee hyötä vasta jos tulostusalue kasvaa A4 paikkeille.
Tuossa yläpuolella on kalibrointikappale tulostettuna 0.05mm kerroskorkeudella. Ja alapuolella pari käytännön tulostetta, perhosista tulee kaulakoru maalauksen ja ketjun laittamisen jälkeen.
Hieman mut yllätti kuinka paljon tilaa resin-tulostimen kanssa operoiminen vie. Alapuolen kuvassa on vasemmassa reunassa itse tulostin ja oikeassa reunassa Anycubicin pesu- ja valotus-kone. Välissä on silikonimatto jonka päällä nippa nappa mahtuu käsittelemään kappaleita (tulostusalustasta poistaminen, tukirakenteiden poisto). Aivan minimissään tarvitset siis 120 senttiä työpöytätilaa ja mieluusti kyllä vielä toinen tuollainen silikoni matto viereen.
Yllä kuvassa näkyy isopropanolialkoholia Polaric Go:n muodossa, sen suhteenkin mulla oli harhakäsitys, että sitä kuluisi paljon ja siksi hainkin sitä heti 5 litraa. Pari kolme litraa toki tarvitaan heti alkuunsa, mutta se ei olekaan ihan niin kertakäyttöistä kuin oletin, vaan ensinnäkin samassa astiassa puhdistaa monet kappaleet ennenkuin IPA muuttuu todella sameaksi ja sen jälkeen valottamalla astia, alkoholin seassa ollut hartsi kovettuu ja jäljelle jää...ei nyt täysin puhdasta alkoholia, mutta kuitenkin täysin käyttökelpoista ainetta.
Tuollainen pesu- ja valotus-kone ei ole pakollinen hankinta, aivan hyvin tulosteet voi pestä pudottamalla ne alkoholi-astiaan ja ravistelemalla astiaa minuutin tai pari ja valotuksen voi hoitaa itse tehdyllä valotuslaatikolla, jonne on asetettu tietyn aaltopituuden ledvalot. Tuollaisen koneen saa noin 120 eurolla, kun itsetehdyt vaihtoehtoiset menetelmät maksaa osina noin 40 euroa.
4 eri valmistajan tulostus hartseja on tällä hetkellä hankittuna, mutta pitää vielä paljon enemmän testailla ennenkuin niistä pystyn mitään sanomaan. Mutta se pitää kyllä hyvin paikkansa, että asuintiloissa noita kemikaaleja ei kannata käsitellä. Myös "low odor" -hartsit päästävät semmoisia höyryjä ilmaan, että mieluusti pidän altistumisen alle puolessa tunnissa kertaalleen. Kaasunaamariin en sentään ole vielä joutunut turvautumaan, nitriilihanskat ja suojalasit on ollu ainoat suojavarusteet.