3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
... E3D (V6, Volcano) sekä kloonit (Trianglelab, Mellow):
- Thermistor pakko vaihtaa, heater kannattaa myös samalla vaihtaa ...​
Kiitos kattavasta vertailusta :thumbsup: Mitä lämpövastusta ja termistoria suosittelet? Mulla on aito V6, jossa 12V sähköille sopiva vastus ja se pitäisi nyt vaihtaa 24V versioon. Haluaisin joskus kokeilla hiilikuituvahvisteisia nylon filamentteja, mutta lämmöt pysynee alle 300c. Sitä varten tulisi myös BMG extruderi ja E3D Nozzle X.
 
Harmillisesti kaikki 3d keskustelu on hiukan hankalasti samassa ketjussa, mutta onko jollain vinkkiä miten esim pallon/sylinterin pintaan saisi suunniteltua piirtäessä reikiä niinkuin sählypallossa. Inventoria osaan vähäsen käyttää.
 
Nyt vasta ketjun löytäneenä voisin mainostella, kun tuolla aiemmin oli figuurihommista puhe, että tarpeeksi pienellä suuttimella (esim 0.1mm) ja 0.05mm tasoilla saa FDM printterilläkin ihan kelpo figuureja:

20201124_184701.jpg20201029_195014.jpg
Hyviä ja huonoja puolia käsiteltiinkin jo, mutta mikäli vaan aikaa löytyy ja uskaltaa antaa printterinsä rullata yksin, niin aika pitkälle pääsee FDM:lläkin :)
 
Viimeksi muokattu:
Kutittanut jo kauan ostaa 3D tulostin...
Nyt olisi ihan kiwoja tarjouksia. Vaikka ulkomailta tilaaminen ei ole ongelma, niin haluaisin silti ehkäpä tilata tuon Soomesta.
Katselin, jotta 3DJakella olisi pari haluttavaa, Ender 3 V2 ja Ender 3 Pro. Enempää en juurikaan ole valmis maksamaan.
Tuon lasialustan takia jo varmaan yksistään kannattaa samantein harkita tuota V2:sta?
Ja ainakin pötkö filamenttia mukaan...

Onko eriäviä mielipiteitä tai parempia vaihtoehtoja?

Ja Amazonista löytyisi vaikkapa FLSUN:ia voucherilla 260€...
 
Viimeksi muokattu:
Kutittanut jo kauan ostaa 3D tulostin...
Nyt olisi ihan kiwoja tarjouksia. Vaikka ulkomailta tilaaminen ei ole ongelma, niin haluaisin silti ehkäpä tilata tuon Soomesta.
Katselin, jotta 3DJakella olisi pari haluttavaa, Ender 3 V2 ja Ender 3 Pro. Enempää en juurikaan ole valmis maksamaan.
Tuon lasialustan takia jo varmaan yksistään kannattaa samantein harkita tuota V2:sta?
Ja ainakin pötkö filamenttia mukaan...

Onko eriäviä mielipiteitä tai parempia vaihtoehtoja?
AN-Cadsolutionsilta tilailin oman Ender 3 V2:n muutama viikko sitten. Ei siinä, ihan toimiva pelihän tämäkin on kunhan jaksaa viritellä, mutta harmittaa, että en tajunnut Prusan MK3S -kloonien olemassaoloa. Ehdottomasti näin jälkiviisaana olisin ostanut esim. Fysetc/Trianglelab MK3S -kloonin.
 
Kutittanut jo kauan ostaa 3D tulostin...
Nyt olisi ihan kiwoja tarjouksia. Vaikka ulkomailta tilaaminen ei ole ongelma, niin haluaisin silti ehkäpä tilata tuon Soomesta.
Katselin, jotta 3DJakella olisi pari haluttavaa, Ender 3 V2 ja Ender 3 Pro. Enempää en juurikaan ole valmis maksamaan.
Tuon lasialustan takia jo varmaan yksistään kannattaa samantein harkita tuota V2:sta?
Ja ainakin pötkö filamenttia mukaan...

Onko eriäviä mielipiteitä tai parempia vaihtoehtoja?
Itse hankin kaikista haukuista huolimatta Anet ET4+ tulostimen joku aika sitten.
+Hiton halpa ~200€ Alista, euroopan varastosta
+Todella helppo käyttöönotto. Puolisen tuntia paketin avauksesta oli ensimmäinen kalibrointikuutio tulostumassa.
+Varaosat suht geneeristä kamaa
-Tulostimen oma slicer profiili aikas surkea (Ender 3 profiili käy tähän mainiosti ja pelaa moitteetta)
-Pedin ja tulostinpään max lämmöt vain 100C° Ja 250C° (tosin ei taida muissakaan tämän luokan koneissa sen korkeammat olla)
+/- Tällä hetkellä koodi ei ole avoin, mutta tulossa avoin marlin koodi laitteeseen. (tälläkin hetkellä saa jo beta vaiheessa olevan marlinin koneeseen)

Enempää ei osaa plussia ja miinuksia sanoa, kun kyseessä on eka tulostin ja suhteellisen vähän vielä kokemusta. ~kilogramman verran vasta tulostuksia alla. PET, PETG ja mariwolin rubber ainakin tulostuu mukavasti.

Mitä itse kuulin krittiikkiä ja varoittelua ko. merkistä, on osoittautunut höpöpuheeksi tämän nykyisen tuotannon osalta.
Esimerkiksi moni varoitellut, että syttyy palamaan yms. koska pedin virtaliittimet käryää.
No näissä nykyisissä Anet tuotteissa on tuo pedin johdotus on tinattu ja lisätty vedonpoistin (bakeliittia ilmeisesti)
Kiinalaiset ingenjöörit näemmä ottaneet opiksi ja korjanneet ongelmat.

Omien kokemuksien perusteella uskallan suositella ekaksi tulostimeksi.
Pientä opetteluahan se vaatii säätöjen kanssa slicerissa, mutta niin kai se on kaikissa koneissa.
 
Nyt kun tässä on ehtiny vähän tulostella resin-printterillä (jostain syystä mun on tosi vaikea sanoa "hartsi-tulostin"), niin semmoista harkitseville jaan muutaman neuvon, joista itselle olisi ollut apua. Ensinnäkin, laite on aivan fantastinen, enkä yhtään kadu sen ostamista. Mutta loppujen lopuksi sille on yllättävän vähän tarvetta, mikäli jo omistaa hyvin kalibroidun FDM-printterin! Otetaan esimerkiksi vaikka kuva kahdesta lego-ukkelin kypärästä, vasempi on tehty Ender 3:lla (kerroskorkeus 0.1mm), oikeenpuoleinen on Phrozen Sonic Mini 4K:lla (kerroskorkeus 0.05mm). Tottakai kuvassa ero on aivan selkeä, mutta kuva on otettu hyvällä kameralla ja zoomattu aivan lähelle. Kun kappaleita pitää kädessään ja katsoo niitä noin 20cm etäisyydeltä, mitään eroa tulostuslaadussa ei ole.
DSC_0299.jpg
Ja tästä onkin helppo jatkaa toiseen vinkkiin joka olisi ollut hyvä tietää laitetta ostettaessa. Tuossa mun koneessa on tulostusalue 135 x 75 mm ja resoluutio on 3840 x 2160 pikseliä, eli 6.1 tuuman 4k näyttö. Tuo tarkoittaa että XY resoluutio on 0.035mm ja Z resoluutio on 0.01mm. Hyvin nopeasti tajusin, ettei ole mitään järkeä mennä 0.05mm kerroskorkeudesta tarkempaan, sillä edes siinä resoluutiossa kerrosrajoja ei näe edes 5x suurennuslasilla. Ja sama asia on myös XY-resoluutiossa, kun paljas silmä ei erota kahta kappaletta toisistaan, joista toinen on tehty 4k resoluution koneella ja toinen tehty 1080P resoluution koneella, voi ihan rauhassa maksaa koneestaan vain puolet siitä mitä se 4k kone maksaa! Tekee tulostimella sitten koruja, minifiguureja tai pienoismalleja, 4k resoluutiosta tulee hyötä vasta jos tulostusalue kasvaa A4 paikkeille.
DSC_0296.jpgDSC_0298.jpg
Tuossa yläpuolella on kalibrointikappale tulostettuna 0.05mm kerroskorkeudella. Ja alapuolella pari käytännön tulostetta, perhosista tulee kaulakoru maalauksen ja ketjun laittamisen jälkeen.
DSC_0290c.jpg
Hieman mut yllätti kuinka paljon tilaa resin-tulostimen kanssa operoiminen vie. Alapuolen kuvassa on vasemmassa reunassa itse tulostin ja oikeassa reunassa Anycubicin pesu- ja valotus-kone. Välissä on silikonimatto jonka päällä nippa nappa mahtuu käsittelemään kappaleita (tulostusalustasta poistaminen, tukirakenteiden poisto). Aivan minimissään tarvitset siis 120 senttiä työpöytätilaa ja mieluusti kyllä vielä toinen tuollainen silikoni matto viereen.
resin.jpg
Yllä kuvassa näkyy isopropanolialkoholia Polaric Go:n muodossa, sen suhteenkin mulla oli harhakäsitys, että sitä kuluisi paljon ja siksi hainkin sitä heti 5 litraa. Pari kolme litraa toki tarvitaan heti alkuunsa, mutta se ei olekaan ihan niin kertakäyttöistä kuin oletin, vaan ensinnäkin samassa astiassa puhdistaa monet kappaleet ennenkuin IPA muuttuu todella sameaksi ja sen jälkeen valottamalla astia, alkoholin seassa ollut hartsi kovettuu ja jäljelle jää...ei nyt täysin puhdasta alkoholia, mutta kuitenkin täysin käyttökelpoista ainetta.
Tuollainen pesu- ja valotus-kone ei ole pakollinen hankinta, aivan hyvin tulosteet voi pestä pudottamalla ne alkoholi-astiaan ja ravistelemalla astiaa minuutin tai pari ja valotuksen voi hoitaa itse tehdyllä valotuslaatikolla, jonne on asetettu tietyn aaltopituuden ledvalot. Tuollaisen koneen saa noin 120 eurolla, kun itsetehdyt vaihtoehtoiset menetelmät maksaa osina noin 40 euroa.
4 eri valmistajan tulostus hartseja on tällä hetkellä hankittuna, mutta pitää vielä paljon enemmän testailla ennenkuin niistä pystyn mitään sanomaan. Mutta se pitää kyllä hyvin paikkansa, että asuintiloissa noita kemikaaleja ei kannata käsitellä. Myös "low odor" -hartsit päästävät semmoisia höyryjä ilmaan, että mieluusti pidän altistumisen alle puolessa tunnissa kertaalleen. Kaasunaamariin en sentään ole vielä joutunut turvautumaan, nitriilihanskat ja suojalasit on ollu ainoat suojavarusteet.
Kiitokset vinkeistä ja näkemyksistä! Itse olen printtaillut 2 vuotta FDM printtereillä ja ostin muutamia viikkoja sitten ensimmäisen Resin printterin (Creality LD 002H) mutta en ole vielä edes ehtinyt testaamaan sitä, kun toinen projekti iski päälle. Oletan etä tarve Resin printterille tulee olemaan suht vähäinen mutta Resin tulostimien hinnat rupee jo olemaan ok tasolla.

Itse vielä mietin että ostanko Black Friday alennuksista Was and Cure aseman kun se on alennuksessa 85 euroa. Tarkoituksena oli että olisin jo ehtinyt testailemaan Resin printteriä tarpeeksi että tietäisin tarvitsenko Was and Cure aseman. Itselläni on jo valmiiksi omatekoinen "Curing laatikko", kun käytän sitä FDM tulosteiden kanssa jos on tarve viimeistellä tulostuskappaleet UV hartsipinnoitteella. Onko Was and Cure asema mielestäsi kannattava hankinta vai meneekö siinä rahat hukkaan?
 
Kutittanut jo kauan ostaa 3D tulostin...
Nyt olisi ihan kiwoja tarjouksia. Vaikka ulkomailta tilaaminen ei ole ongelma, niin haluaisin silti ehkäpä tilata tuon Soomesta.
Katselin, jotta 3DJakella olisi pari haluttavaa, Ender 3 V2 ja Ender 3 Pro. Enempää en juurikaan ole valmis maksamaan.
Tuon lasialustan takia jo varmaan yksistään kannattaa samantein harkita tuota V2:sta?
Ja ainakin pötkö filamenttia mukaan...

Onko eriäviä mielipiteitä tai parempia vaihtoehtoja?

Ja Amazonista löytyisi vaikkapa FLSUN:ia voucherilla 260€...
1. 3DJake ei ole Suomessa, vaan Itävallassa. Siellä on kyllä töissä 2 suomalaista likkaa ja asiakaspalvelua saa siksi kotimaisella kielellä ja tavaratoimituksetkin tulee pääsääntöisesti nopeammin kuin mistään suomalaisesta kaupasta...mutta se ei siis ole suomalainen kauppa.
2. Älä harkitse Delta-pritteriä kuten tuo FLSUN sun linkissä. Voisin perustella pitemminkin, mutta sanon vain että älä.
3. Ender 3 pro ja Ender 3 V2 on melkein samat printterit, varsinkin kun ilmaisesti nykyään kaikki Pro mallitkin toimitetaan 32 bittisellä emolevyllä. Lasialusta on juu parempi kuin Crealityn magneettinen härpäke, mutta se lasialusta on silti kiinan lasia, eli sekin voi hyvin olla kiero...ja internetin keskustelupalstojen mukaan ne hyvin usein ovatkin. Älä siis käytä sitä hankintapäätöksenä! Lasialustan saa ostettua kotimaasta parilla eurolla.
4. Katoin nyt noita Jaken hintoja, niin suomestakin saat V2:n halvemmalla ( Creality Ender-3 v2 3D-tulostin - AN-Cadsolutions ) ja täällä näyttäisi olevan Ender 3 V2 hintaan 203 euroa viikon toimituksella (ja tossa ilmoituksessa on jotain ihmeellisiä BF-koodeja, en pysty käsittään mitä yrittävät sanoa noilla, mutta ilmeisesti jopa 30e vois saada hinnasta vielä pois, kiinalaiset on kyllä jänniä kauppamiehiä, luulevat vissiin että tommonen spämmääminen on hyvää ja houkuttelevaa kauppaamista...aika heikosti tinkaaminen on siirrettävissä internettiin, mutta kovasti näyttävät yrittävän, mutta toisaalta tässä humalatilassa kaikki asiat rupee tuntuun erikoiselta...niinku jäätiköiden sulaminen josta kaikki tuntuu olevan kauhean peloissaan, vaikkei sillä asialla ole mitään tekemistä merenpinnan nousemisella, joka itseasiassa johtuu siitä että lämpimämpi vesi vie enemmän tilavuutta kun vesiatomit poukkoilee rajummin ympäriinsä). En tiedä onko tuo Crealityn oma virallinen kauppa niinkuin väittää olevan, jostain syystä kiinalaiset tykkää valehdella jokaisessa mahdollisessa vaiheessa, mutta aliexpress on kohtuullisen luotettava kauppapaikka ja rahat tuppaa saavan takaisin riippumatta myyjästä.
AN-Cadsolutionsilta tilailin oman Ender 3 V2:n muutama viikko sitten. Ei siinä, ihan toimiva pelihän tämäkin on kunhan jaksaa viritellä, mutta harmittaa, että en tajunnut Prusan MK3S -kloonien olemassaoloa. Ehdottomasti näin jälkiviisaana olisin ostanut esim. Fysetc/Trianglelab MK3S -kloonin.
Hääääääääh? Ender V2 ON Prusa MK3S -klooni? Mitä ihmettä noi kaksi mainitsemaasi tulostinta oikein on? Kuvittelen seuraavani 3D tulostamisen trendejä läheisesti ja mulle tulee miljardi erilaista newsletteriä sieltä sun täältä aiheeseen liittyen, mutten ole ikinä kuullutkaan Fysetc/Trianglelab printteristä. Eittämättä semmoinenkin on olemassa, mutta jos se olisi yhtään hyvä, siitä huutaisi ainakin yksi alan newsletteri. Älä siis huoli, olet tehny täydellisen ostoksen, käyttämääsi rahamäärään et olisi voinut saada parempaa tulostinta! Oikeasti! ...nyt mä menen katsomaan internetistä että mikä ihme on Fysetc -tulostin :)
 
Itse hankin kaikista haukuista huolimatta Anet ET4+ tulostimen joku aika sitten.
+Hiton halpa ~200€ Alista, euroopan varastosta
+Todella helppo käyttöönotto. Puolisen tuntia paketin avauksesta oli ensimmäinen kalibrointikuutio tulostumassa.
+Varaosat suht geneeristä kamaa
-Tulostimen oma slicer profiili aikas surkea (Ender 3 profiili käy tähän mainiosti ja pelaa moitteetta)
-Pedin ja tulostinpään max lämmöt vain 100C° Ja 250C° (tosin ei taida muissakaan tämän luokan koneissa sen korkeammat olla)
+/- Tällä hetkellä koodi ei ole avoin, mutta tulossa avoin marlin koodi laitteeseen. (tälläkin hetkellä saa jo beta vaiheessa olevan marlinin koneeseen)

Enempää ei osaa plussia ja miinuksia sanoa, kun kyseessä on eka tulostin ja suhteellisen vähän vielä kokemusta. ~kilogramman verran vasta tulostuksia alla. PET, PETG ja mariwolin rubber ainakin tulostuu mukavasti.

Mitä itse kuulin krittiikkiä ja varoittelua ko. merkistä, on osoittautunut höpöpuheeksi tämän nykyisen tuotannon osalta.
Esimerkiksi moni varoitellut, että syttyy palamaan yms. koska pedin virtaliittimet käryää.
No näissä nykyisissä Anet tuotteissa on tuo pedin johdotus on tinattu ja lisätty vedonpoistin (bakeliittia ilmeisesti)
Kiinalaiset ingenjöörit näemmä ottaneet opiksi ja korjanneet ongelmat.

Omien kokemuksien perusteella uskallan suositella ekaksi tulostimeksi.
Pientä opetteluahan se vaatii säätöjen kanssa slicerissa, mutta niin kai se on kaikissa koneissa.
Kukaan ei ole täällä sanonut että Anet ET4+ olisi tulipaloja aiheuttava kone? Minä sen sijaan ainakin olen sanonut että Anet on valmistaja joka on valmistanut 3D printterin joka on syyllinen noin 80% kaikista tulipaloista jotka ovat lähteneet 3D printteristä. Tuo ostamasi tulostin on aivan uusi malli, se voi hyvinkin olla vaikka kuinka täydellinen laite, mutta sen valmistajalla on hyvinkin musta menneisyys. Vähän niinkuin natsi-tohtori Mengele teki hyvin pahoja juttuja 30-40 luvuilla, hän saattoi olla mitä ihastuttavin lähilääkäri jossakin Argentiinalaisessa lähiössä 50-luvulla. Jos sä haluat tukea yritystä joka on tehnyt vaarallisia laitteita ja asettanut tietoisesti asiakkaansa vaaraan jotta voisivat tehdä vähän enemmän voittoa, se on täysin sinun valintasi! Onneksi olkoon! Mutta älä tule tänne sanomaan että kritiikki valmistajaa kohtaan on ollut höpöpuhetta (viitteeksi kuva).

Ai että koodi ei ole avoin? Eli siis sinun tukemasi yritys, on ottanut käyttöönsä ilmaisena jaossa olevan Marlin käyttöjärjestelmän ja ovat päättäneet olla jakamatta modifioimaansa koodia, vaikka se avoin jakaminen on ollut se AINOA vaatimus mitä sen käyttöjärjestelmän käyttämisessä on? Tuet siis yritystä, joka on käytännössä varastanut koneensa käyttöjärjestelmän. Ei sillä, myös Creality oli aikoinaan yritys joka teki samoin ja siksi sitä vastaan oli laajamittainen kansainvälinen boikotti. Kunnes muuttivat käytäntönsä ja alkoivat jakaa lähdekoodinsa. Maailma on valintoja täynnä, varastettua tavaraa ostamalla tekee tietoisen valinnan.

No sehän on mainiota että sinun koneellesi ei ole omaa profiilia olemassa, se on siis käytännössä vain Ender 3 klooni. Hassua että olet kuitenki maksanut koneestasi runsaasti enemmän kuin siitä koneestä täytyy maksaa mitä se kopioi. Ender 3 näyttää tällä hetkellä myyvän 133 euroon (en laita linkkiä tähän, koska hinnat vaihtelevat, mutta tuo oli hinta mitä löysin 1 minuutin etsimisellä, eurooppalaisesta varastosta 4 päivän toimituksella).

Pedin johdot on tinattu? Kummasta päästä? Pedin päässä se on vähän niinkuin pakko, miten muutoin yhdistäisit johdot lämmistyselementtiin? Jos ne johdot on tinattu liitoksestaan virtalähteeseen, se on tulipalovaaran paikka ja sun kannattaa korjata valmistajan tekemä virhe.
Itse vielä mietin että ostanko Black Friday alennuksista Was and Cure aseman kun se on alennuksessa 85 euroa. Tarkoituksena oli että olisin jo ehtinyt testailemaan Resin printteriä tarpeeksi että tietäisin tarvitsenko Was and Cure aseman. Itselläni on jo valmiiksi omatekoinen "Curing laatikko", kun käytän sitä FDM tulosteiden kanssa jos on tarve viimeistellä tulostuskappaleet UV hartsipinnoitteella. Onko Was and Cure asema mielestäsi kannattava hankinta vai meneekö siinä rahat hukkaan?
Tohon hintaan kannattaa (ehkä) ostaa! Ihan piruuttaan kokeilin kerran olematta käyttää washing toimintoa Anycucin pesurissa ja pistin tulosteet ilmatiiviiseen astiaan joka oli täytetty isopropeenialkoholilla jota sitten minuutin verran ravistelin. Siinä ravistellessa mietin, että tämä kyllä hoituu näinkin ihan hyvin. Mutta kun ajattelee koko resin-tulostamista ja että mikä siinä on v*ttumaisinta hommaa, niin se on juurikin tuo puhdistus-sessio. Jos sitä hommaa saa jollakin tavalla helpommaksi ja järkevämmäksi, silloin koko homma järkevöityy ja helpottuu. Sen lisäksi että kone siinä putsaa tulosteet, se putsaa samalla myös tulostusalustan. Toki tuolla 85 eurolla saa parikin litraa tulostusmatskua tai yhden illan ravintolassa.
 
...nyt mä menen katsomaan internetistä että mikä ihme on Fysetc -tulostin :)
Oh My God!!! Mind blown!
2020-11-26.jpg

Mitä tähän nyt sitten sanoa. Prusan koneita saa vapaasti kopioida, ne ovat avointa koodia, sekä käyttöjärjestelmä että hardware (koska kone perustuu reprap -projektiin ja käyttöjärjestelmä Marliniin, niin täytyykin olla). Mutta että kopioivat myös lauseen "Original Prusa". Ja sitten väittävät että "as poweful as the original". Kiinalaisilla oikeesti ei ole minkäänlaista käsitystä miten maailma toimii. Alkuperäisen Prusan ostaja kyllä (pitäisi) tietää että printterin osat on valmistettu Kiinassa, mahdollisesti jopa samassa tehtaassa jossa tuon kloonin osat on valmistettu, mutta se ostaja yleensä on tietoinen että hän maksaa extraa siitä että ne osat on laatuvarmennettu ihmisen toimesta (kiinalaiset jättää laatuvarmentamisen asiakkaalle ja vialliset osat vaihdellaan sitten kun jaksetaan), yritys työllistää eurooppalaisia ja että asiakaspalvelu on kattavaa, ripeää sekä ystävällistä. Asiakas siis maksaa extraa noista kolmesta asiasta. "As powerfull as the original". Miten hitossa voi olla noin hukassa...ai niin juu, no tietenkin...tämä on vain markkinointia ja tyhjiä lauseita...uskoo kuka tahtoo. Se joka uskoo tuon markkinointilauseen, on yhtä tyhmä kuin paskaa täynnä oleva saapas. Anteeksi brutaali ilmaus, mutta tämä tapaus menee kyllä ylitse ymmärryksen.

No mun piti nyt oikein selvittää mitä tuo kone mahtaa maksaa. Halvin hinta Suomeen toimitettuna näyttäisi olevan 332 euroa. IcyT, sun ostama Ender 3 V2 on aivan takuulla parempi kone kuin tämä paskakasa ja yli satasen halvempaan hintaankin vielä!
 
Huomasin itsekin tuon Cadsolutionsin halvemman hinnan. Pitänee tutkailla hintoja jne. tässä ihan rauhassa ja katsoa tilaileeko vielä vai mitä tekee ;)
 
Huomasin itsekin tuon Cadsolutionsin halvemman hinnan. Pitänee tutkailla hintoja jne. tässä ihan rauhassa ja katsoa tilaileeko vielä vai mitä tekee ;)
Aliexpressistä saa nyt nyt Ender 3 mallin ~130 euroon ja Pro mallin ~160 euroon. Itsellä on samoja pohdintoja tässä :D Ei ole 3D tulostuksen aloittaminen enää hinnasta kiinni.
Laitteiden koko kannattaa huomioida, nämä vaativat aika paljon tilaa. Ender 3 V2 mallille oli mainittu "Machine Size: 47.5 * 47.0 * 62.0cm", joka ei pienessä asunnossa niin kuin meillä mahdu oikein minnekään. Nämä kun eivät oikein sovi olohuoneeseen keskeiselle paikalle.
 
Oh My God!!! Mind blown!
2020-11-26.jpg

Mitä tähän nyt sitten sanoa. Prusan koneita saa vapaasti kopioida, ne ovat avointa koodia, sekä käyttöjärjestelmä että hardware (koska kone perustuu reprap -projektiin ja käyttöjärjestelmä Marliniin, niin täytyykin olla). Mutta että kopioivat myös lauseen "Original Prusa". Ja sitten väittävät että "as poweful as the original". Kiinalaisilla oikeesti ei ole minkäänlaista käsitystä miten maailma toimii. Alkuperäisen Prusan ostaja kyllä (pitäisi) tietää että printterin osat on valmistettu Kiinassa, mahdollisesti jopa samassa tehtaassa jossa tuon kloonin osat on valmistettu, mutta se ostaja yleensä on tietoinen että hän maksaa extraa siitä että ne osat on laatuvarmennettu ihmisen toimesta (kiinalaiset jättää laatuvarmentamisen asiakkaalle ja vialliset osat vaihdellaan sitten kun jaksetaan), yritys työllistää eurooppalaisia ja että asiakaspalvelu on kattavaa, ripeää sekä ystävällistä. Asiakas siis maksaa extraa noista kolmesta asiasta. "As powerfull as the original". Miten hitossa voi olla noin hukassa...ai niin juu, no tietenkin...tämä on vain markkinointia ja tyhjiä lauseita...uskoo kuka tahtoo. Se joka uskoo tuon markkinointilauseen, on yhtä tyhmä kuin paskaa täynnä oleva saapas. Anteeksi brutaali ilmaus, mutta tämä tapaus menee kyllä ylitse ymmärryksen.

No mun piti nyt oikein selvittää mitä tuo kone mahtaa maksaa. Halvin hinta Suomeen toimitettuna näyttäisi olevan 332 euroa. IcyT, sun ostama Ender 3 V2 on aivan takuulla parempi kone kuin tämä paskakasa ja yli satasen halvempaan hintaankin vielä!
Ymmärrän toki jos sinun moraaliin kyseinen tuote ei sovi, mutta se ei varsinaisesti ketjun aiheeseen kuulu.

Lukuisten netistä löydettävissä olevien kokemusten perusteella kokoamisessa on omat haasteensa juurikin mainitsemasi kiinalaisen laadunvalvonnan vuoksi (ymmärrettävää maksettaessa yli puolet vähemmän kuin alkuperäisestä), mutta kun koneen lopulta saa kasaan, vastaa tulostuslaatu Prusan aitoa tulostinta. Väitätkö, että Ender 3 V2 on parempi kone kuin Prusan MK3S?
 
Kukaan ei ole täällä sanonut että Anet ET4+ olisi tulipaloja aiheuttava kone? Minä sen sijaan ainakin olen sanonut että Anet on valmistaja joka on valmistanut 3D printterin joka on syyllinen noin 80% kaikista tulipaloista jotka ovat lähteneet 3D printteristä. Tuo ostamasi tulostin on aivan uusi malli, se voi hyvinkin olla vaikka kuinka täydellinen laite, mutta sen valmistajalla on hyvinkin musta menneisyys. Vähän niinkuin natsi-tohtori Mengele teki hyvin pahoja juttuja 30-40 luvuilla, hän saattoi olla mitä ihastuttavin lähilääkäri jossakin Argentiinalaisessa lähiössä 50-luvulla. Jos sä haluat tukea yritystä joka on tehnyt vaarallisia laitteita ja asettanut tietoisesti asiakkaansa vaaraan jotta voisivat tehdä vähän enemmän voittoa, se on täysin sinun valintasi! Onneksi olkoon! Mutta älä tule tänne sanomaan että kritiikki valmistajaa kohtaan on ollut höpöpuhetta (viitteeksi kuva).

Ai että koodi ei ole avoin? Eli siis sinun tukemasi yritys, on ottanut käyttöönsä ilmaisena jaossa olevan Marlin käyttöjärjestelmän ja ovat päättäneet olla jakamatta modifioimaansa koodia, vaikka se avoin jakaminen on ollut se AINOA vaatimus mitä sen käyttöjärjestelmän käyttämisessä on? Tuet siis yritystä, joka on käytännössä varastanut koneensa käyttöjärjestelmän. Ei sillä, myös Creality oli aikoinaan yritys joka teki samoin ja siksi sitä vastaan oli laajamittainen kansainvälinen boikotti. Kunnes muuttivat käytäntönsä ja alkoivat jakaa lähdekoodinsa. Maailma on valintoja täynnä, varastettua tavaraa ostamalla tekee tietoisen valinnan.

No sehän on mainiota että sinun koneellesi ei ole omaa profiilia olemassa, se on siis käytännössä vain Ender 3 klooni. Hassua että olet kuitenki maksanut koneestasi runsaasti enemmän kuin siitä koneestä täytyy maksaa mitä se kopioi. Ender 3 näyttää tällä hetkellä myyvän 133 euroon (en laita linkkiä tähän, koska hinnat vaihtelevat, mutta tuo oli hinta mitä löysin 1 minuutin etsimisellä, eurooppalaisesta varastosta 4 päivän toimituksella).
Siehän se mukava ja lämminhenkinen juippi oot. Tekis mieli sanoa aika rumasti!
 
Sain tänään innostuksen alkaa hankkimaan 3d tulostimen. Ihan edullisimmasta päästä koska budjetti ei nyt ole kummoinen. Mielessä pyörii anycupic mega zero (95€)
ender 3 (128€)
anet A8 3d (99€)

Ensimmäinen kysymys on, että onko nuo hinnat nyt alhaalla Black fridayn takia? Ei mitään käsitystä itsellä, koska ei oo tullut hintoja seurattua.

Voitko suositella jotain näistä tai ehdottaa jotain listasta puuttuvaa mallia?

Foorumilla on varmasti näistä keskustelua, mutta tuotteet ja hinnat muuttuu, haluaisin tämän päivän mielipiteitä.
 
Noiden hinnat on nyt n.30-60e halvemmat kuin normaalisti, eli on hyvä aika ostaa. Noista kolmesta valitsisin Enderin. Se on perustoimiva vehje jonka saa kasaan helposti ja joka toimii. Mega Zerossa ei ole lämmitettyä petiä mikä on iso miinus ja A8 on akryylilevyrunkoinen, tulee yleensä täysin osina sekä vaatii muutenkin enemmän tai vähemmän tuunaamista.

Kiitos selkeästä vastauksesta Näyttää olevan ylivoimaisesti suosituin halpismalli. Vielä vähän mietin että olisiko Pro tai V2 malli hyödyksi. Esineen ulkonäöllä ei ole niin väliä mun hommissa, mutta kestävyydelle on.
 
Prossa on laadukkaampi virtalähde, parannuksia y-akselilla sekä sellainen magneettinen peti joka jakaa mielipiteitä. V2 sisältää lisää parannuksia kuten helppokäyttöiset hihnankiristimet, paremman ohjainkortin (tulosteltaessa kuuluu lähinnä vain tuulettimien puhinaa) ja on muutoinkin viimeistellympi kampe mutta on edelleen pitkälti samalla rungolla sekä osilla kuin aiemmatkin versiot.

Jos laitetaan nuo kolme tulostamaan samaa kappaletta samoilla asetuksilla niin tulostettua kappaletta vertailemalla olisi varmasti vaikeuksia päätellä millä mikin on tulostettu. V2 tulosteen saattaisi erottaa aavistuksen paremmasta pinnanlaadusta mutta perusversion ja pron välillä saisi olla aika fakiiri jotta mahdollisen eron huomaisi. Tulosteen kestävyys olisi kaikissa identtinen.

Jos olet todella tiukalla budjetilla niin Ender-3 (128e) on edelleen hyvä ja järkevä valinta. Sitä voi myöhemmin päivitellä jos on tarvetta.
Vähän samassa tilanteessa. Näitä kolmea harkitsen. Muutama kymppi sinne, tänne. Onko valaisevaa kiteytystä vai alanko kahlata arvosteluja/videoita läpi ;)

Se, että ostanko tuolta vai 3DJakelta on vielä puntarissa. Maksuvaihtoehtojen takia en harkitse "kiinakauppoja". Kertalätkäisyllä en laita itseäni näkkileivälle, vaan jaan pariin osaan xDDD
 
Ymmärrän toki jos sinun moraaliin kyseinen tuote ei sovi, mutta se ei varsinaisesti ketjun aiheeseen kuulu.

Lukuisten netistä löydettävissä olevien kokemusten perusteella kokoamisessa on omat haasteensa juurikin mainitsemasi kiinalaisen laadunvalvonnan vuoksi (ymmärrettävää maksettaessa yli puolet vähemmän kuin alkuperäisestä), mutta kun koneen lopulta saa kasaan, vastaa tulostuslaatu Prusan aitoa tulostinta. Väitätkö, että Ender 3 V2 on parempi kone kuin Prusan MK3S?
No, lähdetään nyt vaikka siitä liikkeelle, että 110% varmuudella tuo laite EI ole yhtä hyvä kuin alkuperäinen Prusa. Mä voin lyödä satasen vetoa että osat eivät ole täysin samat. Ja jatketaan siihen, että varastamalla toisen yrityksen nimen (ja myös henkilön nimen) omiin markkinointitarkoituksiin on Euroopassa laitonta, mutta eipähän kiinalaiset eurooppalaisista laista välitä. Onkin siis aika selvää miksen ole kuullut tuosta koneesta aiemmin, eihän tuota voi laillisesti euroopassa edes myydä, joten kaikki laitteet on yksityishenkilöiden harmaatuomia. Ei sillä, kiinasta löytyy paljon suoraan rikollista toimintaa. Jos tuo firma toimii markkinoinnissaan sillä tavalla, että varastaa kilpailijalta nimen, luuletko voivasi luottaa heidän muihin lupauksiin?

Olen kaksi Crealityn tulostinta koonnut, toisessa meni aikaa 25 minuuttia toisessa noin 15 minuuttia. Mitään ongelmia kummassakaan ei ollut. Internetissä on varmasti paljon kertomuksia kuinka vaikeaa kokoaminen on, internetissä on myös paljon porukkaa joilta ei suju edes kahvinkeitto. 3D tulostaminen ei ole plug and play, eikä se sovi kaikille! Oliko sulla siis tuo Fysetcin laite mielessäsi kun ajattelen helposti koottavaa konetta? Original Prusa MK3S kokoamisessa menee aikaa noin 8 tuntia. Ja siinä on laadunvalvonta aivan eri tasolla kuin tällä kiinalaisvalmistajalla. Se että kopio nimen, ei tee laitteesta yhdenveroista!

Kalibroidun Ender 3 V2 tulostusjälki on täysin verrattavissa Prusan MK3S:ään.
 
Vähän samassa tilanteessa. Näitä kolmea harkitsen. Muutama kymppi sinne, tänne. Onko valaisevaa kiteytystä vai alanko kahlata arvosteluja/videoita läpi ;)

Se, että ostanko tuolta vai 3DJakelta on vielä puntarissa. Maksuvaihtoehtojen takia en harkitse "kiinakauppoja". Kertalätkäisyllä en laita itseäni näkkileivälle, vaan jaan pariin osaan xDDD
CR-10 on iso tulostin, vaikka tulostusalue on vain hieman isompi kuin Ender 3:ssa, sen vaatima tila pöydältä on huomattavasti isompi. Itsellä on sekä CR10 että Ender 3, CR10:llä tulee hyvin harvoin tulostettua. CR10 on hyvä, jos aiot tulostaa paljon cosplay -kypäriä, joka mahtuu yhtenä kappaleena tulostusalueelle.
CR20:ssä on pedin automaattinen kalibrointi, jotkut ihmiset pitävät sitä erittäin tärkeänä, itse kuulun siihen koulukuntaan joka ei laske sille juuri mitään arvoa, niin helppo on peti käsikäyttöisesti saada täysin vaateriin kesken tulostuksen. CR20:ssä vissiinkin on vielä 8 bittinen emolevy ja ender 3:ssa 32 bittinen, Enderissä on siis enemmän käyttöjärjestelmän ominaisuuksia otettu käyttöön ja siinä on thermal runaway kytketty päällä, kun CR20:ssä mun tietojen mukaan emo täytyy ensin fläshätä bootloader ja sen jälkeen päivittää firmis.

Itse ostaisin Ender 3 V2:n.
 
CR-10 on iso tulostin, vaikka tulostusalue on vain hieman isompi kuin Ender 3:ssa, sen vaatima tila pöydältä on huomattavasti isompi. Itsellä on sekä CR10 että Ender 3, CR10:llä tulee hyvin harvoin tulostettua. CR10 on hyvä, jos aiot tulostaa paljon cosplay -kypäriä, joka mahtuu yhtenä kappaleena tulostusalueelle.
CR20:ssä on pedin automaattinen kalibrointi, jotkut ihmiset pitävät sitä erittäin tärkeänä, itse kuulun siihen koulukuntaan joka ei laske sille juuri mitään arvoa, niin helppo on peti käsikäyttöisesti saada täysin vaateriin kesken tulostuksen. CR20:ssä vissiinkin on vielä 8 bittinen emolevy ja ender 3:ssa 32 bittinen, Enderissä on siis enemmän käyttöjärjestelmän ominaisuuksia otettu käyttöön ja siinä on thermal runaway kytketty päällä, kun CR20:ssä mun tietojen mukaan emo täytyy ensin fläshätä bootloader ja sen jälkeen päivittää firmis.

Itse ostaisin Ender 3 V2:n.
Jep, minulla on sen verran iso pää, että jos ei ole teollisuusmallinen tulostin, niin ei saa tarpeeksi isoa cosplay-kypärää tulostettua :lol:
Ajatuksena on näpräily (harrastus), josta olisi jotain hyötyäkin. Esimerkiksi voisi tulostella retropelikoneisiin ja kompuuttereihin osia, Sonyn kuulokkeiden korvatyynystä tytär katkaisi muovisen kiinnityskoukun. Auton keskikonsolin kannesta lohkesi saranaosa.
Kaikkea tuonsuuntaista...
Se automaattikalibrointi on yksi, jota olen katsellut sillä silmällä, että olisi hyvä olla. Tosin en ole niin käytännön käsi, etteikö homma onnistuisi ilman sitäkin...
Kyllä tuo Ender 3 V2 on ollut ihan alusta asti itselläkin se numero uno vaihtoehto.

Mietin, että jos satkun halvemmalla saa, niin ei huono olisi. Mutta ei köyhän kannata (yleensä) ihan halvinta ostaa ;)
Huomenna tai vkl:n aikana se täytyy sitten varmaan lyödä lukkoon ja tilailla...
 
Siehän se mukava ja lämminhenkinen juippi oot. Tekis mieli sanoa aika rumasti!
Joo, mä en yhtään tykkää jos yritykset tekevät vaarallisia laitteita ja tietoisina laitteiden turvattomuudesta, mieluummin jatkavat myyntiä normaalisti kun vikojen korjaaminen aiheuttaisi kuluja ja siten yritys tienaisi vähemmän.

Thomas Sanladerer taannoin kokeili tuota printteriä, puolentoista tunnin jälkeen sanoi "classic Anet exprience" ja "I can't say what I think about this machine or video will be demonetized". Thomaskin siis mukava ja lämminhenkinen juippi.
 
Oikein hyvä tulostin ollut myös tuo Fysetc Mk3s, ainoat huonot osat oli Fysetc PLAsta 3d-printatut osat. Ne kannattaakin tulostella melkein ensitöikseen PETG ja vaihtaa ainakin extruderiin kun PLA osat lahoavat lämmöstä(erityisesti jos tulostin on suljetussa kaapissa). Itsellä lahosi PINDA anturin pidike ja Y-akselin hihnankiristin kun kaapin lämmöt oli n. 40c, vaihdoin samalla kaikki osat PETG. Jos oikein haluaisi hifistellä niin kannattaisi tilailla kriittisimmät printtiosat PA12 materiaalista SLS tai MJF tulostettuna.
 
Nämä kun eivät oikein sovi olohuoneeseen keskeiselle paikalle.

Heh, itsellä tulostin viihtyy olohuoneen nurkassa :D Ikean LACK pöydällä mikä täynnä tulostusroipetta ja lankapaketit pöydän alla + avatut langat sitten ilmatiiviissä laatikossa vaatehuoneessa. Ei ole vielä emännältä tullut narinaa kun olen tulostellut kaikkea käytännöllistä kotiin ja tällä hetkellä teen sukulaisille joululahjoja.
 
Prossa on laadukkaampi virtalähde, parannuksia y-akselilla sekä sellainen magneettinen peti joka jakaa mielipiteitä. V2 sisältää lisää parannuksia kuten helppokäyttöiset hihnankiristimet, paremman ohjainkortin (tulosteltaessa kuuluu lähinnä vain tuulettimien puhinaa) ja on muutoinkin viimeistellympi kampe mutta on edelleen pitkälti samalla rungolla sekä osilla kuin aiemmatkin versiot.

Jos laitetaan nuo kolme tulostamaan samaa kappaletta samoilla asetuksilla niin tulostettua kappaletta vertailemalla olisi varmasti vaikeuksia päätellä millä mikin on tulostettu. V2 tulosteen saattaisi erottaa aavistuksen paremmasta pinnanlaadusta mutta perusversion ja pron välillä saisi olla aika fakiiri jotta mahdollisen eron huomaisi. Tulosteen kestävyys olisi kaikissa identtinen.

Jos olet todella tiukalla budjetilla niin Ender-3 (128e) on edelleen hyvä ja järkevä valinta. Sitä voi myöhemmin päivitellä jos on tarvetta.
Kiitos! Tilasin tuon karvalakkimallin kun maksoi vaivaiset 120€. Jos tulostaminen alkaa enemmän kiinnostamaan niin hankkii sitten kerralla paremman.
 
En tiedä. Pitänee odotella. Tuskin ne hinnat pahasti nousee.

Mutta, jos ei ihmeitä tapahdu, niin tuo Ender 3 V2, tulee olemaan se eka valinta kuitenkin...
 
E3 mallia Hitler on nyt ollut käytössä vajaa pari viikkoa ja ihan positiivisia kokemuksia toistaiseksi. Pinnanlaatu erinomainen, paljon parempi kuin kirjaston tulostukset (varmaan siellä asetukset vähän sattumanvaraisia, kun kone kuitenkin Ultimaker?)

Valmiita malleja tulostettu muutamia ja pikkuisen 3D Builderilla muokatutkin onnistuneet. Seuraavaksi pitäisi tehdä jo oikeaan tarkoitukseen tarvittava pyörähdyskappale (käsipyörä) uskon senkin syntyvän!

Varsinainen haaste tulee olemaan suojakuori rikkoontuneen tilalle, kappale on muodokas, ei juuri mitään suoraa linjaa, voisi ehkä kuvata ponttoonimersun takalokasuojan malliseksi...

Kiitokset foorumille, täältä olen saanut ratkaisevaa apua hankkeelleni:)
 
Mutta, jos ei ihmeitä tapahdu, niin tuo Ender 3 V2, tulee olemaan se eka valinta kuitenkin...

Osta tuo Ender 3 v2. Nyt on mulla sellanen ollu reilun viikon käytössä ja todella hyvä peli. Aivan priimaa tulostaa, kunhan käyttää alussa senverran aikaa, että säätää tulostuspään liikkumaan yhdellä sormella mihin kohtaan vaan, kierretanko irti. Sitten vaan kaikki löysä epäkesko-pyörillä pois niin kyllä toimii, ihan curan valmiilla profiililla suoraan.
 
Huomautus - asiaton käytös, henkilökohtaisuudet
Minäkin lueskelin sinun viestejäsi ja tulin lopputulokseen, että "classic asshole experience"
Joo, mä en yhtään tykkää jos yritykset tekevät vaarallisia laitteita ja tietoisina laitteiden turvattomuudesta, mieluummin jatkavat myyntiä normaalisti kun vikojen korjaaminen aiheuttaisi kuluja ja siten yritys tienaisi vähemmän.

Thomas Sanladerer taannoin kokeili tuota printteriä, puolentoista tunnin jälkeen sanoi "classic Anet exprience" ja "I can't say what I think about this machine or video will be demonetized". Thomaskin siis mukava ja lämminhenkinen juippi.
 
Osta tuo Ender 3 v2. Nyt on mulla sellanen ollu reilun viikon käytössä ja todella hyvä peli. Aivan priimaa tulostaa, kunhan käyttää alussa senverran aikaa, että säätää tulostuspään liikkumaan yhdellä sormella mihin kohtaan vaan, kierretanko irti. Sitten vaan kaikki löysä epäkesko-pyörillä pois niin kyllä toimii, ihan curan valmiilla profiililla suoraan.
Joo. Tarkoituksena on ihan ostaa tuollainen keskitason hyvä työjuhta. Ja sitten, tarpeen mukaan, parannella sitä itse myöhemmin. Yritän imeä tietoa tuubista yms. Notta saan parhaimmat irti...
 
tällä hetkellä teen sukulaisille joululahjoja.
Voisinko kysyä pikku vinkkejä, mitä tulostat?

Siskon pojalle, joka tykkää puzzleista, tulostan sille miekan kiveen, eli Excaliburin. Eka versio jo valmis. Seuraavaan teen muutoksia lähinnä laatikon valkosesta tai oranssista. Mustat palikat tottakai ja miekka ehkä jostakin muusta väristä kuin sininen. Pitää testata photosopilla eka mikä näyttää hyvältä.
Peeveli tota saa itsekään ratkastua tuosta vaan :lol:

ex-puzzle.jpg
 
Onkos kellään mielipidettä noista halvemmista 3D CAD -ohjelmista? En löytänyt open source -ohjelmista hyvää vaihtoehtoa. Freecad on vielä aika vaiheessa. Aikani on rajattua enkä haluaisi käyttää aikaani opetellakseni huonoa ohjelmistoa. En myöskään halua upottaa aikaani opetellakseni pilvipalveluissa pyöriviä ohjelmia (kuten Fusion 360) vaan huomatakseni, että ohjelmisto ei olekaan enää saatavilla. Fusionin käyttöhän käsittääkseni ilmaislisenssillä on jo rajoitettu.

Näitä vähän olen katsellut:

Alibre Atom3D


TurboCAD


ViaCAD 2D/3D


Kaikki maksavat reilusti alle 150 euroa viikonlopun aleista. Pidän sitä ihan siedettävänä hintana. Kikkailemalla voi saada vielä halvemmalla. Alibresta ja Turbocadista on trial-versiot, mutta en parin tunnin kokeilulla usko pääseväni kovin syvälle sisälle.

Mielipiteitä?
 
Viimeksi muokattu:
Onkos kellään mielipidettä noista halvemmista 3D CAD -ohjelmista? En löytänyt open source -ohjelmista hyvää vaihtoehtoa. Freecad on vielä aika vaiheessa. Aikani on rajattua enkä haluaisi käyttää aikaani opetellakseni huonoa ohjelmistoa. En myöskään halua upottaa aikaani opetellakseni pilvipalveluissa pyöriviä ohjelmia (kuten Fusion 360) vaan huomatakseni, että ohjelmisto ei olekaan enää saatavilla. Fusionin käyttöhän käsittääkseni ilmaislisenssillä on jo rajoitettu.

Näitä vähän olen katsellut:

Alibre Atom3D


TurboCAD


ViaCAD 2D/3D


Kaikki maksavat reilusti alle 150 euroa viikonlopun aleista. Pidän sitä ihan siedettävänä hintana. Kikkailemalla voi saada vielä halvemmalla. Alibresta ja Turbocadista on trial-versiot, mutta en parin tunnin kokeilulla usko pääseväni kovin syvälle sisälle.

Mielipiteitä?
Noista ei ole kokemusta, mutta samaa mieltä että ilmaiset tuntuu kököiltä. Oma suositus on Solidworks opiskelijaversio ilmaiseksi EAA jäsenyyden kautta. Eli n. 30-40e/vuosi käytännössä jäsenyyden pituudesta riippuen.

 
Noista ei ole kokemusta, mutta samaa mieltä että ilmaiset tuntuu kököiltä. Oma suositus on Solidworks opiskelijaversio ilmaiseksi EAA jäsenyyden kautta. Eli n. 30-40e/vuosi käytännössä jäsenyyden pituudesta riippuen.


Hyvä vinkki. Omaan käyttööni tuossa on vähän se, että tuokin diili voi loppua milloin vain ja tuohon Solidworksiin harvalla on sitten varaa normaalihinnoilla.
 
Olin samankaltaisessa tilanteessa kun muutama vuosi sitten aloittelin tulostusharrastusta. En halunnut pilvi- tai selainpohjaisia juttuja joten aloin kahlaamaan vaihtoehtoja läpi. Olin piirrellyt vuosikymmenen alkupuolella työn puolesta Turbocadin Pro-versiolla paljon 2d/3d juttuja niin ostin sen deluxe version kun tuli halvalla vastaan. Harmikseni huomasin että siinä 3d puoli oli rampautettu ja puutteellinen joten sen käyttö jäi enkä raaskinut kalliimpaa pro versiota ostaa joten aloin katselemaan muita vaihtoehtoja.

Kiitos tiedosta, tuota Deluxe-versiota juuri olen miettinyt. Se olis nyt 139 euroa. Vissiin tuota saisi opiskelijahintaan halvemmalla, mutta en oikein kuulu siihen ryhmään enää. Harmi, kun tuossa on ilmeisesti mm. lisenssi siedettävä (voi asentaa useammalle koneelle) ja 3D-printtereihin liittyen esim. STL import -tuki.

Päädyin lopulta opettelemaan Freecadin. Kun sen asetukset sai säädettyä mieluisiksi ja opeteltua perusjutut niin suht sujuvasti sillä tekee monimutkaisemmatkin himmelit. On se edelleen vähän buginen ja paikoin kökkö mutta hyvinkin pystyvä ohjelma. Pari kertaa olen välillä kokeillut Fusionia ja muita pilvi- tai selainpohjaisia, ne on kyllä viimeistellympiä, helpompia sekä sujuvampia käyttää. Silti olen palannut takaisin Freecadiin periaatesyistä (ilmaisuus, open source) mutta myös siksi että vaikka se on vielä vähän kankea niin sillä saa tehtyä miltei kaiken kuviteltavissa olevan.

Periaatesyyt ja muu änkyröinti itsellänikin tässä pajolti painaa. Sinänsä kuitenkin esimerkiksi noiden luettelemieni ohjelmien kertamaksuhinta on kohtuullisen rajoissa, jos vaan sillä saa hyvän ohjelman. Jos en noista löydä hyvää, niin palaan nöyränä Freecadin pariin.
 
Hyvä vinkki. Omaan käyttööni tuossa on vähän se, että tuokin diili voi loppua milloin vain ja tuohon Solidworksiin harvalla on sitten varaa normaalihinnoilla.
Onhan siinä toki sellainen riski. Ilmeisesti vuodesta 2016 tuo on ollut jäsenetuna. Lisenssi uusiutuu aina vuodeksi kerrallaan. Itse otin kerralla 3 vuotta niin vuosihinta oli vähän halvempi.
 
En ole sen jälkeen ,kun olen oppinut riittävän hyvin FeeCadia käyttämään ensin Windowsissa ja sitten Linuxissa, edes harkinnut muita. Useat ongelmat FreeCadissa ovat johtuneet käyttäjän virheistä, jotka voi välttää oppimisen myötä.
FreeCadilla saa mm. tehtyä ja editoida KiCadiin komponenteista 3D malleja (.wrl). Onko muissa ohjelmissa tätä mahdollisuutta?
Piirtelin ja tulostelin mm. RJ12 - liittimen ja custom liittimen rungon 0.8 mm jalkavälillä. Tulostus kuitenkin vaikeata alle 0,5mm reikäkoolle.
 
Tämän ketjun innoittamana tännekin tuli tuo ender 3 V2 kotimaiselta kauppiaalta. Pla on onnistunut oikein hyvin mutta petg ei meinaa pysyä lasia listassa kiinni. Viimeisin yritys alko oikein hyvin mutta sitten käpristyi ja lähti irti. Mikähän tuohon auttaisi? Peti oli 65c ja oisko ollu 240 tulostus lämpö
 

Liitteet

  • IMG_20201129_174838.jpg
    IMG_20201129_174838.jpg
    4,2 MB · Luettu: 91
Pla on onnistunut oikein hyvin mutta petg ei meinaa pysyä lasia listassa kiinni. Viimeisin yritys alko oikein hyvin mutta sitten käpristyi ja lähti irti. Mikähän tuohon auttaisi? Peti oli 65c ja oisko ollu 240 tulostus lämpö
Lisää lämpöä alustaan, 85°C vaikka kokeiluun. Alle 80°C alustalla itsellä alkaa PETG:llä kulmat irtoamaan alustasta.
 
Muuttoraivaus käynnissä ja yksi tmc5160 (kiina) löytyi ja 300x300 24v 480w peti ja siihen kaksi lasia.
Kenelläkään tarvetta? YV jos kiinnostaa ja tarjoa jotain vaan jos haluat :p
Itselläni ei siis enää printteriä.
 
Voisinko kysyä pikku vinkkejä, mitä tulostat?

Siskon pojalle, joka tykkää puzzleista, tulostan sille miekan kiveen, eli Excaliburin. Eka versio jo valmis. Seuraavaan teen muutoksia lähinnä laatikon valkosesta tai oranssista. Mustat palikat tottakai ja miekka ehkä jostakin muusta väristä kuin sininen. Pitää testata photosopilla eka mikä näyttää hyvältä.
Peeveli tota saa itsekään ratkastua tuosta vaan :lol:
Tämä on hyvä puzzle! Kaikki yrittäjät 8 vuotiaasta ylöspäin ovat sen lopulta ratkaisseet, mutta ei se liian helppo ole.
 
Pitkästä aikaa tulostelin prusan mukana tullutta PLA -rullaa "pois" niin tuli ekaa kertaa kesken tulosteen crash ja seuraavassa tulosteessa myös näkyi pahoja laatuongelmia. Syyksi paljastui kotelo! Prusan foorumeillakin samaa havaittavissa ja tosiaan kun kotelon ovi auki ja tallin lämpötila noin +16 niin tulosteet taas onnistui. Tiedoksi jos jollain samaa ongelmaa.

Kotelon sisälämpötila suljettuna oli noin 30 astetta. Kun ovi avoinna niin kotelo pysyi noin 22 asteen tuntumassa. PETG:t on onnistunut hyvin vaikka kotelon sisällä se +35.
 
Tuossa jos joku miettii halvimman Ender 3:n hankintaa, niin aika äkkiä tulee pakollinen päivitystarve. Toisaalta pakolliset päivitystarpeet onnistuu alle 50€:lla.

Noobeille riittää aluksi nuo pakolliset. Ne kuntoon niin pärjäät pitkälle, tai ainakin siihen asti kun nälkä kasvaa syödessä. Sitten kun mopo lähtee käsistä, niin huomataan että rahaa on palanut lisää kaksi kertaa alkuperäisen laitteen hinta. Itsellä harrastusta takana vasta pari vuotta joten en ole lähellekkään mikään Pro, mutta sen verran olen laitetta raplannut että luulen tietäväni mistä puhun.

Pakolliset: Level 1
- Pedin pinta vaihtoon, loppui tulosteen kiinnittymisongelmat kuin seinään. Eli Crealityn oma lasilevy. Riittää että suutin on edes karkeasti oikealla korkeudella ja pinnan pyyhkii IPA:lla puhtaaksi. Jos vielä tulostat ekan kerroksen tarkemmissa printeissä paksummaksi, vaikkapa 0,2mm vahvuiseksi niin homma helpottuu entisestään. En ole ikinä käyttänyt liimoja, teippejä tai hiussuihkeita pedissä.
- Pedin jouset jäykempiin oransseihin ja samalla ruuvit kiinni jäykästi petiin nyloc-muttereilla. Tartte enää hienosäätää pedin korkeutta kuin vain silloin kun vaihtaa suutinta.
- - Teet nuo kaksi ylimmäistä niin voit unohtaa BLtouch:in. Sille ei kertakaikkiaan ole tarvetta. Toki vaatii sen että lasilevy on suora koneeseen asennettuna.
- Extruderin vaihto alumiiniseen. Muovisen originaalin vipu murtui ja näin ollen myös puristukset rullasta filamenttia vasten. Eli laite meni rikki ja homma pysähtyi. Itselläni yhden alumiinisen ja kahden itsetulostetun jälkeen extrudeiksi tuli EZR struder joka oli kalliimpi (menee Level 2 päivityksiin), mutta toimii kuin junan vessa. Budjettikeinona noobeille alumiininen extruder vipu ja siihen itsetulostettu alaosa jossa raot minimoitu extruderin rungon ja rullien välissä. Voit helposti tulostaa myös TPU:ia tuolla budjettivirityksellä. Originaalin muovisen kanssa TPU sylttää heti rullien jälkeen, älä edes yritä. Myös modaamattoman alumiinisen kanssa TPU:n tulostus on hieman vaikeaa, riippuen siitä millaisesta alumiinisesta mallista on kyse..
- Bowden putken päiden kiinnitys kuntoon, klappi mahdollisimman pieneksi. Laadukkaat liittimet putken kumpaankin päähän. Tämä ollut suurin ongelma kun yritetty hinata tulostusjälkeä hyväksi tai edes kohtalaiseksi. Tähän löytyy myös virityksiä thingiversestä, mutta mikään ei ole oikein toiminut. Joten modaamattoman Ender 3:n kanssa on hieman kokoajan itku kurkussa liikkuvan tuubin kanssa jos etsii täydellisyyttä ilman lisäsijoituksia. Eli hommaa vähintään laadukkaat putkiliittimet. EZR:n kanssa tuon extruderin pään kiinnityksen saa helposti tiukaksi pikku kikalla. Hotend pää onkin hieman vaikeampi. Siellä lähinnä tarpeeksi paksu kiila liittimen lipan alle ja tulostaa adapteri millä bowdenin saa gripattua kiinni hotend kelkan reunaan kiinni.
Bowdenin ongelmat saat poistettua direct drive järjestelmällä jonka voit itse tulostaa. Itse en tuohon lähtenyt koska haluan pitää X-akselilla liikkuvan massan kevyenä. Mietitty on kyllä kovasti mutta katsotaan tulevaisuudessa. (Level X.xx)

Ei niin pakolliset: Level 2
- Micro swiss hotend: Ei muuten jumi enää filamentti hotendissä putken päähän. Paitsi silloin jumii jos unohtaa retractin liian pitkäliikkeiseksi (>3mm). Toisaalta silloinkaan ei tarvitse purkaa koko p*skaa vaan riittää lämpöjen käyttäminen hetken aikaa korkeammalla. MicroSwissin kanssa ei ikinä laitteesta virtoja pois kuin vasta sitten kun hotendin lämmöt on alle 50C. Filamentti sulaa kiinni kylmäpuolelle. Edelleenkään ei katastrofi, mutta helpottaa hengitystä.
Originaalin hotendin saa tarvittaessa toimimaan hyvin tulostamalla prikkavirityksen ja pätkän PTFE-putkea hotendin sisään..
- Bowden tube feikki capricorniin joka on hieman väljempi sisältä kuin aito capricorn. Filamentti huilaa paremmin eikä lonksu putken sisällä niin paljoa kuin originaalissa valkoisessa. Lisäksi kestää paremmin hotendin kuumuutta. Tai Microswississä ei tarvi edes kestää kuumuutta kun tuubi pysyy kylmällä puolella koko ajan. Originaalin hotendin kanssa riittää tarvittaessa pikku pätkä PTFE-tuubia sen prikkavirityksen kanssa.
- Z-kierretangon säätö. Tuki sekä ala että yläpäähän. On tarkka juttu tehdä niin ettei kelkka hirtä kiinni missään kohtaa. Tähän kun tulostat välyksettömän kierreosan (originaali messinkiä mitä ei saa kiristää yhtään) kelkkaan minkä läpi kierretanko liikkuu ja rasvaat sen niin saat todella smoothin Z-liikkeen missä ei ole yhtään klappia. Tulostettu kierreosa on ruuvattu tiukasti kiinni kelkkaan.
- Z-moottori on "eristetty" tangosta sivusuunnassa joustavalla jousiadapterilla.
- Rungon jäykistys viistotangoilla, tämä vaati virtalähteen päivityksen slimmimpään Meanwelliin ja psu:n siirron taakse vaakatasoon Y-liukukiskon alle. Itsellä tukitanko vain toisella puolella, koska kierretangon puolella tuki olisi tullut filamentin syötön eteen. Mutta laitteen runko jäykistyi silti huomattavasti. Kahdella tukitangolla rungon saa myös kätevästi suoraankulmaan. Pitää vielä miettiä miten toisen puolenkin saisi tukitangoitettua.


Huvin vuoksi tai parantamaan toimintavarmuutta: Level 3
- Silent emolevy, hellii korvia.. Toisaalta nyt on sekin jo päivitetty 32bit SKR:ään ja näyttö kosketusnäyttöön. Mmmm..... Originaalilla pärjää hyvin jos et välitä metelistä.
- Y-akselille lineaarivasteet tuplana ja X-akselille yksinkertaisena. Paljon huoltovapaampi kun ei skeida tartu renkaiden pintaan. Z-akselin modi odottaa vielä hyllyssä kun siellä liikkeet huomattavasti vähäisempiä.
- Hero Me hotend/tulostus -jäähdytin isommilla fööneillä, vielä vaiheessa. Täydellisen 80:n asteen overhangin metsästys.
- Hihnankiristimet. Vähentää haavoja rystysissä kun ei tartte vääntää kepulikonstein.

Saa kysellä neuvoja ja voin laittaa fotoja jos joku haluaa lisätietoa modeista.

Noiden lisäksi löytyy vielä kourallinen pikkumodeja.

EDIT: lisäilty ja tarkenneltu 1.12.20 9:00
 
Viimeksi muokattu:
Metallitulostaminen kotioloissa on kohta mahdollista!
Tiwari on saksalainen start-uppi joka tekee ESAn kanssa yhteistyötä tuodakseen metalli ja keramiikka tulostuksen FDM tekniikalla kuluttajamarkkinoille kohtuullisella hinnalla. Vastaavanlaisia projekteja on ainakin 3 eri firmalla ympäri Eurooppaa ja pari jenkeissä, mutta Tiwari saattaa päästä ensimmäisenä tuotantovaiheeseen.
Täällä kuvataan tarkemmin miten systeemi toimii.
 
Ostin noista CAD-ohjelmista sitten ton Alibren atom3D:n. Se oli trialin ja tutoriaalien tekemisen perusteella passeli minulle. Selkeästi pystyvämpi kuin joku Tinkercad, mutta ei ahdistavan monimutkainen. Pidin hinnoittelumallia reiluna. Tuntuu myös toimivan liukkaasti.
 
Metallitulostaminen kotioloissa on kohta mahdollista!
Tiwari on saksalainen start-uppi joka tekee ESAn kanssa yhteistyötä tuodakseen metalli ja keramiikka tulostuksen FDM tekniikalla kuluttajamarkkinoille kohtuullisella hinnalla. Vastaavanlaisia projekteja on ainakin 3 eri firmalla ympäri Eurooppaa ja pari jenkeissä, mutta Tiwari saattaa päästä ensimmäisenä tuotantovaiheeseen.
Täällä kuvataan tarkemmin miten systeemi toimii.

RAPTOR works with conventional plastic printers (albeit modified) and uses specially-fabricated filaments of metals and ceramics mixed with plastic. The plastic aids in the low temperature printing of parts – just like with any plastic printer – and the parts are then subsequently heat treated at high temperatures to eliminate the binder and compact the loose metal/ceramic compound. The result is a high-density part whose properties are comparable with other manufacturing technologies.

Ei toi varmaan ihan olohuoneen pöydälle ole tulossa, jos esim. alumiiniosat pitää lämmittää (oletus) noin 600 asteeseen ja toi siinä prosessissa binder-materiaali palaa/kaasuuntuu pois. Kiinnostavaa toki silti.
 
Ei toi varmaan ihan olohuoneen pöydälle ole tulossa, jos esim. alumiiniosat pitää lämmittää (oletus) noin 600 asteeseen ja toi siinä prosessissa binder-materiaali palaa/kaasuuntuu pois. Kiinnostavaa toki silti.
Ymmärsin että tulostus tapahtuu suht normaalisti, vähän modifioidulla FDM printterillä, mutta valmis kappale laitetaan erikoisuuniin jossa sidosaineena olevat muoviosat poltetaan pois. Juu ehkei sohvapöydälle kannata tommosta uunia laittaa. Emmä tiedä tartteeko jokaisen kotitulostajan edes omistaa moista uunia, riittäis että samalla paikkakunnalla jossain on ja pientä maksua vastaan saisi käyttää uunituksessa. Yliopistopaikkakunnilla on fablab:eja joka olisi ideaalinen paikka moiselle, muualla kirjasto, kansalaisopisto, yms paikka.
 
Pari vuotta kesti, ennenkuin omasta enderistä suli virtaliitin. Savu ja käry alkoi nousta, joten vaihdetaan pois.

Mitenkäs se meni, käykö tuohon esim. nuo todella helpot Wago-liittimet? On siitä tääläkin ollut puhetta, mutta vielä en löytänyt sitä sivua.

Vai pitikö olla juotetut, olisi tuolla kaapissa rc-touhuissa käytettyjä deans -liittimiäkin, mutta jos tinailematta onnistuisi niin helpottaisihan se.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 201
Viestejä
4 489 439
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom