- Liittynyt
- 20.10.2016
- Viestejä
- 343
Kiitos kattavasta vertailusta... E3D (V6, Volcano) sekä kloonit (Trianglelab, Mellow):
- Thermistor pakko vaihtaa, heater kannattaa myös samalla vaihtaa ...

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kiitos kattavasta vertailusta... E3D (V6, Volcano) sekä kloonit (Trianglelab, Mellow):
- Thermistor pakko vaihtaa, heater kannattaa myös samalla vaihtaa ...
AN-Cadsolutionsilta tilailin oman Ender 3 V2:n muutama viikko sitten. Ei siinä, ihan toimiva pelihän tämäkin on kunhan jaksaa viritellä, mutta harmittaa, että en tajunnut Prusan MK3S -kloonien olemassaoloa. Ehdottomasti näin jälkiviisaana olisin ostanut esim. Fysetc/Trianglelab MK3S -kloonin.Kutittanut jo kauan ostaa 3D tulostin...
Nyt olisi ihan kiwoja tarjouksia. Vaikka ulkomailta tilaaminen ei ole ongelma, niin haluaisin silti ehkäpä tilata tuon Soomesta.
Katselin, jotta 3DJakella olisi pari haluttavaa, Ender 3 V2 ja Ender 3 Pro. Enempää en juurikaan ole valmis maksamaan.
Tuon lasialustan takia jo varmaan yksistään kannattaa samantein harkita tuota V2:sta?
Ja ainakin pötkö filamenttia mukaan...
Onko eriäviä mielipiteitä tai parempia vaihtoehtoja?
Itse hankin kaikista haukuista huolimatta Anet ET4+ tulostimen joku aika sitten.Kutittanut jo kauan ostaa 3D tulostin...
Nyt olisi ihan kiwoja tarjouksia. Vaikka ulkomailta tilaaminen ei ole ongelma, niin haluaisin silti ehkäpä tilata tuon Soomesta.
Katselin, jotta 3DJakella olisi pari haluttavaa, Ender 3 V2 ja Ender 3 Pro. Enempää en juurikaan ole valmis maksamaan.
Tuon lasialustan takia jo varmaan yksistään kannattaa samantein harkita tuota V2:sta?
Ja ainakin pötkö filamenttia mukaan...
Onko eriäviä mielipiteitä tai parempia vaihtoehtoja?
Kiitokset vinkeistä ja näkemyksistä! Itse olen printtaillut 2 vuotta FDM printtereillä ja ostin muutamia viikkoja sitten ensimmäisen Resin printterin (Creality LD 002H) mutta en ole vielä edes ehtinyt testaamaan sitä, kun toinen projekti iski päälle. Oletan etä tarve Resin printterille tulee olemaan suht vähäinen mutta Resin tulostimien hinnat rupee jo olemaan ok tasolla.Nyt kun tässä on ehtiny vähän tulostella resin-printterillä (jostain syystä mun on tosi vaikea sanoa "hartsi-tulostin"), niin semmoista harkitseville jaan muutaman neuvon, joista itselle olisi ollut apua. Ensinnäkin, laite on aivan fantastinen, enkä yhtään kadu sen ostamista. Mutta loppujen lopuksi sille on yllättävän vähän tarvetta, mikäli jo omistaa hyvin kalibroidun FDM-printterin! Otetaan esimerkiksi vaikka kuva kahdesta lego-ukkelin kypärästä, vasempi on tehty Ender 3:lla (kerroskorkeus 0.1mm), oikeenpuoleinen on Phrozen Sonic Mini 4K:lla (kerroskorkeus 0.05mm). Tottakai kuvassa ero on aivan selkeä, mutta kuva on otettu hyvällä kameralla ja zoomattu aivan lähelle. Kun kappaleita pitää kädessään ja katsoo niitä noin 20cm etäisyydeltä, mitään eroa tulostuslaadussa ei ole.
Ja tästä onkin helppo jatkaa toiseen vinkkiin joka olisi ollut hyvä tietää laitetta ostettaessa. Tuossa mun koneessa on tulostusalue 135 x 75 mm ja resoluutio on 3840 x 2160 pikseliä, eli 6.1 tuuman 4k näyttö. Tuo tarkoittaa että XY resoluutio on 0.035mm ja Z resoluutio on 0.01mm. Hyvin nopeasti tajusin, ettei ole mitään järkeä mennä 0.05mm kerroskorkeudesta tarkempaan, sillä edes siinä resoluutiossa kerrosrajoja ei näe edes 5x suurennuslasilla. Ja sama asia on myös XY-resoluutiossa, kun paljas silmä ei erota kahta kappaletta toisistaan, joista toinen on tehty 4k resoluution koneella ja toinen tehty 1080P resoluution koneella, voi ihan rauhassa maksaa koneestaan vain puolet siitä mitä se 4k kone maksaa! Tekee tulostimella sitten koruja, minifiguureja tai pienoismalleja, 4k resoluutiosta tulee hyötä vasta jos tulostusalue kasvaa A4 paikkeille.
Tuossa yläpuolella on kalibrointikappale tulostettuna 0.05mm kerroskorkeudella. Ja alapuolella pari käytännön tulostetta, perhosista tulee kaulakoru maalauksen ja ketjun laittamisen jälkeen.
Hieman mut yllätti kuinka paljon tilaa resin-tulostimen kanssa operoiminen vie. Alapuolen kuvassa on vasemmassa reunassa itse tulostin ja oikeassa reunassa Anycubicin pesu- ja valotus-kone. Välissä on silikonimatto jonka päällä nippa nappa mahtuu käsittelemään kappaleita (tulostusalustasta poistaminen, tukirakenteiden poisto). Aivan minimissään tarvitset siis 120 senttiä työpöytätilaa ja mieluusti kyllä vielä toinen tuollainen silikoni matto viereen.
Yllä kuvassa näkyy isopropanolialkoholia Polaric Go:n muodossa, sen suhteenkin mulla oli harhakäsitys, että sitä kuluisi paljon ja siksi hainkin sitä heti 5 litraa. Pari kolme litraa toki tarvitaan heti alkuunsa, mutta se ei olekaan ihan niin kertakäyttöistä kuin oletin, vaan ensinnäkin samassa astiassa puhdistaa monet kappaleet ennenkuin IPA muuttuu todella sameaksi ja sen jälkeen valottamalla astia, alkoholin seassa ollut hartsi kovettuu ja jäljelle jää...ei nyt täysin puhdasta alkoholia, mutta kuitenkin täysin käyttökelpoista ainetta.
Tuollainen pesu- ja valotus-kone ei ole pakollinen hankinta, aivan hyvin tulosteet voi pestä pudottamalla ne alkoholi-astiaan ja ravistelemalla astiaa minuutin tai pari ja valotuksen voi hoitaa itse tehdyllä valotuslaatikolla, jonne on asetettu tietyn aaltopituuden ledvalot. Tuollaisen koneen saa noin 120 eurolla, kun itsetehdyt vaihtoehtoiset menetelmät maksaa osina noin 40 euroa.
4 eri valmistajan tulostus hartseja on tällä hetkellä hankittuna, mutta pitää vielä paljon enemmän testailla ennenkuin niistä pystyn mitään sanomaan. Mutta se pitää kyllä hyvin paikkansa, että asuintiloissa noita kemikaaleja ei kannata käsitellä. Myös "low odor" -hartsit päästävät semmoisia höyryjä ilmaan, että mieluusti pidän altistumisen alle puolessa tunnissa kertaalleen. Kaasunaamariin en sentään ole vielä joutunut turvautumaan, nitriilihanskat ja suojalasit on ollu ainoat suojavarusteet.
1. 3DJake ei ole Suomessa, vaan Itävallassa. Siellä on kyllä töissä 2 suomalaista likkaa ja asiakaspalvelua saa siksi kotimaisella kielellä ja tavaratoimituksetkin tulee pääsääntöisesti nopeammin kuin mistään suomalaisesta kaupasta...mutta se ei siis ole suomalainen kauppa.Kutittanut jo kauan ostaa 3D tulostin...
Nyt olisi ihan kiwoja tarjouksia. Vaikka ulkomailta tilaaminen ei ole ongelma, niin haluaisin silti ehkäpä tilata tuon Soomesta.
Katselin, jotta 3DJakella olisi pari haluttavaa, Ender 3 V2 ja Ender 3 Pro. Enempää en juurikaan ole valmis maksamaan.
Tuon lasialustan takia jo varmaan yksistään kannattaa samantein harkita tuota V2:sta?
Ja ainakin pötkö filamenttia mukaan...
Onko eriäviä mielipiteitä tai parempia vaihtoehtoja?
Ja Amazonista löytyisi vaikkapa FLSUN:ia voucherilla 260€...
FLSUN Pre-Assembled Delta 3D Printer with Printing Size 260 x 260 x 370 mm - Auto Leveling Touch Screen, WiFi Remote Control, Heated Bed : Amazon.de: Business, Industry & Science
FLSUN Pre-Assembled Delta 3D Printer with Printing Size 260 x 260 x 370 mm - Auto Leveling Touch Screen, WiFi Remote Control, Heated Bed : Amazon.de: Business, Industry & Sciencewww.amazon.de
Hääääääääh? Ender V2 ON Prusa MK3S -klooni? Mitä ihmettä noi kaksi mainitsemaasi tulostinta oikein on? Kuvittelen seuraavani 3D tulostamisen trendejä läheisesti ja mulle tulee miljardi erilaista newsletteriä sieltä sun täältä aiheeseen liittyen, mutten ole ikinä kuullutkaan Fysetc/Trianglelab printteristä. Eittämättä semmoinenkin on olemassa, mutta jos se olisi yhtään hyvä, siitä huutaisi ainakin yksi alan newsletteri. Älä siis huoli, olet tehny täydellisen ostoksen, käyttämääsi rahamäärään et olisi voinut saada parempaa tulostinta! Oikeasti! ...nyt mä menen katsomaan internetistä että mikä ihme on Fysetc -tulostinAN-Cadsolutionsilta tilailin oman Ender 3 V2:n muutama viikko sitten. Ei siinä, ihan toimiva pelihän tämäkin on kunhan jaksaa viritellä, mutta harmittaa, että en tajunnut Prusan MK3S -kloonien olemassaoloa. Ehdottomasti näin jälkiviisaana olisin ostanut esim. Fysetc/Trianglelab MK3S -kloonin.
Kukaan ei ole täällä sanonut että Anet ET4+ olisi tulipaloja aiheuttava kone? Minä sen sijaan ainakin olen sanonut että Anet on valmistaja joka on valmistanut 3D printterin joka on syyllinen noin 80% kaikista tulipaloista jotka ovat lähteneet 3D printteristä. Tuo ostamasi tulostin on aivan uusi malli, se voi hyvinkin olla vaikka kuinka täydellinen laite, mutta sen valmistajalla on hyvinkin musta menneisyys. Vähän niinkuin natsi-tohtori Mengele teki hyvin pahoja juttuja 30-40 luvuilla, hän saattoi olla mitä ihastuttavin lähilääkäri jossakin Argentiinalaisessa lähiössä 50-luvulla. Jos sä haluat tukea yritystä joka on tehnyt vaarallisia laitteita ja asettanut tietoisesti asiakkaansa vaaraan jotta voisivat tehdä vähän enemmän voittoa, se on täysin sinun valintasi! Onneksi olkoon! Mutta älä tule tänne sanomaan että kritiikki valmistajaa kohtaan on ollut höpöpuhetta (viitteeksi kuva).Itse hankin kaikista haukuista huolimatta Anet ET4+ tulostimen joku aika sitten.
+Hiton halpa ~200€ Alista, euroopan varastosta
+Todella helppo käyttöönotto. Puolisen tuntia paketin avauksesta oli ensimmäinen kalibrointikuutio tulostumassa.
+Varaosat suht geneeristä kamaa
-Tulostimen oma slicer profiili aikas surkea (Ender 3 profiili käy tähän mainiosti ja pelaa moitteetta)
-Pedin ja tulostinpään max lämmöt vain 100C° Ja 250C° (tosin ei taida muissakaan tämän luokan koneissa sen korkeammat olla)
+/- Tällä hetkellä koodi ei ole avoin, mutta tulossa avoin marlin koodi laitteeseen. (tälläkin hetkellä saa jo beta vaiheessa olevan marlinin koneeseen)
Enempää ei osaa plussia ja miinuksia sanoa, kun kyseessä on eka tulostin ja suhteellisen vähän vielä kokemusta. ~kilogramman verran vasta tulostuksia alla. PET, PETG ja mariwolin rubber ainakin tulostuu mukavasti.
Mitä itse kuulin krittiikkiä ja varoittelua ko. merkistä, on osoittautunut höpöpuheeksi tämän nykyisen tuotannon osalta.
Esimerkiksi moni varoitellut, että syttyy palamaan yms. koska pedin virtaliittimet käryää.
No näissä nykyisissä Anet tuotteissa on tuo pedin johdotus on tinattu ja lisätty vedonpoistin (bakeliittia ilmeisesti)
Kiinalaiset ingenjöörit näemmä ottaneet opiksi ja korjanneet ongelmat.
Omien kokemuksien perusteella uskallan suositella ekaksi tulostimeksi.
Pientä opetteluahan se vaatii säätöjen kanssa slicerissa, mutta niin kai se on kaikissa koneissa.
Tohon hintaan kannattaa (ehkä) ostaa! Ihan piruuttaan kokeilin kerran olematta käyttää washing toimintoa Anycucin pesurissa ja pistin tulosteet ilmatiiviiseen astiaan joka oli täytetty isopropeenialkoholilla jota sitten minuutin verran ravistelin. Siinä ravistellessa mietin, että tämä kyllä hoituu näinkin ihan hyvin. Mutta kun ajattelee koko resin-tulostamista ja että mikä siinä on v*ttumaisinta hommaa, niin se on juurikin tuo puhdistus-sessio. Jos sitä hommaa saa jollakin tavalla helpommaksi ja järkevämmäksi, silloin koko homma järkevöityy ja helpottuu. Sen lisäksi että kone siinä putsaa tulosteet, se putsaa samalla myös tulostusalustan. Toki tuolla 85 eurolla saa parikin litraa tulostusmatskua tai yhden illan ravintolassa.Itse vielä mietin että ostanko Black Friday alennuksista Was and Cure aseman kun se on alennuksessa 85 euroa. Tarkoituksena oli että olisin jo ehtinyt testailemaan Resin printteriä tarpeeksi että tietäisin tarvitsenko Was and Cure aseman. Itselläni on jo valmiiksi omatekoinen "Curing laatikko", kun käytän sitä FDM tulosteiden kanssa jos on tarve viimeistellä tulostuskappaleet UV hartsipinnoitteella. Onko Was and Cure asema mielestäsi kannattava hankinta vai meneekö siinä rahat hukkaan?
Oh My God!!! Mind blown!...nyt mä menen katsomaan internetistä että mikä ihme on Fysetc -tulostin![]()
Aliexpressistä saa nyt nyt Ender 3 mallin ~130 euroon ja Pro mallin ~160 euroon. Itsellä on samoja pohdintoja tässäHuomasin itsekin tuon Cadsolutionsin halvemman hinnan. Pitänee tutkailla hintoja jne. tässä ihan rauhassa ja katsoa tilaileeko vielä vai mitä tekee![]()
Ymmärrän toki jos sinun moraaliin kyseinen tuote ei sovi, mutta se ei varsinaisesti ketjun aiheeseen kuulu.Oh My God!!! Mind blown!
![]()
Mitä tähän nyt sitten sanoa. Prusan koneita saa vapaasti kopioida, ne ovat avointa koodia, sekä käyttöjärjestelmä että hardware (koska kone perustuu reprap -projektiin ja käyttöjärjestelmä Marliniin, niin täytyykin olla). Mutta että kopioivat myös lauseen "Original Prusa". Ja sitten väittävät että "as poweful as the original". Kiinalaisilla oikeesti ei ole minkäänlaista käsitystä miten maailma toimii. Alkuperäisen Prusan ostaja kyllä (pitäisi) tietää että printterin osat on valmistettu Kiinassa, mahdollisesti jopa samassa tehtaassa jossa tuon kloonin osat on valmistettu, mutta se ostaja yleensä on tietoinen että hän maksaa extraa siitä että ne osat on laatuvarmennettu ihmisen toimesta (kiinalaiset jättää laatuvarmentamisen asiakkaalle ja vialliset osat vaihdellaan sitten kun jaksetaan), yritys työllistää eurooppalaisia ja että asiakaspalvelu on kattavaa, ripeää sekä ystävällistä. Asiakas siis maksaa extraa noista kolmesta asiasta. "As powerfull as the original". Miten hitossa voi olla noin hukassa...ai niin juu, no tietenkin...tämä on vain markkinointia ja tyhjiä lauseita...uskoo kuka tahtoo. Se joka uskoo tuon markkinointilauseen, on yhtä tyhmä kuin paskaa täynnä oleva saapas. Anteeksi brutaali ilmaus, mutta tämä tapaus menee kyllä ylitse ymmärryksen.
No mun piti nyt oikein selvittää mitä tuo kone mahtaa maksaa. Halvin hinta Suomeen toimitettuna näyttäisi olevan 332 euroa. IcyT, sun ostama Ender 3 V2 on aivan takuulla parempi kone kuin tämä paskakasa ja yli satasen halvempaan hintaankin vielä!
Siehän se mukava ja lämminhenkinen juippi oot. Tekis mieli sanoa aika rumasti!Kukaan ei ole täällä sanonut että Anet ET4+ olisi tulipaloja aiheuttava kone? Minä sen sijaan ainakin olen sanonut että Anet on valmistaja joka on valmistanut 3D printterin joka on syyllinen noin 80% kaikista tulipaloista jotka ovat lähteneet 3D printteristä. Tuo ostamasi tulostin on aivan uusi malli, se voi hyvinkin olla vaikka kuinka täydellinen laite, mutta sen valmistajalla on hyvinkin musta menneisyys. Vähän niinkuin natsi-tohtori Mengele teki hyvin pahoja juttuja 30-40 luvuilla, hän saattoi olla mitä ihastuttavin lähilääkäri jossakin Argentiinalaisessa lähiössä 50-luvulla. Jos sä haluat tukea yritystä joka on tehnyt vaarallisia laitteita ja asettanut tietoisesti asiakkaansa vaaraan jotta voisivat tehdä vähän enemmän voittoa, se on täysin sinun valintasi! Onneksi olkoon! Mutta älä tule tänne sanomaan että kritiikki valmistajaa kohtaan on ollut höpöpuhetta (viitteeksi kuva).
Ai että koodi ei ole avoin? Eli siis sinun tukemasi yritys, on ottanut käyttöönsä ilmaisena jaossa olevan Marlin käyttöjärjestelmän ja ovat päättäneet olla jakamatta modifioimaansa koodia, vaikka se avoin jakaminen on ollut se AINOA vaatimus mitä sen käyttöjärjestelmän käyttämisessä on? Tuet siis yritystä, joka on käytännössä varastanut koneensa käyttöjärjestelmän. Ei sillä, myös Creality oli aikoinaan yritys joka teki samoin ja siksi sitä vastaan oli laajamittainen kansainvälinen boikotti. Kunnes muuttivat käytäntönsä ja alkoivat jakaa lähdekoodinsa. Maailma on valintoja täynnä, varastettua tavaraa ostamalla tekee tietoisen valinnan.
No sehän on mainiota että sinun koneellesi ei ole omaa profiilia olemassa, se on siis käytännössä vain Ender 3 klooni. Hassua että olet kuitenki maksanut koneestasi runsaasti enemmän kuin siitä koneestä täytyy maksaa mitä se kopioi. Ender 3 näyttää tällä hetkellä myyvän 133 euroon (en laita linkkiä tähän, koska hinnat vaihtelevat, mutta tuo oli hinta mitä löysin 1 minuutin etsimisellä, eurooppalaisesta varastosta 4 päivän toimituksella).
Noiden hinnat on nyt n.30-60e halvemmat kuin normaalisti, eli on hyvä aika ostaa. Noista kolmesta valitsisin Enderin. Se on perustoimiva vehje jonka saa kasaan helposti ja joka toimii. Mega Zerossa ei ole lämmitettyä petiä mikä on iso miinus ja A8 on akryylilevyrunkoinen, tulee yleensä täysin osina sekä vaatii muutenkin enemmän tai vähemmän tuunaamista.
Vähän samassa tilanteessa. Näitä kolmea harkitsen. Muutama kymppi sinne, tänne. Onko valaisevaa kiteytystä vai alanko kahlata arvosteluja/videoita läpiProssa on laadukkaampi virtalähde, parannuksia y-akselilla sekä sellainen magneettinen peti joka jakaa mielipiteitä. V2 sisältää lisää parannuksia kuten helppokäyttöiset hihnankiristimet, paremman ohjainkortin (tulosteltaessa kuuluu lähinnä vain tuulettimien puhinaa) ja on muutoinkin viimeistellympi kampe mutta on edelleen pitkälti samalla rungolla sekä osilla kuin aiemmatkin versiot.
Jos laitetaan nuo kolme tulostamaan samaa kappaletta samoilla asetuksilla niin tulostettua kappaletta vertailemalla olisi varmasti vaikeuksia päätellä millä mikin on tulostettu. V2 tulosteen saattaisi erottaa aavistuksen paremmasta pinnanlaadusta mutta perusversion ja pron välillä saisi olla aika fakiiri jotta mahdollisen eron huomaisi. Tulosteen kestävyys olisi kaikissa identtinen.
Jos olet todella tiukalla budjetilla niin Ender-3 (128e) on edelleen hyvä ja järkevä valinta. Sitä voi myöhemmin päivitellä jos on tarvetta.
No, lähdetään nyt vaikka siitä liikkeelle, että 110% varmuudella tuo laite EI ole yhtä hyvä kuin alkuperäinen Prusa. Mä voin lyödä satasen vetoa että osat eivät ole täysin samat. Ja jatketaan siihen, että varastamalla toisen yrityksen nimen (ja myös henkilön nimen) omiin markkinointitarkoituksiin on Euroopassa laitonta, mutta eipähän kiinalaiset eurooppalaisista laista välitä. Onkin siis aika selvää miksen ole kuullut tuosta koneesta aiemmin, eihän tuota voi laillisesti euroopassa edes myydä, joten kaikki laitteet on yksityishenkilöiden harmaatuomia. Ei sillä, kiinasta löytyy paljon suoraan rikollista toimintaa. Jos tuo firma toimii markkinoinnissaan sillä tavalla, että varastaa kilpailijalta nimen, luuletko voivasi luottaa heidän muihin lupauksiin?Ymmärrän toki jos sinun moraaliin kyseinen tuote ei sovi, mutta se ei varsinaisesti ketjun aiheeseen kuulu.
Lukuisten netistä löydettävissä olevien kokemusten perusteella kokoamisessa on omat haasteensa juurikin mainitsemasi kiinalaisen laadunvalvonnan vuoksi (ymmärrettävää maksettaessa yli puolet vähemmän kuin alkuperäisestä), mutta kun koneen lopulta saa kasaan, vastaa tulostuslaatu Prusan aitoa tulostinta. Väitätkö, että Ender 3 V2 on parempi kone kuin Prusan MK3S?
CR-10 on iso tulostin, vaikka tulostusalue on vain hieman isompi kuin Ender 3:ssa, sen vaatima tila pöydältä on huomattavasti isompi. Itsellä on sekä CR10 että Ender 3, CR10:llä tulee hyvin harvoin tulostettua. CR10 on hyvä, jos aiot tulostaa paljon cosplay -kypäriä, joka mahtuu yhtenä kappaleena tulostusalueelle.Vähän samassa tilanteessa. Näitä kolmea harkitsen. Muutama kymppi sinne, tänne. Onko valaisevaa kiteytystä vai alanko kahlata arvosteluja/videoita läpi
Se, että ostanko tuolta vai 3DJakelta on vielä puntarissa. Maksuvaihtoehtojen takia en harkitse "kiinakauppoja". Kertalätkäisyllä en laita itseäni näkkileivälle, vaan jaan pariin osaan xDDD
Jep, minulla on sen verran iso pää, että jos ei ole teollisuusmallinen tulostin, niin ei saa tarpeeksi isoa cosplay-kypärää tulostettuaCR-10 on iso tulostin, vaikka tulostusalue on vain hieman isompi kuin Ender 3:ssa, sen vaatima tila pöydältä on huomattavasti isompi. Itsellä on sekä CR10 että Ender 3, CR10:llä tulee hyvin harvoin tulostettua. CR10 on hyvä, jos aiot tulostaa paljon cosplay -kypäriä, joka mahtuu yhtenä kappaleena tulostusalueelle.
CR20:ssä on pedin automaattinen kalibrointi, jotkut ihmiset pitävät sitä erittäin tärkeänä, itse kuulun siihen koulukuntaan joka ei laske sille juuri mitään arvoa, niin helppo on peti käsikäyttöisesti saada täysin vaateriin kesken tulostuksen. CR20:ssä vissiinkin on vielä 8 bittinen emolevy ja ender 3:ssa 32 bittinen, Enderissä on siis enemmän käyttöjärjestelmän ominaisuuksia otettu käyttöön ja siinä on thermal runaway kytketty päällä, kun CR20:ssä mun tietojen mukaan emo täytyy ensin fläshätä bootloader ja sen jälkeen päivittää firmis.
Itse ostaisin Ender 3 V2:n.
Joo, mä en yhtään tykkää jos yritykset tekevät vaarallisia laitteita ja tietoisina laitteiden turvattomuudesta, mieluummin jatkavat myyntiä normaalisti kun vikojen korjaaminen aiheuttaisi kuluja ja siten yritys tienaisi vähemmän.Siehän se mukava ja lämminhenkinen juippi oot. Tekis mieli sanoa aika rumasti!
Nämä kun eivät oikein sovi olohuoneeseen keskeiselle paikalle.
Kiitos! Tilasin tuon karvalakkimallin kun maksoi vaivaiset 120€. Jos tulostaminen alkaa enemmän kiinnostamaan niin hankkii sitten kerralla paremman.Prossa on laadukkaampi virtalähde, parannuksia y-akselilla sekä sellainen magneettinen peti joka jakaa mielipiteitä. V2 sisältää lisää parannuksia kuten helppokäyttöiset hihnankiristimet, paremman ohjainkortin (tulosteltaessa kuuluu lähinnä vain tuulettimien puhinaa) ja on muutoinkin viimeistellympi kampe mutta on edelleen pitkälti samalla rungolla sekä osilla kuin aiemmatkin versiot.
Jos laitetaan nuo kolme tulostamaan samaa kappaletta samoilla asetuksilla niin tulostettua kappaletta vertailemalla olisi varmasti vaikeuksia päätellä millä mikin on tulostettu. V2 tulosteen saattaisi erottaa aavistuksen paremmasta pinnanlaadusta mutta perusversion ja pron välillä saisi olla aika fakiiri jotta mahdollisen eron huomaisi. Tulosteen kestävyys olisi kaikissa identtinen.
Jos olet todella tiukalla budjetilla niin Ender-3 (128e) on edelleen hyvä ja järkevä valinta. Sitä voi myöhemmin päivitellä jos on tarvetta.
Mutta, jos ei ihmeitä tapahdu, niin tuo Ender 3 V2, tulee olemaan se eka valinta kuitenkin...
Joo, mä en yhtään tykkää jos yritykset tekevät vaarallisia laitteita ja tietoisina laitteiden turvattomuudesta, mieluummin jatkavat myyntiä normaalisti kun vikojen korjaaminen aiheuttaisi kuluja ja siten yritys tienaisi vähemmän.
Thomas Sanladerer taannoin kokeili tuota printteriä, puolentoista tunnin jälkeen sanoi "classic Anet exprience" ja "I can't say what I think about this machine or video will be demonetized". Thomaskin siis mukava ja lämminhenkinen juippi.
Joo. Tarkoituksena on ihan ostaa tuollainen keskitason hyvä työjuhta. Ja sitten, tarpeen mukaan, parannella sitä itse myöhemmin. Yritän imeä tietoa tuubista yms. Notta saan parhaimmat irti...Osta tuo Ender 3 v2. Nyt on mulla sellanen ollu reilun viikon käytössä ja todella hyvä peli. Aivan priimaa tulostaa, kunhan käyttää alussa senverran aikaa, että säätää tulostuspään liikkumaan yhdellä sormella mihin kohtaan vaan, kierretanko irti. Sitten vaan kaikki löysä epäkesko-pyörillä pois niin kyllä toimii, ihan curan valmiilla profiililla suoraan.
Voisinko kysyä pikku vinkkejä, mitä tulostat?tällä hetkellä teen sukulaisille joululahjoja.
Noista ei ole kokemusta, mutta samaa mieltä että ilmaiset tuntuu kököiltä. Oma suositus on Solidworks opiskelijaversio ilmaiseksi EAA jäsenyyden kautta. Eli n. 30-40e/vuosi käytännössä jäsenyyden pituudesta riippuen.Onkos kellään mielipidettä noista halvemmista 3D CAD -ohjelmista? En löytänyt open source -ohjelmista hyvää vaihtoehtoa. Freecad on vielä aika vaiheessa. Aikani on rajattua enkä haluaisi käyttää aikaani opetellakseni huonoa ohjelmistoa. En myöskään halua upottaa aikaani opetellakseni pilvipalveluissa pyöriviä ohjelmia (kuten Fusion 360) vaan huomatakseni, että ohjelmisto ei olekaan enää saatavilla. Fusionin käyttöhän käsittääkseni ilmaislisenssillä on jo rajoitettu.
Näitä vähän olen katsellut:
Alibre Atom3D
![]()
Alibre Atom 3D | 3D CAD for Hobbyists
The best 3D design tool for hobbyists interested in 3D printing, CNC, robotics, and more! Learn more about Alibre Atom 3D.www.alibre.com
TurboCAD
Home
IMSI Design is a leader in high performance, general-purpose 3D CAD (Computer Aided Design) and home design desktop software, and a pioneer in mobile solutions for the AEC (Architectural, Engineering, and Construction) industry.www.turbocad.com
ViaCAD 2D/3D
![]()
ViaCAD® 15 2D/3D
<h2 class="customh2">Affordable 2D/3D CAD software that is extremely powerful and easy to use</h2> <p class="BodyNewCopy">ViaCAD<sup>®</sup> 2D/3D offers precision design tools for beginning to intermediate CAD software users. It allows you to create in 2D or 3D and quickly toggle between views...www.punchcad.com
Kaikki maksavat reilusti alle 150 euroa viikonlopun aleista. Pidän sitä ihan siedettävänä hintana. Kikkailemalla voi saada vielä halvemmalla. Alibresta ja Turbocadista on trial-versiot, mutta en parin tunnin kokeilulla usko pääseväni kovin syvälle sisälle.
Mielipiteitä?
Noista ei ole kokemusta, mutta samaa mieltä että ilmaiset tuntuu kököiltä. Oma suositus on Solidworks opiskelijaversio ilmaiseksi EAA jäsenyyden kautta. Eli n. 30-40e/vuosi käytännössä jäsenyyden pituudesta riippuen.
Olin samankaltaisessa tilanteessa kun muutama vuosi sitten aloittelin tulostusharrastusta. En halunnut pilvi- tai selainpohjaisia juttuja joten aloin kahlaamaan vaihtoehtoja läpi. Olin piirrellyt vuosikymmenen alkupuolella työn puolesta Turbocadin Pro-versiolla paljon 2d/3d juttuja niin ostin sen deluxe version kun tuli halvalla vastaan. Harmikseni huomasin että siinä 3d puoli oli rampautettu ja puutteellinen joten sen käyttö jäi enkä raaskinut kalliimpaa pro versiota ostaa joten aloin katselemaan muita vaihtoehtoja.
Päädyin lopulta opettelemaan Freecadin. Kun sen asetukset sai säädettyä mieluisiksi ja opeteltua perusjutut niin suht sujuvasti sillä tekee monimutkaisemmatkin himmelit. On se edelleen vähän buginen ja paikoin kökkö mutta hyvinkin pystyvä ohjelma. Pari kertaa olen välillä kokeillut Fusionia ja muita pilvi- tai selainpohjaisia, ne on kyllä viimeistellympiä, helpompia sekä sujuvampia käyttää. Silti olen palannut takaisin Freecadiin periaatesyistä (ilmaisuus, open source) mutta myös siksi että vaikka se on vielä vähän kankea niin sillä saa tehtyä miltei kaiken kuviteltavissa olevan.
Onhan siinä toki sellainen riski. Ilmeisesti vuodesta 2016 tuo on ollut jäsenetuna. Lisenssi uusiutuu aina vuodeksi kerrallaan. Itse otin kerralla 3 vuotta niin vuosihinta oli vähän halvempi.Hyvä vinkki. Omaan käyttööni tuossa on vähän se, että tuokin diili voi loppua milloin vain ja tuohon Solidworksiin harvalla on sitten varaa normaalihinnoilla.
Lisää lämpöä alustaan, 85°C vaikka kokeiluun. Alle 80°C alustalla itsellä alkaa PETG:llä kulmat irtoamaan alustasta.Pla on onnistunut oikein hyvin mutta petg ei meinaa pysyä lasia listassa kiinni. Viimeisin yritys alko oikein hyvin mutta sitten käpristyi ja lähti irti. Mikähän tuohon auttaisi? Peti oli 65c ja oisko ollu 240 tulostus lämpö
Tämä on hyvä puzzle! Kaikki yrittäjät 8 vuotiaasta ylöspäin ovat sen lopulta ratkaisseet, mutta ei se liian helppo ole.Voisinko kysyä pikku vinkkejä, mitä tulostat?
Siskon pojalle, joka tykkää puzzleista, tulostan sille miekan kiveen, eli Excaliburin. Eka versio jo valmis. Seuraavaan teen muutoksia lähinnä laatikon valkosesta tai oranssista. Mustat palikat tottakai ja miekka ehkä jostakin muusta väristä kuin sininen. Pitää testata photosopilla eka mikä näyttää hyvältä.
Peeveli tota saa itsekään ratkastua tuosta vaan![]()
Voisinko kysyä pikku vinkkejä, mitä tulostat?
Metallitulostaminen kotioloissa on kohta mahdollista!
Tiwari on saksalainen start-uppi joka tekee ESAn kanssa yhteistyötä tuodakseen metalli ja keramiikka tulostuksen FDM tekniikalla kuluttajamarkkinoille kohtuullisella hinnalla. Vastaavanlaisia projekteja on ainakin 3 eri firmalla ympäri Eurooppaa ja pari jenkeissä, mutta Tiwari saattaa päästä ensimmäisenä tuotantovaiheeseen.Qualification Campaign for FDM of Metals & Ceramics with ESA
tiwari-instruments.com
Täällä kuvataan tarkemmin miten systeemi toimii.
RAPTOR works with conventional plastic printers (albeit modified) and uses specially-fabricated filaments of metals and ceramics mixed with plastic. The plastic aids in the low temperature printing of parts – just like with any plastic printer – and the parts are then subsequently heat treated at high temperatures to eliminate the binder and compact the loose metal/ceramic compound. The result is a high-density part whose properties are comparable with other manufacturing technologies.
Ymmärsin että tulostus tapahtuu suht normaalisti, vähän modifioidulla FDM printterillä, mutta valmis kappale laitetaan erikoisuuniin jossa sidosaineena olevat muoviosat poltetaan pois. Juu ehkei sohvapöydälle kannata tommosta uunia laittaa. Emmä tiedä tartteeko jokaisen kotitulostajan edes omistaa moista uunia, riittäis että samalla paikkakunnalla jossain on ja pientä maksua vastaan saisi käyttää uunituksessa. Yliopistopaikkakunnilla on fablab:eja joka olisi ideaalinen paikka moiselle, muualla kirjasto, kansalaisopisto, yms paikka.Ei toi varmaan ihan olohuoneen pöydälle ole tulossa, jos esim. alumiiniosat pitää lämmittää (oletus) noin 600 asteeseen ja toi siinä prosessissa binder-materiaali palaa/kaasuuntuu pois. Kiinnostavaa toki silti.