3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Voihan niitä toki tulostella ulkopuolelta ja olen niin tehnytkin. Lähinnä tuon AMS:n kannalta harmi, olisi voinut vaikka tulostella muutaman hueforge teoksen testiksi
Awesome Filament Spool Rewinder - Upgraded Shared by Biviyt ja ClipSpool Hex - Spool with Integrated Filament Clip by KobaRiley niin saa AMS:ään sopiville keloille filamentit helposti. Ja jos ei mahdu normi telineeseen, niin tässä leveämmille keloille teline tuohon respooleriin; Awesome Spool Rewinder Upgraded Unwinder Remixed by Am_Parts
 
Awesome Filament Spool Rewinder - Upgraded Shared by Biviyt ja ClipSpool Hex - Spool with Integrated Filament Clip by KobaRiley niin saa AMS:ään sopiville keloille filamentit helposti. Ja jos ei mahdu normi telineeseen, niin tässä leveämmille keloille teline tuohon respooleriin; Awesome Spool Rewinder Upgraded Unwinder Remixed by Am_Parts
Hieman simppelimpi respooler: Printables
Ei tarvitse elektroniikka-asennuksia, säädettävissä kelan leveyden mukaan. Vaatii tosin 14kpl 608-laakereita, mutta niitä saa Kiinasta halvalla. Ruuvinväännin löytynee jokaiselta DIY-henkiseltä.

Yksinkertaisin kelanvaihto voisi onnistua tulostamalla ruuvinvääntimeen sopivan palikan Pastamaticista ja kelata käsin. Luovuttajakelaa täytyy tosin hidastaa esim. pyyhkeellä. Näin vaihdoin itse viimeksi 250g kelalta AMS-sopivalle kelalle.
 
Hieman simppelimpi respooler: Printables
Ei tarvitse elektroniikka-asennuksia, säädettävissä kelan leveyden mukaan. Vaatii tosin 14kpl 608-laakereita, mutta niitä saa Kiinasta halvalla. Ruuvinväännin löytynee jokaiselta DIY-henkiseltä.

Yksinkertaisin kelanvaihto voisi onnistua tulostamalla ruuvinvääntimeen sopivan palikan Pastamaticista ja kelata käsin. Luovuttajakelaa täytyy tosin hidastaa esim. pyyhkeellä. Näin vaihdoin itse viimeksi 250g kelalta AMS-sopivalle kelalle.
Ei tuohon mun linkkaamaankaan mitään elektroniikkaa tarvita; siinä on vaihtoehtona moottoriversio (jonka itse printtasin), mutta myös kammellinen, jota voi ruuvinvääntimelläkin halutessaan käyttää. Itse kun noita pähkäilin, niin tykkäsin enemmän tuon "Awesomen" mekanismista Pastamaticiin verrattuna, mutta eiköhän molemmilla ihan nätisti filamentti siirry. Katselin myös videoita missä porukka kiinnitti kelan poraan ja sillä käsivaralta kelailivat ja totesin, että printtaan suosiolla jonkun respoolerin - sen verran huteran näköistä menoa ja epätasaista jälkeä näytti tulevan. :D

Jos tuota Awesomea joku printtaa, niin ehdottomasti tilaukseen myös "optionaaliset" 6200RS2-laakerit noiden printattavien tilalle, sen verran rouheat noi printatut on.
 
Creality Ender-3 V3 KE ollut käytössä nyt puolitoista viikkoa. PLA tulostuu moitteetta. PETG:n kanssa piti hiukan säädellä asetuksia (mm. pienentää tulostusnopeutta) ja tehdä temperature tower, jonka jälkeen silläkin saanut kelpo jälkeä. Tein yhden "koko päivän" printin, jonka jälkeen huomasin, että tulostin kuulostaa hiukan erilaiselta kuin aiemmin. Hot end -tuuletin (joka ilmeisesti aina päällä) pitää mielestäni hiukan aiempaa "kimakampaa"/korkeataajuksisempaa ääntä jo heti, kun tulostimen laittaa päälle. Onkohan tämä ihan normaalia ja onko muilla tullut tällaisia huomioita? Vai pitääkö avata ja tuulettimen laakeria öljytä tms? Muutenkin onko teillä linkata jotain hyvää sivua, minkä mukaan olette "kuukausihuoltoja" tms. Enderillenne tehneet?
 
onko 3D tulostimet vielä siinä pisteessä että voisi itse tulostaa edullisen mini itx kotelon tietokonetta varten? vai onko tulostin joka siihen kykenee tolkuttoman hintainen?
en ota edes huomioon itse muovilangan hintoja
 
onko 3D tulostimet vielä siinä pisteessä että voisi itse tulostaa edullisen mini itx kotelon tietokonetta varten? vai onko tulostin joka siihen kykenee tolkuttoman hintainen?
en ota edes huomioon itse muovilangan hintoja
Suurin työ on kotelon suunnittelu. Itse tulostimeksi riittää perinteinen Ender 3 V2 tyylinen halpis pömpeli (halpis == alle 200€).
 
Halvankin tulostimen hinnalla saa jo aika prameen itx alumiinikotelon. Toki jos kaupasta ei löydy sopivaa tai tarvitsee useamman..
 
onko 3D tulostimet vielä siinä pisteessä että voisi itse tulostaa edullisen mini itx kotelon tietokonetta varten? vai onko tulostin joka siihen kykenee tolkuttoman hintainen?
en ota edes huomioon itse muovilangan hintoja
Edullisesta kun puhutaan, niin ei kannata aliarvioida työn määrää tuossa, jos ihan nollista lähtee. Joku hinta sille omalle ajallekin kannattaa laittaa. Monet kerrat aloittanut jonkun projektin ja ajatellut, että nyt on selkeä visio tästä, niin pari tuntia ja tää on valmis. Sit saanut tulostettua ja todennut, ettei tästä tullutkaan kerralla hyvä ja back to the drawing board ja aikaa kuluukin moninkertainen määrä tai sit innostuu lopahtaa. Toki jos harrastuksena ottaa (=kuluneita tunteja ei lasketa), niin mikäs siinä, mutta helpommalla ja halvemmalla monesti pääsisi jos vaan ostaisi kaupasta valmiin eikä suunnittelisi ja tulostaisi itse :D Olettaen siis, että tarkoituksena on saada suht katseenkestävä kotelo aikaiseksi eikä vaan jotain sinnepäin.
 
Kokeilin orcaSlicerillä bambulabin x1:n 0,8mm suuttumella flowta kasvattaa. Ensin olin tyytyväinen, kun nousi flow 21->32 maxflow testillä, mutta sitten kun laittoi speed testin, niin kaikki meni vihkoon. Käytännössä kun nopeutta tuli lisää, ni ei se flow ollukaan niin pähäkkä. Käytännössä tuo 21mm/s oli silmämääräiaesti se aika maksimi. Ja nopeus jotain 50mm/s luokkaa. En tiiä oliko tuo testi nyt ihan validi, kun sliceri ei osannu tehdä noin leveää viivaa, ni jäi vähän tyngäksi muoto. Mutta jäsyltä kappaleelta tuntuu
 

Liitteet

  • 20240207_224016.jpg
    20240207_224016.jpg
    86,5 KB · Luettu: 90
Kokeilin orcaSlicerillä bambulabin x1:n 0,8mm suuttumella flowta kasvattaa. Ensin olin tyytyväinen, kun nousi flow 21->32 maxflow testillä, mutta sitten kun laittoi speed testin, niin kaikki meni vihkoon. Käytännössä kun nopeutta tuli lisää, ni ei se flow ollukaan niin pähäkkä. Käytännössä tuo 21mm/s oli silmämääräiaesti se aika maksimi. Ja nopeus jotain 50mm/s luokkaa. En tiiä oliko tuo testi nyt ihan validi, kun sliceri ei osannu tehdä noin leveää viivaa, ni jäi vähän tyngäksi muoto. Mutta jäsyltä kappaleelta tuntuu
Käytännössä 0.8mm taitaa olla aika lailla hyödytön, kun lämmitysteho ei riitä sulattamaan filamenttia siihen tahtiin mitä suuttimesta tulis läpi, sen takia aika monessa paikassa törmään suositukseen max. 0.6mm suuttimesta Bambuihin (ainakin jos puhutaan perus PLA/PETG printtaamisesta). Itse juuri asensin AliExpressin 0.6mm CHT-tyylisen suuttimen, niin mielenkiintoista nähdä mitä se tekee.
Suurin hyöty noista leveämmistä suuttimista taitaa olla leveämpi viiva (ei siis niinkään kerroskorkeus), kun sillä saadaan vähemmillä seinillä vahva rakenne ja myös parempi layer adhesion.

En tiedä olenko täysin hakoteillä, mutta itse tykkään ennemmin rajottaa volumetric speediä, kuin tulostusnopeutta, kun se toimii rajoittimena jonka yli printteri ei suostu menemään ja sitten sen jälkeen tarvittaessa säätämään jonkun osa-alueen nopeutta (esim. ulkoseinät, 1st layer, infill, tms.) vielä erikseen alaspäin, jos siinä ongelmia esiintyy.
Itsekin vielä hyvinkin vahvasti opiskeluosastolla tässä puuhassa, mutta tämmösiin törmännyt tietoa hakiessa.
 
Käytännössä 0.8mm taitaa olla aika lailla hyödytön, kun lämmitysteho ei riitä sulattamaan filamenttia siihen tahtiin mitä suuttimesta tulis läpi, sen takia aika monessa paikassa törmään suositukseen max. 0.6mm suuttimesta Bambuihin (ainakin jos puhutaan perus PLA/PETG printtaamisesta). Itse juuri asensin AliExpressin 0.6mm CHT-tyylisen suuttimen, niin mielenkiintoista nähdä mitä se tekee.
Suurin hyöty noista leveämmistä suuttimista taitaa olla leveämpi viiva (ei siis niinkään kerroskorkeus), kun sillä saadaan vähemmillä seinillä vahva rakenne ja myös parempi layer adhesion.

En tiedä olenko täysin hakoteillä, mutta itse tykkään ennemmin rajottaa volumetric speediä, kuin tulostusnopeutta, kun se toimii rajoittimena jonka yli printteri ei suostu menemään ja sitten sen jälkeen tarvittaessa säätämään jonkun osa-alueen nopeutta (esim. ulkoseinät, 1st layer, infill, tms.) vielä erikseen alaspäin, jos siinä ongelmia esiintyy.
Itsekin vielä hyvinkin vahvasti opiskeluosastolla tässä puuhassa, mutta tämmösiin törmännyt tietoa hakiessa.

Joo. Semmonen tuntuma itsellä tuosta tuli, että on muuten yllättävän kestävän oloinen ja kova torni, vaikka onkin tulostunu miten sattuun. Että varmaan saa juuri jämäkkyyttä enemmän. Pitää vielä testata joku kuutio, mutta varmaan menee hyllyn perälle tuo suutin.



Nii ja onhan sitä vähän ihmeissään, kun tein moottorikalibroinnin samalla ennen kun vaihdoin suutinta, ni pitää käydä välillä kattomassa, että onko tuo edes päällä, kun ei lähde mitään ääntä. Että varmaan tuo pitkässä juoksussa voi olla tulostimelle ystävällisempi, kun ei tarvi vetää nii täysillä.
 
Onnistuin jollakin mystisellä konstilla saamaan sen filamenttia siirtävän putken tukkoon, se filamentti turposi sinne sisään ja katkesi eikä liikkunut mitenkään enää kumpaanakaan suuntaan. Kun yritin sitä onkia, niin se katkesi lopulta ja tuubissa oli semmoinen kahden sentin pätkä, mikä ei liikkunut mihinkään suuntaan. Osaako kukaan sanoa että mistä tämmöinen ilmiö johtuu? Aikaisemmin sain tuubin tukkoon pursottimen päästä, se filamentti oli ilmeisesti lämmennyt niin paljon ja kun extruderi oli sitä työntänyt, niin se oli mennyt kasaan ja lopulta jämähtänyt kiinni.

Joka tapauksessa, menin sitten hätäpäissäni katkaisemaan sen putken vaikka tosiaan nyt tajusin että se on teflonia ja olisi kyllä kestänyt lämmittämistäkin millä sen ehkä olisi saanut liikkeelle. Kysymys kuuluu nyt, että onko se nyt sitten ihan se ja sama mitä tuubia siihen ostaa, amazonissa myydään pitkiä kahden metrin rullia varaosana mutta onko näillä sellaista eroa että jotakin kannattaa varoa ja jotakin mitä kannattaa erityisesti ostaa?

Samaten onnistuin jotenkin pilaamaan sen nozzlen kun se oli tukossa, niin onko se suurinpiirtein sama ostaa amazonista joku tukkupakkaus niitä vai onko niissäkin jotakin semmoisia mitä pitää huomioida?
 
Onnistuin jollakin mystisellä konstilla saamaan sen filamenttia siirtävän putken tukkoon, se filamentti turposi sinne sisään ja katkesi eikä liikkunut mitenkään enää kumpaanakaan suuntaan. Kun yritin sitä onkia, niin se katkesi lopulta ja tuubissa oli semmoinen kahden sentin pätkä, mikä ei liikkunut mihinkään suuntaan. Osaako kukaan sanoa että mistä tämmöinen ilmiö johtuu? Aikaisemmin sain tuubin tukkoon pursottimen päästä, se filamentti oli ilmeisesti lämmennyt niin paljon ja kun extruderi oli sitä työntänyt, niin se oli mennyt kasaan ja lopulta jämähtänyt kiinni.

Joka tapauksessa, menin sitten hätäpäissäni katkaisemaan sen putken vaikka tosiaan nyt tajusin että se on teflonia ja olisi kyllä kestänyt lämmittämistäkin millä sen ehkä olisi saanut liikkeelle. Kysymys kuuluu nyt, että onko se nyt sitten ihan se ja sama mitä tuubia siihen ostaa, amazonissa myydään pitkiä kahden metrin rullia varaosana mutta onko näillä sellaista eroa että jotakin kannattaa varoa ja jotakin mitä kannattaa erityisesti ostaa?

Samaten onnistuin jotenkin pilaamaan sen nozzlen kun se oli tukossa, niin onko se suurinpiirtein sama ostaa amazonista joku tukkupakkaus niitä vai onko niissäkin jotakin semmoisia mitä pitää huomioida?
Jos filamentti jää jumiin teflonputken sisään niin silloin on kyllä teflonputkessakin ollut jotain vikaa, parempi pistää se silloin vaihtoon joka tapauksessa.
Suuttimesta on vaikea mennä sanomaan mitä kannattaa ostaa kun et ole kertonut mikä printteri kyseessä. Capricorn teflonputki on suositelluin bowden-tulostimeen missä ei ole all-metal hot endiä (eli teflon on suoraan kosketuksissa kuuman suuttimen/heatblockin kanssa).

EDIT: Ilmeisesti Ender 3 v2 Neo printterinä. Normaalit MK8 suuttimet siis menee kiinni, mutta koska kyseessä on perinteinen bowden-printteri niin teflonputki menee suuttimeen asti. Tällöin täytyy pitää huoli että suuttimen ja teflonputken väliin ei jää ilmarakoa joka johtaa suuttimen uudelleen tukkiutumiseen (eli seuraa tuon ylläolevan linkin ohjeita asennuksessa).
Suutinta vaihdettaessa täytyy Z-offset aina kalibroida uudelleen, koska jos uusi suutin sattuu olemaan millin pidempi kuin vanha suutin niin se osuu petiin!
 
Viimeksi muokattu:
Onnistuin jollakin mystisellä konstilla saamaan sen filamenttia siirtävän putken tukkoon, se filamentti turposi sinne sisään ja katkesi eikä liikkunut mitenkään enää kumpaanakaan suuntaan. Kun yritin sitä onkia, niin se katkesi lopulta ja tuubissa oli semmoinen kahden sentin pätkä, mikä ei liikkunut mihinkään suuntaan. Osaako kukaan sanoa että mistä tämmöinen ilmiö johtuu? Aikaisemmin sain tuubin tukkoon pursottimen päästä, se filamentti oli ilmeisesti lämmennyt niin paljon ja kun extruderi oli sitä työntänyt, niin se oli mennyt kasaan ja lopulta jämähtänyt kiinni.

Joka tapauksessa, menin sitten hätäpäissäni katkaisemaan sen putken vaikka tosiaan nyt tajusin että se on teflonia ja olisi kyllä kestänyt lämmittämistäkin millä sen ehkä olisi saanut liikkeelle. Kysymys kuuluu nyt, että onko se nyt sitten ihan se ja sama mitä tuubia siihen ostaa, amazonissa myydään pitkiä kahden metrin rullia varaosana mutta onko näillä sellaista eroa että jotakin kannattaa varoa ja jotakin mitä kannattaa erityisesti ostaa?

Samaten onnistuin jotenkin pilaamaan sen nozzlen kun se oli tukossa, niin onko se suurinpiirtein sama ostaa amazonista joku tukkupakkaus niitä vai onko niissäkin jotakin semmoisia mitä pitää huomioida?
Kuulostaa siltä, että hotendin tuuletin on rikki tai riittämätön pitämään heatbreakin kylmän puolen kylmänä. Tai sitten tulostat märkää PLA:ta liian lämpimässä kotelossa. Mikä tulostin kyseessä?
Ja PTFE-tuubeja ei kannata lämmittää yli 240 asteen kun alkavat päästämään myrkyllisiä kaasuja ilmaan.
Mittaa sen tuubin sisähalkaisija ja ulkohalkaisija ja tilaa sen perusteella.
 
Onnistuin jollakin mystisellä konstilla saamaan sen filamenttia siirtävän putken tukkoon, se filamentti turposi sinne sisään ja katkesi eikä liikkunut mitenkään enää kumpaanakaan suuntaan. Kun yritin sitä onkia, niin se katkesi lopulta ja tuubissa oli semmoinen kahden sentin pätkä, mikä ei liikkunut mihinkään suuntaan. Osaako kukaan sanoa että mistä tämmöinen ilmiö johtuu? Aikaisemmin sain tuubin tukkoon pursottimen päästä, se filamentti oli ilmeisesti lämmennyt niin paljon ja kun extruderi oli sitä työntänyt, niin se oli mennyt kasaan ja lopulta jämähtänyt kiinni.

Joka tapauksessa, menin sitten hätäpäissäni katkaisemaan sen putken vaikka tosiaan nyt tajusin että se on teflonia ja olisi kyllä kestänyt lämmittämistäkin millä sen ehkä olisi saanut liikkeelle. Kysymys kuuluu nyt, että onko se nyt sitten ihan se ja sama mitä tuubia siihen ostaa, amazonissa myydään pitkiä kahden metrin rullia varaosana mutta onko näillä sellaista eroa että jotakin kannattaa varoa ja jotakin mitä kannattaa erityisesti ostaa?

Samaten onnistuin jotenkin pilaamaan sen nozzlen kun se oli tukossa, niin onko se suurinpiirtein sama ostaa amazonista joku tukkupakkaus niitä vai onko niissäkin jotakin semmoisia mitä pitää huomioida?
Mikä printteri ja filamentti?

Onhan noita suuttimia aika moneen lähtöön, eri materiaaleja ja pinnotteita ja sitten vielä erilaiset designit, kuten CHT, riippuu mitä printtaa ja mitä suuttimelta haluaa (esim. kupari johtaa lämpöä paremmin, kun taas kovateräs kestää paremmin CF ym. vahvikefilamentteja ja nikkelipinnote käsittääkseni vähentää PETG:n tarttumista, jne.).
 
Jos filamentti jää jumiin teflonputken sisään niin silloin on kyllä teflonputkessakin ollut jotain vikaa, parempi pistää se silloin vaihtoon joka tapauksessa.
Suuttimesta on vaikea mennä sanomaan mitä kannattaa ostaa kun et ole kertonut mikä printteri kyseessä. Capricorn teflonputki on suositelluin bowden-tulostimeen missä ei ole all-metal hot endiä (eli teflon on suoraan kosketuksissa kuuman suuttimen/heatblockin kanssa).

EDIT: Ilmeisesti Ender 3 v2 Neo printterinä. Normaalit MK8 suttimet siis menee kiinni, mutta koska kyseessä on perinteinen bowden-printteri niin teflonputki menee suuttimeen asti. Tällöin täytyy pitää huoli että suuttimen ja teflonputken väliin ei jää ilmarakoa joka johtaa suuttimen uudelleen tukkiutumiseen (eli seuraa tuon ylläolevan linkin ohjeita asennuksessa).
Suutinta vaihdettaessa täytyy Z-offset aina kalibroida uudelleen, koska jos uusi suutin sattuu olemaan millin pidempi kuin vanha suutin niin se osuu petiin!

Kattavaa ohjeistusta, kiitokset tästä. Laiteen tosiaan on Ender 3 v2 Neo minkä viisaana jätin tietty kertomatta. Tilaan tohon noita nozzleja ja tommoisen putken, käytetty filamentti on PLAta Crealityn paketoimaa 1,75 läpimitaltaan, tuo capricorn ainakin paperilla on lähellä tuota minun alkuperäistä putkea. Tosiaan pitää kalibroida vehjeet ja tasata uudestaan, se toisaalta käy vähän luonnostaan kun mistään ymmärtämättömänä olen saanut jo sen buildplaten aika pahaan kuntoon. Sitä on kynnetty aika raivokkaasti. Tuossa linkissä muutenkin kuvattiin aika monta ongelmaa mitkä minun tulosteissa nyt on viime aikoina ollut, niin ehkä pistän jonkun verran vaivaa siihen että asennan sen taatusti oikein.

Kuulostaa siltä, että hotendin tuuletin on rikki tai riittämätön pitämään heatbreakin kylmän puolen kylmänä. Tai sitten tulostat märkää PLA:ta liian lämpimässä kotelossa.

Tuo mainittu ongelma mikä takia katkoin sen putken ei ollut sitä hotendiä lähellä, niin se ei varmaan kyllä liity tuuletukseen, filamentin kosteuteen toisaalta ehkä. Täytyy vähän tutkiskella, se siis jumittui kahden sentin matkalta ihan keskeltä putkea. en tiä mikä voisi olla syynä, mietin että onko se vaan lytistynyt kun se on nippusiteillä kiinni siinä johtopakassa.

Onhan noita suuttimia aika moneen lähtöön, eri materiaaleja ja pinnotteita ja sitten vielä erilaiset designit, kuten CHT, riippuu mitä printtaa ja mitä suuttimelta haluaa (esim. kupari johtaa lämpöä paremmin, kun taas kovateräs kestää paremmin CF ym. vahvikefilamentteja ja nikkelipinnote käsittääkseni vähentää PETG:n tarttumista, jne.).

Juu voin kuvitella että niitä on, haen jotakin ihan tavanomaista PLA-tulostamiseen, luulen että kupariset on aika perusvarma lähtökohta kun tässä nyt ei ihan hirveesti vielä ymmärretä ees että mitkä asiat vaikuttaa mihinkäkin.
 
Tuo mainittu ongelma mikä takia katkoin sen putken ei ollut sitä hotendiä lähellä, niin se ei varmaan kyllä liity tuuletukseen, filamentin kosteuteen toisaalta ehkä. Täytyy vähän tutkiskella, se siis jumittui kahden sentin matkalta ihan keskeltä putkea. en tiä mikä voisi olla syynä, mietin että onko se vaan lytistynyt kun se on nippusiteillä kiinni siinä johtopakassa.

Juu voin kuvitella että niitä on, haen jotakin ihan tavanomaista PLA-tulostamiseen, luulen että kupariset on aika perusvarma lähtökohta kun tässä nyt ei ihan hirveesti vielä ymmärretä ees että mitkä asiat vaikuttaa mihinkäkin.
Siis sulla jumittu sulamaton filamentti keskelle putkea? En oo kyllä moiseen ennen törmännyt, tosin bowden-laitteisiin en ole juuri perehtynytkään. Ei kyllä teflonputken pitäis ihan helpolla nippusiteellä kasaan mennä, toki voi taittua ja siitä litistyä liian ahtaaksi.

Joo, jos ei tiedä mitä kaipaa, tai perusmalli toimii omiin tarpeisiin riittävän hyvin, niin ei noista eri suuttimista kannata murehtia. :thumbsup: Saahan niitä myöhemmin sitten hommattua, jos jossain vaiheessa kiinnostaa kikkailla enemmän.
 
Siis sulla jumittu sulamaton filamentti keskelle putkea? En oo kyllä moiseen ennen törmännyt, tosin bowden-laitteisiin en ole juuri perehtynytkään. Ei kyllä teflonputken pitäis ihan helpolla nippusiteellä kasaan mennä, toki voi taittua ja siitä litistyä liian ahtaaksi.

joo, se on suurinpiirtein ihan keskellä sitä putkea eikä liiku kumpaankaan suuntaan, sitä oli noin kaksi senttiä. Yritin työntää sitä kumpaankin suuntaan, ensin filamentin pätkällä, sitten kuparikaapelilla ja lopulta rautalangalla mutta se ei liikkunut yhtään mihinkään, lopulta leikkasin sen putken poikki ja ja sain otteen siitä filamentista pihdeillä. Vedin ja se lähti, se piti samanlaisen äänen kuin tiukkaan painettu korkki pullossa. Se oli pirun hämmentävää kun ei sielä pitäis mitään tyhjiötä olla kun se putki oli avoin kummastakin päästä, se todennäkösiesti oli siis katki se filamentti ja ja luonut sitten sinne väliin jonkun tyhjiön, joka esti niiden palojen liikkumisen kumpaankin suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikea arvailla, mikä tuon on aiheuttanut. Mutta tulisi mieleen, että kenties tukos suuttimessa(mikä ilmeisesti ollut myös?) on aiheuttanut langan rymppääntymisen tuohon ptfe putkeen. Syöttö mottori kun painaa lankaa, kunnes voima loppuu. Vaikka suuttimesta ei läpi menisi.
 
Jos vielä vähän spekuloi, niin huomasitko kattoa oliko se filamentti kui pureskeltua? Tarkoita tällä, että kun extruder työntää lankaa, niin filamenttiin jää pienen painaumat siitä "hammasrattaasta". Eli olisko voinu ensin mennä suutin tukkoon, jolloin extruden runttaa vähän voimakkaammin filamenttiä, mikä tekis filamentista epämuodostunutta. Jos putkessa ollu joku ahtaampi nippuside, niin kun suutin liikkuu ja nitkuttelee sitä kohtaa samalla kun työnnetään lankaa, ni voihan se saada ehkä juntattua epämuodostunutta filamenttiä vähän ahtaampaan väliin.
Ihan meni spekuloinniksi

Tulipahan mieleen, että en löytänyt äkikseltään tietoa, että onko filamentti ollut pitempään putkessa ja laite kiinni, vai mennyt jumiin tulostuksen aikana?
 
Mullahan jäi ylipaksu filamentti capricorniin jumiin, 3D-tulostaminen

En edes rahoja saanu takasin 3DJakelta, vaan pelkän lahjakortin ja capricorn meni omasta pussista. Eipä ole lahjakortin käyttämisen jälkeen tullu sieltä enää mitään tilattua :rolleyes:
 
Kattavaa ohjeistusta, kiitokset tästä. Laiteen tosiaan on Ender 3 v2 Neo minkä viisaana jätin tietty kertomatta. Tilaan tohon noita nozzleja ja tommoisen putken, käytetty filamentti on PLAta Crealityn paketoimaa 1,75 läpimitaltaan, tuo capricorn ainakin paperilla on lähellä tuota minun alkuperäistä putkea. Tosiaan pitää kalibroida vehjeet ja tasata uudestaan, se toisaalta käy vähän luonnostaan kun mistään ymmärtämättömänä olen saanut jo sen buildplaten aika pahaan kuntoon. Sitä on kynnetty aika raivokkaasti. Tuossa linkissä muutenkin kuvattiin aika monta ongelmaa mitkä minun tulosteissa nyt on viime aikoina ollut, niin ehkä pistän jonkun verran vaivaa siihen että asennan sen taatusti oikein.



Tuo mainittu ongelma mikä takia katkoin sen putken ei ollut sitä hotendiä lähellä, niin se ei varmaan kyllä liity tuuletukseen, filamentin kosteuteen toisaalta ehkä. Täytyy vähän tutkiskella, se siis jumittui kahden sentin matkalta ihan keskeltä putkea. en tiä mikä voisi olla syynä, mietin että onko se vaan lytistynyt kun se on nippusiteillä kiinni siinä johtopakassa.



Juu voin kuvitella että niitä on, haen jotakin ihan tavanomaista PLA-tulostamiseen, luulen että kupariset on aika perusvarma lähtökohta kun tässä nyt ei ihan hirveesti vielä ymmärretä ees että mitkä asiat vaikuttaa mihinkäkin.
Ei tuon kyllä pitäisi olla mahdollista ellei ole sitten todella huonolaatuista lankaa. Bowden tubet on yleensä 2mm ID, joten langan pitäisi olla aivan liian paksua, että se jäisi jumiin. Mikään lanka ei paksuunnu extruderin voimasta vaan extruder alkaa vain jauhamaan lankaa kun alkaa tulla liikaa vastusta. Ainoastaan pehmeät TPU tai TPE -langat menevät kasaan, mutta palautuvat kyllä kun paine poistuu, mutta niitä et saa kyllä poikki keskelle bowdenia. Kostea PLA on kyllä haurasta ja menee poikki helposti, mutta ei sen pitäisi keskelle bowdenia jäädä jumiin mitenkään vaikka kosteaa olisikin. Ei se turpoa niin paljoa kosteana.
Minkä valmistajan lankaa tuo jumiin jäänyt on? Ei kannata ostaa sitä enää.
 
Sillehän tuo vaikuttaisi ettei ihan käypänen tullutkaan. On termistori, kun tämä on Finder 2.0. Siinä ekassa versiossa on termopari. Nyt se vehje kyllä testaillessa alko pitämään aivan kauhiaa rutinaakin. Melkein lähti jo serriin ja laitoin uuden tulemaan tilalle, mutta pitää nyt vielä vähän aikaa ihmetellä.

Njoo, ongelma korjaantui kun tilasin ender 3 v3 ke:n, alko printtaus luonnistumaan.

EDIT: Eipä tule tästäkään mitään. Kone kun päivittää firmiksen niin kaikki tulostukset menee ihan hanuriks. On tämä mukavaa ja helppoa hommaa, en löydä tapaa millä ton päivityksen vois palauttaa vanhemmaks... Ehkä tehdasasetusten palautus ja ei kytke wifiin sitä ja tulostaa tikulta...
EDIT2: Vika paikannettu, oli melkein irti pyöriny tuon pedin hihnankiristimen ruuvi. Nyt näyttäs toimivan niinkuin kuuluukin.
 
Viimeksi muokattu:
Olisko täällä ketään pk-seudulla joka tulostaisi korvausta vastaan valmiista ohjeista tabletin wall mountin? Kirjastossa käynyt joskus kokeilemassa 3d printtausta ja vaikka oli valmis tiedosto netistä niin lopputulos oli niin surkea ettei sillä tehnyt mitään.

Netistä tietysti saisi tilattua mutta pelkät postikulut on yleensä aika älyttömiä.
 
EDIT2: Vika paikannettu, oli melkein irti pyöriny tuon pedin hihnankiristimen ruuvi. Nyt näyttäs toimivan niinkuin kuuluukin.

Kiitos tästä päivityksestä. Tänään saapui tännekkin V3 KE, ja vähän jäi mietityttämään kehtaakohan sen uusimman firmiksen päivittää.

Muutaman pakollisen testitulostuksen jälkeen vielä voi sanoa, että kyllähän tuo hienoa jälkeä puskee ulos. Muutamia virheitä ainakin Crealityn Hyper PLA käytöllä näytti tulevan, mutta sen verran kovalla vauhdilla tekee hommia että ei siitä voi juuri edes valittaa.
 
Minulla meni koko lauantai tämän kanssa, ei vaan tartu petiin. Nyt on aika päästä pois kierteestä, jossa tilailen vaan osia netistä ja toivon, että lähtee toimimaan. Ostakaa joku pois, on halpa.


Ja ei ole tulostuskunnossa, kun nyt viimehetken säädöt, Aliexpressissä uutta hotendiä ostoskoriin (jos vika olisi siinä) ja sitten manual mesh build marlinista ja melkein tilasin jo.. Sitten päätin, että ei enää Crealitylle rahaa.

--

Saa ehdottaa ei-crealityjä tilalle. Hintaluokka mieluiten 225€, mitä tuosta maksoin. Tai teen överit ja ostan Bambu Labsin.
 
EDIT: tulostuspään kelkka heilui ku hullu, katotaan korjaantuuko kun kiristeli brb


Nyt taas pitkän ajan jälkeen alkaa naposteleen tulostelu ja pölyjen pyyhkimisen jälkeen ei ihan ongelmitta kaikki suju.

Ongelma:
Aina kun kappaleessa on reikä (z suunnassa), reiän välittömässä läheisyydessä on jotain extrusion ongelmaa/ghostaamista.

Yritin pikafixiä, reiän uloin "kerros" on vedetty umpeen jos vaikka tuota heijastumista ei tulisi mutta ei auttanut. (Toisessa kuvassa näkyy 2 reikää joista pyöreä reikä on suoraan tulostimen jäljiltä, hämyseinä paikallaan ja tuon slot-reiän seinämä on jo veitsellä poistettu. Toisessa kuvassa näkyy saman ongelman ilmentymä ihan ilman tuot tuki/hämyseinääkin).

Palassa näkyy muutakin virhettä, ne voi tällä erää jättää huomiotta. Yritin olisiko Z seam/layer change -random asetuksella vaikutusta mutta eipä ollut.
 

Liitteet

  • 20240213_093011.jpg
    20240213_093011.jpg
    174,8 KB · Luettu: 80
  • 20240213_094625.jpg
    20240213_094625.jpg
    172,1 KB · Luettu: 79
Viimeksi muokattu:
Kelkan kiristys auttoi, vielä on hieman ongelmaa. Pienempi reikä ehtii "palautumaan" reiän jälkeen, isompi reikä ei. Suora sivu on itselle kelpaava.
 

Liitteet

  • 20240213_145600.jpg
    20240213_145600.jpg
    187,1 KB · Luettu: 61
  • 20240213_145554.jpg
    20240213_145554.jpg
    188,8 KB · Luettu: 64
  • 20240213_145548.jpg
    20240213_145548.jpg
    196 KB · Luettu: 56
Se mitään korjannu, tarkemmin paloja tutkittuani sama määrä vikaa kiristetylläkin kelkalla. Pieni reikä/pienen reiän puoli onnistuu hyvin, ison reiän toinen reuna sekä reunaa vastaava sivu piirtää. Nyyh.
 

Liitteet

  • 20240213_150130.jpg
    20240213_150130.jpg
    209,5 KB · Luettu: 61
Kiitos tästä päivityksestä. Tänään saapui tännekkin V3 KE, ja vähän jäi mietityttämään kehtaakohan sen uusimman firmiksen päivittää.

Muutaman pakollisen testitulostuksen jälkeen vielä voi sanoa, että kyllähän tuo hienoa jälkeä puskee ulos. Muutamia virheitä ainakin Crealityn Hyper PLA käytöllä näytti tulevan, mutta sen verran kovalla vauhdilla tekee hommia että ei siitä voi juuri edes valittaa.

Joo, päivitin ton operaation jälkeen firmiksen. Hienosti pelaa!
 
Se mitään korjannu, tarkemmin paloja tutkittuani sama määrä vikaa kiristetylläkin kelkalla. Pieni reikä/pienen reiän puoli onnistuu hyvin, ison reiän toinen reuna sekä reunaa vastaava sivu piirtää. Nyyh.

Lämpöä hieman nostettu (210->215) ja nopeutta pienennetty (80mms->60mms).
Peti säädetty (taas).
Seuraavaksi varmaan sitten flow:n kanssa säätö, vielä näkyy ongelaa

Edit:
Flow säädetty (97->83), ongelma näyttää poistuneen. Toki osasyynä saattaa olla se että uusi pala on printattu spiralize modella eli pelkkä ulkokuori, ei jaksa tunnin paloja tulostella montaa kerta putkeen. Nyt tulostellaan joku peruspalikka oikeilla infilleillä ja katotaan onko siinä samaa ongelmaa vai onko tosiaan korjaantunut
 

Liitteet

  • 20240214_103742.jpg
    20240214_103742.jpg
    150,2 KB · Luettu: 65
  • 20240214_142252.jpg
    20240214_142252.jpg
    249,6 KB · Luettu: 46
Viimeksi muokattu:
Ensimmäinen 3D-tulostin minulla, ja omaan käyttöön tulevissa pienissä hommissa ei kuvissa näkyvät virheet juuri haittaa. Olisko jollakin tietoa mikähän olisi todennäköisin syy erityisesti benchyssä näkyviin valumiin / hiukan valahtaneisiin reunoihin. Vasta pari päivää kerennyt puuhastelemaan tuon kanssa, niin paljon vielä opeteltavaa ja säädettävää "täydellisiin" tulostuksiin

Setuppina:
-Laatikosta vedetty tulostin (firmis päivitetty), ei mitään säätöjä, aikalailla katottu että remmit hyvässä kireydessä
-Creality Slicer, käytössä V3 KE profiili, filamenttina käytössä ja slicerista Hyper PLA, lukenut että Cura olisi parempi vaihtoehto, mutta aloittelevana ns valmiin profiilin takia päädyin ainakin aluksi crealityn omaan
 

Liitteet

  • benchy_cube.jpg
    benchy_cube.jpg
    203,7 KB · Luettu: 116
Lämpöä hieman nostettu (210->215) ja nopeutta pienennetty (80mms->60mms).
Peti säädetty (taas).
Seuraavaksi varmaan sitten flow:n kanssa säätö, vielä näkyy ongelaa
Pressure Advance säädetty? Vois auttaa ainakin noihin kulmien kupliin.

Ensimmäinen 3D-tulostin minulla, ja omaan käyttöön tulevissa pienissä hommissa ei kuvissa näkyvät virheet juuri haittaa. Olisko jollakin tietoa mikähän olisi todennäköisin syy erityisesti benchyssä näkyviin valumiin / hiukan valahtaneisiin reunoihin. Vasta pari päivää kerennyt puuhastelemaan tuon kanssa, niin paljon vielä opeteltavaa ja säädettävää "täydellisiin" tulostuksiin

Setuppina:
-Laatikosta vedetty tulostin (firmis päivitetty), ei mitään säätöjä, aikalailla katottu että remmit hyvässä kireydessä
-Creality Slicer, käytössä V3 KE profiili, filamenttina käytössä ja slicerista Hyper PLA, lukenut että Cura olisi parempi vaihtoehto, mutta aloittelevana ns valmiin profiilin takia päädyin ainakin aluksi crealityn omaan
Liikaa lämpöä, tai liian vähän viilennystä? Kannattaa myös slicerissa katsoa, ettei yritä printata "ilmassa" noita overhangejä. Saattaa myös viivanleveyttä nostamalla onnistua noi kohdat paremmin, kun on enemmän tarttumapintaa edelliseen kerrokseen.
 
Tarkasta vielä kaikki hihnat tarpeeksi kierällä, kierretangot suorat ja öljytty sekä että suutin on varmasti suorassa.

Omassa ender 3 v2 oli jatkuvasti ongelmia kunnes huomasin, että suutin ei ollut kohtisuorassa tulostusalustaan vaan joitakin asteita takaviistoon (vaikuttaa crealityn mk8 kuumapään perusongelmalta, jos kiristää tukiruuvit liian kireälle).
 
Nyt on modit asennettu Bambun P1S malliin.
1000021912-jpg.1261831
Miettiny itekin tommosen pihalaatan laittoa Bambun alle, ootko huomannu käytännön hyötyä siitä? Mulla kyllä printteri on hyvin tukevalla seinään pultatulla pöydällä sorbotaanijalkojen päällä, mutta miettiny, jos massan lisäyksestä olis hyötyä, kun joihinkin PETG printteihin tulee vähän ghostingia, esim. benchyn takalaitaan missä on tekstiä ja keulan reikien ympärille. :hmm:
 
Mjahas, ilmankos toinen Ender 3 V2 oli alkanut kiukuttelemaan petiin tarttumisen kanssa vaikka brim oli täydellinen ilman virheitä. Bowden putken ja suuttimen väliin oli päässyt syntymään ilmarako mistä sitten heatblockin päälle oli pumppautunut aivan julmetusti muovia ja koko roska oli tukossa.
Helppo kuitenkin putsata, ja tuossa on silikoni sukkia ja teflonputkea varmaan neljään printteriin varalla (tulivat Enderin 13€ "päivitys paketin" mukana).

Ihan hyvin tuo on kuitenkin vetänyt tähän asti, kolmatta vuotta alkuperäisellä hotend kokoonpanolla ja teflonputkella. Varmaan kymmenen kiloa tuutattu tavaraa tuosta läpi ilman kunnon huoltoa, pelkästään tuulettimet ja fan shroudit uusittu ihan vaan hiljaisuuden takia
 
Minulla on X1C:n alla pari pihalaattaa ja niiden välissä foami. Tulostusjäljessä en oikeastaan ole nähnyt eroa (kun tulosteet on useimmiten virheettömiä), mutta noin aistinvaraisesti olen sitä mieltä, että pöytään siirtyvät värähtelyt kyllä selvästi väheni.

Bambu.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Vielä yksi kuva vaatekomerosta joka muutettu bambu alttariksi :hmm:. Kyrsiihän se ettei tullut ostettua comboa alunperin.
Laitoin ruinaus tiketin jos saisi vähän rabanttia ams:stä.

Something missing.jpg
 
oletteko bambun käyttäjät testanneet näitä orcaslicerilla? lähinnä saako kuvat ja muut täydet ominaisuudet sen kautta vs appi?
mietinnässä p1s amsllä mutta en kyllä aio pilveen laittaa. nykyinen anycubic vyper ja octopi compo on ollut hyvä. kotelointia kaipaisi ja vähän nopeutta ja tuo ams kyll vaikuttaa hienolta ominaisuudelta.
 
oletteko bambun käyttäjät testanneet näitä orcaslicerilla? lähinnä saako kuvat ja muut täydet ominaisuudet sen kautta vs appi?
mietinnässä p1s amsllä mutta en kyllä aio pilveen laittaa. nykyinen anycubic vyper ja octopi compo on ollut hyvä. kotelointia kaipaisi ja vähän nopeutta ja tuo ams kyll vaikuttaa hienolta ominaisuudelta.
Pelkkää orcasliceriä käyttäneenä tuntuisi kaikki löytyvän mitä tuosta bambu handy appistakin. Myös P1S AMS käytössä. Toki jos vanhaan cr-10 miniin + octoprint nii jotenkin vähäisesti kaikkea mutta hyvin on pärjännyt :).

orca.png

ps. jos joku on kiinnostunut cr-10 mini projektin ostamisesta nii yv:tä saa laitella.
 
Ender 5 pro, suutin 0.6mm

Mikähän mahtaa olla vikana kun päällimmäinen kerros jää harvaksi?

En ole varma mikä alkuperäinen tilanne oli (extrusion line width tuolloin 0.48), mutta säätäminen ei korjannut asiaa (kuvat).

Vasemmat (keltaiset) palat on tulostettu line width 0.72, ja oikean puoleinen 0.60. Etäisyyden pitäis olla OK koska layereiden korkeus ja pohja on OK.

(Keltaiset palat tulostettu samaan aikaan, toinen tulostusalan takareunassa ja toinen etureunassa, testasin näkyykö Z wobblea etureunan palassa).

P.S, tuli tilattua crtouch ja sitä varten tuo bigtreetechin skr mini v3, molemmat on työpöydällä vartoilemassa asennusta. Pitäiskö se asentaa heti vai säätää ensin tämä ongelma jiiriin? Taidan kallistua sen puoleen että asennan ja laitan ihan perus säädöt alusta alkaen ja kokeilen mitä tulee
 

Liitteet

  • 20240215_104620.jpg
    20240215_104620.jpg
    276,1 KB · Luettu: 105
  • 20240215_104634.jpg
    20240215_104634.jpg
    283,5 KB · Luettu: 105
Kokeile leikkiä Z-offsetillä. Mun mielestä näyttää ettei yhdenkään noista ulkoreunat ole mitenkään bondannu toisiinsa. Toki voi olla line width tai flow ongelmana.
 
Mjahas, ilmankos toinen Ender 3 V2 oli alkanut kiukuttelemaan petiin tarttumisen kanssa vaikka brim oli täydellinen ilman virheitä. Bowden putken ja suuttimen väliin oli päässyt syntymään ilmarako mistä sitten heatblockin päälle oli pumppautunut aivan julmetusti muovia ja koko roska oli tukossa.
Helppo kuitenkin putsata, ja tuossa on silikoni sukkia ja teflonputkea varmaan neljään printteriin varalla (tulivat Enderin 13€ "päivitys paketin" mukana).

Ihan hyvin tuo on kuitenkin vetänyt tähän asti, kolmatta vuotta alkuperäisellä hotend kokoonpanolla ja teflonputkella. Varmaan kymmenen kiloa tuutattu tavaraa tuosta läpi ilman kunnon huoltoa, pelkästään tuulettimet ja fan shroudit uusittu ihan vaan hiljaisuuden takia
Dodih, nyt on korjaukset tehty ja Z-offset ainakin alustavasti kalibroitu uudelleen.
Calicat onnistui oikein hyvin.
IMG_20240215_200109.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 431
Viestejä
4 490 821
Jäsenet
74 157
Uusin jäsen
mursu-90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom