3D-tulostaminen

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
19
Ei käyttöturvallisuustiedotteen mukaan. Toki totuus löytyy vain kulloisenkin pullon kyljestä.
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
138
kiinnostaisi ostaa edullinen mutta toimiva 3d-tulostin. erityisesti prusa. Toimiiko se niinkuin pitäisi vai tulostaako sekundaa?
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
138
Onko muuten mitään tulostinta suositella mihin saisi myöskin laser kaiverruspään ? hintaluokassa 600eur
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
556
Kyllähän noita on myynnissä erillisinä kitteinä vaikka mihin tulostimeen mutta kannattaa ottaa huomioon että se valo on aika myrkkyä silmille heijastuneena useastakin pinnasta sekä mahdolliset palokaasut yms. Eli sitten pitäisi kehitellä jo jonkinlaista huuvaa yläpuolelle joka imee huurut.
 
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
363
Tuli lisättyä ender 3:en pohjaan tällaiset vaimennukset: Ender 3 Damping Feet by redmaxver

Meni about 4h yhteensä printata jokaiseen nurkkaan tuollaiset. Lisäsin vielä jokaiseen noista 4kpl pieniä kumitassuja. Täytyy kyllä sanoa, että vaikka tuolla enderin pohjassa on valmiiksi jo jotkut kumiset palat, niin kyllä nämä jäävät ainakin oman enderin alle! Joku oli tuonne thingiversen kommentteihin ihan postaillut tuloksia desibelimittauksistaan (Went from 70.6 db to 67.3, which is a 53% reduction). Suosittelen testaamaan.

IMG_20200801_164802.jpg
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
556
@pinppi Kannattaa ottaa huomioon noiden kanssa että runkoon voi tulla pientä vääntöä. Paras tapa olisi laittaa tulostin jonkin tukevan alustan päälle (esim laatta) ja tämän laatan alle sitten nuo vaimennukset.

Tässä hyvä video liittyen aiheeseen:
 
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
363
Kiitän tästä huomautuksesta. Minun damperit kuitenkin eroavat jo tuossa videossa käytetyistä kun menin ja lisäsin nuo erilliset silikonitassut. Eivät muuten olleetkaan kumia kuten aiemmin kirjoitin: ebay linkki. Joku insinööri voi varmaan päätellä ja kertoa, että onko nyt noiden tassujen takia huonompi/parempi/ei vaikutusta asiaan, itse en osaa.

Tuossa on printti ollut nyt 8h (58% valmis) käynnissä ja ainakin tällä hetkellä vielä on valmistumassa hyvältä näyttävä kappale. Katson nyt ainakin tuon loppuun. Aiheutuvan melusaasteen osalta kuitenkin parempi näin, kuten videollakin mainitsi niin tuo on se hiljaisin vaihtoehto.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
556
Eroavat kyllä, mutta kun asetat printterin rungon eri kulmiin joustavat tassut se jousto tulee suoraan kohdistumaan niihin kulmiin mihin asetat ne. Jos laitat printterin alle tasaisen jykevän levyn (jolloin koko printteri makaa tasaisesti joka kulmasta) ja sen alle joustavat tassut on asia täysin eri. Toisaalta, onko tästä mitään hyötyä suuntaan tai toiseen en tiedä, tuntuu vain omaan päähän fiksummalta asettaa printteri tasaiselle alustalle ja sitten vaimentaa se.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2019
Viestejä
18
Hakusessa elämäni ensimmäinen 3D tulostin jossa yhtenä toiveena olisi sen kytkeminen lan verkkoon. Tulostin tulisi autotalliin, jonne menee gigainen lan verkko ja tulosteet lähetettäisiin verkon yli asuintiloista. Budjetiksi voidaan heittää tonnin paikkeille, jos tarve nostaa budjettia muutamalla satasella lan/wifi saamiseksi niin tuo onnistuu. Tallissa myös kohtuunopea wifi. Tarkoitus hankkia heti siis 3d tulostin jota ei tarvitsisi heti kohta vaihtaa parempaan. Toinen toive on koteloitu tulostin, pysyy tallin mahdollinen pöly ulkopuolella.

Ehdotuksia?
 
Liittynyt
11.08.2017
Viestejä
90
Muistikortin käyttö tulostusfilujen siirtoon on aika paljon helpompaa:
G-koodi kortille->kävely autotalliin->tulostimen valmistelu->tulostuksen käynnistys kortilta->tulostuksen alkamisen tarkistus->kävely sisään->valvonta webkameralla tai käymällä tallilla
Lanin kautta taas:
Kävely autotalliin->tulostimen valmistelu->kävely sisään->tulostuksen käynnistys verkon yli->kävely talliin->tulostuksen alkamisen tarkistus (1. kerroksen tarttumista ei oikein näe kamerasta)->kävely sisään->valvonta webkameralla tai käymällä tallilla
Nämä eivät ole ihan yhtä helppoja kuin paperitulostimet vaan tarvitsevat jonkun verran näpelöintiä ja valvontaa.

Wanhaolla on jotain koteloituja tulostimia mutta helposti suojan tekee itsekin. Tässäkin säikeessä ja thingversessä on ohjeita.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
412
Hakusessa elämäni ensimmäinen 3D tulostin jossa yhtenä toiveena olisi sen kytkeminen lan verkkoon. Tulostin tulisi autotalliin, jonne menee gigainen lan verkko ja tulosteet lähetettäisiin verkon yli asuintiloista. Budjetiksi voidaan heittää tonnin paikkeille, jos tarve nostaa budjettia muutamalla satasella lan/wifi saamiseksi niin tuo onnistuu. Tallissa myös kohtuunopea wifi. Tarkoitus hankkia heti siis 3d tulostin jota ei tarvitsisi heti kohta vaihtaa parempaan. Toinen toive on koteloitu tulostin, pysyy tallin mahdollinen pöly ulkopuolella.

Ehdotuksia?
Valmistajan koteloimat tulostimet ovat turhan kalliita, tee kotelointi itse niin saat paremman tulostimen 1/2 hinnalla. 3D tulostimen käyttö on paljon paljon mutkikkaampaa kuin tulostimen kotelon tekeminen, joten jos ei ole valmis tekemään kotelointia itse, voi mun mielestä koko 3D tulostamisenkin unohtaa. 3D tulostaminen ei ole plug and play juttu, vaan se vaatii paljon asiantuntemusta jota varten täytyy opiskella perusteita, lueskella muiden kokemuksia ja sitten myös kantapään kautta oppia juttuja. Epäonnistumisia tulee enemmän kuin onnistumisia.
Tuohon budjettiin sopii mm laajasti kehuttu Prusa mk3s (rakennussarjana 770e tai valmiiksi koottuna 999e) Original Prusa i3 MK3S - Prusa Research

On niitä laniinkin kytkettäviä tulostimia, mutta paljon paremman käyttökokemuksen saat esimerkiksi OctoPrintillä, jossa wifiin kytketty Rasberry Pi minitietokone ohjaa tulostinta OctoPrint ohjelmistolla ja sinä ohjaat Rasberryä sisäverkon yli toiselta koneelta. Hinnaksi tulee raspin hinta eli noin 40e ja asennukseen menee ehkä 15-30min. Jos lisäät vielä kameramodulin, pystyt tulostusta valvomaan etänä. Lisätietoja täältä: OctoPrint.org
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
556
Mistäköhän saisi kohtuu hintaan valkoista ja mustaa pla:ta? Marwiolilta on halvat 12.5€/15€ kelat loppu...
 
Liittynyt
31.03.2017
Viestejä
198
Millä keinolla sais muuten näppärimmin vähennettyä/estettyä Prusassa tulostuksen alussa (lämpenemisvaiheessa) tapahtuvan sulan muovin valumisen suuttimesta? Tuota kerkee tapahtua jonkin verran, kun suuttimen lämpö ampuu nopeesti targettiin, mut peti lämpenee hitaammin. Pystyykö tuosta jostain vaihtamaan asetuksia siten että ensin lämpeis peti ja sit vasta suutin? Prusaslicer siis käytössä. Ei oo tullu tutustuttua aiheeseen sen enempää, mut vähä ärsyttävä ominaisuus.
 
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
97
Millä keinolla sais muuten näppärimmin vähennettyä/estettyä Prusassa tulostuksen alussa (lämpenemisvaiheessa) tapahtuvan sulan muovin valumisen suuttimesta? Tuota kerkee tapahtua jonkin verran, kun suuttimen lämpö ampuu nopeesti targettiin, mut peti lämpenee hitaammin. Pystyykö tuosta jostain vaihtamaan asetuksia siten että ensin lämpeis peti ja sit vasta suutin? Prusaslicer siis käytössä. Ei oo tullu tutustuttua aiheeseen sen enempää, mut vähä ärsyttävä ominaisuus.
Vaikka nyt ei ole odotettu vastaus, mutta mielenkiintoista, että sulla tekee noin. Mulla kahdessa eri tulostimessa on ainakin lämmennyt peti ensin ja sitten vasta suutin, joten oon kuvitellu, että se ois ihan standari. Vielä enemmän ihmettelen, että se tekee tuota Prusalla.

Mutta tätä näpytellessä piti käydä tarkistamassa omasta Prusaslicerista Start G-code kohdasta mitä siellä lukee. Sieltä löytyikin vinkki mitä voisi vilkaista. Kato miten sulla menee nämä

M190 S[first_layer_bed_temperature] ; Wait for bed final temp
M104 S[first_layer_temperature] ; Set extruder final temp
M109 S[first_layer_temperature] ; Wait for extruder final temp

Jos puuttuu, niin lisää ne G92:n jälkeen, kuten mulla näyttäis olevan. Ite tosiaan napannu valmiin slicer profiilin omaa tulostinta varten, johon tehny pieniä muutoksia omiin tarpeisiin
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
849
Millä keinolla sais muuten näppärimmin vähennettyä/estettyä Prusassa tulostuksen alussa (lämpenemisvaiheessa) tapahtuvan sulan muovin valumisen suuttimesta? Tuota kerkee tapahtua jonkin verran, kun suuttimen lämpö ampuu nopeesti targettiin, mut peti lämpenee hitaammin. Pystyykö tuosta jostain vaihtamaan asetuksia siten että ensin lämpeis peti ja sit vasta suutin? Prusaslicer siis käytössä. Ei oo tullu tutustuttua aiheeseen sen enempää, mut vähä ärsyttävä ominaisuus.
End gcoodiin retractia sopivasti niin saa vähennettyä. Tosin Prusassa ei tuota voi kovin älyttömästi laittaa, kun ei ole extruderin ja hotendin välissä bowden tubea.
 
Liittynyt
31.03.2017
Viestejä
198
Kiitoksia vastauksista, täytyypä vilkaista seuraavan kerran kun on tulostettavaa!
 
Liittynyt
18.03.2018
Viestejä
21
Onkos joku täällä päivittänyt Creality tulostimen rullakiskoja linear rail:eihin? Pähkäilen mitkä olisivat kohtuuhintaiset kiskot ja mistä saisi. Hiwin olisi varmaan paras mutta hinta hirvittää. Tarve olisi aluksi 2x y-akselille ja 1kpl x-akselille. Adapterit tulostelisin itse kun tilaamalla ei löydy helposti.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
9
Ender-3 pro on ilmeisesti hyvä peli vai panostaako heti ja ostaa Prusa i3 MK3S:n?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
98
Ender-3 pro on ilmeisesti hyvä peli vai panostaako heti ja ostaa Prusa i3 MK3S:n?
Ei ole aidosta prusasta kokemusta mutta ender 3 pro on nyt kolmas tulostin taloudessa ja ei ole ollut itsellä tuohon hintaluokkaan moittimista.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
412
Ender-3 pro on ilmeisesti hyvä peli vai panostaako heti ja ostaa Prusa i3 MK3S:n?
Riippuu ostajasta. Scoda Octavia ajaa saman asian kuin Mersu, mutta Mersusta joutuu maksaan 3x hinnan.
En tosin Ender 3:sta tällä hetkellä ostaisi Pro mallia, Ender 3 v2:ssa on parempi board valmiina.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
910
No niin, vihdoin vuosien jahkailun jälkeen painoin liipaisinta: Ender 3D lähti tulee , aliexpress ja tsekki + dhl = viikossa pitäs olla täällä. 146e noin makso.

Mitäs tuohon kantsii pistää heti hankintaan? Tiedän et kalliimpi vehe ois ollu ehkä parempi mutta jos hommaan innostus loppuu niin vaimo ei hakkaa ihan niin pahasti.

Lasipeti ? Virtalähde tuossa oli jo joku meanwell valmiiksi. Vissiin ei pala kämppä.

Ja nyt pitäs opetella joku helpohko 3D mallaus systeemi (missä helposti näkee kappaleen mitat milleissä jne) Autocad kokemusta on 15 vuoden takaa vähä mutta siitä enää paljoa muista. Mutta atk taipuu perus penaa paremmin ni ehkä selviän :D

ISO kiitos jos joku kehtaa vinkata mitä hommata viikon aikana ?

-Esa
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
98
No niin, vihdoin vuosien jahkailun jälkeen painoin liipaisinta: Ender 3D lähti tulee , aliexpress ja tsekki + dhl = viikossa pitäs olla täällä. 146e noin makso.

Mitäs tuohon kantsii pistää heti hankintaan? Tiedän et kalliimpi vehe ois ollu ehkä parempi mutta jos hommaan innostus loppuu niin vaimo ei hakkaa ihan niin pahasti.

Lasipeti ? Virtalähde tuossa oli jo joku meanwell valmiiksi. Vissiin ei pala kämppä.

Ja nyt pitäs opetella joku helpohko 3D mallaus systeemi (missä helposti näkee kappaleen mitat milleissä jne) Autocad kokemusta on 15 vuoden takaa vähä mutta siitä enää paljoa muista. Mutta atk taipuu perus penaa paremmin ni ehkä selviän :D

ISO kiitos jos joku kehtaa vinkata mitä hommata viikon aikana ?

-Esa
Tervetuloa tulostajien maailmaan.

Softaksi itse suosittelisin suoraan autodeskin fusion360:stä. Ei ehkä se simppelein muttei vaikeinkaan. Netti on pullollaan hyviä tutoriaaleja joiden avulla pääsee nopeasti alkuun. Ihan heti ei ohjelman rajat tule kyllä vastaan. Lisäksi on ilmainen kotikäyttöön.

Jotta pitkäkestoiset ja isot tulosteet ei lähde warppailemaan, voin lämpimästi suositella esim 3DLac suihketta. Tätä saa Suomalaisistakin tulostuskaupoista.

Lasipetiä, tulostuspedin jousia, bltouchia ym voi tilailla kun alkaa ymmärtää mitä tulostimeltaan haluaa.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
412
Mitäs tuohon kantsii pistää heti hankintaan? Tiedän et kalliimpi vehe ois ollu ehkä parempi mutta jos hommaan innostus loppuu niin vaimo ei hakkaa ihan niin pahasti.

Lasipeti ? Virtalähde tuossa oli jo joku meanwell valmiiksi. Vissiin ei pala kämppä.
Jos etsit internetistä mitkä on aivan ehdottomat päivitykset Ender tulostimeen, löydät paljon vastauksia, mutta aikas hassua niissä on se, että vaikka monet ihmiset ovat hyvin jyrkästi sitä mieltä että heidän ehdottamansa päivitykset ovat aivan pakollisia ennenkuin tulostin toimii...heillä on yleensä aivan eri päivitykset listoissaan. Mä ehdotan että ootat sen tulostimen, kasaat sen ja laitat tulostaan jotakin ja mietit sen jälkeen mitä tarvitset. Tuo lasipeti on hyvin yleinen hankinta kiinalaisiin tulostimiin, kun peti on millin osien verran mutkalla, mutta ei aina. Et tarvitse "3D tulostuslasia", ihan mikä tahansa riittävän paksu lasi käy.
Meanwellin virtalähde ei ole takuu kämpän palamattomuuteen, tarkista virtalähteen johtojen kytkennät siinä samalla kun kasaat tulostimen.

Osta lankoja valmiiksi.
Johtava 3D-tulostuskauppa - 3DJake Suomi ilmaiset postit 85e ostoksista, nopea toimitus, kohtuullinen hintataso
marwiol.pl halvat hinnat, kohtuullisen nopea toimitus, postikulujen vuoksi paras paikka ostaa jos tarviit vain pari rullaa
Suomestakin löytyy lankoja, isommilta paikkakunnilta ihan kivijalkakaupastakin. Clasun lankoja kannattaa välttää, laatu vaihtelee paljon, eikä ne laadultaan koskaan pääse keskikertaista korkeammalle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
317
No niin, vihdoin vuosien jahkailun jälkeen painoin liipaisinta: Ender 3D lähti tulee , aliexpress ja tsekki + dhl = viikossa pitäs olla täällä. 146e noin makso.

Mitäs tuohon kantsii pistää heti hankintaan? Tiedän et kalliimpi vehe ois ollu ehkä parempi mutta jos hommaan innostus loppuu niin vaimo ei hakkaa ihan niin pahasti.

Lasipeti ? Virtalähde tuossa oli jo joku meanwell valmiiksi. Vissiin ei pala kämppä.

Ja nyt pitäs opetella joku helpohko 3D mallaus systeemi (missä helposti näkee kappaleen mitat milleissä jne) Autocad kokemusta on 15 vuoden takaa vähä mutta siitä enää paljoa muista. Mutta atk taipuu perus penaa paremmin ni ehkä selviän :D

ISO kiitos jos joku kehtaa vinkata mitä hommata viikon aikana ?

-Esa
[/QUOT
No niin, vihdoin vuosien jahkailun jälkeen painoin liipaisinta: Ender 3D lähti tulee , aliexpress ja tsekki + dhl = viikossa pitäs olla täällä. 146e noin makso.

Mitäs tuohon kantsii pistää heti hankintaan? Tiedän et kalliimpi vehe ois ollu ehkä parempi mutta jos hommaan innostus loppuu niin vaimo ei hakkaa ihan niin pahasti.

Lasipeti ? Virtalähde tuossa oli jo joku meanwell valmiiksi. Vissiin ei pala kämppä.

Ja nyt pitäs opetella joku helpohko 3D mallaus systeemi (missä helposti näkee kappaleen mitat milleissä jne) Autocad kokemusta on 15 vuoden takaa vähä mutta siitä enää paljoa muista. Mutta atk taipuu perus penaa paremmin ni ehkä selviän :D

ISO kiitos jos joku kehtaa vinkata mitä hommata viikon aikana ?

-Esa
Bltouch ja Octoprint auttaa touhua kummasti.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
910
Kiitos vastanneille, lähdetään ihan huolellisella kasaamisella liikkeelle. Lasia tosiaan saa täältä, muutoin kaikki kyl tilauskamaa. (Kuusamo on vähä huono paikka atk kaman suhteen)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
223
Clasun lankoja kannattaa välttää, laatu vaihtelee paljon, eikä ne laadultaan koskaan pääse keskikertaista korkeammalle.
Jotain perustelija olis kiva kuulla, meinaa kyllä mulla on clasun pla:at toimineet ihan täydellisesti. Tulostus-päänä on E3D v6 ja ollut messinki/teräs kuin rubiini suutintakin kiinni.
Tuoksu on ainut missä eron toisiin pla on huomannut. Clasu ei tuoksu miltään. Esan pla tuoksu popkornille. Kiinan pla:ssa oli selvästi sekotettu abs joukkoon eli kärysi muovin tuoksulla.

Clasua tullu tulostettua joku 8 rullaa ja hyvin on tehtävänsä hoitanut. Oikeastaan en ole sysipaskaan pla edes törmännyt. Jokaiselle on löytynyt sopivat asetukset millä tulostaa.
Yksi kiinalainen rulla on mikä ei ainakaan vielä ole lähtenyt toimimaan. Toisaalta en ole sitä niin ahkerasti edes yrittänyt. Se on jollekin tulostuskynälle tarkoitettu fosfori lanka.
Tukkii ainakin pienet suuttimet huolella. Vois toimia jos sen ajais jonkun 0.8-1.0 läpi.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
412
Jotain perustelija olis kiva kuulla, meinaa kyllä mulla on clasun pla:at toimineet ihan täydellisesti. Tulostus-päänä on E3D v6 ja ollut messinki/teräs kuin rubiini suutintakin kiinni.
Tuoksu on ainut missä eron toisiin pla on huomannut. Clasu ei tuoksu miltään. Esan pla tuoksu popkornille. Kiinan pla:ssa oli selvästi sekotettu abs joukkoon eli kärysi muovin tuoksulla.

Clasua tullu tulostettua joku 8 rullaa ja hyvin on tehtävänsä hoitanut. Oikeastaan en ole sysipaskaan pla edes törmännyt. Jokaiselle on löytynyt sopivat asetukset millä tulostaa.
Yksi kiinalainen rulla on mikä ei ainakaan vielä ole lähtenyt toimimaan. Toisaalta en ole sitä niin ahkerasti edes yrittänyt. Se on jollekin tulostuskynälle tarkoitettu fosfori lanka.
Tukkii ainakin pienet suuttimet huolella. Vois toimia jos sen ajais jonkun 0.8-1.0 läpi.
Tällä palstalla on monet kertoneet kokemuksiaan Clasun rullista, monella on ollut valittamista mm rullien sotkuisuuksista, eli että filamentti on rullattu miten sattuu ja tulostaessa lanka menee solmuun. Oma kokemus on 2 rullaa. Toinen niistä ei suostunut kulkemaan Capricornin läpi ja vasta kun olin kaikki muut tukkoisuuden potentiaaliset syyt käynyt läpi, tajusin mitata filamentin paksuutta. Capricornissa siis on selkeesti pienempi sisähalkaisija kun normaalissa PTFE tuubissa ja kun clasun rullassa filamentin paksuus vaihteli huomattavasti enemmän kuin mikä on hyväksyttävää, se ei vain mene mun laatuluokituksessa hyvän puolelle. Missään muussa filamentissa en ole ikinä huomannut mitattavissa olevaa halkaisijan vaihtelua ja sen tähden en tuossakaan tapauksessa osannut sitä yhtään epäillä.

Voin aika vahvalla mutulla väittää että "Kiinan PLA:ssa" ei ole sekoitettu ABS muovia joukkoon. PLA on kasvipohjainen muovi ja ABS on öljypohjainen muovi. Ne eivät sekoitu kovinkaan hyvin. Hyvin suurella todennäköisyydellä Clasun filamentit on kiinalaisia. Heidän nettisivut eivät kerro valmistusmaata, eivätkä liikkeessä myyjät osaa sanoa juuta taikka jaata. Kun sanoit Esan, tarkoitit varmaankin Esun? Se on myös kiinalaista. En sano etteikö Kiinasta voisi tulla ajoittain myös hyvää tavaraa, mutta suosittelen sun kokeilemaan jotain laadukkaita eurooppalaisia ja verrata niihin. Hyviä kokemuksia mulla on mm Fillamentumista (Tsekki), Prusa filamentista (Tsekki), Das filamentista (Saksa), Fiberlogystä (Puola), Devil Designista (Puola), Extrudr (Itävalta) ja BQ:sta (Espanja).

Mä en ole tulostushajuja käyttänyt laadun määrittämiseen, enempi se menee mulla näillä linjoilla: Kuinka hyvin kiinnittyy alustaan, miltä lopputuloste näyttää (joidenkin pitäisi olla mattoja ja joidenkin kiiltäviä ja miten kerrokset erottuu), miten hyvin filamentti on rullattu, miten hyvin läpimitta pitää kutinsa koko rullan läpi, kuinka rulla on pakattu...
Tosta alustaan kiinnittymisestä tuli muuten huomattua yksi erikoisuus. Extrudr:n PLA NX2 kiinnittyy kuin tauti puhtaaseen lasipintaan. Siinä kun kaikki muut filamentit napsahtelee itsestään irti kun lasi jäähtyy, tuolla NX2:lla tulostettuja joutuu oikeasti naputteleen lastan kanssa pois. Samoin tulostusjälki on aivan erinomainen, jotenkin vissiin tuo käyttäytyy sulana vähän eritavalla kuin muut ja tuolla tulostetuista kappaleista kerroksia ei huomaa yhtä hyvin kuin muista.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
556
Itselläni on kiinalaista Esunin lankaa valkoisena, mustana ja tpu:na. Todella hyvin on tulostunut eikä omaan nenään haisekkaan kovin pahasti miltään ellei lämpöjä nosta yli 210c. Ainut mistä antaisin miinusta oli se että valkoinen filamentti oli hiukan läpinäkyvää, eli printeissä joissa todella ohuita kohtia saattoi olla pientä läpikuultavuutta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
849
No niin, vihdoin vuosien jahkailun jälkeen painoin liipaisinta: Ender 3D lähti tulee , aliexpress ja tsekki + dhl = viikossa pitäs olla täällä. 146e noin makso.

Mitäs tuohon kantsii pistää heti hankintaan? Tiedän et kalliimpi vehe ois ollu ehkä parempi mutta jos hommaan innostus loppuu niin vaimo ei hakkaa ihan niin pahasti.

Lasipeti ? Virtalähde tuossa oli jo joku meanwell valmiiksi. Vissiin ei pala kämppä.

Ja nyt pitäs opetella joku helpohko 3D mallaus systeemi (missä helposti näkee kappaleen mitat milleissä jne) Autocad kokemusta on 15 vuoden takaa vähä mutta siitä enää paljoa muista. Mutta atk taipuu perus penaa paremmin ni ehkä selviän :D

ISO kiitos jos joku kehtaa vinkata mitä hommata viikon aikana ?

-Esa
Eikös noissa Ender 3:n pro malleissa ollu toi meanwell ja ei prossa joku muu poweri?
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
412
Eikös noissa Ender 3:n pro malleissa ollu toi meanwell ja ei prossa joku muu poweri?
Creality vähät piittaa moisesta, tällä hetkellä on kuulemma liikkeellä myös Ender 3 Pro malleja joissa on 32 bittinen emolevy. On ihan sattumaa mitä sieltä saa. Teoriassa 32 bittinen emo pitäisi olla vain v2 mallissa, mutta Creality tosiaan heittelee noita kasaan riippuen vähän mitä osia sattuu oleen hyllyssä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
223
Tällä palstalla on monet kertoneet kokemuksiaan Clasun rullista, monella on ollut valittamista mm rullien sotkuisuuksista, eli että filamentti on rullattu miten sattuu ja tulostaessa lanka menee solmuun.
Mielestäni tuo ei ole yksinomaan vain clasun ominaisuus, vaan kaikkien rullien filamentit ovat pikkusen kierteillä. Oma mielipiteeni on, että aivan liikaa katsotaan nykyään noihin langan paksuuksiin. Koska jos syötät sen 1.75mm suuttimelle tasasesti, ei siinä parit kymmenekset ratkaise. Enemmän ratkaisee kuinka se tulostinpää pysyy lämmöissä mukana.
Viestissäsi on niin paljon asiantuntemusta, että siihen pitää palata paremmalla ajalla.
 
Liittynyt
23.03.2017
Viestejä
186
Mielestäni tuo ei ole yksinomaan vain clasun ominaisuus, vaan kaikkien rullien filamentit ovat pikkusen kierteillä. Oma mielipiteeni on, että aivan liikaa katsotaan nykyään noihin langan paksuuksiin. Koska jos syötät sen 1.75mm suuttimelle tasasesti, ei siinä parit kymmenekset ratkaise. Enemmän ratkaisee kuinka se tulostinpää pysyy lämmöissä mukana.
Viestissäsi on niin paljon asiantuntemusta, että siihen pitää palata paremmalla ajalla.
Kaverin kanssa käytetään 99% pelkkiä DasFilamentin lankoja eikä viellä oo tullus vastaan kierteellä olevaa rullaa. Eli sellaista missä lanka menee toisen kierroksen alta ja tulostaessa vetää jumiin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
98
Kaverin kanssa käytetään 99% pelkkiä DasFilamentin lankoja eikä viellä oo tullus vastaan kierteellä olevaa rullaa. Eli sellaista missä lanka menee toisen kierroksen alta ja tulostaessa vetää jumiin.
BQ:lla Sama homma. Ei toistaiseksi ongelmia.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
412
Mielestäni tuo ei ole yksinomaan vain clasun ominaisuus, vaan kaikkien rullien filamentit ovat pikkusen kierteillä. Oma mielipiteeni on, että aivan liikaa katsotaan nykyään noihin langan paksuuksiin. Koska jos syötät sen 1.75mm suuttimelle tasasesti, ei siinä parit kymmenekset ratkaise. Enemmän ratkaisee kuinka se tulostinpää pysyy lämmöissä mukana.
Viestissäsi on niin paljon asiantuntemusta, että siihen pitää palata paremmalla ajalla.
Ei ole yleinen ongelma että rullat olisi pakattu huonosti. Hyvin harvoin törmää moiseen ongelmaan, mutta silloin kun törmää, tietää heti että kyseessä on huonolaatuinen valmistaja.

Langan paksuus on erittäin tärkeää siinä millaista tulostusjälkeä haluaa. Jos langan paksuus vaihtelee vaikkapa 10%, tulostusteessasi tulee olemaan huomattavia rakoja. Materiaalin kulutus lasketaan erittäin tarkoin ja pienikin heitto siinä näkyy heti lopputuloksessa. Jos et usko, heitäppä vaikkapa slicerista flow arvoksi 90 ja kokeile tulostaa jotain ja vertaile lopputulosta samasta kappaleesta joka on tulostettu flow 100:lla. Ja toinen hyvin suuri ongelma on mm tuo mainitsemani Capricorn PTFE, johon liian paksu filamentti jää jumiin.
Vanhentunutta tietoa? Oikaise minua ole hyvä, erikoista ettet "jaksanut" sitä nyt heti tehdä. "Sä oot ihan väärässä, mutten ny jaksa kertoa miksi" :D

Btw, lopetin nyt arvailut ja kysyin Clasun asiakaspalvelusta suoraan ja juuri äsken sain vastauksen, heidän myymänsä PLA:n valmistusmaa on Kiina. Jännää etteivät uskaltaneet sitä tuotetiedoissaan mainita.
 
Liittynyt
19.09.2017
Viestejä
174
Ei ole yleinen ongelma että rullat olisi pakattu huonosti. Hyvin harvoin törmää moiseen ongelmaan, mutta silloin kun törmää, tietää heti että kyseessä on huonolaatuinen valmistaja.

Langan paksuus on erittäin tärkeää siinä millaista tulostusjälkeä haluaa. Jos langan paksuus vaihtelee vaikkapa 10%, tulostusteessasi tulee olemaan huomattavia rakoja. Materiaalin kulutus lasketaan erittäin tarkoin ja pienikin heitto siinä näkyy heti lopputuloksessa. Jos et usko, heitäppä vaikkapa slicerista flow arvoksi 90 ja kokeile tulostaa jotain ja vertaile lopputulosta samasta kappaleesta joka on tulostettu flow 100:lla. Ja toinen hyvin suuri ongelma on mm tuo mainitsemani Capricorn PTFE, johon liian paksu filamentti jää jumiin.
Vanhentunutta tietoa? Oikaise minua ole hyvä, erikoista ettet "jaksanut" sitä nyt heti tehdä. "Sä oot ihan väärässä, mutten ny jaksa kertoa miksi" :D

Btw, lopetin nyt arvailut ja kysyin Clasun asiakaspalvelusta suoraan ja juuri äsken sain vastauksen, heidän myymänsä PLA:n valmistusmaa on Kiina. Jännää etteivät uskaltaneet sitä tuotetiedoissaan mainita.
Ei ole tullut huomoioitua tai mitattua langan paksuuden vaihtelua, vaan olettanut sen johtuvan langan syöttöongelmista. Toisaalta suutinta puhdistaessa on se ollut myös tukossa vaaleista säikeistä.
Langan syöttöputken vaihdon yhteydessä pitää olla tarkkana, ettei sen ja suuttimen väliin jää rakoa ,jonne lanka sulaessaan pursoaa. Tämä mälli ainakin kerrran sai syötön tukkeutumaan.
Kierteellä ei ole ollut yksikään rulla, ei edes ilman kelaa rullattu FrontierFilan musta.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
412
Langan syöttöputken vaihdon yhteydessä pitää olla tarkkana, ettei sen ja suuttimen väliin jää rakoa ,jonne lanka sulaessaan pursoaa.
Toi kannattaa tehdä sillai, että ensin ottaa suutinta aukipäin 1/8 kierrosta, sitten vaihtaa sen syöttöputken (PTFE) ja sen jälkeen lämmittää suuttimen tulostuslämpötilaan ja sitten kiristää suutinta sillai että on ihan kiinni putkessa (ei liian tiukalle tai heat creappi voi katketa). Se rako on paljon helpompi saada umpeen suutinta kiristämällä kuin sitä putkea alaspäin työntämällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
223
Oikaise minua ole hyvä, erikoista ettet "jaksanut" sitä nyt heti tehdä. "Sä oot ihan väärässä, mutten ny jaksa kertoa miksi" :D
Otetaampa nyt rauhassa, koska on aivan turha nokitella harrasteesta.

Sanoit "Langan paksuus on erittäin tärkeää siinä millaista tulostusjälkeä haluaa. Jos langan paksuus vaihtelee vaikkapa 10%, tulostusteessasi tulee olemaan huomattavia rakoja."

Oma mielipiteeni on asiaan, että jos tulostimen syöttökoneisto on edes hiukankin vireessä, tuolla 10% ei ole suurtakaan merkitystä. Tuo johtuu siitä, että ainakin kaikissa suuttimissä mitä itse olen kokeillut, on jokaisessa aivan samanlainen rakenne. Tuo rakenne löytyy niin euron kiinalaisesta kuin 150€ rubiinistä. Niissä kaikissa on pikku kammio sille sulalle filamentille.
Kunhan syöttökoneisto pystyy painamaan lankaa tasasesti ja lämpöä riittää ei sillä langan parin kymmenyksen paksuus erolla ole merkitystä.

Toki jos on esim. heikko jousi painamassa lankaa kiinni vetorullaan on ongelmia tiedossa. Veikkaankin tuossa olevan yksi yleisimpiä ongelman lähteitä.
Ongelma ei ole itse langassa tai ohjelmistossa jolla käskytetään tulostinta, vaan syöttöratas ei saa kunnon otetta filamentista. Suuttimessa on kumminkin noin 10cm sulaa lankaa koko ajan sisällä päässä.

Muista, että nämä ovat vain minun omia mielipiteitäni. Enkä osaa lainata viestejä edes välttävästi:(
 
Liittynyt
23.03.2017
Viestejä
186
Otetaampa nyt rauhassa, koska on aivan turha nokitella harrasteesta.

Sanoit "Langan paksuus on erittäin tärkeää siinä millaista tulostusjälkeä haluaa. Jos langan paksuus vaihtelee vaikkapa 10%, tulostusteessasi tulee olemaan huomattavia rakoja."

Oma mielipiteeni on asiaan, että jos tulostimen syöttökoneisto on edes hiukankin vireessä, tuolla 10% ei ole suurtakaan merkitystä. Tuo johtuu siitä, että ainakin kaikissa suuttimissä mitä itse olen kokeillut, on jokaisessa aivan samanlainen rakenne. Tuo rakenne löytyy niin euron kiinalaisesta kuin 150€ rubiinistä. Niissä kaikissa on pikku kammio sille sulalle filamentille.
Kunhan syöttökoneisto pystyy painamaan lankaa tasasesti ja lämpöä riittää ei sillä langan parin kymmenyksen paksuus erolla ole merkitystä.

Toki jos on esim. heikko jousi painamassa lankaa kiinni vetorullaan on ongelmia tiedossa. Veikkaankin tuossa olevan yksi yleisimpiä ongelman lähteitä.
Ongelma ei ole itse langassa tai ohjelmistossa jolla käskytetään tulostinta, vaan syöttöratas ei saa kunnon otetta filamentista. Suuttimessa on kumminkin noin 10cm sulaa lankaa koko ajan sisällä päässä.

Muista, että nämä ovat vain minun omia mielipiteitäni. Enkä osaa lainata viestejä edes välttävästi:(
Suuttimessa on sulaa lankaa ennemminkin 10mm. Jos niinkään paljoa. Ainakin e3d v6 on se "heat break" jolla pyritään pitämään se lämpö vain siellä blokin sisällä suuttimen lähellä ja estämään ettei nouse ylemmäs halanka ala sulaa siellä ylempänä. Uusi lanka edellään painaa sitä sulaa ulos, ja mitä vähemmän siellä on sulaa kerrallaan, sitä tarkemmin pystytään tursottamaan. Vastaavasti jos suuttimeen tasaisella nopeudella työnnettävän langan vahvuus vaihtelee, niin suuttimesta ulos tulevan muovin määrä vaihtelee samassa suhteessa.

Lisäksi bowden vs direct vertailussa, directillä saadaan usein tarkempaa jälkeä, kun extruderin jälkeen on "tiukempi" paketti.

Enempää taas ehdi pukea ajatuksia ymmärrettäväksi tekstiksi kun lapset heittää ruokaa pitkin kämppää
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
412
Sanoit "Langan paksuus on erittäin tärkeää siinä millaista tulostusjälkeä haluaa. Jos langan paksuus vaihtelee vaikkapa 10%, tulostusteessasi tulee olemaan huomattavia rakoja."

Oma mielipiteeni on asiaan, että jos tulostimen syöttökoneisto on edes hiukankin vireessä, tuolla 10% ei ole suurtakaan merkitystä. Tuo johtuu siitä, että ainakin kaikissa suuttimissä mitä itse olen kokeillut, on jokaisessa aivan samanlainen rakenne. Tuo rakenne löytyy niin euron kiinalaisesta kuin 150€ rubiinistä. Niissä kaikissa on pikku kammio sille sulalle filamentille.
Kunhan syöttökoneisto pystyy painamaan lankaa tasasesti ja lämpöä riittää ei sillä langan parin kymmenyksen paksuus erolla ole merkitystä.

Toki jos on esim. heikko jousi painamassa lankaa kiinni vetorullaan on ongelmia tiedossa. Veikkaankin tuossa olevan yksi yleisimpiä ongelman lähteitä.
Ongelma ei ole itse langassa tai ohjelmistossa jolla käskytetään tulostinta, vaan syöttöratas ei saa kunnon otetta filamentista. Suuttimessa on kumminkin noin 10cm sulaa lankaa koko ajan sisällä päässä.

Muista, että nämä ovat vain minun omia mielipiteitäni. Enkä osaa lainata viestejä edes välttävästi:(
Ei. Syöttörattaan lipsuminen on eri ongelma, joka kyllä voi aiheuttaa samanlaista virhettä tulosteessa. Mutta ajattele asiaa sillä tavalla, että kun tulostin on säädetty juuri nappiin, suutin tulostaa materiaalia vierekkäin millin sadasosien tarkkuudella ja siihen päästäkseen slicerin pitää tietää kuinka paksua lanka on, kuinka nopeasti sitä syötetään, kuinka leveää viivaa tehdään jne. Slicer tekee tarkat laskelmat näistä tiedoista esimerkiksi syöttöpäälle että kuinka nopsaan uutta materiaalia pitää tulla hot endille, että tulos on halutunlainen. Jos nyt sitten langan paksuus onkin 10% ohuempi kuin mitä slicerille on ilmoitettu, se tarkoittaa sitä että lopputuloksesta puuttuu 10% materiaalista ja se tarkoittaa rakoja viivojen välissä. Ilmiön nimi on under extrucion ja sitä voi aiheuttaa toki moni muukin asia, mutta aina on kyse siitä että kone jostain syystä pursuttaa vähemmän materiaalia kuin mitä slicer on laskenut tarvittavan. Jos taas langan paksuus on 10% isompi mitä slicerille on ilmoitettu, tulee ilmiö nimeltä over extrucion.

Jos et usko että, että asia on näin, voit hyvin helposti testata asian. Säädä slicerissasi langan paksuus 1.925 mm:ksi (tuo on 10% enemmän kuin 1.75mm) ja tulosta jokin pieni tuloste langalla jonka todellinen paksuus on 1.75mm. Esimerkiksi Curassa tuon langan paksuuden voit muuttaa printterin asetuksista.

Hyvän tulostusjäljen saavuttamiseksi tulostin pitää kalibroida, jotta tiedetään aivan tarkasti minkä verran kone oikeasti työntää materiaalia kun oli annettu käsky 10 millimetristä. Tämäkin liittyy siihen että slicerin täytyy tietää tarkalleen minkä verran materiaalia tulee suuttimesta. Filamenttien yleislaadussa on menty paljon eteenpäin ja nykypäivänä onkin erittäin harvinaista löytää vaihtelevaa paksuutta. Mä olen löytänyt vain yhden merkin jossa tuota on ollut ja se oli Clas Ohlsenin myymä, nimetön Kiinassa valmistettu PLA filamentti. Siksi annoin ohjeen, että ehkä niitä kannattaisi välttää. Vieläpä, kun ne Clasun rullat ei ole yhtään sen halvempia kuin laadukkaat eurooppalaiset merkit, niin miksi kaivaa verta nenästään.

edit: Lisätään vielä sen verran, että vaikka suuttimen sisällä olisi sulaa muovia, se tulee ulos vain kun sen sulan materiaalin takana paine nousee ja se paine tulee siitä kun extruderin rullat työntävät lankaa eteenpäin. Silloin kun halutaan estää tahaton vuoto eli mm lankojen muodostuminen suuttimen siirtyessä, tehdään pieni takaisinveto, jossa tarkoituksena on vain poistaa se paine sieltä suuttimen takaa. Vaikka siellä suuttimen sisällä on sitä sulaa materiaalia, slicer on kuitenkin sen tarkkaan laskenut ja on hyvin tietoinen sen olemassaolosta. Kaiken onnistumiseksi slicerin täytyy tietää paljonko materiaali pursuaa ja jos langan paksuus on eri kuin slicerin luulema, silloin pursottuminen on joko liian pientä tai liian isoa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.04.2018
Viestejä
139
Onko kokemusta VELLEMAN K8200 tulostimesta? Siinä houkuttelee varaosien saatavuus Suomesta ja taitaa olla monia muita tulostimia helpompi tehdä muutoksia laitteeseen. Ohjeita sen paranteluun taitaa myös löytyä -- tarkoittanee että pitää olla kiinnostusta myös itse laitteen kanssa askarteluun ja korjailuun? Josko helpompi vaihtoehto olisi kumminkin CrealityEnder 5 ainakin tulee valmiiksi koottuna.

Omalle tulostukselle ei ole erityisiä tavoitteita, jos ei satunnaisia varaosien tekemistä ota mukaan. Mallintamisen opiskeluun kaiketi menee eniten alkuun. Olisikohan täsmällisesti sopivien LEGO-palikoiden kanssa toimivien osien tekeminen hyvä tavoite :) Luulen että siinä tarkkuuskriteerit on riittävän tarkat. Ennakolta luulen ettei homma ole liian helppo halvemmalle tulostimelle. Jos taas tekee esimerkiksi autoon jokun muoviosan rikkinäisen tilalle, niin toiminnallinen sopivuus riittää ja viilalla voi hienosäätää?

Toistaiseksi on kokemusta 3D-kynästä -- voi korjata jotain pientä. Vapaalla kädellä en itse edes yritä kuin 2D-mallinnusta. Jotain samaa siinä kynän käytössä on kumminkin kuin mitä kone tekee. Koneella on vain aikaa paremmin hinkata pientä ja tarkkaa.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
412
Onko kokemusta VELLEMAN K8200 tulostimesta? Siinä houkuttelee varaosien saatavuus Suomesta ja taitaa olla monia muita tulostimia helpompi tehdä muutoksia laitteeseen. Ohjeita sen paranteluun taitaa myös löytyä -- tarkoittanee että pitää olla kiinnostusta myös itse laitteen kanssa askarteluun ja korjailuun? Josko helpompi vaihtoehto olisi kumminkin CrealityEnder 5 ainakin tulee valmiiksi koottuna.

Omalle tulostukselle ei ole erityisiä tavoitteita, jos ei satunnaisia varaosien tekemistä ota mukaan. Mallintamisen opiskeluun kaiketi menee eniten alkuun. Olisikohan täsmällisesti sopivien LEGO-palikoiden kanssa toimivien osien tekeminen hyvä tavoite :) Luulen että siinä tarkkuuskriteerit on riittävän tarkat. Ennakolta luulen ettei homma ole liian helppo halvemmalle tulostimelle. Jos taas tekee esimerkiksi autoon jokun muoviosan rikkinäisen tilalle, niin toiminnallinen sopivuus riittää ja viilalla voi hienosäätää?

Toistaiseksi on kokemusta 3D-kynästä -- voi korjata jotain pientä. Vapaalla kädellä en itse edes yritä kuin 2D-mallinnusta. Jotain samaa siinä kynän käytössä on kumminkin kuin mitä kone tekee. Koneella on vain aikaa paremmin hinkata pientä ja tarkkaa.
Myönnän heti että kuulen Vellemanista varmaankin ensimmäistä kertaa, joten tämä viesti on vain yleisellä tasolla.
- 500 euroa tulostimesta jonka tulostusala on 200x200x200mm, on aika kova pyyntö ja siksi tulostimen pitäisi sisältää jotakin aivan erikoista, jota en ainakaan itse onnistunut löytämään ja siten hintaa perustelemaan.
- Tuo Velleman on 3mm langalle tarkoitettu kone. Kyllä 3mm lankaa saa ostettua, mutta se on vähän kuin ostaisi kotiin Betamaxin siinä kohtaa kun pornoteollisuus on jo valinnut VHS:n omaksi standardikseen.
- Multa pääsi pieni naurahdus tuossa mainoskohdassa "runko on valmistettu alumiiniprofiilista", kun kuvasta melko hyvin käy selväksi, että nuo alumiiniosat on toisissaan kiinni muoviosien välityksellä.
- Reprap 3D tulostimien varaosat ovat aikalailla universaaleja, eli kaikki sopii kaikkiin, se on vähän niinkuin koko projektin periaate. Myös mm Prusan ja Crealityn printterit perustuvat Reprap -projektiin. Veikkaan että 90% maailmalla myydyistä 3D tulostimista perustuvat siihen.
- Creality Ender 5 voi tulla valmiiksi koottuna, jos myyvä liike on sen sinulle koonnut. Vähän niinkuin jos ostaisit Ikean huonekalun välittäjäliikkeeltä joka kokoaa sen sinulle valmiiksi, tällöin maksat siitä kokoamisesta sille välittäjäliikkeelle. Crealityn tulostimet ovat hyvin helppoja koota ja se tapahtuu noin 10-40 minuutissa mallista riippuen.
- Ender 5 on core XY -mallin tulostin, jolla on vähän erilainen toimintaperiaate kuin tuolla linkkaamallasi. Tuota Vellemania vastaava Crealityn tulostin on Ender 3, josta sitten löytyy useampi eri malli (ainakin perusmalli, pro-versio ja v2), mutta tuota Vellemania vastaavan laitteen saa noin 170 eurolla kotiinkuljetettuna viikossa.
- Lego-palikoita voi hyvin itse tulostaa. Jos kone on kalibroitu hyvin, palikat sopii aitojen kanssa hyvin yhteen. Jos tulostat palikan PLA muovista, sen ennenpitkää kuluu siten että yhteenkiinnittyminen löystyy, tulostamalla ABS:llä, tuloste kestää enemmän irroittelua ja yhdistämistä. Kaikki Legon palikat on valmiiksi mallinnettu ja löydettävissä netistä, lisäksi on tuhansia erilaisia palikoita joita ei Legolta löyty.
 
Liittynyt
23.03.2017
Viestejä
186
Onko kokemusta VELLEMAN K8200 tulostimesta? Siinä houkuttelee varaosien saatavuus Suomesta ja taitaa olla monia muita tulostimia helpompi tehdä muutoksia laitteeseen. Ohjeita sen paranteluun taitaa myös löytyä -- tarkoittanee että pitää olla kiinnostusta myös itse laitteen kanssa askarteluun ja korjailuun? Josko helpompi vaihtoehto olisi kumminkin CrealityEnder 5 ainakin tulee valmiiksi koottuna.
Jättäisin velleman kyllä kauppaan. Ender aika varma valinta hintaluokassaa ja yksinkertainen rakenne. Peti liikkuu Z suunnassa, hotendi X ja Y.
Tuossa vellemanissa ilmeisesti petiä liikutetaan X ja Y suunnassa? Hotendi sitten Z. Usein liikuteltava massa pyritään minimoimaan mutta tällä rakenteella väkisinkin tulee ylimääräistä massaa ja rakenne vaikuttaa hankalalta. Vähän ultimaker tyylinen rakenne.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
221
Creality vähät piittaa moisesta, tällä hetkellä on kuulemma liikkeellä myös Ender 3 Pro malleja joissa on 32 bittinen emolevy. On ihan sattumaa mitä sieltä saa. Teoriassa 32 bittinen emo pitäisi olla vain v2 mallissa, mutta Creality tosiaan heittelee noita kasaan riippuen vähän mitä osia sattuu oleen hyllyssä.
Crealityn kanssa on osien kanssa joskus arpapeliä, mutta esim Ender-3 pron virtalähde on aina Meanwell, sitä eivät ole muuttaneet, ainakaan vielä. Ender-5 oli aluksi Meanwell mutta sitten vaihtui yllättäen Landyyn ja poistivat myöhemmin maininnat Meanwellistä markkinointimatskuistakin.

Tosta 32-bittisestä emosta ollut sen verran juttua että ilmeisesti ovat lopettaneet 1.1.4 ja 1.1.5 emojen tuotannon ja kun varastot loppuivat niin ne korvautuu sillä 32-bittisellä v4.2.2 emolevyllä josta on tämän hetkisen tiedon mukaan kahta eri versiota, "standard"-versio jossa on HR4988 driverit (vastaavat aiempia A4988) sekä "silent"-versio jossa TMC2208 driverit. Laittelevat siis tuota v4.2.2 perusversiota Ender-3 prohon ja ilmeisesti vähän myöhemmin tavalliseen Enderiinkin, jos ei ole jo. Samoin myös Ender-5 sarjalaisiin ja 5 prossa kun ollut 1.1.5 niin se saanee jatkossakin silent-version. Eli nyt on se vaihe menossa että varastoissa on sekaisin Endereitä vanhemmilla sekä uudemmilla emoilla niin on ihan tuurista ja varastojen vaihtuvuudesta kiinni että minkä saa.

Vähän kummastuttaa tuossa että miksi päätyivät käyttämään tossa v4.2.2 emon silent versiossa drivereitä standalone-moodissa uartin sijaan. No, en aina jaksa ymmärtää Crealityn touhuja muutenkaan. Aina vaan näkee uusissakin malleissa ihmeellisiä suunnittelun ja toteutuksen kukkasia mutta käyttävät kuitenkin laadullisesti kelvollisia osia niin homma yleensä toimii siitä huolimatta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.04.2018
Viestejä
139
Myönnän heti että kuulen Vellemanista varmaankin ensimmäistä kertaa, joten tämä viesti on vain yleisellä tasolla.
- 500 euroa tulostimesta jonka tulostusala on 200x200x200mm, on aika kova pyyntö ja siksi tulostimen pitäisi sisältää jotakin aivan erikoista, jota en ainakaan itse onnistunut löytämään ja siten hintaa perustelemaan.
- Tuo Velleman on 3mm langalle tarkoitettu kone. Kyllä 3mm lankaa saa ostettua, mutta se on vähän kuin ostaisi kotiin Betamaxin siinä kohtaa kun pornoteollisuus on jo valinnut VHS:n omaksi standardikseen.
- Multa pääsi pieni naurahdus tuossa mainoskohdassa "runko on valmistettu alumiiniprofiilista", kun kuvasta melko hyvin käy selväksi, että nuo alumiiniosat on toisissaan kiinni muoviosien välityksellä.
- Reprap 3D tulostimien varaosat ovat aikalailla universaaleja, eli kaikki sopii kaikkiin, se on vähän niinkuin koko projektin periaate. Myös mm Prusan ja Crealityn printterit perustuvat Reprap -projektiin. Veikkaan että 90% maailmalla myydyistä 3D tulostimista perustuvat siihen.
- Creality Ender 5 voi tulla valmiiksi koottuna, jos myyvä liike on sen sinulle koonnut. Vähän niinkuin jos ostaisit Ikean huonekalun välittäjäliikkeeltä joka kokoaa sen sinulle valmiiksi, tällöin maksat siitä kokoamisesta sille välittäjäliikkeelle. Crealityn tulostimet ovat hyvin helppoja koota ja se tapahtuu noin 10-40 minuutissa mallista riippuen.
- Ender 5 on core XY -mallin tulostin, jolla on vähän erilainen toimintaperiaate kuin tuolla linkkaamallasi. Tuota Vellemania vastaava Crealityn tulostin on Ender 3, josta sitten löytyy useampi eri malli (ainakin perusmalli, pro-versio ja v2), mutta tuota Vellemania vastaavan laitteen saa noin 170 eurolla kotiinkuljetettuna viikossa.
- Lego-palikoita voi hyvin itse tulostaa. Jos kone on kalibroitu hyvin, palikat sopii aitojen kanssa hyvin yhteen. Jos tulostat palikan PLA muovista, sen ennenpitkää kuluu siten että yhteenkiinnittyminen löystyy, tulostamalla ABS:llä, tuloste kestää enemmän irroittelua ja yhdistämistä. Kaikki Legon palikat on valmiiksi mallinnettu ja löydettävissä netistä, lisäksi on tuhansia erilaisia palikoita joita ei Legolta löyty.
Kiitoksia. Tuossa tuli paljon harkittavia näkökulmia. Yksistään tuo 3 mm lankojen ostaminen teettää enemmän töitä kuin on tarkoituksen mukaista. Mieluummin sitä ohuempaa 1,75mm lankaa (se koko tuli Vellemanin 3D-kynässä). Arvaan että 3 mm langan kanssa syötön moottorin myös pitää olla 3x tarkempi kuin 1,75mm, kun sen verran enemmän menee tilavuutta samalla pituudella. Enemmän kiinnostaa tarkkuus kuin nopeus. Tiedä sitten miten on käytännössä jos tulostus vie vaikka vuorokauden aikaa parhaalla tarkkuudella??

Alle tunnissa tehty kokoaminen ei ole kummoinen juttu, jos ja kun kaikki mutterit ja ruuvit ei tule pusseissa, piirilevyt ja kaikki puihat kytkemättä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
100 079
Viestejä
2 005 598
Jäsenet
41 660
Uusin jäsen
Herra Jortikka

Hinta.fi

Ylös Bottom