3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Ei ole ollut helppo alku itellä. Heti parin ensimmäisen Benchyn jälkeen säädin suuttimen lämpötilan liian alas ja tuli tukos josta seurasi sitten filamentin jumittuminen, ja heatblockin liikkuminen irroituksen yhteydessä, jumittunutta filamenttia hotendissä, hajonnutta filamenttia extruder pulleyssä ja vaikka mitä...
Mutta kyllä suu kääntyy hymyyn. Prusan tuki on uskomattoman hyvä, ja siis tarkoitan Prusan omaa chattia. Heidän kanssaan olen tässä nyt parina iltana tätä tunkannut, ja hyvin ystävällisesti ovat auttaneet. Nyt taas lauantain jälkeen ekat testiprintit menossa ja Prusan aspa halusi vielä nähdä miltä näyttää first layer testituloste.
 

Ei ole kalliita, tekis mieli tilata tuo 300x300mm laajennus. :O

Kellään kokemusta. ?
 
Onko porukalla mielipiteitä tuosta Artillery sidewinder V4 tulostimesta? Taitaa olla kilpailija noille Creatilitys CR 10 malleille, mutta tuosta Artillerystä löytyy halvemmalla (292.56€) direct drive, kosketusnäyttö ja nopeammin lämpenevä peti. Jollakin täälläkin taisi kyseinen tulostin olla mitä olen selaillut sivuja taaksepäin. Ymmärtääkseni tuo MKS gen L ei mikään mahtavin piiri ole ja sitä on porukka vaihdellut ainakin ja tähän löytyy hyvät ohjeet netistä jos on halua vaihtaa se, tuo MKS taitaa olla 8-bittinen. Joissakin on myös ollut Z-wobblea, mutta tähänkin tuntuu youtubesta löytyvän korjaus ohjeet.
Tuommoista pikku fiksattavaahan tuossa taitaa olla, kuten vedonpoistojen tulostaminen johdoille.

E: Ilmeisesti tuosta Sidewinderistä on tulossa uusi versio lähitulevaisuudessa, kesäkuussa oli ollut facebookissa kilpailu mitä porukka toivoo eniten uudelta tulostimelta ja tuo V4 taitaa olla jo vuoden vanha malli. Ei nyt mikään hengenhätä ole tuota tulostinta tilata, niin josko sitä malttaisi edes syyskuun loppuun odottaa ja katsoa jos saisivat V5 mallin markkinoille siihen mennessä.
 
Viimeksi muokattu:
Lattakaapelin kiinnitys tuossa on kait se suurin ongelma ja vissiinkin nykyään Artillery laittaa suoraan pakettiin varakaapelinkin mukaan. Vissiin kuumaliimalla kun kiinnittää kaapelin liittimeen, pääsee osasta ongelmista. Pikkuvikojen takana ilmeisesti on ihan pätevä tulostin, joka on hyvä vaihtoehto CR-10:lle.
 
Päivän tulostus, kumipalikoita skootterin variaattorin koppaan..

DSC01135.JPG
 
Menin sitten hankkimaan MMU2S ja pulttasin sen tuohon Prusa MK2.5S rintteriin. Ilta meni hw asennuksessa ja pari tuntia toisena kun ihmettelin ja kalibroin tulostuskuntoon. Eka printi vetäsin esimerkki-gkoodeista, toimi noilla parilla värillä varsin mallikkaasti. Pitää kehitellä tuolle hyvä paikka ennenkuin enemmän testailee, alkaa nimittäin viemään tilaa tuon filament bufferin + lankarullien kera.
Äkkiseltään ei mitään isompaa ongelmaa tullut vielä ainakaan vastaan, mitä nyt sain sählättyä jonkun syöttövirheen joka selvisi manuaalista tarkistamalla ledien merkitykset.
IMG_20200902_232758.jpgIMG_20200902_232930.jpg
 
Neljä yhteen värimiksaus, päävärit ja veteen sulava tukimatsku..


DSC01139.JPG
DSC01138.JPG
DSC01141.JPG


Proxxconilla vähän jyrsittiin..
DSC01142.JPG


Ropausnurkka keittiössä... Vaimo tekee Tiffany lasitöitä keittiössä kanssa.. :P
 
Neljä yhteen värimiksaus, päävärit ja veteen sulava tukimatsku..


DSC01139.JPG
DSC01138.JPG
DSC01141.JPG


Proxxconilla vähän jyrsittiin..
DSC01142.JPG


Ropausnurkka keittiössä... Vaimo tekee Tiffany lasitöitä keittiössä kanssa.. :p

Hmm niin onko tuon tarkotus tosiaan sekoittaa materiaaleja eli tuo palikka lämpeää vai onko tuo vain 4 in 1 out feeder? Itte käyttänyt yhdessä tulostimessa tätä: Multi-material feeder part, 4x-materials by spegelius ja tuosta on 6x versiokin olemassa.
Mullakin tahtoo hommat levitä kettiön puolelle, ei sentään jyrsintä kuitenkaan vielä ole siellä ;).
 
On ollu 3:st yhteen. Nyt haetaan minimi värinvaihtoa, eli rakennetta parannettu. seuraavaksi omat suuttimet, eli suuttimessa väri vaihtuu/sekottuu. ABS ja PLA sekoittuu ihan hyvin, ei ole ongrlmii niiden kanssa. Kiinoistais kanssa joustavista matskusta tehdä saranoita lennosta tms.
 
Tilattu Creality Ender 3 V2 Banggoodista. 206,33 € tuli hintaa, kun otin ylimääräisen noin 4 € vakuutuksen. Tsekeistä tulee ja toimitusaika 3-5 arkipäivää. Tähän vielä bonuswayn bonukset ja maksu Kompletin kortilla niin juuri alle 200 euron :D

Oli jo sen verran halpa, että pakko oli ostaa ensimmäinen tulostin.

Eli tällainen, täälläkin pari sivua taaksepäin joku suositteli.

Löytyi myös toimiva koodi (kun yritin varmaan 20 eri koodia) jolla 17 € ale.
BGe4a375
 
Minä tilasin Biqu B1 Banggoodista. 210€. Katselin muutaman Youtube videon ja tuohon päädyin Crealityn sijaan. Metalliosien väri toki on haasteellinen... Eka tulostin myöskin. Saas nähdä miten käy. Tsekeistä tulee ja on tänään lähtenyt Hampurista Suomeen, 3-5 päivää jää haaveeksi. Mennyt jo 4 arkipäivää...
 
Minä tilasin Biqu B1 Banggoodista. 210€. Katselin muutaman Youtube videon ja tuohon päädyin Crealityn sijaan. Metalliosien väri toki on haasteellinen... Eka tulostin myöskin. Saas nähdä miten käy. Tsekeistä tulee ja on tänään lähtenyt Hampurista Suomeen, 3-5 päivää jää haaveeksi. Mennyt jo 4 arkipäivää...
Nyt se saapui. Tilattu 8.9. (iltapäivällä) ja saapui 18.9. Täytyy kommentoida savun hälvettyä...
 
Onko mitään tulostuspalveluita täällä Suomessa tai jotain vastaavaa että ei tarvitsisi omaa tulostinta hommata? Välillä tulee ideoita mitä voisi tulostella, mutta loppujenlopuksi niin vähän että ei sen takia viitsisi omaa hommata.
 
Onko mitään tulostuspalveluita täällä Suomessa tai jotain vastaavaa että ei tarvitsisi omaa tulostinta hommata? Välillä tulee ideoita mitä voisi tulostella, mutta loppujenlopuksi niin vähän että ei sen takia viitsisi omaa hommata.

Kirjastossa voi tulostaa ilmaiseksi. Pitää vaan varata aika sinne. En ole itse kokeillut.
 
Onko mitään tulostuspalveluita täällä Suomessa tai jotain vastaavaa että ei tarvitsisi omaa tulostinta hommata? Välillä tulee ideoita mitä voisi tulostella, mutta loppujenlopuksi niin vähän että ei sen takia viitsisi omaa hommata.
Monesti Suomen sisällä postikulut ja toimitusaika ovat samat kuin Euroopasta tullessa. Suomessa ainakin Prentalla on tulostuspalvelu, sekä sitten harrastajien muodostama verkosto, jonka nimeä en nyt muista. Kansainvälisiä yrityksiä on kymmeniä, joista kyllä saa etukäteen hinnan postikuluineen.
Kangasala: https://www.prenta.fi/palvelut/3d-tulostuspalvelu/
Belgia: Online 3D Printing Service | i.materialise
Italia: Weerg | CNC and 3D Printing Online • Instant Online Quote
Hollanti: 3D Printing Service | Shapeways
 
Mistäs ootte kapton teippiä tilallut, ihan joku random myyjä vaan ebaystä? Laadussa lienee tuskin hirveitä eroja.
 
Nyt on Biqu B1 toiminnassa. Ongelmiahan sen kanssa toki oli...
Jos etsit plug'n'play konetta tehtynä saksalaisella tarkkuudella, niin jatka etsimistä.

1. Kotelon sisällä oli joku irtonainen osa. Purin pohjan ja siellä oli tinapallo, eipä selvinnyt mistä se oli tullut. Samalla siistin johdotusta, jostain syystä iso johtonippu on suoraa toisen tuulettimen edessä. Virtalähteen maaliitos oli aika löysällä. Pitää myöhemmin tehdä vielä uusi remotti ja siistiä lisää.

2. Kotelon sivulla olevien pystytukien pinkkien kiinnikkeiden toleranssit ovat aika isot, piti ihmetellä ja väännellä niitä.

3. Eri paikoissa oli ruuveja löysällä, esim. saattoi olla neljän sarjasta kolme hyvin kiinni ja yksi ihan löysällä.

3. Kun sain laitteen päälle ja aloin tarkistamaan tulostustason korkeutta, palasi näyttö aina takaisin järjestelmän (Marlin/Biqu Touch) valintaan. Ajattelin sen oleva joku bugi ja päivitin ohjelmiston ohjauskortille ja LCD-näytölle. Sen jälkeen ilmestyi näytön kalibrointikehoitus joka epäonnistui aina. Purin sitten koko toosan ja otin näytön irti. Näytön reunan ja rungon välissä oli vielä palanen suojamuovia, otin sen pois ja kasasin uudestaan ja nyt toimi kalibrointi ja kaikki muukin. Näyttöhän on resistiivisesti kosketuksen tunnistava, joten ehkäpä tuo sitten aiheutti ongelman.

4. Nyt oli kaikki kalibroitu, yritin tulostaa ja tulostinpää menikin alas ohi rajakytkimen ja väänsi samalla kytkimen pois paikaltaan. Jonkin aikaa ihmeteltyäni väänsin stopparia hiukan eri asentoon jotta kytkin osui paremmin siihen ja korjasin kytkimen. Nyt taas toimi..

5. Yritin taas tulostaa, mutta pystysuunnan moottori piti outoa ääntä eikä pystysuunta tuntunut liikkuvan kunnolla. Taas ihmettelin ja säätelin pyörien epäkeskoja yms. Syylliseksi paljastui tuo pitkä matoruuvi/jenkatanko, se ei asetu kohtisuoraan moottorin akselin kanssa ja siksi pystyliike vaati moottorilta liikaa voimaa. Täytyy etsiä suorakulma ja selvitellä mikä tuossa oikein on vinossa, väliaikaisena korjauksena muutin pystysuunnan "kelkassa" olevan mutterin asentoa jotta jenkatanko asettui kohdalleen moottoriin nähden.

6. Kotelon sivussa on kaksi sd-korttipaikkaa, lcd-näytön korttipaikka (ja usb-portti) on huonosti asemoitu ja alla on reikä jonne kortti helposti tippuu. Täytyy keksiä siihen jotain, ehkäpä 3d-tulostamalla...

Nyt sitten viimeinkin pääsin tulostamaan. Mukana tulleelta muistikortilta tulostin little bear mallin. Kaikki oletusarvoilla. Yllättävän hyvältä näyttää ekaksi tulosteeksi.

bear.jpg
 
Nyt on Biqu B1 toiminnassa. Ongelmiahan sen kanssa toki oli...
Jos etsit plug'n'play konetta tehtynä saksalaisella tarkkuudella, niin jatka etsimistä.
Tuota olen toistellut tällä foorumilla, ei ole olemassa plug'n'play 3D tulostinta. Vaikka kone olisi valmiiksi kasattu ja kalibroitu, silti pitää tehdä slicerin kanssa hommia ennenkuin tulosteet rupee valmistuun.
Suurin osa noista mainitsemistasi ongelmista johtuu tulostimen halvasta hinnasta. Vaikka osat olisi ihan kuranttia tavaraa, se miksi se on saatu niin halvaksi, johtuu laatuvalvonnan puutteesta. Tulostimen kunnollinen testaaminen ennen asiakkaalle lähettämistä, vaatisi enemmän työtä kuin mitä tulostimen kokoamiseen ja pakkaamiseen on mennyt. Onneksi kuitenkin kaikki noi kohtaamasi viat ovat pikkujuttuja ja enempikin opettavat sinut tuntemaan tulostimesi rakennetta ja toimintaa. Vaikka ostaisi kalliimmankin tulostimen ja olettaisi laadunvalvonnan olevan kunnossa, aina kannattaa silti käydä läpi ruuvit ja hihnat ja ylipäätään mekaaninen rakenne. Kalibrointi on myös pakollista kaikille tulostimille...jos haluaa odottaa korkeaa laatua. Ymmärrän kyllä jos jotkut eivät halua kalibrointeja tehdä, mutta sen jälkeen tulostuslaatu on samalla tasolla kuin tulostin sinulle saapuessasi...ilman laadunvalvontaa. Hyvällä säkällä kaikki on kohdallaan, mutta huonosta laadusta voi katsoa vain peiliin. Sillä ei ole merkitystä onko tulostin maksanut satasen tai miljoonan (tossa muutaman kilometrin päässä on yli miljoonan euron tulostin), se pitää silti kalibroida. Laitetaan tää linkki vielä, sieltä löytyy kootusti hyviä neuvoja: Teaching Tech 3D Printer Calibration

Karhu näyttää hyvältä!
Kierretangon asettamiseen löytyy thingiversestä malleja, mm tälle foorumille kirjoitteleva on tehny yhden. Biquun voi löytyä vaikeammin, mutta kun se on Ender 3 klooni, varmaankin Enderin osat sopii suoraan.
 
Tuota olen toistellut tällä foorumilla, ei ole olemassa plug'n'play 3D tulostinta. Vaikka kone olisi valmiiksi kasattu ja kalibroitu, silti pitää tehdä slicerin kanssa hommia ennenkuin tulosteet rupee valmistuun.
Suurin osa noista mainitsemistasi ongelmista johtuu tulostimen halvasta hinnasta. Vaikka osat olisi ihan kuranttia tavaraa, se miksi se on saatu niin halvaksi, johtuu laatuvalvonnan puutteesta. Tulostimen kunnollinen testaaminen ennen asiakkaalle lähettämistä, vaatisi enemmän työtä kuin mitä tulostimen kokoamiseen ja pakkaamiseen on mennyt. Onneksi kuitenkin kaikki noi kohtaamasi viat ovat pikkujuttuja ja enempikin opettavat sinut tuntemaan tulostimesi rakennetta ja toimintaa. Vaikka ostaisi kalliimmankin tulostimen ja olettaisi laadunvalvonnan olevan kunnossa, aina kannattaa silti käydä läpi ruuvit ja hihnat ja ylipäätään mekaaninen rakenne. Kalibrointi on myös pakollista kaikille tulostimille...jos haluaa odottaa korkeaa laatua. Ymmärrän kyllä jos jotkut eivät halua kalibrointeja tehdä, mutta sen jälkeen tulostuslaatu on samalla tasolla kuin tulostin sinulle saapuessasi...ilman laadunvalvontaa. Hyvällä säkällä kaikki on kohdallaan, mutta huonosta laadusta voi katsoa vain peiliin. Sillä ei ole merkitystä onko tulostin maksanut satasen tai miljoonan (tossa muutaman kilometrin päässä on yli miljoonan euron tulostin), se pitää silti kalibroida. Laitetaan tää linkki vielä, sieltä löytyy kootusti hyviä neuvoja: Teaching Tech 3D Printer Calibration

Karhu näyttää hyvältä!
Kierretangon asettamiseen löytyy thingiversestä malleja, mm tälle foorumille kirjoitteleva on tehny yhden. Biquun voi löytyä vaikeammin, mutta kun se on Ender 3 klooni, varmaankin Enderin osat sopii suoraan.
Joo, toki noihin ongelmiin on jo tottunut halvan kiinakaman kanssa. Eikä tässä hermot mennyt tai edes oltu lähelläkään sitä.

En vaan tajua tuota kierretangon ongelmaa. Moottorille on kiinteä paikka ja pystyprofiilille myös ja kierretanko on pystyprofiilin keskellä eikä se siinä kuitenkaan osu moottorin keskelle. Näyttäisi kuitenkin siltä, että tarvitsen vain 1,2-1,5mm peltiä tai alumiinia ja teen siitä välilevyjä millä muutan tuon etäisyyden. Prikoillakin saattaa onnistua.
 
Jaha prusa on lähtenyt kohti meikäläistä, toki tässä ku tutkinut niin alko tekee mieli jo pienimuotoista cnc jyrsintä.. Sit käytännössä saisin kaikki sellaiset osat tehtyä mitä tarviisin harrastuksiini.
 
Tervehdys! Uusi jäsen, ostohousut kovasti jalassa, kirjastossa tullut hiukan kokeiltua;)

Mutta kysymys: tarkoitus tehdä mm. erääseen koneistoon vipujen ohjausrullia yms. ja kiinnostaa onnistuuko PLA/ABS sorvaus/poraus ihan perus metallintyöstöterillä? Eli jos tulostaa vaikka reiän hiukan "alamittaan" ja viimeistelee eo.
 
Kiitos vastauksesta! Toi kokonaan oikeasta muovista teko ei onnistu, koska siinä pylpyrässä on pinnassa ohjainpintoja "erikorkuisia nystyröitä" joita ei oikein pysty mekaanisella työstöllä tekemään. Olikos se niin että ABS kestää paremmin kulutusta, kun tässäkin teräksinen varsi seuraa tuota pinnanmuotoa jonkunlaisella painolla.
 
Reijän poraaminen onnistuu helposti. Edit, pienen reijän isontaminen onnistuu helposti jos riittävästi materiaalia. Samalla saa tasaseinäisen ja pyöreän reijän. Jälkikäsittely täytyy sitten huomioida jo suunnittelussa ja slicerin asetuksissa. Että työstettävässä kohdassa on alla tarpeeksi materiaalia mitä työstää. Joko outer layereitä riittävästi tai 100% infil tai mikä tilanteeseen sopii.
Petg kestää myös mekaanisissa sovelluksissa yllättävän hyvin. Sitkeä ja inan joustava materiaali niin ei heti murru. Mulla oli talvella kokeeksi krossipyörässä sellanen kapee lightbar etupumpuissa kiini ja hyvin kesti talven rymistelyt.
 
Tervehdys! Uusi jäsen, ostohousut kovasti jalassa, kirjastossa tullut hiukan kokeiltua;)

Mutta kysymys: tarkoitus tehdä mm. erääseen koneistoon vipujen ohjausrullia yms. ja kiinnostaa onnistuuko PLA/ABS sorvaus/poraus ihan perus metallintyöstöterillä? Eli jos tulostaa vaikka reiän hiukan "alamittaan" ja viimeistelee eo.

Alumiinille tarkoitetut terävät/kiillotetut jyrsinterät toimii hyvin.
Tähän mennessä kaikki vastaan tulleet poranterät on toimineet kunhan ovat teräviä, jos on tylsä jonkun muun aineen jäljiltä niin muovi tahtoo sulaa.

Sorvissa esim vcet/vcmt tyylinen on hyvä.
Jyrsimeen sellainen terä jossa spiraalin nousu on lähimpänä pystykierrettä ja tarpeeksi isot lastu-urat.
Näillä on pärjätty pvc, abs, nylon, pom, pla.
Jos pitää poistaa paljon tai syvältä niin lastut pois paineilmalla.
 
Nyt alkaa Biqu B1 olla kunnossa. Ehkäpä kohta voisi tutkia Curan asetuksia ja jotain tulostaakin eikä vain tehdä laiteremonttia...

Vasemmanpuoleinen kiinnike/z-moottorin kiinnike vaati ruuvipenkissä vääntämistä, vasaraa ja sitten vielä 1,5mm välilevyn pystytuen väliin ja 1,2mm prikkoja rungon kiinnityksen väliin. Nyt jenkatanko on suorassa kaikissa suunnissa ja keskittyy moottorin akseliin ja kaikki muukin on suorassa runkoon ja toisiinsa nähden.

x-akselikin näytti olevan vinossa, sen sai korjattua kun löysäsi yhden välipyörän ja asemoi välitangon kiinnitykset uudelleen.

Sisäisen johdotuksen muutin siistimmäksi. Ja korjasin maadoituksen, vakiona se menee pistokkeesta ensin pitkällä johdolla virtalähteelle ja jatkuu sieltä takaisin pitkällä johdolla rungossa olevaan ruuviin, jonka ympärillä on maalia... Ei tuo nyt vieläkään täydellinen ole, sillä tuo sama ruuvi on myös y-akselin kiskon yksi kiinnitysruuvi, tajusin sen vasta myöhemmin. Olisi pitänyt porata uusi reikä maadoituksen ruuville.

Virtalähteen purin osiksi ja korjasin muutaman juotoksen, kiinnitin yhden kelan uudestaan (alkup. silikoni oli revennyt irti), katkoin ylipitkät komponenttien johdonpäät, laitoin piirilevyyn suojalakkaa, laitoin lämpöä johtavaa tahnaa jäähdytyslevyihin ja leikkasin tuulettimen edestä ritilän pois (pohjassa on jo ritilä siinä kohdalla).

Z-akselin tunnistimen stopparin kuusiokoloruuvin vaihdoin 6-kulmaiseen tavalliseen pulttiin jonka pään hioin tasaiseksi. Siinä on ollut älytön idea laittaa kuusiokolo, mikrokytkimen metalliliuska uppoaa sinne kuusiokolon sisälle ja on tuurista ja pultin asennosta kiinni koska niin käy.

LCD-näytön USB-liittimen juotin irti ja siirsin lähemmäksi kotelon reunaa, se oli vakiona liian syvällä eikä muistitikut menneet pohjaan asti. SD-korttipaikkojen alle liimasin muovista suikaleet mitkä estää kortin putoamisen kotelon sisälle. Summeriin laitoin teippiä reiän päälle, jotta ääni vähän hiljeni.

Lisäksi vähensin hiukan pinkin värin määrää: maalasin mustalla nuo pystykiinnikkeet ja rungossa y-akselin yhteydessä olevat osat. Näköjään Biqu tarjoaa kohta myös mustaa mallia, joten uusien ostajien ei tarvitse maalailla...
 
Mitähän suuttimia ender 3:seen kannattaisi hankkia? Alkaa olla sen verran tukkoisia noi alkuperäiset ja olisi varmaan aika hankkia uusia muttei mitään hajua millaisia ja mistä.
 
Mitähän suuttimia ender 3:seen kannattaisi hankkia? Alkaa olla sen verran tukkoisia noi alkuperäiset ja olisi varmaan aika hankkia uusia muttei mitään hajua millaisia ja mistä.
Tuo riippuu ihan siitä, mitä materiaalia tulet tulostamaan tulevaisuudessa. Ender 3 käyttää muistaakseni niitä yleisimpiä suuttimia, jota löytyy jokainen kiinalainen kauppa täynnä. Ainakin jos messinkistä etsit.
Sitte löytyy astetta kalliimpia teräksestä tehtyjä, jotka kestävät normi muovilankoja lähes rajattomasti ja sitte on myös ne huntin maksavat safiiri/rubiini versiot. Äänestä lompakon mukaan.

Tai sit vaan otat sen suuttimen irti ja kaasutoholla poltat ne jämät tuhkaksi suuttimen sisältä. Reipas puhallus paineilmalla perään. Toki jos suutin on kovin kulunnut leikkiessä, vaikka hiilikuidun kanssa on se uusittava.
Suosittelen itse ostamaan rubiini version. Kerran se vain kirpasee, mutta ei enää tarvitse miettiä suuttimen perään, vaikka eksyisi testiin metallilla vahvistettu muovi.
 
Tilasin juuri Prusan i3:n. Sisältyykö rakennussarjaan filamentti? Maalaisjärki sanoo, että sisältyy, mutta eihän sitä koskaan tiedä!
Tätäkin on varmaan sata kertaa jo kysytty, mutta kertaus on opintojen äiti :geek: Mistä sitä filamenttia yleensä kannattaakaan tilata?
 
Tilasin juuri Prusan i3:n. Sisältyykö rakennussarjaan filamentti? Maalaisjärki sanoo, että sisältyy, mutta eihän sitä koskaan tiedä!
Tätäkin on varmaan sata kertaa jo kysytty, mutta kertaus on opintojen äiti :geek: Mistä sitä filamenttia yleensä kannattaakaan tilata?
Tulee täysikokoinen rulla prusan oranssia, sekä haribo karkkeja.
 
Tilasin juuri Prusan i3:n. Sisältyykö rakennussarjaan filamentti? Maalaisjärki sanoo, että sisältyy, mutta eihän sitä koskaan tiedä!
Tätäkin on varmaan sata kertaa jo kysytty, mutta kertaus on opintojen äiti :geek: Mistä sitä filamenttia yleensä kannattaakaan tilata?
Itävallasta: Johtava 3D-tulostuskauppa - 3DJake Suomi
Puolasta: marwiol.pl
Suomesta: https://www.prenta.fi/kauppa/
Tulevat muutamassa päivässä.

Semmonen vinkki filamenteista, että ei kannata ostaa sitä kaikkein halvinta rullaa. Muutama euro enemmän, niin säästyt monelta harmilta. 3D tulostamisessa voi moni asia mennä pieleen, mutta ostamalla laatufilamenttia, voit sulkea yhden potentiaalisen vikakohdan pois.
 
Tuo riippuu ihan siitä, mitä materiaalia tulet tulostamaan tulevaisuudessa. Ender 3 käyttää muistaakseni niitä yleisimpiä suuttimia, jota löytyy jokainen kiinalainen kauppa täynnä. Ainakin jos messinkistä etsit.
Sitte löytyy astetta kalliimpia teräksestä tehtyjä, jotka kestävät normi muovilankoja lähes rajattomasti ja sitte on myös ne huntin maksavat safiiri/rubiini versiot. Äänestä lompakon mukaan.

Tai sit vaan otat sen suuttimen irti ja kaasutoholla poltat ne jämät tuhkaksi suuttimen sisältä. Reipas puhallus paineilmalla perään. Toki jos suutin on kovin kulunnut leikkiessä, vaikka hiilikuidun kanssa on se uusittava.
Suosittelen itse ostamaan rubiini version. Kerran se vain kirpasee, mutta ei enää tarvitse miettiä suuttimen perään, vaikka eksyisi testiin metallilla vahvistettu muovi.

PLA:ta ois tarkoitus tulostella. Juuri tuota mietin että onko mitään väliä ostaa kalliimpaa. Nuo rubiinit voi nyt toistaiseksi unohtaa mutta teräksistä mietin. Yritin tuota nykyistä polttaa auki mutta oli muutenkin niin paskassa kunnossa edellisen omistajan jäljiltä joten ajattelin tilata kokonaan uuden
 
Oli ehkä odotettavissa tämä tai joku rajoitus mutta onhan se silti hanurista..
Itseäni ei ehkä hetkauta kun sen verran harvakseltaan piirtelen mitään, ehkä kerran kuussa.

Tuota ennen käytin freecadia.
 
Oli ehkä odotettavissa tämä tai joku rajoitus mutta onhan se silti hanurista..
Itseäni ei ehkä hetkauta kun sen verran harvakseltaan piirtelen mitään, ehkä kerran kuussa.

Tuota ennen käytin freecadia.
Eihän tuossa 3D tulostajalle ole mitään haittaa muutoksista. Ainoa merkittävä muutos on tiedostojen export rajoitukset, mutta kun sieltä saa .stl edelleen pihalle, niin 3D tulostajalle ei muutu käytännössä yhtään mikään. Itseasiassa tuo oli erittäin erittäin hyvä uutinen, sillä nyt Autodesk antoi selkeen viestin, että harrastajalle ohjelma pysyy ilmaisena, sillä on ollut pimeitä pilviä Fusion 360 yllä että siirtyisi kokonaan maksulliseksi. Ne joita nuo muutokset haittaavat, kuuluvat siihen käyttäjäpiiriin jonka olisi ohjelmasta pitänytkin maksaa! Ja jos ei nappaa maksaa, niin ei muuta kuin Blenderiä ja/tai Freescadiä harjoitteleen!
 
Oli ehkä odotettavissa tämä tai joku rajoitus mutta onhan se silti hanurista..
Itseäni ei ehkä hetkauta kun sen verran harvakseltaan piirtelen mitään, ehkä kerran kuussa.

Tuota ennen käytin freecadia.
Aavistuksen on hanurista, joo. Toisaalta tuota on todennäköisesti käytetty käyttöehtojen vastaisesti bisnestarkoituksiin ja yrittävät suojella softaansa väärinkäytöltä. Omassa käytössä tuossa tuli oikeastaan vaan tuo 10 aktiivisen projektin rajoitus uudeksi ikäväksi rajoitukseksi jonka kuitenkin pystyy kiertämään.
 
Hitolainen, kylläpä sitä innostuin TinkerCAD:illa suunnittelemaan USB3-hubille pöydän alapintaan pidikettä. Noin tunnissa TinkerCAD:in avaamisesta oli jo eka versio tulostumassa. Nyt muutamat pikkusäädöt, milli sinne pituudessa ja milli tänne leveydessä, pientä tuunausta. Mutta perhana että on palkitsevaa! Tälle siis on pöytäpidike työn alla: Card Readers & Accessories | Hubs | HUB3 - Transcend Information, Inc.
 
Nyt muutamat pikkusäädöt, milli sinne pituudessa ja milli tänne leveydessä, pientä tuunausta. Mutta perhana että on palkitsevaa!
Tuossa 3D-tulostin on just hyvä, kun voi vain suunnitella palikan ja testata miten käy. Jollei käy niin senkun vaan pikku säätöa cadillä ja uusi yritys. Jossaa vaiheessa saa mallin sopimaan tavoteltavaan paikkaan ja kyllä se on palkitsevaa. Varsinkin kun tekee jotain reikiä tulosteeseen, eikä muista ottaa huomioon suuttimen kokoa. Cadissä oleva 15mm reikä onkin vain n,14 millinen tulosteessa. Niimpä tietysti 0.8mm pää kiinni nokassa. Olisihan se pitänny muistaa, että 0.4mm päällä ja 0.8mm päällä tulee erikokoset reijät.
 
Eihän tuossa 3D tulostajalle ole mitään haittaa muutoksista. Ainoa merkittävä muutos on tiedostojen export rajoitukset, mutta kun sieltä saa .stl edelleen pihalle, niin 3D tulostajalle ei muutu käytännössä yhtään mikään. Itseasiassa tuo oli erittäin erittäin hyvä uutinen, sillä nyt Autodesk antoi selkeen viestin, että harrastajalle ohjelma pysyy ilmaisena, sillä on ollut pimeitä pilviä Fusion 360 yllä että siirtyisi kokonaan maksulliseksi. Ne joita nuo muutokset haittaavat, kuuluvat siihen käyttäjäpiiriin jonka olisi ohjelmasta pitänytkin maksaa! Ja jos ei nappaa maksaa, niin ei muuta kuin Blenderiä ja/tai Freescadiä harjoitteleen!
Freecadin opettelin heti 3D tulostimen hankinnan jälkeen ja sillä olen kaikki 3D mallini runsaasti yli 100 kpl suunnitellut.
Ensin Windows 7:lla ja nyttemmin Linuxissa(Mint) on Freecad toiminut OK.
 
Tuli sitten kantapään kautta opittua ettei noita halpoja filamentteja kannata ostaa kuten tuossa mainittiin vasta. 3D Jakelta Fiberology refill kelan ostin ja printtailin sille jämistä spoolin. Ihan hyvää kamaa muuten, mutta kahdesti jo 500g aikana tullut paksumpi kohta ja filamentti jäänyt jumiin bowdeniin. Ekalla kerralla jäi niin jumiin ja nauhakin katkesi sitä repiessä että piti koko capricorn nakata roskiin. Nyt sain toisen jumin irti ja mitattua, 3cm pätkä 2 millistä niin jäähän se kiinni.

Ja vielä olis toinen avaamaton rulla samaa kamaa. No katotaan mitä vastaavat rekkuliin.

20200926_150032.jpg
 
Tuli sitten kantapään kautta opittua ettei noita halpoja filamentteja kannata ostaa kuten tuossa mainittiin vasta. 3D Jakelta Fiberology refill kelan ostin ja printtailin sille jämistä spoolin. Ihan hyvää kamaa muuten, mutta kahdesti jo 500g aikana tullut paksumpi kohta ja filamentti jäänyt jumiin bowdeniin. Ekalla kerralla jäi niin jumiin ja nauhakin katkesi sitä repiessä että piti koko capricorn nakata roskiin. Nyt sain toisen jumin irti ja mitattua, 3cm pätkä 2 millistä niin jäähän se kiinni.

Ja vielä olis toinen avaamaton rulla samaa kamaa. No katotaan mitä vastaavat rekkuliin.

20200926_150032.jpg

Pitäisi olla aika selkeä jos spekseissä lukee toleranssiksi 0,02 mm. :D

Vähän ikävä kyllä jos laadunvalvonta ulkoistettu loppukäyttäjälle, tuo ei mikään pikkuheitto kuitenkaan ole...

1601123539145.png
 
Täällä on aika paljon Fiberlogyn filamenteilla tulosteltu ilman ongelmia, on ollut tasalaatuista ja hyvää tavaraa. Fiberlogyn refillejä en ole vielä kokeillut, vaikka pari sellaistakin rullaa olisi odottelemassa kunhan saa ensin masterspoolin tulostettua.

Tuli mieleen että kun refillit vedetään nippuun nippusiteillä, olisiko tuossa voinut käydä niin että ne nippusiteet on painanut filamentin vähän littanaksi aiheuttaen ne paksummat kohdat?
Tuossa on ihan selkeä 30mm pätkä, joka on koko mitaltaan 2mm paksua. Aivan kuin olisi kaksi nauhan päätä sulatettu yhteen tai joku fiba ollut tuotantovaiheessa. Sinänsä harmi kun muuten tuo masterspool idea on hyvä.
 
Ja vielä olis toinen avaamaton rulla samaa kamaa. No katotaan mitä vastaavat rekkuliin.
Ehdottomasti rahat takaisin ja mieluiten jotain hyvitystä päälle! Vaikkei tappio olisi isokaan, silti noottia myyjälle että oppivat olemaan!
Itsellä Firbelogyn pari rullaa avaamattomana laatikoissa, saas nähdä mitä niistä löytyy.
 
Onko kenelläkään kokemusta Extruderin askelmoottorin virran säätämisestä ja saako virran mitattua jotenkin moottorin päästä? Kuten aikaisemmistakin viesteistäni käy ilmi en kauheasti tiedä elektroniikasta ja koitan viimeiseen asti välttää sitä että lähtisin säätämään Control Boardia, jne.

Olen muuttamassa Anycubic Chiron tulostinta Direct Drive tulostimeksi ja ostin Trianglelabsin BMG extruder + kevyen askelmoottorin (slim 23mm), jolloin vääntöä pitäisi löytyä riittävästi. Askelmoottorin max virta on ilmeisesti 1.0A ja aikaisemman Anycubicin (extruder) askelmoottorin virta (Rated current) on 1.5A. Jos laitan uuden askelmoottorin niin se ilmeisesti saa liikaa virtaa, jolloin moottori kuumenee liikaa. Jossain foorumeilla väitettiin että Chiron antaisi 1.1A virran extruderin askelmoottorille.

Pystyykö virtaa mitenkään säätämään softan avulla? Suurimmassa osassa keskusteluja ja Youtube videoita virtaa on säädetty Control Boardilta säätämällä ruuveja ja mittailemalla virtaa, jota mielellni välttäisin. Tällä foorumilla taas mainittiin M907 koodista mutta sitä ei kuitenkaan kauhean monessa keskustelussa mainita. Pystynkö jotenkin moottorin johdoista mittaamaan kuinka paljon virtaa tulee?


" it solved my problem i hope it solves yours too. the way i changed my current was to add the g code M907 X1100 Y1100 Z1100 E1250 in my slicer..

m907 is the code for current in milli amps to each of the motors the letter corresponds X motor Y motor Z motor and E for extruder motor."
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäistä 3D tulostinta hankkimassa ja olen nyt kahden vaiheilla.
Puntaroin Creality Ender 3 ja Anet ET4 välillä.
Anet on käsittääkseni siirtymässä myös open sourcen puolelle, joten sekään ei ole enää niin suuri miinus kuin aiemmin.

Kumpiko näistä kannattaa valita ja miksi?
Olen katsellut juutuupista arvosteluja kyllästymiseen asti, enkä oikein osaa päättää näiden kahden välillä.
 
Helpoin vaihtoehto on että etsit toisen moottorin jossa tuo virrankesto on samaa luokkaa kuin nykyisessä niin ei tarvi muuta tehdä kuin pultata paikoilleen ja muuttaa firmwareen extruderin stepit oikeaksi jos tarvii. Vaikka BMG on 3:1 välityksellä niin nuo pancake stepperit on aika rajoilla, joutuu ajamaan aika korkeilla virroilla jolloin käyvät melko kuumina, eikä silti aina riitä puhti nopeissa retractioneissa, pienillä suuttimilla tai muuten nopeuden kasvaessa. 34mm moteissa on enemmän potkua ja niistä voisi löytyä sellainen joissa virrankestoa on tarpeeksi ettei tarvi säätöhommiin alkaa muttei painokaan vielä nouse liiaksi. 40mm moottorit alkaa jo painonsa puolesta olemaan siinä rajalla että ei ainakaan sen isompaa kannata harkita. Jos toiseen moottoriin päädyt niin kannattaa katsoa että akseli on D-mallinen ja mielellään irroitettavalla johdolla niin helpompi kytkeä.

Lukuunottamatta muutamaa harvinaisempaa ohjainkorttia joissa on ollut digipotit niin ohjelmallisesti tai firmwaren kautta virran säätö onnistuu nykyisin lähinnä vain Trinamicin (TMC) drivereillä jos on kytketty oikealla tavalla (uart/spi). Muuten se vaatii aina potentiometrin säätämistä kortilta käsin. Chironissa taitaa olla vakiona A4988 driverit niin ei siinä muuta tapaa ole kuin säätää VREF käsin. Se on aika simppeli operaatio mutta vaatii vähän valmisteluja. Tarvitset yleismittarin sekä sopivan säätömeisselin, mielellään keraamisen tai muovisen mutta tavallinenkin käy kunhan katsoo ettei meisselin varrella tai kärjellä oikosulje mitään, samoin mittauskärkien kanssa kannattaa olla varovainen. Tai sitten sammuttaa virrat säädön ajaksi ja asettaa mittausjohdot kohdilleen sekä kytkee päälle mittausta varten. Mittaus ja säädöt tehdään aina siten että moottorin johto on irroitettuna jommasta kummasta päästä ja vref mitataan siten että toinen johto tulee potentiometrin päälle siihen mistä säädetään sekä toinen johto virtalähteen DC miinukseen. Netistä löytyy hyvin yleisohjeita VREF säätöön ja oikean arvon laskemiseen. Tuo arvo lasketaan tietyllä kaavalla joka vaihtelee driverin mukaan. Moottorille menevä virta lasketaan aina siten että se on jonkun verran pienempi kuin ilmoitettu rated current jottei moottori ylikuumene.

edit: Voishan sen vakiomoottorinkin laittaa kokeeksi jos ei halua säädellä vrefiä. Jos se vakio on 40mm kokoluokkaa (n. 280gr) niin massaa tulee kyllä jonkun verran enemmän mutta sen saa kompensoitua hyvin maltillisemmilla jerk/acceleration arvoilla jos tarvetta. Kunhan kiinnityskorvakko on sellainen ettei notku.

Kiitokset kattavasta vastauksesta! Kuulostaa hieman siltä että en kyllä lähde laskemaan/säätelemään/mittailemaan VREF arvoja ainakaan ihan heti, kun tuo slicerilla säätäminen ei näytä onnistuvan.

Punnitsin alkuperäisen Anycubic Chiron moottorin ja se oli 185g ja slim stepper moottori painoin 140g. Alkuperäinen moottorikin näyttäisi olevan aika kevyt eli taidan siis vain mennä tuolla vanhalla moottorilla ja katsotaan jos myöhemmin innostun säätelemään VREF arvoja.
 
Ensimmäistä 3D tulostinta hankkimassa ja olen nyt kahden vaiheilla.
Puntaroin Creality Ender 3 ja Anet ET4 välillä.
Anet on käsittääkseni siirtymässä myös open sourcen puolelle, joten sekään ei ole enää niin suuri miinus kuin aiemmin.

Kumpiko näistä kannattaa valita ja miksi?
Olen katsellut juutuupista arvosteluja kyllästymiseen asti, enkä oikein osaa päättää näiden kahden välillä.

Itse laitoin juuri eilen tilaukseen Ender 3 Pro:n Banggoodista, olikohan 185e posteineen lasipedin kanssa. Toimitus vielä Eurooppa-varastosta, ei tarvitse jännittää jääkö tulliin.

Ender 3:lle vaikutti olevan laajin yhteisö halpatulostimista, esim. r/ender3:ssa 80k jäsentä, r/anet3dprinters:ssä 1,5k. Ei toki ole ainut valintaperuste, mutta helpottaa paljon ongelmanratkaisussa jos on yhteisöä tukemassa. Ender 3:lle ainakin löytyy paljon varaosia ja parannuksia tulostettavaksi, ja tulostimen kehutaan olevan täysin open sourcea. Anet ei pikaisella googlauksella ole, ja ET4:n firmwarea on moitittu keskeneräiseksi.
 
Ensimmäistä 3D tulostinta hankkimassa ja olen nyt kahden vaiheilla.
Puntaroin Creality Ender 3 ja Anet ET4 välillä.
Anet on käsittääkseni siirtymässä myös open sourcen puolelle, joten sekään ei ole enää niin suuri miinus kuin aiemmin.

Kumpiko näistä kannattaa valita ja miksi?
Olen katsellut juutuupista arvosteluja kyllästymiseen asti, enkä oikein osaa päättää näiden kahden välillä.

Perus ender 3:sen aliexpress tilasin, joku 140+ eetua Tšekistä Suomeen. Ei tulleja tms. Siihen sit mini emo bigtreetech 32bit jotain > tuli hiljainen. Petiin paremmat jouset 3e , metalli varret langan syöttöön n.10e , siinä se. Nyt huutanu 24/7 ostosta asti ihan parhautta ja cura:n säädöt opin ni laatu on kyl hyvä. Tullu tehtyä poraan ohjaria ja lentosimu nurkkaan polkimia yms.

Halpa ku saippua :)
 
Perus ender 3:sen aliexpress tilasin, joku 140+ eetua Tšekistä Suomeen. Ei tulleja tms. Siihen sit mini emo bigtreetech 32bit jotain > tuli hiljainen. Petiin paremmat jouset 3e , metalli varret langan syöttöön n.10e , siinä se. Nyt huutanu 24/7 ostosta asti ihan parhautta ja cura:n säädöt opin ni laatu on kyl hyvä. Tullu tehtyä poraan ohjaria ja lentosimu nurkkaan polkimia yms.

Halpa ku saippua :)
Joo, tulostin on simun rakentelussa ihan ehdoton apuväline.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 125
Viestejä
4 487 393
Jäsenet
74 158
Uusin jäsen
kharim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom