3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Ender 5 pro, suutin 0.6mm

Mikähän mahtaa olla vikana kun päällimmäinen kerros jää harvaksi?

En ole varma mikä alkuperäinen tilanne oli (extrusion line width tuolloin 0.48), mutta säätäminen ei korjannut asiaa (kuvat).

Vasemmat (keltaiset) palat on tulostettu line width 0.72, ja oikean puoleinen 0.60. Etäisyyden pitäis olla OK koska layereiden korkeus ja pohja on OK.

(Keltaiset palat tulostettu samaan aikaan, toinen tulostusalan takareunassa ja toinen etureunassa, testasin näkyykö Z wobblea etureunan palassa).

P.S, tuli tilattua crtouch ja sitä varten tuo bigtreetechin skr mini v3, molemmat on työpöydällä vartoilemassa asennusta. Pitäiskö se asentaa heti vai säätää ensin tämä ongelma jiiriin? Taidan kallistua sen puoleen että asennan ja laitan ihan perus säädöt alusta alkaen ja kokeilen mitä tulee

Suutin ryytää liian vähän tavaraa. Laita flow sliceristä 105% niin anaalisoidaan lisää
 
Onko kellään tarvetta näille: löytyy muutamat mk8 suuttimet, perus ja "hardened steel", jäykistepaloja profiilin 20 v-slottiin, 4kpl sisään tulevia ja pussillinen ulkopuolelle, omaan runkoon jo laiteltu ja nuo jäi ylimääräiseksi, plus lukkoja ja käypäsiä pultteja.

Yhdestä L-jäykisteestä joka tulee profiilin sisäpuolelle taitaa uupua yksi kiristysruuvi, kaivelen vielä laatikot myöhemmin uudelleen.

Itselle tarpeettomiksi jääneitä joten tästä jollekin huumorihintaan.

20240217_132156.jpg
 
Onko kellään tarvetta näille: löytyy muutamat mk8 suuttimet, perus ja "hardened steel", jäykistepaloja profiilin 20 v-slottiin, 4kpl sisään tulevia ja pussillinen ulkopuolelle, omaan runkoon jo laiteltu ja nuo jäi ylimääräiseksi, plus lukkoja ja käypäsiä pultteja.

Yhdestä L-jäykisteestä joka tulee profiilin sisäpuolelle taitaa uupua yksi kiristysruuvi, kaivelen vielä laatikot myöhemmin uudelleen.

Itselle tarpeettomiksi jääneitä joten tästä jollekin huumorihintaan.

20240217_132156.jpg
tänne kelpais
 
Suutin ryytää liian vähän tavaraa. Laita flow sliceristä 105% niin anaalisoidaan lisää

Tuli tsekattua tuo esteps kun jos alusta saakka lähdetään niin nehän ne katsotaan enstennä. Vanha e-steps oli 415 s/mm. muutaman testipursotuksen seurauksena uudeksi säätyi 424,80 s/mm. Pitää huomenna hakea tulostella vielä muutama testikappale ja katsoa mihin tuo flow pitäisi säätää, josko tästä vielä soiva peli tulisi.

Edit: tämän hetkinen tilanne (uusin pala oikealla)
 

Liitteet

  • 20240218_183417.jpg
    20240218_183417.jpg
    230,5 KB · Luettu: 77
  • 20240218_183408.jpg
    20240218_183408.jpg
    217,1 KB · Luettu: 85
  • 20240218_183452.jpg
    20240218_183452.jpg
    210,1 KB · Luettu: 79
Viimeksi muokattu:
Asiasta polkukameliin (saako täälä myydä?);

Ostin 3d jakesta cr-touchin. Pari viikkoa se makasi pöydällä kun ei jaksanut asennella, ja kun vihdoin aloin asentamaan niin huomasin että mulla on tulostimessa se 8bit emolevy eli siihen se cr-touch ei sovi. No, eipäs muuta kun tilaamaan 32bit emolevy 3djakelta, ja sitä asentamaan. Nytpä vaan onkin perhana sillä tavalla että juuri tuo kombo ei ole ihan plug and play, BTT ei ole saanut kunnon firmwarea pihalle missä olisi bugit korjattu ja tuo CR/BL touch toimisi emon kanssa hyvin yksiin.

CR-touchista meni tuon alkuvartoilun vuoksi palautusaika umpeen. Bigtreetechin SKR mini E3 V3 on vielä pari viikkoa aikaa palauttaa. Jos joku on halukas ostamaan jommankumman tai vain toisen, niin saapi laittaa YV:tä. Itse sijaitsen tampereella, Cr-touchista maksoin ~31€ + pk ja SKR ministä ~61,50€+ postit, niitä voi käyttää verrokkina jos/kun laittaa tarjousta YV:iin.
 
pari viikkoa sitten olin tässä ketjussa asianani epäonnistuneet tulosteet jouduin pätkimään bowdentuben kun se filamentti jumahti sinne matkalle. Tilasin uuden capricorn-putken siihen ja ostin myös muutamia uusia suuttimia. Sain kamppeet ja asensin, mutta tulosteet ei vieläkään tule ihan loputtoman hyvin. Kesken tulostuksen filamentin tulo vaan loppuu ja siinä on melkoinen savotta yrittää irrottaa se sieltä hotendin päästä. Se vaikuttaa että se turpoaa isoksi ennen päätymistään sulatukseen ja jossakin kohtaa extruder ei vaan jaksa työntää sitä ulos. Tuubista ulos taisteltu filamentti on selvästi paksumpaa sieltä hotendin päästä, se näyttää siltä että se menisi kasaan. Millä tätä siis ratkomaan, se filamentti siis lämpiää ennen aikojaan niin olisiko tuossa syytä pienentää hotendin lämpötilaa tms? Sliceri tekee minun asetukset niin että puhallin on hiljaisella ensimmäisellä kerroksella mutta sitten sen pitäisi käsittääkseni olla täysillä.

tämä on tapahtunut jo muutaman kerran, olen kumminkin onnistunut pelastamaan tuon kalliin capricornin sillä, että lämmitän kitarankielen kuumaksi ja työnnän sen sinne tuubiin, se uppoaa sinne jääräpäiseen filamenttiin ja annan jäähtyä, jolloin punottu kieli jää todella tukevasti siihen filamenttiin ja tukos lähtee vetämällä.

Aikaisemmin mainittiin se, että Crealityn vehkeissä on vähän tyyppivian omaisesti se että nozzlen ja putken liitos on huono, jolloin filamentti pääsee niiden saumasta ulos. Olen yrittänyt tätä korjailla ohjeista, mutta miten tarkka tuo on siitä että se putken leikkuu on täysin suora? Yritän huomenna vielä kertaalleen, laitan sen bowdentuben tehdaspään tuonne hotendiin niin sen luulisi olevan ainakin täysin suora. Tajusin just äsken että minulla on saattanut mennä mönkään se, että se coupler pitää lukita sinne ennen kuin sen nozzlen voi kiristää, koska sehän toki nousee sen kriittisen muutaman millin tuhannesosan kun nozzlen kiristää.

EDIT luin aikaisemmat ohjeet vielä kerran ja tuo ilmarako nozzlen ja tuben välissä ainakin voisi osaltaan selittää tätä. Täytyy yrittää vielä kerran.
 
pari viikkoa sitten olin tässä ketjussa asianani epäonnistuneet tulosteet jouduin pätkimään bowdentuben kun se filamentti jumahti sinne matkalle. Tilasin uuden capricorn-putken siihen ja ostin myös muutamia uusia suuttimia. Sain kamppeet ja asensin, mutta tulosteet ei vieläkään tule ihan loputtoman hyvin. Kesken tulostuksen filamentin tulo vaan loppuu ja siinä on melkoinen savotta yrittää irrottaa se sieltä hotendin päästä. Se vaikuttaa että se turpoaa isoksi ennen päätymistään sulatukseen ja jossakin kohtaa extruder ei vaan jaksa työntää sitä ulos. Tuubista ulos taisteltu filamentti on selvästi paksumpaa sieltä hotendin päästä, se näyttää siltä että se menisi kasaan. Millä tätä siis ratkomaan, se filamentti siis lämpiää ennen aikojaan niin olisiko tuossa syytä pienentää hotendin lämpötilaa tms? Sliceri tekee minun asetukset niin että puhallin on hiljaisella ensimmäisellä kerroksella mutta sitten sen pitäisi käsittääkseni olla täysillä.

tämä on tapahtunut jo muutaman kerran, olen kumminkin onnistunut pelastamaan tuon kalliin capricornin sillä, että lämmitän kitarankielen kuumaksi ja työnnän sen sinne tuubiin, se uppoaa sinne jääräpäiseen filamenttiin ja annan jäähtyä, jolloin punottu kieli jää todella tukevasti siihen filamenttiin ja tukos lähtee vetämällä.

Aikaisemmin mainittiin se, että Crealityn vehkeissä on vähän tyyppivian omaisesti se että nozzlen ja putken liitos on huono, jolloin filamentti pääsee niiden saumasta ulos. Olen yrittänyt tätä korjailla ohjeista, mutta miten tarkka tuo on siitä että se putken leikkuu on täysin suora? Yritän huomenna vielä kertaalleen, laitan sen bowdentuben tehdaspään tuonne hotendiin niin sen luulisi olevan ainakin täysin suora. Tajusin just äsken että minulla on saattanut mennä mönkään se, että se coupler pitää lukita sinne ennen kuin sen nozzlen voi kiristää, koska sehän toki nousee sen kriittisen muutaman millin tuhannesosan kun nozzlen kiristää.

EDIT luin aikaisemmat ohjeet vielä kerran ja tuo ilmarako nozzlen ja tuben välissä ainakin voisi osaltaan selittää tätä. Täytyy yrittää vielä kerran.
Suora tarkoittaa niin suoraa että kun teflonputki menee suutinta vasten niin siihen ei saa jäädä minkäänlaista rakoa suuttimen ja teflonputken saumaan mistä muovia pääsisi vuotamaan putken ulkopuolelle.
Paras apu tähän on bowden leikkurit millä saa aina suoran leikkauksen.

Toinen tapa hoitaa bowden ilmaraon ongelmat:


Ja sen hotend tuulettimen täytyy AINA pyöriä täysillä, etkä sinä voi itse vaikuttaa sen nopeuteen millään tavalla. Jos se ei pyöri niin sinulla on viallinen printteri. Firmwaresta riippuen tuuletin voi kuitenkin mennä idle-tilaan kun suutin on alle 50C.
Kappalejäähdyttimen tuuletin on sitten eri asia, sen on tarkoitus pyöriä vain kun tulostettavaa kappaletta on tarkoitus jäähdyttää.

Rautalanka ohjeet putken/suuttimen vaihtoon:
1. Hotend kuumaksi, käytä samoja lämpöjä kuin printatessa.
2. Irrota teflonputki sekä vanha suutin hotendistä.
3. Asenna uusi suutin ja kiristä se loppuun asti.
4. Löysää suutinta yhden täyden kierroksen taaksepäin.
5. Asenna teflonputki siten että se menee aivan varmasti pohjaan asti ja on tiukasti kosketuksissa suuttimen kanssa.
6. Asenna teflonputken couplerin lukko paikalleen että putki pysyy tiukasti paikallaan.
7. Lopuksi kiristä suutin takaisin loppuun asti, jolloin teflonputki ja suutin ovat takuuvarmasti tiukasti toisiaan vasten. Älä kuitenkaan käytä liikaa voimaa koska messinki ei ole mitään terästä...
 
Viimeksi muokattu:
oletteko bambun käyttäjät testanneet näitä orcaslicerilla? lähinnä saako kuvat ja muut täydet ominaisuudet sen kautta vs appi?
mietinnässä p1s amsllä mutta en kyllä aio pilveen laittaa. nykyinen anycubic vyper ja octopi compo on ollut hyvä. kotelointia kaipaisi ja vähän nopeutta ja tuo ams kyll vaikuttaa hienolta ominaisuudelta.

Ei kai tuon puolesta ole mitään väliä käyttääkö Bambu Studiota vai Orcaa? Oleellista lienee että tulostin on LAN modessa. Kamerat yms. näkyy sitten ihan samalla tavalla molemmissa.
 
Tuli tsekattua tuo esteps kun jos alusta saakka lähdetään niin nehän ne katsotaan enstennä. Vanha e-steps oli 415 s/mm. muutaman testipursotuksen seurauksena uudeksi säätyi 424,80 s/mm. Pitää huomenna hakea tulostella vielä muutama testikappale ja katsoa mihin tuo flow pitäisi säätää, josko tästä vielä soiva peli tulisi.

Edit: tämän hetkinen tilanne (uusin pala oikealla)
Puhuit e-stepsin yhteydessä pursotuksesta, eli miten sen siis tarkistit? Itse olen ymmärtänyt että tuota tarkistaessa syötetään filmenttia vain extruderin läpi, ei siis hotendiin asti. Eli pyydetään esim 10cm filamenttia ja mitataan paljonko sitä on todellisuudessa tullut.

Vähän näyttää että nyt tulisi liikaa tavaraa, ainakin tuon päällikerroksen perusteella. Mitä näyttää tuon kuution mitat? Ehkä voisi kokeilla myös flow cuben tulostaa ja katsoa miten paksut seinät siihen tulee, ohjeet löytyy googlaamalla.
 
Tökkäsin myyntialueelle tyrkylle uuden Bambu A1 Minin, jos ketjusta sattuu löytymään kiinnostuneita :) Itselle tarpeeton kun X1C + AMS käytössä.

E: Myyty
 
Viimeksi muokattu:
Puhuit e-stepsin yhteydessä pursotuksesta, eli miten sen siis tarkistit? Itse olen ymmärtänyt että tuota tarkistaessa syötetään filmenttia vain extruderin läpi, ei siis hotendiin asti. Eli pyydetään esim 10cm filamenttia ja mitataan paljonko sitä on todellisuudessa tullut.

Vähän näyttää että nyt tulisi liikaa tavaraa, ainakin tuon päällikerroksen perusteella. Mitä näyttää tuon kuution mitat? Ehkä voisi kokeilla myös flow cuben tulostaa ja katsoa miten paksut seinät siihen tulee, ohjeet löytyy googlaamalla.

Tein estepsin kalibroinnin hotend kiinnitettynä ja lämmitettynä 210C, mut joo ei tarttis olla hotend edes kiinni kun katotaan vaan paljonko extruuderi syöttää kamaa.

Flow test cubella printtasin vain yhden seinän kuutioon, linewidth on/oli 0,6 ja seinämät oli n. 0,66-0,67mm. X-Y-Z kuutiolla mitat heitti myös pikkasen, palikan muut mitat oli ihan ok spekseiltään myös.

Yritin säädellä profiilia mutta on tuolla niin paljon kuraa mitä en ymmärräkään, ja kun esim. jonkun esiladatun profiilin jostain latailee niin siellä vasta onkin jotain häröilyä. Latasin prusaslicerin kun sihen löytyi myös muutama profiili valmiina, ja testasin parit XYZ cubet ja benchyn. Laatu oli miellyttävää (ei täydellinen mutta 0.6 suuttimella ja paksuilla kerroslaaduilla ei kovin paljon sovi yksityiskohtia odottaakaan. Vertasin myös tuota prusan profiilia curan tämänhetkiseen (jossa laatu siis melkolailla paskaa). XYZ kuutiolla ero tulostusaikaan oli n. 8min (+57%). Benchyn tulostusaika piteni prusaslicerilla 7min (+16%) ja sitten tuollaisella isommalla printillä prusaslicer oli itseasiassa nopeampi (ilman supporteja, joita tähän kuitenkin tarvitaan). Supportien kanssa prusaslicerin tulostus oli tälle palalle n. 1h pidempi (4h10m vs 3h8m == 33%).

Toistaiseksi ajattelin vain jatkaa nyt tällä prusaslicerilla, pääsee oikeasti tulostelemaankin eikä mene pelkästään aika säätöihin. Kuvassa prusaslicerin tuottamat palikat, benchystä huonompi puoli esillä
 

Liitteet

  • mspaint_YECTLc5izL.png
    mspaint_YECTLc5izL.png
    628,4 KB · Luettu: 120
  • 20240220_134846.jpg
    20240220_134846.jpg
    205 KB · Luettu: 118
Voit kokeilla exportata PrusaSlicerin konffit ja viedä OrcaSliceriin. En oo henk koht tehnyt ja varmaan jotain tietoja jää uupumaan.
 
Minulla on ollut nyt reilun kuukauden verran käytössä Crealite Ender 3 V3 KE -tulostin. Olen tulostellut tämän kanssa nyt jonkin verran erilaisia yksittäisiä tulosteita ja kaikki on toiminut täysin moitteetta alkupään tulostuksen aloitusongelmien selättämisen jälkeen (viestittelin ongelmista muutama viikko sitten).

Olen nyt parin edellisen tulostuskerran kanssa törmännyt konkreettisemmin haasteisiin tulostustoleranssien kanssa. En niinkään yksittäisen osan osan kohdalla, vaan kahden toisiinsa liittyvän osan suhteen. Tietysti kyseessä on nimenomaisesti yksittäisen osan tulostustoleransseista, mutta ongelma näkyy yhteensovitusvaiheessa.

Aion tulostaa muutamista tulostusfilamenteistani testitulostusliuskat ja tulostin niille säilytyslaatikon. Testitulostusliuskaksi valikoitui tämä liuskamalli pääosin siksi, että sille on olemassa valmis säilytyslaatikko. Tulostin laatikon eilen ja tänään tulostin ensimmäisen testiliuskani. Ongelma on se, että liuska ei mahdu laatikkoon. STL-tiedostosta mittaamalla laatikon sisäleveys on 100,8 mm ja testiliuskan leveys 100,0 mm sekä laatikon hahlojen vapaaväli 3,2 mm ja testiliuskan paksuus 3,0 mm. Teoriassa liuskan pitäisi siis mahtua laatikkoon, mutta käytännössä näin ei tietenkään ole. Tulostetun laatikon sisämitta on työntömitalla mitattuna 99,80...99,94 mm ja testiliuskan leveys 99,82 mm sekä laatikon hahlojen vapaaväli 3,06...3,10 mm sekä testiliuskan paksuus 3,20...3,38 mm. Vaihtoehtona on jatkossa tulostaa liuskat pienempään skaalaan tai tehdä uusi laatikko isommassa skaalassa. Nyt, kun katson kommentteja laatikkoon liittyen, monet kertovat skaalanneensa laatikkoa hieman isommaksi, jotta testiliuskat mahtuvat.

Ymmärrän tietysti, että toleransseihin vaikuttavat monet seikat, kuten tulostusmateriaali (lämpöliike), suuttimen koko, varmasti myös tulostusnopeudella vaikutusta tulostuslaadun kautta erityisesti paksuustoleranssiin (erityisesti ohuissa muutaman millimetrin tulosteissa).

Kuinka hallitsette yhteensovitettavien tulosteidenne toleransseja? Tuleeko paljon hukkatulosteita, kun osat eivät istukaan keskenään? Entä, jos mallinnatte itse osia, millaisilla toleransseilla silloin suunnittelette osat, vaikkapa sisäkkäin menevien pohjan ja kannen osalta?
 
Kuinka hallitsette yhteensovitettavien tulosteidenne toleransseja? Tuleeko paljon hukkatulosteita, kun osat eivät istukaan keskenään? Entä, jos mallinnatte itse osia, millaisilla toleransseilla silloin suunnittelette osat, vaikkapa sisäkkäin menevien pohjan ja kannen osalta?
Kuinkas paljon olet itse tulostimen omia toleransseja tutkinut? Josko ensin laittaa tulostimen toleranssit kohdilleen (tapoja on monia ja se Z-kuutio ei nyt ole taatusti paras, mutta tyhjää parempi):



Sen jälkeen voisi hieman mietiskellä oman printterin kyvykkyyttä ja sen kautta omaa mallintamistaan:

 
Kuinkas paljon olet itse tulostimen omia toleransseja tutkinut? Josko ensin laittaa tulostimen toleranssit kohdilleen (tapoja on monia ja se Z-kuutio ei nyt ole taatusti paras, mutta tyhjää parempi):



Sen jälkeen voisi hieman mietiskellä oman printterin kyvykkyyttä ja sen kautta omaa mallintamistaan:


En ole ymmärtänyt tutkia tulostimen toleransseja, sillä sille ei ole ollut tarvetta, koska ongelmaa ei ole ollut (on tietysti ollut, mutta se ei ole tullut esille). Aihe tuli vasta nyt itselleni esille, kun osia piti sovittaa yhteen.

Kiitos mainiosta videosta. Tulostan testikuvion tuon mukaan, teen asiaan kuuluvat mittaukset ja slicerin säädöt. Näillä tiedoin on hyvä jatkaa asiaan tutustumista.
 
Kiitos mainiosta videosta. Tulostan testikuvion tuon mukaan, teen asiaan kuuluvat mittaukset ja slicerin säädöt. Näillä tiedoin on hyvä jatkaa asiaan tutustumista.
Ja tähän ei taatusti ole yhtä oikeaa tapaa. Lähinnä halusin herättää ajatuksen, että asioita voi tehdä monella tapaa ja em. videossa on myös hieman perusteltu, miksi toiset tavat eivät ehkä ole paras. Eikä tuo mallikaan nyt liiaksi maksa; siis voihan se toki itse tehdä, samoin kun Excelin, mutta ei siinä kyllä tuntipalkoille pääse mitenkään. Z-suuntaan tuo ei nyt taida paljon auttaa, joka sekin voi aiheuttaa ongelmaa esim. kiereissä (varsinkin jos vastakierre tulostetaan eri suuntaan).
 
Tänään tuli vihdoin ja viimein viime vuoden puolella tilattu Eibos Polyphemus filamenttikuivain. Eipä tartte enää pantata printteriä tuntitolkulla PETG:n kuivaamiseen. :kippis:
 
Ja tähän ei taatusti ole yhtä oikeaa tapaa. Lähinnä halusin herättää ajatuksen, että asioita voi tehdä monella tapaa ja em. videossa on myös hieman perusteltu, miksi toiset tavat eivät ehkä ole paras. Eikä tuo mallikaan nyt liiaksi maksa; siis voihan se toki itse tehdä, samoin kun Excelin, mutta ei siinä kyllä tuntipalkoille pääse mitenkään. Z-suuntaan tuo ei nyt taida paljon auttaa, joka sekin voi aiheuttaa ongelmaa esim. kiereissä (varsinkin jos vastakierre tulostetaan eri suuntaan).
Juu, ei varmasti olekaan vain yhtä oikeaa tapaa. Videon esitys oli sen verran hyvin toteutettu ja kalibrointimalli excel-tiedostoineen fiksun oloinen, että totesin itsekin ettei maksa vaivaa lähteä tekemään tätä alusta saakka itse. Testimallista mitatut mittaheitot olivat mielestäni kohtuullisen pieniä. Parantamisen varaa tietysti on
1708530915141.png


Nyt vain pitäisi saada muutettua mitatut tulokset sopivaksi korjauskertoimeksi sliceriin. Curassa ei nyt siis ymmärrykseni mukaan ole muuta mahdollisuutta säätää testitulosteen kautta ilmi tullutta tulotusmittaheittoa, kuin mallikohtaisesti säätämällä x- ja y-skaalausta. Vai olenko oikeassa? Ja tämä skaalaus pitää tehdä joka kerta tulostettavalle tiedostolle, jonka tarkalla koolla on merkitystä.
1708530698915.png
 
Slicerin puolella tuskin haluaa jotain mallin tiettyä akselia kompensoida jos en ihan hakoteillä ole, mutta jos otat kuvassa näkyvän uniform scaling veke ja vaihdat XYZ millejä niin kaippa silläkin voi kompensoida jos sitä haet? Äkkiseltään kuulostaa sellaselta shit-in-shit-out ajattelulta. SuperSlicerissa ainakin on shrinkage compensation, kuinka hyvin sitten toimii - siitä en osaa sanoa.
 
Slicerin puolella tuskin haluaa jotain mallin tiettyä akselia kompensoida jos en ihan hakoteillä ole, mutta jos otat kuvassa näkyvän uniform scaling veke ja vaihdat XYZ millejä niin kaippa silläkin voi kompensoida jos sitä haet? Äkkiseltään kuulostaa sellaselta shit-in-shit-out ajattelulta. SuperSlicerissa ainakin on shrinkage compensation, kuinka hyvin sitten toimii - siitä en osaa sanoa.
Sehän tässä on, kun en tiedä ja tunne vaihtoehtoja. Siksi niitä yritän itselleni selvittää.

Itselläni on jonkinlainen tulostamisen ongelma, kun muutaman viestin aikaisemmin kerroin tilanteesta, jossa stl-tiedostojen mukaan filamenttitestikortin pitäisi mahtua sille suunniteltuun laatikkoon, mutta käytännössä näin ei kuitenkaan ole. Laatikko on sisämitoiltaan liian kapea ja hahloväli liian pieni. En tiedä, kuinka voisin valmiin mallin kokoa muuttaa, kuin slicerissa. Eli puhutaan varmastikin juuri tulosteiden toleransseista ja tietysti myös suutinkoosta sekä siitä, kuinka slicer-ohjelmat käsittelevät tulostemallien ääriviivoja.
 
Kuukauden verran ihmetellyt miksi Qidi X-Max3 vehkeellä lanka ei tartu petiin ja sulaa söheröksi suutinpään ympärille. Noh, autotalli oli laitetta aiemmin käyttäessä ollut noin +11C, tällä hetkellä +15C kun ulkona on kovimmat pakkaset hellittäny. Arvatkaa vaikuttaako tuo syystä tai toisesta Z-offsettiin aika perkeleesti, vielä kun saatoin tehdä aiemmat kalibroinnit ns. puolikylmällä koneella, vrs. tänään "ajolämmöissä" olevalla :mad: Ja sitten kun tuon sain ratkottua, niin filamentti päätti katkoa ittensä matkalle, kahdesti, kesken tulostusten. Oisko ollu huono kohta Qidin 500g pla sample-rullassa vai mistä johtu...

Mutta nyt tuntus taas rokkaavan. Tai ainakin laitteeseen syötetty testimalli lähti printtautumaan, saa nähdä meneekö vielä metsään kun siirtyy omiin malleihin :D Ei nämä ihan "paketista ulos ja kovaa ajoa vaan" vehkeitä vielä ole vaikka niin kovasti monessa paikassa annetaan ymmärtää...
 
Ei ainakaan itsellä onnistu tulostaminen kun menee varasto viileäksi. Tulee kaikenlaisia outoja ongelmia kun tulostaa viileässä (alle 15C), vaikka yleensä tulostan ilman part coolingia.

Melkein jokaisella kannattaisi olla tulostin kopissa tai teltassa, että nousisi ambient lämpötila edes vähän. Mielestäni tulostin ei myöskään kuulu asuintiloihin sillä aina siitä tulee outoja käryjä vaikka tulostaisi vain PLA tai PETG
 
Oletko tehnyt kalibrointitestit sillä käyttämälläsi filamentilla ja säätänyt esimerkiksi flow:n ja pressure advancen?
En ole tietoinen moisista. Ovatko nuo tulostimen ominaisuuksia/tulostimen asetuksista tehtäviä testiajoja, jotain testimallitulostusasioita vai slicerin kautta tehtäviä säätöjä?
 
Osaako joku kertoa miten Curassa saisi tuota hölmöä toimintaa estettyä. Ainoa asetus millä sain tämän poistettua on nostaa line count 3:sta 5:teen, mutta kai siihen on joku fiksumpikun tapa kuin koko palan line countia muuttaa?

Nyt siis tuolla inside walleissa pursotellaan tollasia pieniä viivanpätkiä, vaikka ne voisi vetää kerrasta ympäri (kuva 1).
Kulmakohdissa myöskin tuon kulmien ristiinpursotuksen saisi jättää pois (joku resoluution vaihto??, kuva 2)

Nuo on jotenkin hölmöjä kohtia, eikä tuohon oikein vaikuta edes mallin fiksaaminen
 

Liitteet

  • FUEk399qVh.png
    FUEk399qVh.png
    466,1 KB · Luettu: 100
  • wuQ96XkfcB.png
    wuQ96XkfcB.png
    461,6 KB · Luettu: 101
Löytyykö täältä tulostimen omistajia jotka voisi tulostaa satunnaisesti protoja joita tuossa onshapessa harjoittelen? Vai löytyykö jostain tälläinen palvelu, ehkä muualta kun kirjastosta? Korvauksesta voidaan luonnollisesti sopia.

EDIT: Paikkakunta Helsinki, kappale n. 150 x 45 x 45 sisältä ontto 30 mm halkaisija reikä. En tiedä langoista mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Varmasti löytyy. Kannattanee paikkakunta mainita, itselleni ainakin tulostamisen vaiva on pienempi kuin jos niitä pitäisi postittelemaan alkaa tms.

P.S. Tuo finder 2.0, jonka kanssa taistelin hetki sitten vie lähinnä tilaa kaapissa, jos jotakuta kiinnostaa se korjattavaksi harjoitustyöksi...
 
Löytyykö täältä tulostimen omistajia jotka voisi tulostaa satunnaisesti protoja joita tuossa onshapessa harjoittelen? Vai löytyykö jostain tälläinen palvelu, ehkä muualta kun kirjastosta? Korvauksesta voidaan luonnollisesti sopia.
Jep kuten yllä paikkakunta ois pop, itseä kans eniten rassais postittelu, lisäks ois kiva tietää kokoja, vaatimuksia ja lankatyyppiä.
 
Löytyykö täältä tulostimen omistajia jotka voisi tulostaa satunnaisesti protoja joita tuossa onshapessa harjoittelen? Vai löytyykö jostain tälläinen palvelu, ehkä muualta kun kirjastosta? Korvauksesta voidaan luonnollisesti sopia.

EDIT: Paikkakunta Helsinki, kappale n. 150 x 45 x 45 sisältä ontto 30 mm halkaisija reikä. En tiedä langoista mitään.
Onnistuu Postin kautta :tup: Filamenttia löytyy useampaa materiaalia ja väriä.
 
En ole vielä 3D tulostinta hankkinut mutta nyt katsellut yhdessä paikassa sellaisen toimintaa ja jotain tulostellutkin. Onko ns. parhaita aloittelijalle nämä kaksi vaihtoehtoa vai löytyykö jotain yllätystä mikä olisi järkevämpi ostos kutakuinkin järkevään alle 300€ hintaan mikä selkeästi olisi näitä kahta parempi?

Creality Ender 3 V3 SE 3D (239€)

Arvostelua / vertailua:
tai
ELEGOO Neptune 4 FDM 3D (265,99€)

Arvostelua / vertailua:

Ilmeisesti varsinkin tuulettimien takia huomattavasti äänekkäämpi jos tulostaa pidempiä aikoja

Mikään erityinen kiire ei hankinnalle ole, tarvittaessa saan tulosteltua muuallakin ja vielä harkinnassa onko tälläisen hankkiminen edes omaan kohtuu pieneen tarpeeseen järkevää (sekä miten hyvin se onnistuisi kun taloudessa on 2kpl kissoja). Eli voin hyvin kyllä odotella tarjouksia ja miettiä koska hankkia jne. Nyt lähinnä kaipaan tietoa sekä kokemuksia jos jollain jo jompikumpi / molemmat näistä tuotteista on tai osaavat samoissa hintaluokissa suositella jotain parempaa.
 
Miksi Amazon? Hiukan säästäisi enderistä tilaamalla sen täältä: Creality Ender-3 V3 SE 3D Printer
Neptune Neptune 4

Itse olen aikalailla samassa tilanteessa eli pohdin printterin ostoa. Varsinaista oikeaa tarvetta tulostimelle ei ole vielä ilmennyt niin en ole painanut liipaisinta. Minulla tarkkailun alla ovat Neptune 3 pro (193e), Anycubic Kobra 2 Pro (291 usd) ja Creality Ender-3 V3 KE 3D (279e)
Kunhan oikea tarve ilmenee tai löytyy joku todella hyvä tarjous niin laitteen kyllä ostan.
 
Viikonlopun on taas Neptune 3Pro tulostellut nonstoppina PLA:ta, edelleenkään ei koneesta huonoa sanomista. Toimii kuin se kuuluisa junan vessa.
Jos ei uusien Bambujen vauhteja ja muita erikoisuuksia tartte niin helppo on suositella.
 
Mikään erityinen kiire ei hankinnalle ole, tarvittaessa saan tulosteltua muuallakin ja vielä harkinnassa onko tälläisen hankkiminen edes omaan kohtuu pieneen tarpeeseen järkevää (sekä miten hyvin se onnistuisi kun taloudessa on 2kpl kissoja).
Jos tämä on rajoite, niin eikö tällöin olisi fiksumpi katsoa suljettujen perään ml. sellaisten, joihin saa tarvittaessa vielä kunnon poistoilman suodatuksen ellei sitä pysty suoraan johtamaan poistoilmakanavaan? Ei muuten, mutta jos näissä muovikäryissä on tarkoitus asua, niin voi tulla siitäkin pientä hellasäröä äänen lisäksi ja etteikö siitäkin, että kissa on poikittain printterissä.
 
En ole vielä 3D tulostinta hankkinut mutta nyt katsellut yhdessä paikassa sellaisen toimintaa ja jotain tulostellutkin. Onko ns. parhaita aloittelijalle nämä kaksi vaihtoehtoa vai löytyykö jotain yllätystä mikä olisi järkevämpi ostos kutakuinkin järkevään alle 300€ hintaan mikä selkeästi olisi näitä kahta parempi?

Creality Ender 3 V3 SE 3D (239€)

Arvostelua / vertailua:
tai
ELEGOO Neptune 4 FDM 3D (265,99€)

Arvostelua / vertailua:

Ilmeisesti varsinkin tuulettimien takia huomattavasti äänekkäämpi jos tulostaa pidempiä aikoja

Mikään erityinen kiire ei hankinnalle ole, tarvittaessa saan tulosteltua muuallakin ja vielä harkinnassa onko tälläisen hankkiminen edes omaan kohtuu pieneen tarpeeseen järkevää (sekä miten hyvin se onnistuisi kun taloudessa on 2kpl kissoja). Eli voin hyvin kyllä odotella tarjouksia ja miettiä koska hankkia jne. Nyt lähinnä kaipaan tietoa sekä kokemuksia jos jollain jo jompikumpi / molemmat näistä tuotteista on tai osaavat samoissa hintaluokissa suositella jotain parempaa.

Noita Endereitä saa nykyään Verkkokauppa.comista. Kymppi enemmän takuusta Suomeen ei ole paha.


Ja niitä sai uutena vuotena (siis pari viikkoa sitten) ~200€ kiinalaisilta myyjiltä (EU-varastosta) , niin saatoin hankkia. Saatoin sanoa, että en hanki, niin olen ollut tästä hiljaa.

--

Neptunesta oli joku Youtube-video, jossa toleranssit heitti, niin en ostanut sitä. Kuitenkin, Bambu on suunnitelmissa, mutta myös kalliit kesälomat, niin tartten jotain "välikaudeksi" ja mahdollisesti ostamani printteri tuli EU:n varastolta.
 
sekä miten hyvin se onnistuisi kun taloudessa on 2kpl kissoja
Minulla oli ensimmäinen tulostin Ender 3 V2 ja laitoin sen alkuun kaappiin, juurikin kissan takia. Niitä tahtoo kovasti kiinnostaa tuo, etenkin filamentti. Lopulta tein tulostimelle ihan oma kotelon hyödyntäen ikean keittiön alakaappia ja ovi pleksistä.
 
Nyt olisi näköjään Elegoo PLA 1.75mm. filamentteja, 1kg tarjouksessa niiden omassa kaupassa 12,99€/kg muutamia eri väreijä (musta, valkoinen, harmaa, vihreä, keltainen, oranssi sekä hopea):

Normaali hinta on 18,99€ ja jos tilaa päälle 50€ ei tule postimaksua.
 
Nyt olisi näköjään Elegoo PLA 1.75mm. filamentteja, 1kg tarjouksessa niiden omassa kaupassa 12,99€/kg muutamia eri väreijä (musta, valkoinen, harmaa, vihreä, keltainen, oranssi sekä hopea):

Normaali hinta on 18,99€ ja jos tilaa päälle 50€ ei tule postimaksua.
Siihen sit vaan printteri kylkeen!
 
Viime viikolla sain edellisen filamenttilähetyksen Polymakeria, mutta pakkohan se oli lisää tilata kun noin halvalla on tarjolla :D Pla+ ja Petg Rapidia sujahti ostoskoriin puolisen tusinaa rullaa. Kyllä tuota PLAta varsinkin tuntuu kuluvan kun on päässy vauhtiin, ja kun autoharrastus kevään tullen jatkuu niin menee entistä enemmän proto-osien tulosteluun.
 
Täälläkin suunnitelmissa hankkia 3D-tulostin. Solikkaa tullut käytettyä pääosin suunnittelussa ja koulun Prusa i3 Mk3s+ tulostimia tulosteluun ja ihan tyytyväinen niiden käyttöön ollut. Oisko ehdottaa muita tulostimia siinä 300-500€ hintahaarukassa? Täytyy kanssa koteloida tulostin, sillä katon alla asuu myös kaksi kissaa, jotka todennäköisesti häiritsisivät tulostusta:rofl:
 
Muistakaa noissa koteloinneissa, että ne lämpeää, jolloin pitää ottaa huomioon filamentin lasittuminen.
 
Minkäslaisissa lämpötiloissa tuota lasittumista tapahtuu ja miten se ilmenee? :hmm: Tuo oma Ender 3 V2 kaapissa ei tainnut juuri yli 30 asteen mennä, virtalähde oli siirretty ulkopuolelle ja kaapin takaosassa oli ylhäällä pieni ilmarako sekä alhaalla pari reikää, jolloin ilma pääsi vähän vaihtumaan.
 
Ei ainakaan itsellä onnistu tulostaminen kun menee varasto viileäksi. Tulee kaikenlaisia outoja ongelmia kun tulostaa viileässä (alle 15C), vaikka yleensä tulostan ilman part coolingia.

Melkein jokaisella kannattaisi olla tulostin kopissa tai teltassa, että nousisi ambient lämpötila edes vähän. Mielestäni tulostin ei myöskään kuulu asuintiloihin sillä aina siitä tulee outoja käryjä vaikka tulostaisi vain PLA tai PETG
Minulla on tulostin vanhassa pyykinkuivauskaapissa. Pystyn lämmittämään kopin tarvittaessa aluksi jos kovin viileää. Tallissa 6-10 astetta yleensä. Kaappeja saa parilla kympillä torista. Tulostimen yläpuolella levy niin yleensä lämmöt pysyy viileälläkin ilmoilla ihan järkevissä lukemissa. Suunnitelmissa laittaa sivuille 3cm spu-levyä että saa pysymään lämmöt korkeammalla esim abs tulostusta varten. Kaappi on muistaakseni sen 60cm kanttiinsa. Pystyyhän tuohon rakentelemaan monenlaista tuuletusta jos haluaa.
 
Minulla on tulostin vanhassa pyykinkuivauskaapissa. Pystyn lämmittämään kopin tarvittaessa aluksi jos kovin viileää. Tallissa 6-10 astetta yleensä. Kaappeja saa parilla kympillä torista. Tulostimen yläpuolella levy niin yleensä lämmöt pysyy viileälläkin ilmoilla ihan järkevissä lukemissa. Suunnitelmissa laittaa sivuille 3cm spu-levyä että saa pysymään lämmöt korkeammalla esim abs tulostusta varten. Kaappi on muistaakseni sen 60cm kanttiinsa. Pystyyhän tuohon rakentelemaan monenlaista tuuletusta jos haluaa.
Ihan veikeä idea kyllä. Noissa on vielä poistoaukko ylhäällä yleensä, ja tuuletin, joten onnistuu samalla myös filamenttien kuivana pitäminen. Eipä ole tullu ajateltua.
 
Minkäslaisissa lämpötiloissa tuota lasittumista tapahtuu ja miten se ilmenee? :hmm: Tuo oma Ender 3 V2 kaapissa ei tainnut juuri yli 30 asteen mennä, virtalähde oli siirretty ulkopuolelle ja kaapin takaosassa oli ylhäällä pieni ilmarako sekä alhaalla pari reikää, jolloin ilma pääsi vähän vaihtumaan.

30 on hyvä lämpötila. PLA:lla pyörii siinä 60 paikkeilla. Filamentin valmistajalta monesti löytyy tieto.

Ei ole itsellä vielä tullut vastaan, mutta filamentti ilmeisesti voi lämmetä liikaa jo suuttimen ulkopuolella, jolloin menee tukkoon.

Bambulabilla esim. on coolplate tätä varten, ettei petiä tarvi lämmittää paljon, eikä suljettu laite lämpeä. Mutta jos käytetään muita plateja, niin pedin lämpötilaa joutuu nostamaan ja ohjeissa lukee, että siinä tapauksessa hyvä tulostaa luukku auki, tai päälykansi poistettuna.
 
Piti ihan selata nuo vanhat viestit, eli puhut siis tuosta lasisiirtymälämpötilasta? Eli arkikielelle käännettynä liian korkeassa lämpötilassa osa filamenteista alkaa pehmetä ja voi tukkia extruderin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 477
Viestejä
4 539 144
Jäsenet
74 803
Uusin jäsen
Mäntyvirta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom