3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Osaakos porukka täällä suositella hartsitulostinta, FDM printtereitä löytyy muutama kappale ja kokemusta niistä vajaa 10 vuotta.
Nyt alkanut hartsitulostin kuitenkin kiinnostamaan koska tarve olisi ns. yksityiskohtaisemmille kappaleille ja FDM tulosteita joutuu melkoisesti työstämään, jotta pinnasta saa siistin.

Olen silmäni kiinnittänyt nyt Anycubicin Photon Mono X 6Ks:ään, tuota laitteesta kokemuksia? Toki suosituksia otetaan vastaan, korkeutta saisi työalalla saisi olla kuitenkin se 200mm abauttiarallaa vähintään.
 
Osaakos porukka täällä suositella hartsitulostinta, FDM printtereitä löytyy muutama kappale ja kokemusta niistä vajaa 10 vuotta.
Nyt alkanut hartsitulostin kuitenkin kiinnostamaan koska tarve olisi ns. yksityiskohtaisemmille kappaleille ja FDM tulosteita joutuu melkoisesti työstämään, jotta pinnasta saa siistin.

Olen silmäni kiinnittänyt nyt Anycubicin Photon Mono X 6Ks:ään, tuota laitteesta kokemuksia? Toki suosituksia otetaan vastaan, korkeutta saisi työalalla saisi olla kuitenkin se 200mm abauttiarallaa vähintään.
Ääni Elegoon Saturn 2:lle. Tarkempi näyttö, isompi build area ja aktiivihiilifiltteri mukana. Youtube-revikoita tuli aikanaan tiirailtua jokunen ja taitaa yleinen konsensus olla, että Elegoon laitteet ovat laadukkaampia kuin Anycubicit.

Black Fridayn aikaan tuli Saturn 2 ostettua Aceaddityn sivuilta muistaakseni n. 260€ ja ei ole mitään valittamista ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti tuo NTC 3950 termistori on käypänen, ainakin jollakulla oli redditin mukaan toiminut. Laitoin sintoselta tilaten semmoisen, katsotaan kuinka käy.

Njoo, ei tullu hullua hurskaammaksi tässä hommassa. Näyttää ihan höpöjä, kylmänä jotain 34-40C ja printtilaatu on huonointa mitä olen ikinä nähnyt.
 
Njoo, ei tullu hullua hurskaammaksi tässä hommassa. Näyttää ihan höpöjä, kylmänä jotain 34-40C ja printtilaatu on huonointa mitä olen ikinä nähnyt.
Eli tuo viittaa siihen että hankkimasi NTC ei ole alkuperäistä vastaava. Löytyyköhän konffista paikka minne voisi vaihtaa arvot vastaamaan tätä uutta NTC:tä?

Jos "kylmänä" anturin todellinen lämpö on esim 20C ja printteri laskee sen olevan 34C, niin voisi epäillä että printterin saadessa uudelta NTC:ltä arvoja, jotka vastaavat edellisen anturin mittaamaa 200C lämpöä, niin todellinen lämpö jää nyt tuon alle reilusti.

Voi siis ensihätään kokeilla varovasti nostaa tulostuslämpötilaa normaalista vaikka 10/20/30/jne astetta ja jos ei auta, niin vastaavasti voi kokeilla sen laskemista.


Samalla tietysti seuraten tulostusjälkeä.

Edit: Olikos tuossa tulostimessa ylipäätään alunperin lämpöanturina NTC-termistori vai oheisen linkin tyyppinen "thermocouple"? Thermocouple - Inventor 2, Guider 2, Guider 2S HT, Finder* | Flashforge
 
Viimeksi muokattu:
Työpaikalla on tämä BambuLab X1 Carbon.Miten siihen vaihdetaan uusin firmware?. 1.07 tarttis laittaa,pitäiskö laiteen löytää se itse netistä, vai onko se jossain ladattavana?.Itselle olisi tarkoitus ostaa samanlainen.
 
Työpaikalla on tämä BambuLab X1 Carbon.Miten siihen vaihdetaan uusin firmware?. 1.07 tarttis laittaa,pitäiskö laiteen löytää se itse netistä, vai onko se jossain ladattavana?.Itselle olisi tarkoitus ostaa samanlainen.
Ainakin P1P tarjottelee sitä itsestään, kun käynnistää tulostimen. Voi myös tarkastaa valikosta firmwaren kohdalta, että löytyykö päivityksiä.
 
Eli tuo viittaa siihen että hankkimasi NTC ei ole alkuperäistä vastaava. Löytyyköhän konffista paikka minne voisi vaihtaa arvot vastaamaan tätä uutta NTC:tä?

Jos "kylmänä" anturin todellinen lämpö on esim 20C ja printteri laskee sen olevan 34C, niin voisi epäillä että printterin saadessa uudelta NTC:ltä arvoja, jotka vastaavat edellisen anturin mittaamaa 200C lämpöä, niin todellinen lämpö jää nyt tuon alle reilusti.

Voi siis ensihätään kokeilla varovasti nostaa tulostuslämpötilaa normaalista vaikka 10/20/30/jne astetta ja jos ei auta, niin vastaavasti voi kokeilla sen laskemista.


Samalla tietysti seuraten tulostusjälkeä.

Edit: Olikos tuossa tulostimessa ylipäätään alunperin lämpöanturina NTC-termistori vai oheisen linkin tyyppinen "thermocouple"? Thermocouple - Inventor 2, Guider 2, Guider 2S HT, Finder* | Flashforge

Sillehän tuo vaikuttaisi ettei ihan käypänen tullutkaan. On termistori, kun tämä on Finder 2.0. Siinä ekassa versiossa on termopari. Nyt se vehje kyllä testaillessa alko pitämään aivan kauhiaa rutinaakin. Melkein lähti jo serriin ja laitoin uuden tulemaan tilalle, mutta pitää nyt vielä vähän aikaa ihmetellä.
 
Sillehän tuo vaikuttaisi ettei ihan käypänen tullutkaan. On termistori, kun tämä on Finder 2.0. Siinä ekassa versiossa on termopari. Nyt se vehje kyllä testaillessa alko pitämään aivan kauhiaa rutinaakin. Melkein lähti jo serriin ja laitoin uuden tulemaan tilalle, mutta pitää nyt vielä vähän aikaa ihmetellä.
kymppi tarjottu :p
 
Mitä liimaa ootte käyttäny tulostuksiin? Käytin jotain pikaliimaa, ni pysyy kyllä hyvin palaset yhdessä, mutta ei muutama sekuntti riittäny kohdistamaan kappaletta paikoilleen, vaan jäi vähän kieroon. Onko jotain, missä olis vaikka puoli minuuttia aikaa kuivata, mutta on yhtä hyvä lopputulos?
 
Mitä liimaa ootte käyttäny tulostuksiin? Käytin jotain pikaliimaa, ni pysyy kyllä hyvin palaset yhdessä, mutta ei muutama sekuntti riittäny kohdistamaan kappaletta paikoilleen, vaan jäi vähän kieroon. Onko jotain, missä olis vaikka puoli minuuttia aikaa kuivata, mutta on yhtä hyvä lopputulos?
Ihan perus pikaliimaa, jos pieni pinta-ala tai PETG-printti, niin tommosta Loctiten setissä tullutta, tussin näkösessä putkessa olevaan "aktivaattoria" oon pyyhkässy ensin.
Kannattaa slicerissa tai suunnitteluvaiheessa laittaa kohdistustapit ja -reiät liitettäviin pintoihin, niin menee suoraa kohdakkain, eikä tartte liimatessa ihmetellä.
 
Ihan perus pikaliimaa, jos pieni pinta-ala tai PETG-printti, niin tommosta Loctiten setissä tullutta, tussin näkösessä putkessa olevaan "aktivaattoria" oon pyyhkässy ensin.
Kannattaa slicerissa tai suunnitteluvaiheessa laittaa kohdistustapit ja -reiät liitettäviin pintoihin, niin menee suoraa kohdakkain, eikä tartte liimatessa ihmetellä.

Eikö nuo aktivaattorihommat oo just semmosia, ettei ole yhtään aikaa liikutella? Mulla on 3mm leveitä tikkuja, mitä pitäis liimata yhtäaikaa viidestä pinnasta, ni pitäis olla vähän pidempi kuivumisaika. Sopiikohan 5min epoksit?
 
Eikö nuo aktivaattorihommat oo just semmosia, ettei ole yhtään aikaa liikutella? Mulla on 3mm leveitä tikkuja, mitä pitäis liimata yhtäaikaa viidestä pinnasta, ni pitäis olla vähän pidempi kuivumisaika. Sopiikohan 5min epoksit?
En oikeastaan tiedä mitä tuo aktivaattori varsinaisesti on, ohjeissa on levittää sitä molemmille pinnoille ja antaa kuivua ~minuutin, jotta liima tarttuu muoveihin paremmin, mutta ainakaan tuon en ole havainnut liimaa nopeuttavan. Tommosessa setissä tuli. Erikseen sitten on ne suihkittavat acceleratorit. Voi epoksillakin liimailla, ite vedin litokuution sillä kasaan, kun pikaliimat kaapissa oli kuivunu ja hyvin pysyy. Myös kuumaliima on kätevää, jos väliaikaisesti haluaa pienet esineet kohdistaa paikalleen varsinaista liimaamista varten ja sitten saumaan valuttaa pikaliimaa.
 
En oikeastaan tiedä mitä tuo aktivaattori varsinaisesti on, ohjeissa on levittää sitä molemmille pinnoille ja antaa kuivua ~minuutin, jotta liima tarttuu muoveihin paremmin, mutta ainakaan tuon en ole havainnut liimaa nopeuttavan. Tommosessa setissä tuli. Erikseen sitten on ne suihkittavat acceleratorit. Voi epoksillakin liimailla, ite vedin litokuution sillä kasaan, kun pikaliimat kaapissa oli kuivunu ja hyvin pysyy. Myös kuumaliima on kätevää, jos väliaikaisesti haluaa pienet esineet kohdistaa paikalleen varsinaista liimaamista varten ja sitten saumaan valuttaa pikaliimaa.

Niijoo. Mulla on kokemusta juuri suihkutettavista, mikä laitetaan vain toiseen osaan. Liekköhän tuo sun linkkaama toimi vähän niinkuin pohjamaali, että muokkaa pintaa, että liima tarttuu paremmin. Kiinnittyykö tuokin sekunnissa?

Vähän googlettelin, niin 5min epoksi ja pikaliimat näyttäis toimivan yhtä hyvin, mutta semmonen ero, että epoksia helpompi käyttää gapeihin ja pikaliimasta saa ehkä vähän pienemmän raon aikaseksi.
 
Niijoo. Mulla on kokemusta juuri suihkutettavista, mikä laitetaan vain toiseen osaan. Liekköhän tuo sun linkkaama toimi vähän niinkuin pohjamaali, että muokkaa pintaa, että liima tarttuu paremmin. Kiinnittyykö tuokin sekunnissa?

Vähän googlettelin, niin 5min epoksi ja pikaliimat näyttäis toimivan yhtä hyvin, mutta semmonen ero, että epoksia helpompi käyttää gapeihin ja pikaliimasta saa ehkä vähän pienemmän raon aikaseksi.
Ihan normi pikaliimalta vaikuttaa ja tuo aktivaattori on näppituntumalta toiminut ihan yhtälailla muidenkin pikaliimojen kanssa. Jos nyt jotain pitäis hatusta heittää, niin veikkaisin sen jotenkin etsaavan muovin pintaa, helpottaen liiman tarttumista.

Ja juu, juoksevalla pikaliimalla saa parhaiten raot minimiin jos pinnat passaa yhteen. Jos tarttee koloja täytellä, niin joko epoksia, tai sitten pikaliimaa ja ruokasoodaa (joka sitten oikeesti kuivuu n. sekunnissa).
 
Seuraava kysymys, että onko kukaan kiinnittäny TPU:lla tulostettuja osia yhteen esim. ruuveilla? Riittääkö TPU pitämään ruuveja kiinni, vai onnistuuko pulttia varten jonkin insertin kiinnittäminen nätisti? Ei äkikseltään netistä löytynyt juurikaan infoa.
 
Itselläni ei kyllä pikaliimat ole koskaan toimineet petg. Pla jotenkin.
 
Seuraava kysymys, että onko kukaan kiinnittäny TPU:lla tulostettuja osia yhteen esim. ruuveilla? Riittääkö TPU pitämään ruuveja kiinni, vai onnistuuko pulttia varten jonkin insertin kiinnittäminen nätisti? Ei äkikseltään netistä löytynyt juurikaan infoa.
Riippunee aika paljon TPU:sta, niitä kun on aika laajasti eri kovuuksia, mutta noin yleisesti TPU ei liene parhaimpia materiaaleja ruuvata/pultata mihinkään kiinni. Voiko osaa suunitella printattavaksi yhtenä palana? Joku iso prikka saattaisi auttaa, mutta riippuu pitkälti osasta.
Itselläni ei kyllä pikaliimat ole koskaan toimineet petg. Pla jotenkin.
Hyvin tuntuu pysyvän, kun putsaa pinnat IPA:lla ja PETGille käyttää tuota em. aktivaattoria. Tuossa testissä niin PLA:lla, PETG:llä ja resinillä (hartsi?) printti anto periksi ennen liimaa ihan pikaliimallakin, niin en ainakaan itse näe syytä esim. epoksia käyttää, jos ei sitten tarvitse välttämättä pidempää työskentelyaikaa;
 
Tuli hommattua joululahjaksi itselle Bambun A1 + AMS combo ja on kyllä ollut vaivaton kokemus täysin ensikertalaiselle. Kaikenlaisia netistä löytyneitä härpättimiä tulostanut ongelmitta ja kaikki printit onnistuneet. Vielä kun osaisi Fusion360:stä käyttää, mutta hiljaa hyvää tulee.
 
Tuli hommattua joululahjaksi itselle Bambun A1 + AMS combo ja on kyllä ollut vaivaton kokemus täysin ensikertalaiselle. Kaikenlaisia netistä löytyneitä härpättimiä tulostanut ongelmitta ja kaikki printit onnistuneet. Vielä kun osaisi Fusion360:stä käyttää, mutta hiljaa hyvää tulee.
Pistä kokeiluun myös Onshape. Toimii selaimessa ja vaatii vain rekisteröitymisen. Tuon ilmaisen version käyttäjien tuotokset ovat julkisia. Löytyy paljon valmiita 3D tulostuksen suunniteltuja kappaleita joista voi ottaa oppia omiin suunnitelmiin.
 
Vielä kun osaisi Fusion360:stä käyttää, mutta hiljaa hyvää tulee.
Itsellä jonkin verran kokemusta parametrisesta mallintamisesta, mutta Fusionin kanssa alkuun pääsemiseksi tein itse nämä harjoitukset. Olivat riittävän lyhyitä (tein kerralla ehkä yhden pari päivässä) ja antoivat vähän erilaisia tapoja tehdä asoita. Tarkoitustan kuitenkin on, että näitä sovelletaan ja netistäkin löytyy toki kinkkisempiin ongelmiin valmiita ratkaisuja, jos jotain erityistä onglemaa pitää ratkoa.



Mutta tuon selainkäytön takia meinasin kyllä nyt vielä opetella OnShapen, niin ei ole niin väliä, mikä kone sattuu olemaan edessä, jos tarvitsee jotain tehdä.
 
Olen ollut nyt vajaan viikon tyytyväinen Creality Ender3 V3 KE:n omistaja. PLA:n tulostaminen on sujunut ilman mitään ongelmia. Slicerina olen käyttänyt pääosin Creality Print, joitakin malleja kokeillut tulostaa myös Curalla (latasin siihen githubista ylläkin mainostetut KE:n asetustiedostot). Omien mallien suunnittelussa Onshape on osoittautunut varsin helposti omaksuttavaksi, vaikka aiempaa 3D-suunnittelukokemusta ei ole. Pitänee seuraavaksi kokeilla vielä tuota Fusion360. Mikäli jotakin enemmän kiinnostaa vertailla eri softia, niin Mikrobitin sivuilta löytää vertailun ilmaisista 3D-suunnitteluohjelmistoista printtauskäyttöön. Sielläkin Onshape ja Fusion360 saivat hyvät pisteet.

Nyt kokeilin ensimmäistä kertaa myös PETG (Devil Designin). Tulostin saman mallin, jonka ensin slicasin Curalla ja tuli pelkkää höttöä. Tämän jälkeen kokeilin samaa mallia Creality Printillä ja tästä tuli hivenen parempi, mutta printtikerrokset "irtosivat" toisistaan. Huomasin, että Cura:ssa "Generic PETG" tulostuspään lämpötila-asetus on 215C ja Creality Printissä 250C. Peti oli molemmissa 70C. Suositus myyjän sivuilta tulostuspäälle on 220-250C.

Miten te valitsette 'materiaalin' slicer-ohjelmasta? Menettekö aina slicer-ohjelman suosittelemilla lämpötiloilla vai säädättekö profiileja itse? Mistä tiedätte, millä suutin-/petilämpötilalla kannattaa aloittaa? Voiko tulostusnopeuttakin säätää jostain pienemmäksi? Jos, niin mistä? En löytänyt kummastakaan ohjelmasta suoraan tulostusnopeuden säätöä. Vai printtaatteko aina 'temperature towerin', jos ostatte uutta filamenttia? edit. Temperature towerin saakin esim. Creality Printistä suoraan tuosta calibration -valikon kautta tehtyä.
 
Viimeksi muokattu:
Miten te valitsette 'materiaalin' slicer-ohjelmasta? Menettekö aina slicer-ohjelman suosittelemilla lämpötiloilla vai säädättekö profiileja itse? Mistä tiedätte, millä suutin-/petilämpötilalla kannattaa aloittaa? Voiko tulostusnopeuttakin säätää jostain pienemmäksi? Jos, niin mistä? En löytänyt kummastakaan ohjelmasta suoraan tulostusnopeuden säätöä. Vai printtaatteko aina 'temperature towerin', jos ostatte uutta filamenttia? edit. Temperature towerin saakin esim. Creality Printistä suoraan tuosta calibration -valikon kautta tehtyä.
Itse itseäni lainaten;
Flow raten ja pressure advancen vedän kaikille, lämmöt jos vaikuttaa tarviivan ja jos haluan mahdollisesti printata nopeempaa, niin sitten vielä max flowrate. Nämä siis Orcaan sisäänrakennetut kalibroinnit. PETG:llä myös retraction test jeesas stringingiin/oozingiin.
Yhtä tai kahta rullaa varten en välttämättä jaksa vaivautua, jos printtijälki on OK, mutta noi 6kg satseissa olleet päätin vetää ns. kerralla kuntoon.
Tulostusnopeutta helpoin säätää alaspäin Max Volumetric Speediä (mm3/s) materiaaliprofiilista laskemalla, jos ei halua kaikkia parametrejä lähteä erikseen säätämään. Toki ei vaikuta kiihtyvyyteen tai matkustusnopeuteen, vain varsinaiseen tulostusnopeuteen.

Noi filamenttivalmistajan suositukset on nimensämukaisesti suosituksia ja riippuu ihan laitteesta. Ite laitoin PETG:lle 270°C ekalle layerille ja 260°C muille, vaikka suositus oli 220-240°C. Kannattaa testata temp towerilla mikä toimii.
 
Tuli hommattua joululahjaksi itselle Bambun A1 + AMS combo ja on kyllä ollut vaivaton kokemus täysin ensikertalaiselle. Kaikenlaisia netistä löytyneitä härpättimiä tulostanut ongelmitta ja kaikki printit onnistuneet. Vielä kun osaisi Fusion360:stä käyttää, mutta hiljaa hyvää tulee.
Jos kiinnostaa yhtään panostaa, niin Solidworks for Makers maksaa ~50€ per vuosi ja mielestäni parasta mitä järkevään hintaan voi saada. Fusion 360 maksettu versio on sit jo reilusti yli 500€/vuosi. Solidworks for Makersin kylkeenliimattu 3DExperience on tosin maailman surkeimman käyttöliittymän omaava räpellys päällä maan, mutta sitä ei onneksi tarvitse kuin asennukseen ja päivittämiseen, muulloin voi vaan klikata työpöydän kuvakkeesta Solidworksin päälle ja unohtaa koko 3DExperiencen.

OnShape on käytännössä kuin kevyempi versio Solidworksistä (taisi olla Solidworksiltä lähteneitä tuon perustajat), mutta itse en tykkää siitä, ettet käytännössä omista tiedostoja ja isojen tiedostojen kanssa suorituskyky oli ainakin viimeksi kun kokeilin aika heikko. Mutta hyvä softa jos haluaa vaan kokeilla kyhätä jotain pikkujuttuja ja harjoitella, tuosta on helppo hypätä Solidworksiin jos kiinnostaa.

Fusion 360 oli aikoinaan ihan helvetin hyvä softa, sisälsi simuloinnit ja CAMin ilmaisena. Sitten kun AutoDesk oli saanut softan Beta testattua ilmaiskäyttäjillä, tulikin ilmaisversion shittification ja nyt ei ole simulaatioita tms hienompia ominaisuuksia ilmaisversiossa ja ärsyttävimpänä ominaisuutena sulla voi olla vaan 10 tiedostoa "edit"-tilassa. Jälkimmäinen alkoi itseä ärsyttämään tosi paljon, kun tuo raja tulee hyvin nopeasti vastaan jos mitään yhtään monimutkaisempaa suunnittelee. Lisäksi Fusion 360 on aika outolintu mitä 3D-mallinnustyökaluihin tulee. Kaikki yleisimmät softat (mm. Solidworks, AutoDesk Inventor, SolidEdge, Catia, Creo jne) toimii pitkälti samalla logiikalla ja yhden kun oppii, niin oppii käytännössä kaikki - Toki jokaisessa omat erikoisuutensa, mutta pääpiirtein samalla idealla toimivat. Fusion 360 oli kai AutoDeskin yritys tehdä jotain uutta ja erilaista ja sen seurauksena ainakin kokoonpanojen logiikka on ihan nurinkurinen omaan makuun, kun on tottunut Solidworksiin ja Inventoriin. Tuskinpa sillä mitään merkitystä on kevyessä harrastuskäytössä, palikoiden piirtely toki toimii samalla logiikalla kaikissa (mitenpä sitä juuri muuttaisi), mutta itsellä paloi vähän väliä käpy kokoonpanojen kanssa Fusion 360:ssä :lol:
 
tulikin ilmaisversion shittification ja nyt ei ole simulaatioita tms hienompia ominaisuuksia ilmaisversiossa ja ärsyttävimpänä ominaisuutena sulla voi olla vaan 10 tiedostoa "edit"-tilassa. Jälkimmäinen alkoi itseä ärsyttämään tosi paljon, kun tuo raja tulee hyvin nopeasti vastaan jos mitään yhtään monimutkaisempaa suunnittelee.



Laita read onlyksi niitä filuja niin ei haittaa se rajoitus niin paljon. Toki jos tarvii yli 10 olla samanaikaisesti päällä niin sit ei voi mitään. Varmaan jollekkin hyödyllinen.
 
Vaatiiko muutkin softat koneelta paljon tehoja?

Fusion 360 on niin kauan näppärä, kun piirtää simppeleitä muotoja, mutta joskus tein tuotteeseen oman rypyläpinnan, jolloin kopioin joku 1000 samanlaista pientä muotoa pinnalle, ni alko tökkimään ihan käsittämättömänä. Vähän väliä työtä jatkettaessa se ilmeisesti generoi kaiken alusta ja raksuttaa kaikki uudestaan.

Lisäksi valmiiden stl mallien tuominen ja muokkaaminen on yhtä tuskaa. oon ajatellu, että se varmaan on vaan karu fakta, että tökkii, kun pisteitä on järkyttävän paljon, kunnes vein saman mallin blenderiin. Blenderillä ei ollu mitään ongelmaa käsitellä isoa pistemäärää. Se vaan on niin paljon työläämpi softa opetella ja mittojen kanssa niin paljon työläämpi piirtää, ettei ole jaksanut sitä juuri käyttää missään.
 
Vaatiiko muutkin softat koneelta paljon tehoja?

Fusion 360 on niin kauan näppärä, kun piirtää simppeleitä muotoja, mutta joskus tein tuotteeseen oman rypyläpinnan, jolloin kopioin joku 1000 samanlaista pientä muotoa pinnalle, ni alko tökkimään ihan käsittämättömänä. Vähän väliä työtä jatkettaessa se ilmeisesti generoi kaiken alusta ja raksuttaa kaikki uudestaan.

Lisäksi valmiiden stl mallien tuominen ja muokkaaminen on yhtä tuskaa. oon ajatellu, että se varmaan on vaan karu fakta, että tökkii, kun pisteitä on järkyttävän paljon, kunnes vein saman mallin blenderiin. Blenderillä ei ollu mitään ongelmaa käsitellä isoa pistemäärää. Se vaan on niin paljon työläämpi softa opetella ja mittojen kanssa niin paljon työläämpi piirtää, ettei ole jaksanut sitä juuri käyttää missään.
OnShape vaatii sen verran tehoja koneelta, että selain pyörii. Muuten 3D-mallinnus on "melko" raskasta, senhän takia mm. Blenderiä käytetään prossujen testaamiseen.
 
OnShape vaatii sen verran tehoja koneelta, että selain pyörii. Muuten 3D-mallinnus on "melko" raskasta, senhän takia mm. Blenderiä käytetään prossujen testaamiseen.

Olis mukava tietää onko jollain kokemuksia, että suoriutuuko tuo solidworks for makers esim. noista lukuisten objektien käsittelystä paremmin kuin fusion.
 
Vaatiiko muutkin softat koneelta paljon tehoja?

Fusion 360 on niin kauan näppärä, kun piirtää simppeleitä muotoja, mutta joskus tein tuotteeseen oman rypyläpinnan, jolloin kopioin joku 1000 samanlaista pientä muotoa pinnalle, ni alko tökkimään ihan käsittämättömänä. Vähän väliä työtä jatkettaessa se ilmeisesti generoi kaiken alusta ja raksuttaa kaikki uudestaan.

Lisäksi valmiiden stl mallien tuominen ja muokkaaminen on yhtä tuskaa. oon ajatellu, että se varmaan on vaan karu fakta, että tökkii, kun pisteitä on järkyttävän paljon, kunnes vein saman mallin blenderiin. Blenderillä ei ollu mitään ongelmaa käsitellä isoa pistemäärää. Se vaan on niin paljon työläämpi softa opetella ja mittojen kanssa niin paljon työläämpi piirtää, ettei ole jaksanut sitä juuri käyttää missään.
Kaiki ne on raskaita jos jos kappale on raskas tai kokoonpano iso.

Ja valitettavasti lisä ytimistä on huonosti apua tässä. Pyöritän itse työkseni isoja kokoonpanoja inventorilla ja kyllä se raskaaksi käy. Fusion on kokoonpanojen kanssa melko hankala, suorastaan kökkö verrattuna solidworksiin tai inventoriin.
 
Jos nyt jotain pitäis hatusta heittää, niin veikkaisin sen jotenkin etsaavan muovin pintaa, helpottaen liiman tarttumista.

Syanoakrylaatti on kaksikomponenttinen liima, siinä se toinen komponentti on se liima ja toinen on vesi. Normaalisti ilmassa kosteudessa oleva vesi aloittaa kovettumisreaktion, minkä takia esim. saumaan puhaltaminen edistää sitä reaktiota kun hengitysilmassa on paljon kosteutta. Aktivaattori on nopeasti haihtuvia lioittimia ja alkoholia tms ja vettä.

Aktivaattori myös sisältää aineksia jotka rikkoo pintajännityksen, normaalisti kuivuminen luo kalvon mikä ei päästä kosteutta enää läpi ja se hidastaa reaktiota. Tästä syystä se liimasauma särkyy helposti vaikka on näennäisesti kova, aktivaattorilla voi estää sitäkin. Aktivaattorilla tehdyt saumat on omien kokemusten mukaan paljon kestävämpiä kuin ilman tehdyt.
 


Laita read onlyksi niitä filuja niin ei haittaa se rajoitus niin paljon. Toki jos tarvii yli 10 olla samanaikaisesti päällä niin sit ei voi mitään. Varmaan jollekkin hyödyllinen.


No siis tottakai, eihän tuota softaa voisi käyttää jos niitä ei laita read-only tilaan kun muulloin saisi poistaa kaikki tiedostot aina käytön jälkeen :D Mutta ei tuo 10 tiedostoa paljon ole, jos on vaikka 2-3 toisiinsa liittyvää kokoonpanoa, niin kunkin alla saa olla vaan 2-3 muokattavaa osaa silloin. Kyllä tuon kanssa elää, mutta ärsyttävä ominaisuus silti ja keksimällä keksitty ilmaisversion shittification keino. Mitään järkevää perustetta tuolle ei ole, muuta kuin aiheuttaa ärsytystä kun alkaa pääsemään monimutkaisempiin kokonaisuuksiin.
Vaatiiko muutkin softat koneelta paljon tehoja?

Fusion 360 on niin kauan näppärä, kun piirtää simppeleitä muotoja, mutta joskus tein tuotteeseen oman rypyläpinnan, jolloin kopioin joku 1000 samanlaista pientä muotoa pinnalle, ni alko tökkimään ihan käsittämättömänä. Vähän väliä työtä jatkettaessa se ilmeisesti generoi kaiken alusta ja raksuttaa kaikki uudestaan.

Lisäksi valmiiden stl mallien tuominen ja muokkaaminen on yhtä tuskaa. oon ajatellu, että se varmaan on vaan karu fakta, että tökkii, kun pisteitä on järkyttävän paljon, kunnes vein saman mallin blenderiin. Blenderillä ei ollu mitään ongelmaa käsitellä isoa pistemäärää. Se vaan on niin paljon työläämpi softa opetella ja mittojen kanssa niin paljon työläämpi piirtää, ettei ole jaksanut sitä juuri käyttää missään.

Kaikki vaatii riittävästi RAMia ja nopean prosessorin. Ainakin Solidworksissä prossun ytimien määrällä (puhuttaessa moderneista prossuista eli neljä tai enemmän) ei ole niin merkittävää vaikutusta muuhun kuin Solidworksin sisäisen renderöintisoftan nopeuteen (tekee CPU:lla eikä GPU:lla, joten mitä enemmän ytimiä sen nopeammin renderöi). Sen verran vanhoja softia, että monessa toiminnossa osaavat käyttää vaan yhtä ydintä ja siitä tulee sit pullonkaula. Esim. simuloinneissa on monta laskentavaihetta, missä huudattaa vaan yhtä ydintä eikä osaa jakaa kuormaa muille ytimille, mutta minkäs teet. Ainakaan Solidworks ei kuitenkaan vaadi mitään hirveän järeää näytönohjainta, vaan pyörii aika tuhnullakin näytönohjaimella, nykyään varmaan jo näillä tehokkaammilla integroiduilla näyttiksillä (ainakin Redditin mukaan pitäisi toimia). Toki tehokkaampi näytönohjain on aina parempi, mutta puhuttaessa ei työkäytöstä, niin enemmin nopea prossu ja paljon RAMia kuin joku hifi näytönohjain. RAMin puute tekee Solidworksistä tosi epävakaan, 16 Gb aika minimi ja sekin vähän jos isompia kokonaisuuksia työstää.

En tiennytkään, että Fusionissa on tuollainen pakotettu refresh osille. Solidworksissä sen saa automaattiseksi esim. ikkunaa vaihtaessa, mutta varsinkin raskaita malleja käyttäessä parasta kun ottaa automatiikan pois päältä ja manuaalisesti sit tarvittaessa rebuildaa tai laskee kokonaan uusiksi.

Ei osaa Solidworksikään sen paremmin noita STL-tiedostoja avata, saa kyllä avattua pintamalliksi tai solidiksi, mutta tulevat semmoisina kolmiografiikalla niinkuin STL:ään kuuluu. Muokkaaminen täyttä tuskaa, parempi pyytää STEP-malli tekijältä tai mallintaa uusiksi jos ei ihan mahdoton tehtävä, kun ihan perseestä semmoista häröpinnalla olevaa mallia muokata :D
 
No siis tottakai, eihän tuota softaa voisi käyttää jos niitä ei laita read-only tilaan kun muulloin saisi poistaa kaikki tiedostot aina käytön jälkeen :D Mutta ei tuo 10 tiedostoa paljon ole, jos on vaikka 2-3 toisiinsa liittyvää kokoonpanoa, niin kunkin alla saa olla vaan 2-3 muokattavaa osaa silloin. Kyllä tuon kanssa elää, mutta ärsyttävä ominaisuus silti ja keksimällä keksitty ilmaisversion shittification keino. Mitään järkevää perustetta tuolle ei ole, muuta kuin aiheuttaa ärsytystä kun alkaa pääsemään monimutkaisempiin kokonaisuuksiin.


Kaikki vaatii riittävästi RAMia ja nopean prosessorin. Ainakin Solidworksissä prossun ytimien määrällä (puhuttaessa moderneista prossuista eli neljä tai enemmän) ei ole niin merkittävää vaikutusta muuhun kuin Solidworksin sisäisen renderöintisoftan nopeuteen (tekee CPU:lla eikä GPU:lla, joten mitä enemmän ytimiä sen nopeammin renderöi). Sen verran vanhoja softia, että monessa toiminnossa osaavat käyttää vaan yhtä ydintä ja siitä tulee sit pullonkaula. Esim. simuloinneissa on monta laskentavaihetta, missä huudattaa vaan yhtä ydintä eikä osaa jakaa kuormaa muille ytimille, mutta minkäs teet. Ainakaan Solidworks ei kuitenkaan vaadi mitään hirveän järeää näytönohjainta, vaan pyörii aika tuhnullakin näytönohjaimella, nykyään varmaan jo näillä tehokkaammilla integroiduilla näyttiksillä (ainakin Redditin mukaan pitäisi toimia). Toki tehokkaampi näytönohjain on aina parempi, mutta puhuttaessa ei työkäytöstä, niin enemmin nopea prossu ja paljon RAMia kuin joku hifi näytönohjain. RAMin puute tekee Solidworksistä tosi epävakaan, 16 Gb aika minimi ja sekin vähän jos isompia kokonaisuuksia työstää.

En tiennytkään, että Fusionissa on tuollainen pakotettu refresh osille. Solidworksissä sen saa automaattiseksi esim. ikkunaa vaihtaessa, mutta varsinkin raskaita malleja käyttäessä parasta kun ottaa automatiikan pois päältä ja manuaalisesti sit tarvittaessa rebuildaa tai laskee kokonaan uusiksi.

Ei osaa Solidworksikään sen paremmin noita STL-tiedostoja avata, saa kyllä avattua pintamalliksi tai solidiksi, mutta tulevat semmoisina kolmiografiikalla niinkuin STL:ään kuuluu. Muokkaaminen täyttä tuskaa, parempi pyytää STEP-malli tekijältä tai mallintaa uusiksi jos ei ihan mahdoton tehtävä, kun ihan perseestä semmoista häröpinnalla olevaa mallia muokata :D

Kiitos valaisevasta vastauksesta tuon perusteella ei ole syytä alkaa kokeilemaan solidworksiä

Joskus haluais johonkin valmiiseen malliin lisätä joku itse piirretty lisäpalikka tai vähän poistaa ja muokata omilla osilla, ni se on kyllä toistaiseksi ollu yhtä tuskaa. Sillä olen saanut helpotettua, että muuttaa kolmioiden määrän ihan minimiin ennen kuin alkaa työstämään. Se muutos pysyy siellä aikajanalla näkyvissä. Sitten kun alkaa olemaan valmista, niin käy muuttamassa aikajanalta kolmioiden määrän takas normaaliksi. Se toimii monesti ihan kohtuudella, mutta pyöreissä osissa yleensä joku menee vihkoon, kun ei vastaakaan samanlaista muotoa, jos on vähemmän kolmioita, entä enemmän kolmioita.

Tuohon 1000 samanlaisen objektin nopeuttamiseksi keksin keinon, että kopioi ensin patternilla 10 objektia ja sitten siitä 10 objektia jne. Tekee muutokset useassa pienemmässä osassa, niin osas laskea nopeampaa.

Pitääpä tutkia onko fusionissa joku automaattigenerointi, minlä sais pois päältä. En ole siis täysin varma tuommosesta ominaisuudesta, mutta vahva olettamus, kun raskaissa töissä tiettyjen vaiheiden jälkeen se saattaa raksuuttaa minuutteja ennen kuin pystyy taas jatkamaan.
 
Syanoakrylaatti on kaksikomponenttinen liima, siinä se toinen komponentti on se liima ja toinen on vesi. Normaalisti ilmassa kosteudessa oleva vesi aloittaa kovettumisreaktion, minkä takia esim. saumaan puhaltaminen edistää sitä reaktiota kun hengitysilmassa on paljon kosteutta. Aktivaattori on nopeasti haihtuvia lioittimia ja alkoholia tms ja vettä.

Aktivaattori myös sisältää aineksia jotka rikkoo pintajännityksen, normaalisti kuivuminen luo kalvon mikä ei päästä kosteutta enää läpi ja se hidastaa reaktiota. Tästä syystä se liimasauma särkyy helposti vaikka on näennäisesti kova, aktivaattorilla voi estää sitäkin. Aktivaattorilla tehdyt saumat on omien kokemusten mukaan paljon kestävämpiä kuin ilman tehdyt.
Juu, sen tiesinkin, että noi "kiihdyttäjät" (accelerator) toimii pääasiassa vedellä, mutta tämä pintoihin siveltävä aktivaattori (activator) oli itselle uusi tuttavuus ja jättää pintaan jonkunlaisen tekstuurin, joka valoa peilaamalla erottuu selvästi koskemattomasta muovista, niin sillä perusteella ajattelin tuon tekevän pinnalle jotain paremman tarttumisen saavuttaakseen.
 
Jos kiinnostaa yhtään panostaa, niin Solidworks for Makers maksaa ~50€ per vuosi ja mielestäni parasta mitä järkevään hintaan voi saada. Fusion 360 maksettu versio on sit jo reilusti yli 500€/vuosi. Solidworks for Makersin kylkeenliimattu 3DExperience on tosin maailman surkeimman käyttöliittymän omaava räpellys päällä maan, mutta sitä ei onneksi tarvitse kuin asennukseen ja päivittämiseen, muulloin voi vaan klikata työpöydän kuvakkeesta Solidworksin päälle ja unohtaa koko 3DExperiencen.

OnShape on käytännössä kuin kevyempi versio Solidworksistä (taisi olla Solidworksiltä lähteneitä tuon perustajat), mutta itse en tykkää siitä, ettet käytännössä omista tiedostoja ja isojen tiedostojen kanssa suorituskyky oli ainakin viimeksi kun kokeilin aika heikko. Mutta hyvä softa jos haluaa vaan kokeilla kyhätä jotain pikkujuttuja ja harjoitella, tuosta on helppo hypätä Solidworksiin jos kiinnostaa.

Fusion 360 oli aikoinaan ihan helvetin hyvä softa, sisälsi simuloinnit ja CAMin ilmaisena. Sitten kun AutoDesk oli saanut softan Beta testattua ilmaiskäyttäjillä, tulikin ilmaisversion shittification ja nyt ei ole simulaatioita tms hienompia ominaisuuksia ilmaisversiossa ja ärsyttävimpänä ominaisuutena sulla voi olla vaan 10 tiedostoa "edit"-tilassa. Jälkimmäinen alkoi itseä ärsyttämään tosi paljon, kun tuo raja tulee hyvin nopeasti vastaan jos mitään yhtään monimutkaisempaa suunnittelee. Lisäksi Fusion 360 on aika outolintu mitä 3D-mallinnustyökaluihin tulee. Kaikki yleisimmät softat (mm. Solidworks, AutoDesk Inventor, SolidEdge, Catia, Creo jne) toimii pitkälti samalla logiikalla ja yhden kun oppii, niin oppii käytännössä kaikki - Toki jokaisessa omat erikoisuutensa, mutta pääpiirtein samalla idealla toimivat. Fusion 360 oli kai AutoDeskin yritys tehdä jotain uutta ja erilaista ja sen seurauksena ainakin kokoonpanojen logiikka on ihan nurinkurinen omaan makuun, kun on tottunut Solidworksiin ja Inventoriin. Tuskinpa sillä mitään merkitystä on kevyessä harrastuskäytössä, palikoiden piirtely toki toimii samalla logiikalla kaikissa (mitenpä sitä juuri muuttaisi), mutta itsellä paloi vähän väliä käpy kokoonpanojen kanssa Fusion 360:ssä :lol:
Mitä kautta solidworks kannattaa hommata? Voiko sitä käyttää usemmalla koneella? Eli toimiiko yhtäaikaa jos samassa taloudessa kaksi käyttäjää?
 
Solidworks on maksullinen ja sen hintainen, että ei kannata hommata ellet ole yritystä perustamassa. Vuonna 2020 3kk lisenssi taisi maksaa 4000€ pienelle firmalle missä olin kesätöissä.
 
Juu, sen tiesinkin, että noi "kiihdyttäjät" (accelerator) toimii pääasiassa vedellä, mutta tämä pintoihin siveltävä aktivaattori (activator) oli itselle uusi tuttavuus ja jättää pintaan jonkunlaisen tekstuurin, joka valoa peilaamalla erottuu selvästi koskemattomasta muovista, niin sillä perusteella ajattelin tuon tekevän pinnalle jotain paremman tarttumisen saavuttaakseen.

En ole ikinä ajatellu että ne olisi eri kamaa, oikeastaan juuri ajatellut edes että niitä tosiaan kutsutaan eri nimillä. Ne on ollut lähinnä vaan joku A-alkuinen -tori.

Itse asiassa, näköjään minulla on purkki kumpaakin ja olen käyttäny kumpaakin samalla tavalla, aika usein tulee laitettua liimaa toiseen puoleen ja aktivaattorit toiseen. Toimii myös suihkutettuna siihen saumaan. Mut en tiiä onko noilla tuotteilla sit tosiaan oikeasti eroja, täytyypä perehtyä. Tieto lisäsi taas kivasti tuskaa.
 
En ole ikinä ajatellu että ne olisi eri kamaa, oikeastaan juuri ajatellut edes että niitä tosiaan kutsutaan eri nimillä. Ne on ollut lähinnä vaan joku A-alkuinen -tori.

Itse asiassa, näköjään minulla on purkki kumpaakin ja olen käyttäny kumpaakin samalla tavalla, aika usein tulee laitettua liimaa toiseen puoleen ja aktivaattorit toiseen. Toimii myös suihkutettuna siihen saumaan. Mut en tiiä onko noilla tuotteilla sit tosiaan oikeasti eroja, täytyypä perehtyä. Tieto lisäsi taas kivasti tuskaa.
Joo, ei mullakaan sinänsä ole mitään faktaa sille, onko ne eri kamaa vai ei, kun paketissakaan ei avattu tuon tussimaisen aktivaattorin sisältöä erikseen, mutta ohjeen mukaan sitä laitetaan molemmille pinnoille ja annetaan kuivua n. minuutti ennen liimaamista ja haisee aika erilaiselle kuin ne acceleratorit joita olen käyttänyt. Netissäkin näkyy aika joustavasti porukka käyttävän accelerator ja activator termejä noista suihkeista, niin tiedon etsiminenkin hankaloituu kivasti.
Hmm.. Näkisköhän mikroskoopilla mitään järkevää, jos vertais käsittelemätöntä ja aktivoitua pintaa..? :hmm:
 
Mitä kautta solidworks kannattaa hommata? Voiko sitä käyttää usemmalla koneella? Eli toimiiko yhtäaikaa jos samassa taloudessa kaksi käyttäjää?

Tuon Solidworks for Makersin saa asennettua kahdelle koneelle samalla lisenssillä (Redditin mukaan), mutta voi toki käyttää vaan yhdellä koneella kerrallaan yhdellä lisenssillä. Se onkin sitten hyvä kysymys, että voiko tuohon Makers versioon ostaa useamman lisenssin samalle tilille. Toki voi aina ostaa kahdelle eri tilille omat lisenssit, eli sen 100€ per vuosi, jolloin on kaksi täysin erillistä tiliä.

Solidworks on maksullinen ja sen hintainen, että ei kannata hommata ellet ole yritystä perustamassa. Vuonna 2020 3kk lisenssi taisi maksaa 4000€ pienelle firmalle missä olin kesätöissä.
Tässä pari viestiä aikaisemmin just mainostettiin 50e vuosimaksusta. Ilmeisesti vähän suppeampi versio.


Ilmeisesti tuosta kyse.

Joo juuri tuosta puhuin. Mitään järkeä kotiharrasteluun ostaa koko versiota Solidworksistä tai mistään muustakaan suunnitteluohjelmasta, kun maksavat hunajaa :D Mut tuo 50€/vuosi tuosta Solidworks for makers versiosta on minusta ihan ok diili, jos tulee yhtään enemmän harrastettua. Toki ei kaikkia täysiverisen Solidworksin ominaisuuksia saa, mutta simuloinnit voi tehdä vaikka Simscalella jos harrastelu päätyy tuolle tasolle. Muita suurempia rajoitteita en ole huomannut, toki tiedostot on Watermarkattu ja aukeavat vaan Solidworks for Makers ohjelmalla, mutta tuo tuskin haittaa ketään harrastelijaa (eipä Fusion 360 natiivitiedostojakaan saa auki millään muulla softalla jne).
 
Syanoakrylaatti on kaksikomponenttinen liima, siinä se toinen komponentti on se liima ja toinen on vesi. Normaalisti ilmassa kosteudessa oleva vesi aloittaa kovettumisreaktion, minkä takia esim. saumaan puhaltaminen edistää sitä reaktiota kun hengitysilmassa on paljon kosteutta. Aktivaattori on nopeasti haihtuvia lioittimia ja alkoholia tms ja vettä.

Aktivaattori myös sisältää aineksia jotka rikkoo pintajännityksen, normaalisti kuivuminen luo kalvon mikä ei päästä kosteutta enää läpi ja se hidastaa reaktiota. Tästä syystä se liimasauma särkyy helposti vaikka on näennäisesti kova, aktivaattorilla voi estää sitäkin. Aktivaattorilla tehdyt saumat on omien kokemusten mukaan paljon kestävämpiä kuin ilman tehdyt.

Lisään tähän hieman, vaativien teollisuudenalojen rakenneliimojen maahantuojan roolissa.

Syanoakrylaatista ei yleisesti puhuta kaksikomponenttisena (vaikkakin niitä on kyllä saatavilla ihan virallisesti kaksikomponenttisenakin (ja ei, toinen komponentti ei ole vettä tässä)), vaan ihan ns. yksikomponenttisesta liimasta kyse. Vähän sama homma kun liima- ja tiivistysmassoista puhuisi kaksikomponenttisena koska ne kovettuvat ilmankosteudesta.

Kovettuminen tosiaan "laukaistaan" kosteudella, mutta itse kovettuminen tapahtuu polymerisaatioketjun kautta. Polymerisaatioketjussa molekyylit liikkuvat/hakevat paikkansa ketjussa aiheuttaen eksotermisen reaktion, samalla tapahtuu liiman jäykistyminen (kun osa molekyyleistä on löytänyt paikkansa ketjussa) -> liiman kovettuminen (molekyylit ovat löytäneet paikkansa ketjussa ja eivät pysty enää liikkumaan).

Etyyli-2-syanoakrylaatin tai metyyli-2-syanoakrylaatin ollessa itsessään todella reaktiivisia, niihin lisätään valmistuksen yhteydessä eri tyyppisiä stabilisaattoreita, jotta se ei kovetu tuubiin/purkkiin.
Lyhyesti; Aktivaattorin sisältämä liuotin (näitä on myös saatavilla ilman liuottimia) haihtuu nopeasti liimasauman pinnasta, jättäen aktiiviset ainesosat suoraan liimasauman pintaan.
-> Aktivaattorin aktiivisten ainesosien rooli on deaktivoida nämä stabilisaattorit, jolloin polymerisaatioketju pääsee kiihtymään hyvin voimakkaasti aiheuttaen nopeamman kovettumisen.

Näin homma opetettiin ainakin minulle valmistajan päässä.
Edit: Niin ja tarkoituksena ei ollut päteminen, vaan halu selventää/avata kovettumisprosessia tarkemmin siitä kiinnostuneille.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, ei kyllä itteekään huvittais printteriä ruostuttaa. :D Pitääpä tutkailla noita Nevermoreja. :thumbsup:

Edit.


0.6mm yleisesti pidetään maksimina, johon noi Bambun lämmitykset riittää, mutta jokainen materiaali ja suutin yhdistelmä kannattaa ehdottomasti kalibroida erikseen jos vauhtia kaipaa lisää. Noi vakioprofiilit ja valmistajien suositukset on yleensä ns. varman päälle vedettyjä, kun laitteita on aika moneen lähtöön. Muutenkin ihan jo tulostusjäljen takia on syytä kalibroida filamentit laitteelle ja suuttimelle sopiviksi.

Mistäköhän noita kalibrointeja mahtaa löytyä. Tai mitenkä niitä käytetään bambulabissa? Vois olla nyt aikaa vähän kokeilla eri kalibrointeja.
 
Mistäköhän noita kalibrointeja mahtaa löytyä. Tai mitenkä niitä käytetään bambulabissa? Vois olla nyt aikaa vähän kokeilla eri kalibrointeja.
OrcaSlicerista löytyy ne mitä ite käytän (Prepare ja sitten ylimmästä valikosta Calibration, ei siis Projectin vierestä). Toimii ihan samoin kuin Bambu Studio, kun on sen pohjalta kehitetty.
 
  • Tykkää
Reactions: Ypi
Useampi vuosi tässä on tulosteltu ja nyt tuli jonkun päänsisäisen häiriön perusteella ostettua Bambun P1S AMS combo tonne vielä rötköttämään. Hetken meinasi olla katumusta kun katseli hintalappua, mutta tässä kun on vaikka abs:ää laittanut tulemaan niin kyllä se hintalappukin unohtui aika äkkiä jälkeä katsellessa. Suurimmat vaikeudet oli repiä se muovipussi ulos pahvilaatikosta ja totutella tähän Bambu Sliceriin. Mulla on jonkinverran vajaita 0,6kg keloja kertynyt, ne ei harmilloisesti sovi tuonne AMS:ään , olispa joku kone millä tehdä vaikka muovinen adapteri.. Löytyipä muutama kilonkin kela jossa liian suuri halkasija ja leveys.

Kaikenkaikkiaan mahtava vehje kyllä, olen kyllä tuohon nykyiseen Artilleryn Sidewinderiinkin ollut tyytyväinen. Täytyypä se laittaa taskurahoilla eteenpäin.
 
OrcaSlicerista löytyy ne mitä ite käytän (Prepare ja sitten ylimmästä valikosta Calibration, ei siis Projectin vierestä). Toimii ihan samoin kuin Bambu Studio, kun on sen pohjalta kehitetty.
Tuoltahan nuo löyty. Kiitos Pitää alkaa testaamaan.
 
Useampi vuosi tässä on tulosteltu ja nyt tuli jonkun päänsisäisen häiriön perusteella ostettua Bambun P1S AMS combo tonne vielä rötköttämään. Hetken meinasi olla katumusta kun katseli hintalappua, mutta tässä kun on vaikka abs:ää laittanut tulemaan niin kyllä se hintalappukin unohtui aika äkkiä jälkeä katsellessa. Suurimmat vaikeudet oli repiä se muovipussi ulos pahvilaatikosta ja totutella tähän Bambu Sliceriin. Mulla on jonkinverran vajaita 0,6kg keloja kertynyt, ne ei harmilloisesti sovi tuonne AMS:ään , olispa joku kone millä tehdä vaikka muovinen adapteri.. Löytyipä muutama kilonkin kela jossa liian suuri halkasija ja leveys.

Kaikenkaikkiaan mahtava vehje kyllä, olen kyllä tuohon nykyiseen Artilleryn Sidewinderiinkin ollut tyytyväinen. Täytyypä se laittaa taskurahoilla eteenpäin.

Eikö niitä voi tulostaa ulkopuolelta? Ottaa vain sen lähinnä konetta olevan liittimen irti filamenttiputkesta ja laittaa sinne käsin menemään filamentin sisään. Slicerissä valitsee sitten, ettei ole AMS käytössä. TPU:ta joutuu esim. näin tulostaa, kun ei ole AMS-yhteensopiva. Tietenni sillon ei voi monivärituloateita tehdä
 
Eikö niitä voi tulostaa ulkopuolelta? Ottaa vain sen lähinnä konetta olevan liittimen irti filamenttiputkesta ja laittaa sinne käsin menemään filamentin sisään. Slicerissä valitsee sitten, ettei ole AMS käytössä. TPU:ta joutuu esim. näin tulostaa, kun ei ole AMS-yhteensopiva. Tietenni sillon ei voi monivärituloateita tehdä

Voihan niitä toki tulostella ulkopuolelta ja olen niin tehnytkin. Lähinnä tuon AMS:n kannalta harmi, olisi voinut vaikka tulostella muutaman hueforge teoksen testiksi
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 431
Viestejä
4 490 821
Jäsenet
74 157
Uusin jäsen
mursu-90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom