3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Onkos kukaan käyttänyt hiuslakkaa tulostuspedin käsittelyyn? Kokeilin vaimon LV-hiuskiinteellä ja ensikokemukset oli positiivisia. Jopa TPU irtosi pedistä sulavasti.
Ei tunnu kuitenkaan toimivan useampaa tulostusta ilman uusintakäsittelyä.
Printterinä X1C ja kokeilussa oli musta PEI tulostusalusta.
Se, miksi kokeilin on, että on ollut ongelmaa irrottaa tulostukset pedistä (ja kyllä olen odotellut alustan jäälhtymistä).
 
On käytetty ja käytetään. Vanha tulostin lasilevyllä, alkuperäinen ongelma oli kiinni pysyminen.
Erisan hajustamaton lakka, kevyt pyyhkäisy ~150 hiomapaperilla ja pölyt pois. Kestää samalla käsittelyllä pitkään.
 
Jaa, tuosta tulikin mieleen kun juuri sain ensimmäiset TPU-rullat; toimiiko miten Bambun Engineering Platella? Ite käytelly sitä kaikkeen, eikä ole ollut ongelmia tartunnassa ja jäähtymisen jälkeen PLA ja PETG irtoaa itsekseen, tai sitten jos on kiireempi, niin voi taivutella helposti irti.
 
Jaa, tuosta tulikin mieleen kun juuri sain ensimmäiset TPU-rullat; toimiiko miten Bambun Engineering Platella? Ite käytelly sitä kaikkeen, eikä ole ollut ongelmia tartunnassa ja jäähtymisen jälkeen PLA ja PETG irtoaa itsekseen, tai sitten jos on kiireempi, niin voi taivutella helposti irti.
Ainakin teksturoidulla pedillä toimii todella hyvin, sopivan hyvä tartunta. Pari kertaa tainnut kokeilla Engineering Platea, ja hyvin tuntui silloinkin toimivan. TPU tuntuu tarttuvan aika helposti.
 
Jaa, tuosta tulikin mieleen kun juuri sain ensimmäiset TPU-rullat; toimiiko miten Bambun Engineering Platella? Ite käytelly sitä kaikkeen, eikä ole ollut ongelmia tartunnassa ja jäähtymisen jälkeen PLA ja PETG irtoaa itsekseen, tai sitten jos on kiireempi, niin voi taivutella helposti irti.

Mää oon käyttäny pelkästään cool platea, ja toiminu liiman kans toistaiseksi hyvin pla ja tpu.
 
Ainakin teksturoidulla pedillä toimii todella hyvin, sopivan hyvä tartunta. Pari kertaa tainnut kokeilla Engineering Platea, ja hyvin tuntui silloinkin toimivan. TPU tuntuu tarttuvan aika helposti.
Joo, TPU:lla vissiin enemmän ongelmaa liiallisen tartunnan kanssa.
Mää oon käyttäny pelkästään cool platea, ja toiminu liiman kans toistaiseksi hyvin pla ja tpu.
Joo, toimiihan se, itse en vaan jaksanut liiman kanssa säätää, niin siirryin Engineering Plateen. :D Ei ole myöskään ollut mitään ongelmia suuttimen tukkiutumisen kanssa edes PLA:lla 80°C pedillä (PETG printillä, PLA support interfacena), kun pitää printatun korokkeen tuuletusaukot auki. :thumbsup:
 
Joo, toimiihan se, itse en vaan jaksanut liiman kanssa säätää, niin siirryin Engineering Plateen. :D Ei ole myöskään ollut mitään ongelmia suuttimen tukkiutumisen kanssa edes PLA:lla 80°C pedillä (PETG printillä, PLA support interfacena), kun pitää printatun korokkeen tuuletusaukot auki. :thumbsup:

Menee vaan se suljetun tulostimen idea vähän, jos kuitenkin pitää paikkoja auki. Eihän se tietenni nii paljon kerää pölyä yms. Vaikka päältä vähän raollaan. Ite yritän minimoida käryjä kaksiossa, ni vältelly muita plateja. Petg on tulostunu toistaiseksi luukut kiinni myös.
 
Menee vaan se suljetun tulostimen idea vähän, jos kuitenkin pitää paikkoja auki. Eihän se tietenni nii paljon kerää pölyä yms. Vaikka päältä vähän raollaan. Ite yritän minimoida käryjä kaksiossa, ni vältelly muita plateja. Petg on tulostunu toistaiseksi luukut kiinni myös.
Joo, ei noista tuuletusaukoista ole pölyä pahemmin sisään päässyt ja pelkällä PETG:llä ne myös kiinni ilman ongelmia. Tosin meillä printteri on nikkarointihuoneessa, josta saa tarvittaessa oven kiinni ja ikkunan auki, niin helpottaa käryjen kanssa, vaikka ei tässä talvellakaan kummemmin ole nenään käynyt.
Itellä siis tommonen printterin päällä, niin ei tartte AMS:n kanssa säätää, jos pitää saada ilmaa kiertämään ja saa myös helposti suljettua;
IMG_20231231_085219.jpg
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Ypi
En ole vielä 3D tulostinta hankkinut mutta nyt katsellut yhdessä paikassa sellaisen toimintaa ja jotain tulostellutkin. Onko ns. parhaita aloittelijalle nämä kaksi vaihtoehtoa vai löytyykö jotain yllätystä mikä olisi järkevämpi ostos kutakuinkin järkevään alle 300€ hintaan mikä selkeästi olisi näitä kahta parempi?

Creality Ender 3 V3 SE 3D (239€)

Arvostelua / vertailua:
tai
ELEGOO Neptune 4 FDM 3D (265,99€)

Arvostelua / vertailua:

Ilmeisesti varsinkin tuulettimien takia huomattavasti äänekkäämpi jos tulostaa pidempiä aikoja

Mikään erityinen kiire ei hankinnalle ole, tarvittaessa saan tulosteltua muuallakin ja vielä harkinnassa onko tälläisen hankkiminen edes omaan kohtuu pieneen tarpeeseen järkevää (sekä miten hyvin se onnistuisi kun taloudessa on 2kpl kissoja). Eli voin hyvin kyllä odotella tarjouksia ja miettiä koska hankkia jne. Nyt lähinnä kaipaan tietoa sekä kokemuksia jos jollain jo jompikumpi / molemmat näistä tuotteista on tai osaavat samoissa hintaluokissa suositella jotain parempaa.

..

tuolla ois 169€ vielä hetken.

edit: Jos meni tarjous ohi eilen, niin näyttäis olevan taas tarjouksessa tänään.
 
Viimeksi muokattu:
Muutama vuosi tullut tulosteltua Ender 3 ja CR10 kanssa ja uskottelin itselleni että päivitys olisi suht turhaa kun FDM koneessa ei laatu silti paljoa muuttuisi.

Nyt takana muutamia printtejä Bambulla ja ei voi kun ihmetellä, ei tämän jälkeen uskalla enään suositella mitään muuta printteriä varsinkaan ensimäiseksi kuin Bambua.

Ainoa miinus pedin koosta, olisi ehkä voinu odottaa josko sieltä olisi tullut isompi versio markkinoille mutta toki vanha luotto CR10 voi ne harvat hommat hoitaa kun tarvetta isommalle printille.

Edit: toki esim Enderillä aloittamisessa on puolensa kun tulee koko laite ja yleisestikin 3d tulostus tekniikka tutuksi paljon paremmin
 
Viimeksi muokattu:
Vinkkejä slicereihin liittyen ?

Oma tulostin on siis vm. 2013 Minifactory v2 marlin 1 firmwarella. Tähän mennessä olen käyttänyt slic3r "koska se oli silloin aloitettaessa".
Joissakin kappaleissa olisi kuitenkin tarve esimerkiksi vaihtuvalle kerrospaksuudelle, support vain haluttuihin paikkoihin jne joita tuo ei mielestäni tue (nyt versio 1.3.1-dev).

Sitten outoon ongelmaan. Kokeilin supersliceria joka pitäisi olla slic3r fork/jatkokehitys. Alkuperäiset asetukset sai helposti importilla, G- koodi näyttää edelleen järkevältä (alustus vähän eri järjestyksessä ja joka väliin tungettu M107 fan off vaikka ei tarvita). Ja nopeudet jostain syystä erilaiset.
Molemmat testattu samalla tavalla, eli repetier hostin kautta. Sama malli, koodin generointi eri slicereilla ja tulostus. Tulokset näkyy alla olevassa kuvassa, slic3r vasemmalla ja superslicer oikealla.

1709986983519.png


Jostain ihme syystä superslicer teki tuon kaaren ilmeisesti pidemmistä viivoista koska tuli selkeästi väärän mallinen. Tuon kuuli selvästi myös äänestä.

Ainakaan tällä testillä ei oikein vakuuttanut. Tuossa vasemmassakin on vielä säädettävää, ainakin kahvan pää pitäisi ainakin ajaa hitaammin kun nyt jää vähän vajaaksi.

Milläs tuota sitten säädettäisiin ?

Tai ehdotuksia slicerista ?
Tarpeena saada vaihtuva kerrospaksuus esimerkiksi kuvan tyyppisiin muotoihin pyöristysten kohdalle, samoin support vain valittuihin kohtiin.

Tässä vielä kummankin alustus
Slic3r:
Koodi:
G92 E0
M190 S90 ; set bed temperature and wait for it to be reached
M104 S250 ; set temperature
G28 X0 Y0 Z0;
G92 E0;
G90;
M109 S250 ; set temperature and wait for it to be reached
G21 ; set units to millimeters
G90 ; use absolute coordinates
M82 ; use absolute distances for extrusion
G92 E0
; BEFORE LAYER
G1 Z0.300 F4500.000
; AFTER LAYER
G1 X61.931 Y71.947 F4500.000
G1 F2160.000
G1 X62.486 Y71.497 E0.03096
G1 X63.095 Y71.071 E0.06318

Superslicer:
Koodi:
M140 S90 ; set bed temperature
M104 S250 ; set temperature
G28 X0 Y0 Z0;
M107
G21 ; set units to millimeters
G90 ; use absolute coordinates
M82 ; use absolute distances for extrusion
G92 E0
M109 S250 ; set temperature and wait for it to be reached
M190 S90 ; set bed temperature and wait for it to be reached
M107
;LAYER_CHANGE
;Z:0.3
;HEIGHT:0.3
; BEFORE LAYER
G1 Z0.3 F4500
; AFTER LAYER
G1 X62.538 Y71.565
;TYPE:Skirt
;WIDTH:0.455
M107
G1 F1080
G1 X61.189 Y72.778 E0.09151
G1 X60.154 Y74.074 E0.17514

Edit: laitetaan vielä prusaslicer testi tähän samaan, oikeanpuoleisin kippo. Muuten paras mutta jää pursotus vähän vajaaksi ilmeisesti siirtymissä. Muuten vastaava kuin slic3r. Sisäpuoli paras näistä kolmesta (missään ei käytetty tukea).
1709990209315.png
 
Viimeksi muokattu:
Minulla oli ensimmäinen tulostin Ender 3 V2 ja laitoin sen alkuun kaappiin, juurikin kissan takia. Niitä tahtoo kovasti kiinnostaa tuo, etenkin filamentti. Lopulta tein tulostimelle ihan oma kotelon hyödyntäen ikean keittiön alakaappia ja ovi pleksistä.

Jäin miettimään tuotakin ideaa ja ei tuo hirmuisen kalliksi tule tilata ns. valmista. Toki se muutama prosentti veroeroa mutta noin 40€ amazonista tulen ja pölyn kestävä suojakehikko 3D tulostimelle:

Videota tuotteesta:


Tosin sellaisen voisi tulostaa näköjään itsekin 100% 3D tulostimella tosin siihen menisi jo noin 5 kiloa materiaalia joten ei ehkä järkevää:
 
Kyllähän tuo suojahuppu on ehdottomasti nopein ja halvin. Ei vaan sopinut omaan feng shuihin niin päädyin kaappiratkaisuun :D Lack-pöydistä on myös tehty koteloita, muutamia osia pitää tulostella yms. Löytyy monia ohjeita kun googlettaa.
 
1710064632214.png

Tuossa näkyy pieni ongelma brimmin kanssa jota alkanu ilmenemään. Ensin olin sitä mieltä, että johtui nostetuista nopeuksista, mutta 3/4 tulosteen brimmeistä on ihan fine, kuten kuvasta näkyy. Samalla nurkkauksella näytti myös ihan siltä, että koko ensimmäisen kerroksen osalta näkyi tulostuspeti rivien väleistä, muualla ei. Peti 60C ekan kerroksen kohdalla, 55C siitä ylöspäin, Nozzle 210C ekan kerroksen kohdalla, 220C siitä ylös, Polymakerin Terra PLA filamenttina. Mahtaisko johtua epäpuhtauksista alustassa, vai kallistaako peti tuota kyseistä nurkkaa kohden? Esilämmitetty alusta ja nozzle, en ole tehnyt erillistä tasontarkistusta printtausta alottaessa viimesimpien kohdalla. Aiemmin tein sen jokaisen printin alkuun, mutta tuntui turhalta kun ei ollut ongelmiakaan. En uskonu, että sen pois jättäminen vois noin paljoa vaikuttaa, mutta kenties sekin mahdollista?

Kaipaisin vinkkiä myös miten estäis nozzlen "touhutipat" printtausta aloittaessa. Nozzle tuntuu vuotavan semmosen karkeasti 10mm filamenttimäärän kun lämmittelee itteään, ja se vuoto sitten jää johonkin kohtaan alussa klöntiksi petiin. Pitääkö lämpöjä laskea hieman, esimerkiks 210->205, oisko sillä positiivista vaikutusta tuohon, ilman negatiivisia vaikutuksia itse printin laatuun? Qidi XMax3 kapistuksena.
 
1710064632214.png

Tuossa näkyy pieni ongelma brimmin kanssa jota alkanu ilmenemään. Ensin olin sitä mieltä, että johtui nostetuista nopeuksista, mutta 3/4 tulosteen brimmeistä on ihan fine, kuten kuvasta näkyy. Samalla nurkkauksella näytti myös ihan siltä, että koko ensimmäisen kerroksen osalta näkyi tulostuspeti rivien väleistä, muualla ei. Peti 60C ekan kerroksen kohdalla, 55C siitä ylöspäin, Nozzle 210C ekan kerroksen kohdalla, 220C siitä ylös, Polymakerin Terra PLA filamenttina. Mahtaisko johtua epäpuhtauksista alustassa, vai kallistaako peti tuota kyseistä nurkkaa kohden? Esilämmitetty alusta ja nozzle, en ole tehnyt erillistä tasontarkistusta printtausta alottaessa viimesimpien kohdalla. Aiemmin tein sen jokaisen printin alkuun, mutta tuntui turhalta kun ei ollut ongelmiakaan. En uskonu, että sen pois jättäminen vois noin paljoa vaikuttaa, mutta kenties sekin mahdollista?

Kaipaisin vinkkiä myös miten estäis nozzlen "touhutipat" printtausta aloittaessa. Nozzle tuntuu vuotavan semmosen karkeasti 10mm filamenttimäärän kun lämmittelee itteään, ja se vuoto sitten jää johonkin kohtaan alussa klöntiksi petiin. Pitääkö lämpöjä laskea hieman, esimerkiks 210->205, oisko sillä positiivista vaikutusta tuohon, ilman negatiivisia vaikutuksia itse printin laatuun? Qidi XMax3 kapistuksena.
Kyllä mä veikkaan et peti siitä kohdalla hiukan eri tasossa, ainakin mun silmään näyttää siltä että on menty ylempänä sillä kohtaan, toki saattaa olla myös ihan tarttumisongelma jos siinä jotain likaa.. vaihda hiukan tulostuksen paikkaa pedillä ja katso kuinka si menee. Tilaa on viedä enempi oikealle ja tuoda lähemmäs etureunaa
 
Kysymys z-offsetistä. Säädän ender5 pro:ssa pedin manuaalisesti. Rakotulkkina karkeasti n. 0.1mm peltiliuska. aluslevynä joustava magneettinen teräslevy, jossa sininen maalarinteippi. Petg tulostuksessa saan sen tarttumaan hyvin kun heti aloitusvaiheessa nostan tasoa 0.2 mm, mutta sen joutuu aina vahtimaan koska tulostus alkaa. Saako tuon korjauksen tehtyä esim Cura:ssa etukäteen.
 
Mikä on yleinen mielipide 3D tulostimien magneettisista levyistä/tulostusalustoista (PEI, PEY, PET, H1H,PEO jne). Uusia versioita on tullut ja esim. tällä videolla testaillaan. Onko tarkempaa tietoa pidemmästä käytöstä. Onko vanha parempi vai uudemmat versiot kokeilun arvoisia?

 
Mikä on yleinen mielipide 3D tulostimien magneettisista levyistä/tulostusalustoista (PEI, PEY, PET, H1H,PEO jne). Uusia versioita on tullut ja esim. tällä videolla testaillaan. Onko tarkempaa tietoa pidemmästä käytöstä. Onko vanha parempi vai uudemmat versiot kokeilun arvoisia?


Itselle on jäänyt mielikuva että suurin osa näistä uusista kirjainyhdistelmistä on lähinnä uudelleenbrändättyä PEI:tä tai jotain muuta, johon on lätkäisty joku hieno kuvio. Niistä on vaikea selvittää mitään tarkempaa tietoa, kun kukaan ei tiedä mistä ne on tarkalleen tehty. Ainakaan äsken nopealla googlauksella PEY:stä ei tullut kuin myyntisivuja ja foorumipostauksia, joissa näitä ihmetellään.

Jos sen kuvion takia ostaa, jotta tulosteeseen saa suoraan jotain efektiä, niin mikäs siinä. Ongelma on, että eri kiinalaiset myyjät voivat myydä samalla nimellä eri kamaa, jos kirjainyhdistelmällä ei ole tarkkaa määritelmää. IR-spektrometrillä voisi vertailla pintapuolisesti eri levyjen koostumusta, mutten ajatellut tilata vain sen takia, kun teksturoitu PEI toimii loistavasti.
 
Kysymys z-offsetistä. Säädän ender5 pro:ssa pedin manuaalisesti. Rakotulkkina karkeasti n. 0.1mm peltiliuska. aluslevynä joustava magneettinen teräslevy, jossa sininen maalarinteippi. Petg tulostuksessa saan sen tarttumaan hyvin kun heti aloitusvaiheessa nostan tasoa 0.2 mm, mutta sen joutuu aina vahtimaan koska tulostus alkaa. Saako tuon korjauksen tehtyä esim Cura:ssa etukäteen.
kysyin tuota tekoälyltä ja sain ihan hyödylliseltä näyttävän vastauksen, toki en löytänyt omasta curasta moista kohtaa:

Kyllä, voit säätää Z-offsetia Cura-slicerin avulla, jotta sinun ei tarvitse manuaalisesti säätää tulostusalustaa joka kerta. Seuraavat ohjeet antavat yleisen käsityksen siitä, miten Z-offsetia voidaan säätää Cura:ssa:

  1. Avausohjelma: Avaa Cura-slicer ja lataa tulostettava malli.
  2. Tulostuskoneen valinta: Valitse oikea tulostuskone (esimerkiksi Ender 5 Pro) Cura:ssa, jos et ole sitä vielä tehnyt.
  3. Tulostusasetusten näyttäminen: Varmista, että kaikki tulostusasetukset ovat näkyvissä. Tämä voidaan tehdä varmistamalla, että "Custom" -asetukset ovat käytössä. Voit tehdä tämän napsauttamalla "Custom" -välilehteä, joka sijaitsee tulostusasetusten yläosassa.
  4. Käytä Z-offsetia: Siirry "Custom" -asetuksissa kohtaan, joka liittyy Z-offsetiin tai tulostusalustan korkeuteen. Useimmissa tapauksissa tämä löytyy "Build Plate Adhesion" -osasta.
  5. Säädä Z-offsetia: Kokeile säätää Z-offsetia negatiiviseen tai positiiviseen suuntaan sen mukaan, tarvitsetko nostaa tai laskea tulostusalustaa. Voit käyttää pientä arvoa, esimerkiksi 0.1 mm, ja tehdä säätöjä sen perusteella, miten tulostus käyttäytyy.
  6. Tallenna profiili: Kun olet tehnyt tarvittavat säädöt, tallenna uusi tulostusprofiili. Voit nimetä sen esimerkiksi "Ender 5 Pro - PETG" ja tallentaa muutokset.
  7. Tulosta: Nyt voit valita uuden profiilisi ja käyttää sitä PETG-tulostuksiin. Cura käyttää säätämääsi Z-offsetia, joten sinun ei tarvitse tehdä manuaalisia säätöjä tulostusalustaan joka kerta.
Muista tehdä pieniä säätöjä ja testata tulostusta varmistaaksesi, että Z-offset on juuri oikea haluamallesi materiaalille ja tulostusalustalle.
 
Viimeksi muokattu:
Kysymys z-offsetistä. Säädän ender5 pro:ssa pedin manuaalisesti. Rakotulkkina karkeasti n. 0.1mm peltiliuska. aluslevynä joustava magneettinen teräslevy, jossa sininen maalarinteippi. Petg tulostuksessa saan sen tarttumaan hyvin kun heti aloitusvaiheessa nostan tasoa 0.2 mm, mutta sen joutuu aina vahtimaan koska tulostus alkaa. Saako tuon korjauksen tehtyä esim Cura:ssa etukäteen.
Eikös z-offset ole bltouch (tai vastaava) ja tulostuspään välinen etäisyys?
En ehkä oikein ymmärrä tuota 0,2mm tason nostoa eli siirrätkö tasoa 0,2mm lähemmäs tulostuspäätä tulostuksen alussa/aikana?
Tekoäly toki vastaa siihen mitä kysytään mutta miksi säätäisit tuota slicerissa? Minulla Ender3v2 +bltouch ja z-offset etäisyys asetetaan tulostimen asetuksista vain ainoastaan käyttöönoton- tai osien vaihdon yhteydessä. Eikös tuon saisi toimimaan jos laittaa ihan tulostimen asetuksista z-offsettia 0,2mm pienemmälle?

Pedin tasauksen voi tehdä joskus kun sattuu jaksamaan tai huomaa ongelmia tarttumisessa.
Muistelisin että 0,1mm olisi hieman liikaa välystä mutta jos toimii niin kai se on ok.
Toki tässä tulee eroa myös mittaako tiukan 0,1mm vai löysän 0,06mm ja käytetty kerrospaksuus vaikuttaa myös.
 
Mikä on yleinen mielipide 3D tulostimien magneettisista levyistä/tulostusalustoista (PEI, PEY, PET, H1H,PEO jne). Uusia versioita on tullut ja esim. tällä videolla testaillaan. Onko tarkempaa tietoa pidemmästä käytöstä. Onko vanha parempi vai uudemmat versiot kokeilun arvoisia?


Noi PEY ja PEO -levyt kestää vaan 60-70 asteeseen asti lämpöjä niin ei kannata ostaa sellaisia missä on PEI toisella puolella. Saattaa epähuomiossa jäädä plate paikoilleen kun alkaa esim. ABS:ää tulostamaan ja plate voi sulaa magneettiin kiinni.
Paria tuollaista testannut ja todella huonosti tarttuu PLA. Muita materiaaleja noi ei sitten kestäkkään tulostaa.
 
Kyllä mä veikkaan et peti siitä kohdalla hiukan eri tasossa, ainakin mun silmään näyttää siltä että on menty ylempänä sillä kohtaan, toki saattaa olla myös ihan tarttumisongelma jos siinä jotain likaa.. vaihda hiukan tulostuksen paikkaa pedillä ja katso kuinka si menee. Tilaa on viedä enempi oikealle ja tuoda lähemmäs etureunaa
Pientä säätöä tehty, ja koko vasenta reunaa joutu nostamaan ylös. Peti on paperilla testattuna keskeltä ylempänä kuin nurkista, mutta nyt tuntui säädön jälkeen naftilta kaikissa paikoissa. Perään vielä sitten Z-offsetin uudelleen säätö ja hyvä taisi tulla. Pedin säätöruuveissa ois toivomisen varaa, kun säädön sai tehtyä yläpuolen kuusiokoloruuvista, niin alapuolelta säätömutterin kiristys muutti tasoa. Näki selvästi miten yläpuolen ruuvi kääntyi kun alapuolelta kiristi lukitusmutterin ihan vaan sormikireyteen.

Huomiona jos joku harrastelee noiden Qidin tulostimien kanssa. Tulostuspään manuaalinen siirtely ristiin rastiin kehikkoa sekottaa näköjään laitteen failsafet. Meinas tulla kallis tikki, kun tuon pedin säädön perään napsautin valikosta Z-offsetin säätöä ja laite lähti runnomaan petiä tulostuspäätä vasten ihan voimalla. Kiireellä virrat veks ja pedin painaminen käsivoimin alas. Uusi yritys ja parin varotoimenpiteenä tehdyn testin kautta pääs takas normaalitilaan ja sai säädettyä offsetin turvallisesti.
 
Tuli pedin epämuodostumisesta semmonen mieleen, että ite alkanu tulostelee osat aina randomisti eri kohtaan petiä. Tällä pyrkiny säästämään pedin keskikohtaa, ettei kuluisi siitä liian nopeaa.
 
Tuli pedin epämuodostumisesta semmonen mieleen, että ite alkanu tulostelee osat aina randomisti eri kohtaan petiä. Tällä pyrkiny säästämään pedin keskikohtaa, ettei kuluisi siitä liian nopeaa.
Ja tämähän on itse asiassa ominaisuus, jonka sliceriinkin voisi lisätä eli sillä olisi teidossa, mitä alustaa käytetään ja se osaisi kertoa, mihin kohtaan ja kuinka monta kertaa on jo printattu. Ja vaikka vielä manuaalisesti voisi merkitä alueet, mihin ei voi enää printata, jos vahinkoja on käynyt. Ehkei se tärkein ominaisuus, mutta voisi saada lisää elinaikaa tulostusalustalle.
 
Ja tämähän on itse asiassa ominaisuus, jonka sliceriinkin voisi lisätä eli sillä olisi teidossa, mitä alustaa käytetään ja se osaisi kertoa, mihin kohtaan ja kuinka monta kertaa on jo printattu. Ja vaikka vielä manuaalisesti voisi merkitä alueet, mihin ei voi enää printata, jos vahinkoja on käynyt. Ehkei se tärkein ominaisuus, mutta voisi saada lisää elinaikaa tulostusalustalle.

PR:ää vaan sisään :rofl:
 
Siihen sit vaan printteri kylkeen!

Filementit sekä tulostin saapuivat tänään. Nyt on tulostumassa Nespresson Essenza Mini C30 capsule holder:
Ensimmäiseksi työksi valikoitui työkalujen pidike tulostimeen:
Elegoo Neptune 4 Pro.jpg

Samalla pääsi testaamaan että mukana tullut pätkä ei ollut 21 grammaa (muistelisin että tuo vaati sen verran) joten pääsin kesken tulostuksen vaihtamaan uuden langan tulille.
:kippis:
 
Mielenkiintoista, olen tulostanu useeman pulikan 0,8 suuttimen asetuksilla; vaikka 0,4 suutin kiinni. Ihmettelin ko supportit jää kovast kiinni ja laakerisovitteet hieman nihkeet/paukuttaa kiinni. Jotain 10mm laakereita. Pyörii laakerit vielä :D
 
Noi PEY ja PEO -levyt kestää vaan 60-70 asteeseen asti lämpöjä niin ei kannata ostaa sellaisia missä on PEI toisella puolella. Saattaa epähuomiossa jäädä plate paikoilleen kun alkaa esim. ABS:ää tulostamaan ja plate voi sulaa magneettiin kiinni.
Paria tuollaista testannut ja todella huonosti tarttuu PLA. Muita materiaaleja noi ei sitten kestäkkään tulostaa.


Ite vedän paikallisen kierrätyskeskuksen lasilevyllä 50c kpl. Mitä puhtaampi sitä huonommin saa irti pedistä tuotteen. Jos tilassa tuulee, kappale ei tartu silloin petiin.

 
Filementit sekä tulostin saapuivat tänään. Nyt on tulostumassa Nespresson Essenza Mini C30 capsule holder:
Ensimmäiseksi työksi valikoitui työkalujen pidike tulostimeen:
Elegoo Neptune 4 Pro.jpg

Samalla pääsi testaamaan että mukana tullut pätkä ei ollut 21 grammaa (muistelisin että tuo vaati sen verran) joten pääsin kesken tulostuksen vaihtamaan uuden langan tulille.
:kippis:
En tunnista kuvasta printteriä eli mihin päädyit? Nyt vaan paljon palautetta laitteesta niin ehkä minäkin pääsen kaupoille!
 
En tunnista kuvasta printteriä eli mihin päädyit? Nyt vaan paljon palautetta laitteesta niin ehkä minäkin pääsen kaupoille!

Elegoo Neptune 4 Pro:
Kun sivuille kirjautui ensimmäisen kerran sai "onnenpyörästä" pyöräytyksellä 10€ alennuksen joten tulostin hintaan 265€.

Eli 5kg filementtiä ja tulostin yhteensä €330,94
Tilaus tehty 5.3.2024 illasta (19 jälkeen), saapui perille eilen eli noin 10 vuorokautta tilaamisesta ja tuote on toimitettu. (Olisi toimitettu ja torstaina mutta jakeluautossa oli jotain ongelmaa, siksi vasta perjantaina aamusta)

Arvostelua:

Toinen arvostelu (mihin ehkä luottaisin hieman enempi, tosin Tommin sivusto on ehkä luetumpi):
Siinä käydään lävitse 4 ja 4Pro:n välisiä eroja:
  1. Neptune 4 Pro has an 'all metal dual-axis guide rails' and 'double-row ball U-shaped bearing' on the X and Y axis'. The non-pro has POM V-guide rails.
  2. The Neptune Pro has a segmented heated zones (one section at 100w and the other at 150w). This allows for smarter and quicker heating of the print surface in some scenarios. The non-pro has a single 250w heating element below the build plate.
Itse painin aika pitkään kumman valitsisin, päädyin sitten Pro versioon koska ajattelin että nuo metalli osat kestävät pidempään.. saa nähdä. Eipä se niin iso ero sitten rahallisesti ollut.

Se on myös totta mitä sanotaan äänistä. Varsinkin jos tulostaa nopeasti tuo on kohtuullisen äänekäs! Eli idea siitä että nukkuisi samassa huoneessa ei ehkä ole paras mahdollinen jos tekee jotain 24h tulostusta. Toki sitä voi säätää (tulostaa hieman hitaammin eikä pidä tuulettimia 100%). Elämä on valintoja...

Toisaalta osaa noista miinuksista en sinänsä allekirjoita. Eli totta jos haluaa siitä kun painaa virtanappia olla tulostamassa jo alle minuutissa tuo on "hidas" kun kestää hetken kuumeta jne. mutta tulostaa sen verran nopeasti ja itse en ole niin hätähousu että laskisin sitä viaksi että tuo oikeasti ensin kuumentaa sen pedin sekä suuttimen ja vasta sitten aloittaa tulostuksen. Enempi se ketuttaisi jos tuo yrittäisi ns. juosten kusta hommaa heti kylmänä ja tulosteena tulisi sutta & sekundaa sekä suutin olisi tukossa kun yrittäisi samantien aloittaa tulostuksen ilman että osat olisivat lämmenneet.

Testasin ja alle minuutissa sain kyllä täysin kylmän koneen päälle ja tulostustyön valittua. Hieman alle 3 minuuttia yön ylitse sammutetun koneen virtanapin painamisesta tuo alkoi sitten tulostamaan työtä = lämmitti pedin 60C ja suuttimen 220C. Eli totta, ei mitenkään salaman nopeaa työtä. Mutta ei kuitenkaan niin hidasta että oikeasti ehtisi tehdä kahvia välissä tai kyllästyä odottelemaan.

Tuo täytyy osittain koota (ei iso juttu, vaikka ei jaksaisi katsoa netistä tai USB tikulla mukana tulevaa videota. Itsekin katsoin vasta jälkikäteen) mutta:
kuten eräästä reddit ketjusta sain lukea kun tuota kokoaa on 100% mahdollista kiinnittää tuo yläosa enempi tai vähempi vinoon joten kannattaa tarkistaa se (muuten tulee "ei pyöreitä" ympyröitä). Piti ihan testata (en toki mitään tulostanut) mutta tuon saa jonkun verrankin vinoon kiinnitettyä jos haluaa. Toki ainakin tässä omassa (ehkä hieman uudemmassa) mallissa on ihan alatasossa jäljet mihin kohtaan tuo yläosa pitäisi kiinnittää.

Eli jos laskee että molemmat jalat saisi vedettyä vaikka 1-2 senttiä sivuun siitä kohtaa mihin niiden pitäisi mennä (keskelle) on ihan ymmärrettävää että osalla käyttäjistä netissä on sitten ongelmia saada kunnolla pyöreää ympyrää kun yksi akseli on vinossa muihin verrattuna.

Lisätään vielä että pakkaus oli oikeasti hyvää, maininnan arvoista. Siinä on tuota pakkausmuovia leikelty siten että jokainen osa mahtuu hyvin omaan osioonsa ja on suojattu kolhuilta sekä kuljetukselta ilman että pääsee hakkaamaan toisia osia vasten tai heilumaan paketin seiniin.

Heidän sivuiltaan saa Elegoo Cura 5.6.0 version (kortilla mukana taisi tulla versio 4.8 mutta sama kuin aikoinaan emojen mukana tulevilla ajuri levyillä, lataa valmistajan sivuilta suoraan uusimmat äläkä koske mukana tuleviin) mikä on tähän mennessä (jopa pari työtä tulostanut) riittänyt oikein hyvin. Saa sitten nähdä kun täytyy alkaa jotain itse suunnittelemaan... (juu, ei niin kaunis kulma mutta väliäkö tuolla, jos oikein häritsee sitä voi hioa tai tulostaa uuden)
Kahvi.jpg


Aluksi 225mm x 225mm x 265mm tuntui aika pieneltä tulostusalustan koolta kun oli katsellut ja kuunnellut youtube videoista miten kannattaa varata paljon tilaa tulostimelle ja miettiä tarkkaan sen paikka ja miten sen koko "yllättää" käyttäjän jne.
Tuo on siis 475mm x 445mm x 515mm eikä se ainakaan näin omaan silmään ole mitenkään järisyttävän iso tai massiivinen. Toisaalta olen tottunut tornikoteloihin (Fractal Design Define R2, R4 ja nyt R6 käytössä) joten ehkä tabletti/läppäri kansalle tuo on sitten jäätävän kokoinen ja sisustuksen pilaava elementti joka ei mahdu edes sängyn alle yläosaa irrottamatta piiloon...

Amazonista (saksan) tilailin myös muutaman laitteen joiden arvelen olevan enempi tai vähempi hyödyllisiä tuon kanssa, eli: pölyn ja tulen kestävä "teltta" mihin tuon saa 39,99€. Kosteuden poistajan ilmasta 39,99€ (avatun filamentin säilytystä varten suljettavassa astiassa tuon kera. Tuskin alun innostuksen jälkeen sitä 24/7 jaksaa tulostella), Deburring tool eli mikä reunan viistäjä onkaan parempi kuin partaveitsen terä jos sattuu lipsahtamaan kuitenkin 8,99€, viila ja teräsharja setti 8,99€ toki pienikokoinen sekä sivuleikkureita kolmen setti 6,99€.

Noissa saa olla tarpeeksi syntymäpäivälahjaa itselleni tälle vuodelle (varsinkin kun itse en maksanut tuota filamentit + tulostin settiä)...

EDIT: toki jos laittaa hieman enemmän rahaa pöytään saa noin 600€ hintaan Babu:n suljettua tulostinta ja siihen noin 400€ päälle saa 4 eri väriä tulostettua samaan tulosteeseen. Itse en ihan niin innoissani ollut että ensimmäiseen 3D tulostimeen olisin investoinut 1000€.
 
Viimeksi muokattu:
Elegoo Neptune 4 Pro:
Kun sivuille kirjautui ensimmäisen kerran sai "onnenpyörästä" pyöräytyksellä 10€ alennuksen joten tulostin hintaan 265€.

Eli 5kg filementtiä ja tulostin yhteensä €330,94
Tilaus tehty 5.3.2024 illasta (19 jälkeen), saapui perille eilen eli noin 10 vuorokautta tilaamisesta ja tuote on toimitettu. (Olisi toimitettu ja torstaina mutta jakeluautossa oli jotain ongelmaa, siksi vasta perjantaina aamusta)

Arvostelua:

Toinen arvostelu (mihin ehkä luottaisin hieman enempi, tosin Tommin sivusto on ehkä luetumpi):
Siinä käydään lävitse 4 ja 4Pro:n välisiä eroja:
  1. Neptune 4 Pro has an 'all metal dual-axis guide rails' and 'double-row ball U-shaped bearing' on the X and Y axis'. The non-pro has POM V-guide rails.
  2. The Neptune Pro has a segmented heated zones (one section at 100w and the other at 150w). This allows for smarter and quicker heating of the print surface in some scenarios. The non-pro has a single 250w heating element below the build plate.
Itse painin aika pitkään kumman valitsisin, päädyin sitten Pro versioon koska ajattelin että nuo metalli osat kestävät pidempään.. saa nähdä. Eipä se niin iso ero sitten rahallisesti ollut.

Se on myös totta mitä sanotaan äänistä. Varsinkin jos tulostaa nopeasti tuo on kohtuullisen äänekäs! Eli idea siitä että nukkuisi samassa huoneessa ei ehkä ole paras mahdollinen jos tekee jotain 24h tulostusta. Toki sitä voi säätää (tulostaa hieman hitaammin eikä pidä tuulettimia 100%). Elämä on valintoja...

Toisaalta osaa noista miinuksista en sinänsä allekirjoita. Eli totta jos haluaa siitä kun painaa virtanappia olla tulostamassa jo alle minuutissa tuo on "hidas" kun kestää hetken kuumeta jne. mutta tulostaa sen verran nopeasti ja itse en ole niin hätähousu että laskisin sitä viaksi että tuo oikeasti ensin kuumentaa sen pedin sekä suuttimen ja vasta sitten aloittaa tulostuksen. Enempi se ketuttaisi jos tuo yrittäisi ns. juosten kusta hommaa heti kylmänä ja tulosteena tulisi sutta & sekundaa sekä suutin olisi tukossa kun yrittäisi samantien aloittaa tulostuksen ilman että osat olisivat lämmenneet.

Testasin ja alle minuutissa sain kyllä täysin kylmän koneen päälle ja tulostustyön valittua. Hieman alle 3 minuuttia yön ylitse sammutetun koneen virtanapin painamisesta tuo alkoi sitten tulostamaan työtä = lämmitti pedin 60C ja suuttimen 220C. Eli totta, ei mitenkään salaman nopeaa työtä. Mutta ei kuitenkaan niin hidasta että oikeasti ehtisi tehdä kahvia välissä tai kyllästyä odottelemaan.

Tuo täytyy osittain koota (ei iso juttu, vaikka ei jaksaisi katsoa netistä tai USB tikulla mukana tulevaa videota. Itsekin katsoin vasta jälkikäteen) mutta:
kuten eräästä reddit ketjusta sain lukea kun tuota kokoaa on 100% mahdollista kiinnittää tuo yläosa enempi tai vähempi vinoon joten kannattaa tarkistaa se (muuten tulee "ei pyöreitä" ympyröitä). Piti ihan testata (en toki mitään tulostanut) mutta tuon saa jonkun verrankin vinoon kiinnitettyä jos haluaa. Toki ainakin tässä omassa (ehkä hieman uudemmassa) mallissa on ihan alatasossa jäljet mihin kohtaan tuo yläosa pitäisi kiinnittää.

Eli jos laskee että molemmat jalat saisi vedettyä vaikka 1-2 senttiä sivuun siitä kohtaa mihin niiden pitäisi mennä (keskelle) on ihan ymmärrettävää että osalla käyttäjistä netissä on sitten ongelmia saada kunnolla pyöreää ympyrää kun yksi akseli on vinossa muihin verrattuna.

Lisätään vielä että pakkaus oli oikeasti hyvää, maininnan arvoista. Siinä on tuota pakkausmuovia leikelty siten että jokainen osa mahtuu hyvin omaan osioonsa ja on suojattu kolhuilta sekä kuljetukselta ilman että pääsee hakkaamaan toisia osia vasten tai heilumaan paketin seiniin.

Heidän sivuiltaan saa Elegoo Cura 5.6.0 version (kortilla mukana taisi tulla versio 4.8 mutta sama kuin aikoinaan emojen mukana tulevilla ajuri levyillä, lataa valmistajan sivuilta suoraan uusimmat äläkä koske mukana tuleviin) mikä on tähän mennessä (jopa pari työtä tulostanut) riittänyt oikein hyvin. Saa sitten nähdä kun täytyy alkaa jotain itse suunnittelemaan... (juu, ei niin kaunis kulma mutta väliäkö tuolla, jos oikein häritsee sitä voi hioa tai tulostaa uuden)
Kahvi.jpg


Aluksi 225mm x 225mm x 265mm tuntui aika pieneltä tulostusalustan koolta kun oli katsellut ja kuunnellut youtube videoista miten kannattaa varata paljon tilaa tulostimelle ja miettiä tarkkaan sen paikka ja miten sen koko "yllättää" käyttäjän jne.
Tuo on siis 475mm x 445mm x 515mm eikä se ainakaan näin omaan silmään ole mitenkään järisyttävän iso tai massiivinen. Toisaalta olen tottunut tornikoteloihin (Fractal Design Define R2, R4 ja nyt R6 käytössä) joten ehkä tabletti/läppäri kansalle tuo on sitten jäätävän kokoinen ja sisustuksen pilaava elementti joka ei mahdu edes sängyn alle yläosaa irrottamatta piiloon...

Amazonista (saksan) tilailin myös muutaman laitteen joiden arvelen olevan enempi tai vähempi hyödyllisiä tuon kanssa, eli: pölyn ja tulen kestävä "teltta" mihin tuon saa 39,99€. Kosteuden poistajan ilmasta 39,99€ (avatun filamentin säilytystä varten suljettavassa astiassa tuon kera. Tuskin alun innostuksen jälkeen sitä 24/7 jaksaa tulostella), Deburring tool eli mikä reunan viistäjä onkaan parempi kuin partaveitsen terä jos sattuu lipsahtamaan kuitenkin 8,99€, viila ja teräsharja setti 8,99€ toki pienikokoinen sekä sivuleikkureita kolmen setti 6,99€.

Noissa saa olla tarpeeksi syntymäpäivälahjaa itselleni tälle vuodelle (varsinkin kun itse en maksanut tuota filamentit + tulostin settiä)...

EDIT: toki jos laittaa hieman enemmän rahaa pöytään saa noin 600€ hintaan Babu:n suljettua tulostinta ja siihen noin 400€ päälle saa 4 eri väriä tulostettua samaan tulosteeseen. Itse en ihan niin innoissani ollut että ensimmäiseen 3D tulostimeen olisin investoinut 1000€.
Kiitos todella perusteellisesta vastauksestasi. Hiukan alkaa tuntua, että en itsekään havittele enää halvinta vaihtoehtoa, vaan olen valmis panostamaan hiukan enemmän. Ehkä babun A1 videoita olen nyt seurannut eniten.
 
Törmäsin myös itselleni ns. uuteen aiheeseen eli tulostimen täydelliseen pysähtymiseen. Tuulettimet pyörivät, lämmöt ovat päällä, ei mitään ilmoituksia tms. Mutta se tärkein, tulostustyö ei edisty eikä suutin liiku yhtään. Kaikkia asetuksia voi muutella ja ne muuttuvat (ledivalot, lämmöt, tuulettimet jne)

Näköjään (netin mukaan) se on todella yleistä ja siihen auttoi tuo että otti virrat pois => laittoi ne päälle. Kone kyseli heti että haluanko jatkaa työtä vai peruuttaa sen ja laitoin että jatkaa, tuolla taustalla se iloisesti puksuttaa...
 
Elegoo Neptune 4 Pro
Uskoisin, että ihan hyvä ensimmäinen ostos. Itse olen tulostellut Elegoo Neptune 2S tulostimella noin 1,5 vuotta. Tulostamista ei tule läheskään joka viikko eikä edes joka kuukausi. Ei hirveästi pahaa sanottavaa parin sadan tulostimesta.

Kasasin sen hieman liian tiukkaan, kun rullista alkoi lähtemään sellaista mustaa hippua/pölyä. Löysäsin kiristyksiä ja se auttoi. Olen vain muutaman kerran säätänyt tason kohdilleen (manuaalinen). Suurimmat ongelmat ovat olleet joskus pienten esineiden tulostuksessa, kun ovat irronneet alustasta tulostuksen alkuvaiheessa. Yleensä asetuksista ollut kiinni (brim tai raft auttanut) tai alusta vaatinut puhdistusta. Mutta myönnettäköön, etten ole koko aikana jaksanut mitään muuta huoltoa tehdä, koska yleensä kaikki toiminut hyvin.

Suosittelen kyllä vaahtomuovista (itsellä neliskulmaisia autonpesusieniä) ja pihakivestä pinottua alustaa. Se hiljentää lähes kaikki moottoreiden aiheuttamat äänet. Tuulettimet kyllä huutaa niin hirveästi, ettei mitään mahdollisuutta ajatellakaan olla samassa huoneessa tulostimen kanssa pitempään. Jonkun varaston/komeron se melkeinpä vaatii. Itsellä se on vaatekomerossa (joka on lähinnä varastona), ilman mitään suojaa.

Aikoinaan (tuskin enää?) tuon Elegoo Curan asentaminen macciin vaati System Integrity Protectionin poistamisen käytöstä, joka oli itselle ehdoton ei. Sitä ei siis tullut koskaan kokeiltua. Käytin aluksi UltiMaker Curaa, mutta päädyin PrusaSliceriin, koska siinä tuntui olevan paremmin toimivat oletusasetukset.

Itsellä kiinnostaisi vähän ne Max versiot suuren tulostusalueen vuoksi. Pitää kuitenkin tarkkaan miettiä, haluaako siirtyä johonkin kalliimpaan ja laadukkaampaan, vaikka olenkin melko tyytyväinen tuohon ollut.
 
Vinkkaan tänne. Pirkkalan Verkkokauppa.comin outletissa takuukorjattu Creality K1 3D-tulostin. 399€ ja tuosta saa nyt vielä -20%.
 
Vinkkaan myös. Kieronetissä muutamia käytettyjä Prusa i3 MK3S+ 3D-tulostimia myytävänä Tampereella. Vielä muutama tunti aikaa sulkeutumiseen.
https://kiertonet.fi/huutokaupat/prusa-i3-mk3s-3d-tulostin-8-148656
 
Vinkkaan myös. Kieronetissä muutamia käytettyjä Prusa i3 MK3S+ 3D-tulostimia myytävänä Tampereella. Vielä muutama tunti aikaa sulkeutumiseen.
Prusa i3 MK3S+ 3D-tulostin (8) – Kiertonet.fi
herran vuonna 2024 käytettynä i3 disaini tuohon hintaan.. hmm, ei. :D
 
herran vuonna 2024 käytettynä i3 disaini tuohon hintaan.. hmm, ei. :D

Näyttää huutokauppa päättyneen ja tuote meni hintaan: 445 €
Tietysti ilman takuuta ja ostajan täytyy noutaa sekä purkaa tuote ja luottaa siihen että toimiva on.
 
1711001467133.png1711001583561.png

Uudessa Enderissä on hyvät toleranssit ja sain tulostettua tuuletinadapterin Teslalle. Palasin TinkerCadiin , kun se on helpompi ja oli "kiire".

Vain 5 iteraatiota. Ja silti reikien paikat on isolla siveltimellä (pl. tuuletin).
 
Oli kyllä hyvin hintaa yliopiston vuosia pyörineillä Prusilla. Itselle tuli kanssa vastikään Prusan MK3-sarjainen ja koko rahanmeno ei ole vielä lähelläkään noiden hintoja, vaikka olen tilannut siihen hyvän kasan päivitys ja vaihto-osaa Prusalta sen refreshaamiseksi ja isompaa huoltoa varten, joilla saan sen uutta MK3S+ vastaavaan tilaan.
 
Ender 3 v2 ja Octoprint kiinnostaisi, mites saanko samalla raspilla ajettua klipperiä vai kuinka tuo käytännössä toimii? Nyt ihan vakiona mennään mutta nuo etä ominaisuudet olisi hieno lisä.
 
Ender 3 v2 ja Octoprint kiinnostaisi, mites saanko samalla raspilla ajettua klipperiä vai kuinka tuo käytännössä toimii? Nyt ihan vakiona mennään mutta nuo etä ominaisuudet olisi hieno lisä.
Mihin sä enää octoprinttiä tarviit jos klipperin laitat? eikös se oo vähä niiku upgreidattu octo?
 
Ender 3 v2 ja Octoprint kiinnostaisi, mites saanko samalla raspilla ajettua klipperiä vai kuinka tuo käytännössä toimii? Nyt ihan vakiona mennään mutta nuo etä ominaisuudet olisi hieno lisä.
Miksi käyttäisit Octoprinttiä Klipperin kanssa etkä jotain Klipperille suunniteltua UI:ta kuten Mainsailia?
 
Okei joo, eli klipperi oli aivan uusi tuttavuus ja käsitin että se ei toimisi noin laajasti, luin aiheesta lisää. Klipperi taitaa olla way to go tuommoiseen Enderin 3 v2 laitteeseen.
 
Mikähän olis helppo vaihtoehto mallinnukseen? Toistaiseksi olen käyttänyt valmiita malleja ja pääasiassa Tinkeriä, silläkin pääsee, mutta alkaa mennä turhan vaikeaksi… Freecad tuntuu rönsyilevän kovasti ja vaikea löytää tarkkoja täsmällisiä ohjeita määrämuotoiseen piirtämiseen. Solid Edge community edition on myös koneella, mutta ei sekään helpolta näytä… ohessa vähän osviittaa minkä tyyppisiä juttuja tarkoitan.
 

Liitteet

  • Mallikopat.JPG
    Mallikopat.JPG
    35,8 KB · Luettu: 86

Statistiikka

Viestiketjuista
258 125
Viestejä
4 487 442
Jäsenet
74 158
Uusin jäsen
kharim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom