3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Harrastelijalisenssi on varmaan tullut opiskelijalisenssin jälkeen. Opisjeliversiota ei saa käyttää lainkaan kaupalliseen ja samalla tunnuksella ei voi olla toisesta tuotteesta opiskelijalisenssiä, toisesta kaupallista. Ilmeisesti opiskelijatunnusta ei saa tai ainakaan aiemmin saanut sjoraan päivitettyä kaupalliseksi niin että vanhat tiedostot pysyisi mukana, koska ne on tehty epäkaupalliseen käyttöön.
 
Aika yllätys oli äsken ku pesin ja uudelleen lakkasin lasin. Tulostus joka pomppas omia aikojaan jäähtyessään lasista irti oli vienyt lasiakin mukanaan.

Kuvan lasi siis pesty. Karhennus siihen tehty aikoinaan hiomalla.
63eb322139c95e9d13845479294a6712.jpg

Minkä karkeuden hiekkapaperilla tuli hiottua ja veden kanssako(vesihiomapaperi)?

Toistaiseksi en ole hionut omaa lasiani.
 
Mitäs noi ender mallit on? Onko ne kuinka karvalakki malleja?

Otetaanpa tähän kiinni. Itseltäni löytyy yksi ender-2 toisena tulostimena. Pienehkö tulostusalue 150x150x200 mutta tulostusjälki hyvää. Toimii suoraan myös Astroprintin kanssa mitä itse käytän. Ender-4 sitten vähän isompi laitos ja oli sellainen tarkoitus jossain vaiheessa ottaa testiin.

Ender-2 tuli siis osittain kasattuna (extruder ym valmiiksi kasattu). Eli varsin nopeasti sai homman kasaan ja pääsi tulostamaan.
 
No jo on..
Creality tilattu reilu viikko sitten, Gearbestissä vieläkin packed tilassa.
Tilatessa antoivat lähetyspäiväksi 7.-9.11.:tup:
 
Lopultakin tulostimeni tänään rantautui Turkuun. Meni kyllä pitkään... Tulostimen tilaamista gearbestistä jos harkitsee niin kannattaa varautua pitkään toimitukseen. Tulostimelle laatikon kasaaminen sen sijaan on edennyt suunnitellusti. Saa nähä mitä ongelmia tulee esiin, kun aikanaan tuohon tulostimen saan asenneltua. Alla pari kuvaa keskeneräisestä projektistani;



Tällä hetkellä laatikosta löytyy 7Ah ups (yllättävän äänekäs), rasberry pi 3 ja kamera moduuli V2, arduino dht11 mittaa ilman lämpötilaa ja kosteutta (anturi ilmanvaihtoputken sisällä juuri ennen hepa- suodatinta), NodeMcu WIFI lähettää tiedot puhelimeen (blynk- softa)

Ilmaa on tarkoitus kierrättää kahdella noctuan (18,1 dBA) (100,6 m³/h) 120mm tuulettimella. Suodattimet rakentelen aktiivihiilikankaasta (G4) sekä bosch hepa 12 suodattimesta.

Laseja en raaskinut laittaa, sivut on 4mm polykarbonaatista.
 
No jo on..
Creality tilattu reilu viikko sitten, Gearbestissä vieläkin packed tilassa.
Tilatessa antoivat lähetyspäiväksi 7.-9.11.:tup:
Noniin saatiin vähän updatea, tiedossa toki oli, että gearbestissä usein joutuu hieman tuotteita odottelemaan..

Mutta, nyt tuli gearbestiltä vastausta kun lähetin ticketin kysyäkseni, että koska tilaus lähtee etiäpäin.

Sanoivat, että tuotteita on saatu varastoon ja paketin pitäisi lähteä pikimmiten kohti Suomea. Saas nähä kuinka nopea on GB:n "pikimmiten", myös jännäksi tuon tekee kuitenkin se, että tilauksen tilanne on pakattu ja nyt tulee viestiä et tavaraa saatu varastoon.

PS. CR-10Mini gb:ssä nyt vajaa 270€ posteineen.
 
Ylilämpötilanteihan yleisesti on käytössä softalla ohjattava poweri. Mikä tuo aika ison turvallisuuden vika tilanteisiin, samoin firmikset osaa käyttää security hommiaan automaattisesti sen avulla.

Itsellä ollut aina jo ihan yleisen käytettävyyden vuoksikin noin. Octoprint ja ramps pelaa usb virtalähteellä ja ATX virtalähde lähtee päälle vaan kun pistää ajon päälle, samoin sammuu kun ajo tulee loppuun.

Ja toki voi käsin käskyttää selaimesta poweria päälle ja pois.
 
Oli kyllä kokemus asioida gearbestin kanssa, tuli samalla kertaa ensimmäinen ja viimeinen kerta.
Aivan tajuttoman surkeaa asiakaspalvelua. Pyydän tilauksen peruutusta kun tavara ei oo lähtenyt sovitussa ajassa matkaan, tämän jälkeen he pyytelevät mikäli jaksaisin odottaa vielä 2-3 päivää lähetystä, koska tulostin on paketissa ja he joutuvat sen nyt sitten palauttamaan varastolle.

Creality tilattu eilen nyt sitten aliexpressistä suoraan Crealityn valmistajalta. Paketti lähtenyt tänään aamulla Saksan varastolta matkaan ja hintakin tuli halvemmaksi kun ei tarvi tulleja maksella.:tup:
 
Oli kyllä kokemus asioida gearbestin kanssa, tuli samalla kertaa ensimmäinen ja viimeinen kerta.
Aivan tajuttoman surkeaa asiakaspalvelua. Pyydän tilauksen peruutusta kun tavara ei oo lähtenyt sovitussa ajassa matkaan, tämän jälkeen he pyytelevät mikäli jaksaisin odottaa vielä 2-3 päivää lähetystä, koska tulostin on paketissa ja he joutuvat sen nyt sitten palauttamaan varastolle.

Creality tilattu eilen nyt sitten aliexpressistä suoraan Crealityn valmistajalta. Paketti lähtenyt tänään aamulla Saksan varastolta matkaan ja hintakin tuli halvemmaksi kun ei tarvi tulleja maksella.:tup:

Gearbest ei todellakaan ole luotettavimmasta saati nopeammasta päästä. Hinnat ovat (joskus) kohdallaan, mutta nekin tuntuu heittelevän pienessä ajassa valtavasti. Minkäänlaista seurantaa toimituksen tilalle ei käytännössä ole. Redditistä löytyi kauhutarinoita siitä, että he lähettävät peruuttamisenkin jälkeen paketteja etteivät joutuisi palauttamaan rahoja. (MUTU: Paypal dispute ei tässä auta, koska heillä on osoittaa, että tavara on lähtenyt niin se pitää odottaa saapuvaksi ja sitten kieltäytyä vastaanottamasta pakettia...:darra:)

Itselle tuli tavara perille, mutta en kyllä todennäköisesti mitään näin kallista ja suurta pakettia enää tilaa tuolta. Paketti lähti reilun kahden viikon päästä tilauksesta. Toimitus tapahtui Hermes logistikin kautta, jonka maine on yhtä huono kuin Gearbestin. Gearbest vielä antaa väärän seurantatunnuksen (ns. "lähettäjän viite" millä paketin seurannasta saa jotain abstrakteja tietoja, mutta ei toimi Suomessa PostNordilla).

Paketti oli seurannan mukaan lauantaina Suomessa --> Hermeksen UK tai International asiakaspalvelulla ei mitään käsitystä, missä paketti on. Myöskään PostNordin asiakaspalvelulla (puhelimitse) ei ollut käsitystä paketista. Lähimmät PostNordin toimipisteet eivät myöskään pakettia löytäneet. Puhelua ennen jo sunnuntaina lähettämääni sähköpostiin sain vastauksen tiistaina iltapäivästä, josta kävi ilmi oikea seurantanumero. (parcel-id) Tällä pääsin hakemaan paketin 2km päästä K-marketista. (Lähimmät toimipisteet olivat 1km sisällä)
Muuten olisi pitänyt odottaa todennäköisesti torstaihin ennen kuin saapumisilmoitus tulee postitse.

Noh, tavara tuli kuitenkin ehjänä perille ja kaikki näyttää toimivan, että loppu hyvin, mutta en kyllä kyseistä kauppaa lähde kehumaan. Enkä kyllä oleta, että kaupan tarvitsisi vastata viiveettä sposteihin yms, mutta kyseisen puljun varastosaldot ja toimitusarviot ovat silkkaa silmänlumetta. Jos paketin lähtemisessä menee 2vk, niin on se vähän eri kuin luvattu 2-3pv. Voi mielestäni sanoa että menee kaksi viikkoa, ainakin viimeistään siinä vaiheessa kun asiakas kysyy. (Tässä vaiheessa tietysti valehtelua jatketaan, ettei asiakas vaan peruuta tilausta.:shifty:)
 
Onko kenelläkään heittää vinkkiä mistä ostaa laadukasta PLA-filamenttiä edulliseen hintaan? Pronssi tai kupari väriä ainakin kaipailisin.
 
Onko muilla cr-10 omistajilla ollut ongelmaa että alimmat layerit tursottuu liian tiukkaa päällekkäin? Tuntuu että z ei nouse tarpeeksi 2-4 layereillä. Ongelma ei ole pedin säätö, sitä on säädetty ja viilattu mutta ongelma ei poistu. 1 ja 2 layeri on tosi nättejä, sen jälkeen alkaa paakuuntumaan ja extruderi klikkailee kun ei saa muovia tarpeeksi läpi suuttimesta joka on liian lähellä tulostettavaa objektia. Saa heittää vinkkejä mistä lähtä etsimään ongelmaa.
 
Onko muilla cr-10 omistajilla ollut ongelmaa että alimmat layerit tursottuu liian tiukkaa päällekkäin? Tuntuu että z ei nouse tarpeeksi 2-4 layereillä. Ongelma ei ole pedin säätö, sitä on säädetty ja viilattu mutta ongelma ei poistu. 1 ja 2 layeri on tosi nättejä, sen jälkeen alkaa paakuuntumaan ja extruderi klikkailee kun ei saa muovia tarpeeksi läpi suuttimesta joka on liian lähellä tulostettavaa objektia. Saa heittää vinkkejä mistä lähtä etsimään ongelmaa.

Jos peti on säädöissä, niin sitten se on muualla. Suuttimella tarpeeksi lämpöä? Syöttömoottorin jousi tarpeeksi tiukalla?

edit. Ah, taitaa olla ongelma muualla. Tarkasta Z-akseli, onko siellä klappia. Tsekkaa myös se moottorissa ja akselissa kiinni oleva holkki, onko kierteet auki koko matkalta samalla välillä? Ja onko ne reilusti auki vai kiinni kokonaan.
 
Viimeksi muokattu:
Jos peti on säädöissä, niin sitten se on muualla. Suuttimella tarpeeksi lämpöä? Syöttömoottorin jousi tarpeeksi tiukalla?

edit. Ah, taitaa olla ongelma muualla. Tarkasta Z-akseli, onko siellä klappia. Tsekkaa myös se moottorissa ja akselissa kiinni oleva holkki, onko kierteet auki koko matkalta samalla välillä? Ja onko ne reilusti auki vai kiinni kokonaan.

Täytyy tuota z-akselia ja moottoria tutkia. Se holkki on mielestäni ihan fine. Lähes kiinni välit tasaisesti, joten se ei ole saanut osumaa. Täytyy välyksiä tarkastaa kun pääsen taas koneen luo.

Toinen vaihtoehto mitä mietin että aiheuttaa ensinmäisten kerrosten muussautumisen olisi x-akselin roikkuminen, sehän tässä yhden z-tangon ratkaisuissa roikkoo ainan jonkin verran. Oon tilannut osat toiseen z-tankooon jonka yhdistän remmillä olemassa olevaan.
 
Onko muilla cr-10 omistajilla ollut ongelmaa että alimmat layerit tursottuu liian tiukkaa päällekkäin?

Mulla meni z akselin akselittoman puolen säädöt ihan vituilleen kun ajoin sen epähuomiossa pöydän alareunaan kiinni niin että se joutu linkkuun.
Sen puolen korkeus heitteli ihan miten sattuu ennenkuin purkasin koko kiskon ja säädin kireyden uudestaan.
Nyt tulossa toinen z akseli.
Mitenköhän vaikeeta tohon on asentaa toinen extruder firmiksen osalta?
En oo rohjennut puukottaa sitä vielä, voinko laittaa sinne toisen arduinon tilalle ja arduino ide:llä siirtää siihen?
Pysyis tallessa alkuperäinen.
 
Mulla meni z akselin akselittoman puolen säädöt ihan vituilleen kun ajoin sen epähuomiossa pöydän alareunaan kiinni niin että se joutu linkkuun.
Sen puolen korkeus heitteli ihan miten sattuu ennenkuin purkasin koko kiskon ja säädin kireyden uudestaan.
Nyt tulossa toinen z akseli.

Omassa CR-10ssä se oikean puoleinen osa, jossa on messinkiholkki akselille, osui alkusäädöissä kulmastaan sinne runkoon. Pystysuuntainen Z-home ei onnistunut, nakutti vaan runkoa vasten, kannattaa se katsoa myös. Tuo poistui nostamalla Z-akselin anturia ylöspäin ja petiä saman verran.

Mitenköhän vaikeeta tohon on asentaa toinen extruder firmiksen osalta?
En oo rohjennut puukottaa sitä vielä, voinko laittaa sinne toisen arduinon tilalle ja arduino ide:llä siirtää siihen?
Pysyis tallessa alkuperäinen.

Mitä olen asiaa tutkinut, niin ei ole vaikeata. Ainakin seuraavat kohdat pitää määrittää Configuration.h-kohdasta:
Koodi:
#define TEMP_SENSOR_1 0
#define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT   { 80, 80, 400, 95 }
#define DEFAULT_MAX_FEEDRATE          { 1000, 1000, 20, 25 }
#define DEFAULT_MAX_ACCELERATION      { 1000, 1000, 100, 25 }
Nuo toisen (E1) extruderin moottorin stepit, feedrate ja acceleration lisätään seuraavasti:
Koodi:
/**
 * Default Axis Steps Per Unit (steps/mm)
 * Override with M92
 *                                      X, Y, Z, E0 [, E1[, E2[, E3[, E4]]]]
 */
#define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT   { 80, 80, 400, 95, 95 }

Eli E0:n perään vaan lisätään uusi arvo E1, esimerkissä uuden extruderin moottorin step-arvo on sama kuin E0:n, 95 steppiä yksikölle. Jos olet lisäämässä toista extruderia, niinkuin minä juuri olen, kannatta hankkia samanlainen moottori kuin mitä paikallaan on. Säätöä vähemmän, steppien hakua vähemmän etc.

Muitakin arvoja saattaa olla, mutta nuo löysin tuosta nopealla vilaisulla.

Jos on pelkkä CR-10, ilman Ssää, joudut asentamaan bootloaderin ensin. Sen jälkeen voit päivittää/puukottaa firmwarea. S-malleissa on piirinä Mega2560, jolle bootloader on asennettu vakkarina.
 
Viimeksi muokattu:
Samanlaisia moottoreita on tulossa, tilasin riittävästi varaosia tällä kertaa.
Mutta siellä ei ole missään muualla configia kuin siinä arduinossa? niin voinen konffata sen ja pitää alkuperäisen arduinon varalla jos kaikki kusee :p
Sille uudelle moottorillehan on oltava ohjaus, onko tossa vakiona tilaa vai pitääkö tilata joku ajuri komponentti?

E: en oo purkanut tota ohjausboxia ollenkaan vielä.
 
Samanlaisia moottoreita on tulossa, tilasin riittävästi varaosia tällä kertaa.
Mutta siellä ei ole missään muualla configia kuin siinä arduinossa? niin voinen konffata sen ja pitää alkuperäisen arduinon varalla jos kaikki kusee :p
Sille uudelle moottorillehan on oltava ohjaus, onko tossa vakiona tilaa vai pitääkö tilata joku ajuri komponentti?

E: en oo purkanut tota ohjausboxia ollenkaan vielä.

Se mainboard on nimeltään S-Melzi, S tarkoittaa squarea. Minusta siinä alkuperäisessä boardissa ei ole mahdollisuutta käyttää toista extruderin moottoria, S-mallien uudemmilla boardeilla onnistuu. Avaa pohja, siirrä PSU sivuun ja katso onko tämän näköinen setti sisällä:

CR10_Control_Board_001_2000_watermarked_copy_530x@2x.jpg


Tuo on se alkuperäisen CR-10n mainboard, tuolla ei ilman kikkailua onnistu. Enkä tiedä onnistuuko kikkailun kanssakaan.
 
Onkos kokemuksia joustavista filamenteista? Vinkkiä heittää, mitkä toimineet teillä?
Netissä kehuvat Ninjaflexiä, mutta viiskymppiä puolen kilon rullalta ei kauheasti innosta näin alkuun.
 
Kaipailisin kohtuu edullista ja PLA:ta kestävämpää filamenttia. ABS:ää ei kiinnosta kokeilla.
Tällä hetkellä ehdokkaat näillä kriteereillä olisi PETG ja ASA.

PETG-filamenteista edullisimmat nopeahkon googlailun perusteella vaikuttaisivat olevan DAS FILAMENT PETG ja Formfuturan ReForm rPET, joka on ilmeisesti "kierrätettyä" HDglassia. Sattuisiko kenelläkään olemaan kokemusta kummastakaan näistä? Tai ehdottaa muita edullisia vastineita.

Kovasti myös kiinnostaa ASA, esim. Formfuturan ApolloX. Eihän ASA aiheuta samanlaisia hajuhaittoja kuin ABS? Missään ei oikein näistä hajuista juuri kerrota.
 
Täytyy avata kun on vähän selvempi :)
40e vissiin toi uudempi piirilevy

Jos meinaat dual extruderin ottaa käyttöön uudemmassa boardissa, piirilevylle pitää lisätä komponentteja. Askelmoottorin ajuripiiri (A4988) puuttuu, se pitää liittää pintaliitoksena. Myös toisen extruderin vastuksen ruuviterminaali puuttuu, vaihtoehtona tinata piuhat suoraan piirilevylle tai ostaa puuttuva terminaali.

Minulle on piirejä ja terminaaleja tuossa pöydällä, vielä kun ehtisi käyttää ne kuumailma-aseman alla tinauksessa ja kokeilla toimiiko.
 
Onkos kokemuksia joustavista filamenteista? Vinkkiä heittää, mitkä toimineet teillä?
Netissä kehuvat Ninjaflexiä, mutta viiskymppiä puolen kilon rullalta ei kauheasti innosta näin alkuun.

Filaflexiä olen tulostellut, aika haastavaa saada tulostumaan luotettavasti. Lopputulos on kyllä toimiva tavaraa kun saa asetukset kohdilleen, sitkeää ja joustavaa.

Kaipailisin kohtuu edullista ja PLA:ta kestävämpää filamenttia. ABS:ää ei kiinnosta kokeilla.
Tällä hetkellä ehdokkaat näillä kriteereillä olisi PETG ja ASA.

PETG-filamenteista edullisimmat nopeahkon googlailun perusteella vaikuttaisivat olevan DAS FILAMENT PETG ja Formfuturan ReForm rPET, joka on ilmeisesti "kierrätettyä" HDglassia. Sattuisiko kenelläkään olemaan kokemusta kummastakaan näistä? Tai ehdottaa muita edullisia vastineita.

Kovasti myös kiinnostaa ASA, esim. Formfuturan ApolloX. Eihän ASA aiheuta samanlaisia hajuhaittoja kuin ABS? Missään ei oikein näistä hajuista juuri kerrota.

Noista ei ole kokemusta, mutta PETG olen tulostellut muutamaa eri merkkiä (Esun, REAL, Xtruder) ja tyytyväinen ominaisuuksiin. Jotkut langat tuntuu vain imevän kosteutta, joka heikentää tulostuslaatu jonkin verran.

Tilasin kokeeksi Spoolworksin EDGE:ä: spoolWorks Edge Filament - 'Light' Grey06, saas nähdä onko se vielä parempaa.
 
En tiedä onko herkät korvat, mutta CR-10:n poweri ilmeisesti pitää sellaista coil whinen tyyppistä ulinaa. Ei tunnu noi suihkukoneen kuuloiset vakiopuhaltimet missään, kun yli pauhaa tämä 12kHz:n vinkuna. :darra: Piti ihan nauhoittaa ja kurkata spektri audacityssä. En oo ainakaan luulotautinen.

cr10_bed_extr_on.png

Tulee vielä suhteellisen lujaa. Alkaa pitää tota ääntä sen jälkeen kun pöytä ja extruderi on ollut päällä noin vartin.
(Pöytä ja extruderi pois päältä --> ei ääntä.)


Toinenkin ongelma tuli ilmi, nimittäin tuo mosfetin lämpötila. Ihmettelin, kun kotelo on mosfetin kohtaa ulkopuolelta lämmin.
Avasin boksin ja poltin sormeni, kun kokeilin mosfettia. Mosfetin kiinnitysruuvista termistorilla mitattuna lämpötila oli pahimmillaan ~112'C. :eek:

Mosfet oli sitten kytketty väärinpäin. (Vertailin muiden ottamiin kuviin ja videoihin)
Komponentti vissiin ottanut turpaan tosta lämpötilasta, koska se ei toimi nyt kunnolla edes oikein kytkettynä. Kanavan yli jää 0.8V-1.2V jännitettä, mikä tuolla ~17 A lämpöalustan virralla tarkoittaa muhkeaa ~10-20W häviötä. :facepalm: (Nopeasti laskettuna tuolla heatsinkillä 112'C täsmää tehohäviön kanssa)
Ei ihme jos käy kuumana... Onneksi kaapelit kestää 200'C.
Sikäli vielä ihmeellisesti kytketty/ajettu, koska gate jännite on vain 5V luokkaa, vaikka ihan hyvin vois ajaa ainakin 10V:lla, että kanava on kunnolla auki. Datasheetin mukaan threshold jännite on jossain 3-4V alueella. Kestäisi kuitenkin +-20V Vgs jännitteitä. Tuo taitaa lähteä vaihtoon.

Muita huomioita sähköturvallisuudesta, kun sitä tuntuu tämän laitteen kohdalla olevan kehuttu netissä:
-Kevi eli maajohto on kiinni virtalähteessä :tup:, mutta ei ulkokuoren rungossa :tdown:. Maalit välissä, ja vaikka toi 230V ehkä menee tosta maalin läpi, niin en kyllä jättäisi sen varaan.
(Vikatilanne, jossa verkkojohdin vikautuu, osuu runkoon ja runko on näin siis jännitteinen. -->Maajohtimen tulisi aiheuttaa oikosulku ja polttaa sulake, tehden ulkokuori vaarattomaksi.)

-"Sulake" on 10A, mikä on mielestäni vähän turhan suuri. En tiedä noiden kiinapowerien tehokerrointa, mutta varmaan riittäisi 3-4A sulake. No, ainakin on sulake.:tup:

-Virtakytkin on yksinapainen eli katkaisee vain vaiheen tai nollan.:tdown: DPST kytkin, joka katkaisee molemmat johtimet olisi turvallisempi, ja myös tietääkseni se ainoa oikea tapa, kun ei voida varmistua, kumpi on kytketty kumpaan. ["yksinapaista kytkintä ei saa asentaa nollajohtimeen" (SFS 6000:2007- 537.1.2)]

Toisaalta, jos olen lainsäädäntöä tulkinnut oikein, niin koska verkkojohtimet ja -kytkennät ovat laitteen sisällä näkyvissä, ei tällaiselle laitteelle saisi rungon sisällä tehdä mitään sähkötöitä maallikon toimesta, ellei laite ole rakennettu omaan käyttöön. (tällöin vastuu siirtyy rakentajalle)

Verrattuna esim. tietokoneessa taas ATX-powerista tulee ulos vain pienjännitteitä (alle 50Vac/120Vdc), joten koneen kotelon sisällä tehtävät asennukset ovat laillisia.

Paljon ongelmakohtia, jos tällainen härveli sytyttäisi talon palamaan. Eikä näissä kyllä ole ainakaan yhtään ylimääräistä panostettu turvallisuuteen.

edit. merkit sekosi
 
Kaipailisin kohtuu edullista ja PLA:ta kestävämpää filamenttia. ABS:ää ei kiinnosta kokeilla.
Tällä hetkellä ehdokkaat näillä kriteereillä olisi PETG ja ASA.

PETG-filamenteista edullisimmat nopeahkon googlailun perusteella vaikuttaisivat olevan DAS FILAMENT PETG ja Formfuturan ReForm rPET, joka on ilmeisesti "kierrätettyä" HDglassia. Sattuisiko kenelläkään olemaan kokemusta kummastakaan näistä? Tai ehdottaa muita edullisia vastineita.

Kovasti myös kiinnostaa ASA, esim. Formfuturan ApolloX. Eihän ASA aiheuta samanlaisia hajuhaittoja kuin ABS? Missään ei oikein näistä hajuista juuri kerrota.

ASA:aa pari kiloo tulostaneena, en mielelläni vietä kyl aikaa samassa tilassa. Juurikin tuo "Styrene" on se haitallinen osuus tuossa matskussa.
 
Kaipailisin kohtuu edullista ja PLA:ta kestävämpää filamenttia. ABS:ää ei kiinnosta kokeilla.
Tällä hetkellä ehdokkaat näillä kriteereillä olisi PETG ja ASA.

PETG-filamenteista edullisimmat nopeahkon googlailun perusteella vaikuttaisivat olevan DAS FILAMENT PETG ja Formfuturan ReForm rPET, joka on ilmeisesti "kierrätettyä" HDglassia. Sattuisiko kenelläkään olemaan kokemusta kummastakaan näistä? Tai ehdottaa muita edullisia vastineita.

Kovasti myös kiinnostaa ASA, esim. Formfuturan ApolloX. Eihän ASA aiheuta samanlaisia hajuhaittoja kuin ABS? Missään ei oikein näistä hajuista juuri kerrota.

Tuossa just viikolla tulostelin yhden rullan colorfabin XT lankaa. Ihan mukavaa tavaraa tulostaa. Tulostin laatikon jossa 1,5mm seinämä paksuus ja kestää hyvin taivutusta tuo seinä eikä halkeile. Tein myös vastaavan laatikon PETG muovilla ja samanlaisella taivutuksella halkesi jo toisen puolen seinä. Eli tuo PETG on kyllä kovaa, mutta halkeaa myös suht herkästi varsinkin jos ohuempia kohtia. XT on sitkeämpää mutta ei ihan yhtä kovaa. Toinen hyvä materiaali on colorfabin HT se on vielä tiukempaa tavaraa kun XT.

Tuossa laittelin viikolla lisää XT tilaukseen ja tällä kertaa 2,2kg rullissa. Samalla myös vähän HT lisää. Tuolla koodilla sai 10% alennuksen loppusummasta colorfabin omasta verkkokaupasta CULTSCOLORFABB.
 
Onkos kokemuksia joustavista filamenteista? Vinkkiä heittää, mitkä toimineet teillä?
Netissä kehuvat Ninjaflexiä, mutta viiskymppiä puolen kilon rullalta ei kauheasti innosta näin alkuun.
Testiin tilattu sainsmartin TPU:ta amazonista, hintaa tuli 32 € kilon rullalle, samaan syssyyn otin saman merkin ABS:ää kilon rullan, tälle hintaa 21€. Ilmaisilla toimituskuluilla.
Halpoja olivat, mutta saa nähdä ovatko toimivia.
 
Vähän isompi rojekti valmistui eilen, sain tulostettua ja kasattua Bluray-elokuville telineen. Tuli koitettua miten tämmöisen osista kasattavan systeemin koko toteutus onnistuu ja ihan toimivalta vaikuttaa. Kestää liikuttella levyjen kanssa, ainakin nyt kun levyjä on alle 100 ladattuna.
Levyjä vetää tällä hetkellä 126, viritystä saa laajennettua niin sivu- kuin korkeussuuunnassa printtaamalla lisää osia.

Muovia meni ehkä vähän turhan paljon, jotain 1.5kg PLA:ta. Alussa ainakin oli liian paljon infill:iä ja 3d malleja voisi periaatteessa muokata muovin säästämiseksi.
Liitokset lohenpystöliitoksilla ja omalla klipsuvirityksellä. Pysyy kasassa ilman liimaa, kumivasaralla naputelin osat paikoilleen.

OpenSCAD:lla mallinsin, taas oppi siitäkin ja yleensä mallintamisesta uutta.

Dropbox - 2017-11-16 20.06.57.jpg
Dropbox - 2017-11-16 19.53.20.jpg
Dropbox - 2017-11-15 18.14.04.jpg

Loput kuvat: Dropbox - BluRayStand
 
Tulipa säädettyä Anet A8 tulostinpää todella lähelle petiä ja tarttuu hyvin lasiin(ei kulmat nouse mistään..tarkkuu kuin tauti), vaikka eka kerros onkin hieman kuultava.

Käytän tälläistä samaisessa laitteessa --> Hesine M-505, Anet A8 - Center Nozzle Fan by Arjjck
Niin se näyttää pudottavan tulostinpään lämpöjä sen 20 astetta alaspäin. OctoPrintissä ei voi kuin sammuttaa kappalepuhaltimen, että siinä sen säätövara.
 
Tulipa säädettyä Anet A8 tulostinpää todella lähelle petiä ja tarttuu hyvin lasiin(ei kulmat nouse mistään..tarkkuu kuin tauti), vaikka eka kerros onkin hieman kuultava.

Käytän tälläistä samaisessa laitteessa --> Hesine M-505, Anet A8 - Center Nozzle Fan by Arjjck
Niin se näyttää pudottavan tulostinpään lämpöjä sen 20 astetta alaspäin. OctoPrintissä ei voi kuin sammuttaa kappalepuhaltimen, että siinä sen säätövara.

OctoPrinttiin voi tehdä omia custom controlleja, käsin editoimalla ~/.octoprint/config.yaml ja helpommin plugarilla: Custom Control Editor
Tuulettimen ohjaukseen voisi luoda muutaman namiskan jotka ajaa M106-käskyä eri arvoilla: http://reprap.org/wiki/G-code#M106:_Fan_On
 
OctoPrinttiin voi tehdä omia custom controlleja, käsin editoimalla ~/.octoprint/config.yaml ja helpommin plugarilla: Custom Control Editor
Tuulettimen ohjaukseen voisi luoda muutaman namiskan jotka ajaa M106-käskyä eri arvoilla: http://reprap.org/wiki/G-code#M106:_Fan_On

Pitää tutkia tarkemmin noita käskyjä, kun monet Octoprintin valmiit namiskat ollut mitä sattuu esim. z-akseli kohdasta, että menisi alas niin ainoastaan vasemman puoleinen z-akseli oli joten kuten mukana. Löytyisikin valmis pohja suoraan Anet A8:lle.
Pitäisi kyllä olla vakiona tuon kappalepuhaltimen hienosäätö.
 
Erikoista. Octoprin kun antaa ihan samaa g-koodia nois komennois kun muulloinkin. Jos ei tulostinta ensimmäiseksi käytä kotona ei kaikki liikkeet ole sallittuja tulostimien firmiksissä.

Askelmoottorien sammutus-namiska ei toiminut suorilta, mutta lisäkilkkeellä lähti toimimaan. Erilaisempi g-koodi.
Tämä --> M84 Motors Off
M18 väärä ja M84 oikea tai jotain sellaista. Mystiikkaa vielä nämä g-koodit..
 
Jahasjahas. Sieltä on tulossa Crealityltä uutta FDM mallia abauttiarallaa kahden kuukauden päästä, jos Crealityn insinööreihin on luottaminen.
Kehittelevät myös parhaillaan DLP ja SLA tulostimia.

Kantsii kattoo, toki vaikeaa keskittyä itse kontekstiin ja joutuu hieman kelailemaan takaisin, tiedä sit mistä johtuu..:drool:

Alkaa kohdasta missä kertoo uudesta FDM printteristä.
 
Olen vaihdellut mailia tuonne tehtaalle, tarkemmin dual extruderin lisäyksestä CR-10 tulostimeen. Insinööri, joka on kehityspuolella, mainitsi tulossa olevasta dual extruder-tulostimesta. Sen enempää en saanut tietoa nyhdettyä.
 
Näyttävät itsekin käyttävän peililevyä CR-10:n kanssa, mutta pakettiin kuitenkin laitetaan noi vääntyneet lasilevyt. :lol:
Ja tuo heidän "industrial grade" on vähän erikoinen käsite. Oli siellä vissiin yhdellä työntekijällä ESD-ranneke.

Tässä vajaan viikon aikana tulostellut ehkäpä sellaisen 24h, niin nyt rupeaa jo toinen vakiotuuletin pitää melkoista ryminää välillä kun laitteen käynnistää.

Varaosia katsellessa ihmettelin, että heillä on tuolla official creality storessa, Aliexpressissä, romut melkoisen kalliita.
Z-akselin couplereita myydään 8,6€, muualta saa 10 kpl tuolla hinnalla. Poweria myydään 49€, muualta 16€ parhaimmillaan. (sama pingpong valmistaja ainakin kuvien perusteella)
 
Nyt tullut viriteltyä Stuvaan valaistus, Rpi2 kotelo seinämään, Oricon usb-virtalähde ruokkimassa rpi2:sta ja valaistusta sekä tuli porattua Stuvan seinämään reikä, että saa johdot paremmin. Valaistus toimii kytkimellä ja sen lisäksi tulee vielä rpi2-ohjaus. Piirilevyllä sikapieni fetti(AO3400) ja lediohjain(AMC7135).

Dropbox - viritelmiä.jpg

Valolla-->

Dropbox - valaistus.jpg

Voi olla, että PLA palaa..:dead:
 
Nyt tullut viriteltyä Stuvaan valaistus, Rpi2 kotelo seinämään, Oricon usb-virtalähde ruokkimassa rpi2:sta ja valaistusta sekä tuli porattua Stuvan seinämään reikä, että saa johdot paremmin. Valaistus toimii kytkimellä ja sen lisäksi tulee vielä rpi2-ohjaus. Piirilevyllä sikapieni fetti(AO3400) ja lediohjain(AMC7135).

Dropbox - viritelmiä.jpg

Valolla-->

Dropbox - valaistus.jpg

Voi olla, että PLA palaa..:dead:

Aikalailla samoilla mennään, itselläni tosin kaksi kapeampaa stuva kaappia yhdistettynä, ei mahtunut tuohon yhteen isoimpaan tuo Anet A2:

8fXs8kX.jpg


Tarvittaessa saa lukot auki ja kaapit irti toisistaan pois tieltä huoltoihin yms.
Katossa led listaa johon suunnittelin ja tulostin tälläisen "varjostimen": Led strip diffuser by Masochisti Johdotuksia yms ei ole vielä jaksanut parannella.
 

Liitteet

  • IMG_20171110_170826.jpg
    IMG_20171110_170826.jpg
    136,6 KB · Luettu: 58
Viimeksi muokattu:
Komea setti Masolla. Mukavasti kaikki tarvittava käden ulottuvilla. Oma Tevo Tarantula on tällä hetkellä kehystettynä Lack pöydällä ja kyljet suljettu pahvilla ja elektroniikan olen ottanut ulos kehikosta.

Stuvaan voisi siirtyä, niin pääsee paljon helpomalla koteloinnilla ja näyttääkin siistiltä. Semmoinen kysymys tähän väliin, että miten tulostimen elektroniikka tykkää lämpimistä tiloista, kun nuo tulostusajat ovat välillä aika pitkiä?
 
Hobbykingillä on nyt (jo) Black Fridayn kunniaksi yli 50$ tilaukset ilman toimituskuluja, jos joku on esim. tilailemassa filamenttia. Paljon ABS:ää oli ainakin tarjouksessa, nappasin eSunia kilon peräti 6,3€ hintaan. PLA myös löytyi 13-14€/kg. :nb:
Tiedä sitten, uskaltaakohan tota absia tulostella ja hengitellä kaasuja pienessä asunnossa... Koppa rakenteilla.


Semmoinen kysymys tähän väliin, että miten tulostimen elektroniikka tykkää lämpimistä tiloista, kun nuo tulostusajat ovat välillä aika pitkiä?

Periaatteessa tota voi testata huoneenlämmössä paljonko eri piirit kuumenee, vaikka muutaman tunnin ahkerassa tulostuksessa.
Monille IC-piireille kipurajat ovat ~125°C astetta. Jotkut Mosfetit kestää jopa 175°C asti. Nopeasti kurkkasin Texas Instrumentsin suositun DRV8825 ohjaimen datalehteä, jossa luvataan 150°C operating maximum. Tämä on toki piirin sisällä oleva maksimi, eli lämpötila ei koskaan saisi pinnalla nousta noin korkealla.

Jos vaikka moottorinohjain kotelon pinnalta kuumenee (25°C) huoneenlämmössä 70°C asti, niin (semi mutuna) joku 50-55°C ambient laatikossa alkaa olemaan aika ylärajoilla. (Tällöin ohjain olisi pinnalta noin 100'C) Periaatteessa valmistaja lupaa piirin toimivan noissa puitteissa, mutta luotettavuus ja piirin elinikä usein kärsii. Nuo ohjaimet ovat vielä paketoitu piirin pohjassa olevilla PowerPAD:eillä --> lämmön pitäisi kulkea piirilevyn kautta mahdollisimman hyvin, mikä kovin monessa kiinalaisessa designissa on vähän niin ja näin. Ideaalisella (0 °C/W) piirilevyheatsinkillä nuo lämpenee jo 5,6 °C/W verrattuna piirilevyn lämpötilaan. Piirilevy on kyllä tosi surkea lämmönjohde (lasikuitua). Texasin jostain infomatskusta luin että hyvällä suunnittelulla 15°C/W olisi realistinen lämpöresistanssi. Tätä saa varmaan vielä pienennettyä, jos laittaa siilen toiselle puolelle levyä, jonka läpi on porattu monta kupariläpivientiä.

Dataslehden mukaan toi TI:n piiri voi lämmetä 2,5 A virralla jopa 8W teholla. (Tällöin ideaalitapauksessa 25°C(levy) + 5,6 °C/W * 8W ≈ 70°C piirin sisällä)
Mainittakoon, että aika karsittu esimerkki, jos joku täällä on lämpölaskuja enemmänkin tehnyt.

tldr; Ohjausboksi melkein kannattaa jättää laatikon ulkopuolelle, jos mahdollista. :geek:
 
Hobbykingillä on nyt (jo) Black Fridayn kunniaksi yli 50$ tilaukset ilman toimituskuluja, jos joku on esim. tilailemassa filamenttia. Paljon ABS:ää oli ainakin tarjouksessa, nappasin eSunia kilon peräti 6,3€ hintaan. PLA myös löytyi 13-14€/kg. :nb:
Tiedä sitten, uskaltaakohan tota absia tulostella ja hengitellä kaasuja pienessä asunnossa... Koppa rakenteilla.

Muutama kilo tuli ABS:ää tilattua ja se oli tuolla kyllä tosi huokeaa. Kyllä tuolla tuubissa pro tason 3d-tulostelija väitti, että Hobbykingin filamentit on aivan hyvää tavaraa.
PLA:sta ei tosiaan ollut mitään järisyttäviä polkuhintoja EU-varastolla.
 
Hobbykingillä on nyt (jo) Black Fridayn kunniaksi yli 50$ tilaukset ilman toimituskuluja, jos joku on esim. tilailemassa filamenttia. Paljon ABS:ää oli ainakin tarjouksessa, nappasin eSunia kilon peräti 6,3€ hintaan. PLA myös löytyi 13-14€/kg. :nb:
Kiitos tiedosta! Huikeen halpaa ABS:ää tuli tilattua 5 rullaa, mutta siellähän oli myös NinjaFlexiä 25€/rulla!
 
Ninjaflexiä tekisi mieli, mutta Hobbyking ei ole vieläkään saanut noita uudistettuja sivuja toimimaan vaikka on ollut käytössä jo vuoden. Ennen kuin valitsi EU niin se sitten kanssa pysyi siinä näkymässä, mutta nyt saa toistuvasti naputella muita varastoja pois, eikä hinnat silti välttämättä näy oikein listauksissa ja tuote-ehdotuksia tulee muista varastoista. Esim kirurgiveistä on saatavilla halpisversiona EU, mutta ehdotuksissa näytti vain vähän kalliimman, mutta kommenttien perusteella moninkerroin paremman jota ei sitten olekaan EU vaikka sen valikomaa selasin. Hittoako sitä enää kiinnostaa tuota halvempaa tilata...

Sitten vielä kun yrittää keräillä tavaraa jos 50$ sittenkin tulisi pikkuhiljaa täyteen, niin se vaivihkaa vaihtaa EUsta loppuunmyytykä kansainväliselle varastolle ostoskorissa, ilmoittamatta tästä mitään ennen kuin menee sinne ostoskoriin katsomaan. Sivun yläreunassa avautuvasta pikakatselusta ei saa vinkkiä että näin olisi käynyt.

Ninjaflexikin on nyt vain saman hintaista kuin halpismerkit joiden laatu on viime vuosina noussut niin nopeasti, ettei sinänsä harmita vaikka tuon luultavasti joutuu jättämään välistä jo periaatteesta.

Täytyy muistaa kytätä olisi maanantaina muilta kaupoilta parempia tai toimivampia tarjouksia jostain notkeasta, Cyber Monday on enemmän nettikauppojen juttu ulkomailla.

Lottosin kiinasta 5€/100g eli samaan kilohintaan jotain joustavaa. On ollut hakusessa vain mielenkiinnosta lajia kohtaan, eikä vaativaan tarpeeseen joten eiköhän tuolla näe onko paremmat joustavat lisäsijoituksen arvoinen.
free shipping 100g/bag Flexible Filament Sample no spool 8 colors Option Rubber for 3D Printer 1.75mm 3mm Flex Filament Elastic-in 3D Printing Materials from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Laitoin tilaukseen... 137€ ja saksan varastolta, maksoin paypallilla. Kyllähän nyt kaksi printteriä pitää olla, tuolla voi tulostaa ne pienemmät osat... tulee sanomista puoliskolta...
Tekisi kans mieli toista tulostinta. Itselläni on jo tuo Flashforge Finder tulostin, mutta sillä ei voi tulostaa oikein muutakuin pla:ta. Tällä ilmeisesti voi myös abs?
 
Tekisi kans mieli toista tulostinta. Itselläni on jo tuo Flashforge Finder tulostin, mutta sillä ei voi tulostaa oikein muutakuin pla:ta. Tällä ilmeisesti voi myös abs?

Suutin kuumenee 240c asti ja peti 60c. Ainakin PETG onnistuu siis, tuo luultavasti vaatii koteloinnin ABSille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 402
Viestejä
4 489 882
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom