En tiedä onko herkät korvat, mutta CR-10:n poweri ilmeisesti pitää sellaista coil whinen tyyppistä ulinaa. Ei tunnu noi suihkukoneen kuuloiset vakiopuhaltimet missään, kun yli pauhaa tämä 12kHz:n vinkuna.
Piti ihan nauhoittaa ja kurkata spektri audacityssä. En oo ainakaan luulotautinen.
Tulee vielä suhteellisen lujaa. Alkaa pitää tota ääntä sen jälkeen kun pöytä ja extruderi on ollut päällä noin vartin.
(Pöytä ja extruderi pois päältä --> ei ääntä.)
Toinenkin ongelma tuli ilmi, nimittäin tuo mosfetin lämpötila. Ihmettelin, kun kotelo on mosfetin kohtaa ulkopuolelta lämmin.
Avasin boksin ja poltin sormeni, kun kokeilin mosfettia. Mosfetin kiinnitysruuvista termistorilla mitattuna lämpötila oli pahimmillaan ~112'C.
Mosfet oli sitten kytketty väärinpäin. (Vertailin muiden ottamiin kuviin ja videoihin)
Komponentti vissiin ottanut turpaan tosta lämpötilasta, koska se ei toimi nyt kunnolla edes oikein kytkettynä. Kanavan yli jää 0.8V-1.2V jännitettä, mikä tuolla ~17 A lämpöalustan virralla tarkoittaa muhkeaa ~10-20W häviötä.
(Nopeasti laskettuna tuolla heatsinkillä 112'C täsmää tehohäviön kanssa)
Ei ihme jos käy kuumana... Onneksi kaapelit kestää 200'C.
Sikäli vielä ihmeellisesti kytketty/ajettu, koska gate jännite on vain 5V luokkaa, vaikka ihan hyvin vois ajaa ainakin 10V:lla, että kanava on kunnolla auki. Datasheetin mukaan threshold jännite on jossain 3-4V alueella. Kestäisi kuitenkin +-20V Vgs jännitteitä. Tuo taitaa lähteä vaihtoon.
Muita huomioita sähköturvallisuudesta, kun sitä tuntuu tämän laitteen kohdalla olevan kehuttu netissä:
-Kevi eli maajohto on kiinni virtalähteessä
, mutta ei ulkokuoren rungossa
. Maalit välissä, ja vaikka toi 230V ehkä menee tosta maalin läpi, niin en kyllä jättäisi sen varaan.
(Vikatilanne, jossa verkkojohdin vikautuu, osuu runkoon ja runko on näin siis jännitteinen. -->Maajohtimen tulisi aiheuttaa oikosulku ja polttaa sulake, tehden ulkokuori vaarattomaksi.)
-"Sulake" on 10A, mikä on mielestäni vähän turhan suuri. En tiedä noiden kiinapowerien tehokerrointa, mutta varmaan riittäisi 3-4A sulake. No, ainakin on sulake.
-Virtakytkin on yksinapainen eli katkaisee vain vaiheen tai nollan.
DPST kytkin, joka katkaisee molemmat johtimet olisi turvallisempi, ja myös tietääkseni se ainoa oikea tapa, kun ei voida varmistua, kumpi on kytketty kumpaan. ["yksinapaista kytkintä ei saa asentaa nollajohtimeen" (SFS 6000:2007- 537.1.2)]
Toisaalta, jos olen lainsäädäntöä tulkinnut oikein, niin koska verkkojohtimet ja -kytkennät ovat laitteen sisällä näkyvissä,
ei tällaiselle laitteelle saisi rungon sisällä tehdä mitään sähkötöitä maallikon toimesta,
ellei laite ole rakennettu omaan käyttöön. (tällöin vastuu siirtyy rakentajalle)
Verrattuna esim. tietokoneessa taas ATX-powerista tulee ulos vain pienjännitteitä (alle 50Vac/120Vdc), joten koneen kotelon sisällä tehtävät asennukset ovat laillisia.
Paljon ongelmakohtia, jos tällainen härveli sytyttäisi talon palamaan. Eikä näissä kyllä ole ainakaan yhtään ylimääräistä panostettu turvallisuuteen.
edit. merkit sekosi