3D-tulostaminen

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
247
Sama homma. PLA pysyy hyvin kiinni pedin ~55 asteisessa muovialustassa jollei ole joku korkea objekti ja minimalistinen "kanta".
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
203
Itsellä ei ainakaan ole ollut mitään ongelmia saada tavaraa pysymään pedissä ilman mitään rinkuloita tms kiinni kun Buildtak alusta. Suosittelen.
Builtak on kyllä yksi parhaita eikä tarvitse edes lämmitystä niin pysyy kuin tauti. Ainut ikävä puoli tuossa on saada se ensimmäinen kerros täydelliseksi. Ensimmäisen kerroksen kun tulostaa liian tiukkaan niin huonolla tuurilla on koko kalvo entinen, kun ei saa irti sitä kappaletta. Mutta ekan kerroksen kun malttaa säätää rauhassa ja saa sen kuntoon niin toimii.

Toinen mikä itsellä nyt käytössä on alumiininen PEI alusta(Clever3d PEI Plate). Oikeassa lämpötilassa tarttuu lähes kaikki materiaali todella tiukkaan ja kun alusta jäähtyy niin kappale irtoaa itsestään. Ei tarvitse tosiaan liimalla tms. leikkiä, vaan korkeintaan pyyhkäisy jollain alkoholilla tms. että saa rasvat ja pölyt pois. Itse olen laittanut hieman tuollasta keittiön suihkepullo pesuainetta kosteaan paperiin.

Nyt on ollut n. vuoden tuo käytössä eikä vielä ole mitään ongelmia ollut pysyvyyden kanssa. Tuohon on tulostettu mm. pla,petg,ht,xt ja flex materiaaleja.
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
160
Saisko mistään pelkästään lämmitettävää alustaa 14cm x 14 cm koossa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Joo. Skirtin piirrän aina vain ympärille ja kyllä pysyy. Toki peti pitää olla kalibroituna kohdilleen.
Niin joo skirt/brim on monesti oletusasetuksena muutenkin. Meinasin vaan, jos ei edes sitäkään tarvitse niin säästyisi sen vuolemisessa. Lähteekö kuinka hyvin kappale irti jäähtyessä Buildtakista?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Toinen mikä itsellä nyt käytössä on alumiininen PEI alusta(Clever3d PEI Plate). Oikeassa lämpötilassa tarttuu lähes kaikki materiaali todella tiukkaan ja kun alusta jäähtyy niin kappale irtoaa itsestään. Ei tarvitse tosiaan liimalla tms. leikkiä, vaan korkeintaan pyyhkäisy jollain alkoholilla tms. että saa rasvat ja pölyt pois. Itse olen laittanut hieman tuollasta keittiön suihkepullo pesuainetta kosteaan paperiin.
Onko se tämä? --> PEI - permanent printing Plate from Aluminium-Guss finestmilled - color:nature

Hurjat lämmöt 135 astetta näyttäisi vaativan ABS:lle alkukerrokseen ja sitten riittää jo tuo perus 100 astetta. PLA ei näytä olevan kuin se perus 60 astetta. Miten noilla muilla filamenteilla? Pitääkö tulostusasetuksista säätää ABS:n kohdalla, että pohja 135 astetta ja sen jälkeen antaisi pudota 100 asteeseen?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
203
Onko se tämä? --> PEI - permanent printing Plate from Aluminium-Guss finestmilled - color:nature

Hurjat lämmöt 135 astetta näyttäisi vaativan ABS:lle alkukerrokseen ja sitten riittää jo tuo perus 100 astetta. PLA ei näytä olevan kuin se perus 60 astetta. Miten noilla muilla filamenteilla? Pitääkö tulostusasetuksista säätää ABS:n kohdalla, että pohja 135 astetta ja sen jälkeen antaisi pudota 100 asteeseen?
Juurikin tuo. Ei oo tullu ABS tulostettua mutta mitä tuolta katselin ilmeisesti jollain 110 asteella myös toiminu suht hyvin. Täällä ketjussa on vähän kokemuksia tuosta IN DEVELOPMENT - SETTINGS Clever3D PEI coated aluminum bed

Tähän mennessä oon noudattanu tuolla sitä sääntöä että jos suositus lämpö pedille on 50astetta niin ekaan kerrokseen 10-20 astetta enemmän. Pla tulostan ekan kerroksen 75 asteella ja pudotan sitten 60 asteeseen. Samoin jos HT tulostaa niin eka kerros joku 115-120astetta ja siitä pudottaa sitten 110-105 asteeseen.

Niin ja kyllä ainakin pla pysyy builtakissa ilman brim:miäkin kunhan vaan tosiaan eka kerros on juuri oikein säädetty.. Skirttihän on vaan se kappaleesta irti oleva kierros millä varmistetaan että suuttimessa on varmasti tavaraa sillon kun oikean kappaleen tulostus alkaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 890
Tekis kovasti mieli hankkia tai rakentaa 3d printteri, mutta en oikein keksi mihin sitä tarvitsisin. Eli mitä kaikkea tulostelette? Tarvitsisin siis edes jonkun tekosyyn ostaa tommonen kun muuten tuntuu niin turhalta kun en keksi juuri mitään muoviosia mille olisi tarvetta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
203
Tekis kovasti mieli hankkia tai rakentaa 3d printteri, mutta en oikein keksi mihin sitä tarvitsisin. Eli mitä kaikkea tulostelette? Tarvitsisin siis edes jonkun tekosyyn ostaa tommonen kun muuten tuntuu niin turhalta kun en keksi juuri mitään muoviosia mille olisi tarvetta.
Sitä itsekkin olen monesti pähkäillyt, kun alkanut uutta tulostinta rakentelemaan. En kyllä ole mitään järkiperustetta keksiny vaikka miten olen miettinyt. Lähinnä mukavaa ajan vietettä itsellä. Aikaa tässä touhussa saa kulumaan ja kyllä sitä tulostettavaa vaan tulee sitten kun on mahdollisuus siihen. Ja kyllähän nämä laitteet on sellaisia aikuisten tekniikka legoja. Itse suosinkin enemmän tällaisia DIY vehkeitä kun mitä valmiita. Pari ensimmäistä tulostinta tuli valmiista kitistä kasattua ja tämä kolmas nyt sitten ihan vaan osat hankkimalla eri paikoista. Mutta jos on tilaa, aikaa ja mielenkiintoa moiseen kapistukseen niin suosittelen hankkimaan. Vaikka nyt ei heti mitään järkevää tulostettavaa olisikaan. Harrastukset on harrastuksia.

Ja täältä jos ei löydä mitään mielenkiintoista tulostettavaa niin ei sitten mistään :)
popular - Thingiverse
 
Viimeksi muokattu:

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Niin joo skirt/brim on monesti oletusasetuksena muutenkin. Meinasin vaan, jos ei edes sitäkään tarvitse niin säästyisi sen vuolemisessa. Lähteekö kuinka hyvin kappale irti jäähtyessä Buildtakista?
Tiukasti on kama kiinni, lähtee kuitenkin irti kun lämmittää pedin ja sitten varovasti nostaa lastan avulla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 258
Huomasin sitten vihdoin mistä toistuva jumittuminen abs:n kanssa johtui, teflonputki on tässä ratkaisussa (cr10) niin lähellä lämmitintä että se hiiltyy ja suuttimeen pääsee hiiltyneitä teflonputken palasia jotka eivät sula suuttimessa ja tukkivat sen.
Samalla teflonputken pää kutistuu senverran ettei filamentti enää liu`u sen läpi.
Yksinkertaisena sitten olen käsitellyt näitä erillisenä ongelmana joten olen vuorotellen putsaillut suutinta ja katkonut letkua :/
Onko ainoa ratkaisu muuttaa tuo direct driveksi vai auttaisikohan jos teflonputken päätä nostaisi 2cm laittamalla väliin teräsputken pätkä?
Haluaisin välttää direct drivea painon takia kun tarkoituksena olisi laittaa toinen extruderi.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
640
Tuon teflonputken pitäisi vissiin kestää about 250C tai vähän alle ilman että tuollaista alkaa tapahtumaan, varsinkin tuo hiiltyminen kuulostaa että mennään yli. Millä lämmöillä olet tulostellut? Olisiko mahdollista että lämpöanturi väärin konffattu, huonosti kiinni tms ja oikeat lämmöt onkin liian korkeat...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 258
260c ajelin viimeksi kun luulin että suutin jäähtyy liikaa ja siksi tukkeutuu...
250c ollut normaalisti abs:llä mutta alkoi menemään jumiin kun tulostelin profiilia johon meni reilu kilo kolmessa osassa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 258
Tota voisi kyllä kokeilla jos letkun siirto kauemmas ei auta.

E: kerkesin jo tulostamaan ton yläosan isommalla jousipaineella kun luulin ettei se vaan jaksa työntää tarpeeksi kovaa :)

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.08.2017
Viestejä
22
Täys metallinen extruder jos haluaa yli 240c tulostaa. E3DV6:set ovat käsittääkseni "full metal"?
Juurikin näin.



Noissa kiinan e3d:ssä kannattaa tarkistaa että siinä tosiaan lukee että full metal. Itsellä useampi e3d klooni ja kaikissa mukana tullut teflonilla oleva throat kun en ole niin huomiota kiinnittänyt :D
 

Gobi

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 692
Tilasin Kiinasta klooneja ja E3Dltä throatteja, säästää jonkin verran.
 
Liittynyt
30.06.2017
Viestejä
5
Ja kannattaa myös mitata heatbreakin tuo reiän syvyys, johon se tefloni menee. Mulla on jotain kiinan heatbreikkejä pussillinen, joissa tuo reikä on liian syvä ja sen takia jopa PLA-lämmöillä pehmenee se tefloniputki.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
101
tai sitten ostaa kerralla aidon niin ei tarvitse leikkiä ;)
Vahva tämä, itsellä aito v6 kuumpää jossa extruder bowden setupilla ja olen tulostanut petg, abs, pla, semiflex eikä yhtään jumia taikka tukkentunutta suutinta. Lankaa mennyt rulla kaupalla..

[Edit: Korjattu sanajärjestyksiää vähän paremmaksi suomeksi]
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
214
Tarkoitus olisi mennä kaupunkiverstaalle kokeilemaan tulostusta jossain vaiheessa mutta pari kysymystä on mielessä.
Mikä olisi hyvä ja helppo 3d-mallinnus softa? Kokemus CAD softista on nolla ja tarkoitus olisi vain tehdä yksinkertaisia esineitä.
Sopivatko Thingiverse sivun 3d-mallit tulostettavaksi kaikissa tulostimissa vai täytyykö näissä huomioida joitan yhteensopivuusasioita? (Sen olen käsittänyt että monia tulostusmateriaaleja ainakin on, mutta sen tarkemmin en tiedä.)
 

Gobi

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 692
Sain juuri Creality3Dn tarjoukset lauantaille Aliexpressin viestinä:

743064536-1584021388.jpg


Saksasta näköjään saa toimituksen, varastoa täydennetty. Esim CR-10S 439€ ilmaisella toimituksella. Pitäisköhän laittaa tuo CR-10 4S tilaukseen, pedillä on 2 kiskoa vrt. CR-10S yhdellä.
 
Viimeksi muokattu:

Gobi

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 692
Eipä ole kokemusta niistä, yhdellä pystysuuntaisella runkopalkilla näyttävät olevan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 258
Mikä olisi hyvä ja helppo 3d-mallinnus softa? Kokemus CAD softista on nolla ja tarkoitus olisi vain tehdä yksinkertaisia esineitä.
Itse aloittelin kanssa hiljattain nollilta fusion360 kanssa kokeiltuani sketchuppia vaan todetakseni sen aloittelijankin näkökulmasta aivan paskaksi.
Fusionilla onnistuin tekemään melkein heti laippoja ja akseleita.
En tosin ole sitten muita käyttänytkään jos valmiiden mallien vääntelyä daz3d:lla ei lasketa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 733
Itse aloittelin kanssa hiljattain nollilta fusion360 kanssa kokeiltuani sketchuppia vaan todetakseni sen aloittelijankin näkökulmasta aivan paskaksi.
Tuosta näköjään saakin ilmaisen (3v) lisenssin opiskelijoille tai mikäli työskentelee koulutusalalla - sopii siis kuin nappi päähän joten täytyy kokeilla kunhan tulostin saapuu. ;)
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
300
Sain juuri Creality3Dn tarjoukset lauantaille Aliexpressin viestinä:

Saksasta näköjään saa toimituksen, varastoa täydennetty. Esim CR-10S 439€ ilmaisella toimituksella. Pitäisköhän laittaa tuo CR-10 4S tilaukseen, pedillä on 2 kiskoa vrt. CR-10S yhdellä.
Aika hyvännäköinen tarjous, jos noi on Saksan varaston hinnat ja toimitus hinnassa. Itse varmaan tarttuisin, jos nyt olisin tilaamassa. Perus CR-10 on nyt gearbestillä 308€, mutta en missään nimessä suosittele tota kauppaa edes kyllä pahimmalle vihamiehellenikään, vaikka hinta on edullinen. Sen verran persuksista asiakaspalvelu, ja nyt itelle on joku laatikko, toivottavasti tulostin, tulossa (tilattu 3vko sitten, oli "varastossa") ja laittoivat jollekin ihme kuriirille, jonka asiakaspalvelusta/seurannasta ei saa mitään selvää missä päin maailmaa paketti kulkee.

Mitäs noi ender mallit on? Onko ne kuinka karvalakki malleja?
Noissa Endereissä, ainakin kakkosessa, aika hyvä tulostusjälki ainakin. Pieni alue, mutta toisaalta ei hintakaan päätä huimaa. Crealityn tuotteet näyttää olevan kaikki ihan soivia pelejä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
203
Tuosta näköjään saakin ilmaisen (3v) lisenssin opiskelijoille tai mikäli työskentelee koulutusalalla - sopii siis kuin nappi päähän joten täytyy kokeilla kunhan tulostin saapuu. ;)
Ainakin aiemmin sai myös harrastelija tuon saman 3 vuoden lisenssin. Itsellä nimittäin sellainen. Tai nyt kun tarkemmin miettii niin en nyt mene vannomaan tuosta kolmesta vuodesta koska on se ollu jo reilusti yli kolme vuotta käytössä.

Mutta fusionille pisteet juurikin tuon ilmaisuuden vuoksi ja että sillä pystyy jo jotain tekemäänkin. Sketchup oli kyllä aivan liian alkukantainen omaan makuun. Lähes kun windows 10 uusi 3d paintti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 128
Fusion 360 täällä käytössä, ylivoimaisesti paras kaikista mitä olen kokeillut (sketchup, freeCAD, 123D Design yms.).
 
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
504
Tarkoitus olisi mennä kaupunkiverstaalle kokeilemaan tulostusta jossain vaiheessa mutta pari kysymystä on mielessä.
Mikä olisi hyvä ja helppo 3d-mallinnus softa? Kokemus CAD softista on nolla ja tarkoitus olisi vain tehdä yksinkertaisia esineitä.
Sopivatko Thingiverse sivun 3d-mallit tulostettavaksi kaikissa tulostimissa vai täytyykö näissä huomioida joitan yhteensopivuusasioita? (Sen olen käsittänyt että monia tulostusmateriaaleja ainakin on, mutta sen tarkemmin en tiedä.)
Fusionille ääni myös täältä, tinkercad on myös helppo selaimessa toimiva vaihtoehto.
Verstaalla on Ultimaker 2 ja 3 printterit. Tulosteen koko 220 x 220 mm ja kyllä näillä pitäisi useimmat mallit tulostua. Filamenttina on tarjolla PLA, koska printterit ovat avoimessa tilassa, eikä sinne haluta ABS tms. käryjä. Ultimaker 3 mallissa voi käyttää kahta filamenttia kerralla ja siellä oli tarjolla myös PVA. PVA liukenee veteen, joten se on kätevä tukimateriaali.
 
M

mustekylpy

Vieras (tunnus poistettu)
Yllättävän vaikea ellei mahdoton löytää kokometallista, M6x30mm nielua. M6x26.5mm löytyisi, mutta kun jo tuo alkuperäinen 30mm on vähän vajaamittainen. Periaatteessa siihen voi kyllä jättää rakoa, mutta epäilyttää miten se haittaa langan vaihtoa tai löysemmän langan käyttöä. Laitoin kuitenkin yhden halvan kokeeksi tulemaan, vaihtaa sitten laadukkaampaan jos mitta riittää.
M6x26.5 MM Nozzle Throat for 3D Printer Extruder 1.75mm Filament Mk8 RepRap S1E4 | eBay
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
84
Uusi tuttavuus mulle toi fusion360, mutta vaikuttaa kyllä hyvältä. Pitää ruveta perehtymään. Siellä taisi olla lisenssikohdassa se enthusiast vaihtoehto edelleen, että saapi käytellä ilmatteeksi niinkin, mutta itse laittelin opiskelijalisenssillä.

3d-tulostin edelleen mulla haussa. Lieneisiköhän toi Ender 4:nen tuolta singles day tarjouksesta hinta-laatu suhteessa hyvä hankinta?
En kuitenkaan kovin paljoa viitsisi tässä vaiheessa sijoittaa, kun todennäköisesti ei tuota nyt ihan hirveästi kerkiä muun elämän ohessa kuitenkaan käyttää. Kuitenkin kohtuullinen laatu olisi toivottavaa ihan jo sillä, että käyttö kohdistuisi kuitenkin hyödyllisten kilkkeiden tulostukseen joihin vaaditaan jonkun verran tarkkuuttakin...
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
640
Itse koodaritaustalla käytän nykyään enimmäkseen OpenSCAD:ia. Suurin osa peruspalikoista onnistuu suhteellisen helposti ja nohevien pikkukirjastojen tekeminen nopeuttaa kun ei tarvi joka projektia varten mallintaa uudestaan tai kopioida tavaraa. Jos tarvii enemmän ns. vapaalla kädellä mallinnettua niin sitten sketchup tai Cubify Invent (tuli Cube2:n mukana). Fusion 360 oon kyllä kuullut hyvää, mutta ei vielä ole ollut tarvetta tutustua.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
640
Heh, tilasin E3D:ltä tuota uutta Capricorn bowden tuubia kun sitä hehkuttivat. Ikävästi vain katsoin nuo mitat hieman väärin, 3m sijaan tuli 30cm :D. Kattelinkin että ei pahan hintasta... Noh saa tuolla pätkällä juuri testattua miten pelittää, erityisesti kiinnostaa miten toimii Prometheuksen kanssa ja onko vaikutusta moniväriprinttien laatuun. Pitää tilata lisää jos näyttää olevan sitä mitä mainostetaan.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 315
Fusion360 on kyllä paras tähän lajiin.aikani tein freecadilla ja kylöä sillä onnistuu mutat annas olla jos pitää tehdä johonkin alkupään kohtaa korjauksia, ei hyvä heilu.
Rekisteröin fusionksta sen ilmaisen ei opiskelija version missä on joku tuloraja, se ainaki kyseli vuoden jälkeen uusimaan rekisteröintiä. Ja mikä estää tekemästä uutta tiliä jossei onnistuisi. Omat piirtely ainakin on olleet yksittäisiä palikoita.
Tuohon kaveriksi simplify3d , avot! Hieman suolainen hinta eikä kokeilu mahdollisuutta, its ekatselin jonkun veran videoita siitä ja tulinn vakuuttuneeksi ja ostin. Päivääkään en ole katunut ostosta.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
325
Kiitos vinkistä laimennettuun Erikeeperiin kiinneaineena. Olen tulostellut PETG:tä lämmitetyllä lasipedillä hiuslakalla (kokeilin myös liimapuikkoa) ja usein lähti vääntymään isommilla tulosteilla. Luulin vaihtelevuudesta että suuttimen etäisyyden säätö oli vain pirun tarkkaa, mutta nyt kyllä tarraa hienosti nopeallakin kohdistuksella. Toki tulosteeseen tulee elefantinjalkaa hieman enemmän jos painaa liikaa lasiin kiinni. Irtoaa myös helposti kun antaa jäähtyä.

Alkaa tulosteet olemaan todella siistejä Tevo Tarantulallakin kun on kaikenlaisia pieniä parannuksia. Ihan kiinnostavaa räpeltää tuollaista halpaa konetta, mutta aikaa ja rahaa on kyllä mennyt sen verran että olisi voinut ostaa vähän kalliimman suoraan. Tämän hetken parannukset on aikalailla lasilevy, tulostetut rungon vahvistukset, omatekele laakeroitu tuki Z-akselin kierretangon alapäähän, laadukas serverivirtalähde, isompi tuuletin piirilevylle ja kolvatut lämpöpedin johdot, aito E3Dv6 kuumapää, alkuperäisen extruderin paremmin sijoiteltu ja lyhennetty bowden putki (ei tarvitse yhtä paljoa retractionia) ja OctoPi kameralla, niin voi vilkuilla samalla kun pelailee tietokoneella :btooth:. Paljon hyödyllistä on tullut tulostettua ja voi melkein sanoa että kone on maksanut itsensä jo takaisin niiden avulla. Ehkä hienointa mutta työläintä mitä tuolla on tehty on (testi-)imutorvia auton moottoriin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 258
Hain Clas Ohlsonilta läpinäkyvää pla:ta 600g mutta jostain syystä se on pakattu ihme minirullaan, oli pakko siirtää se toiselle kelalle koska tossa oli puolan reikä mallia lyijykynä.
Loppupää oli halkaisijaltaan 5cm sykkyrällä joka ei kylje kelalta koneelle ilman jatkuvaa vahtimista.
Ilmeisesti tilaavat niitä eri paikoista koska aiemmin sieltä ostettu musta pla kuten myös abs olivat ihan normi kelassa :O
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
44
Hain Clas Ohlsonilta läpinäkyvää pla:ta 600g mutta jostain syystä se on pakattu ihme minirullaan, oli pakko siirtää se toiselle kelalle koska tossa oli puolan reikä mallia lyijykynä.
Loppupää oli halkaisijaltaan 5cm sykkyrällä joka ei kylje kelalta koneelle ilman jatkuvaa vahtimista.
Ilmeisesti tilaavat niitä eri paikoista koska aiemmin sieltä ostettu musta pla kuten myös abs olivat ihan normi kelassa :O
Oliko se kela mahdollisesti tuon Dremelin tai Flashforge tulostimen ns. "omia" rullia ?
PLA-muovi 3D-tulostimeen Flashforge - FLASHFORGE | Clas Ohlson
 
M

mustekylpy

Vieras (tunnus poistettu)
Heh, tilasin E3D:ltä tuota uutta Capricorn bowden tuubia kun sitä hehkuttivat.
Kiitos tuosta vinkistä. Taitaa nimittäin olla halvin ja helpoin ratkaisu omaan ongelmaani, sillä väittää 250-asteen onnistuvan helposti. Kiinalainen oli kärsinyt vaikken tainnut kuin pari kertaa 220c käyttää. Ei tullut mieleen että tuossa ptfe:ssäkin olisi materiaalieroja.
Safety
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 733
Jep just tollanen
Tuo on flashforgelle tarkoitettu. Sisälle mahtuu 600g kela ja vehkeessä on tunnistin filamentin loppumiselle.

Oma Clasun Flashforge muuten saapui tänään ja parin tulostuksen jälkeen (isomman kelan pidikkeen osaa ja avainenperä) vaikuttaa erinomaiselta laitteelta. Ainakin helppouden kannalta

Tulosteet tarttuvat alustaan kuin tauti; ongelmana on lähinnä miten ne saa irti! :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
44
Se Flashforgen mukana tullut lasta on aika hyvä irrotukseen mutta varovainen saa olla ettei sormeen tule jälkeä kun osa irtoaa :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
394
No olen tässä tänäänkin 8 ABS-tulostusta tehnyt hiuslakkalasilla ilman että tarvinnut lisätä. Kaapassut vaan tuolla terällä pois edellisen jäljen. Huomenna tarvii varmaan pesaista lasi hanan alla ja suihkauttaa uusi paksukerros hiuslakkaa.

Jos joskus jotain hiuslakkaa kokeillut toimimatta niin kannattaa kokeilla toista. Esim Klippo ei toiminut ollenkaan. Paras ollut eräs parturista ostettava hiton kallis jota halvemman loppues käytin parin kerran. Harmiks en muista enää merkkiä. Halvoista paras tähän mennes on Stylish Extra Strong Hold B5. Jos jollakin tuosta kokemusta ja parempaa löytänyt niin avaa suunsa heti..


Siniset tarrat oli alkujaan itselläkin ja tympäseviä käyttää. Irroittaminen ja uusiminen työlästä. Myös perinteistä kapton teippausta kokeilin. Liimapuikko toimi vaan PLA:n kanssa ollen liian pehmeää 100asteisena ABS-kanssa. PLA:n kanssa usein riittä pelkkä sinolilla pyyhitty lasikin, joten sen kanssa ei tarvi lakkaa käyttäes juurikaan uudelleen lakkailla. ABS-asetonimönjä tarttuu tiukkaan, mutta putsaaminen hiton työlästä. Laimennettu erikeeper työläämpi kuin hiuslakka, mutta pitää myös paremmin.
Ite käytin lidlin 2,60€ maksavaa lakkaa ja toimi itellä todella hyvin kaikille matskuille, ja ABS pohjaisista vois mainita Formfutura TitanX ja ApolloX jotka on varsinhelppoja tulostaa,
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
101
ABSlle paras on ns. Abs juice eli asetoniin sulatettua asetonia pysyy kuin tauti.
 

maz

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
20
Ainakin aiemmin sai myös harrastelija tuon saman 3 vuoden lisenssin. Itsellä nimittäin sellainen. Tai nyt kun tarkemmin miettii niin en nyt mene vannomaan tuosta kolmesta vuodesta koska on se ollu jo reilusti yli kolme vuotta käytössä.
How to activate Start-up, Student or Educational licensing for Fusion 360 | Fusion 360 | Autodesk Knowledge Network

  • The free Start-Up/ Enthusiast licenses allow you to access Fusion 360 Ultimate with a yearly subscription after the trial period has ended. You can use this license if you are a small business making less than $100,000 per year (or equivalent), or if you're a hobbyist using Fusion 360 for non-commercial purposes.
 
M

mustekylpy

Vieras (tunnus poistettu)
Kun vuosi tulee täyteen, sen muistuttaa uudelleenaktivoinnista ja onnistuu siitä nappia painamalla. Ei yritä pakkomyydä mitään missään välissä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 471
Viestejä
4 216 705
Jäsenet
71 060
Uusin jäsen
Olkiluodon pääinsinööri

Hinta.fi

Ylös Bottom