3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt on tulostimelle kaappi saatu kasaan.

Alle tuli tuollanen vedettävä iso laatikko mistä löytyy filamentit ja muut tarvikkeet.
Virtalähde ja filamentti tulee tuohon vasemmalle puolelle.

Läpiviennit tulostumassa sekä vielä pitää tehdä reiät johdoille kylkeen ja laittaa valot sisälle kunhan saapuvat joskus.

E: toki tulostinkin pitää sisälle laittaa..
 
Nyt on tulostimelle kaappi saatu kasaan.

Alle tuli tuollanen vedettävä iso laatikko mistä löytyy filamentit ja muut tarvikkeet.
Virtalähde ja filamentti tulee tuohon vasemmalle puolelle.

Läpiviennit tulostumassa sekä vielä pitää tehdä reiät johdoille kylkeen ja laittaa valot sisälle kunhan saapuvat joskus.

E: toki tulostinkin pitää sisälle laittaa..


Eikö tuo kaappi kannattaisi laittaa seinälle ja vähän korkeammalle niin selkä säästyy?

Samalla saisit vedettävän kaapin päälle laitettua enemmän tavaraa ja jos filamentit tulisi yläkautta jouhevasti.

Toki hyvin säädetyn tulostimen kanssa se ei ole muuta kuin kovaa tulostamista, jos vielä lasi pedin päällä niin tartte teippejä viritellä uusiksi tai taltalla hakata irti tulosteita.
 
Eikö tuo kaappi kannattaisi laittaa seinälle ja vähän korkeammalle niin selkä säästyy?

Samalla saisit vedettävän kaapin päälle laitettua enemmän tavaraa ja jos filamentit tulisi yläkautta jouhevasti.

Toki hyvin säädetyn tulostimen kanssa se ei ole muuta kuin kovaa tulostamista, jos vielä lasi pedin päällä niin tartte teippejä viritellä uusiksi tai taltalla hakata irti tulosteita.

Ihan hyvä vinkki, aluksi mennään nyt ainakin tuolla.
10cm tukevia jalkoja pohdin itse tuon kaapin alle niin sinne saisi ulosvedettävät laatikot.

Katsotaan ja kehitetään!
 
Mites te olette nois lämpimis kaapeis ottaneet huomioon ne tulostimen muoviosat. Aika mones kun osat on PLA:ta. Joten ei hirveästi voi lämmöt nousta.

Itsellä pienen tulostimen varaosat ABS-muovista tulostin. Mutta harkitsen edelleen että josko kuitenkin alumiinista jyrsin isoon tulostimeen osat niin pysyy tukevana kunnon lämmöissäkin.

Ainakin mulla crealityssä on ruiskuvalettu muovi osat, joten ei pitäisi niin ottaa itseensä lämmöistä kaapissa.
PLA osia jos laitteesta itsestä löytyisi, niin lämpötilan pitäisi olla alle jotakuinkin 60 °C. kaapin sisällä johtuen lasisiirtymästä.
 
Hauska tarina jälleen kaupasta nimeltä...

Gearbest

Ongelma CR-10:n tuulettimista. Alkoivat pitämään parin päivän päästä tällaista ääntä.



Heidän "asiakaspalvelu" sanoi, että odotathan ystävällisesti muutaman päivän, että voivat konsultoida "engineerin teamiä".

Tuulettimen olen jo tilannut muualta, mutta ihan vittuilun vuoksi haluan heiltä jotain korvauksia/alennusta. :p
Eihän toi ole käytännössä käyttökelpoinen laite, jos tuuletin kuulostaa mehulingolta. Maksoin vielä sen jonkun 7$ vakuutuksen.

Pari 120mm Noctuaa olisi ylimääräisenä, mutta ei oikein mahdu tonne koteloon.
 
Minulla on kaikkien kolmen erimerkkisen tulostimen 30-40mm tuulettimet alkanut pitämään tuota melko nopeasti. Se on jokin laakerivika ja se kyllä hiljenee parissa minuutissa kun antaa vaan asettua. En sitten tiedä jos tuossa on kyseessä isompi. Ääni on just sama. Niin ja omanikin kyllä aina vaihdan ennen pitkää, mutta nykyinen on ollut laiskuuttani jo puoli vuotta tuollainen eikä ole pahentunut.
 
7$ vakuutus varmaankin oli kuljetusvakuutus? Ei vaikuta tuohon. Muutenkin koko kuljetusvakuutus on aika turhake, sillä myyjä on vastuussa laitteesta kuljetuksen ajan. Jos kuljetuksessa sattuu jotakin, myyjä neuvottelee rahdinkuljettajan kanssa. Toki kiinalaisilla kaupoilla on ihan oma käsityksensä asiakaspalvelusta ja Eurooppalaisesta lainsäädännöstä, mutta sieltä löytyy myös erittäin hyvää asiakaspalvelua (Banggood) ja asioimalla Gearbestin kanssa on veren kaivamista omasta nenästä.
Noi kiinalaisten myymät 3D tulostimet ovat jo siinä hinnoissa, että vaikea löytää osia halvemmalla kuin valmiiksi koottu setti. Se tarkoittaa sitä että osat ovat muutamaa poikkeusta lukuunottamatta todellakin halvinta kuraa mitä löytyy ja ostajan pitää tiedostaa se että kiinalainen tulostin on samalla myös DIY -harrastus. Aika helposti niistä saa modattua melko hyvän työkalun. Jos haluaa laatua halvalla: Original Prusa i3 MK2 3D Printer kit with LCD

Niin ja vielä, mun CR10 pitää ajoittain ihan samaa meteliä, varaosaa myy pariin euroon tusina eri kauppaa 5km säteellä, vaihtelen kun jakselen.
 
Joo se oli tavallaan kuljetusvakuutus. Ihan kusetusta todennäköisesti. Gearbest kannattaa ehdottomasti kyllä kiertää kaukaa. :D Jos tuote saapuu rikkinäisenä niin saa uuden tilalle "no questions asked" muistaakseni. Tuskinpa saa.

Hyvä laite CR-10 on hintaisekseen, kun jotkut masiinat tulostaa melkoistaa kuraa paketista tullessaan, mitä olen nähnyt videota. Saa säätää ja ruuvata. Muutamalla eurolla tosin aika monta ongelmaa olisi tuossakin korjattu. Sanoisin että toi rämisevä tuuletin on lähinnä koriste, kun kierrättää lämmintä ilmaa ja noi servojen liittimet ja johtokasa on suoraan sen edessä.

Näiden FDM tulostimien kanssa saa kyllä säätää, että eipä näiden kanssa aika tule pitkäksi. Eilen meni lankarullaa vaihtaessa suutin ilmeisesti tukkoon. Oli näemmä bowden-letkukin löystynyt ja muovia oli sitten tursunnut putkeen. Eihän se siellä enää sulana pysy ja meno oli sen näköistä. Putkea lyhyemmäksi ja neulalla sain suuttimen tökittyä auki. Varasuuttimet vielä matkalla.
Sekin vähän hölmöä, että tulostimen kanssa tuli varaosana mulla noi t-kulmaraudat.o_O Tuntuu vähän jokaisella olevan eri osia varalle, heh. Olisivat laittaneet muutaman suuttimen vaikka.

Vaarana tässä "harrastuksessa" on se, että näkee joka paikassa jotain mitä voisi "tulostaa uusiksi" ja korjata.
P**kalla ollessa katselin lattiaa, huomasin lattiakaivon kannen olevan osittain halki... ja siitähän se ajatus sitten lähti... :lol:
150mm_kansi.png
Olis ainakin jännä kokeilla miten esim. PLA kestää tuollaisessa paikassa.
 
Kannattaa ainakin alkuun olla vähän hys hys että sulla on 3D tulostin, muuten tulee tutuilta niin karmea työlista, ettet kerkee omia juttuja tulosteleen ollenkaan :)

Kyllä se kestää. PLA ei kestä yli 60 lämpötiloja ja UV säteilyä, eli tossa käytössä menee oikein hyvin. Tuskin tarvii edes mitään 100% infilliä, joku 40-50% on varmaankin riittävä.
 
Se mainboard on nimeltään S-Melzi, S tarkoittaa squarea. Minusta siinä alkuperäisessä boardissa ei ole mahdollisuutta käyttää toista extruderin moottoria, S-mallien uudemmilla boardeilla onnistuu. Avaa pohja, siirrä PSU sivuun ja katso onko tämän näköinen setti sisällä:

CR10_Control_Board_001_2000_watermarked_copy_530x@2x.jpg


Tuo on se alkuperäisen CR-10n mainboard, tuolla ei ilman kikkailua onnistu. Enkä tiedä onnistuuko kikkailun kanssakaan.

Jos meinaat dual extruderin ottaa käyttöön uudemmassa boardissa, piirilevylle pitää lisätä komponentteja. Askelmoottorin ajuripiiri (A4988) puuttuu, se pitää liittää pintaliitoksena. Myös toisen extruderin vastuksen ruuviterminaali puuttuu, vaihtoehtona tinata piuhat suoraan piirilevylle tai ostaa puuttuva terminaali.

Minulle on piirejä ja terminaaleja tuossa pöydällä, vielä kun ehtisi käyttää ne kuumailma-aseman alla tinauksessa ja kokeilla toimiiko.

Sama emolevy, ei ollutkaan niin helppo juttu kun ensin luulin, tilailin kuitenkin terminaaleja ja noita ajureita.
Tänään tuli vihdoin rpi postissa niin pääsee säätämään octopitä.
 
Laitoin tilaukseen... 137€ ja saksan varastolta, maksoin paypallilla. Kyllähän nyt kaksi printteriä pitää olla, tuolla voi tulostaa ne pienemmät osat... tulee sanomista puoliskolta...
Onkos sulle kuulunut mitään viestiä tilauksen jälkeen? En ole ainakaan saanut vielä viestiä että tulostin olisi lähtenyt liikkeelle.
 
Onkos sulle kuulunut mitään viestiä tilauksen jälkeen? En ole ainakaan saanut vielä viestiä että tulostin olisi lähtenyt liikkeelle.

Sain viestin että on lähetetty. Seurannan mukaan DHL:n käsissä tällä hetkellä Hampurissa.
 
Voi pahus. Tilasin maanantaina iltapäivällä. Ilmeisesti ruuhkaa firmalla. Laitoin päivällä viestiä, mutta eivät ole vielä vastanneet siihenkään :(
 
Kokeilimpa miten onnistuu värien blendaus dual color systeemillä. Tarve oli vaalean siniselle värille, jota väriä ei ole ja niin suuri tarve ei ole että viitsisi alkaa tilailemaan. Ajattelin että jos printtaan joka toisen kerroksen sinisellä ja toisen valkoisella niin homman pitäisi toimi. Tulos:
2017-11-30%2019.30.38.jpg

2017-11-30%2019.30.52.jpg


Vasemmalla viritys ja oikealla Marvin, jossa samat langat materiaalina. Idea vaikuttaisi toimivan, 0.1mm kerroksilla varmaan vielä paremmin. Tietenkin riippuu paljon langasta miten voimakas väri on, tämä sininen ja valkoinen PLA tuntuu "sekoittuvan" tai näkyvän läpi kohtuu hyvin.
 
Itsellä ei ole dual extruderia, joten aihe on mulle jokseenkin tuntematon...mutta miten teit tuon test-stl:n? Yllättävän hyvä lopputulos kyllä!
 
Virittelin tuon OpenSCAD:lla, tuloksena kaksi stl mallia jotka yhdistämällä tulee kokonainen. Mallit on OpenSCADissa viipaloitu 0.2mm eli juurikin layerin kokoisiin viipaleisiin.
Tuo voisi toteuttaa myös siten että ajaisi kokonaisen mallin gcodeksi ihan normaalisti ja jälkeenpäin lisäisi tool:in vaihdot (T0,T1...) aina layerin vaihdon alkuun.
Tämähän periaatteessa toimii myös single-extruder tulostimilla, mutta nostan hattua tyypille joka viitsii vaihtaa joka layerille langan vähänkään isompaa mallia tulostaessa :D.
 
Voi pahus. Tilasin maanantaina iltapäivällä. Ilmeisesti ruuhkaa firmalla. Laitoin päivällä viestiä, mutta eivät ole vielä vastanneet siihenkään :(
Tänään tulikin viestiä tulostimesta. Positiivinen yllätys oli, että se olikin jo Suomessa ja maanantaina varmaan perillä.
 
Pääsin yliopistossa käyttämään Markforged Mark Two:tä ja kävi mielessä rakentaa vastaavanlainen laite ilman kuidun tulostus ominaisuutta. Sopii esteettisesti omaan silmään ja näytti olevan toteutettavissa kohtuullisella vaivalla. Ainut mikä mietityttää on X- ja Y-akselien toteutus. Saako ihan perus RAMPS ohjaimella koodattua nuo moottorien stepit niin, että X-moottorin pyöriessä Y-moottori pyörisi myöskin? Jonkinsortin Core XY rakennelma näyttäisi olevan mutta sen tarkemmin en osaa kuvailla --> kuva.
Eli jos pelkää X-akselin stepperiä pyörittää, liikuu tulostuspää myös Y-suunnassa. Alumiinin työstö ja taivutus ei ole ongelma ja laitteen mekaniikka vaikuttaa kovin yksinkertaiselta.
X-akseli.jpg
 
Pääsin yliopistossa käyttämään Markforged Mark Two:tä ja kävi mielessä rakentaa vastaavanlainen laite ilman kuidun tulostus ominaisuutta. Sopii esteettisesti omaan silmään ja näytti olevan toteutettavissa kohtuullisella vaivalla. Ainut mikä mietityttää on X- ja Y-akselien toteutus. Saako ihan perus RAMPS ohjaimella koodattua nuo moottorien stepit niin, että X-moottorin pyöriessä Y-moottori pyörisi myöskin? Jonkinsortin Core XY rakennelma näyttäisi olevan mutta sen tarkemmin en osaa kuvailla --> kuva.
Eli jos pelkää X-akselin stepperiä pyörittää, liikuu tulostuspää myös Y-suunnassa. Alumiinin työstö ja taivutus ei ole ongelma ja laitteen mekaniikka vaikuttaa kovin yksinkertaiselta.
X-akseli.jpg

Core XY tulostimeltahan tuo näyttäisi. Tuki löytyy marlinin firmwaresta jos haluaa ihan basic ohjaimilla mennä. Myös duet wifi tukee Core XY tulostimia. Duet:ssa on tosiaan 32bit ohjaimet jos haluaa moottoreista "hieman" hiljaisempia ja sulavampi liikkeisiä. Myös duetin konfigurointi/muokattavuus aivan eriluokkaa kun perus mega arduino korteissa. Mutta googlesta core xy hakusanalla löytyy paljon lisätietoa aiheesta.
 
Eka testi tulossa. Hauska nähdä pärjääkö viereisellä Flashforgen tulostimelle.
38e9e8ca2ad256c2de5d66f61cc7b8d9.jpg
 
Näköjään tuo Curakin löytää tulostimen suoraan, kun vaan laittaa asetukset kohdilleen. Todella positiivinen yllätys hintaansa nähden [emoji3]
 
@Topelius tuoksahtaako sinulla tulostin vahvasti muovilta kun lämmität hotendin?
Joo haisi aluksi aika kovaa koko laite, kun pienen koetulostuksen tein.

Saakohan tuota alustan liukusäätöä kiristettyä? Tuo pääsee vähän liikkumaan, jos vahingossakin koskee alustaan. Pitää varmaan myös etsiä joku irto lasi tuohon pinnalle, niin on helpompi irrotella tulosteita.
 
Joo haisi aluksi aika kovaa koko laite, kun pienen koetulostuksen tein.

Saakohan tuota alustan liukusäätöä kiristettyä? Tuo pääsee vähän liikkumaan, jos vahingossakin koskee alustaan. Pitää varmaan myös etsiä joku irto lasi tuohon pinnalle, niin on helpompi irrotella tulosteita.

Jos on samanlaiset rullat kuin isoveljissä on, niin yhden rullan akselissa on epäkesko. Siellä näkyy sen avaimen kokoinen kuusiokolopala, mukana tulevalla avaimella kierrät sitä niin että tuntuu passelilta. Liian tiukalle ei kannata laittaa, vastustaa moottoria ja kuluttaa rullia.

Edit. Isommissa malleissa on 6 rullaa ja jokaisen parin toisessa rullassa on tuo kiristys. Itse otin keskimmäiset rullat pois kokonaan, niitä kuutta kun ei saanut kiristettyä niin etteikö joku olisi kantanut.
 
Viimeksi muokattu:
Pääsin yliopistossa käyttämään Markforged Mark Two:tä ja kävi mielessä rakentaa vastaavanlainen laite ilman kuidun tulostus ominaisuutta. Sopii esteettisesti omaan silmään ja näytti olevan toteutettavissa kohtuullisella vaivalla. Ainut mikä mietityttää on X- ja Y-akselien toteutus. Saako ihan perus RAMPS ohjaimella koodattua nuo moottorien stepit niin, että X-moottorin pyöriessä Y-moottori pyörisi myöskin? Jonkinsortin Core XY rakennelma näyttäisi olevan mutta sen tarkemmin en osaa kuvailla --> kuva.
Eli jos pelkää X-akselin stepperiä pyörittää, liikuu tulostuspää myös Y-suunnassa. Alumiinin työstö ja taivutus ei ole ongelma ja laitteen mekaniikka vaikuttaa kovin yksinkertaiselta.
X-akseli.jpg
Kuten aiemmin sanottu onnistuu Marlinin firmwaressa CoreXY.
Alla linkki videosarjaan jossa tyyppi rakentaa Prusa i3 cloonista CoreXY laitteen. Vaihdettava tulostuspää yms. Hemmetin hyvää jälkeä näyttäis tekevän. Kannattaa katsoa koko videosarja ennen kuin lähtee rakentamaan. Tekee matkalla muutoksia/parannuksia.

Itellä suunnitelmissa rakentaa vanhasta Anet A6:sta tollanen. Alumiinit ja hihnat tulossa jo kiinasta. Kohta pääsee rakenteleen :)
 
Ensimmäinen tulostus tuolla Ender 2. Suoraan laatikosta, pilkoin ja tulostin benchyn vanhan tulostimen (myös bowden) asetuksilla.
Devil design halppis PLA, 0.2mm, 50mm/s, suutin 200c, peti 40c:

K9CLRp7.jpg


Sanoisin että aika hyvältä näyttää, selvästi asetuksia pitää säätää kohdilleen ja luulen että kun lisää vielä part coolerin niin hyvää tulee.
 
Viimeksi muokattu:
Pikavaihdettava tulostuspää on kyllä näppärä. Nyt vähä viritys pelkillä kohdistustapeilla joutuen kuitenkin joka kera pedin etäisyyden säätää z akselin optolta uusiksi.

Tällä hetkellä kun pla takkuilee metallikurkulla totaalisesti. Syöttää niin kauan kun ei lopeta syöttöä, mutta uudelleen yrittäes täysin jumissa. Joten olen toista päätä jossa teflonia kurkku käytänyt pla:n kanssa.

Aluks ajattelin et ongelma on abs jäämät kurkussa ja suuttimessa. Ajelin pitkät pätkät ensin abs lämmössä tiputtaen hitaasti lämpöä pla:n lämpöihin jatkean ajamista. Heti kun pariksi sekunniksi toppas niin jumissa. Laitoin uudet kiillotetutkin niin sama juttu. Joten joku nyt olevalla täysmetalli setupilla ei toimi. Joku kurkun ja suuttimen rajapinnas lykkää vastaan. Käsin voimalla väkisin syöttämällä tulee kyllä läpi ettei täysi tukossa ja jatkaa omin voimin siihen saakka kun pysähdytään. Korkeammat lämmötkään ei auta.

Tätä samaa ongelmaa on mulla kaikissa kolmessa tulostimessa, kahdessa E3Dv6 all metal ja yhdessä Prometheus v2 all metal. Ja riippuu ihan PLA:sta millä jumittelee, joillakin enemmän, joillakin ei ollenkaan.
Sain kuitenkin yhden toimimaan huomattavasti paremmin kun käsittelin heatbreakin + suuttimen oliiviöljyllä, samaan tyyliin kuin paistinpannuja käsitellään eli hierotaan öljyä jonka jälkeen uuniin pariksi tunniksi ja toistetaan muutamaan kertaan. Rullan tulostellut PLA:ta joka aikaisemmin aiheutti ongelmia ja laatu on selkeästi parempaa. Benchykin tulostui ongelmitta kun aikaisemmin se saattoi vetää täysjumin pienien detailien kohdalla.

En ole vielä tulostanut muuta kuin PLA:ta, joten en osaa sanoa miten esmes ABS/PETG toimii, tai mitä tuo oliiviöljy tykkää korkeammista lämmöistä...

Tarkoitus olisi käsitellä pellavaöljyllä (ilmeisesti parempaa tähän 'seasoning' hommaan, ainakin paistinpannuissa :) ) loputkin, on vaan liian paljon muuta hommaa varsinkin näin joulun alla... ajattelin että käsittelen myös heater blokit siinä toivossa että lanka ei tarttus siihen niin herkästi ja pysyisi puhtaampana.

Tuolla Chemistry of Cast Iron Seasoning: A Science-Based How-ToSheryl's BlogSheryl's Blog ihan tieteellistäkin löpinää asiasta. Jostain bongasin tämän aikoja sitten kun tutkin all-metal suuttimien jumituksia ja joku sitä suositteli.
 
Silloin kun hommasin E3D V6n niin jouduin laskemaan retractin 5mm -> 2mm, suuremmalla retractilla teki tuota edellä mainittua. Tämä siis bowdenilla. Lanka junttasi kiinni johonkin ja ei syöttänyt ennenkuin oli vetänyt cold pullilla koko paakun pois.
 
Vähän omituiselta kuulostaa paistinpannut ja oliiviöljyt tähän aiheeseen liittyen... :D

Tuli tilattua Raspberry Pi 3, jos saisi kummatkin printterit tuon Octoprintin kautta toimimaan. Enderiin lisäsin tuon tuuletin modauksen: Ender 2 3D Cooling Fan Duct by razer35. Jälki ei ainakaan muuttunut huononpaan suuntaan.

6yaji0U.jpg
 
Vaikka Gearbestiä on dissattu joka puolelta, niin laitoin sieltä CR10:n tulemaan. Ihan vinkkinä EU varastolta näyttää vieläkin saavan tuota alta 300€
EUCR10JK
.

Vaikka 3d tulostiminen kanssa (ml. metalli), on touhunnut pitkään, niin omaa ei ole ollut aiemmin. Nyt pitäisi varmaankin tilata jo samantien kasa vara/kulutusosia Kiinasta. Mitkäs ostoslistalle pitäisi laittaa? Oletuksena taitaa olla että tulostimen osta on sitä halvinta kuraa mitä Kiinasta saa, joten jos ei parempia osia halua, niin halvimmat Ebay/Ali:sta riittää? On kuitenkin aika yleinen tulostin, joten jos joku (vaikka ulkomaanelävä) olisi tehnyt valmiin listan tälle tulostimelle, jossa olisi myös osien tyypit/mallit/tms tunnistetiedot mainittu. Esim. suuttimia on aika momen laista ja vaikka raijaisi MK8 tyyppiin.
 
Vaikka Gearbestiä on dissattu joka puolelta, niin laitoin sieltä CR10:n tulemaan. Ihan vinkkinä EU varastolta näyttää vieläkin saavan tuota alta 300€
EUCR10JK
.

Vaikka 3d tulostiminen kanssa (ml. metalli), on touhunnut pitkään, niin omaa ei ole ollut aiemmin. Nyt pitäisi varmaankin tilata jo samantien kasa vara/kulutusosia Kiinasta. Mitkäs ostoslistalle pitäisi laittaa? Oletuksena taitaa olla että tulostimen osta on sitä halvinta kuraa mitä Kiinasta saa, joten jos ei parempia osia halua, niin halvimmat Ebay/Ali:sta riittää? On kuitenkin aika yleinen tulostin, joten jos joku (vaikka ulkomaanelävä) olisi tehnyt valmiin listan tälle tulostimelle, jossa olisi myös osien tyypit/mallit/tms tunnistetiedot mainittu. Esim. suuttimia on aika momen laista ja vaikka raijaisi MK8 tyyppiin.

Minulla on CR-10S ja varaosalista on seuraavanlainen:

-Nema 17 askelmoottori, olettaisin että joko X- tai Y-akselin moottori saattaa ensimmäisenä kulahtaa
-Hihnaa + hihnapyöriä + kiinnitysklipsuja, hihnan katketessa saa vaihtaa uuden
-Ylimääräinen kokonainen tulostuspää, varaosiksi
-Lämmitysvastus ja lämpöanturi,
-V-ura rullia, nuo näyttää kuluvan jonkin verran
-Tuulettimia 30/40mm, alkuperäisen ohjausboksin tuulettimet alkaa jossain vaiheessa huutaa
-Virtalähde, sain toisen virtalähteen ilmaiseksi kun originellin tuularit alkoi huutaa (nuo korjasin suunnittelemalla uuden ohjausboksin)

Ja riippuen mitä tulostuspäätä päädyt käyttämään, suuttimia. Tavaraa on vielä vaikki mitä, mutta tuossa jonkunlainen lista. Suurimman osan olen
tilannut Creality3Dn AE-kaupasta.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa myös hieman tutkia noita hintoja ennen kuin tilaa, yleensä Ebay on halvempi kuin esim. aliexpress ja täsmälleen samaa tavaraa.
Esimerkiksi 5kpl noita v-ura pyöriä ovat tuolla alin "virallisessa" Creality kaupassa tällä hetkellä 5kpl/18€, kun ebaysta saa samat rullat 10kpl/10€.
 
Hintoihin en ota kantaa, itse olen tilannut kaksi kertaa Crealityn kaupasta. Molemmilla kerroilla olen tilannut noita rungon osia (extruderin moottorin tukirauta), mitä ei muualta saa. Samalla on tullut muutakin rompetta.

Tässä toinen AE-kauppa josta olen tilannut. Esim. noita v-ura rullia löytyy montaa erilaista. Vinkkinä vielä että kannattaa tilata AE-apin kautta, saa sen 10% hinnasta pois.
 
Viimeksi muokattu:
GB:tä on kyllä dissattu, itsekin juu, ehkä tässä voisi hieman ottaa takaisin sanomisiaan.
Tuntuu olevan noiden isojen pakettien kanssa vähän lähteminen niin ja näin, mitä olen seurannut. CR-10 oli melkoisessa hypessä ja aina hyvät tarjoukset saa porukan ostamaan, eikä noi GB:n varastosaldot pysy ihan totuudessa. Itsellä kesti tulostimen tulossa melkoisen kauas ja tuo Hermeksen kuljetus oli surkea. Osa syynä Hermes+PostNordin järjestelyt, toisaalta myös että GB antaa "väärän" seurantatunnuksen, jolla ei pakettia näe tarkasti. Mutta DHL olisi taas maksanut maltaita, jos oikein muistan. (tai sitten ei ollut edes mahdollisena valita)

Toisaalta ajattelin antaa toisen mahdollisuuden ja tilasin Xiaomin reitittimen, kun oli erinomainen sähköpostitarjous ja sain käytettyä vielä noi tulostimen krediitit (huimat 8$). Hintaa taisi jäädä joku 25€.
(Ei muuten paha hinta 1167Mbps AC-reitittimestä, johon saa firmiksen vaihdolla melkoisesti lisää ominaisuuksia :D)
Tämä tuli yllättävän kivuttomasti UPS standardilla, vaikka heidän sivuilla ensin näytti että tulisi taas Herpeksellä. Toinen kerta oli siis ihan hyvä kokemus. (Ostin la 25.11. ja paketti kädessä to 7.12.)

Omista tuulettimista laitoin Gearbestille saman videon, minkä tännekin linkkasin ja sain Paypalin kautta takaisin noin 40$.(~34€) Sillä saakin jo hommattu ihan hyvät tuulettimet, eli kai se on sanottava, että omalla kohdallani kaikki kääntyi parhaiten päin. :tup: Tosin silloin kun ostin tulostimen niin maksoin 340€, että siinä oli kyllä varaakin palautella... :D


KINGROON Factory Store - Small Orders Online Store, Hot Selling and more on Aliexpress.com | Alibaba Group
Kingroon: tavaran lähtemisessä muistaakseni kesti, mutta mk8 suuttimet ainakin vaikutti hyvälaatuisilta. Tilasin myös v6 kloonin ja päällisin puolin ihan hyvältä vaikuttaa. Noi kloonien tuulettimet on ihan vitsejä, mutta metalliosat ainakin näillä menee hyvin kitkattomasti paikalleen.

Hinnat ainakin kohdallaan.
Tänään tilasin ~15€:lla 2kpl extruder gearejä, 2kpl gt20 gearejä, 4metriä hihnaa, 1kpl mk8 throat, 10kpl suuttimen eristysnauhoja, 10kpl eri suuttimia, 20mmx33m kapton teippiä, 1m ptfe letku + 2kpl kiinnittimet ja 4kpl v6 throatteja (2 full metal ja 2 telfon putkella). Ja tässä hinnassa aliexpress standard shipping.

Otin omasta CR-10:n pöydästä kaksi noita rullia pois (keskimmäiset). Ne jäi hyvin varaosaksi, jos joku rulla sattuu hajoamaan. Toimii neljälläkin, enkä ole kulumista vielä huomannut kumiosissa.
 
Nyt pitäisi varmaankin tilata jo samantien kasa vara/kulutusosia Kiinasta. Mitkäs ostoslistalle pitäisi laittaa?
Vanhavana suosituksena Capricorn bowdentube! Hintaa tulee alta kymppi ja printterin toimintavarmuus sekä käyttömahdollisuudet (pystyt nostaan tulostinpään lämpötilat 50 astetta korkeammalle) nousee kohisten:
Capricorn Bowden Tubing (100mm) (huom, 1kpl = 10cm, eli lisää ostoskoriin 4kpl niin saat 40cm)
Ja siihen kaveriksi samoilla postikuluilla bowdentuben lukitusklipsit:
Collet Clips (Pack of 2)
Jos et halua tuota ehkä tärkeintä CR10 upgradea pistää, varmista ennen ensimmäistäkään printtausta että CR10:ssa bowdentuben ja suuttimen välissä ei ole rakoa, facebook ryhmän tietojen perusteella tuo on parin viime kuukauden aikana erittäin yleinen vika, että tehtaalla tulostinpää on koottu siten, että tuonne on jääny millin rako ja siihen sitten alkaa kertymään sulanutta muovia ja sen näkee tulostuslaadussa hyvin nopeasti ja sitten alkaa armoton vianetsintä, mutta yleensä syyllinen on löytynyt juurikin tuosta.
 
Vanhavana suosituksena Capricorn bowdentube! Hintaa tulee alta kymppi ja printterin toimintavarmuus sekä käyttömahdollisuudet (pystyt nostaan tulostinpään lämpötilat 50 astetta korkeammalle) nousee kohisten:
Capricorn Bowden Tubing (100mm) (huom, 1kpl = 10cm, eli lisää ostoskoriin 4kpl niin saat 40cm)
Ja siihen kaveriksi samoilla postikuluilla bowdentuben lukitusklipsit:
Collet Clips (Pack of 2)
Jos et halua tuota ehkä tärkeintä CR10 upgradea pistää, varmista ennen ensimmäistäkään printtausta että CR10:ssa bowdentuben ja suuttimen välissä ei ole rakoa, facebook ryhmän tietojen perusteella tuo on parin viime kuukauden aikana erittäin yleinen vika, että tehtaalla tulostinpää on koottu siten, että tuonne on jääny millin rako ja siihen sitten alkaa kertymään sulanutta muovia ja sen näkee tulostuslaadussa hyvin nopeasti ja sitten alkaa armoton vianetsintä, mutta yleensä syyllinen on löytynyt juurikin tuosta.

Olenko ymmärtänyt oikein, että peruskamoilla ei oikein pääse 230C kovempiin lämpöihin koska se perusputki ei kestä? Capriconilla voisi sitten nostaa vielä ruiskutuslämpöä tuosta ja esim. ABS alkaisi onnistumaan paremmin. Pienempi kitka ja tarkka putken sisähalkaisija ovat kyllä ymmärrettäviä hyötyjä.

Törmäsin juttuun tuosta rako ongelmasta ja se on ilmeisesti todella yleinen nyt. Paikka nyt on jo selvinnyt, mutta miksi suutin täytyy ennen purkua kuumentaa 100C?

...niin ja kiitoksia kaikille muillekkin kommentoijille
 
Olenko ymmärtänyt oikein, että peruskamoilla ei oikein pääse 230C kovempiin lämpöihin koska se perusputki ei kestä? Capriconilla voisi sitten nostaa vielä ruiskutuslämpöä tuosta ja esim. ABS alkaisi onnistumaan paremmin. Pienempi kitka ja tarkka putken sisähalkaisija ovat kyllä ymmärrettäviä hyötyjä.

Törmäsin juttuun tuosta rako ongelmasta ja se on ilmeisesti todella yleinen nyt. Paikka nyt on jo selvinnyt, mutta miksi suutin täytyy ennen purkua kuumentaa 100C?

...niin ja kiitoksia kaikille muillekkin kommentoijille

En tiedä sitten eroaako crealitylla nuo tulostimen mukana tulevat bowden-putket toisistaan tuon lämmönkeston kanssa, omalla crealityllä tulostettu n. 75h putkeen PETG ja lämmöt 250C. Ihan mielenkiinosta tsekkasin äskön putken pään ja ei ole ottanut yhtään itseensä.
 
Olenko ymmärtänyt oikein, että peruskamoilla ei oikein pääse 230C kovempiin lämpöihin koska se perusputki ei kestä? Capriconilla voisi sitten nostaa vielä ruiskutuslämpöä tuosta ja esim. ABS alkaisi onnistumaan paremmin. Pienempi kitka ja tarkka putken sisähalkaisija ovat kyllä ymmärrettäviä hyötyjä.

Törmäsin juttuun tuosta rako ongelmasta ja se on ilmeisesti todella yleinen nyt. Paikka nyt on jo selvinnyt, mutta miksi suutin täytyy ennen purkua kuumentaa 100C?
Perus bowden-putken speksit kertovat sen kestävän 250 asteeseen asti. Sitten on kuullut tarinoita, että on joku tulostanut ihan onnistuneesti 270 asteessakin ja toisaalta taas kuulee tarinoita (oikein kuvien kera), kuinka bowden-putki on sulanut 230 asteessa. Hieman asiaa tutkin muutama viikko sitten, niin asiaan vaikuttaa materiaalin puhtaus ja että tosiaankin lämmönkesto vaihtelee noin suurinpiirtein 230-270 asteiden välissä, ja sitä ei tiedä ennenkuin kokeilee kutakin putkea käytännössä. Valmistaja lupaa Capricornin kestävän vähintään 300 asteen lämmöt.

Sikäli, että yleinen mielipide tällä hetkellä tuntuu olevan, että ABS:stä on aika ajanut ohi ja PETG olisi sen korvannut, perus printtailijan ei tarvitse mennä tuon 230 asteen yli. Capricornin etu tulee siitä, että se auttaa huomattavasti flex matskujen tulostusta pienemmän kitkan ansiosta ja sitten kun ostat kuitenkin 6 euron kilohintaan tarjouksesta sitä parjattua ABS:ää, niin sekin tulostuu. Ja jos nyt haluaa kokeilla Nyloneja, nekin onnistuu...jos vaan tulostuspää suostuu lämpiämään sinne asti. Vaihtaminen on helppoa ja maksaa alta kympin. Niin paljon oon nähny tosta johtuvaa vikailua CR10:eissä, että vaikka ei nyt vaihtaisikaan heti, niin ainakin tilaa tuon putken varastoon, ettei tule sitten melkein kahden viikon katkoa tulostuksiin (Englannista ei posti kulje nopsaan, tosin saa tuota Suomestakin, vaikkakin vähän kalliimmalla). Jostain luin että aktiivisessa käytössä perus bowden-putken käyttöikä on noin yksi vuosi, jonka jälkeen kannattaa vaihtaa vaikka vielä toimisikin.

Joo, noin viikko pari sitten joku Crealityn länsimaalainen "jälleenmyyjä" sanoi avanneensa useamman kymmentä tulostuspäätä ja lähes jokaisessa oli millin rako.

Mäkään en oikein ymmärrä miksi ennen purkua pitäisi kuumentaa. Asennusvaiheessa se on ymmärrettävää, että saadaan lämpölaajenemisvara pois ja raot umpeen käyttötilanteessa. Olisko joku semmonen juttu, että olis suuttimen kierteisiin pistäny lukitetta ja se juoksettuu lämmetessään? edit: CR10:ssä ei ole ainakaan kierrelukitetta tehtaalta tullessaan!

p.s. tsutsi tuossa mainitsi lämpötilan 250 ja PETG. Mä olen testannu nyt 5 eri valmistajan PETG:tä ja kaikissa niissä korkeimmat suositellut lämpötilat on ollu 230-235 välissä. Mikä merkki suosittelee 250 astetta?
 
Törmäsin juttuun tuosta rako ongelmasta ja se on ilmeisesti todella yleinen nyt. Paikka nyt on jo selvinnyt, mutta miksi suutin täytyy ennen purkua kuumentaa 100C?

Oletko kokeillut mitä tapahtuu jos nostat suuttimen lämmön tulostuslämpötilaan, syötät vaikka käsin lankaa läpi, sammutat lämmöt, odotat että lämpö laskee 110-100C paikkeille ja vedät langan pois tulostuspäästä?

Sieltä tulee iso paakku ulos, hädin tuskin mahtuu bowden tubesta läpi. Lanka turpoa lämmetessään ja syöttömoottorin paine täyttää joka kolon extruderissa.
 
Viimeksi muokattu:
Perus bowden-putken speksit kertovat sen kestävän 250 asteeseen asti. Sitten on kuullut tarinoita, että on joku tulostanut ihan onnistuneesti 270 asteessakin ja toisaalta taas kuulee tarinoita (oikein kuvien kera), kuinka bowden-putki on sulanut 230 asteessa. Hieman asiaa tutkin muutama viikko sitten, niin asiaan vaikuttaa materiaalin puhtaus ja että tosiaankin lämmönkesto vaihtelee noin suurinpiirtein 230-270 asteiden välissä, ja sitä ei tiedä ennenkuin kokeilee kutakin putkea käytännössä. Valmistaja lupaa Capricornin kestävän vähintään 300 asteen lämmöt.

Sikäli, että yleinen mielipide tällä hetkellä tuntuu olevan, että ABS:stä on aika ajanut ohi ja PETG olisi sen korvannut, perus printtailijan ei tarvitse mennä tuon 230 asteen yli. Capricornin etu tulee siitä, että se auttaa huomattavasti flex matskujen tulostusta pienemmän kitkan ansiosta ja sitten kun ostat kuitenkin 6 euron kilohintaan tarjouksesta sitä parjattua ABS:ää, niin sekin tulostuu. Ja jos nyt haluaa kokeilla Nyloneja, nekin onnistuu...jos vaan tulostuspää suostuu lämpiämään sinne asti. Vaihtaminen on helppoa ja maksaa alta kympin. Niin paljon oon nähny tosta johtuvaa vikailua CR10:eissä, että vaikka ei nyt vaihtaisikaan heti, niin ainakin tilaa tuon putken varastoon, ettei tule sitten melkein kahden viikon katkoa tulostuksiin (Englannista ei posti kulje nopsaan, tosin saa tuota Suomestakin, vaikkakin vähän kalliimmalla). Jostain luin että aktiivisessa käytössä perus bowden-putken käyttöikä on noin yksi vuosi, jonka jälkeen kannattaa vaihtaa vaikka vielä toimisikin.

Joo, noin viikko pari sitten joku Crealityn länsimaalainen "jälleenmyyjä" sanoi avanneensa useamman kymmentä tulostuspäätä ja lähes jokaisessa oli millin rako.

Mäkään en oikein ymmärrä miksi ennen purkua pitäisi kuumentaa. Asennusvaiheessa se on ymmärrettävää, että saadaan lämpölaajenemisvara pois ja raot umpeen käyttötilanteessa. Olisko joku semmonen juttu, että olis suuttimen kierteisiin pistäny lukitetta ja se juoksettuu lämmetessään? edit: CR10:ssä ei ole ainakaan kierrelukitetta tehtaalta tullessaan!

p.s. tsutsi tuossa mainitsi lämpötilan 250 ja PETG. Mä olen testannu nyt 5 eri valmistajan PETG:tä ja kaikissa niissä korkeimmat suositellut lämpötilat on ollu 230-235 välissä. Mikä merkki suosittelee 250 astetta?

Onhan noita, esim colorfabin petg 255 suurin suositus. Mutta kyllä noita joskus tulee tulostettua yli suosituksenkin, että saa haluamansa lopputuloksen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 402
Viestejä
4 489 882
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom