Perus bowden-putken speksit kertovat sen kestävän 250 asteeseen asti. Sitten on kuullut tarinoita, että on joku tulostanut ihan onnistuneesti 270 asteessakin ja toisaalta taas kuulee tarinoita (oikein kuvien kera), kuinka bowden-putki on sulanut 230 asteessa. Hieman asiaa tutkin muutama viikko sitten, niin asiaan vaikuttaa materiaalin puhtaus ja että tosiaankin lämmönkesto vaihtelee noin suurinpiirtein 230-270 asteiden välissä, ja sitä ei tiedä ennenkuin kokeilee kutakin putkea käytännössä. Valmistaja lupaa Capricornin kestävän vähintään 300 asteen lämmöt.
Sikäli, että yleinen mielipide tällä hetkellä tuntuu olevan, että ABS:stä on aika ajanut ohi ja PETG olisi sen korvannut, perus printtailijan ei tarvitse mennä tuon 230 asteen yli. Capricornin etu tulee siitä, että se auttaa huomattavasti flex matskujen tulostusta pienemmän kitkan ansiosta ja sitten kun ostat kuitenkin 6 euron kilohintaan tarjouksesta sitä parjattua ABS:ää, niin sekin tulostuu. Ja jos nyt haluaa kokeilla Nyloneja, nekin onnistuu...jos vaan tulostuspää suostuu lämpiämään sinne asti. Vaihtaminen on helppoa ja maksaa alta kympin. Niin paljon oon nähny tosta johtuvaa vikailua CR10:eissä, että vaikka ei nyt vaihtaisikaan heti, niin ainakin tilaa tuon putken varastoon, ettei tule sitten melkein kahden viikon katkoa tulostuksiin (Englannista ei posti kulje nopsaan, tosin saa tuota Suomestakin, vaikkakin vähän kalliimmalla). Jostain luin että aktiivisessa käytössä perus bowden-putken käyttöikä on noin yksi vuosi, jonka jälkeen kannattaa vaihtaa vaikka vielä toimisikin.
Joo, noin viikko pari sitten joku Crealityn länsimaalainen "jälleenmyyjä" sanoi avanneensa useamman kymmentä tulostuspäätä ja lähes jokaisessa oli millin rako.
Mäkään en oikein ymmärrä miksi ennen purkua pitäisi kuumentaa. Asennusvaiheessa se on ymmärrettävää, että saadaan lämpölaajenemisvara pois ja raot umpeen käyttötilanteessa. Olisko joku semmonen juttu, että olis suuttimen kierteisiin pistäny lukitetta ja se juoksettuu lämmetessään? edit: CR10:ssä ei ole ainakaan kierrelukitetta tehtaalta tullessaan!
p.s. tsutsi tuossa mainitsi lämpötilan 250 ja PETG. Mä olen testannu nyt 5 eri valmistajan PETG:tä ja kaikissa niissä korkeimmat suositellut lämpötilat on ollu 230-235 välissä. Mikä merkki suosittelee 250 astetta?