3D-tulostaminen

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
638
Itse printtailen yleensä ~240-245C PETG, riippumatta valmistajan ilmoittamista arvoista. Jotain Xtruderin lankaa koitin suositellulla 230C tulostaa, toimiihan se, mutta lopputulos ei ollut ihan yhtä hyvää kuin 240C, jotenkin hataran oloista paikoitellen. Tuo oli kyllä tuossa monivärisysteemissä, vaikkakaan en usko sen suuremmin vaikuttavan asiaan.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
415
p.s. tsutsi tuossa mainitsi lämpötilan 250 ja PETG. Mä olen testannu nyt 5 eri valmistajan PETG:tä ja kaikissa niissä korkeimmat suositellut lämpötilat on ollu 230-235 välissä. Mikä merkki suosittelee 250 astetta?
Merkki on HK:sta tilattua heidän omaansa, alle 240 en saa edes tuota pursottumaan.
Eihän tuo satavarmasti laatukamaa ole, enkä aivan pieniä printtejä tuolla lähtisi tulostelemaan, mutta ihan hyvää jälkeä tekee hintaansa nähden kuitenkin.
Tuli Black Fridayna ostettua 11e/kg muistaakseni.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
300
Mulla on kanssa tuota Hobbykingin PETGeä. En ole vielä kokeillut, mutta hämmästelin kanssa tuota todella korkeaa lämpötilaa. Melko mutu arvio, mutta liekö siihen laitettu vähemmän jotain notkistusaineita, niin lämpötila jäänyt noin korkealle.

Toisaalta Matterhackers ainakin sanoo, että tuo 230-270°C alue on ihan normaali PETG alue.
To print PETG, your printer must be equipped with a hot end that can reach a temperature of at least 235°C. Ideally, you’ll want to be able to reach about 265°C, but 235°C may be sufficient for some PETG filament.
How to Succeed when Printing with PETG Filament | MatterHackers

Riippuu pitkälti varmaan laitteesta, erästä ja materiaalista, mitä tulee. Pienestä suuttimesta saattaa tulla huonosti matalalla lämmöllä jne. Itellä CR-10:n kanssa Esunin PLA sulaa jo 185 nurkilla, mutta pienellä painelulla layerit irtoaa toisistaan ennen kuin laitan lämmöt 215 nurkille. Tuo on kyseisellä tavaralla ainakin omien havaintojen mukaan ihan minimi. (Valmistajan ilmoittama tulostusalue 190-220)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 729
Riippuu pitkälti varmaan laitteesta, erästä ja materiaalista, mitä tulee. Pienestä suuttimesta saattaa tulla huonosti matalalla lämmöllä jne. Itellä CR-10:n kanssa Esunin PLA sulaa jo 185 nurkilla, mutta pienellä painelulla layerit irtoaa toisistaan ennen kuin laitan lämmöt 215 nurkille. Tuo on kyseisellä tavaralla ainakin omien havaintojen mukaan ihan minimi. (Valmistajan ilmoittama tulostusalue 190-220)
Pitkälti samankaltaiset kokemukset oman Finderin kanssa esim. Clasun 1,75mm bulkki-PLA:n kanssa; tulostuu kyllä nätisti 190 asteessa (valmistajan suosittelema muistaakseni 195 astetta), mutta layerien suuntaista vääntöä kun kohdistaa vähänkään kapeammissa osissa niin irti lähtevät toistaan layerit.

Mitään käyttöön tulevaa tai yleensäkään vääntöä tarvittavaa en tulostaisi tuolla tavaralla alle 210 asteen.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
300
Kusti polki askelmoottorien vaimennuslevyt postiluukusta. Hämmästyin kuinka paljon nämä vaikuttaa. :eek:
Hintaa oli peräti 53 senttiä kappale. :lol:

Seuraavaksi vois katsella tota powerin vaihtamista ylimääräiseen ATX-poweriin, johon oon joskus vaihtanut tuulettimen ku vanha rupesi pörisemään ja sirisemään.
(Toiminut vanhassa koneessa niin että powerin tuuletin piuha oli emolla kiinni --> just tähän projektiin hyvä.)

Boksinkin voi sitten rakennella aika huoletta, kun kaikki verkkojännitteetkin on tuolla ATX-laatikon sisässä.
Luulisi täysillä käyvän 140mm Noctuan riittävän samalla jäähdyttämään tota piirilevyä, jos vähän katsoo ilmavirtoja kohdalleen.
edit: Noi crealityn omat tuulettimet on vissiin jotain 5 cfm tuulettimia, muistaakseni...


Ennen vaimentimia:

Tässä oli zoomi päällä, kun yritin jotain katsella tuosta.
Ensimmäisiä printtejä mitä tein kun tuli tuota punaistakin pihalle.

Vaimentimilla:


Pahoittelut pystyvideosta:facepalm:, mutta näitä kuutioita on tullut tulosteltua jo parin viikon aikana ihan tarpeeksi.
Eri tulostustyöt tosin, että ei varmaan ihan 100% vertailukelpoinen.
 
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
243
Kusti polki askelmoottorien vaimennuslevyt postiluukusta. Hämmästyin kuinka paljon nämä vaikuttaa. :eek:
Hintaa oli peräti 53 senttiä kappale. :lol:
Mistä hommasit noi vaimennuslevyt ja kauan meni toimituksessa? Tosin voi olla jo se aika vuodesta, että toimitusaika voi olla hieman pidempikin sun toimitukseen verattuna.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Mistä hommasit noi vaimennuslevyt ja kauan meni toimituksessa? Tosin voi olla jo se aika vuodesta, että toimitusaika voi olla hieman pidempikin sun toimitukseen verattuna.
En ole Tomak89, mutta mulle on tulossa vaimennuslevyt täältä: Shock Absorber Stepper Vibration Damper for Nema17 Stepper Motor (1.68e/kpl)
AliExpressissä myynnissä jotain korkkiviritelmiä 0.46 euron kappalehintaan (en ole tuon tyyppisistä nähnyt missään käyttökokemuksia, vaikuttaa vähän humpuukilta): 1Pcs cork shock absorber For NEMA 17 stepper motor 2mm cork motor isolation pad-in Underwear from Mother & Kids on Aliexpress.com | Alibaba Group
Ebaystä löytyy vähän euron päälle samannäköisiä kuin tossa ekassa linkissä olevat: nema 17 shock absorber | eBay
edit: tuolta Kiinasta toimitukset tulee 2-5 viikossa, Euroopasta en lähtenyt edes etsimään, kun ei tuolla melun vähentämisellä ole niin kiirus.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
300
Mistä hommasit noi vaimennuslevyt ja kauan meni toimituksessa? Tosin voi olla jo se aika vuodesta, että toimitusaika voi olla hieman pidempikin sun toimitukseen verattuna.
linkcnc Store - Small Orders Online Store, Hot Selling and more on Aliexpress.com | Alibaba Group
Tuommoinen pulju Aliexpressistä.
Tossa meni 3 viikkoa ja yksi päivä tulla, kun lasken ostopäivästä. Aika normi Aliexpress toimitus.
Tossa ei ollut postikuluja mukana, että loppuhinta riippuu paljonko roinaa tilaa. Samanlaiset ulkoisesti kuin noi iplon linkkaamat banggoodin vaimentimet. Eipä tuokaan ollenkaan paha hinta. Bangoodissa hinta laskettu sen mukaan, että heille tulee työkuluja jos joku ostaa vaan yhden tuollaisen.

En kans usko että ne korkkiviritykset toimivat. Testasin ite tehdä samanlaisen "levyn" vanhasta pyörän sisäkumista. Ei toiminut. :lol: (värinät kulkee kuitenkin ruuvien kautta)
Näissä on toi kumi kahden kiinnityslevyn välissä, mikä vaimentaa tehokkaasti korkeampia taajuuksia.

Noita löytyi ebaystä joltain myyjältä britanniastakin, mutta hinta oli melkein jotain 15 puntaa 5kpl setti. :dead:
 

Gobi

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 691
E3D myy noita vaimentimia:

Stepper Motor Dampener

Jos sieltä on tilattavaa niin tulee samalla, toimitukset olleet suht nopeita Suomeen. Hinta on mitä on, tällä harrastuksella ei voittoa tule tekemään. Ja jos CR-10 kyseessä, 3 riittää. X- ja Y-akseleille + 1 varalle, Z:lle ei saa asennettua (helposti) ja extruderin moottori ei ääntä juuri pidä.

Vaikutushan noilla on todella suuri, tulostin hiljeni reippaasti. Asensin extruderille myös, mutta turhaan. Ääni ei muuttunut ja tuo kumi mahdollistaa pienen akselin liikkeen, tuntui että paine langalle väheni koska lipsumista alkoi esintymään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
638
Ebaysta itse hankin noita vaimentimia viime keväänä Prusa MK2:seen, kuten mainittu niin varsin pätevä päivitys. stepper damper | eBay

Joskus 3D-virittelyn alkuakoina rakentelin moisia itse Filaflexistä ja jostain random metallilevystä, ovat vieläkin käytössä FrankenCubessa. Cubeen tarviki hieman mittatilaustyötä, netistä tilatut ei olisi menneet paikoilleen suoraan.
Dropbox - 2016-02-27 17.34.10.jpg
Dropbox - 2016-02-27 17.36.34.jpg
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
E3D myy noita vaimentimia:

Jos sieltä on tilattavaa niin tulee samalla, toimitukset olleet suht nopeita Suomeen.
E3D kyllä pistää paketin 2 päivän sisällä liikkeelle, mutta kun vastakkain on Euroopan kaksi heikointa postilaitosta (UK ja Suomi), toimituksessa menee ihan helposti 2 viikkoa. Viimeksi kun tilasin E3D:ltä, tavara oli kädessä 16 päivän päästä tilaushetkestä. Tuli kuitenkin perille, Posti on hukannu tänä vuonna multa jo 4 pakettia, 3 itsellepäin tulossa olevaa kirjettä ja yli 5 poispäin lähtenyttä kirjettä (vielä selvitellään 5-6 paketin kohtaloita, niistä on vielä toivoa). Italian posti oli joskus Euroopan naurunaihe, mutta kyllä se nyt on Suomi ja UK tulee lähellä perässä. Yks ulkomaan paketti tuli mulle 2 päivää sitten, kun Posti oli sitä ensin makuuttanut 32 päivää Helsingin postikeskuksessa. Toisaalta Kiinasta tuli paketti 6 päivässä perille, kun toimittajana oli muistaakseni DHL.
...anteeksi purkautuminen, on vain mitta täynnä Postin toimintaa :)
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
415
E3D kyllä pistää paketin 2 päivän sisällä liikkeelle, mutta kun vastakkain on Euroopan kaksi heikointa postilaitosta (UK ja Suomi), toimituksessa menee ihan helposti 2 viikkoa. Viimeksi kun tilasin E3D:ltä, tavara oli kädessä 16 päivän päästä tilaushetkestä. Tuli kuitenkin perille, Posti on hukannu tänä vuonna multa jo 4 pakettia, 3 itsellepäin tulossa olevaa kirjettä ja yli 5 poispäin lähtenyttä kirjettä (vielä selvitellään 5-6 paketin kohtaloita, niistä on vielä toivoa). Italian posti oli joskus Euroopan naurunaihe, mutta kyllä se nyt on Suomi ja UK tulee lähellä perässä. Yks ulkomaan paketti tuli mulle 2 päivää sitten, kun Posti oli sitä ensin makuuttanut 32 päivää Helsingin postikeskuksessa. Toisaalta Kiinasta tuli paketti 6 päivässä perille, kun toimittajana oli muistaakseni DHL.
...anteeksi purkautuminen, on vain mitta täynnä Postin toimintaa :)
Hieman vielä offtopiccia.

Monesti itse tuumaillut sitä kun yrityksen nimissä laitan tavaraa rahtina menemään, ei ole mitään ongelmia ollut ikinä ja tavara on ollut aina sovitusti asiakkaalla perillä.
Kuluttaja puolella myös itsellä alkaa pian olemaan mitta täynnä Postiin.
Mutta, kaippa yrityspuolen asiakkaat saa sitten vain hieman erilaista kohtelua.
 

Gobi

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 691
No ei sekään selitä miksi maksaa moninkertainen hinta. Ebayta tulee siis postikuluineen 5 kpl paketti halvemmalla joka tapauksessa.

Tuosta vaikks ensimmäinen linkki mikä oli katsomatta halvinta.. 3€/kpl sun linkis ilman postikuluja jos vaikka tila muiden yhteydes. Kun taas tuos 4.23€/5kpl postikuluineen eli noin 0.85€/kpl.
https://m.ebay.com/itm/Wholesale-5-...Printer-Nema-17/272856459900?epid=27006974452

Miksi ihmeessä maksaisit 12€ siitä 3 + 1 määrästä kun saat 5 kpl 4.23€.
Itse niputan tilaukset aina, kustannuksia vähän enemmän mutta semmosta se on. E3Dltä tilaan palikoita (viimeksi Chimera), niitä ei hirveästi muualta Euroopasta löydy. Takuut myös hoituu parhaiten sinne.

E3D kyllä pistää paketin 2 päivän sisällä liikkeelle, mutta kun vastakkain on Euroopan kaksi heikointa postilaitosta (UK ja Suomi), toimituksessa menee ihan helposti 2 viikkoa. Viimeksi kun tilasin E3D:ltä, tavara oli kädessä 16 päivän päästä tilaushetkestä. Tuli kuitenkin perille, Posti on hukannu tänä vuonna multa jo 4 pakettia, 3 itsellepäin tulossa olevaa kirjettä ja yli 5 poispäin lähtenyttä kirjettä (vielä selvitellään 5-6 paketin kohtaloita, niistä on vielä toivoa). Italian posti oli joskus Euroopan naurunaihe, mutta kyllä se nyt on Suomi ja UK tulee lähellä perässä. Yks ulkomaan paketti tuli mulle 2 päivää sitten, kun Posti oli sitä ensin makuuttanut 32 päivää Helsingin postikeskuksessa. Toisaalta Kiinasta tuli paketti 6 päivässä perille, kun toimittajana oli muistaakseni DHL.
...anteeksi purkautuminen, on vain mitta täynnä Postin toimintaa :)
E3Dltä olen aina ottanut Fedexillä, kahdessa päivässä olleet kotiovella.

Postin toiminnasta ei ole valittamista, paketit tulevat sieltä kun tulevat. Kuriireilla saa suoraan kotiin nopeammin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Monesti itse tuumaillut sitä kun yrityksen nimissä laitan tavaraa rahtina menemään, ei ole mitään ongelmia ollut ikinä ja tavara on ollut aina sovitusti asiakkaalla perillä.
Kuluttaja puolella myös itsellä alkaa pian olemaan mitta täynnä Postiin.
Mutta, kaippa yrityspuolen asiakkaat saa sitten vain hieman erilaista kohtelua.
Noi multa kadonneet paketit on kuluttajana tilattuja, mutta kadonneet kirjeet on molempiin suuntiin olleet yritysten välisiä laskuja. Nyt on kaikkien asiakkaiden ja tavarantoimittajien kanssa pyritty sopiin siirtymisestä sähköpostin käyttöön laskutuksissa.
Olen aikoinaan ollut töissä Postin sekä yritysasiakaspuolella että tuotannossa, eroa kuluttajapostiin on vain tavaran vastaanotossa ja kuljetuksen veloittamisessa, vastaanottamisen jälkeen kaikki menee samaan tuotantoon. Ongelmat alkoi siinä kohtaa kun Postista tehtiin liikelaitos ja sille annettiin valtion puolelta määräys tehdä voittoa. Ammattilaiset työntekijät työnnettiin/laitettiin pihalle ja tilalle otettiin opiskelijoita osa-aikaisiksi tuntityöntekijöiksi. Työntekijän motivaatio ja osaaminen näkyy suoraan tekemisen laadussa. Mutta joo, palataan ketjun aiheeseen!
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
160
Aika paljon on asetukset hukassa vielä. Valkoinen tehty Flashforgen tulostimella ja musta Enderillä. Olisko täällä tiedossa toimivia profiilejä Curan softaan?
 

caden

Häseltäjä
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
219
Aika paljon on asetukset hukassa vielä. Valkoinen tehty Flashforgen tulostimella ja musta Enderillä. Olisko täällä tiedossa toimivia profiilejä Curan softaan?
Muistelin, että olisin joskus gyazolla napannut jonkinmoiset kuvat asetuksista kasauksen jälkeen ja allaolevat kuvat näkyi löytyvän. Pitää kattella paremmin kunhan kotiudun konttorilta. Layer heightit,lämpötilat ja fillit luonnollisesti vahtelee sen mukaan mitä tulostaa:



Kannattaa kuitenkin varmistaa että kaikki akselit ym on varmasti kunnolla kiinni eikä heilu. Lisäksi oma ender aika tarkka hihnojen kireyden suhteen eli ne pitää oikeasti olla tiukalla. Kun omani pistin ekakertaa tulille, ei tulostettaessa tullut täysin pyöreää ympyrää vaan enemmänkin ovaali/yksi sivu suora. Kiristin hihnat kunnolla (siirsin käytännössä idlereitä taaemmas) niin homma alkoi rokkaamaan.

edit. pistän tähän vielä pari linkkiä minkä pohjalta voi alkaa yleensäkkin laatuongelmia setvimään

Print Quality Troubleshooting Guide | Simplify3D Software
3D Printer Troubleshooting Guide | MatterHackers
 
Viimeksi muokattu:

Gobi

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 691
Onko moni hankkinut Simplify3Dn itselleen?

Itse siirryin muutaman päivän Curan käytön jälkeen S3Dhen, enkä ole katunut yhtään. Alunperin tarve oli paremmille supporteille, Curan supportteja ei tahtonut saada irti kappaleesta. Käyttöliittymää vieroksuin aluksi, mutta pienen käytön jälkeen tuo on selkeytynyt. Ehkä parhain ominaisuus on infillin säätö kerrosten välillä, suurissa kappaleissa voi täyttää tyhjää sisustaa suuremmalla infillillä ja taas kappaleen yläosassa tiivistää sitä.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
415
Onko moni hankkinut Simplify3Dn itselleen?

Itse siirryin muutaman päivän Curan käytön jälkeen S3Dhen, enkä ole katunut yhtään. Alunperin tarve oli paremmille supporteille, Curan supportteja ei tahtonut saada irti kappaleesta. Käyttöliittymää vieroksuin aluksi, mutta pienen käytön jälkeen tuo on selkeytynyt. Ehkä parhain ominaisuus on infillin säätö kerrosten välillä, suurissa kappaleissa voi täyttää tyhjää sisustaa suuremmalla infillillä ja taas kappaleen yläosassa tiivistää sitä.
Simplify3d:llä mennään täälläkin, ilmaiseksi kun sai.:vihellys:
Cura oli myös itsellä aluksi käytössä, mutta kyllä Simplify3d vie voiton 100-0.
 

caden

Häseltäjä
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
219
Onko moni hankkinut Simplify3Dn itselleen?

Itse siirryin muutaman päivän Curan käytön jälkeen S3Dhen, enkä ole katunut yhtään. Alunperin tarve oli paremmille supporteille, Curan supportteja ei tahtonut saada irti kappaleesta. Käyttöliittymää vieroksuin aluksi, mutta pienen käytön jälkeen tuo on selkeytynyt. Ehkä parhain ominaisuus on infillin säätö kerrosten välillä, suurissa kappaleissa voi täyttää tyhjää sisustaa suuremmalla infillillä ja taas kappaleen yläosassa tiivistää sitä.
Monesti miettinyt että pitäisikö kokeilla. Curaa ja slic3ria tullut toistaiseksi käytettyä. Yksinkeirtaiset tulosteet tulee myös pukattua suoraan Astroprintin slicerin läpi. Itsellä siis tulostin raspissa kiinni johon asennettu tuo astroprintin softa.
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
160
Joo tuossa simplify3d:ssä ei ootan mitään muuta vikaa kuin aika suolainen hinta :(
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
300
Aika paljon on asetukset hukassa vielä. Valkoinen tehty Flashforgen tulostimella ja musta Enderillä. Olisko täällä tiedossa toimivia profiilejä Curan softaan?
Curasta löytyy toi CR-10:n profiili, miten jos siitä muuttaa build volumen niin eikö nää noin muuten ole aika samanlaisia? Ainakin noi extruderit?

Kiinavehkeissä saa kyl kaikki mutterit tarkastaa, kuten caden tossa sanoikin.
Mulla oli omassa CR-10:ssä toi kuumapään termistorin ruuvi aika löysällä. Samalla tsekkaa, että on myös tarpeeksi sisällä.

Ei oo tullut vielä investoitua Simplyfied3D:hen. Pitäis melkein ensin viritellä joku virtuaalikoneratkaisu, että sais jonkun kunnon CAD-ohjelman pelittää Linuxilla. OpenScad on ihan hauska ja innovatiivinen, mutta joissakin malleissa ja ideoissa rupeaa ruuti loppumaan kesken. :( (En ole dev versioita kokeillu, ja toi stable on aika vanha, vissiin vuodelta 2015)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 121
Cura, Slic3r oli aikasemmin käytössä, nykyään S3D. On helposti näistä kolmesta paras.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 121
Tuossa @Topelius mustassa Enderin tulosteessa on muutenkin jotain outoa, näyttää että olisi matalammalla resoluutiolla tuo malli?
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
160
Joo pitää huomenna ensiksi kunnolla kokeilla kiristää nuo hihnat. Ne voi olla kyllä vähän löysälläkin, kun tuloste on selvästikin soikea ja epämuodostunut.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Onko moni hankkinut Simplify3Dn itselleen?

Itse siirryin muutaman päivän Curan käytön jälkeen S3Dhen, enkä ole katunut yhtään. Alunperin tarve oli paremmille supporteille, Curan supportteja ei tahtonut saada irti kappaleesta. Käyttöliittymää vieroksuin aluksi, mutta pienen käytön jälkeen tuo on selkeytynyt. Ehkä parhain ominaisuus on infillin säätö kerrosten välillä, suurissa kappaleissa voi täyttää tyhjää sisustaa suuremmalla infillillä ja taas kappaleen yläosassa tiivistää sitä.
Mä en ole S3D hankkinu sen hinnan takia, kun oletettavaa on, että muut ohjelmat ottaa etumatkan kuitenkin nopeasti kiinni. Ja itseasiassa uusin Curan versio (3.1) on moninpuolin jo sen tehnyt. Sieltä löytyy nyt mm säädöt supporttien etäisyydelle tulostuspinnasta (ja toimii todella hyvin, supportit saa pelkillä sormilla irti!), mutta valitettavasti vielä puuttuu custom supportit. Infilliäkin pystyy jo säätämään eri kerrosten välillä, mutta ei vielä niin tarkasti kuin S3D:ssä. Mulla on testissä nyt softa nimeltä CraftWare, jossa on erittäin hyvät custom supportit, tarkoituksena on pääsääntöisesti käyttää Curaa, mutta jos tarvii erityisiä supporteja, sitten tuolla CraftWarella.
 

Gobi

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 691
Mä en ole S3D hankkinu sen hinnan takia, kun oletettavaa on, että muut ohjelmat ottaa etumatkan kuitenkin nopeasti kiinni. Ja itseasiassa uusin Curan versio (3.1) on moninpuolin jo sen tehnyt. Sieltä löytyy nyt mm säädöt supporttien etäisyydelle tulostuspinnasta (ja toimii todella hyvin, supportit saa pelkillä sormilla irti!), mutta valitettavasti vielä puuttuu custom supportit. Infilliäkin pystyy jo säätämään eri kerrosten välillä, mutta ei vielä niin tarkasti kuin S3D:ssä. Mulla on testissä nyt softa nimeltä CraftWare, jossa on erittäin hyvät custom supportit, tarkoituksena on pääsääntöisesti käyttää Curaa, mutta jos tarvii erityisiä supporteja, sitten tuolla CraftWarella.
Varmasti muut ohjelmat ottaa etumatkaa kiinni, onhan niillä ensiluokkainen softa mistä ottaa oppia. Mutta eihän tuo S3Dn kehityskään paikallaan pyöri, uutta tulee joka päivityksessä.
 
M

mustekylpy

Vieras (tunnus poistettu)
S3D on nimenomaan perustellut hintaa ja alennusten puutetta sillä, että kehittävät jatkuvasti ja ovat edelläkävijä. Ja näkeehän sen että Cura ja muut ovat lähinnä omille tulostimilleen optimoituja ja lisäominaisuudet tulee jos joku vapaaehtoinen viitsii tehdä, tiimi itsessään vähemmän innovoi.
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
160
No nyt kehtaa jo alkaa tulostella. Kiitos vinkistä, että joka ikinen ruuvi kannattaa kokeilla kiristää. Niitähän piisas vähän joka puolella....
 

Gobi

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 691
No nyt kehtaa jo alkaa tulostella. Kiitos vinkistä, että joka ikinen ruuvi kannattaa kokeilla kiristää. Niitähän piisas vähän joka puolella....
Kiristitkö tulostuspään "kelkan" epäkeskopulttia? Piti siitä sinulle laittaa viestiä, unohtui sekin. Omassa tulostimen saapuessa koko kelkka heilui muutamia millejä, pulttiä kiristämällä asettui.
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
160
Joo ensiksi piti kiristää ne muiden pyörienkin ruuvit. Sitten vasta sai epäkeskonkin säädön pelaamaan. Myös suutinakselin rullat piti säätää ja kiristellä. Myös itse suutinkin heilu. Ei ihme että tuli suttuisen näköistä jälkeä. Nyt vaan tuon Curan 3.1 päivityksen jälkeen en saa tulostimen profiilia muokattua :(

Pitäisi varmaan seuraavaksi tilata petg, että sais osat kestämään myös lämpöä ja valoa.... Mistähän sitä sais halvalla?
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
300
Vaihdoin testimielessä tällaisen hätäisesti kolvatun rykäisyn CR-10:n mosfetin tilalle.
cr10_mosmod.jpg
Peti lämpeää n. 50 sekuntia nopeammin aikaisemmasta 21C-> 60C välillä. :D
En tiedä onko toi PingPong Haolin mikälie mosfet rikki, kun lämpeää ihan jumalattomasti mulla. Ainakin sitä ajetaan ihan turhan matalalla jänniteellä.
Muuten melko samanlainen mosfet, mutta valmistaja luotettavampi (IRF).

Muutamia mittaustuloksia eri juttujen vaikutuksesta tuohon lämpenemiseen: (sama 21C-> 60C)
Alkuperäinen = 7min 40sek.
Peti eristettynä 8mm vaahtomuovilla (joku palanen motonetistä) = 7min 10sek
Peti eristettynä + Ikean peili = 6min 40sek.
Peti eristettynä + Ikean peili + uusi mosfet kytkentä = 5min 52sek.

Tuon peilin vaikutus oli ihan mielenkiintoinen, mutta ilmeisesti tuo "peilipinta" säteilee vähemmän ja/tai peilin massa on hieman pienempi.
Kuuma se on ainakin päältä, ja suora!

Tiedä sitten oliko vaivan arvoista. :geek:
Olisihan noita silikonimattovirityksiä, mitä youtubesta katselin, mutta ei oikein ihastuta ajatus noista verkkojännitteistä. Ja jos printti kestää monta tuntia niin se nyt on se ja sama, meneekö 5min vai 1min lämmetä. Pienille töille ihan kiva kyllä optimoida.
En ole kokeillut vielä noita "ABS lämpöjä", mutta toisaalta se vissiin vaatii jo sitten sitä koppaa päälle.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
S3D on nimenomaan perustellut hintaa ja alennusten puutetta sillä, että kehittävät jatkuvasti ja ovat edelläkävijä. Ja näkeehän sen että Cura ja muut ovat lähinnä omille tulostimilleen optimoituja ja lisäominaisuudet tulee jos joku vapaaehtoinen viitsii tehdä, tiimi itsessään vähemmän innovoi.
Tästä saa vähän semmoisen käsityksen että olet open sourcea vastaan :)
Moni sanoisi, että open source on edellytys nopealle kehitykselle ja suljetut järjestelmät ovat kehitystä vastaan. Esimerkkinä nyt vaikkapa Linux, joka ei itsessään ole pystynyt haastamaan Windowsia käyttöjärjestelmämarkkinoilla, mutta olemassaolollaan se potkii Microsoftia yrittämään tosissaan ja ilman Linuxia me joutuisimme maksamaan Windowsista paljon enemmän.
Curasta löytyy myös ominaisuuksia joita S3D:stä ei löydy, esimerkiksi ironing.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 309
Onkos toi PETG säilytyksen kanssa miten tarkka? Eli pitääkö olla kuivassa kuten PLA ?
Ääni S3Dlle on kyllä hintansa arvoinen, itse tosin alotin slic3rilla pari vuotta sitten.
Kaveriksi piirtelyyn ehdoton on fusion360.
Freecadillakin pärjää mutta ovat ihan eri planeetalta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Vaihdoin testimielessä tällaisen hätäisesti kolvatun rykäisyn CR-10:n mosfetin tilalle.

Peti lämpeää n. 50 sekuntia nopeammin aikaisemmasta 21C-> 60C välillä. :D
En tiedä onko toi PingPong Haolin mikälie mosfet rikki, kun lämpeää ihan jumalattomasti mulla. Ainakin sitä ajetaan ihan turhan matalalla jänniteellä.
Muuten melko samanlainen mosfet, mutta valmistaja luotettavampi (IRF).

Muutamia mittaustuloksia eri juttujen vaikutuksesta tuohon lämpenemiseen: (sama 21C-> 60C)
Alkuperäinen = 7min 40sek.
Peti eristettynä 8mm vaahtomuovilla (joku palanen motonetistä) = 7min 10sek
Peti eristettynä + Ikean peili = 6min 40sek.
Peti eristettynä + Ikean peili + uusi mosfet kytkentä = 5min 52sek.

Tuon peilin vaikutus oli ihan mielenkiintoinen, mutta ilmeisesti tuo "peilipinta" säteilee vähemmän ja/tai peilin massa on hieman pienempi.
Kuuma se on ainakin päältä, ja suora!

Tiedä sitten oliko vaivan arvoista. :geek:
Olisihan noita silikonimattovirityksiä, mitä youtubesta katselin, mutta ei oikein ihastuta ajatus noista verkkojännitteistä. Ja jos printti kestää monta tuntia niin se nyt on se ja sama, meneekö 5min vai 1min lämmetä. Pienille töille ihan kiva kyllä optimoida.
En ole kokeillut vielä noita "ABS lämpöjä", mutta toisaalta se vissiin vaatii jo sitten sitä koppaa päälle.
Niin siitä CR-10 emosta poksahti mosfetti? Kannattaa katella noita valmiita 3d-tulostimen mosfet kokonaisuuksia niin ei maksa kuin noin 3 euroa. Niissä on ihan tajuttoman kokoinen mosfetti virtakestoineen. Mikä IRF mosfet?
 
M

mustekylpy

Vieras (tunnus poistettu)
Tästä saa vähän semmoisen käsityksen että olet open sourcea vastaan :)
Moni sanoisi, että open source on edellytys nopealle kehitykselle ja suljetut järjestelmät ovat kehitystä vastaan. Esimerkkinä nyt vaikkapa Linux, joka ei itsessään ole pystynyt haastamaan Windowsia käyttöjärjestelmämarkkinoilla, mutta olemassaolollaan se potkii Microsoftia yrittämään tosissaan ja ilman Linuxia me joutuisimme maksamaan Windowsista paljon enemmän.
Curasta löytyy myös ominaisuuksia joita S3D:stä ei löydy, esimerkiksi ironing.
Käsitys on valitettavasti täysin väärä.

Kommentti perustui tuolle, että S3D:n kehitys ei seiso paikallaan suosiosta ja hinnasta huolimatta. He käyttävät palkallista työaikaa tuotteen kehitykseen ja tulokset ovat todistetusti kannattavat, eikä kuitenkaan ole tarvinnut toistaiseksi laskuttaa vanhoja käyttäjiä päivityksistä.

Ei ole tarkoitus sitä sinällään hypettää tai palvoa, mutta ennemmin tuollaisesta jatkuvasta työstä maksaa kuin perinteisistä maksullisista ohjelmista, joiden jokainen vuosiversio saa vain bugipäivtyksiä ja seuraava vuosiversio maksaa liki täyden hinnan päivittäjällekin.

CraftWare on ilmainen, muttei open source. Curan ironing on juuri esimerkki vapaaehtoisen, ulkopuolisen koodarin avustuksesta Curalle.

Ultimaker teki kantansa erittäin selväksi Cura 2.0 tullessa, sillä he eivät tehneet tukea delta-tulostimille ja sanoivat etteivät käytä palkollistensa aikaa muiden kuin omien tulostimiensa tukemiseen ja heille sopivien ominaisuuksien kehitykseen. Tässä open source pelasti, mutta harva deltan käyttäjä olisi sitä itse osannut koodata ja keneltään ei oikein voinut suoraan pyytää apua kun Ultimaker haistatti pitkät.

En ole katsonut mitä Prusa on viime aikoina saanut Slic3rille aikaan, onko siitä ilmaista kilpailijaa Curalle.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
638
Slicereista: S3D tuli ostettua joku puoltoista vuotta sitten ja ei se huono ole. Custom supportit on useampaankin kertaan osottautuneet tarpeellisiksi ja tulostuslaatu on yleensä ottaen hyvää. Tuo prosessisysteemi mahdollistaa asioita yhden printin sisällä mitä ei taida muissa slicereissa olla... vaikkakin Slic3r ja Cura jotain extra käsittelyä osaa? Plugarit? No anyway. S3D eri laatuasetukset on hieman sekava, kun ei ole oikein selkeä että mitkä asetukset muuttuu kun laatua muuttaa. Omat tulostusprofiilit onkin aikalailla sekavaa settiä, ei oikein saa kiinni toimivasta järjestelmästä. Nykyään menee aika pitkälti niin että käytän yhtä tai kahta profiilia joita säädän jokaiselle printille sopivaksi enkä edes katso sitä laatuvalikkoa. Multimateriaalin kanssa on puutteita, varsinkaan tuon single nozzle-systemin kanssa ei toimi suoraan vaan tarvii tehdä jälkiprosessointia, onneksi pyyttoni taipuu niin sellainenkin on tullut väännettyä: GitHub - spegelius/filaswitch: Filament switch post processor for 3D printing.

Prusan Slic3ria olen käyttänyt lähiaikoina eniten, se tekee myös hyvää jälkeä, vaikkakin tuntuu että se pyrkii tukkimaan hieman liikaa materiaalia joihinkin paikkoihin. Pinnoissa on yleensä aina pari silmiin osuvaa paksumpaa rantua kun se haluaa pakolla täyttää ihan viimeiseen asti. Toisaalta kappaleet on jotenkin 'täydempiä', ei jää sellaisia pieniä rakoja. Supportit tuntuu toimivan ja niitä voi säätää (ei niiden paikkoja kuitenkaan), mutta muistaakseni ainakin kerran on pitänyt siirtyä S3D:n pariin kun Slic3rin automagiikka ei ole taipunut. Plussana että vaikka onkin Prusan tuotos niin edelleen toimii millä vain tulostimella kunhan leipoo profiilin kuntoon, kunhan tietää oman laitteensa asetukset. MK2 profiili on hyvä lähtökohta.
Slic3rin MM version tuntuu toimivalta kun käänsin siitä Prometheukselle sopivan version. Ei tosiaan toimi suorilta muilla kuin MK2 MM-tulostimella. Tarvisi tutustua enemmän tähän puoleen, mutta tässä yksi tuotos: Dropbox - 2017-10-20 17.40.28.jpg. Layer shift tuli kun PLA käpristyi overhangissa ja suutin tökkäsi... muuten toimi vallan hyvin.

KISSlicer on yksi mielenkiintoinen millä ajottain printtailen koemielessä. Ainakin ennen tuottanut parasta laatua, mutta uudempi 1.6 versio lisäominaisuuksineen vaatisi jonkin verran efforttia että saisi tunattua sopivat profiilit. Mielenkiintoisia optioita mm. bowden setuppeja varten, adaptiivinen kerrospaksuus ja yleensäkin paljon säädettävää. Ja plussana multimateriaalinkin saa toimimaan melkein ilman jälkiprosessointia, vaikkakin tietyt säädöt jää hieman rajalliseksi...

Curaa olen käyttänyt hyvin vähän, uudempia versioita en ollenkaan. Ollut aikomus kokeilla uusia versioita, mutta ei ehdi kaikkea.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
300
Niin siitä CR-10 emosta poksahti mosfetti? Kannattaa katella noita valmiita 3d-tulostimen mosfet kokonaisuuksia niin ei maksa kuin noin 3 euroa. Niissä on ihan tajuttoman kokoinen mosfetti virtakestoineen. Mikä IRF mosfet?
Tässä on jopa ihan erillinen se mosfet-piiri. CR:n piirissä oli Haolin HA210N06, laitoin omaan kytkentääni IRFB4110Pbf mosfetin. Ihan riittävä tähän hommaa.
En oo koskaan kuullutkaan tuommoisesta Haolin valmistajasta...:D
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
160
Tuo Flashforgen ohjelmisto on yllättävänkin hyvä ja helppokäyttöinen. Sen kun sais toimimaan myös tämän Enderinkin kanssa.
 
Liittynyt
16.12.2017
Viestejä
4
Posti toi Enderin tänään perille, laadukkaan oloinen kapistus kyllä osiltaan.
Tilsin itsekkin tuollaisen pojalleni joululahjaksi 7.12 ja oman laskuoppini mukaan ja mitä ilmoittavat toimitusajaksi pitäisi ehtiä jouluksi mutta mitään ei ole kuulunut sen jälkeen kun tuli tilausvahvistus. Eipä taida ehtiä jouluksi :(
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
160
Tilsin itsekkin tuollaisen pojalleni joululahjaksi 7.12 ja oman laskuoppini mukaan ja mitä ilmoittavat toimitusajaksi pitäisi ehtiä jouluksi mutta mitään ei ole kuulunut sen jälkeen kun tuli tilausvahvistus. Eipä taida ehtiä jouluksi :(
Mistä tilasit? Sain ainakin lähetyskoodin, josta pystyi seuraamaan tilausta.
 
Liittynyt
16.12.2017
Viestejä
4
Mistä tilasit? Sain ainakin lähetyskoodin, josta pystyi seuraamaan tilausta.
3D printers online storesta tilasin 7.12 ja mitään ei ole tosiaan kuulunut tilauksen jälkeen ja näkyy olevan vieläkin processed tilassa tuo tilaus. Ei siis ole tullut viestiä tai mitään seurantanumeroakaan.
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
160
3D printers online storesta tilasin 7.12 ja mitään ei ole tosiaan kuulunut tilauksen jälkeen ja näkyy olevan vieläkin processed tilassa tuo tilaus. Ei siis ole tullut viestiä tai mitään seurantanumeroakaan.
Kokeile laittaa viestiä ja kysyä että mikä tilanne on kun ei ole vieläkään lähtenyt liikkeelle. Jos maanantaina lähtee, niin pitäisi kyllä ehtiä jouluksi perille.
 
Liittynyt
16.12.2017
Viestejä
4
Kokeile laittaa viestiä ja kysyä että mikä tilanne on kun ei ole vieläkään lähtenyt liikkeelle. Jos maanantaina lähtee, niin pitäisi kyllä ehtiä jouluksi perille.
joo laitoin tänään aamulla viestiä kahteen kertaan vähän eri reittejä mutt ei ainakaan vielä ole tullut mitään vastausta. Ennen tilausta vielä kysyin että jos tilaan Suomeen niin lähetetäänkö Saksasta ettei tartte maksaa tulleja ja alv:tä niin siihen tuli heti vastaus että Saksasta lähtee. Ninpä sitten lähetin kyselyn tänä aamuna sillekkin vastaajalle.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 121
Nyt octoprint toiminnassa tuossa Ender 2. Heittämällä toimii, täytyy sanoa että aika loistava lisäys.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 121
Mitä tuosta octoprintistä hyötyy?
Selaimen kautta yhteys tulostimeen ja käytännössä täysi kontrolli/tarkkailu mahdollisuus langattomasti vaikka kännykän kautta. Eikä tarvitse kikkailla muistikortin kanssa tai pitää tietokonetta tulostuksen ajan päällä.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 682
Viestejä
4 188 746
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom