13th/14th Gen K -prossuissa ongelmia?

hsalonen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 867
Se hapettuminen ei mooren lain mukaan ole laaja ongelma. Ainoastaan arizonan tehtailla jotkut vohvelit olleet viallisia, mutta se on saatu kiinni ja korjattu jo aikaa sitten. Suuri ja laaja ongelma on se ylibinnaus.
Ja siitä pääsee taas siihen, että tämän "korjaus" on alikellottaminen ja -voltittaminen. Voisi vähän ottaa päähän, jos yht'äkkiä päivityksen jälkeen suorituskyvystä katosi 10-15% ja sitä ei saa pois, ja se on uusien takuuehtojen mukaan pakollinen.

Itse olen oikeasti Spectreä ja Meltdownia korjaavia patcheja disabloinut käsin joskus, ihan mielenkiinnosta. Ei ole kivaa hommaa. Ja taisi käydä lopulta niin, että jossain puolivuosipäivityksessä MS pakotti ne kuitenkin, eikä voinut enää kieltäytyä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
489
Ja siitä pääsee taas siihen, että tämän "korjaus" on alikellottaminen ja -voltittaminen. Voisi vähän ottaa päähän, jos yht'äkkiä päivityksen jälkeen suorituskyvystä katosi 10-15% ja sitä ei saa pois, ja se on uusien takuuehtojen mukaan pakollinen.

Itse olen oikeasti Spectreä ja Meltdownia korjaavia patcheja disabloinut käsin joskus, ihan mielenkiinnosta. Ei ole kivaa hommaa. Ja taisi käydä lopulta niin, että jossain puolivuosipäivityksessä MS pakotti ne kuitenkin, eikä voinut enää kieltäytyä.
Juuri noin. Ongelman juurisyy ei ole missään mikrokoodissa, vaan intelin ahneudessa laittaa piireihin suurempia kelloja ja coremääriä ja hakea suurempaa suorituskykyä kuin mitä ne piirit kestävät.
 
Liittynyt
29.10.2017
Viestejä
165
Puget systemsin mukaan 11th gen prossuissa on ollut melkein yhtä paljon ongelmia kuin 13th ja 14th prossuissa, asia ei vain ole noussut julkisuuteen yhtä isosti ja AMD failurerate samaa luokkaa kuin Intelissä.


 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 869
Pari muuta videota liittyen asiaan Linus media Groupilta


Tässä 8 minuutin pätkässä ei nosteta Inteliä tikun nokkaan GN:n tavoin, vaan ollaan paljon lempeämpiä.
- Eräs syy emolevyvalmistajien kilpailu, jossa säätivät LL arvoja matalemmiksi, jolloin CPU kävi viileämpänä jolloin CPU pyysi lisää jänöä jotta voi boostia korkeammalle. Tuloksena liikaa jännitettä ja liian kuuma CPU

- Ohjeet emylevyjen valmistajille BIOS asetuksiin livat epämääräisiä.
- Intelin bugi microkoodissa koskien ETVB käyttäytymistä, jokasaattoi pyytää liian korkeita jännitteitä.
- Kinaa siitä mikä ossus hajonneista prossuista johtuu emolevyvalmistajista, ja mikä Intelin microkoodi bugista.



Uutisoidaan Intelin osakkeenlaskusta, ja säästötoimista. Pidetään tuota 15 000 työntekijän irtisanomisia maailman ennätyksenä. Kyseenalaistetaan Intelin toimia tämä prosessorifiaskon osalta.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
443
HUB:lta videoo aiheesta. TL;DW eivät suosittele hankkiin Intelin 13/14-sarjalaisia niin kauan kun Intelin epämääränen tiedotus ongelmista ja epäselvyydet takuuasioiden suhteen jatkuu, mutta pitävät edelleen mukana vertailuissa. Testaavat prossut uusiks kunhan Intel on julkassu mikrokoodipäivitykset mitä ovat lupailleet kuun puoleenväliin.

 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 015
Itsekkin olen miettinyt jos vaihtaisi 12900K/AMD leiriin, mutta sitten taas.... Suomessa kuluttajansuoja on kohtalaisen hyvällä tasolla. Jos/kun omaan 14900K:n tulee ongelmia niin luulisi että jälleenmyyjä sen mukisematta vaihtaa, nyt varsinkin kun ongelmista on laajalti raportoitu.

Sitäkin olen tässä miettinyt, että miten esim Jimm's/Verkkokauppa/Datatronic ym. kumppanit nämä "testaa"? Jos randomisti tulee välillä kaatumisia ja "out of video"-erroreita jotka selvästi vihjaavat porsessoriin niin lähettävätkö suoraan uuden prosessorin vai testaavatkohan oikeasti näitä :hmm: Kuitenkin jos kuluttaja kahteen/kolmeen kertaan joutuu RMA prosessesin tekemään selvästä virhevastuuseen menevästä ongelmasta, niin voi olla KKV:lla sanomista asiaan...

Voihan toki myös olla että joku muu osa koneessa näitä ongelmia tuottaa. Mutta onko jälleenmyyjällä haluja/edes aikaa näitä testata päiviä....? Vai lähettävätkö suoraan korvaavan tuotteen kuluttajalle ja tappelevat itse Intelin kanssa. Osassa tapauksissa kun on raportoitu että "noin kerran viikossa" tulee kaatumisia, osassa sitten pidämmälle edenneissä ei boottaa edes Windowsiin. Jälkimmäinen on tietty huomattavasti helpompi diagnisoida, mutta jos 2023 ostettu 14/13gen i9 välillä kaatuilee niin hankalaan paikkaan myös Intel jälleenmyyjät näissä laittaa... Varsinkin nyt kun ei ole mitään työkalua tullut testata näitä.

Vai, lähettääkö jälleenmyyjä nämä Intelille "testtavaksi", jolloin kuluttajan kannattaa suomessa suoraan ohittaa jälleenmyyjä jotta saisi RMA-prosessin nopeammin maaliin? :beye: Interwebsiä lukeneena Intel (jos hyväskyvät RMA:n) niin aikalailla suoraan lähettävät uuden prosessorin tilalle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.03.2018
Viestejä
1 402
Ei jälleenmyyjät tällaisessa tapauksessa tee mitään muuta kuin pistävät Intelille tai tukkurille. Ainoa tilanne missä voivat lähteä testailemaan jos Intel toimittaa jonkun ohjeen/testiohjelman jolla vahvistaa että onko prossu mätä. Tai kenties katsovat sarjanumerosta onko valmistettu ennen päivää X tms. Ei kukaan lähde käyttämään tunteja per prossu ihmettelemään että saako sen jossain tilanteessa kaatumaan.

Isompi huoli on että mitä sitten kun on muutama vuosi vierähtänyt ja prossu lahoaa eikä korvaavia välttämättä enää ole tuosta noin saatavilla. Voit olla pitkään ilman lastua tai joutua asioimaan suoraan Intelin kanssa, ja jos sieltä tulee eioota ja saat rahakorvauksen ja sitten on emo jolla ei välttämättä tee mitään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 032
Itsekkin olen miettinyt jos vaihtaisi 12900K/AMD leiriin, mutta sitten taas.... Suomessa kuluttajansuoja on kohtalaisen hyvällä tasolla. Jos/kun omaan 14900K:n tulee ongelmia niin luulisi että jälleenmyyjä sen mukisematta vaihtaa, nyt varsinkin kun ongelmista on laajalti raportoitu.

Sitäkin olen tässä miettinyt, että miten esim Jimm's/Verkkokauppa/Datatronic ym. kumppanit nämä "testaa"? Jos randomisti tulee välillä kaatumisia ja "out of video"-erroreita jotka selvästi vihjaavat porsessoriin niin lähettävätkö suoraan uuden prosessorin vai testaavatkohan oikeasti näitä :hmm: Kuitenkin jos kuluttaja kahteen/kolmeen kertaan joutuu RMA prosessesin tekemään selvästä virhevastuuseen menevästä ongelmasta, niin voi olla KKV:lla sanomista asiaan...

Voihan toki myös olla että joku muu osa koneessa näitä ongelmia tuottaa. Mutta onko jälleenmyyjällä haluja/edes aikaa näitä testata päiviä....? Vai lähettävätkö suoraan korvaavan tuotteen kuluttajalle ja tappelevat itse Intelin kanssa. Osassa tapauksissa kun on raportoitu että "noin kerran viikossa" tulee kaatumisia, osassa sitten pidämmälle edenneissä ei boottaa edes Windowsiin. Jälkimmäinen on tietty huomattavasti helpompi diagnisoida, mutta jos 2023 ostettu 14/13gen i9 välillä kaatuilee niin hankalaan paikkaan myös Intel jälleenmyyjät näissä laittaa... Varsinkin nyt kun ei ole mitään työkalua tullut testata näitä.

Vai, lähettääkö jälleenmyyjä nämä Intelille "testtavaksi", jolloin kuluttajan kannattaa suomessa suoraan ohittaa jälleenmyyjä jotta saisi RMA-prosessin nopeammin maaliin? :beye: Interwebsiä lukeneena Intel (jos hyväskyvät RMA:n) niin aikalailla suoraan lähettävät uuden prosessorin tilalle.
Yhdessä näistä puljuista työkokemusta kauan, kauan sitten joten ehkä pieni osa pätee, suurin osa ei. Tuolloin testattiin asiakkaan vikailmoituksen perusteella ja kaikki komponentit tyypillisesti testattiin esiintyykö vikaa. Tuollainen vika joka hyppää tyyliin satunnaisesti esiin. niin ei sitä ole järkeä kovin kauaa edes yrittää testata koska siinä kuluu järjetön määrä työaikaa, mutta nyt näistä ongelmista on niin paljon keskustelua netissä niin tuskin he yrittävät hirveästi laittaa kapuloita rattaisiin. Tämäkin voi olla niin paljon myyjäliikkeen/tukkurin politiikasta kiinni. Jos asiakas pystyy kuvailemaan mahdollisimman tarkasti että kaatuu jossain testiohjelmassa tällä versiolla kun teet näin ja sitten näin, niin sitten vika on yleensä helposti toistettavissa. Näissä tilanteissa on tietysti haasteena se että asiakas ehkä toimittaa pelkän prosessorin ja vika voi edelleen olla muisteissa, emolevyssä, virtalähteessä, näyttiksessä tai sovelluspuolellakin. Mutta ylipäätään jos haluaa selvittää vikaa jälleenmyyjän kautta niin mitä tarkempi vikakuvaus niin sitä parempi. Luokkaa "kaatuilee" ei oikein riitä.

Itse olen pistänyt Intelille suoraan takuuseen useamman prossun, viimeksi 14900K:n kun se kippasi ihan CB15 perustestissä kun sitä pyöritteli useamman kerran. Kuriiri tulee noutamaan ovelta ja tuo muutaman päivän päästä uuden. Helppariin en ole koskaan maininnut käyttäneeni XMP:tä yms. He saattavat pyytää tekemään erilaisia testejä uusimmalla BIOSilla ja testailemaan noita baseline-profiileja yms. Mutta ei niistä ainakaan omalla kohdalla ollut mitään apua ja suorituskyky huononi niin paljon, että sain takuusta uuden.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 015
Ei jälleenmyyjät tällaisessa tapauksessa tee mitään muuta kuin pistävät Intelille tai tukkurille. Ainoa tilanne missä voivat lähteä testailemaan jos Intel toimittaa jonkun ohjeen/testiohjelman jolla vahvistaa että onko prossu mätä. Tai kenties katsovat sarjanumerosta onko valmistettu ennen päivää X tms. Ei kukaan lähde käyttämään tunteja per prossu ihmettelemään että saako sen jossain tilanteessa kaatumaan.
Eli voisiko olla teoriassa niin että suoraan Intelin kanssa asioidessa saa RMA:n nopeammin maaliin :hmm:


Itse olen pistänyt Intelille suoraan takuuseen useamman prossun, viimeksi 14900K:n kun se kippari ihan CB15 perustestissä kun sitä pyöritteli useamman kerran. Kuriiri tulee noutamaan ovelta ja tuo muutaman päivän päästä uuden. Helppariin en ole koskaan maininnut käyttäneeni XMP:tä yms. He saattavat pyytää tekemään erilaisia testejä uusimmalla BIOSilla ja testailemaan noita baseline-profiileja yms. Mutta ei niistä ainakaan omalla kohdalla ollut mitään apua ja suorituskyky huononi niin paljon, että sain takuusta uuden.
Tämä näemmä vastasikin jo ylempään :kippis:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
249 141
Viestejä
4 347 611
Jäsenet
72 358
Uusin jäsen
Morottaja

Hinta.fi

Ylös Bottom