Raptor Xeonit julkaistiin 14. joulukuuta 2023 eli reilu puoli vuotta sitten. Näiden hankkiminen on voinut olla kohtuullisen nihkeää paitsi nyt muutaman kuukauden ajan. Sitä edeltävä E-sarjan Xeon perustuu flopahtaneeseen rakettijärveen, alder lakesta ei sellaista ole tehty. Itse kyllä ymmärrän miksi ovat peliservereissä päätyneet desktoppiprossuihin, ikilaadukas Intelhän on nyt vaan "aina toiminut".
Minä pidin rakettijärvestä myös desktopilla. Ensimmäinen Intel, joka tuki PCIe 4.0.. Valitan offtopiccia, tämä nyt vaan taas puolustuspuhe Xeoneille ja "olisivat alunperin ostaneet Xeonin, niin näiltä virheiltä olisi ehkä vältytty". Valitan pientä offtopiccia. Ja tämä oli Xeoneista yleisesti.
Minulla on kaveri, joka ajelee emolevyä, johon käy Xeon E3 ja Intelin kuluttajaprosessorit. Se on vaan, että tämä hupi loppui joskus viime vuosikymmenen puolivälissä ja jopa perus-Xeonit eriytettiin erikseen.
Tulevat myöhemmin, ovat kalliimpia ja emot usein myös kalliimpia. Tällainen pienimuotoinen pelipalvelimien pyöritys on yksinkertaista bisnestä - sijoitetaan X rahaa rautaan ja toivotaan että sen elinaikana sitä voidaan hyödyntää niin että tuottoa tulee yli X + sähköjen ja netin ja ylläpidon kulut. Jos kuluttajarautaa käyttäen saa saman tuoton puolet pienemmillä rautakuluilla, eikä eroavaisuuksissa ole merkitystä ko. käyttötarkoituksessa, tällöin on aivan fiksua tehdä "pirkkaservereitä". Tosin moni fiksu pirkkaserveripulju on käyttänyt viime aikoina AMDtä koska sieltä saa vielä paremman hinta-tehosuhteen kuin Intelin consumer-raudasta. Joku 5800X on varsin edullinen vs. mitä siitä saa irti esim. pelipalvelimessa.
Tällaisessa tilanteessa ostaisin niitä Xeon E:tä kaikesta huolimatta, tai perus-EPYC:jä. Tai siis en. Koko ratkaisun voisi tehdä niin, että ostetaan pilvestä kapasiteettia, ja jos peli myy hyvin, niin sitä voi skaalata minuuteissa. En minä 2024 pitäisi fyysisiä palvelimia.
Videossa oli 7950X ja i9-14900K.. Sanotaan nyt, että molemmat maksaa 3600€ (otin helpon luvun), niin sitten päästään siihen, että ne on 100€/kk, kolmen vuoden kuoletusajalla. Niin siinä videossa muistaakseni oli myös huoltosoppari ja ylläpitosoppari, joka oli Intelille yli 1000€/kk ja AMD:lle alle 200€/kk. Niin ei tässä ollut mitään järkevä hankkia tuota Inteliä Wendellinkään mukaan.
Mutta siis, AMD olisi noin 100€+alle 200€ ja pilvi olisi silti samaa luokkaa . Laskenta nyt suuntaa-antava, mutta voisi aloittaa kevyemmin, ja maksaa jonkun muun ylläpitämästä ympäristöstä, jolle on myös lupaus, että se on online. Näin voi melkein olettaa, että se on vakaa ja toimiva. Tietenkin tässä on kuitenkin oikeita palvelinprosessoreita takana, niin 100% todennäköisyydellä ei pääse 6GHz, mikä on tuon Intelin ainoa viehätys.
--
Lisäksi tuommoisen 253W prosessorin ajaminen pienessä palvelinkotelossa tuottaa helposti sinne semmoiset lämpötilat, että komponenttien elinikä lyhenee.
--
Mutta joo, kohta tulee minulle huomautus offtopicista. Tässä vaan alkuperäinen kommentti oli "jos olisitte ostaneet Xeonin, nämä ongelmat tuskin olisi ilmenneet". Ja top-of-the-line Xeon E Raptor Lake näyttäisi maksavan alle 800€, niin ei tästä paljon premiumia tulisi, varsinkin tuo kuoletetaan 3-5 vuodessa. Toki ECC on vähän kalliimpaa, mutta videossakin oli W680, eikä mikään kuluttajalauta. Kiteytän tähän kommenttiin tämän, ettekä saa muutettua minun mieltäni, niin tätä palvelinkeskustelua on turha jatkaa.
Tämä oli vaan kommentti siihen Wendellin videoon, jossa sittenkin käytiin palvelimia testaamassa. Olen samaa mieltä teidän kanssa, että Intel ei saisi kuluttajaprosessoreitaan näin mokailla, mutta palvelinsaleissa päääsee helpommalla, kun ostaa oikeaa palvelinrautaa. Eikä tämä tainnut niitä palvelin-Xeoneita koskeakaan?
Mielipiteeni on kuitenkin varmaan tässä vaiheessa selvä, eikä se muuta sitä, että Intelin kuluttajaraudassa on ongelmia. Sinänsä jännää, että ne on löytyneet ensin palvelinsaleista.