- Liittynyt
- 19.10.2016
- Viestejä
- 2 630
Tuossa kiinnostuneille tuore Seat Mii Electric videoarvostelu:
NCAP pisteiteitä tuolla vaan kalastellaan, kun auton pitää olla turvallinen niin matkustajille kuin jalankulkijoillekin. Tosin nykyäänhän mainostetaan WLTP arvoja, kun direktiivit kiristää.Eihän siinä jalankulkijaturvallisuudessa lähdetä siitä että ihmisestä pyyhkäistäisiin kahtasataa yli, jolloin se tosiaan lentäisi "virtaviivaisesti" yli ja taakse. Sinänsä tuo ei välttämättä saisi mitään superhuonoja pisteitä jalankulkijaturvallisuudessa, kuvittelisi tuon muovinokan olevan kuitenkin pehmeämpi kuin pellistä kanttailtu.
Nyt on 3 kpl 25A sulakkeita varalla ja saa laitettua pääsulakkeeksi, jos sattuu palamaan. Voimavirran sulakkeet vaihdoin 25A -> 16A. Vaihdoin tuollaisen "SEINÄPISTORASIA 3-VAIHE 5.50, Seinäpistorasia, 16 A". Liitäntärasia 3-vaihe . Ja sen lisäksi "Sovitin 3-vaihe 16 A CEE - > 1-vaihe 16 A, 9.50".Kyllä tuota pistorasiaa saa ihan vapaasti käyttää.
Ei mikään sähkölaite vanhene siinä mielessä ettei sitä enää saisi käyttää, vaan laitteita kohdellaan aina valmistumisajankohtansa mukaan.
Kyllä nuo sulakkeet kestää pienen ylivirran, jos sieltä pääsulake palaa, niin vaihtaa sen ja lähtee tutkimaan kuinka tilanteen saa korjattua.
Tuo "16A 6h" ei sitten tarkoita kuuden tunnin kestoa 16A:n virralla, vaan että suojakosketin sijaitsee kello kuuden kohdalla (eli alhaalla). Voit siis ottaa 16 ampeeria pistorasian puolesta ihan jatkuvasti. Monia hämää tuo 6h-merkintä, mutta totuus selviää SFS-EN 60309 standardista.Nyt on 3 kpl 25A sulakkeita varalla ja saa laitettua pääsulakkeeksi, jos sattuu palamaan. Voimavirran sulakkeet vaihdoin 25A -> 16A. Vaihdoin tuollaisen "SEINÄPISTORASIA 3-VAIHE 5.50, Seinäpistorasia, 16 A". Liitäntärasia 3-vaihe . Ja sen lisäksi "Sovitin 3-vaihe 16 A CEE - > 1-vaihe 16 A, 9.50".
Noissa bilteman osissa luki että 16A 6h. Vielä ehkä tarvitsee jatkojohdon autotallista autokatokseen. Ilp ja auton lataus tuli kumminkin eri vaiheisiin.
Tuo on kyllä jännä juttu. Ehkä laturi jäähtyisi vähän paremmin, kun auto on paikallaan? Tai sitten säästetty ja laitettu samanlainen kuin bensassakin. Tunnistaa vähän paremmin Seatiksi. Itselle olisi käynyt se peitettykin keula.Minkähän hiton takia tuossa Miissä ei ole muuten noita etugrillejä peitetty umpinaisilla levyillä
Takuulla subventoidaan, mutta virallisesti tarina lienee jotain kuinka ovat vain muita parempia. Mitään todellisia lukuja ei takuulla tiedä muut kuin firman johto ja nalle puh.Kiinalainen U5 täyssähkö alkaen 25000€ ja 460km kantama. En kyllä kiinalaiseen romuun aivan helpolla rahojani laittaisi. Saahan nähdä saavatko kommaripuolueelta tukiaisia, että saavat hinnan poljettua Miin alle, jolloin voisi moinen jo kiinnostaakin. Saattaahan tuosta vielä mielenkiintoinen hintakilpailu tulla.
Euroopan valtaaja? Täyssähköisen kiinalaisen katumaasturin hintalappu lyö kilpailijat laudalta
Tästä on tullut Autogefühl-kanavalle myös hieman pidempi versio:Tuossa kiinnostuneille tuore Seat Mii Electric videoarvostelu:
Ja mielestäsi se suullisesti sovittu määrä ei muka sido sinua? Sinällään kyllä tarkoitin lähinnä alleviivaamaasi kohtaa ylempää lausetta, joka on liikkeen kannalta sopivan epämääräinen. Kilometrit näkyy väkisin autossa.8. Vaihtoajoneuvo
Ostaja luovuttaa vaihtoajoneuvon myyjälle viimeistään vastaanottaessaan ostamansa ajoneuvon, ellei muusta ajankohdasta sovita. Vaihtoajoneuvo luovutetaan sovittuine varusteineen ja siinä kunnossa kuin se oli arviointihetkellä.
Jos vaihtoajoneuvon arvo on arviointihetken jälkeen alentunut enemmän kuin mitä ajoneuvon tavanomaisesta huolellisesta käytöstä johtuu tai jos sen arvo on alentunut sen vuoksi, että ajoneuvon arviointihetken mukaista varustelua on sovitusta poiketen poistettu tai vaihdettu, alennetaan vaihtoajoneuvon hintaa arvonmuutosta vastaavasti.
Jos vaihtoajoneuvolla on ajettu arviointihetken jälkeen enemmän kuin 2000 kilometriä, myyjä saa periä ylikilometreistä korvausta, jos tällaisen korvauksen perimisestä on sovittu kaupanteon yhteydessä.
Muussa kuin kuluttajakaupassa ostaja antaa myyjälle kirjallisen selvityksen vaihtoajoneuvoon sisältyvästä vähennettävästä arvonlisäverosta ja itse tekemästään tai tiedossaan olevista, mahdollisesti jo aikaisemmin tehdyistä laskennallisista vähennyksistä.
Siis eikö Miissä olekkaan ILPPIä?? Millä tuota autoa sitten esilämmitetään?talvikäytössä lämpöpumpun puute varmasti vaikuttaa rangeen enemmän verrattuna ilpillä varustettuihin sähköautoihin.
On siinä lämmitysvastukset... lämpenee kyllä mutta kuluttaa enemmän sähköä kuin ilppi.Siis eikö Miissä olekkaan ILPPIä?? Millä tuota autoa sitten esilämmitetään?
Juu okei eli lämpövastukset löytyy muttei ilppiä. Tuo on ihan hyvä ratkaisu silti ja tosiaan laturissa ollessaan kannattaa juurikin käyttää.Kantsii siis pitää latauksessa esilämmityksen ajan jos tarpeen niin range ei ota hittiä.
Ilmalämpöpumpun puuttuminen on ymmärrettävää hintaluokka huomioiden.
Joo sovelluksella voi laittaa tarpeen mukaan lämmityksen tai viilennyksen ennen lähtöä.Juu okei eli lämpövastukset löytyy muttei ilppiä. Tuo on ihan hyvä ratkaisu silti ja tosiaan laturissa ollessaan kannattaa juurikin käyttää.
Entäs olikos vastaavaa toimintoa viilennykseen?
Onhan se vähän harmi...ei taitaisi lisätä kovin paljon valmistuskustannuksia. Toisaalta range on niin hyvä, että en pidä suurena puutteena. Pitkää matkaa ajaessa lämmityslaitteen säädöillä voi myös vaikuttaa kulutukseen ja esim. Amperalla (jossa ei ilppiä) voi ajaa pikkupakkasillakin siten että lämmitys vie vain 5-10% energiasta eli ilpin säästöpotentiaali on aika pieni jos on valmis tinkimään auton sisälämpötilasta.Hassua, että ilmastointia ei osata käyttää ilmalämpöpumppuna kabiinin lämmittämiseen.
En itsekään pihistele normaalisti, mutta välillä tulee urheiltua jos ajosuorite on siinä rangen rajoilla...ei kovin epämukavaa kun käyttää penkinlämmitintä. Lasien huurtuminen on tosiaan se rajoittava tekijä.@P.T Itse olen kyllä sen verran mukavuudenhaluinen, että Voltissa pysyy ilmastointi MAX-asetuksella. En kyllä oikeastaan ymmärrä miten sitä edes voisi pitää jollain muilla asetuksilla, kun kyllä jo ECO (se medium valinta) asetuksillakin alkoi vetää tuulilasia huuruun, jos ei ollut suoraan suunnattu ilmanvaihto tuulilasille. Toki itse pärjään helposti koko työmatkan edestakaisin tuolla MAX asetuksella.
Rinteen höpinöillä nyt voi pyyhkiä persettä, vaikka hesarin muodossa. Se että tuo autovero oli jo mainittu tuossa, se väliaikainen minkä kohtalosta ei tiedä kukaan. Sitten kun pitää saada sähköautoa ja hybridiä kansalle, vaikka maksamalla päästäkseen mallioppilaaksi ja esimerkilliseksi valtioksi - ainakin muiden silmissä (ketä kiinnostaa?).Voi sähköautojen halvat ajelut loppua lyhyeen.
HS-analyysi: Jo ensi vuosi voi tuoda sähköautojen läpimurron, mikä tarkoittaisi Antti Rinteen veropelkojen toteutumista
Vanha konsti oli hieroa suolapussia tuulilasiin, eipä mennyt huuruun.Oliskohan tuollaisesta 12V tupakansytytin lämmittimestä (130-150W) mihinkään pitämään ikkunat pois huurusta, jotta voisi ajella kokonaan sähköllä tuolla Optimalla nyt kun ei vielä ole kovat pakkaset?
Teet tuolla vinoilulla vain itsesi tyhmäksi. Kukaan ei puhunut koko sisätilan lämmittämisestä vaan vain pelkästään tuulilasin kohdennetusta huurteenpoistosta. Tuohonhan riittää jopa ihan pieni ilmavirta, ettei lasi mene huuruun. Se 150W puhallettuna lasille on varmasti parempi kuin se sun 1000W kahvinkeittimessä lattialla...
On teillä ongelmat... Ja hiiren hahmotuskyky. Ei pahalla, mut jos tuollaista kikkailua pitää hakea sen vuoksi, ettei auton polttomoottori vain kävisi...
Kokoluokka ja viisaus on jo sillä tasolla, että mietitään pian kannattaisko virittää polkupyörän dynamot eturenkaisiin, että sais sillä rullausenergialla "ilmaiset" päiväajovalot.
En haluais vittuilla, mutta ihan oikeasti; peruskoulun käynyt ihminen: "Riittäisikö 150W tupakansytytinlämppäri auton sisätilan lämmittämiseen ettei kosteus kondensoidu?"
Kahvinkeittimessäkin mennään jo yli 1000W.
Siksi kannattaa skipata se hybridi ja ostaa se täyssähkö suoraan@Mariini Vaikka itse en tuohon kikkailuun syyllisty, niin aiheuttaa se helvetillistä ahdistusta, kun polttomoottori käynnistyy. On se vaan niin paska verrattuna sähkömoottoriin
No jos olet lukenut ketjua aiemmin, niin tiedät että Mii on minulla tilauksessa. Sen kantama ei vaan riitä kuin kattamaan 2 auton aseman ja perse ei todellakaan rahasta repeä niin, että olisi varaa 400-500km kantaman omaavaan sähköautoon.Siksi kannattaa skipata se hybridi ja ostaa se täyssähkö suoraan
Se lämmitys saattaa pahimmillaan haukata jopa 6kW, jos noihin YouTube-videoihin on luottamista. Se on aika paljon jo.Miissä voi ajaa perse ja tuulilasi kuumana, kun molemmissa on lämmitys. Muu auto saakin olla jäässä.
Kysehän nyt oli vain siitä, että onko sinulla joku raja ajamisessa vai ei. Sinä väitit, että ei ole, mutta niin vain ne samat ehdot sinullekin pätevät ja sopimuksesta löytyvät... Kannattaa varautua autoliikkeen venkoiluun, ei sinullakaan ole mustaa valkoisella mitä km-määrää on puhuttu. Ja varmasti jos auto ei vastaa myyjän käsitystä kunnosta km-nähden, niin eikun lisää lunta tupaan. Et sä kuitenkaan oikeuteen uskalla mennä pennien takia Ei se sopimus oikeudessa mitenkään varmuudella saletti ole, jos yleiseen tasoon nähden kyseessä olisi ”järjettömän hyvä” diili. Toivottavasti kaikki kuitenkin menee hyvin.Suullinen sopimus sitoo mikäli sellainen on olemassa, mutta näyttötaakka on vastapuolella. Myyjä sanoi ottavansa riskin pitkän toimitusajan takia. Asia on ehtojen perusteella ostajan kannalta selkeä. Myyjän on näytettävä, että auto on selvästi huonommassa kunnossa kuin arviontihetkellä. Tässä tapauksessa myyjä ei ole edes autoa nähnyt ja kaupat on tehty sähköpostilla etäkauppana minulla ei ole juridisesti asian suhteen mitään ongelmaa.
Toisin sanoen en aio ajaa nykyiseen ajokkiini 100tkm vuodessa, mutta en myöskään aio säästellä kilometrien suhteen.
Penkinlämmittimien suhteen on hienoinen epäselvyys tuossa Mii Electricissä sillä niitä ei ole listattu varusteeksi kummassakaan mallissa, ei myöskään lisävarusteena. Silti kuvissa penkinlämmittimen katkaisimet ovat näkyvillä.
Tarkoitit varmaan 6 kWh? 6 kW teholla penkit syttyisi ja tuulilasin lämmityslangat palaisi poikki. Ei tuo 20% nyt mitenkään kauhea ongelma ole, range kuitenkin varmasti riittää.Se lämmitys saattaa pahimmillaan haukata jopa 6kW, jos noihin YouTube-videoihin on luottamista. Se on aika paljon jo.
No jos on ajettu 1/2016-1/2020 noin 50 tkm, niin siitähän saa helposti laskettua kilometrit mitkä on 1/2021. Jos/kun ajot on aika samat.Kysehän nyt oli vain siitä, että onko sinulla joku raja ajamisessa vai ei. Sinä väitit, että ei ole, mutta niin vain ne samat ehdot sinullekin pätevät ja sopimuksesta löytyvät... Kannattaa varautua autoliikkeen venkoiluun, ei sinullakaan ole mustaa valkoisella mitä km-määrää on puhuttu. Ja varmasti jos auto ei vastaa myyjän käsitystä kunnosta km-nähden, niin eikun lisää lunta tupaan. Et sä kuitenkaan oikeuteen uskalla mennä pennien takia Ei se sopimus oikeudessa mitenkään varmuudella saletti ole, jos yleiseen tasoon nähden kyseessä olisi ”järjettömän hyvä” diili. Toivottavasti kaikki kuitenkin menee hyvin.
Varmaan tullut jo aiemmin jossain ilmi, mutta paljonko sulla tulee kilsoja vuodessa, ja minkälaista ajoa noin suunnilleen? Tuo 5-10 litraa viikossa kuulostaa paljolta, vaikka olikin konditionaalissa. Jos siis tarkoitit vaan auton lämmitystä ja huurteen poistoa noin suunnilleen, käyhän se bensalla varmaan muulloinkin.Itsellä tuossa voisi säästyä viikkotasolla 5-10 litraa bensiiniä, jos voisi välttää polttiksen käynnistyksen vain sen takia että pitää ikkunat pois huurteesta. Optima kun käynnistää polttiksen pakosti heti kun kytkee huurteenpoistopuhalluksen päälle.
Niin, näin se autoliike varmasti laskisi. Kyse olikin siitä, että mikä on autoliikkeen toleranssi, jos mineraalimies ajeleekin laskettua määrää selvästi enemmän ("ilman" sopimusehtoa ). Tuo 2016 auto ei kai ollut mineraalimiehen.No jos on ajettu 1/2016-1/2020 noin 50 tkm, niin siitähän saa helposti laskettua kilometrit mitkä on 1/2021. Jos/kun ajot on aika samat.
Vuositasolla tulee niin 20tkm. Työmatka päivässä on yhteen suuntaan noin 35km eli viikossa tulee keskimäärin noin 400-450km. Nyt esimerkiksi suuremman osan työmatkasta voisi ajaa ilman lämmitystä, jos vain tuulilasi pysyisi jotenkin muuten pitämään huurteesta poissa. Optimalla tuo vaatii sen, että puhallus kytketään päälle jolloin myös automaattisesti moottori käynnistyy. Nyt työmatkalla kun pidän huurteenpoistoa päällä (liike tapahtuu kuitenkin 100% sähköllä) niin auto näyttää vaihtelevasti noin 1,8-2,5 l/100km kulutusta eli keskimäärin yksi työpäivä (70km) kuluttaa noin 1.5 litraa bensaa.Varmaan tullut jo aiemmin jossain ilmi, mutta paljonko sulla tulee kilsoja vuodessa, ja minkälaista ajoa noin suunnilleen? Tuo 5-10 litraa viikossa kuulostaa paljolta, vaikka olikin konditionaalissa. Jos siis tarkoitit vaan auton lämmitystä ja huurteen poistoa noin suunnilleen, käyhän se bensalla varmaan muulloinkin.
Tai siis en editoi, vaan näillä ilmoilla ja tulevalla talvella. Se kulutus siis, ja kilsat vs. kesään.
Eikä ikkunat huurussa saa ajaa, tulee sakot jos poliisi näkee.
No niin, tuo oli selventävä vastaus. Kai sitä nyt kuitenkin edes vähän mukavuus edellä voi mennä, jotta kabiinissa on lämmintä ja ikkunat pysyy huurteettomana. Eihän tuo nyt montaa euroa kustanna lopulta, kun mikään täällä ei ole ilmaista. Lämpimissä maissa ongelmaa ei tietenkään ole, vaan täällä helvetin esikartanossa joutuu sietämään kaikenlaista. Kuten itseä ketuttaa kämpän lämmittäminen.Vuositasolla tulee niin 20tkm. Työmatka päivässä on yhteen suuntaan noin 35km eli viikossa tulee keskimäärin noin 400-450km. Nyt esimerkiksi suuremman osan työmatkasta voisi ajaa ilman lämmitystä, jos vain tuulilasi pysyisi jotenkin muuten pitämään huurteesta poissa. Optimalla tuo vaatii sen, että puhallus kytketään päälle jolloin myös automaattisesti moottori käynnistyy. Nyt työmatkalla kun pidän huurteenpoistoa päällä (liike tapahtuu kuitenkin 100% sähköllä) niin auto näyttää vaihtelevasti noin 1,8-2,5 l/100km kulutusta eli keskimäärin yksi työpäivä (70km) kuluttaa noin 1.5 litraa bensaa.
Huurteenpoistoasetus käynnistää aika usein ilmastoinnin, joka taasen Optimassa vaatinee moottorin käyvän. Oletko kokeillut suunnata ilmaa manuaalisesti lasille?Optima kun käynnistää polttiksen pakosti heti kun kytkee huurteenpoistopuhalluksen päälle.
En katsellut videoita, mutta arvelisin tuon olevan tuuletuksen lämmitys, joka noin paljon vie. Penkinlämmitin vie tyypillisesti 100-200 W ja tuulilasin lämmitys ehkä kilowatin.Se lämmitys saattaa pahimmillaan haukata jopa 6kW, jos noihin YouTube-videoihin on luottamista. Se on aika paljon jo.
Juu, tämä oli vain toteamus tuohon hybridin aiheuttamaan ahdistukseen. Niissä on se huono puoli että tottuu sähköllä ajoon mutta se range ei ihan riitä siihen mitä tarvitseeNo jos olet lukenut ketjua aiemmin, niin tiedät että Mii on minulla tilauksessa. Sen kantama ei vaan riitä kuin kattamaan 2 auton aseman ja perse ei todellakaan rahasta repeä niin, että olisi varaa 400-500km kantaman omaavaan sähköautoon.
Itse ilmastointi ei vaadi moottorin käyvän, mutta heti kun lämpötilan pyynti on korkeampi kuin ulkolämpötila niin moottori pärähtää käyntiin, koska auton pitää lämmittää ilmaa.Huurteenpoistoasetus käynnistää aika usein ilmastoinnin, joka taasen Optimassa vaatinee moottorin käyvän. Oletko kokeillut suunnata ilmaa manuaalisesti lasille?
Jep, puhuin nimenomaan tuuletuksen lämmityksestä, joka vie sen noin 6kWh pahimmillaan.En katsellut videoita, mutta arvelisin tuon olevan tuuletuksen lämmitys, joka noin paljon vie. Penkinlämmitin vie tyypillisesti 100-200 W ja tuulilasin lämmitys ehkä kilowatin.
Kumpaa tarkoitat, tehoa (kW) vai sähköenergian (kWh) määrää?Jep, puhuin nimenomaan tuuletuksen lämmityksestä, joka vie sen noin 6kWh pahimmillaan.
Tässä jotain lukemia: 2 kW teho Miin kokoiseen tuulilasiin kuulostaa paljolta, penkinlämmitin tuossa yhtälössä on aika mitätön kulu (jos lukemat pitää paikkansa).Kumpaa tarkoitat, tehoa (kW) vai sähköenergian (kWh) määrää?
Veikö se energiaa päivän aikana 6kWh vai tunnissa? Näissä on aika iso ero.
Kyllä se voi... etulasia jäähdytetään paljon kovemmalla teholla ajoviiman toimesta.e: Ei toi lukema voi pitää paikkansa. Takalasi satoja watteja, etulasi tuhansia
Lisäks etulasin pitäs pystyä sulattaan vaikkapa jäätävä vesisade ja olla muutenki nopee. Se on iha ok että takalasi poistaa huurteen vaikka 5 minuutissa, mut etulasin pitäs lämmetä about heti ku nappia painaa.Kyllä se voi... etulasia jäähdytetään paljon kovemmalla teholla ajoviiman toimesta.