- Liittynyt
- 03.03.2017
- Viestejä
- 1 886
Talvirenkaissa ei tarvitse käyttää tuota tarraa, koska nopeusluokkavaatimus koskee vain kesärenkaita. Ei muuten taida kesärenkaissakaan olla kovin tarkkaa, katsastuksessa ei ole koskaan puututtu, vaikka joskus on ollut H-luokan renkaat V-vaatimuksen autossa ilman tarroja tms.Käsittääkseni R-nopeusluokan renkaan saa laillisesti asentaa ihan mihin tahansa autoon. Tosin sillä edellytyksellä, että ohjaamoon on liimattu kuljettajan nähtäville tarra jossa asia kerrotaan.
Tosin tuo CrossClimate ei taida olla edes Keski-Euroopan kitka, vaan lähinnä kesärengas, jolla pärjää jotenkin talvellakin (Keski-Euroopassa). Mielenkiintoisempi olisi ollut esim. Continental WinterContact TS 860.Ja näin upea suoritus keskieuroopan kitkalta. Erittäin hyvät kyllä nuo märkä ja kuiva asfaltti, mutta ei tuo sinänsä ihme ole kun rengas on suurin piirtein kesärenkaan tasoinen talvitesteissä.
Tuo taitaa olla ns. All Season rengas (taitaa Keski-Euroopan kitkat mennä tähän luokkaan myös). Just komprommissina sellaisiin maihin missä ei kunnollista talvea ole, mutta saattaa jonain päivinä mennä keli nollan seutuville.Tosin tuo CrossClimate ei taida olla edes Keski-Euroopan kitka, vaan lähinnä kesärengas, jolla pärjää jotenkin talvellakin (Keski-Euroopassa). Mielenkiintoisempi olisi ollut esim. Continental WinterContact TS 860.
Kokonaiset 5 päivää meni ja renkaat oli koti-ovella. Paistoviikkokin 33 tätä vuotta. Ei paha ollenkaan. Suosittelen ainakin yhden tilauksen perusteella.Tuli tilattua nokian R3 kitkat renkaatvaihtoon.fi sivustolta mielestäni erittäin kilpailulliseen hintaan. Tasan satkun per kumi. Muutaman päivän kun antoi olla renkaiden ostoskorissa niin sähköpostiin tuli 5% alennuskoodikin. Kusteineen tuli hintaa 430€.
Ei aikaisempaa kokemusta kaupasta, mutta laskulla onnistui tilaus. Tuskimpa dottikaan kovin vanha kun mallina niin uusi.
Se on pohjoismainen kesärengas, ei ke-euroopan kitka.
Ja näin upea suoritus keskieuroopan kitkalta. Erittäin hyvät kyllä nuo märkä ja kuiva asfaltti, mutta ei tuo sinänsä ihme ole kun rengas on suurin piirtein kesärenkaan tasoinen talvitesteissä.
Itsellä on tuo cross climate kesärenkaana pakettiautossa kun oli niitä harvoja mitä löytyi sopiva kantavuusluokan malli ja ihan hyvin ovat toimineet ehkä hieman löysemmän tuntuiset tavalliseen kesärenkaiseen mutta en ole testannut samalla rengaskoolla muita renkaita juuri tuossa autossa vain vanhemman sukupolven mallissa.Tosin tuo CrossClimate ei taida olla edes Keski-Euroopan kitka, vaan lähinnä kesärengas, jolla pärjää jotenkin talvellakin (Keski-Euroopassa). Mielenkiintoisempi olisi ollut esim. Continental WinterContact TS 860.
Mutta tuo lukema 91 on vähimmäismäärä jos niin on rekkariin merkitty? Eli saa olla isompikin? Onkos noissa ajolle eroa jos ottaakin 94:set? Näyttäisi 91 olevan vähissä...Taitaa kokonaispaino huidella siellä ~2100kg:n nurkilla ja akselipainot luokkaa ~1050kg, joten kumpikin käy indeksin puolesta. Vilkaise rekisteriotteesta onko renkaille mainintaa siellä, niin ei tartte katsastuksessa vääntää.
Edit:
91 = 615kg
94 = 670kg
Saa olla isommalla kantavuudella, eli rekisteriotteesssa on määritelty minimit tämän indeksin osin. En tiedä onko noissa renkaissa muuta eroa kuin toi numero, mutta suuremman kantavuuden renkaat on yleensä rungoltaan jäykempiä ja saattavat lämmetä vähemmän ja myös kulua vähemmän, mutta luonnollisesti hieman äänekkäämmät.Mutta tuo lukema 91 on vähimmäismäärä jos niin on rekkariin merkitty? Eli saa olla isompikin? Onkos noissa ajolle eroa jos ottaakin 94:set? Näyttäisi 91 olevan vähissä...
EDit: Olipas sittenkin. Jotain kämmäsin ekaksi. Nevermind.
On muuten jäätävä metelikin noissa renkaissa. Itsellä alla 17” koossa 2019 Superb farkun alla ja kyllä pitää meteliä. Kesällä alla 18” pirellit ja nekin tuntuu hiljaisilta noihin verrattuna.On kyllä jäätävä tuo Michelinin nastamäärä 250kpl. Yli tuplasti verrattuna testin ”häntäpäähän”.
Olen tykänny noista misukoista. Vähän asfaltilla vetelät mut lumella ja jäällä mielestäni hyvät. Kaikkea kun nyt vaan ei voi saada. Tulee varmaan laitettua talouden toiseenkin kulkineeseen tulevaksi talveksi tuollaiset.On muuten jäätävä metelikin noissa renkaissa. Itsellä alla 17” koossa 2019 Superb farkun alla ja kyllä pitää meteliä. Kesällä alla 18” pirellit ja nekin tuntuu hiljaisilta noihin verrattuna.
Pito tosin onkin sitten parasta millä olen ikinä ajanut.
Ysit ovat ehkä aavistuksen hiljaisemmat ja niissä ei jääpito aivan yhtä hyvä ole. Kuitenkaan eivät ole huonot. Renkaan käytös on hyvin samanlainen Hakkapeliitta kasien kanssa, mutta pitoa tosiaan jäällä ei ole aivan yhtä paljon. Taattua Nokian laatua kuitenkin ovat, tuskin petyt. Kestosta ei ole tietoa itselläni, kun tuohon Opeliin ei niin paljoa tule kilometrejä.Onko jollakulla henkilökohtaista kokemusta eroista Hakkapeliitta 8 vs. 9?
Nykyään vielä vanteella 235/50/18" kokoiset 8 mallit ja ovat olleet mielestäni varsin miellyttävät talvikumit pidon, keston ja melun suhteen...
Eli onko 9 sukupolvessa mennyt jokin huonompaan suuntaan ja kannattaisi merkkiä vaihtaa? Vai pelkkää parannusta?
Kasit olleet nyt 4½ talvea alla ja noin 50tkm. Pintaa vieläkin lähemmäs 7mm ja käytännössä kaikki nastat tallella ja ehjiä
Mielenkiintoista, mitenkähän ton pitäisi toimia paikallaan ajaessa tai jarruttaessa lujaaNokialta vastattiin aikoinaan tuohon että kyseessä on revoluzionary new technique, keskipakoisvoiman ansiosta nastat tulee ulos kumista kun autolla ajetaan ja pito moninkertaistuu.
Aika monet Hakkapeliitta kasit on ollu useammassa autossa alla ja voin sanoa, että pito-ominaisuudet on parhaasta päästä talvikelillä. Luottorenkaat.Mielenkiintoista, mitenkähän ton pitäisi toimia paikallaan ajaessa tai jarruttaessa lujaa
Juu ihan hyvät noi oli viime talvena, jäällä nastoista vaan ei jäänyt kovin isoja raapimisjälkiä vrt. joihinkin muihin. Aloin tosiaan vaan kummastelemaan tota ohutta nastaulkonemaa että onko muissa yksilöissä vastaavaa.Aika monet Hakkapeliitta kasit on ollu useammassa autossa alla ja voin sanoa, että pito-ominaisuudet on parhaasta päästä talvikelillä. Luottorenkaat.
Hakka9 yhden talven alla, tautinen pito, kaikki nastat tallella ja pintaa on. Parhaat nastakumit mitä itsellä ollut.Aika monet Hakkapeliitta kasit on ollu useammassa autossa alla ja voin sanoa, että pito-ominaisuudet on parhaasta päästä talvikelillä. Luottorenkaat.
Jep ei ole isot nastaulkonemat kaseissa. Ainakaan enemmän ajetuissa. Reunoilal hieman enemmän.Juu ihan hyvät noi oli viime talvena, jäällä nastoista vaan ei jäänyt kovin isoja raapimisjälkiä vrt. joihinkin muihin. Aloin tosiaan vaan kummastelemaan tota ohutta nastaulkonemaa että onko muissa yksilöissä vastaavaa.
Luultavasti; olosuhteista, säilytyksestä tms. johtuen taitaa tuo kolmisen vuotta olla autonrenkaiden kumiseokselle se aika jonka jälkeen parasta ennen aika on tullut täyteen.Pari-kolme talvea ja alkaa kitkoista olla pito poissa. Johtuukohan kumin kovettumisesta vai mistä.
Kai se vähän riippuu. Kaksi kautta minulla talvikumit jaksaa, kun muistaa pitää paineista huolta.Pari-kolme talvea ja alkaa kitkoista olla pito poissa. Johtuukohan kumin kovettumisesta vai mistä.
Kuten yllä mainitsin niin itse ainakin X-Iceen erittäin tyytyväinen ollu ja nyt toiseenkin sellaiset varmaan tulee. Erittäin hyvä pito lumella ja jäällä, mutta vastapainoksi vetelähköt kuivalla asfaltilla.Pitäis hommata uudet talvirenkaat talouden ykkösautoon etelä-suomeen, ajoa eniten kaupungissa ja jonkun verran maantieajoa. Nyt arvon Nokian Hakkapeliitta 9 ja Michelin X-Ice North 4 välillä, te jotka olette lukeneet TM tms niin kumpaa suosittelisitte?
Aikaseimpaa kokemusta on vain Michelinin X-Ice nastoista ja ollut tyytyväinen, mutta arpomiseksihan tämä taas meni kun alkoin vähänkään googlettamaan
Kaitpa sitä voisin jälleen sitten mennä Michelineillä, ei ole ollut aikaisemmin ainekaan valittamista ja kuivaa asfalttia harvoin täälläkään tulee vastaa edes maantiellä. Kakkosautoon otan nyt testiin Hakkapeliitta 8.Kuten yllä mainitsin niin itse ainakin X-Iceen erittäin tyytyväinen ollu ja nyt toiseenkin sellaiset varmaan tulee. Erittäin hyvä pito lumella ja jäällä, mutta vastapainoksi vetelähköt kuivalla asfaltilla.
No tuohonkin vetelyyteen tottuu ja kyllähän Volvo noilla on siltikkin vakaa ajaa. Kaikkea nyt vaan ei voi saada, kompromissejahan varmaan kaikki (kilparadan ulkopuoliset) renkaat on.Kaitpa sitä voisin jälleen sitten mennä Michelineillä, ei ole ollut aikaisemmin ainekaan valittamista ja kuivaa asfalttia harvoin täälläkään tulee vastaa edes maantiellä. Kakkosautoon otan nyt testiin Hakkapeliitta 8.
Kuten mainitsen, niin itse ainakin Hakkapeliitta 8 (Made in Russia) erittäin tyytyväinen ollut ja toisetkin sellaiset (9) varmaan tulee.Kaitpa sitä voisin jälleen sitten mennä Michelineillä, ei ole ollut aikaisemmin ainekaan valittamista ja kuivaa asfalttia harvoin täälläkään tulee vastaa edes maantiellä. Kakkosautoon otan nyt testiin Hakkapeliitta 8.
Tai sitten Hankookit, jotka on Nokioita puolta halvempia ja parempia.Kaitpa sitä voisin jälleen sitten mennä Michelineillä, ei ole ollut aikaisemmin ainekaan valittamista ja kuivaa asfalttia harvoin täälläkään tulee vastaa edes maantiellä. Kakkosautoon otan nyt testiin Hakkapeliitta 8.