ZTE MF286 -kokemuksia

OK autolla en päässyt hyvään tulokseen

En kyllä vaihda laitetta, mulle syntyi vankka tunneside tähän taannoisten DNA firmis sekoilujen jäkeen ;)
Siis jos tän ketjun lukee läpi niin ensin pelkkää hyminää ja sitten lausunnot synkkenivät.
Tietääkseni "A" mallissa ei ole ollut ongelmia. (Paitsi parilla DNA palstalla)

Tarkistinpas asiaa tarkemmin eli olipas tuolla ZTE_DNA_MF286_B13 milloin testasin ensimmäisen kerran ja ZTE_DNA_MF286_B16 päivityksen jälkeen lähti paljon comboja pois - jäljelle jäi seuraavat combot...

3A2-3A2A
3C2A
7A2-3A2A
7A2A-3A2
7A2-7A2A
7C2A
20A2-1A2A
20A2A-1A2
20A2-3A2A
20A2A-3A2
20A2-7A2A
20A2A-7A2

Yksittäinen taajuustuki edelleen sama 1, 3, 7, 8, 20, 28
 
Niin valaiskaa nyt hieman, että miten ihmeessä tämä D-malli sitten toimii vaikka 1800 + 800 Mhz kombolla, jos toinen SMA-antenniportti on vain korkeampia taajuuksia varten? Eihän tuolloin muodostu ollenkaan Mimoa antenneista?
 
Niin valaiskaa nyt hieman, että miten ihmeessä tämä D-malli sitten toimii vaikka 1800 + 800 Mhz kombolla, jos toinen SMA-antenniportti on vain korkeampia taajuuksia varten? Eihän tuolloin muodostu ollenkaan Mimoa antenneista?

Vaihtoehtoina tehdä tuo tai käyttää vain toista ulkoista antennia ja antaa sen muodostaa "mimo" sisäisen antennin kanssa.
 

Vaihtoehtoina tehdä tuo tai käyttää vain toista ulkoista antennia ja antaa sen muodostaa "mimo" sisäisen antennin kanssa.

Kiitos nopeasta vastauksesta, harmi, että CAT12 modeemi on pilattu moisella ratkaisulla. Ei oikein houkuttele alkaa modailla takuunalaista laitetta ja toisaalta modeemi menisi maaseudulle, jossa ulkoinen antenni on tarpeen.
 
Siirretääs ehkä oikeampaan ketjuun.
Täältä apuja, kun kaupasta joutuu rautalangalla joka vastauksen kiskomaan...?

Mökille tarvitsen lisäantennin, se on jo tullut selväksi. Satshopin kaveri suositteli Nedis Anoria tai Iskran P60:tta, katsotaan nyt mihin päädyn. Tuon antennin kanssa ei sinänsä hätää ole. Kaksi vaihtoehtoista tukiasemaa, joista toinen tuntuu antavan 800 MHz, toinen 1800 MHz. Jompaan kumpaan suuntaan sitten antennin (antennit).

Mutta, reilu viikko sitten hätäpäissäni Elisalta hankin ZTE MF286D -modeemin ja Satshopin kaverin mukaan tuo modeemi ei osaa hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla Mimo-antennitekniikkaa, vaan hyödyntää kunnolla vain yhtä antennia. No tuo tuli jo hommattua joka tapauksessa, eikä ihan ilmainen ollut. Tekeekö tuolla modeemilla lisäantennin kanssa mitään?

Jos pitäisi pelittää ihan hyvin, niin tyydyn tuohon hankkimaani. Mutta jos osaavilta ihmisiltä täältä tulee parempaa tietoa, niin voin yrittää neuvotella tuota vielä vaihdettavaksi, jos Elisan mallistosta joku paremmin Mimo-antenneihin soveltuva malli löytyisi. (Eivät varmaan ihan palautuksena tuota ota.)

Eli vaatisi modeemin avauksen ja sitten pitäisi vaihtaa jompi kumpi reunimmisista johdoista siihen keskelle diversiteettiantennin paikalla? Ja toki saada sitten se keskimmäinen johto jompaan kumpaan reunaan?

Onko nuo johdot ihan ilman tinausta irroitettavia ja takaisin laitettavia? Vai vaatiiko kolvaustakin?

Ehkä kysäisen ensin Elisalta, josko suostuvat vaihtamaan vielä tuon modeemin sellaiseen, jossa Mimo toimii suorilta. Ja jos eivät, niin ensin kokeilen silti mihin nopeuksiin pääsee ilman modeemin modausta.
Huomasin, ettei siellä Elisalla mitään kunnon Mimo-modeemeja taida ollakaan tällä hetkellä. Tai vaatisi jotain adaptereita, jotein tuo modaus alkoi kiinnostaa hieman enemmän.
 
@juu-zo Jos oikein ymmärsin, niin sinä olet modannut tuota ZTE:n MF286-modeemia? Onnistuuko tuo ilman kolvia ja tinaa, jos noita antennin paikkoja siellä sisällä tahtoo vaihtaa?
Puavo sanoi:
Eli vaatisi modeemin avauksen ja sitten pitäisi vaihtaa jompi kumpi reunimmisista johdoista siihen keskelle diversiteettiantennin paikalla? Ja toki saada sitten se keskimmäinen johto jompaan kumpaan reunaan?

Onko nuo johdot ihan ilman tinausta irroitettavia ja takaisin laitettavia? Vai vaatiiko kolvaustakin?
 
@juu-zo Jos oikein ymmärsin, niin sinä olet modannut tuota ZTE:n MF286-modeemia? Onnistuuko tuo ilman kolvia ja tinaa, jos noita antennin paikkoja siellä sisällä tahtoo vaihtaa?

Onnistuu ilman mitään juottamisia. Alkuperäiset johdot sisällä riittää juuri ja juuri tuohon diversity antennin siirtämiseen ulkoiseen liittimeen. Jos haluaa pidemmän päälle paremman ratkaisun tehdä niin kannattaa ostaa pidempi johto tuonne sisälle. (En nyt muista millä liittimillä se siellä sisällä oli, ebaystä löytyy kuitenkin pidempiä piuhoja valmiilla päillä) Ei kuitenkaan siis tarvi mitään juottamista.
 
Kokeilussa MF286D Elisalta. Modeemi yhdistää samaan torniin ja soluun kuin Oneplus 7T puhelimessa käytössä oleva Elisan liittymä, mutta silti modeemi antaa todella heikkoja nopeuksia säännöllisesti, vaikka puhelimella paukkuu lähes maksimit kerta toisensa jälkeen. Modeemissa 100M -liittymä, mutta nopeudet useasti alle 10 Mbps. Kännykässä 200M ja nopeudet yleensä +150 Mbps.

Ei antenneja eikä muutettu mitään modeemin asetuksia. Mitä kokeilla tai tarkistaa?
 
Viimeksi muokattu:
Kokeilussa MF286D Elisalta. Modeemi yhdistää samaan torniin ja soluun kuin Oneplus 7T puhelimessa käytössä oleva Elisan liittymä, mutta silti modeemi antaa todella heikkoja nopeuksia säännöllisesti, vaikka puhelimella paukkuu lähes maksimit kerta toisensa jälkeen. Modeemissa 100M -liittymä, mutta nopeudet useasti alle 10 Mbps. Kännykässä 200M ja nopeudet yleensä +150 Mbps.

Ei antenneja eikä muutettu mitään modeemin asetuksia. Mitä kokeilla tai tarkistaa?
Tarkasta mitkä taajuudet käytössä.
 
Testaa lukita taajuus, käy kaikki läpi. Kato millä saat parhaat nopeudet.
Tähän liittyen niin Huawein vastaavalla niin yksi taajuus antaa palkin, mutta vain autolla saa 5 pykälää. Onko sitten joku että käyttää kahta taajuutta?
 
Tähän liittyen niin Huawein vastaavalla niin yksi taajuus antaa palkin, mutta vain autolla saa 5 pykälää. Onko sitten joku että käyttää kahta taajuutta?

Palkit kertoo päätaajuuden signaalin voimakkuuden. Eri taajuudet kuuluvat eri tavalla, joten auto-moodissa päätaajuus saattaa olla matala taajuus, joka kantaa kauemmaksi ja kuuluu paremmin kuin esim. taajuuslukolla oleva korkeampi taajuus, joka vaimenee nopeammin. Monesti tukiasemissa on useita taajuuksia.

Muutenkin noista palkeista ei ole välttämättä kovin paljoa hyötyä vaan kannattaa katsoa asetussivulta signaalitiedot, jossa on numeerisesti kerrottu voimakkuus (RSRP), laatu (RSRQ) ja häiriöt (SINR).
 
Oliko missään ohjeita, miten tämän purkin parhaiten saa avattua antennimodia varten? Jotenkin nuo etu- ja takapaneelin saa kammettua irti, mutta mistä kannattaa aloittaa niin että kotelo säilyy ehjänä. Yksi ruuvikin näkyy akkukotelossa olevan.
 
Palkit kertoo päätaajuuden signaalin voimakkuuden. Eri taajuudet kuuluvat eri tavalla, joten auto-moodissa päätaajuus saattaa olla matala taajuus, joka kantaa kauemmaksi ja kuuluu paremmin kuin esim. taajuuslukolla oleva korkeampi taajuus, joka vaimenee nopeammin. Monesti tukiasemissa on useita taajuuksia.

Muutenkin noista palkeista ei ole välttämättä kovin paljoa hyötyä vaan kannattaa katsoa asetussivulta signaalitiedot, jossa on numeerisesti kerrottu voimakkuus (RSRP), laatu (RSRQ) ja häiriöt (SINR).
Kiitos.
Ihmettelin vain kun lukitulla taajuudella ei saanut samoja irti kuin autolla.
 
Sainpas ehjänä auki. Laittelen muutaman valokuvan ja seikkaperäiset ohjeet. Tämä on siis vanhempaa 286-mallia (ei 286A)

EDIT:
Takakansi pitää irroittaa ensin. Lähtee helpommin irtoamaan tuolta alareunasta (eli eripuolelta kuin missä sormet nyt on). Leveällä talttapaisellä meisselillä kun kampeaa rungon ja kuoren välistä niin lähtee. Sitten kannattaa naksutella auki yläreuna ja sen jälkeen toinen sivu. Akkukotelon ruuvi muistettava irrottaa.



Sitten näyttää tältä. Ala- ja yläreunoissa on kaksi ruuvia ja keskellä yksi. Koko lailla monta ruuvia tuhlattu, katiska kyllä pysyisi kasassa hyvin ilmankin. Ruuvit pieniä ristipäisiä.


Piirilevy näyttää tältä. Levykin oli kiinni viidellä ruuvilla jotta varmasti pysyy. Mihin kohtiin noita kaapeleita pitäisi siirrellä jos haluaa ulkoisten antennien käytettävyyttä parantaa?



EDIT2:
Lueskelin ketjua taaksepäin ja löytyi ohjeet. Eli takaapäin katsottuna pitää vaihtaa keskimmäisen (aux) ja vasemman puoleisen (M_HB) antennin liittimet ristiin.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan hyvin tuntuu toimivan. Sain tuolla antennimodilla ja noilla pupunkorvilla Telialla 1800+800 MHz yhteyden kuuden kilometrin päästä (ykköstien varrella eNB id 147128 ja siitä suunnilleen suoraan pohjoiseen) ja nopeutta noin 60/3 megaa. Modeemi lautarakenteisen talon sisällä, ei mitään metallia eristeenä. Signaalinvoimakkuus -110dBm@1800MHz. Samassa paikassa puhelin viihtyy enimmäkseen 3G:ssä, joskin sain kyllä Cellmapperilla kännykälläkin mitattua 1800MHz:aa kun sopivan paikan etsi.
 
Voi olla että hankin tämän MF286D-version pian. Alueella on tarjolla 4G+ eli LTE-A 800 Mhz ja 1800 Mhz taajuuksilla. Etäisyys mastoon on 2,5 km, mutta välissä on muutama isohko puu, joiden vuoksi signaali on puhelimella jotain -95...-100 dBm 1 800 MHz verkossa, joten aika varmasti tarvitsee laittaa ulkoista antennia että pääsen tavoitenopeuksiin. Eli joko laitan vain 1800 MHz ulkoisen antennin ja annan laitteen sisäisen antennin hoitaa 800 MHz tai sitten modaan? Olenko ymmärtänyt oikein?

Edit: Minultahan löytyi MF286A-versio jo kaapista, en edes muistanut omistavani tällaista.

Nyt yritän saada tätä toimimaan kunnolla. LTE-taajuus on 1800 MHz ja asetuksista laitoin taajuuslukituksen 800 & 1800 MHz. CA kuitenkin tipahtelee pois vähän väliä. Signaalit näyttää tältä

Elisa
Signaalin voimakkuus-97 dBm
Ensisijaisen taajuuden RSRQ-13 dB
SINR 15.8 dB
CA tilaEi CA mahdollisuutta
LTE taajuus1800MHz(B3)

CA menee aktiiviseksi noin 5 sekunnin viiveellä, kun kuormitan verkkoa esim. Speedtestillä. Eli ensin toimii noin 40 M nopeudella ja sitten alkaa hakata rajoitinta vasten (joka mulla nyt 50 M, huomenna 300 M). Eikö se taajuuslukitus nyt onnistunut vai mitä ihmettä?

Kokeilin myös Telian verkossa. Liittymä tällä hetkellä rajoitettu 20 M nopeuteen, mutta signaali näyttäisi tältä.

Signaalin voimakkuus-82 dBm
Ensisijaisen taajuuden RSRQ-8 dB
SINR 13.8 dB (vaihtelee 13 ja 15 välillä)

Ainakin voimakkuus on paljon parempi, ja 4G+ näkyy olevan koko ajan käytössä. Ehkä kannattaisi ottaa Telia?
 
Viimeksi muokattu:
MF286D purkukuvat löytyypi nyt täältä:



Kohtalainen parannus vanhaan MF286A + Iskrat, 3km päässä olevaan DNA:n tukariin, jopa ilman mitään antennimodauksia. Ainakin uploadien osalta.

Mutta antenneja säätäen tuolla vanhalla kustomilla splitterillä (linkki MF286A modiin, uusi säätö yllä kuvassa 14) dBm arvot parani ~6dBm verrattuna modaamattomaan, ja ~3dBm verrattuna vanhaan modattuun MF286A:han. Nopeuksiin ei tuntunut kuitenkaan ihmeemmin vaikuttavan, vaikka kaikki taajuudet kävin läpi pariin kertaan.

Jostain syystä nyt kuitenkin vain ja ainoastaan 1800MHz taajuudella uploadit on täysin rikki, ei lähde kuin max 2Mbit ulos, oli modattu antennit tai ei. Vanhalla MF286A:lla kävi helposti 40Mbit paikkeilla. Melko mysteeri. Ja tuolla modatulla antennilla se aina arpoo 3CA:llekkin 1800Mhz master (upload) taajuudeksi. Ilman antennimodia tulee 2600Mhz. Ja siis todellakin kaikki muut 700, 2100, 2600 taajuudet toimii sen 30-40+ Mbit... tuntia aikaisemmin aamulla vielä vanhalla vehkeellä koitin 1800 joka toimi täysiä.

En tiedä pitäiskö vielä hommata yksi IPX-SMA piuha ettei vahingossakaan tuo sisäinen M-antenni sekoita pakkaa kun on yhteydessä tuohon sisäiseen SMA-liittimeen.
 
Viimeksi muokattu:
MF286D purkukuvat löytyypi nyt täältä:



Kohtalainen parannus vanhaan MF286A + Iskrat, 3km päässä olevaan DNA:n tukariin, jopa ilman mitään antennimodauksia. Ainakin uploadien osalta.

Mutta antenneja säätäen tuolla vanhalla kustomilla splitterillä (linkki MF286A modiin, uusi säätö yllä kuvassa 14) dBm arvot parani ~6dBm verrattuna modaamattomaan, ja ~3dBm verrattuna vanhaan modattuun MF286A:han. Nopeuksiin ei tuntunut kuitenkaan ihmeemmin vaikuttavan, vaikka kaikki taajuudet kävin läpi pariin kertaan.

Jostain syystä nyt kuitenkin vain ja ainoastaan 1800MHz taajuudella uploadit on täysin rikki, ei lähde kuin max 2Mbit ulos, oli modattu antennit tai ei. Vanhalla MF286A:lla kävi helposti 40Mbit paikkeilla. Melko mysteeri. Ja tuolla modatulla antennilla se aina arpoo 3CA:llekkin 1800Mhz master (upload) taajuudeksi. Ilman antennimodia tulee 2600Mhz.

En tiedä pitäiskö vielä hommata yksi IPX-SMA piuha ettei vahingossakaan tuo sisäinen M-antenni sekoita pakkaa kun on yhteydessä tuohon sisäiseen SMA-liittimeen.


Mikäköhän kortti tuolla suojan alla on? Sen malli kiinnostaisi.
 
Mikäköhän kortti tuolla suojan alla on? Sen malli kiinnostaisi.

Niin muakin, mutta ei pohjasta ainakaan löydy merkintöjä ja tuo päälle liimattu suoja ei hevillä lähde pois. Mutta eipä vanhassakaan mallissa päällä lukenut mitään.
 
Voiko noihin antenniliittimiin lyödä johdollisen ja magneettijalkaisen WiFi -antennin kiinni jotta WiFi toimisi paremmin? Vein toiseen huoneeseen modeemin ja yhteys pätkii jatkuvasti.
 
Voiko noihin antenniliittimiin lyödä johdollisen ja magneettijalkaisen WiFi -antennin kiinni jotta WiFi toimisi paremmin? Vein toiseen huoneeseen modeemin ja yhteys pätkii jatkuvasti.
Mikä versio sinulla on purkista? Noissa alkuperäisissä oli ihan älyttömän tehokkaan oloinen wifi. Siellä on tehosäätö siellä valikoissa. Minulla riitti isossa talossa medium asetuskin.
 
Samaa mieltä Cirruksen kanssa. Tässä MF286 purkissa on todella tehokas WiFi. Voisi melkein sanoa, että liian tehokas.
 
Wifi-reitittimen/AP:n ison lähetystehon käyttö ei ole kovin järkevää, ellei tavoitteena ole yksisuuntainen kommunikointi. Täällä perusteita: 8 syytä säätää WLAN-tukiasemien lähetysteho pienemmäksi - Metis.fi
Jep, ja sitä oletusasetuksilla ZTE tuntuu tekevän... Laitteessa on kyllä asetuksissa kolme tehotasoa. Tosin, ei saisi ylittää 2,4 GHz alueella tuota 100mW , mut purkki tekee mitä tekee.

Itse ajan Ubiquitin Unifi AC Long Rangea matalilla tehoilla ja kiitos laitteen hyvien antennien, kuulee se minun laitteet loistavasti koko kaksiossa kiviseinienkin takaa.
 
Kovin tykkäsi eilen uuden sijaintinsa myötä pätkiä signaali. Matkaa modeemiin 15 metriä ja yksi seinä. Koriste-esineiden takana, mutta en tiedä voisiko ne tehdä moista... Nostin puoli metriä ylemmälle tasolle, kokeillaan pätkiikö vielä. Sitten säädän tehoa.
 
Jep, ja sitä oletusasetuksilla ZTE tuntuu tekevän... Laitteessa on kyllä asetuksissa kolme tehotasoa. Tosin, ei saisi ylittää 2,4 GHz alueella tuota 100mW , mut purkki tekee mitä tekee.

Itse ajan Ubiquitin Unifi AC Long Rangea matalilla tehoilla ja kiitos laitteen hyvien antennien, kuulee se minun laitteet loistavasti koko kaksiossa kiviseinienkin takaa.

D -malli minulla on. Missä kohti valikoita tuo asetus oikein on? Ei osu millään silmään.
 
D -malli minulla on. Missä kohti valikoita tuo asetus oikein on? Ei osu millään silmään.

Ekassa mallissa: Advanced settings -> Power-save. En tiedä D-mallista.

Edit:

powersave.png
 
Juuei, minulla on Elisan boxi. Ei ole tuollaista valikkoa. Jostain kumman syystä vaikka laitan TP-Linkin reitittimen jatkoksi wifille, ei silti ylläpidä yhteyttä. Alkaa epäilyttää oma WiFi -adapteri tietokoneessa.

edit: vaikka yhteys toimii erinomaisesti kännykän wifi hotspotilla...
 
Siten, että kun on useampi purkki vierekkäin ja sitten sellainen, jossa voi säätää lähetystehoja ihan dBm tasolla, niin ZTE tuntuu menevän vähän yli 100mW tehon...

Ah, yli "standardien", mikä lie nyt tuota rajoittaakaan. Oletin että ei tuollaista voi tapahtua, vaan korkeintaan tietoturvan puolesta pelätään. :D

Joku kamala kräkkeri tulee pihalle ja kräkkää sen kotiwlanin
 
Juu ei kyllä pitkällisen analyysin jälkeen kännykkäkään ei toimi tuon WiFin kanssa. Toimii ihan OK niin kauan kun on näköyhteys. Heti kun menee kulman taa, koko signaali kuolee. Etäisyyttä vain 5 - 10 metriä. Onko tämä normaali 5GHz signaalille? Vaikuttaako tuo modeemin sijainti mitenkään asiaan? Se on nyt noiden olkkarin ikkunoiden edessä.
 
Vaikuttaako tuo modeemin sijainti mitenkään asiaan? Se on nyt noiden olkkarin ikkunoiden edessä.
Osittain normaalia, mutta jos on metallikalvon sisältävät lasit, niin voisiko tulla niistä sopiva vaimentava heijastus? Kokeile laittaa vaikka lattialle. Yhdellä tukiasemalla mahdollisimman keskeinen paikka käyttöpaikkojen suhteen on tietysti paras
 
Osittain normaalia, mutta jos on metallikalvon sisältävät lasit, niin voisiko tulla niistä sopiva vaimentava heijastus? Kokeile laittaa vaikka lattialle. Yhdellä tukiasemalla mahdollisimman keskeinen paikka käyttöpaikkojen suhteen on tietysti paras
Jos tosiaan ei muu auta, niin se on raijattava takaisin tuonne kaappiin kämpän keskelle. Vitsi piilee siinä, että 4G toimii _huomattavasti_ paremmin tuolla ikkunoiden luona (vaikka lämpölasit löytyykin).
 
Pienikin siirto voi auttaa molempia (cellu ja wifi). Lämpölasin karmin kohdalla voi olla paras läpäisy (seinärakenteesta riippuen), ja samalla mahdolliset heijastukset vähenevät.
Tai sitten jos on huoneissa valmis kaapelointi, niin mesh-tukareita sinne ja modeemin wifi veks.
 
Tulin siihen tulokseen että jossain oli jotain vikaa. Ihan kuin signaalit olisivat tapelleet keskenään. Erinomaisesta kuuluvuudesta nollaan ja takaisin. Antauduin ja otin ZTE:stä WiFin kokonaan pois ja laitoin wanhan mutta erinomaisen TP-Linkin -reitittimen hoitamaan sisäverkon ja WiFin. Nyt toimii erinomaisesti, mutta harmittaa kun ei saanut ratkaistua katkeavan wifin mysteeriä. NetSpotilla tsekkasin signaalia ja vähän väliä tipahti nollille ja takaisin.
 
Käyttääkö tämä uudempi MF286D modeemi noita ulkoisia antenni liittimiä suoraan mimon luomiseen ilman mitään kikkailuja. Vai pitääkö tässäkin mallissa tehdä sama antenni modaus mitä vanhemmassa mallissa.
 
Käyttääkö tämä uudempi MF286D modeemi noita ulkoisia antenni liittimiä suoraan mimon luomiseen ilman mitään kikkailuja. Vai pitääkö tässäkin mallissa tehdä sama antenni modaus mitä vanhemmassa mallissa.

Kyllä se kikkailua vaatii, purkukuvat löytyy kun vähän selaat ketjua taakse.
 
Kyllä se kikkailua vaatii, purkukuvat löytyy kun vähän selaat ketjua taakse.
Okei pitääkö tässä uudemassa mallissa siirtää samat johdot ristiin mitä vanhassa. Vai kuinka se on tässä uudemassa toteutettu.

Onko muuten olemassa jotain toista modeemia joka käyttää suoraan molempia ulkoisia antenni paikkoja mimon luomiseen. Vaikka tuon vanhemman mallisen MF286 tein sen antenni modauksen ja se oli helppo tehdä. Niin nyt on modeemi sitten jostain syystä hajonnut. Niin vähän kuumottaa hakea uutta modeemia 200€ Elisalta ja tehdä toi modaus jos siihenkin tulee joku vika. Takuuhan tuossa raukeaa jos modeemin avaa.
 
Okei pitääkö tässä uudemassa mallissa siirtää samat johdot ristiin mitä vanhassa. Vai kuinka se on tässä uudemassa toteutettu.

Katso se purkukuva postaus. Siinä on nyt enemmän liittimiä, en tiedä mihin kannattaa ilman y-splitteriä laittaa. edit: Äh siis eihän siinä noita 4g liittimiä sen enempää ole. Järjestyksessä lienee high (2300-2600mhz, jos sama kuin MF286), mid/low (<2300mhz), diversity. Ilman y-splitteriä se on sitten valinta toimiiko pelkästään 2600 vai muut.

Onko muuten olemassa jotain toista modeemia joka käyttää suoraan molempia ulkoisia antenni paikkoja mimon luomiseen. Vaikka tuon vanhemman mallisen MF286 tein sen antenni modauksen ja se oli helppo tehdä. Niin nyt on modeemi sitten jostain syystä hajonnut. Niin vähän kuumottaa hakea uutta modeemia 200€ Elisalta ja tehdä toi modaus jos siihenkin tulee joku vika. Takuuhan tuossa raukeaa jos modeemin avaa.

No osta tuolta myyjältä, niin ei tarvi miettiä rahanmenoa (tai takuita joita ei ole):

Omanikin ostin siltä postitse. Jossain näkyi joskus olleen huutokaupalla myynnissä iso kasa noita modeemeja, ilmeisesti trokaa niitä nyt eteenpäin. Mukava myyjä, ei tarvi arastella.

Tuohon hintaan no-brainer modeemi hankkia.
 
Viimeksi muokattu:
Aivan. No ei ainakaan vielä tarvitse ostaa uutta modeemia, kun sain vanhan toimimaan. Oli virtalähde mennyt rikki ja akku oli pääsyt tyhjentymään. Hommasi uuden virtalähteen ja rupes toimimaan.
 
MF286D ollut käytössä nyt useamman kuukauden enkä vieläkään voi olla täysin tyytyväinen toimivuuteen. 100M yhteydellä nopeudet seilaa jatkuvasti 0-40 Mbps välillä ja yhteys on etenkin tietokoneella todella takkuileva. Puhelimella etäisyydestä reitittimeen riippumatta yhteys aina parempi. Neljällä eri tietkoneella kaikilla ongelmia pitää vakaa yhteys etäisyydestä riippumatta. Eri taajuuksia ja kanavia lukittelemalla tilanne ei ole juurikaan parantunut. Masto on alle 2km päässä. Kännykällä saman operaattorin liittymällä yhteyksissä ei ikinä ongelmia ja nopeudet yleensä väh. 75% maksimista.

Onko mistään "pupunkorvista" mitään hyötyä ja jos on, niin millaiset pitäisi hankkia? Muita kikkoja, asetuksia jne?
 
Jollain vinkkejä kun alkuperäinen DNA:n firmiksellä (vm 2018 eikä uudempia tule :rolleyes:) MF286 alkanut tekemään sitä että käyttöliittymään pääsee muutaman minuutin, max 5 min saa hypistellä asetuksia ja sitten homma on seis.

Nettiyhteys toimii ihan normaalisti ja laite vastaa 1ms pingeihin, mutta käyttöliittymä on täysin kaput eikä siihen pääsi kiinni LANista tai WIFI:stä ennen kuin katkoo virrat. Ja sitten taas sama homma; toimii muutaman minuutin.

Täys resetti? (Tässä ei vissiin saa edes asetuksia talteen - eli MAC bindit ym. lähtee kävelemään, jne?)
 
MF286D ollut käytössä nyt useamman kuukauden enkä vieläkään voi olla täysin tyytyväinen toimivuuteen. 100M yhteydellä nopeudet seilaa jatkuvasti 0-40 Mbps välillä ja yhteys on etenkin tietokoneella todella takkuileva. Puhelimella etäisyydestä reitittimeen riippumatta yhteys aina parempi. Neljällä eri tietkoneella kaikilla ongelmia pitää vakaa yhteys etäisyydestä riippumatta. Eri taajuuksia ja kanavia lukittelemalla tilanne ei ole juurikaan parantunut. Masto on alle 2km päässä. Kännykällä saman operaattorin liittymällä yhteyksissä ei ikinä ongelmia ja nopeudet yleensä väh. 75% maksimista.

Onko mistään "pupunkorvista" mitään hyötyä ja jos on, niin millaiset pitäisi hankkia? Muita kikkoja, asetuksia jne?

Eipä niistä pupunkorvista taida tän mokkulan suhteen olla mitään hyötyä,jos sen haluaa "oikeesti"toimivaksi niin kannattaa lukea noita aikasempia viestejä siitä sisäisestä antenni modauksesta,ja sen jälkeen hommata kunnon suunta-antenni yms ,niin sillon saa ne ulkoiset liittimet toimiin "kunnolla".Jaluultavasti yhteyden nopeuskin muuttuu paremmaksi,riipuen toki kuinka ruuhkanen tukiasema on.

ps.
En vaan jaksa tajuta että mikä "vtun" idea zte:llä on alkujaankin ollu ton antenni systeemin takana.omasta mielestä sillä on vaan rampautettu ulkoantennien täysi hyöty.
 
Mitä eroa on MF286 ja MF286D:n välillä? Mulla siis toi MF286 varaston perukoilla, ja pitäisi ottaa se käyttöön. Ajattelin vain, että nää modeemit varmaan kehittynyt tästä versiosta jonkun verran, eli kannattaako hankkia uusi?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 401
Viestejä
4 550 133
Jäsenet
74 984
Uusin jäsen
Tere

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom