Hei.
Olen tätä ketjua lukenut mielenkiinnolla, itselläni on ollut ongelmia kodin nettiyhteyden kanssa viimeiset puoli vuotta.
Elisan liittymä 5G ja Elisa ZTE MC7010 modeemi.
Ongelmana on se, että parhaaseen katseluaikaan, (klo 19:00-21:30) niin nettiyhteys hidastuu todella voimakkaasti ja Elisa viihteessä kuva puuroutuu / katoaa, joudun modeemin käynnistämään uudelleen jotta voin jatkaa television katsomista, kun tilanne ilmenee on netin nopeus 42Mbps/10Mbps ja tämä tilanne voi ilmetä myös keskellä päivää.
Modeemi ei itsessään herää henkiin, vaan joudun manuaalisen resetoinnin tekemään, jotta saan nettiyhteyden takaisin toimimaan. (modeemissa on päällä ajatettu resetointi joka viikko tiistaisin klo 3:00) Itse mastoon on matkaa kodistani 3,5km. Ping-arvot ovat 15-21ms välissä.
Olen kokeillut myös pudottaa asetuksista eri taajuuksia pois, mutta en ole saanut vakautta asiaan enkä oikeastaan tiedä mitkä taajuudet tulisi ottaa pois tai olla päällä ?.
Erikoisinta on sitten että aamulla klo 8:00 --> ja keskellä päivää on nettiyhteys normaalilla tasolla ja nopeudet ovat 621Mbps/28Mbps.
Olen asiasta raportoinut myös Elisalle ja lähettivät uuden samanlaisen MC7010 modeemin minulle, jonka vaihdoin vanhan MC7010 tilalle katolle, ei vaikutusta sama tilanne jatkuu yhä.
Lisäksi modeemi on siirretty talon päätyyn katolle omaan mastoonsa .
Normaalisti: 4G-signaalin voimakkuus on -95dBm ja 4G-SINR on 6,8dB, 5G-signaalin voimakkuus on -95dBm ja 5G- SINR on 19,5dB
Kun ilta koittaa niin 4G -SINR arvo tippuu 1,5dB ja välillä menee -1,8dB puolelle, sama koskee 5G-signaalin SINR arvoa joka tippuu 3,5dB / 6dB välille parhaaseen katseluaikaan.
Ideat loppuu itselläni asian osalta, että mitä seuraavaksi tulisi kokeilla tai muuttaa että saisin nettiyhteyden vakaalle tasolle.
Tässä alla on kuvakaappaus normaalista tilasta, kun näin aamuisin katson verkon tilan.