Suomen Yhteisverkko Oy:n radioverkon modernisointi Nokian tekniikalla käyttäjäkokemukset/palaute

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TJ74
  • Aloitettu Aloitettu
Taas uusi artikkeli, toimittajat ei koskaan kysy suljetuista torneista mitään.

Jutussa herättää sellainen, että eikö puhelimessa ole VoLTE-tukea eli puhelut kulkevat 4G-verkossa?
 
Jutussa herättää sellainen, että eikö puhelimessa ole VoLTE-tukea eli puhelut kulkevat 4G-verkossa?
Vaikka olisikin (varmaan ainakin liki kaikissa 2020 jälkeen myydyissä puhelimissa on), osassa laitteista taitaa tuo olla oletuksena pois päältä ja/tai tuo pitää aktivoida liittymään erikseen. Muistelisin että itse ainakin olisin joutunut erikseen työpuhelimen asetuksista kääntämään tuon VoLTE:n päälle. Tuskin tavallinen puhelimenkäyttäjä tuollaisia tajuaa tarkistaa ja ihmetellä.
 
Olin aamupäivällä palaverissa, jossa keskustelu harhautui välillä mobiilidatoihin ja kuulin, että Savonlinnan ja Juvan välillä yhteisverkon 4G-nopeudet olisivat monissa paikoissa 10/5-tasoa. Striimavien valvontakameroiden käytöstä ei kuulemma pätkimisen vuoksi puhettakaan 5G-alueiden ulkopuolella ja 4g-riistakameroidenkin kanssa ollut yhteysongelmia. Elisalla ei tilanne kuulemma yhtään parempi eli heikolla mallilla tuntuu dataliikenne olevan. Itse en ole viime aikoina tuolla liikkunut eli ei omia kokemuksia.
 
Jutussa herättää sellainen, että eikö puhelimessa ole VoLTE-tukea eli puhelut kulkevat 4G-verkossa?
Onko sellaista puhelinta olemassa jossa olis VoLTE tuki?
Mä olen aina välillä etsinyt kapulaa jossa olis 4G ja wlan mutta hankalaa on.

Siis en laske valtavirrasta poiketen älykännykkää puhelimeksi, kuivat näpit>näyttö ei tottele pieni näyttö>ei nää ja vielä android>noh anti olla.

Nuo nyt ei kuulu tämän ketjun piiriin mutta valitettavasti asiat eivät ole yksinkertaisia, meissä on eroja.
 
Vaikka olisikin (varmaan ainakin liki kaikissa 2020 jälkeen myydyissä puhelimissa on), osassa laitteista taitaa tuo olla oletuksena pois päältä ja/tai tuo pitää aktivoida liittymään erikseen. Muistelisin että itse ainakin olisin joutunut erikseen työpuhelimen asetuksista kääntämään tuon VoLTE:n päälle. Tuskin tavallinen puhelimenkäyttäjä tuollaisia tajuaa tarkistaa ja ihmetellä.
Telian liittymissä tämä pitää erikseen aktivoida Oma Teliassa tms.
Ja sen alla on myös sit täpättävissa VoWiFi päälle, joka myös defaulttina pois.

Ei nämä toki auta, jos siinä lähimmässä suljetussa mastossa meni samalla 4g ja 2g kuuluvuudet.
 
Telian liittymissä tämä pitää erikseen aktivoida Oma Teliassa tms.
Ja sen alla on myös sit täpättävissa VoWiFi päälle, joka myös defaulttina pois.

Ei nämä toki auta, jos siinä lähimmässä suljetussa mastossa meni samalla 4g ja 2g kuuluvuudet.
Minkähän ihmeen takia tuo VoLTE on operaattoreilla oletuksena pois päältä? Varmaan vähenisi edes jonkun verran nuo "täällä ei puhelin kuulu" -valitukset jos tuo olisi oletuksena päällä ja asiakkaat eivät olisi niin kiukkuisia.
 
Minkähän ihmeen takia tuo VoLTE on operaattoreilla oletuksena pois päältä? Varmaan vähenisi edes jonkun verran nuo "täällä ei puhelin kuulu" -valitukset jos tuo olisi oletuksena päällä ja asiakkaat eivät olisi niin kiukkuisia.

Todennäköisesti peruja ajalta, jolloin tuki puhelimissa oli puutteellista ja se aiheutti enemmän ongelmia, kuin hyötyä. Samasta syystä se ei ole läheskään kaikissa puhelimissa oletuksena päällä.

Kuten yllä on mainittu, VoLTE:n ja VoWifin luotettava käyttöönotto isolle osalle käyttäjiä on ihan tekemätön paikka. Se kun voi vaatia ainakin:

Liittymän asetusten säätöä portaalista
Puhelimen asetusten säätöä perusasetuksista
Puhelimen asetusten säätöä kehittäjä/advanced/"salavalikosta"
Puhelimen käyttiksen päivityksen
Asetusten tekemisen joka profiilille Multi SIM käytössä

Parhaimmillaan kaikkia yllä olevia asioita. Ainoa järkevä tapa olisi ollut saada tuo käyttöön operaattoriprofiilin kautta, kuten vaikka APN asetukset. En tosin tiedä, onko tuo edes teknisesti mahdollista.

Nyt kävi toisin ja jälkipyykkiä perataan siihen asti, kunnes pitäisi saada VoNR päälle aikanaan.
 
Jutussa herättää sellainen, että eikö puhelimessa ole VoLTE-tukea eli puhelut kulkevat 4G-verkossa?
Mulla ainakin ihan keski-uudellamaalla alkoi puhelut kotona pätkiä kun elisa sammutti 3g verkon. 2g puhelut kyllä toimivat hyvin, mutta en tiedä kuinka hemmetisti puhelun pitää pätkiä että puhelu siirtyisi sinne.

Käytännössä olen korjannut tilanteen laittamalla wifitukarit lopulta kattoon, ja VoWifi luureista ensisijaiseksi.
 
Mulla ainakin ihan keski-uudellamaalla alkoi puhelut kotona pätkiä kun elisa sammutti 3g verkon. 2g puhelut kyllä toimivat hyvin, mutta en tiedä kuinka hemmetisti puhelun pitää pätkiä että puhelu siirtyisi sinne.

Käytännössä olen korjannut tilanteen laittamalla wifitukarit lopulta kattoon, ja VoWifi luureista ensisijaiseksi.
Itsellä toimii sekä työliittymä että oma liittymä ihan hienosti VoLTElla kun on kodin ulkopuolella ja kotona on tietty käytössä VoWifi kun joku aika sitten täällä ei ollut sisällä oikein minkään operaattorin signaalia. Nykyään kuuluu kyllä sekä DNA että Elisa sisälläkin.
 
Itsellä toimii sekä työliittymä että oma liittymä ihan hienosti VoLTElla kun on kodin ulkopuolella ja kotona on tietty käytössä VoWifi kun joku aika sitten täällä ei ollut sisällä oikein minkään operaattorin signaalia. Nykyään kuuluu kyllä sekä DNA että Elisa sisälläkin.
Kyllä tuo VoLTE toimii ihan nätisti, tarkoitin vaan sitä että myös tässä suhteellisenkin lähellä pk seutua 3G verkon sammutus on tuonut esiin sen että 4G verkko ei ole läheskään yhtä kattava.. Sitä en osaa sanoa olisiko 5G sitten jotenkin ratkaisevasti vahvempi, kun liittymä ei siihen taivu.
 
Sitä en osaa sanoa olisiko 5G sitten jotenkin ratkaisevasti vahvempi, kun liittymä ei siihen taivu.

Ei juurikaan puheluhin vaikuta, kun VoLTE toimii joka tapauksessa vain 4G:ssa. Ja SYV:n ja NSA:n tapauksessa 5G vaatii datapuolella joka tapauksessa 4G ankkurin.

Sitten aikanaan SA-moodissa voisi käyttää VoNR:aa, mutta koska lähes koko valtakunnan verkko on n28 taajuutta, käytännössä sillä ei tee yksistään mitään datakäytössä ja NSA on pakko olla mukana siedettävien datanopeuksien takia. Jolloin taas joudutaan käyttämään VoLTE:ta ja ylläpitämään 4G verkkoa maailman tappiin asti ja mitään aidon 5G verkon hyötyjä ei saada käyttöön, kuin korkeintaan kaupunkien ydinkeskustoissa.
 
Mitähän nopeuksia saisi pelkällä n28 SA:ssa? 10MHz kaistanleveys ja kahden operaattorin käyttäjät, ei ehkä hyvä yhdistelmä.

Käytännössä yhteisverkossa ei "onnistu" yhdistäminen 5G verkossa, kun Elisa on keskimmäisen taajuuskaistan huutanut itselle. 4G B20 eli 800MHz onnistuu, kun Telialla ja DNA:lla vierekkäiset taajuuskaistat.
 
Suurinpiirtein samat mitä B8 tai B28, 40-60Mbit/s
Ei ollenkaan huono tuo 40-60Mbit/s riittäisi hyvin minun käyttööni. Olen vain tottunut näkemään 5-10Mbit/s tämä siis kaupungissa, jossain syrjemmässä kovemmat vauhdit varmasti mahdollisia kun vähemmän käyttäjiä. Jos yhteisverkolla olisi SA ja sitä haluaisi käyttää ei olisi kannattavaa täällä, n78 kuuluvuutta ei sisällä ole tai se on epävakaa eli jäljelle jäisi vain n28 ja huonot nopeudet.
Näyttökuva 2024-10-26 002134.png
 
Ei ollenkaan huono tuo 40-60Mbit/s riittäisi hyvin minun käyttööni. Olen vain tottunut näkemään 5-10Mbit/s tämä siis kaupungissa, jossain syrjemmässä kovemmat vauhdit varmasti mahdollisia kun vähemmän käyttäjiä. Jos yhteisverkolla olisi SA ja sitä haluaisi käyttää ei olisi kannattavaa täällä, n78 kuuluvuutta ei sisällä ole tai se on epävakaa eli jäljelle jäisi vain n28 ja huonot nopeudet.
Näyttökuva 2024-10-26 002134.png
n28 SA solu menee valitettavasti todella nopeasti tukkoon jo ihan muutamalla aktiivisella käyttäjällä. Ja tämä kuitenkin karkeasti puolittaa suorituskyvyn nykyisiin B20 soluihin nähden.
 
Nyt kun SYV Nokia rakentaminen tiedotteen mukaan lähellä valmistumista, olisi kiinnostava kuulla mitä mieltä olette Nokia 4G palvelun tasosta SYV:ssä tällä hetkellä.
 
Olin aamupäivällä palaverissa, jossa keskustelu harhautui välillä mobiilidatoihin ja kuulin, että Savonlinnan ja Juvan välillä yhteisverkon 4G-nopeudet olisivat monissa paikoissa 10/5-tasoa. Striimavien valvontakameroiden käytöstä ei kuulemma pätkimisen vuoksi puhettakaan 5G-alueiden ulkopuolella ja 4g-riistakameroidenkin kanssa ollut yhteysongelmia. Elisalla ei tilanne kuulemma yhtään parempi eli heikolla mallilla tuntuu dataliikenne olevan. Itse en ole viime aikoina tuolla liikkunut eli ei omia kokemuksia.
Itse oon aholahden varikon jälkeisen maston asiakkaana. Etäisyys kolmisen kilsaa. 15/5 on yleinen nopeus mihin pääsee puhelimella. Modeemilla vähän enemmän, mutta aika tuskaista on iltaisin katsella suoratoistopalveluita. Nyt tuli Zte MC889A ulkomodeemi ja 5G liittymä. B20+N28 kombolla saa kivasti vauhtia (28M/25M signaali -95DBm) , mutta iltaisin selkeästi ruuhkainen.
Kävin näköetäisyydellä mastosta testaa nopeuksia. 65M/100M signaali -82DBm. Tuota tasoa kun sais kotonakin :love:

Naurettavinta on kuitenkin Elisan verkko. Ois alle kilometrin päässä masto, mutta pelkkä B20 taajuus. Otin prepaid liittymän jotta pääsi testaa Elisan yhteyden. Se vasta surkea oli... Hyvä että 5Mbit/s tuli läpi :(

Laitoin tilaukseen Iskar P62 + Cuby P5 + tv-antenni paketin. Katsotaan millaista parannusta saa yhteyteen kun mimo nousee mäellä olevan 2-krs omakotitalon harjalta 3 metrin mastoon. Lisäksi voisi testailla pääseekö mimolla kiinni ensolan tai kellarpellon mastoihin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 695
Viestejä
4 458 516
Jäsenet
73 816
Uusin jäsen
Jebux

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom