SRV on kyllä aika tukalassa tilanteessa. Saa nähdä, meneekö nurin lähivuosina.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
SRV on kyllä aika tukalassa tilanteessa. Saa nähdä, meneekö nurin lähivuosina.
Amcor sulkee pari tehdasta ja parisataa saa kenkää.
Elintarvikepakkauksia valmistava Amcor sulkee tehtaat Eurassa ja Lieksassa – lähes 200 saa potkut
Olen samassa käsityksessä, oli pelkästään ajan kysymysEikö toi Kauttuan tehdas ole tehny hidasta kuolemaa jo vuosikausia?
Itsehän olin duunissa tuolla rapiat 20 vuotta sitten jolloin se tunnettiin nimellä Åkerlund&Rausing.
Käsien heiluttelijoita on palkattu viime-aikoina Nesteeseen uusiutuvien puolelle ihan tajuttomasti, faster and bolder. Perinteisellä puolella munattomat penninvenyttäjät on pilannu koko homman.Keväällä tulossa isoimmat lakkoaallot aikoihin. Tästä voivat nyt lakkoilevat liitot syyttää itseään (jos lähtee pelleilemään niin pitää kestää myös seuraukset).
Nyt alkava lakko tullee näkymään ainakin suoraan Nesteen tulokseen jossa jo muutenkin varaa karsia "tauhkaa". Sama muutaman muun perusteollisuuden parissa olevan firman osalta.
Moneskohan YT liittyen Nokiaan? Jos miettii myös vanhaa mobiilipuolta niin noita on varmasti ollut kymmeniä.. Tietenkin kyseessä iso firma, yhtiöostoja ja -myyntejä, toimintojen tehostamisia sun muuta. Ihan ymmärrettävää siis että noita on ollut paljon mutta jotenkin se naurattaa että vähintään vuosittain joku YT-uutinen on ilmoilla.Vaihteeks taas Nokiaa:
Nokia aloittaa yt-neuvottelut – Suomessa jopa 180 työpaikkaa uhattuna
Eikö se ole melkein firma kuin firma niin joka syksyiset YT alkaa olla jo pikemmin perinne kuin poikkeus..Moneskohan YT liittyen Nokiaan? Jos miettii myös vanhaa mobiilipuolta niin noita on varmasti ollut kymmeniä.. Tietenkin kyseessä iso firma, yhtiöostoja ja -myyntejä, toimintojen tehostamisia sun muuta. Ihan ymmärrettävää siis että noita on ollut paljon mutta jotenkin se naurattaa että vähintään vuosittain joku YT-uutinen on ilmoilla.
Eikö toi Kauttuan tehdas ole tehny hidasta kuolemaa jo vuosikausia?
Itsehän olin duunissa tuolla rapiat 20 vuotta sitten jolloin se tunnettiin nimellä Åkerlund&Rausing.
Kuten olen sanonut, onnea niille joilla on omakotitalo ja kaksi autoa pihassa pankkilainalla ja rahoituksella ilman taloudellista puskuria.
Näin se menee.. "mutta kun laina on nyt niin halpaa". Kyllä tää on silti karmea tilanne kun näitä YT-ilmoituksia ja lomautuksia yms alkaa tulla enemmän. Nehän sitten vaikuttaa muihin firmoihin ja voi alkaa niitä domino-efektejä.Kuten olen sanonut, onnea niille joilla on omakotitalo ja kaksi autoa pihassa pankkilainalla ja rahoituksella ilman taloudellista puskuria.
Älkää eläkö yli varojenne, ihmiset.
Tietääko joku, onko laitonta tehdä työtä lomautettuna? Siis omalle työnantajalle.
No tämä nyt ei vastaa kysymykseeni ollenkaan. Rautalangasta vääntäen: Onko kiellettyä kirjoittaa se työmaili lomautettuna? Tai konsultoida mun tuuraajaa, jotta hommat hoituisi työpaikalla?Jos on töitä ja pitää ne tehdä. Niin lomautuksen voi keskeyttää tarvittavaksi ajaksi.
No niin saakin, mutta toiselle firmalle ja se toinen firma maksanee sulle palkkaa, joka vähentää ansiosidonnaista. Kysyinkin omien työtehtävien teosta.Meillä on ainakin ookoo kelle tahansa "paitsi kilpailijalle", kerrottu firman usein kysyttyä sivulla.
No niin saakin, mutta toiselle firmalle ja se toinen firma maksanee sulle palkkaa, joka vähentää ansiosidonnaista. Kysyinkin omien työtehtävien teosta.
Eli teillä harjoitetaan firmassa laitonta toimintaa.Meillä on ainakin ookoo kelle tahansa "paitsi kilpailijalle", kerrottu firman usein kysyttyä sivulla.
Eli teillä harjoitetaan firmassa laitonta toimintaa.
Kyllä se vastasi erittäin hyvin sinulle. Jos teet työtä niin silloin et ole oikeutettu lomautustukiin, koska et ole lomautettu. Eihän työtä tekevä voi työttömyyskorvaustakaan nostaa.No tämä nyt ei vastaa kysymykseeni ollenkaan. Rautalangasta vääntäen: Onko kiellettyä kirjoittaa se työmaili lomautettuna? Tai konsultoida mun tuuraajaa, jotta hommat hoituisi työpaikalla?
Aika monella työ ei ole joko tai. Itsekin teen varmasti joka lomalla "töitä", eli lukaisen joskus mailit ja vastaan jokuseen puheluun, joka auttaa työpaikalla olijoita valtavasti. Ei näin tartte tehdä, mutta en koe sitä vaivaksikaan. Tästä hommasta myös maksetaan >100te vuodessa, joten vähän olen valmis joustamaan. Ei mun perään kukaan kysele muutenkaan, saatan tehdä viikon-kaksi etätöitä kenllekään sen kummemmin raportoimatta. Meillä mitataan tuloksia, ei tunteja tai paikallaoloa.
Lähinnä sillä ajatuksella, että mun huolella hoitamani asiakkaat tai asiakascaset hoituisi hyvin lomautuksen aikana ja olisi kiva palata takaisin töihin lomautuksen jälkeenkin, kun asiakkaat on tyytäväisiä.Ookoo, en hiffannut, että et halua palkkaa tästä työstä
Nostaa lomautustukia samalla kuin on töissä.Mikä siinä on laitonta?
Jos kerran töitä on niin miksi olet lomautettu? Et voi olla molempia.Lähinnä sillä ajatuksella, että mun huolella hoitamani asiakkaat tai asiakascaset hoituisi hyvin lomautuksen aikana ja olisi kiva palata takaisin töihin lomautuksen jälkeenkin, kun asiakkaat on tyytäväisiä.
Olen täysin samaa mieltä tästä. Kysymykseni onkin hypoteettinen itselleni (en ole lomautusuhan alla) mutta mietin, miten asiantuntijaorganisaatioissa tulisi toimia. Usein yksi lyhyt puhelu saattaa säästää tunteja / päiviä turhaa työtä. Näinhän monessa firmassa (meilläkin) tehdään lomien aikaan. Ja ymmärrän täysin lomautuksen eron lomiin.Kyllä se vastasi erittäin hyvin sinulle. Jos teet työtä niin silloin et ole oikeutettu lomautustukiin, koska et ole lomautettu. Eihän työtä tekevä voi työttömyyskorvaustakaan nostaa.
En ole asiantuntija, mutta tietääkseni ei siitä mitään sanktioita tuu, koska ei työnantaja ole sinua pakottanut tai painostanut tekee.Olen täysin samaa mieltä tästä. Kysymykseni onkin hypoteettinen itselleni (en ole lomautusuhan alla) mutta mietin, miten asiantuntijaorganisaatioissa tulisi toimia. Usein yksi lyhyt puhelu saattaa säästää tunteja / päiviä turhaa työtä. Näinhän monessa firmassa (meilläkin) tehdään lomien aikaan. Ja ymmärrän täysin lomautuksen eron lomiin.
Jos esimies ta työkaveri soittaisi minulle töistä lomautukseni aikana, olisiko ainoa oike vastaus "en voi kertoa mitään, olen lomautettuna"? Tai pyytäisi laittamaan yhden mailin tms.
Eli jos moisesta toiminnasta jäisi kiinni (hypoteettinen tilanne mielestäni), niin mitä sanktioita ja kenelle tosta voisi tulla?
Tottakai voi. Otetaan esimerkiksi iso firma, jossa 50 asiantuntija / ratkaisumyyjää (ei mitään tuotemyyntiä). Jokaisella omat asiakkaat ja useilla vuosien/vuoskymmenien asiakassuhde. Nykytilanne, jossa myynti sakkaa kautta linjan ja firman kassatilanne on heikko, niin myyjistä lomautetaan puolet, ettei mene firma konkkaan. Ei se tarkoita, että näiden lomautettujen asiakkat lakkaavat tarvitsemasta palvelua, mutta kun oma myyjä on lomautettuna, niin sijaisen on monta kertaa helpompi toimia, jos saa jotain kysäistä lomautetulta.Jos kerran töitä on niin miksi olet lomautettu? Et voi olla molempia.
Voiko olla näinkään?En ole asiantuntija, mutta tietääkseni ei siitä mitään sanktioita tuu, koska ei työnantaja ole sinua pakottanut tai painostanut tekee.
Nostaa lomautustukia samalla kuin on töissä.
On lähes varmasti laitonta.No tämä nyt ei vastaa kysymykseeni ollenkaan. Rautalangasta vääntäen: Onko kiellettyä kirjoittaa se työmaili lomautettuna? Tai konsultoida mun tuuraajaa, jotta hommat hoituisi työpaikalla?
Aika monella työ ei ole joko tai. Itsekin teen varmasti joka lomalla "töitä", eli lukaisen joskus mailit ja vastaan jokuseen puheluun, joka auttaa työpaikalla olijoita valtavasti. Ei näin tartte tehdä, mutta en koe sitä vaivaksikaan. Tästä hommasta myös maksetaan >100te vuodessa, joten vähän olen valmis joustamaan. Ei mun perään kukaan kysele muutenkaan, saatan tehdä viikon-kaksi etätöitä kenllekään sen kummemmin raportoimatta. Meillä mitataan tuloksia, ei tunteja tai paikallaoloa.
Olen samaa mieltä. Mutta kaipaisin oikeaa vahvistusta tähän. En siis saa edes puhelimessa vastata mihinkään työpaikalta tulevaan kysymykseen tai syyllistyn rikokseen? Mikä on mahdollinen sanktio?On lähes varmasti laitonta.
Jos teet työtä, eikä työnantasi vakuutus ole voimassa, on kyseessä joku työsuojelurikos tjsp. Ei se työnantaja sattumalta maksele niitä ryhmähenkivakuutuksia ja mitälie työtapaturmavakuutuksia.
Tässä tapauksessa varmaan oikea laillinen toimintamalli olisi tyyliin 80%:nen lomautus ja viikkotyöaika lomautetuille se 8h tjsp. En ole ihan varma miten tuo toimii oikeasti.
Sanoisin, että on laitonta. Muutenhan osa työnantajista sanoisivat suoraan, että "nyt kun meillä on neljäsosa vähemmän hommia kuin normaalisti teemme näin: Olette vastedes kuukauden lomautettuna ja sitten kuukauden töissä. Kokoajan teette hommia vähän kevyemmin, työkkäristä saatte 2/3 palkasta silloin kun olette lomautettuna. Kaikki voittaa."Olen samaa mieltä. Mutta kaipaisin oikeaa vahvistusta tähän. En siis saa edes puhelimessa vastata mihinkään työpaikalta tulevaan kysymykseen tai syyllistyn rikokseen? Mikä on mahdollinen sanktio?
Liikutaan harmaalla alueella ja kuten totesin liki mahdotonta "jäädä kiinni", mutta periaatteen vuoksi kysyn.
Mitä tarkoitat, ettei kilpailijalle saisi tehdä töitä lomautettuna? Kyllä ihan työsopimuslain mukaan saa ottaa töitä vastaan lomautettuna. Toki jos on kilpailukieltosopimus rajoittamassa, niin sitten tilanne varmaankin eri.Meillä on ainakin ookoo kelle tahansa "paitsi kilpailijalle", kerrottu firman usein kysyttyä sivulla.
Useimmiten myös noi kilpailukieltohommelit ei päde lomautettuna.Mitä tarkoitat, ettei kilpailijalle saisi tehdä töitä lomautettuna? Kyllä ihan työsopimuslain mukaan saa ottaa töitä vastaan lomautettuna. Toki jos on kilpailukieltosopimus rajoittamassa, niin sitten tilanne varmaankin eri.
Mitä tarkoitat, ettei kilpailijalle saisi tehdä töitä lomautettuna? Kyllä ihan työsopimuslain mukaan saa ottaa töitä vastaan lomautettuna. Toki jos on kilpailukieltosopimus rajoittamassa, niin sitten tilanne varmaankin eri.