Yrittäjyys ja oma firma

Alv maksetaan ja se vähennetään myöhemmin alv tilityksestä.

Eikös tämä ole vanhaa tietoa. Oliko 2017 kun tämä muuttui niin, että alvia ei tarvitse maksaa, ilmoitus riittää. Eli tavallaan nykyään saa tuoda kokonaan ilman alvia maahan.
 
Teitkö siis Accounttorin kanssa sopimuksen kirjanpitopalveluista, vai pelkästä Procountor -ohjelmistosta? Nämähän on siis kaksi eri asiaa :)

Meillä ollut toi Procountori käytössä kun se ei kovin kallis ole sähköisen kirjanpidon ohjelmistoksi pienyrittäjälle. Meillä ainakin kirjanpitäjä (muualta kuin Accounttorilta siis) naputteli esim. nuo takautuvat merkinnät tuonne kyllä ihan ongelmitta kuitteja/tiliotteita vastaan. Procountor softassa itsessään ei nyt mitään isompa valittamisia vielä ole ollut muuta kuin ehkä hiukka kankea käyttöliittymä (missäpä näissä ei ole?).

Accountor hoitaa myös kirjanpidon. Se voisikin olla parempi jatkossa, että kirjanpitäjä onkin joku muu. Itse ohjelmistossa ei tosiaan mitään valittamista.
 
Miten ostan osakeyhtiölle esim torista käytetyn tavaran oikeaoppisesti että saan sen kulut kirjanpitoon?
Onko mahdollista ostaa ensin itselle omalla käteisella ja sitten myydä alv0 hinnalla osakeyhtiölle jos tuntematonta myyjää ei nappaa kirjoitella mitään kuitteja.
 
Miten ostan osakeyhtiölle esim torista käytetyn tavaran oikeaoppisesti että saan sen kulut kirjanpitoon?
Onko mahdollista ostaa ensin itselle omalla käteisella ja sitten myydä alv0 hinnalla osakeyhtiölle jos tuntematonta myyjää ei nappaa kirjoitella mitään kuitteja.

Kirjoitat itse kuitin ja sutaiset siihen jonkun allekirjoituksen tapaisen. Jos itse myyt oy:lle tavaraa voi verottajaa alkaa liikaa kiinnostamaan.
 
Miten ostan osakeyhtiölle esim torista käytetyn tavaran oikeaoppisesti että saan sen kulut kirjanpitoon?
Onko mahdollista ostaa ensin itselle omalla käteisella ja sitten myydä alv0 hinnalla osakeyhtiölle jos tuntematonta myyjää ei nappaa kirjoitella mitään kuitteja.

Kirjanpitolaki, 2 luku 5 § 4 momentti kuuluu: "Milloin kirjauksen perusteeksi ei saada ulkopuolisen antamaa tositetta, kirjaus tulee todentaa kirjanpitovelvollisen itsensä laatiman ja asianmukaisesti varmennetun tositteen avulla. "

Eli (osto)tosite tehdään itse, jos ulkopuoliselta ei saada tositetta. Toki tähän voi ja kannattaa liittää PDF-tuloste tori.fi:n myynti-ilmoituksesta.

EVL:n mukainen vähennysoikeus perustuu kirjanpitoon, ja sitä kautta tositteisiin, eli sama vaatimus täytetään tuolla itse tehdyllä tositteella.

Arvonlisäveronkin voi tietyin, hyvin rajatuin ehdoin vähentää itse tehdyllä tositteella, mutta tori.fi:stä ostetut tavarat tuskin sisältävät alvia.

Itse tehdyt tositteet ovat kuitenkin aina epäluotettavampia kuin ulkopuolisen tekemät, eli niiden suuri määrä, tai suuri summa muodostavat veroriskin.
 
Helpointa kun tulostaa/kääntää pdf sen torin ilmoituksen missä näkyy tuote, hinta ja myyjä. Lisää vielä ostopäivän niin se on siinä. Yliasiallista on tehdä tämä etukäteen ja pyytää siihen vielä myyjän allekirjoitus kaupantekohetkellä.

Jos näitä ostoja on paljon, niin kirjakaupasta saa jäljentävän käteiskuitti-vihkon jolloin voi antaa kopion vielä myyjälle. En tiedä olisiko tälläistäkin saatavilla netti/äppipalveluna jo nykyään?
 
Aika spesiaali tapahtuma kyllä muutenkin tarttee olla että kannattaa torista ostaa jotain käytettyä romua firmalle, käytännössä ainoa skenaario on joku sellainen että ostaisi sen firmalle mutta alv-vähennyskelvottomaan käyttöön (mikä oli sellaista käyttöä että sitä tarttee firmalle mutta ei olisi kuitenkaan alv-vähennys oikeutettua). Kaikissa muissa tapauksissa käytetyn tavaran saanee kokonaisuutena edukkaammin kun ostaa sen joltain käytettyä tavaraa myyvältä firmalta jolloin saa alvit pois, hintaero yleensä kun ei ole tuota alvia vaan pienempi jolloin erotus sataa omaan laariin. Tietysti jos oikein halvalla saa...
 
Aika spesiaali tapahtuma kyllä muutenkin tarttee olla että kannattaa torista ostaa jotain käytettyä romua firmalle, käytännössä ainoa skenaario on joku sellainen että ostaisi sen firmalle mutta alv-vähennyskelvottomaan käyttöön (mikä oli sellaista käyttöä että sitä tarttee firmalle mutta ei olisi kuitenkaan alv-vähennys oikeutettua). Kaikissa muissa tapauksissa käytetyn tavaran saanee kokonaisuutena edukkaammin kun ostaa sen joltain käytettyä tavaraa myyvältä firmalta jolloin saa alvit pois, hintaero yleensä kun ei ole tuota alvia vaan pienempi jolloin erotus sataa omaan laariin. Tietysti jos oikein halvalla saa...

Kannattaa ottaa huomioon, että käytetyt tavarat harvemmin sisältävät vähennyskelpoista arvonlisäveroa, sillä niitä ammattimaisesti myyvät pyörittävät yleensä marginaaliverojärjestelmää. Siinä arvonlisäveron peruste on käytettyinä myytyjen ja ostettun tavaroiden erotus, s.o. kate, eikä myyntihinta. Tätä arvonlisäveron määrää ei saa edes mainita laskulla tai kuitilla (on kuitenkin suositeltavaa kirjoittaa esim. Marginaali-ALV sekaannusten välttämiseksi).

Toki myyjälle ja ostajalle olisi edullisempaa myydä kyseinen tuote marginaalijärjestelmää käyttämättä, jos ostaja ostaa tuotteen ALV-vähennyskelpoiseen käyttöön, mutta tämä on luultavasti hankalaa kassajärjetelmien osalta.
 
Hyvä tietää tuokin ajettelin ehkä itse enemmän kamaa kuten läppärit tms. jotka päätyvät leasing vaiheen jälkeen myytiin jolloin ne on tullut alv-vähennyskelpoisesta käytöstä firmalle jolloin kamoissa on alv ja ne on alvilla edelleen myytävä eteenpäin.

Tuossa näyttikin olevan jotain, kappaleessa 2 on ehdot. Eli käytännössä pätee vain kamoissa jotka firma hankkii kuluttajalta (tavaran ostohinta on ollut veroton) ja visisin firmoilta joilla ei ole alv-vähennysoikeutta?
 
Hyvä tietää tuokin ajettelin ehkä itse enemmän kamaa kuten läppärit tms. jotka päätyvät leasing vaiheen jälkeen myytiin jolloin ne on tullut alv-vähennyskelpoisesta käytöstä firmalle jolloin kamoissa on alv ja ne on alvilla edelleen myytävä eteenpäin.

Tuossa näyttikin olevan jotain, kappaleessa 2 on ehdot. Eli käytännössä pätee vain kamoissa jotka firma hankkii kuluttajalta (tavaran ostohinta on ollut veroton) ja visisin firmoilta joilla ei ole alv-vähennysoikeutta?

Joo, jos tavara on ollut alvillisessa käytössä eli esim. firman työläppäreinä, niiden myynti sisältää alvia, jolloin voivat olla edullisempia hankkia "kunnon" liikkeestä.

Koko marginaaliverotus on vähän sellainen eri hauska osa-alue, johon en ole käytännössä hirveästi tutustunut. Kuten aina, se on aika simppeliä jos kaikki ostot/myynnit menee siihen, mutta sitten on hauskaa jos osa tavarasta on ostettu alvillisina, osa ei, ja osa menee sitten vaikka vientiin...
 
Joo, jos tavara on ollut alvillisessa käytössä eli esim. firman työläppäreinä, niiden myynti sisältää alvia, jolloin voivat olla edullisempia hankkia "kunnon" liikkeestä.

Koko marginaaliverotus on vähän sellainen eri hauska osa-alue, johon en ole käytännössä hirveästi tutustunut. Kuten aina, se on aika simppeliä jos kaikki ostot/myynnit menee siihen, mutta sitten on hauskaa jos osa tavarasta on ostettu alvillisina, osa ei, ja osa menee sitten vaikka vientiin...

Ketään ei todellakaan kiinnosta joku läppärin raato. Nämä alv-riidat ja ennakkotapaukset lähtee tavaran hinnan osalta 100 000€:sta ylöspäin. Verotarkastuksissa kaikki puhelimet, läppärit tms. porakoneet ignoorataan käytännössä kokonaan. Ne on työvälineitä, ne kuluu, niitä ostellaan uusia ja vanhat menee kierrätykseen tai vaikka duunarien kotiin. Kukaan ei ruve kirjaamaan poistoja jostain helvetin puhelimesta…

Mietippä kun alat selvittää jonkun 400€ käytetyn läppärinromun alv-historiaa. Miltä osin laite on ollut edellisellä omistajalla vähennyskelvottomassa käytössä jne.
 
Ketään ei todellakaan kiinnosta joku läppärin raato. Nämä alv-riidat ja ennakkotapaukset lähtee tavaran hinnan osalta 100 000€:sta ylöspäin. Verotarkastuksissa kaikki puhelimet, läppärit tms. porakoneet ignoorataan käytännössä kokonaan. Ne on työvälineitä, ne kuluu, niitä ostellaan uusia ja vanhat menee kierrätykseen tai vaikka duunarien kotiin. Kukaan ei ruve kirjaamaan poistoja jostain helvetin puhelimesta…

Mietippä kun alat selvittää jonkun 400€ käytetyn läppärinromun alv-historiaa. Miltä osin laite on ollut edellisellä omistajalla vähennyskelvottomassa käytössä jne.

Mitä tarkalleen ottaen haet tuolla viestillä? Jos ALV-velvollinen yritys ostaa läppärin, joka sisältää Suomen ALVia vähennyskelpoiseen käyttöön, se voi vähentää sen. Jos läppärissä ei ole alvia, eli laskussa ei mainita sitä (marginaalimyynti, alviton myyjä tms.), ei ole vähennettävää alvia.

Jos ALV-velvollinen myy läppärin, se on oletettavasti ollut vähennyskelpoisessa käytössä, ja myynnistä suoritetaan arvonlisäveroa, riippumatta siitä sisältyikö ostohintaan alvia vai ei. Poikkeus tästä on, jos sovelletaan ja voidaan soveltaa marginaaliverotusta. Jos se on ollut vähennyskelvottomassa käytössä, ei myynnistä suoriteta arvonlisäveroa.

Poistolaskenta ei tähän liity millään muotoa. Ostajalla ei myöskään ole mitään velvollisuutta selvittää ostamansa hyödykkeen ALV-historiaa, pl. kiinteistöinvestoinnit.

Nuo "verottajaa ei kiinnosta kuin 100 000€+" -kommentit voi jättää sinne metallipajan taukohuoneelle ja Boston Groupin harjoittelijoiden saunailtaan.
 
Mitä tarkalleen ottaen haet tuolla viestillä? Jos ALV-velvollinen yritys ostaa läppärin, joka sisältää Suomen ALVia vähennyskelpoiseen käyttöön, se voi vähentää sen. Jos läppärissä ei ole alvia, eli laskussa ei mainita sitä (marginaalimyynti, alviton myyjä tms.), ei ole vähennettävää alvia.

Jos ALV-velvollinen myy läppärin, se on oletettavasti ollut vähennyskelpoisessa käytössä, ja myynnistä suoritetaan arvonlisäveroa, riippumatta siitä sisältyikö ostohintaan alvia vai ei. Poikkeus tästä on, jos sovelletaan ja voidaan soveltaa marginaaliverotusta. Jos se on ollut vähennyskelvottomassa käytössä, ei myynnistä suoriteta arvonlisäveroa.

Poistolaskenta ei tähän liity millään muotoa. Ostajalla ei myöskään ole mitään velvollisuutta selvittää ostamansa hyödykkeen ALV-historiaa, pl. kiinteistöinvestoinnit.

Nuo "verottajaa ei kiinnosta kuin 100 000€+" -kommentit voi jättää sinne metallipajan taukohuoneelle ja Boston Groupin harjoittelijoiden saunailtaan.

Poistolaskenta ei liity ALV-määräytymiseen mitenkään. Sen sijaan tähän läppäriin se liittyy. Usko nyt jo että normaalit pienhankinta-tasoiset työvälineostokset ei kiinnosta verottajaa, koska intressi on aivan liian pieni.

Toki kirjanpitolaki määrää pitämään tarkkaa kirjaa yrityksen käyttöomaisuudesta. Ei sinne silti mitään nitojia laiteta. 90% firmoista kirjanpito kusee, mitä tulee työvälineisiin. Niitä ei muisteta poistaa jne.

No mikä tässä on sitten se ongelma jos ostajan ei tarvitse sitä alv-historiaa selvittää? Vähennät vaan sen ostohinnan alv:n ja sillä selvä. Turha tehdä tästä tiedettä.
 
Lueppa uudestaan mistä on keskusteltu... Ei liity sun jutut siihen nyt mitenkään.

Puhuttiin torista yms ostettujen laitteiden merkitsemisestä kirjanpitoon. Sun kommentin perusteellahan vois olettaa että mielipiteesi on "alle 100 000€ toriostokset ei ketään kiinnosta, vähennät alvin/poistat jos siltä tuntuu".
 
Lueppa uudestaan mistä on keskusteltu... Ei liity sun jutut siihen nyt mitenkään.

Puhuttiin torista yms ostettujen laitteiden merkitsemisestä kirjanpitoon. Sun kommentin perusteellahan vois olettaa että mielipiteesi on "alle 100 000€ toriostokset ei ketään kiinnosta, vähennät alvin/poistat jos siltä tuntuu".

Täytyy olla melkoista nappikauppaa, jos pari ostosta Torista tuottaa kirjanpidollista päänvaivaa. Jos se on noin rankkaa, niin mikset osta niitä omilla rahoilla ja omiin nimiin? Ei jumalauta kukaan täysijärkinen ala tällaisia hankintoja ostamaan firman nimiin, tai ajamaan niitä kirjanpitoon. Johan tuosta muodostuu jo enemmän kuluja, kuin joku 15€ marginaali-ALV:n palautus.
 
Täytyy olla melkoista nappikauppaa, jos pari ostosta Torista tuottaa kirjanpidollista päänvaivaa. Jos se on noin rankkaa, niin mikset osta niitä omilla rahoilla ja omiin nimiin? Ei jumalauta kukaan täysijärkinen ala tällaisia hankintoja ostamaan firman nimiin, tai ajamaan niitä kirjanpitoon. Johan tuosta muodostuu jo enemmän kuluja, kuin joku 15€ marginaali-ALV:n palautus.
Miten niin lisää kuluja? Joka hiton ostoksesta säästää 20% yhteisöveroa voitosta joka on kun pistäisi rahaa pankkiin. Vielä kun lisää yhtälöön että tuosta ostoksesta ei tartte maksaa ALVia niin säästöä syntyy siitä vielä toinen ”puolikas”.

Tässä threadissa varmaan pääasiassa puhutaan pienyrittäjyydestä joten kenelläkään tuskin on 100ke käytetyn tavaran myyntejä.

Mielestäni tuo oli hyvä tieto että vaikka hankit yritykseltä käytetyn tavaran niin se ei välttämättä ole ALV-vähennyskelpoinen itsellesi. Pienelle firmalle tuo 100k€ tuskin on rajana mutta kymmenen euron virheistä varmaan selviää huomautuksella.
 
Miten niin lisää kuluja? Joka hiton ostoksesta säästää 20% yhteisöveroa voitosta joka on kun pistäisi rahaa pankkiin. Vielä kun lisää yhtälöön että tuosta ostoksesta ei tartte maksaa ALVia niin säästöä syntyy siitä vielä toinen ”puolikas”.

Tässä threadissa varmaan pääasiassa puhutaan pienyrittäjyydestä joten kenelläkään tuskin on 100ke käytetyn tavaran myyntejä.

Mielestäni tuo oli hyvä tieto että vaikka hankit yritykseltä käytetyn tavaran niin se ei välttämättä ole ALV-vähennyskelpoinen itsellesi. Pienelle firmalle tuo 100k€ tuskin on rajana mutta kymmenen euron virheistä varmaan selviää huomautuksella.

Täytyy olla todellista mikroyrittäjyyttä, jos ei ole varaa edes uuteen läppäriin tai siitä pitää vielä vähentää alvit. Toiminimen osalta en itse vähentänyt mitään alle 500€ hankintoja. Ei maksa vaivaa. Varsinkaan jos tavara on marginaaliverotettua.
 
Lopeta nyt @Samiii se änkyttäminen. Täällä kyseltiin alunperin neuvoa miten asiat tehdään oikein, ketään ei kiinnosta mitä sinä vähentelet/ostat ja kenelle.

Ja kyllä, todella monelle ellei ihan suurimmalle osalle tmi/pienyrittäjistä sillä on vissi ero ostetaanko ne yrityksen tarvitsemat 500€ romut sinne yritykselle vaiko noin vaan omasta pussista. Puuttumatta edes siihen miten ne asiat pitäisi virallisesti hoitaa.

Luultavasti sille on joku hyvä syy miksi tuote hankitaan vaikka torista, vaikka esimerkiksi se että sitä ei saa mistään uutena. Jos kyse on vaikka jostain laitteen osasta/koneesta, on sillä taas vakuutusteknisesti aika iso ero ostitko sen omalla rahalla ja asensit/käytit asiakkaalla vai omasta pussistasi. Meillä ei ainakaan yksikään laiterikkovakuutus kata sitä työntekijän omaa konetta, mutta kaikki yrityksen koneet kyllä.

Yrittäjiä ja tapoja toimia on monia enkä nyt lähde kenenkään toimintaa tuomitsemaan. Mutta tuollainen oman ideologian tuputtaminen/toisten nälviminen ei kyllä omaan järkeen käy. Onnea valitsemallasi tiellä.
 
Täytyy olla todellista mikroyrittäjyyttä, jos ei ole varaa edes uuteen läppäriin tai siitä pitää vielä vähentää alvit. Toiminimen osalta en itse vähentänyt mitään alle 500€ hankintoja. Ei maksa vaivaa. Varsinkaan jos tavara on marginaaliverotettua.
Itselläni on ainakin liikevaihto 100ke-150ke välissä joten on aika suuri merkitys että saako moottorikelkkavuokrat tai läppärit vähennettyä firman kirjanpidossa. Vai pitääkö samasta rahasta maksaa sossumaksut+palkkaverot (palkkana) vai meneekö ne firman puolelta virkistys/juhlapäivinä ALV-vähennyskelpoisena kamana…

Tuossakin kuitenkin säästää ”tonnin/kaksi” vuodessa kun firma maksaa viulut ja itse voi nostaa palkkaa vain sen mitä oikeasti tarttee. Eli äärimmilleen venytettynä puhutaan jonkunlaisesta potista minkä saa tuhlata tavaroihin joita muutenkin käyttäisit/voisit käyttää. Ylijäämän voi sijoittaa vaikka pörssiin :).
 
Tarjoutui mahdollisuus tehdä yhteen aiempaan työpaikkaan töitä ns. omaan piikkiin. Eli pitäisi ilmeisesti jotain yritystoimintaa käynnistellä. Käytännössä IT-alan konsultointihommia osa-alueelle jolle ei löydy globaalistikaan osaamista ja siksi ottivat yhteyttä. Aluksi olisi vain muutamia tunteja kuukaudessa. Mitähän sitä kestaisi alkaa laskuttaan? Tiedän että kyseinen pulju laskuttaa asiakkaalta tapauksesta riippuen vähintään 200€ /h, mutta usein ollut lähelle tonnin per tunti. Eli varmaan pitäisi tuohon suhteuttaa kun alkaa noiden kanssa sopparia vääntämään. Mitään hirveää hinkua ei nykyisten päivätöiden päälle ole noita ottaa, mutta jos tarpeeksi maksavat niin miksei siitä hetken omaa aikaa myisi silloin tällöin.
 
Joulukuussa tulee 15 kuukautta täyteen yrittäjäkassan jäsenenä. Kustannustuet loppuu todennäköisesti samoihin aikoihin. Ajattelin siirtyä ansiosidonnaiselle, kun yritystoiminta on loppu, eikä palkkatöihin ole aikomusta.

Kellään tietoa vaatiiko noi että yritys selvitetään, vai riittääkö että tekee nollaliikevaihtoa?

Ei löydy kiinnostusta hoidella selvitystilaa, niin voisi antaa mennä konkan kautta. Tai sitten eroaa hallituksen PJ:n paikalta ja jättää Oy:n raadon ulkomaille muuttaneen varsinaisen jäsenen riesaksi. Tämä olisi se nopein tie. Ilmeisesti itse eroamalla ei voi kuitenkaan evätä oikeuttaan ansiosidonnaiseen? Kyseessähän on luottamusasema. Keskinäinen luottamus katosi varsinaisen jäsenen mukana Kiinaan.
 
Tarjoutui mahdollisuus tehdä yhteen aiempaan työpaikkaan töitä ns. omaan piikkiin. Eli pitäisi ilmeisesti jotain yritystoimintaa käynnistellä. Käytännössä IT-alan konsultointihommia osa-alueelle jolle ei löydy globaalistikaan osaamista ja siksi ottivat yhteyttä. Aluksi olisi vain muutamia tunteja kuukaudessa. Mitähän sitä kestaisi alkaa laskuttaan? Tiedän että kyseinen pulju laskuttaa asiakkaalta tapauksesta riippuen vähintään 200€ /h, mutta usein ollut lähelle tonnin per tunti. Eli varmaan pitäisi tuohon suhteuttaa kun alkaa noiden kanssa sopparia vääntämään. Mitään hirveää hinkua ei nykyisten päivätöiden päälle ole noita ottaa, mutta jos tarpeeksi maksavat niin miksei siitä hetken omaa aikaa myisi silloin tällöin.

Näitä laskutus-laskureita on netti pullollaan. Nyrkkisääntö on 140% omasta bruttotuntipalkasta (+ALV), niin pääset nollille ja ehkä vähän yli, jos mitään muita kuluja ei tule.

Se riippuu ihan myös siitä mistä kaikesta saa laskuttaa. Onko se siitä kun kone aukeaa vai siitä kun koodinpätkää soljuu purkkiin? Kuka kantaa vastuun tuottamattomasta työajasta? Sinä vai asiakas? Jos laskutetaan pelkästä tuottavasta työstä, niin silloin mennään jo 160-170% tienoille.
 
Löytyykö mitään ilmaista ohjelmistoa, jolla hoituisi pienen toiminimen kirjanpito tilinpäätöksineen?
 
Excel, joko Microsoftin tai freeofficen tarjoamana? Pohjia löytyy sitten googlesta jos ei itse jaksa/osaa tehdä.
 
Sanotaan nyt näin että jos et selvästikään tiedä mikä on kirjanpito, niin suosittelen tilitoimistoa.

Toiminimen yksinkertaisessa kirjanpidossa laitat sinne exceliin:
Pekka antoi 50€ ruohonleikkuusta
Bussilippu oli 5€
Bensaan meni 10€
= 35€ voittoa

Ei noin yksinkertaiseen asiaan oikein ohjelmaa ole. Nuo kirjanpito-ohjelmat hallitsee sitten paljon laajemmankin toiminnan (eli ovat hankalampia käyttää)
 
Sanotaan nyt näin että jos et selvästikään tiedä mikä on kirjanpito, niin suosittelen tilitoimistoa.

Toiminimen yksinkertaisessa kirjanpidossa laitat sinne exceliin:
Pekka antoi 50€ ruohonleikkuusta
Bussilippu oli 5€
Bensaan meni 10€
= 35€ voittoa

Ei noin yksinkertaiseen asiaan oikein ohjelmaa ole.
Sitten on poistot, työhuonevähennys, mahdolliset varaukset purkamisineen yms.
 
Jep, mutta ei niitä mikään ohjelma sulle automaattisesti tee. Kuten sanoin, jos ymmärrys on vielä tuota luokkaa niin joko ankara googletus/opiskelu tai sitten se kirjanpitäjä.

Poistot saat tehtyä exeliin yhteen riviin kun tiedät mitä ja paljonko poistat. Työhuone vähennys ei liity kirjanpitoon mitenkään vaan henk.koht veroilmoitukseen (tässäkin se kirjanpitäjä osaa neuvoa). Varaukset nyt ei ihan ensimmäisenä tmi yrittäjälle eteen tule, tässäkin se kirjanpitäjä on arvokas kertomaan onko niistä mitään hyötyä vai pelkkiä kuluja.
 
Jep, mutta ei niitä mikään ohjelma sulle automaattisesti tee. Kuten sanoin, jos ymmärrys on vielä tuota luokkaa niin joko ankara googletus/opiskelu tai sitten se kirjanpitäjä
No ehkä se on parasta sitten niin. Vähän tyyristä on vaan (360€/v), kun on kuitenkin niin vähän tositteita vuodessa ja nekin lähinnä sähkö-, vesi, netti-, ja puhelinlaskuja.
 
Vaatiiko noiden käyttäminen omaa kirjanpito- ja tilinpäätösosaamista?

Mikään ohjelma tai excel taulukko ei tee mitään itsestään. Mitä enemmän on valmiita kaavoja tai automaattista laskentaa sen varmemmin menee pieleen, jos käyttäjä ei itse ymmärrä mitä tekee.

Pienelle toiminimelle yhdenkertaista kirjanpitoa varten täysin tyhjä excel sivu on helpoin, johon itse laatii kaiken tarvittavan. Tilinpäätöstä on turha miettiä, koska sitäkään sinun ei tarvitse tehdä pienessä toiminnassa.
 
Juu, tilinpäätöstä ei tarvitse laatia pienellä tmi:llä.

Kyllä poistolaskenta löytyy ohjelmista, jolloin määrität itse mikä se hankinta on. (Josta ohjelma tietää paljonko maksimipoisto) Toki poistot voinut tässä tehdä tuplana yms. Mukavaa ja EVL maksimipoistoa ei ole pakko tehdä yms yms.

Yhdenkertainen kirjanpito on muutenkin vähän semmoinen, että itse en edes tekisi kirjanpitäjänä sellaista. Toki joku ammattilainen voi tehdä, en sitä sano.

Vähän ollaan hukassa, jos sanotaan että onnistuuko kirjanpito tietämättä kirjanpidosta mitään. Mielestäni se ei onnistu millään ohjelmalla. Eikä se ole hyvä lähtökohta myöskään ulkoistukselle. Mielestäni jokaisen yrittäjän pitäisi tietää kirjanpidosta edes perusteet. Niitäkin tilitoimistoja/kirjanpitäjiä on, joilla se kirjanpito ei ole edes lainmukaista. Kirjanpitorikoksesta on kuitenkin syytetyn penkillä se yrittäjä.
 
Niitäkin tilitoimistoja/kirjanpitäjiä on, joilla se kirjanpito ei ole edes lainmukaista. Kirjanpitorikoksesta on kuitenkin syytetyn penkillä se yrittäjä.

Omien kokemusten mukaan kyllä ne kirjanpitäjät katsoo yleensä että se kirjanpito tehdään laillisesti eivätkä rupea auttamaan laittomuuksissa. Ainakin itse oon ollut siinä uskossa että syyte tulee kans kirjanpitorikoksesta kans kirjanpitäjälle?

Tiedän just tapauksia että firmalle on osteltu venettä ja moottoripyörää yms.. ja sitten kirjanpitäjä on lopettanut hommat kun ei suostunut tuollaiseen. Tee siinä sitten tuollaisen firman kirjanpitoa..
 
Omien kokemusten mukaan kyllä ne kirjanpitäjät katsoo yleensä että se kirjanpito tehdään laillisesti eivätkä rupea auttamaan laittomuuksissa. Ainakin itse oon ollut siinä uskossa että syyte tulee kans kirjanpitorikoksesta kans kirjanpitäjälle?

Tiedän just tapauksia että firmalle on osteltu venettä ja moottoripyörää yms.. ja sitten kirjanpitäjä on lopettanut hommat kun ei suostunut tuollaiseen. Tee siinä sitten tuollaisen firman kirjanpitoa..

Itse teen kauppaa aika paljon pienyrittäjien kanssa niin useimmat ovat erittäin tarkkoja ettei kirjanpitoon menevissä kuiteissa ole mitään ylimääräistä. Tulee kuulemma välittömästi kirjanpitäjältä kysely miksi edes yksi suklaapatukka on kuitissa mukana. Monelta yrittäjältä kuullut saman.. Maksavat sitten erikseen ostot mitä ei saa upotettua kirjanpitoon..
 
Omien kokemusten mukaan kyllä ne kirjanpitäjät katsoo yleensä että se kirjanpito tehdään laillisesti eivätkä rupea auttamaan laittomuuksissa. Ainakin itse oon ollut siinä uskossa että syyte tulee kans kirjanpitorikoksesta kans kirjanpitäjälle?

Tiedän just tapauksia että firmalle on osteltu venettä ja moottoripyörää yms.. ja sitten kirjanpitäjä on lopettanut hommat kun ei suostunut tuollaiseen. Tee siinä sitten tuollaisen firman kirjanpitoa..
Hallitus hyväksyy tilinpäätöksen. Onhan niitä tapauksia, joissa on veroja jätetty maksamatta yms. ja kaikki postit ohjattu tilitoimistolle, niin ei sitten tule mitään tietoa siitä yrittäjälle, joka on se verovelvollinen.

Ja tarkoitukseni ei ollut mustamaalata kirjanpitäjiä, koska suurin osa on varmasti juuri tuollaisia kuin kuvasit. Pointtina oli se, että myös sen yrittäjän pitäisi tietää kirjanpidosta, ettei häntä viilata linssiin. Myös osaa vaatia enemmän kun tietää mistä puhutaan, eikä herkästi viilata käytetyissä tunneissa linssiin yms. Tämä nyt antaa vähän liian huonon kuvan tämäkin kirjanpitäjistä. 95% kuitenkin hyviä.
 
Yksi aika olennainen asia on, että valitsee kirjanpitäjän jolla on kokemusta samasta alasta. Vaikka periaatteet on samat, niin jokaisella alalla on ne omat jipponsa ja säädöksensä. Esim paljon reissuhommia tekevän kannattaa valita kirjanpitäjä jolla juuri ne oman alan päivärahat yms on selvillä. Silloin ei tarvitse alkaa itse opiskelemaan ja ohjeistamaan kirjanpitäjää, vaan päinvastoin sieltä suunnalta saa apuja että mites nämä asiat nyt menikään ja miten ne kannattaa kirjata.

Pienellä tmi toiminnalla nyt ei ole niin merkitystä, mutta kun liikevaihto/voitto alkaa olla luokkaa 100/50t niin on myös aika paljon merkitystä miten nuo verotetaan. Hyvä kirjanpitäjä osaa tehdä tästäkin laskelmat eri vaihtoehdoilla ja ehdottaa suoraan miten asia kannattaisi hoitaa.

Itse tunnen useita sellaisia tmi yrittäjiä jotka hoitavat kaiken itse, ja välillä niitä juttuja kuunnellessa ei voi kun ihmetellä että miten niitä hoitavat. Ilmeisesti verottajan puuttumiskynnys/tarkastusriski on suht olematon pienen tmi tapauksessa. Ikävintähän tuossa on se että jos olet tehnyt jonkun asian väärin vaikkakin hyvässä uskossa 5v ajan, niin jos sattuu tarkastus tulemaan ja se todetaan olleen väärin niin takautuvasta maksellessa 5v ajalta jo muutamien tonnien virheestäkin saattaa kertyä 10-20t potti pidemmällä ajanjaksolla korkoineen.
 
Yksi aika olennainen asia on, että valitsee kirjanpitäjän jolla on kokemusta samasta alasta. Vaikka periaatteet on samat, niin jokaisella alalla on ne omat jipponsa ja säädöksensä.

Tästä on vähän vaihtelevia kokemuksia. Mun nähdäkseni tilitoimiston pitää lopulta tajuta toimialasta aika vähän. Joo, kyllä siellä oma tietomassansa on joka juttuun liittyen - verotukselliset yms ja palkanlaskennassa pitää olla TES ajantasalla, mutta suht pieniä kokonaisuuksia noi kuitenkin ovat per toimiala. Oleellisinta on se, miten tilitoimistossa on prosessi järjestetty tuon tietomassan ympärille. Ei oo kerta eikä kaksi kun "asiakasvastaava kirjanpitäjäsi" ei ole syystä tai toisesta saatavilla tai bäk-uppi ei tiedäkään kaikkia samoja asioita. Kaikesta paistaa, että toiminnanohjaus ja tiedonhallinta on taustalla aivan perseellään tai olematonta. Pienempien kanssa tän tavallaan ymmärtää, mutta yllättävästi samoja ongelmia on isommillakin taloilla.

Sitten kun noita tilitoimistojen epätehokkaita prosesseja miettii, on aika selkeetä että joku tän langan tyypillinen pikku pöytälaatikkofirma ei ole kovin kiinnostava asiakassegmentti. Yrittäjä ei tajua kirjanpidosta mitään, ei kiinnosta paljoakaan opetella eikä varsinkaan maksaa mitään. Alan visio tuntuukin nyt olevan pienempien yrityksien kosiskelussa se, että sysätään asioita yhä enemmän asiakkaan harteille ja asiakaspalvelu minimiin. Kas tässä sulle portaali mopo-ominaisuuksin, ei maksa paljoo mitään, tee sikahelpolla itse ja säästä. Tule sitten meidän maksulliseen aspaan, kun oot sen kanssa ongelmissa ja selvitellään sun sotkut. Lopputuloksena et säästänyt rahaa etkä varsinkaan aikaa ;) Itsehän pidän esim. Talenomia aivan p*skafirmana asiakaskokemuksena, mutta sijoittajana oon ollut osakkeenomistaja jo pitkään. Kuvaavaa on, kun osareissa mainittiin Tilijaskaan liittyen, että 90% sen käyttäjistä tarvitsee tuekseen maksullisia tilinpäätöspalveluja kirjanpitopuolelta.

Topicin minipuljuja miettiville tosiaan kirjanpidon suhteen neuvoksi sama mikä on jo monta kertaa taidettu sanoa - opettele itse ja hoida vaikka excelissä. Jollekin satunnaiselle tmi-toiminnalle ei ole mahdoton rasti. Ja sitten jos vakavasti tähtäät ihan itsesi työllistämiseen, niin valikoi sopiva ammattilainen riittävän ajoissa. Ja jos ei osunut hyvä palvelu kohdille, niin vaihtoon vaan.
 
Viimeksi muokattu:
Itse perustin toiminimen marraskuun alussa, valokuvauksen tiimoilta. Ajattelin pitää kirjanpidon itse, ja pitää myös tilitapahtumat minimissä. Eli menoiksi ohjelmisto- ja kalustohankintoja, tuloiksi laskutus keikoista. 1 lasku per keikka jne. Ei pitäisi montaa kymmentä riviä exceliin "pahimmillaankaan" tulla vuodessa :beye: Laitoin tuntihinnaksi 75€/h, ihan kiva kun ansiotöissä olevana tuosta menee vain ansiotuloverot, eli jää aika paljon käteen. Esim. 4h pikkujoulukeikka tuotti 300€, omaa aikaa meni n. 6-7h sisältäen kuvien valikoinnin ja editoinnin. Ansiotöissä vastaavaan suoritukseen menee omaa aikaa 3h/vrk työmatkoista johtuen ~27h :D
 
Itse perustin toiminimen marraskuun alussa, valokuvauksen tiimoilta. Ajattelin pitää kirjanpidon itse, ja pitää myös tilitapahtumat minimissä. Eli menoiksi ohjelmisto- ja kalustohankintoja, tuloiksi laskutus keikoista. 1 lasku per keikka jne. Ei pitäisi montaa kymmentä riviä exceliin "pahimmillaankaan" tulla vuodessa :beye: Laitoin tuntihinnaksi 75€/h, ihan kiva kun ansiotöissä olevana tuosta menee vain ansiotuloverot, eli jää aika paljon käteen. Esim. 4h pikkujoulukeikka tuotti 300€, omaa aikaa meni n. 6-7h sisältäen kuvien valikoinnin ja editoinnin. Ansiotöissä vastaavaan suoritukseen menee omaa aikaa 3h/vrk työmatkoista johtuen ~27h :D
Ymmärsinkö oikein, että olet valokuvaaja ansiotöissä ja nyt myös yrittäjänä? Kysyn, koska kilpaileva toiminta on työsopimuslaissa kielletty, ellei siihen saa suostumusta työnantajalta.
 
Itse perustin toiminimen marraskuun alussa, valokuvauksen tiimoilta. Ajattelin pitää kirjanpidon itse, ja pitää myös tilitapahtumat minimissä. Eli menoiksi ohjelmisto- ja kalustohankintoja, tuloiksi laskutus keikoista. 1 lasku per keikka jne. Ei pitäisi montaa kymmentä riviä exceliin "pahimmillaankaan" tulla vuodessa :beye: Laitoin tuntihinnaksi 75€/h, ihan kiva kun ansiotöissä olevana tuosta menee vain ansiotuloverot, eli jää aika paljon käteen. Esim. 4h pikkujoulukeikka tuotti 300€, omaa aikaa meni n. 6-7h sisältäen kuvien valikoinnin ja editoinnin. Ansiotöissä vastaavaan suoritukseen menee omaa aikaa 3h/vrk työmatkoista johtuen ~27h :D
Ymmärsinkö nyt oikein
1) laskutit 300e ja käytit aikaa 6-7h
2) ansiotöissä saat bruttona 300e jos käytät 27h aikaa (sis matkat)
-> 3 päivää on 9h matkoja, jäisi 6h/päivä työaikaa, vaihtoehtoisesti 2 päivää jolloin 6h matkoja ja 10,5h/päivä
-> saat siis palkkaa bruttona jotain 300e/18h --- 300e/21h = 16,6e/h ---14,2e/h. kk palkkasi on siis 2,3k-2,4k paikkeilla + matkat.

Huomaa nyt sitten että 300e ei suinkaa tule näppiin, mitä vähennysten jälkeen jää lyödään palkkatulosi päälle ja maksat kaikesta marginaaliveron joka sunkin tuloilla on jo 40% eli toisin sanoen käteesi saat tuosta 6-7h duunista ~180e joka tekee ~27e/h. Onhan tuo siltikin toki 100% palkkatulosi ilman että tarttee ajaa 3h päivä, mutta ei se enää niin hyvältä näytä verojen jälkeen.

Jos laskutusta on vähänkin enemmän niin OY:n kautta voisit tarjota itsellesi mm. kulttuurisetelit (400e), joululahja (100e), vuokrata firmalle työhuoneen ja loput (jos jotain jää) jättää firmaan sijaan ja nostaa huojennettua osinkoa ~27% verolla. OY:n kautta voit hankkia myös osan vakuutuksista kuten tapaturma firman piikkiin. Kuluja tulee sitten käytännössä pakollisesta pankkitilistä ~200e ja joku kirjanpitosofta melkein tarttee olla ~150e, nuo on kuitenkin aika äkkiä kuitattu jo pelkästään noilla verottomilla eduilla joita voi kollektiivisesti tarjota jokaiselle työntekijälle.
 
Mulla on vähennysten jälkeen ansiotulojen veroprossa jotain 16%. Ei se nyt tänä vuonna ainakaan oleellisesti nouse :F En tiedä millä siitä saa 180€, jos siitä menee pelkästään ansiotuloverprosentti. Meneekö siitä muka muitakin kuluja? Eikös noista tuloista voi vähentää jotain kamera/objektiivi/ohjelmistokuluja, niin ei nekään nyt niin paljoa nosta sitä ansiotuloveroprosenttia loppujen lopuksi.

Hoitoalalla palkka on ~2500€/kk ja työmatkat maksan itse, ja työmatkat kuluttaa mun omaa vapaa-aikaa.

Jos tää 2021-2022 tilikausi näyttää hyvältä, niin voihan sitä OY:n perustamista harkita sitten 2023 vuodelle. Ei nyt saman tien uskalla :D Anyways homman tavoite on ehkä enemmänkin saada edullisemmin ostettua uusia valokuvaushärpäkkeitä, eikä niinkään tiliä tehdä tällä toiminnalla.
 
Mulla on vähennysten jälkeen ansiotulojen veroprossa jotain 16%. Ei se nyt tänä vuonna ainakaan oleellisesti nouse :F En tiedä millä siitä saa 180€, jos siitä menee pelkästään ansiotuloverprosentti. Meneekö siitä muka muitakin kuluja? Eikös noista tuloista voi vähentää jotain kamera/objektiivi/ohjelmistokuluja, niin ei nekään nyt niin paljoa nosta sitä ansiotuloveroprosenttia loppujen lopuksi.

Hoitoalalla palkka on ~2500€/kk ja työmatkat maksan itse, ja työmatkat kuluttaa mun omaa vapaa-aikaa.

Jos tää 2021-2022 tilikausi näyttää hyvältä, niin voihan sitä OY:n perustamista harkita sitten 2023 vuodelle. Ei nyt saman tien uskalla :D Anyways homman tavoite on ehkä enemmänkin saada edullisemmin ostettua uusia valokuvaushärpäkkeitä, eikä niinkään tiliä tehdä tällä toiminnalla.
Vähän niinkun jos saa 200€ palkankorotuksen niin sen nettovaikutus on vain puolet siitä eli 100€.

edit. Laita oy vaan suoraan, saat ne välineetkin sitä kautta hommattua
 
Katsot tuosta
ja jollet usko niin syötäpä tänne ~2500e/kk*12 eli 30000e ja sitten syötät 30300e. Huomaa että tuo ei näytä sossumaksuja, kertoo ne kyllä lopussa ovat 8+%.

Jos tarkoitus on saada laskutettua vuodessa 600e ja ostettua romua 500e:llä niin sitten tuo TMI on just oikea ko. hommaan. OY kuitenkin tuo useamman satkun "pakollisia kuluja" TMI:hin nähden ja muutenkin raskaamman byrokratian.
 
Veroprosentti nousee käsittääkseni verotettavien tulojen mukana. Ei siinä katsota bruttotuloa, vaan verotettavaa tuloa. Jos tekee kalusto ym. hankinnoista verovähennyksiä, niin eihän se veroprosentti silloin kaiken järjen mukaan nouse, jos esim yrityksen laskutus miinus yrityksen kalustohankinnat = 0. Marginaalivero tulee vasta ongelmaksi, jos tulee paljon laskutusta, eikä riittävästi vähennyksiä. Suurin osa ajasta menee minulla töissä, niin ei siinä TMI:n hommille jää liikaa aikaa, hyvä jos keikan kuukaudessa kaiken muun tekemisen ohella.
 
Juu, kuten sanoin jos laskutat 600 ja kuluja 500 niin palkka on 100e josta ~50e menee veroihin eli TMI on ihan soppeli ko. hommaan.

Jos taas laskutat 3000e niin tuskin keksit edes 1500e kuluja jolloin lopusta maksat ~700e veroja. OY:llä taas saat poltettua tuon jäävän 1500e yllämainittuihin + firman kolmiin kekkereihin (kesä/joulu/tilinpäätös) + viikoksi mökkivuokralle ja nimellisesti itselle 50e palkkaa että olet firmassa duunari niin rahat meni omaan käyttöön mutta veroja niistä ei maksettu. Toisin sanoen jossain kohtaa tuon marginaaliverotuksen takia tulee fiksummaksi siirtyä OY:hyn ihan siksi että sen kanssa voi keksiä sellaisia kuluja jotka sataa suoraan omaan laariin mutta joita TMI ei voi tarjota verotuksellisesti tarjota kun teknisesti et ole siinä töissä "työntekijänä"...
 
Aivan. No täytyy selivttää asiaa ensi vuoden aikana, ja perustaa sitten 2023 vuodeksi Oy vaikka. Ei tällä nyt niin kiire ole, kun ei raha sinänsä elämässä liikaa kiinnosta. Eihän tässä nykyisessä työssä mitään järkeä olisi, niin ainakin itselleni selitän, jos raha olisi #1.

Kai niitä firman bileitä voisi järjestää esim. virkistyspäivä lapissa, virkistyspäivä tallinnassa jne. Voiko tollaisia settejä oikeasti järkätä koko firman henkiökunnalle firman koosta riippumatta (tässä casessa olisi 1 henkilö), mitähän kaikkea verottaja edes hyväksyy :D

Edit: ei hitto, voisin esim. hääkeikoista maksaa kilsakorvauksia? 44snt/km? Ja maksaa itselleni päivärahaa 44€/vrk jos käyn hääkeikalla asiakkaan luona? Ja noi voi vähentää oy:n verotuksessa? :D Tuollahan on vaikka mitä rahan arvoista etua!
 
Viimeksi muokattu:
Aivan. No täytyy selivttää asiaa ensi vuoden aikana, ja perustaa sitten 2023 vuodeksi Oy vaikka. Ei tällä nyt niin kiire ole, kun ei raha sinänsä elämässä liikaa kiinnosta. Eihän tässä nykyisessä työssä mitään järkeä olisi, niin ainakin itselleni selitän, jos raha olisi #1.

Kai niitä firman bileitä voisi järjestää esim. virkistyspäivä lapissa, virkistyspäivä tallinnassa jne. Voiko tollaisia settejä oikeasti järkätä koko firman henkiökunnalle firman koosta riippumatta (tässä casessa olisi 1 henkilö), mitähän kaikkea verottaja edes hyväksyy :D

Edit: ei hitto, voisin esim. hääkeikoista maksaa kilsakorvauksia? 44snt/km? Ja maksaa itselleni päivärahaa 44€/vrk jos käyn hääkeikalla asiakkaan luona? Ja noi voi vähentää oy:n verotuksessa? :D Tuollahan on vaikka mitä rahan arvoista etua!
Nyt ollaan niiden asioiden äärellä, miksi se Oy aina kannattaa ;)

Edit: ja kirjanpitäjä
 
Mistähän sitä lähtis ettimään fiksua kirjanpitäjää? Tarviis olla osaamista it-, media-, moottoriurheilu- ja ties miltä alalta. Myyntiä ja ostoja on myös EU-alueella säännöllisesti.

Nyt vielä tmi, mutta meni tälle vuodelle laskutuksessa 120ke rikki, joten OY alkaa olla varmasti parempi. Tuohonkin konversioon tarviis apua ja neuvoja, että menis kaikki ns. optimoidusti.
 
Ei vaikuta yhtiömuioto noihin vähennyksiin. Toimininet saa ihan yhtälailla vähenytää edustus- ja kalustohankintoja kirjanpidossa. 16v tmi:llä olen yrittänyt, eikä ole ollut mitään tarvetta muuttaa oy:ksi ja lisätä maksuja ja byrokratiaa. Tilitoimisto ja kaksikertainen kirjanpito on.
 
Ei vaikuta yhtiömuioto noihin vähennyksiin. Toimininet saa ihan yhtälailla vähenytää edustus- ja kalustohankintoja kirjanpidossa. 16v tmi:llä olen yrittänyt, eikä ole ollut mitään tarvetta muuttaa oy:ksi ja lisätä maksuja ja byrokratiaa. Tilitoimisto ja kaksikertainen kirjanpito on.
No mitä muita kuluja siitä oysta sitten tulee jos sulla on jo tt ja kaksinkertainen kirjanpito?
 
Vinkkejä kirjanpito-ohjelmaan pienimuotoisen TMI pyörittämiseen kaipailisin. Teen toiminimellä pientä sivubisnestä ja nyt olen käyttänyt OP-kevytyrittäjä palvelua. Laskutus vuodessa on ollut tänä vuonna vajaat 5000€ yhteensä eli aika pientä bisnestä. Nyt kuitenkin tulee tilanne eteen, että en voi enää pyörittää kaikkea OP:n kautta, koska sen kautta ei onnistu laskutus ulkomaille.
Hommahan on kohtuu simppeliä konsultointi / ohjelmointityötä ja laskuja lähtee asiakkaille 0-2 / kk. Lisäksi tietty on jotain vuosittaisia kuluja kuten webbisivut, laitehankinnat, lisenssit yms.

Onko jotain vinkkejä ilmaisiin softiin / excel pohjiin jolla tuon kirjanpidon voisi hoitaa siististi?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 389
Viestejä
4 549 630
Jäsenet
74 980
Uusin jäsen
Joonaskoo90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom