Yrittäjyys ja oma firma

Suosituksia helpolle ja halvalle yritystilille, sekä yrityslainamyönteisestä pankista? Toiminta yksinkertaista, eli ei mitään ihmeellyksiä tarvita.
No kaikki pankit on yrityslainamyönteisiä kunhan pystyt antamaan kovat vakuudet muuten lainan myöntäminen yritykselle on todella nihkeetä jos kyseessä on aloittava yritys tai pieni yritys, periaatteessa jos haluat 1000 euroa lainaa yritykselle niin haluavat täydet vakuudet tuolle summalle. Tietysti jos yritys jo pyörii useamman miljoonan liikevaihdolla niin silloin tilanne voi olla jo eri.

Sitten on näitä muita laitoksia jotka myöntävät kiskurihinnoilla lainoja lähinnä just yrityksille jotka ei pankista lainaa saa. Itse pysyttelisin kaukana näistä.
 
Tuli yritys laitettua (oy), niin pitääkö nimenomaan yritystilille laskuttaa vai voiko väliaikaisesti kierrättää oman tilin kautta, kunhan merkkailee ns. oikein muistioihin/kirjanpitoon? Pienimuotoista nyt alkuunsa.
Suosituksia helpolle ja halvalle yritystilille, sekä yrityslainamyönteisestä pankista? Toiminta yksinkertaista, eli ei mitään ihmeellyksiä tarvita.
Lainoista en tiedä, mutta täällä aikaisemmin vinkattu holvi oli nopealla otannalla halvin (6€/kk).
 
Lainoista en tiedä, mutta täällä aikaisemmin vinkattu holvi oli nopealla otannalla halvin (6€/kk).

Kannattaa holvin kanssa muistaa että se ei sit ole oikea yritystili ja tarkoitettu pieneen toimintaan. Jos missään vaiheessa nousee toiminta sille tasolle että pitää ottaa kunnollinen kirjanpito-ohjelma niin tulee tilin vaihto eteen.

Lisäksi Holvi ei aiheuta ihan hirveästi luottamusta korttisekoilujen ja muutenkin hieman epämääräisen palvelukokonaisuuden takia. En oikein ymmärrä esimerkiksi mitä on "esikirjanpito".

Varmasti ihan toimiva palvelu ei siinä mitään, kannattaa vaan katsoa etukäteen mitä tarvitsee.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Kannattaa holvin kanssa muistaa että se ei sit ole oikea yritystili ja tarkoitettu pieneen toimintaan. Jos missään vaiheessa nousee toiminta sille tasolle että pitää ottaa kunnollinen kirjanpito-ohjelma niin tulee tilin vaihto eteen.

Lisäksi Holvi ei aiheuta ihan hirveästi luottamusta korttisekoilujen ja muutenkin hieman epämääräisen palvelukokonaisuuden takia. En oikein ymmärrä esimerkiksi mitä on "esikirjanpito".

Varmasti ihan toimiva palvelu ei siinä mitään, kannattaa vaan katsoa etukäteen mitä tarvitsee.

Ei hätää, ei tämä tilitoimiston setäkään ihan ymmärrä mitä se Holvin esikirjanpito on.

Kyllä osakirjanpito on sinäänsä tuttu käsite, ja sitä tehdään isommissa firmoissa, mutta se on aivan turhaa säätöä sen kokoluokan firmojen kanssa, mitkä Holvia käyttävät. Periaatteessa Holviin voisi lisätä kuitit, koittaa jotenkin tiliöidä ne siellä ja laittaa niihin jotkut datamerkkaajat, ja sitten hakea sieltä yhdistelmätositteen pääkirjanpitoon, mutta Holvi ei ole kirjanpitoon kovin helppokäyttöinen.

Holvi menettelee kevyeeseen yrittelyyn, mutta kannattaa varmistaa että se soveltuu jos on vähänkään mitää harvinaisempaa kuten valuuttamaksut, myynnit ulkomaille tms.
 
Ei hätää, ei tämä tilitoimiston setäkään ihan ymmärrä mitä se Holvin esikirjanpito on.

Kyllä osakirjanpito on sinäänsä tuttu käsite, ja sitä tehdään isommissa firmoissa, mutta se on aivan turhaa säätöä sen kokoluokan firmojen kanssa, mitkä Holvia käyttävät. Periaatteessa Holviin voisi lisätä kuitit, koittaa jotenkin tiliöidä ne siellä ja laittaa niihin jotkut datamerkkaajat, ja sitten hakea sieltä yhdistelmätositteen pääkirjanpitoon, mutta Holvi ei ole kirjanpitoon kovin helppokäyttöinen.

Holvi menettelee kevyeeseen yrittelyyn, mutta kannattaa varmistaa että se soveltuu jos on vähänkään mitää harvinaisempaa kuten valuuttamaksut, myynnit ulkomaille tms.
Voisitko hieman valistaa tietämätöntä? Eli mitä hankaluuksia on esim. ulkomaille myynneissä? Voi olla, että joutuu semmoisten kanssa painimaan jossain vaiheessa.
 
Voisitko hieman valistaa tietämätöntä? Eli mitä hankaluuksia on esim. ulkomaille myynneissä? Voi olla, että joutuu semmoisten kanssa painimaan jossain vaiheessa.

Valtavasti kaikkea mutkikasta kirjanpidollista ja muuta byrokratiaa. Tulee äkkiseltään mieleen ainakin seuraavia esimerkkejä, vaikka en ole tätä koskaan työkseni tehnytkään — katsellut vain vierestä:
  • EU:n sisäkaupassa n+1 erilaista ALV-kantaa ja niiden myyntien raportointi erikseen verottajalle.
  • EU:n sisäkaupassa mutkikkaat säännöt erilaisia tilanteita varten, jotka pitää kaikki ymmärtää. Katso esim. tuota dokumenttia ja siihen linkattuja muita dokumentteja: Arvonlisäverotus EU-tavarakaupassa
  • EU:n sisäkaupat pitää raportoida tullillekin, jos ei ole ihan nappikaupasta kyse: Intrastat - Tulli
  • Valuuttamääräiset maksut, joissa summia muunnetaan valuutasta toiseen, mutta kirjanpidossa rahasummat/kurssit eivät välttämättä täysin täsmää. Lisäksi niiden yhteydessä voi olla ylimääräisiä epäselviä kuluja, joiden kirjaamiset vaativat miettimistä (esim. välittäjäpankki on yllättäen napannut summasta pois oman palkkionsa, mutta siitä ei ole mitään erillistä tositetta).
  • Tullaukset ja niiden kirjaukset EU:n ulkopuolisessa kaupassa.
  • Huomaa, että myymisen lisäksi tavaroita joudutaan välillä palauttamaan/korjaamaan/tms, ja niissä pitäisi onnistua välttämään se, ettei niistä mene veroja ja tulleja moneen kertaan edes takaisin kuljetellessa.
Ammattilaiselta tulisi varmaan vielä pidempi lista kaikenlaista, jota en tajua edes ajatella.
 
Valtavasti kaikkea mutkikasta kirjanpidollista ja muuta byrokratiaa. Tulee äkkiseltään mieleen ainakin seuraavia esimerkkejä, vaikka en ole tätä koskaan työkseni tehnytkään — katsellut vain vierestä:
  • EU:n sisäkaupassa n+1 erilaista ALV-kantaa ja niiden myyntien raportointi erikseen verottajalle.
  • EU:n sisäkaupassa mutkikkaat säännöt erilaisia tilanteita varten, jotka pitää kaikki ymmärtää. Katso esim. tuota dokumenttia ja siihen linkattuja muita dokumentteja: Arvonlisäverotus EU-tavarakaupassa
  • EU:n sisäkaupat pitää raportoida tullillekin, jos ei ole ihan nappikaupasta kyse: Intrastat - Tulli
  • Valuuttamääräiset maksut, joissa summia muunnetaan valuutasta toiseen, mutta kirjanpidossa rahasummat/kurssit eivät välttämättä täysin täsmää. Lisäksi niiden yhteydessä voi olla ylimääräisiä epäselviä kuluja, joiden kirjaamiset vaativat miettimistä (esim. välittäjäpankki on yllättäen napannut summasta pois oman palkkionsa, mutta siitä ei ole mitään erillistä tositetta).
  • Tullaukset ja niiden kirjaukset EU:n ulkopuolisessa kaupassa.
  • Huomaa, että myymisen lisäksi tavaroita joudutaan välillä palauttamaan/korjaamaan/tms, ja niissä pitäisi onnistua välttämään se, ettei niistä mene veroja ja tulleja moneen kertaan edes takaisin kuljetellessa.
Ammattilaiselta tulisi varmaan vielä pidempi lista kaikenlaista, jota en tajua edes ajatella.
Kiitoksia, ymmärrän toki kirjanpidolliset ”hankaluudet”, mutta miten tuo Holvin käyttö sitä haittaa?
Ajattelen varmaan liian simppelisti kun oletan holvin tilin olevan vain pankkitili josta rahaa lähtee ja tulee. Kirjanpitäjälle kiikutan sitten laskut joka tekee sitten niillä taikoja :)
 
Kiitoksia, ymmärrän toki kirjanpidolliset ”hankaluudet”, mutta miten tuo Holvin käyttö sitä haittaa?
Ajattelen varmaan liian simppelisti kun oletan holvin tilin olevan vain pankkitili josta rahaa lähtee ja tulee. Kirjanpitäjälle kiikutan sitten laskut joka tekee sitten niillä taikoja :)

Holvi tukee tietääkseni ainoastaan SEPA-siirtoja, eli hankaluuksia tulee jos esim. yhdysvaltalainen asiakas haluaa maskaa sinulle paikallisesta pankista käsin.

EU:n sisällä ei pitäisi sen kummempia ongelmia olla. En itse käytä Holvia, joten tietoni saattavat olla vanhentuneita.
 
Holvissa myös yksi puute tai vähän miten sen ajattelee:

Verkkokaupoissa voi olla ainoastaan verkkomaksut käytössä kotimaisilla pankkiyhteyksillä. Eikä korttimahdollisuutta. Tässä tapauksessa maksaminen holvilla ei onnistu, koska siellä ei ole erillistä nappia holville. Sit jos on korttimaksu, niin se tottakai onnistuu. Näitä on tullut itselle joku 10kpl vastaan. Olen yleensä sitten maksanut omalta tililtä ja tehnyt maksumääräyksen firmalta itselleni tositteen kera.
 
Olen yleensä sitten maksanut omalta tililtä ja tehnyt maksumääräyksen firmalta itselleni tositteen kera.
Näinhän se kannattaa muutenkin tehdä. Itse aina ostan kaikki laitteet omalla luottokortilla (jossa vielä joku tuoteturvavakuutus) ja sitten teen vain kulukorvauksen firmalle. Tällöin voit tarvittaessa hyödyntää myös normaaleja kuluttajansuojaan liittyviä oikeuksia (esim. palautus), koska kyse on kuluttajakaupasta.

Toki jonkun mielestä tämä voi olla vähän harmaalla alueella, mutta IMO yksinyrittäjälle ihan hyväksyttävää.
 
Suljin itsekin Holvitilin. Perseestä, kun ei ole oikein mitään ilmaista paikkaa missä säilyttää rahoja. Maksutapahtumia tulee muutamia per vuosi ja summatkin ovat pieniä (muutamia tuhansia).
Ei oikein innosta maksella tuommoisesta nappikaupasta jotain satasta per vuosi pelkkiä rosvopankkien palvelumaksuja.
 
Onko tuon Holvin sijaan kellään positiivisia kokemuksia uutena yrittäjänä yritystileistä perinteisissä kivijalkapankeissa?

Nordeasta ainakin voin suositella pysymään helvetin kaukana.

Tilin avaamisessa todella paljon viiveitä, sekä ongelmia, ja muita sekoiluja (esim. maksukorttien toimimattomuus verkkokaupoissa). Kaikissa asioissa saat olla soittelemassa aspaan, mistä annetaan tyhjiä lupauksia ja ikinä Nordean suunnasta ei palata asiaan annetuissa aikamääreissä. Sitten saat olla itse soittelemassa perään ja selittämässä uudelle aspan kesähessulle koko homman alusta, kun tuntuu että heillä ei ole olemassa mitään tikettijärjestelmää tms. ongelmatilanteissa.

Vähän jäänyt sellainen paskanmaku suuhun, että Nordealla ei pienyrittäjien tekemiset kiinnosta ja pankin vaihdos tässä mietinnässä, onko suosituksia?
 
Holvi tukee tietääkseni ainoastaan SEPA-siirtoja, eli hankaluuksia tulee jos esim. yhdysvaltalainen asiakas haluaa maskaa sinulle paikallisesta pankista käsin.

EU:n sisällä ei pitäisi sen kummempia ongelmia olla. En itse käytä Holvia, joten tietoni saattavat olla vanhentuneita.
Joo näköjään tukee vain SEPA ja vain EUR maksuja... Eipä tullut mieleenkään tämmöinen pikku ”vaje”.

Vinkkejä otetaan täälläkin vastaan muista pankeista, ilmeisesti Nordeasta kannattaa pysyä kaukana :)
 
Onko tuon Holvin sijaan kellään positiivisia kokemuksia uutena yrittäjänä yritystileistä perinteisissä kivijalkapankeissa?

Nordeasta ainakin voin suositella pysymään helvetin kaukana.

Tilin avaamisessa todella paljon viiveitä, sekä ongelmia, ja muita sekoiluja (esim. maksukorttien toimimattomuus verkkokaupoissa). Kaikissa asioissa saat olla soittelemassa aspaan, mistä annetaan tyhjiä lupauksia ja ikinä Nordean suunnasta ei palata asiaan annetuissa aikamääreissä. Sitten saat olla itse soittelemassa perään ja selittämässä uudelle aspan kesähessulle koko homman alusta, kun tuntuu että heillä ei ole olemassa mitään tikettijärjestelmää tms. ongelmatilanteissa.

Vähän jäänyt sellainen paskanmaku suuhun, että Nordealla ei pienyrittäjien tekemiset kiinnosta ja pankin vaihdos tässä mietinnässä, onko suosituksia?
Joo näköjään tukee vain SEPA ja vain EUR maksuja... Eipä tullut mieleenkään tämmöinen pikku ”vaje”.

Vinkkejä otetaan täälläkin vastaan muista pankeista, ilmeisesti Nordeasta kannattaa pysyä kaukana :)

Näin tilitoimiston näkökulmasta olette aivan oikeassa Nordean suhteen. Olen ennenkin kirjoittanut siihen suuntaan, että Nordea markkinoi itseään "kovan rahan kapitalistipankkina", jossa ymmärretään bisnestä ja yrittäjää. Valitettavasti, Nordean mahdolliset edut eivät todellakaan realisoidu pienyrittäjälle, vaan siinä vaiheessa kun on tarve omalle yhteyshenkilölle, valuuttavarantojen hallinnointiin ja kaikkeen muuhun kivaan.

Oma kokemus (yksityis- ja yrityspuolelta) puoltaa osuuspankkia. Viestintä toimii, ja palvelut ovat kohtuuhintaisia.
 
Itsellä ei ole ainakaan nordeasta mitään valittamista (myöskään yksityispuolelta). Firmalle aukes tili 2 vai 3 päivässä, hakemus sisään siinä kyseltiin mitä tehdään, mistä rahat tulee, minne ne menee yms. Sitten sieltä joku jamppa soitteli, kyseli vähän niinku lomakkeen asiat uusiksi mikä firma, mitä tekee, mikä niinku idea. Kyseli vaan noista tileistä niin et tuolta tulee vissin rahaa sisään ja tuo saksan tili on vissiin osakebrokeri eli hilloot sinne ylimääräsen? Vastasin et just niin, johon jamppa totes et ootas niin hän naputtelee tähän homman täs valmiiks ja antaa sulle tunnarit, pistetäänkö näkyyn tili myös sun henk. koht. verkkopankissa.

E-laskut voi kopioida eli kun samalle asiakkaalle tekee laskun per kk, niin isoin työ on koittaa viitenumeron vika tarkistusnumero läpi et koska kelpaa (nopeampi bruteforcettaa kuin avata netistä laskuri). Mitään automatisoitua tilitieto palveluja tms. en käytä, erilliseen kirjanpito softaan hakkaan ne 3-4 tilitapahtumaa käsin.

Hinnat tuntuu olevan joka pankissa about sama joten sen suhteen on ihan sama mistä ottaa, valinta pitää tehdä jollain muulla kriteerillä ja nordeassa on ainakin mielestäni toimivat apsit+verkkopankki.
 
Täällä myöskin kaikki sujunut hyvin Nordean kanssa yritys- ja yksityispuolella. Kuten kaikessa muussakin, lopputulokseen vaikuttaa varmaan eniten omalle kohdalle osunut asiakaspalvelija.

Kun avasin yritystiliä, esimerkiksi Danske olisi ottanut uudelta yritysasiakkaalta 300 euron avausmaksua kun Nordealla se oli vain 100 euroa. Pohjola ei sen sijaan tainnut koskaan edes vastata tiedusteluun yritystilin avaamisesta.
 
Itsellä ei ole ainakaan nordeasta mitään valittamista (myöskään yksityispuolelta). Firmalle aukes tili 2 vai 3 päivässä, hakemus sisään siinä kyseltiin mitä tehdään, mistä rahat tulee, minne ne menee yms.

Omassa tapauksessa koko prosessin läpivientiin taisi mennä about 3vk...

Hakemuksen laittamisesta meni noin 1vk yhteydenottoon missä kyseltiin noita perusasioita, ja sen jälkeen luvattiin että menee viikko pari että tili avataan kun kuulemma ovat vähän kiireisenä.

Noh... eivät ikinä palanneet asiaan ja sai itse soitella perään että mitenkäs sen meidän tilin kanssa. Myöskään tarvittavia logintunnareita piti pala kerrallaan (asiakasnumero, pin/aktivointikoodit) soitella aspasta :D

Varmaan viimeistään tässä vaiheessa olisi pitänyt tajuta juosta toisen pankin helmoihin ja nopsaan.

Kokemuksia on siis erilaisia...
 
Omassa tapauksessa koko prosessin läpivientiin taisi mennä about 3vk...

Hakemuksen laittamisesta meni noin 1vk yhteydenottoon missä kyseltiin noita perusasioita, ja sen jälkeen luvattiin että menee viikko pari että tili avataan kun kuulemma ovat vähän kiireisenä.

Noh... eivät ikinä palanneet asiaan ja sai itse soitella perään että mitenkäs sen meidän tilin kanssa. Myöskään tarvittavia logintunnareita piti pala kerrallaan (asiakasnumero, pin/aktivointikoodit) soitella aspasta :D

Varmaan viimeistään tässä vaiheessa olisi pitänyt tajuta juosta toisen pankin helmoihin ja nopsaan.

Kokemuksia on siis erilaisia...
Et ilmeisesti ollut nordean asiakas ennen sitä? Silloin hoitavat nopeammin kun on jotain historiaa. Pankeilla tiedonsiirto toiselle saattaa kestää. Kokemusta on kun vaihdettiin op:sta nordeaan. Lupasivat siirtää tiedot viikossa, meni kolme.
 
Et ilmeisesti ollut nordean asiakas ennen sitä? Silloin hoitavat nopeammin kun on jotain historiaa. Pankeilla tiedonsiirto toiselle saattaa kestää. Kokemusta on kun vaihdettiin op:sta nordeaan. Lupasivat siirtää tiedot viikossa, meni kolme.

Itse asiassa Nordean yksityisasiakkuus firman jäsenillä oli melkeinpä yksi isoimmista syistä miksi päädyttiin sinne.

Tuossa ylempänä mainittu OP oli itseasiassa ihan hyvänä kandidaattina kun näitä tutkittiin, ainakaan yksityispuolelta en ole kuullut tutuilta pahaa, mutta tässä vaan juuri päädyttiin siihen, että helpompi avata "omasta" pankista.

Pitää lähteä miettimään tuota OP:ta tai muita vaihtoehtoja. Vieraan pankin kanssa (missä ei ole yksityistiliä) on varmaankin hankalampi asioida, mutta toistaalta voisi kyllä näillä kokemuksilla vetää omatkin tilit kuikkaan tuolta Nordeasta :D
 
Hankala noista sanoa, tarvitsisi perustaa 10 tiliä eri pankkeihin vähän erilaisille firmoille eli sellaset 50firmaa/tiliä, näin voisi ehkä nähdä onko jotain säännönmukaisuutta vai ei.

Väitän että mun tapauksessa tiesivät että tuolta emme 20€/kk enempää tule ikinä saamaan, joten ainakaan rahan takia palvelu ei ole voinut olla nopeaa :).

Asiakaspalvelija onkin jo mainittu, en tiiä pyrkiikö 1 tyyppi hoitamaan alusta loppuun vai miten tuo menee… Onko jotain provikka liksaa… Kipeänä välissä, sitten tuli joku mielenkiintoisempi case ja teiän homma unohtu?

Vaikuttaako firman toimiala, osakkaiden määrä tms.? @Murzy ei ole kokemusta muista pankeista, mutta toisaalta kertomuksen mukaan tuskin heikommin voisi mennä muualla. Toisaalta sitten kun on tili auki niin eiköhän pikku firmojen asioita hoida randomisti joku jolle arpa osuu eli silloinkin eri kerroilla saanee erilaista palvelua pankista riippumatta. Onhan se myös tuolla asuntolaina ketjussa huomattu että saatu palvelu on ihan täysin randomia eikä rahalla tunnu ainakaan mitään erikoista merkitystä olevan joka puhuisi sen puolesta että mielikuva pankista perustuu 99% kohdallle osuneeseen asiakaspalvelijaan ja se sitten taas on ihan tuurista kiinni kuka sitä sun asiaasi käsittelee :)
 
Onnistuuko millään kevytyrittäjyydellä lämmönsiirtimien tuonti ulkomailta ts. maahantuontikauppa? Jos aluksi myis ennakkomaksulla keräten pikku hiljaa kassaa ja vältelläkseen luottotappioita. Yks vaihtoehto toki, että mitoitan ja tilaan ja laskutan provikan asiakkaalta ja päämies laskuttais suoraan ite tavaran asiakkaalta + kuljetusliike hoitamani kuljetuksen asiakkaalta...
 
Onnistuuko millään kevytyrittäjyydellä lämmönsiirtimien tuonti ulkomailta ts. maahantuontikauppa? Jos aluksi myis ennakkomaksulla keräten pikku hiljaa kassaa ja vältelläkseen luottotappioita. Yks vaihtoehto toki, että mitoitan ja tilaan ja laskutan provikan asiakkaalta ja päämies laskuttais suoraan ite tavaran asiakkaalta + kuljetusliike hoitamani kuljetuksen asiakkaalta...

Kevytyrittäjyys on tarkoitettu vähän toisenlaiseen toimintaan kuin maahantuonti + kalliiden vehkeiden myynti. Jos meinaat todellista kevytyrittäjyyttä ts. laskutuspalvelua, ei niistä kukaan taitaisi hyväksyä tuollaista liiketoimintaa itselleen. Jos meinaat "kevytyrittäjyyttä" eli omalla y-tunnuksella toimimista jonkin palvelun kirjanpidon alla, kannattaa silti selvittää asia. Monet niistä eivät käsittele liiketoimintaa jossa on runsaasti tavaraa.
 
Tässä kun tuolle Holville etsin vaihtoehtoa niin onkohan joku käyttänyt tilijaskaa? En ole itse ikinä ennen kuullutkaan tämmöisestä Tilijaska

Tämä näyttäisi pieneen toimintaan ilmaiselta, mutta onko tossa joku muu "catch" mitä en vaan itse huomaa?
 
@Ploro Hieno löytö. Itseäkin kiinnostaisi kokemukset. Vai onko tarkoitus tehdä "Holvit" ja kerryttää ensin käyttäjäkunta, jonka jälkeen lätkäistä kuukausimaksut kehiin.
Itse pidän oman pikkufirman rahoja toistaiseksi omalla rinnakkaistilillä, kun rosvopankit rohmuaa kaikki rahat palvelumaksuillansa.
 
Kyselen juuri chatista esim noita SEPA ja EUR maksuja.

EDIT: Vaikka missään ei lue (ainakaan nopeasti selattuna) niin ainoastaan SEPA maksut tuettuna.
 
Tiedän Tilijaskan aika hyvin eikä siinä ole mitään suurempaa koiraa haudattuna. Joskus sitä tänne mainostinkin. Talenom haluaa vaan pieniä yrityksiä asiakkaiksi jotka siirretään maksullisiksi asiakkaiksi kun toiminta kasvaa ja alkaa olemaan enemmän tarpeita.

Parempi kuin Holvi mutta ei korvaa oikeaa kirjanpitäjää tämäkään.

Hyvä muistaa että Talenom on täys lestafirma jonka omistussuvun porukkaa on ollut mm. viimeisimmässä isännöintikartelliepäilyssä. Mainitsen nyt vaan sen takia että kaikki ei halua tukea näitä lestojen firmoja.
 
Sitten löytyi vielä "ilmainen" saksalainen N26

Tuolta en löytänyt yhteystietoja eikä chattikään toimi joten ei heti herätä luottamusta.
 
Sitten löytyi vielä "ilmainen" saksalainen N26

Tuolta en löytänyt yhteystietoja eikä chattikään toimi joten ei heti herätä luottamusta.

Oikeasti tulee halvemmaksi etsiä kylän halvin kirjanpitäjä joka veloittaa 50€ kuussa kuin lähteä johonkin ihan täysin hämäriin viritelmiin. Jos aikoo tehdä satasia kuussa niin silloin kevytyrittäjyys ja jos aikoo tehdä jotain laitekauppaa ja maahantuontia niin ehkä kannattaa laskea kirjanpito ihan suosiolla osaksi kuluja.
 
Tiedän Tilijaskan aika hyvin eikä siinä ole mitään suurempaa koiraa haudattuna. Joskus sitä tänne mainostinkin. Talenom haluaa vaan pieniä yrityksiä asiakkaiksi jotka siirretään maksullisiksi asiakkaiksi kun toiminta kasvaa ja alkaa olemaan enemmän tarpeita.

Parempi kuin Holvi mutta ei korvaa oikeaa kirjanpitäjää tämäkään.

Hyvä muistaa että Talenom on täys lestafirma jonka omistussuvun porukkaa on ollut mm. viimeisimmässä isännöintikartelliepäilyssä. Mainitsen nyt vaan sen takia että kaikki ei halua tukea näitä lestojen firmoja.
Noi SEPA maksut voisi kiertää esim. wise:llä, eli siinä mielessä toi jaska toimisi ihan samanlailla kuin holvi ollen kuitenkin lähtökohtaisesti 0€/kk. Toi wisen alle 1% siirtokulu tietenkin maksaa jotain.
 
Kannattaa varmaan sitä talletussuojaakin vähän miettiä kun näitä palveluita valitsee. Ei taida niin pientä firmaa olla joka ei olisi nurin siinä tilanteessa, jos firman rahat häviää jonkun pikkuisen pankkia leikkivän kioskin mennessä konkkaan.
 
Oikeasti tulee halvemmaksi etsiä kylän halvin kirjanpitäjä joka veloittaa 50€ kuussa kuin lähteä johonkin ihan täysin hämäriin viritelmiin. Jos aikoo tehdä satasia kuussa niin silloin kevytyrittäjyys ja jos aikoo tehdä jotain laitekauppaa ja maahantuontia niin ehkä kannattaa laskea kirjanpito ihan suosiolla osaksi kuluja.
Ehkä en tajua, mutta ei kai tili ja kirjanpitäjä ole toisiaan pois sulkevia?
 
Ehkä en tajua, mutta ei kai tili ja kirjanpitäjä ole toisiaan pois sulkevia?

No siis myös kannattaa ottaa tili jostain kunnon pankista ja maksaa se joku 20€/kk mitä se maksaa. Toki tässä ketjussa tehdään näiden neuvojen jälkeen aina laskelma 20+50 kertaa 12. Kannattaa silti miettiä missä haluaa säästää kymppejä kuussa.
 
Passiiviset kulut minimiin. Eli ei juoksevia kk kuluja, jos ei ole toimintaakaan.

Jos joku raksapate tekee sivutoimisena pari viikonloppukeikkaa vuodessa ja saa siitä esim. 1000e. Ei tuosta ole varaa maksaa pankille ja kirjanpitäjälle 700e+.

Teen kirjanpidon itse, koska se on helppoa, eikä vie aikaa juuri mitään, kun tilitapahtumia on 10-20 vuodessa.

Mulla on myös toinen firma, joka vuokraa asuntoja. Kyllä vituttaa maksaa Nordealle yli kymppi kuussa siitä ilosta, että he suostuvat säilyttämään rahojani. Tuollakin firmalla toistuu samat tilitapahtumat, eli kirjanpito onnistuu helposti itse, mutta rosvopankkia on pakko pitää kun sieltä on myös lainaa...
 
Passiiviset kulut minimiin. Eli ei juoksevia kk kuluja, jos ei ole toimintaakaan.

Jos joku raksapate tekee sivutoimisena pari viikonloppukeikkaa vuodessa ja saa siitä esim. 1000e. Ei tuosta ole varaa maksaa pankille ja kirjanpitäjälle 700e+.

Teen kirjanpidon itse, koska se on helppoa, eikä vie aikaa juuri mitään, kun tilitapahtumia on 10-20 vuodessa.

Mulla on myös toinen firma, joka vuokraa asuntoja. Kyllä vituttaa maksaa Nordealle yli kymppi kuussa siitä ilosta, että he suostuvat säilyttämään rahojani. Tuollakin firmalla toistuu samat tilitapahtumat, eli kirjanpito onnistuu helposti itse, mutta rosvopankkia on pakko pitää kun sieltä on myös lainaa...

Ei mullakaan ole pöytälaatikossa olevilla yrityksillä mitään kuluja ja ne missä on vaan joitain niin tehdään vuosikirjanpitona. Tässä treadissa vaan tuntuu monella olevan ihan oikeaa liiketoimintaa mielessä ja ensimmäinen asia mitä mietitään on että mikään ei saisi maksaa mitään.

On muuten aika aika iso liuta käyty läpi yrittäjiä jotka on tehneet itse ja sitten kun ammattilainen kirjanpitäjä on käynyt kirjanpidon läpi niin alkaa löytymään ties ja mitä. Sulta varmasti luonnistuu tehdä itse mutta noin yleisesti jos homma on oikeasti vaativampaa kuin kevytyrittäjyys niin suosittelen vahvasti miettimään missä säästää.
 
Kannattaa myös muistaa verotus. Jos se kirjanpito maksaa vaikka 50€/kk, siitä saa vähentää Alvin ja loppusummakin on vielä vähennyskelpoista. Jos teet sen kirjanpidon itse niin tuosta 50€ sulle jää käteen Alvin ja esim 25% veron jälkeen 30,26€...
 
Kellään zettle (ent. iZettle) käytössä? Olisi tarve maksupäätteelle satunnaiseen käyttöön, joten kuukausimaksulliset eivät ole vaihtoehto. Eipä tuolle montaa vaihtoehtoa jää. Sumup vissiin ainut vaihtoehto?

Mietin lähinnä paria juttua: Miten tuo wifin kautta (puhelimesta jaettuna) mahtaa toimia? Entä voiko tuota ladata esim. virtapankista, jos akku loppuu kriittisessä vaiheessa?
 
Kellään zettle (ent. iZettle) käytössä? Olisi tarve maksupäätteelle satunnaiseen käyttöön, joten kuukausimaksulliset eivät ole vaihtoehto. Eipä tuolle montaa vaihtoehtoa jää. Sumup vissiin ainut vaihtoehto?

Mietin lähinnä paria juttua: Miten tuo wifin kautta (puhelimesta jaettuna) mahtaa toimia? Entä voiko tuota ladata esim. virtapankista, jos akku loppuu kriittisessä vaiheessa?
Lukija muodostaa puhelimeen/tablettiin yhteyden bluetoothilla. Sillä miten sen netin puhelimeen/tablettiin tuot ei ole merkitystä. En näe mitään estettä miksei sitä virtapankilla ladata voisi ihan standardi usb-liitäntä siinä on ja latautuu kaikilla kännykän latureillakin, kun sopiva johto vain välissä on.
 
Lukija muodostaa puhelimeen/tablettiin yhteyden bluetoothilla. Sillä miten sen netin puhelimeen/tablettiin tuot ei ole merkitystä. En näe mitään estettä miksei sitä virtapankilla ladata voisi ihan standardi usb-liitäntä siinä on ja latautuu kaikilla kännykän latureillakin, kun sopiva johto vain välissä on.
No näin mä ajattelinkin. Tuosta oli heidän sivuillaan vaan hieman huonosti tietoa. Tai ehkä en osannut katsoa. Kiitokset
 
Onko kellään viellä omakohtaisia kokemuksia, tuosta aiemmin mainitusta Tilijaskasta?
Vaikuttaisi edulliselta palvelulta pienelle osakeyhtiölle ja tarjoaa tilin ja maksukortin. Eikä tuo premium-jäsenyyskään kalliilta vaikuta.
Chatin perusteella myös tilinpäätökset ym. velvollisuudet hoituvat kohtuulliseen rahaan eli ilmeisesti hoitaisivat kirjanpidon täysin tarvittaessa.
 
Onko kellään viellä omakohtaisia kokemuksia, tuosta aiemmin mainitusta Tilijaskasta?
Vaikuttaisi edulliselta palvelulta pienelle osakeyhtiölle ja tarjoaa tilin ja maksukortin. Eikä tuo premium-jäsenyyskään kalliilta vaikuta.
Chatin perusteella myös tilinpäätökset ym. velvollisuudet hoituvat kohtuulliseen rahaan eli ilmeisesti hoitaisivat kirjanpidon täysin tarvittaessa.

Sanotaanko vaikka näin, että itselle tulee tasaisena virtana asiakkaita jotka ovat olleet 6-12kk Talenomilla, Accountorilla tai muissa isommissa tehtaissa, eivätkä ole olleet tyytyväisiä palvelun tasoon.

1,49€ / min asiakaspalvelusta tarkoittaa sitten reaalisesti 89,4€ / tunti taloushallinnosta, joka alkaa olla aika kallista. Tämän päälle tapahtumakohtaiset maksut, niin veikkaan että todelliset kustannukset rahassa (ja ajassa) tulevat yllättämään.
 
Itse päädyin ottamaan Accountorilta Procountor Solo -palvelun, koska se vaikutti riittävältä paketilta omiin tarpeisiin nähden. Palvelun käyttö sovittiin Accountorin "kesäkiireiden" vuoksi alkamaan muutama kuukausi myyjän tapaamisen jälkeen, joka oli ihan ok, kunhan saisin tuloslaskelman ja taseen määräpäivään mennessä starttirahan jatkohakemusta varten.

Olin keskustellut kyseisten asiakirjojen toimittamisen tärkeydestä ja myyjä lupasikin, että asia saadaan kyllä valmiiksi määräpäivään mennessä. Samaisen myyjän suosituksesta toimitin heille jo heti sähköpostilla takautuvan kirjanpidon materiaalin ja jäin odottelemaan asian edistymistä.

Noh, muutama päivä ennen kuin starttirahan jatkohakemuksen määräpäivä oli käsillä, saan sähköpostiini tunnukset palvelun koekäyttöön, enkä mitään viestiä siitä, milloin asiakirjat ovat valmiina. Otan puhelimen kauniiseen käteen ja soitan Accountorin sähköpostilla lähettämään asiakaspalvelun numeroon, josta kuulemma saisi apua. Mitäs vielä, numerossa pyörii vastaajaviesti, jonka mukaan"ruuhkaa, soita myöhemmin". Puhelimessa pyörivässä viestissä ei mainittu mitään muuta, vaan vaikutti tosiaan olevan vain osa nauhoitetusta viestistä ennen kuin puhelu katkesi automaattisesti.

Palvelun koeympäristön kautta sitten viestiä chätillä ja sieltä selviääkin, että koko asiakaspalvelun numero on poissa käytöstä. Mitäs sitä turhaan asiasta ilmoittamaan niille, jotka soittavat kyseiseen numeroon...

Asia lähti kuitenkin selviämään ja samalla ilmeni, että myyjän kertomasta huolimatta kaikki takautuvan kirjanpidon aineisto pitääkin viedä erikseen heidän ohjelmistoon, vaikka myyntipuheet lupasivat ihan toista. Lopputuloksena sain tarvitsemani asiakirjat ajallaan, mutta jätti niin huonon maun suuhun, että kirjanpitäjä lähtee vaihtoon heti kunhan rumban jaksaa ottaa uudelleen työn alle.

Kuka kaipaa kirjanpitäjää, johon ei saa yhteyttä juuri silloin kun sitä apua tarvitsee.
 
Kyllä mä pienyrittäjänä kiertäisin nuo rehellisesti kaukaa. Tämä yllä oleva kertomus on sitten oikeasti aika pitkälti todellisuutta. Olen kuullut liian monelta vastaavia kokemuksia. Pienet tilitoimistot voivat olla äkkiseltään ajateltuna kalliimpia, mutta kun tosiaan se pienempi tilitoimisto ei yleensä mistään lyhyestä puhelusta mitään laskuta, niin minuuttihinnoittelu puheluille taas nakuttaa heti.
 
Voihan olla, että tuossa luodaan kokemattomille mielikuvaa, että pelkällä perusmaksulla pärjää. Sen verran vähän kokemusta, että itse en ainakaan osaa kuvitella mitä kaikkea todellisuudessa tarvitsee.
Muutaman kuukauden käyttänyt op:n kevyt-yrittäjäpalvelua. Helppo käyttää, mutta ei kovin hyvä, jos myy muutakin kuin työtä
 
Ja yksityisistä kirjanpitäjistä löytyy varmasti ainakin hinta-laatusuhteeltaan paras palvelu. Valitettavasti niistä löytyy myös suhteessa suurin määrä huonoja kokemuksia ja katoamistemppuja. Oikean valitseminen vaikuttaa melko hankalalta.
 
Jos tilaan tuotteen X Yhdysvalloista yritykselle, niin saanko siitä tullissa maksettavat ALV:t vähennettyä? Jos kyllä niin miten tuo toimii käytännössä, pitääkö alvt maksaa ja sitten vähentää verotuksessa, vai miten tuo toimii? Kyse siis työkalusta, ei eteenpäin myytävästä tuotteesta.
 
Jos tilaan tuotteen X Yhdysvalloista yritykselle, niin saanko siitä tullissa maksettavat ALV:t vähennettyä? Jos kyllä niin miten tuo toimii käytännössä, pitääkö alvt maksaa ja sitten vähentää verotuksessa, vai miten tuo toimii? Kyse siis työkalusta, ei eteenpäin myytävästä tuotteesta.

Jos olet ALV-velvollinen, ilmoitat ja maksat itse maahantuonnin arvonlisäverot oma-aloitteisten verojen ilmoituksella, saamasi tullauspäätöksen perusteella. Jos hankinta tulee osittain tai kokonaan vähennyskelpoiseen käyttöön, ilmoitat samalla ilmoituksella vähennettävää veroa. Yleensä vaikutus on siis +-0.
 
Jos tilaan tuotteen X Yhdysvalloista yritykselle, niin saanko siitä tullissa maksettavat ALV:t vähennettyä? Jos kyllä niin miten tuo toimii käytännössä, pitääkö alvt maksaa ja sitten vähentää verotuksessa, vai miten tuo toimii? Kyse siis työkalusta, ei eteenpäin myytävästä tuotteesta.
Alv maksetaan ja se vähennetään myöhemmin alv tilityksestä.
 
Itse päädyin ottamaan Accountorilta Procountor Solo -palvelun, koska se vaikutti riittävältä paketilta omiin tarpeisiin nähden. Palvelun käyttö sovittiin Accountorin "kesäkiireiden" vuoksi alkamaan muutama kuukausi myyjän tapaamisen jälkeen, joka oli ihan ok, kunhan saisin tuloslaskelman ja taseen määräpäivään mennessä starttirahan jatkohakemusta varten.

...

Teitkö siis Accounttorin kanssa sopimuksen kirjanpitopalveluista, vai pelkästä Procountor -ohjelmistosta? Nämähän on siis kaksi eri asiaa :)

Meillä ollut toi Procountori käytössä kun se ei kovin kallis ole sähköisen kirjanpidon ohjelmistoksi pienyrittäjälle. Meillä ainakin kirjanpitäjä (muualta kuin Accounttorilta siis) naputteli esim. nuo takautuvat merkinnät tuonne kyllä ihan ongelmitta kuitteja/tiliotteita vastaan. Procountor softassa itsessään ei nyt mitään isompa valittamisia vielä ole ollut muuta kuin ehkä hiukka kankea käyttöliittymä (missäpä näissä ei ole?).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 365
Viestejä
4 492 868
Jäsenet
74 120
Uusin jäsen
Lähiverkkopaita

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom