Tarkoiotuksenani on tehdä sivutoiminen IT-konsultointikeikka ja haluaisin varmistaa muutamia asioita päättelyssäni. Minulla on siis päätoiminen työ mutta teen ainoastaan yhden lyhyen keikan. Haluan selvitä suht halvalla ja hyödyntää verotuksen edut. Pieni byrokratian pallottelu ei haittaa, en kuitenkaan halua perustaa Oyta. Keikasta laskutan asiakkaalta ~2000€.
Jotta voisin hyödyntää alv
alarajahuojennuksen, aion perustaa oman toiminimen Veron sivuilla. Päädyin tähän ratkaisuun kun olin vertaillut kevytyrittäjyysraktaisuja ilman omaa y-tunnusta (esim
OP tai
ukko.fi), y-tunnuksen kanssa (esim OP tai ukko.fi) ja ihan omatoimista toiminimeä. Esim
tässä artikkelissa ihan hyvä vertaus noiden välillä. Monet "kevytyrittäjyys" firmat ottavat >5% palkasta välistä, mikä on melko iso prosentti mielestäni, sen lisäksi että ilman omaa Y-tunnusta en saisi alv huojennusta. On myös halvempia palveluita kuten
keikkalasku.fi mutta hekin tietääkseni lähettävät laskun heidän Y-tunnuksellaan ja rahat maksetaan minulle "palkkana", jolloin en saa alv-alarajahuojennusta. En aio ottaa myöskään YEL
vakuutusta sillä tuloni jäävät alle 8 575,45 € tänä vuonna.
Y-tunnuksen loin vero.fi sivuilla (
ohjevideo). Merkitsin ilmoittautuvani ALV rekisteriin "varmuudeksi" vaikka tulot jäävät alle 15000€ tänä vuonna. Voinko nyt laskuttaa alv 24% ja hakea alarajahuojennusta?
Kirjanpidon merkitsin yhdenkertaisena ja aion hoitaa sen itse. Toimialaksi merkitsin
62020 Atk-laitteisto- ja ohjelmistokonsultointi.
Laskutuksen aion hoitaa joko PDF laskuna tai verkkolaskuna. Verkkolaskutukseen voisinkin kysyä vinkkiä, onko hyviä palveluita jossa voi lähettää yksittäisen laskun Y-tunnuksen kanssa halvalla? Postilta näytti löytyvän laskutuspalvelu mutta tuon
formin täyttö näyttää jotakin JavaScript virhettä niin en ole pystynyt sinne ilmoittautumaan
Kirjanpidon aion hoitaa itse excelissä. Tietääkseni minun ei tarvitse muuta merkata kuin tämän keikan tulot ja menoja minulla onkin 0€. Käytännössä teen excelin jossa on pari riviä:
Pvm | Kuvaus | Tulot (€) | Menot (€) | Saldo (€) |
27.10.2023 | IT konsultointi | 2000€ | 0€ | 2000€ |
Tilinpäätöstä minun ei tarvitse tehdä sillä toiminta on niin pienimuotoista. Viimeistään tammikuussa teen
ennakkoveroilmoituksen johon merkitsen tuloni ja maksan ennakkoveron.
Olenko missannut jotakin vai onko se näin helppoa? Onko päättelyssäni aukkoja?