Tuolla on aika hyvä yhteenveto:
Autoetu yrittäjälle – onko siinä järkeä?
Tiivistettynä autoetu kannattaa (ehkä), jos ei ole juurikaan yrityksen ajoja, haluaa ajaa kalliiihkolla autolla ja "joutuu" nostamaan yrityksestä isohkoa palkkaa.
Itse kun olen näitä joskus pyöritellyt, niin olen kyllä aina todennut, että etu on aivan mitätön tai jopa negatiivinen niin ei maksa vaivaa. Helpompaa kun auto on omissa nimissä.
Tätä kohtaa en tuossa ymmärrä:
"Maksat itsellesi korkeaa palkkaa ja veroprosenttisi on korkea. Nyrkkisääntönä voi pitää, että mitä kovempi vero%, sitä kannattavampia luontaisedut ovat. Ilman luontaisetua maksaisit edun kustannukset nettopalkastasi, mistä verottaja on vienyt välistä ison siivun. "
Tuossa on ajateltu asia jotenkin nurinkurisesti. Yrittäjällehän etu tulee aina _palkan päälle_, koska tavallista palkkaa voi nostaa sen minkä haluaa. Mitä isompi palkka sen isompi marginaalivero eli sitä kalliimpi tuo autoetu on mitä isompaa "peruspalkkaa" firmasta ottaa ulos.
Vai onko tuossa nyt jotenkin ajateltu että se "sama raha" siihen auton ostoon/ylläpitoon pitää kustantaa tästä samasta "palkasta" ja että se olisi aina enemmän kuin marginaalivero autoedusta? Tämähän ei pidä paikkaansa tai pitää ehkä vain jos tarkastellaan uutta/uudehkoa autoa ja se pitää ostaa just nyt käsissä olevalla rahalla/maksaa leasaria kk-maksulla.
0€ palkalla ja pelkällä autoedulla veroa ei maksettaisi ollenkaan, eli mielestäni tuo on just päinvastoin (palkansaajana asia täysin eri kun firman rahat ei oo ”omia”).
530e charged xdrive 66ke ja vapaa autoetu 1025e, käyttöetu 890e.
2021 ajettuja 50tkm pyynnit 42ke (eikä ole ihan hinnatalkaen malleja)
-> sama sääntö edelleen pätee eli 3-4v ja 100tkm ajettu on 50% uuden hinnasta eli tommoinen on 33ke pintaan.
Uusi auto, vapaa autoetu 1025 (2v) ja ~925 (2-4v) = 975e/kk * marginaalivero 0,4 = 390e/kk
Yrityksen kassasta katoaa 33k*0,8 = 26,5ke / 48kk = 550e/kk.
Vakuutus ja verot = 4*1500*0,8 = 6k*0,8 =4,8k / 48kk = 100e/kk
-> Firmasta katosi rahaa ~33k ja omistajalta 19k (autolla ei toki tässä esimerkissä ajettu ollenkaan eli polttoainekulut puuttuu yhtälöstä, mutta sanoisin niiden olevan "marginaalisia" kokonaisuudessa
)
33ke+6ke voidaan jakaa myös omistajalle huojenettuina osinkoina 33*0,74=26,6ke käteen (ei tietenkään kerralla mutta pitkän ajan kuluessa). Omistajalta katoaa 33k arvonalenemaan ja 6ke kuluihin = 39k josta firmasta saadut osingot kattaa 26,5k, maksettavaa palkasta jää 12,5ke / 48kk = 260e eli palkan päälle pitää maksaa 260/0,4=650e -> tämä on merkittävästi vähemmän kuin autoedusta joutuu maksamaan.
Missä laskelma meni metsään, vai menikö missään? Yhtälö muuttuu huomattavasti "hullumaksi" jos yrittäjä ostaakin tuon auton 3-4v käytettynä hintaan 33k sillä autoetu ei juuri jousta alaspäin, mutta itse ostettuna auton arvonalenema 4v->8v välillä on huomattavasti pienempi kuin 33k.