Yrittäjyys ja oma firma

Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
1 162
Mulle ainakin sanottiin muutamia vuosia sitten että yksi merkittävä myöntöperuste on että ”ei kilpaile” jo lähellä olevien muiden yritysten kanssa. Mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan, mutta ymmärsin siihen malliin että jos korttelissa on jo vaikka 2 detailing lafkaa niin viereiseen varastoon perustettu 3. käytännössä jäisi automaattisesti ilman tukea koske se tuki vääristäisi paikallisesti kilpailua.
Kiitos linkistä. Mikä sitten oikein on "kilpailemista" jos yli 100 000 asukkaan kaupungissa on 3-5 autopesulaa ja vain pari "detailing" firmaa niin onko se sitten kilpailua? No kai ne TE toimistossa osaa paremmin kertoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Kiitos linkistä. Mikä sitten oikein on "kilpailemista" jos yli 100 000 asukkaan kaupungissa on 3-5 autopesulaa ja vain pari "detailing" firmaa niin onko se sitten kilpailua? No kai ne TE toimistossa osaa paremmin kertoa.
Se selitys oli jotenkin että lähistöllä eli sen mukaan jos 100000 asukkaan kaupungissa on vaan 2 puulaakia niin varmasti löytyy starttirahalla paikka kunhan ei toisen naapuriin oo laittamassa. Mut sit sit just tommonen ”’henkilö’ + tietokone” niin sehän kilpailee käytännössä koko suomen kanssa ja samassakin kaupungissa vastaavia firmoja on jo tusina tolkulla.

Mut uskoisin et sun tapaukseen saat hyvät vinkit puhelimella kun perustettavan firman homma/business idea on hyvin konkreettisesti selitettävissä. Kysyt vaan myös että onko sijainnille jotain rajoituksia muut saman alan (mitä ne edes on) lafkat huomioiden sikäli mikäli tuo kilpailuetu klausuuli siellä vielä on.

Tossa jotain tuosta kilpailuedusta pykälämäisen hähmöisesti sanottuna
Miksi starttirahaa ei myönnetä?
Starttirahaa voidaan myöntää sitä tarvitseville ja kriteerit täyttäville henkilöille. Laki ja edellytykset starttirahalle ovat eri puolella Suomea samat, mutta paikallisia eroja starttirahan myöntämisessä voi olla.

Tämä perustuu siihen, ettei starttirahan tarkoitus ole vääristää alueellisesti markkinoita tai tuoda kilpailuetua. Starttirahahakemusta käsiteltäessä arvioidaankin myös se, ettei starttiraha vääristä samoja tuotteita ja palveluja tarjoavien yritysten välistä kilpailua.”


Ja sitten ihan kaikista olennaisin:
”Starttirahaa haetaan jo ennen kuin yritys on perustettu ja sen toiminta on alkanut. Päätös starttirahasta tehdään siis ennen kuin yritys rekisteröidään ja sen toiminta alkaa. Jos siis olet esimerkiksi polkaisemassa käyntiin yritystoimintaa toiminimellä, hae starttirahaa toiminimen perustamista ennen.

Jos toiminta on jo käynnistynyt ja kyseessä on kokopäiväinen yritystoiminta, ei starttirahaa voi saada.”


Mä ymmärsin silloin selityksestä niin että OY:n voi perustaa, vakuutukset tms. ”ehkä” hankkia, mut yhtään rahan tuloon liittyvää sopimusta ei voi päivätä starttirahapäätöstä aikaisemmaksi (suullisista sopimuksistahan kukaan ei periaatteessa tiedä). Eli tuo kannattaa selvittää ja olla tarkkana sillä tuossa ei liikkumavara ollenkaan. Sun tapauksessa siis yksikin vahattu auto tai sopimus vahaamisesta potkaisee sut välittömästi ulos hausta ellet ole aiemmin pyörittänyt sitä firmaa pienenä sivubusineksena päätyön ohessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 257
Myönnettäköön, vielä aika laiskasti selvitelty asioita.

Tuli yhteisöveromuistutus.
Kuuluuko tuo nyt maksaa, vaikka mitään liiketoimintaa ei vielä ole kerennyt olla, koska yrityksen nimeen ostettu asunto valmistuu vasta 3/2023?

Vai miten tuon kanssa tulisi toimia.
Myönnettäköön, että ei ole tullut perehdyttyä asiaan, koska ei ole vielä ajankohtaista ja vasta 1 rahaerä liikkunut.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 231
Kiitos linkistä. Mikä sitten oikein on "kilpailemista" jos yli 100 000 asukkaan kaupungissa on 3-5 autopesulaa ja vain pari "detailing" firmaa niin onko se sitten kilpailua? No kai ne TE toimistossa osaa paremmin kertoa.
Autopesulat ja detailing paikat menee kyllä samaan kategoriaan. Samoja palveluita myyvät kalliimmalla hinnalla.
 
Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
1 162
Samoja palveluja ehkä... mutta lopputulos on jotain ihan toista kuin liukuhihna pesulassa
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
347
Myönnettäköön, vielä aika laiskasti selvitelty asioita.

Tuli yhteisöveromuistutus.
Kuuluuko tuo nyt maksaa, vaikka mitään liiketoimintaa ei vielä ole kerennyt olla, koska yrityksen nimeen ostettu asunto valmistuu vasta 3/2023?

Vai miten tuon kanssa tulisi toimia.
Myönnettäköön, että ei ole tullut perehdyttyä asiaan, koska ei ole vielä ajankohtaista ja vasta 1 rahaerä liikkunut.
Yhteisövero = yhtiösi tilikauden voitosta perittävä vero. Verottaja perii sitä jo jonkin ennusteen mukaisesti tilikauden aikana samalla lailla kun palkastakin peritään vero joka kuukausi ja sitten korjataan mätkyillä tai palautuksilla.

Jos näyttää siltä, ettet ehdi tehdä ollenkaan tulosta tällä tilikaudella, niin ilmoittelet siitä verottajalle, ettet turhaan maksa.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 130
Minkälaisia etuuksia / firman maksamia palveluita olette hyödyntäneet oman firman kanssa.

Mulla on tällä hetkellä: (suluissa verotusarvo jos verotettava etuus)
- Ammattikirjallisuutta / lehtiä, tosin ei ole hirveästi tullut luettua - täytyy vähän miettiä
- Valokuitu kotiin
- Mobiililaajakaista
- Matkapuhelinliittymä (20€)
- Polkupyöräetu (98,75€)
- Eläkevakuutus 8000€ vuodessa
- Hammaslääkäripalveluiden maksaminen - ei siis vakuutusta vaan suoraan firman maksamana
- Terveyspalveluiden maksaminen - tämäkin suoraan firman maksamana

Ja sitten tietysti laitehankinnat ja muut. Seuraavien osalta olen vähän kahden vaiheilla:
- Asunnosta toimitilojen vuokraaminen firmalle vs. työhuonevähennys)
- Virike-etu vs firman maksamat palvelut
- Lounasetu vs ateriakorvaus
- Työmatkaetu, tosin ei hirveästi ole tarvetta käyttöön

Näkemyksiä / tuleeko jotain muuta mieleen?
 
Liittynyt
20.04.2018
Viestejä
442
Itselläni olisi hyvä liikeidea,mutta ei oikein uskallusta aloittaa yritystoiminta.Yrittäjyys kursseista on jo aikaa mihin kannattaisi mennä juttelemaan, jos on kiinnostunut yrittäjyydestä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 112
Itselläni olisi hyvä liikeidea,mutta ei oikein uskallusta aloittaa yritystoiminta.Yrittäjyys kursseista on jo aikaa mihin kannattaisi mennä juttelemaan, jos on kiinnostunut yrittäjyydestä.
Juttelemalla pääset vähän lähemmäksi tavoitteitasi, mutta vain tekemällä saavutat ne. Täysin lainmukaiseen toimintaan voit ostaa vaikka tuoreimman yrittäjän oppaan.

Meillä ei Suomessa oikein ole sellaisia bisnesguruja, jotka voisivat kertoa mikä juuri sinun kohdalla on oikea tie. Yrittäjyydessä on muutenkin monta aspektia jotka kulminoituvat yrittäjään itseensä. Bull Mentula tekee fyffeä lihaniskallaan, mutta tuskin neuvoisi bodaamaan rahan vuoksi (sillä on oikeasti älykäs mies). Minä sen sijaan neuvoisin bodaamaan, sillä kehittyvän kropan endorfiineillä saa itseluottamusta ja uskallusta. Siitä sinulla oli puutetta.

Aloittavasta epävastauksesta huolimatta saatoit silti saapua juuri sinulle parhaalle palstalle. Tänne on ihan hyvä tulla juttelemaan.
 
Liittynyt
20.04.2018
Viestejä
442
Juttelemalla pääset vähän lähemmäksi tavoitteitasi, mutta vain tekemällä saavutat ne. Täysin lainmukaiseen toimintaan voit ostaa vaikka tuoreimman yrittäjän oppaan.

Meillä ei Suomessa oikein ole sellaisia bisnesguruja, jotka voisivat kertoa mikä juuri sinun kohdalla on oikea tie. Yrittäjyydessä on muutenkin monta aspektia jotka kulminoituvat yrittäjään itseensä. Bull Mentula tekee fyffeä lihaniskallaan, mutta tuskin neuvoisi bodaamaan rahan vuoksi (sillä on oikeasti älykäs mies). Minä sen sijaan neuvoisin bodaamaan, sillä kehittyvän kropan endorfiineillä saa itseluottamusta ja uskallusta. Siitä sinulla oli puutetta.

Aloittavasta epävastauksesta huolimatta saatoit silti saapua juuri sinulle parhaalle palstalle. Tänne on ihan hyvä tulla juttelemaan.
No minun liikeidea ei se mikään salaisuus on myydä Ikäihmisille atk palvelua ja auttaaa digitaallisen viestinnän kanssa.Niistä on varmasti pulaa ja tarve on ihan jo lähipiirissäni.Jos joku ehtii perustamaan idean ennen minua niin hyvä niin.Minulla on pikkuinen asia miten on rahoituksen kanssa pitäähän mun tulla jotenkin toimeen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
581
No minun liikeidea ei se mikään salaisuus on myydä Ikäihmisille atk palvelua ja auttaaa digitaallisen viestinnän kanssa.Niistä on varmasti pulaa ja tarve on ihan jo lähipiirissäni.Jos joku ehtii perustamaan idean ennen minua niin hyvä niin.Minulla on pikkuinen asia miten on rahoituksen kanssa pitäähän mun tulla jotenkin toimeen.
Minä olen viiden vuoden ajan tuota tehnyt ja se yrittämisen hohdokkuus karisi aika nopeasti. Arki on sitä että väännetään asioita rautalangasta, muistellaan salasanoja eri palveluihin ja nollataan/keksitään salasanoja. Jos teet keikkaa ikäihmisille niin heidän omaiset soittelee että mikä se tämäkin lasku taas on, mikäs huijari se sinä olet. Monesti tuntui myös vanhusten tilaamat keikat olevan osittain sitä että pääsisivät juttelemaan jollekin mikä on tietenkin surullista. Ja pari kertaa pitänyt poistua kotikäynniltä kun isäntä niin kännissä ettei hommista tule mitään. Vanhan koneen elvytys tai huolto ei myöskään saisi maksaa juuri mitään koska "uusia saa halvalla". Tarvetta kyllä on mutta lopetin hommat muutettuani toiselle paikkakunnalle.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 112
No minun liikeidea ei se mikään salaisuus on myydä Ikäihmisille atk palvelua ja auttaaa digitaallisen viestinnän kanssa.Niistä on varmasti pulaa ja tarve on ihan jo lähipiirissäni.Jos joku ehtii perustamaan idean ennen minua niin hyvä niin.Minulla on pikkuinen asia miten on rahoituksen kanssa pitäähän mun tulla jotenkin toimeen.
Laurean ammattikorkealla oli samaan teemaan sopiva idea noin vuosikymmen sitten, ja prototyypitkin jotka testikäytössä osoittautuneet erittäin tykätyiksi ja tuloksellisiksi. Miksi tämä ei ylistyksistä huolimatta edennyt, sitä en tiedä. Sen tiedän, että ikäihmisten kohtelu on lähtökohtaisesti segregoivaa. Osa populaatiosta kokevat heidät taakkana, osa ymmärtää heidän olevan toisille rakkaita. Kaikessa keskustelussa heidät erotetaan muista iän vuoksi. Tämä on se segregoiva tekijä.

Markkinat ovat siis todella tunnepolarisoituneita, ja sen lisäksi politisoituneita. Vaikka sinulla olisi hyvää tuottava ja hyvin tuottava liikeidea, voit kohdata tuen puutetta ja jopa vastustusta tahoilta, joiden arvomaailma on kanssasi erilainen.

E: Ja sinähän voit auttaa ikäihmisiä ATK:n kanssa toiminimellä ja omilla ehdoillasi, joten ei kun hommiin vain jos pientäkin kipinää tuntuu.
 
Liittynyt
20.04.2018
Viestejä
442
Hyviä kommentteja tulee,pitää nyt harkita kun työllistyminen ei ole onnistunut.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
321
Jos yrittämistä miettii niin alalla kuin alalla voit menestyä. Itse aloitin yrittäjyyden reilu 5v sitten ja ei voi katua. Paljon oppinut ja paljon antanut.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 339
Kaipa se on yrittäjän jolla ei ole muuta kulua kuin oma auto niin on saatava 300 euroa päivässä pysyäkseen leivässä. Jos 6 vanhusta auttaa päivittäin niin se 50e per lärvä olisi saatava. Itse en ole saanut muuta kuin tarjouksia tulla syömään lounasta seuraavana päivänä huoltoasemalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Voihan tuollaista kevyttä helpdeskiä hoitaa myös laskutuspalveluyritysten kautta alkuun ja tunnistella hieman markkinoita ja harjoitella yrittäjyyttä siinä samalla.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 811
Kaipa se on yrittäjän jolla ei ole muuta kulua kuin oma auto niin on saatava 300 euroa päivässä pysyäkseen leivässä. Jos 6 vanhusta auttaa päivittäin niin se 50e per lärvä olisi saatava. Itse en ole saanut muuta kuin tarjouksia tulla syömään lounasta seuraavana päivänä huoltoasemalle.
Tietysti ihmisestä, alasta ja kuluista kiinni mutta 300e/pvä tekee jo 6000e/kk joka on monelle jo todella hyvä laskutus. Siitä jää itsellekin jo muutakin kun pelkkä leipä.

Lähtökohtaisesti voisi sanoa, että minkä tahansa alan keskivertoa parempi tekijä pärjää yksinkin. Alkuun tietysti asiakkaiden hankinta voi tuottaa haastetta, mutta kun se puoli on hallussa, laskutuspalveluilla/toiminimellä jää monesti samasta työstä käteen enemmän mitä palkallisena. Yrittäjyys mahdollistaa myös hyvin paljon säätövaraa omien tulojen/riskin tasapainottelussa verrattuna palkansaajaan.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
347
Itsellekin tulee satunnaisesti noita vanhusten puheluita vaikkei yritykseni tee mitään tuollaiseen liittyvää ATK:ta. Kiitos tästä Fonectalle, joka joskus muinoin oli omatoimisesti ilmaiseksi listannut yritykseni puhelinluetteloon. Jo pelkästään noiden puheluiden perusteella en suosittele. Vanhuksilla kun on se rahakäsityskin aika lailla ajasta jäljessä, niin 50 euroakin on usein "iso raha" ja sehän ei todellakaan riitä mihinkään, kun aikaa ja rahaa menee esimerkiksi matkoihin. Ja voiko laskuttaa jos ongelma ei ratkea? Ei millään saa 6 keikkaa yhteen päivään.
 
Liittynyt
20.04.2018
Viestejä
442
Itsellekin tulee satunnaisesti noita vanhusten puheluita vaikkei yritykseni tee mitään tuollaiseen liittyvää ATK:ta. Kiitos tästä Fonectalle, joka joskus muinoin oli omatoimisesti ilmaiseksi listannut yritykseni puhelinluetteloon. Jo pelkästään noiden puheluiden perusteella en suosittele. Vanhuksilla kun on se rahakäsityskin aika lailla ajasta jäljessä, niin 50 euroakin on usein "iso raha" ja sehän ei todellakaan riitä mihinkään, kun aikaa ja rahaa menee esimerkiksi matkoihin. Ja voiko laskuttaa jos ongelma ei ratkea? Ei millään saa 6 keikkaa yhteen päivään.
Kiitoksia palautteesta,mutta liikeideana olisi myös käydä ihan yrityksissä ja muillekin.Ikäihmiset ovat vaan yksi kohderyhmä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Kiitoksia palautteesta,mutta liikeideana olisi myös käydä ihan yrityksissä ja muillekin.Ikäihmiset ovat vaan yksi kohderyhmä.
Vaikea nähdä että mikään firma ostaisi IT-supporttia 1 miehen lafkalta ellet sitten aliurakoi jonkun isomman firman poolissa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
581
Vaikea nähdä että mikään firma ostaisi IT-supporttia 1 miehen lafkalta ellet sitten aliurakoi jonkun isomman firman poolissa.
Tuli käytyä useamman miljoonan liikevaihtoa tekevissä firmoissa jossa arjen it-supporttia "hoiti" joku ehtivä työntekijä omasta porukasta tai pahimmillaan ei hoitanut kukaan. Ja uskalsivat soittaa mulle yhden miehen yrittäjälle. Ympäristöt ja asiakasyritykset oli kyllä aikamoisia sotkuja tekniikan puolesta. Joskus oli epäselvää kuka laitteet ja softat oli aivan alunperin asentanut. Tuommoisissa paikoissa on myös laitteet perus aceria ja vanhalla telewellin reitittimellä tehty wifit mutta ei kuulu kunnolla takimmaiseen konttoriin. Se ei haittaa koska ei Arja paljon konetta käytä. Vähän erikoisimmat softat pyörii myös nykyisin xp:n tai seiskan päällä. On siellä kentällä työtä jos pääsee vaikeimman alun yli ja saa homman pyörimään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Tuli käytyä useamman miljoonan liikevaihtoa tekevissä firmoissa jossa arjen it-supporttia "hoiti" joku ehtivä työntekijä omasta porukasta tai pahimmillaan ei hoitanut kukaan. Ja uskalsivat soittaa mulle yhden miehen yrittäjälle. Ympäristöt ja asiakasyritykset oli kyllä aikamoisia sotkuja tekniikan puolesta. Joskus oli epäselvää kuka laitteet ja softat oli aivan alunperin asentanut. Tuommoisissa paikoissa on myös laitteet perus aceria ja vanhalla telewellin reitittimellä tehty wifit mutta ei kuulu kunnolla takimmaiseen konttoriin. Se ei haittaa koska ei Arja paljon konetta käytä. Vähän erikoisimmat softat pyörii myös nykyisin xp:n tai seiskan päällä. On siellä kentällä työtä jos pääsee vaikeimman alun yli ja saa homman pyörimään.
Ok, kuulostaa hullulta mutta kaippa se uskottava on :). Itsekin kyllä arvasin että ”järjestelmien” tila on paikka paikoin mitä sattuu, mutta jos tuollaista setvii 1 ihminen joka myöhemmin vetää kallioleikkaukseen tai saa syöpädiagnoosin tai muuten vain kerran kuussa tunnin paskanakit lakkaa kiinnostamasta niin eipä ne firman ”järjestelmät” paljon paremmassa kunnossa ole myöhemminkään kun jotain pitää taas korjata/uudistaa.

Saako tommosista keikoista pidempiaikaista hommaa vai onks se tunti silloin tällöin sekoilua ja mielellään vielä eilen?
 
Liittynyt
20.04.2018
Viestejä
442
Niin työtä kyllä riittääsen uskon,mutta olisiko yritys kannattavaa ja mikä yhtiömuoto olisi hyvä?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Niin työtä kyllä riittääsen uskon,mutta olisiko yritys kannattavaa ja mikä yhtiömuoto olisi hyvä?
Tähän on helppoa tekopyhästi sanoa, että jos teet kummempaa kuin myyt muutaman motin polttopuuta vuodessa vitsinä, niin aina osakeyhtiö. Mutta se on silti totuus jos tekee yhtään mitään missä voisi joutua mistään kämmistä palleista kiinni.
 
Liittynyt
20.04.2018
Viestejä
442
Tähän on helppoa tekopyhästi sanoa, että jos teet kummempaa kuin myyt muutaman motin polttopuuta vuodessa vitsinä, niin aina osakeyhtiö. Mutta se on silti totuus jos tekee yhtään mitään missä voisi joutua mistään kämmistä palleista kiinni.
Osakeyhtiötä itsekkin ajattelin,mutta aattelin ensin kokeilla mainittua kevyt-yrittäjyyttä,että minkälaiset markkinat on.Kiitoksia kaikille jotka ovat vastanneet kyllä yrittäjyys kiinnostaa edelleenkin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Osakeyhtiötä itsekkin ajattelin,mutta aattelin ensin kokeilla mainittua kevyt-yrittäjyyttä,että minkälaiset markkinat on.Kiitoksia kaikille jotka ovat vastanneet kyllä yrittäjyys kiinnostaa edelleenkin.
Siitä en osaa sanoa kovin paljoa. Huomaa kuitenkin, ettei "kevytyrittäjyys" ole yhtiömuoto eikä käsitteenä tarkoita juuri mitään muuta kuin myyntipuhetta. Tätä käsitettähän on käytetty normaalista toiminimiyrittämisestä jonkun kirjanpitopalveluita käyttäessä, ukko tms. välittäjän työntekijänä duunaamisesta ja varmaan ihan vaan siitä kun sivutoiminen elinkeinonharjoittaja toimii niin pienesti että välttää alvin.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 339
Tämä on vanhaa tietoa mutta eikö kevyt yrittäjyydessä ole se ongelma, että omien hankintojen vähentäminen on vaikeaa. Eli et saa työkäyttöön ostettua tietokonetta vähennettyä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
581
Saako tommosista keikoista pidempiaikaista hommaa vai onks se tunti silloin tällöin sekoilua ja mielellään vielä eilen?
99% keikkaa on vain se yksi kerta kun tilanne on päällä. Se voi olla useamman tunnin tai parin päivän keikka selvitellä sotkut ja asennella verkot uusiksi. Tai päivittää konttorin koneet nykyaikaan. Sitten voi mennä vuosia ennenkuin kuuluu uudestaan. Todella harvoin on halua maksaa ulkopuoliselle säännöllisestä tuesta tai tsekkailusta.

Itseasiassa olin kerran nuorena palkkatöissä toimistohommissa suht isossa firmassa, n. 10milj liikevaihto ja minun tullessa taloon oli it-palvelut ja laitehankinnat ulkoistettu. Alle vuosi meni kun yhdessä päätettiin että nostetaan vähän palkkaa, alan hoitamaan töiden ohella firman it-hommat ja kilpailutukset, asennukset ja käyttötuen. Saavat samalla irtisanottua vanhan palveluntarjoajan. Omaa tyhmyyttäni otin sen palkankorotuksen ja 200% lisää töitä. Kiinnostus hiipui ja lähdin menemään kyseisestä työstä. Aikaa kului ja pysyttiin kuitenkin väleissä joten päätyivät sittemmin ostamaan yritykseltäni näitä palveluita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Suosittelen laskutuspalvelua alkuun. Jos intoa riittää alun jälkeen, niin sitten yksityisenä elinkeinonharjoittajana.

Pysy kaukana osakeyhtiöstä.
Tarkoitit varmaan että "tässä vaiheessa" pysy kaukana OY:stä? Jos tuosta harjoittelusta lopulta ammatt (maksetaan ihan palkkaakin ja se on ainoa tulo mitä mistään saa) tulee niin ei kai sitä TMI:llä kannata pyörittää jos huomioi verotusta edes vähäsen? Toki TMI:llä voi tuossa välissä mennä jos/kun suunta on kaukana selvästi vielä laskutuspalvelun jälkeenkin...

laskutuspalvelu -> kallis ja todella verotehoton mutta soveltuu hyvin idean testaamiseen koska overhead nolla
TMI -> soveltuu hyvin pienillä summilla puuhasteluun ja isompaankin jos kaikki raha joka firmaan tulee on pakko maksaa palkkana jotta itse ylipäänsä pysyy hengissä
OY -> jos firmaan tulee 'vähänkään' rahaa jota ei ole pakko maksaa palkkana heti ulos (huomattavan verotehokas huojennettu osinko + työsuhde-edut 'työntekijöille' aka yrittäjälle itselleen joita TMI ei voi tarjota/maksaa)
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 811
Suosittelen laskutuspalvelua alkuun. Jos intoa riittää alun jälkeen, niin sitten yksityisenä elinkeinonharjoittajana.

Pysy kaukana osakeyhtiöstä.
Voisiko sitä paremmin sanoa. Nämä yleisimmät "aina oy koska vastuu ei ole silloin sinun" "puuhasteluun Tmi mutta muuten aina oy koska verovapaata sitä ja tätä" heitot mitä hyvin usein kuulee herättävät aina kummastusta. Vaikka niissä nyt tavallaan totuuspohja onkin, harva aloitteleva yrittäjä alkaa tienaamaan heti alkuun sitä 50t+€/vuodessa, tai suunnittelee jo valmiiksi jotain petosta/huijausta jossa rahat laitetaan taskuun ja katotaan. Siitä syystä en koe näiden esilletuontia kovin relevantiksi uutta yritystoimintaa suunnitellessa. Olennaisempaa on esimerkiksi Tmi kohdalla se, että kirjanpito, kuten kaikkien muidenkin asioiden hoitaminen on helpompaa kun oy:llä joka madaltaa aloitus/selvittelykynnystä ja mahdollistaa monen asian hoitamisen itse.
 
Liittynyt
07.12.2018
Viestejä
561
Minkälaisia etuuksia / firman maksamia palveluita olette hyödyntäneet oman firman kanssa.

Mulla on tällä hetkellä: (suluissa verotusarvo jos verotettava etuus)
- Ammattikirjallisuutta / lehtiä, tosin ei ole hirveästi tullut luettua - täytyy vähän miettiä
- Valokuitu kotiin
- Mobiililaajakaista
- Matkapuhelinliittymä (20€)
- Polkupyöräetu (98,75€)
- Eläkevakuutus 8000€ vuodessa
- Hammaslääkäripalveluiden maksaminen - ei siis vakuutusta vaan suoraan firman maksamana
- Terveyspalveluiden maksaminen - tämäkin suoraan firman maksamana

Ja sitten tietysti laitehankinnat ja muut. Seuraavien osalta olen vähän kahden vaiheilla:
- Asunnosta toimitilojen vuokraaminen firmalle vs. työhuonevähennys)
- Virike-etu vs firman maksamat palvelut
- Lounasetu vs ateriakorvaus
- Työmatkaetu, tosin ei hirveästi ole tarvetta käyttöön

Näkemyksiä / tuleeko jotain muuta mieleen?
- Aamupala ja välipalaetu, eli ruokakaupasta voi valikoiden ostaa esim. viikon tarpeet. Näkkäriä, salaattia, hedelmiä, vähän leipää ja leikkelettä. Pullat, limut ja makeiset voit laittaa ihan kaikki.
- Toimiston telkkari ja kahvinkeitin.
- Työkoneet ja työkalut (3d printterit, akkukoneet joita jos jonkinlaisia nykyään).
- Virike-etuuksissa muistettava myös korkeakulttuuritapahtumat kuten hevikonsertit ja sen sellaiset. Muistaakseni noin 400€/vuosi saa käyttää.

Jokaisen yrittäjän on noin 5 vuoden kohdalla viimeistään perustettava erillinen eläkeyhtiö, johon siirtää kertyvän pääoman mielellään kokonaan. Siitä tulee noin 1000€ lisäkustannus kirjanpidosta ja muusta pienestä, mutta jos se kirpaisee liikaa kannattaa miettiä onko katteet kohillaan. Yhtiö pidetään puhtaana eli se ei tuota mitään palveluita, eikä se tee osingonjaon lisäksi mitään rahaliikennettä omistajan suuntaan. Tämä yhtiö hoitaa eläkkeellä kaikki nuo ym. palvelut sinulle kassastaan. Älkää missään tapauksessa kerätkö rahaa siihen yhtiöön joka voi joutua seuraamusten kohteeksi eli palveluita tuottavaan yritykseen.
Tähän vielä voi lisätä sen, että jos vuosisiirto ko. yritykselle jää alle 10 000€ niin siitä ei tarvitse maksaa alvia verottajalle (oliko alijäämähyvitys) eli taiot pari tonnia tyhjästä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 590
Minkälaisia etuuksia / firman maksamia palveluita olette hyödyntäneet oman firman kanssa.

Mulla on tällä hetkellä: (suluissa verotusarvo jos verotettava etuus)
- Ammattikirjallisuutta / lehtiä, tosin ei ole hirveästi tullut luettua - täytyy vähän miettiä
- Valokuitu kotiin
- Mobiililaajakaista
- Matkapuhelinliittymä (20€)
- Polkupyöräetu (98,75€)
- Eläkevakuutus 8000€ vuodessa
- Hammaslääkäripalveluiden maksaminen - ei siis vakuutusta vaan suoraan firman maksamana
- Terveyspalveluiden maksaminen - tämäkin suoraan firman maksamana

Ja sitten tietysti laitehankinnat ja muut. Seuraavien osalta olen vähän kahden vaiheilla:
- Asunnosta toimitilojen vuokraaminen firmalle vs. työhuonevähennys)
- Virike-etu vs firman maksamat palvelut
- Lounasetu vs ateriakorvaus
- Työmatkaetu, tosin ei hirveästi ole tarvetta käyttöön

Näkemyksiä / tuleeko jotain muuta mieleen?
- Kodin netti firman piikkiin
- Pari mobiilinettiä
- Puhelimet ja iPadit firman piikkiin vaikka käyttö 99% omaa
- Polkupyöräetu ~400e vuodessa eli veroton
- Kattava tapaturmavakuutus (esim. ei urheilurajoituksia)

Siinäpä ne. Hirveästi ei ole jaksanut näillä kikkailla.

Jokaisen yrittäjän on noin 5 vuoden kohdalla viimeistään perustettava erillinen eläkeyhtiö, johon siirtää kertyvän pääoman mielellään kokonaan. Siitä tulee noin 1000€ lisäkustannus kirjanpidosta ja muusta pienestä, mutta jos se kirpaisee liikaa kannattaa miettiä onko katteet kohillaan. Yhtiö pidetään puhtaana eli se ei tuota mitään palveluita, eikä se tee osingonjaon lisäksi mitään rahaliikennettä omistajan suuntaan. Tämä yhtiö hoitaa eläkkeellä kaikki nuo ym. palvelut sinulle kassastaan. Älkää missään tapauksessa kerätkö rahaa siihen yhtiöön joka voi joutua seuraamusten kohteeksi eli palveluita tuottavaan yritykseen.
Tähän vielä voi lisätä sen, että jos vuosisiirto ko. yritykselle jää alle 10 000€ niin siitä ei tarvitse maksaa alvia verottajalle (oliko alijäämähyvitys) eli taiot pari tonnia tyhjästä.
Ymmärrän tämän pointin, mutta miten oikein siirtelet sitä rahaa firmasta toiseen?
Ainoa järkevä tapa mitä keksin, on perustaa kokonaan uusi firma, joka jatkaa vanhan liiketoimintaa ja vanha jää tämän uuden yrityksen omistajaksi, jolloin pääomaa voi siirtää osinkoina verotta.
 
Liittynyt
07.12.2018
Viestejä
561
Ymmärrän tämän pointin, mutta miten oikein siirtelet sitä rahaa firmasta toiseen?
Ainoa järkevä tapa mitä keksin, on perustaa kokonaan uusi firma, joka jatkaa vanhan liiketoimintaa ja vanha jää tämän uuden yrityksen omistajaksi, jolloin pääomaa voi siirtää osinkoina verotta.
Laskulla rahaa siirrellään. Yrityksesi voi esimerkiksi hoitaa toisen yrityksesi markkinoinnin ja nettisivujen ylläpidon. Missään nimessä ei saa yrittää kiertää veroja, etkä niin teekään. Tälläistä voisi olla vaikkapa kuittikauppa jossa vältät yhteisöveron maksua laskuttamalla ristiin tilikausien ylityksiä.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
273
Tarkoitit varmaan että "tässä vaiheessa" pysy kaukana OY:stä? Jos tuosta harjoittelusta lopulta ammatt (maksetaan ihan palkkaakin ja se on ainoa tulo mitä mistään saa) tulee niin ei kai sitä TMI:llä kannata pyörittää jos huomioi verotusta edes vähäsen? Toki TMI:llä voi tuossa välissä mennä jos/kun suunta on kaukana selvästi vielä laskutuspalvelun jälkeenkin...

laskutuspalvelu -> kallis ja todella verotehoton mutta soveltuu hyvin idean testaamiseen koska overhead nolla
TMI -> soveltuu hyvin pienillä summilla puuhasteluun ja isompaankin jos kaikki raha joka firmaan tulee on pakko maksaa palkkana jotta itse ylipäänsä pysyy hengissä
OY -> jos firmaan tulee 'vähänkään' rahaa jota ei ole pakko maksaa palkkana heti ulos (huomattavan verotehokas huojennettu osinko + työsuhde-edut 'työntekijöille' aka yrittäjälle itselleen joita TMI ei voi tarjota/maksaa)
Juuri noin yleisohjeena. Ei myöskään oy:tä sellaiselle, jolla ei riitä yleinen hallinnollinen kyky esim. rahansiirtojen säätelyyn, tai jolla muutenkin menee yksityiselämä ja liiketoiminta turhan liki toisiaan.

Olen nähnyt aika monta tapausta, jossa on intoa puhkuen perustettu oy ja intoiltu verosiitä ja luontoistästä ja eduista, mutta sitten ei ole tosiasiassa saatu mitään liiketoimintaa aikaiseksi. Tässä kohtaa yksityisenä elinkeinonharjoittajana on helppo lopettaa, mutta oy:stä ei pääse niin helposti eroon.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 811
Ja tuosta oy:n vero-optimoinnista vielä, niin ulkomuistista mutuiltuna:

Oy:n kautta huojennetun osingon kokonaisveroaste yhteisöveron kanssa asettuu jonnekkin 26%. Ansiotulona nostettuna tämä tarkoittaa n. 60 000€ vuosituloja. Toiminimellä käytettävissä on vielä se 5% yrittäjävähennys, joten tämä oy vero-optimointi ylittää tässä tapauksessa toiminimen vasta kun yritystoiminnasta jäävä tulo on luokkaa 70 000€+/vuodessa. Toki jos noita rahoja ei tarvitse itse elämiseen/käyttöönsä, niin niitä voi sitten "pankittaa" oy:lle ja vaikka sijoittaa sitä kautta, mutta näitä ehtii miettiä hyvin sitten, kun sen liiketoiminnan saa pyörimään ja saavuttaa edes 50 000€+ tulostason.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Ja tuosta oy:n vero-optimoinnista vielä, niin ulkomuistista mutuiltuna:

Oy:n kautta huojennetun osingon kokonaisveroaste yhteisöveron kanssa asettuu jonnekkin 26%. Ansiotulona nostettuna tämä tarkoittaa n. 60 000€ vuosituloja. Toiminimellä käytettävissä on vielä se 5% yrittäjävähennys, joten tämä oy vero-optimointi ylittää tässä tapauksessa toiminimen vasta kun yritystoiminnasta jäävä tulo on luokkaa 70 000€+/vuodessa. Toki jos noita rahoja ei tarvitse itse elämiseen/käyttöönsä, niin niitä voi sitten "pankittaa" oy:lle ja vaikka sijoittaa sitä kautta, mutta näitä ehtii miettiä hyvin sitten, kun sen liiketoiminnan saa pyörimään ja saavuttaa edes 50 000€+ tulostason.
Sun pitää katsoa marginaali eikä kokonaisveroastetta. Tuo 26% taso tulee vastaa verovuodesta ja perusverosta riippuen jossain 20ke tienoilla kun huomioi ne pienet sossumaksut jotka yrittäjä joutuu valtion/kunnanverotuksen päälle maksamaan

tossa parit rautalankaesimerkit verokiilasta vuosilta 2020 ja 2022:

Itse maksan palkkaa tuonne 31ke tasoon koska sen jälkeen marginaalivero ampuu taivaisiin. Lisäksi lasken verokiilan joka vuosi uusiksi, mutta kun nyt tietää rajatason niin ei tarvi montaa eri palkkalukua veroprosentti laskuriin syöttään eli aloittaa 30ke ja siitä tonnin välein lukemat ylös, kyseessä 5min homma.

Itse sanoisin että OY:ta kannattaa alkaa harkita kun viivan alle alkaa jäämään 40ke (ilman omaa palkkaa) eli ~10ke tuloksella, tuolla mainitsemallasi 70ke tasolla se on ollut järkevää jo pitkään sillä tuosta jää osapuilleen 40ke tulosta (palkan jälkeen) josta verojen jälkeen 32ke jaettavaa joka tekee ~2,5ke vuodessa käteen. Seuraavana vuonna samanlainen tulos niin "ylimääräistä" tulee jo 5ke tassuun ja sitä seuraavana 7,5ke jne (no toki tuo ei ihan lineaarisesti mene kun alkupään jaettava potti pienee tuon 8% joka vuosi).... Saadaksesi palkalla tuon saman 2. vuoden 5ke käteen ton verotehokkaan ~30ke päälle niin palkkaa pitää maksaa 8ke pintaan ja joka vuosi tuosta eteenpäin hullummaksi menee kiriä tuota summaa palkalla kiinni.

Lisäksi pitää toki huomioida että palkka käteen nyt on arvokkaampi kuin 8% murusia useiden vuosien aikana (jos siis rahalle on jotain oikeaa tarvetta), mutta muutaman vuoden kerryttämisellä tosta kehkeytyy ihan mukavia summia. Lisäksi pitää toki huomioida POLIITTINEN RISKI, tuolle huojennetulle voi koska tahansa käydä mitä tahansa, vähän kuten nyt on menossa yel-maksut uusiksi.
 
Liittynyt
07.12.2018
Viestejä
561
Itse sanoisin että OY:ta kannattaa alkaa harkita kun viivan alle alkaa jäämään 40ke (ilman omaa palkkaa) eli ~10ke tuloksella, tuolla mainitsemallasi 70ke tasolla se on ollut järkevää jo pitkään sillä tuosta jää osapuilleen 40ke tulosta (palkan jälkeen) josta verojen jälkeen 32ke jaettavaa joka tekee ~2,5ke vuodessa käteen. Seuraavana vuonna samanlainen tulos niin "ylimääräistä" tulee jo 5ke tassuun ja sitä seuraavana 7,5ke jne (no toki tuo ei ihan lineaarisesti mene kun alkupään jaettava potti pienee tuon 8% joka vuosi).... Saadaksesi palkalla tuon saman 2. vuoden 5ke käteen ton verotehokkaan ~30ke päälle niin palkkaa pitää maksaa 8ke pintaan ja joka vuosi tuosta eteenpäin hullummaksi menee kiriä tuota summaa palkalla kiinni.
OY:tä kannattaa alkaa harkitsemaan heti, kun oma omaisuutesi on sellainen jota et halua menettää yrityksen velkojille. Velkoja voi olla esimerkiksi verottaja, joka ei ole tyytyväinen ajopäiväkirjoihisi. Se voi olla kuka tahansa asiakas joka ei ole tyytyväinen tekemisiisi, muista että kympin työstä voi periä miiljoonan vahingonkorvauksen. Vaatimukset voivat seurata sinua vuosikausia sen jälkeen kun siirryt eläkkeelle, jopa ilman aikarajausta jos valmistat jotain tuotteita. Jos tulee työntekijöitä niin silloin on välittömästi laitettava Oy pystyyn, koska potentiaalinen riski vahingolle nousee toiseen potenssiin, eikä ole lainkaan kontrolloitavissa.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 491
Juuri näin.

Poikkeuksena on yritykset joilla sitä rahaa on riittävästi.. Esim Lidl Suomi on kommandiittiyhtiö... :D
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 130
Juuri näin.

Poikkeuksena on yritykset joilla sitä rahaa on riittävästi.. Esim Lidl Suomi on kommandiittiyhtiö... :D
Menee vähän OT mutta ehkä se vaikuttaa jonkun yritysmuodon valintaan.

Mä oon joskus kanssa miettinyt että miks Lidl on kommandiittiyhtiö. Lopputuloksena on ollut että se ei halua olla Osakeyhtiö, koska tilinpäätöstä ei haluta julkaista ja kommandiittiyhtiö taas sen takia mieluummin kuin avoin yhtiö, että emoyhtiö haluaa välttää vastuun/riskin mahdollisen konkurssin sattuessa mutta voitot halutaan kotiuttaa Saksan(?)maalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Mitä ajatuksia nyt kun muutokset saatiin läpi? Ei tässä kyllä mitään firmaa uskalla enää perustaa Suomeen, täydeltä lotolta kuulostaa nuo maksut ja verenpainetta nostaa kun jokainen maksu on tuhlattua rahaa.
Ilmeisesti tuossa on nyt kuitenkin raja että työtuloa voidaan nostaa korkeintaan 4000e/3v eli käytännössä lisää maksettavaa tulee maksimissaan 1000e/vuosi 3 vuoden välein. Eli jos nyt olet minimillä ja tarkastus pitäisi tehdä 2023 niin 2024 alkaen maksat yellia 12ke mukaan ja 2028 16ke mukaan jne. Jos firma on vaikkapa 12v pystyssä niin eikös tuosta tule 3*1+3*2+3*3=18ke lisämaksut 12v aikana vs että menisi 8ke minimillä.

Sitä ei kaiketi tiedä kukaan että millä perusteella se tulo nyt tulevaisuudessa määritetään jos edelleen sitkeästi sanot että työpanos ei ole kuin 8ke arvoinen (liikevaihto tulee sisään käytännössä tekemättä mitään asian eteen, kukaanhan ei käytännössä voi tietää miten liikevaihto muodostuu, myytkö jotain immateriaalioikeutta vai teetkö perseruvella pitsoja).

Eli mielipidettä on vähän paha muodostaa ennenkuin ensimmäinen tarkastus on eläkeyhtiön toimesta tehty...
 
Liittynyt
07.12.2018
Viestejä
561
Eli mielipidettä on vähän paha muodostaa ennenkuin ensimmäinen tarkastus on eläkeyhtiön toimesta tehty...
No YEL maksun suhteen ei varmaan ole eriäviä mielipiteitä, paitsi pian eläkkeelle livahtavalla yrittäjäboomerilla joka taikoi ilmaiseksi rahaa siitä. Ne on juuri niitä alivakuuttajia joiden eläkkeitä nyt maksellaan ja joista syytetään nyt maksavia. Ala-asteen matematiikalla se on kusetusta, eli pertillä on 5 omenaa, josta antaa 3 Martille säilytykseen. Martti syö niistä kaksi, tuleeko Pertille paha mieli kun Martti antaa syömättömän takaisin. Kova YEL ei kannata paitsi hyvin epäonnisissa tilanteissa, jossa haluat varmistaa hyvän tulotason neliraajahalvaantuneena (eli tilanteessa jossa edes vakuutuslääkäri ei pysty muuttamaan invaliditeettia työkyvyksi).

Odottakaas vaan kun tuo eläkesysteemi alkaa oikeasti leviämään pöydälle kuin poliklinikan vastaanottoruuhka. Sitten nuijitaan läpi päätös, jossa tarkastetaan kaikilta koneellisesti eli ehdotus = pakko ellet oikeudessa saa muuksi muutettua. Jokainen voi huvikseen käydä omasta eläkepalvelusta katsomassa mitä se ehdottaa, itse kävin ja nauru pääsi vakavasta asiasta. Tuo 3V/4000€ ei tule kauaa kestämään sanon minä.
 
Liittynyt
13.08.2018
Viestejä
587
Toisaalta löytyyhän valtiolla intoa maksella maatalousyrittäjien eläkkeitä niin ehkä tulevat puolueet näkevät yrittäjistä vielä olevan jotain hyötyä valtiolle. Täytyy vain toivoa, että vasemmistohallitus olisi ollut tässä poikkeus.
 
Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
1 162
No YEL maksun suhteen ei varmaan ole eriäviä mielipiteitä, paitsi pian eläkkeelle livahtavalla yrittäjäboomerilla joka taikoi ilmaiseksi rahaa siitä. Ne on juuri niitä alivakuuttajia joiden eläkkeitä nyt maksellaan ja joista syytetään nyt maksavia. Ala-asteen matematiikalla se on kusetusta, eli pertillä on 5 omenaa, josta antaa 3 Martille säilytykseen. Martti syö niistä kaksi, tuleeko Pertille paha mieli kun Martti antaa syömättömän takaisin. Kova YEL ei kannata paitsi hyvin epäonnisissa tilanteissa, jossa haluat varmistaa hyvän tulotason neliraajahalvaantuneena (eli tilanteessa jossa edes vakuutuslääkäri ei pysty muuttamaan invaliditeettia työkyvyksi).

Odottakaas vaan kun tuo eläkesysteemi alkaa oikeasti leviämään pöydälle kuin poliklinikan vastaanottoruuhka. Sitten nuijitaan läpi päätös, jossa tarkastetaan kaikilta koneellisesti eli ehdotus = pakko ellet oikeudessa saa muuksi muutettua. Jokainen voi huvikseen käydä omasta eläkepalvelusta katsomassa mitä se ehdottaa, itse kävin ja nauru pääsi vakavasta asiasta. Tuo 3V/4000€ ei tule kauaa kestämään sanon minä.
Milloin tällaisen pitäisi siis tulla voimaan ja miten mielestänne vaikuttaa käytännössä haluun siirtyä yrittäjäksi?
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 811
Milloin tällaisen pitäisi siis tulla voimaan ja miten mielestänne vaikuttaa käytännössä haluun siirtyä yrittäjäksi?
Kuten yllä, ja aiemmin jo sanottiin niin tuli voimaan kuun alussa, eikä vaikuta oikeastaan mihinkään. Siksi tuossa joku epöilikin, että ei tule kauaa kestämään.

Aiemmin siis minimi on ollut n. 8500e/vuosi, josta vakuutusmaksu n. 24% eli ~2000€/vuosi. Nyt tarkistuksen myötä MAKSIMI korotus on 4000€ eli maksu nousisi vajaa 1000e/vuosi. Ja tuon maksimitarkistuksen saa tehdä kerran kolmessa vuodessa.

Eli jos 1. ja 4. vuosi tulisi maksimikorotukset aiempaan minimiin, yel maksu olisi kuudelta vuodelta ~21 000€, kun se nyt minimillä olisi 12 000€. Jos yritystoiminnan todellinen tulo on esim 50 000€ eli 6 vuodessa 300 000€, tarkoittaa se n. 3% nousua 4% -> 7%. Kannattaa muistaa, että normaali työntekijä/palkansaaja maksaa tälläkin hetkellä 7,15% maksua, ja siihen päälle työnantaja vielä roimasti lisää. Joten ei tarvitse pelätä että tässä ihan heti samalla viivalla vielä ollaan.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 130
Vaikuttaa se ainakin sen verran että kukaan uusi yrittäjä ei halua maksaa minimiä korkeampaa YEL maksua, kun ei tiedä että kuinka paljon sitä saatetaan vielä korottaa jatkossa.

Aivan jäätävän hieno systeemi.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 491
Vaikuttaa se ainakin sen verran että kukaan uusi yrittäjä ei halua maksaa minimiä korkeampaa YEL maksua, kun ei tiedä että kuinka paljon sitä saatetaan vielä korottaa jatkossa.

Aivan jäätävän hieno systeemi.
Jokainen järkevä yrittäjä maksaa Yel:iä minimit ja hoitaa eläkesäästön tuottavampaa kautta.

Tuossa on vaan se että osa yrittäjistä maksaa minimit eikä ymmärrä säästää muuta kautta. Sitten työelämän tai yrittäjäuran päättyessä huomaa ettei eläkettä ole tulossa paljon mitään..
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 811
Minimiä korkeampi yel ei tosiaan ole perusteltua oikeastaan missään muussa tapauksessa kun lähellä todellista eläkeikää, tai jos on tiedossa sairaus/tapaturma/vastaava joka siihen voidaan rinnastaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 528
Viestejä
4 165 592
Jäsenet
70 422
Uusin jäsen
Minibee

Hinta.fi

Ylös Bottom