Olen ollut töissä saksalaisessa firmassa viimeiset pari vuotta suunnittelemassa prosesseja ja osallisena firman ERP-projektissa. Nyt olisi kuitenkin ensi vuonna muutto Suomeen, mutta työnantaja tarjosi mahdollisuutta jatkaa työskentelyä Suomesta käsin yrittäjänä. Olen tutkinut toiminimen perustamista ja lukenut myös tämän ketjun läpi. Työnantajan kanssa on sovittu tuntikorvauksista ja laskelmien jälkeen vaikuttaa omaan mieleen hyviltä.
Törmäsin kuitenkin palkka vs työkorvaus asioihin ja kysyisinkin, että onko riskiä, että verottaja tulkitsee tämän järjestelyn niin, että olisin työntekijä? Puhuttiin firman kanssa jo, että tehdään toimeksiantosopimus, jossa määritellään tuntikorvaukset ja arvioitu kesto toimeksiannolle työtunteineen yms. Itse kannan riskin sairastumisesta, omien lomien pitämisestä, työeläkevakuutuksista sun muista niinkuin yrittäjä normaalisti. Työkone tulee firman puolesta tietoturvallisuusseikkojen vuoksi. Pitäisikö siis yrittäjyyskuviossa olla mitään ongelmia, jos toimeksiantosopimus löytyy ja tämän linkin asiat on otettu huomioon? Matkustaisin lisäksi firman piikkiin pääkonttorille neljä kertaa vuodessa, mutta tämän pitäisi ainakin verottajan ohjeistuksen mukaan olla ok.
Alkuun ei ole tarkoitus lähteä laajentamaan yritystä muihin asiakkaisiin, mutta ensimmäisen puolen vuoden jälkeen alan tutkimaan myös tätä mahdollisuutta.
Lisäksi kysymys starttirahasta. Onko turha toivo saada starttirahoitusta, jos periaatteessa on tiedossa jo täysipäiväisesti työllistävä asiakas, vai kannattaako silti yrittää?
Näin vältät alihankinnan mätkyriskit
www.yrittajat.fi
Tuossa vastausta kysymykseesi.
Noilla tiedoilla mitä annoit, alihankkijana toimiminen on nähdäkseni lain rajojen sisällä.
Ja tuskin verottajalla on tällaisessa tapauksessa mitään intressiä lähteä ulkomaista yritystä haastamaan.
Starttirahaa kannattaa ehdottomasti hakea. Siinä ei menetä mitään.
Itsellä jäi hakematta (töitä liikaa, en kerennyt) ely-keskukselta jonkun sortin koronatukiainen, jonka ilmeisesti sai suht. automaationa. Muistaakseni vajaa 10k€ olisi ollut mahdollisuus saada pienellekkin yritykselle.