Yrittäjyys ja oma firma

Ei tarvitse, ethän aikonut edes maksaa palkkaa itsellesi firmasta joten työtulon osalta asiassa ei ole mitään selitettävää edes kenellekään.
No tämä selvitti. Olin siinä oletuksessa, että jos omalla työpanoksellani firmalle tulee yli 8k vuodessa rahaa, pitää YEL ottaa. Mutta jos se vasta siinä vaiheessa pitää ottaa, kun palkkaa alkaa nostamaan, helpottaa se asiaa.
Eli olet siis perustamassa firmaa alle 8ke laskutuksella? Toiminimenä tms. ei kannata kun verotus olisi sama kuin jos saisit palkkaa eli kaikki normihomman päälle menee marginaaliverolla. Oy on siis ainoa vaihtoehto. Jos saisit ne muille tekemäsi keikkatyöt myös firman kautta niin paljonko työtunteja firman kautta tulisi yhteensä, sanoit että vakituisia ei korvata, mutta noissa muissa firmoissahan olet jo "sijaisena". Onko työ ALV-liitännäistä, mainitsit AVIa ja muuta niin ei välttämättä ole ALV-kelpoista toimintaa (joku hoitoala vissiin)? Noin pienellä laskutuksella saisit ALVit jäämään firmalle sisään.
Viime vuosi oli aika railakas keikkahommien suhteen ja niitä tulikin tehtyä yli 15k euron edestä. Tämän vuoden suunnittelin ottavani hiukan iisimmin. Eli ALV rajan yli ei mentäisi.

Tämä nyt kiinnostaa minua sen takia, koska:
- Omalla työnantajalla peruspalkka on n.300-500€ parempi kuin muissa yrityksissä, missä käyn tekemässä keikkaa.
- Lisäprosentti palkasta on laskennallisesti hiukan yli 60%. Eli se vaan tekee tuosta palkkaerosta entistä isomman.
- Pomolle tänään aamulla töissä jo sanoin, että laskuttaisin sen verran isolla kertoimella, että halvemmaksi tulisi hankkia vaan sijainen. Mutta he ovat sitä mieltä, että minut siihen haluavat tekemään lisätyöt vaikka sitten vähän isommalla laskutuksella.
- Jostain kumman syystä tälle alalle ei enää yötyöntekijöitä löydy, joten hommia olisi periaatteessa aina tarjolla, kun tulee sairauslomia tms. Ja tällä palkankertoimella kannattaisi mennä tekemään jo päivävuorojakin tarvittaessa.


Mutta unohdanko tästä nyt jotain oleellista?
- Jos saisin tehtyä lisätöitä vaikka 500 eurolla kuussa , maksaisi yritys tuosta tuloveroa 20% ja sisään jäisi 400€.
- Vuokraa maksaisin omalle yritykselle tuosta kiinteistöstä 50€ kuukaudessa (varastorakennus, josta tarvitsisi vuokrata vain puolet). Tästä jäisi 40€ tuloveron jälkeen.
- Jos nostan tuon 400 euroa lainan lyhennyksenä yrityksestä, olen maksanut 20% veroa tästä hommasta. Nykyinen veroprosenttini on 29%, joten säästöä tulisi jonkun verran.
- Vuokran osuuden voin jättää ihan hyvin yritykseen sisälle kirjanpito yms kuluja varten (ja jos ei riitä, niin sitten nostan joku kuukausi lainanlyhennystä vähemmän).
Tässä nyt semmoinen karkea visio. Unohtuuko tuosta jotain oleellista?

Suunnitelmissa oli jo viime vuoden puolella, että perustaisin osakeyhtiön ihan sen takia, että saisin tuon kiinteistön siirrettyä sille. Nyt tuo sitten tässä menisi kätevästi samalla.
 
Palveluiden ja itsensä hinnoittelu on yllättävän haastavaa. Olen tilanteessa, jossa teen sivutoimisesti IT-ylläpitoa parille yritykselle, jossa olen myös itse osakkaana.

Homma käsittää Google Workspacen ylläpitoa, puhelimien, tablettien ja tietokoneiden asennusta ja perustason käyttäjätukea. Välillä käyn tunkkaamassa verkkoja, tulostimia ja muuta atk:ta kuntoon toimistoilla. Perstuntuma-arvio on, että tähän hommaan kuluu 1–2 työpäivää per viikko. Lisäksi teen teknisen isännöitsijän hommaa, eli käyn viidessä eri kohteessa per kuukausi, yhdessä kohteessa 1- 2 h kerrallaan. Kierrän paikat läpi ja katson, että ovat teknisesti kunnossa: putket eivät vuoda, sähköt ja sulakkeet kunnossa, nettiyhteydet toimivat ja talon yleisilme on perussiisti. Tarvittaessa vaihdan palaneita lamppuja.

Pitäisi ilmoittaa firman omistajalle nyt jotain, että minkä verran palveluista laskutan per kuukausi. Tarjosivat "tonni kuussa", joka kuulostaa hieman vähältä työmäärään nähden. Toki palkkion päälle tulee myös matkakulut, tarvikkeet yms. Mitä mieltä, olenko täysin hakoteillä vai onko tuo suurin piirtein oikea hintaluokka kuvatunlaiselle palvelulle?

Tarkoitus on olla palkollinen. Toiminimellä laskuttaminen ei varsinaisesti lisäarvoa tuo, paitsi tietysti alv-vähennysten muodossa.
 
Palveluiden ja itsensä hinnoittelu on yllättävän haastavaa...
Halvalla menee jos 5-8 työpäivää ammattityötä saa tonnilla kuussa. Teetkö siis täys työpäivät normaalisti töitä + nuo ylläpidot jotka voisi hyvin olla ulkoistettu palvelu?
 
Halvalla menee jos 5-8 työpäivää ammattityötä saa tonnilla kuussa. Teetkö siis täys työpäivät normaalisti töitä + nuo ylläpidot jotka voisi hyvin olla ulkoistettu palvelu?
Jeps. Tuota vähän itsekin pohdin, että turhan halvalla olisi nyt menossa. Mikähän tuossa olisi sellainen taso, mistä kannattaisi neuvottelut aloittaa, että olisi molemmille osapuolille sopiva taso? 1800-2000e/kk?
 
Jeps. Tuota vähän itsekin pohdin, että turhan halvalla olisi nyt menossa. Mikähän tuossa olisi sellainen taso, mistä kannattaisi neuvottelut aloittaa, että olisi molemmille osapuolille sopiva taso? 1800-2000e/kk?
Miksi veivata jotain kk-hintoja, sovit sellaisen tuntihinnan mihin olet tyytyväinen. Tuossahan on toinen osapuoli voinut ajatella että hommia on alle päivä/viikko jolloin sun 2 päivää ’puolittaa liksan’.
 
Jeps. Tuota vähän itsekin pohdin, että turhan halvalla olisi nyt menossa. Mikähän tuossa olisi sellainen taso, mistä kannattaisi neuvottelut aloittaa, että olisi molemmille osapuolille sopiva taso? 1800-2000e/kk?
Pyytäkää tarjous it-palveluja tuottavalta firmalta ja verratkaa siihen. En näe mitään syytä tehdä tuota ale-hintaan harrastuspohjalta. Jos tietokonehuoltoihin vertaa niin 60-80e väliin menee tuntihinnat. Kotikäynti tunti saattaa olla kalliimmasta päästä. Oliko sinulla jo toiminimi vai joudutko senkin perustamaan?
 
Pyytäkää tarjous it-palveluja tuottavalta firmalta ja verratkaa siihen. En näe mitään syytä tehdä tuota ale-hintaan harrastuspohjalta. Jos tietokonehuoltoihin vertaa niin 60-80e väliin menee tuntihinnat. Kotikäynti tunti saattaa olla kalliimmasta päästä. Oliko sinulla jo toiminimi vai joudutko senkin perustamaan?
Toiminimi löytyy jo valmiiksi. Tässä on tulossa ensimmäinen kerta kun kyse on isosta vakioasiakkaasta ja sitä myöten varmasta tulosta. Toiminimen etuna on tietysti se, että saa alv-vähennykset, mutta verotuksen kannalta se taitaa olla yhdentekevää, ottaako palkkatulona vai laskuttaako toiminimen kautta hommat.
 
Viimeksi muokattu:
Verotuksen kannalta yhdentekevää sinänsä joo, mutta isoimpana erona se että toiminimen kautta saat laskuttaa yleensä 50-100% enemmän mitä saisit palkkaa, plus kaikki hankinnat ovat vähennyskelpoisia. Yleensä nyt ainakin puhelin+kannettava mutta mahdollisesti myös monta muuta konetta/laitetta. Tietysti jos nämä saa jo työn puolesta niin hyöty jää vähäiseksi.

Eli vertailuna jos saisit vaikka palkkatyöstä 1000€/kk ja hankit puhelimen(500€) ja kannettavan (1500€) ja jotain muuta pientä (1000€), jää sinulle 25% veroprosentilla käteen 12*1000*0,75-3000=6000€ kun laskuttaen esim 1500€/kk, sama lopputulos on 12*1500-2280(*0,75)=11790€ alv vähennys huomioiden. Tietysti veroprosentti on progressiivinen, eikä tuossa ole huomioitu kirjanpito, yel yms kuluja jos ne tulevat ajankohtaiseksi mutta esimerkki kertonee sen olennaisimman eli miten nuo vähennyksen ja verotus em. Tavoilla menee.
 
Erään siivouspalvelu- ja henkilöstövuokrausyrityksen myyntiliikennettä hoidetaan sähköpostilla tällä hetkellä siten, että on pari yleisosoitetta (myynti@, asiakaspalvelu@) joihin tulee kaikki myyntikyselyt ja niitä hoitaa pääasiassa tällä hetkellä vain yksi henkilö, satunnaisesti toinen henkilö on avustamassa. Ongelmana on se, että posteja tulee sen verran paljon päivittäin, että keikkojen myynti jää jälkeen. Lisäksi sama henkilö hoitaa muitakin juoksevia asioita kuin pelkästään myynin postien hoitamista. Henkilö on kahdeksas, joka pestiä hoitaa ja se kertoo hyvin työmäärän stressaavuudesta. Lisäksi posteja perkaava henkilö hoitaa myös puheluliikennettä, mikä entisestään kuormittaa ja hidastaa sähköpostien perkaamista ja välittämistä eteenpäin oikeille henkilöille.

Kysymys kuuluu, mikä järjestelmä/järjestely olisi tehokkain ja helpoin tapa hoitaa posteja ja siellä olevia työpyyntöjä? Joku CRM/ERP-järjestelmä tässä todennäköisesti on ratkaisu, mutta mikä? Käytössä on Google Workspace, joten järjestelmä pitäisi saada sen kanssa integroitua.
 
Toiminimi löytyy jo valmiiksi. Tässä on tulossa ensimmäinen kerta kun kyse on isosta vakioasiakkaasta ja sitä myöten varmasta tulosta. Toiminimen etuna on tietysti se, että saa alv-vähennykset, mutta verotuksen kannalta se taitaa olla yhdentekevää, ottaako palkkatulona vai laskuttaako toiminimen kautta hommat.

Siksi kannattaa olla erityisen tarkkana ja tiukkana. Ensimmäinen pieni ja tilapäinen toimeksianto voi mennä vaikka opetellessa ilman sen suurempaa rahallista voittoa tai vahinkoa. Mutta hinnan nosto merkittävästi samalle asiakkaalle kesken sopimuksen tai edes sopimuskauden jälkeen on haastavampaa. Esim. tuo mainitsemasi 1000->2000 euron korotus kuukausilaskutukseen tekee vuositasolla todella paljon, ja parin vuoden aikana vielä enemmän. Aivan samoin kuin palkkapuolella, korotukset saa parhaiten sopimusta solmiessa.
 
Siksi kannattaa olla erityisen tarkkana ja tiukkana. Ensimmäinen pieni ja tilapäinen toimeksianto voi mennä vaikka opetellessa ilman sen suurempaa rahallista voittoa tai vahinkoa. Mutta hinnan nosto merkittävästi samalle asiakkaalle kesken sopimuksen tai edes sopimuskauden jälkeen on haastavampaa. Esim. tuo mainitsemasi 1000->2000 euron korotus kuukausilaskutukseen tekee vuositasolla todella paljon, ja parin vuoden aikana vielä enemmän. Aivan samoin kuin palkkapuolella, korotukset saa parhaiten sopimusta solmiessa.
Olen tehnyt jo aikaisemmin pienempiä yksittäisiä keikkoja pienyrityksille ja kuluttaja-asiakkaille, joten jonkinlainen näppituntuma on hintatasosta. Tilanne on kuitenkin siinä määrin poikkeava, että olen kyseessä olevissa yrityksissä myös osaomistajana pienellä osuudella, joten se pitää myös jossain määrin huomioida. Taidan esittää 1500e/kk + kilometrit + tarvikkeet tästä perushommasta, jossa vähän katson järjestelmien perään ja käyn katsomassa kiinteistöjä.
 
Olen tehnyt jo aikaisemmin pienempiä yksittäisiä keikkoja pienyrityksille ja kuluttaja-asiakkaille, joten jonkinlainen näppituntuma on hintatasosta. Tilanne on kuitenkin siinä määrin poikkeava, että olen kyseessä olevissa yrityksissä myös osaomistajana pienellä osuudella, joten se pitää myös jossain määrin huomioida. Taidan esittää 1500e/kk + kilometrit + tarvikkeet tästä perushommasta, jossa vähän katson järjestelmien perään ja käyn katsomassa kiinteistöjä.
Firmojen välisessä laskutuksessa ei tunneta mitään vakio kilometrihintoja, joten sekin pitää sitten sopia etukäteen. Lähtökohtaisesti laittaisin kilometrit valmiiksi kk hintaan. Tarvikkeet voit läpilaskuttaa, mutta silloinkaan asia ei mene samalla tavalla kuin jos yksityishenkilö ostaa omalla kortilla firmalle tavaraa. Tekisin jonkinlaisen diilin tarvikkeiden ostamisesta suoraan kyseiselle firmalle (eli oma firmasi ei maksaisi näistä missään vaiheessa). Pahimmassa tapauksessa sinut katsottaisiin korvausvelvolliseksi (jälleenmyyjäksi yms.), jos jokin osa hajoaa enneaikaisesti. Vastuu myös siirtyy firmallesi joten sekin tulisi ottaa laskutuksessa huomioon.
 
Mitä luottokorttia täällä porukka käyttää? Koitin tilata jenkeistä vähän romua, mutta ei jostain syystä onnistu Holvin debitillä (oletan, että sen pitäisi masterina toimia jos tilillä on katetta).
Eli olisi hakusessa vaikka joku virtuaalikortti OY:lle jolla hoitaa maksut joissa ainoa vaihtoehto on luottokortti.
Vai pitääkö vaan hoitaa omalla kortilla ja sitten laittaa lasku OY:lle?
 
Mitä luottokorttia täällä porukka käyttää? Koitin tilata jenkeistä vähän romua, mutta ei jostain syystä onnistu Holvin debitillä (oletan, että sen pitäisi masterina toimia jos tilillä on katetta).
Eli olisi hakusessa vaikka joku virtuaalikortti OY:lle jolla hoitaa maksut joissa ainoa vaihtoehto on luottokortti.
Vai pitääkö vaan hoitaa omalla kortilla ja sitten laittaa lasku OY:lle?

No mitä kuullut tuosta holvista niin hyvä että jätin väliin. Eihän se vissiin ole edes oikea pankki.

Nordean Visa toiminut hyvin.
 
Mitä luottokorttia täällä porukka käyttää? Koitin tilata jenkeistä vähän romua, mutta ei jostain syystä onnistu Holvin debitillä (oletan, että sen pitäisi masterina toimia jos tilillä on katetta).
Eli olisi hakusessa vaikka joku virtuaalikortti OY:lle jolla hoitaa maksut joissa ainoa vaihtoehto on luottokortti.
Vai pitääkö vaan hoitaa omalla kortilla ja sitten laittaa lasku OY:lle?

Tarkistitko Holvin korttiasetuksista ettei ole mitään maarajoituksia tms. päällä?
 
No mitä kuullut tuosta holvista niin hyvä että jätin väliin. Eihän se vissiin ole edes oikea pankki.

Nordean Visa toiminut hyvin.
Omaan ”harrasteluun” toiminut ihan ok, ainoa ongelma (tuon kortin lisäksi) on ollut SEPA rajoitukset. Vaikka ei se nyt hirveästi vaivaa ole ollut käyttää wiseä siinä välissä.
 
Mitä luottokorttia täällä porukka käyttää? Koitin tilata jenkeistä vähän romua, mutta ei jostain syystä onnistu Holvin debitillä (oletan, että sen pitäisi masterina toimia jos tilillä on katetta).
Eli olisi hakusessa vaikka joku virtuaalikortti OY:lle jolla hoitaa maksut joissa ainoa vaihtoehto on luottokortti.
Vai pitääkö vaan hoitaa omalla kortilla ja sitten laittaa lasku OY:lle?

Itse olen ostanut omalla kortilla, ja laskuttanut firmalta ostolaskuina.
 
Eurocardille iso suositus. Hinta 40e/vuosi, tähän mennessä toiminut kaikkialla myös verkossa. Puhelinäppi toimiva millä voi kuvata kuitit heti ostotapahtuman yhteydessä ja siirtyvät suoraan tuonne verkkopalveluun. Alv-erittelyä tuo ei tietenkään osaa laskulle tehdä mutta laskun saa ulos verkkopalvelusta excel-muodossa jolloin siihen on todella helppo lisätä rivit veroton ja alv sekä naputella nämä kuiteista ylös ennen kirjanpitäjälle lähettämistä.

Kortti mahdollistaa pääsyn myös lentokenttäloungeihin jos sille on tarvetta.
 
Olen työntekijä metallialalla, haluaisin alkaa tekemään samoja hommia yrittäjänä. Tekisin osittain töitä asiakkaiden tiloissa ja mahdollisuuksien mukaan omassa tallissa. Ehkä jonkin verran tuotteita myös yksityisasiakkaille.

Onko tuossa mitään ongelmaa tehdä tuollaisia töitä yrittäjänä omakotitaloalueella? Meluhaittaa tms ei ole.
Työkaluja pitäisi tietenkin myös ostaa töiden tekoon. Voiko niitä juridisesti käyttää myös omissa harrastuksissa?

Entä jos toteankin vuoden päästä ettei minusta ole yrittäjäksi ja mulla on kymppitonnilla verottomana ostettua työkaluja. Pitääkö niistä maksaa jälkikäteen verot vai mitenkä?
 
Onko tuossa mitään ongelmaa tehdä tuollaisia töitä yrittäjänä omakotitaloalueella? Meluhaittaa tms ei ole.
Työkaluja pitäisi tietenkin myös ostaa töiden tekoon. Voiko niitä juridisesti käyttää myös omissa harrastuksissa?

Jos tilat on asialliset ja tarkoituksenmukaiset, etkä aiheuta esim. tulipalon vaaraa, niin miksi ei? Kyllä kotonaan saa yrittää, kun siitä ei tule haittaa muille.

Firman työkalujen käytössä harrastuksissa tuskin olet minkään sortin liemessä, jos työkalut kuitenkin oikeasti hankittu sitä yritystoimintaa varten. Ei kiinnosta ketään, ei pätkääkään. YouTubessakin on tubettajia, jotka avoimesti huoltavat omia autojaan firmansa tiloissa ja työkaluilla. Ja kyllä palkkatöissäkin on ihan normi juttu lainailla työkaluja kotiin, eikä niitä katsota työsuhde-eduiksi.
 
No niin! Nyt ollaan jännän äärellä. Taas vaikeita kysymyksiä luvassa. Aloitetaan vaikka sillä, että mikä on veronkiertoa ja mikä taas verosuunnittelua? :)

Asiaan:
Minulla on osakeyhtiö. Asun vuokralla isossa kaksiossa. Vuokraan toisen huoneen kaksiostani yritykselle (en nosta palkkaa yrityksestä ja olen ainoa osakkeen omistaja, jos tällä on vaikutusta asiaan). Onko tämä ok?
Entä jos vuokraan sisältyy kalustus, siivousvälineet, käyttöoikeus keittiöön, varasto, sähkö ja vesi, saniteettitilat, sauna, autopaikka (tuleeko muuta mieleen), niin saanko silloin vähentää osan alkuperäisestä henkilökohtaisesta vuokrastani pääomaverosta (esimerkiksi puolet)? Ja käsitykseni mukaan myös tässä kohdassa siivousvälineet ja toimistotarvikkeet, mitä ostan, niin voin laittaa vähennyksiin omasta pääomaverostani (ainakin osittain). Olenko oikeassa?

-linkki vie veronmaksajat.fi sivulle, missä on jonkinlaisia ohjeistuksia aiheesta.

Rautalangasta esimerki.
Asunto 60m2, vuokra 600€+19vesi+n.20€sähkö+10€autopaikka
Alivuokraan 30m2 osakeyhtiölleni kaikilla yllä mainituilla eduilla 350€:llä.
Tästä 350€:stä minun pitää maksaa pääomatuloveroa 30%. VAI -->
Voinko vähentää tuosta tulohankkimiskuluina 300€ vuokra, 10€ autopaikka, 1/2 sähkö ja vesilaskusta, saunamaksun, 1/2 siivousvälineistä.
Lopputuloksena maksaisin pääomaveroa 350 euron sijasta, ehkä 20 eurosta/kk.

Olenko ymmärtänyt oikein? Onko tämä ihan laillista?
 
Kyllä se pääpiirteittäin noin menee. Mutta kerropa nyt miten alivuokraat uskottavasti esim. autopaikasta 50% :)? Jos itsesi nimissä on auto (ja firman nimissä ei) niin autopaikan vuokraus 100% on sitäkin epäuskottavampaa... Samoin saunamaksu kuulostaa 'hieman' teennäiseltä. Autopaikka ja saunamaksu on niin pieniä summia että itse en ainakaan viitsisi sellaisia 'väkisin' vääntää mukaan kun niillä ei kerjää muuta kuin mahdollista huomiota jos joku käsin keksii alkaa asioita tarkastelemaan. Samoin nuo siivousvälineet ja erityisesti toimistotarvikkeet, miksi vuokranantaja tarjoaisi toimistotarvikkeita vuokralaiselle (joita itse ei käytä ollenkaan)... Siivousvälineet nyt varmaan vielä menee mutta jos imuri maksaa 200e ja uusitaan 10v välein niin tuo kulu on hei 10e/v eli mikä järki, sitten jemmaat lisäksi joka hiton fairy pullosta kuittia 6 vuotta henkilöverotuksen puolella...

Yritys on tilassa olettavasti vain 8h päivä niin vesimaksun ja sähkölaskun puolitus on kanssa vähän siinä ja tässä -> kysyisin henkilöverotuksen puolelta tätä että onko 1/2 ok.

Itse pitäisin simppelinä ja vuokrasta ~50% ja 1/2 tai 1/3 vesi&sähkölaskuista. Näillä saat jo kuitenkin 98% suunnittelemistasi vähennyksistä.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
No niin! Nyt ollaan jännän äärellä. Taas vaikeita kysymyksiä luvassa. Aloitetaan vaikka sillä, että mikä on veronkiertoa ja mikä taas verosuunnittelua? :)

Asiaan:
Minulla on osakeyhtiö. Asun vuokralla isossa kaksiossa. Vuokraan toisen huoneen kaksiostani yritykselle (en nosta palkkaa yrityksestä ja olen ainoa osakkeen omistaja, jos tällä on vaikutusta asiaan). Onko tämä ok?
Entä jos vuokraan sisältyy kalustus, siivousvälineet, käyttöoikeus keittiöön, varasto, sähkö ja vesi, saniteettitilat, sauna, autopaikka (tuleeko muuta mieleen), niin saanko silloin vähentää osan alkuperäisestä henkilökohtaisesta vuokrastani pääomaverosta (esimerkiksi puolet)? Ja käsitykseni mukaan myös tässä kohdassa siivousvälineet ja toimistotarvikkeet, mitä ostan, niin voin laittaa vähennyksiin omasta pääomaverostani (ainakin osittain). Olenko oikeassa?

-linkki vie veronmaksajat.fi sivulle, missä on jonkinlaisia ohjeistuksia aiheesta.

Rautalangasta esimerki.
Asunto 60m2, vuokra 600€+19vesi+n.20€sähkö+10€autopaikka
Alivuokraan 30m2 osakeyhtiölleni kaikilla yllä mainituilla eduilla 350€:llä.
Tästä 350€:stä minun pitää maksaa pääomatuloveroa 30%. VAI -->
Voinko vähentää tuosta tulohankkimiskuluina 300€ vuokra, 10€ autopaikka, 1/2 sähkö ja vesilaskusta, saunamaksun, 1/2 siivousvälineistä.
Lopputuloksena maksaisin pääomaveroa 350 euron sijasta, ehkä 20 eurosta/kk.

Olenko ymmärtänyt oikein? Onko tämä ihan laillista?
Neliöille jyvitetty osuus vuokrasta, sähköstä ja vedestä pitäisi ainakin mennä ihan suoraan vähennykseen. Muut ovat mielestäni sen verran epäselviä että en lähtisi kikkailemaan enää parin euron takia. Ainakin tuossa esimerkissäsi se tulo menee jo näillä vähennyksilläkin lähes nollaan.


Yritys on tilassa olettavasti vain 8h päivä niin vesimaksun ja sähkölaskun puolitus on kanssa vähän siinä ja tässä -> kysyisin henkilöverotuksen puolelta tätä että onko 1/2 ok.
Luovutetun tilan kokoon nämä suhteutetaan ihan suoraan. Ei käyttöajalla ole väliä. Eihän sitä vuokraakaan makseta osittaisen käyttöajan mukaan.
 
Ihan mielenkiinnosta kysyisin sellaista, että miten esim. startup-yrittäjät tulevat toimeen yrityksen alkuaikoina, jolloin tuottoa ei ole tai se on erittäin vähäistä? Starttirahaa voi saada 700€/kk (ennen veroja), mutta harvalla omistusasunnossa asujalla tuo vielä kattaa kaikkia kuluja mitä normaaliin elämiseen kuluu.

Vai onko yksinkertaisesti niin, että aloittavilla yrittäjillä on vuoden tulojen verran sukanvarressa tai tukiverkko joka kustantaa elämisen ensimmäisen vuoden/kahden ajalta? Tottakai osa aloittaa yrittämisen sivutoimisena, mutta pakollakin ennen pitkään on pakko hypätä päätoimiseksi, vaikka se tarkottaisikin epävarmuutta tulojen osalta.
 
Onko jollain kokemusta, että jos yrityksellä on auto käytössä niin onko sillä "pakko ajaa" kaikki ajot, vai voitko jättää sen parkkiin ja ajaa omalla autolla työajot ja ottaa matkalaskuna kilometrikorvaukset?

Tämä nyt onnistuu ainakin siten, jos yrityksen auto on huollossa, mutta onnistuuko jos yrityksen autossa ei olisi siis käytännön estettä käyttää sitä, mutta omasta halusta käyttäisikin omaa autoa.

Tälläinen tilanne voisi syntyä jos yrityksen auto on pakettiauto ja sille ei ole joka päiväistä tarvetta niin voisi ajella omalla sähköautolla edullisemmin.
 
Onko jollain kokemusta, että jos yrityksellä on auto käytössä niin onko sillä "pakko ajaa" kaikki ajot, vai voitko jättää sen parkkiin ja ajaa omalla autolla työajot ja ottaa matkalaskuna kilometrikorvaukset?

Tämä nyt onnistuu ainakin siten, jos yrityksen auto on huollossa, mutta onnistuuko jos yrityksen autossa ei olisi siis käytännön estettä käyttää sitä, mutta omasta halusta käyttäisikin omaa autoa.

Tälläinen tilanne voisi syntyä jos yrityksen auto on pakettiauto ja sille ei ole joka päiväistä tarvetta niin voisi ajella omalla sähköautolla edullisemmin.
Voihan sitä tottakai ajaa millä haluaa jos se vaan firmalle sopii, oletan nyt kun tässä threadissa ollaan että sun firmalla on paku ja sulla itselläsi on sähköauto. Verottaja voi kiinnostua sun 46c/km matkalaskuista, mutta en sitten tiedä miten sen todistat millä autolla olet ne ajot ajanut. Normaalistihan yrityksen ei ole mitään järkeä antaa sun ajaa omalla autolla jos firmalle on auto hommattu sillä firmalle tuo 46c/km kulut on paljon kovemmat kuin pakusta tulevat kulut.

Samoin jos sulla olisi autoetuauto niin ei sun verotuksen/matkakulujen kannalta sitä ole pakko käyttää, voi käyttää toista oikeasti omaa (tai kaverin) autoa ja nostaa siitä täydet täydet km-vähennykset kun autoetuautolla ajaen saisit vaan siihen kuuluvat vähennykset. Taaskaan työnantaja ei käytännössä salli käyttää omaa autoa kun kulut juoksee autoetubiilistä jo muutenkin.

Ei tuossa kuvaamassasi skenaariossa ole mielestäni muuta ongelmaa kuin "näyttö ajetuista ajoista" siinä tapauksessa että summat on verran suuria ja jotain se jossain vaiheessa alkaa verottajaa kiinnostamaan. Jos ajat yhden 100km firman pakulla ja väität ajaneesi sen omalla sähkiksellä niin eipä tuo ketään kiinnosta, mutta 10tkm ajot saattaa alkaa kiinnostamaan millä ne tosiasiassa on ajettu. Ja ongelma tässä tulee siitä että verottajan ei tartte todistaa yhtään mitään vaan sun pitää tarvittaessa näyttää uskottavasti ajaneesi ne sähkiksellä. Isommassa firmassa tuossa ei ole mitään ongelmaa, kun ei ole mitään eturistiriitaa olemassa, firma on vaan toiminut typerästi/hövelisti salliessaan moisen, mutta 1 miehen firman tapauksessa vaakakupissa on kohtuullisen veronkierron mahdollisuus...
 
Joo yhden miehen pulju (OY), mutta tulisi vaan pirusti halvemmaksi ajella ihan oikeasti sähkiksellä sellaiset ajot, missä pakua ei tarvitse. Ajopäiväkirjat kyllä onnistuu, ettei sillai ole "kusettamisesta" kyse vaan siitä, että ei tule sellaista skenaariota että "Olet ajanut ja nostanut km-korvauksia vaikka firman autokin olisi ollut käytössä".
 
Ihan mielenkiinnosta kysyisin sellaista, että miten esim. startup-yrittäjät tulevat toimeen yrityksen alkuaikoina, jolloin tuottoa ei ole tai se on erittäin vähäistä? Starttirahaa voi saada 700€/kk (ennen veroja), mutta harvalla omistusasunnossa asujalla tuo vielä kattaa kaikkia kuluja mitä normaaliin elämiseen kuluu.
Vai onko yksinkertaisesti niin, että aloittavilla yrittäjillä on vuoden tulojen verran sukanvarressa tai tukiverkko joka kustantaa elämisen ensimmäisen vuoden/kahden ajalta? Tottakai osa aloittaa yrittämisen sivutoimisena, mutta pakollakin ennen pitkään on pakko hypätä päätoimiseksi, vaikka se tarkottaisikin epävarmuutta tulojen osalta.

Tekemällä niitä töitä? :)
En tiedä mitä startupilla nyt käsität, mutta ei niistä yksikään ala niin että yritys on perustettu ja istutaan aamulla lattialla ja mietitään mitäs nyt keksisin. Yleensä on vähintään se idea, ja mahdollisesti rahoituskin olemassa ennenkö koko yritystä edes perustetaan. Jos taas valitsee tien "aloitan istumalla lattialla ja miettimällä" niin kannattaa olla se vuoden palkka sukanvarressa tai hakea vaikka pankista 50t henkilökohtaista lainaa/pikavippejä niin pääsee alkuun.

Näihin muihin ylläoleviin mietintöihin täytynee todeta että ajatus ihan hyvä, mutta kannattaa ehkä paperille laskea se tuntipalkka siitä asiasta (=listata hyödyt/haitat) ennen toteutusta. Se jos muutaman tuhat km huristelee sillä omalla sähköautolla, tekee matkalaskut, maksaa ne, ilmoittaa verottajalle, pitää ajopäiväkirjaa, ja kirjaa nämä vielä kirjanpitoon niin jos siitä saa vaikka sen 2000 x 0,46c = 920€ "verovapaata" (miinus tietysti omat kulut, auton arvonalenemat, kuluminen, mahdollisuus vahinkoon yms) niin voi sitten miettiä maksaako vaivaa. Jos tykkää ajaa omalla autolla niin mikäs siinä, tai jos ajoa tulee paljon mutta rahallisesti siinä tuskin järkeä on. Ihan sama tuossa oman asunnon vuokrauksessa. Jos tuolla tavalla saat sen 300e/kk - 3600e/v "verottomasti" yritykseltä itsellesi, niin nostamalla saman ansio/pääomatulona ja tekemällä työhuonevähennyksen saisit vain 2800€ (jos veroprosentti 30 ja työhuonevähennys se vakio ilman lisäselvityksiä), niin kannattaa miettiä onko se fairykuittien ilmoittely, excelöinti ja säilyttely 6v sen arvoista. Ennemmin ostaisin sinne kotitoimistoon yrityksen rahoilla vaikka 800€ näytön niin ollaan jo +-0 tilanteessa.
 
Joo yhden miehen pulju (OY), mutta tulisi vaan pirusti halvemmaksi ajella ihan oikeasti sähkiksellä sellaiset ajot, missä pakua ei tarvitse. Ajopäiväkirjat kyllä onnistuu, ettei sillai ole "kusettamisesta" kyse vaan siitä, että ei tule sellaista skenaariota että "Olet ajanut ja nostanut km-korvauksia vaikka firman autokin olisi ollut käytössä".
Ei se ajopäiväkirja mitenkään todista millä ajoneuvolla on ajettu, korkeintaan nostaa kynnystä lähteä epäilemään veronkiertoa ja tutkimaan asiaa tarkemmin, mutta ei se ajopäiväkirja mikään todiste ole jonka pöytään lyömällä asian todetaan olevan sillä selvä.

Mutta siis mikään laki/pykälä ei pakota firman autoa käyttämään joten sen puolesta tuossa ei ole mitään epäselvää.
 
Mihin pankkiin siirtyä, koska Holvi alkaa käydä ahtaaksi toiminnan laajentuessa? Transaktioita noin 200 / kk, joten hinnankin pitäisi pysyä maltillisena. Nordealle jo aloin tehdä tiliä, mutta tyssäsi heti tekniseen ongelmaan. Peruspalvelut riittää, joten melkeinpä hinta edellä valinta.
 
Olisiko tilitoimisto/ohjelmisto, jolla integraatio holviin? Briox ja Procountor nykyisin.
Ensimmäinen edullisempi ainakin. Demoa en ole vielä katsellut tuosta.
 
Tarvetta myös valuuttatilille niin täytyy vaihtaa oikeaan pankkiin. Holvin tuloskunto myös yskii sen verran pahasti, että kuinkakohan kauan siihen jaksetaan pumpata rahaa.

Pikaisella tarkastelulla edullisin on Nordea tai Säästöpankki. Nordea tosin ei kerro transaktiomaksujen hintoja verkossa.
 
Viimeksi muokattu:
Säästöpankkia en suosittele oikeastaan missään mielessä. Verkkopankin käytettävyydestä lähtien kaikki on valovuoden jäljessä op:ta/nordeaa/sampoa, ja op:hen verrattuna on ainakin todella kallis yrityspuolella. Suht saman verran tapahtumia niin op:lla kulut ~10e/kk, säästöpankissa ~30e/kk
 
Nordealla ja Op:lla ainakin oli nettisivujen mukaan joku haista paska 100€ avausmaksu. Siitä en tiedä saako tuon neuvoteltua pois. Mutta tosiaan, valuuttatiliä ei Holviin saa. Pohdin tuossa kun heille tuli/tulee luottokortti, voisikohan siinä olla valuuttamaksut mukana. Ei ainakaan osunut omaan silmääni.
 
Jätän taas kuun vaihteessa palkkatyöt sikseen, kun tuli aika houkutteleva freelancer-sopimus tarjolle. Tähän mennessä olen laskutellut osatoimista yrittäjyyttä toiminimen kautta, kun vuosilaskutusta on tullut n. 40 - 50 000 euroa vuoteen, mutta tämän nyt alkavan diilin arvoksi pitäisi tulla tuohon päälle vielä n. 80 - 100 000 euroa vuodessa jos kaikki menee kuten pitäisi. Verotuksellisista syistä ajattelin siirtyä (kokonaan itse omistamani) osakeyhtiön käyttämiseen ainakin osalla laskutuksesta.

Kuinkahan tämä olisi järkevintä hoitaa verotuksen kannalta? Isoja asiakkaita on käytännössä kaksi, ja alustavasti ajattelin että laskuttaisin asiakasta A edelleen toiminimen kautta, ja "eläisin" noilla noin 40 - 50 000 eurolla vuodessa. Uuden diilin tuottaman pääoman voisin sitten pitää kokonaan yrityksen tilillä, ja käytännössä pitäisi varmaan sitten hankkia LEI-tunnus, ohjata kertyvät varat sijoituksiin ja kerryttää pääomaa niin että tulevaisuudessa voisi maksella itselle hiljalleen huojennettua osinkoa. Kuulostaako tämä fiksulta ratkaisulta, vai olisiko esim. järkevämpää ohjata kaikki laskutus jatkossa oylle, lopettaa toiminimen käyttö ja nostaa firmalta palkkaa? Tai jokin muu vaihtoehto?

Lisäksi mietin, mitä kaikkea verotehokasta hyötyä pystyisin järjestämään itselleni osakeyhtiön kautta. Liikuntasetelit ja lounarit nyt varmaan ainakin, mutta kannattaako esim autoetu ottaa käyttöön?

(Ja tarkennuksena, itselläni on nyt käytössä sekä tmi että oy eri Y-tunnuksilla. Onko joku syy, miksi olisi kannattanut tehdä niin päin, että olisin "päivittänyt" toiminimen oyksi?)
 
Viimeksi muokattu:
Laskuttaisin kaikki OY:n kautta ihan jo sillä perusteella että mikäli oy ei maksa palkaa niin et ole työntekijä eikä firma voi sulle näin ollen tarjota oikein mitään etuja. Maksamalla nimellistä 1000€/vuosipalkkaa tilanne ei muutu koska kokonaistarkastelussa otetaan huomioon myös ”työsuhteen” laatu eli edut pitää olla jossain järkevässä suhteessa palkkaan muuten ne katsotaan peitellyksi palkanmaksuksi. Tmi ei voi tarjota oikeastaan mitään etuja.

Lisäksi väittäisin että kirjanpitotyö kevenee jos lopetat sen tmi:n pyörittämisen rinnalla. Se kuitenkin vissiin olisi mahdollista että laskutat alv alaraja huojennuksen verran tmi:llä ja pistät ne rahat alveineen omaan taskuusi tässä saisi pari tonnia ilmasta rahaa alvista, oy puolen palkkatulo kärsii sen verran että ehkä ihan kaikkein hulppeimpia etuja ei kannata sieltä kautta kalastella, mutta kun ei ne edut parhaimmillaankaan tuota taskuun pistettyä alvia ylitä niin ”tappiolle” tossa ei kyllä jää.

Sähän voit laskuttaa asiakkaita oy:llä ja sitten tmi:llä laskutat omaa oy:täsi (koska nuo on eri oikeushenkilöitä niin käsittääkseni mitään ’vapaudu veroista vilppiä’ tässä ei ole, näin ainakin osa toimii mutta sehän ei tarkoita että tuo järjestely silti tiukempaa tarkastelua kestäisi).

Autoedussa ei mielestä ole mitään järkeä - ainakaan jos nostat normaalia palkkaa edes jonkun 20k sillä yli 32k ansituloilla marginaalivero onkin sitten jo 35% pintaan yrittäjälläkin. Maksat sitä samaa autoa vähän niinkuin kahteen kertaan, jos alvin saisi vähentää niin tilanne muuttuisi. Jos palkkatuloja ei ole tai niitä on hyvin vähän niin 6-10k autoetua päälle ei juuri tuo sulle itselle maksettavaa jolloin edussa saattaa olla järkeä olettaen että sulla ei ole kilsoja mitä laskuttaa firmalta.
 
Onko täällä ukko.fi käyttäjiä? Käytän sitä uusinta versiota palvelusta.
Mulla on tehty lasku, jonka tila on luonnos. Mistään ei löydy valintaa, että josta laskun voi poistaa kokonaan.
Tuo lasku on täysin tarpeeton.
Kuka tietää, miten voi tuhota laskun sieltä niin ettei se kummittele luonnoksena ruudulla?

edit: laskua ei voi poistaa kokonaan, selvisi juuri
 
Olisiko kenelläkään suositusta hyvästä kirjanpitäjästä? Arvostaisin henkilökohtaista palvelua ja mielellään tukisin pienempää toimijaa, vaikka sitten maksaisikin aavistuksen enemmän. Saa laittaa myös privalla, mikäli ei halua julkisesti jakaa.
 

Onkos tässä taas bisnssmiehen tahallinen/puolihuolimaton konkurssi? Eli yritys velvoitettu maksamaan 450k vuokria, ja tadaa, tuskinpa löytyy kun menee konkurssiin varmaankin?
Eli on maksanut firmalla palkkaa itselleen/muille, ja siten "rikastunut", ja nyt sitten firma konkkaan?
Lopputulos= Yrittäjä saanut palkkaa/tuloa, ja firma konkkaan teknisesti? Mielenkiinnosta vain.
 

Onkos tässä taas bisnssmiehen tahallinen/puolihuolimaton konkurssi? Eli yritys velvoitettu maksamaan 450k vuokria, ja tadaa, tuskinpa löytyy kun menee konkurssiin varmaankin?
Eli on maksanut firmalla palkkaa itselleen/muille, ja siten "rikastunut", ja nyt sitten firma konkkaan?
Lopputulos= Yrittäjä saanut palkkaa/tuloa, ja firma konkkaan teknisesti? Mielenkiinnosta vain.
Noin toimii osakeyhtiö.
 
Mitähän sudenkuoppia tälläisessa ideassa on?

Perustan firman kaverin kanssa. Tehdään Firmalla 3-4kk töitä vuodessa = 1 rakennusalan urakka. Kaikki ketä yritykselle tekee töitä, ovat muualla palkkasuhteessa. Yritystä laskutetaan toiminimillä tehdystä työstä, niin me kuin muutkin joita työllistämme. Kaikki työntekijät laskuttavat yritystä "urakkamaisesti". Esim 50000€ urakka. Yhteensä työntekijöiltä mennyt 1200 tuntia. Rane tehnyt 100 tuntia joten rane laskuttaa yritystä toiminimellään (50000/1200*100) 4166,67€. Minä taas laskuttaisin omaa yritystä esim. (50000/1200*200) 8333,32€. Yritys ottaa urakan kokonaishinnasta 25% kuluihin/hankintoihin.
 
Mitähän sudenkuoppia tälläisessa ideassa on?

Perustan firman kaverin kanssa. Tehdään Firmalla 3-4kk töitä vuodessa = 1 rakennusalan urakka. Kaikki ketä yritykselle tekee töitä, ovat muualla palkkasuhteessa. Yritystä laskutetaan toiminimillä tehdystä työstä, niin me kuin muutkin joita työllistämme. Kaikki työntekijät laskuttavat yritystä "urakkamaisesti". Esim 50000€ urakka. Yhteensä työntekijöiltä mennyt 1200 tuntia. Rane tehnyt 100 tuntia joten rane laskuttaa yritystä toiminimellään (50000/1200*100) 4166,67€. Minä taas laskuttaisin omaa yritystä esim. (50000/1200*200) 8333,32€. Yritys ottaa urakan kokonaishinnasta 25% kuluihin/hankintoihin.
Voi olla vaikeaa löytää työvoimaa? Vuokratyöntekijöitä varmaan saa, mutta laatu? Miksi itsekin laskutat tuota perustettavaa firmaa vrt. Maksaisit itsellesi palkkaa? Sitten tietysti perinteiset ongelmat liittyen yrityksen perustamiseen kaverin kanssa. Osakassopimus tärkeä tehdä ennen muuta.
 
Työvoima ei ole ongelma, niihin on suhteet olemassa. Kaikki tekevät tuon urakan siis omien töidensä ohella. Ajattelin toiminimellä laskutusta itsellekin, jotta firmalla ei ole yhtään työntekijää sekä laskutuksen yksinkertaisuus. Tiedän urakkahinnan mutta tunteja en vielä tiedä urakasta. Yksinkertaisella excelillä saisin näin helposti kaikille kuuluvat summat, kun lopulliset tunnit urakasta saadaan. Tekijöiden tuntipalkka määräytyy siis vasta kun tiedetään tunnit. Näin ei olisi mahdollista ainakaan tappiota tehdä maksamalla liian suuria tuntipalkkoja työntekijöille.
 
Mitähän sudenkuoppia tälläisessa ideassa on?

Perustan firman kaverin kanssa. Tehdään Firmalla 3-4kk töitä vuodessa = 1 rakennusalan urakka. Kaikki ketä yritykselle tekee töitä, ovat muualla palkkasuhteessa. Yritystä laskutetaan toiminimillä tehdystä työstä, niin me kuin muutkin joita työllistämme. Kaikki työntekijät laskuttavat yritystä "urakkamaisesti". Esim 50000€ urakka. Yhteensä työntekijöiltä mennyt 1200 tuntia. Rane tehnyt 100 tuntia joten rane laskuttaa yritystä toiminimellään (50000/1200*100) 4166,67€. Minä taas laskuttaisin omaa yritystä esim. (50000/1200*200) 8333,32€. Yritys ottaa urakan kokonaishinnasta 25% kuluihin/hankintoihin.

Eli jos yhdellä työntekijällä kestää ennakoitua kauemmin työssä, niin se laskee muidenkin palkkaa? Rane laskuttaa sen 100h ja saisi 4166,67€, mutta jos jollain toisella kestää kauemmin ja kokonais tunnit nousevat 1300h, niin Rane saakin vain (50000/1300*100)=3846,15€
 
Eli jos yhdellä työntekijällä kestää ennakoitua kauemmin työssä, niin se laskee muidenkin palkkaa? Rane laskuttaa sen 100h ja saisi 4166,67€, mutta jos jollain toisella kestää kauemmin ja kokonais tunnit nousevat 1300h, niin Rane saakin vain (50000/1300*100)=3846,15€
Näin se menee. Työt tehdään kuitenkin aina 2-4 hengen porukalla. Vaikea se on alkaa laskemaan kuinka nopeasti Rane hakkaa vasaraa vs Reijo. Eli puhtaasti urakkapainoitteinen palkka, johon vaikuttaa kaikkien nopeus/tuntimäärä. Tuttua porukkaa tekijät, joten tiedossa on, että ei siellä kukaan lapioon nojaile.
 
Näin se menee. Työt tehdään kuitenkin aina 2-4 hengen porukalla. Vaikea se on alkaa laskemaan kuinka nopeasti Rane hakkaa vasaraa vs Reijo. Eli puhtaasti urakkapainoitteinen palkka, johon vaikuttaa kaikkien nopeus/tuntimäärä. Tuttua porukkaa tekijät, joten tiedossa on, että ei siellä kukaan lapioon nojaile.

Jos tuttu porukka, ja tuntevat toisensa ja työtavan ym niin voisi tosiaan toimia. Ainakin siihen asti kunnes Reijon takia tapahtuu useammin jotain mikä vaikuttaa muidenkin palkaa reilusti, jos kaikki ovat omilla toiminimillä/kevytyrittäjinä
 
Onko näkemyksiä miten kannattaisi toimia tilanteessa jossa vuokratuloja n50ke/vuosi, palkkatuloja työntekiänä verokortilla sama 50ke ja nyt pitäisi perustaa firma oy/Tmi ym laskutettavista työhommista ja omaa henkilökohtaista kalustoa pitäisi siirtää firmalle jotta sitä saisi vuokrattua. Myös paljon rahaa (alv) mennyt hukkaan nykyisistä ostoista koska ei alv vähennyskelpoinen. Tosin ensi viikon alussa menossa kirjanpitäjän jutuille, katotaan mitä se tuumaa
 
Mitä foorumin yrittäjät miettii hallituksen suunnitelmista YEL-maksun muuttamiseen? Omaan silmään tuo näyttää yritykseltä tuhota pienyrittäjät kokonaan.
Pitää perustaa holding -yhtiö jolle myy firmansa. Sen jälkeen et ole enää yrittäjä firmassa jossa työtä tehdään. Palkkaa ei nosteta ollenkaan, joten tyelliä ei tarvitse maksaa. Ensimmäisten vuosien raha millä elää, tulee siitä kun sinulle maksetaan myymästäsi yrityksestä. Sen jälkeen kaikki tulo on vaan osinkoja holding -yhtiöstä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 926
Viestejä
4 482 962
Jäsenet
74 033
Uusin jäsen
AuthenticNaabi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom