Tyttöystäväni on juuri valmistunut (sote-ala) ja eräästä firmasta hänelle tarjottiin töitä, mutta palkkasuhteen sijasta toiminimellä. Toiminimellä toimiminen ja tilojen "vuokraaminen" yritykseltä ilmeisesti yleinen käytäntö alalla. Asiaa googleteltiin yhdessä ja omasta mielestäni tuo vaikuttaa suht yksinkertaiselta. Myös hyvin vähäriskistä, kun tilat ja välineet "vuokrattaisiin" yritykseltä, eli omaa pääomaa ei ole kiinni toiminimessä käytännössä yhtään. Epäselvimmät asiat on vakuutukset ja verotus.
Vakuutukset: Pakollinen potilasturvavakuutus tulee firman kautta. Tapaturmavakuutus lienee hyvä olla, mutta mites työterveyden järjestäminen? Tarviiko jonkun vakuutuksen tai miten tuon järjestää helpoiten/kustannustehokkaiten?
Verotus:
Vakuutukset: Pakollinen potilasturvavakuutus tulee firman kautta. Tapaturmavakuutus lienee hyvä olla, mutta mites työterveyden järjestäminen? Tarviiko jonkun vakuutuksen tai miten tuon järjestää helpoiten/kustannustehokkaiten?
Verotus:
- Kannattaako toiminimen kirjanpito ulkoistaa, vai tekeekö itse?
- Toiminimen tuotto on varsinkin alussa varmasti aika pientä, joten verotus kannattanee vaatia verotettavaksi kokonaan ansiotulona? Vai onko relevanttia ensimmäisenä vuonna?
- Arvonlisävero pitää maksaa, jos 12 kk liikevaihto ylittää 15 000€, mutta alle 30 000€ liikevaihdolla alvin voi maksaa kerran vuodessa. Eli arvonlisävero maksetaan tilikauden lopussa tuloksen perusteella, eli ensimmäisen kerran vasta 12 kk päästä (olettaen, että liikevaihto on alle 30 000€)?
- Onko ennakkovero/ansiotulovero käytännössä niinkin yksinkertainen asia, että arvioidaan toiminimen tulo ja se sitten määrää verokorttiin veroprosentin mikä pitää maksaa. Eli tuo menee hyvin samaan tapaan kuin palkkatulojen veroprosentti?