Saatko sä sit vähemmän rahaa jos jollain on selaimessa sponsorblock lisäosa?
Itsellä ei ole koska katson suurimman osan Youtubesta kännykällä, mutta koskaan en ole mitään ostanut sponsorointien perusteella, ja aina hyppään mainoskohtien yli.
Tietokoneella mulla muuten on sensijaan Ad-block joka blokkaa myös Youtuben mainokset, eli hah hah haa kusen sun muroihin.
Itsellä muuten on oma Youtube-kanava jonne postaan videoita jos siltä tuntuu. Mutta en ole monetisoinut sitä koska musta monetisointi on kauheaa syöpää. Olen vanhan liiton tubettaja, jos näen jotain jännää, kuvaan sen ja heitän pätkän tubeen. Ihan sama vaikka kukaan ei ikinä katsoisi sitä, uppaan omaksi iloksi.
Kauhulla olen miettinyt että mitä tekisin jos jostain videostani muodostuisi viraalihitti. Varmaan piilottaisin / poistaisin koska en halua julkisuutta.
Eihän nuo sponsori pätkät jotka ovat jonkun videon sisällä vaikuta mihinkään tuloihin youtuben puolella. Itse sponsori videot kuten tuo Windows 10 key videoni niin siitähän tulee ne normi mainos rahat mitä nyt tuleekaan.
Se että videoissa painat ohita mainokset kohalla niin se ei vaikuta tuloihin mitenkään, mutta jos on adblock päällä ja mainokset eivät näy ollenkaan niin silloin tekijä ei saa siitä katselukerrasta yhtään mitään.
Mutta pahin syöpä varsinkin tietotekniikka videoitten kohdalla on että porukka katsoo vaan tyyliin benchmarkit ja häipyvät. Kun Youtubessa nykypäivänä kaikista tärkein meriitti on katselukertojen kesto, jos se jää alhaiseksi niin youtube ei suosittele videota koska videohan on pakko olla paska koska katsojat eivät sen parissa viihdy.
Myöskin sen mukaan määräytyy mainostulot.
Eli jos katsot vaikka jostain näytönohjain videosta vain benchmark kohdan ja lähdet pois, niin se todella paskamainen temppu videon tekijälle. Koska se ei siitä saa mitään ja pahimmassa tapauksessa se vaan vahingoittaa itse kanavaa pitkällä juoksulla kun sitä tarpeeksi moni tekee.
Esimerkin voin antaa omista videoistani kun niistä löytyy statistiikkaa monelta vuodelta.
Aikaisemmin tein lontooksi tekstitykset ja parit videot ihan täysin lontooksikin. Ja tämä minun kielipäällä tarkoittaa hemmetisti lisää työtä suomimateriaaliin nähden.
Ja nämähän videot sitten saivat huomattavasti katselukertoja mutta porukka katsoi vaan benchmarkit sekä kellotus tulokset ja häipyivät.
Joten jopa videoissa joissa minulla on yli 50000 katselu kertaa saan vaan about 0.40€/kk = en mitään.
Viimevuonna sitten lopetin sen kun vei aivan liikaa kallista vapaa-aikaani ja muutin video formaattini täysin eli ei tekstysyksiä eikä edes kässäriä vaan puhun vaan suoraan mitä mieleen tulee.
Nyt videon teko on suorastaan hauskaa ja nyt videon tekoon menee 3 tuntia eikä 3 päivää.
Toki katselukerrat romahtivat sinne 100 - 300 katselukerran maastoon, mutta porukka viihtyy noiden parissa enemmän joten mainostulot ovat edelleen about samat.
Itseasiassa mainostulot ovat niin säälittävät että olenkin luvannut kanavani katselijoille että jos saadaan kasaan viisi kanava jäsentä niin mainokset lähtevät videoista pois. Tai siis alkumainos on pakko jättää koska muuten kohta youtube laittaa ne väkisin ja ottaa sitten itse kaikki mainosrahat.
Tällä hetkellä jäseniä onkin neljä eli yksi tarvisi vielä että mainokset veks.
Mainitaan vielä mainita että käytän nuo rahat uusien testipelien sekä testiraudan hankkimiseen. Ja myöskin tässä on auttanut pienet lahjoitukset kuten: Cyberpunk 2077 ja Asuksen Crosshair IV emolevy.