Kuvassa ei ainakaan näy pakun kyljessä "liikennevalvonta" tms tekstiä. Onkohan siinäkin siis eroa koska viimeaikoina en muista nähneeni yhtään kamera-autoa jossa ei olisi magneettitarralla kyljessä ko tekstiä. Toisaalta voi tietysti olla oikeassakin kyljessä, sillähän luonnollisesti täyttyy vaatimus kameravalvonnasta kertomisen osalta.
Tai sitten ko tieosuudella on jo kiinteitä kameroita. Silloin tilanne on eri.
Keltaisia vilkkuja on itsekin tullut huomattua. En oikein tiedä, miten siihenkin kauniisti sanoen suhtautuisi. Tottakai sen tietyön ajoneuvon kohdalla on syytä olla varovainen jne mutta poliisin osalta tuosta tulee kyllä jälleen kerran mieleen halu maksimoida rahastus. Miksei kuvankin kohdassa maija parkissa ja vaikka sinistä vilkkumaan niin aivan varmasti nopeudet putoavat ja jokainen liikkuja huomioi valvonnan.
Tuo on jo uutta itselle jos kuljettavat tikapuita ja muuta roinaa mukanaan. Voi jälleen varsin vahvasti kyseenalaistaa tarkoituksenmukaisuutta. Vai voisikohan taas olla rahastus ja halu rahastaa jopa enemmän kuin normaalisti kamera-autolla?
En tiedä, ajatko ammatiksesi vai muutoin mutta mukava kuulla ajatuksia raskaan kalustonkin ratista. Jo pienemmällä autolla liikkuessa on turhan usein tullut ajatus siitä, onko se kuvaamisen paikka valittu oikeasti turvallisuutta millään tasolla miettien. Niin erikoisia kuvauspaikkoja on kyllä nähty ja kuitenkin voisi olettaa sekä oman että muiden turvallisuuden olevan ehdottomasti ykkösprioriteetti. Varsinkin, kun kerran koko kameravalvontakin perustellaan juuri turvallisuuden parantamisella.
Kiinteässä kameravalvonnassa on selvät ongelmansa, mutta ne aiheuttavat sen, ettei poliisilla ole tavanomaisesti minkäänlaista nopeusvalvontaa kameraosuuksilla, jolloin liikennetilanteen salliessa tieosuuksilla voi ajella reippaamminkin, kunhan huolehtii, että ajonopeus kameran kohdalla on sopivan alhainen. Jossain tienposkessa tutkaava poliisi (joka saa sun nopeuden ennen kuin edes tajuat, että joku sielä seisoo) on aika samaa kauraa, kuin tollanen kamerapaku. Oon kyllä samaa mieltä, että vaikka noita nyt esim tuolla turun motarilla on ollutkin tietyömaan kohdalla, niin ei noita kyllä aina sijoiteta myöskään mitenkään turvallisuutta erityisesti vaativiin paikkoihin. Tosin tollasen siirreltävän valvonnan tarkoituksena nyt kuitenkin lienee se pieni pelotevaikutus, mitä tarkoituksella kaahaajat ei yleensä noista kiinteistä tolpista saa. Sen verran vähän tollasta on, että satunnainen pieneen ylinopeuteen syyllistyvä ei kuitenkaan kovin montaa kertaa elämässään vaikkapa kamerapakusta sakkoa ota etenkin kun paku tienposkessa muodostaa aika nopeasti ajatuksen, että voi olla poliisin paku ja sitten hidastetaan.
Tossa voi sitten tavallaan miettiä, että kumpi keino siinä liikennevalvonnassa oikeastaan onkaan, mikä enemmän vituttaa. Paljon tolppia, joiden sijainti tiedossa ja jotka aiheuttaa ruuhkaisempana aikana matalan keskinopeuden, mutta joita on helppo vältellä väljempänä aikana ja jotka sallivat merkittävästikin korkeamman keskinopeuden tietylle välille ilman merkittävää sakkoriskiä, vai sitten ei kiinteitä tolppia, mutta täysin sattumanvaraisia tutkauspisteitä.
Kiinteän kameravalvonnan selkeä positiivinen aspekti on lopulta se, että niiden järkevällä sijoittelulla yhdistettynä henkilöön, joka osaa kameroiden kohdalla ajella hissukseen aikaansaa lopputuleman, missä ylinopeutta kameroiden välillä katsotaan tietoisesti läpi sormien (koska poliiseja yksinkertaisesti on niin vähän liikennevalvontaa suorittamassa, joten tietoinen valintahan tuo on), ja joiden kohdalla sielä risteysalueella kuljettaja ajaa rauhakseen. Tämähän on se aspekti mitä tässäkin topikissa on osan keskustelijoista toimesta torpattu rankasti, kun on ehdoteltu kamerasta varoittavaa kylttiä lisäksi kameravalvontaan, koska nimenomaan ylinopeus kameroiden välillä helpottuu, kun kamerat eivät toimi pelotteena.
Tuo kamerasta kertova liikennemerkki ennen joka kameraa vai ei - väittely on siinä mielessä erikoinen mielipideasia vailla selkeää mitattavaa taustadataa, että siinä missä liikennemerkki ennen kameraa varmistaisi kameran vaikutusalueella rauhallisen ajonopeuden, niin kameroiden väleillä nopeus voisi nousta ja on hyvin vaikeaa sanoa varmasti, että kumpi vaihtoehto johtaisi loppujenlopuksi pienempiin onnettomuusmääriin, mutta totuus on se, että kameroiden sijoittelu noin pääsääntöisesti kuitenkin tapahtuu risteysalueille tms, ja samaan aikaan poliisin suorittamaa nopeusvalvontaa on leikattu rajusti, joten signaalit antaisivat ymmärtää, ettei se ylinopeus suoralla maantiellä ole niin vaarallista, kuin mitä se on risteysalueilla ja niihin alueisiin on enimmäkseen panostettu. Toki jonkun verran tolppia on myös täysin sattumanvaraisissa paikoissa.