Ylinopeus (kameravalvonta)

Liekkö jo jossain viestissä mainittu, ei nyt ainakaan silmään osunut.

Eli joko 4-tiellä Lusi-Vaajakoski välillä olevat uudet tolpat on aktivoitu? Jos ei, niin olikos tästä joku aikataulu saatu aikaiseksi?

En suosittele kokeilemaan, mutta about 1kk sitten vedin n. 80km/h siihen viimeiseen ABC:n kohdalla jossa taitaa olla 50 km/h rajoitus. Ei räpsähtänyt. Oli jäätävän liukasta ja ei uskaltanut painaa jarrua kunnolla ja liikennemerkki lumessa ja taisi mennä se 80 ja 50 merkki sekaisin. Kyllähän sen tietää että nopeus tippuu siinä ennen liikenneympyrää, mutta näkyvyys oli olematon ja keskityin pitämään auton vain tiellä.

Täytyy kyllä todeta että olisivat mielummin laittaneet oikeat "keskinopeuskamerat", eivätkä kameroita jotka mittavaan nopeuden vain entistä kauempaa. Muuttamassa kohdassa saa vetää jarrua jo ennen kuin nopeusrajoitus riippuu takaisin 80 km/h. Niinhän se lain mukaan pitäisi ajella, mutta ihan turhaa pumppaamista vain aiheuttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kenelläkään lähihistorian kokemusta automaattivalvonnasta tulleen sakon kiistämisestä?
Lähinnä kiinnostaisi kuinka jatkokäsittely etenee.
Kiistin oman sakkoni n. kuukausi sitten eikä ole kuulunut mitään asian tiimoilta.
 
Soittavat jossain vaiheessa ja tiedustelevat syytä kiistämiseesi. Sen jälkeen kutsuvat mahdollisesti kuulusteluun jos katsovat tarpeelliseksi. Kuulusteluun voi aivan hyvin jättää menemättä. Rikesakko vanhenee kahdessa vuodessa. Voivat tosin etsintäkuuluttaa, mutta käytännössä eivät mihinkään muihin toimenpiteisiin ryhdy. Tämä kannattaa tosin muistaa ulkomaille matkustaessa jos sattuvat lentokentällä tekemään onko hakuja päällä voi matkustaminen viivästyä.

Jos on haut päällä niin passitarkastuksessa jää automaattisesti kiinni jos siis matkustaa schengenin ulkopuolelle Suomesta.
 
Onko kenelläkään lähihistorian kokemusta automaattivalvonnasta tulleen sakon kiistämisestä?
Lähinnä kiinnostaisi kuinka jatkokäsittely etenee.
Kiistin oman sakkoni n. kuukausi sitten eikä ole kuulunut mitään asian tiimoilta.
Rikesakko vanhenee kahdessa vuodessa.
Jos on kiistänyt olevansa kuski niin mitään sakkoa ei sinulle silloin kirjata. Kyse on syytteestä, joka vanhenee vuodessa. Eli vuosi ilman ulkomaanmatkoja tai poliisilla asiointia niin koko sakko katoaa järjestelmästä.

Soittavat jossain vaiheessa ja tiedustelevat syytä kiistämiseesi. Sen jälkeen kutsuvat mahdollisesti kuulusteluun jos katsovat tarpeelliseksi.
Itse jätin erään täysin absurdin sakon maksamatta, eikä sieltä mitään soiteltu. Pari postin kautta tullutta lappusta ja se siitä. "Unohdin" käydä laitoksella ja työt piti niin kiireisenä, ettei pystynyt toimistoaikana käymään... vuosi meni aika nopeasti.

Niin ja selvennetään taas. Eli aiheesta annetun sakon maksaisin kyllä, mutta tuo mistä sakon sain oli niin naurettava rahastuspiste, etten näe sitä validiksi.
 
Kaveri kiisti pari kk sitten sakon jossa hänen autollaan hänen tyttöystävänsä ajoi tolppaan. Mitään ei sittemmin kuulunut ja sen jälkeen on myös euroopan ulkopuolelle reissattu.
 
Minäkin kiistin pari vuotta sitten yhden automaattikameran sakon. Noin viikon päästä tuli kutsu paikalliselle laitokselle, jossa näytettiin kuva ja sitä omaa naamaa kuskin paikalla oli sitten enää aika vaikea mennä kiistämään yhtään enempää. Ajattelin vaan mainita, kun tuntuu joillakin olevan sellainen käsitys, ettei kiistämisen jälkeen tarvitse tehdä mitään, eikä kukaan siitä välitä.

Toki aina on vaihtoehto pakoilla virkavaltaa niin pitkää, kunnes teko vanhenee, mutta tällaiseen ryhtyvät elävät todennäköisesti muutenkin lain molemmilla puolilla.
 
Minäkin kiistin pari vuotta sitten yhden automaattikameran sakon. Noin viikon päästä tuli kutsu paikalliselle laitokselle, jossa näytettiin kuva ja sitä omaa naamaa kuskin paikalla oli sitten enää aika vaikea mennä kiistämään yhtään enempää. Ajattelin vaan mainita, kun tuntuu joillakin olevan sellainen käsitys, ettei kiistämisen jälkeen tarvitse tehdä mitään, eikä kukaan siitä välitä.

Toki aina on vaihtoehto pakoilla virkavaltaa niin pitkää, kunnes teko vanhenee, mutta tällaiseen ryhtyvät elävät todennäköisesti muutenkin lain molemmilla puolilla.
Joo, on tuota vaikea kiistää jos naama näkyy, mutta jos naama ei näy tai ei itse aja autoa, niin silloin kiistäminen on helppoa. Yleensä mitä kaveripiiristä olen kuullut, ei poliisi lähde edes pyytämään asemalle, jos kuljettaja on ollut vastakkaista sukupuolta tai jos naamaa ei yksinkertaisesti näy ja kyseessä on ollut perus rikesakko. Tuskin riittää poliisin resurssit haastatella ja selvittää tekijää, jos ajoneuvon haltija ei ole kiinnostunut asiaa edistämään eikä ole kuljettanut ajoneuvoa.
 
Väärin. Aika on kaksi vuotta kuten aiemmin mainitsin.
Kappas, itse luulin että nuo vanhenisi vuodessa. Noh kokemuksesta voin sanoa ettei ne montaa kertaa jaksa laitokselle kutsua, kun sinne ei halua mennä. Pari muistutusta tuli, mutta siinä se. :)

Toki aina on vaihtoehto pakoilla virkavaltaa niin pitkää, kunnes teko vanhenee, mutta tällaiseen ryhtyvät elävät todennäköisesti muutenkin lain molemmilla puolilla.
Itseä ketutti tuo yksi sakko niin paljon että ihan tarkoituksella kielsin olleeni minä enkä myöskään mennyt kuvaa katsomaan. Kuten sanoin, aiheelliset sakot kyllä maksaisin. En silti laskisi itseäni miksikään "lain toisella puolella" eläjäksi, mutta en myöskään täysin lampaaksi. Joku raja tuolle automaattirahastukselle. ;)
 
Itselle ei ole koskaan sakkoja tullut ja jos tulee niin nimeomaan joku älytön marginaaliylitys, räpse on käynyt muutaman kerran.

Pitääkin muistaa kiistää. Mitenköhän perus ratsia sitten jos sattuu olemaan kiisto kesken?
 
Mitenköhän perus ratsia sitten jos sattuu olemaan kiisto kesken?
Eipä tuosta mitään isompaa etsintäkuulutusta tehdä. Perus puhallus ja kortti ja matka todennäköisesti jatkuu. Voivat toki kehottaa tulemaan asemalle, mutta tuskin asiaa sen enempää käsitellään, ellei ole muitakin rikkeitä "rästissä".

Niin ja harvoin enää mitään oikeaa ratsiaa/valvontaa löytää. Sehän täällä kaikkia ärsyttää että oikea valvonta vähenee lähes nollaan ja tilalle vain rahastusautomaatteja.
 
Liekkö jo jossain viestissä mainittu, ei nyt ainakaan silmään osunut.

Eli joko 4-tiellä Lusi-Vaajakoski välillä olevat uudet tolpat on aktivoitu? Jos ei, niin olikos tästä joku aikataulu saatu aikaiseksi?
Ajoin tuolla pätkällä 2kk sitten ja en tiennyt että kamerat eivät ole toiminnassa vielä. Pari kertaa tuli tilanne, että tolppa tuli aivan puskista ja pelästyin että nyt tulee sakkoa.

On muuten haettu sellasia paikkoja kameroille että varmasti napsahtaa sakkoa jengille.

Esim. Yksi ohituskaistan jälkeen rajoitus muuttuu 100 -> 80 ja tolppa todella lähellä ohituskaistan jälkeen, jolloin vauhti ei ehdi hiljentyä tarpeeksi pelkällä moottorijarrutuksella ainakaan monissa nykyautoissa.
 
Eipä tuosta mitään isompaa etsintäkuulutusta tehdä. Perus puhallus ja kortti ja matka todennäköisesti jatkuu. Voivat toki kehottaa tulemaan asemalle, mutta tuskin asiaa sen enempää käsitellään, ellei ole muitakin rikkeitä "rästissä".

Niin ja harvoin enää mitään oikeaa ratsiaa/valvontaa löytää. Sehän täällä kaikkia ärsyttää että oikea valvonta vähenee lähes nollaan ja tilalle vain rahastusautomaatteja.
No en kyllä muista yli kymmeneen vuoteen/ikinä, että olis puhallusratsiassa edes kysytty korttia vaan se on perus puhallus ja jos näyttää nollaa niin matka jatkuu.
 
Tänään pääsi Kehä 3:lla kokemaan salamavalon, kun viereisellä kaistalla päästeltiin menemään reilumpaa vauhtia. Mielestäni vasemmalla kaistalla ohittavakaan, nyt mitään yli 90km/h päästellyt, että onko kamera säädetty ottamaan herkemmin kuvia.
 
Tänään pääsi Kehä 3:lla kokemaan salamavalon, kun viereisellä kaistalla päästeltiin menemään reilumpaa vauhtia. Mielestäni vasemmalla kaistalla ohittavakaan, nyt mitään yli 90km/h päästellyt, että onko kamera säädetty ottamaan herkemmin kuvia.

Ainakin Vantaan porttipuiston kamera väläyttää itsellä 90km/h mittarinopeudella.
 
On muuten haettu sellasia paikkoja kameroille että varmasti napsahtaa sakkoa jengille.

Esim. Yksi ohituskaistan jälkeen rajoitus muuttuu 100 -> 80 ja tolppa todella lähellä ohituskaistan jälkeen, jolloin vauhti ei ehdi hiljentyä tarpeeksi pelkällä moottorijarrutuksella ainakaan monissa nykyautoissa.

Toivottavasti nyt ei vain satu millekään telakaivinkoneen lavettikuljetukselle ikävää mokaa, että kaivurin puomi unohtuisi kiinnittää kunnolla. Veronmaksajien rahoja menisi hukkaan tosi paljon, jos vapaana liikkuva puomi ja kauha sattuisi vetelemään kaikki telkänpöntöt nurin tuolta koko matkalta.

Muistakaapa siis sitoa kuormat huolella, jos tuolla päin liikutte raskaampien kuormien kanssa.
 
Olipa viime torstaina poliisin kamera-auto kadun reunalla seisonnassa ja räpsähtipä tietenkin. Pe-La yönä tuli netpostiin viestiä asiasta, viestissä ilmoitettiin että 30kmh alueella nopeus oli 51km/h, eli 21 ylitystä. Pyydettiin täyttämään poliisin sivuilla raportti jossa ilmoittaisin että ajoinko autoa itse vai joku muu. Täyttelin heti lauantaiaamuna raportin ja myönsin teon. Kirjoitin lisäinfoon että luulin rajoituksen olevan 40kmh tai 50kmh, niinkuin tosiasiassa luulinkin.

Milläs aikataululla tulee kutsua Malmin(?) laitokselle selvittelemään ja yleensäkin millä aikataululla tälläinen asia etenee? Tutkija soittaa? Laitokselle ja todistukset tuloista mukaan vai miten?

Päiväsakoillehan toi menee, jos ylitystä olisi ollut kilometrin vähemmän, olisi selvitty 200 euron rikesakoilla, perskule.
 
Olipa viime torstaina poliisin kamera-auto kadun reunalla seisonnassa ja räpsähtipä tietenkin. Pe-La yönä tuli netpostiin viestiä asiasta, viestissä ilmoitettiin että 30kmh alueella nopeus oli 51km/h, eli 21 ylitystä. Pyydettiin täyttämään poliisin sivuilla raportti jossa ilmoittaisin että ajoinko autoa itse vai joku muu. Täyttelin heti lauantaiaamuna raportin ja myönsin teon. Kirjoitin lisäinfoon että luulin rajoituksen olevan 40kmh tai 50kmh, niinkuin tosiasiassa luulinkin.

Milläs aikataululla tulee kutsua Malmin(?) laitokselle selvittelemään ja yleensäkin millä aikataululla tälläinen asia etenee? Tutkija soittaa? Laitokselle ja todistukset tuloista mukaan vai miten?

Päiväsakoillehan toi menee, jos ylitystä olisi ollut kilometrin vähemmän, olisi selvitty 200 euron rikesakoilla, perskule.
Jos myönsit eikä kortti lähde niin sakko tulee varmaan postiin? Itse kiistäisin periaatteen vuoksi kaikki ensialkuun
 
Olipa viime torstaina poliisin kamera-auto kadun reunalla seisonnassa ja räpsähtipä tietenkin. Pe-La yönä tuli netpostiin viestiä asiasta, viestissä ilmoitettiin että 30kmh alueella nopeus oli 51km/h, eli 21 ylitystä. Pyydettiin täyttämään poliisin sivuilla raportti jossa ilmoittaisin että ajoinko autoa itse vai joku muu. Täyttelin heti lauantaiaamuna raportin ja myönsin teon. Kirjoitin lisäinfoon että luulin rajoituksen olevan 40kmh tai 50kmh, niinkuin tosiasiassa luulinkin.

Milläs aikataululla tulee kutsua Malmin(?) laitokselle selvittelemään ja yleensäkin millä aikataululla tälläinen asia etenee? Tutkija soittaa? Laitokselle ja todistukset tuloista mukaan vai miten?

Päiväsakoillehan toi menee, jos ylitystä olisi ollut kilometrin vähemmän, olisi selvitty 200 euron rikesakoilla, perskule.
Itse vastaavassa tilanteessa sain postissa kutsun saapua tietyssä aikaikkunassa (olisiko ollut noin 1kk ajanjakso) laitokselle noutamaan sakkomääräys. Menin viimeisenä mahdollisena päivänä ja koko hommassa meni noin 5 minuuttia. Virkailija "laskee" joko verotietojen (nämä näkevät suoraan koneeltaan) tai muun todistuksen perusteella sakon määrän ja pyytää allekirjoituksen johonkin lappuun että olet saanut sakkomääräyksen tietoosi. Omasta mielestä pelkkää ajanhukkaa vaikka tuossa ei kauaa mennytkään. Sama hoituisi kirjeellä.
 
Itse vastaavassa tilanteessa sain postissa kutsun saapua tietyssä aikaikkunassa (olisiko ollut noin 1kk ajanjakso) laitokselle noutamaan sakkomääräys. Menin viimeisenä mahdollisena päivänä ja koko hommassa meni noin 5 minuuttia. Virkailija "laskee" joko verotietojen (nämä näkevät suoraan koneeltaan) tai muun todistuksen perusteella sakon määrän ja pyytää allekirjoituksen johonkin lappuun että olet saanut sakkomääräyksen tietoosi. Omasta mielestä pelkkää ajanhukkaa vaikka tuossa ei kauaa mennytkään. Sama hoituisi kirjeellä.


Kiitos vastauksesta. Olisin ihan valmis jo tällä viikolla menemään käymään laitoksella mutta näköjään pitää odotella, jos posti kolahtaisi.
 
Esim. Yksi ohituskaistan jälkeen rajoitus muuttuu 100 -> 80 ja tolppa todella lähellä ohituskaistan jälkeen, jolloin vauhti ei ehdi hiljentyä tarpeeksi pelkällä moottorijarrutuksella ainakaan monissa nykyautoissa.
Noita on Suomi täynnä.

Henkilökohtainen suosikko löytyy edelleen Kangasalta, kiihdytyskaistan päässä moottoriliikennetielle liityttäessä:
Google Maps

...ja bonuksena nopeusrajoitusta ei kerrota ennen kameraa ja kaiken lisäksi se on vielä vaihtuva, eli vaikka tuntisit tien et voi varmaksi tietää mikä rajoitus siinä on kun pitäisi liikennevirtaan kameran valvovan silmän alla liittyä. Eli saa ihan valita liittyykö mieluummin 20km/h alle rajoituksen toisten eteen, vai ottaako sakot ylinopeudesta jos arvaus menee pieleen. Tietysti muutenkin rampilta liityttäessä oleellisinta on tarkkailla nopeusmittaria, ettei tule hetkellistä muutaman kilomerim ylinopeutta, muusta havainnoinnista niin väliä.

Aika upea suoritus kameran sijoittaneelta, jos minulta kysytään.
 
Viimeksi muokattu:
Ei sitä kameran herkkyyttä kukaan rukkaa mihinkään suuntaan, eli kaiken järjen mukaan kamera on laitettu räpsäisemään kyseisessä kohdassa nopeimman mahdollisen rajoituksen mukaan. Eli varmaankin n. 106 km/h on raja.
 
Taajaman ulkopuolella on 80 nopeusrajoitus jos liikennemerkillä ei muuta osoiteta. En nyt ymmärrä mikä tuossa on ongelma.
 
Taajaman ulkopuolella on 80 nopeusrajoitus jos liikennemerkillä ei muuta osoiteta. En nyt ymmärrä mikä tuossa on ongelma.
Se, että tuolle tielle on esim. kuvaushetkellä osoitettu liikennemerkillä 100 km/h rajoitus, mutta liittyvä ei sitä voi tietää tiedä. Ja koska rajoitus on muuttuva hän ei voi sitä edes muistinvaraisesti tietää, vain arvata. Lähtökohtaisesti jo hankaloittaa liittymistä, mutta se että paikalla on kamera vaan pahentaa tilannetta.

Plus että on ylipäätään täysin idioottimaista ja liikenneturvallisuutta heikentävää pistää kamera kiihdytyskaistan päähän viemään kuskin huomiota siitä liittymisestä. Pari sataa metriä aikaisemmin tai myöhemmin nopeusrajoituskyltin jälkeen se olisi ok.
 
Se, että tuolle tielle on esim. kuvaushetkellä osoitettu liikennemerkillä 100 km/h rajoitus, mutta liittyvä ei sitä voi tietää tiedä. Ja koska rajoitus on muuttuva hän ei voi sitä edes muistinvaraisesti tietää, vain arvata. Lähtökohtaisesti jo hankaloittaa liittymistä, mutta se että paikalla on kamera vaan pahentaa tilannetta.

Plus että on ylipäätään täysin idioottimaista ja liikenneturvallisuutta heikentävää pistää kamera kiihdytyskaistan päähän viemään kuskin huomiota siitä liittymisestä. Pari sataa metriä aikaisemmin tai myöhemmin nopeusrajoituskyltin jälkeen se olisi ok.
Eli ongelmana on nopeusrajoitusmerkin väärä paikka. Tuosta kannattaa olla yhteydessä tien ylläpitäjään tai kuka noista liikennemerkkien paikoista on vastuussa.

Toki kameran paikka olisi ennen liittymää järkevämpi.
 
Liekkö jo jossain viestissä mainittu, ei nyt ainakaan silmään osunut.

Eli joko 4-tiellä Lusi-Vaajakoski välillä olevat uudet tolpat on aktivoitu? Jos ei, niin olikos tästä joku aikataulu saatu aikaiseksi?

Etlarin mukaan Huhtikuussa ovat käytössä, en muista oliko tarkka päivä mainittu.
 
Tulikin sitten elämäni eka sakko noista :) ajelin 6 tietä kouvolassa ja navigaattori oli noista varoittamassa, mutta se jostain syystä halus ohjata tietyön takia kiertotielle ja ei sitten juuri tolpan kohdalla ollutkaan enää sillä tiellä missä ajelin ja ei varoittanu. Onpahan tuuria taas.

Onneksi kilsakorvaukset vähän paikkaa tuota lovea. Toki menetettyä rahaa sekin.

Pitää alkaa työmatkat ajelee sellasilla teillä missä ei tolppia. Matkan pituus ja kesto kasvaa :)
 
Jyväskylän katukuvaan on tulossa peltipoliiseja, jotka käräyttävät myös päin punaisia ajavat – näihin risteyksiin kameratolppia suunnitellaan

Täytyy kotona katsoa oliko tuolla mainittu risteykset... ja oliko ne järkeviä. Puhelimella ei saa js:ää pois että näkisi koko artikkelin. :)

Mutta tämä on siis hyvä uutinen. Tuntuu että täällä kaikki (taksit ja bussit mukaanluettuna) ajelee törkeästi punaisia päin.

Sama ongelma Helsingissä, mulla ei ole mitään kameroita vastaan, mutta se että ne on jossain kehällä missä kytätään 4km/h ylinopeutta ei paranna liikenneturvallisuutta.
 
Jyväskylän katukuvaan on tulossa peltipoliiseja, jotka käräyttävät myös päin punaisia ajavat – näihin risteyksiin kameratolppia suunnitellaan

Täytyy kotona katsoa oliko tuolla mainittu risteykset... ja oliko ne järkeviä. Puhelimella ei saa js:ää pois että näkisi koko artikkelin. :)
Maksumuuri estää näkemästä uutista. Heittäkääpäs joku tunnukset omaava tuo juttu tänne, tai ainakin ne risteykset, mikäli ne on mainittu.

Mutta tämä on siis hyvä uutinen. Tuntuu että täällä kaikki (taksit ja bussit mukaanluettuna) ajelee törkeästi punaisia päin.
En tiedä missä pitäisi ajella, mutta ei ole omalle kohdalle sattunut kuin pari tapausta koskaan. Väittäisin ettei se erityisen yleistä ole, tai sitten ajelen ihan väärään aikaan ja väärissä paikoissa.

Mutta eipä siinä, ei minulla ole liikennevalokäyttäytymistä vastaan mitään, eli ihan sama vaikka laittaisivat jokaiseen risteykseen. Enkä vastustaisi nopeuskameroitakaan, jos ne vain olisi sijoitettu järkevästi ja niiden yhteydessä olisi aina myös nopeusrajoitus mainittu selkeästi jne.
 
Maksumuuri estää näkemästä uutista. Heittäkääpäs joku tunnukset omaava tuo juttu tänne, tai ainakin ne risteykset, mikäli ne on mainittu.
Kuten ohjeistin: disabloimalla javascriptin saa tekstit esiin ilmaiseksi. ;)

Jyväskylän katukuvaan suunnitellaan automaattista nopeusvalvontaa. Peltipoliisit käräyttäisivät ylinopeuden lisäksi päin punaisia ajamisesta. Kamerat on tarkoitus sijoittaa valoristeyksiin, joissa tapahtuu eniten liikenneonnettomuuksia.

Alustavasti kameroita tulisi viisi.

– Paikoiksi on suunniteltu muun muassa Laajavuorentien risteystä Savelassa, Vapaudenkadun ja Heikinkadun risteystä sekä Nisulankadun ja Keskikadun risteystä, liikenteenohjausinsinööri Janne Hölttä Jyväskylän kaupungilta kertoo.

Poliisi hankkii kamerat ja kaupunki tolpat. Kaupunki myös vastaa tolppien liittämisestä liikennevalojen ohjausjärjestelmään.

– Koska suunnittelemme kokonaisuuden huolella, otetaan automaattivalvonta käyttöön aikaisintaan ensi vuonna, Hölttä sanoo.

Kaupungin kustannuksiksi hän arvioi muutamia kymmeniä tuhansia euroja.

Pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla on jo lukuisia liikenneturvallisuuskameroita, joiden laitteisto tallentaa nopeuksien lisäksi myös päin punaista ajavat ajoneuvot.

Laajavuorentien risteystä Savelassa - En tiedä onko tässä jalankulkua paljoa? Isohko risteys.
Vapaudenkadun ja Heikinkadun risteystä - Tässä on kuollut monia jalankulkijoita... kerran metsästin karannutta koiraa, jonka omistaja oli juuri kuollut.
Nisulankadun ja Keskikadun risteystä - Kouluja vieressä.

Itse haluaisin kameran suoraan tuohon matkakeskuksen eteen. Siinä vähintään kerran viikossa näen punaisia päin vetävän kuskin, jolloin jalankulkijoilla on jo vihreä kun suojatien yli kaasutetaan.
 
Kamerat oikeassa paikassa ei varmastikkaan ole keneltäkään pois ja harvoin niistä kukaan edes kehtaa narista ja itsekkin kannatan niitä(koulut, päiväkodit, punaisetvalot yms.). Mutta korpitaival keskellä ei mitään ja olemattomat liikennemäärät, uhkana suurimmaksi osaksi oma terveys, niin en ymmärrä, parhaillaan vielä ohituskaistan päätteeksi. No okei, ehkä "pahat" risteykset vielä menettelee, mutta harvassa nekin(esim. 5-tie mikkeli-juva väli) ja tuo ei oikeasti tarvitse risteyksiin kameraa.

Mutta peltosuora, ei vaan käsitä.
 
Mitä te valitatte? Sopeutukaa siihen, että pienikin ylinopeus on se suurin saatana.
Yhä useammin ajan itse tilanteesta riippumatta, kuten "pitää". Adaptiivinen vakkari ja kaistavahti toimintaan, pikkupurtavaa hyppysiin ja leffa tai lätkämatsi pyörimään. Hyvän lätkämatsin kera ehkä olut tai kaksi.

Ajan rajoitusten mukaan, käytän turvavyötä ja hands free -laitetta. Mahdollisesti vielä tulevat talvitassut ovat kitkarenkaat.

Denniksen ja käyttäjän @Willema silmissä olen liikenneturvallisuuden edelläkävijä. Kaikki hyvin siis.
 
Kylläpä taas tuli turvallinen olo lauantaina vaajakosken ympyrässä. Sopivassa kulmassa tuli auto moottoritieltä, enkä sitä kunnolla huomannut. Itse olin vaihtamassa kaistaa, ja melko lähelle moottoritieltä tulevan auton eteen liityin. Päätin sitten hieman nostaa nopeutta, ettei takana tulija hermostu enempää. Ja sitten huomasin sen perkeleen kameran. Teki mieli polkaista jarrua, mutta jätin tekemättä.

Ei kyllä millään tavalla paranna liikenteen sujuvuutta tai sen paikan turvallisuutta se kamera. Se on pelkkä sakkorysä.
 
Mitenkään mielipidettäsi loukkaamatta voisi esittää myös vaihtoehtoa, edellä BaTTman. Liikenteessä, varsinkin risteysajossa tarvitaan omaa havainnointia, jopa tavanomaista enemmän. Vaihtoehtona tuollaisessa kaistan päättymistilanteessa ryhmittymiseen "vetoketjutyyliin" on myös hieman hidastaminen vierellä olevan taakse. Liittymiskaista on siinä Vaajakoskella varsin pitkä toimenpiteitä varten. Ylinopeuslaukalle nosto tuskin lisää liikenneturvallisuutta. Kamerat eivät tosiaankaan ole sujuvuuden tai turvallisuuden tae, kuskit ratissa siitä vastaavat :geek:
 
Mitenkään mielipidettäsi loukkaamatta voisi esittää myös vaihtoehtoa, edellä BaTTman. Liikenteessä, varsinkin risteysajossa tarvitaan omaa havainnointia, jopa tavanomaista enemmän. Vaihtoehtona tuollaisessa kaistan päättymistilanteessa ryhmittymiseen "vetoketjutyyliin" on myös hieman hidastaminen vierellä olevan taakse. Liittymiskaista on siinä Vaajakoskella varsin pitkä toimenpiteitä varten. Ylinopeuslaukalle nosto tuskin lisää liikenneturvallisuutta. Kamerat eivät tosiaankaan ole sujuvuuden tai turvallisuuden tae, kuskit ratissa siitä vastaavat :geek:
Kamerat on kyllä kaikkea muuta kuin turvallisuuden tae. Ohitin viimekesänä 100 maantiellä rekan ihan ok suoralla ja nopeutta oli varmaan se 120 siinä ohituksessa. Meinasin palata kaistalle mutta siinä olikin kameratolppa tulossa. Jouduin roikkumaan sen ohitse vastaantulijoiden kaistalla vaikka liikennettä oli tulossa vastaan...
 
Mitenkään mielipidettäsi loukkaamatta voisi esittää myös vaihtoehtoa, edellä BaTTman. Liikenteessä, varsinkin risteysajossa tarvitaan omaa havainnointia, jopa tavanomaista enemmän. Vaihtoehtona tuollaisessa kaistan päättymistilanteessa ryhmittymiseen "vetoketjutyyliin" on myös hieman hidastaminen vierellä olevan taakse. Liittymiskaista on siinä Vaajakoskella varsin pitkä toimenpiteitä varten. Ylinopeuslaukalle nosto tuskin lisää liikenneturvallisuutta. Kamerat eivät tosiaankaan ole sujuvuuden tai turvallisuuden tae, kuskit ratissa siitä vastaavat :geek:

Tuossa tilanteessa katsoin siis peilistä, ja vielä olan yli ettei sieltä autoa tule. Mutta tulihan sieltä, juuri sopivasti kuolleessa kulmassa. Huomasin auton vasta kun olin liittynyt toiselle kaistalle. En sentään ihan keulan eteen liittynyt, mutta itselle tuli sellainen "oho" fiilis.

Mutta eipä nuo kamerat vieläkään ole käytössä. Kamerat otetaan käyttöön vasta kesällä. Uusien peltipoliisien käyttöönotto Nelostiellä viivästyy
 
Kylläpä taas tuli turvallinen olo lauantaina vaajakosken ympyrässä. Sopivassa kulmassa tuli auto moottoritieltä, enkä sitä kunnolla huomannut. Itse olin vaihtamassa kaistaa, ja melko lähelle moottoritieltä tulevan auton eteen liityin. Päätin sitten hieman nostaa nopeutta, ettei takana tulija hermostu enempää. Ja sitten huomasin sen perkeleen kameran. Teki mieli polkaista jarrua, mutta jätin tekemättä.

Ei kyllä millään tavalla paranna liikenteen sujuvuutta tai sen paikan turvallisuutta se kamera. Se on pelkkä sakkorysä.
Jos tässä kohdassa nelostien Vaajakosken päässä Hutungin liittymän jälkeen keskellä kaistoja olevaa kameraa tarkoitat, niin siitä on ollut puhetta useampaankin otteeseen. Se on tosiaan ehkä typerin sakkorysäkamera koko Suomessa, eikä sillä ei ole käytännössä mitään turvallisuusfunktiota. Ja jotta sen välkkyminen olisi mahdollisimman taattua, niin moottoritieltä tultaessa ei ole edes nopeusrajoitusta viitsitty laittaa näkyville.

Pelkästään tuolla kameralla menee kaikki usko siihen "ei me näitä vittuillessaan ihan mihin tahansa sijoitella" -höpötykseen.
 
Jos tässä kohdassa nelostien Vaajakosken päässä Hutungin liittymän jälkeen keskellä kaistoja olevaa kameraa tarkoitat, niin siitä on ollut puhetta useampaankin otteeseen. Se on tosiaan ehkä typerin sakkorysäkamera koko Suomessa, eikä sillä ei ole käytännössä mitään turvallisuusfunktiota. Ja jotta sen välkkyminen olisi mahdollisimman taattua, niin moottoritieltä tultaessa ei ole edes nopeusrajoitusta viitsitty laittaa näkyville.

Pelkästään tuolla kameralla menee kaikki usko siihen "ei me näitä vittuillessaan ihan mihin tahansa sijoitella" -höpötykseen.
Google Maps
Motarilla on ennen sen päättymistä 80 km/t nopeusrajoitusalue, jonkin matkan päässä siitä alkaa 60 km/t nopeusrajoitus jo kohtuullisen mutkan takiakin. Sitten moottoritie päättyy merkki, sen jälkeen selkeä taajama-alue merkki sekä + tien pintaan näkyvästi merkityt 50 km/t nopeusrajoitusmerkit paljon ennen ko. ryhmittymiskaistan tuloa mukaan ja ennen tuota laittamaasi kohtaa. Jos näitä ei tulkitse nopeutta rajoittavaksi??:confused:
 
Viimeksi muokattu:
Google Maps
Motarilla on ennen sen päättymistä 80 km/t nopeusrajoitusalue, jonkin matkan päässä siitä alkaa 60 km/t nopeusrajoitus jo kohtuullisen mutkan takiakin. Sitten moottoritie päättyy merkki, sen jälkeen selkeä taajama-alue merkki sekä + tien pintaan näkyvästi merkityt 50 km/t nopeusrajoitusmerkit paljon ennen ko. ryhmittymiskaistan tuloa mukaan ja ennen tuota laittamaasi kohtaa. Jos näitä ei tulkitse nopeutta rajoittavaksi??:confused:
Niin, paitsi että taajaman merkki siellä moottoritien puolella on esimerkiksi talvisin ainoa näkyvä indikaattori voimassa olevasta nopeusrajoituksesta sen liikenneympyrän jälkeen.

Ja oli miten oli, sillä kameralla ei ole mitään liikenneturvallisuutta parantavaa funktiota.
 
Suomessa taajamamerkki sisältää itsessään myös nopeusrajoituksen. Taajama-alueen yleisrajoitus on 50 km/h. Vain jos alueella on käytössä alempi, tai ehkä joskus korkeampi nopeusrajoitus, siitä laitetaan erikseen merkinnät. Sama käytäntö on yleensä useimmissa muissakin (Euroopan) maissa.
 
Suomessa taajamamerkki sisältää itsessään myös nopeusrajoituksen. Taajama-alueen yleisrajoitus on 50 km/h. Vain jos alueella on käytössä alempi, tai ehkä joskus korkeampi nopeusrajoitus, siitä laitetaan erikseen merkinnät. Sama käytäntö on yleensä useimmissa muissakin (Euroopan) maissa.
Ei kukaan ole sitä kyseenalaistanutkaan. Tottakai taajamamerkki pitää sisällään myös yleisrajoituksen.

Pointti oli, että se taajaman merkki on moottoritien puolella, ei sillä tiellä missä se kamera on, vaikka risteys teknisesti onkin toteutettu niin että tie jatkuu samana, jos ei sitten aja vasenta kaistaa, joka taas kiertää liikenneympyrän kautta. Liikenneympyrästä kaikkiin muihin suuntiin poistuttaessa on erillinen nopeusrajoitusmerkki, mutta ei kuitenkaan sinne kameran suuntaan ajettaessa.

Tämän paksumpaa rautalankaa minulla ei tuosta ongelmasta ole tarjota.
 
Juu, ei siellä merkinnöistä ole todellakaan ongelmaa. Moottoritie päättyy merkki on aikaisemmin ja sen jälkeen tuo taajamamerkki ja tiemerkinnät. Ainut mahdollinen häiriötekijä ovat kuskit, joka ajavat silti ylinopeutta - jopa jatkossa kameraan, toistaiseksi vain silloin tällöin taajama-alueella olevaan partion tutkaan:confused::lol:
 
Monesti kadun/tien koko ja ympäristö on tehty tukemaan rajoitusta... tuossa kohtaa 50 rajoitus on kyllä reippaasti alempi kuin mihin kyseinen tienpätkä "on optimoitu". Löytyy paljon 50 teitä joilla ei tee edes mieli ajaa kovempaa, tuo ei ole sellainen.

Eipä sillä, idiootti paikka kameralle. 100m pidemmälle niin voisi jo perustella "risteysalueella".
 
Kamera Hutungin risteyksen jälkeen on aika lailla kiertoliittymän ja siis vasta risteyksien jälkeen. Ehkä siinä kännyköiden räpläämisen tms. takia tosiaan tarvitaan tärinäraidat tai töyssyt lisämerkiksi taajaman alkamisesta, vrt. Kanavuoren ABC ympyrä, jossa ilman niitä joku aina löysi itsensä keskeltä kiertoliittymää tikkujen keskellä:eek:
 
Onkohan noita tunnistinsilmukoita siirretty kauemmaksi kameroista kun porukka oppinut jarruttamaan oikeassa kohtaa ym.. Nyt pari kertaa tässä parin viikon sisään käynyt kun ajatuksissa ajellut niin kamera välähänyt 100m ennen tolppaa (kehä 1 tunnelin alkupää leppävaaran kohdalla itään mentäessä). Aikaisemilla selvinnyt tuurilla huomatuksella, mutta nyt näinä kertoinan ollut kyllä 75-80km/h nopeutta. pitäs vaa keskittyy siihen ajamiseen, mutta öiseen aikaan tuppaa olemaan ajatukset aina välillä muualla.
 
Itse vastaavassa tilanteessa sain postissa kutsun saapua tietyssä aikaikkunassa (olisiko ollut noin 1kk ajanjakso) laitokselle noutamaan sakkomääräys. Menin viimeisenä mahdollisena päivänä ja koko hommassa meni noin 5 minuuttia. Virkailija "laskee" joko verotietojen (nämä näkevät suoraan koneeltaan) tai muun todistuksen perusteella sakon määrän ja pyytää allekirjoituksen johonkin lappuun että olet saanut sakkomääräyksen tietoosi. Omasta mielestä pelkkää ajanhukkaa vaikka tuossa ei kauaa mennytkään. Sama hoituisi kirjeellä.

Elikkäs 24 päivää räpsähdyksestä ja 22 päivää siitä kun vastasin että ajoin ajoneuvoa. Siltikään ei ole kukaan soitellut tai postiluukku ole kolahtanut. Onko Helsingin poliisi oikeasti näin kiireinen vai asia näin vähäpätöinen kun ei mitään tapahdu? Tekisi mieleni saada asia päätökseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 146
Viestejä
4 487 996
Jäsenet
74 159
Uusin jäsen
kahvirommi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom