Ylinopeus (kameravalvonta)

Se alempi nopeusrajoitus tuskin oli siinä huvikseen vai mitä luulet?
Se oli sitä varten että hiljalleen alettiin saapua alueelle jossa ei passaa ajaa niin kovaa. Ruuhka-aikana tärkeää että nopeus laskee asteittain eikä kovalla jarrutuksella. Ruuhkan tai huonon kelin ulkopuolella tuon kohdan rajoituksella ei ollut mitään tekemistä turvallisuuden kanssa. Hyvä kohta paikata valtion budjettia.
 
Se oli sitä varten että hiljalleen alettiin saapua alueelle jossa ei passaa ajaa niin kovaa. Ruuhka-aikana tärkeää että nopeus laskee asteittain eikä kovalla jarrutuksella. Ruuhkan tai huonon kelin ulkopuolella tuon kohdan rajoituksella ei ollut mitään tekemistä turvallisuuden kanssa. Hyvä kohta paikata valtion budjettia.

Voit ehdottaa, että kerätyillä sakkorahoilla tehdään siihen muuttuvat nopeusrajoitukset niin voidaan nostaa rajoitusta ruuhka-ajan ulkopuolella?
 
Mihin tätä voi ehdottaa? Koska vero- tai sakkorahoja on käytetty autoilijoiden eduksi 1:1?

Todennäköisesti maantie, joten kansanedustajallesi kannattaa laittaa aloitetta.

Ei koskaan, mutta jos tuossa olisi mielestäsi järkevää olla muuttuva nopeusrajoitus liikenteen sujuvoittamiseksi niin joku toinenkin saattaa hyvinkin olla samaa mieltä.

Joo mutta sepä tästä väännöstä. Älkää ajako ylinopeutta tai jos ajatte niin älkää urputtako sakoista.
 
Mitäs muuttuville nopeusrajoituksille nykyään kuuluu? Näin autoilijan näkökulmasta ei niistä koskaan ole ollut hyötyä, eivät jousta kuin alaspäin ja silloinkin usein "varmuuden vuoksi" eli mitään syytä ei ole ollut tunteihin... Joidenkin uutisjuttujen mukaan tuntuisi että järjestelmä on törkeän kallis.
 
Mitäs muuttuville nopeusrajoituksille nykyään kuuluu? Näin autoilijan näkökulmasta ei niistä koskaan ole ollut hyötyä, eivät jousta kuin alaspäin ja silloinkin usein "varmuuden vuoksi" eli mitään syytä ei ole ollut tunteihin... Joidenkin uutisjuttujen mukaan tuntuisi että järjestelmä on törkeän kallis.

Kyllä noilla ainakin Tampereen ja Lempäälän välisellä osuudella on korvattu kiinteät 100 km/h rajoitukset muuttuvilla 120 km/h ja siitä alaspäin rajoituksilla.

Ja muuallakin jos vaihtoehto on alentaa nopeusrajoitus pysyvästi esim. 100->80 niin mieluummin näkisin tuohonkin järkevämpänä muuttuvan rajoituksen 100 km/h ja siitä alaspäin.

Järjestelmän hinnasta en osaa sanoa, mutta veikkaisin, että laskevat tekniikan kehittyessä koko ajan alaspäin.
 
Yritin netistä nopeasti haeskella järjestelmän hintaa. Parin vuoden takaa löysin kaksi lukua, toisen mukaan yksi nopeusnäyttö maksaisi 28 000 euroa ja toisen mukaan liikenteenohjausjärjestelmä (kaikkineen) maksaa n. 35 000 euroa per tiekilometri. Suuruusluokka tuntuu omaan korvaan realistiselta.
 
Ainakin itse olen huomannut että muuttuvilla rajoituksilla kesänopeudet alkaa kelien salliessa reilusti aikaisemmin.

Ja näin talvisaikaan hyvällä ja valoisalla säällä liikenteen salliessa on satasen rajoitus. Muulloin talvirajoitusten aikana maksimissaan 80km/h.
 
Se alempi nopeusrajoitus tuskin oli siinä huvikseen vai mitä luulet?

Noh, itseasiassa suomessa on aika monasti nopeusrajoitus "vain huvikseen". Jos vetäisit pääsi perseestäsi niin tajuaisit itsekin.
Helpoimpana esimerkkinä työmaat. Porukka on mennyt kotiin ja hommat hoidettu loppuun, alennettu rajoitus kuitenkin pysyy viikkotolkulla ennen kuin se muistetaan hakea takaisin.
 
Ainakin itse olen huomannut että muuttuvilla rajoituksilla kesänopeudet alkaa kelien salliessa reilusti aikaisemmin.

Tämä, TRE-HKI väliä sahatessa ainakin Tampereen päässä 120 on taulussa ilahduttavan aikaisin kirkkailla kevätkeleillä.
 
Noh, itseasiassa suomessa on aika monasti nopeusrajoitus "vain huvikseen". Jos vetäisit pääsi perseestäsi niin tajuaisit itsekin.
Helpoimpana esimerkkinä työmaat. Porukka on mennyt kotiin ja hommat hoidettu loppuun, alennettu rajoitus kuitenkin pysyy viikkotolkulla ennen kuin se muistetaan hakea takaisin.

Täällä ainakin ollut 30kmh noin kaksi kuukautta paikalla missä ei mitään tapahdu. Oli siellä jotain heijastintolppia, mutta ketään ei näkynyt, eikä mitään tapahtunut. Luonnollisesti kaikki vetää sen 50kmh tai yli. Hyvä ettei poliiseja ole paikka kiinnostanut, eikä kameroita paikalla. näin siis aamulla, päivällä ja illalla. Nyt on joku hakenut rajoitukset pois, sitä en sitten tiedä onko joku ihan itse, vai jopa rajoituksen alkujaan asettanut.
 
Noh, itseasiassa suomessa on aika monasti nopeusrajoitus "vain huvikseen". Jos vetäisit pääsi perseestäsi niin tajuaisit itsekin.
Helpoimpana esimerkkinä työmaat. Porukka on mennyt kotiin ja hommat hoidettu loppuun, alennettu rajoitus kuitenkin pysyy viikkotolkulla ennen kuin se muistetaan hakea takaisin.

Ja eikös rajoituksia ole alennettu monella pätkällä, koska on olemassa jotkut kiintiöt eri nopeusrajoitusten prosenttimäärille? Tai tavoitteena alentaa rajoituksia tietyllä kilometrimäärällä?

Suomessahan liikennevalistus on iskostanut päiväkodista lähtien eri sukupolville, kuinka nopeus tappaa liikenteessä. Tällä aivopesulla saadaan varmaan näitä ehdottomia ylinopeusnatsejakin luotua. Todistettavasti suomalaisia ei ole kuitenkaan kuollut joukoittain autobahnilla kiihdytettyään hurjaan yli 120 nopeuteen.
 
Noh, itseasiassa suomessa on aika monasti nopeusrajoitus "vain huvikseen". Jos vetäisit pääsi perseestäsi niin tajuaisit itsekin.
Helpoimpana esimerkkinä työmaat. Porukka on mennyt kotiin ja hommat hoidettu loppuun, alennettu rajoitus kuitenkin pysyy viikkotolkulla ennen kuin se muistetaan hakea takaisin.

Tuo on tosiaan helpoin ja samalla huonoin esimerkki. Se, että työmaan jannut on niin vitun laiskoja, etteivät viitsi poistaa niitä taulujaan kun hommat loppuu niin se ei ole nopeusrajoituksen vika. En usko, että kukaan on koskaan ottanut sakkoja ajaessaan tyhjän työmaan läpi ylinopeutta (olettaen, että taulut on tosiaan vaan sitä varten, että tien vieressä on miehiä eikä siksi, että tiessä on esim. tiukka shikaani).

Se pää on perseessä niillä, jotka niitä sakkoja tyhmyyksissään ottaa, mutta ulise toki lisää täällä kuinka systeemi on mätä.
 
Se pää on perseessä niillä, jotka niitä sakkoja tyhmyyksissään ottaa, mutta ulise toki lisää täällä kuinka systeemi on mätä.
Toinen hyvä esimerkki näistä "rajoituksista" on nuo yksityistiet; yhteenkin pitkään tiehen mitä joudun käyttämään oli joku juuri 6kk takaperin lätkäissyt 30km rajoitustaulut. Tosin vanhastaan, taajama-alueen ulkopuolisena tienä joka johtaa mm. alueen ainoalle ampumaradalle, tuo on valtion mielestä 80km rajoituksen alainen tie - mutta mitäpä siitä jos muutama heppu tieosuuskunnassa päättää että se on nyt 30km/h... :D
 
Toinen hyvä esimerkki näistä "rajoituksista" on nuo yksityistiet; yhteenkin pitkään tiehen mitä joudun käyttämään oli joku juuri 6kk takaperin lätkäissyt 30km rajoitustaulut. Tosin vanhastaan, taajama-alueen ulkopuolisena tienä joka johtaa mm. alueen ainoalle ampumaradalle, tuo on valtion mielestä 80km rajoituksen alainen tie - mutta mitäpä siitä jos muutama heppu tieosuuskunnassa päättää että se on nyt 30km/h... :D

Valtio vaan ei päätä yksityisteistä. Ne tieosuuskunnan jäsenet maksaa sen ylläpidon joten ne myös päättää kuinka lujaa siinä ajetaan. Varmaan eivät pahastu jos menet mukaan pooliin makseleen ylläpitomaksuja ja pääset samalla vääntämään niiden kanssa nopeusrajoituksesta :)
 
Taas näitä todellisia "ongelmia". Jos se ahistaa niin vitusti se pelko sakkojen saamisesta niin ajakoon sitten rajoitusten mukaan. Se on kyllä hienoa, että ylinopeuden ajamisesta on tullut niin jokamiehen oikeus, että kaikki mikä sitä hankaloittaa on iso ongelma tieliikenteelle.

Pakko tähän kommentoida sen verran, että se koko varsinainen pointti meni sulta tässä ohi.

Ko. tutkija ei ole tekemässä ylinopeudesta koko kansan huvia, vaan haluaisi järkevämmän järjestelmän tämään nykyisen tilalle.
Nykyinen järjestelmä perustuu pistemittaukseen ja sillä saadaan kiinni vain juuri siinä tietyssä kohdassa ylinopeutta ajavat kuskit. Ajotapavalvonta ja pitkäkestoinen valvonta puuttuvat nykyjärjestelmästä kokonaan, ja vaikka olisit laskenut koko aiemmat 200 km kasikympin alueella 150 kmh niin pääset rangaistuksetta jos osaat hiljentää tolpan kohdalle. Vastavuoroisesti joku kuski joka on ajanut koko matkan rajoituksen mukaisesti saattaa missata epähuomiossa yhden rajoituksen risteysalueella ja saada toista sataa euroa sakkoa täysin mitättömästä rikkeestä.

Yksipuolisen pistemittauksen lisäämisellä, sakkojen korotuksella ja sakotusrajan madaltamisella samanaikaisesti poliisin muun liikenevalvonnan resursseja vähennettäessä ei ajeta takaa mitään muuta kuin sakkokertymän korotusta, siinä ei liikenneturvallisuudella ole osaa eikä arpaa. Siitä tässä jutussa oli kyse, ja se on se mikä ihmisiä liikenteessä stressaa. Vielä pari vuotta sitten pienestä (enint. 15 km/h) ylinopeudesta selvisi n. 70-80 euron rikesakolla, nykyään sakko on suuruudeltaan 140-170 euroa. Suurentuneet summat yhdistettynä alentuneeseen sakotuskynnykseen johtavat tilanteeseen jossa voit hyvin herkästi joutua maksamaan tuollaisen lähes parinsadan euron paukun ylitettyäsi vahingossa nopeusrajoituksen kameran / kamera-auton kohdalla.
 
Pakko tähän kommentoida sen verran, että se koko varsinainen pointti meni sulta tässä ohi.

Ko. tutkija ei ole tekemässä ylinopeudesta koko kansan huvia, vaan haluaisi järkevämmän järjestelmän tämään nykyisen tilalle.
Nykyinen järjestelmä perustuu pistemittaukseen ja sillä saadaan kiinni vain juuri siinä tietyssä kohdassa ylinopeutta ajavat kuskit. Ajotapavalvonta ja pitkäkestoinen valvonta puuttuvat nykyjärjestelmästä kokonaan, ja vaikka olisit laskenut koko aiemmat 200 km kasikympin alueella 150 kmh niin pääset rangaistuksetta jos osaat hiljentää tolpan kohdalle. Vastavuoroisesti joku kuski joka on ajanut koko matkan rajoituksen mukaisesti saattaa missata epähuomiossa yhden rajoituksen risteysalueella ja saada toista sataa euroa sakkoa täysin mitättömästä rikkeestä.

Yksipuolisen pistemittauksen lisäämisellä, sakkojen korotuksella ja sakotusrajan madaltamisella samanaikaisesti poliisin muun liikenevalvonnan resursseja vähennettäessä ei ajeta takaa mitään muuta kuin sakkokertymän korotusta, siinä ei liikenneturvallisuudella ole osaa eikä arpaa. Siitä tässä jutussa oli kyse, ja se on se mikä ihmisiä liikenteessä stressaa. Vielä pari vuotta sitten pienestä (enint. 15 km/h) ylinopeudesta selvisi n. 70-80 euron rikesakolla, nykyään sakko on suuruudeltaan 140-170 euroa. Suurentuneet summat yhdistettynä alentuneeseen sakotuskynnykseen johtavat tilanteeseen jossa voit hyvin herkästi joutua maksamaan tuollaisen lähes parinsadan euron paukun ylitettyäsi vahingossa nopeusrajoituksen kameran / kamera-auton kohdalla.

No tuosta mittaustavasta ollaan kyllä yhtä mieltä. Keskinopeusmittaus on varmaan tulossa jossain vaiheessa, mikä on pelkästään positiivinen asia. Sillä saadaan tapakaaharitkin kuriin.

Pistemittaus sen sijaan toimii varsin hyvin näihin vahingossa ylinopeutta ajaviin. Kummasti se herättää kun tolppa räpsähtää, mielellään ennen kuin se kohta tulee minkä vuoksi rajoitus pienenee. Liian moni ajaa liikenteessä "valot pimeänä", eli täysin selkäytimen varassa ja pahimmassa tapauksessa ei katso edes tietä.

Lopullinen ratkaisuhan on saada ihmiset pois ajoneuvojen rateista mahdollisimman nopeasti kokonaan, mutta siihen mennee vielä aikaa.
 
Toinen hyvä esimerkki näistä "rajoituksista" on nuo yksityistiet; yhteenkin pitkään tiehen mitä joudun käyttämään oli joku juuri 6kk takaperin lätkäissyt 30km rajoitustaulut. Tosin vanhastaan, taajama-alueen ulkopuolisena tienä joka johtaa mm. alueen ainoalle ampumaradalle, tuo on valtion mielestä 80km rajoituksen alainen tie - mutta mitäpä siitä jos muutama heppu tieosuuskunnassa päättää että se on nyt 30km/h... :D

Valtio vaan ei päätä yksityisteistä. Ne tieosuuskunnan jäsenet maksaa sen ylläpidon joten ne myös päättää kuinka lujaa siinä ajetaan. Varmaan eivät pahastu jos menet mukaan pooliin makseleen ylläpitomaksuja ja pääset samalla vääntämään niiden kanssa nopeusrajoituksesta :)

Kukahan yksityistien nopeutta valvoo? ;)
Joku hermanni pystyttää oman tolpan ja sitten tulee yksityinen ylinopeussakko.
 
Saa kai sitä nopeusrajoituksen siihen iskeä siinä missä vaikkapa painorajoituksenkin. Vai mitä nyt oikein haet tällä viestillä?

Sitä vaan että saahan sitä yksityistielle nopeusrajoituksen laittaa mutta poliisi ei varmaan sitä valvo että rahoitusta noudatetaan niin ihan sama vaikka siitä ajaisi 200km/h noin periaatteessa
 
Sitä vaan että saahan sitä yksityistielle nopeusrajoituksen laittaa mutta poliisi ei varmaan sitä valvo että rahoitusta noudatetaan niin ihan sama vaikka siitä ajaisi 200km/h noin periaatteessa

Ei valvo tosiaan, mutta tien omistajat voivat tehdä kaaharista rikosilmoituksen toki.
 
Valtio vaan ei päätä yksityisteistä. Ne tieosuuskunnan jäsenet maksaa sen ylläpidon joten ne myös päättää kuinka lujaa siinä ajetaan. Varmaan eivät pahastu jos menet mukaan pooliin makseleen ylläpitomaksuja ja pääset samalla vääntämään niiden kanssa nopeusrajoituksesta :)
Itse olen ymmärtänyt ettei liikennemerkkejä saa yksityistielle pystyttää ilman kunnan/kaupungin lupaa ja muutenkin pitää "joku roti" olla hommassa (muuten mulla olisi jo varmaan suomen ensimmäinen yksityistie jolla 200km/h rajoitus :D).

Tässä tapauksessa kukaan ei vissiin kaupungilta paljoa kysellyt ja tuskin lupaakaan olisi saatu koska ajallisesti kauimmat tiellä asuvat olisivat joutuneet samaan tilanteeseen kuin ajomatkan lisäisi neljästä kilometristä suunnilleen yhteentoista kilometriin jos rajoituksen muuttaa 80:sta 30:n. Hommaa ajoivat ilmeisesti siis aivan tien alussa asuvat perheet - mikä tietty ihan ymmärrettävää, jos se rajoitus olisi siellä alussa eikä koko tiellä... :D
 
Itse olen ymmärtänyt ettei liikennemerkkejä saa yksityistielle pystyttää ilman kunnan/kaupungin lupaa ja muutenkin pitää "joku roti" olla hommassa (muuten mulla olisi jo varmaan suomen ensimmäinen yksityistie jolla 200km/h rajoitus :D).

Tässä tapauksessa kukaan ei vissiin kaupungilta paljoa kysellyt ja tuskin lupaakaan olisi saatu koska ajallisesti kauimmat tiellä asuvat olisivat joutuneet samaan tilanteeseen kuin ajomatkan lisäisi neljästä kilometristä suunnilleen yhteentoista kilometriin jos rajoituksen muuttaa 80:sta 30:n. Hommaa ajoivat ilmeisesti siis aivan tien alussa asuvat perheet - mikä tietty ihan ymmärrettävää, jos se rajoitus olisi siellä alussa eikä koko tiellä... :D

No tuossahan varmaan kannattaisi yrittää sopia osuuskunnan kanssa, että tulisi 80 takaisin sen alkupätkän jälkeen missä on asutusta?

EDIT: Kunnan suostumus vissiin tarvitaan liikennemerkkien asettamiseen:

https://issuu.com/tieyhdistys/docs/tl7-2013/15
 
Ehkä tämä sopiikin tänne parhaiten. Nyt kun meitä kosiskellaan uusin hinnoin uutta tieliikenne lakia päin:

"
Jos suurin sallittu nopeus on alle 60 km/h, olisi tällaisia liikennevirhemaksuja


  • 70 euroa, jos ylitys on enintään 5 km/h
  • 100 euroa, jos ylitys on 6–10 km/h
  • 170 euroa, jos ylitys on 11–15 km/h
  • 200 euroa, jos ylitys on 15–20 km/h
  • 300 euroa, jos ylitys on 21–25 km/h
  • 400 euroa, jos ylitys on 26–30 km/h

Muista ylinopeuksista virhemaksut olisivat tällaisia


  • 50 euroa, jos ylitys on enintään 5 km/h
  • 70 euroa, jos ylitys on 6–10 km/h
  • 140 euroa, jos ylitys on 11–15 km/h
  • 170 euroa, jos ylitys on 15–20 km/h
  • 300 euroa, jos ylitys on 21–25 km/h
  • 400 euroa, jos ylitys on 26–30 km/h
"

,niin

"Toisin kuin rikesakko, liikennevirhemaksu ei olisi enää rikos, vaan ainoastaan parkkisakon kaltaista moitittavaa toimintaa, todetaan Ylen jutussa."

Ei tarvitse enään osoittaa henkilöä. Virhemaksuja saalistaakseen voi vain antaa kameran maijassa laulaa. Polisii voi keskittyä enemmän donitsiin ja viharikoksiin, mutta saavuttaa silti enemmän seuraamuksellisia perimiä.
Voisikohan olla jopa tulevaisuudessa liikennevirhemaksujen yksityistäminenkin mahdollista?

Katso tästä ehdotukset uusiksi "ylinopeussakoiksi"
 
Pyydän yleisöä kiinnittämään huomion tuohon "70 euroa, jos ylitys on enintään 5 kilometriä tunnissa" -kohtaan.

Tulevaisuudessa saamme sakot siis 1km/h ylityksestä, varmuusvähennyksen jälkeen siis esim. 43km/h nopeudesta saa sakot 40km/h alueella.

Mitä vitun poliisivaltio ja mikä vitun rahastusautomaatti!?!? :p

Kyllä liikenneturva paranee kun autoilijan ykkösprioriteetti liikenteessä, ja varsikin taajamassa missä on jalankulkijoita, on nopeusmittariin katsominen ettei vain ole viittä kilsaa ylinopeutta...
 
Ja kun kyseisen lähteestä selvisi, ylellä on sitten listaa erillaisista virhemaksuista.

Turvavyöstä 70 euroa, punaisia päin 100 eurolla – Katso esitykset uusiksi liikennevirhemaksuiksi

Ja koska virhemaksu on todistusvelvollinen saajan kautta, toisin kuin sakko, pelkäänpä tulen itsekkin silloin saaman maksullisia seuraamuksia. Täydellinen kuski en ole minäkään.

"Suurin ero näiden kahden välillä kansalaiselle on siinä tilanteessa, jos maksu tai sakko kiistetään. Jos rikesakko nyt kiistetään, valtion (syyttäjän) todistustaakka edellyttää käytännössä kuvaamista. Koska virhemaksussa todistustaakka automaattivalvonnassa on omistajalla, ajoneuvon tunnisteen kuten rekisterikilven kuvaaminen riittää. "

"– Hallinnollinen virhemaksu mahdollistaa automaattisen liikennevalvonnan tuntuvan lisäyksen, mikä lisää kiinnijäämisriskiä. Koska liikennevirhemaksun määräämiseen riittäisi rekisteritunnus, poliisissa vältyttäisiin tuhansien kyselykirjeiden lähettämisiltä.
".
Mitä rikesakon tilalle esitettävä sanahirviö "hallinnollinen virhemaksu" oikein tarkoittaa?

Suosittelen kaikkia, poliisikouluun valikoitumattomia, katkeroituneita kotipoliiseja varautumaan nyt suunnitelemaan oman toiminimen valvonta alalle. Odotan valitettavasti, että tulevaisuudessa valvontaa yksityistetään, kuten parkkimaksuissa.

Ihmetyttää tosin, että jos joku, varastaa vaikka kaupassa, vaikka lisäten kuitin ohi irtokaramellejä tai kirpputorilla jotain, siihen ei ole suunniteltua valvojan kirjoittaa virhemaksua. Kaikki pitää ajaa poliisin kautta. Naurettavimmillaan jopa kouluissa joku ylimääräinen makkarakin on kuulemma poliisiasia... :facepalm:
 
Enemmän mua huolettaa tuon muuttuminen sakosta maksuksi. Byrokratia muuttuu ja käytännössä suurin mahdollinen maksu on rajattoman suuri.
Näinhän se on; sakkoja ei saa periä kuin valtio eikä se saa olla rahastus -ajatuksella säädetty (vaikka toki nykyäänkin on) - tässä päästään siitäkin eroon kun siitä tulee "maksu". Maksua voivat periä vaikka yritykset. Sanotaanko vaikka sellaiset yritykset joille on myyty tienhallintaoikeus.

(Pieni kyltti poistuessa moottoritieltä)
"Ajaessasi hallinoimmallamme tiellä, suostut 1000 euron virhemaksuun mikäli ylität mielivaltaisesti asettamamme nopeusrajoitukset joitä merkitsevät liikennemerkit ovat sijoitettu 'vahingossa' huonoihin paikkoihin esim. puiden taakse ja joita valvovat järjetön määrä kameroita..." :D
 
Tarkoitan lähinnä sitä että sakon voi kiistää ja sitten suoritetaan esitutkinta, mutta mitenkäs maksun kanssa? Oikeusturva tulee heikkenemään aika merkittävästi.
No helppoa; sitten kun kaikki tiet on myyty niin voit luonnollisesti haastaa oikeuteen yrityksen joka maksun langetti.

Ja suomi kunon tunnetusti oikeusmaa jossa varsinkin isompia yrityksiä vastaan on helppo käydä oikeutta, niin luonnollisesti häviäjä maksaa 30.000 euron oikeuskulut. Helppoa ja tasapuolista! :D
 
Saadaan viimeisetkin suharit kuriin liikenteestä :P Valtion kassa tosin ei paisu edelleenkään, kun ihmiset on jo nyt oppineet ajamaan rajoitusten mukaan.

Meneekös tuossa nyt sitten myös niin, että noita pikkusakkoja saa keräillä rauhassa ilman, että kortti lähtee?
 
Sanokaa mitä sanotte, mutta keskinopeudet on ihan varmasti tämän sakotusraippaamisen jäljiltä laskeneet. Itse otin jo pari vuotta sitten ihan tavaksi ajaa tasan sallittua nopeutta enkä yhtään ylitse. Mulle se on helppoa, koska ajelen aika vähän ja melkein aina taajamassa, mutta ei se mahdotonta ole kellekään. Vaatii vaan asennemuutoksen.

Ajakaa tekin, loppuu ne loputkin sakkotulot valtiolta ja joutuvat miettimään paletin kokonaan uusiksi.
 
Nappaa random autosta kilvet... sakot menee sinne eikä ko.henkilöllä mitään keinoa valittaa asiasta? Oikeusvaltio ftw!

Ja sama käänteisesti?
 
En mitenkään koska Suomi on diktatuuri, ja kansalaiskeskustelun tai minkään muunkaan ärähtelyn ansiosta hallitus ei ole perunut vielä ainuttakaan aivopieruaan. Eiku.

Helvetin hieno asenne sulla. :D

Se oli ihan rehellinen kysymys. Jos jonkun addressin laitat pystyyn niin toki allekirjoitan. Ei muakaan lisääntynyt nopeusvalvonta varsinaisesti miellytä, vaikka sen kanssa voisin elääkin.

Nappaa random autosta kilvet... sakot menee sinne eikä ko.henkilöllä mitään keinoa valittaa asiasta? Oikeusvaltio ftw!

Ja sama käänteisesti?

Nyt vähän valoja päälle.
 
Kiistän aina kaikki kamerasakot. Eipä ole vielä maksettavaksi asti tullut. Näyttövelvollisuus kuskista on poliisilla.
 
Eikun vaan yksityistetään tuo, toiminimi pystyyn ja jokaiselle autolle vaan suoraan lappua menemään. Todistustaakka on lapun saajalla ja 250 euron maksu tulee, jos valittaa. Helppoa rahaa.
 
Kiistän aina kaikki kamerasakot. Eipä ole vielä maksettavaksi asti tullut. Näyttövelvollisuus kuskista on poliisilla.

Sehän tässä vissiin isoin muutos olisi. Jos nuo määritetään virhemaksuksi niin todistustaakka siirtyy maksun saajalle.
 
Niin, miksi mun pitää todistaa, että ajoin normaalia nopeutta jos poliisin kiinakamera mittaa väärin?

Kangasala-tmp välillä ajoin n. 75-80 kameraan, räpsähti ja ei tullut edes muistutusta. Seuraavalla viikolla räpsähti pakulle joka ajoi mun kanssa samaa vauhtia, mulle ei räsähtänyt. Ihan mielenkiintoista.
 
Seuraavalla viikolla räpsähti pakulle joka ajoi mun kanssa samaa vauhtia, mulle ei räsähtänyt.
Tämän ole itsekin kerran todistanut kolmen auton letkassa. Turvavälit kunnossa ja kukaan ei ajanut ylinopeutta, mutta yhden kohdalla salama välähti. En löytänyt mitään yhteydenottolomaketta, jota kautta olisi voinut antaa palautetta järjestelmän toimivuudesta.
 
Tämän ole itsekin kerran todistanut kolmen auton letkassa. Turvavälit kunnossa ja kukaan ei ajanut ylinopeutta, mutta yhden kohdalla salama välähti. En löytänyt mitään yhteydenottolomaketta, jota kautta olisi voinut antaa palautetta järjestelmän toimivuudesta.

Itselle kävi niin vuosi pari sitten että joku ohitti minut, just ennen tolppaa - ei räpsähtänyt ohittajalle. Mulle taas räpsyi. Laitoin navin päälle ja katsoin todellisen nopeuden joka oli suunnilleen rajoituksen rajoissa. Mitään lappua ei koskaan tullut.
 
Tuo on tosiaan helpoin ja samalla huonoin esimerkki. Se, että työmaan jannut on niin vitun laiskoja, etteivät viitsi poistaa niitä taulujaan kun hommat loppuu niin se ei ole nopeusrajoituksen vika. En usko, että kukaan on koskaan ottanut sakkoja ajaessaan tyhjän työmaan läpi ylinopeutta (olettaen, että taulut on tosiaan vaan sitä varten, että tien vieressä on miehiä eikä siksi, että tiessä on esim. tiukka shikaani).

Se pää on perseessä niillä, jotka niitä sakkoja tyhmyyksissään ottaa, mutta ulise toki lisää täällä kuinka systeemi on mätä.

Vastaan vanhaan viestiin, koska triggeröidyin tuosta ''ei kukaan ole sakkoja työmaalla kohdasta''. Männäviikolla oli kehä ykkösen vihdintien ylittävällä sillalla (itään) ratsia klo. 22.30 arkena. Ko. kohdassa on 50kmh nopeusrajoitus, vaikka käytössä on 3-4 kaistaa ja työmaalla ei ole tehty mitää viimeisen kk aikana. Rajoitus ennen tietöitä oli 80kmh ja aika tasaista 60-75kmh porukka nykyään tuossa ajelee. Itsekkin vedin tuolloin letkan mukana noin 70kmh. Onnekseni partio oli jo täyttänyt bussipyäkin ja tienpientareen epäonnisten kuljettajien autolla, joten pääsin läpi ilman tuuheita sakkoja.

Lisättäköön vielä, että minusta ylinopeussakkojen suuruudet suhteessa aiheutettuun vahinkoon vs. muut sakot ja korvaukset esim. pahoinpitelyistä, raiskauksista tms. ovat kohtuuttoman suuret ja valvonta kohdistetaan liiaksi paikkoihin, joilla ei ole suurta vaikutusta liikenneturvallisuuteen. Tolpat taajamiin (ja iso sakko pienestä kmh ylityksestä, koska se on siellä suuri prosentuaalisesti) ja maanteille korkeammat rajoitukset ja korkeampi sakkoraja imo.
 
Lisättäköön vielä, että minusta ylinopeussakkojen suuruudet suhteessa aiheutettuun vahinkoon vs. muut sakot ja korvaukset esim. pahoinpitelyistä, raiskauksista tms. ovat kohtuuttoman suuret ja valvonta kohdistetaan liiaksi paikkoihin, joilla ei ole suurta vaikutusta liikenneturvallisuuteen.

Piiloverotustahan se liikennesakottaminen pitkälti on. Sekin haiskahtaa, että kun valtiontalous on nyt pahasti rempallaan, niin "liikenneturvallisuuden kohentaminen" on yhtä-äkkiä isolla prioriteetillä kaikessa mitä virkakyöstit esittää ja poliitikot päättää. Jostain syystä kaikki "liikenneturvallisuustoimenpiteet" johtavat aina yhteen ja samaan lopputulokseen: valtion kassa kilisee.

Linkkisin aiemmin lehtiartikkelin, jossa liikennepsykologian professori kertoo sakotusvimman aikoja sitten irronneen todellisesta liikenneturvallisuutta parantavasta kulttuurista.

Ylinopeuksillakin on loppujen lopuksi mainostettua vähemmän merkitystä liikenneturvallisuuteen, kuten proffa toteaa.
 
Hohoh. Meni just niinkun arvelin. Iltapaskat ja kansa keskittyy motkottamaan noista uusista virhemaksuista ja niiden suuruuksista.

Ketään ei kiinnosta se miten sakkojen kiistäminen ja todistustaakka tulee samalla muuttumaan.

Helvetin hienosti naamioitu sumutus, 5/5.


Veikkaan Viron kilvissä olevien työsuhdeautojen yleistyvän.
 
Suomen kamera perustuu tien sisällä oleviin mittareihin, eli samoihin kuin vanhat nopeusnäytöt mitä isojen teiden varsilla on. Nyt kun todistustaakka poistuu ja esim MP:t tulee sakon piiriin niin kiistäisin MP:llä jok-ikisen kamerakuvan. Nimittäin nuo nopeusnäytöt on todella todella epätarkkoja kaksipyöräisten kanssa. Kerran ajelin 80 alueella 85km/h tuollaiseen mittariin... se näyttikin 65km/h. Saanko siis nostaa 20km/h nopeutta jos kerran mittarini niin paljon heittää? Mitäs jos sitten saan sakot kun paska tienvarsimittari olikin syyllinen? Jatkossa ainoa keino kiistää ylinopeus on tarkka GPS logitettu kamera?
 
Itselle kävi niin vuosi pari sitten että joku ohitti minut, just ennen tolppaa - ei räpsähtänyt ohittajalle. Mulle taas räpsyi. Laitoin navin päälle ja katsoin todellisen nopeuden joka oli suunnilleen rajoituksen rajoissa. Mitään lappua ei koskaan tullut.

Sama juttu itsellä tuossa pari kuukautta sitten. Ajoin kehä 1:stä turun suuntaan. Edessä oleva autoilija ja minä molemmat ajoimme 80km/h mittarinmukaista nopeutta (eli lievää alinopeutta). Niin kamera räpsähti minun kohdalla. En tiedä mikä kameraa noin harmitti, kun piti räpsimään ryhtyä. Eikä sieltä mitään myöskään lappua tullut. Tosin silmät olivat kyllä hetken killissä, kun satuin juuri vilkaisemaan sitä kamerapönttöä kun se räpsähti. :D
 
Niin kamera räpsähti minun kohdalla. En tiedä mikä kameraa noin harmitti, kun piti räpsimään ryhtyä. Eikä sieltä mitään myöskään lappua tullut. Tosin silmät olivat kyllä hetken killissä, kun satuin juuri vilkaisemaan sitä kamerapönttöä kun se räpsähti. :D

Noista telkänpöntöistähän on kätevä seurailla myös missäpäin ATARI-rikolliset porhaltaa eli vähän automaagiota (rekisterinron tunnistus) ja *räps*.

Että sellasta.

terv. Pig Brother
 
Noista telkänpöntöistähän on kätevä seurailla myös missäpäin ATARI-rikolliset porhaltaa eli vähän automaagiota (rekisterinron tunnistus) ja *räps*.

Että sellasta.

terv. Pig Brother

Ei hätää teen välillä töitä myös pig brötherille, joten tietävät kyllä mistä minut saa talteen jos näin haluavat :D
 
Miten MP:llä saa kamerasakon kun kamera kuvaa edestä?
Jos todistusvastuu poistuu niin et ehdi muikkua sanoa kun kamerat on jo suunnattu persiisiin... njoo ehkä siinä puoli vuotta tai vuosi menee kun pitäisi uuteen kohtaan asentaa tolppa tai tunnistin.. tai sitten vain nopeuden mukainen pieni delay ja käännetään nykykamerat eteenpäin. Se voisi olla jopa todennäköisin. Silloin nopeus mitattaisiin juuri ennen kameraa, kun se nyt mitataan juuri tolpan kohdalla. Sakkotulot++ kun porukalla menisi hetki tajuta muutos.

Edit: niin ja muutos perustellaan "turvallisempi kun ei häikäistä kuljettajia". ;)
 
Viimeksi muokattu:
Eikös se ollut jo tiedossa, että kamerat väläyttelee "pelottelu" räpsyjä ajoittain.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 484
Viestejä
4 537 098
Jäsenet
74 815
Uusin jäsen
Jaroja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom