Yleistä keskustelua sähköautoista

En nyt kuitenkaan sanoisi, että sähköautot ei käy kaupaksi. Meneehän niitä vähemmän kuin piikkiaikoina meni, mutta itse laskisin ne piikkiajat poikkeusajoiksi ja nyt ollaan palattu enemmän normaaliin tilanteeseen sähköautojen osuudessa.

Eiköhän tuo osuus (kellertävä väri) tässä syksyn aikana taas lähde pikkuhiljaa kasvamaan normaaliin tapaan kun korot tulleet alas, uusia malleja on tullut/tulossa jne.

Screenshot 2024-09-14 at 9.14.45.png
 
Viimeksi muokattu:
En nyt kuitenkaan sanoisi, että sähköautot ei käy kaupaksi. Meneehän niitä vähemmän kuin piikkiaikoina meni, mutta itse laskisin ne piikkiajat poikkeusajoiksi ja nyt ollaan palattu enemmän normaaliin tilanteeseen sähköautojen osuudessa.

Eiköhän tuo osuus tässä syksyn aikana taas lähde pikkuhiljaa kasvamaan normaaliin tapaan kun korot tulleet alas, uusia malleja on tullut/tulossa jne.

Screenshot 2024-09-14 at 9.14.45.png
Hiukan tuota voi jarruttaa nämä jatkuvat voimaloiden tai siirtolinjojen huollot ja sitä kautta lehtien mehustelemat 1€/kWh sähkönhinnat.
 
Ehkä se sellaisten ihmisten hankintaa jarruttaa jotka ajelee useamman kilometrin että saa pari senttiä halvempaa bensaa.

Syyskuun keskihinta itselläni edelleen tukevasti 3 senttiä vaikka noin 800 kWh on uinut mittarin läpi.
 
Tuo vaatisi ainakin Carunan alueella yösähkön halvempaa siirtoa ja negatiivista sähkön hintaa (yösiirtohinta 3,12c/kWh ilman sähkön hintaa).
 
Ehkä se sellaisten ihmisten hankintaa jarruttaa jotka ajelee useamman kilometrin että saa pari senttiä halvempaa bensaa.

Syyskuun keskihinta itselläni edelleen tukevasti 3 senttiä vaikka noin 800 kWh on uinut mittarin läpi.
Luulen että meidän aikaisten omaksujien -markkinat on jo aikalailla täynnä. Nyt ”tarvitsisi” autoja myydä niille ketkä ei välttämättä ymmärrä sähkösopimuksista (kuten anoppi joka välttää sähkön käyttöä kalliina päivinä vaikka hänellä on kiinteä hinta) ja niille kenelle auto on vain tapa liikkua a-b välillä. Veikkaan että tästä ryhmästä suurin osa ei kykene optimoimaan sähkön hintaansa 3 sentin lukemaan edes syyskuussa jossa yöllä hinnat ollut mollissa. Saatika sitten talvella.

Menee aika mutuiluksi mutta tähän ryhmään viittasin tuolla lehtien pelottelun vaikutuksella.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Luulen että meidän aikaisten omaksujien -markkinat on jo aikalailla täynnä. Nyt ”tarvitsisi” autoja myydä niille ketkä ei välttämättä ymmärrä sähkösopimuksista (kuten anoppi joka välttää sähkön käyttöä kalliina päivinä vaikka hänellä on kiinteä hinta) ja niille kenelle auto on vain tapa liikkua a-b välillä. Veikkaan että tästä ryhmästä suurin osa ei kykene optimoimaan sähkön hintaansa 3 sentin lukemaan edes syyskuussa jossa yöllä hinnat ollut mollissa. Saatika sitten talvella.

Menee aika mutuiluksi mutta tähän ryhmään viittasin tuolla lehtien pelottelun vaikutuksella.
Eikös noita täysin kiinteitä sähkösoppareita saa edelleen 8centin pintaan? Ei sekään tee kuin 16centtiä jos asuu alueella jossa yleissiirto 8c/kWh. Ei se sähköauto sillä 16centin kilowattitunti hinnalla ole paha.
 
Harkinnassa Polestar 3 nykyisen Volvo XC90:n korvaajaksi. Paperilla auto vaikuttaa joiltain osin paremmalta (suorituskyky, käyttökulut, avaimettomuus), joiltain osin huonommalta (takatilat, aurinkoverhon puute, istuinmateriaalit). Suurin syy kiinnostukseen on kuitenkin yksityisleasingin hinnoittelu. 24 kk ja 15 000 km vuodessa maksaa 909 euroa kuukaudessa (+vakuutukset). Hinta on maltillinen huomioiden että autoon tulee mukaan sekä pilot- että plus-varustepaketit.

Vertailun vuoksi Teslan Model Y long rangen leasing samoilla ehdoilla maksaa 963 euroa kuukaudessa. Käteisellä ostettaessa Tesla maksaa 53 990 euroa ja Polestar 3 noilla edellämainituilla varusteilla 97 100 euroa. 80% kalliimpi auto on siis halvempi liisata :think: Leasingmaksu taitaa olla pienempi kuin nykyisen kulkupelin arvonalenema ja ja polttoainekulut yhteensä :cigarbeye:

Leasing-käyttäjänä ei tarvitsisi murehtia auton heikosta jäännösarvosta tai Polestarin talousvaikeuksista. Akun kuntoakaan ei tarvitse ajatella, joka kerta voi ladata pikalaturilla sataan prosenttiin. Koska autossa ei ole penniäkään kiinni ja renkaatkin kuuluvat hintaan voi muutenkin ajaa autoa säälimättä. Väärinkäytön aiheuttamat mahdolliset murheet ovat seruaavan omistajan ongelmia.

Lyökö tuollaisen Polestarin kanssa kätensä p*skaan? Olen tyytyväinen XC90:n ominaisuuksiin, ilmeisesti Polestar 3 on hieman vähemmän mukava mutta urheilullisempi sukulainen. Mitään isoa ylellisempää katumaasturia ei taida saada lähellekään samaan hintaan liisattuna?
 
Ei kai tuossa nyt sen enempää sontaan lyö käsiään kuin muutenkaan leasinkien kanssa. Eli parin vuoden päästä olet maksanut autosta 22k€ mutta olet ilman autoa.
 
Harkinnassa Polestar 3 nykyisen Volvo XC90:n korvaajaksi. Paperilla auto vaikuttaa joiltain osin paremmalta (suorituskyky, käyttökulut, avaimettomuus), joiltain osin huonommalta (takatilat, aurinkoverhon puute, istuinmateriaalit). Suurin syy kiinnostukseen on kuitenkin yksityisleasingin hinnoittelu. 24 kk ja 15 000 km vuodessa maksaa 909 euroa kuukaudessa (+vakuutukset). Hinta on maltillinen huomioiden että autoon tulee mukaan sekä pilot- että plus-varustepaketit.

Vertailun vuoksi Teslan Model Y long rangen leasing samoilla ehdoilla maksaa 963 euroa kuukaudessa. Käteisellä ostettaessa Tesla maksaa 53 990 euroa ja Polestar 3 noilla edellämainituilla varusteilla 97 100 euroa. 80% kalliimpi auto on siis halvempi liisata :think: Leasingmaksu taitaa olla pienempi kuin nykyisen kulkupelin arvonalenema ja ja polttoainekulut yhteensä :cigarbeye:

Leasing-käyttäjänä ei tarvitsisi murehtia auton heikosta jäännösarvosta tai Polestarin talousvaikeuksista. Akun kuntoakaan ei tarvitse ajatella, joka kerta voi ladata pikalaturilla sataan prosenttiin. Koska autossa ei ole penniäkään kiinni ja renkaatkin kuuluvat hintaan voi muutenkin ajaa autoa säälimättä. Väärinkäytön aiheuttamat mahdolliset murheet ovat seruaavan omistajan ongelmia.

Lyökö tuollaisen Polestarin kanssa kätensä p*skaan? Olen tyytyväinen XC90:n ominaisuuksiin, ilmeisesti Polestar 3 on hieman vähemmän mukava mutta urheilullisempi sukulainen. Mitään isoa ylellisempää katumaasturia ei taida saada lähellekään samaan hintaan liisattuna?
Tarkasta ne ehdot, että kyseessä on oikeasti vuokraussopimus, eikä joku takaisinostosopimus jossa takaisinostohinta on määritelty korkeaksi…
 
Tarkasta ne ehdot, että kyseessä on oikeasti vuokraussopimus, eikä joku takaisinostosopimus jossa takaisinostohinta on määritelty korkeaksi…

Joo tossa Polestar/Drivalia mainoksessakin on ristiriitaa em. seikkojen suhteen eli siellä lukee

Screenshot_20240915_084233_Samsung Internet.jpg


Vähän toi eka ja vika kohta haiskahtaa.
 
Usein ohjeistetaan, että täyteen ladattua autoa ei tulisi seisottaa pitkään. Mikä on pitkä aika tässä tapauksessa?
 
Päiviä... Viikkoja...

Se riippuu akkukemiasta, li-ionit ei tykkää. Mut on toisenlaisiakin akkukemioita.
 
Joo tossa Polestar/Drivalia mainoksessakin on ristiriitaa em. seikkojen suhteen..
Toisessa ketjussa mainittuna ja netistä löytämieni sopimusehtojen mukaan "Drivalia Lease Finland Oy (”Drivalia”) vuokraa yksityishenkilölle (”Asiakas”) Drivalian omistaman ajoneuvon varusteineen (”Ajoneuvo”)" ja "Drivalia omistaa Asiakkaan käyttöön antamansa Ajoneuvon".


Näin ollen en näe riskiä tilanteesta jossa leasing-autoilijalle jää käteen arvoton Polestar-ongelmajäte. Taidan laittaa Polestarin kolmosen tilaukseen ensi viikolla.
 
Harkinnassa Polestar 3 nykyisen Volvo XC90:n korvaajaksi. Paperilla auto vaikuttaa joiltain osin paremmalta (suorituskyky, käyttökulut, avaimettomuus), joiltain osin huonommalta (takatilat, aurinkoverhon puute, istuinmateriaalit). Suurin syy kiinnostukseen on kuitenkin yksityisleasingin hinnoittelu. 24 kk ja 15 000 km vuodessa maksaa 909 euroa kuukaudessa (+vakuutukset). Hinta on maltillinen huomioiden että autoon tulee mukaan sekä pilot- että plus-varustepaketit.

Vertailun vuoksi Teslan Model Y long rangen leasing samoilla ehdoilla maksaa 963 euroa kuukaudessa. Käteisellä ostettaessa Tesla maksaa 53 990 euroa ja Polestar 3 noilla edellämainituilla varusteilla 97 100 euroa. 80% kalliimpi auto on siis halvempi liisata :think: Leasingmaksu taitaa olla pienempi kuin nykyisen kulkupelin arvonalenema ja ja polttoainekulut yhteensä :cigarbeye:

Leasing-käyttäjänä ei tarvitsisi murehtia auton heikosta jäännösarvosta tai Polestarin talousvaikeuksista. Akun kuntoakaan ei tarvitse ajatella, joka kerta voi ladata pikalaturilla sataan prosenttiin. Koska autossa ei ole penniäkään kiinni ja renkaatkin kuuluvat hintaan voi muutenkin ajaa autoa säälimättä. Väärinkäytön aiheuttamat mahdolliset murheet ovat seruaavan omistajan ongelmia.

Lyökö tuollaisen Polestarin kanssa kätensä p*skaan? Olen tyytyväinen XC90:n ominaisuuksiin, ilmeisesti Polestar 3 on hieman vähemmän mukava mutta urheilullisempi sukulainen. Mitään isoa ylellisempää katumaasturia ei taida saada lähellekään samaan hintaan liisattuna?
15tkm/v on aika vähän kilsoja?
 
15tkm/v on aika vähän kilsoja?
Kyllä tuossakin on 15tkm/v liikaa. Autolla ajaminen on arkielämän suurimpia kärsimyksiä josta mielelläni luopuisin, mutta se ei toistaiseksi ole mahdollista. Viimeisen neljän vuoden aikana kilometrejä on kertynyt vuosittain hivenen alle 15 tkm. En näe tarvetta maksaa autoilusta yhtään enempää saadakseni istua peltilaatikossa entistä pidempiä aikoja :sick:
 
Harkinnassa Polestar 3 nykyisen Volvo XC90:n korvaajaksi. Paperilla auto vaikuttaa joiltain osin paremmalta (suorituskyky, käyttökulut, avaimettomuus), joiltain osin huonommalta (takatilat, aurinkoverhon puute, istuinmateriaalit). Suurin syy kiinnostukseen on kuitenkin yksityisleasingin hinnoittelu. 24 kk ja 15 000 km vuodessa maksaa 909 euroa kuukaudessa (+vakuutukset). Hinta on maltillinen huomioiden että autoon tulee mukaan sekä pilot- että plus-varustepaketit.

Vertailun vuoksi Teslan Model Y long rangen leasing samoilla ehdoilla maksaa 963 euroa kuukaudessa. Käteisellä ostettaessa Tesla maksaa 53 990 euroa ja Polestar 3 noilla edellämainituilla varusteilla 97 100 euroa. 80% kalliimpi auto on siis halvempi liisata :think: Leasingmaksu taitaa olla pienempi kuin nykyisen kulkupelin arvonalenema ja ja polttoainekulut yhteensä :cigarbeye:

Leasing-käyttäjänä ei tarvitsisi murehtia auton heikosta jäännösarvosta tai Polestarin talousvaikeuksista. Akun kuntoakaan ei tarvitse ajatella, joka kerta voi ladata pikalaturilla sataan prosenttiin. Koska autossa ei ole penniäkään kiinni ja renkaatkin kuuluvat hintaan voi muutenkin ajaa autoa säälimättä. Väärinkäytön aiheuttamat mahdolliset murheet ovat seruaavan omistajan ongelmia.

Lyökö tuollaisen Polestarin kanssa kätensä p*skaan? Olen tyytyväinen XC90:n ominaisuuksiin, ilmeisesti Polestar 3 on hieman vähemmän mukava mutta urheilullisempi sukulainen. Mitään isoa ylellisempää katumaasturia ei taida saada lähellekään samaan hintaan liisattuna?
Huomioi, että XC90 ja P3 on ihan eri kokoluokan ja segmentin autoja.
 
Kyllähän P3 on muutoin ihan samaa kokoluokkaa XC90:n kanssa, se on vaan joku 15 senttiä peräpäästä lyhyempi ja jonkun verran matalampi. Täysin sama alusta kuin EX90:ssä kuitenkin. Tavaratilassa siis lähinnä huomaa eron.
 
Kyllähän P3 on muutoin ihan samaa kokoluokkaa XC90:n kanssa, se on vaan joku 15 senttiä peräpäästä lyhyempi ja jonkun verran matalampi. Täysin sama alusta kuin EX90:ssä kuitenkin. Tavaratilassa siis lähinnä huomaa eron.
Mittausteni mukaan Polestar 3:n tavaratila on yhtä leveä mutta 20 cm lyhyempi, eikä takapenkkejä voi valitettavasti siirtää eteenpäin toisin kuin Volvossa. Näyttää pahasti siltä etteivät aikuisten laskettelusukset mahdu tavaratilaan :facepalm: Tavaratilan mataluus ei niin haittaa, harvemmin tulee lastattua auto kattoon saakka. Takapenkillä molemmissa on tilaa riittävästi kolmelle perheenjäsenelle matkustaa mukavasti. Kolmatta penkkiriviä olen tarvinnut hyvin harvoin. Eli minun käyttötarkoituksiini Polestar 3 on tiloiltaan 95% riittävä verrattuna Volvoon.
 
Kyllä tuossakin on 15tkm/v liikaa. Autolla ajaminen on arkielämän suurimpia kärsimyksiä josta mielelläni luopuisin, mutta se ei toistaiseksi ole mahdollista. Viimeisen neljän vuoden aikana kilometrejä on kertynyt vuosittain hivenen alle 15 tkm. En näe tarvetta maksaa autoilusta yhtään enempää saadakseni istua peltilaatikossa entistä pidempiä aikoja :sick:
Miten tämän näkemyksen omaava on tilaamassa +80 000e autoa?
 
Miten tämän näkemyksen omaava on tilaamassa +80 000e autoa?
94 400 euroa näyttäisi olevan listahinta samoilla varusteilla. Mutta sama hinta kaikille, kallista vain köyhille. Väitän että käytän suhteessa vähemmän varallisuudestani autoiluun kuin 99% sähköautoilijoista. Paskalla autolla ajaminen närästää vielä enemmän kuin vähemmän huonolla ajaminen.

Edit: todettakoon siis vielä että harkitsemani leasing on siis halvempi kuin Teslan Model Y nelivedon leasing. Kuinka tyhmä voikaan olla ihminen joka ottaa tuollaisen Teslan romun leasingilla :cigarbeye:
 
Viimeksi muokattu:
Asiaton käytös
Takaisku on kylla sellainen raittiin kevat tuulen puhallus keskella hikisten norttien keppi jumppaa.

Edit: eika vittu tarvi bannata taman takia vaikka hiukan keskustelen keskustelijoista. Kunhan kehun kanssa keskustelijaa.
 
15tkm/v on aika vähän kilsoja?
Se on 15000km. Se voi olla joko vähän, paljon tai sopivasti. Riippuu ihan tarpeista.

Miten tämän näkemyksen omaava on tilaamassa +80 000e autoa?
Varmaan koska haluaa minimoida autoilusta aiheutuvaa kärsimystä?

Moni autoilua rakastava suorastaan kiduttaa itseään jollain 50v ikäisillä klassikoilla, joissa ajamisen mukavuus vastaa about vesikidutusta, joten en ihmettele yhtään.


Katselen Pollen liisareita itsekin ja jäännösarvot on arvioitu realistisemmin täällä Sveitsissä - kk-erät ovat luokkaa 1400€/kk 100k autolle.
 
Viimeksi muokattu:
Sain tarjouksen siitä 49k€ sisältäen talvirenkaat vanteilla. Oli kaupanteko aika lähellä sen kanssa.

Mä ostin AWD GT-line Premium Packilla + kattoluukulla ja koukulla + renkailla kaikilla kun siihen sai 0,99 % rahoituksen ja 10 k€ hinnasta pois faceliftin alla. Tai siis sain 14 k€ enempi vaihtoautosta, kuin muualla ja 10 k€ tuli maahantuojalta liikkeelle "apuja" tuon rahoituskoron ja olemattomien varustehintojen lisäksi. Rahoitus ym. huomioiden ei eronnut juurikaan Editionista, koska siitä ei ois voinut hyvittää sinne päinkään ja korkeampi korko. Vaikka sinällään Premium packilla ja talvirenkailla hinnaksi tuli paljon, niin väliraha ratkaisee.
 
Moni autoilua rakastava suorastaan kiduttaa itseään jollain 50v ikäisillä klassikoilla, joissa ajamisen mukavuus vastaa about vesikidutusta, joten en ihmettele yhtään.

Makuasia. En kyllä tunne yhtään henkilöä jolle ainoa auto olisi 70-luvulta. Kesäautoina ovat. Ja ajamisen kokevat todennäköisesti enemmän minilomana kuin kidutuksena. Ja yleensä klassikko on klassikko syystä.

Onhan noi vanhat enemmän ”ajajan autoja” ja tuntuma tiehen parempi kuin missään uudessa autossa vaikka lataisi satoja tonneja tiskiin. Eikä adhd piipitä mistään! Ne piipittimet vasta aiheuttavatkin stressiä. Taisi ”valot jäi päälle” varoittimetkin tulla enimmäkseen vasta kasarilla?

Muuten noissa ei ole sinänsä mitään parempaa kuin uusissa autoissa. No ehkä joku nostalgia aspekti jos sitä arvostaa. Ja klassikon arvo (yleensä ) nousee, kai sekin on etu jos ei halua polttaa rahaa uuteen (sähkö)autoon.
 
Sinänsä erikoista ajattelua perustella tehokkuutta turvallisuudella. Ymmärrän kyllä sen näkökulman, mutta miksi tehokkaammat autot ja moottoripyörät ovat kalliimpia vakuuttaa jos ne olisivat turvallisempia?
Vähän puuttu se millaisiin turvallisuus perusteluihin vittaat.

Sähkiksiä markkinoidaan tehokkuudella ja turvallisuus on ns hyväksytty perustelu, vs tällä tapat tehokkaammin.

Tehokkuutta markkinoimalla tapetaan myös boomereiden yksi kynnys, mielikuva kun ne ensimmäisen sukupolven sähkikset oli painavia nuhaisia. joku postin jakaja kertoi essolla.

Toinen on sitten suomalaisten halu peräkärryvalmiuteen, vaikka se nyt ei ihan seuraa sähkiksen tehoja, mutta tiedostettu asia ettei kaikkiin sähkiksiin sitä saa, toinen myös se että osassa kantavuus heikko. (siis näillä ei sinänsä teko tehojen kanssa, mutta hyvä keino sumuttuu)

Se toki tosiasia että tehoa nyky sähkiksissä on riittävästi, mikä kompensoi mahdollisen painoeron.

mutta miksi tehokkaammat autot ja moottoripyörät ovat kalliimpia vakuuttaa jos ne olisivat turvallisempia?
Tässä nyt varmaan mielikuva pirteiden "urheilu" versioiden vakuutuksista, eli minkä pistää tehon piikkiin, minkä käyttäjäprofiilin piikkiin. Siis henkilöautoissa. Moottoripyöriä en ehkä sähkiksiin vertaisi, en tiedä, mutta mahdollista että siellä enemmän henkilövahinkoja ihan sen takia että tottumaton tehokkaalla loukkaantuu.

Tosin on tehokkailla sähkiksilläkin tottumattomat romua aiheuttaneet.

Edit:
Siis yritin sanoa että samaa mieltä, turvallisuus on pelkkää markkinointia.

Siis tarkoitan että jos se perus arkisuoriskyky on luokkansa mukainen, eli satunnaiselle varovaiselle kuskilla ei tule mokaa ensimmäisessä risteyksessä. Mihin tämän päivän sähkikset pystyy järjestäin, eli ei dumpaa, ei hyydy lähdössä, hyvällä kelillä vs polttis
 
Varmaan koska haluaa minimoida autoilusta aiheutuvaa kärsimystä?

Moni autoilua rakastava suorastaan kiduttaa itseään jollain 50v ikäisillä klassikoilla, joissa ajamisen mukavuus vastaa about vesikidutusta, joten en ihmettele yhtään.
Kyllä mä sen ymmärrän. Edellisestä lauseesta vaan sai käsityksen, ettei kiinnostaisi upottaa autoiluun yhtään enempää rahaa kuin on välttämätöntä, mutta on kuitenkin ostamassa lähes 100 000e polestaria. Kunhan vain ihmettelin jos lähtökohta oli se, että vihaa autoilua ja haluaisi luopua autosta.
 
Kyllä mä sen ymmärrän. Edellisestä lauseesta vaan sai käsityksen, ettei kiinnostaisi upottaa autoiluun yhtään enempää rahaa kuin on välttämätöntä, mutta on kuitenkin ostamassa lähes 100 000e polestaria. Kunhan vain ihmettelin jos lähtökohta oli se, että vihaa autoilua ja haluaisi luopua autosta.
Kyse taisi olla siitä että autolla ajaminen suurimpia kärsimyksiä, ja minkä lisäämisestä ei halua maksaa lisää.
15 000km/ vuosi, auto kymppitonni vuosi + vakuutukset ja energia, taitaa mennä alle euron kilometri, ja ehkä se auto jonkin paikankin tarvii.

Luotto taksilla varmaan ihan houkuttelevaan hintaan pääsee, ja ei yllättäisi jos sellaisia palveluita käytetään, mutta yksilöstä tietämättä, niin monella on myös ajoja mitkä kaikesta huolimatta mielummin hoitaa omalla autolla. Perheellinen , tai ainakin osa perheellisistä voi tuupata osan ajoista muiden riesaksi. Ja tänäpäivänä oman auton ajo tarvetta vähentää parantuneet palvelut, päivittäis tavarat tuodaan kotiin, ruokalähetit, pakettilähetit, etä palvelut jne. Jos ei asu kasvukeskuksen ytimessä niin autoajamisen vastenmielisyys saattaa ylittää joukkoliikenteen käytön vastenmielisyyden ja vaikka sietäisi, niin sivummalla se tarjonta hiipunut. (osa taasen ajaa mielummin autolla, kuin käyttää joukkoliikennettä)
 
Viimeksi muokattu:
Ei sillä ole mitään väliä, koska nuo ostetaan perheiden kakkosautoiksi ja lataus hoidetaan kotona yöaikaan edullisella pörssisähköhinnalla.

Tää on saanut kyllä ajattelemaan i3:n päivittämistä vähän isompaan leaffiin, mutta koeajon jälkeen en halua i3:sta luopua ikinä, ainakaan leaffiin :D. 10vuotta tuli sillekin ikää jo, joista itselläni ollut 3 ongelmatonta :)

Mutta jos hinnat riittävästi tippuu chademon poistumisen myötä, niin voisi olla kyllä houkutteleva vaihtoehtojen lukujen puolesta
 
Luotto taksilla varmaan ihan houkuttelevaan hintaan pääsee, ja ei yllättäisi jos sellaisia palveluita käytetään, mutta yksilöstä tietämättä, niin monella on myös ajoja mitkä kaikesta huolimatta mielummin hoitaa omalla autolla.

Taksi olis varmaan monelle vähän ajavalle halvempi kuin kallis uusi monta tonnia kuukaudessa arvoaan polttava (sähkö)auto. Tosin jos on sosiaalisesti rajoittunut änkyrä tai rasisti taksin käyttö on haastavaa.
 
Taksi olis varmaan monelle vähän ajavalle halvempi kuin kallis uusi monta tonnia kuukaudessa arvoaan polttava (sähkö)auto. Tosin jos on sosiaalisesti rajoittunut änkyrä tai rasisti taksin käyttö on haastavaa.
Varmasti olisi halvempi, mutta myös selvästi rajoittavampi. Kaikki menot pitäisi suunnitella jonkun verran etukäteen ja saatavuus on hyvä vain kaupunkialueella.
 
Taksi olis varmaan monelle vähän ajavalle halvempi kuin kallis uusi monta tonnia kuukaudessa arvoaan polttava (sähkö)auto. Tosin jos on sosiaalisesti rajoittunut änkyrä tai rasisti taksin käyttö on haastavaa.
Tässä se auto maksoi reilun 900€ kuussa (*, 15 000 vuotuisilla kilometreillä. Jos hinta pomsahtaa useampaan tonniin, niin sillä rahalla saa jo monenlaista taksi sopparia, ja voi kuskiakin valita.

(*
Pieni aukko jäi, onko jotain jäänösarvoa, mutoiltu linkissä muotoon "realisointipalvelua", mutta ymmärsin että postauksesta että autonjäännösarvo riski on liisari yhtiöllä.

Varmasti olisi halvempi, mutta myös selvästi rajoittavampi. Kaikki menot pitäisi suunnitella jonkun verran etukäteen ja saatavuus on hyvä vain kaupunkialueella.
Viidenminuutin herätelähtö, voi tehdä tiukkaa jos ei ole sopinut että auto päivystää pihassa tai tuntumassa.
Niitä sopimuksia on missä isolla prosentilla luvataan auto nopeasti, kotiin vain tilausnappi, niin auto tulee pihaan odottaan. Tietenkin jos se kartano on jossain kaukana kaikesta niin pitää sopia jonkin paikallisen kanssa, muutamalla tonnilla kuussa joku paikallinen voi ympärille rakentaa muutakin touhua.

Jos se ajaminen on toiseksi kauheinta elämässä, niin pikkuisen kyllä valmis sietään pienen odotuksen, jos päähänpisto lähtö tulee, keskiverto hepulla ajatuksesta lähtöön menee yleensä joku aika, tai se ei ole ongelma.

Tässä olisi luokkaa tonni kuussa, toistatuhatta km ajoa, niin se ei mene ihan kaikilla taksihinnoilla.
 
Viimeksi muokattu:
The potential for espionage by Chinese electric cars raises concerns at NATO member Norway's military bases

Pahoittelut maksumuurista, mutta ihan mielenkiintoinen artikkeli kuinka kiinalaisvalmisteiset sähköautot voivat olla potentiaalinen tietoturvauhka nyt ja tulevaisuudessa.
Onkos tuosta suomenkieliestä versiota. (jos tuo käännös versio, tuo ei kai tarvi maksullista tilausta tällähetkellä)
Lyhyesti kai sitä pohdintaa että siviili sähköautojen salliminen tukikohdan sisällä sisältää riskejä, eli jos ja kun niissä on kameraa, kaikenlaista kyvykkyyttä ja ne pilvipalvelut, eli auto on yhteydessä autonvalmistajan/autovalmistajan kumppaneiden järjestelmiin ja niissä autoissa on kyvykkyys.

Kiina kai tuossa tarinan houkuttimena, tahona joka on kovasti kiinnostunut länsimaisista kohteista. ja kiinalaisissa autoissa on ihan tehdas valmiina yhteydet auki kiinalaisiin systeemeihin. Ja osa valmistajista on suoraan systeemin omistamia.

Mutta vähän laajemmin, osassa sähköautoja on niitä kameroita ja kuvailevat, talentavat sen tarkemmin miettimättä kuinka hyväksyttävää se on.
 
Onkos tuosta suomenkieliestä versiota. (jos tuo käännös versio, tuo ei kai tarvi maksullista tilausta tällähetkellä)
Lyhyesti kai sitä pohdintaa että siviili sähköautojen salliminen tukikohdan sisällä sisältää riskejä, eli jos ja kun niissä on kameraa, kaikenlaista kyvykkyyttä ja ne pilvipalvelut, eli auto on yhteydessä autonvalmistajan/autovalmistajan kumppaneiden järjestelmiin ja niissä autoissa on kyvykkyys.

Kiina kai tuossa tarinan houkuttimena, tahona joka on kovasti kiinnostunut länsimaisista kohteista. ja kiinalaisissa autoissa on ihan tehdas valmiina yhteydet auki kiinalaisiin systeemeihin. Ja osa valmistajista on suoraan systeemin omistamia.

Mutta vähän laajemmin, osassa sähköautoja on niitä kameroita ja kuvailevat, talentavat sen tarkemmin miettimättä kuinka hyväksyttävää se on.

En ihan heti löytänyt, mutta nyt se löytyi: Kiinalaisten sähköautojen vakoilupotentiaali herättää huolta Norjan sotilastukikohdissa
 
Taksi olis varmaan monelle vähän ajavalle halvempi kuin kallis uusi monta tonnia kuukaudessa arvoaan polttava (sähkö)auto. Tosin jos on sosiaalisesti rajoittunut änkyrä tai rasisti taksin käyttö on haastavaa.
Taksi Helsingin hinnastoa kun katsoo niin kyllähän siitä hiukan hintaa tulee.
Olettamat: keskiverto matka 50 km, keskinopeus 50 kmh.
Aloitusmaksu 1650 €
Kilometrit: 16500 €
Minuutit: 19800 €
Total: 37950 €

On tuo ehkä leasinkiakin kalliimpi tapa harrastaa.

Ehkä se 5k€ Leaffi voisi olla hyvä jos autoista ei tykkää ja haluaa päästä halvalla.
 
Lataushäviöistä asiaa, isoja eroja.

Siinä mielessä tuo juttu on tuubaa että lataushäviöt ovat kyllä mukana wltp-kulutuslukemissa. Juuri sen takia wltp-rangea ei saada kun jaetaan akun nettokapasiteetti wltp-kulutuksella.
 
Sähköauton lataamisen yhteydessä tapahtuvat energiahäviöt ovat jopa yli 30€a.

https://www.is.fi/autot/art-2000010699662.html
En tiedä mistä luvun pomit, mutta artikkelissa mainittin lataushäviö 0,5%-30% jossa ääripäät ei kuvaa tyypilistä.
Testasivat siis 22kW AC latausta, ja ilmeisesti vältellen muuta kulutusta, esim lämmitystä, vaan hakivat häviöitä. Mittauksen luetettavuudesta ei pahemmin arivoitu, 0,5% on aika raju, no myös tuo 30%

Jos €a oli joku € per vuosi , niin euroiksi nuo voi muuttaa, BMW Ix 105kWh lataamiseen oli mennyt yli 125kWh, eli 20kWh, 22kWh lataus hinnoilla voi saada monenlaisia tuloksia.

Vähän jäi nyt artikkellin sanavalinnoista mieleen että miten olivat mittaileet. auton ja laturin kertomaan ilmeisesti turvauduttu.
 
Supra- (ei Toyota) johteet poistavat tai ainakin vähentävät tulevaisuudessa noi häviöt. Niissä on ollut kovaa kehitystä viime vuosina.
 
Supra- (ei Toyota) johteet poistavat tai ainakin vähentävät tulevaisuudessa noi häviöt. Niissä on ollut kovaa kehitystä viime vuosina.
En nyt tiedä missä määrin nuo auttaisvat AC-DC -muunnoksen häviöihin ja pikaisen googlauksen perusteella vaativat edelleen -135C tai sitä kylmempiä lämpötiloja eli en pidättelisi hengitystä tuon kanssa.
 
Supra- (ei Toyota) johteet poistavat tai ainakin vähentävät tulevaisuudessa noi häviöt. Niissä on ollut kovaa kehitystä viime vuosina.
Moottorit ?
Suprajohde hype on lähes kuollut, joten mennyt moiset uutiset kokonaan ohi, korkean lämpötilan käyttökelpoiset suprajohteet olisi harppaus siellä voimalinjan loppupäässä, moottoripuolella, ja vähän monessa muussakin paikkaa. Siksi vähän epäilen lähdettäsi, tai en nyt ihan vielä pidätä hengitystä kommenttisi johdosta. :-)

Latauspuolelle, tehon ohjauksessa jos sitä meinasit, niin varmaan sielläkin, mutta jos uskotaan testiin,niin pienimmät jo niin pieniä että lämpöä syntyy muuallakkin kuin jossain keloissa, kennoissa, puolijohteissa.
 
Suprajohteet ei taida vaikuttaa itse akussa tapahtuvaan häviöön eli siihen kemialliseen reaktioon joka tapahtuu ladatessa Litium-ioni akkua joka tuottaa lämpöä. Myöskään AC-DC häviöön en näe että olisi vaikutusta. Kaapelin resistanssin vuoksi tapahtuva häviö kyllä ratkeaisi tuolla mutta puhutaanko vain promilleista mikä häviää kaapelissa?
 
En nyt tiedä missä määrin nuo auttaisvat AC-DC -muunnoksen häviöihin ja pikaisen googlauksen perusteella vaativat edelleen -135C tai sitä kylmempiä lämpötiloja eli en pidättelisi hengitystä tuon kanssa.

Uusilla yhdisteillä on onnistunut jopa huoneenlämmössä. ”Pieni” haaste siinä on vielä että paineen pitää olla siinä tapauksessa ns. helvetillinen. Mutta kehitys kehittyy ja näissä häviöissä on hyvä kehityskohde.
 
En tiedä mistä luvun pomit, mutta artikkelissa mainittin lataushäviö 0,5%-30% jossa ääripäät ei kuvaa tyypilistä.
Testasivat siis 22kW AC latausta, ja ilmeisesti vältellen muuta kulutusta, esim lämmitystä, vaan hakivat häviöitä. Mittauksen luetettavuudesta ei pahemmin arivoitu, 0,5% on aika raju, no myös tuo 30%
Tuo 30% kuulostaa kyllä aika hurjalta. 22 kW latauksessa siis yli 6,6 kW menee lämpönä. Sehän vastaa ja kohtuullisen kokoista saunan sähkökiuasta. Alkaisi autotallissa olla melkoisen kuuma jos tuollainen 6,5 kW kiuas hehkuu siellä monta tuntia putkeen. Saunassakin se sentään on välillä pois päältä. Energiaa menisi akkuun vajaat 15,5 kW eli 80 kWh akun lataamiseen menisi yli 5 tuntia, ja koko tämän ajan kiuas hehkuisi täysillä. Vähän pistää epäilyttämään.
 
Tuo 30% kuulostaa kyllä aika hurjalta. 22 kW latauksessa siis yli 6,6 kW menee lämpönä. Sehän vastaa ja kohtuullisen kokoista saunan sähkökiuasta. Alkaisi autotallissa olla melkoisen kuuma jos tuollainen 6,5 kW kiuas hehkuu siellä monta tuntia putkeen. Saunassakin se sentään on välillä pois päältä. Energiaa menisi akkuun vajaat 15,5 kW eli 80 kWh akun lataamiseen menisi yli 5 tuntia, ja koko tämän ajan kiuas hehkuisi täysillä. Vähän pistää epäilyttämään.
Eiväthän nuo luvut tosiaan järkeviä ole. Toisessa ääripäässä sitten Aiways 0,5% häviöllä ja rohkenen epäillä että noin hyvään hyötysuhteeseen ei ole päästy edes labrassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 331
Viestejä
4 885 262
Jäsenet
78 799
Uusin jäsen
Ruskeapala

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom