Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
654
Ollut kyllä itselle pettymys tämä auton vaihto. Edellinen auto oli Golf mk7.5 2018, jossa oikeastaan kaikki oli paremmin mitä tässä nykyisessä sähköautossa Cupra Born 77kWh e-boost impulsissa.

(Pistetään nyt tänne muutama huomio/asia mikä ärsyttää: avaimeton kulku, ei aina avaa kun käden laittaa kahvaan, lukkoon menee kyllä aina, Cuprassa ei mahdollisuutta avata ovia jo autoa lähestyttäessä. Ratin haptiset nappulat :facepalm:. Toinen pyyhkijöistä jäätyi kiinni tuulilasiin ja vain toinen pyyhkesi. Travel assist pimputtaa turhan usein ota ohjaus hallintaan vaikka pidän kiinni ratista. Peruutuskamera aina paskainen, Golfissa se oli siellä logon alla piilossa ja tuli näkyviin ainoastaan tarvittaessa, aina puhdas ja kuvanlaatu parempi. Android auto yhdistyy ja välillä ei, turhan usein tarvii bootata infotaimentti. Valaistus puuttuu infotaimentin liukukytkimistä. Oikea takaovi ei aukea aina lukosta. Isot A-pilarit, peittää näkyvyyttä tehokkaasti. Etupään jousitus pitää erikoista kolinaa tietyissä kuopissa ja sisustassa jokin rapisee. Tehtaalla unohtunut laittaa apukuskin ovenkahvan taakse kuuluva muovi.
Penkit ja hud on vain parempaa mitä Golffissa oli :sad:)

Edit. Lisätään vielä ainainen ok:n painaminen näytöstä kun autoon menee. Ajotilan valinta pitää tehdä joka kerta, ei muista mikä viimeksi ollut käytössä. P:n painaminen sammuttaa auton, ei voi vain nousta pikaisesti autosta ja palata takaisin. Peilien lämmitys pitää aina pyörittää nappulasta erikseen päälle. Fyysisten nappuloiden puute, olis edes äänenvoimakkuus nuppina, antais jo paljon anteeks. Varmaan on vielä jotain muutakin, mut nää tuli nyt nopeasti mieleen...

Edit2. Unohtui vallan haukkua nuo jarrut, onhan ne huonot, liukkaalla rupeaa aluksi tarjoamaan perää, kun jarruttaa vain taka-akselilla. Poljinta pitää painaa syvälle, jotta pysähtyy nopeasti, sohjossa/liukkaalla ei auta edes kovaa painaminen, auto vain menee. Itsellä nokian kitkat 215/45 20" kuullut että nastat toimisi paremmin näissä...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Ollut kyllä itselle pettymys tämä auton vaihto. Edellinen auto oli Golf mk7.5 2018, jossa oikeastaan kaikki oli paremmin mitä tässä nykyisessä sähköautossa Cupra Born 77kWh e-boost impulsissa.
Avaa vähän enemmän tätä. Edes jotain pääkohtia mitkä ärsyttävät.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Muokkasin viestiin...
Kuulostaa kyllä aika huonolta osa näistä ”ominaisuuksista”. Tuokin auto kuitenkin maksaa rahaa muistanko oikein että yli 40k€? Kyllä siihen hintaan edes tuo avaimeton kulku saisi toimia moitteettomasti.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
654
Kuulostaa kyllä aika huonolta osa näistä ”ominaisuuksista”. Tuokin auto kuitenkin maksaa rahaa muistanko oikein että yli 40k€? Kyllä siihen hintaan edes tuo avaimeton kulku saisi toimia moitteettomasti.
Tuon auton hinta on hieman yli 50k€, Golffi taisi maksaa 35k€.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 147
Seatin oven avausmekanismissa on ongelmia noissa kaikissa bensamalleissakin. Ongelmia tulee kun tulee vähän kylmempää. Hassusti jos infotainment on rikki (radiot yms. eivät toimi) niin ovenavausmekanismi rupeaa toimimaan vakaasti. Kaverilla tuli vain vastaan, kun huollossa päivittivät softat ja tämän jälkeen infotainment ei enää toiminut (ilmeisesti sieltä hajosi oikeasti jotain samalla tai sitten vain softaa, vaikea sanoa). Siihen asti kenkkuilleet ovenkahvat rupesivat toimimaan ja toimivatkin hienosti koko sen ajan kunnes pääsi uudelleen huoltoon.

Noissa normimalleissa ne lähtevät toimimaan luotettavasti (ainakin Leonissa) taas kun kevät tulee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 045
Ollut kyllä itselle pettymys tämä auton vaihto. Edellinen auto oli Golf mk7.5 2018, jossa oikeastaan kaikki oli paremmin mitä tässä nykyisessä sähköautossa Cupra Born 77kWh e-boost impulsissa.

(Pistetään nyt tänne muutama huomio/asia mikä ärsyttää: avaimeton kulku, ei aina avaa kun käden laittaa kahvaan, lukkoon menee kyllä aina, Cuprassa ei mahdollisuutta avata ovia jo autoa lähestyttäessä. Ratin haptiset nappulat :facepalm:. Toinen pyyhkijöistä jäätyi kiinni tuulilasiin ja vain toinen pyyhkesi. Travel assist pimputtaa turhan usein ota ohjaus hallintaan vaikka pidän kiinni ratista. Peruutuskamera aina paskainen, Golfissa se oli siellä logon alla piilossa ja tuli näkyviin ainoastaan tarvittaessa, aina puhdas ja kuvanlaatu parempi. Android auto yhdistyy ja välillä ei, turhan usein tarvii bootata infotaimentti. Valaistus puuttuu infotaimentin liukukytkimistä. Oikea takaovi ei aukea aina lukosta. Isot A-pilarit, peittää näkyvyyttä tehokkaasti. Etupään jousitus pitää erikoista kolinaa tietyissä kuopissa ja sisustassa jokin rapisee. Tehtaalla unohtunut laittaa apukuskin ovenkahvan taakse kuuluva muovi.
Penkit ja hud on vain parempaa mitä Golffissa oli :sad:)

Edit. Lisätään vielä ainainen ok:n painaminen näytöstä kun autoon menee. Ajotilan valinta pitää tehdä joka kerta, ei muista mikä viimeksi ollut käytössä. P:n painaminen sammuttaa auton, ei voi vain nousta pikaisesti autosta ja palata takaisin. Peilien lämmitys pitää aina pyörittää nappulasta erikseen päälle. Fyysisten nappuloiden puute, olis edes äänenvoimakkuus nuppina, antais jo paljon anteeks. Varmaan on vielä jotain muutakin, mut nää tuli nyt nopeasti mieleen...
Enyaqissa aika samoja juttuja:
-Kahvat avaa mutta ei lukita
-Travel assistia käyttäessä rattia pitää puristaa epänormaalin kovaa. Ratti menee mulla vaihtoon, en tiedä vaikuttaako tohon.
-Tässä oikeat napit ja ne toimii hyvin
-Peruutuskamerassa on pesuri joka toimii hyvin
-etupää kolisee, huollon mukaan normaalia, olen ajanut kolmea ja kaikki on kolissut
-näissä myös takajousitus paukauttaa kovaa välillä
-sama ärsyttävä juttu että auto sammuu aina kun nousee penkiltä vaikka se start/stop nappikin olisi
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
654
Enyaqissa aika samoja juttuja:
-Kahvat avaa mutta ei lukita
-Travel assistia käyttäessä rattia pitää puristaa epänormaalin kovaa. Ratti menee mulla vaihtoon, en tiedä vaikuttaako tohon.
-Tässä oikeat napit ja ne toimii hyvin
-Peruutuskamerassa on pesuri joka toimii hyvin
-etupää kolisee, huollon mukaan normaalia, olen ajanut kolmea ja kaikki on kolissut
-näissä myös takajousitus paukauttaa kovaa välillä
-sama ärsyttävä juttu että auto sammuu aina kun nousee penkiltä vaikka se start/stop nappikin olisi
Cuprassakin on kyllä pesuri kameralle, mutta on kytketty samaan kuin takalasinpyyhin, eli hieroo samalla paskaista takalasia.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Ai se on niinkin kallis. Mikähän tuon kokoluokan auton saa maksamaan noin paljon?
Eikö tuon listahinnoittelu ole linjassa konsernin VW hintojen kanssa.

Korona-Ukraina nostatti listahintoja -> toimitusajat pitkiä. ja vähän myös ne tukienosumiset vaikuttaa.

Se sitten eriasia millä hinnalla ja ehdoilla kauppaa tehdään nyt ja myöhemmin.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 528
Kyllä tunnuin tekevän oikean päätöksen kun en hommannut MEB pohjaista autoa. Ei tuntunut ID3, ID4 eikä Enyaq hyviltä ja ihan hyvä, koska nuo M4kken parit tekniset huomiot oli itellä noita MEB pelejä potkiessa ja kokeilless pinnassa. Kaikkea pientä itseä ärsyttävää oli saatu tehtyä Enyaqiinkin, vaikka se noista on eniten auton oloinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 045
Kyllä tunnuin tekevän oikean päätöksen kun en hommannut MEB pohjaista autoa. Ei tuntunut ID3, ID4 eikä Enyaq hyviltä ja ihan hyvä, koska nuo M4kken parit tekniset huomiot oli itellä noita MEB pelejä potkiessa ja kokeilless pinnassa. Kaikkea pientä itseä ärsyttävää oli saatu tehtyä Enyaqiinkin, vaikka se noista on eniten auton oloinen.
Itsekin kuvittelin että kyllä nyt (viimevuonna) sähköautoista pitäisi lastentaudit olla pois mutta taitaa kaikissa olla vähän ”laittamista” vielä. Ei ehkä ole millään merkillä vieläkään pakettia missä kaikki olisi onnistunut.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 255
Mites Mersut? Ei oo paljo itkua niistä kuulunut? Kai? Vai onko kellään vara ostaa?
Kalliita ne on ainakin esim. Model Y verraten. Ja ainakin EQE niin pikkukotteron kontti. EQS vissiin toimii, mutta kallis.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 045
Mites Mersut? Ei oo paljo itkua niistä kuulunut? Kai? Vai onko kellään vara ostaa?
Kalliita ne on ainakin esim. Model Y verraten. Ja ainakin EQE niin pikkukotteron kontti. EQS vissiin toimii, mutta kallis.
On niissäkin hassuja juttuja kuten EQB ei saa koukkua mutta EQA saisi. EQC taas aika pieni ja sitten tietty ne hinnat karkaa aika pitkälle.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 024
Mites Mersut? Ei oo paljo itkua niistä kuulunut? Kai? Vai onko kellään vara ostaa?
Kalliita ne on ainakin esim. Model Y verraten. Ja ainakin EQE niin pikkukotteron kontti. EQS vissiin toimii, mutta kallis.
Model Y:n ja Mersun vertaaminen on vähän kuin Daciaa vertaisi Bemariin.
Valmistajilla on omat lähetymiskulmat asioihin, Tesla ei menisi läpi Mersun spekseissä. Äänieristys, maalin laatu, paneelien sovitus, sisustan laatu yms. Ostamalla Mersun saat edes jotain edellä mainituista...
Edit: Mersussa on myös alusta, Teslassa ei.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 320
Itsekin kuvittelin että kyllä nyt (viimevuonna) sähköautoista pitäisi lastentaudit olla pois mutta taitaa kaikissa olla vähän ”laittamista” vielä. Ei ehkä ole millään merkillä vieläkään pakettia missä kaikki olisi onnistunut.
Bemarin i4 ei ainakaan mitään ihmeempiä ole kuulunut? Toimii kesät ja tm talvitestin perusteella erinomaisesti myös talvet?
Onhan se kallis ja takatiloiltaan ahdas mutta "coupe" bemarit nyt harvoin on muutenkaan mitään tilaihmeitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 045
Bemarin i4 ei ainakaan mitään ihmeempiä ole kuulunut? Toimii kesät ja tm talvitestin perusteella erinomaisesti myös talvet?
Onhan se kallis ja takatiloiltaan ahdas mutta "coupe" bemarit nyt harvoin on muutenkaan mitään tilaihmeitä.
Jos tuo koko ei häiritse niin bemarit on aika vakuuttavia. Joku Toyota tyyppinen dc latausten rajoitus jossain taisi olla, olikohan juuri i4?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 320
Model Y:n ja Mersun vertaaminen on vähän kuin Daciaa vertaisi Bemariin.
Valmistajilla on omat lähetymiskulmat asioihin, Tesla ei menisi läpi Mersun spekseissä. Äänieristys, maalin laatu, paneelien sovitus, sisustan laatu yms. Ostamalla Mersun saat edes jotain edellä mainituista...
Edit: Mersussa on myös alusta, Teslassa ei.
Melkoisesti muuttunut meininki sähköautojen aikakaudella. Polttisaikana kun olisi verrannut primeraa ässämersuun ja meinannut että ainoa ero on hinta olisi ollut jengillä naurussa pitelemistä mutta sähkiksissä modelY vs EQS on ihan ok :lol:
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 762
Laatuvaikutelma-asetelma muuttuu sähköautojen kanssa vs. polttikset. Voimalinjoissa on enää vähän eroa ja softan merkitys kasvanut. Muut tekijät lienevät ennallaan.

En vertaisi EQS:ää (tai muutakaan isoa mersua tai bemaria) ja MY:tä keskenään. Lähdetään vaikka siitä, että Teslaan pitäisi ensiksi saada kunnon etupenkit ja sakujen E-sekmentin premiumautojen hiljaisuus. Ajettavuuttakin saa parantaa. Ei Tesla tuolla voimalinjalla ja softalla kuitenkaan mikään corolla tai primera ole, ellei pelkällä sisustalla mitata.

Edit: Korjattu kirjoitusvirhe.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.09.2020
Viestejä
737
Ei kai Eqs ja Model y ole tarkoituskaan olla vertailukelpoinen kaksikko.
Model x vs Eqs valitsin model x:n (syynä hinta käytettynä -50% ja 7 istuinta + silti kivasti tavaratilaa).
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Kyllä tunnuin tekevän oikean päätöksen kun en hommannut MEB pohjaista autoa. Ei tuntunut ID3, ID4 eikä Enyaq hyviltä ja ihan hyvä, koska nuo M4kken parit tekniset huomiot oli itellä noita MEB pelejä potkiessa ja kokeilless pinnassa. Kaikkea pientä itseä ärsyttävää oli saatu tehtyä Enyaqiinkin, vaikka se noista on eniten auton oloinen.
Näissä vielä se lisäjännitys että millaisia kultakimpaleita :) niistä muotoutuukaan käytettyjen markkinoilla muutaman vuoden päästä,huoliiko niitä ainoastaan Caara vaihtoautona konserni uutukaisiin.
Itsekin kuvittelin että kyllä nyt (viimevuonna) sähköautoista pitäisi lastentaudit olla pois mutta taitaa kaikissa olla vähän ”laittamista” vielä. Ei ehkä ole millään merkillä vieläkään pakettia missä kaikki olisi onnistunut.
Tuo oli/on konsernin aloitus, moni polttis valmistaja ei ole vielä noinkaan pitkällä. Joten yllätys olisi ollut jos kaikki laakista onnistuisivat.

Se tosin hämmentää että sössitään niissä asioissa mitkä autonvalmsitajilla on vuosikymmenten kokemus.

Voin kuvitella myyntiosastoa ja kauppiaita että jaahan tälläinen tästä tuli. Näillä mennään muutamavuosia, no onneksi facelifitiin saadaa uusi väri ja vanteet.
Buzz sentäs onnistu kylmä kuin esikuvansa.
Onko näissä oletettavissa jotain katastrofaalista hajoamista vai miksi eivät kelpaisi? Tsi+dsg volkkaritkin kelpasivat vaikka tunnetusti tarvitsivat kaikki aika isoa remppaa pienehköillä kilsoilla.
Lisäjännityksellä tarkoitin sitä että emme tiedä tuleeko näistä haluttuja vai hylkijöitä, ja konserni ei ole maineessa joka halukkaasti kantaisi vastuuta. Eli merkistä ei kannata maksaa ylimääräistä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 320
Näissä vielä se lisäjännitys että millaisia kultakimpaleita :) niistä muotoutuukaan käytettyjen markkinoilla muutaman vuoden päästä,huoliiko niitä ainoastaan Caara vaihtoautona konserni uutukaisiin.
Onko näissä oletettavissa jotain katastrofaalista hajoamista vai miksi eivät kelpaisi? Tsi+dsg volkkaritkin kelpasivat vaikka tunnetusti tarvitsivat kaikki aika isoa remppaa pienehköillä kilsoilla.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
546
Itsekin kuvittelin että kyllä nyt (viimevuonna) sähköautoista pitäisi lastentaudit olla pois mutta taitaa kaikissa olla vähän ”laittamista” vielä. Ei ehkä ole millään merkillä vieläkään pakettia missä kaikki olisi onnistunut.
Hyundai-Kian kolmas sukupolvi (ev6/ioniq 5) on kyl tosi hienosti päässyt aikaisempien mallien lastentaudeista. Näkyy kyllä kysynnässäkin, saa odotella puolitoista vuotta toimitusta...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 045
Hyundai-Kian kolmas sukupolvi (ev6/ioniq 5) on kyl tosi hienosti päässyt aikaisempien mallien lastentaudeista. Näkyy kyllä kysynnässäkin, saa odotella puolitoista vuotta toimitusta...
Itsekkin odotan EV9 hintaa lompakko kädessä. Noiden pienempien kohdalla jos pieni koko ei jälleen häiritse mieleen tulee huonoksi haukuttu navi ilman kunnon reitinlaskentaa, keskivertoa kovempi(?) kulutus ja omana mutuna (pelkästään polttomoottori korealaisista kokokemuksta) varaosien saatavuus. Varaosia saa mutta vain marmorilta odotuksen jälkeen, vrt. yleisimmille esim. VAG osile löytyy 10 valmistajaa laajalla hintahaitarilla.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 147
Hmm... En tiedä kuinka rikki/toimimaton se ev6 yms. autoissa on, mutta tuskin kovin pahasti kun se omassa ladattavassa ceedissäkin toimii ihan ok. Ainoa epäluotettava omassa on etäajastus. Auton latauksen ajastuksen jos asettaa infonäytöstä niin homma toimii. Kännykästä asetettaessa se ainakin kahta profiilia käyttäessä ei jostain syystä aina lataakaan.

Siksi en latauksen ajastusta asetakaan koskaan sovelluksella vaan aina infonäytöstä. Latauksen kun saa tarvittaessa sovelluksella päälle saman tien niin halutessaan ja nämä toiminnot toimivat aina. Toki tästäkin on pari päivitystä sitten vain kokemuksia, koska ei ole tullut tosiaan hetkeen kännykällä ajastettua.

Mitä navigointiin tulee, niin mielestäni tuo on parantanut päivityksillä koko ajan. Reittiin kun saa syötettyä monia paikkoja samaan reittiin ja se toimii ihan hyvin. Aiemmin reitit olivat vähän heikommin valittuja, mutta nykyään mielestäni jo parempia. Latauspaikkojen priorisoinnista ja/tai niiden ja navigoinnin yhteistyöstä en sano mitään kun en ole sitä juurikaan käyttänyt (enkä ainakaan pariin päivitykseen muutenkaan) kun ladattavalla eivät ole niin relevantteja. Lähimpiä latauspaikkoja kun löytää kyllä. Sinänsä Android auton kautta saa toki plugsharea tai better route planneria käytettyä halutessaan.

OTA päivityksiäkin on aktivoitu vähitellen, tosin en koe usbitikun käyttämistä päivittämiseen ongelmana omassa (oman vuosiversion CEED ei käsittääkseni tue etäpäivitystä,tai ainakaan en ole etäpäivitystä vielä nähnyt, vaikka release notes ko. päivityksessä näin sanoivatkin).
 
Viimeksi muokattu:

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 636
Tämä "perinnemerkkien" mobiiliappien toimimattomuus on kyllä jotain uskomatonta. Volkkarillakin joutuu siitä ilosta maksamaan satasen vuodessa, rahalla saa vastineeksi sovelluksen josta ehkä lähtee komento perille, tai voi tulla virhe. Tyypillisesti sovellusta käynnistettäessä kyllä tilanne on se että "sinut on tietoturvasyistä kirjattu ulos". Puhumattakaan siitä miten käytettyyn autoon saadaan profiili tehtyä.

Jos joku Netflix, Spotify tms toimis yhtä huonosti niin eipähän olisi moiset enää markkinoilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
90
Tuntuu ainakin tuo etäkäyttö olevan vielä jatkuvasti rikki/toimimaton.
Jatkuvasti on tietty suhteellinen käsite. Oman lyhyehkön (reilu kuukauden ollut auto käytössä) kokemuksen perusteella Ioniq 5:ssä on etäkäyttö toiminut täydellisesti poislukien 2 ensimmäistä päivää kun auton sain, jolloin oli jotain maailmanlaajuista häikkää koko Bluelinkissä. Eihän tuo etäkäyttö ihan yhtä hyvä ole kuin aikaisemmassa Teslassa, mutta en nyt kuitenkaan jatkuvasti rikki olevaksi menisi tämän perusteella tuomitsemaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 045
Hmm... En tiedä kuinka rikki/toimimaton se ev6 yms. autoissa on, mutta tuskin kovin pahasti kun se omassa ladattavassa ceedissäkin toimii ihan ok. Ainoa epäluotettava omassa on etäajastus. Auton latauksen ajastuksen jos asettaa infonäytöstä niin homma toimii. Kännykästä asetettaessa se ainakin kahta profiilia käyttäessä ei jostain syystä aina lataakaan.

Siksi en latauksen ajastusta asetakaan koskaan sovelluksella vaan aina infonäytöstä. Latauksen kun saa tarvittaessa sovelluksella päälle saman tien niin halutessaan ja nämä toiminnot toimivat aina. Toki tästäkin on pari päivitystä sitten vain kokemuksia, koska ei ole tullut tosiaan hetkeen kännykällä ajastettua.

Mitä navigointiin tulee, niin mielestäni tuo on parantanut päivityksillä koko ajan. Reittiin kun saa syötettyä monia paikkoja samaan reittiin ja se toimii ihan hyvin. Aiemmin reitit olivat vähän heikommin valittuja, mutta nykyään mielestäni jo parempia. Latauspaikkojen priorisoinnista ja/tai niiden ja navigoinnin yhteistyöstä en sano mitään kun en ole sitä juurikaan käyttänyt (enkä ainakaan pariin päivitykseen muutenkaan) kun ladattavalla eivät ole niin relevantteja. Lähimpiä latauspaikkoja kun löytää kyllä. Sinänsä Android auton kautta saa toki plugsharea tai better route planneria käytettyä halutessaan.

OTA päivityksiäkin on aktivoitu vähitellen, tosin en koe usbitikun käyttämistä päivittämiseen ongelmana omassa (oman vuosiversion CEED ei käsittääkseni tue etäpäivitystä,tai ainakaan en ole etäpäivitystä vielä nähnyt, vaikka release notes ko. päivityksessä näin sanoivatkin).
En ole itse tosissaan käyttänyt koeajon jälkeen mutta olen antanut itseni ymmärtää että tuo ei osaa lisätä latauspysähdyksiä pitkälle reitille. Olikohan vielä niin että jos kauempaa reitiltä haluaa etsiä latureita pitää se tehdä vähän monimutkaisesti laittamalla piste johonkin ja etsiä sen lähistöltä löytyviä latureita. Joku asiaan vihkiytynyt varmaan korjaa jos meni pieleen mutta äkkiseltään kuulostaa että tämä paljon enemmän haukuttu MEB navi on aika paljon edellä.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
654
Cuprassa on tuo My Cupra appi ja se on kyllä toiminut mielestäni hyvin. Kerran on näyttänyt että auto on lukitsematta vaikka ovet olivat lukossa. Eihän tuossa nyt paljon toimintoja ole, ilmastointia siitä lähinnä tulee ajastettua ja se on toiminut aina.
 

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
974

Melkein tuplasti lisää energiatiheyttä per painokilo nykyisiin Li-ion akkuihin verrattuna. 1000+ km WTLP luvassa jo ihan kohtuukokoisella akullakin. Näin se kehitys kehittyy ja kohta saattaa päästä jo kusematta Lappiinkin.
Ehkäpä, mutta ei tuolla akulla: Shipping Prototypes to Select Customers This Year. :whistling:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044

Melkein tuplasti lisää energiatiheyttä per painokilo nykyisiin Li-ion akkuihin verrattuna. 1000+ km WTLP luvassa jo ihan kohtuukokoisella akullakin. Näin se kehitys kehittyy ja kohta saattaa päästä jo kusematta Lappiinkin.
-Toimiiko missä lämpötiloissa?
- Mikä on lataus / purkusyklien määrä / kestoikä muuten?
- Turvallisuus onnettomuustilanteissa?
- Käyttää valitettavasti litiumia, jonka hinta vain kasvaa..
 

j.l

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
395
Ehkäpä, mutta ei tuolla akulla: Shipping Prototypes to Select Customers This Year. :whistling:
Juu, no menee toki aikaa ennen kun näitä akkuja on oikeasti sähköautoissa markkinoilla. Mutta antaa osviittaa siihen mihin suuntaan sähköautot voivat tulevaisuudessa kehittyä varsinkin kun mietitään vaihtoehtoisia energiamuotoja.
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
355
Model Y:n ja Mersun vertaaminen on vähän kuin Daciaa vertaisi Bemariin.
Valmistajilla on omat lähetymiskulmat asioihin, Tesla ei menisi läpi Mersun spekseissä. Äänieristys, maalin laatu, paneelien sovitus, sisustan laatu yms. Ostamalla Mersun saat edes jotain edellä mainituista...
Edit: Mersussa on myös alusta, Teslassa ei.
Jep, täysin samoilla linjoilla. Myös turha verrata MEB-alustaisiakaan Mersuun - ainakaan E-sarjaan.

Tuohon Cupra Bornin kitinälistaan sellaista vielä mietin, että eihän noista oikeastaan mikään liity sähköiseen voimalinjaan. Vaan ihan vaan ko. merkin / konsernin valintoihin ja tapaan. Esimerkiksi nuo hipaisukytkimet on vain nyt trendin mukaisia ja niistä täysin samaa mieltä, että aivan karmeita.

Eikä noissa etähallinnoissa yms palikoiden toimivuudessa ehkä ole edes se isoin kipu: Tesla Model 3 Hacked in Less Than 2 Minutes at Pwn2Own Contest
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 180
Tuohon Cupra Bornin kitinälistaan sellaista vielä mietin, että eihän noista oikeastaan mikään liity sähköiseen voimalinjaan. Vaan ihan vaan ko. merkin / konsernin valintoihin ja tapaan. Esimerkiksi nuo hipaisukytkimet on vain nyt trendin mukaisia ja niistä täysin samaa mieltä, että aivan karmeita.
Tässä varmaan markkinointiosasto saanut tahtonsa läpi jostain kumman syystä, pitää saada mahdollisimman "futuristinen" auto jossa kaikki uutta ja hienoa. Noh, tämä tulee korjautumaan jossain kohtaa, ID2:ssahan noita ei taida enään olla. Idioottimainen päätös ja vastuun kantaa silloinen toimari eli Diess loppupeleissä.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
654
Jep, täysin samoilla linjoilla. Myös turha verrata MEB-alustaisiakaan Mersuun - ainakaan E-sarjaan.

Tuohon Cupra Bornin kitinälistaan sellaista vielä mietin, että eihän noista oikeastaan mikään liity sähköiseen voimalinjaan. Vaan ihan vaan ko. merkin / konsernin valintoihin ja tapaan. Esimerkiksi nuo hipaisukytkimet on vain nyt trendin mukaisia ja niistä täysin samaa mieltä, että aivan karmeita.

Eikä noissa etähallinnoissa yms palikoiden toimivuudessa ehkä ole edes se isoin kipu: Tesla Model 3 Hacked in Less Than 2 Minutes at Pwn2Own Contest
Olet ihan oikeassa, ei liity sähköiseen voimalinjaan. Se toimii ja pidän siitä, ennemmän kuin polttomoottorista. Tarkoitus ei ollut moittia sähköautoa itsessään. Ehkä odotin liikaa ja yllätyksenä tuli miten Vag kompuroi noiden perusasioiden kanssa noin pahasti. Huono tietenkin verrata nyt esim. Golffiin jota on tehty pitkään ja paranneltu asteittain. Kuulemma uusin Golf 8 on myös ottanut takapakkia toimivuudessa, esimerkiksi kessy on nyt sama kuin Cuprassa ja samaa haptista rattia yms...
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 268
Hmm... En tiedä kuinka rikki/toimimaton se ev6 yms. autoissa on, mutta tuskin kovin pahasti kun se omassa ladattavassa ceedissäkin toimii ihan ok. Ainoa epäluotettava omassa on etäajastus. Auton latauksen ajastuksen jos asettaa infonäytöstä niin homma toimii. Kännykästä asetettaessa se ainakin kahta profiilia käyttäessä ei jostain syystä aina lataakaan.
Tämä on buginen Ioniq 5:ssäkin. Varmasti sama softa. Saa tehdä useampaan kertaan että toimii. Helpompaa pistää töpseli autoon ja samalla auton näytöltä ajastus, jota sitäkin joutuu rämppäämään on/off usein että tulee oikein. On kuitenkin nopea rämpätä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
Niillähän meni vituiksi ainakin muutaman kk tuotanto jonkun alihankkijan sirun virheen takia. Kaikkien muiden toimituskanavaongelmien lisäksi...
Kyseessä oli väitetysti Infineonin IGBT-siruissa olleista epäpuhtauksista. Laitan "väitetysti" siksi, että en ole törmännyt vielä muihin lähteisiin asian osalta kuin korealaiseen uutisjuttuun. Kaikki muut uutiset tuntuu siteeraavan kyseistä juttua.

Hyvin mahdollinen skenaario toki, puolijohdekomponentit on aika herkkää tavaraa ja jos prosessissa on jotain pahasti pielessä niin linjalta saattaa tulla ulos miljoonien arvosta sekundaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 678
Kyseessä oli väitetysti Infineonin IGBT-siruissa olleista epäpuhtauksista. Laitan "väitetysti" siksi, että en ole törmännyt vielä muihin lähteisiin asian osalta kuin korealaiseen uutisjuttuun. Kaikki muut uutiset tuntuu siteeraavan kyseistä juttua.

Hyvin mahdollinen skenaario toki, puolijohdekomponentit on aika herkkää tavaraa ja jos prosessissa on jotain pahasti pielessä niin linjalta saattaa tulla ulos miljoonien arvosta sekundaa.
No tais se Infineonkin sitä kommentoida:
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 339
Melkein tuplasti lisää energiatiheyttä per painokilo nykyisiin Li-ion akkuihin verrattuna. 1000+ km WTLP luvassa jo ihan kohtuukokoisella akullakin. Näin se kehitys kehittyy ja kohta saattaa päästä jo kusematta Lappiinkin.
Vaikka tuo tulisikin 2030. Niin täysperällä riittää 2tkg omamassan kasvu jotta se voi kulkea sähköllä maksimi kuljettajan välin. 200kw * 4.5 = 900 kwh + 20% = 1080kwh / 500wh/kg = 2160 kg akkua. Se mitä akku tarvitsee kotelointia niin se säästetään moottoreiden ja polttoainetankkien painossa. Leikkisä ajatus että Tesla S moottori riittää täysperään. 60t konaismassasta siis menetetään 2tkg eli 3%.

Tämä laskuharjoituksen idea on se että jopa raskasliikenne sähköistyy lujaa 2035. Ei tule vetyrekkoja.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
546
Korkean energiatiheyden akut (esim tuo amprius) tulee ensiksi sinne mistä niistä on eniten hyötyä - dronet ja (pien)lentokoneet. Pipistrel Alpha:n fossiilipolttoaine-versio jaksaa lentää 4 tuntia, sähköversio pipistrel alpha electro tunnin. Tuolla akulla siitä saa kaksi tuntia lentävän. Autoissa muut asiat kuin paino/tiheys/koko painaa vaakakupissa enemmän, ennenkaikkea hinta.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Mullistavat akku ketjuun jatkoin
https://www.businesswire.com/news/h...New-Amprius-500-Whkg-Battery-Platform-is-Here

Melkein tuplasti lisää energiatiheyttä per painokilo nykyisiin Li-ion akkuihin verrattuna. 1000+ km WTLP luvassa jo ihan kohtuukokoisella akullakin. Näin se kehitys kehittyy ja kohta saattaa päästä jo kusematta Lappiinkin.
Amprius 500 Wh/kg, 1300 Wh/L Battery Platform
Jos oikein ymmärsin niin labra juttu, ja jos kaikki menee hyvin niin joskus massamarkkinoille.

Edullisuutta, oliko sitä hehkutettu.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 553
Tuli viimeviikolla heitettyä pitkästä aikaa pidempi reissu teslalla (pk-seudulta lappiin ja ruotsin puolella käynti) ja sitä myöden tuli tarvetta pikalataukselle. En viitsinyt edes koko reissun aikana käydä muilla pikalatureille kuin teslan supereilla.
On kyllä niin helppoa kuin heinän teko lataus. Myös jos oli v3 superi aina tuuppas sen 170kw mitä auto hetken ottaa. Myös v2 supereilla kun ei sattunut muita jakamaan tehoja pitkälti yli 100kw teholla latailtiin.
Varsinkin viikonloppuisin ABC latauspisteet on niin kovalla käytöllä että jos sinne auton saa töpseliin ei sieltä kummosia tehoja tule.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 316
Viestejä
4 157 139
Jäsenet
70 407
Uusin jäsen
Eppupelaa

Hinta.fi

Ylös Bottom