Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
On Teslakin potkinut viime vuonna porukkaa.![]()
Lucid to cut 1,300 workers amid signs of flagging demand for its EVs
Lucid CEO Peter Rawlinson said the job cuts will hit "nearly every organization and level, including executives."www.cnbc.com
Ei oo sähköautojen valmistaminen (voitollisesti) helppo laji, vaikka kaikki ovatkin kaatamassa "juu nou huu."
Eikä lantikka tarjoamaan niitä mitä sähköautossa onmutta ei mikään sähköauto pysty tarjoamaan niitä ominaisuuksia mitä landcruiserissa on...
Suurin vaikuttava tekijä on vakuutuksen ottajan postinumero. "Huono" postinumero tuplaa vakuutuksen, ellei jopa enemmän, verrattuna "hyvään" postinumeroon. Muuttamalla johonkin kainuun korpeen saa vakuutuksen helposti puoleen hintaan verrattuna 00 alkuiseen postinumeroon.Kokeilin kaivaa ID3 vakuutukselle hintoja, täyskasko kaikilla herkuilla 1200-1800e. Täydet bonukset löytyy. Edelliselle plugarille maksoi vakutuus 850e/vuosi, nyt sillekin näytti olleen ainakin samassa puljussa jo toista tonnia hinta.
Eli vähän ihmettelen mistä noita 650e/vuosi vakuutuksia saa 60 000e sähköautoille?
ID3 käytettynä ostettu Rinta-Joupilta viime joulukuussa. Vakuutus, liikenne+kasko, juuri tuon 650 € / vuosi. Oli joku liikkeen kampanja vuodeksi tällä hintaa, jää nähtäväksi paljonko sitten muuttuu tämän vuoden lopulla.Kokeilin kaivaa ID3 vakuutukselle hintoja, täyskasko kaikilla herkuilla 1200-1800e. Täydet bonukset löytyy. Edelliselle plugarille maksoi vakutuus 850e/vuosi, nyt sillekin näytti olleen ainakin samassa puljussa jo toista tonnia hinta.
Eli vähän ihmettelen mistä noita 650e/vuosi vakuutuksia saa 60 000e sähköautoille?
1) SijaintiKokeilin kaivaa ID3 vakuutukselle hintoja, täyskasko kaikilla herkuilla 1200-1800e. Täydet bonukset löytyy. Edelliselle plugarille maksoi vakutuus 850e/vuosi, nyt sillekin näytti olleen ainakin samassa puljussa jo toista tonnia hinta.
Eli vähän ihmettelen mistä noita 650e/vuosi vakuutuksia saa 60 000e sähköautoille?
Kai näissä on sama kun vaikka puhelinliittymissä, monet ei tajua tai jaksa kilpailuttaa. Sisäänheitto tuotteena tarjotaan -50% alella ja sitten vuoden päästä ale loppuu ja sen päälle vielä nostetaan reilusti hintaa ja toivotaan, että asiakas on liian laiska tai tyhmä että ei tajua kilpailuttaa. Ja moni onkin, siihen tuokin bisnes perustuu.1) Sijainti
2) Kilpailutus. Nettisivuilta ei saa hyvää tarjousta ellei ole kampanja päällä, esim. Turvan -50% kaskoista.
3) Kaikkien järkevästi siirrettävien vakuutusten keskittäminen ja kilpailutus sillä tavalla
Härskein esimerkki on, kun Pohjola nosti bemarini vakuutuksen 800-->1200€ ilmoituksella, vaikka en ollut mällännyt tai käyttänyt edes tuulilasin korjauksessa. Vedin herneen nenään ja kilpailutin. Bimmerin vakuutus tippui 700€ toisella, kun siirsin vakuutukset sinne. Noh, myöhemmin nappasin Turvan -50% toiseen autoon (450€ kasko + liikenne) ja Pohjola tarjos samaan autoon 800€.
"4-5x halvemmat"Ei ole noin paljon halvempaa. Ja vaikka olisikin, niin sillä ei ole mitään merkitystä, sillä kulut nykyisestä sähköautostani ovat kuukaudessa jo monta sataa euroa enemmän kuin oli aiemmassa autossa. Eli aiemmalla autolla ajaminen olisi ollut halvempaa, vaikka sähkö olisi ilmaista.
Kuluttajan eli autoilijan näkökulmasta lähinnä kai hinta ja paino, tuossa järjestyksessä.Mitä paskaa akkuteknologiassa on?
Tekikö Lucid jotain 100k€ unelmahöttösähköautoja? Liian monet autofirmat tuntuvat liian herkästi kuvittelevan että kalliiden premium-autojen valmistus pitäisi olla heidän ydinbisnestään. Onko ihan varma että maksukykyisiä asiakkaita riittää maailmassa, nyt kun venäläiset oligarkitkin ovat monesti poissa pelistä ja Kiinassakin kuplii pinnan alla?![]()
Lucid to cut 1,300 workers amid signs of flagging demand for its EVs
Lucid CEO Peter Rawlinson said the job cuts will hit "nearly every organization and level, including executives."www.cnbc.com
Ei oo sähköautojen valmistaminen (voitollisesti) helppo laji, vaikka kaikki ovatkin kaatamassa "juu nou huu."
Juu noita S Plaidin tyylisiä. Lähtöhinnat taisi sillä ensin tulleella Grand touring luxusmallilla olla sen 150 000 dollaria.Tekikö Lucid jotain 100k€ unelmahöttösähköautoja? Liian monet autofirmat tuntuvat liian herkästi kuvittelevan että kalliiden premium-autojen valmistus pitäisi olla heidän ydinbisnestään. Onko ihan varma että maksukykyisiä asiakkaita riittää maailmassa, nyt kun venäläiset oligarkitkin ovat monesti poissa pelistä ja Kiinassakin kuplii pinnan alla?
Sähköautomiehet podcast kävi Norjassa katselemassa paikallista valikoimaa ja Lucidin suomihinta heidän norjahinnasta-suomihinnaksi kaavan mukaan olisi 250k€, jos tänne tulisi kaupan.
Toivottavasti eivät pilaa tuota vaan tulee oikeasti tuollaisena retromallin näköisenä.Tekniikan Maailma
tekniikanmaailma.fi
Pieniä tiedonmuruja Renault 5EV. Tulossa 2024.
Kokeilin kaivaa ID3 vakuutukselle hintoja, täyskasko kaikilla herkuilla 1200-1800e. Täydet bonukset löytyy. Edelliselle plugarille maksoi vakutuus 850e/vuosi, nyt sillekin näytti olleen ainakin samassa puljussa jo toista tonnia hinta.
Eli vähän ihmettelen mistä noita 650e/vuosi vakuutuksia saa 60 000e sähköautoille?
No onhan tuossa yli 20k€ eroa autojen hinnassa, kun valitsee parhaimmilla varusteilla olevat hinnastoista.Onhan tuo sähköauton vakuuttaminen hieman kallista.
Itsellä nousi maksut Corolla hybridin 530€/vuosi -> Enyaq 950€/vuosi
Lähitapiolassa toiseksi parhaalla kaskolla (laaja sijaisauto puuttuu) ilman mitään erikoisalennuksia, täysillä bonuksilla.
Ei jaksanut alkaa kilpailuttamaan ja siirtämään taas kaikkia vakuutuksia, kun on keskittänyt samaan ja kaikki tuntuu toimivan hyvin nykyisessä. Ei ole ollut mitään vastaan vinkumisia korvausten suhteen jos jotain on sattunut.
Tosin kaikki on suhteellista. Työkaveri maksaa plugari BMW:stään vielä enemmän.
Hintavaa on siitä huolimatta, että ei tää sähköautoilukaan ilmaista ole vaikka "polttoaineen" eli sähkön hinta/100km onkin alhaisempi kuin bensan/dieselin.
Halvintahan se olisi ajaa sillä tonnin räpsyllä jossa vain pakollinen liikennevakuutus, ja jos haluaa liikkumisturvaa niin Autoliiton jäsenyys. On sitäkin joskus harrastettu aikoinaan.
Juu yleensä noihin laskureihin ei kannata suoraan luottaa, vaan ottaa yhteyttä esim vakuutusyhtiöiden myyjiin ja pyytelee sieltä tarjousta.Olen keräillyt just tarjouksia vakuutuksista Q4’lle ja haitari on suht iso. Halvin taitaa olla vähän yli 1000€ täyskaskolla ja kotivakuutus mukana, nettilaskurit taas tarjoaa n. 2000€/v pelkälle autolle.
Avenger nimenä ei kyllä ehkä korreloi ihan tämän spekseihin, mutta ihan hieno pikku crossover tuo on, ja sisätilatkin siistit (+ fyysiset napit). Suomihinta varmaan menee![]()
Jeep Avenger Electric
All details and specs of the Jeep Avenger Electric (2023). Compare price, lease, real-world range and consumption of every electric vehicle.ev-database.org
Nämä kiinan sähköautot, byd yms. Kuinka moni niitä oikeasti meinaa ostaa? Mulla on ainankin iso kynnys edes harkita sellaista, Kiinalaiset osaavat kopioida, mutta mikä tuollaisen laatu oikeasti on? Jälleenmyyntiarvo? Se tuntuu olevan suomalaiselle tärkeä asia.
Itse ostan korkeintaan sitten, kun laatu on selvillä ja eritoten huoltoverkosto. Mm. huoltoverkoston takia Teslakin on jäänyt hankkimatta (ei ainut syy), nyt olen vienyt auton huoltoon/korjattavaksi muutaman sadan metrin päähän kotoa ja siellä homma pelaa 5/5. Toki onhan ne Rangerit olemassa, mutta entäs kun pitääkin viedä ihan "kivijalkaan"? Lähin huolto Kuopiosta on ilmeisesti Tampereella?
Eikö noista Alankomaiden ja Saksan hinnoista voi päätellä mitään? Vai saattaako valmistaja tai maahantuoja hinnoitella sen Suomessa ihan eri tavalla?Tässäkin pantataan vielä suomihintoja. Bydiltäkään ei ole tullut niitä. Olisiko tässä kyse siitä että Teslan hinnanalennukset sekoittaa pakkaa?
Odotan vielä lisätietoja ruostesuojauksen tasosta.Varmasti uskaltaa ostaa. Eivät testien mukaan häviä mitenkään "länsiautoille". Ja ainakin Bydillä on tehtaita Euroopassakin. Sen laatua pidetään parempana kuin Teslassa, jopa saksalaisiin "premium" autoihin verrattava. Akut ovat hyviä. Ovatko kopioineet? Kyllä ja helvetisti. Jälleenmyyntiarvosta on vielä vaikea sanoa mitään.
Kyllä periaatteensa voi myydä, kunhan hinnasta sovitaan..Eli onnea vaan teille Kiinanautojen ostajille. Sitäpaitsi saattaa alkaa kohta olla epäeettistä ostaa mitään Kiinalais-omisteista, saattaa tehdä hallaa jälleenmyyntiarvolle jos Kiina päättää lähteä tukemaan venäjää tai suunnata Taiwaniin...
Musta ei kyllä saa kiinalaisen sähköauton early adopteria millään, mulla esim Skoda tuo vieläkin tämän muistikuvan lapsuudesta
Naapurin tädillä oli ainainen ongelma tuon kanssa, jos kesällä yritit ajaa pidempää reissua yli 70-80kmh vauhdilla niin kone keitti. Eikä tainnut olla yksilöongelma...![]()
Škoda 105/120/130 M-sarja – Wikipedia
fi.wikipedia.org
Reilu kolme ja puoli vuotta sitten otin duuniautoksi octavian, ja vieläkin toi flyygelimallin skoda kummitteli mielessä. Onneksi se skodan harakkalogo vaihtui ennen sitä vihreästä kromiseksi...
Eli onnea vaan teille Kiinanautojen ostajille. Sitäpaitsi saattaa alkaa kohta olla epäeettistä ostaa mitään Kiinalais-omisteista, saattaa tehdä hallaa jälleenmyyntiarvolle jos Kiina päättää lähteä tukemaan venäjää tai suunnata Taiwaniin...
edit: olen kyllä varmaankin vähän "vanhempi villoittaja" tällä foorumilla, suurimmalla osalla ei taida tällaista "menneisyyden taakkaa" olla![]()
Odotan vielä lisätietoja ruostesuojauksen tasosta.
Täällä taisi aiemmin olla video missä esim. Australiaan tuoduista kiinalaisautoista löytyi jostain saumakohdista yms. ruostetta jo puolen vuoden ikäistä autosta, ja pitkät selitykset ruostesuojauksen historiasta länsimaisessa ja japanilaisessa autontuotannossa, ja miksi 80-luvun autot ruostuivat nopeasti käsiin ja myöhemmät japski- ja länsiautot eivät niinkään. Epäiltiin että ainakaan Kiinan ja Intian sisäisille markkinoille tehtyihin (sähkö)autoihin ei tehtäisi samantasoisia sähkö- tai kuumasinkityksiä yms., mitä länsimaissa nykyisin odotetaan.
Onneksi meillä on norjalaiset, jotka tälläkin hetkellä koeajavat useita kiinalaismerkkejä, jokseenkin Suomea vastaavissa oloissa (kai sielläkin suolataan teitä yms.?). Ehkä heiltä löytyy jo monivuotinen kokemus siinä vaiheessa kun useimmat kiinamerkit ehtivät Suomeen asti. Norjalaiset saavat kärsiä mahdolliset lastentaudit ja reklamoida.Hyvä pointti. Tuskin on ekan omistajan murhe muttaa saattaa laskea jälleenmyyntiarvoa jos on herkkä ruostumaan.
Kiinalaisissa en jännittäisi kovin paljoa muuta kuin kolaritestejä.
Olen kans katsonut että onpas paljon hienompi kuin sisarmallinsa. Neliveto vielä tähän (kuitenkin kyseessä Jeep) ja vähän lisää rangea niin olisi hieno peli.
Tässäkin pantataan vielä suomihintoja. Bydiltäkään ei ole tullut niitä. Olisiko tässä kyse siitä että Teslan hinnanalennukset sekoittaa pakkaa?
Niin, nykyiset mallit. Yleisellähän tasolla tässä puhuttiin, missä voi mennä vikaan. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun joku random kiinassa menestynyt merkki osoittautuu heikoksi testissä.![]()
Latest Safety Ratings | Euro NCAP
Find Euro NCAP latest ratings for recently tested vehicles sorted by publication date, star rating and make with standard equipment or safety packwww.euroncap.com
No jos tuota listaa lukee hetken niin ei tarvitse kovin kauaa lukea, että tulee ensimmäiset kiinalaiset.
Ja tuolta löytyy pelkät sähköiset:
![]()
Electric Vehicles | Euro NCAP
Find the safety ratings of full-electric cars tested by Euro NCAP. These results are arranged by the year of test and by star rating.www.euroncap.com
Mitä norja käyttää teiden suolaukseen?Onneksi meillä on norjalaiset, jotka tälläkin hetkellä koeajavat useita kiinalaismerkkejä, jokseenkin Suomea vastaavissa oloissa (kai sielläkin suolataan teitä yms.?). Ehkä heiltä löytyy jo monivuotinen kokemus siinä vaiheessa kun useimmat kiinamerkit ehtivät Suomeen asti. Norjalaiset saavat kärsiä mahdolliset lastentaudit ja reklamoida.
Pohdin itse polestaria mutta päädyin C40 my23 esittelyautoon vaikka korko onkin vähän isompi kuin tuo 2,99%.Jos olisi nyt uutta Polestar 2 karvalakkia tilaamassa, niin mikä puoltaisi MY24 karvalakin ostamista vrt. MY23 karvalakkiin? Ainakin tällä hetkellä MY23 saisi varsin nopealla toimituksella ja hinta olisi 46900 (MY23) vs. 51300 (MY24). Lisäksi poistuvaan malliin saisi talvirenkaat kaupan päälle ja 2,99% rahoituksen. Tottakai MY24 mallissa on takaveto ja hieman pidempi range, mutta saako rahalle vastinetta? Mielestäni aika suuri hintaero mallien välillä.
Paljonkohan tossa Avengerissa on maavaraa vrt e2008? Sama pohjalevy mutta lienee Jeeppi nostettu vähän korkeammalle ja isommat renkaat.
Ihan normi merisuolaa ja vuorisuolaa. Vuodelta 2022:Mitä norja käyttää teiden suolaukseen?
Varsinkin varakkaammat maat ovat siirtyneet pois perinteisestä natriumkloridista maanteiden suolauksessa, ja samalla maantiesuolan vaikutus korroosioon on muuttunut sen mukaan millä suolalla tietä sulatetaan, joko parempaan tai huonompaan suuntaan.