Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 051
Max 10% on se kun lähtee paremmin työntämään, mielellään jopa lähempänä 5%. Ja oli ulkolämpötila mitä tahansa, täydemmällä akulla ei oikein ikinä ota kunnolla vauhtia ja esim jos tyhjästä akusta SOC:lla 40% on latausteho ollut vaikka 120kW niin ladattaessa 25%:n kulmilta, samassa 40%:ssa ottaakin sisään vain alle 100kW.
Se on tosiaan tullut huomattua että ID:t ei seuraa samaa latauskäyrää jos aloittaa korkeammasta SoC:stä
Lähteekö se akun lämmitys päälle vain jos SoC on riittävän matala?
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
357
Lähteekö se akun lämmitys päälle vain jos SoC on riittävän matala?
Tuskin ja ennemminkin todella tyhjällä akulla esilämmitys tippuu pois kuluttamasta. Veikkaan, että MEB:n kohdalla vain tuo latauskäyrän speksi on sellainen, että rohkeammin lähtee lataustehot nousemaan kun SOC pieni. Ja esilämmitys ei oikeasti isommin vaikuttaisi edes lataustehoon kun vain ei ole reilummin kylmä. Toki tämä voi sitten muuttua, jos softapäivityksissä itse maksimia nostetaan kun nyt normimaksimi tulee nopeammin vastaan kuin lämpötilan pohjalta tulevat rajat.

Ikäviä rajoitteita normaalia autoilua ajatellen. Mites latausnopeus kun pitää lähteä jostain -20'C pakkasesta tyhjällä akulla suoraan laturille?
-20'C kulmilla ottaa muutaman minuutin sisällä noin 70kW. Ja kylmimmillään ajellut pohjoisesta kotio tammikuun alussa -28'C:ssa ja olisikohan 60-70kW ihan ulkomuistista ollut alkuun maksimit. Oli vaan tuolla reissulla muuta kriisiä tuon latausliittimen lukituksen jäätymisen kanssa, joten ei tullut kytättyä juurikaan miten latasi :D

Kuitenkin - vaikka tulee reilusti talven aikana ajettua pidempää matkaa niin ei tuo esilämmityksen puute paljoa tunnu. Alkuun sitä kuumottelin tuleeko tulevassa 3.2-päivityksessä, mutta nyt vähän fiilis, että aika sama tuleeko vai ei.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 051
Tuskin ja ennemminkin todella tyhjällä akulla esilämmitys tippuu pois kuluttamasta. Veikkaan, että MEB:n kohdalla vain tuo latauskäyrän speksi on sellainen, että rohkeammin lähtee lataustehot nousemaan kun SOC pieni. Ja esilämmitys ei oikeasti isommin vaikuttaisi edes lataustehoon kun vain ei ole reilummin kylmä. Toki tämä voi sitten muuttua, jos softapäivityksissä itse maksimia nostetaan kun nyt normimaksimi tulee nopeammin vastaan kuin lämpötilan pohjalta tulevat rajat.



-20'C kulmilla ottaa muutaman minuutin sisällä noin 70kW. Ja kylmimmillään ajellut pohjoisesta kotio tammikuun alussa -28'C:ssa ja olisikohan 60-70kW ihan ulkomuistista ollut alkuun maksimit. Oli vaan tuolla reissulla muuta kriisiä tuon latausliittimen lukituksen jäätymisen kanssa, joten ei tullut kytättyä juurikaan miten latasi :D

Kuitenkin - vaikka tulee reilusti talven aikana ajettua pidempää matkaa niin ei tuo esilämmityksen puute paljoa tunnu. Alkuun sitä kuumottelin tuleeko tulevassa 3.2-päivityksessä, mutta nyt vähän fiilis, että aika sama tuleeko vai ei.
Tuota laturiin kytkettäessä lämmitystä juuri ajattelin. Ymmärtääkseni DC laturiin kytkettäessä lämmittää lämpimämmäksi kuin ajossa. Itekkin huomannut että latausteho voi olla aika maltilinen jos aloittaa isolla prosentilla.

Samaa mieltä tuosta esilämmityksestä. En ole kaivannut mutta en myöskään aja tuota työkseni.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 051
Tarkoitin siis, että akku on niin tyhjä ettei mahdollista ajamisen myötä syntyvää akun lämmitystä. Tuossa lämpötilassa tosin tuskin lämpeää tarpeeksi edes tunnin ajamisella.
Auto lämmittää akun samaan lämpötilaan ajoi tai ei. Sitä en tiedä kytkeytyykö kaikki lämmitys pois kun varaus menee riittävän pieneksi mutta luulisi että lähtee taas heti kun laturiin kytkee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 765
Miillä olen onnistunut saamaan 10 kW tehoeron latauksen lähdössä saman päivän aikana ja about samalla lähtötasolla, kun menomatkalla ajoin akun rauhallisesti tyhjäksi ja tulomatkalla "pumppasin" viimeiset kilometrit nopeutta voimakkailla kiihdytyksillä ja jarrutuksilla. Oli tyhjä motari, niin pystyi kokeilemaan. Ikinä aiemmin ei ole talvella lähtenyt yli 30 kW teholla pistelemään, kylmänä aloitt 19 kW:lla. Tosi "pika" :D Oli -15 koko päivän, niin tilanne oli poikkeuksellisen heikko.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 051
Yllättävä tieto jos ei ole väliä ajaako vai ei. Olen ymmärtänyt, että ajotyylilläkin olisi paljon merkitystä lämpiämisnopeuteen.
No joo totta on varmasti merkitystä lämpiämisnopeuteen mutta hieman plussan puolelle akku lämmitetään kun auto on "käynnissä". DC laturissa lämmittää +23C, tai ainkin yrittää, en tiedä saako ajamalla tuollaista lämpöä akkuun tuolla kelillä. Etenkin jos akku on tyhjä ja jojomahdollisuudet rajalliset.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 808
Hyvä huomio, täytyy pitää mielessä ennenkuin alan potkia väärinpysäköineiden sivupeilejä irti.

En tarkistanut hybridin omistajan autoa oliko invamerkkiä, mutta tuskin oli, kolmikymppinen vetreä mies jonka suu kävi kuin mikä.
"kaikki vammat ei näy päälle päin"

ja pahoittelut kaikille, jotka nyt tuntevat pahaa oloa siitä että heitä verrattiin plugarin omistajaan..
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 895
Meneeko tässä nytliisarit ja verotus sekaisin, vuokrasopparissa tyypillisesti joka km määrä mikä kuuluu km maksuun, jos jää alle, niin sitten jää, siitä voi hyötyä lähinnä silloin jos vaihtaa autoa ja jotenkin onnistuu tinkaan hyvänäpidetyllä. Ja oliko oikea liisari. huollolla vai ilman.

Jos autoedusta, sen verotuksesta, niin oliko se ajopäiväkirja ja oliko paljon työajoa. oliko käyttöetu vai vapaaetu. Tama tapahtu millä vuosikymmenellä

Työanataja jos ei jumppaa ajopäiväkirjan kanssa, niin taitaa vetää oletuksella.
Työsuhdeauto käyttöedulla, sain sen melkein 10v sitten ja pidin 3 vuotta. Työajoja oli koko ajalta ehkä 300km, mut ajopäiväkirja löytyi. Tais olla suunilleen 15k kilsaa vähemmän kuin mistä maksoin veroja, mut meni sitten hyväntekeväisyyteen…
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
556
Max 10% on se kun lähtee paremmin työntämään, mielellään jopa lähempänä 5%. Ja oli ulkolämpötila mitä tahansa, täydemmällä akulla ei oikein ikinä ota kunnolla vauhtia ja esim jos tyhjästä akusta SOC:lla 40% on latausteho ollut vaikka 120kW niin ladattaessa 25%:n kulmilta, samassa 40%:ssa ottaakin sisään vain alle 100kW.
Harva vaan uskaltaa ajaa akkua noin tyhjäksi, ainakaan tuntemattomalla seudulla ajaessa. Mitä olen dataa nähneiltä kuullut, yllättävän täysillä akuilla akuilla jengi pysähtyy lataamaan.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 169
Työsuhdeauto käyttöedulla, sain sen melkein 10v sitten ja pidin 3 vuotta. Työajoja oli koko ajalta ehkä 300km, mut ajopäiväkirja löytyi. Tais olla suunilleen 15k kilsaa vähemmän kuin mistä maksoin veroja, mut meni sitten hyväntekeväisyyteen…
Ok, eli jos sait noista työajoista km korvaukset, ja kyse käyttöedusta, en väitä miten se tuolloin meni.

Mutta auton pääomaosuus, niin se ei riipu kilometreistä, varsinkin jos jokatapauksessa olaan alle 20k vuosiajoissa. Jos verottaja on sen silloin noin laskenut, niin kuullostaa oikeudenmukaiselta. (huolto)liiseraita on kyllä pienilläkkin kilometreilla, mutta polttiksissa on ne km raja tai vuosi holtovälit.

Joku ehkä ajattelee ettei silloin kannata ottaa työsuhdeautoa, mutta jos sen auton haluaa, niin kyse on ihan siitä kumpi on verotuksellisesti edullisempi ja mitä se etu vaikuttaa rahapalkkaan.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Työsuhdeauto käyttöedulla, sain sen melkein 10v sitten ja pidin 3 vuotta. Työajoja oli koko ajalta ehkä 300km, mut ajopäiväkirja löytyi. Tais olla suunilleen 15k kilsaa vähemmän kuin mistä maksoin veroja, mut meni sitten hyväntekeväisyyteen…
Tuossa tapauksessa sinulla pitäisi olla jokaiselta kalenterivuodelta kirjattuna, montako kilometriä olet autolla ajanut yksityisajoa. Ja tämä lukema sitten ilmoitetaan joka vuosi verottajalle ja mikäli se on alle 18000 km/vuosi, niin autoedun verotusarvo pienenee.

Sanoit, että ajoit 3 vuoden aikana 15000 km vähemmän, eli noin 5000 km per vuosi vähemmän kuin 18000 km. Joten lasketaan esimerkiksi, jos yksityisajoa on tullut vuodessa 13000 km, niin verotusarvo pienenee noin 30 €/kk, eli käytännössä noin 15 euroa pitäisi tulla verottajalta palautusta per kuukausi.
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
357
Ikäviä rajoitteita normaalia autoilua ajatellen. Mites latausnopeus kun pitää lähteä jostain -20'C pakkasesta tyhjällä akulla suoraan laturille?
Pudasjärvi ABC juuri nyt -19’C ja ajolämmin (700km+ takana) VAG MEB 77kWh ilman esilämmitystä: Kempower Pudasjärvi 100kW

Eli aikalailla heti 109kW pukkaa sisään, jossa laturin maksimi. Ei paljon esilämmitys kiinnostele. Auton appista näytti 108,5kW kun älysin tsekata sieltä mitä sanoo noin 30%ssa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 339
Esilämmitys on tietysti tarpeellinen niissä tilanteissa kun on kylmä ja akkua on kohtuullisen vähän jäljellä. Esimerkiksi kun pitää pakkasyön jälkeen lähteä pikalaturille voi tulla esilämmitystä ikävä.
Mitenköhän nopeasti akut saisi ajamalla lämpimäksi? Meinaan että kuinkakohan monta vaikka 0-100kmh lähtöä täysillä ja siitä nollaan peräkkäin saisi akut lämpenemään riittämiin? Käsittääkseni kun otetaan kaikki ulos mitä autosta lähtee niin lämpenevät melkoisesti.
Mielenkiinnolla odotan että itselle saapuu niin pääsee tällaisenkin järjettömyyden testaamaan.
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
357
Mitenköhän nopeasti akut saisi ajamalla lämpimäksi? Meinaan että kuinkakohan monta vaikka 0-100kmh lähtöä täysillä ja siitä nollaan peräkkäin saisi akut lämpenemään riittämiin? Käsittääkseni kun otetaan kaikki ulos mitä autosta lähtee niin lämpenevät melkoisesti.
Mielenkiinnolla odotan että itselle saapuu niin pääsee tällaisenkin järjettömyyden testaamaan.
Todennäköisesti tyhjällä akulla laturilla se akku lämpeää paljon nopeammin kuin ajamalla.

43tkm tällä reissulla tuli mittariin ja kohta vuoden aikana tasan kerran ollut tilanne, että yön yli seisseellä autolla menin alkuun laturille. Muutenhan pidempään seistessä auton saa todella usein muutenkin lataukseen.

Kylmällä ei muuten aivan tyhjäksi kannata akkua jättää. Alle 10% SOC voi käydä jo tilanne, että kylmässä seistyään auto sanookin et sori nyt ei lähdetä mihinkään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 339
Todennäköisesti tyhjällä akulla laturilla se akku lämpeää paljon nopeammin kuin ajamalla.

43tkm tällä reissulla tuli mittariin ja kohta vuoden aikana tasan kerran ollut tilanne, että yön yli seisseellä autolla menin alkuun laturille. Muutenhan pidempään seistessä auton saa todella usein muutenkin lataukseen.

Kylmällä ei muuten aivan tyhjäksi kannata akkua jättää. Alle 10% SOC voi käydä jo tilanne, että kylmässä seistyään auto sanookin et sori nyt ei lähdetä mihinkään.
Eiku mietin sitä että jos kylmällä akulla joutuu lähtemään pikalaturille niin miten paljon hyödyttäisi ottaa matkalla muutama täyskiihdytys? Luulisi että jos otetaan jotain 400kw ulos kohtuu lyhyenkin aikaa niin lämpenisi mutta en tiedä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 339
Ei välttämättä edes anna paljoa tehoa kylmänä.
Ei ole vielä sähkövatkainta alla mutta eikai näissä ole jotain tehorajoituksiakin ennenku aikanaan lämpenee? Joku latauksen nopeus ei niin justiinsa mutta jos suuren osan vuodesta joutuu ajamaan vajaatehoisella niin täytyy kyllä ehkä miettiä tilauksen peruuttamista.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
654
Ei ole vielä sähkövatkainta alla mutta eikai näissä ole jotain tehorajoituksiakin ennenku aikanaan lämpenee? Joku latauksen nopeus ei niin justiinsa mutta jos suuren osan vuodesta joutuu ajamaan vajaatehoisella niin täytyy kyllä ehkä miettiä tilauksen peruuttamista.
Mulla on MEB alustainen auto ja he ilmoittavat asia näin:
Maksimisähköteho 170 kW: Maksimiteho, joka on käytettävissä enintään 30 sekunnin ajan, laskettuna UN GTR -säännön nro 21 mukaan. Yksittäisissä ajotilanteissa käytettävissä
olevaan tehoon vaikuttavat monet tekijät, kuten ympäristön lämpötila sekä korkeajänniteakun varaustila, lämpötila, kunto tai ikä. Erityisesti maksimitehon saaminen käyttöön edellyttää,
että korkeajänniteakun lämpötila on 23–50 °C ja varaustila vähintään 55 % (58 kWh akku)/ 85 % (77 kWh akku). Poikkeamat erityisesti edellä mainituista arvoista voivat johtaa tehon
laskemiseen niin, ettei maksimiteho ole käytettävissä. Seisontailmastoinnin käytöllä voi epäsuorasti vaikuttaa akun lämpötilaan tietyssä määrin, ja esimerkiksi akkuvarauksen ylärajaa voi
säätää autosta. Korkeajänniteakun optimaalisen ylläpidon kannalta suositeltava akkuvarauksen yläraja on 80 % (pitempien matkojen yhteydessä 100 %).
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
654
Mites onko muut MEB autoilijat huomannut kun vakkarin laittaa päälle niin auto kiihdyttää hetken itsestään?
Kun ajat vaikka 60km/h "tasakaasulla" ja vakkarin vanha nopeus on vaikka 100km/h, painat set nappia niin auto kiihdyttää 65km/h, jonka jälkeen tajuaa että nopeudeksi onkin valittu 60km/h ja hiljentää siihen.
Hieno ominaisuus kun tottunut satasen alueen jälkeen liukumaan kohti 80 alueella olevaa kameratolppaa ja painamaan vakkarin takaisin päälle nopeuden ollessa 87km/h, niin auto päättääkin että vilautetaan kameraa... (Ja tiedän, että ajan ylinopeutta)
 
Liittynyt
04.09.2017
Viestejä
14
Mites onko muut MEB autoilijat huomannut kun vakkarin laittaa päälle niin auto kiihdyttää hetken itsestään?
Kun ajat vaikka 60km/h "tasakaasulla" ja vakkarin vanha nopeus on vaikka 100km/h, painat set nappia niin auto kiihdyttää 65km/h, jonka jälkeen tajuaa että nopeudeksi onkin valittu 60km/h ja hiljentää siihen.
Hieno ominaisuus kun tottunut satasen alueen jälkeen liukumaan kohti 80 alueella olevaa kameratolppaa ja painamaan vakkarin takaisin päälle nopeuden ollessa 87km/h, niin auto päättääkin että vilautetaan kameraa... (Ja tiedän, että ajan ylinopeutta)
Enyaq teki ihan samaa, oli välillä todella ärsyttävää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
382
Mites onko muut MEB autoilijat huomannut kun vakkarin laittaa päälle niin auto kiihdyttää hetken itsestään?
Kun ajat vaikka 60km/h "tasakaasulla" ja vakkarin vanha nopeus on vaikka 100km/h, painat set nappia niin auto kiihdyttää 65km/h, jonka jälkeen tajuaa että nopeudeksi onkin valittu 60km/h ja hiljentää siihen.
Sama homma täällä (ID.3), 80 km/h maantieltä kääntyy pienemmälle kylätielle, jossa 40 km/h rajoitus. Nostan ajonopeuden polkimella siihen 40-41 km/h, painan vakkaria ja aina kiihdyttää sekunnin pari, ja sitten hidastaa. Ärsyttävä ominaisuus. Mikähän siinä on niin vaikeaa koodailla tuokin vakkari toimimaan, kuten pitäisi... Sehän toimi hienosti jo 2000-luvun alun VAGgineissa.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
654
Ollut kyllä itselle pettymys tämä auton vaihto. Edellinen auto oli Golf mk7.5 2018, jossa oikeastaan kaikki oli paremmin mitä tässä nykyisessä sähköautossa Cupra Born 77kWh e-boost impulsissa.

(Pistetään nyt tänne muutama huomio/asia mikä ärsyttää: avaimeton kulku, ei aina avaa kun käden laittaa kahvaan, lukkoon menee kyllä aina, Cuprassa ei mahdollisuutta avata ovia jo autoa lähestyttäessä. Ratin haptiset nappulat :facepalm:. Toinen pyyhkijöistä jäätyi kiinni tuulilasiin ja vain toinen pyyhkesi. Travel assist pimputtaa turhan usein ota ohjaus hallintaan vaikka pidän kiinni ratista. Peruutuskamera aina paskainen, Golfissa se oli siellä logon alla piilossa ja tuli näkyviin ainoastaan tarvittaessa, aina puhdas ja kuvanlaatu parempi. Android auto yhdistyy ja välillä ei, turhan usein tarvii bootata infotaimentti. Valaistus puuttuu infotaimentin liukukytkimistä. Oikea takaovi ei aukea aina lukosta. Isot A-pilarit, peittää näkyvyyttä tehokkaasti. Etupään jousitus pitää erikoista kolinaa tietyissä kuopissa ja sisustassa jokin rapisee. Tehtaalla unohtunut laittaa apukuskin ovenkahvan taakse kuuluva muovi.
Penkit ja hud on vain parempaa mitä Golffissa oli :sad:)

Edit. Lisätään vielä ainainen ok:n painaminen näytöstä kun autoon menee. Ajotilan valinta pitää tehdä joka kerta, ei muista mikä viimeksi ollut käytössä. P:n painaminen sammuttaa auton, ei voi vain nousta pikaisesti autosta ja palata takaisin. Peilien lämmitys pitää aina pyörittää nappulasta erikseen päälle. Fyysisten nappuloiden puute, olis edes äänenvoimakkuus nuppina, antais jo paljon anteeks. Varmaan on vielä jotain muutakin, mut nää tuli nyt nopeasti mieleen...

Edit2. Unohtui vallan haukkua nuo jarrut, onhan ne huonot, liukkaalla rupeaa aluksi tarjoamaan perää, kun jarruttaa vain taka-akselilla. Poljinta pitää painaa syvälle, jotta pysähtyy nopeasti, sohjossa/liukkaalla ei auta edes kovaa painaminen, auto vain menee. Itsellä nokian kitkat 215/45 20" kuullut että nastat toimisi paremmin näissä...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984
Ollut kyllä itselle pettymys tämä auton vaihto. Edellinen auto oli Golf mk7.5 2018, jossa oikeastaan kaikki oli paremmin mitä tässä nykyisessä sähköautossa Cupra Born 77kWh e-boost impulsissa.
Avaa vähän enemmän tätä. Edes jotain pääkohtia mitkä ärsyttävät.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984
Muokkasin viestiin...
Kuulostaa kyllä aika huonolta osa näistä ”ominaisuuksista”. Tuokin auto kuitenkin maksaa rahaa muistanko oikein että yli 40k€? Kyllä siihen hintaan edes tuo avaimeton kulku saisi toimia moitteettomasti.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
654
Kuulostaa kyllä aika huonolta osa näistä ”ominaisuuksista”. Tuokin auto kuitenkin maksaa rahaa muistanko oikein että yli 40k€? Kyllä siihen hintaan edes tuo avaimeton kulku saisi toimia moitteettomasti.
Tuon auton hinta on hieman yli 50k€, Golffi taisi maksaa 35k€.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 201
Seatin oven avausmekanismissa on ongelmia noissa kaikissa bensamalleissakin. Ongelmia tulee kun tulee vähän kylmempää. Hassusti jos infotainment on rikki (radiot yms. eivät toimi) niin ovenavausmekanismi rupeaa toimimaan vakaasti. Kaverilla tuli vain vastaan, kun huollossa päivittivät softat ja tämän jälkeen infotainment ei enää toiminut (ilmeisesti sieltä hajosi oikeasti jotain samalla tai sitten vain softaa, vaikea sanoa). Siihen asti kenkkuilleet ovenkahvat rupesivat toimimaan ja toimivatkin hienosti koko sen ajan kunnes pääsi uudelleen huoltoon.

Noissa normimalleissa ne lähtevät toimimaan luotettavasti (ainakin Leonissa) taas kun kevät tulee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 051
Ollut kyllä itselle pettymys tämä auton vaihto. Edellinen auto oli Golf mk7.5 2018, jossa oikeastaan kaikki oli paremmin mitä tässä nykyisessä sähköautossa Cupra Born 77kWh e-boost impulsissa.

(Pistetään nyt tänne muutama huomio/asia mikä ärsyttää: avaimeton kulku, ei aina avaa kun käden laittaa kahvaan, lukkoon menee kyllä aina, Cuprassa ei mahdollisuutta avata ovia jo autoa lähestyttäessä. Ratin haptiset nappulat :facepalm:. Toinen pyyhkijöistä jäätyi kiinni tuulilasiin ja vain toinen pyyhkesi. Travel assist pimputtaa turhan usein ota ohjaus hallintaan vaikka pidän kiinni ratista. Peruutuskamera aina paskainen, Golfissa se oli siellä logon alla piilossa ja tuli näkyviin ainoastaan tarvittaessa, aina puhdas ja kuvanlaatu parempi. Android auto yhdistyy ja välillä ei, turhan usein tarvii bootata infotaimentti. Valaistus puuttuu infotaimentin liukukytkimistä. Oikea takaovi ei aukea aina lukosta. Isot A-pilarit, peittää näkyvyyttä tehokkaasti. Etupään jousitus pitää erikoista kolinaa tietyissä kuopissa ja sisustassa jokin rapisee. Tehtaalla unohtunut laittaa apukuskin ovenkahvan taakse kuuluva muovi.
Penkit ja hud on vain parempaa mitä Golffissa oli :sad:)

Edit. Lisätään vielä ainainen ok:n painaminen näytöstä kun autoon menee. Ajotilan valinta pitää tehdä joka kerta, ei muista mikä viimeksi ollut käytössä. P:n painaminen sammuttaa auton, ei voi vain nousta pikaisesti autosta ja palata takaisin. Peilien lämmitys pitää aina pyörittää nappulasta erikseen päälle. Fyysisten nappuloiden puute, olis edes äänenvoimakkuus nuppina, antais jo paljon anteeks. Varmaan on vielä jotain muutakin, mut nää tuli nyt nopeasti mieleen...
Enyaqissa aika samoja juttuja:
-Kahvat avaa mutta ei lukita
-Travel assistia käyttäessä rattia pitää puristaa epänormaalin kovaa. Ratti menee mulla vaihtoon, en tiedä vaikuttaako tohon.
-Tässä oikeat napit ja ne toimii hyvin
-Peruutuskamerassa on pesuri joka toimii hyvin
-etupää kolisee, huollon mukaan normaalia, olen ajanut kolmea ja kaikki on kolissut
-näissä myös takajousitus paukauttaa kovaa välillä
-sama ärsyttävä juttu että auto sammuu aina kun nousee penkiltä vaikka se start/stop nappikin olisi
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
654
Enyaqissa aika samoja juttuja:
-Kahvat avaa mutta ei lukita
-Travel assistia käyttäessä rattia pitää puristaa epänormaalin kovaa. Ratti menee mulla vaihtoon, en tiedä vaikuttaako tohon.
-Tässä oikeat napit ja ne toimii hyvin
-Peruutuskamerassa on pesuri joka toimii hyvin
-etupää kolisee, huollon mukaan normaalia, olen ajanut kolmea ja kaikki on kolissut
-näissä myös takajousitus paukauttaa kovaa välillä
-sama ärsyttävä juttu että auto sammuu aina kun nousee penkiltä vaikka se start/stop nappikin olisi
Cuprassakin on kyllä pesuri kameralle, mutta on kytketty samaan kuin takalasinpyyhin, eli hieroo samalla paskaista takalasia.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 169
Ai se on niinkin kallis. Mikähän tuon kokoluokan auton saa maksamaan noin paljon?
Eikö tuon listahinnoittelu ole linjassa konsernin VW hintojen kanssa.

Korona-Ukraina nostatti listahintoja -> toimitusajat pitkiä. ja vähän myös ne tukienosumiset vaikuttaa.

Se sitten eriasia millä hinnalla ja ehdoilla kauppaa tehdään nyt ja myöhemmin.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 529
Kyllä tunnuin tekevän oikean päätöksen kun en hommannut MEB pohjaista autoa. Ei tuntunut ID3, ID4 eikä Enyaq hyviltä ja ihan hyvä, koska nuo M4kken parit tekniset huomiot oli itellä noita MEB pelejä potkiessa ja kokeilless pinnassa. Kaikkea pientä itseä ärsyttävää oli saatu tehtyä Enyaqiinkin, vaikka se noista on eniten auton oloinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 051
Kyllä tunnuin tekevän oikean päätöksen kun en hommannut MEB pohjaista autoa. Ei tuntunut ID3, ID4 eikä Enyaq hyviltä ja ihan hyvä, koska nuo M4kken parit tekniset huomiot oli itellä noita MEB pelejä potkiessa ja kokeilless pinnassa. Kaikkea pientä itseä ärsyttävää oli saatu tehtyä Enyaqiinkin, vaikka se noista on eniten auton oloinen.
Itsekin kuvittelin että kyllä nyt (viimevuonna) sähköautoista pitäisi lastentaudit olla pois mutta taitaa kaikissa olla vähän ”laittamista” vielä. Ei ehkä ole millään merkillä vieläkään pakettia missä kaikki olisi onnistunut.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 273
Mites Mersut? Ei oo paljo itkua niistä kuulunut? Kai? Vai onko kellään vara ostaa?
Kalliita ne on ainakin esim. Model Y verraten. Ja ainakin EQE niin pikkukotteron kontti. EQS vissiin toimii, mutta kallis.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 051
Mites Mersut? Ei oo paljo itkua niistä kuulunut? Kai? Vai onko kellään vara ostaa?
Kalliita ne on ainakin esim. Model Y verraten. Ja ainakin EQE niin pikkukotteron kontti. EQS vissiin toimii, mutta kallis.
On niissäkin hassuja juttuja kuten EQB ei saa koukkua mutta EQA saisi. EQC taas aika pieni ja sitten tietty ne hinnat karkaa aika pitkälle.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 031
Mites Mersut? Ei oo paljo itkua niistä kuulunut? Kai? Vai onko kellään vara ostaa?
Kalliita ne on ainakin esim. Model Y verraten. Ja ainakin EQE niin pikkukotteron kontti. EQS vissiin toimii, mutta kallis.
Model Y:n ja Mersun vertaaminen on vähän kuin Daciaa vertaisi Bemariin.
Valmistajilla on omat lähetymiskulmat asioihin, Tesla ei menisi läpi Mersun spekseissä. Äänieristys, maalin laatu, paneelien sovitus, sisustan laatu yms. Ostamalla Mersun saat edes jotain edellä mainituista...
Edit: Mersussa on myös alusta, Teslassa ei.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 339
Itsekin kuvittelin että kyllä nyt (viimevuonna) sähköautoista pitäisi lastentaudit olla pois mutta taitaa kaikissa olla vähän ”laittamista” vielä. Ei ehkä ole millään merkillä vieläkään pakettia missä kaikki olisi onnistunut.
Bemarin i4 ei ainakaan mitään ihmeempiä ole kuulunut? Toimii kesät ja tm talvitestin perusteella erinomaisesti myös talvet?
Onhan se kallis ja takatiloiltaan ahdas mutta "coupe" bemarit nyt harvoin on muutenkaan mitään tilaihmeitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 051
Bemarin i4 ei ainakaan mitään ihmeempiä ole kuulunut? Toimii kesät ja tm talvitestin perusteella erinomaisesti myös talvet?
Onhan se kallis ja takatiloiltaan ahdas mutta "coupe" bemarit nyt harvoin on muutenkaan mitään tilaihmeitä.
Jos tuo koko ei häiritse niin bemarit on aika vakuuttavia. Joku Toyota tyyppinen dc latausten rajoitus jossain taisi olla, olikohan juuri i4?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 339
Model Y:n ja Mersun vertaaminen on vähän kuin Daciaa vertaisi Bemariin.
Valmistajilla on omat lähetymiskulmat asioihin, Tesla ei menisi läpi Mersun spekseissä. Äänieristys, maalin laatu, paneelien sovitus, sisustan laatu yms. Ostamalla Mersun saat edes jotain edellä mainituista...
Edit: Mersussa on myös alusta, Teslassa ei.
Melkoisesti muuttunut meininki sähköautojen aikakaudella. Polttisaikana kun olisi verrannut primeraa ässämersuun ja meinannut että ainoa ero on hinta olisi ollut jengillä naurussa pitelemistä mutta sähkiksissä modelY vs EQS on ihan ok :lol:
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 779
Laatuvaikutelma-asetelma muuttuu sähköautojen kanssa vs. polttikset. Voimalinjoissa on enää vähän eroa ja softan merkitys kasvanut. Muut tekijät lienevät ennallaan.

En vertaisi EQS:ää (tai muutakaan isoa mersua tai bemaria) ja MY:tä keskenään. Lähdetään vaikka siitä, että Teslaan pitäisi ensiksi saada kunnon etupenkit ja sakujen E-sekmentin premiumautojen hiljaisuus. Ajettavuuttakin saa parantaa. Ei Tesla tuolla voimalinjalla ja softalla kuitenkaan mikään corolla tai primera ole, ellei pelkällä sisustalla mitata.

Edit: Korjattu kirjoitusvirhe.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.09.2020
Viestejä
745
Ei kai Eqs ja Model y ole tarkoituskaan olla vertailukelpoinen kaksikko.
Model x vs Eqs valitsin model x:n (syynä hinta käytettynä -50% ja 7 istuinta + silti kivasti tavaratilaa).
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 169
Kyllä tunnuin tekevän oikean päätöksen kun en hommannut MEB pohjaista autoa. Ei tuntunut ID3, ID4 eikä Enyaq hyviltä ja ihan hyvä, koska nuo M4kken parit tekniset huomiot oli itellä noita MEB pelejä potkiessa ja kokeilless pinnassa. Kaikkea pientä itseä ärsyttävää oli saatu tehtyä Enyaqiinkin, vaikka se noista on eniten auton oloinen.
Näissä vielä se lisäjännitys että millaisia kultakimpaleita :) niistä muotoutuukaan käytettyjen markkinoilla muutaman vuoden päästä,huoliiko niitä ainoastaan Caara vaihtoautona konserni uutukaisiin.
Itsekin kuvittelin että kyllä nyt (viimevuonna) sähköautoista pitäisi lastentaudit olla pois mutta taitaa kaikissa olla vähän ”laittamista” vielä. Ei ehkä ole millään merkillä vieläkään pakettia missä kaikki olisi onnistunut.
Tuo oli/on konsernin aloitus, moni polttis valmistaja ei ole vielä noinkaan pitkällä. Joten yllätys olisi ollut jos kaikki laakista onnistuisivat.

Se tosin hämmentää että sössitään niissä asioissa mitkä autonvalmsitajilla on vuosikymmenten kokemus.

Voin kuvitella myyntiosastoa ja kauppiaita että jaahan tälläinen tästä tuli. Näillä mennään muutamavuosia, no onneksi facelifitiin saadaa uusi väri ja vanteet.
Buzz sentäs onnistu kylmä kuin esikuvansa.
Onko näissä oletettavissa jotain katastrofaalista hajoamista vai miksi eivät kelpaisi? Tsi+dsg volkkaritkin kelpasivat vaikka tunnetusti tarvitsivat kaikki aika isoa remppaa pienehköillä kilsoilla.
Lisäjännityksellä tarkoitin sitä että emme tiedä tuleeko näistä haluttuja vai hylkijöitä, ja konserni ei ole maineessa joka halukkaasti kantaisi vastuuta. Eli merkistä ei kannata maksaa ylimääräistä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 339
Näissä vielä se lisäjännitys että millaisia kultakimpaleita :) niistä muotoutuukaan käytettyjen markkinoilla muutaman vuoden päästä,huoliiko niitä ainoastaan Caara vaihtoautona konserni uutukaisiin.
Onko näissä oletettavissa jotain katastrofaalista hajoamista vai miksi eivät kelpaisi? Tsi+dsg volkkaritkin kelpasivat vaikka tunnetusti tarvitsivat kaikki aika isoa remppaa pienehköillä kilsoilla.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
556
Itsekin kuvittelin että kyllä nyt (viimevuonna) sähköautoista pitäisi lastentaudit olla pois mutta taitaa kaikissa olla vähän ”laittamista” vielä. Ei ehkä ole millään merkillä vieläkään pakettia missä kaikki olisi onnistunut.
Hyundai-Kian kolmas sukupolvi (ev6/ioniq 5) on kyl tosi hienosti päässyt aikaisempien mallien lastentaudeista. Näkyy kyllä kysynnässäkin, saa odotella puolitoista vuotta toimitusta...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 668
Viestejä
4 188 280
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom