Tuo ID.2:n tavaratila on saatu aikaan pakkaamalla ikkunoita ja kattoa myöten täyteen. Jos olisi sellainen hattuhylly/kansi niin kuin hatchbackeissä yleensä, niin litrat jäisivät tuntuvasti pienemmiksi. Samoin farkkujen tavaratilat on mitattu yleensä rajoitettuna ikkunan alle.
Kyllä siinä on hattuhylly, kuten kuvasta voit nähdä. Joskus se vaan on otettu kuvauksellisista syistä hetkeksi pois.
Volkkari, kuten useimmat muutkin valmistajat, ilmoittaa VDA-litrat ISO 3832:2002:n mukaan. Kyseisen standardin ainoat tilavuuskoodit, joissa vedetään kattoverhoilua myöten täyteen, ovat ISO - V214 ja ISO - V215. Niissä kuormausraja edessä on pystysuora tangentti etupenkin selkänojan takaosaan nähden. Tällöin ID.2all:een mahtuu 1,330 m3.
Tarkoitit kuitenkin selvästi sitä pienempää lukemaa, eli 490 litraa. Siitä 50 l on takapenkin istuinosan alla (kts. kuva). Loput 440 l on mitattu takapenkin selkänojan takaa. Kuormauksen yläraja hatchbackissa on standardin mukaisesti hattuhyllyn alapinta normaaliasennossaan. Mahdollisen välipohjan alle saa laittaa mittapalikoita, mikä ID.2all:n tapauksessa mahdollistaa korin mittoihin nähden erittäin suuren 440 litraisen tavaratilan.
Tavaratilassa tulee olla kaikki valmistajan tuotannossa asentamat varusteet (varapyörä, tunkki, levyt, kotelot jne.). Valinnaisten, kuten ensiapulaukkujen tai sammuttimien, ei tarvitse olla paikoillaan. Mittaukseen käytettäviä yksikkömoduuleita on viittä erilaista (A 8 l, B 1 l, C1 4 l köntsä, C2 4 l pitkula, C3 4 l lituska), mutta kaikki muut ovat monikertoja tuosta litraisesta B:stä, jonka mitat ovat 200 +/- 1 mm x 100 +/- 1 mm x 50 +/- 1 mm.
Sanoit, että farkkujen tavaratilat on mitattu yleensä ikkunan alle. Sellaiset ovat eri automedioiden omakeksimiä tapoja. Valmistajat taas ilmoittavat standardien mukaan, joissa missään ei tietääkseni mitata "ikkunan alle". Yleisimmän ISO 3832:2002:n farmarityyppisten autojen takapenkin takaiseen tilaan sovellettavat koodit ovat ISO - V211...V213. Normaaliin kaksipenkkiriviseen farkkuun käytetään koodia ISO - V211. Silloin kuormauksen yläraja on sellainen taso, joka on yhdensuuntainen tavaratilan pääasiallisen pohjan kanssa ja tangentiaalinen takapenkin selkänojan yläreunan kanssa. Irrotettavia pääntukia ei huomioida, mutta mahdollisten kiinteiden pääntukien tapauksessa selkänojan korkeus menee valmistajan speksin mukaisesti.
OT
Saabien mittapiirroksia, joista ilmenee wagonin tavaratilan lattian korkeudesta johtuva tilan mataluus vs. sedan.
Edit. Lisäsin kuvan tuosta ID.2all:n välipohjan alla olevasta syvennyksestä. Monttu itsessään on jo huomattavan syvä, mutta lisäksi sen reunoilta on vielä ~10 cm matkaa välipohjan yläpintaan. Montun voi siis täyttää vajaat 10 cm yli reunojen ja laidoillekin sopii jotain litteää (kenkää, mailaa, pikkunyssäkkää) välipohjan mahtuessa vielä paikoilleen. Selvästi on otettu kaikki ilo irti etuvetoisuudesta, varapyörättömyydestä ja pakoputkettomuudesta. Niin ja se takapenkinalus, kardaanitunnelittomuus ja kojelaudan alapuoliset säilytystilat. Iso peukku tilankäytöstä.