Yleistä keskustelua sähköautoista

Autot ostetaan osamaksulla. Kyllä 700€ kirpasee vaikka olisikin 50k€ auto.
Jos puhe 700€ kustantavasta latausasemasta 50k€ autohankintaa varten, niin jos se kaatuu tuohon 700 euroon, niin hyvä. ehkä se auto oli liinkallis, mihin ei ollut resursseja.

Muita syitä , ehkä se varustelista mitä haluaa ruksia, vanteet nyt vaan on tärkeämmät kuin oma latausasema ja laskukone ei oikein taivu siihen mitä se maksaa.

No yksi tyypillinen sitten se että työantajalla on politiikka jostain valitaan jotain (auto), mutta se oma latausasema pitäisi itse maksaa, eikä työantaja niitä sähköjäkään maksa, niin kallistahan se on, jos uskoo ne lataukset hanskaavan muuten ilman vaivaa. (ja hätäpaikkona sitten normi PR lataus, jos joskus oikeasti tarve)
Ja onhan se pömpeli ruma ja tuolla rahalla asentaja liian siistiä tee. Jos kaupanpäälle se oma talous on näinä aikoina muutenkin tiukalla tai jonossa jotain haluttavampaa hankintaa tai kerätään kassaa jotain isompaa varten.
 
Itse en kyllä käsitä kuinka täällä porukalla on varaa ostaa 50-60k€ sähköautoja, mutta ei 700€ latausasemia niitä varten.
Mulla on varaa ostaa sähköautoa varten vaikka 7000€ latausasema käteisellä, mutta miksi ostaisin, jos saan vastaavan toiminnallisuuden alle 300€ ?
 
Autot ostetaan osamaksulla. Kyllä 700€ kirpasee vaikka olisikin 50k€ auto.
Suosittelen miettimään uudestaan taloutta jos 700€ kaataa kuukauden talouden. Toki nykyään on ihmisillä tapana elää yli varojen kun lainaa saa niin halvalla ja sitten kun se 1% korko pomppaa 2% ja sähkö kaksinkertaistuu niin itketään kalliita menoja vaikka itse on ne lainat ja maksut hyväksynyt :facepalm:
 
Eikös autoa voi viikonloppuisin ja lomakaudellakin käydä duunissa latailemassa? Tietysti pidemmillä reissuilla pikalataukset pitää itse kustantaa.
Lähdet työpaikalle lataamaan autoa, myös lomalla ja vapaapäivinä? Mitä sitä ei tekisi ilmaisen ämpärin takia...
 
Mulla on varaa ostaa sähköautoa varten vaikka 7000€ latausasema käteisellä, mutta miksi ostaisin, jos saan vastaavan toiminnallisuuden alle 300€ ?
Ei kai kukaan verrannut 7000€ latausasemaa 300€ johtoon?
On vaan erikoista seurata keskustelua, kun 200€ "ylimääräistä" johdon hinnassa on kynnyskysymys vaikka ajetaan 50k€ autolla ja tilillä olisi vaikka mitä...
 
Ei kai kukaan verrannut 7000€ latausasemaa 300€ johtoon?
On vaan erikoista seurata keskustelua, kun 200€ "ylimääräistä" johdon hinnassa on kynnyskysymys vaikka ajetaan 50k€ autolla ja tilillä olisi vaikka mitä...
Miksi maksaa 200€ ylimääräistä _yhtään_ mistään, jos saman tuotteen saa edullisemmin? Eiku ainiin, ne samoja tuotteita tuovat autotalli -maahantuojat pahoittaa mielensä kun katteet katoaa taivaan tuuliin ;)
 
Kuulostaa todella kätevältä ja järkevältä touhulta.
Lähdet työpaikalle lataamaan autoa, myös lomalla ja vapaapäivinä? Mitä sitä ei tekisi ilmaisen ämpärin takia...
Toimisto on lähellä kotoa ja myös omat harrastukset siinä lähellä. Samoin jos perjantaina lataa duunissa, niin kyllähän se viikonloppu menee niillä sähköillä ellei ole pidempiä reissuja. Ei siis ikinä tarvitse erikseen mennä lataamaan autoa vaan se tulee ikään kuin muun toiminnan ohessa. Joskus työnteon ja joskus jonkun muun. Mutta se tästä keskustelusta.
 
Tuote voi olla sama, mutta myyjän vastuut ei.
Jokainen voi ostaa tuotteensa mistä haluaa, itse en kuitenkaan lähtisi säästämään muutamaa satasta sillä riskillä jos jotain tapahtuu.
Pahimillaan puhutaan satojentuhasien vahingosta ja tässä vaiheessa vakuutusyhtiötä kiinnostaa se syy koko hommalle...
Mistä se vakuutusyhtiö tietää mistä se laturi on alunperin ostettu?
 
Jos esimerkiksi BYD rupeaa tekemään tuollaisia Euroopassa niin eihän sen edes tarvitse olla halvempi.
Heittämällä parhaimman näköinen sähkis mitä olen nähnyt. Ulkoa ja sisältä. Ainakin alle 100K hintaluokassa.

BYD on parhaillaan rakentamassa useita tehtaita Eurooppaan.

Joidenkin ”asiantuntijoiden” mukaan Volkswagen, Geely (Volvon/Polestarin omistaja jolla myös oma merkki) ja BYD tulevat hallitsemaan Euroopan sähköautomarkkinoita.

Vw nyt on aika selvä kun tällä hetkellä ID4 ja ID3 myydyimmät sähköautot (viime vuoden lokakuun) tilastoissa, kolmantena Fiat 500E. Mutta toi kiinalaisten nousu tyhjästä tuntuu aika utopialta. Pitää olla kyllä tuote kunnossa ja varsinkin hinta jos aikoo kilpailla. Ennakkoluulot varmasti kovat.
 
Viimeistään siinä vaiheessa kun kysytään kuittia sille palaneelle laturille...
Edit: ja korvausta ei tipu ilman kuittia?
Laturi ostettu käytettynä kirpputorilta tai uutena ostetun kuitti paloi poroksi talon mukana jnejne...
Oikeasti, montako keissiä tiedät missä esim. kännykän laturista tai jostain on talo palanut poroksi ja vakuutusyhtiö evännyt korvaukset koska ei oo kuittia löytynyt?
 
BYD on parhaillaan rakentamassa useita tehtaita Eurooppaan.

Joidenkin ”asiantuntijoiden” mukaan Volkswagen, Geely (Volvon/Polestarin omistaja jolla myös oma merkki) ja BYD tulevat hallitsemaan Euroopan sähköautomarkkinoita.

Vw nyt on aika selvä kun tällä hetkellä ID4 ja ID3 myydyimmät sähköautot (viime vuoden lokakuun) tilastoissa, kolmantena Fiat 500E. Mutta toi kiinalaisten nousu tyhjästä tuntuu aika utopialta. Pitää olla kyllä tuote kunnossa ja varsinkin hinta jos aikoo kilpailla. Ennakkoluulot varmasti kovat.
Tyhjästähän se Teslakin putkahti. Ja nyt MG millä ei ole mitään tekemistä aiemman MG merkillä olevan historian kanssa. Norjassa myydään jo useampaa kiinalaista sähköautoa. Ja onhan se Polestarkin käytännössä täysin kiinalainen.
Tavallaan sähköauto on kuitenkin niin erilainen vekotin että en itsellekin olisi aika sama minkä merkkinen se on kun ei ole mitään "heritagea" motorsport ym. niinkuin polttiksissa. Kaikki on uudenlaisia autoja ja aika irti perinteistä.

80-luvulla Hyundai yritti kovasti Pony mallillaan saada jalansijaa ja vaikka autolla oli japanilaiset juuret ei se muutaman vuoden aikana menestynyt juuri lainkaan. Nyt meillä myydään Korealaisia Hyundaita ja KIA:aa pilvin pimein.
 
Ihan sama mistä sen laturin ostaa, Kiinassa se on kumminkin tehty.
Takuu ja kuitti on sitten oma show mutta tärkeintä on se oikea CE merkintä.
 
BYD on parhaillaan rakentamassa useita tehtaita Eurooppaan.

Joidenkin ”asiantuntijoiden” mukaan Volkswagen, Geely (Volvon/Polestarin omistaja jolla myös oma merkki) ja BYD tulevat hallitsemaan Euroopan sähköautomarkkinoita.

Vw nyt on aika selvä kun tällä hetkellä ID4 ja ID3 myydyimmät sähköautot (viime vuoden lokakuun) tilastoissa, kolmantena Fiat 500E. Mutta toi kiinalaisten nousu tyhjästä tuntuu aika utopialta. Pitää olla kyllä tuote kunnossa ja varsinkin hinta jos aikoo kilpailla. Ennakkoluulot varmasti kovat.
Ihan hyvin vaikkapa Polestar on myynyt, vaikka onkin kiinalainen.
 
Laturi ostettu käytettynä kirpputorilta tai uutena ostetun kuitti paloi poroksi talon mukana jnejne...
Oikeasti, montako keissiä tiedät missä esim. kännykän laturista tai jostain on talo palanut poroksi ja vakuutusyhtiö evännyt korvaukset koska ei oo kuittia löytynyt?
Ehkä ei kuitenkaan kannata lähteä kirjoittelemaan tällaisia suunnitelmia vakuutusyhtiölle valehtelemisesta? Tässä on joku näkemys, tosin kännykän latureista, mutta...

Oleellista on kuitenkin arvioida siitä vehkeestä, että onko se nyt edes sinnepäin. Kuitenkin se tulipalossa korvaamattomat menetykset tai hengenlähtö sähköiskusta on paljon ikävämpi seuraus vaikka kuinka saisi rahat vakuutuksesta. Itse en noihin kiinan halvimpiin importteihin lähtis oli ne sitten suoraan Kiinasta tai jonkun pikkupuulaakin tuomana.
 
Ehkä ei kuitenkaan kannata lähteä kirjoittelemaan tällaisia suunnitelmia vakuutusyhtiölle valehtelemisesta? Tässä on joku näkemys, tosin kännykän latureista, mutta...

Missä oli puhe vakuutusyhtiölle valehtelusta?

Oleellista on kuitenkin arvioida siitä vehkeestä, että onko se nyt edes sinnepäin. Kuitenkin se tulipalossa korvaamattomat menetykset tai hengenlähtö sähköiskusta on paljon ikävämpi seuraus vaikka kuinka saisi rahat vakuutuksesta. Itse en noihin kiinan halvimpiin importteihin lähtis oli ne sitten suoraan Kiinasta tai jonkun pikkupuulaakin tuomana.


" Kampanjassa valistetaan kuluttajia vaarallisista verkko-ostoksista, jotka tehdään EU:n ulkopuolelta. "
Keskustelu lähti tuossa aiemmin linkistä laturiin aliexpressistä. No samaa laturia saa myös n. 300€ hintaan ja alle ihan EU:n alueelta. CE-merkinnät ja kaikki. No todellisuudessahan kyseessä ihan sama laite kuin kuin aliexpressistä tilatessa.
Kuten tässä jo todettua aiemmin,suurin osa noista sähköauton latureista on kiinassa valmistettuja ja niiden pikkupuulaakien maahantuomia.
 
Laturi ostettu käytettynä kirpputorilta tai uutena ostetun kuitti paloi poroksi talon mukana jnejne...
Oikeasti, montako keissiä tiedät missä esim. kännykän laturista tai jostain on talo palanut poroksi ja vakuutusyhtiö evännyt korvaukset koska ei oo kuittia löytynyt?
Tiettävästi ihan aina ne korvaus jutut ei ole menneet asiakkaan toivomalla tavalla,eli tiettävästi käräjilläkin on asioita puitu.
Julkisuutta on saaneet sitten ne tapaukset joissa maahantuoja on joutunut ottamaan vastuuta, ehkä tunnetuin läheltä liippaavaa tapaus on se sähköpyörälataus ja presidentin vävyn firma. (joo, Mauno on kuollut ja tytärkin oli eronnut)

Jos se puhelimen asiallinen laturi kärvähtää tai mökki vaurioituu, niin tosiaan, ei ne korvaukset siihen kaadu onko sille laturille kuittia tallella.

Ja rahaahan se vain on jos omatuonti laturi kämpän polttaa ja vakuutusyhtiö leikkaa siivun korvauksista koska luokaton vaatimusten vastainen laturi sen aiheutti, sitten voi harmittaa jos savuun jäi hiilostuun jotain kovin rakasta.

Laturin kohdalla toki sitten ne kuviot missä naapurin tytär saa liianison sätkyn, tai se osari KIA ottaa pahasti siipeen, joka ei mene KIA maahantuojan piikkiin, vaan menee sen omatatuodun laturin maahantuojan piikkiin, toki soitellaan sen onnettoman sähkärin perään joka sen China Export vakuutetun kytki.
 
Viimeksi muokattu:
Missä oli puhe vakuutusyhtiölle valehtelusta?
No jos puhuttiin, että hankkii Kiinasta suoraan laturin ja sä käyt oheisen keskustelun, niin mitä muutakaan sä tarkoitit kuin valehtelua laturin alkuperästä?

Mistä se vakuutusyhtiö tietää mistä se laturi on alunperin ostettu?
Viimeistään siinä vaiheessa kun kysytään kuittia sille palaneelle laturille...
Edit: ja korvausta ei tipu ilman kuittia?
Laturi ostettu käytettynä kirpputorilta tai uutena ostetun kuitti paloi poroksi talon mukana jnejne...
Oikeasti, montako keissiä tiedät missä esim. kännykän laturista tai jostain on talo palanut poroksi ja vakuutusyhtiö evännyt korvaukset koska ei oo kuittia löytynyt?
 
No jos puhuttiin, että hankkii Kiinasta suoraan laturin ja sä käyt oheisen keskustelun, niin mitä muutakaan sä tarkoitit kuin valehtelua laturin alkuperästä?
Kerroin vain todennäköisiä vaihtoehtoja siihen mistä laturi on hankittu, eli esim. kirpputorilta, tai mitä todennäköisesti sille kuitille voi tapahtua kun se talo palaa. Aika helppoa vakuutusyhtioöiden ilmeisesti evätä korvauksia kun palaa mökki maan tasalla kaikkine kuitteineen, ihan sama mistä ne sähkölaitteet on hankittu.
ps. se aiemmin linkitetyn laturin toimitus Suomeen näkyy olevan Ranskasta.
 
Ei kai täällä kenellekään 200 € ole kynnyskysymys mutta turha maksaa ylimääräistä jos halvempikin toimii. Oma latausasema maksoi kaikkinensa 1200 €, kun jaksoi vähän aikaa tutkia. Toinen vaihtoehto oli 1500 €, mutta en nähnyt mitään hyötyä lisäinvestoinnista.

Toiset renkaatkin ostin ihan itse, maksoi noin 2000 €. Valmistajan rengassarja olisi ollut 2500 €, mutta mielestäni rumat ja miksipä niistä ylimääräistä maksaisi.
Itse oon ladannut nyt tyytyväisenä tuolla Teslan 13A latausjohdolla.

Ongelma vaan, että latausluukku kyllä aukeaa Tesla napista. Mutta latauksen jälkeen lukitus ei aukea, vaikka sitä Tesla nappia paimaisi kauemminkin. Ehkä täytyisi vika tiketillä kysyä, että missä vika? Eli siis puhelimella lukitus aukeaa normaalisti.


Ehkä sittenkin ostan vaan sen Teslan latausaseman (500€). Näytti olevan vähän pitempi 7.3m johto ja se Tesla nappi.

" Kampanjassa valistetaan kuluttajia vaarallisista verkko-ostoksista, jotka tehdään EU:n ulkopuolelta. "
Keskustelu lähti tuossa aiemmin linkistä laturiin aliexpressistä. No samaa laturia saa myös n. 300€ hintaan ja alle ihan EU:n alueelta. CE-merkinnät ja kaikki. No todellisuudessahan kyseessä ihan sama laite kuin kuin aliexpressistä tilatessa.
Kuten tässä jo todettua aiemmin,suurin osa noista sähköauton latureista on kiinassa valmistettuja ja niiden pikkupuulaakien maahantuomia.
Aliexpessin 11kW johto taitaa tulla jostain Ranskan varastosta? En ole siihen johtoon vielä ehtinyt perehtymään, mutta aika useita olisi myyty. Toki se yksi viallinen kappale riittää.
 
Teslan laturi on hyvä mutta suurin puute mikä tulee mieleen on kuormanhallinta.
 
ps. se aiemmin linkitetyn laturin toimitus Suomeen näkyy olevan Ranskasta.
Ilman tarkempaa kuvausta, ja aiheeseen liittyen, niin mites se menee, jos myyjä on jossain EU alueen ulkopuolella ja kyse vain lokistiikasta eikä siis siitä että ransakalainen firma tuo maahan ja markkinoi ja myy Ranskasta sen suomalaisella asiakkaalle, jolla ne prjut ja CE vakuuttelut on ihka aitoja.

Tässä voi toki hakea näennäistä rahoittelu selittelya itselleen ja puolisolleen, tai sitä että kuka on ihan oikeasti siitä maahantuonnista vastuussa. valimallina sitten se kun se kiva kuukauden nettikauppaa harjoittanut china yrittäjän hieno nimimerkki katoaa netistä.
 
Kerroin vain todennäköisiä vaihtoehtoja siihen mistä laturi on hankittu, eli esim. kirpputorilta, tai mitä todennäköisesti sille kuitille voi tapahtua kun se talo palaa. Aika helppoa vakuutusyhtioöiden ilmeisesti evätä korvauksia kun palaa mökki maan tasalla kaikkine kuitteineen, ihan sama mistä ne sähkölaitteet on hankittu.
ps. se aiemmin linkitetyn laturin toimitus Suomeen näkyy olevan Ranskasta.
Näin sähköisen kaupankäynnin ja tallenteiden aikana uskottavuus sille, että ei mitään todistetta hankinnasta, on aikalailla nolla. Varsinkin jos tuota paskapuhetta yrittää syöttää siinä kohtaa, kun tutkimus on osoittanut palon alkulähteen. Katso se linkki minkä pistin, oleellisempaa on osoittaa olleensa huolellinen kuin keksiä satuja jostain kirpparilöydöistä.
 
Näin sähköisen kaupankäynnin ja tallenteiden aikana uskottavuus sille, että ei mitään todistetta hankinnasta, on aikalailla nolla. Varsinkin jos tuota paskapuhetta yrittää syöttää siinä kohtaa, kun tutkimus on osoittanut palon alkulähteen. Katso se linkki minkä pistin, oleellisempaa on osoittaa olleensa huolellinen kuin keksiä satuja jostain kirpparilöydöistä.
Mitä hittoa sä selität? Meinaatko jotta ihmiset ei käytä käteistä enään nykyaikana. Aivan todennäköisiä vaihtoehtoja on ostaa laturi mistä tahansa kivijalkakaupasta tai vaikka sieltä kirpparilta käteisellä. Ensimmäisestä saa kyllä sen kuitin, mutta jos se katoaa, palaa mökin mukana, niin vakuutusyhtiö ei mielestäsi ole korvausvelvollinen. Käytettynä taas monenlaista tuotetta ostellaan kirpparilta, torista jne. Meinaatko että jokaisesta pitäisi jäädä joku digijälki jotta vakuutusyhtiö voi varmistaa kuka on korvausvelvollinen?
Se laittamasi linkki kyllä aika yksiselitteisesti kertoo että paremmin on vakuutusturva kunnossa jos tilaa sähkölaitteen aliexpressistä vs. hankkii sen käytettynä vaikkapa sieltä kirpputorilta :P
 
Mitä hittoa sä selität? Meinaatko jotta ihmiset ei käytä käteistä enään nykyaikana. Aivan todennäköisiä vaihtoehtoja on ostaa laturi mistä tahansa kivijalkakaupasta tai vaikka sieltä kirpparilta käteisellä. Ensimmäisestä saa kyllä sen kuitin, mutta jos se katoaa, palaa mökin mukana, niin vakuutusyhtiö ei mielestäsi ole korvausvelvollinen. Käytettynä taas monenlaista tuotetta ostellaan kirpparilta, torista jne. Meinaatko että jokaisesta pitäisi jäädä joku digijälki jotta vakuutusyhtiö voi varmistaa kuka on korvausvelvollinen?
Se laittamasi linkki kyllä aika yksiselitteisesti kertoo että paremmin on vakuutusturva kunnossa jos tilaa sähkölaitteen aliexpressistä vs. hankkii sen käytettynä vaikkapa sieltä kirpputorilta :p
Jos tässä nyt keskustellaan tilanteesta jossa tulipalon on aiheuttanut jokin vaatimusten vastainen laturi, jonka on itse tuonut jostain kiinasta.

Tilanne uskottavasti se että vakuutuksen ottaja sinne pistorasiaan tunkenut se laitteen, no hän alkaa sepittää tarinaa kirppariostoksesta. Ja sitä että villekkin käyttää käteistä, vaikka somettaa hienoista AliEx hankinta suosituksista, ja maksaa kahvitkin kellolla, ja Tori ostokset MobilPayllä.

Jos tilanne ensin on lähinnä se että vakuutusyhtiö vähän meinasi hillitä asiakkaan korvausvaatimuksia, mutta se alkaa muuttua siihen että asiakas heittelee ihan palturia, jota ei kannata jatkaa sinne asti missä vakuutusyhtiö näkee paikan tehdä tapauksesta esimerkki.
 
Se laittamasi linkki kyllä aika yksiselitteisesti kertoo että paremmin on vakuutusturva kunnossa jos tilaa sähkölaitteen aliexpressistä vs. hankkii sen käytettynä vaikkapa sieltä kirpputorilta :p
Niin, sitähän minä tässä olen sinulle juuri todennut alusta saakka, että ihan järjetöntä alkaa keksimään mitään paskapuhetta käteisestä kirpparilla.
 
Niin, sitähän minä tässä olen sinulle juuri todennut alusta saakka, että ihan järjetöntä alkaa keksimään mitään paskapuhetta käteisestä kirpparilla.
No mitä jos on niin sattunut tekemään? Eli ostanut käteisellä kirpparilta autolaturin ja mökki palaa?
 
No mitä jos on niin sattunut tekemään? Eli ostanut käteisellä kirpparilta autolaturin ja mökki palaa?
No sehän riippuu ihan siitä millaisen on ostanut. Jos jotain ilmiselvää pommia on käyttänyt, niin voi olla korvauksissa haastetta. Artikkelisssahan oli tämä kohta:
Toinen tilanne on se, että jos laturia käytetään tietoisesti riskillä, esimerkiksi käyttöohjeiden vastaisesti.
 
Ihan sama mistä sen laturin ostaa, Kiinassa se on kumminkin tehty.
Oma latauslaite on suunniteltu ja valmistettu Itävallassa ja siitä löytyy TÜV ja CE hyväksynnät. Mieluusti maksaa paremmista ominaisuuksista ja valmistusmaasta sen pari sataa extraa kuin siitä halvimmasta noin 300 euron kiinalaitteesta.

Samat henkilöt, jotka pihistelee latauslaitteen kanssa on varmaan niitä, jotka ostaa siihen +50k€ autoon ne halvimmat kiinalaiset talvirenkaat. Säästetään ihan väärissä paikoissa.
 
No mitä jos on niin sattunut tekemään? Eli ostanut käteisellä kirpparilta autolaturin ja mökki palaa?
Se toki parempitilanne, jos tarina totta niin se on helpompi pitää uskottavana. ja toki ihan eri tilanne kuin se että on itse tuonut maahan vaatimustenvaistaisen laitteen joka aiheuttanut vakavan tulipalon.

En nyt tiedä kuinka paljon tässä maalia siirettiin, ja mitä tuossa tilanteessa on ostettu, tehty ja mikä on sepitystä. Jos tutkimuksissa selviää että henkilö suosittaa keksimään hyviä tarinoita, niin voi se syödä tuutuudenkin uskottavuutta.

Jos lähtökohtaisesti ei ole valmis kantamaan vastuuta teoistaan, niin ehkä voisi suositella hankkimaan luotettavilta tunnetuilta toimijoilta ja asennettaa laturi ammattilaisella, tai jos puhe puhelinlatureista niin valmistajan omia mallikohtaisia latureita viralliselta jälleen myyjältä. ja käyttää ohjeen mukaan ja noudattaa vakuutusyhtiön suojeluohjeita
 
Viimeksi muokattu:
Se toki parempitilanne, jos tarina totta niin se on helpompi pitää uskottavana. ja toki ihan eri tilanne kuin se että on itse tuonut maahan vaatimustenvaistaisen laitteen joka aiheuttanut vakavan tulipalon.
Missä kohtaa tässä keskustelussa on kukaan ollut tuomassa itse maahan vaatimustenvastaista laturia?
Jotenkin kyllä alkaa tuntumaan, että täällä niitä paikalla jotka itse tuovat sähköautojen latureita maahan, ostohinta alle satasen ja myydessä saa sen vähintään 500€. Nyt vaan harmittaa kun selkiää jotta samoja paskeita saa vähintään 200€ halvemmalla kun vähän näkee vaivaa ;) Tai toinen vaihtoehto, on hankittu liki tonnin "laturi" ja vasta myöhemmin tajunnut että halvempikin olisi riittänyt...
 
Missä kohtaa tässä keskustelussa on kukaan ollut tuomassa itse maahan vaatimustenvastaista laturia?
Jotenkin kyllä alkaa tuntumaan, että täällä niitä paikalla jotka itse tuovat sähköautojen latureita maahan, ostohinta alle satasen ja myydessä saa sen vähintään 500€. Nyt vaan harmittaa kun selkiää jotta samoja paskeita saa vähintään 200€ halvemmalla kun vähän näkee vaivaa ;) Tai toinen vaihtoehto, on hankittu liki tonnin "laturi" ja vasta myöhemmin tajunnut että halvempikin olisi riittänyt...
Väli Yhteenveto

Tarina katkeaa tuota ennen vähän matkalla kun alun perin lainaamasi viesti on poistettu.

Mutta olen siinä käsityksessä että puhe on ali ym ns kiinankauppapakoista ostetuista puhelimen tai auton latureista. Joiden hankintapaikkaa ei haluta paljastaa vakuutusyhtiölle, vaan rakkennetaan tarina siitä että joku muu on sen maahantuonut. (Joka tapauksessa paikasta jossa ostajan / käyttäjän pitäisi ymmärtää riskit ja käyttö olisi vastoin vakuutusehtoja tai jopa säädöksiä.)

Jos sen laturin on ostanut motonetistä, puuilosta ym niin ei sitä kannata vakuutusyhtiötä salata ja alkaa sepittää jotain tarinaa kirppari käteistoista.

Edit taisi lähteä siitä ettei ole varaa ostaa 700€ laturi 50k€ autoa varten, ja sitten oli heitto että olisi varaa ostaa vaikka 7000€, mutta kun alle kolmella sataa saa...

Itse en kyllä käsitä kuinka täällä porukalla on varaa ostaa 50-60k€ sähköautoja, mutta ei 700€ latausasemia niitä varten.
Mulla on varaa ostaa sähköautoa varten vaikka 7000€ latausasema käteisellä, mutta miksi ostaisin, jos saan vastaavan toiminnallisuuden alle 300€ ?
 
Viimeksi muokattu:
Väli Yhteenveto

Tarina katkeaa tuota ennen vähän matkalla kun alun perin lainaamasi viesti on poistettu.

Mutta olen siinä käsityksessä että puhe on ali ym ns kiinankauppapakoista ostetuista puhelimen tai auton latureista. Joiden hankintapaikkaa ei haluta paljastaa vakuutusyhtiölle, vaan rakkennetaan tarina siitä että joku muu on sen maahantuonut. (Joka tapauksessa paikasta jossa ostajan / käyttäjän pitäisi ymmärtää riskit ja käyttö olisi vastoin vakuutusehtoja tai jopa säädöksiä.)

Jos sen laturin on ostanut motonetistä, puuilosta ym niin ei sitä kannata vakuutusyhtiötä salata ja alkaa sepittää jotain tarinaa kirppari käteistoista.

Edit taisi lähteä siitä ettei ole varaa ostaa 700€ laturi 50k€ autoa varten, ja sitten oli heitto että olisi varaa ostaa vaikka 7000€, mutta kun alle kolmella sataa saa...
Niin, en edelleenkään ymmärrä miksi kenenkään jolla on varaa ostaa vaikka mitä, pitäisi maksella liki tuplahintaa jostain tuotteesta? Tai jotain niin älytöntä, että "ostit 50k€ sähköauton, niin et raski siihen ostaa 3600€:n rengassarjaa" kun pienellä vaivannäöllä saat samanlaiset kahdella tonnilla. Mutta ehkäpä se vakuutusyhtiö ei korvaa kun ne rattaat on muualta hankittu :p
Eikä ollut kyse mistään rakennetuista tarinoista, vaan ihan mahdollisista esimerkeistä liittyen käytettyjen tavaroiden kauppaan. Ihan omaa mielikuvistustasi nyt jakelet noilla vakuutuspetos -puheillasi.
 
Johan tuossa heti kättelyssä todettiin, että "ranskan" ihmeessä ei ole mitään mainintaa vikavirtasuojista :think:
Se että myynti-ilmoituksessa ei kerrota jokaista tuotteen elektroniikkakomponenttia, ei takaa sitä ettei niitä siellä olisi.
 
Laitoin eilen Tukesin ylitarkastajalle kyselyä, että mitä vastuukysymyksiä ja riskejä lain ja säädösten näkökulmasta liittyy siihen että yksityishenkilö tilaa kaukoidästä tuollaisen laturin.

Ehkä sitten saadaan tälle aivan turhalle sivukaupalla jatkuvalle väännölle stoppi(hetkeksi).
 
Teslan laturi on hyvä mutta suurin puute mikä tulee mieleen on kuormanhallinta.
Itellä oma päänuppi toiminut kuormanhallitsijana. Ei oo kovin työlästä ollut joko ladata autoa tai lämmittää saunaa, tai jos joskus olisi pakko molempia niin sitten tiputtaa autosta latausvirran vaikka 11KW 3x16A -> 3x8A eli 5,5KW. Sähkölämmitteinen talo 3x25A pääsulakkeilla eikä ole nalli kertaakaan lentänyt.
 
Meillä maksoi latausasema+kuormanhallinta+näiden asennus 699e ABB terra 11kw asema, kuormanhallintamittari, asennustarvikkeet ja asennus 740e. Vaihtoehtona olisi ollut asennuttaa 3-vaihepistoke autokatokseen ja ostaa autoon 3-vaihe latausjohtoadapterihärveli jolloin tämäkin olisi maksanut varmaan sen tonnin. Joten valinta oli helppo.
 
Morommoro, löytyiskö täältä tietäjiä pariin kysymykseen kun alkoi kiinnostaa tällainen: Koeajo: Nissan Townstar EV – kuljetukset mukavasti sähköllä

1. Eikös tällä hetkellä ole niin että sähköpakuihin saa hankintatuen mutta henkilöautoihin ei?
2. Tuohon saa ainakin sen lastausluukun jonka avulla saa pitempää tavaraa työnnettyä matkustamon puolelle, mutta saako tähän (tai yleisesti pakuihin) ihan kunnon "ikkunat" tms. tuohon väliseinään jos välillä koiria kuljettaisi tuolla takana niin olisi niihin näköyhteys? (varmaan tietty häkit pitäisi tuohon taakse hommata koirille)
3. Näettekö tuossa äkkiseltään mitään isompia ongelmia? En ole omistanut pakua aiemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Morommoro, löytyiskö täältä tietäjiä pariin kysymykseen kun alkoi kiinnostaa tällainen: Koeajo: Nissan Townstar EV – kuljetukset mukavasti sähköllä

1. Eikös tällä hetkellä ole niin että sähköpakuihin saa hankintatuen mutta henkilöautoihin ei?
2. Tuohon saa ainakin sen lastausluukun jonka avulla saa pitempää tavaraa työnnettyä matkustamon puolelle, mutta saako tähän (tai yleisesti pakuihin) ihan kunnon "ikkunat" tms. tuohon väliseinään jos välillä koiria kuljettaisi tuolla takana niin olisi niihin näköyhteys?
3. Näyttekö tuossa äkkiseltään mitään isompia ongelmia? En ole omistanut pakua aiemmin.

Pakuihin saa joo 2-6k hankintatukea riippuen pakun koosta.
Siinä näyttäisi olevan ikkunoille paikat väliseinässä joten saa varmastikin lisävarusteena tai sitten suomessa jälkiasennettuna.
Kai toi muuten ihan pätevä pikkupaku on.
 
Itellä oma päänuppi toiminut kuormanhallitsijana. Ei oo kovin työlästä ollut joko ladata autoa tai lämmittää saunaa, tai jos joskus olisi pakko molempia niin sitten tiputtaa autosta latausvirran vaikka 11KW 3x16A -> 3x8A eli 5,5KW. Sähkölämmitteinen talo 3x25A pääsulakkeilla eikä ole nalli kertaakaan lentänyt.
Kyllä mutta eikö olisi hienoa jos automatiikka hoitaisi?
 
Eikä ollut kyse mistään rakennetuista tarinoista, vaan ihan mahdollisista esimerkeistä liittyen käytettyjen tavaroiden kauppaan. Ihan omaa mielikuvistustasi nyt jakelet noilla vakuutuspetos -puheillasi.
En ihan pysy maalin vauhdissa, joten tuon nyt oman maalin.

Jos mattihannastiina esim AliExpresisistä tilaa joltain kiinalaiselta diileriltä auton China Export latauslaitteen, ja koska tunnettua että ko palvelussa myyjää joka lähtöön tuotetiedot ovat vääriä, niin keksitään itse että siinä on ominaisuuksia joita ei edes mainosteta.
Sitten jännitetään tuleeko se Ruotsin vain Viron kautta... no nopea rahti ja eikun käyttöön, sisaren tytär saa sähköiskun, osari KIA hajoaa, eikä mene takuuseen, mökki syttyy laitteen takia palamaan.

Selviää ettei tuote täyty vaatimuksia, siinä vakavia puutteita, mattihannastiina alkaa tarinoimaan käteiskaupasta kirpparilta, ei oikein muista koska ja mistä. Kuittikin tuhoutui tulipalossa jne.
 
Minä en kyllä näissä asioissa miettisikö sekuntiakaan ostaisinko saman tuotteen mielummin Kärkkäiseltä kuin Alista, vaikka maksaisi 200-300e enemmän. Pieni hinta mielenrauhasta, ainakin omaisuusvahinkojen osalta.

En myöskään ymmärrä kuka tällaisen laitteen ostaa kirpparilta.

Mutta meitä on moneen lähtöön.
 
MG tarjoaa korealaisten tapaan pitkän takuun. MG4 on pärjännyt erittäin hyvin Britanniassa ja Saksassa.

MG5 Facelift farmari ei ole niin mielenkiintoinen, koska se on vielä rakennettu polttisalustalle (toisin kuin MG4).

Oma nelosen metsästykseni saavuttaa huomenna lakipisteensä. Kaksi LR Luxury-vaihtoehtoa Saksasta kiikarissa (esittelyautoja, vapautuu maali-huhtikuussa).
Autosta on tullut kahlattua kaikki läpi:

Miinuksia:
-Infotainment on superbuginen
-Kaista-avustin on aivan kuraa ja muutenkin ajamisavut, eikä niitä varhaisilla softilla saa pysymään pois päältä
-Alennusvaihteistosta on tiputellut öljyä, selityksiä ylitäytöstä tehtaalla ja parannetun huohottimen asennusta
-Pohjamuovit kupruilee
-Auto voi varhaisilla softilla kuolla täysin, eikä mikään auta. Et pääse autosta ulos kuin kontin mekaanisen avauksen kautta.
-Takapenkille ei ole mitään valoa eikä takatiloihin lämmitykselle suuttimia

Plussaa (61kWh LR) :
+Huikea latauskäyrä, lataa 0-55% 135kW ja 80% vielä 55kWh. Todnäk näissä "Intelligent Battery Heating" ollut päällä, joka todennäköisesti vie aika paljon turhaan virtaa normiajossa.
+Auto on hyvin saksalainen ajokokemukseltaan, paremmaksi väitetty kuin ID3. TeslaBjörn kehui ajovaloja hämmentävän hyviksi.
+Hinta on kohdallaan. Nuo esittelyautot saksan hankintatuen avulla 28k€ ja 30k€, eli suomihinnaksi voisi heittää 39900€? Varsin vertailukelpoinen esim uuden Niro EV:n 55k€ Luxuryyn...
+Norjan talvitestin range 340km riittää todella hyvin
+Viat / puutteet softalla korjattavissa
+Pitkä takuu
+Vanteiden jako 5x112 57.1, eli vanteita löytyy aivan julmetusti käytettynä

Edit: Ruotsissa vain LR Luxury myynnissä, listahinta 424K sek, eli 37200€.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 039
Viestejä
4 542 106
Jäsenet
74 928
Uusin jäsen
Retrysky

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom