Yleistä keskustelua sähköautoista

Ymmärräthän sinä että se lasikatto ei vaikuta ympäröivän rakenteen lujuuteen millään tavalla. Normaalisti siinä lasin paikalla on peltiä, se lasi on itseasissa parempi kestävyyden puolesta kuin se pelti.

Syy miksi kaikkien autojen katot eivät ole lasia on hinnassa.

Ajatteleppa tilannetta missä ojan pohjalla onkin kanto pystyssä tai siirtolohkare ja auto tulee sinne jostain syystä katto edellä. Läpihän se tulee niin että heilahtaa.

Peltirakenne kyllä suojaa tässä paremmin, etenkin kun se rakenne vielä vaatii pari poikkitukea piiloon pellin alle.

Valmistuksen puolelta saattaa lasi olla hyvinkin edullinen ratkaisu, siitä jää yksi erikoistyövaihe pois, nimittäin tuon kattopellin laserhitsaaminen (tai kai teknisesti kovajuotto CuSi3-langalla, joka taas on aika tyyristä).
 
Aikamoiset speksit kun isoin akkuvaihtoehto on 150kWh. o_O Jos tuo on vielä LFP-akku, on siinä akulla varmasti painoa.
Itseäni tosin akun liisaus ei niin kiinnosta, ellei sitten ole halpaa kuin saippua. Jäädään odottelemaan hintatietoja.

Aiemmin oli keskustelua siitä mikä on ns. premium-auto. Tuon auton mainitaan olevan premium-luokan auto (mainitaan myös "luksussedan"), ja kovasti yritin löytää vastausta kysymykseen mikä siitä tekee premium-luokan auton. Löysin vastaukseksi lähinnä sisustuksen puiset osat sekä aidon keinonahan? Vai oliko premiumin määritelmä että autolle löytyy tuhat ja yksi (kallista) optiota jolla autosta voi tehdä yksilöllisen, lisähinnasta? En tiedä miten Nio:lla on tuo puoli?
 
Premium = mikä tahansa ominaisuuksien joukko jolla voidaan erottaa Mersu, Bemari ja ehkä jopa Audi omaksi eksklusiiviseksi ryhmäkseen.
 
Aika moni tuntuu pitävän vaikkapa volkswagenia premiumina verrattuna teslaan. Itse olen tästä aika vahvasti eri mieltä. Esimerkiksi VW id4 olisi joutunut muistaakseni maksamaan lähelle 60000€, ennen kuin olisi saanut sähköautoon sähköiset istuimien säädöt ja sähköisesti avautuvan takaluukun. Tämä on mielestäni jotain niin käsittämätöntä, että sitä ei vaan pysty ymmärtämään vaikka sitä miten ajattelee. Yli 50000€ auto, missä joutuisi avaamaan takaluukun takaluukusta (aina paskaisesta) napista ja säätämään vaimon jälkeen penkin taaksepäin jostain mekaanisesta vivusta.
 
Aika moni tuntuu pitävän vaikkapa volkswagenia premiumina verrattuna teslaan. Itse olen tästä aika vahvasti eri mieltä. Esimerkiksi VW id4 olisi joutunut muistaakseni maksamaan lähelle 60000€, ennen kuin olisi saanut sähköautoon sähköiset istuimien säädöt ja sähköisesti avautuvan takaluukun. Tämä on mielestäni jotain niin käsittämätöntä, että sitä ei vaan pysty ymmärtämään vaikka sitä miten ajattelee. Yli 50000€ auto, missä joutuisi avaamaan takaluukun takaluukusta (aina paskaisesta) napista ja säätämään vaimon ajon jälkeen penkin taaksepäin jostain mekaanisesta vivusta.
Joko teslassa on handsfree kick-sensor takaluukun aukaisuun?
 
Ei taida olla, mutta toimii kuitenkin sähköllä, nyt kun 2000-lukua kuitenkin eletään.
Ei se silti "kätevää" ole että joudut kaivamaan joko sen luurin taskusta (jos olet auton ulkopuolella etkä halua sitä paskasta nappia painaa) tai avata sen auton näytöltä. Kyllä tuo kick-sensori olisi oikein mukava lisä, mitä esim Polestarista ja muutamasta muusta löytyy.
 
Aika moni tuntuu pitävän vaikkapa volkswagenia premiumina verrattuna teslaan.
Ööö..kuka ?

Ei auton hinta tee yksistään premiumia eikä yksittäiset ominaisuudet. Muutoinhan joka ikinen sähkökippo olisi premiumia. ( puhutaan nyt näistä tavallisista autoista ). Premium tulee jostain ihan muualta.
 
Ei se silti "kätevää" ole että joudut kaivamaan joko sen luurin taskusta (jos olet auton ulkopuolella etkä halua sitä paskasta nappia painaa) tai avata sen auton näytöltä. Kyllä tuo kick-sensori olisi oikein mukava lisä, mitä esim Polestarista ja muutamasta muusta löytyy.
Ihan totta, mutta nyt ei varmaan ollutkaan kyse jostain teslan varusteiden viimeisestä silauksesta vaan volkswagenin teslaa kalliimman auton täydellisistä varustepuutoksista. Ei tuohon ole olemassa mitään puolustusta, että tuon hintaisesta autosta puuttuu sähkösäätöiset istuimet ja sähkökäyttöinen takaluukku.
 
Joo, kokemuksesta sanon että kun sokodan luukkua yrität avata jalanheilautuksella niin sääriluu on mustelmilla ennenkuin luukku on auki…
Näin Apple miehenä olen ymmärtänyt että Siri osaa avata Teslan luukun, vaikka applewatchiin kuiskattuna?
 
Ajatteleppa tilannetta missä ojan pohjalla onkin kanto pystyssä tai siirtolohkare ja auto tulee sinne jostain syystä katto edellä. Läpihän se tulee niin että heilahtaa.

Peltirakenne kyllä suojaa tässä paremmin, etenkin kun se rakenne vielä vaatii pari poikkitukea piiloon pellin alle.

Valmistuksen puolelta saattaa lasi olla hyvinkin edullinen ratkaisu, siitä jää yksi erikoistyövaihe pois, nimittäin tuon kattopellin laserhitsaaminen (tai kai teknisesti kovajuotto CuSi3-langalla, joka taas on aika tyyristä).
Tässä toki hyvä muistaa, että se lasikatto on laminoitu. Eli koostuu kahdesta taivutetusta lasista ja yhdestä tai useammasta välikalvosta, mikä lisää katon lujuutta huomattavasti. Sen tarkempaa faktaa ei itsellä aiheesta ole, mutta mutulla sanoisin että tuo paketti todennäköisesti on vähintään yhtä kestävä onnettomuustilanteessa kuin vastaava teräksestä tehty rakenne. Joku asiaan enemmän perehtynyt voi korjata jos meni aivan metsään :)
 
Hi5:ssa suht toimiva ratkaisu myös, riittää että kävelet auton perän luokse niin takaluukku aukeaa. Eikä tarvitse potkia ilmaa tai huutaa ranteessa olevaan kelloon, mikä on ihan kivä jäisellä parkkiksella nukkuva lapsi sylissä.
 
Hi5:ssa suht toimiva ratkaisu myös, riittää että kävelet auton perän luokse niin takaluukku aukeaa. Eikä tarvitse potkia ilmaa tai huutaa ranteessa olevaan kelloon, mikä on ihan kivä jäisellä parkkiksella nukkuva lapsi sylissä.
Tämä on muuten toimiva systeemi. Tuo olisi teslassakin mahdollista toteuttaa päivityksien myötä ja eiköhän se siihen tulekin joskus.
 
Pystyykö jollain sovelluksella esim ABRP selvittämään oman reitin hinnan? Eli paljonko sen suunnittelemat lataukset maksaisivat jos noudattaisi sitä reittiä. Tietysti koko sähköauton lataus on vielä niin vaikeasti ymmärrettävä asia hinnoiltaan, että varmasti vaikea tehtävä sovellukselle.
 
Hi5:ssa suht toimiva ratkaisu myös, riittää että kävelet auton perän luokse niin takaluukku aukeaa. Eikä tarvitse potkia ilmaa tai huutaa ranteessa olevaan kelloon, mikä on ihan kivä jäisellä parkkiksella nukkuva lapsi sylissä.
Miten "herkkä" tuo on, tuskin se ohi kävelystä laukaisee lapaa ylös eli täytyy vähän aikaa odottaa? Kuvittelen vaan matalassa parkkihallissa hupsista saatana-tilannetta.
 
Miten "herkkä" tuo on, tuskin se ohi kävelystä laukaisee lapaa ylös eli täytyy vähän aikaa odottaa? Kuvittelen vaan matalassa parkkihallissa hupsista saatana-tilannetta.
Kiassa varmaan sama eli kävelet tarpeeksi lähelle takakonttia ja auto piippaa kolme kertaa ja neljännellä kerralla aukeaa luukku. Sen noin 3-5 sekuntia siinä pitää olla vieressä ennen kuin luukku aukeaa. Ei aukea millään vähingossa ellei ole kuuro. Mutta jos pyörii auton vieressä paljonkin takaluukun ympärillä niin auto saattaa sen takia piippailla "turhaan".
 
Kuulemma Pösön maahantuoja kertonut että maaliskuun erä myöskin todella nafti e2008 osalta eli ei kannata odotella liikoja.
 
Leppoisaa tahtia, pyöreästi 70 km/h keskinopeutta kahdeksankympin alueella, ilmoitetuksi kulutukseksi tuli 23 kWh / 100 km, mutta tässä on syytä huomauttaa, että sekä auto että akku olivat lämpimät.
Vähän nauratti. 23 kWh on kyllä jäätävän paljon tuohon vaikka mitenpäin asiaa tarkastelis. Mii menee vähän reilu kymmenen kWh pintaan samalla vauhdilla nollakelissä.
 
Samaa paskaa kuin se Toyota. Hämmentävää miten nämä perinteiset auton valmistajat sekoilee noiden ohjelmistojen kanssa. Se toissapäivänä päivän ajossa ollut Volvo kera AA toimi kuin junan vessa.
 
Vähän nauratti. 23 kWh on kyllä jäätävän paljon tuohon vaikka mitenpäin asiaa tarkastelis. Mii menee vähän reilu kymmenen kWh pintaan samalla vauhdilla nollakelissä.
On tosiaan käsittämättömän kova kulutus.
Tuossa iltalehden jutussa päästiin 207km latauksella kun auto väitti ettei latausta ole enää lainkaan (prosenttilukemaa tuo ei edes näytä).
Akun kapasiteetti (brutto) saman artikkelin mukaan on 71,4 kWh, aika tuuhea lukema.
28kWh ioniq menee lähes saman ~200km, toki auto pienempi mutta antaa jotain vertailukohtaa...
 
Ei kai sentään nyt talvella...?
Tuosta iltalehden jutusta lainauksia: "Tie oli kuiva, keli poutainen ja tuuleton ja lämpötila pyöri nollan ja yhden pakkasasteen välissä". "Leppoisaa tahtia, pyöreästi 70 km/h keskinopeutta kahdeksankympin alueella".
Noissa olosuhteissa ja tuolla ajotyylillä 200km on saavutettavissa mutta tiukille menee.
 
Koskas tässä oli se helvetillinen lumimyräkkä pk-seudulla... Ajelin silloin 80 km/h keskinopeudella 1-tietä Turkuun 172 km 15,2 kWh/100km keskikulutuksella. Käytännössä suurin osa matkasta 90 km/h tuntumassa. Käytännössä kuitenkin noin 26 kWh meni koko pätkään. Onkohan toimittajalla ollut lämmöt kabiinissa: maksimi.
 
Kiassa varmaan sama eli kävelet tarpeeksi lähelle takakonttia ja auto piippaa kolme kertaa ja neljännellä kerralla aukeaa luukku. Sen noin 3-5 sekuntia siinä pitää olla vieressä ennen kuin luukku aukeaa. Ei aukea millään vähingossa ellei ole kuuro. Mutta jos pyörii auton vieressä paljonkin takaluukun ympärillä niin auto saattaa sen takia piippailla "turhaan".
Miten tuo erottaa onko takana ihminen vai jokin muu este, esim. pysäköintihallin seinä tai toinen auto?
 
Tuo xc40 etuveto oli reilu vuorokauden ajossa. Nollasin ajotietokoneen kun sain auton alle. Kaupungissa pyörien keskikulutus 27kW/100km.

Pakkasta - 2 - 6.
 
Pätkäajossa kylillä ja esilämmittämättä roikan nenästä keskikulutus näyttää rumalta, lämmitys ottaa paljon ampeeria.
 
Tuo xc40 etuveto oli reilu vuorokauden ajossa. Nollasin ajotietokoneen kun sain auton alle. Kaupungissa pyörien keskikulutus 27kW/100km.

Pakkasta - 2 - 6.
Omalla koeajolla 50km matkalla sama 27kwh/100km kulutus c40 autolla. Aika rapeita on volvojen kulutukset vaikkapa nyt sitten verrattuna y teslaan, jossa saa lukemasta ottaa 10kwh pois.
 
Omalla koeajolla 50km matkalla sama 27kwh/100km kulutus c40 autolla. Aika rapeita on volvojen kulutukset vaikkapa nyt sitten verrattuna y teslaan, jossa saa lukemasta ottaa 10kwh pois.
Toisaalta joillekin, miulle, tuo kulutus on ihan yhdentekevä. Muistaakseni pari vuotta sitten ajoin yli 100km.

Lataus on kotona ja töissä.

Niin se vaan on eri meno ihmisillä.
 
Omalla koeajolla 50km matkalla sama 27kwh/100km kulutus c40 autolla. Aika rapeita on volvojen kulutukset vaikkapa nyt sitten verrattuna y teslaan, jossa saa lukemasta ottaa 10kwh pois.
No jos sä ajat kylmällä säällä 50 km, niin ei se 27 kWh/satku nyt ihan mahdoton ole. Kabiinin lämmitys kun kaappaa melkoisen siivun alussa ennen kuin tasaantuu.
 
@Kvarkki @GGoljatti Juu ei toi nyt mikään ihan mahdoton ole. Muistan vaan y koeajolta että se taisi olla samalla ajoprofiililla ja hieman kylmemmässä kelissä alle 20kwh/100km. Mutta eipä itseänikään range ahdista. Pysähdyn joka tapauksessa tunnin välein tien päällä.
 
Tuossa iltalehden jutussa päästiin 207km latauksella kun auto väitti ettei latausta ole enää lainkaan (prosenttilukemaa tuo ei edes näytä).

Tämä on tosin valmistajan mukaan ihan odotettu/ arvostelijoille kerrottu tilanne. Siis siinä mielessä että autossa on vielä n. 8% varausta jäljellä kun auto kertoo että akku on tyhjä (tämän voi todeta Solterran kännykkäsovelluksella). Tuo on kait jotain 5-6 kWh ja se on ihan totta, että käytettävissä olevaa energiamäärää ei oikein kerrota missään vaan siitä olevat tiedot ovat lähinnä norjalaisten testistä paljonko akkuun menee virtaa tyhjästä täyteen. Akun kapasiteetti kyllä siis kerrotaan, mutta ei sitä paljonko kuskilla on käytettävissä. lmeisesti iltalehdehti ei ole täysin tutustunut siihen mitä valmistaja kertoo autostaan.

Jostain olen muistelevani, että ainakin Toyotaan on tulossa prosenttilukema päivityksenä joten oletan että se on tulossa Solterraankin.

Lisäksi Solterraan tulee täydellä akulla liikkeelle lähtiessä lähes 100 kilsaa lisää jos ilmastoinnin laittaa pois päältä talvikeleissä. Kuulostaa aika hurjalta erolta, että tiedä sitten onko siellä lämmityksen osalta jotain lastentauteja vielä kun lämpöpumppu pitäisi olla ja tuo kuulostaa siihen nähden aika käsittämättömältä.
 
Viimeksi muokattu:
@Kvarkki @GGoljatti Juu ei toi nyt mikään ihan mahdoton ole. Muistan vaan y koeajolta että se taisi olla samalla ajoprofiililla ja hieman kylmemmässä kelissä alle 20kwh/100km. Mutta eipä itseänikään range ahdista. Pysähdyn joka tapauksessa tunnin välein tien päällä.
Miten noissa mahtaa olla kabiinin lämmitys suhteessa toisiinsa? Tuosta voi tulla helposti eroa useampi kWh, jos toinen pistää kabiinin tasaiseksi ja toinen lämmittelee lähinnä kuskin aluetta. Mut onhan tuolle Volvolle arvosteluissakin mitattu korkeampaa kulutusta, että siinä mielessä ei mikään yllätys.

Miin kanssa kun olen ajankulukseni testaillut eri valintojen vaikutusta kulutukseen, niin yllättävän paljon sitä kabiinin pyynnillä yms. saa eroa vaikka tuo on pieni koppero. Ehdottomasti eniten kyllä vaikuttaa ajonopeus, sen kerran kun kelin takia joutui ajamaan 80 km/h, niin kulutus romahti vaikka 100-80 ero ei nyt kovin suuri kesällä ole. 100-90:kin tuottaa huomattavan eron (kun ajomatka nyt valitettavasti on ihan kertalatauksen äärirajalla 0-keleilläkin).
 
Kokemuksia TapTes verkkokaupasta? Tilasin tuossa alkuviikosta sieltä takakonttiin suojat mutta eivät ole viikossa saaneet kamoja liikkeelle.
 
Se tunnistaa avaimen, eli auton perässä olevalla ihmisellä täytyy olla avain taskussa.
Olisi kyllä mielenkiintoista viesä pelkkä avain esim onkivavalla siihen viereen ja katsoa miten se reagoi. Siis pingaako se pelkkää avainta, vai kuuluuko siihen jonkinlainen liikkeentunnistus myös.
 
T vähän sekaisin jenkeissä vaihteeksi $1500 korotus hintaan.

IMG_20230204_113330.jpg

Täällä hinta laski 13.1. eli noin 3 viikkoa sitten.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 529
Viestejä
4 499 046
Jäsenet
74 216
Uusin jäsen
TTeuras

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom